Vänkäys evoluutiosta ja luomisesta

MrPressure138999999

Olli S. kirjoitti:
"tieteellisessä selittämisessä jätetään "korkein olento" ja yliluonnolliset asiat nykyään yleensä pois ikäänkuin työhypoteeseina."

nimmarix
klo 21:50 | 6.4.2018

"korkein olento" ja yliluonnolliset asiat eivät ole edes koskaan kuuluneet tieteelliseen selittämiseen eivätkä tule kuulumaan.

On turha yrittää tunkea uskonnollisia selityksiä osaksi tiedettä tai tieteen historiaa, eivät ne sillä tieteellisiksi muutu."


Käsitteenä laajeneva avaruus on yliluonnollinen ja sitä voidaan hyvin verrata antiikin ajan jumaliin

Zeus sai aikaan salamoita ja laajeneva avaruus saa aikaiseksi valon yleisen punasiirtymän.

Miten se Zeus ne salamat tekee? Mitä Zeus tekee silloin kun salama syntyy?

Miten se laajeneva avaruus saa sen valon venymään eli yleisesti punasiirtymään? Mitä laajeneva avaruus tekee silloin kun sen metrinen koordinaatisto kasvaa?
Mihin sen tekemiset perustuvat?

.

19

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna nyt edes linkki tekstiin, mihin viittaat!

      • MrPressure138999

        Jos laittaa linkin, niin aihe poistetaan. Aika usein jos avauksessa on linkki.

        Tiede.fi keskusteluista löytyy.

        .


      • Niintainäin

        Joko tekeminen perustuu alkuunsa tai se perustuu ihan vahinkoon tai sattumaan.


      • MrPressure138999
        Niintainäin kirjoitti:

        Joko tekeminen perustuu alkuunsa tai se perustuu ihan vahinkoon tai sattumaan.

        Zeuksen tekemiset vai laajenevan avaruuden tekemiset?

        .


    • Jos premisseissä on että tiede on sellaista, ettei se voi ottaa huomioon Jumalaa, jumalia, korkeinta olentoa, henkimaailmaa tai ihmeitä, niin eihän se sitten voi niitä löytääkään. Se ei silloin ole rehellisen tutkimuksen tulos vaan kehäpäätelmä.

      Pitää tutkia onko Jumalaa ja sitten tutkimustuloksena päätellä ettei ole, jos sellaiseen päätyy. Minusta galakseissa voi olla mitä tahansa, mm Jumala, joka pystyy luomaan maailmoja ja jättämään toiset vaan kehittymään. Tämä meidän maailmamme ilmeisesti on luotu, kun Jumala Raamatussa kerran niin ilmoittaa. Niin yksinkertaista se on.

      Miten mister tuohonkin sai työnnettyä työntämällä työntyvät voimansa? Työntyvät joka paikkaan.

      • Seniilifilosofille

        "Tämä meidän maailmamme ilmeisesti on luotu, kun Jumala Raamatussa kerran niin ilmoittaa. Niin yksinkertaista se on."

        Ja tuohan ei missään nimessä ole kehäpäätelmä, eihän?

        Tuohon voisi vielä lisätä sen, että Raamattu on totta, koska siellä sanotaan niin.

        "Jos premisseissä on että tiede on sellaista, ettei se voi ottaa huomioon Jumalaa, jumalia, korkeinta olentoa, henkimaailmaa tai ihmeitä, niin eihän se sitten voi niitä löytääkään."

        Sulla on varmaankin joku lähde tuolle väitteellesi, vai onko jälleen kerran kyseessä olkiukkoilu, jota sinä et omien sanojesi mukaan harrasta. Jos niistä jumalistasi olisi olemassa jotain näyttöä, niin minkä ihmeen takia ne suljettaisiin tieteen ulkopuolelle? Sinulla itselläsi on kauhea tarve lisätä jumalia tieteeseen, vaikka ne eivät selitä ainoatakaan ilmiötä yhtään missään. Eikä niistä ole olemassa ainoatakaan todistetta. Aivan yhtä hyvin voitaisiin vaatia, että tieteessä pitää ottaa huomioon kkjälvckjxckvlkcn vaikutus.

        Olet seniili valehtelija, joka puhuu itsensä pussiin alvariinsa ja sen jälkeen kiistää kaiken.


      • mistäteitä

        "Tämä meidän maailmamme ilmeisesti on luotu, kun Jumala Raamatussa kerran niin ilmoittaa"

        No siinäpä oikein nerokas päätelmä. Hohhoijaa....


      • planeetta_ei.kirj
        mistäteitä kirjoitti:

        "Tämä meidän maailmamme ilmeisesti on luotu, kun Jumala Raamatussa kerran niin ilmoittaa"

        No siinäpä oikein nerokas päätelmä. Hohhoijaa....

        Olemassaoloa yleensä täytyy pystyä todistamaan muutoinkin, kuin sanomalla tai kuvailemalla. Tämä on se perinteinen malli. On ihan toimivakin ollut.


      • kotimaiset

        "Perinteinen malli" on ollut myös tutkia kirjoituksia , sanallista informaatiota, historiaa , myyttejä, argeologiaa, filosofiaa, antropologiaa, luonnontieteitä, (luontoa) kieltä, kielen historiaa ja niin edelleen.
        Jos tieteen periskoopin okuläärit on värittyneet "tieteellisillä" mutta ei perustelluilla oletuksilla, voi olla että "punasiirtymää" näkyy sielläkin missä sitä ei ole. Yksi "perinteinen malli" voi olla myös tutkia avoimesti (kyselemällä/kyseenalaistamalla) ilmiötä jota ei vielä tunneta.

        Jos tiede olettaa esim. että on "epätieteellistä" olettaa(pitää ehkä mahdollisena) jotain sellaista ilmiötä josta ei ole vielä havaintoja, ja pitää tätä esioletusta tieteellisenä, voidaan kysyä tällaisen logiikan järkevyyttä (sama jos väittäisi että pimeässä ei ole mitään koska ei näy mitään)

        Outoa olisi ajatella niinkin että ilman johonkin asiaan perehtymistä ja laajaa tutkimusta, voisi tietää jostain jotain. Torjunta (jonkun asian kieltäminen) voi taas selittää sen, että kanta voidaan ilmoittaa lonkalta ja laittaa kirjoihin ja kansiin.
        Sekin on esioletus, että ihminen voisi(mahdollisesti) mittalaitteilla tai muilla tavoilla havaita
        k a i k ki a asioita. Sillä mistä tietää onko olemassa ilmiöitä jotka ovat esim. ihmisen "havaintojärjestelmän" tai kyvyn ulkopuolella?

        Tiede ei oikeasti oleta mitään , se on väline jonka kautta ihminen tutkii todellisuutta.
        Ihminen olettaa tai ei oleta. Tiede on kuin "tyhjiö" jolle ihminen antaa merkityksen ja sisällön mikä on tieteellistä tai mikä ei. Ihmisen tulkintatavasta riippuen kunkin ilmiön, kuten tieteen uskonnon tai filosofian mahdollinen eroavaisuus muodostuu käsitykseksi kustakin ilmiöstä.
        Ilmiöt itsessään ovat neutraaleja "sanoja paperilla" sanojen joukossa. Uskomukset ja ilmiöt vaikuttavat käsityksiin ja uskomuksiin, - se tapa, jolla kukin ilmiö on havaittu ja miten sitä on yleisesti tulkittu.
        Käytännössä jokainen päättää (valitsee) yksilöllisesti mihin uskoo tai mihin on uskomatta ulkoisesta informaatiosta huolimatta.

        "Todellisuus on kuin iltapäivälehti sillä erotuksella että teksti on hebreaa."
        Lukija voi valita lööppejä ja kieliasetuksia vaihtamalla mitä tekstiä haluaa lukea.
        Kotimaiset on yleensä parhaita.


      • Seniilifilosofille kirjoitti:

        "Tämä meidän maailmamme ilmeisesti on luotu, kun Jumala Raamatussa kerran niin ilmoittaa. Niin yksinkertaista se on."

        Ja tuohan ei missään nimessä ole kehäpäätelmä, eihän?

        Tuohon voisi vielä lisätä sen, että Raamattu on totta, koska siellä sanotaan niin.

        "Jos premisseissä on että tiede on sellaista, ettei se voi ottaa huomioon Jumalaa, jumalia, korkeinta olentoa, henkimaailmaa tai ihmeitä, niin eihän se sitten voi niitä löytääkään."

        Sulla on varmaankin joku lähde tuolle väitteellesi, vai onko jälleen kerran kyseessä olkiukkoilu, jota sinä et omien sanojesi mukaan harrasta. Jos niistä jumalistasi olisi olemassa jotain näyttöä, niin minkä ihmeen takia ne suljettaisiin tieteen ulkopuolelle? Sinulla itselläsi on kauhea tarve lisätä jumalia tieteeseen, vaikka ne eivät selitä ainoatakaan ilmiötä yhtään missään. Eikä niistä ole olemassa ainoatakaan todistetta. Aivan yhtä hyvin voitaisiin vaatia, että tieteessä pitää ottaa huomioon kkjälvckjxckvlkcn vaikutus.

        Olet seniili valehtelija, joka puhuu itsensä pussiin alvariinsa ja sen jälkeen kiistää kaiken.

        Tottakai se Jumalan olemassaolo on vain uskonasia, en minä väitä että siitä olisi objektiivisia tieteellisiä todisteita. Siitä on vain silminnäkijöiden todisteita, yksilöllisiä rukousvastauksia ja vakuuttumista oman sydämen tuntojen kautta. Siitä ei tarvitse olla muuta kuin tällaisia todisteita. Siitä ei tule muunlaisia todisteita, ennenkuin näemme Jeesuksen tulevan takaisin. Silloin epäuskoiset vaikenevat.

        Mutta ei Jumalan olemassaoloa voi silti lähteä tutkimaan sillä tavoin, että ensin oletetaan hänet olemattomaksi ja sitten tutkitaan sillä oletuksella. Se on väitteen sisältö. Sen tiedämme että eri ihmiset saavat eri tuloksen eikä asia siitä muutu, vaikka kuinka siitä keskustelisimme. Sama tietysti toisinpäin, mutta jos henkilökohtaisesti uskoo Jumalan olevan, niin mitä sitä sitten sen kummemmin tutkimaan. Sama siinäkin toisinpäinkin.

        Mikä tässä nyt oli niin seniiliä? Olisit ihan hyvin voinut ymmärtää tämän selittämättäkin. Jos olettaa, että jumalaa ei ole, niin silloin jumalaa ei voi tulla tulokseksi ja sillä siisti. Minun uskoni taas ei ole tieteellinen tosiasia, mutta tieteellinen todistus ei saisi olla kehäpäätelmä.


      • Seniilifilosofille
        Olli.S kirjoitti:

        Tottakai se Jumalan olemassaolo on vain uskonasia, en minä väitä että siitä olisi objektiivisia tieteellisiä todisteita. Siitä on vain silminnäkijöiden todisteita, yksilöllisiä rukousvastauksia ja vakuuttumista oman sydämen tuntojen kautta. Siitä ei tarvitse olla muuta kuin tällaisia todisteita. Siitä ei tule muunlaisia todisteita, ennenkuin näemme Jeesuksen tulevan takaisin. Silloin epäuskoiset vaikenevat.

        Mutta ei Jumalan olemassaoloa voi silti lähteä tutkimaan sillä tavoin, että ensin oletetaan hänet olemattomaksi ja sitten tutkitaan sillä oletuksella. Se on väitteen sisältö. Sen tiedämme että eri ihmiset saavat eri tuloksen eikä asia siitä muutu, vaikka kuinka siitä keskustelisimme. Sama tietysti toisinpäin, mutta jos henkilökohtaisesti uskoo Jumalan olevan, niin mitä sitä sitten sen kummemmin tutkimaan. Sama siinäkin toisinpäinkin.

        Mikä tässä nyt oli niin seniiliä? Olisit ihan hyvin voinut ymmärtää tämän selittämättäkin. Jos olettaa, että jumalaa ei ole, niin silloin jumalaa ei voi tulla tulokseksi ja sillä siisti. Minun uskoni taas ei ole tieteellinen tosiasia, mutta tieteellinen todistus ei saisi olla kehäpäätelmä.

        Eli mielestäsi tieteen pitäisi alkaa tutkimaan jumalia sillä lähtöoletuksella, että niitä on olemassa? Tuollaistahan se hihhuleiden "tiede" on.... kaiken tuntemattoman takaa löytyy joku jumala.


      • Seniilifilosofille kirjoitti:

        Eli mielestäsi tieteen pitäisi alkaa tutkimaan jumalia sillä lähtöoletuksella, että niitä on olemassa? Tuollaistahan se hihhuleiden "tiede" on.... kaiken tuntemattoman takaa löytyy joku jumala.

        Ei kun jättää tutkimatta vaan jos se on ainoa tieteellinen asenne, mutta ei voi tutkimatta sanoa, että jumalaa ei ole eikä luomistöitä, kun se kerran on jo oletuksena. Ei se siloin ole tutkimuksen tulos, se on premisseissä. Kehäpäätelmä jos se tulokseksi ja tiedoksi väitetään. Väitetään niin itsestäänselväksi kuin spagettihirviö. Sitä se ei ole kuin ateisteille.

        Kyllä meitä uskoviakin löytyy.


      • Seniilifilosofille
        Olli.S kirjoitti:

        Ei kun jättää tutkimatta vaan jos se on ainoa tieteellinen asenne, mutta ei voi tutkimatta sanoa, että jumalaa ei ole eikä luomistöitä, kun se kerran on jo oletuksena. Ei se siloin ole tutkimuksen tulos, se on premisseissä. Kehäpäätelmä jos se tulokseksi ja tiedoksi väitetään. Väitetään niin itsestäänselväksi kuin spagettihirviö. Sitä se ei ole kuin ateisteille.

        Kyllä meitä uskoviakin löytyy.

        Mistä tieteellisestä julkaisusta voin tarkistaa tuon tieteellisen asenteen? Vai onko taas kyseessä sinun omat olkiukkosi?


      • Seniilifilosofille kirjoitti:

        Mistä tieteellisestä julkaisusta voin tarkistaa tuon tieteellisen asenteen? Vai onko taas kyseessä sinun omat olkiukkosi?

        Monet ateistit sanovat niin näissä keskusteluissa. Ei se minustakaan ole tieteellinen asenne.


      • Seniilifilosofille
        Olli.S kirjoitti:

        Monet ateistit sanovat niin näissä keskusteluissa. Ei se minustakaan ole tieteellinen asenne.

        Voisitko laittaa linkin johonkin niistä keskusteluista?

        Niissä viesteissä, jotka itse olen nähnyt, on sanottu ettei tieteessä oteta huomioon ylimääräisiä tekijöitä (vaikkapa jumalia). Se ei tarkoita sitä, että ne suljettaisiin oletusarvoisesti tutkimusten ulkopuolelle. Jos niistä ilmenee näyttöä tutkimusten edetessä, niin totta kai ne huomioidaan tutkimuksissakin. Tähän mennessä sitä näyttöä ei ole ilmennyt.

        Sen sijaan uskovaisten "tutkimuksissa" on oletusarvona jumalien olemassaolo ja kaikki tuntemattomat tekijät ovat niiden aikaansaannoksia.

        PS. Hauska huomata, että vetoat ateisteihin, kun pyydän sinulta tieteellistä julkaisua.


      • Seniilifilosofille kirjoitti:

        Voisitko laittaa linkin johonkin niistä keskusteluista?

        Niissä viesteissä, jotka itse olen nähnyt, on sanottu ettei tieteessä oteta huomioon ylimääräisiä tekijöitä (vaikkapa jumalia). Se ei tarkoita sitä, että ne suljettaisiin oletusarvoisesti tutkimusten ulkopuolelle. Jos niistä ilmenee näyttöä tutkimusten edetessä, niin totta kai ne huomioidaan tutkimuksissakin. Tähän mennessä sitä näyttöä ei ole ilmennyt.

        Sen sijaan uskovaisten "tutkimuksissa" on oletusarvona jumalien olemassaolo ja kaikki tuntemattomat tekijät ovat niiden aikaansaannoksia.

        PS. Hauska huomata, että vetoat ateisteihin, kun pyydän sinulta tieteellistä julkaisua.

        Minähän olen samaa mieltä, että tieteen nyt lähinnä pitäisi olla agnostinen, ei teistinen eikä ateistinen. Ei semmoisia tieteellisiä julkaisuja todellakaan ole.

        Nyt viimeksi ainakin kaksi vastaväittäjää on väittänyt tieteen jo todistaneen, ettei jumalaa ole. Tiede.fi keskustelut. Evoluutio. Vänkäys luomisesta ja evoluutiosta.


    • Kun filosofiassa keskustellaan niin tarkoitus on rakastaa viisautta. Se kai tarkoittaa keskustelussa sitä, että muiden kritiikin avulla kehittää ajatuksiaan ja auttaa muita kehittämään ajatuksiaan.

      Sorrumme usein siihen, että uskomme niin voimakkaasti omaan kuningasajatukseemme, että sitten emme kuuntelekaan muita vaan yritämme vaan saada muutkin innostumaan omasta ajatuksestamme.

      Niin että minkä ajatuksen sinä nyt haluat tuoda keskusteluun, jos osaamme näin kauniisti ajatella tätä keskustelunavausta? Ilmeisesti sen, että avaruus ei laajene. Laajeneminen on yhtä tyhmä ajatus kuin jumalat ja varsinkin niiden tuominen tieteelliseen selittämiseen.

      Ja että punasiirtymän tulkinta galaksien etääntymiseksi on väärä.

      Tähtitieteen aiheita. Vängätty jo loputtomasti. Onko jotain uutta?

      • Parasta_filosofiaa

        "Tähtitieteen aiheita. Vängätty jo loputtomasti. Onko jotain uutta?"

        Kuu on juustoa. Sen on pakko olla emmentalia, koska kaikki muut juustot näyttävät erilaisilta. Ainoa jäljelle jäävä kysymys lieneekin se, että miksi Vaaleanpunainen Banjo sen sinne taivaalle laittoi?


    • Kaikkine äärettömyyksineenkin tieteellinen materialismi on kuitenkin liian pientä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe