Miksi pidät itseäsi parempana kuin hellarit ovat?

Tässä on wikin mukkaan helluntailainen oppi.
Mikä siinä niin erilaista on kuin luterilaisuudessa, että hellareita pitäisi pitää huonompina uskovina kuin luterilaisia 😳❓

"Raamattu: Helluntailaiset pitäytyvät uskonpuhdistuksen periaatteeseen siinä, että Raamattu on opin ja uskonelämän ainoa peruskirja (sola scriptura). Raamattu on kirjoitetussa muodossa tietyssä historiallisessa tilanteessa annettu Jumalan ilmoitus. Se on muuttumaton ja iankaikkinen yhteys. Raamatun sana pysyy muuttumattomana kaikkina aikoina.

Jumala: On olemassa yksi iankaikkinen Jumala, mutta hänessä on kolmen iankaikkisen persoonan ykseys: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jumala on siis kolmiyhteinen.

Isä: Jumala on iankaikkinen Isä, joka on luonut koko luomakunnan. Hän myös ylläpitää ja hallitsee koko luomakuntaa. Jumala on pyhä ja vanhurskas (oikeamielinen). Hän on laupias ja armahtavainen, ja hän rakastaa luomaansa ihmistä. Jumala on Henki, ja hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikkialla oleva.

Poika: Jumalan Poika, Jeesus Kristus, on yhtä Isän kanssa ja on myös iankaikkinen Jumala. Jeesus Kristus tuli ihmiseksi lunastaakseen syntiin­lankeemuksen tähden synnin alaisuuteen joutuneen ihmiskunnan. Hän kuoli vapaaehtoisesti ristillä ihmisen synnin tähden. Hän nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen ja istuu Isän, Jumalan oikealla puolella. Jeesus on tuleva takaisin noutamaan kaikki omansa luokseen iankaikkiseen elämään.

Pyhä Henki: Jumalan Pyhä Henki on toiminut ja toimii yhdessä Isän ja Pojan kanssa. Hän on nyt maan päällä kirkastaakseen ihmiselle Jeesuksen Kristuksen Vapahtajana. Pyhä henki on mukana uudestisynnyttämässä ihmistä elävään toivoon. Jeesus kastaa uskovat Pyhällä Hengellä, jonka kautta ihminen saa voiman elää arkipäivää. Pyhä Henki varustaa Jeesukseen uskovan armolahjoilla seurakunnan rakentumiseksi. Pyhä Henki kasvattaa uskovien persoonallisuutta Jeesuksen antaman mallin mukaan (ns. Hengen hedelmät).

Usko/uudestisyntyminen: Jumalan sana ja Jumalan Pyhä Henki vaikuttavat ihmisessä uskon kautta. Kun ihminen ottaa sanan vastaan uskoen Jeesukseen Kristukseen omana Vapahtajanaan, hän saa synnit anteeksi yksin Jumalan armosta ja kokee uudestisyntymisen. Uudestisyntyminen on Jumalan teko ihmisessä uskon kautta. Siinä ihmiselle lahjoitetaan Jumalan vanhurskaus ilman ihmisen omia ansioita.
Helluntaiherätys siis yhtyy uskonpuhdistuksen periaatteisiin: yksin uskosta, yksin armosta (sola fide, sola gratia). Helluntailaisten käsitys uskon synnystä kuitenkin poikkeaa esimerkiksi luterilaisesta käsityksestä: kaste (sakramenttina) ei ole uskoa synnyttävä toimenpide. Sen vuoksi helluntailaiset eivät kastata sylivauvojaan, vaan heidät ja heidän vanhempansa vain siunataan elämäntaipaleelle. Helluntailaisten mukaan lapset ovat taivaskelpoisia Kristuksen sovitustyön kautta."

161

1336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No siis eihän tuo aloitus nyt pidä ollenkaan kutinsa. Asiahan on nimenomaan toistepäin, eli osa hellareista pitää itseään parempina kuin luterilaiset. Eli pysyppä totuudessa.

• Olen saanut aivan toisen kuvan tätä palstaa lukiessani. Mutta pystytkö keskustelemaan asiasta vai riittääkö pelkkä syyttely sinulle 😳❓

• usko.vainen kirjoitti:

Olen saanut aivan toisen kuvan tätä palstaa lukiessani. Mutta pystytkö keskustelemaan asiasta vai riittääkö pelkkä syyttely sinulle 😳❓

No mitä keskustelua tuosta voi saada aikaiseksi. Kuten on aikaisemminkin kirjoittanut, tunnen ihan irl helluntailaisia ihmisiä jotka ovat kaukana palstan "irvikuvista" jotka korottavat itseään milloin milläkin. Puolestani jokainen voi uskoa kuten haluaa mutta kun kuitenkin kaiketi samaa kirjaa luetaan , niin kannattaa pitää mielessä, ettei ihmisellä ole sitä tuomiovaltaa.

• nähty.on kirjoitti:

No mitä keskustelua tuosta voi saada aikaiseksi. Kuten on aikaisemminkin kirjoittanut, tunnen ihan irl helluntailaisia ihmisiä jotka ovat kaukana palstan "irvikuvista" jotka korottavat itseään milloin milläkin. Puolestani jokainen voi uskoa kuten haluaa mutta kun kuitenkin kaiketi samaa kirjaa luetaan , niin kannattaa pitää mielessä, ettei ihmisellä ole sitä tuomiovaltaa.

Et siis pysty muuhun kuin syytelyyn, ei ollut yllätys 😏

• nähty.on.ei.kirj
        usko.vainen kirjoitti:

Et siis pysty muuhun kuin syytelyyn, ei ollut yllätys 😏

Syyttelyyn, no eihän tuo nyt ollut sinnepäinkään, vaan ihan palstalla vierailevana tuon voi todeta. Mikä on se asia josta haluat nyt keskustelua virittää, vauvojen kastaminen ?
        No vannomatta paras mutta uskoisin sen jatkuvan ihan luterilaiseen tapaan kuten tähänkin asti, eikä auta, että joku pieni piiri sitä kenties paheksuu.Kastehan ei oikeastaan takaa mitään, ei helluntailaisissakaan. Se on tavallaan vain mahdollisuus. Kaste ei tee kenestäkään pyhää, eikä estä ihmistä toimimasta jopa rikollisesti. Vastuu on nimenomaan henkilöllä itsellään ja ihan kaikesta.

• nähty.on.ei.kirj kirjoitti:

Syyttelyyn, no eihän tuo nyt ollut sinnepäinkään, vaan ihan palstalla vierailevana tuon voi todeta. Mikä on se asia josta haluat nyt keskustelua virittää, vauvojen kastaminen ?
        No vannomatta paras mutta uskoisin sen jatkuvan ihan luterilaiseen tapaan kuten tähänkin asti, eikä auta, että joku pieni piiri sitä kenties paheksuu.Kastehan ei oikeastaan takaa mitään, ei helluntailaisissakaan. Se on tavallaan vain mahdollisuus. Kaste ei tee kenestäkään pyhää, eikä estä ihmistä toimimasta jopa rikollisesti. Vastuu on nimenomaan henkilöllä itsellään ja ihan kaikesta.

Kasteella on eri merkitys hellareilla ja luterilaislla. Luterilaiset uskovat, että ihminen uudestisyntyy kasteessa. Sitä minä en usko koska Raamattu ei niin opeta. Kaste on vain julkinen merkki kääntymisestä.

• usko.vainen kirjoitti:

Kasteella on eri merkitys hellareilla ja luterilaislla. Luterilaiset uskovat, että ihminen uudestisyntyy kasteessa. Sitä minä en usko koska Raamattu ei niin opeta. Kaste on vain julkinen merkki kääntymisestä.

Jahas, nyt sitten olet helluntailainen...

• mummomuori kirjoitti:

Jahas, nyt sitten olet helluntailainen...

Niin, ehkä sitten ennemmin kuin luterilainen koska hellareiden kasteopetus ja -käytäntö on raamatullinen.

• Asioiden_huomaaja
        usko.vainen kirjoitti:

Niin, ehkä sitten ennemmin kuin luterilainen koska hellareiden kasteopetus ja -käytäntö on raamatullinen.

Ja aiemmin sinä tosiaan väitit, ettet ole helluntailainen vaikka olit kärppänä paikalla kun helluntailaisten kreationistisia käsityksiä ruodittiin. Jankutit kuin mikäkin idiootti kysymystä mihin sinulle oli jo vastattu ja kiemurtelit säälittävästi kun ilmiselvää hellariuttasi tiedusteltiin. No tulihan se sieltä! Joskin oli jo tiedossa ennestäänkin.

• Asioiden_huomaaja kirjoitti:

Ja aiemmin sinä tosiaan väitit, ettet ole helluntailainen vaikka olit kärppänä paikalla kun helluntailaisten kreationistisia käsityksiä ruodittiin. Jankutit kuin mikäkin idiootti kysymystä mihin sinulle oli jo vastattu ja kiemurtelit säälittävästi kun ilmiselvää hellariuttasi tiedusteltiin. No tulihan se sieltä! Joskin oli jo tiedossa ennestäänkin.

Ja väitän edellenkin, etten ole helluntailainen. Minua ei ole kastettu siellä enkä kuulu mihinkään helluntaiseurakuntaan 🤗

Kerropas nyt mikä sinua nyppii kun yrität taas minua rääpiä😳

• Asioiden_huomaaja kirjoitti:

"...kysymystä mihin sinulle oli jo vastattu ja kiemurtelit säälittävästi kun ilmiselvää hellariuttasi tiedusteltiin. "

Minusta kun tuntuu että taitaa tuo suuntaus vaihtua aina tarpeen mukaan "usko.vaisella"? :D :D

• mummomuori kirjoitti:

"...kysymystä mihin sinulle oli jo vastattu ja kiemurtelit säälittävästi kun ilmiselvää hellariuttasi tiedusteltiin. "

Minusta kun tuntuu että taitaa tuo suuntaus vaihtua aina tarpeen mukaan "usko.vaisella"? :D :D

Kerro toki esimerkkejä miten minun "suuntaukseni" on vaihtunut. Ja mikä se sinun suuntauksesi oikein on?

• En pidä itseäni parempana kuin hellarit tai muutkaan uskovat. En myöskään huonompana. Olemme samalla viivalla ja Jumalan perheväkeä.

• väärä.vastaaja

Kysymys oli osoitettu luterilaisille uskoville. Ei liberaaleille vapaakirkollisille.

• väärä.vastaaja kirjoitti:

Kysymys oli osoitettu luterilaisille uskoville. Ei liberaaleille vapaakirkollisille.

No aloittaja ei kyllä osoittanut kysymystään erityisesti kenellekään ja kaikille. Ja julkisella palstalla voin vastata ihan mihin haluan. Ärsyttävää kyllä, mutta yritä kestää.

• väärä.vastaaja
        Eerikatässämoi kirjoitti:

No aloittaja ei kyllä osoittanut kysymystään erityisesti kenellekään ja kaikille. Ja julkisella palstalla voin vastata ihan mihin haluan. Ärsyttävää kyllä, mutta yritä kestää.

Jos sinulla olisi vähänkään arvostelukykyä, et työnntäisi nokkaasi jokaiseen ketjuun.

• väärä.vastaaja kirjoitti:

Jos sinulla olisi vähänkään arvostelukykyä, et työnntäisi nokkaasi jokaiseen ketjuun.

Hyvin se minun nokkani tänne mahtuu vaikka sinunkin nokkasi on täällä.

• Olen samaa mieltä kanssasi. Onneksi suurin osa luterilaisista ja helluntailaisista tulevat mainiosta keskenään toimeen - jopa uskon asioissa.

• mummomuori kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Onneksi suurin osa luterilaisista ja helluntailaisista tulevat mainiosta keskenään toimeen - jopa uskon asioissa.

Kun tulemme toimeen keskenämme, on siinä sellainen siunaus mukana, että se koskettaa väkisin. Onhan se ihan perusasia Jeesuksen seuraamisessa...siitä teidät tunnetaan....

• mummomuori kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Onneksi suurin osa luterilaisista ja helluntailaisista tulevat mainiosta keskenään toimeen - jopa uskon asioissa.

Sinä vain vihaat ja solvaat kaikkia muita kuin liberaaleja luterilaisia ;(

• usko.vainen kirjoitti:

Sinä vain vihaat ja solvaat kaikkia muita kuin liberaaleja luterilaisia ;(

Ja sinä näet kummallisia asioita toisten kommenteissa.

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Ja sinä näet kummallisia asioita toisten kommenteissa.

Tottakai minä näen mummon kirjoituksissa sen mitä hän kirjoittaa. Etkö ole lukenut hänen kommenttejaan mm. Patmoksesta ja uskovista Aa:laisista 😳❓

• usko.vainen kirjoitti:

Tottakai minä näen mummon kirjoituksissa sen mitä hän kirjoittaa. Etkö ole lukenut hänen kommenttejaan mm. Patmoksesta ja uskovista Aa:laisista 😳❓

Olen lukenut, siksi ihmettelenkin...

Olen lukenut, siksi ihmettelenkin...

Sinähän sitten ihmettelet 😂😂😂

Kun tulemme toimeen keskenämme, on siinä sellainen siunaus mukana, että se koskettaa väkisin. Onhan se ihan perusasia Jeesuksen seuraamisessa...siitä teidät tunnetaan....

On ollut muuten koskettavaa sellaisten uskovien tapaaminen, vaikka ollaan eri suuntauksista niin jotain samaa kaikissa heissä on. Vaikka saatetaan väitellä opillisista kysymyksistä, ei se koskaan johda riitaan - päin vastoin - opimme ymmärtämään paremmin toinen toistaan.

• mummomuori kirjoitti:

On ollut muuten koskettavaa sellaisten uskovien tapaaminen, vaikka ollaan eri suuntauksista niin jotain samaa kaikissa heissä on. Vaikka saatetaan väitellä opillisista kysymyksistä, ei se koskaan johda riitaan - päin vastoin - opimme ymmärtämään paremmin toinen toistaan.

Mihin ne eri suuntausten uskovat ovat uskoneet joita ovat tavannut? Vai puhutko muslimeistakun niin liikutuit?

• tosi.uskovainen

Ex-helluntailaiset ovat fiksua väkeä. Olen tavannut monta heistä. He tietävät tarkalleen minkälainen hörhölahko helluntailaisuus on.

• No mutta sinä varmaan pystyt sitten kertomaan ne erot luterilaisuuteen 😳❓

• tosi.uskovainen
        usko.vainen kirjoitti:

No mutta sinä varmaan pystyt sitten kertomaan ne erot luterilaisuuteen 😳❓

Minä en tunne luterilaisuutta, mutta eikö ev. lut kirkon oppi ole selvitetty Katekismuksessa aika yksiselitteisesti. Näin rippikouluaikoja muistellessani. Onko sinulla Katekismus? Jos ei ole, kyseleppä papeilta.

• tosi.uskovainen kirjoitti:

Minä en tunne luterilaisuutta, mutta eikö ev. lut kirkon oppi ole selvitetty Katekismuksessa aika yksiselitteisesti. Näin rippikouluaikoja muistellessani. Onko sinulla Katekismus? Jos ei ole, kyseleppä papeilta.

Jos tunnet Katekismuksen miten se eroaa hellareiden aloituksessa esittämästäni opista.
        Kyllä minulla Katekismus on mutta miksi lukisin refaraattia kun minulla on koko Raamattukin 😉

• tosi.uskovainen
        usko.vainen kirjoitti:

Jos tunnet Katekismuksen miten se eroaa hellareiden aloituksessa esittämästäni opista.
        Kyllä minulla Katekismus on mutta miksi lukisin refaraattia kun minulla on koko Raamattukin 😉

Sanoinhan jo etten tunne luterilaisuutta enkä silloin myöskään Katekismusta. Rippikoulustani on jo aikaa, mutta jos sinä haluat tietää mitä luterilaisuus on ja miten se poikkeaa esimerkiksi helluntailaisuudesta, paras tapa on tutustua Katekismukseen.

Sanoinhan jo etten tunne luterilaisuutta enkä silloin myöskään Katekismusta. Rippikoulustani on jo aikaa, mutta jos sinä haluat tietää mitä luterilaisuus on ja miten se poikkeaa esimerkiksi helluntailaisuudesta, paras tapa on tutustua Katekismukseen.

Sinulla on sitten erikoinen nikin valinta 😂

• tosi.uskovainen
        usko.vainen kirjoitti:

Sinulla on sitten erikoinen nikin valinta 😂

Mikä siinä on erikoista?

Mikä siinä on erikoista?

Kerro toki mikä sinusta tekee tosiuskovaisen.

• tosi.uskovainen
        usko.vainen kirjoitti:

Kysyin sinulta mutta et vastannut. Kysyn vielä. Mikä tosiuskovaisuudessa on sinun mielestäsi erikoista?

Kysyin sinulta mutta et vastannut. Kysyn vielä. Mikä tosiuskovaisuudessa on sinun mielestäsi erikoista?

Se, että niin paljon on sitä eitosiuskovaisuutta.

• hehhehh
        tosi.uskovainen kirjoitti:

Koska "usko.vainen" on itse filunki, hänen on vaikea ymmärtää mitä tarkoittaa TOSI.

• hehhehh kirjoitti:

Koska "usko.vainen" on itse filunki, hänen on vaikea ymmärtää mitä tarkoittaa TOSI.

No, mutta sinä sen sitten varmaan minule nyt sitten kerrot 😳❓

• mikä.on.ongelmasi
        usko.vainen kirjoitti:

Se, että niin paljon on sitä eitosiuskovaisuutta.

Tosi uskovainen on tietysti sellainen joka ottaa uskonsa tosissaan.

• mikä.on.ongelmasi kirjoitti:

Tosi uskovainen on tietysti sellainen joka ottaa uskonsa tosissaan.

Vaihdoitko nikkiä😳❓

• mikä.on.ongelmasi
        usko.vainen kirjoitti:

Vaihdoitko nikkiä😳❓

En.

• mikä.on.ongelmasi kirjoitti:

En.

😂😂😂

• DGK

On toiaan mielenkiintoista seurata teidän jäsenevälistä;-)

Ihan tulee kananlihalle kun saa nauttia jaetusta kristillisestä rakkaudestanne... Mihinköhän ihmiskunta kehittyy, kun saa nauttia tuollaisesta rakkaudellisuudesta..

• ainaihanoikeassa

Jokainen uskovainen on aina muitten yläpuolella.
      Jokaisella uskovaisella on ainoa oikea usko.
      Muut eri tavalla uskovat ovat aina väärässä.
      Jopa oman seurakunnan uskovaisista osa on väärässä.
      Voit itse tarkistaa asian.
      Kysy keneltä tahansa uskovaiselta.

• Eikös sitä uskoa pidä jotenkin punnita mihin se perustuu 😳❓

• Ainakin palstalla olevalla usko.vaisella on näin. Toisista en tiedä.

• sage8 kirjoitti:

Ainakin palstalla olevalla usko.vaisella on näin. Toisista en tiedä.

Oletko kateellinen 🤗❓

• En pidä itseäni parempana kuin hellareita.

• Olen.oikeassa

Minä pidän itseäni huononpana kuin hellarit. Hellareilla on mielestäni puhtain ja paras oppi, luterilaiset eivät usko raamattuun, mutta hellarit uskovat.

