Vanhaa liittoa nimitetään myös lakiliitoksi, en kyllä tiedä miksi, ehkä siksi, että Mooseksen lailla on siinä oma merkityksensä, mutta Mooseksen lakikaan ei oikeastaan ollut laki vaan kysymys on Mooseksen opetuksista.
Monet ihmiset kuvittelevat, että Mooseksen laki on annettu siksi, että ihmiset kilpailisivat siitä, kuka osaa parhaiten noudattaa Mooseksen lakia ja Jumala sitten silittää niiden päitä ja ottaa lapsikseen, jotka ovat parhaiten noudattaneet lakia. Muut Jumala sitten hylkää helvettiin. Näin se ei menekään.
Varsinkin suomalaiset ovat niin kilpailu- ja lakihenkisiä, että he helposti menevät tällaiseen ansaan.
On hyvä muistaa, että vanhan liiton aikana Jumalan Henki vaikutti Israelin kansan keskuudessa, oli profeettoja, johtajia, vanhimpia ja tuomareita, joissa Henki vaikutti. Sairaita parani ja ihmeitä tapahtui. Ihmiset uudestisyntyivät vanhan liiton aikana.
Mooseksen opetukset (laki) on annettu siksi, että ihmiset rakastaisivat niitä ja eläisivät niiden mukaan. Ne ovat kuin liikennesäännöt, ne kertovat kuinka ihmisen tulee elää, jotta hän lopulta saavuttaisi taivaaan valtakunnan. Mooseksen opetukset kertovat kuinka ihmisen tulee elää, jotta hän ei satuttaisi itseään tai toisia, ei ajaisi pahoja kolareita elämänsä aikana.
Jumalan tarkoitus oli, että ihmiset oppisivat rakastamaan hänen lakiaan.
Psalm 1:1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
1:2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
Psalm 94:12 Autuas se mies, jota sinä, Herra, kuritat ja jolle sinä opetat lakisi,
Psalm 112:1 Halleluja! Autuas se mies, joka Herraa pelkää ja suuresti halajaa hänen käskyjänsä!
Israelin kansa teki aikoinaan sellaisen virheen, että he luopuivat Jumalan laista ja kansan opettajat alkoivat opettaa Mooseksen opetuksen sijasta omia opetuksiaan, pikkutarkkoja perinnäissääntöjä. Jeesus vihasi perinnäissääntöjä. Perinnäissäännöt muodostivat valtavan turhan taakan ihmisille ja ne sivuuttivat Jumalan käskyt.
Mark 7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Mark 7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
Mark 7:13 Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne, jonka olette säätäneet. Ja paljon muuta samankaltaista te teette."
Jumala joutui hylkäämään tuon vanhan liiton ja tekemään uuden liiton, joka perustuu Jeesuksen opetuksiin ja Jeesuksen uhrikuolemaan meidän puolestamme.
Tärkein käsky vanhan ja myös uuden liiton aikana on sama.
5.Mooseksen kirja:
6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
30:20 Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kuule hänen ääntänsä ja riipu hänessä kiinni, sillä siinä on sinun elämäsi ja pitkä ikäsi, ja niin sinä saat asua siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut heille antaa."
Matteuksen evankeliumi:
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
Markuksen evankeliumi:
12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
Luukkaan evankeliumi:
10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Vanhan liiton Jumala solmi Israelin kansan kanssa mutta uuden liiton Jumala solmii jokaisen ihmisen kanssa henkilökohtaisesti.Siis niiden kanssa jotka uskovat henkilökohtaisesti omalle kohdalleen sen ilosanoman, että Jeesus on voittanut hänen puolestaan kaiken synnin, Saatanan ja kuoleman vallan.
Vanha liitto ja uusi liitto
121
1537
Vastaukset
- Voihanvitalis
Ps.89:35 En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt.
- opetus
Ei Jumala rikkonutkaan liittoaan. Ihmiset sen rikkoivat.
Ja uudessa liitossa Jeremian mukaan Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme (Jer. 31:33) joten uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa.
- opetus
31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
31:32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Tässä ei puhuta Toorasta mitään eikä oikeastaan Mooseksen laistakaan vaan Jumalan laista. - 22344235552
opetus kirjoitti:
31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
31:32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Tässä ei puhuta Toorasta mitään eikä oikeastaan Mooseksen laistakaan vaan Jumalan laista.31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä....
Koska Kristitty.net pyrkii opettamaan muita, tuo ei ole toteutunut hänen sydämessään. opetus kirjoitti:
Tässä ei puhuta Toorasta mitään eikä oikeastaan Mooseksen laistakaan vaan Jumalan laista.Katsotaanpas tuota jaetta, Jer. 31:33 sanotaan alkukielessä, että minä paneni Toorani heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä. Voit tarkistaa asian tästä: http://biblehub.com/interlinear/jeremiah/31-33.htm
Puhutaan Toorasta ja sillä tarkoitetaan juurikin Mooseksen lakia. Uudessa liitossa siis Jeremian mukaan Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme, eli uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa.
Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa laki on kumottu?Kristitty.net kirjoitti:
Katsotaanpas tuota jaetta, Jer. 31:33 sanotaan alkukielessä, että minä paneni Toorani heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä. Voit tarkistaa asian tästä: http://biblehub.com/interlinear/jeremiah/31-33.htm
Puhutaan Toorasta ja sillä tarkoitetaan juurikin Mooseksen lakia. Uudessa liitossa siis Jeremian mukaan Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme, eli uudessa liitossa Toora on edelleen voimassa.
Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa laki on kumottu?Toorasi ja se lakien noudattaminen ei edellenkään pelasta sinua.
- Laskuntulos
Kristitty.net kirjoitti:
Katsotaanpas tuota jaetta, Jer. 31:33 sanotaan alkukielessä, että minä paneni Toorani heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä. Voit tarkistaa asian tästä: http://biblehub.com/interlinear/jeremiah/31-33.htm
Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa laki on kumottu?Toraistit eivät tunne Pyhää Henkeä!
- opetus
Kristitty.net kirjoitti:
Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa laki on kumottu?Nuo adventistien linkit eivät ole luotettavia.
Tässä kerrotaan Toorasta oleellisimmat tiedot.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toora
Mooseksen lakia kaikkine uhrisäädöksineen ei kirjoiteta kenekään sydämeen. Kristitty.netillä on paljon vääriä ja tyhmiä käsityksiä. Syntyy vaikutelma, että hän ei ole uudestisyntynyt. Uudessa liitossa kirjoitetaan sydämeen Jumalan käskyt ja opetukset uutta liittoa varten. Se pitää sisällään opetuksen siitä, että uudessa liitossa ei tarvitse noudattaa suurinta osaa vanhentuneista ja tarpeettomiksi käyneistä Mooseksen lain käskyistä. (Apt 15; Hebr 7-10; Gal 2-6; Fil 3; Room 10, jne.)
unitaari kirjoitti:
Uudessa liitossa kirjoitetaan sydämeen Jumalan käskyt ja opetukset uutta liittoa varten. Se pitää sisällään opetuksen siitä, että uudessa liitossa ei tarvitse noudattaa suurinta osaa vanhentuneista ja tarpeettomiksi käyneistä Mooseksen lain käskyistä. (Apt 15; Hebr 7-10; Gal 2-6; Fil 3; Room 10, jne.)
2Kor 3 on mielenkiintoinen luku sydämeen kirjoittamisen osalta, koska siinä puhutaan erityisesti kivitauluista, jotka Jumala oli kaivertanut sormellaan kiveen, mutta uudessa liitossa on (vastaavat käskyt) kirjoitettu sydänten lihatauluihin. (vrt. Hebr 8:8-12; Hebr 10:1-24) Kivitauluihin kirjoitettiin vain kymmenen käskysanaa, mutta liiton kirjaan loput. Silti - niin kuin kirjoitettu on - vanhassa liitossa elävien juutalaisten silmillä pysyy peite siihen asti, kunnes he ottavat vastaan Nasaretilaisen Jeesuksen kristuksena ja herranaan - sen Jumalan pojan, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista. On ihan sama, mitä kohtaa Mooseksesta juutalaiset ja toraistit lukevat, mutta peite pysyy heidän silmillään siihen asti, kunnes he siirtyvät uskon kautta Jumalan armosta vanhasta liitosta uuteen liittoon.
Jos joku siirtyy uudesta liitosta vanhaan liittoon, niin se on Jumalan pojan jalkoihin tallaamista, liiton veren epäpyhänä pitämistä ja armon hengen pilkkaa, jonka saa anteeksi vain siinä tapauksessa, että Jumala suo siihen vielä mahdollisuuden ja eksynyt palaa takaisin uuteen liittoon. On mahdollista, että kenenkään uudesta liitosta vanhaan liittoon siirtyneen kohdalla tällaista ei ole tapahtunut eikä tapahdu, mutta sitä en sano varmaksi asiaksi. Varmaa on se, että uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan, ja että uudessa liitossa on eri ohjeet kuin vanhassa liitossa. Vai kuka on valmis tappamaan tiettyjä Mooseksen lain käskyjä rikkoneet heti ensimmäisen rikkomuksen jälkeen sen vuoksi, että Mooseksen laki olisi voimassa eivätkä uuden liiton käskyt ja ohjeet (toora) olisi kumonneet niitä?usko.vainen kirjoitti:
Toorasi ja se lakien noudattaminen ei edellenkään pelasta sinua.
Olenko väittänyt, että Tooraa noudattamalla pelastuu?
opetus kirjoitti:
Nuo adventistien linkit eivät ole luotettavia.
Tässä kerrotaan Toorasta oleellisimmat tiedot.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toora
Mooseksen lakia kaikkine uhrisäädöksineen ei kirjoiteta kenekään sydämeen. Kristitty.netillä on paljon vääriä ja tyhmiä käsityksiä. Syntyy vaikutelma, että hän ei ole uudestisyntynyt.>> Mooseksen lakia kaikkine uhrisäädöksineen ei kirjoiteta kenekään sydämeen. <<
Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiin (Jer. 31:33) tämä on Jumalan sana.unitaari kirjoitti:
2Kor 3 on mielenkiintoinen luku sydämeen kirjoittamisen osalta, koska siinä puhutaan erityisesti kivitauluista, jotka Jumala oli kaivertanut sormellaan kiveen, mutta uudessa liitossa on (vastaavat käskyt) kirjoitettu sydänten lihatauluihin. (vrt. Hebr 8:8-12; Hebr 10:1-24) Kivitauluihin kirjoitettiin vain kymmenen käskysanaa, mutta liiton kirjaan loput. Silti - niin kuin kirjoitettu on - vanhassa liitossa elävien juutalaisten silmillä pysyy peite siihen asti, kunnes he ottavat vastaan Nasaretilaisen Jeesuksen kristuksena ja herranaan - sen Jumalan pojan, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista. On ihan sama, mitä kohtaa Mooseksesta juutalaiset ja toraistit lukevat, mutta peite pysyy heidän silmillään siihen asti, kunnes he siirtyvät uskon kautta Jumalan armosta vanhasta liitosta uuteen liittoon.
Jos joku siirtyy uudesta liitosta vanhaan liittoon, niin se on Jumalan pojan jalkoihin tallaamista, liiton veren epäpyhänä pitämistä ja armon hengen pilkkaa, jonka saa anteeksi vain siinä tapauksessa, että Jumala suo siihen vielä mahdollisuuden ja eksynyt palaa takaisin uuteen liittoon. On mahdollista, että kenenkään uudesta liitosta vanhaan liittoon siirtyneen kohdalla tällaista ei ole tapahtunut eikä tapahdu, mutta sitä en sano varmaksi asiaksi. Varmaa on se, että uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan, ja että uudessa liitossa on eri ohjeet kuin vanhassa liitossa. Vai kuka on valmis tappamaan tiettyjä Mooseksen lain käskyjä rikkoneet heti ensimmäisen rikkomuksen jälkeen sen vuoksi, että Mooseksen laki olisi voimassa eivätkä uuden liiton käskyt ja ohjeet (toora) olisi kumonneet niitä?Se että noudattaa Jumalan pyhää lakia, ei ole Jumalan pojan maahan tallaamista. Se sen sijaan on armon halvesumista ja liiton veren pitämistä epäpyhänä, että armon alla tahallaan tekee syntiä ja rikkoo Jumalan pyhää lakia.
Kristitty.net kirjoitti:
Olenko väittänyt, että Tooraa noudattamalla pelastuu?
Miksi sitten olet mennyt lain alle etkä ole tullut armon alle?
