Mieskö elättää?

Mitentekis

Tilannehan on se että on tuore suhde. Nainen kovasti haluaa lapsia muttei kuitenkaan halua itse mennä töihin nyt jos koskaan. Minä käyn töissä. Hänen mielestään pitäisi riittää että hän hoitaa lapsia ja ei niihin mene paljoa rahaa... No itse haluaisin omakotitalon ja että itsellekin jäisi elämä, tälle naiselle vuokra-asunto kerrostalossa on ihan hyvä. Ei tarvitse muuta kuin katon päälleen ja vähän ruokaa pöytään. En halua olla maksumies yksin koko hommaan vaikka varmaan ne lapset olisikin kiva juttu. Pitääkö etsiä nainen joka osallistuu talouden ylläpitoon myös rahallisesti vai koitanko saada tuolle järkeä päähän? Onhan se kiva kun kotitöitä joutessaan tekee mutta silti tämä menisi niin että yksin maksaisin kaiken mitä meillä on...

64

967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7469

      Etsi mieleisesi nainen! Pelkkä kiima ei arkielämässä kanna loputtomiin. Oma kokemukseni on, että arjen sopusointu turvaa myös kiiman säilymisen hyvin pitkään.
      Vanha totuus: Kauneus katoaa mutta rumuus ( ikääntymisen merkit ) lisääntyy vastaan hangoittelusta huolimatta.

      Me olimme jo surusteluvaiheessa päinvastaisessa tilanteessa siinä mielessä, että minä tulen vastaamaan perheemme kaikinpuolisesta turvallisuudesta ml. talous. Alkuun olimme 3 - 4:n lapsen kannalla mutta kahden, pienellä ikäerolla syntyneen jälkeen vaimoni sanoi, että hänelle riittäisi.

      70-luvulla ei ollut mitään kodinhoidon tukia ja 3kk välein maksettavat lapsilisät olivat naurettavan pieniä.
      Ei lapsiperheen elämää ja sisällön antia voi hinnoitella.

      Vaimolleni on aina riittänyt se mitä olen pystynyt tarjoamaan. Olemme eläneet todellisia niukkuuden vuosia mutta missään vaiheessa vaimoni ei ole esittänyt vaatimuksia tai ilmaissut tyytymättömyyttään.

      Kotivuosien jälkeen vaimoni meni hakemaan sisältöä päiviinsä osa-aikaisesta myymäläkassan työstä.

      Olemme itse, kuten myös lapsemme, erittäin tyytyväisiä ratkaisuumme ja elämäämme kokonaisuutena.

      Mietihän myös sitä miten yleisesti perheen talouden tulon ja kustannusten jako aiheuttaa riitoja!
      Me emme ole koskaan riidelleet rahasta olipa sitä tai ei. Kaikki on aina ollut yhteistä ilman kumppanin vähäisintäkään kontrollia.

      • JaksatkinJauhaa

        "70-luvulla ei ollut mitään kodinhoidon tukia ja 3kk välein maksettavat lapsilisät olivat naurettavan pieniä."

        Ottaisin heti takaisin 70-luvun perhepolitiikan. 70-luku hakkaa muuten mennen tullen sen, että toinen vanhemmista on kotona tänä päivänä. Vaikka nykyään saisikin sen kotihoidontuen niin 70-luvun inflaatio & perheverotus olivat paljon hyödyllisempiä perheelle suhteessa tuloihin kuin nykyään.


      • 7469
        JaksatkinJauhaa kirjoitti:

        "70-luvulla ei ollut mitään kodinhoidon tukia ja 3kk välein maksettavat lapsilisät olivat naurettavan pieniä."

        Ottaisin heti takaisin 70-luvun perhepolitiikan. 70-luku hakkaa muuten mennen tullen sen, että toinen vanhemmista on kotona tänä päivänä. Vaikka nykyään saisikin sen kotihoidontuen niin 70-luvun inflaatio & perheverotus olivat paljon hyödyllisempiä perheelle suhteessa tuloihin kuin nykyään.

        Inflatiosta oli hyötyä jos velka oli sijoitettu järkevään kohteeseen. Useimmiten asuntoon. Monella autoon tms.
        Vastapainona olivat korkeat korot jotka saattoivat nostaa lainoituskynnyksen korkealle.
        Laina-ajat olivat lyhyet. Toisaalta pankkien päälliköt eivät kilpailleet asiakkaista vaan vahtivat lainan pyytäjän maksukykyä.
        Asuntolainoissa omarahoitusuuden vaatimus oli 25%:n luokkaa.

        Me emme saaneet lapsia kunnaliseen päivähoitoon eikä vaimon puotipuksun palkka olisi riittänyt yksityisen rahoittamiseen.

        Perheverotus oli edullinen kun tulonmuodostus oli epätasainen mutta me emme ehtineet nauttimaan siitä pitkään.

        Inflation hyödyntäminen. Pienensin ennakon pidätystäni niin paljon kuin verotoimisto salli.
        Oikeasta verosta se oli noin 30% joka oli minulla korottomana lainana ka. 1,5 vuotta ja se antoi pelivaraa 12%:n lainan lyhentämiseen etuajassa.
        Asuntojen markkaset hinnat nousivat suunnilleen suhteessa jossa 1974 rakkennettu, aravakelpoinen, suorasähkölämmitystalo maksoi rakennusvuotena noin 40000mk niin 1976 se oli jo tasossa 60000mk. Luvut ovat todellisia!

        163m2 rinnetalomme tuli 1976/77 maksamaan noin 100000mk jossa oli säästöä materiaalihankinnoissa ja talkootyössä ehkä 25000mk.
        Penskat olivat 2v ja 4v. Anus oli auki kuin tuuran putki mutta 2 vuotta myöhemmin teimme koko perheen voimin 2:n viikon auto-teltta matkan Tanskaan.

        Olet oikeassa siinä, että korkea inflatio antoi asioita suunnittelevalle mahdollisuuden hyötyä siitä ja toisaalta tiukka rahapolitiikka esti holtittoman menon.

        Mutta perheverotuksen poistamisen koen verisenä vääryytenä vieläkin.

        Purnaukseni perustana on se, että tulkitsen nykypolven vaativan kaiken valmiina ja helpolla.


    • ansiotulotonoltava

      Kyllä se kannattaa kertoa että käy koulut ensin ja hakee työn jonka jälkeen on helpompi perhe perustaa. Tuollaiset naiset jotka kuvittelevat että riittää kun vaan lapsia tekee eikä töitä muuta tarvita on ne ongelmat teillä edessä. Vai katsoo joku nainen olevansa kotiäiti pelkästään ja sillä toimeen tulee. Ei minusta tervettä järkeä ole silloin naisella. Minäkin kävin koulut ja työpaikan hommasin ennenkuin perhe perustettiin. Lähtökohtana on parempi näin. Kun lapset kasvoivat kulutkin kasvoivat ja tarvittiin minun tulot perheeseen. Nyt ollaan kahdestaan säästämme ylitulot eläkettä varten että omaisuuden kasvamisen myötä nautimme siitä. Ei kukaan ole velvollinen elättämään toista vain verukkeella ettei ole kouluja käynyt ja työtä tehnyt kodin ulkopuolella. Ei koti äidin ura ole oikein rahallisesti edes kattavaa. Kun eläkkeelle jää on todella pieni eläke naisella. Ja joudut elättää sen pakolla. Mieti jos eroatte mitä tuolle naiselle jää? Aika paha on se erokin ottaa varattomasta. Eiköhän siis molemmat käy koulut ja hommaa ansiotuloja ensin ja sitten perustetaan se perhe. En tajua kuinka kukaan nainen kuvittelee olevansa kotiäiti pelkästään.

      • 7469

        Elättäminen ja elättäminen? Ovatko ihmiset noin täydellisen tunteettomia materialisteja, että kaikki lasketaan rahassa, ja itsekkäästi?
        Kumpi maksaa enemmän ja kumpi kuluttaa mitä?
        Eiköhän olisi parasta perustaa virallinen, sääntöjen mukainen osakeyhtiö?!

        Perhe on tiivis yhteisö ja samalla yksi taloudellinen yksikkö jolla on yksi budjetti ja kahdesta osakkaasta johtuen, se tekee konsensuspäätöksiä koska äänestyksessä äänet menisivät tasan.

        Eläkkeiden erot ovat ennakoitavissa ja siten niihin pystyy varautumaan.

        Materialistista ajatusmaailmaa vasten ei tarvitse ihmetellä nykyisiä, korkeita avioero %: ja!

        Väitän, ettei niin pieniä tuloja olekaan, etteikö menot olisi sovitettavissa niiden mukaan.
        Nykyään vielä kaiken maailman tukiaiset takaavat kohtalaisen kuluttamisen tason.


      • 7469

        Unohtui. Pienieläkkeisen puolison elättäminen pakolla? Miten niin?
        Kun kaikki on yhteistä niin mitään pakkoa ei ole. Leskeytymistilanteessa vielä toistaiseksi leskeneläke turvaa pienempieläkkeisen tulotason. Esimerkiksi minun kuollessani vaimoni eläke yli tuplaantuisi.
        Lisänä on säästöistä ja eri muotoisesta materiaalista muodostuva turva.