• Luterilaiset eivät usko Raamattuun? Kyllä minä uskon Raamattuun ja olen luterilainen.

• Tuo on totta. Kuten aloituksessakin oli hellareille Raamattu on ylin ja ikuinen auktoriteetti.
        Valitettavan monelle luterilaislle humanismi menee Raamatun edelle 😏

• jäikaivelemaan
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Luterilaiset eivät usko Raamattuun? Kyllä minä uskon Raamattuun ja olen luterilainen.

Mutta arkkipiispa ei kyennyt tunnustamaan, että uskoo Raamattuun!

Oletko parempi kuin arkkipiispa?

• DGK
        usko.vainen kirjoitti:

Tuo on totta. Kuten aloituksessakin oli hellareille Raamattu on ylin ja ikuinen auktoriteetti.

Niin se vaan kehittyvässä ihmiskunnassa käy, että entisaikojen luulemukset korvataan kehittyneemmillä näkemyksillä.

Jos ei kykene pysymään mukana kehityksessä, jää jakojäännökseksi.

Ja sehän on hyvä asia, koska jarruihmiset vaan sotkeutuvat kehityksen jalkoihin.

• DGK kirjoitti:

Niin se vaan kehittyvässä ihmiskunnassa käy, että entisaikojen luulemukset korvataan kehittyneemmillä näkemyksillä.

Jos ei kykene pysymään mukana kehityksessä, jää jakojäännökseksi.

Ja sehän on hyvä asia, koska jarruihmiset vaan sotkeutuvat kehityksen jalkoihin.

Tuo on juuri sitä liberaalihumanismia aidoimmillaan. Ihminen luulee olevansa Jumalaa viisaampi 🤗

• hyväparempiparas
        jäikaivelemaan kirjoitti:

Onko usko jokin kilpailu, jossa otetaan mittaa kuka on hyvä, parempi, paras?

• hyväparempiparas kirjoitti:

Onko usko jokin kilpailu, jossa otetaan mittaa kuka on hyvä, parempi, paras?

Ei, mutta eikös,ole hyvä, että selvitetään mihin kukin uskoo ja millä perusteella 😳❓

• hyväparempiparas
        usko.vainen kirjoitti:

Ei, mutta eikös,ole hyvä, että selvitetään mihin kukin uskoo ja millä perusteella 😳❓

Miksi aloituksessa sitten kysytään onko jokin parempi kuin toinen, jos paremmuusjärjestykseen laittamisesta ei sitten kuitenkaan ole kysymys?

Miksi aloituksessa sitten kysytään onko jokin parempi kuin toinen, jos paremmuusjärjestykseen laittamisesta ei sitten kuitenkaan ole kysymys?

Ei jokin vaan JOKU 🤗‼️

• hyväparempiparas
        usko.vainen kirjoitti:

Ei jokin vaan JOKU 🤗‼️

Ihan sama. Miksi aloituksessa viitataan jonkun paremmuuteen, jos ei siitä ole kuitenkaan kysymys? Vastaatko tähän, kun kerta aloituksen olet tehnyt.

• jäikaivelemaan kirjoitti:

Parempi? En ole parempi.

• lomalehmä
        usko.vainen kirjoitti:

Tuo on totta. Kuten aloituksessakin oli hellareille Raamattu on ylin ja ikuinen auktoriteetti.

>>Tuo on totta. Kuten aloituksessakin oli hellareille Raamattu on ylin ja ikuinen auktoriteetti.>>

Niin on Suomen lakikirjakin kaikille suomalaisille ylin auktoriteetti mutta yleisesti ottaen me tavallinen kansa emme ymmärrä tekstistä paljon mitään. Lainlukijoita ja selittäjiä sitten on joka lähtöön: toiset parempia , toiset huonompia - joukossa selviä "pässinpäitäkin - mutta kolehtirahat eli asianajajapalkkiot kyllä lähes kaikille kelpaavat.

• lomalehmä kirjoitti:

>>Tuo on totta. Kuten aloituksessakin oli hellareille Raamattu on ylin ja ikuinen auktoriteetti.>>

Niin on Suomen lakikirjakin kaikille suomalaisille ylin auktoriteetti mutta yleisesti ottaen me tavallinen kansa emme ymmärrä tekstistä paljon mitään. Lainlukijoita ja selittäjiä sitten on joka lähtöön: toiset parempia , toiset huonompia - joukossa selviä "pässinpäitäkin - mutta kolehtirahat eli asianajajapalkkiot kyllä lähes kaikille kelpaavat.

Miksi sitten sadat ihmiset päivittäin rikkovat Suomen lakia eivätkä elä sen mukaan jos se on heille ylin auktoriteetti 😳❓

• hyväparempiparas
        usko.vainen kirjoitti:

Miksi sitten sadat ihmiset päivittäin rikkovat Suomen lakia eivätkä elä sen mukaan jos se on heille ylin auktoriteetti 😳❓

Esitin sinulle eilen kysymyksen, joten kysytään uudestaan.

Esitin sinulle eilen kysymyksen, joten kysytään uudestaan.

Minä en puhu mistään järjestyksestä vaan siitä, että on parempi ja huonompi.Palstan luterilaiset tuntuvat pitävän itseään parempina ja hellareita huonompina. Tähän perään kuulutan syitä.
        Nytkö sinäkin voit vastata 😳❓

• luterilainen_

Me luterilaiset emme usko Raamattuun vaan: Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

• kaksinaistakotuo

"Me luterilaiset emme usko Raamattuun"

Ensin tunnustat, että et usko Jeesukseen joka on se Jumalan Sana eli Raamattu!!

Ja sitten heti perään lausut uskontunnustuksen! Olen aina tiennyt, että luterilaiset lausuvat vain liturgian vuoksi uskontunnustuksen papin pakottamana. Mutta sydän ei ole mukana. He eivät kirkosta pois lähtiessään enää tunnusta olevansa uskovaisia.

• luterilainen_
        kaksinaistakotuo kirjoitti:

"Me luterilaiset emme usko Raamattuun"

Ensin tunnustat, että et usko Jeesukseen joka on se Jumalan Sana eli Raamattu!!

Ja sitten heti perään lausut uskontunnustuksen! Olen aina tiennyt, että luterilaiset lausuvat vain liturgian vuoksi uskontunnustuksen papin pakottamana. Mutta sydän ei ole mukana. He eivät kirkosta pois lähtiessään enää tunnusta olevansa uskovaisia.

Väärin meni, mutta saat toki pitää omat luulosi.

• lueviestisiuudestaan
        luterilainen_ kirjoitti:

Väärin meni, mutta saat toki pitää omat luulosi.

Mikä meni väärin - sinähän nuo liturgiat laskettelit?

• DGK
        lueviestisiuudestaan kirjoitti:

Mikä meni väärin - sinähän nuo liturgiat laskettelit?

Usko jumalaan ja usko raamattuun on kaksi täysin eri asiaa.

Ehkä sinun kannttaisi tutustua eksegetiikkaan hieman syvemmin...

• DGK kirjoitti:

Miten voit uskoa Jumalaan joka ilmoittaa itsensä Raamatussa jos et usko Raamattuun 😳❓

• kronkaku
        DGK kirjoitti:

Sama asia! Jos et usko Jumalan Sanaan eli Jeesukseen, niin et myöskään usko Jumalaan!!

• kronkaku kirjoitti:

Sama asia! Jos et usko Jumalan Sanaan eli Jeesukseen, niin et myöskään usko Jumalaan!!

Mikä siinä niin erilaista on kuin luterilaisuudessa, että hellareita pitäisi pitää huonompina uskovina kuin luterilaisia 😳❓

• Olen.oikeassa

Kristinusko tulee raamatusta, jos ei usko raamattuun ei usko raamatulliseen Jumalaan.

• Olen.oikeassa kirjoitti:

Kristinusko tulee raamatusta, jos ei usko raamattuun ei usko raamatulliseen Jumalaan.

Juuri näin‼️

• luterilainen_
        usko.vainen kirjoitti:

Me luterilaiset emme pidä vapaitten suuntien uskovia yhtään huonompina. Uskomme on kuitenkin hyvin erilainen heidän kanssaan monessakin asiassa, ja se selvinnee kyllä Katekismuksestakin sille, joka haluaa sivistää itseään.

• luterilainen_ kirjoitti:

Me luterilaiset emme pidä vapaitten suuntien uskovia yhtään huonompina. Uskomme on kuitenkin hyvin erilainen heidän kanssaan monessakin asiassa, ja se selvinnee kyllä Katekismuksestakin sille, joka haluaa sivistää itseään.

Etkö sinä itse pysty,sanomaan niitä eroja kun luet aloituksen 😳❓

• noituus.on.syntiä
        Olen.oikeassa kirjoitti:

Raamattuun uskominen on yksinkertaista taikauskoa, kristallipallomagiaan verrattavaa noituutta.

• noituus.on.syntiä kirjoitti:

Raamattuun uskominen on yksinkertaista taikauskoa, kristallipallomagiaan verrattavaa noituutta.

Minusta evoluutioon uskominen on noituutta ja taikauskoa. Melkoinen taikatemppu, että kaikki tämä olisi syntynyt tyhjästä ihan itsekseen 😳‼️

• eroja.on
        usko.vainen kirjoitti:

Etkö sinä itse pysty,sanomaan niitä eroja kun luet aloituksen 😳❓

HELLUNTAILAISTEN USKONTUNNUSTUKSESSA EPÄJOHDONMUKAISUUS

Helluntaiseurakuntien talvipäivillä Helsingissä tuotiin julkisuuteen esitys uskontunnustukseksi. Uskontunnustuksessa oli kohta, joka käsitteli oppia perisynnistä. Siinä esityksessä on suuri epäjohdonmukaisuus, jota en voi hyväksyä. Mikä on tämä epäjohdonmukaisuus? Epäjohdonmukaisuus on siinä, että ensimmäisessä “uskonkohdassa” he väittävät uskovansa Raamatun ainoaksi auktoriteetikseen, mutta kasteesta puhuessaan heidän auktoriteettinaan on kokonaan jokin muu kuin pyhä Raamattu.