- opetus
Kristitty.net kirjoitti:
Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa laki on kumottu?Kristitty.net kirjoitti:
"Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa laki on kumottu? "
Ei uudessa liitossa olekaan laki kumottu, mutta vanha liitto on kyllä jo loppunut. Kristitty,netin on turha yrittää pelastua vanhan liiton sääntöjen mukaan. opetus kirjoitti:
Kristitty.net kirjoitti:
"Missä on se Raamatun profetia, jossa kerrotaan uudesta liitosta, jossa laki on kumottu? "
Ei uudessa liitossa olekaan laki kumottu, mutta vanha liitto on kyllä jo loppunut. Kristitty,netin on turha yrittää pelastua vanhan liiton sääntöjen mukaan.Uudessa liitossa Jeremian mukaan Toora on edelleen voimassa. En yritä pelastua vanhan liiton sääntöjen mukaan.
usko.vainen kirjoitti:
En ole lain alla, vaan armon alla. Mutta meillä ei ole lupaa armon alla tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia (Room. 6:15) siksi noudatan Tooraa.
- Lain.allako.miten
usko.vainen kirjoitti:
HÖPÖ höpö. Kuka on lain alla? Etkö tunne kirjoitus- opetuksen merkitystä.
Otetaan sitten opetus maanläheisesti.
Jo ajat liikenteessä, laillahan on turvaava merkitys, pelisäännöt. Tavallaan noudattava osoittaa rakkautta toisia kohtaan ja liikenteessä onnistutaan.
Eli jos teet niin, et ole lain alla, vaan olet vapaudenlain suhteen elämässä.
Eikä laki tuomiste sinua, eikä viranomainenkaan puutu elämääsi, saat elää.
Eikös vain. Eli aivan arkisesta elämästä "vapaudenlain" ja lain mukaa elämän merkitys.
Siksi Jumalan lain päämäärä on rakkaus. Kun ja koska on olemassa Valtakunta, on valtakunnassa hallitsija. Kun on hallitsija, on valtakunnassa päämäärätietoinen elämä.
Siis on valtakunnan laki on elämän ehto. Jeesus jopa osoitti Uutena Adamina, että on elettävä Isän tahdossa. Siksi iankaikkinen elämä on armolahja - Jeesuksessa Kristuksessa.
siis otetaan esimerkki Hänestä.
Entä lain alaisuus - mennään taas sinne liikenteeseen.
Kun ajat "omanpääsi" mukaan. Siis näitä päitä - päämäärineen on monenlaisia. Siksi riski liikenteessä kasvaa. Arvaamattomuus vie hengen.
Ja juuri laiton - laittomuus - ja lain alaisuus kävelee käsikädessä.
Jos ajat päättömästi, astuu laki tuomitsemaan SINUN tekosi. Siihen puuttuu viranomainen, eli poliisi, koska valtakunnassa on laki - liikenteeseen.
Merkit osoittavat velvoitteen - eli pelisäännöt, jotka sinulle on kortin mukaan opetettu ja olet luvannut noudattaa niitä.
Siis rikkomalla olet lain alla ja tuomion alaisuudessa.
Polliiisi Oululaisittain puuttuu tapaasi ja jos alat oikein lain alla olemaan, pakenet ja mitä enemmän "rimpuilet" lakia vastaan, niin sitä suurempi polliiisi setä istuu harteilla.
Siis joko nyt alkaa hahmottumaan se, missä ja miten ollaan lain alla.. siis -"LAIN ALLA"!
Ja on turhaa alkaa polliisille galattamaan sitten liikennelakia pois, että olen armonalla ajamassa tuossa 60 rajoituksella satasta. Satasta siksi, koska liha sanoo, ettei siitä ole mitään vaaraa.
Joskushan se sitten napsahtaa - laittomuuden tähden joku kärsii. Vaikka ohittaa suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ja opaskoiran opastaman näkövammaisen yli ajat.
Sellainen laittomuus on tapahtunut tuttavalle.
Arvaa- oliko kuski "lain alla", senjälkeen.
No, vieläkö selittelette Jumalan lain mitättömäksi, koska se on vanhurskas ja PYHÄ.
Siis Pyhä on rajattu PYHÄN alueelle, missä liha ei pärjää. Siksi tarvitaan Hengen opetusta. ts. sitä autokoulun läksyä, miten tuokin risteysajo suoritetaan.
Ja kun se oikein Hengessä tehdään ei olla lainalla, eikä ahdista.
Hokastaanko, kun käytin hieman keppihevosen kyytiä tässä.?? Kristitty.net kirjoitti:
En ole lain alla, vaan armon alla. Mutta meillä ei ole lupaa armon alla tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia (Room. 6:15) siksi noudatan Tooraa.
Lain alla sinä olet ja petät vain itseäsi tuolla messiaanisuusleikilläsi.
Lain.allako.miten kirjoitti:
Jo ajat liikenteessä, laillahan on turvaava merkitys, pelisäännöt. Tavallaan noudattava osoittaa rakkautta toisia kohtaan ja liikenteessä onnistutaan.
Eikös vain. Eli aivan arkisesta elämästä "vapaudenlain" ja lain mukaa elämän merkitys.
Siksi Jumalan lain päämäärä on rakkaus. Kun ja koska on olemassa Valtakunta, on valtakunnassa hallitsija. Kun on hallitsija, on valtakunnassa päämäärätietoinen elämä.
Siis on valtakunnan laki on elämän ehto. Jeesus jopa osoitti Uutena Adamina, että on elettävä Isän tahdossa. Siksi iankaikkinen elämä on armolahja - Jeesuksessa Kristuksessa.
Kun ajat "omanpääsi" mukaan. Siis näitä päitä - päämäärineen on monenlaisia. Siksi riski liikenteessä kasvaa. Arvaamattomuus vie hengen.
Jos ajat päättömästi, astuu laki tuomitsemaan SINUN tekosi. Siihen puuttuu viranomainen, eli poliisi, koska valtakunnassa on laki - liikenteeseen.
Merkit osoittavat velvoitteen - eli pelisäännöt, jotka sinulle on kortin mukaan opetettu ja olet luvannut noudattaa niitä.
Polliiisi Oululaisittain puuttuu tapaasi ja jos alat oikein lain alla olemaan, pakenet ja mitä enemmän "rimpuilet" lakia vastaan, niin sitä suurempi polliiisi setä istuu harteilla.
Siis joko nyt alkaa hahmottumaan se, missä ja miten ollaan lain alla.. siis -"LAIN ALLA"!
Ja on turhaa alkaa polliisille galattamaan sitten liikennelakia pois, että olen armonalla ajamassa tuossa 60 rajoituksella satasta. Satasta siksi, koska liha sanoo, ettei siitä ole mitään vaaraa.
Joskushan se sitten napsahtaa - laittomuuden tähden joku kärsii. Vaikka ohittaa suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ja opaskoiran opastaman näkövammaisen yli ajat.
No, vieläkö selittelette Jumalan lain mitättömäksi, koska se on vanhurskas ja PYHÄ.
Siis Pyhä on rajattu PYHÄN alueelle, missä liha ei pärjää. Siksi tarvitaan Hengen opetusta. ts. sitä autokoulun läksyä, miten tuokin risteysajo suoritetaan.
Hokastaanko, kun käytin hieman keppihevosen kyytiä tässä.??Lain alla oleminen ei tarkoita lain noudattamista, kuten Paavalin opetuksista selvästi käy ilmi (Room. 6:15). Olemme armon, emmekä lain alla, mutta emme saa armon alla tehdä syntiä, vaan meidän on noudatettava lakia. Ihminen ei ole lain alla kun hän noudattaa Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia.
Lain.allako.miten kirjoitti:
Hokastaanko, kun käytin hieman keppihevosen kyytiä tässä.??Oletko sinäkin noita Mooseksen lain noudattajia?
usko.vainen kirjoitti:
Lain alla sinä olet ja petät vain itseäsi tuolla messiaanisuusleikilläsi.
En ole lain vaan armon alla. Onko kristitty lain alla, jos noudattaa kymmentä käskyä? Miksi minä olisin lain alla, kun noudatan koko Tooraa?
Kristitty.net kirjoitti:
En ole lain vaan armon alla. Onko kristitty lain alla, jos noudattaa kymmentä käskyä? Miksi minä olisin lain alla, kun noudatan koko Tooraa?
Luterilauisuuspalstalla sanoit noudattavasi Mooseksen lakia mutta et kuitenkaan kivitä ketään koska se on Suomen laissa kiellety. Mitä se semmoinen sitten on?
usko.vainen kirjoitti:
Luterilauisuuspalstalla sanoit noudattavasi Mooseksen lakia mutta et kuitenkaan kivitä ketään koska se on Suomen laissa kiellety. Mitä se semmoinen sitten on?
Koska Paavalin mukaan meidän täytyy kunnioittaa maallista esivaltaa. Kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä. Olemme samassa asemassa kuin juutalaiset Jeesuksen aikaan, meidän ei ole lupa tappaa ketään.
" Niin Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan". Juutalaiset sanoivat hänelle: "Meidän ei ole lupa ketään tappaa";" (Joh. 18:31)Kristitty.net kirjoitti:
Koska Paavalin mukaan meidän täytyy kunnioittaa maallista esivaltaa. Kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä. Olemme samassa asemassa kuin juutalaiset Jeesuksen aikaan, meidän ei ole lupa tappaa ketään.
" Niin Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan". Juutalaiset sanoivat hänelle: "Meidän ei ole lupa ketään tappaa";" (Joh. 18:31)Kunniotat siis enemmän maallista esivaltaa kuin Jumalaa vaikka Raamattu sanoo, että enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä?
usko.vainen kirjoitti:
Kunniotat siis enemmän maallista esivaltaa kuin Jumalaa vaikka Raamattu sanoo, että enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä?
Paavali sanoo, että ei ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta. Eli ei mitään ristiriitaa.
Kristitty.net kirjoitti:
Paavali sanoo, että ei ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta. Eli ei mitään ristiriitaa.
Jumala on antanut esivallan mutta se ei suinkaan tarkoita, että esivalta toimii aina oikein.
Sinä tottelet enemmän ihmistä kuin Jumalaa, se vain on totta ja tooran noudattamisesi on pelkkää pelleilyä ja sapatin jankutusta.usko.vainen kirjoitti:
Jumala on antanut esivallan mutta se ei suinkaan tarkoita, että esivalta toimii aina oikein.
Sinä tottelet enemmän ihmistä kuin Jumalaa, se vain on totta ja tooran noudattamisesi on pelkkää pelleilyä ja sapatin jankutusta.Ei vaan minä tottelen Jumalaa ja Jumalan mukaan kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä ja meidän on kunnioitettava maallista esivaltaa.
Miksi Jeesuksen aikaan juutalaiset eivät vain itse tappaneet Jeesusta?Kristitty.net kirjoitti:
Ei vaan minä tottelen Jumalaa ja Jumalan mukaan kuolemantuomion langettaminen on yksin oikeuslaitoksen tehtävä ja meidän on kunnioitettava maallista esivaltaa.
Miksi Jeesuksen aikaan juutalaiset eivät vain itse tappaneet Jeesusta?Mooseksen laissa kivittäminen annettin käskynä ihan jokaiselle.
Ja jos tottelet Jumalaa ja Mooseksn lakia sinun tulee sitä noudattaa.usko.vainen kirjoitti:
Mooseksen laissa kivittäminen annettin käskynä ihan jokaiselle.
Ja jos tottelet Jumalaa ja Mooseksn lakia sinun tulee sitä noudattaa.Ei annettu, vaan tuomitun tuli ollla seurakunnan edessä tuomittavana, tarvittiin vähintään kaksi todistajaa, eli tappaminen oli oikeuslaitoksen tehtävä, jota virkaa seurakunta edusti tuolloin teokratiassa.
- 1234567---
usko.vainen kirjoitti:
Mooseksen laissa kivittäminen annettin käskynä ihan jokaiselle.
Ja jos tottelet Jumalaa ja Mooseksn lakia sinun tulee sitä noudattaa.Kyllä sitä murhaamista on ollut ajan saatossa ihan tarpeeksi, vai vielä pitäisi jatkaa. Tästä kertoo pimeä keskiaika jota kesti 1260 vuotta. Noin 50 miljoonaa murhattua, että kyllä riittää jo.
Luterilainen 1700 luvun virret kertovat. Virsi 241. 5. O tätä suurta surkiutt' ! ylits' vaivaisen lauman, ettei kenelläkään ollut rohkiutt', Jumalan sanaa puhumaan, sen pahan pedon pelvost', HÄN UHKAS, KAIKKI KÄKES', HÄN TAPPOI JA SÄKES', KUIN VASTASIT HÄNT' EHDOST'. - Laskuntulos
Kristitty.net kirjoitti:
>> Mooseksen lakia kaikkine uhrisäädöksineen ei kirjoiteta kenekään sydämeen. <<
Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiin (Jer. 31:33) tämä on Jumalan sana.Kristitty.netin sydämessä ei ole Pyhä Henki. Siellä on musta aukko. Hän yrittää täyttää sen tooralla= viisi Mooseksen kirjaa. Se näkyy tuhansina kommenteina keskustelupalstoilla, joissa hän haluaa hyväksyntää toora-uskonnolleen.