      • mekkk
        7469 kirjoitti:

        Unohtui. Pienieläkkeisen puolison elättäminen pakolla? Miten niin?
        Kun kaikki on yhteistä niin mitään pakkoa ei ole. Leskeytymistilanteessa vielä toistaiseksi leskeneläke turvaa pienempieläkkeisen tulotason. Esimerkiksi minun kuollessani vaimoni eläke yli tuplaantuisi.
        Lisänä on säästöistä ja eri muotoisesta materiaalista muodostuva turva.

        Säästöistä ei ole mitään hyötyä jos ne ovat edesmenneen puolison tililla koska jos on lapsia niin ne perii säästöt jos ne eivät ole kummankin nimissä. Tämä pitää myös muistaa.


      • 7469
        mekkk kirjoitti:

        Säästöistä ei ole mitään hyötyä jos ne ovat edesmenneen puolison tililla koska jos on lapsia niin ne perii säästöt jos ne eivät ole kummankin nimissä. Tämä pitää myös muistaa.

        Minä mainitsin, että alusta alkaen kaikki on ollut yhteistä. Eron tullen olisi matot sanan mukaisesti leikattu halki! En osaa tätä selvemmin sanoa.
        Ainoa minun nimiini jäänyt omaisuus on 1986 hankittu Espanjan asunto. Kun olimme menossa notariaattiin niin vaimoni näki matkan varrella ihania retonkeja ja jäi hypistelemään niitä.
        Kuvittelen kuitenkin tuonkin kuuluvan avio-oikeuden piiriin.

        Kuolemantapauksessa sovellettanee lakiosaperiaatetta? Leskelle puolet ja lapsille yhteisesti toinen puoli.


      • Katoavioliittolaki
        mekkk kirjoitti:

        Säästöistä ei ole mitään hyötyä jos ne ovat edesmenneen puolison tililla koska jos on lapsia niin ne perii säästöt jos ne eivät ole kummankin nimissä. Tämä pitää myös muistaa.

        Mekkk olet väärässä ,sillä ei ole avioliitossa ja toisen kuollessa mitään merkitystä ,kenen tilillä on ja mitä ,leskelle kuuluu puolet ja lapsille toinen puoli, sitte eri asia jos on avioehto joka pois sulkee puolison pois, mutta asunto jää aina leskelle siihen asti kun leski kuolee sitte vasta lapset sen perii.


      • TotuusSattuuQC
        Katoavioliittolaki kirjoitti:

        Mekkk olet väärässä ,sillä ei ole avioliitossa ja toisen kuollessa mitään merkitystä ,kenen tilillä on ja mitä ,leskelle kuuluu puolet ja lapsille toinen puoli, sitte eri asia jos on avioehto joka pois sulkee puolison pois, mutta asunto jää aina leskelle siihen asti kun leski kuolee sitte vasta lapset sen perii.

        "mutta asunto jää aina leskelle siihen asti kun leski kuolee sitte vasta lapset sen perii."

        Tarkkaan ottaen lapset perivät oman osansa asunnosta heti mutta leskelle jää elinikäinen asumisoikeus. Tämä on tärkeä ero siksi että perintövero tulee lasten maksettavaksi heti vaikka he eivät voikaan realisoida asuntoa koska leski asuu siinä.


    • mekkk

      Naisesi ottaa hirveen taloudellisen riskin jos on vaikka 20 v kototna ja tuleekin avioero niin ei ole palkkatuloja eikä eläke kertymää. Jos omaisuutta hankit niin muista tehdä avioehto kun itse maksat kaiken. Kukapa sitä vuokralla haluaa kokoikänsä asua kun asumiskulut nousee joka vuosi kun vuokra nousee. Poistu takavasemmalle jos naisesi ei halua tai viitti töitä tehdä. Kerroppa tämä juttu naisellesi jos on 20 v kototona niin eron tullessa on aika heikoilla ja hyvä palkka pitää miehellä olla että perheensä pystyy elättämään.

      • Hyvinvointiyhteiskunta

        Ei se nainen korkealta putoa Suomessa saa työttömyyskorvausta ja sossusta lisää , sekä asumistukea ja muita tukia ,kun vaan hakee.
        Takuueläkkeen 770€ saa joka ainoa jopa mamut ja romaanit ,kunhan on Suomessa asunut 3 v ja 65 ikä tai työkyvytön.


      • 98264876

        Riskipä hyvinkin. Siihen pitäisi lailla puuttua niin, että avioparin eläkkeet kertyvät yhteiseen pottiin.

        Leskeneläke Suomessa onneksi vielä on.


      • mekkk
        98264876 kirjoitti:

        Riskipä hyvinkin. Siihen pitäisi lailla puuttua niin, että avioparin eläkkeet kertyvät yhteiseen pottiin.

        Leskeneläke Suomessa onneksi vielä on.

        Miksi työssäkäyvän pitäisi jakaa eläke sen puolison kanssa joka ei töihin halua mennä ja tälläinen on ihan hanurista. Jokaisen pitää huolehtia itse että eläkettä kertyy eikä ajtella että toinen elättää. Jos kunnon elintason haluaa niin suoemssa kun on kumatkin töissä ja nettoa saadaan 3500-5000£ niin pärjää.


      • 6255

        Keski-iässä hahmottaa paremmin, että jakaessaan elämän, jakaa myös tulot. Nuoremmille on ongelmallisempaa, eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu, pysytäänkö yhdessäkään. Ei se "työhön meneminen" ole aina omasta halusta kiinni eikä kouluttautuminen takaa työtä.
        Mieheni on vakipaikassa töissä, mutt terveysongelmia on. Multa meni vakityö joitain vuosia sitten, mutten omaa rankempia sairauksia. Jotain työtä on nyt, muttei varmaan uutta löydy, kun tää loppuu. Kenelle haluat tulojesi t. eläkkeesi päätyvän, josset puolisolle? Lapsille kyllä, jos jotain jää. Meidän nuoriso on töissä miniöitä myöten.
        Tunnen ainakin yhden rouvan, joka teki ensin lapset ja hankki ammatin keski-ikäisenä. Pääsi mummoksi ennen mua.


      • Oikeinkirjoitus
        mekkk kirjoitti:

        Miksi työssäkäyvän pitäisi jakaa eläke sen puolison kanssa joka ei töihin halua mennä ja tälläinen on ihan hanurista. Jokaisen pitää huolehtia itse että eläkettä kertyy eikä ajtella että toinen elättää. Jos kunnon elintason haluaa niin suoemssa kun on kumatkin töissä ja nettoa saadaan 3500-5000£ niin pärjää.

        Mekkk haloo ,meillä on €urot ,ei puntia.
        Opettele myös kirjoittamaan .


      • Perinnönsaanut
        6255 kirjoitti:

        Keski-iässä hahmottaa paremmin, että jakaessaan elämän, jakaa myös tulot. Nuoremmille on ongelmallisempaa, eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu, pysytäänkö yhdessäkään. Ei se "työhön meneminen" ole aina omasta halusta kiinni eikä kouluttautuminen takaa työtä.
        Mieheni on vakipaikassa töissä, mutt terveysongelmia on. Multa meni vakityö joitain vuosia sitten, mutten omaa rankempia sairauksia. Jotain työtä on nyt, muttei varmaan uutta löydy, kun tää loppuu. Kenelle haluat tulojesi t. eläkkeesi päätyvän, josset puolisolle? Lapsille kyllä, jos jotain jää. Meidän nuoriso on töissä miniöitä myöten.
        Tunnen ainakin yhden rouvan, joka teki ensin lapset ja hankki ammatin keski-ikäisenä. Pääsi mummoksi ennen mua.

        Just, ja kun ne penskat saa perinnön niin ne on jo melkeen eläkeläisiä noin 60v ja niilläkin on jo kaikki hommattu ja rahaa.
        Tietty sit pitää elää noin 90 vuotiaaksi.


      • 834785784
        mekkk kirjoitti:

        Miksi työssäkäyvän pitäisi jakaa eläke sen puolison kanssa joka ei töihin halua mennä ja tälläinen on ihan hanurista. Jokaisen pitää huolehtia itse että eläkettä kertyy eikä ajtella että toinen elättää. Jos kunnon elintason haluaa niin suoemssa kun on kumatkin töissä ja nettoa saadaan 3500-5000£ niin pärjää.

        Avioliitossa pitäisi pystyä erikoistumaan puolisoiden parhaaksi katsomalla tavalla. Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta.


    • TotuusSattuuQC

      Parisuhtessa tulisi olla melko yhteneväiset käsitykset siitä, miten sitä elämää eletään. Jos ei ole niin ei kannata ajatella suhteen olevan se jossa eletään loppuelämä.

      • yli35v.yhdessä

        Näin pitäis olla.
        Nykytuet sen kuin pienenee. Asumistukea voi saada, mutta silti se vuokra on valtava etenkin seuduilla, jossa on töitä. Äitiyspvraha mitä on nykyään? Pieni. Voit puhua muijan kanssa siitäkin, ett kuka perheen elättää, jos sinä joudut vaikka liikenneonnettomuuteen ja menee perheen elatuskyky.
        Opiskelu ei nykyään takaa sitä työtä. Yx opiskeli ja lähti sitten miehen mukaan ulkomaille. Sai pari kersaa ja mies löysi sitten uuden muijan. Lapset jäivät sinne ulkomaille, muija tuli 50v takaisin Suomeen ja kuoli parin vuoden päästä. Tuskin paljon teki alansa töitä. Työttömyysjaksoja on kaikilla.