Lainaan kohdan tähän ja perustelen sitten asian Raamatulla. Osoitan myös perusteet sille, että puhdas luterilainen teologia on oikeassa. Esityksessä sanotaan näin: “Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen joutui eroon Jumalasta. Jeesus Kristus sovitti kuolemallaan koko maailman, niin että maailmaan syntyvät lapset, vaikka ovatkin langenneen ihmissuvun jäseniä, ovat Jumalalle otollisia. Kun ihminen tulee tietoiseksi syntisyydestään, hänelle on tarjolla evankeliumi syntien anteeksisaamiseksi. Uskon kautta Jeesukseen ihminen saa lahjaksi vanhurskauden ja uudestisyntyy Jumalan lapseksi.” (kohta 4: Ihminen, syntiinlankeemus ja pelastus; sama opetus myös Juhani Kuosmasen kirjassa Raamatun opetuksia s. 108: “Lapset ovat osallisia perisynnin turmeluksesta, mutta eivät enää perisynnin syyllisyydestä.”)

PERISYNTI KOSKEE MYÖS LAPSIA

Väite “lapset ovat otollisia sellaisenaan langenneessa tilassa” ei ole Raamatusta, vaan jostakin muualta. Tällainen väite perustuu siihen erheellisen ajatukseen, jonka mukaan lapset olisivat viattomuuden tilassa eli Aadamin lankeemus ei koskisikaan heitä, vaan heillä olisi muka luonnostaan se vanhurskaus, joka Aadamilla ja Eevalla oli ennen syntiinlankeemusta. Siten joudutaan sellaiseen Raamatun vastaiseen ristiriitaan, ettei lankeemusta olisikaan lasten kohdalla tapahtunut, vaikka asiasta sanotaan Raamatussa selkeästi toisin. Ihmisellä täytyisi myös olla tietty ymmärryksen taso, että hän voi saada vanhurskauttavan uskon. Lapsillahan tällaista ymmärrystä ei ole, ja näin he jäävät ulkopuolelle, samoin ne vammaiset, jotka eivät voi ymmärtää evankeliumin sanomaa.

Uskontunnustusesitys sanoo, että kaikki ovat langenneita ja Aadamin perisyntiin osallisia, mutta toisaalta tämä kielletään, koska em. esityksessä sanotaan, että pikkulapset ovat viattomia tai otollisia sellaisenaan. Raamattu todistaa ihan toisin: “Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään” (Job. 14:4). “Eikö pahuutesi ole suuri ja sinun pahat tekosi loppumattomat?” (Job. 22:5). “Koko pää on kipeä, koko sydän sairas. Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty”(Jes. 1:5b,6). “Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen; kuka taitaa sen tuntea?” (Jer. 17:9). “Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt” (Ps. 51:7). “Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet” (Room. 5:12 ja ss.). “Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne” (Ef. 2:1).

Näistä Raamatun kohdista näemme, ettei kukaan ihminen ikipäivänä voi olla viaton ja otollinen sellaisenaan Jumalan edessä. Jos lapsi olisi viaton, ei hän voisi kuolla, ja silloin ei Jeesuksenkaan olisi tarvinnut tulla koko ihmiskunnan edestä sovittamaan syntejä. Jos lapsi on viaton, ei hän voisi kuolla, koska viattomuus on sitä, ettei ole perisyntiä. Kaikki ovat menettäneet sen vanhurskauden, joka Aadamilla ja Eevalla oli. Uskontunnustusesityksessä sanotaan, että lapsi ei ole tehnyt mitään, mutta Raamattu sanookin, ettei ihmisen tarvitse tehdä mitään ollakseen kadotettu.

• eroja.on
        eroja.on kirjoitti:

Helluntaiseurakuntien talvipäivillä Helsingissä tuotiin julkisuuteen esitys uskontunnustukseksi. Uskontunnustuksessa oli kohta, joka käsitteli oppia perisynnistä. Siinä esityksessä on suuri epäjohdonmukaisuus, jota en voi hyväksyä. Mikä on tämä epäjohdonmukaisuus? Epäjohdonmukaisuus on siinä, että ensimmäisessä “uskonkohdassa” he väittävät uskovansa Raamatun ainoaksi auktoriteetikseen, mutta kasteesta puhuessaan heidän auktoriteettinaan on kokonaan jokin muu kuin pyhä Raamattu.

Lainaan kohdan tähän ja perustelen sitten asian Raamatulla. Osoitan myös perusteet sille, että puhdas luterilainen teologia on oikeassa. Esityksessä sanotaan näin: “Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen joutui eroon Jumalasta. Jeesus Kristus sovitti kuolemallaan koko maailman, niin että maailmaan syntyvät lapset, vaikka ovatkin langenneen ihmissuvun jäseniä, ovat Jumalalle otollisia. Kun ihminen tulee tietoiseksi syntisyydestään, hänelle on tarjolla evankeliumi syntien anteeksisaamiseksi. Uskon kautta Jeesukseen ihminen saa lahjaksi vanhurskauden ja uudestisyntyy Jumalan lapseksi.” (kohta 4: Ihminen, syntiinlankeemus ja pelastus; sama opetus myös Juhani Kuosmasen kirjassa Raamatun opetuksia s. 108: “Lapset ovat osallisia perisynnin turmeluksesta, mutta eivät enää perisynnin syyllisyydestä.”)

Väite “lapset ovat otollisia sellaisenaan langenneessa tilassa” ei ole Raamatusta, vaan jostakin muualta. Tällainen väite perustuu siihen erheellisen ajatukseen, jonka mukaan lapset olisivat viattomuuden tilassa eli Aadamin lankeemus ei koskisikaan heitä, vaan heillä olisi muka luonnostaan se vanhurskaus, joka Aadamilla ja Eevalla oli ennen syntiinlankeemusta. Siten joudutaan sellaiseen Raamatun vastaiseen ristiriitaan, ettei lankeemusta olisikaan lasten kohdalla tapahtunut, vaikka asiasta sanotaan Raamatussa selkeästi toisin. Ihmisellä täytyisi myös olla tietty ymmärryksen taso, että hän voi saada vanhurskauttavan uskon. Lapsillahan tällaista ymmärrystä ei ole, ja näin he jäävät ulkopuolelle, samoin ne vammaiset, jotka eivät voi ymmärtää evankeliumin sanomaa.

Uskontunnustusesitys sanoo, että kaikki ovat langenneita ja Aadamin perisyntiin osallisia, mutta toisaalta tämä kielletään, koska em. esityksessä sanotaan, että pikkulapset ovat viattomia tai otollisia sellaisenaan. Raamattu todistaa ihan toisin: “Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään” (Job. 14:4). “Eikö pahuutesi ole suuri ja sinun pahat tekosi loppumattomat?” (Job. 22:5). “Koko pää on kipeä, koko sydän sairas. Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty”(Jes. 1:5b,6). “Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen; kuka taitaa sen tuntea?” (Jer. 17:9). “Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt” (Ps. 51:7). “Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet” (Room. 5:12 ja ss.). “Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne” (Ef. 2:1).

Näistä Raamatun kohdista näemme, ettei kukaan ihminen ikipäivänä voi olla viaton ja otollinen sellaisenaan Jumalan edessä. Jos lapsi olisi viaton, ei hän voisi kuolla, ja silloin ei Jeesuksenkaan olisi tarvinnut tulla koko ihmiskunnan edestä sovittamaan syntejä. Jos lapsi on viaton, ei hän voisi kuolla, koska viattomuus on sitä, ettei ole perisyntiä. Kaikki ovat menettäneet sen vanhurskauden, joka Aadamilla ja Eevalla oli. Uskontunnustusesityksessä sanotaan, että lapsi ei ole tehnyt mitään, mutta Raamattu sanookin, ettei ihmisen tarvitse tehdä mitään ollakseen kadotettu.

jatkoa
        SEKAANNUS VANHURSKAUTTAMISOPISSA

Uskontunnustusesitys sekoittaa objektiivisen ja subjektiivisen vanhurskautuksen keskenään. Objektiivinen vanhurskautus maailman edestä on jo tapahtunut eli koko maailma on vanhurskautettu Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Kyse on siitä, miten ihminen saa sen omalle kohdalleen (subjektiivinen vanhurskautus)? Ainoa tie lapsille ja ymmärryskyvyltään puutteellisille ihmisille saada osallisuus Jumalan armosta on kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pyhässä kasteessa yhdistyy Jumalan Sana ja vesi. Kaste on oikeastaan verivettä, kuten Luther asian ilmaisee, koska kasteveteen on yhdistyneenä Kristuksen veri (Luther sanoo, että kasteen vesi on “rakkaan Vapahtajan, Kristuksen, kalliin, heleänpunaisen veren värittämä ja läpikotaisin punaama”, Kirkkopostilla II,379).