Hän on s___nan lapsi. Kristitty.net kirjoitti:
Ei annettu, vaan tuomitun tuli ollla seurakunnan edessä tuomittavana, tarvittiin vähintään kaksi todistajaa, eli tappaminen oli oikeuslaitoksen tehtävä, jota virkaa seurakunta edusti tuolloin teokratiassa.
Laitappas joku kohta VT.ssää missä sanotaan, että seurakunta tuomitsee ja oikeuslaitos kivittää.
1234567--- kirjoitti:
Kyllä sitä murhaamista on ollut ajan saatossa ihan tarpeeksi, vai vielä pitäisi jatkaa. Tästä kertoo pimeä keskiaika jota kesti 1260 vuotta. Noin 50 miljoonaa murhattua, että kyllä riittää jo.
Luterilainen 1700 luvun virret kertovat. Virsi 241. 5. O tätä suurta surkiutt' ! ylits' vaivaisen lauman, ettei kenelläkään ollut rohkiutt', Jumalan sanaa puhumaan, sen pahan pedon pelvost', HÄN UHKAS, KAIKKI KÄKES', HÄN TAPPOI JA SÄKES', KUIN VASTASIT HÄNT' EHDOST'.Aivan, mutta ei pidä siotten pelleillä ja väittää, että noudattaa Mooseksne lakia jos kerran ei sitä noudata kaikilta osin vaan pelkkää sapattia jankuttaa.
- 1234567---
usko.vainen kirjoitti:
Aivan, mutta ei pidä siotten pelleillä ja väittää, että noudattaa Mooseksne lakia jos kerran ei sitä noudata kaikilta osin vaan pelkkää sapattia jankuttaa.
Kymmenenkäskyn laki on Jumalan antama laki ihmiskunnalle. Jumala kirjoitti kymmenenkäskyn lain omalla sormellaan kivitauluihin.
Myöskin laki puhtaista ja saastaisista eläimistä on Jumalan antama laki 3. Moos.11. luku Laki puhtaista ja saastaisita eläimistä: Ja Herra puhui Moosekselle jne....
Mitä kumottiin ristillä: Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten uhrilait. Enää ei tarvitse uhrata karitsoita. Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit.
Jeesus ei tullut kumoamaan LAKIA JA PROFEETTOJA. usko.vainen kirjoitti:
Laitappas joku kohta VT.ssää missä sanotaan, että seurakunta tuomitsee ja oikeuslaitos kivittää.
>> Laitappas joku kohta VT.ssää missä sanotaan, että seurakunta tuomitsee ja oikeuslaitos kivittää. <<
"Kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuolemaan tuomittu surmattakoon; yhden ainoan todistajan todistuksen nojalla älköön häntä surmattako." (5. Moos. 17:6)
"Ja nämä kaupungit olkoot teillä turvapaikkoina verenkostajalta, niin ettei tappajan tarvitse kuolla, ennenkuin hän on ollut seurakunnan tuomittavana." (4. Moos. 35:12)1234567--- kirjoitti:
Kymmenenkäskyn laki on Jumalan antama laki ihmiskunnalle. Jumala kirjoitti kymmenenkäskyn lain omalla sormellaan kivitauluihin.
Myöskin laki puhtaista ja saastaisista eläimistä on Jumalan antama laki 3. Moos.11. luku Laki puhtaista ja saastaisita eläimistä: Ja Herra puhui Moosekselle jne....
Mitä kumottiin ristillä: Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten uhrilait. Enää ei tarvitse uhrata karitsoita. Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit.
Jeesus ei tullut kumoamaan LAKIA JA PROFEETTOJA.Jeesus ei tullut kumoamaan lakia. Laista katoa ainoakaan piirto.
Kristitty.net kirjoitti:
>> Laitappas joku kohta VT.ssää missä sanotaan, että seurakunta tuomitsee ja oikeuslaitos kivittää. <<
"Kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuolemaan tuomittu surmattakoon; yhden ainoan todistajan todistuksen nojalla älköön häntä surmattako." (5. Moos. 17:6)
"Ja nämä kaupungit olkoot teillä turvapaikkoina verenkostajalta, niin ettei tappajan tarvitse kuolla, ennenkuin hän on ollut seurakunnan tuomittavana." (4. Moos. 35:12)Missä puhutaan seurakunnasta ja missä oikeuslaitoksesta ja heidän tehtävistään tuossa prosessissa?
usko.vainen kirjoitti:
Missä puhutaan seurakunnasta ja missä oikeuslaitoksesta ja heidän tehtävistään tuossa prosessissa?
"ennenkuin hän on ollut seurakunnan tuomittavana"
Seurakunta tuohon aikaan edusti oikeuslaitosta. Ketään ei saanut tappaa verekseltään, vaan tuomittu oli tuotava seurakunnan eteen.1234567--- kirjoitti:
Jeesus ei tullut kumoamaan LAKIA JA PROFEETTOJA.Nyt puhutaan Mooseksen laita eikä kymmnestä käskystä.
usko.vainen kirjoitti:
Nyt puhutaan Mooseksen laita eikä kymmnestä käskystä.
Missä sanotaan, että oikeuslaitos kivittää?
Sinullakin on seurakunta, mikset tuomitse ja kivitä sapatin rikkojia kuten Mooseksen laki käskee?usko.vainen kirjoitti:
Sinullakin on seurakunta, mikset tuomitse ja kivitä sapatin rikkojia kuten Mooseksen laki käskee?Sanotaan että seurakunta kivittää, ja seurakunta tuohon aikaan edusti oikeuslaitosta.
Olen sinulle jo monta kertaa selittänyt, että Paavalin mukaan ei ole esivaltaa joka ei ole Jumalasta lähtöisin ja meidän tulee noudattaa maallista esivaltaa. Olemme samassa asemassa kuin juutalaiset Jeesuksen aikaan, meidän ei ole lupa kivittää ketään.Kristitty.net kirjoitti:
Sanotaan että seurakunta kivittää, ja seurakunta tuohon aikaan edusti oikeuslaitosta.
Olen sinulle jo monta kertaa selittänyt, että Paavalin mukaan ei ole esivaltaa joka ei ole Jumalasta lähtöisin ja meidän tulee noudattaa maallista esivaltaa. Olemme samassa asemassa kuin juutalaiset Jeesuksen aikaan, meidän ei ole lupa kivittää ketään.No, mikset sitten tomi kuten Mooseksen laki edellyttää?
usko.vainen kirjoitti:
No, mikset sitten tomi kuten Mooseksen laki edellyttää?
Toiminhan minä. Meille ei ole lupa tappaa ketään. Olet mestari jankkaaja.
Kristitty.net kirjoitti:
Toiminhan minä. Meille ei ole lupa tappaa ketään. Olet mestari jankkaaja.
Mooseksne laki käskee tuomitsemaan ja kivittämään sapatin rikkojat. Mikset tee niin?
usko.vainen kirjoitti:
Mooseksne laki käskee tuomitsemaan ja kivittämään sapatin rikkojat. Mikset tee niin?
Mielestäni olen jo kattavasti vastannut tähän. Katso aiemmat viestini, jankkaaja.
Kristitty.net kirjoitti:
Mielestäni olen jo kattavasti vastannut tähän. Katso aiemmat viestini, jankkaaja.
Loppupäätelmäni on se, että sinä noudatat Mooseksen laista vain sapattikäskyä vaikka sekään ei kuulu maamme lakiin. Noudatat vain Mooseksen lakia siinä kohdin kuin se sinulle itsellesi sopiin.
usko.vainen kirjoitti:
Loppupäätelmäni on se, että sinä noudatat Mooseksen laista vain sapattikäskyä vaikka sekään ei kuulu maamme lakiin. Noudatat vain Mooseksen lakia siinä kohdin kuin se sinulle itsellesi sopiin.
Noudatan koko Mooseksen lakia. Tappaminen ei kuulu minun toimenkuvaani ja olisi esivaltaa vastaan, joten en tapa ketään. Muuten noudatan kaikkia käskyjä.
En ole niin kuin tekopyhät kristityt, jotka poimivat Mooseksen laista käskyjä täysin mielivaltaisesti, rakkauden kaksoiskäskyä noudatetaan, samoin kymmentä käskyä, mutta ei kuitenkaan neljättä käskyä jostain syystä.Kristitty.net kirjoitti:
Noudatan koko Mooseksen lakia. Tappaminen ei kuulu minun toimenkuvaani ja olisi esivaltaa vastaan, joten en tapa ketään. Muuten noudatan kaikkia käskyjä.
En ole niin kuin tekopyhät kristityt, jotka poimivat Mooseksen laista käskyjä täysin mielivaltaisesti, rakkauden kaksoiskäskyä noudatetaan, samoin kymmentä käskyä, mutta ei kuitenkaan neljättä käskyä jostain syystä.Et sinä noudata koska et tuomitse ja kivitä sapatin rikkojia ja muita.
Kristitty.net kirjoitti:
En ole niin kuin tekopyhät kristityt, jotka poimivat Mooseksen laista käskyjä täysin mielivaltaisesti, rakkauden kaksoiskäskyä noudatetaan, samoin kymmentä käskyä, mutta ei kuitenkaan neljättä käskyä jostain syystä.Sinä leikit vain sapattia koska se ei vaadi sinulta mitään koska et ole töissä ollenkaan.
usko.vainen kirjoitti:
Et sinä noudata koska et tuomitse ja kivitä sapatin rikkojia ja muita.
Jankuti jankuti. Selitä sinä vaihteeksi, miksi kristityt nuodattavat kymmentä käskyä, mutta eivät kuitenkaan neljättä käskyä?
usko.vainen kirjoitti:
Sinä leikit vain sapattia koska se ei vaadi sinulta mitään koska et ole töissä ollenkaan.
Jokainen voi itse miettiä, miksi en koskaan iltaisin ole täällä.
Kristitty.net kirjoitti:
Jankuti jankuti. Selitä sinä vaihteeksi, miksi kristityt nuodattavat kymmentä käskyä, mutta eivät kuitenkaan neljättä käskyä?
Niin minäkin noudatan ja vietän lepopäivää enkä leiki sapattia.
usko.vainen kirjoitti:
Sinä leikit vain sapattia koska se ei vaadi sinulta mitään koska et ole töissä ollenkaan.
Kerro vielä, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että laki on kumottu?
Kristitty.net kirjoitti:
Jokainen voi itse miettiä, miksi en koskaan iltaisin ole täällä.
:D:D:D
usko.vainen kirjoitti:
Niin minäkin noudatan ja vietän lepopäivää enkä leiki sapattia.
Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää lepopäivää, siis levätä jonakin toisena päivänä kuin sapattina?
Kristitty.net kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää lepopäivää, siis levätä jonakin toisena päivänä kuin sapattina?
Kymmensssä käskyssä, muista pyhittää lepopäivä. Ja jeesus sanoi ihminen on sapatin herra.
Mutta leiki sinä poika vain sapattia ihan rauhassa.- 1234567---
usko.vainen kirjoitti:
Sinullakin on seurakunta, mikset tuomitse ja kivitä sapatin rikkojia kuten Mooseksen laki käskee?Nooa rakensi arkkia, ja samalla saarnasi kansalle. Nooa ei ketään ruvennut murhaamaan ja kivittämään. Nooakin jätti tuomiot Jumalan annettavaksi.
Jumala sulki arkin ovet ja hukutti tottelemattomat vedenpaisumuksella. 1234567--- kirjoitti:
Nooa rakensi arkkia, ja samalla saarnasi kansalle. Nooa ei ketään ruvennut murhaamaan ja kivittämään. Nooakin jätti tuomiot Jumalan annettavaksi.
Jumala sulki arkin ovet ja hukutti tottelemattomat vedenpaisumuksella.Nooa elikin ennen Moosesta ja Mooseksen lakia.
usko.vainen kirjoitti:
Kymmensssä käskyssä, muista pyhittää lepopäivä. Ja jeesus sanoi ihminen on sapatin herra.
Mutta leiki sinä poika vain sapattia ihan rauhassa.Ai kymmenessä käskyssä käsketään pyhittää sunnuntai? Alkukielessä ei ole sanaa lepopäivä, vaan siinä sanotaan, että "Muista pyhittää sapatinpäivä" "zahor et yom haShabbat lekadshoo" 2. Moos. 20:8.
Katsotaan kymmentä käskyä:
Exodus 20:8: Muista pyhittää sapatinpäivä.
Exodus 20:9: Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
Exodus 20:10: mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
Exodus 20:11: Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi sapatinpäivän ja pyhitti sen.
Käsketäänkö tässä pyhittää lepopäivä vai sapatti?
Lepopäivä on Raamatun väärentäjien mielikuvitusta. Jos kymmenessä käskyssä käsketään pyhittää sunnuntai, miksi ihmeessä juutalaiset pyhittävät lauantain, hehän lukevat samaa Raamattua kuin mekin?