      • 98478389

        Erityisesti jos toinen jää kotia hoitamaan, pitää ottaa yhteinen elinikäinen vastuu tapahtui mitä tapahtui. Vaikka intohimo lakkaisi, ihastuisi muihin, toinen rupeaisi ärsyttämään tai toinen sairastuisi pahasti, taloudellinen vastuu pitää kantaa.

        Valitettavasti Suomen laki toimii juuri päin vastoin.


      • yli35v.yhdessä

        Varoittaisin vielä, että aloittajan pitää huolehtia, ettei tule "yllätysraskautta". Jos lapsi tulla putkahtaa maailmaan, siitä pitää huolehtia 20v, vaikka menis tikut ristiin puolison kanssa.

        Toi vuokralla asuminen.. mekin ostettiin oma, kun ei niitä viihtyisiä vuokra-asuntoja niin olekaan. Nyt sitten pitäis korjata jotain, että asunto pysyis kunnossa. Vaan päästänkö isäntää katolle verenpainelääkepurkin kanssa? Alkaa kiinnostaa se, ett sais vaan valittaa vuokraisännälle mitä milloinkin!


    • sitäsaamitähaluaa

      Niin ihan vapaaehtoista se on elättää yksin perhettä jos näin katsot sen oikein olevan. Ja tuon naisen on itsensä kannettava se riski jos teille ero tulee eikä ole ansiotuloja muuta kuin lapsista. Jokaisen naisen tulisi huolehtia myös oman rahallisen tulon niin ettei tarvitse parkua yhteiskunnan apuja ja tukia jotta kotiäiti saa ammattiaan harrastaa. Eiköhän tämäkin yhteiskunta olisi paremmalla jamalla kun niin sanottuja tukia ei tarvitsi jakaa tälläisiä leikkiin jotka eivät halua töihin tai ansiotuloja hakea itse. Toki ei kaikille riitä sitä työtä. Se todellisuutta. Mutta kyllä minusta pitäisi olla edes työnhakijan roolissa jotta on edes kiinnostunut työstä. En minäkään jäänyt kotiin lapsia tekemään vain sillä kun nyt töitä ei ole. Töitä sain ja lapset hoitopaikan ja ansiotulon sain normaalisti. Toki äitiysloman pidin kuten laissa se mainitaan enkä silloin ollut työnantajille edes ehdolla. Mutta kun äitiysloma loppui ilmoitin itseni työnhakijaksi. Ja sain töitä. Se kuka päättää jäädä kotiin kotiäidiksi on se jokaisen naisen oma päätös. Mutta kun minä tulen aikanaan eläkeikään on minulla kuitenkin tienattuna se. Olisiko todella hyvä tuo kotiäidiksi alkaminen katsottava työksi? Ja siitä saatava eläkettä aikanaan? Voisihan se olla. Se että osaa sitten elää vähemmällä tuloilla perheessä on sekin taito kyllä. Mutta silloin pitää hyväksyä ettei tulot ole kovinkaan hyvät kun verrataan lapsettomiin perheisiin jossa molemmat joko töissä tai toinen työtön. Mutta tuo työtön saa paremmat tulot kuin kotiäiti. Kulut ovat perheessä silloin pienemmät. Se ketä elättää on itse työssä käyvän oma päätös. Hyväksyykö niin että vaimo on kotiäiti vuosia eikä muita tuloja ole tuonut perheeseen. Se jokaisen oma päätös. Mitä tuota itkemään ja kyselemään kannattaako. Koska minäkin näen sen niin että koulut ensin ansiotuloja tienaten sen jälkeen perheen perustamiseen alkeet ovat hyvät kaikilta kantilta katsottuna. Minäkin olen seurannut kun tuttuni nainen vuosia kotiäitinä useampi muksu pyöritti kotiasioita. Kun aika kului ja tuli aika lähteä työmarkkinoille niin eihän se pärjännyt. Oli sairaslomia ja vaivoja eikä kyennyt tekemään töitään. Sairauseläkettä hakee ja on jo vuosia sitä odottanut. Ei hyvältä näytä. No se hänen päätös mitä työtä halusi tehdä ja kuinka paljon. Se ketä taas elätetään on vapaaehtoista.

      • 7469

        Koulut ensin. Tuo periaate koski minua. Vaimoani ei aikanaan laskettu oppikouluun opiskelupaikasta huolimatta.
        Vanhan kansakoulun pohjalla pääsi myymäläapulaiseksi jossa myös vaimoni loi uransa avioitumiseemme saakka.
        Jäi töistä pois etukäteen tekemämme, yhteisen sopimuksen mukaisesti eikä saanut mistään killinkiäkään.
        Työttömäksi ei voinut ilmoittautua koska osoitus työhön olisi tullut välittömästi. Sitä paitsi, meistä se olisi ollut moraalitonta!

        Minun aloituspalkkani oli noin 5 x vaimoni kokoaikainen parhaan myyjäryhmän palkka. Silloin oli miesten palkkataulukot erikseen.
        Lapsiamme emme olisi saaneet yhteiskunnalliseen päivähoitoon ja yksityinen hoito olisi maksanut vaimoni palkan verran.

        Minua joskus riippoo nykyinen rahan kanssa taiteilu ja ahneus. Joskus ajattelen, että tulisi perkele muutaman kymmenen vuoden vaihesiirto takaisin päin niin joutuisivat elämänarvot uuteen järjestykseen.

        Loppuhenkonen. "Eläköidyimme" ennalta tekemämme sopimuksen mukaisesti 57v / 52v ikäisinä.
        Vaimoni KELAn täydentämä eläke on tällä hetkellä 1068€.
        Omani perustuu vain 27:ään työvuoteen jossa ovat mukana alku- ja loppupään pienet tulot mutta emme valita koska tämä oli suunniteltu jo -40v ikäisinä.


      • TotuusSattuuQC
        7469 kirjoitti:

        Koulut ensin. Tuo periaate koski minua. Vaimoani ei aikanaan laskettu oppikouluun opiskelupaikasta huolimatta.
        Vanhan kansakoulun pohjalla pääsi myymäläapulaiseksi jossa myös vaimoni loi uransa avioitumiseemme saakka.
        Jäi töistä pois etukäteen tekemämme, yhteisen sopimuksen mukaisesti eikä saanut mistään killinkiäkään.
        Työttömäksi ei voinut ilmoittautua koska osoitus työhön olisi tullut välittömästi. Sitä paitsi, meistä se olisi ollut moraalitonta!

        Minun aloituspalkkani oli noin 5 x vaimoni kokoaikainen parhaan myyjäryhmän palkka. Silloin oli miesten palkkataulukot erikseen.
        Lapsiamme emme olisi saaneet yhteiskunnalliseen päivähoitoon ja yksityinen hoito olisi maksanut vaimoni palkan verran.

        Minua joskus riippoo nykyinen rahan kanssa taiteilu ja ahneus. Joskus ajattelen, että tulisi perkele muutaman kymmenen vuoden vaihesiirto takaisin päin niin joutuisivat elämänarvot uuteen järjestykseen.

        Loppuhenkonen. "Eläköidyimme" ennalta tekemämme sopimuksen mukaisesti 57v / 52v ikäisinä.
        Vaimoni KELAn täydentämä eläke on tällä hetkellä 1068€.
        Omani perustuu vain 27:ään työvuoteen jossa ovat mukana alku- ja loppupään pienet tulot mutta emme valita koska tämä oli suunniteltu jo -40v ikäisinä.

        "Minun aloituspalkkani oli noin 5 x vaimoni kokoaikainen parhaan myyjäryhmän palkka. Silloin oli miesten palkkataulukot erikseen."

        Olet tainnut elää vielä aikana jolloin pariskunnilla oli yhteisverotus? Silloinhan se yhden henkilön palkalla toimeen tulo oli paljon helpompaa koska verotus ei yhden hengen tuloilla noussut niin korkeaksi. Nykyään erillisverotuksen aikaan ei yhden ihmisen palkalla meinaa pärjätä oikein mitenkään päin koska progressio nousee yhtään isommissa tuloissa niin suureksi.


      • Peruskoulujaammattik
        7469 kirjoitti:

        Koulut ensin. Tuo periaate koski minua. Vaimoani ei aikanaan laskettu oppikouluun opiskelupaikasta huolimatta.
        Vanhan kansakoulun pohjalla pääsi myymäläapulaiseksi jossa myös vaimoni loi uransa avioitumiseemme saakka.
        Jäi töistä pois etukäteen tekemämme, yhteisen sopimuksen mukaisesti eikä saanut mistään killinkiäkään.
        Työttömäksi ei voinut ilmoittautua koska osoitus työhön olisi tullut välittömästi. Sitä paitsi, meistä se olisi ollut moraalitonta!

        Minun aloituspalkkani oli noin 5 x vaimoni kokoaikainen parhaan myyjäryhmän palkka. Silloin oli miesten palkkataulukot erikseen.
        Lapsiamme emme olisi saaneet yhteiskunnalliseen päivähoitoon ja yksityinen hoito olisi maksanut vaimoni palkan verran.

        Minua joskus riippoo nykyinen rahan kanssa taiteilu ja ahneus. Joskus ajattelen, että tulisi perkele muutaman kymmenen vuoden vaihesiirto takaisin päin niin joutuisivat elämänarvot uuteen järjestykseen.

        Loppuhenkonen. "Eläköidyimme" ennalta tekemämme sopimuksen mukaisesti 57v / 52v ikäisinä.
        Vaimoni KELAn täydentämä eläke on tällä hetkellä 1068€.
        Omani perustuu vain 27:ään työvuoteen jossa ovat mukana alku- ja loppupään pienet tulot mutta emme valita koska tämä oli suunniteltu jo -40v ikäisinä.