Kasteessa Jumala ottaa syntisen ihmisen, niin myös lapsen ja sairaan, liittoonsa. Raamattu rinnastaa kasteen ympärileikkaukseen: “Ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella, ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista” (Kol. 2:11,12). Tässä on hyvä esimerkki siitä, mitä kaste vaikuttaa. Se rinnastetaan ympärileikkaukseen: juutalainen lapsi ympärileikattiin 8 päivän ikäisenä ja tyttärien edestä suoritettiin uhri. Kolossalaiskirjeen kohdassa annetaan ymmärtää, että Jumala suorittaa sydämen ympärileikkauksen kasteessa ja herättää vieläpä uskon, samoin kuin Hän herätti Jeesuksen kuolleista. Ihminen on tässä tapahtumassa passiivinen osapuoli, koska toimijana on yksin Jumala. Samoinhan on silloin, kun äiti synnyttää lapsen: eihän lapsi siinä mitään voi tehdä. Samoin kun Jumala herättää kristityn kuolleista, ei tämä voi siinä itse mitään tehdä. Samoin kun Jumala antaa lahjaksi vanhurskauden ilman tekoja, ei ihminen siinä mitään voi tehdä, vaan lahjan antaja on se, joka toimii ja tekee. Lasten ja ymmärryskyvyltään puutteellisten ihmisten kohdalla armon välittäjänä toimivat Jumalan sana ja vesi. Aikuisten kohdalla kastetta edeltää evankeliumin sanan julistus. Kaste ei rakennu uskon varaan, vaan usko rakentuu kasteen varaan: ”uskon, koska olen kastettu”.

• eroja.on kirjoitti:

Kerro ne erot luterilaisuuteen ihan omin sanoin niin keskustellan niistä 🤓

• eroja.on kirjoitti:

jatkoa

Uskontunnustusesitys sekoittaa objektiivisen ja subjektiivisen vanhurskautuksen keskenään. Objektiivinen vanhurskautus maailman edestä on jo tapahtunut eli koko maailma on vanhurskautettu Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Kyse on siitä, miten ihminen saa sen omalle kohdalleen (subjektiivinen vanhurskautus)? Ainoa tie lapsille ja ymmärryskyvyltään puutteellisille ihmisille saada osallisuus Jumalan armosta on kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pyhässä kasteessa yhdistyy Jumalan Sana ja vesi. Kaste on oikeastaan verivettä, kuten Luther asian ilmaisee, koska kasteveteen on yhdistyneenä Kristuksen veri (Luther sanoo, että kasteen vesi on “rakkaan Vapahtajan, Kristuksen, kalliin, heleänpunaisen veren värittämä ja läpikotaisin punaama”, Kirkkopostilla II,379).

Kasteessa Jumala ottaa syntisen ihmisen, niin myös lapsen ja sairaan, liittoonsa. Raamattu rinnastaa kasteen ympärileikkaukseen: “Ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella, ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista” (Kol. 2:11,12). Tässä on hyvä esimerkki siitä, mitä kaste vaikuttaa. Se rinnastetaan ympärileikkaukseen: juutalainen lapsi ympärileikattiin 8 päivän ikäisenä ja tyttärien edestä suoritettiin uhri. Kolossalaiskirjeen kohdassa annetaan ymmärtää, että Jumala suorittaa sydämen ympärileikkauksen kasteessa ja herättää vieläpä uskon, samoin kuin Hän herätti Jeesuksen kuolleista. Ihminen on tässä tapahtumassa passiivinen osapuoli, koska toimijana on yksin Jumala. Samoinhan on silloin, kun äiti synnyttää lapsen: eihän lapsi siinä mitään voi tehdä. Samoin kun Jumala herättää kristityn kuolleista, ei tämä voi siinä itse mitään tehdä. Samoin kun Jumala antaa lahjaksi vanhurskauden ilman tekoja, ei ihminen siinä mitään voi tehdä, vaan lahjan antaja on se, joka toimii ja tekee. Lasten ja ymmärryskyvyltään puutteellisten ihmisten kohdalla armon välittäjänä toimivat Jumalan sana ja vesi. Aikuisten kohdalla kastetta edeltää evankeliumin sanan julistus. Kaste ei rakennu uskon varaan, vaan usko rakentuu kasteen varaan: ”uskon, koska olen kastettu”.

Ja linkki kans‼️

• eroja.on
        eroja.on kirjoitti:

jatkoa

jatkoa

LAPSIKASTE ON RAAMATULLINEN

Raamatun mukaan pikkulapset voidaan kastaa, koska hekin kuuluvat kansoihin (Matt. 28:19-20) ja ovatpa vielä syntisiäkin Aadamin rikkomuksen tähden, ja sitten heitä tulee opettaa. Samoin Mark. 16:16:n mukaan kaste ja usko kuuluvat yhteen; toista ei voi sulkea pois, koska molemmat kuuluvat vanhurskautukseen. Jos sanon sinulle: “hae kaupasta limpsaa ja karkkia”, niin käsken sinun tuoda kummatkin. Tulee myös huomata Matt. 28:19-20:stä se, että kreikan matheeteuoo merkitsee ’opetuslapseuttaa’, ’tehdä opetuslapseksi’ eikä ’opettaa’ (didaskoo), joka esiintyy aikaisemmin Matteuksella, kun hän kertoo miten Jeesus opetti seuraajiaan (esim. Matt. 5:2).

Vesi erotti myös VT:ssa hurskaan Nooan perheen silloisesta pahasta maailmasta. Raamattu sanoo vain Nooaa hurskaaksi, ja kuitenkin kahdeksan sielua (sielu tarkoittaa tässä koko ihmistä) pelastui (1 Piet. 3:20). Samoin Israelin kansa pelastui egyptiläisistä lopullisesti veden kautta, ja silloin siellä oli myös sekakansaa ja lapsia, sekä kohdussa olevia sikiöitä. Jumala ei ole tarkoittanut, että ainoastaan yksilö pelastuu, vaan koko seurakunta, mutta lapsikasteen hylkääjät jättävät lapset ulkopuolelle.

Loppujen lopuksi parannus ei ole muuta kuin kasteeseen palaamista, koska se on Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen palaamista. Pietari sanoo, että kaste pelastaa: “Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta” (1 Piet. 3:21). Kaste on uudestisyntymisen peso (Tiit. 3:5 ja Ef. 5:26-27; Efesolaiskirjeen jatko osoittaa, että seurakuntaan kuuluu myös lapsia, samoin Jooel 2: 16: “Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.”) Kasteessa ihminen pukee päälleen Kristuksen: “Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27). 1 Kor. 6:11:ssä Paavali puhuu pesosta; korinttolaiset olivat riitaisia, mutta Paavali taas kiinnittää huomion kasteeseen. He olivat vanhurskautetut, koska olivat vastaanottaneet peson. He olivat mielettömiä, kun kävivät oikeutta keskenään, vaikka heidät oli julistettu syyttömiksi Jumalan edessä. Heidän tulisi ottaa tämä esimerkiksi näissä tilanteissa. Samoin Room. 6 käsittelee samaa teemaa hyvin kirkkaasti. Ap. t. 2:38:ssa sanotaan, että ihmiset saivat piston sydämeensä lain tuomitessa heidät. Pietari osoittaa jälleen kasteeseen, koska siinä saadaan syntien anteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja (Lupaus annettiin myös lapsille (jae 39). Asiayhteys osoittaa, että lupaus oli juuri heidän lapsilleen sekä myös meidän lapsillemme. Olemmehan me niitä, jotka “ovat kaukana”).

Sivuhuomautuksena sanon myös, etteivät uudestikastajaliikkeet kasta uudestaan luopioita, jotka palaavat takaisin. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen on pätevä myös lapsille eikä sitä tarvitse uusia, koska asetus ja Jumalan sana ei raukea tyhjiin. Esimerkiksi Ap. t. 8:13:ssa mainittua Simonia, joka oli saanut kasteen, ei kastettu uudestaan, vaan häntä kehotettiin parannukseen, kun hänen vilpilliset motiivinsa kävivät ilmi.

Kasteen toimitustapa ei ole ratkaiseva, vaan kasteen merkitys. Siksi voidaan kastaa yhtä hyvin valelemalla kuin upottamalla.

Ymmärryksen tultua kasvetaan opetuksen ja sanan kuulon kautta Kristukseen, pitämään Hänestä ja Hänen sanastaan uskossa kiinni. Kyseessä ei ole meidän uskomme, vaan lahjana saatu usko: “Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta” (Room. 10:17). Uskon aikaansaaja on Kristus, ei ihminen ratkaisullaan ja vapaalla tahdollaan, koska kuollut ei voi ratkaista mitään (ks. Ef. 2:1). Jumala tekee Sanansa kautta kuolleen eläväksi herättäen hänen omantuntonsa, ja vaikuttaa vielä sen, että hän voi tarttua Jumalan antaman uskon turvin Jumalan lupauksiin ja sen jälkeen kasvaa pyhityksessä. Vanhurskauttamista ei saa sotkea pyhitykseen! Pyhitys on vanhurskautuksen seuraus. Me saamme tarttua armonvälineisiin eli Jumalan sanaan, kasteeseen sekä ehtoolliseen uskossa ja luottaa siihen, että armahtava Jumala Kristuksessa vie meidät kerran perille. Näin kasteessa tapahtunut ylösnousemus toteutuu lopullisesti, kun Jumala Kristuksessa herättää meidät viimeisenä päivänä ruumiin ylösnousemukseen. Ne nimiluterilaiset, jotka elävät jumalattomasti, eivät elä kasteen armossa. Jos he eläisivät siinä, he eivät eläisi jumalattomasti; näin he ovat myös lain tuomitsemia sekä kirouksen alaisia. Kastekaan ei hyödytä ilman uskoa, koska: “joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark. 16:16).

• eroja.on kirjoitti:

jatkoa

Raamatun mukaan pikkulapset voidaan kastaa, koska hekin kuuluvat kansoihin (Matt. 28:19-20) ja ovatpa vielä syntisiäkin Aadamin rikkomuksen tähden, ja sitten heitä tulee opettaa. Samoin Mark. 16:16:n mukaan kaste ja usko kuuluvat yhteen; toista ei voi sulkea pois, koska molemmat kuuluvat vanhurskautukseen. Jos sanon sinulle: “hae kaupasta limpsaa ja karkkia”, niin käsken sinun tuoda kummatkin. Tulee myös huomata Matt. 28:19-20:stä se, että kreikan matheeteuoo merkitsee ’opetuslapseuttaa’, ’tehdä opetuslapseksi’ eikä ’opettaa’ (didaskoo), joka esiintyy aikaisemmin Matteuksella, kun hän kertoo miten Jeesus opetti seuraajiaan (esim. Matt. 5:2).