Raamatussa meidän käsketään kymmenessä käskyssä pyhittää sapatti. Jeesus sanoi, että sapatti on ihmistä varten. Hän ei sano, että sapatti oli ihmistä varten, vaan että se on. Jeesus ei sano, että sapatti on juutalaista varten, vaan että se on ihmistä varten. Ja Jeesus on todellakin sapatin Herra.
Sapatti ei ole mitään leikkimistä, vaan Jumalan käskyn noudattamista.Kristitty.net kirjoitti:
Ai kymmenessä käskyssä käsketään pyhittää sunnuntai? Alkukielessä ei ole sanaa lepopäivä, vaan siinä sanotaan, että "Muista pyhittää sapatinpäivä" "zahor et yom haShabbat lekadshoo" 2. Moos. 20:8.
Katsotaan kymmentä käskyä:
Exodus 20:8: Muista pyhittää sapatinpäivä.
Exodus 20:9: Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
Exodus 20:10: mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
Exodus 20:11: Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi sapatinpäivän ja pyhitti sen.
Käsketäänkö tässä pyhittää lepopäivä vai sapatti?
Lepopäivä on Raamatun väärentäjien mielikuvitusta. Jos kymmenessä käskyssä käsketään pyhittää sunnuntai, miksi ihmeessä juutalaiset pyhittävät lauantain, hehän lukevat samaa Raamattua kuin mekin?
Raamatussa meidän käsketään kymmenessä käskyssä pyhittää sapatti. Jeesus sanoi, että sapatti on ihmistä varten. Hän ei sano, että sapatti oli ihmistä varten, vaan että se on. Jeesus ei sano, että sapatti on juutalaista varten, vaan että se on ihmistä varten. Ja Jeesus on todellakin sapatin Herra.
Sapatti ei ole mitään leikkimistä, vaan Jumalan käskyn noudattamista.Jeesus sanoi. Ihminen on sapatin herra.
usko.vainen kirjoitti:
Jeesus sanoi. Ihminen on sapatin herra.
Anteeksi vain, missä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo, että ihminen on sapatin Herra? Annas tulla luku ja jae. Olet todella sekaisin.
usko.vainen kirjoitti:
Jeesus sanoi. Ihminen on sapatin herra.
Annas nyt tulla ja kerro meille, missä kohtaa Raamattua käsketään pyhittää lepopäivä, joku muu päivä kuin sapatti?
Kristitty.net kirjoitti:
Anteeksi vain, missä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo, että ihminen on sapatin Herra? Annas tulla luku ja jae. Olet todella sekaisin.
Markus 2
27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28 Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra."
Mustin väärin.
Sapatti annettiin Israelille eikä seurakunnalle. Sapatti on edelleenkin lauantaina, eikä sunnuntaina, eikä sitä ole milloinkaan muutettu. Sapatti on osa Vanhan testamentin lakia ja kristityt ovat vapaita laista (Gal. 4:1-26; Room. 6:14). Kristittyjen ei tarvitse pitää sapattia – oli se sitten lauantai tai sunnuntai. Viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Herran päivä (Ilm. 1:10) juhlistaa uutta luomista, jonka pää on ylösnoussut Kristus. Meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen sapattia – leväten, sen sijaan olemme vapaita seuraamaan ylösnoussutta Kristusta – palvellen. Apostoli Paavalin mukaan jokainen kristitty voi vapaasti valita, haluaako hän viettää sapattia, "Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma" (Room. 14:5). Meidän on hyvä palvella Jumalaa jokaisena päivänä, eikä ainoastaan lauantaina tai sunnuntaina.- 1234567---
usko.vainen kirjoitti:
Markus 2
27 Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28 Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra."
Mustin väärin.
Sapatti annettiin Israelille eikä seurakunnalle. Sapatti on edelleenkin lauantaina, eikä sunnuntaina, eikä sitä ole milloinkaan muutettu. Sapatti on osa Vanhan testamentin lakia ja kristityt ovat vapaita laista (Gal. 4:1-26; Room. 6:14). Kristittyjen ei tarvitse pitää sapattia – oli se sitten lauantai tai sunnuntai. Viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Herran päivä (Ilm. 1:10) juhlistaa uutta luomista, jonka pää on ylösnoussut Kristus. Meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen sapattia – leväten, sen sijaan olemme vapaita seuraamaan ylösnoussutta Kristusta – palvellen. Apostoli Paavalin mukaan jokainen kristitty voi vapaasti valita, haluaako hän viettää sapattia, "Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma" (Room. 14:5). Meidän on hyvä palvella Jumalaa jokaisena päivänä, eikä ainoastaan lauantaina tai sunnuntaina.Jumala on jokaisen ihmisen yläpuolella, myöskin Paavalin yläpuolella. Mitä Jumala sanoo, ja tekee, se on niin ja aamen. Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys niiden, jotka PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKON.
Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, JOTKA PITÄVÄT HÄNEN KÄSKYNSÄ, että heidän voimansa elämän puussa olisi ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
Jumalan merkki on sapatti. 1234567--- kirjoitti:
Jumala on jokaisen ihmisen yläpuolella, myöskin Paavalin yläpuolella. Mitä Jumala sanoo, ja tekee, se on niin ja aamen. Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys niiden, jotka PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKON.
Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, JOTKA PITÄVÄT HÄNEN KÄSKYNSÄ, että heidän voimansa elämän puussa olisi ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
Jumalan merkki on sapatti.Sinä saat ihan rauhassa leikkiä kans sapattia mutta me kristity noudatamme Jeesuksen ohjetta emmekä ole sapattia varten.
- 1234567---
usko.vainen kirjoitti:
Nooa elikin ennen Moosesta ja Mooseksen lakia.
Jumalan kymmenenkäskyn laista löytyy käsky: ÄLÄ TAPA.
usko.vainen kirjoitti:
Markus 2
Mustin väärin.
Sapatti annettiin Israelille eikä seurakunnalle. Sapatti on edelleenkin lauantaina, eikä sunnuntaina, eikä sitä ole milloinkaan muutettu. Sapatti on osa Vanhan testamentin lakia ja kristityt ovat vapaita laista (Gal. 4:1-26; Room. 6:14). Kristittyjen ei tarvitse pitää sapattia – oli se sitten lauantai tai sunnuntai. Viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Herran päivä (Ilm. 1:10) juhlistaa uutta luomista, jonka pää on ylösnoussut Kristus. Meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen sapattia – leväten, sen sijaan olemme vapaita seuraamaan ylösnoussutta Kristusta – palvellen. Apostoli Paavalin mukaan jokainen kristitty voi vapaasti valita, haluaako hän viettää sapattia, "Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma" (Room. 14:5). Meidän on hyvä palvella Jumalaa jokaisena päivänä, eikä ainoastaan lauantaina tai sunnuntaina.Sapatti annetiin jo luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä varten, hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten. Ovatko muutkin kymmenen käskyä vain juutalaisille?
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että kristityt ovat vapaita laista? Annas tulla luku ja jae. Raamatussa sanotaan, että emme ole lain alla, mikä ei tarkoita, että olemme vapaat rikkomaan lakia, sillä Paavali sanoo, että emme saa armon alla tehdä syntiä, vaikka emme ole lain alla (Room. 6:15).
Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että meidän ei tarvitse noudattaa kymmentä käskyä? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on uuden luomisen päivä, joka meidän tulee pyhittää?
Room. 14:5 Paavali ei sano, että jokainen on vapaa viettämään tai rikkomaan sapattia. Heti seuraavasta jakeesta paljastuu, että Paavali tässä kohtaa puhuu paastopäivistä, joita jokainen voi viettää tai olla viettämättä, sillä niistä ei Raamatussa ole mitään käskyä.
Raamatussa meidän käsketään pyhittää sapatti, ei mitään toista päivää. Sunnuntaita ei missään kohtaa Raamattua käsketä pyhittää, siksi lepopäivän vietto sunnuntaina on pelkkää leikkimistä ja pelleilyä.usko.vainen kirjoitti:
Sinä saat ihan rauhassa leikkiä kans sapattia mutta me kristity noudatamme Jeesuksen ohjetta emmekä ole sapattia varten.
Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä varten, joten Jeesuksen mukaan meidän on pyhitettävä sapatti. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto, missä kohtaa Raamattua Jeesus sanoo, että sapatti on kumottu?
- ghggggh
1234567--- kirjoitti:
Jeesus ei tullut kumoamaan LAKIA JA PROFEETTOJA.Jeesus ei tullut kumoamaan Mooseksen opetusta ja profeettoja. Nämä tekstit sisältävät edelleenkin hyviä opetuksia. Jopa uhrisäännöksiiin sisältyy opetuksia, joita ei ehkä ensilukemalta huomaakaan.
ghggggh kirjoitti:
Jeesus ei tullut kumoamaan Mooseksen opetusta ja profeettoja. Nämä tekstit sisältävät edelleenkin hyviä opetuksia. Jopa uhrisäännöksiiin sisältyy opetuksia, joita ei ehkä ensilukemalta huomaakaan.
Aamen. Jeesus sanoo vuorisaarnassa suoraan, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto. Mutta jostain syystä kristityt eivät usko näitä Jeesuksen suoria sanoja.
- harhaoppieninvaasio
Eipäs ole ainakaan kirjoitettu kristitty netin sydämeen ..
Hän ei välitä Toorasta kuin sapatin ja viitantupsujen verran .. että pääsee sillä kerskumaan.
Harhaoppien levittäjät ovat oikein pesiytyneet tänne helluntaipalstalle ..
Täällä ei ole ainoatakaan helluntailaista, kaikki ovat jotain muuta ..- Internetin.välityksellä
Helluntailaistenhan tulisi julistaa täällä totuutta harhaoppisille.
- voisentääntätä
Kaikki keskusteluaiheet nuo harhaoppien levittäjät pilaavat omilla harhoillaan..
Siksi täällä ei ole ainuttakaan helluntailaista ..
Me ollaan kaikki jotain muuta, katolisia, adventisteja, unitaareja, amerikan messiaanisia harhaoppisia, ateisteja, monia muita ..
On se sääli kun jotkut haluavat pilata kaikki aloitukset omalla harhaopillaan .. Mooseksen lakia kutsutaan lakiliitoksi sen vuoksi, että Israelin kansa sitoutui liiton ehdoissa noudattamaan kaikkia niitä käskyjä, jotka Herran enkeli Israelille antoi. (2Moos 19:3-8) Uudessa liitossa tällaista ehtoa ei ole. Uusi liitto on solmittu Kristuksen ruumiin ja veren uhrin tuoman syntien sovituksen ja sielujen lunastuksen varaan, jonka totena pitäminen on uskon asia: uuteen liittoon päästäkseen ei tarvitse noudattaa Jumalan lakia, mutta siihen sisälle tulemisen jälkeen aletaan noudattaa uuden liiton Jumalan käskyjä ja ohjeita, ei vanhan liiton Mooseksen lakia, jonka uusi liitto on suurelta osin korvannut ja kumonnut.
https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/28/onko-yhtaan-kaskya-kumottu/- meitteitä
Siis kumonnut MINKÄ? Eiköhän se uhri muuttunut Jumalan suunnitelman mukaan todellisuudeksi. Enää ei uhrata - on Herran pöydän muistoateria puhumassa.
Mutta, tuo UHRI - SANA - oli jo ennen luomista läsnä. Siksi tämä luomakunta on yleensä olemassa.
SE puhuttiin esiin Edenissä, Se varjolakina tuli esiin Abelin uhrissa, siis tietoa oli.
jne. Ja Herran kansa oli VARJOLAIN suhteen meille tuomassa kirjoitukset ja näkyvyyden matkaan. Eli matkakertomus.
Herra antoi lakinsa KANSALLEEN - pakanat uhrasivat omia uhrejaan, baabelista lähtien.
Herran kansa toteutti sanomallista tehtävää - eli pappeutta.
Ja antoihan itse Herra kansalleen mallin taivaista - vaikkapa tämän Ilmestysmajan.
Aika valaisevaa. Eli se aika oli sitä aikaa, oikein eläen ja virheitä tehden.
Oli uskovaa, joista sanottiin ,ettei ollut vilppiä. Siis tahto elää oikein oli Sananmukaan tunnustettavaa.
Ja kun se aikajakso Jumalansuunnitselman mukaan päättyi, Hän tuli Uudeksi Adamiksi aikaan, ei lihan tahdosta, vaan Pyhän Henki ja Marian hedelmöittynyt munasolu toi meille näkyvyyden, että nähtäisiin Isä.
Isä ja Poika on yhtä ja tätä kirkastaa Pyhä Henki.
Uusitestamentti kirjoittaa, samassa luvussa, että joka hylkää Mooseksen lain, riittää kuolemaan kahden tai kolmen todistus. Siis tuomio lähtee Jumalan huoneesta ja Herralla oikeus tappaa sielu, joka syntiä tekee.
Herrahan antoi kansalleen SORMELLAAN kirjoittaman lain - opiksi ja osoittamaan synti.