        Taidatte olla aika vanhoja kun oli ”oppikouluja” ja miesten palkat ja naisten palkat samasta työstä oliko sillon ammatillisia kouluja ollenkaan nykyajan myyjät on melkeen kaikki merkonomeja siis ammattikoulutuksesta tulleita.
        Kauheen nuorina olette eläköityneet eikä tuo muijasi eläke nyt niin huono ole moni yksin yrittäjä ei saa sen enempää vaikka olis tehnyt töitä 40 v.
        Naisten keskieläke on nyt jotain 1300- 1400 €.


      • 7469
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Minun aloituspalkkani oli noin 5 x vaimoni kokoaikainen parhaan myyjäryhmän palkka. Silloin oli miesten palkkataulukot erikseen."

        Olet tainnut elää vielä aikana jolloin pariskunnilla oli yhteisverotus? Silloinhan se yhden henkilön palkalla toimeen tulo oli paljon helpompaa koska verotus ei yhden hengen tuloilla noussut niin korkeaksi. Nykyään erillisverotuksen aikaan ei yhden ihmisen palkalla meinaa pärjätä oikein mitenkään päin koska progressio nousee yhtään isommissa tuloissa niin suureksi.

        Nimimerkkini 74 = minun ikäni. 69= vaimoni ikä. Täyttää ensi kuussa 70v.

        Yhteisverotus loppuin 70-luvun alkupuolella ja sen jälkeinen yksilöverotus on rankaissut meitä kovimman jälkeen. Yhteisverotuksen aikaan progressio laskettiin perheen yhteisistä tuloista.
        Ilman palkkatuloja olevan, tai hyvin pienipalkkaisen vaimon puolisona jouduin mksamaan sikamaisen paljon veroa verrattuna siihen, että olisi sovellettu yhteisverotalukkoa.
        On muuten vituttanut kaikki nämä vuodet! Yhden palkalla eläminen oli paljon vaikeampaa kuin nykyjärjestelmällä.
        Eläkkeemme ovat niin suuressa epäsuhdassa, että yhteisverotus jättäisi meille huomattavasti enemmän rahaa käyttöön.

        Pahimmillaan 70-luvulla, lapsiperheen ainoana palkansaajana maksoin tuloveroa 47,5%.
        Tosin silloin olivat käytössä vielä lapsi- ja sairauskuluvähennykset mutta ne olivat melko pieniä.
        Suurin merkitys oli 70-luvun infaltiolla joka aiheutti korkeat korot mutta söi tehokkaasti lainoja. Meidän tapauksessamme asuntolainoja. 12%:n korko oli hyvin tavallinen asuntolainassa. Laina-ajat olivat tyypillisimmillään 10 vuotta.


      • 7469
        Peruskoulujaammattik kirjoitti:

        Taidatte olla aika vanhoja kun oli ”oppikouluja” ja miesten palkat ja naisten palkat samasta työstä oliko sillon ammatillisia kouluja ollenkaan nykyajan myyjät on melkeen kaikki merkonomeja siis ammattikoulutuksesta tulleita.
        Kauheen nuorina olette eläköityneet eikä tuo muijasi eläke nyt niin huono ole moni yksin yrittäjä ei saa sen enempää vaikka olis tehnyt töitä 40 v.
        Naisten keskieläke on nyt jotain 1300- 1400 €.

        74v ja 69v.
        Kauppakoulu, ammattikoulu, kauppaopisto, teknillinen opisto, korkeakoulut ja yliopistot.
        Kansakoulun 4 - 6:n luokan todistuksen perusteella, jos opettaja antoi suosituksen, pääsi keskikoulun pääsykokeisiin. Likimainkaan kaikki eivät saaneet ja kokeissa olleista noin 30% hyväksyttiin valtion kouluihin.
        Meillä aloitti 4 luokkaa, a40 oppilasta. Lukioon pääsi vajaa 40 opiskelijaa.
        Osa vähistä ylioppilaista ajautui opistotason laitoksiin.

        Kauppojen kassat. Vaimoni oli useana vuotena K-ryhmän mestarimyyjäkoulutuksen kurssijaksolla ja kerran finaalissa. Kokeisiin osallistujia oli muutama tuhat, kurssijaksolle pääsi aloittain pari kymmentä ja finaaliin 3 henkilöä.
        Sitten alkoi merkonomityttöjen vyöry ja kysymykset muuttuivat enemmän teoriapainotteiksi eikä työläisperhelähtöisellä kansakoulun käyneellä tytöllä ollut liiketaloudellista tietoa.

        Kelpasi kuitenkin työpaikkansa luottamushenkilöksi, esitelmöijäksi keskusjärjestönsä liittopäiville, kunnallispolitiikkaan, useampaa lautakuntaan, lautamieheksi yms.
        Eipä se oiken tyhmä akkakaan ole voinut olla!

        Vaimoni "eläköityi" 52 vuotisena. Olimme sopineet hänen kauppiaansa kanssa asiasta. Vaimo lähti ilman vaatimuksia ja vähin äänin.
        Itse aloitin "eläköitymisen" 52 vuotisena ja työttömyysjaksojen väleissä tein viimeisen pätkän 57 vuotisena, saman aikasesti kuin vaimoni otti lopputilin. Olimme sopineet asian etukäteen ja valmistelleet vetäytymistä yli 10 vuotta.
        Joten emme me mitään nuoria enää olleet.
        Osittain tuonkin vuoksi ihmettelen joidenkin valittamista toinen töissä, toinen eläkkeellä asetelmaa. Lopettakoot työnteon samaan aikaan. Kyllä lopputilin aina saa!

        Tartti vaan suunnitella elämää eteen päin koska verkot olivat suurisilmäisiä emmekä varauksetta luottaneet eläkejärjestelmämme kestävyyteen.
        Sen vuoksi säälittä, että nyky ihmiset opetetaan vain vaatimaan ja valittamaan. "Pakkohan niiden on hoitaa"!


      • Eloilmarinen
        7469 kirjoitti:

        74v ja 69v.
        Kauppakoulu, ammattikoulu, kauppaopisto, teknillinen opisto, korkeakoulut ja yliopistot.
        Kansakoulun 4 - 6:n luokan todistuksen perusteella, jos opettaja antoi suosituksen, pääsi keskikoulun pääsykokeisiin. Likimainkaan kaikki eivät saaneet ja kokeissa olleista noin 30% hyväksyttiin valtion kouluihin.
        Meillä aloitti 4 luokkaa, a40 oppilasta. Lukioon pääsi vajaa 40 opiskelijaa.
        Osa vähistä ylioppilaista ajautui opistotason laitoksiin.

        Kauppojen kassat. Vaimoni oli useana vuotena K-ryhmän mestarimyyjäkoulutuksen kurssijaksolla ja kerran finaalissa. Kokeisiin osallistujia oli muutama tuhat, kurssijaksolle pääsi aloittain pari kymmentä ja finaaliin 3 henkilöä.
        Sitten alkoi merkonomityttöjen vyöry ja kysymykset muuttuivat enemmän teoriapainotteiksi eikä työläisperhelähtöisellä kansakoulun käyneellä tytöllä ollut liiketaloudellista tietoa.

        Kelpasi kuitenkin työpaikkansa luottamushenkilöksi, esitelmöijäksi keskusjärjestönsä liittopäiville, kunnallispolitiikkaan, useampaa lautakuntaan, lautamieheksi yms.
        Eipä se oiken tyhmä akkakaan ole voinut olla!

        Vaimoni "eläköityi" 52 vuotisena. Olimme sopineet hänen kauppiaansa kanssa asiasta. Vaimo lähti ilman vaatimuksia ja vähin äänin.
        Itse aloitin "eläköitymisen" 52 vuotisena ja työttömyysjaksojen väleissä tein viimeisen pätkän 57 vuotisena, saman aikasesti kuin vaimoni otti lopputilin. Olimme sopineet asian etukäteen ja valmistelleet vetäytymistä yli 10 vuotta.
        Joten emme me mitään nuoria enää olleet.
        Osittain tuonkin vuoksi ihmettelen joidenkin valittamista toinen töissä, toinen eläkkeellä asetelmaa. Lopettakoot työnteon samaan aikaan. Kyllä lopputilin aina saa!

        Tartti vaan suunnitella elämää eteen päin koska verkot olivat suurisilmäisiä emmekä varauksetta luottaneet eläkejärjestelmämme kestävyyteen.
        Sen vuoksi säälittä, että nyky ihmiset opetetaan vain vaatimaan ja valittamaan. "Pakkohan niiden on hoitaa"!

        Kyllä te olitte nuoria eläkeläisiä me nyky viiskymppiset saadaan tehdä töitä melkeen 70 vuotiaaksi, ilmankos muijallasi on pieni eläke , kun jäi noin varhain eläkkeelle, olis tehnyt 65v olis eläke suurempi turha rutista pienestä eläkkeestä ihan oma vika.


      • Ammattipitääolla
        7469 kirjoitti:

        Koulut ensin. Tuo periaate koski minua. Vaimoani ei aikanaan laskettu oppikouluun opiskelupaikasta huolimatta.
        Vanhan kansakoulun pohjalla pääsi myymäläapulaiseksi jossa myös vaimoni loi uransa avioitumiseemme saakka.
        Jäi töistä pois etukäteen tekemämme, yhteisen sopimuksen mukaisesti eikä saanut mistään killinkiäkään.
        Työttömäksi ei voinut ilmoittautua koska osoitus työhön olisi tullut välittömästi. Sitä paitsi, meistä se olisi ollut moraalitonta!

