Elektroni tulee nopeudella 3.0Mm/tasaiseen sähkökenttään, jonka voimakkuus on 1.0kV/m.
Sähkökentän suunta on sama kuin elektronin nopeuden suunta.
Kuinka pitkän matkan elektroni kulkee sähkökentässä ennen kuin nopeus on laskenut hetkellisesti nollaan?
Fysiikka probleema
10
1170
Vastaukset
- turtlex
3.0 Mm on 3000 km, se on matkan eikä nopeuden suure.
Koko kysymys on päin seiniä.
Elektroni ei ole Newtonin pistemäinen massa-objekti, se on kvantti-hiukkanen ja
siksi siihen sovelletaan vain todennäköisyyksiä.
Missä hitossa näitä kysytään? Aalto-"yliopistossa" ?- onko.n
Onko Aallon tilanne tosiaan niin paha kuin sanotaan olevan?
- Tzaijaijai
No nyt ei olla lähelläkään Aalto yliopistoa, vaan jossain aivan muualla.
onko.n kirjoitti:
Onko Aallon tilanne tosiaan niin paha kuin sanotaan olevan?
Näyttäisi olevan. Tosin kyseessä lienee tahaton virhe. En oikeasti usko, että Aallossa opetettaisiin huonoa tiedettä.
- nuinkohan
Tuo nopeus on vain 1 % valon nopeudesta, joten voidaan soveltaa ei-relativistista fysiikkaa. Oletetaan elektroni massalliseksi hiukkaseksi vaikka sillä onkin myös aaltoluonne.
Jarrutusvoima F = q E. Se syö elektronin liike-energiaa, jolloin saadaan kaava
F s = (1/2) m v^2
q on elektronin varaus, E on kenttävoimakkuus. m on elektronin "massa" ja v nopeus. Kaavasta ratkaistaan
s = (1/2) m v^2 /(q E)- vaaksan.verran
Arvoilla
m 9.11E-31 kg
v 3.00E 06 m/s
q 1.60E-19 As
E 1000 V/m
saadaan
s 0.026 m - tuuman.verran
vaaksan.verran kirjoitti:
Arvoilla
m 9.11E-31 kg
v 3.00E 06 m/s
q 1.60E-19 As
E 1000 V/m
saadaan
s 0.026 mKorjaan, 2.6 cm.
vaaksan.verran kirjoitti:
Arvoilla
m 9.11E-31 kg
v 3.00E 06 m/s
q 1.60E-19 As
E 1000 V/m
saadaan
s 0.026 mJuu, todenna tuo siellä labra-kokeessa vielä
Ei se ole nopeudesta kiinni, kysymys menee vain pahemmaksi jos aletaan soveltaa suhteellisuusteoteettisia energioita kysymykseen - hyvin paljon pahemmaksi.
Oikeampi kysymys olisi kuulunut tyyliin: pölyhiukkanen, jolla on varaus se ja se ja massa
se ja se lentää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566762Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414765- 712531
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411949- 181588
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81482- 181331
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151289- 241214
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671117