Vesi erotti myös VT:ssa hurskaan Nooan perheen silloisesta pahasta maailmasta. Raamattu sanoo vain Nooaa hurskaaksi, ja kuitenkin kahdeksan sielua (sielu tarkoittaa tässä koko ihmistä) pelastui (1 Piet. 3:20). Samoin Israelin kansa pelastui egyptiläisistä lopullisesti veden kautta, ja silloin siellä oli myös sekakansaa ja lapsia, sekä kohdussa olevia sikiöitä. Jumala ei ole tarkoittanut, että ainoastaan yksilö pelastuu, vaan koko seurakunta, mutta lapsikasteen hylkääjät jättävät lapset ulkopuolelle.

Loppujen lopuksi parannus ei ole muuta kuin kasteeseen palaamista, koska se on Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen palaamista. Pietari sanoo, että kaste pelastaa: “Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta” (1 Piet. 3:21). Kaste on uudestisyntymisen peso (Tiit. 3:5 ja Ef. 5:26-27; Efesolaiskirjeen jatko osoittaa, että seurakuntaan kuuluu myös lapsia, samoin Jooel 2: 16: “Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.”) Kasteessa ihminen pukee päälleen Kristuksen: “Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27). 1 Kor. 6:11:ssä Paavali puhuu pesosta; korinttolaiset olivat riitaisia, mutta Paavali taas kiinnittää huomion kasteeseen. He olivat vanhurskautetut, koska olivat vastaanottaneet peson. He olivat mielettömiä, kun kävivät oikeutta keskenään, vaikka heidät oli julistettu syyttömiksi Jumalan edessä. Heidän tulisi ottaa tämä esimerkiksi näissä tilanteissa. Samoin Room. 6 käsittelee samaa teemaa hyvin kirkkaasti. Ap. t. 2:38:ssa sanotaan, että ihmiset saivat piston sydämeensä lain tuomitessa heidät. Pietari osoittaa jälleen kasteeseen, koska siinä saadaan syntien anteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja (Lupaus annettiin myös lapsille (jae 39). Asiayhteys osoittaa, että lupaus oli juuri heidän lapsilleen sekä myös meidän lapsillemme. Olemmehan me niitä, jotka “ovat kaukana”).

Sivuhuomautuksena sanon myös, etteivät uudestikastajaliikkeet kasta uudestaan luopioita, jotka palaavat takaisin. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen on pätevä myös lapsille eikä sitä tarvitse uusia, koska asetus ja Jumalan sana ei raukea tyhjiin. Esimerkiksi Ap. t. 8:13:ssa mainittua Simonia, joka oli saanut kasteen, ei kastettu uudestaan, vaan häntä kehotettiin parannukseen, kun hänen vilpilliset motiivinsa kävivät ilmi.

Kasteen toimitustapa ei ole ratkaiseva, vaan kasteen merkitys. Siksi voidaan kastaa yhtä hyvin valelemalla kuin upottamalla.

Ymmärryksen tultua kasvetaan opetuksen ja sanan kuulon kautta Kristukseen, pitämään Hänestä ja Hänen sanastaan uskossa kiinni. Kyseessä ei ole meidän uskomme, vaan lahjana saatu usko: “Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta” (Room. 10:17). Uskon aikaansaaja on Kristus, ei ihminen ratkaisullaan ja vapaalla tahdollaan, koska kuollut ei voi ratkaista mitään (ks. Ef. 2:1). Jumala tekee Sanansa kautta kuolleen eläväksi herättäen hänen omantuntonsa, ja vaikuttaa vielä sen, että hän voi tarttua Jumalan antaman uskon turvin Jumalan lupauksiin ja sen jälkeen kasvaa pyhityksessä. Vanhurskauttamista ei saa sotkea pyhitykseen! Pyhitys on vanhurskautuksen seuraus. Me saamme tarttua armonvälineisiin eli Jumalan sanaan, kasteeseen sekä ehtoolliseen uskossa ja luottaa siihen, että armahtava Jumala Kristuksessa vie meidät kerran perille. Näin kasteessa tapahtunut ylösnousemus toteutuu lopullisesti, kun Jumala Kristuksessa herättää meidät viimeisenä päivänä ruumiin ylösnousemukseen. Ne nimiluterilaiset, jotka elävät jumalattomasti, eivät elä kasteen armossa. Jos he eläisivät siinä, he eivät eläisi jumalattomasti; näin he ovat myös lain tuomitsemia sekä kirouksen alaisia. Kastekaan ei hyödytä ilman uskoa, koska: “joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark. 16:16).

Etkö osaa itse kertoa niitä eroja 😳❓

• huomaan
        eroja.on kirjoitti:

jatkoa

Helluntailaisuudella ja luterilaisuudella on yhtä paljon eroja kuin Jehovalaisilla ja luterilaisillakin. Ovatko hellarit ja jehovat samasta tuutista?

• hyvä.selonteko.eroista
        eroja.on kirjoitti:

jatkoa

Kiitos.

• huomaan kirjoitti:

Helluntailaisuudella ja luterilaisuudella on yhtä paljon eroja kuin Jehovalaisilla ja luterilaisillakin. Ovatko hellarit ja jehovat samasta tuutista?

Kerroko ne erot, kiitos 😳

• "Me luterilaiset emme usko Raamattuun vaan: Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme..."

Hyvä oikaisu!

• mummomuori kirjoitti:

"Me luterilaiset emme usko Raamattuun vaan: Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme..."

Hyvä oikaisu!

Mistä sinä olet saanut tietosi tuosta Jumalasta jos et usko siihen mitä Hän on Raamatussa itsestään ilmoittanut :O?

• usko.vainen kirjoitti:

Mistä sinä olet saanut tietosi tuosta Jumalasta jos et usko siihen mitä Hän on Raamatussa itsestään ilmoittanut :O?

Kerropa nyt miksi kuvittelet että Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan ilmoitusta?

Jumalasihan ei missän noin sano vai mitä?

• järjestys.olla.pittää

Hellareissa mölistään yhtä ja samaa hokemaan herra, herra, herraaa, jeeesukseen nimessä, halleelyyyja, kiiitos hherralleee, totisesti aamen. Luulevat että tässä on kysymyksessä pyhä henki. Perkeleestä sellainen mölinä on.

• kamala.kokemus

Tuon homman tarkoitus on saattaa ihmiset hurmokseen ja tukahduttaa järjen ääni. Joukossahan tyhmyys tiivistyy. Jos tuollaista olisi lut. kirkossa, eroaisin välittömästi.

• Kaikki nuo on ihan raamatullista "mölinaa" 🤗
        Sinun kannattaisi lukea esim. Apostolien teot.

• huahh
        usko.vainen kirjoitti:

Kaikki nuo on ihan raamatullista "mölinaa" 🤗
        Sinun kannattaisi lukea esim. Apostolien teot.

Apostoli Paavali juuri varoittaa noista mölisijöistä. Lukisit sinäkin Raamattua niin tyhmyytesi ei olisi niin ilmiselvää täällä.

• huahh kirjoitti:

Apostoli Paavali juuri varoittaa noista mölisijöistä. Lukisit sinäkin Raamattua niin tyhmyytesi ei olisi niin ilmiselvää täällä.

Sano toki se Raamantu kohta niin tarkastellaan sitä yhdessä 🤗‼️

• huahh
        usko.vainen kirjoitti:

Sano toki se Raamantu kohta niin tarkastellaan sitä yhdessä 🤗‼️

Jos et osaa itse lukea Raamattua, en minäkään lähde sinua siinä opettamaan. Sisälukutaidot olisi opittava jo alaluokilla. Minä olen lukenut niin paljon Raamattua että kyllä tiedän mitä siellä on ja mitä ei.

• huahh kirjoitti:

Jos et osaa itse lukea Raamattua, en minäkään lähde sinua siinä opettamaan. Sisälukutaidot olisi opittava jo alaluokilla. Minä olen lukenut niin paljon Raamattua että kyllä tiedän mitä siellä on ja mitä ei.

Kyllä minä osaan lukea ja osaan keskustellakin siitä 🤗‼️
        Entä sinä😳❓

• kauhea.kokemus
        huahh kirjoitti:

Minä olin kerran kyseisen lahkon rukouskokouksessa. Naiset siellä etupäässä huusivat ja mölysivät. Eikö Raamatussa käsketä naisten olla hiljaa seurakunnan kokouksissa? Näin olen joskus lukenut.

• huahh
        usko.vainen kirjoitti:

Kyllä minä osaan lukea ja osaan keskustellakin siitä 🤗‼️
        Entä sinä😳❓

Eipä näytä siltä kun et edes tiedä mitä Raamatussa lukee.

• huahh kirjoitti:

Toki tiedän, mistä kohdasta haluat nyt keskustella kanssani 🤓❓

• luterilainen_
        huahh kirjoitti:

Kyllä Jeesus käski mennä omaan kammioonsa ja rukoilla siellä. Hän opetti miten pitää rukoillakin.

Kyllä Jeesus käski mennä omaan kammioonsa ja rukoilla siellä. Hän opetti miten pitää rukoillakin.

Jeesus mm. käski rukoilla m y ö s. omassa kammiossaan mutta myös muualla kuten itsekin toimi 🤗‼️

• valitettavasti
        huahh kirjoitti:

Olet kyllä tässä asiassa oikeassa. Jos "keskustelija" kuten tuo "usko.vainen" ei tunne mitä Raamatussa kerrotaan vaan vetää juttuja omasta päästään, toivotonta keskustelu silloin on. Kun se jankkaa ja jankkaa missä niin on ja missä näin on. Että se sitten siitä.

• valitettavasti kirjoitti:

Olet kyllä tässä asiassa oikeassa. Jos "keskustelija" kuten tuo "usko.vainen" ei tunne mitä Raamatussa kerrotaan vaan vetää juttuja omasta päästään, toivotonta keskustelu silloin on. Kun se jankkaa ja jankkaa missä niin on ja missä näin on. Että se sitten siitä.

Kerro toki mistä Raamatun kohdasta s i n ä haluat tuolla nikillä nyt keskustella kansaani 🤗❓

• haloo.älä.vastaa

Minä uskon, että palstan persläpi teki aloitukset ja siihen ei olisi kannattanut vastata.

• Voi sinua 😉

• näemmä

Sehän se. Eihän sitä muu kiinnostakaan kuin perspanot

• näemmä kirjoitti:

Sehän se. Eihän sitä muu kiinnostakaan kuin perspanot

Sinulla taitaa olla jotain seksuaalisia ongelmia😳‼️ Haluatko avautua niistä ❓

• näemmä
        usko.vainen kirjoitti:

Sinulla taitaa olla jotain seksuaalisia ongelmia😳‼️ Haluatko avautua niistä ❓

Oletko Niuvanniemestä?

• näemmä kirjoitti:

Oletko Niuvanniemestä?

En ole, voit lopettaa etsimisesi 🤗‼️

• näemmä
        usko.vainen kirjoitti:

En ole, voit lopettaa etsimisesi 🤗‼️

Oletko lomalla sieltä?

• näemmä kirjoitti:

Oletko lomalla sieltä?

En ole koskaan käynytkään siellä. Saat nyt vain tyytyä omaasi ja kaltaistesi seuraan siellä 🤗🤗🤗 Kivaa iltaa sinne ‼️

• näemmä
        usko.vainen kirjoitti:

En ole koskaan käynytkään siellä. Saat nyt vain tyytyä omaasi ja kaltaistesi seuraan siellä 🤗🤗🤗 Kivaa iltaa sinne ‼️

Olet ilmeisesti kuitenkin jossain hullujenhuoneella. Vaikutat sen verran sekopäältä täällä. Vai mitä?

• näemmä kirjoitti:

Olet ilmeisesti kuitenkin jossain hullujenhuoneella. Vaikutat sen verran sekopäältä täällä. Vai mitä?

Valitettavasti en pysty antamaan empatiaa tässä asiassa sinulle 😏
        Mutta kerros sinä mikä sinun ongelmasi oikein on❓ Onko joku kiusannut koulussa vai mikä mättää❓

• hehhehh
        näemmä kirjoitti:

Usko.vainen on käynyt eheytymässä hullujenhuoneella Lohjalla. Paikan nimi on Vivamo:):):)

• hehhehh kirjoitti:

Usko.vainen on käynyt eheytymässä hullujenhuoneella Lohjalla. Paikan nimi on Vivamo:):):)

Aha, miten hetero eheytetää 😳😳😳❓
        Onko sinulla homoseksuaalisia tuntemuksia minua kohtaan ‼️❓

• näemmä
        usko.vainen kirjoitti:

Valitettavasti en pysty antamaan empatiaa tässä asiassa sinulle 😏
        Mutta kerros sinä mikä sinun ongelmasi oikein on❓ Onko joku kiusannut koulussa vai mikä mättää❓

Oletko vankilassa? Vai oletko katkaisuhoidossa?

• näemmä kirjoitti:

Oletko vankilassa? Vai oletko katkaisuhoidossa?

Miksi olisin kummassakaan 😳❓❓❓

• näemmä
        usko.vainen kirjoitti:

Miksi olisin kummassakaan 😳❓❓❓

Annat täällä itsestäsi sellaisen kuvan että olet joko hullujenhuoneella tai vankilassa. Käytätkö päihteitä?

• näemmä kirjoitti:

Annat täällä itsestäsi sellaisen kuvan että olet joko hullujenhuoneella tai vankilassa. Käytätkö päihteitä?

Jaa, miten niin 😳❓

• näemmä
        usko.vainen kirjoitti:

Jaa, miten niin 😳❓

Itse et taida huomata sitä, luulen. Se on huono merkki.

• näemmä kirjoitti:

Itse et taida huomata sitä, luulen. Se on huono merkki.

Kerro sinä sitten se minulle 🤗

• näemmä
        usko.vainen kirjoitti:

Kerro sinä sitten se minulle 🤗

Raamatunpaikkaako taas kyselet? ;););)

• näemmä kirjoitti:

Raamatunpaikkaako taas kyselet? ;););)

Ongelmia lukemisessa😳❓

• luterilainen_
        hehhehh kirjoitti:

Vivamossa ajetaan riivaajia ulos, mutta kokemus näyttää siltä että sieltä niitä tulee lisää.

Vivamossa ajetaan riivaajia ulos, mutta kokemus näyttää siltä että sieltä niitä tulee lisää.

Vieläkö evl kannat kaunaa siitä, että et ole eheytynyt 😳❓

• UUT_
        luterilainen_ kirjoitti:

Kyllä tuollaiset riivaajahoidot ovat vakava mielenterveyden uhka. Helluntailaiset ja muut "karismaatikot" ovat vahvasti edustettuina myös mielisairaaloissa.

• UUT_ kirjoitti:

Kyllä tuollaiset riivaajahoidot ovat vakava mielenterveyden uhka. Helluntailaiset ja muut "karismaatikot" ovat vahvasti edustettuina myös mielisairaaloissa.

Valtaosa mielisairaista on kuitenkin perusluterilaisia ja ateisteja. Mikäs heidät sinne on vienyt 😳❓

• UUT_
        usko.vainen kirjoitti:

Valtaosa mielisairaista on kuitenkin perusluterilaisia ja ateisteja. Mikäs heidät sinne on vienyt 😳❓

Suhteellisesti helluntailaisten ja karismaatikkojen määrään verrattuna heitä on aivan liikaa mielisairaaloissa.

• surullista.se.on
        luterilainen_ kirjoitti:

On valitettavaa että maamme mielisairaanhoito on niin retuperällä että sairaitten täytyy turvautua kaikenmaailman vivamolaisten tai sielunhoitoterapeuttien puoskaroitaviksi.

• UUT_ kirjoitti:

Suhteellisesti helluntailaisten ja karismaatikkojen määrään verrattuna heitä on aivan liikaa mielisairaaloissa.

Sinulla on varmaan joku oikein virallinen todistekin asiasta esittää 😳❓

• kysymällä.tietoa
        usko.vainen kirjoitti:

Sinulla on varmaan joku oikein virallinen todistekin asiasta esittää 😳❓

Jos sinulla ei ole mitään omaa käsitystä tai kokemusta asiasta, voisit kysellä mielisairaaloiden henkilökunnalta. Kysy myös kuinka moni näistä uskovista on tehnyt itsemurhan.

• kysymällä.tietoa kirjoitti:

Jos sinulla ei ole mitään omaa käsitystä tai kokemusta asiasta, voisit kysellä mielisairaaloiden henkilökunnalta. Kysy myös kuinka moni näistä uskovista on tehnyt itsemurhan.

Kyllä niistä joku virallinen raportti pitäisi olla jos tuollaista väität yleisellä tasolla 🤓
        Tarkoitatko, että vain uskovat tekevät itsemurhia vai mikä nyt pointtisi tässä on❓

• hoitsu.vain
        kysymällä.tietoa kirjoitti:

Näitä toivottomia surullisen hahmon ritareita olen hoitanut uusmaalaisessa mielisairaalassa. Ne kuvittelee olevansa karismaattisia sananjulistajia, mutta ovat harhoissaan muille vaarallisia. Ne joudutaan pakkolääkitsemään. Omaiset ei kestä niitä ja onneksi ne ovat pois normaalien joukosta. Se on kovaa ja epäkiitollista työtä, siitä sen enempää. Harhoissaan kuitenkin julistavat maailmanloppua ja helvetillä pelottelua kaikille, jotka uskaltavat asettua poikkiteloin.

Nämä mielisairaat hihhulit tulevat esimerkiksi yöllä kerjäämään kahvia ja tupakkaa, joku turvonnut sielu makkaraleipää vielä raamattu kädessän. Komennetaa tavallisesti takasin omaan huoneesee ja jos ei usko viedään huone-eristykseen jossa saa huutaa ja räyhätä yön. Huutelevat pitkin käytäviä että jesus on herra ja israel adonay. Lääkitään hihhuliskitsoilta nuppi turvoksiin että kuuluu vaan jotain mongerrusta. Ei sairaalassa ketään tarvi alkaa käännyttää varsinkaan mielisairaita, joilla on jo muitakin harhoja. Naurettavavia nämä hihhulit. Kuluttavat tässäkin vaan yhteiskunnan varoja kun tulevat mielisairaalaan täysihoitoon. Niillä itsellään on kämppä kuin hävityksen kauhistus ettei ne siellä viihdy. Yrittävät levitellä traktaatteja pitkin osastoa. Kaikki takavarikoidaan roskikseen.

Sitä ihmettelen, miten nämä mielisairaalaevankelistat saavat oman elämänsä aina niin sekaisin, että joutuvat hoitoon. Luulisi heidän olevan malliesimerkkejä hihhulionnen ihanuudesta, mutta ovatkin kuin pirun nielleet.

Pahimman luokan hellareita jostain Vantaalta. Kaikki niin sekopäisiä kuin olla voi.

• hoitsu.vain kirjoitti:

Näitä toivottomia surullisen hahmon ritareita olen hoitanut uusmaalaisessa mielisairaalassa. Ne kuvittelee olevansa karismaattisia sananjulistajia, mutta ovat harhoissaan muille vaarallisia. Ne joudutaan pakkolääkitsemään. Omaiset ei kestä niitä ja onneksi ne ovat pois normaalien joukosta. Se on kovaa ja epäkiitollista työtä, siitä sen enempää. Harhoissaan kuitenkin julistavat maailmanloppua ja helvetillä pelottelua kaikille, jotka uskaltavat asettua poikkiteloin.

Nämä mielisairaat hihhulit tulevat esimerkiksi yöllä kerjäämään kahvia ja tupakkaa, joku turvonnut sielu makkaraleipää vielä raamattu kädessän. Komennetaa tavallisesti takasin omaan huoneesee ja jos ei usko viedään huone-eristykseen jossa saa huutaa ja räyhätä yön. Huutelevat pitkin käytäviä että jesus on herra ja israel adonay. Lääkitään hihhuliskitsoilta nuppi turvoksiin että kuuluu vaan jotain mongerrusta. Ei sairaalassa ketään tarvi alkaa käännyttää varsinkaan mielisairaita, joilla on jo muitakin harhoja. Naurettavavia nämä hihhulit. Kuluttavat tässäkin vaan yhteiskunnan varoja kun tulevat mielisairaalaan täysihoitoon. Niillä itsellään on kämppä kuin hävityksen kauhistus ettei ne siellä viihdy. Yrittävät levitellä traktaatteja pitkin osastoa. Kaikki takavarikoidaan roskikseen.

Sitä ihmettelen, miten nämä mielisairaalaevankelistat saavat oman elämänsä aina niin sekaisin, että joutuvat hoitoon. Luulisi heidän olevan malliesimerkkejä hihhulionnen ihanuudesta, mutta ovatkin kuin pirun nielleet.

Pahimman luokan hellareita jostain Vantaalta. Kaikki niin sekopäisiä kuin olla voi.

Eikö siellä ole yhtään mielisairasta luterilaista tai ateistia 😳❓❓❓

Jos väität olevasi hoitsu (😂) luulisi sinun tietävän mitä mielen sairastuminen on.
        Siksi katsonkin, että kirjoituksesi on pelkkää pahansuopaa uskovien panettelua.

Mutta tässä sinulle hyvä biisi
        https://m.youtube.com/watch?v=-QI1LgAPQhY

• vakava.asia
        kysymällä.tietoa kirjoitti:

Jo Miettinen käsitteli väitöskirjassaan Niilo Yli-Vainion hurmoskokouksissa "jeesuksen" parantamia uskovaisia. Viiden vuoden seurantajakson aikan muutamat olivat tehneet itsemurhan. Kun ihminen on muutenkin heikoilla, petetyksi tuleminen voi olla viimeinen pisara.

• hehhehh
        usko.vainen kirjoitti:

Kyllä niistä joku virallinen raportti pitäisi olla jos tuollaista väität yleisellä tasolla 🤓
        Tarkoitatko, että vain uskovat tekevät itsemurhia vai mikä nyt pointtisi tässä on❓

Meneppäs katsomaan johonkin psykiatrian klinikalle. Veikkaan että löydät tuttujasi sieltä.

• hoitsu.vain kirjoitti:

"Luulisi heidän olevan malliesimerkkejä hihhulionnen ihanuudesta, mutta ovatkin kuin pirun nielleet."

Mielestäni ei pitäisi sekoittaa asioita toisiinsa. Usko ei ole mielisairauden syy. Mielisairaus tuo muassaan kyllä vahvoja uskonnollisia elementtejä.

• mummomuori kirjoitti:

"Luulisi heidän olevan malliesimerkkejä hihhulionnen ihanuudesta, mutta ovatkin kuin pirun nielleet."

Mielestäni ei pitäisi sekoittaa asioita toisiinsa. Usko ei ole mielisairauden syy. Mielisairaus tuo muassaan kyllä vahvoja uskonnollisia elementtejä.

"Mielisairaus tuo muassaan kyllä vahvoja uskonnollisia elementtejä. "

No nyt menikin mielenkiintoiskesi. Kerrot varmaan omista kokemusksitasi?

• kaiken.kokenut
        mummomuori kirjoitti:

"Usko ei ole mielisairauden syy."

-Joskus on, joskus ei

• raamatunlukija

Paavalin perustamissa seurakunnissa oli monenlaista häiriökäyttäytymistä. Voimme lukea hänen kirjeistään miten Herran ehtoollisellakin oltiin juovuksissa ja toiset mässäilivät ja toiset olivat nälissään. Hurmoksessa huudettiin ja mölyttiin. Myös seksuaalista irstailuja oli. Paavali yritti suvaita niitä mutta joutui tavan takaa puuttumaan näiden uudestisyntyneiden uskovaisten ylilyönteihin.

• Kuulepas evl, Paavali ei missään nimessä yrittänyt suvaita noita vaan kasvatti seurakuntia siveelliseen ja uskonsa mukaiseen käytökseen.

• usko.vainen kirjoitti:

Kuulepas evl, Paavali ei missään nimessä yrittänyt suvaita noita vaan kasvatti seurakuntia siveelliseen ja uskonsa mukaiseen käytökseen.

Varmastikin niin että uskonsa mukaiseen. Se onko tuo Paavalin usko oikea usko onkin sitten eri asia.

:-)

• saamma

Jumala ilo Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Muistakaa. Kuka ikinä uskoo Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi Hänen nimensä kautta. Tämä ilosanoma tulisi julistaa katoilta. Siis Jos ihmisessä on Pyhähenki, hän kirkastaa paljon Kristusta. Kuinka paljon meillä palstalaisilla on pyhää henkeä, eli saako Jeesus Kristus asua meissä. Se näkyy kyllä hyvin äkkiä vilkaisemalla näitä kirjoituksissa.

• Kovasti se "usko.vainen" yrittää olla oikeaoppinen mutta kun tulee puhe vaikkapa Tel Avivin homopraideista niin Raamattu lentää nurkkaan, pää menee vinoon ja alkaa jumalaton siukkailu ja hymistely, hymistely ja siukkailu...
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

• kerro.mullekin

Mitä Raamattu sanoo Tel Avivin homopraideista?

• Eikiitosjeesus

Koska siihen ei todellakaan paljoa tarvita. Tilastollisesti melko varmaa siis.

• PasiToivonen

>>Helluntailaiset pitäytyvät uskonpuhdistuksen periaatteeseen siinä, että Raamattu on opin ja uskonelämän ainoa peruskirja (sola scriptura). Raamattu on kirjoitetussa muodossa tietyssä historiallisessa tilanteessa annettu Jumalan ilmoitus. Se on muuttumaton ja iankaikkinen yhteys. Raamatun sana pysyy muuttumattomana kaikkina aikoina.>>

Tämä helluntailainen pitäytyy Katolisen kirkon periaatteisiin eikä usko litteään Maahan.

• luterilainen_

Eikö helluntailaiset kuitenkin yleensä usko kreationismi -hömppään?

Liberaaliluterilaiset uskotte evohömppään 🤗

• näin.on
        luterilainen_ kirjoitti:

Kaikki tapaamani johonkin uskonlahkoon kuuluvat helluntailaisista Jehovantodistajiin uskovat että Raamatun alkulehdillä kuvatut asiat ovat oikeesti tapahtuneet historiassa. Kyseessä on täydelliseen tietämättömyyteen perustuvaa maagista ajattelua.

• luterilainen_
        näin.on kirjoitti:

Kaikki tapaamani johonkin uskonlahkoon kuuluvat helluntailaisista Jehovantodistajiin uskovat että Raamatun alkulehdillä kuvatut asiat ovat oikeesti tapahtuneet historiassa. Kyseessä on täydelliseen tietämättömyyteen perustuvaa maagista ajattelua.

Niin, kyseessähän on kauan sitten eläneitten paimentolaisheimojen ja lammaspaimenten mytologiasta.

• HMM___
        usko.vainen kirjoitti:

Liberaaliluterilaiset uskotte evohömppään 🤗

Mikä on koulutustasosi? Kiertokoulu, apukoulu?

Niin, kyseessähän on kauan sitten eläneitten paimentolaisheimojen ja lammaspaimenten mytologiasta.

Kenen sitten odotat kertovan sen ajan tapahtumista jos et sen ajan aikalaisten 😳❓

• HMM___ kirjoitti:

Olen saanut hyvän koulutuksen ja hyvän työpaikan. Entä sinä 😳❓

• kuis.on
        usko.vainen kirjoitti:

Olen saanut hyvän koulutuksen ja hyvän työpaikan. Entä sinä 😳❓

Onko sillä "hyvällä koulutuksella" joku nimikin?

• kuis.on kirjoitti:

Onko sillä "hyvällä koulutuksella" joku nimikin?

Toki on mutta mitäs se sinulle kuuluisi 🤗❓
        Onko sinulla hyvä koulustus ja hyvä työpaikka❓

• kuis.on
        usko.vainen kirjoitti:

Toki on mutta mitäs se sinulle kuuluisi 🤗❓
        Onko sinulla hyvä koulustus ja hyvä työpaikka❓

Mistä moinen ujous nyt iski???

• kuis.on kirjoitti:

Mistä moinen ujous nyt iski???

Älä ujostele, kerro vain reippaati 🤗

• jepjepjepjee
        HMM___ kirjoitti:

Kyllä kiertokoulu tai apukoulu on ihan hyvä koulutus usko.vaiselle:)

• jepjepjepjee kirjoitti:

Kyllä kiertokoulu tai apukoulu on ihan hyvä koulutus usko.vaiselle:)

Nekö sinä olet käynyt 😳❓

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2469
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      72
      2301
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      202
      1304
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      112
      1122
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1098
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      231
      978
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      919
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      847
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      789
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      54
      786
    Aihe