        Minun aloituspalkkani oli noin 5 x vaimoni kokoaikainen parhaan myyjäryhmän palkka. Silloin oli miesten palkkataulukot erikseen.
        Lapsiamme emme olisi saaneet yhteiskunnalliseen päivähoitoon ja yksityinen hoito olisi maksanut vaimoni palkan verran.

        Minua joskus riippoo nykyinen rahan kanssa taiteilu ja ahneus. Joskus ajattelen, että tulisi perkele muutaman kymmenen vuoden vaihesiirto takaisin päin niin joutuisivat elämänarvot uuteen järjestykseen.

        Loppuhenkonen. "Eläköidyimme" ennalta tekemämme sopimuksen mukaisesti 57v / 52v ikäisinä.
        Vaimoni KELAn täydentämä eläke on tällä hetkellä 1068€.
        Omani perustuu vain 27:ään työvuoteen jossa ovat mukana alku- ja loppupään pienet tulot mutta emme valita koska tämä oli suunniteltu jo -40v ikäisinä.

        Eihän sieltä oppikoulusta mihinkään ammattiin valmistunut , munkin muija oli kaupassa vaatepuolella töissä keskikoulupohjalta, ei saanut muuta, kun ei ollut ammattia.


      • 7469
        Ammattipitääolla kirjoitti:

        Eihän sieltä oppikoulusta mihinkään ammattiin valmistunut , munkin muija oli kaupassa vaatepuolella töissä keskikoulupohjalta, ei saanut muuta, kun ei ollut ammattia.

        Munkin tuttavissa on naisia jotka 50-luvun lopulla ja 60-luvun alkupuolella pääsivät pelkällä keskikoulupohjalla töihin mm. pankkeihin, vakuutusyhtiöihin, virastoihin siis ylipäätään erilaisiin toimistotöihin.
        Siis ilman ammattikoulutusta!

        Minun täytyi taapertaa oppikoulu loppuun, puristaa liika höyry pois korvien välistä ja sitten hankkia varsinainen koulutus joka onnekseni ei lopultakaan sitonut minua mihinkään toimialaan joten kouluttamattoman kotiäidin kanssa oli vaivatonta vaihtaa paikkakuntia vihreämmän oksan etsinnässä.


      • Tetoimistossa
        7469 kirjoitti:

        Munkin tuttavissa on naisia jotka 50-luvun lopulla ja 60-luvun alkupuolella pääsivät pelkällä keskikoulupohjalla töihin mm. pankkeihin, vakuutusyhtiöihin, virastoihin siis ylipäätään erilaisiin toimistotöihin.
        Siis ilman ammattikoulutusta!

        Minun täytyi taapertaa oppikoulu loppuun, puristaa liika höyry pois korvien välistä ja sitten hankkia varsinainen koulutus joka onnekseni ei lopultakaan sitonut minua mihinkään toimialaan joten kouluttamattoman kotiäidin kanssa oli vaivatonta vaihtaa paikkakuntia vihreämmän oksan etsinnässä.

        Nykyisin pelkän peruskoulun käynyt ei pääse mihinkään ,eikä pelkkä ylioppilaskaan hanki mihinkään päästä, eivätkä saa edes työttömyyskorvausta, kun ei ole ammattia, TE toimistosta patistetaan ammatilliseen koulutukseen.


      • 7469
        Eloilmarinen kirjoitti:

        Kyllä te olitte nuoria eläkeläisiä me nyky viiskymppiset saadaan tehdä töitä melkeen 70 vuotiaaksi, ilmankos muijallasi on pieni eläke , kun jäi noin varhain eläkkeelle, olis tehnyt 65v olis eläke suurempi turha rutista pienestä eläkkeestä ihan oma vika.

        Kuka tahansa voi lopettaa työnteon milloin tahansa suunnittelun ja valmistelun jälkeen.
        Miksi pitäisi "päästä" eläkkeelle? Siihen olotilaanhan voi ryhtyä ilman mitään yhteiskunnan tukia. Pieniä lapsilisiä lukuun ottamatta emme ole saaneet mitään muuta.

        Olemme säästäneet yhteiskunnan kustannuksia terveytemme huoltamisessa käyttäessämme yksityisklinikoita aikataulu- ja mukavuussyistä.
        Mm. molempien kaihileikkaukset, olkapääleikkaukseni, vaimon allergiatutkimukset jotka tyrittiin julkisella puolella, yksi kolmesta syöpäleikkauksestani, hammasimplantit, sillat ja muut alan palvelut, suurin osa labrakokeista jne.

        Pelkästä solidaarisuudesta olin työttömänä työnhakijana Espanjassa 3kk:n jaksoja ja vaimoni otti marketin kassan osa-aikatyöstä ommaa lommaa ilman mitään korvausta.
        En ollut hamuamassa suomalaisia työpaikkoja ja vaimoni antoi omat, vähät työtuntinsa työkavereidensa nautittaviksi. Olivat hyvillään.

        Emme rutise pienistä eläkkeitämme koska aloitimme valmistelun riittävän ajoissa ja olemme helkutin tyytyväisiä ratkaisuumme.
        Kuka tahansa pystyy halutessaan samaan jos haluaa ja vaivautuu ennakoimaan.
        Onnistuu ilman perintöjä, lottovoittoja tai muuta ylimääräista tuloa.

        Onko jotenkin outoa jos joku on tyytyväinen pieneen eläkkeeseensä?


      • Saattepatukea
        7469 kirjoitti:

        Kuka tahansa voi lopettaa työnteon milloin tahansa suunnittelun ja valmistelun jälkeen.
        Miksi pitäisi "päästä" eläkkeelle? Siihen olotilaanhan voi ryhtyä ilman mitään yhteiskunnan tukia. Pieniä lapsilisiä lukuun ottamatta emme ole saaneet mitään muuta.

        Olemme säästäneet yhteiskunnan kustannuksia terveytemme huoltamisessa käyttäessämme yksityisklinikoita aikataulu- ja mukavuussyistä.
        Mm. molempien kaihileikkaukset, olkapääleikkaukseni, vaimon allergiatutkimukset jotka tyrittiin julkisella puolella, yksi kolmesta syöpäleikkauksestani, hammasimplantit, sillat ja muut alan palvelut, suurin osa labrakokeista jne.

        Pelkästä solidaarisuudesta olin työttömänä työnhakijana Espanjassa 3kk:n jaksoja ja vaimoni otti marketin kassan osa-aikatyöstä ommaa lommaa ilman mitään korvausta.
        En ollut hamuamassa suomalaisia työpaikkoja ja vaimoni antoi omat, vähät työtuntinsa työkavereidensa nautittaviksi. Olivat hyvillään.

        Emme rutise pienistä eläkkeitämme koska aloitimme valmistelun riittävän ajoissa ja olemme helkutin tyytyväisiä ratkaisuumme.
        Kuka tahansa pystyy halutessaan samaan jos haluaa ja vaivautuu ennakoimaan.
        Onnistuu ilman perintöjä, lottovoittoja tai muuta ylimääräista tuloa.

        Onko jotenkin outoa jos joku on tyytyväinen pieneen eläkkeeseensä?

        Muijasi saa kansaneläkettä työeläkkeensä päälle loppuikänsä ,se on yhteiskunnan tukea.


      • 7469
        Saattepatukea kirjoitti:

        Muijasi saa kansaneläkettä työeläkkeensä päälle loppuikänsä ,se on yhteiskunnan tukea.

        KELAn vajaa 200€/kk on meille tungettu pyytämättämme. Olisi törkeää järjestelmän herjausta ryhtyä palauttelemaan sitä kuukausittain. Hieman byrokratiaamme tuntien epäilen pysyvän ratkaisun olevan hyvin vaikeaa.

        Samassa yhteydessä voisi ottaa puheeksi infrastruktuurimme josta nautimme kaikki. Koulutusjärjestelmä, julkinen terveydenhuolto jne.

        Keksi jotain parempaa!


      • Xxfzx
        7469 kirjoitti:

        KELAn vajaa 200€/kk on meille tungettu pyytämättämme. Olisi törkeää järjestelmän herjausta ryhtyä palauttelemaan sitä kuukausittain. Hieman byrokratiaamme tuntien epäilen pysyvän ratkaisun olevan hyvin vaikeaa.

        Samassa yhteydessä voisi ottaa puheeksi infrastruktuurimme josta nautimme kaikki. Koulutusjärjestelmä, julkinen terveydenhuolto jne.

        Keksi jotain parempaa!

        Valehtelit sen, että ette saa mitään tukiaisia tuo yksi huomautti siitä, ei mulla muuta.....


      • 7469
        Xxfzx kirjoitti:

        Valehtelit sen, että ette saa mitään tukiaisia tuo yksi huomautti siitä, ei mulla muuta.....

        Olen syvästi pahoillani täydellisestä tietämmättömyydestäni tukiaisten suhteen! Onneksi sinä alan erikoistuntijana huomautit siitä.
        Olisi rikokseni riittävä sovitus jos ryhtyisimme kuukausittain lahjittamaan vaikkapa punaiselle ristille tuosta ylimäärästä jäävän netto-osuuden?
        Mielipiteesi?