Siellähän myös tarvittiin uhri sovitukseksi.
Se tosin olisi ollut mitätön, ellei tämä suunnitelma edennyt varjolaista siihen todelliseen Sanan Valkeuteen, eli uhrikaritsaamme Jeesukseen. Hän kruunasi, että on olemassa vain YKSI kansa. Siis Herralla on vain YKSI kansa, aikain alusta, sen loppuun ja Elämänkirja on kirjapidollisesti pätevä, joka jakaa iankaikkisen elämän armolahjan.
Siksi Poika on Kuningas - Hallitsija, että tämä savilautasen päänuppi jotenkin jäsentäisi taivaallisia. Piti luomakuntakin Pojan kautta Luoda tällaiseksi, että olisi kieli meidän ymmärrykseen.
Eli kumartakaamme Häntä, joka on Luonut taivaan ja maan.
Tästä on Lindeman kirjassaan löytänyt avaimen, että missä luotu voi kumartaa Luojaansa, on sapatti.
Ideana on Jumalantyö kaikessa. Ymmärtää, että ennen LUOMISTA kaikki oli suunnitelmassa valmiina. Luotiin ja se on Jumalantyötä ja siinä se lepo aadamillakin oli, kun heräsi ensimmäiseen aamuunsa, se oli Jumalan erottama ja Pyhittämä adamia varten.
jne. jne. jne.
Varjolainaikainen kansa - Herranoma kansa - siellä oli niskoittelua, lankeemusta, perinnäisoppia jne. ja se on meille kerrottu, että tuo on varoittava esimerkki meille, jotka elämme lopun aikaa.
Opimmeko? Ei, ja pelkään pahoin, että on niskoittelua edelleen, lankeemusta ja vaikka vihjaten katolis- marttilaista perinneoppia, pappeuksineen ja sitä että väärät välimiehet on opettamassa. *Siksi Suomen Siion on hapattunut. Pitäisi palata juurilleen Apostoliseen aikahetkeen. Siellä Jeesus sanoisi - mene, mutta älä enää syntiä [laittomuutta] tee.
Lupasi jopa Hengen voimaksi matkalle, ettei tarvitse pönkätä tätä muotojumalista elämää enää kenenkään. Saa tunnutaa Jumalan tahdonkin PYHÄKSI, tutkia sitä Hengessä päivät ja yöt, vaikkapa näin. Lähteä arkeenkin Herran edestä - rukouskammiossa käyden.
Seurata Jeesuksen jalanjälkiä, kun Pyhä Henki sitä kirkastaa.
Olemmeko ja kuka on halukas samanmielisyyteen Isän kanssa??? Se on valinta, vai rakastuttaako "hyväntiedonpuun" galattalaisuus ja Martti olisi kirjoitettu sana. Siinäpä valintaa... . Minä olen valinnut. Perinnemantteli on riistuttu ja pukekoon Herra päivittäin Hääpukuaan sovittaen sitä ylle, että olisi Yljälle "kaunistus".
Syntyivätkö ihmiset uudesti Vanhassa testamentissa vai eivät? Se on tulkinnallinen kysymys, mutta tiedän vapaissa suunnissa vallalla olevan tulkinnan, jonka mukaan niin ei tapahtunut. Uudestisyntyminen on kokonaan uusi asia ja annettu uuteen liittoon. Silti myös vanhan liiton profeetat ja valitut Jumalan palvelijat tottelivat Jumalaa, ja Jumalan henki tuli heihin kerta toisensa jälkeen vaikuttaen voimallisesti sanoja ja tekoja, mutta Jumalan henki ei asunut pysyvästi vanhan liiton palvelijoissa. Toki tätä vastaan voidaan esittää muutamia Raamatun jakeita, mutta siihen ei ole nyt tarvetta, sillä tiedän ne jakeet itsekin. Toin vain esille tämän tulkinnallisen asian.
- opetus
Joh 3:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
Kyllä Jeesus ainakin odotti, että Israelin opettajan vanhan liiton aikana piti tietää uudestisyntymästä.
Vaikeaa on myös kuvitella, että Pyhä Henki kävisi aina välillä vierailemassa jossakin ihmisessä eikä se ihminen olisi uudestisyntynyt. opetus kirjoitti:
Joh 3:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
Kyllä Jeesus ainakin odotti, että Israelin opettajan vanhan liiton aikana piti tietää uudestisyntymästä.
Vaikeaa on myös kuvitella, että Pyhä Henki kävisi aina välillä vierailemassa jossakin ihmisessä eikä se ihminen olisi uudestisyntynyt.Vanhan liiton kirjoituksissa pyhä henki tuli tuomareiden ja profeettojen päälle, mutta ei heidän sydämeensä.
Johanneksen evankeliumi ei ole luotettava. Jeesuksen kohtaamista Nikodeemuksen kanssa tai edes Nikodeemusta eivät muut evankeliumit tai kirjeet mainitse. Vaikka viittaamasi kohta olisi Jeesuksen omia sanoja Nikodeemukselle, niin se ei todista sitä, että vanhan liiton aikana synnyttiin uudesti.
Vanhan liiton kirjoituksista ei löydy muita viittauksia tuohon asiaan kuin ennustukset uudesta liitosta ja hesekielin ennustus, jonka mukaan Jumala panee henkensä palvelijoiden sydämeen ja tekee ne eläviksi. (Hes 36:24-28; Jer 31:31-34)
Miten Nikodeemus olisi voinut tietää uudestisyntymisestä jotakin muuta kuin Vanhan testamentin profetiat Jumalan hengen saamisesta? No, juutalaisilla oli tosin tiedossaan erilaisia opetuksia uudestisyntymisestä tai siihen viittavaa, mutta en jaksa nyt kaivaa sitä esille ja kertoa tarkemmin.
Mitä jos kysyisit oman seurakuntasi opettajilta tätä asiaa, kunhan se ei vain ole Juhana Lehmuskoski, joka on kanssasi samaa mieltä?- opetus
unitaari kirjoitti:
Vanhan liiton kirjoituksissa pyhä henki tuli tuomareiden ja profeettojen päälle, mutta ei heidän sydämeensä.
Johanneksen evankeliumi ei ole luotettava. Jeesuksen kohtaamista Nikodeemuksen kanssa tai edes Nikodeemusta eivät muut evankeliumit tai kirjeet mainitse. Vaikka viittaamasi kohta olisi Jeesuksen omia sanoja Nikodeemukselle, niin se ei todista sitä, että vanhan liiton aikana synnyttiin uudesti.
Vanhan liiton kirjoituksista ei löydy muita viittauksia tuohon asiaan kuin ennustukset uudesta liitosta ja hesekielin ennustus, jonka mukaan Jumala panee henkensä palvelijoiden sydämeen ja tekee ne eläviksi. (Hes 36:24-28; Jer 31:31-34)
Miten Nikodeemus olisi voinut tietää uudestisyntymisestä jotakin muuta kuin Vanhan testamentin profetiat Jumalan hengen saamisesta? No, juutalaisilla oli tosin tiedossaan erilaisia opetuksia uudestisyntymisestä tai siihen viittavaa, mutta en jaksa nyt kaivaa sitä esille ja kertoa tarkemmin.
Mitä jos kysyisit oman seurakuntasi opettajilta tätä asiaa, kunhan se ei vain ole Juhana Lehmuskoski, joka on kanssasi samaa mieltä?Jos minun tarvii tietää jotain, kysyn suoraan Jumalalta.
Sinä et pidä apostoli Johannesta luotettavana mutta pidän häntä hyvinkin luotettavana. Sinua minä pidän hyvin epäluotettavana ja turhanpäiväisenä höpöttäjänä. opetus kirjoitti:
Jos minun tarvii tietää jotain, kysyn suoraan Jumalalta.
Sinä et pidä apostoli Johannesta luotettavana mutta pidän häntä hyvinkin luotettavana. Sinua minä pidän hyvin epäluotettavana ja turhanpäiväisenä höpöttäjänä.Millä tavalla Jumala vastaa kysymyksiisi? Puhuuko hän sinulle kasvotusten niin kuin mies miehelle? Antaako hän sinulle ajatuksia mieleesi? Miten erotat Jumalan ajatukset omista ajatuksistasi? Vai käskeekö sinun jumalasi pitää totena kaikki, mitä on kirjoitettu meidän raamattuumme? Tiesitkö, että siellä on asiavirheitä, ristiriitoja, juutalaisia taruja, epätosia väitteitä ja että niitä kirjoituksia on muokattu myöhemmin eivätkä ne ole edes kaikkien niiden kirjoittamia, joiden nimeä ne kuitenkin kantavat?
https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/hakemisto/#raamattu
Johanneksen evankeliumi ei etene kronologisesti ja se on ristiriidassa muiden evankeliumien kanssa.
https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/02/04/onko-raamatun-kirjoituksia-muokattu/
Laki on jaettu Mooseksen kirjoissa osiin. Kymmenen käskyä ovat Jumalan enkelin omalla sormella kirjoittamat käskyt kivitauluissa, mutta muut käskyt on kirjoitettu pelkästään Mooseksen ja hänen palvelijoidensa tai seuraajiensa toimesta liiton kirjaan. (2Moos 31:18; 5Moos 9:10)
Kivitaulut pantiin liiton arkin sisään, mutta liiton kirja sen sivuille. (5Moos 31:26) Ensimmäinen liiton kirja sisältyi lukuihin 2Moos 20-24 (sisältää myös kymmenen käskyä, vaikka ne olivat sen lisäksi kivitauluissa), mutta siihen lisättiin myöhemmin sanoja Israelin erämaavaelluksen aikana. (5Moos 29:1)
Kun Mooseksen kirjoissa puhutaan "liitosta ja sen sisältämästä laista", niin joissakin kohdissa sisällytetään vain kymmenen käskyä siihen liittoon: puhutaan liiton tauluista ja sanoista siinä yhteydessä. (2Moos 34:28; 5moos 9:9) Näiden seikkojen ja jo maalaisjärjen perusteella on selvää, että kymmenellä käskyllä on aivan erityinen asema Jumalan ja hänen kansansa välisessä liitossa sekä vanhan että uuden liiton puolella.
Rakkauden käskyt (3Moos 19:18; 5Moos 6:4-9) eivät sisälly kymmeneen käskyyn, mutta kymmenen käskyä sisältyvät niihin. Et voi rikkoa yhtä käskyä vastaan kymmenen joukossa rikkomatta samalla rakkauden käskyä vastaan. (Jaak 2:8-11) Uudessa liitossa on erotettu muita käskyjä suuremmiksi ja tärkeämmiksi rakkauden käskyt ja kymmenen käskyä, sillä niitä toistetaan yhä uudestaan uuden liiton seurakunnalle annetuissa ohjeissa ja käskyissä, mutta liiton kirjaan kirjoitettuja muita käskyjä ei käsketä noudattaa vaan päinvastoin: meidät on vapautettu niistä käskyistä neljää käskyä lukuunottamatta. (Apt 15:28-29; 1Tess 4:1-12; Kol 2-3; Room 13:10; Gal 5:12-6:2; Jaak 2:8-11; 1Joh 3:11-5:5; Joh 13:34-35)
Mooseksen laki on jaettu osiin myös siten, että käskyjen alussa sanotaan, mistä asiasta se käsky on annettu tai mitä asioita se koskee: "Tämä on käsky..." siitä ja siitä asiasta. Vaikka Mooseksen laki on tietyssä mielessä yksi ainoa kokonaisuus, niin se on silti jaettu osiin edellä kerrotuilla tavoilla. Kun puhutaan "toorasta" niin silloin sillä tarkoitetaan paljon muutakin kuin vain Mooseksen lakia. Toora voi tarkoittaa mitä tahansa Jumalan antamaa opetusta tai ohjetta tai niitä kaikkia kokonaisuutena, joten Mooseksen laki tai Mooseksen kirjat ovat vain yksi merkitys sille sanalle monien muiden merkitysten joukossa.- teen-töitä-sapattina
Ai miten niin on selvää, että kymmenellä käskyllä olisi aivan erityinen asema myös uudessa liitossa?
teen-töitä-sapattina kirjoitti:
Ai miten niin on selvää, että kymmenellä käskyllä olisi aivan erityinen asema myös uudessa liitossa?
Sapatin käsky on sikäli poikkeava, että sapattina on lupa tehdä hyvää, vaikka se olisi työntekoa tai kotiaskareita. Muut käskyt toistetaan ja niiden yhteydessä ei mainita muita Mooseksen lain käskyjä kuin haureuden kieltävä käsky, joka on niin ikään annettu uuteen liittoon. Jaakob esimerkiksi tarkoittaa selvästi vain kymmentä käskyä kirjeessään, koska ei muita mainitse: samaa voidaan sanoa Paavalin kirjeen kohdasta, sillä jos hän olisi antanut KAIKKI Mooseksen lain käskyt, niin miksi hän mainitsee vain nuo uuteen liittoon annetut. (1Tess 4:1-12; Jaak 2:8-11; vrt. Apt 15:28-29 jne.)
Yksi toraisti on sanonut, että ei ole itsestään selvää se, että uuteen liittoon on annettu rakkauden kaksoiskäsky niiden käskyjen lisäksi, jotka on mainittu seurakunnalle annetussa ohjeessa Apt 15:28-29. Koska rakkauden käskyt puuttuvat tuosta listasta, niin toraisti väittää, että meidän olisi lupa tappaa, raiskata, varastaa ja valehdella, koska niitä käskyjä ei mainita tuossa Jerusalemin kokouksen päätöksessä.
Huomaatko, miten pimeä toraisti on? Hänelle voi olla epäselvää se, että rakkauden käsky ei kuulu kaikille uuden liiton Jumalan seurakunnan jäsenille noudatettavien käskyjen joukkoon, mutta heille itselleen se oli itsestään selvää. Sanoopa Paavali sen melkein suoraan, että näin asia on:
4:9 Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis teille kirjoittaa; sillä itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan toisianne;
4:10 niin te myös teette kaikkia veljiä kohtaan koko Makedoniassa. Mutta me kehoitamme teitä, veljet, siinä varttumaan yhä enemmän
Rakkauden käsky kuului ensimmäisten käskyjen joukkoon, joita uuden liiton seurakunnalle annettiin, mutta toraistin mielestä ensimmäisten käskyjen joukkoon kuuluivat ne neljä käskyä, jotka on mainittu pakanoille osoitetussa kirjeessä. (Apt 15:28-29) Miten pimeä on sellainen ihminen, jonka mielestä nuo käskyt olivat suurempia ja tärkeämpiä kuin muut käskyt, niin että ne piti opettaa ennen rakkauden käskyä? Ja miten pimeä on sellainen mieli, joka väittää apostolien ja Jerusalemin vanhinten antaneen pakanoille kaikki Mooseksen lain käskyt KUORMAKSI sen sijaan, että vain neljä liiton kirjan käskyä valittiin muiden joukosta mainitun rakkauden käskyn lisäksi?
Apostolien teot:
15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Kuinka pimeä on sellainen mieli, joka pitää kaikkien Mooseksen lain pikkutarkkojen käskyjen noudattamista kevyenä kuormana ja sopivana ikeenä, vaikka Raamattu todistaa aivan muuta? Apt 15 ja Gal 2-6 Jos neljä käskyä olivat KUORMA, niin kuinka paljon isompi KUORMA olisi noin 600 muuta pikkutarkkaan käskyä ollut? Miksi pakanat iloitsivat tuosta lohdutuksesta, jos heille olisi annettu kaikki Mooseksen lain käskyt? (jj.30-31)
Lihan ympärileikkaus ei ollut raskas kuorma edes apostoleille ja messiaaniset juutalaiset pitävät siitä kiinni edelleen eikä Paavali kieltänyt lihan ympärileikkausta juutalaisilta, vaikka vain äiti olisi ollut juutalainen. (Apt 16:1-4) Hän piti Mooseksen lain pikkutarkkoja muita käskyjä orjuuttavina ja raskaana ikeenä samoin kuin Pietari ja Jaakob. (Apt 15:6-21; Gal 2-6) Mutta toraisti tulkitsee tällaiset kohdat päinvastoin kuin mikä niiden merkitys on. Se heille suotakoon, sillä toista et voi saada uskomaan tavallasi, vaikka mitä teet, ellei Herra sitä siinä toisessa vaikuta ja saa häntä nöyrtymään. Paatunut uskonnollinen ihminen hyvin harvoin nöyrtyy.2.Joh.1
-
7. Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
8. Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.
9. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
11. sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.
-- kopsattuna
Unitaari edustaa uskontoa, jota kutsutaan unitarismiksi. Se on Jehovan todistajien tapainen väärä uskonto, joka kieltää Jeesuksen Kristuksen olevan Herra ja Jumala. Tämän takia unitaari vastustaa myös lakia.
Unitaari on erittäin törkeällä tavalla pilkannut Pyhää Henkeä. Unitaari ei saa syntejään anteeksi. Tämän linkin takana on todisteet hänen tekemästä Pyhän Hengen pilkasta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867 - ohi.meni.unitaari
Kivitaulut pantiin liiton arkin sisään, mutta liiton kirja sen sivuille. (5Moos 31:26) Ensimmäinen liiton kirja sisältyi lukuihin 2Moos 20-24 (sisältää myös kymmenen käskyä, vaikka ne olivat sen lisäksi kivitauluissa), mutta siihen lisättiin myöhemmin sanoja Israelin erämaavaelluksen aikana. (5Moos 29:1)
Tässä unitaari löi kirveensä kiveen ja huomaa, että ole lukenut läksyään raamatusta.
Tutkihan tarkkaan, mikä oli siellä liitonarkin sivulla. Siitä on monta lukua siellä 5. Mooseksen kirjassa ja raamattu kylläkin on selittänyt itse sen näkyviin ja sanonut sen suoraan.
ts. näköalasi on hieman hukkatiellä. unitaari kirjoitti:
Yksi toraisti on sanonut, että ei ole itsestään selvää se, että uuteen liittoon on annettu rakkauden kaksoiskäsky niiden käskyjen lisäksi, jotka on mainittu seurakunnalle annetussa ohjeessa Apt 15:28-29. Koska rakkauden käskyt puuttuvat tuosta listasta, niin toraisti väittää, että meidän olisi lupa tappaa, raiskata, varastaa ja valehdella, koska niitä käskyjä ei mainita tuossa Jerusalemin kokouksen päätöksessä.
Huomaatko, miten pimeä toraisti on? Hänelle voi olla epäselvää se, että rakkauden käsky ei kuulu kaikille uuden liiton Jumalan seurakunnan jäsenille noudatettavien käskyjen joukkoon, mutta heille itselleen se oli itsestään selvää. Sanoopa Paavali sen melkein suoraan, että näin asia on:
4:9 Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis teille kirjoittaa; sillä itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan toisianne;
4:10 niin te myös teette kaikkia veljiä kohtaan koko Makedoniassa. Mutta me kehoitamme teitä, veljet, siinä varttumaan yhä enemmän
Rakkauden käsky kuului ensimmäisten käskyjen joukkoon, joita uuden liiton seurakunnalle annettiin, mutta toraistin mielestä ensimmäisten käskyjen joukkoon kuuluivat ne neljä käskyä, jotka on mainittu pakanoille osoitetussa kirjeessä. (Apt 15:28-29) Miten pimeä on sellainen ihminen, jonka mielestä nuo käskyt olivat suurempia ja tärkeämpiä kuin muut käskyt, niin että ne piti opettaa ennen rakkauden käskyä? Ja miten pimeä on sellainen mieli, joka väittää apostolien ja Jerusalemin vanhinten antaneen pakanoille kaikki Mooseksen lain käskyt KUORMAKSI sen sijaan, että vain neljä liiton kirjan käskyä valittiin muiden joukosta mainitun rakkauden käskyn lisäksi?
Apostolien teot:
15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Kuinka pimeä on sellainen mieli, joka pitää kaikkien Mooseksen lain pikkutarkkojen käskyjen noudattamista kevyenä kuormana ja sopivana ikeenä, vaikka Raamattu todistaa aivan muuta? Apt 15 ja Gal 2-6 Jos neljä käskyä olivat KUORMA, niin kuinka paljon isompi KUORMA olisi noin 600 muuta pikkutarkkaan käskyä ollut? Miksi pakanat iloitsivat tuosta lohdutuksesta, jos heille olisi annettu kaikki Mooseksen lain käskyt? (jj.30-31)
Lihan ympärileikkaus ei ollut raskas kuorma edes apostoleille ja messiaaniset juutalaiset pitävät siitä kiinni edelleen eikä Paavali kieltänyt lihan ympärileikkausta juutalaisilta, vaikka vain äiti olisi ollut juutalainen. (Apt 16:1-4) Hän piti Mooseksen lain pikkutarkkoja muita käskyjä orjuuttavina ja raskaana ikeenä samoin kuin Pietari ja Jaakob. (Apt 15:6-21; Gal 2-6) Mutta toraisti tulkitsee tällaiset kohdat päinvastoin kuin mikä niiden merkitys on. Se heille suotakoon, sillä toista et voi saada uskomaan tavallasi, vaikka mitä teet, ellei Herra sitä siinä toisessa vaikuta ja saa häntä nöyrtymään. Paatunut uskonnollinen ihminen hyvin harvoin nöyrtyy.>> Kuinka pimeä on sellainen mieli, joka pitää kaikkien Mooseksen lain pikkutarkkojen käskyjen noudattamista kevyenä kuormana ja sopivana ikeenä, vaikka Raamattu todistaa aivan muuta? <<
Missä kohtaa Raamattu todistaa aivan muuta? Annas tulla luku ja jae. Raamatun mukaan Mooseksen laki on kevyt taakka:
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)
Joten kuorma josta Apt. 15 puhuu ei voi tarkoittaa Mooseksen lakia, joka Raamatun mukaan ei ole mikään kuorma. Lue psalmi 119, jossa Daavid 176 jakeen verran ylistää Jumalan pyhää lakia, kutsuuko hän kertaakaan lakia raskaaksi taakaksi?- woi
Kristitty.net kirjoitti:
>> Kuinka pimeä on sellainen mieli, joka pitää kaikkien Mooseksen lain pikkutarkkojen käskyjen noudattamista kevyenä kuormana ja sopivana ikeenä, vaikka Raamattu todistaa aivan muuta? <<
Missä kohtaa Raamattu todistaa aivan muuta? Annas tulla luku ja jae. Raamatun mukaan Mooseksen laki on kevyt taakka:
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)
Joten kuorma josta Apt. 15 puhuu ei voi tarkoittaa Mooseksen lakia, joka Raamatun mukaan ei ole mikään kuorma. Lue psalmi 119, jossa Daavid 176 jakeen verran ylistää Jumalan pyhää lakia, kutsuuko hän kertaakaan lakia raskaaksi taakaksi?Kristitty.net se pikku nahanpalasi on sinulle tärkeämpi kuin se toorasi.
- teen-töitä-sapattina
unitaari kirjoitti:
Sapatin käsky on sikäli poikkeava, että sapattina on lupa tehdä hyvää, vaikka se olisi työntekoa tai kotiaskareita. Muut käskyt toistetaan ja niiden yhteydessä ei mainita muita Mooseksen lain käskyjä kuin haureuden kieltävä käsky, joka on niin ikään annettu uuteen liittoon. Jaakob esimerkiksi tarkoittaa selvästi vain kymmentä käskyä kirjeessään, koska ei muita mainitse: samaa voidaan sanoa Paavalin kirjeen kohdasta, sillä jos hän olisi antanut KAIKKI Mooseksen lain käskyt, niin miksi hän mainitsee vain nuo uuteen liittoon annetut. (1Tess 4:1-12; Jaak 2:8-11; vrt. Apt 15:28-29 jne.)
Kirjoitit unitaari seuraavasti: "Jaakob esimerkiksi tarkoittaa selvästi vain kymmentä käskyä kirjeessään, koska ei muita mainitse".
Uskon, että jae Jaak 2:10 EI tarkoita, että Jeesus Kristukseen uskovan täytyisi pitää kymmenen käskyä tai Mooseksen laki. Emme ole Mooseksen lain alla. - capiche
teen-töitä-sapattina kirjoitti:
Tottakai käskyt ovat yhtä tärkeitä tänään kuin VT:n aikana. Koska 1) käskyjen rikkominen on syntiä myös uudessa liitossa ja 2) käskyt ohjaavat ihmistä elämään sovussa niin Jumalan kuin ihmisten kanssa.
Jumala antoi ihmiselle seitsemännen päivän (sapatin) lepopäiväksi, jotta hän palautuisi ja pysähtyisi miettimään myös Jumala-suhdettaan. Mutta ei lepopäivän tarvitse olla mikään tietty viikonpäivä. Juutalaisetkin tekevät työtä sapattina, kun se heidän toimenkuvaansa kuuluu.
Jokainen ymmärtää, että yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen on pyörittävä 24/7. Eivätkä kaikki voi näin ollen pitää vapaata samana päivänä. Jeesus sanoi, että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Tärkeintä on muistaa levon alkuperäinen tarkoitus. - teen-töitä-sapattina
capiche kirjoitti:
Tottakai käskyt ovat yhtä tärkeitä tänään kuin VT:n aikana. Koska 1) käskyjen rikkominen on syntiä myös uudessa liitossa ja 2) käskyt ohjaavat ihmistä elämään sovussa niin Jumalan kuin ihmisten kanssa.
Jumala antoi ihmiselle seitsemännen päivän (sapatin) lepopäiväksi, jotta hän palautuisi ja pysähtyisi miettimään myös Jumala-suhdettaan. Mutta ei lepopäivän tarvitse olla mikään tietty viikonpäivä. Juutalaisetkin tekevät työtä sapattina, kun se heidän toimenkuvaansa kuuluu.
Jokainen ymmärtää, että yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen on pyörittävä 24/7. Eivätkä kaikki voi näin ollen pitää vapaata samana päivänä. Jeesus sanoi, että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Tärkeintä on muistaa levon alkuperäinen tarkoitus.Minä teen töitä sapattina, ja uskon että se ei ole synti. Minulla on myös kuvia ihmisistä ja eläimistä, ja uskon että se ei ole synti. Room. 6:15 emme ole lain alla.
Mutta uskon, että mm. varastaminen, tappaminen ja aviorikoksen tekeminen on synti.
2.Moos. 20:4 RK-käännös Älä tee itsellesi patsasta äläkä mitään kuvaa mistään, mikä on ylhäällä taivaalla tai alhaalla maan päällä tai vesissä maan alla.
Tuo jae 2.Moos. 20:4 on siis osa yhdestä käskystä kymmentä käskyä. Yritätkö sinä capiche pitää sen käskyn?
- Toora.ei.kiitos
Sana toora ei sovellu suomalaisen suuhun eikä kulttuuriimme. Eiköhän jätetä kyseinen hassu sana juutalaisille?
Kun tätä(kin) keskusteluketjua lukee, niin ei voi kuin ihmetellä, että mitenkä koko universumin luomiseen kykenevä entiteetti ei pystynyt luomaan yhtään selvempää pyhää kirjaa.
Jos teillä olisi annettavan jollekin eristyksessä olleelle alkuasukasheimolle ohjeet oikeanlaiseen elämään, niin kirjoittaisitteko heille Raamatun kaltaisen teoksen, jonka tulkinnoista heimo riitelisi ja tappaisi toisiaan vielä 2000 vuoden kuluttuakin?- capiche
Historiaan tarkemmin perehtyessä huomaa, että tappamisilla taisi olla vähemmän tekemistä uskonopin kuin politiikan ja vallanhimon kanssa.
Ihmisten väliset erimielisyydet johtuvat ideologioiden lisäksi myös siitä, että sanoilla on eri ihmisille hieman eri merkitys. Vaikka luulemme puhuvamme samasta asiasta, puhummekin tosiasiassa toistemme ohi.
Reipas väittely on aivoille hyväksi. Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Kunhan muistaa, ettei keskustelu ole taistelutanner, jossa on vain voittajia ja häviäjiä.
- opetus
Kristitty.net kirjoitti:
"Joten kuorma josta Apt. 15 puhuu ei voi tarkoittaa Mooseksen lakia"
Apt 15:10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
Tämä kuorma tarkoittaa aivan selvästi Mooseksen lain pikkutarkkaa noudattamista. Ei ole olemassa mitään muita vaihtoehtoja.- capiche
"Tämä kuorma tarkoittaa aivan selvästi Mooseksen lain pikkutarkkaa noudattamista. Ei ole olemassa mitään muita vaihtoehtoja."
Näin on. Jeesus puhui lain taakasta kritisoidessaan lainoppineita; "Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!"
Mutta toki laki on myös tärkeä, sillä se kertoo meille mikä on oikein ja väärin. Paavali kirjoitti: ".....mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse". (Room 7) - opetus
capiche kirjoitti:
"Tämä kuorma tarkoittaa aivan selvästi Mooseksen lain pikkutarkkaa noudattamista. Ei ole olemassa mitään muita vaihtoehtoja."
Näin on. Jeesus puhui lain taakasta kritisoidessaan lainoppineita; "Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!"
Mutta toki laki on myös tärkeä, sillä se kertoo meille mikä on oikein ja väärin. Paavali kirjoitti: ".....mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse". (Room 7)Jeesus puhui kuitenkin eri taakasta. Hän tarkoitti niitä pikkutarkkoja perinnäissääntöjä, jotka olivat aivan turhia eivätkä olleet Jumalan tahto ollenkaan.
- opetus
Jer 31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Nämä jakeet todistavat selvästi, että Kristitty,netillä ei ole uusi liitto sydämessään Jumalan sinne panemana, sillä silloin Kristitty,net ei yrittäisi koko ajan opettaa muita.
Kristitty.netillä on Mooseksen laki päässään pakkomielteenä mutta se ei ole valahtanut sydämeen sieltä. - laistajavanh
Ap. Paavali oli ollut "lain suhteen moitteeton" mutta sanoi : "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista"?! Toisin sanoen Paavali oli huomannut että ei kykene itsessään olevan vajavaisuuden (vanhan luonnon) takia täyttämään lain vaatimusta, hän huomasi jotain joka estää..
Mutta tämä on lain tarkoituskin ( laki saa aikaan vihaa, murehtimista , kiivautta ..silloin kun ihminen huomaa itsessään syntiä ja alkaa etsimään vanhurskautta.
(että vanhan luonnon synnillisyys paljastuisi ja uutta tulisi tilalle.. )
Ihminen tarvitsee lihallisuutensa takia lakia muistuttamaan synnistä ja syntien sovittajasta että synti tulisi ylen synnilliseksi ja Kristuksen vanhurskaus tulisi elämäksi
"uudeksi eläväksi tieksi"
Vanhurskautuminen ei kuitenkaan tule laista, vaan uskosta. "Vanhurskas elää uskosta" ( on elävä uskon kautta ; on matkalla vanhurskauteen)
Vasta täydellisenä on oppilas kuin mestarinsa.
-------------------
"Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle niin pidä käskyt"
"Mitkä"?
Jeesus sanoi : "Nämä" : "Älä tapa" , "Älä tee huorin", "Älä varasta", "Älä sano väärää todistusta", "Kunnioita isääsi ja äitiäsi", "Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi." (Matt 19:18 )
Sapattikäskyä ei mainita, vai mainitaanko ?
Itse asiassa Jeesus näyttää korostavan edellisillä kuudella käskyllä myös "puuttuvia" neljää..
( mainituissa kuudessa on kaikki kiteytettynä ajatukseen "jos tahdot päästä elämään sisälle "(ts. tätä varten käskyt on annettu ihmiselle ..
6 on myös ihmisen luku raamatussa joten tästä korostus joka koskee pelastusta )
Kompare (vertaus ) sapatin suhteen : "Älä sano väärää todistusta" (lähimmäisestäsi ) liittyy suoraan Jesajan kirjan luvun 58: 13 ajatukseen:
"Jos sinä pidät jalkasi s a p a t t i a rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilon päiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi, ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et toimita omia asioitasi etkä p u h u joutavia ."
Sisältää saman ajatuksen jossa varoitetaan kielen synneistä (alkuteksti puhuu "sortamisen sanoista" tässä, juuri sapattikäskyyn viitaten.
Myös Snl 18:21 "Kielellä on vallassansa kuolema ja elämä ; jotka sitä rakastavat saavat syödä sen hedelmää" vahvistaa tätä yhteyttä.
Toki kielen synnit kuten muutkin ovat syntejä muulloinkin kuin sapattina, mutta asia korostuu kun niistä puhutaan nimen omaisesti erikseen käskyn yhteydessä.
Ihminen ei voi sanoa ettei tietäisi näistä, varsinkin jos on lukenut ja tutkinut sanaa.
Silloin perjantaina auringonlaskun aikoihin varmasti tarkemmin miettisi näitäkin, mitä puhuu toisista ihmisistä jne..
Tässä meillä Suomalaisilla (varsinkin uskovilla )voisi olla hyvinkin paljon oppimista.
Sanan mukaan olemme kuitenkin menossa kohti sitä "sapattilepoa" ja "sydänpäivää" jossa nämä tulee valoon : "Mitä salassa puhutaan se julistetaan katoilta."..
Jotta pysyimme hänessä ja hänen Sanansa pysyy meissä..ja ettemme synnin pettäminä paatuisi.
vaan meillä olisi elämä itsessämme ,niinkuin hän elää meissä.. - Jobinpostia
Siis kaksi liittoa on päällekkäin. Ps.89:35 Hebr.8:13 Matt.5:18 Room.2:13 Room.3:28
- opetus
Maallisenkin lain ollessa kyseessä puhutaan usein lain hengestä. On toimittava lain hengen mukaan eikä kirjaimen mukaan. Mooseksen laillakin on henki. Yllättävää ehkä mutta tuo henki on rakkauden henki eikä tuomion henki. Se on rakkauden henki siksi, että se pyrkii säilyttämään elämää, se pyrkii luomaan sopua ihmisten välille ja se opettaa ihmisiä elämääm Jumalan yhteydessä ja toistensa yhteydessä.
Kun Jumalan lain henki pääsee ihmisen sydämeen, se muuttaa samalla ihmisen ja vaikuttaa sen, että ihmisen on helppo elää lain mukaan ja helppo ottaa toiset ihmiset huomioon. Tätä varmaankin tarkoittaa tuo Jer 31:33-34. - uskonkilpi
Lain henki on oikeudenmukaisuus. Mutta armo tulee ainoastaan Jeesuksen Kristuksen kautta.
- opetus
Entäs tämä.
Roomalaiskirje:
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys. Uusi liitto on kumonnut vanhan liiton. Vanhassa liitossa on eri ehdot kuin uudessa liitossa. Israel sitoutui vanhassa liitossa noudattamaan kaikkia Herran enkelin heille antamia käskyjä. (2Moos 19:3-8) Uudessa liitossa tällaista ehtoa ei ole. Uusi liitto on perustettu Kristuksen ruumiin ja veren uhrin tuoman syntien sovituksen ja iankaikkisen lunastuksen varaan. (Matt 20:28; 26:26-28) Kristuksen uhri ja uuden liiton todellisuus ovat korvanneet vanhan liiton pappeuden, temppelipalveluksen ja uhrit. (Hebr 7–10) Mooseksen lain vanhentuneita ja tarpeettomiksi käyneitä käskyjä ei tarvitse uudessa liitossa enää noudattaa.
Osa vanhan liiton käskyistä on annettu vain Israelille siihen historialliseen tilanteeseen, jossa Israel tuolloin eli. Näitä käskyjä ovat mm. sotalait, rangaistusmääräykset ja israelilaisten oikeuksia sekä velvollisuuksia käsittelevät siviililain muut määräykset. Niitä ei ole annettu uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon, niin kuin ei juutalaisia juhlia ja monia muita Mooseksen lain käskyjä, jotka kuuluvat pelkästään vanhassa liitossa noudatettavien käskyjen joukkoon. (Apt 15; Room 14; Gal 2-6; Kol 2-3) Monet näistä käskyistä ovat esikuvallisia ja ne ovat täytetyt Kristuksen uhrissa ja uuden liiton todellisuudessa. (Matt 5:17-19; Hebr 7–10) Niitä käskyjä ei tarvitse enää noudattaa: pelkkä usko evankeliumin sanaan tekee meidät vanhurskaiksi ja suun tunnustus tuo pelastuksen. (Room 10:1-13; 5Moos 30:11-14; Apt 13:38-39)
Sellainen ihminen on järjetön, joka ei ymmärrä sitä, että uudessa liitossa on eri ohjeet ja käskyt kuin vanhassa liitossa, niin että uusi liitto on korvannut ja kumonnut vanhan liiton käskyineen ja ohjeineen. Vanhan liiton Mooseksen lain käskyjen mukaan tiettyjä lain käskyjä rikkova ihminen piti tappaa heti ensimmäisen rikkomuksen jälkeen tai rangaista häntä silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, ruhje ruhjeesta ja henki hengestä periaatteen mukaan, mutta uudessa liitossa näitä käskyjä ei ole lupa noudattaa. Paavalin ja Jeesuksen kautta tulleiden käskyjen ja ohjeiden mukaan pahaa tehneiden rankaiseminen tulee jättää maallisen esivallan tehtäväksi sen sijaan, että noudatettaisiin Mooseksen lain määräyksiä. (Room 12:14-13:10; Matt 5:33-48)
Uudessa liitossa syntiä tekevää ei tapeta tai rangaista Mooseksen käskyjen mukaan. Häntä nuhdellaan, varoitetaan ja kehotetaan parannukseen, mutta ei rangaista Mooseksen lain käskyjen mukaan. (Matt 18:15-17; 1Tim 5:20: 2Tim 4:2) Tiettyjä käskyjä rikkovat erotetaan pyhien yhteydestä, jos he eivät muuta mieltään ja hylkää syntejään. (1Kor 5:1-6:11) Heitä ei tapeta, vaikka Mooseksen laki käskee siihen. Heille annetaan anteeksi, jos he hylkäävät syntinsä, mutta Mooseksen lain mukaan tätä mahdollisuutta ei heille anneta: heidät pitää tappaa. (1Kor 5:1-4; 2Kor 2:1-11; 3Moos 20:11)
Näin on uuden liiton toora (opetus) kumonnut vanhan liiton tooran (opetuksen ja käskyt). Tätä toraisti ei voi tunnustaa, koska se osoittaisi hänen olleen aiemmin väärässä ja hänen ylpeytensä ei anna myöten tunnustaa omaa erehtymistä ja sen mukaista toimintaa. Mitä fanaattisempi fundamentalisti toraisti on, sitä vaikeampi hänen on tunnustaa totuutta, kun se hänelle kerrotaan.
Toraisti on sulkenut itse itsensä totuuden tuntemisen ulkopuolelle eikä suostu tulemaan vanhan liiton Mooseksen lain käskyjen vankilasta uuden liiton armon hengen sekä evankeliumin ja Kristuksen kirkkauden vapauteen, johon Jumala häntä totuuden sanan kautta yhä vielä kutsuu, mutta turhaan. He eivät käänny pois pahuudestaan eivätkä anna Herran parantaa heidän sairauttaan: ylpeyttä, itsensä korottamista, ulkokultaisuutta, epäuskoa ja luopumista pois totuudesta.
Toraistien sanat ja käytös osoittavat heidät erehtyneiksi ja väärämielisiksi tuomareiksi tai profeetoiksi. He opettavat harhaoppia ja ennustavat väärin tai julistavat vääriä tuomioita lähimmäisistään, mitä käskyä ja ohjetta Herra ei ole heille antanut. Jumala on maksava heille heidän tekojensa ja sanojensa mukaan niin kuin myös meille muille, sillä kukaan ei voi välttyä vanhurskaalta tuomiolta Herran ilmestymisen jälkeen. Herra on meidän tuomarimme, ei joku paisunut ja itseään korottava ihminen.- raamattuun
""Vanhan liiton Jumala solmi Israelin kansan kanssa mutta uuden liiton Jumala solmii jokaisen ihmisen kanssa henkilökohtaisesti.""
Jer. 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
Hebr. 8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.- opetus
Me pakanakristityt, jotka kuitenkin kuulumme hengelliseen Israeliin, olemme itse kokeneet sen, että Jumala on pelastanut meidät yksitellen eikä kansan osana.
raamattuun
Oletko sitä mieltä, että kaikki israelilaiset ovat uuden liiton Jumalan kansaa? Niin sinun pitäisi uskoa, jos pidät virheellisenä tulkintaa, jonka mukaan uuteen liittoon tullaan henkilökohtaisesti eikä kansana.
- opetus
Mark 7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Mark 7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
Mark 7:13 Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne, jonka olette säätäneet. Ja paljon muuta samankaltaista te teette."
Jeesus riiteli kirjanoppineiden ja fariseusten kanssa nimenomaan perinnäissääntöjen tähden. Ei Jeesus koskaan vastustanut Mooseksen lakia.
Perinnäissäännöistä olen kuullut paljon esimerkkejä mutta kerron niistä vain pari.
Sapattina työnteko oli kielletty myös Mooseksen lain mukaan. Fariseukset kehittivät sen pohjalta monia erilaisia kieltoja ja sääntöjä. Oli tarkkaan määrätty, kuinka monta askelta sai ottaa sapattina. Jos asui joen, järven tai meren rannalla, sai sapattina käydä uimassa, jos asui riittävän lähellä rantaa, ja pyyhkeen sai kantaa mennessään rannalle, mutta märkää pyyhettä ei enää saanut kantaa takaisin mukanaan sapattina vaan se oli noudettava arkipäivänä rannalta. Märän pyyhkeen kantaminen olisi ollut työntekoa.
Mooseksen laki kieltää keittämästä vohlaa (vasikkaa) emänsä maidossa. Se piti siis keittää toisen lehmän maidossa tai vedessä. Fariseukset olivat kehittäneet siitä sellaisen säännön, että keittiössä pitää olla erikseen astiat maitoruokia ja liharuokia varten. Täysin turha sääntö.
Perinnäissäännöt olivat kansan simputtamista ja ne peittivät alleen Mooseksen lain todellisen tarkoituksen.Mikä on Mooseksen lain todellinen tarkoitus sinun mielestäsi? Mikä on esimerkiksi lukujen 3Moos 18, 20, 5Moos 13-21 tarkoitus?
- eivoikuinihmetellä
En ole edellä kirjoittava, mutta todella järkyttävää tämä 5Moos ja 13 luku, joka on oikeuttanut jopa Jeesuksen tappamisen tuon VT:n uhrauskulttijumalan mukaan - Jeesushan lupasi ihmetekoja jokaiselle, joka kuuntelee hänen opetuksensa ja luopuu alhaisista tunteistaan.
Jeesus Tuomaan evankeliumissa:
Jeesus sanoi, ”Ne jotka etsivät, eivät saisi lopettaa etsimistä ennen kuin löytävät. Kun he löytävät, he muuttuvat. Kun he muuttuvat, he tekevät ihmeitä, ja hallitsevat kaiken.”
VT 5Moos ja 13 luku:
1. "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa
sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
2. ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
3. niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
4. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.
5. Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi.
Tämä oikein hyvin selittää tuon liiton idean sitoa Jeesus kuolemalla ja tapolla uhriksi tuolle VT:n Jumalalle, joka ei todellakaan ole sama kuin Jeesuksen Isä, joka hänet on lähettänyt, ja näinhän juutalaiset toimivatkin ja tämäkö tarjotaan kristityile Jeesuksen armoa ja JEESUKSEN SEURAAMISENA?!
Ettekö te todella tajua miten pöljää ja ristiriitaista on tämä teidän puhumanne liitto VT:n Jumalan kanssa, joka vaatii uhreja ja Jeesuuksen tappoa (Paavalin sanoin Jeesus kirottiin puuhun,) ja samalla - ah niin hurskaasti - te puhutte Jeesuksen seuraamisesta?! Ja koko roska samassa paketissa1
Järkyttävää. - pakanoilleasetettua
Se sekin huomautus, joka täällä aikaisemmin oli pitää nyt huomioida - Jumalat eivät puhu, vaan tämäkin Mooseksen kirjan teksti tulee jonkin profeetan tai unennäkijän suusta - tai mistä lie - kuka senkään tietää. Eikä tietenkään tämänkään mukaan ole mikään ihme, että kristittyjen kirkot ovat täynnä näitä egyptiläisiä auringonjumalan tunnuksia, joka myös Sol Invictus on, josta piispa Huovinen sanoi näin:
Helsingin hiippakunnan sivuilta, piispa Huovinen:
"Juhannuksen aurinkoa ihaillessa sopii muistaa, että Kristuskin on aurinko, Toinen Aurinko, erotukseksi maallisista auringoista. Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus".
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispa/helsingin_hiippakunnan_piispat/eero_huovinen/puheenvuoroja/?x20117=1379280
Ja tässä tekstissähän on huomioitava se, että esiintyy nimi kristus, joka on arvonimi - ei nimi Jeesus. - jaonvuosi2018
Mikä on vikana, kun tämä kristuksen tappo ei kelpaakaan juutalaisille kristinuskona ja liittona VT:n Jumalan kanssa - siis Jeesus Kristuksena - vaikka he itse ovat tämän Jeesuksen tappamisen idean takana?
Ja koko kristiuskon luojana on fariseus Paavali, pitkälle kirjanoppinut juutalainen, Rooman kansalainen, joka oli sen neuvoston jäsen, joka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan? Ja kolme vuotta myöhemmin vielä Stefanoksen.
Sitten hän väittää saaneensa Jeesukselta valtakirjan toiminnalleen, mutta tuon valtakirjan toteennäyttäminen edellyttää tietysti Jeesuksen omien opetusten hävittämistä ja Jeesuksen tuomitsemista harhaoppiseksi, ja ihan Raamatun tekstinkin mukaan Paavali kiroää kaikki muut evankeliumit paitsi itsensä tekemän. Ja kiroaa vielä Jeesuksenkin kristuksena puuhun.
Ja sitten tehdään kolminaisuusoppi - sinne puuhun ei kirottu ainaostaan Jeesusta Kristuksena, vaan myös Jumala ja Pyhä Henki!
Ja vanhurskaat käskee seuraamaan Jeesusta. - opetus
unitaari kirjoitti:
Mikä on Mooseksen lain todellinen tarkoitus sinun mielestäsi? Mikä on esimerkiksi lukujen 3Moos 18, 20, 5Moos 13-21 tarkoitus?
Jos sinä haluat lain asiantuntijan lausunnon, sinun pitää kysyä juutalaisilta rabbeilta. Minä olen jo kirjoittanut omia mielipiteitäni lain tarkoituksesta tänne tarpeeksi.
Sitä paitsi minä epäilen, että sinulla on ketunhäntä kainalossa, kun tuollaista selvää asiaa kyselet. - opetus
pakanoilleasetettua kirjoitti:
Se sekin huomautus, joka täällä aikaisemmin oli pitää nyt huomioida - Jumalat eivät puhu, vaan tämäkin Mooseksen kirjan teksti tulee jonkin profeetan tai unennäkijän suusta - tai mistä lie - kuka senkään tietää. Eikä tietenkään tämänkään mukaan ole mikään ihme, että kristittyjen kirkot ovat täynnä näitä egyptiläisiä auringonjumalan tunnuksia, joka myös Sol Invictus on, josta piispa Huovinen sanoi näin:
Helsingin hiippakunnan sivuilta, piispa Huovinen:
"Juhannuksen aurinkoa ihaillessa sopii muistaa, että Kristuskin on aurinko, Toinen Aurinko, erotukseksi maallisista auringoista. Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus".
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispa/helsingin_hiippakunnan_piispat/eero_huovinen/puheenvuoroja/?x20117=1379280
Ja tässä tekstissähän on huomioitava se, että esiintyy nimi kristus, joka on arvonimi - ei nimi Jeesus.Joku:
"Ja tässä tekstissähän on huomioitava se, että esiintyy nimi kristus, joka on arvonimi - ei nimi Jeesus."
Kristus tarkoittaa Raamatussa "voideltua". Jeesus Kristus tarkoittaa "Voideltu Vapahtaja" tai "Voideltu Auttaja". Jeesus on se ihminen, jonka Jumala on voidellut pelastamaan muut ihmiset. opetus kirjoitti:
Jos sinä haluat lain asiantuntijan lausunnon, sinun pitää kysyä juutalaisilta rabbeilta. Minä olen jo kirjoittanut omia mielipiteitäni lain tarkoituksesta tänne tarpeeksi.
Sitä paitsi minä epäilen, että sinulla on ketunhäntä kainalossa, kun tuollaista selvää asiaa kyselet.Minulla ei ole ketunhäntää kainalossa, mutta kysyn sinulta, mikä on Mooseksen lain rangaistusmääräysten tarkoitus?
Paavalin mukaan lain tehtävä on kuolema: laki käskee tappaa sen käskyjen rikkojat. (2Kor 3) Kristuksen ja evankeliumin tehtävä on antaa anteeksi lain käskyjä rikkoneille ja antaa heille ikuinen elämä. Mooses ja Kristus sekä laki ja evankeliumi on esitetty tästä syystä toinen toisensa pois sulkevina vaihtoehtoina Paavalin kirjoituksissa. Etkö ymmärrä tätä asiaa? Se on uuden liiton opetuksen tärkeimpiä opetuksia.- opetus
unitaari kirjoitti:
Minulla ei ole ketunhäntää kainalossa, mutta kysyn sinulta, mikä on Mooseksen lain rangaistusmääräysten tarkoitus?
Paavalin mukaan lain tehtävä on kuolema: laki käskee tappaa sen käskyjen rikkojat. (2Kor 3) Kristuksen ja evankeliumin tehtävä on antaa anteeksi lain käskyjä rikkoneille ja antaa heille ikuinen elämä. Mooses ja Kristus sekä laki ja evankeliumi on esitetty tästä syystä toinen toisensa pois sulkevina vaihtoehtoina Paavalin kirjoituksissa. Etkö ymmärrä tätä asiaa? Se on uuden liiton opetuksen tärkeimpiä opetuksia.Sinä olet käsittänyt niin paljon asioita väärin joko tahallasi tai tahattomastgi, että en ala keskustelemaan.
unitaari kirjoitti:
Minulla ei ole ketunhäntää kainalossa, mutta kysyn sinulta, mikä on Mooseksen lain rangaistusmääräysten tarkoitus?
Paavalin mukaan lain tehtävä on kuolema: laki käskee tappaa sen käskyjen rikkojat. (2Kor 3) Kristuksen ja evankeliumin tehtävä on antaa anteeksi lain käskyjä rikkoneille ja antaa heille ikuinen elämä. Mooses ja Kristus sekä laki ja evankeliumi on esitetty tästä syystä toinen toisensa pois sulkevina vaihtoehtoina Paavalin kirjoituksissa. Etkö ymmärrä tätä asiaa? Se on uuden liiton opetuksen tärkeimpiä opetuksia.Missä kohtaa Raamattua Mooseksen laki ja evankeliumi esitetään toinen toisensa pois sulkevina vaihtoehtoina?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623802Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493010Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312931Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3682003- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101136Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27959- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109930