        Tai kummilapsi Somaliasta?
        Muita ehdotuksia?


    • ansioillamilläeletään

      Kyllä se mieltä lämmittää kun eläke laskelma tulee meille jokaiselle. Näemme sen suuruuden mikä on työ historiasi. Kerran töissä kävimme läpi miksi jokaisella on eri laskutapa eläkkeen suuruudesta. No minä olen joutunut elättämään perheeni nuoresta lähtien ja tein töitä että opiskelin. Kun nousin koulutukseni työhön joka oli parempi palkka olin se pääasiallinen elättäjä. Vaikka nainen olenkin. Lapsiakin tein mutta mies hoiti ne lapset. Minä lyhyet äitiyslomat pidin ja töihin menin kun olin se isompi tuloisempi. Eikö se juuri ole näin että perheessä tehdään päätös pienemmän palkkaisen jäämiseen kotiin? Eikö totta? Kun eläke laskelmat tuli vertasimme työkavereiden kanssa jotka olivat kotona lapsiaan hoitaen vuosia kun olivat pienempi tuloksia kun puoliso. Kova oli järkytys kun laskelma on eläkkeestä oli paljon isompi minulla kuin niiden jotka olivat työstään poissa ja kotona hoitaen vuosia lapsia. Kun tavoite tuohon eläkkeeseen tulee kaikilla on minun eläke suurempi kuin noiden jotka kotiin jäivät. Kovasti kyllä olivat sitä mieltä ettei näin saisi olla. Kun sanoin että minä olen töitä tehnyt ja tienannut joten katson että olen ansainnut paremman eläkkeen. Riitahan siitä tuli. Mutta näin miehillä on yleensä isommat eläkkeet kuin naisilla koska jäävät työhön kun pienempi tuloisempi jää kotiin. Ja yleensä se nainen. Mutta elätän kyllä mieheni myös eläkkeellä ja annan etuja sille kun ollaan eläkkeellä. Koska mulla se sattuu olemaan isompi.

      • 7469

        Eläkkeen eri laskutapa? En ymmärrä!
        Jokainen kerta kun vaihdoin työnantajaa 45v ikäni jälkeen, otin eläkeyhtiön laskelman siihen asti kertyneestä työeläkkeestäni. Mitä hämmästelemistä siinä on?
        Nimi "työeläke" kertoo jo mistä on kyse. Ei tarvitse riidellä.
        Ihmettelen vain, että millaisessa työyhteisössä olet toiminut?
        Kirjallinen ilmaisuasusi saattaa myös mieleeni kysymyksen äidinkielestäsi tai koulutuksestasi?


      • TotuusSattuuQC

        "Kun eläke laskelmat tuli vertasimme työkavereiden kanssa jotka olivat kotona lapsiaan hoitaen vuosia kun olivat pienempi tuloksia kun puoliso. Kova oli järkytys kun laskelma on eläkkeestä oli paljon isompi minulla kuin niiden jotka olivat työstään poissa ja kotona hoitaen vuosia lapsi"

        No ero korostuu nyt kun ette ole olleet vielä monia vuosikymmeniä töissä ja lasten takia poissaoloista on vielä melko vähän aikaa ja ne muodostavat isomman prosentin kokonaisvuosista. Lopullinen eläkehän on "muodostunut" vasta sitten kun jäädään oikeasti eläkkeelle ja sitä kerryttää enemmän ne lopun ajan tulot koska eläke kertyy tulojen suhteessa ja viimeisiltä vuosilta kertyy enemmän kuin alun vuosilta koska palkkataso nousee jatkuvasti.
        Lopullisten eläkkeiden suhteellinen ero ei siis tule olemaan niin suuri kuin nyt näyttää. Toki eroa tulee olemaan jonkin verran


      • 7469
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Kun eläke laskelmat tuli vertasimme työkavereiden kanssa jotka olivat kotona lapsiaan hoitaen vuosia kun olivat pienempi tuloksia kun puoliso. Kova oli järkytys kun laskelma on eläkkeestä oli paljon isompi minulla kuin niiden jotka olivat työstään poissa ja kotona hoitaen vuosia lapsi"

        No ero korostuu nyt kun ette ole olleet vielä monia vuosikymmeniä töissä ja lasten takia poissaoloista on vielä melko vähän aikaa ja ne muodostavat isomman prosentin kokonaisvuosista. Lopullinen eläkehän on "muodostunut" vasta sitten kun jäädään oikeasti eläkkeelle ja sitä kerryttää enemmän ne lopun ajan tulot koska eläke kertyy tulojen suhteessa ja viimeisiltä vuosilta kertyy enemmän kuin alun vuosilta koska palkkataso nousee jatkuvasti.
        Lopullisten eläkkeiden suhteellinen ero ei siis tule olemaan niin suuri kuin nyt näyttää. Toki eroa tulee olemaan jonkin verran

        Likimainkaan kaikilla eivät tulot nouse vuosien myötä.
        On paljon henkilöitä jotka joutuvat työelämästä pois ennen aikaisesti.
        Henkilöstövähennykset ja työttömyys. Työurakehityksen lasku. Jne.
        Kaikki eivät ole viranhaltijoita jotka olisivat palkkahississä.

        Mm. teollisuudessa oli yleistä, että henkilö siirrettiin huonommin palkattuun työhön reilusti ennen eläkeikää.

        Oma tapaukseni lienee jonkin sortin äärijuttu? Viimeisen työpaikkani palkka oli noin puolet edellisen työpaikan palkasta ja palkkaindeksin kautta laskettuna vielä tuotakin pienempi kuin parhaina vuosinani.
        Enkä ole harvinen tapaus muussa suhteessa kuin ehkä muutoksen suuruudessa.


      • TotuusSattuuQC
        7469 kirjoitti:

        Likimainkaan kaikilla eivät tulot nouse vuosien myötä.
        On paljon henkilöitä jotka joutuvat työelämästä pois ennen aikaisesti.
        Henkilöstövähennykset ja työttömyys. Työurakehityksen lasku. Jne.
        Kaikki eivät ole viranhaltijoita jotka olisivat palkkahississä.

        Mm. teollisuudessa oli yleistä, että henkilö siirrettiin huonommin palkattuun työhön reilusti ennen eläkeikää.

        Oma tapaukseni lienee jonkin sortin äärijuttu? Viimeisen työpaikkani palkka oli noin puolet edellisen työpaikan palkasta ja palkkaindeksin kautta laskettuna vielä tuotakin pienempi kuin parhaina vuosinani.
        Enkä ole harvinen tapaus muussa suhteessa kuin ehkä muutoksen suuruudessa.

        "Likimainkaan kaikilla eivät tulot nouse vuosien myötä."

        En puhu suhteellisista tuloista vaan ihan siitä että kun rahan arvo laskee niin palkkasumma nousee. Keskitulo on nykyään ihan erilainen kuin 20 vuotta sitten.

        "On paljon henkilöitä jotka joutuvat työelämästä pois ennen aikaisesti.
        Henkilöstövähennykset ja työttömyys. Työurakehityksen lasku. Jne.
        Kaikki eivät ole viranhaltijoita jotka olisivat palkkahississä."'

        Toki mutta pointti on se että ero kertyneessä eläkkeessä näyttää edelleen pahemmalta kohta lasten kanssa kotonaolon jälkeen kuin työuran lopussa. Jos esim. kaksi ihmistä on ollut 10 vuotta työelämässä josta toinen 5 vuotta lasten kanssa kotona ja toinen koko ajan töissä, eläkekertymä on toisella kaksinkertainen. Mutta työuran lopussa toinen on ollut 40 vuotta töissä ja toinen 35 vuotta jolloin ero on enää 12.5%.
        Ja kyllä se eläke jää pieneksi jos työelämä keskeytyy ennenaikaisesti vaikka ei olisikaan ollut lasten kanssa kotona.

        "Oma tapaukseni lienee jonkin sortin äärijuttu? Viimeisen työpaikkani palkka oli noin puolet edellisen työpaikan palkasta ja palkkaindeksin kautta laskettuna vielä tuotakin pienempi kuin parhaina vuosinani.
        Enkä ole harvinen tapaus muussa suhteessa kuin ehkä muutoksen suuruudessa."

        No tuo on sitten ihan eri asia ja voi kohdata ihmistä ja vaikuttaa hänen eläkkeeseensä ihan riippumatta siitä onko ollut lasten kanssa kotona tai ei.


      • 7469
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Likimainkaan kaikilla eivät tulot nouse vuosien myötä."

        En puhu suhteellisista tuloista vaan ihan siitä että kun rahan arvo laskee niin palkkasumma nousee. Keskitulo on nykyään ihan erilainen kuin 20 vuotta sitten.

        "On paljon henkilöitä jotka joutuvat työelämästä pois ennen aikaisesti.
        Henkilöstövähennykset ja työttömyys. Työurakehityksen lasku. Jne.
        Kaikki eivät ole viranhaltijoita jotka olisivat palkkahississä."'

        Toki mutta pointti on se että ero kertyneessä eläkkeessä näyttää edelleen pahemmalta kohta lasten kanssa kotonaolon jälkeen kuin työuran lopussa. Jos esim. kaksi ihmistä on ollut 10 vuotta työelämässä josta toinen 5 vuotta lasten kanssa kotona ja toinen koko ajan töissä, eläkekertymä on toisella kaksinkertainen. Mutta työuran lopussa toinen on ollut 40 vuotta töissä ja toinen 35 vuotta jolloin ero on enää 12.5%.
        Ja kyllä se eläke jää pieneksi jos työelämä keskeytyy ennenaikaisesti vaikka ei olisikaan ollut lasten kanssa kotona.

        "Oma tapaukseni lienee jonkin sortin äärijuttu? Viimeisen työpaikkani palkka oli noin puolet edellisen työpaikan palkasta ja palkkaindeksin kautta laskettuna vielä tuotakin pienempi kuin parhaina vuosinani.
        Enkä ole harvinen tapaus muussa suhteessa kuin ehkä muutoksen suuruudessa."

        No tuo on sitten ihan eri asia ja voi kohdata ihmistä ja vaikuttaa hänen eläkkeeseensä ihan riippumatta siitä onko ollut lasten kanssa kotona tai ei.

        Toisen puolison pienempi eläke vaikuttaa vain eläkkeiden eritasoiseen verotukseen. uutenha ne ovat samaan talouteen tulevaa yhteistä rahaa.
        Alkuaan emme laskeneet vaimoni palkan tai eläkkeen varaan yhtään mitään. Hän teki omat ratkaisunsa mennessään kassalle virkistymään viikoittain 22 tunniksi. Nuo henkilökontaktit vaikuttivat välillisesti hänen kiinnostumiseensa kunnallis- ja AYpoliikkasta

        Tuo loppupään "puolipalkkatyö". Vittuunuin vuodessa verottajan tulkintoihin koska en saanut vähentää asumiskustannuksiani työpaikkakunnalla ja viikonloppujen kotimatkoista vain halvimman julkisen sarjalipun mukaan. Olin aloittanut vuoden alussa ja lokauussa muutimme lokakuussa yhteisellä sopimuksella sopparin määräaikaiseksi joten vuoden lopussa voin poistua tyylikkäästi työttömäksi kotipaikkakunnalleni.

        Puhuivat jo silloin, 90-luvulla, tekopyhästi työvoiman liikkuvvuden edistämisestä!


      • 7469
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Likimainkaan kaikilla eivät tulot nouse vuosien myötä."

        En puhu suhteellisista tuloista vaan ihan siitä että kun rahan arvo laskee niin palkkasumma nousee. Keskitulo on nykyään ihan erilainen kuin 20 vuotta sitten.

        "On paljon henkilöitä jotka joutuvat työelämästä pois ennen aikaisesti.
        Henkilöstövähennykset ja työttömyys. Työurakehityksen lasku. Jne.
        Kaikki eivät ole viranhaltijoita jotka olisivat palkkahississä."'

        Toki mutta pointti on se että ero kertyneessä eläkkeessä näyttää edelleen pahemmalta kohta lasten kanssa kotonaolon jälkeen kuin työuran lopussa. Jos esim. kaksi ihmistä on ollut 10 vuotta työelämässä josta toinen 5 vuotta lasten kanssa kotona ja toinen koko ajan töissä, eläkekertymä on toisella kaksinkertainen. Mutta työuran lopussa toinen on ollut 40 vuotta töissä ja toinen 35 vuotta jolloin ero on enää 12.5%.
        Ja kyllä se eläke jää pieneksi jos työelämä keskeytyy ennenaikaisesti vaikka ei olisikaan ollut lasten kanssa kotona.

        "Oma tapaukseni lienee jonkin sortin äärijuttu? Viimeisen työpaikkani palkka oli noin puolet edellisen työpaikan palkasta ja palkkaindeksin kautta laskettuna vielä tuotakin pienempi kuin parhaina vuosinani.
        Enkä ole harvinen tapaus muussa suhteessa kuin ehkä muutoksen suuruudessa."

        No tuo on sitten ihan eri asia ja voi kohdata ihmistä ja vaikuttaa hänen eläkkeeseensä ihan riippumatta siitä onko ollut lasten kanssa kotona tai ei.

        Viimeeksi olin 1967 työssä jossa minuun sovellettiin TES:a.
        Sen jälkeen olin aina sopimuspalkalla. Tosin opiskelun loppupuolla tein portsarin töitä joista en maksanut veroa. Muutenkin työuran alkuvuodet eivät kerryttäneet eläkettä.


      • 7469
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Likimainkaan kaikilla eivät tulot nouse vuosien myötä."

        En puhu suhteellisista tuloista vaan ihan siitä että kun rahan arvo laskee niin palkkasumma nousee. Keskitulo on nykyään ihan erilainen kuin 20 vuotta sitten.

        "On paljon henkilöitä jotka joutuvat työelämästä pois ennen aikaisesti.
        Henkilöstövähennykset ja työttömyys. Työurakehityksen lasku. Jne.
        Kaikki eivät ole viranhaltijoita jotka olisivat palkkahississä."'

        Toki mutta pointti on se että ero kertyneessä eläkkeessä näyttää edelleen pahemmalta kohta lasten kanssa kotonaolon jälkeen kuin työuran lopussa. Jos esim. kaksi ihmistä on ollut 10 vuotta työelämässä josta toinen 5 vuotta lasten kanssa kotona ja toinen koko ajan töissä, eläkekertymä on toisella kaksinkertainen. Mutta työuran lopussa toinen on ollut 40 vuotta töissä ja toinen 35 vuotta jolloin ero on enää 12.5%.
        Ja kyllä se eläke jää pieneksi jos työelämä keskeytyy ennenaikaisesti vaikka ei olisikaan ollut lasten kanssa kotona.

        "Oma tapaukseni lienee jonkin sortin äärijuttu? Viimeisen työpaikkani palkka oli noin puolet edellisen työpaikan palkasta ja palkkaindeksin kautta laskettuna vielä tuotakin pienempi kuin parhaina vuosinani.
        Enkä ole harvinen tapaus muussa suhteessa kuin ehkä muutoksen suuruudessa."

        No tuo on sitten ihan eri asia ja voi kohdata ihmistä ja vaikuttaa hänen eläkkeeseensä ihan riippumatta siitä onko ollut lasten kanssa kotona tai ei.

        Selvyyttä palkkasumman laskuun. Luulin kertoneeni riittävän selvästi, että viimeisessä työpaikassani aloitus ja lopetus palkkasumma oli numeroina noin puolet edellisen työpaikan lopetustilanteen palkkasummasta. Tämä tarkastelu siis numeroina!
        Pudotus tapahtui parin viikon sisällä jonka työpaikan vaihto vei aikaa joten se oli myös ostovoimaltaan todellinen.

        Koko virallisen työurani palkkoja olen vertaillut eläkeyhtiön toimittaman eläkekertymälaskelman erittelyn mukaisesti palkkaindeksin kehityksen pohjalla.


    • NaisenTyöIlmaistako

      Hanki itelles palkattu siivooja, tiskaaja, ruuanlaittaja, kodinlämmittäjä, pölyjen pyyhkijä ja kaiken valmiiksi laittaja, aamu,iltapala,päivällinen, talouden hoitaja.... listaa voi jatkaa niillä mitättömillä töillä joita vaimosi joutuisi kotona raatamaan sinun käydessä töissä ja nauttiessasi lomista!
      Älä missään nimessä lähde lapsia hankkimaan, koska sinusta ei ole siihen.
      Naisesi luultavasti uhrautuisi kyllä ja tekisi kaiken puolestasi mutta luuletko että pitkään jaksaa kuunnella vittuilujasi hänen työnsä merkitsettömyydestä? Erotkaa! :)

      • Lähärit

        Tuo mainittu ammattikunta on kodinhoitajat ,taitaa nykyisin olla lähihoitaja ja suuntautuminen kodinhoitoon.


    • Mitäsiinkiukuttelet

      Eroa!

    • Tymäkysymys

      Täytyykö tuollaista asiaa täältä kysyä, tunnut olevan tyytymätön tilanteeseen niin eihän tuohon ole muuta vastausta ,kun ero.

    • jokainentekeeosansa

      Ilmoitat vaimollesi että lapsia hankitaan vasta sitten kun on vakityö johon voi palata äitiyslomalta.Elikkä vaadit hänenkin panostusta perheen elantoon.Minä tekisin näin.

      • Kuneiammattilainenkaasaa

        Mistä sää kuvittelet ilman ammattia olevan naikkosen saavan vakityötä.😂😂😂😂😂


    • vellihousut.vaikertaa

      No ei sitä saa ainakan tuolla asenteella,yrittelijäillä ihmisillä joilla on päämäärä sitä kummasti tuntuu löytyvän ,he kääntävät jokaisen kiven eivätkä anna periksi.Aikuisenakin voi kouluttaa itseään ammattiin!!

    • hävyttömätlaiskiaiset

      Kaikki pelkkää kotiäitiyttä suunnittelevat kouluun ja töihin. Miten kehtaavat olla toisten elättinä, miehen tai yhteiskunnan, en tajua. Tyhjästäkö se raha näiden elättämiseen nyhjästään?? Kyllä jokaisen pitäisi nyt edes oma elantonsa ansaita. Jos ei edes ajattele hankkivansa koulutusta ja työtä, ei ole kyllä mitään asiaa olla täysivaltainen nyky-yhteiskunnan jäsen. Jos olisin mies, nauraisin tuommoisen akan pihalle. Toki noitakin perämetän tahvoja löytyy, joille nainen on vain kodinkone ja pillu, mutta ap nyt et vaikuta siltä... Ehdotan että etsit enemmän omia mieltymyksiä tässä asiassa vastaavan naisen perheenperustamiseen. Muuten saatte tuosta asiasta vuosia hiertävän kiistan, joka voi lopulta hajottaa suhteenne kuitenkin. Sen verran näkemyksenne eroavat.

    • kyllä_korpee

      Kyllä kai ne koti äitien perseet leviää ja läskimäärä lisääntyy kun ollaan kotona koko ajan. Ei lapsia tarvii koko aikaa paapoa, muijani istuskeli kotona oleessaan ja katsoi töllöä ja lapsi oli omissa leikeissään, edes ruokaa en juuri saanut kun töistä tulin. Kun erehdyin asiasta sanomaan alkoi muijan suu käydä, niin että ruokaa haluisit ja pillua ja se siitä. Kun levähdin työ päivän jälkeen muija vaati että hoidan osuuteni kotona koska hän on tehnyt omat askareensa, kysyin mitä oot tehnyt, no kaikenlaista muija vastasi. Nyt nähdään sitten vuosien jälkeen mitä se löysyys kotona teettää...painoa on tullut reilusti lisää, nainen oli ennen lapsen syntymää hoikka tai normaali ja näytti hyvältä, nyt on ylipainoinen ja kiukuttelee huonoa kuntoaan, kai se sovalla se kunto häviää ja nainen rupsahtaa eikä tee kyllä enää seksiikään mieli kun naista katsoo. Ja kaiken päälle mun rahoillani elettiin pitkään kun muija oli työtön eikä oikein halunnutkaan etsiä ennenkuin pakotin. Nyt sitten kehtaa valittaa kun mun kohdalle tuli työttömyys ja muija toissä valittaa että hänen rahoillaan eletään mikä ei pidä paikkansa, naista vaan vituttaa kun ei voi olla kotona.

      • yli35v.yhdessä

        Ehdotitkos koskaan, että menisitte vaikka sauvakävelemään?
        Sää hoidat nyt kersan ja kodin? Vai pitääkö eukon hoitaa kotohommat edelleen? Isompaa kersaa ei tarvi hoitaa niin paljon kuin pienempää, ota sekin huomioon.


      • Eikaikillelapsia
        yli35v.yhdessä kirjoitti:

        Ehdotitkos koskaan, että menisitte vaikka sauvakävelemään?
        Sää hoidat nyt kersan ja kodin? Vai pitääkö eukon hoitaa kotohommat edelleen? Isompaa kersaa ei tarvi hoitaa niin paljon kuin pienempää, ota sekin huomioon.

        SAmaa mieltä ,noiden ei olis pitänyt tehdä lapsia ensinkään.


      • 7469

        Kukin tavallaan.
        Kahden synnytyksen ja 7:n kotivuoden jälkeen vaimoni paino oli 4kg yli lähtötason.
        Eipä päässyt myöhemminkään nousemaan koska elämässämme oli 12:n vuoden jakso jolloin oli arkiviikot muualla enkä kotiviikonlopuina tehnyt yhtään mitään. En sisällä enkä pihalla.

        17 vuotta sitten lekuri komensi, yllättäen ilmenneeseen geneettiseen sairauteen viitaten, että rouvan on saatava painoa (laardia) lisää tai yksi vakava vatsatauti voi olla kohtalokas.
        52kg > 58kg tyydytti lekuria.
        En väitä tätäkään yleisesti päteväksi totuudeksi.


      • kyllä_korpee
        yli35v.yhdessä kirjoitti:

        Ehdotitkos koskaan, että menisitte vaikka sauvakävelemään?
        Sää hoidat nyt kersan ja kodin? Vai pitääkö eukon hoitaa kotohommat edelleen? Isompaa kersaa ei tarvi hoitaa niin paljon kuin pienempää, ota sekin huomioon.

        Muija ei enää kotona koske mihinkään, ei edes vaivaudu juuri kyselemään päivän kuulumisia, menee kuulemma mehut töissä ja kotiin tulon jälkeen istuu sohvalla tai näplää puhelinta, kai siinäkin sitten harrastusta. Minä olen ehdottanut yhteisiä aktiviteettejä mutta kun on ylipainoa naisella ei jaksa edes yrittää. Minä sentään käyn salilla ja ulkoilen, muija on niitä nykyajan "sohvaperunoita" ja se näkyy.


    • vanhatäti20188

      Nyt selvität mies itsellesi mitä sinä haluat elämältä. Eli todennäköisesti tulevaisuutta ei ole tuolla yhtälöllä. Kumpaakin tukee se että on samantyyppiset ajatukset elämästä. Eli se nainenkin panostaa koulutukseen ja työelämään. Ja saa sitä kautta paremmat äitiysrahat sinä ne perhe tuet yms. jos olette kumpikin lapsi rakkaita. Heidän elättäminen tulee maksamaan joka vuosi enemmän ja enemmän kun ikää karttuu. Kyllä siinä tarvitaan molempien raha panosta ja aikapanosta samassa suhteessa. Suomessa on se hyvä puoli että täällä saa nainenkin ansaita ja kouluttautua ja mennä työelämään. tuollainen ajatusmalli että jäädään vain mahapystyssä loikoileen kotiin ei sinun tyyppiselle miehelle varmasti riitä . eikä pidäkkään.

      Niin kuin joku jo sanoi pillu kiima häviää. Vähintään viimeistään silloin kun sinä reppuväsyneenä raahaudut kotiin ja toinen aloittaa sen vaatimus listansa. Peräänny nyt ajoissa ennen kuin on se pulla uunissa. Katastrofi ainesta tuo sun uusi suhde on.

      • Aloittaja-

        Tämä juuri, ei minulla kassa riitä jos on mukulat ja emäntä lompakolla aina kun jotain tarvitsee ostaa. Kotiin tarvitaan aina jotain uutta. Asuminen maksaa ja aina enemmän tarvitsee tilaa mitä enemmän asujia eli lapsia... Tottakai aikansa voi ja pitää olla toisen kotona kun on ihan pieniä lapset mutta meneekös tuo sitten myöhemminkään töihin? Epäilen että ei kun ei nytkään halua ennen lapsien tekoa mennä. Mahdollista se on pärjätä mutta siihen suostuessani joudun hyväksymään myös sen että olen köyhä lopun ikääni.


      • 7469
        Aloittaja- kirjoitti:

        Tämä juuri, ei minulla kassa riitä jos on mukulat ja emäntä lompakolla aina kun jotain tarvitsee ostaa. Kotiin tarvitaan aina jotain uutta. Asuminen maksaa ja aina enemmän tarvitsee tilaa mitä enemmän asujia eli lapsia... Tottakai aikansa voi ja pitää olla toisen kotona kun on ihan pieniä lapset mutta meneekös tuo sitten myöhemminkään töihin? Epäilen että ei kun ei nytkään halua ennen lapsien tekoa mennä. Mahdollista se on pärjätä mutta siihen suostuessani joudun hyväksymään myös sen että olen köyhä lopun ikääni.

        Jospa taloutta lähestyisi toisesta suunnasta. Rahojen riittävyys asettaa rajat jotka kumpikin hyväksyy.
        Toisesta suunnasta lähestyen rahat eivät koskaan tule riittämään kaikkeen jota saattaisia haluta.
        Mielenrauhan kannaltakin on parempi olla sortumatta materiaaliseen kilpailuun ympäristön kanssa.

        Ennen kodinhoidon tai muitakaan tukia minun palkkani riitti TARVITTAVAAN elintasoon puutteenkin päivinä!
        Harrastusvälineitä hankittiin kalupörsseistä käytettyinä. Vaimo vaihtoi tenavien vaatteita pikkurahalla jostakin vaihtopisteestä. Niukkuus kannusti tonttiviljelyn ja keräilytalouden harrastamiseen.
        Vanhaa ajopeliä pidin kunnossa tekemällä keväisin ja syksyisin tarvittavat, ennakoivat toimenpiteet. Jne.

        Lapset oppivat varhain, ettei kaikkea haluttavaa voi koskaan saada vaan on priorisoitava tarpeet.
        Kun talous alkoi helpottumaan niin jokaosesta marginaalikillingistä pystyi nauttimaan ilman, että ne kaikki olisi ollut tarve kuluttaa.

        Vaimoni meni osa-aikaiseen kassatyöhön kun nuorempikin tuli peruskouluikään.
        Lähti töihin klo17 lasten tultua jo koulusta. Painopiste oli virkistymisessä. Tulo oli onnettoman pientä mutta lisänä kuitenkin.

        Vaimoni ei ole koskaan käynyt lompakollani koska lompakko on ollut yhteinen.


    • Anonyymi

      Sekin on tutkittu, että työssäkäyvien naisten lapset pärjäävät paremmin maailmassa.

    • Tuollaiset naiset ovat pommeja miehille....Sen lisäks, että maksatte näiden elämisen parisuhteessa, niin maksatte korotettuja elatusmaksuja myöskin parisuhteen jälkeen, koska nainen on työtön, jolloin mies maksaa enemmän.

    • Anonyymi

      Elätti on aina elätti, oli mies tai nainen. Omassa tapauksessa olen elättänyt miestä ja kolmea lasta. On mies kyllä ollut nimellisesti töissä niin pienellä palkalla että työkkärin korvausta vähän enemmän. Kotitöillään on koittanut korvata asiaa, mutta joo...itse olen joutunut hurjasti lisätienistiä ottaa. Eipä sitä aikoinaan ymmärtänyt kenen kelkkaan sitä joutui. Mieluummin olisin elättänyt sairasta miestä kun tämmöistä joka vaan ei välitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe