Palsta on sekaisin mieleltään kuin keväinen pörriäinen, älkää viitsikö aikuiset ihmiset! Ikävä todeta. Se on lahnan kutuaika alkanut ja haavilla saa pienenmistä joista/puroista haavittua lahnaa. Pienet yksilöt kannattaa päästää takaisin veteen kasvamaan. Noin 2kg kokoiset ja suuremmat ovat jo tarpeeksi isoja uunikalaksi.
Samalla kun käytte kalaa haavilla tai mato-ongella pyytämässä; saatte raitista ilmaa ja liikuntaa.
Käytiin Kustavin tietä alittavista joista pyytämässä lahnaa, Laajoesta ja Mynäjoesta.
Nyt on uunissa 2kpl uunilahnaksi sopivaa yksilöä perattuna ja maustettuna uunissa. Jos muksuja on lahnaa syömässä... muistakaa perata lahna haarukan kanssa sekä käsin, ikävintä lahnassa on sen väkäruodot, pahemmat vielä kuin hauessa. Mutt maultaan se on yleensä herkullinen... jollei ole pitkään oleskellut/elänyt jossain mutalammikossa.
Lahnan kutuaika alkanut etelä- ja länsi-Suomessa..
30
614
Vastaukset 30
Mummo joskus kuivasi julmetun suolattuja lahnoja kivellä kevätahavassa. Kesällä oli näppärä kylkiäinen illanistujaisiin. Parin pitkän ruodon slaissi, nahka pois ja ääntä kohti. Eikä vetänyt suonta koivesta enää...
valtakunta kirjoitti:
Sinulla on hyvä elämä ja kuulostanut tasapainoiselta.
No ei voi valittaa kauheesti. Mutta kyllä mullekin monttuja mahtuu tielle...paransin vaan iskunvaimennusta ja nyt voi ajellakin iisisti. Matkahan se elämän juttu on. Määränpää on montussa.
Dissident kirjoitti:
No ei voi valittaa kauheesti. Mutta kyllä mullekin monttuja mahtuu tielle...paransin vaan iskunvaimennusta ja nyt voi ajellakin iisisti. Matkahan se elämän juttu on. Määränpää on montussa.
Sanottakoot aloitukseen vielä, että lahna kutee, kun Tuomi kukkii. Vanha kansa tietää...
- kankkunen
Dissident kirjoitti:
Sanottakoot aloitukseen vielä, että lahna kutee, kun Tuomi kukkii. Vanha kansa tietää...
Ei kuki vielä, ei edes nupuilla ole tuomi, mutt lahna nousee pikku jokiin jo... eikä vielä maistu mudalle. Voi hyvinkin pitää paikkaansa ett kutee vasta myöhemmin... silloin kun vesi on n.10 asteista ja poistuu takaisin mereen.
Dissident kirjoitti:
Ei se määränpää montussa ole😁 vaan iloisesti onnelassa jos et ole saavuttanut sitä jo ja olet lähtenyt vähän leidi jahtiin. Kummasta se on yleensä kiinni ettei se yhteiselo lähtenyt käyntiin?
valtakunta kirjoitti:
Ei se määränpää montussa ole😁 vaan iloisesti onnelassa jos et ole saavuttanut sitä jo ja olet lähtenyt vähän leidi jahtiin. Kummasta se on yleensä kiinni ettei se yhteiselo lähtenyt käyntiin?
Siis elämässä...tässä matkassa on on se juttu. Ja sitten kun tää loppuu, ollaan montussa.
Ei ole vaan sopivaa kohdalle osunut. Kyllä se joskus löytyy...Dissident kirjoitti:
Siis elämässä...tässä matkassa on on se juttu. Ja sitten kun tää loppuu, ollaan montussa.
Ei ole vaan sopivaa kohdalle osunut. Kyllä se joskus löytyy...miten ei ole sopinut yhteen, voisi luulla tapauksessani, jokaisen kanssa onnistuvan.
valtakunta kirjoitti:
miten ei ole sopinut yhteen, voisi luulla tapauksessani, jokaisen kanssa onnistuvan.
Niin. Meitä kun on niin erilaisia.
Mulla on jo kaikki, joten en ota ketään siksi, että alkaisin vääntämään ja kääntämään. On oltava aika sopiva luonne valmiiksi. Eikä niitä joka nurkalta vastaan tupsahtele...elä hätäile Valtakunta hyvä...ajallaan...Dissident kirjoitti:
Mulla on jo kaikki, joten en ota ketään siksi, että alkaisin vääntämään ja kääntämään. On oltava aika sopiva luonne valmiiksi. Eikä niitä joka nurkalta vastaan tupsahtele...elä hätäile Valtakunta hyvä...ajallaan...Parisuhteessa joutuu väliin vääntää, se on aina vuosien tunteminen voi tuon asian poistaa.
Harvemmin me mistään kinataa. En edes muista edellistä.
Pelkään vaan että et huomaa kun sopiva meni ohi.Dissident kirjoitti:
Mulla on jo kaikki, joten en ota ketään siksi, että alkaisin vääntämään ja kääntämään. On oltava aika sopiva luonne valmiiksi. Eikä niitä joka nurkalta vastaan tupsahtele...elä hätäile Valtakunta hyvä...ajallaan...Sängyssäkin joutuu kääntämään💕
valtakunta kirjoitti:
Sängyssäkin joutuu kääntämään💕
Ei mulla ole kiire...kyllä sopivan huomaa...elä suotta huoli.
Nyt lähen touhuilee...Dissident kirjoitti:
Nyt lähen touhuilee...Touhuilee😁 mekin lähdetää hurvitteleen muistanet varmaan joululahjat lapsille ostettiin.
Dissident kirjoitti:
Nyt lähen touhuilee...Nyt ne vasta unet maille saatiin olipas raskas reissu ja jalat uupuneet.
Oon kalastanut mutta kalaa en ole tehnyt.
- sahahai.chocha
mut jalokalalta karvahirviösi tuoksuu
sahahai.chocha kirjoitti:
mut jalokalalta karvahirviösi tuoksuu
Ei se kalalta tuoksu kukkasille
- Karvamies
No ethän sinä tietenkään voi kalaa "tehdä". Katsos kun nämä DNA- jutut eivät kohtaa ihmisen ja kalan välillä, jollet sitten ole tuollainen Merenneito.
https://www.youtube.com/watch?v=F2lz37vSLjE - nombre.chocha
valtakunta kirjoitti:
Ei se kalalta tuoksu kukkasille
Roselle tuli kirjotusvirhe! Tarkoitta _kakkasilta_
on kakka löysänä, ku eilenhotkis nimpparikakkua liikaa
Nimpparbiis Roselle
https://www.youtube.com/watch?v=YiV0o95TbpQ nombre.chocha kirjoitti:
Roselle tuli kirjotusvirhe! Tarkoitta _kakkasilta_
on kakka löysänä, ku eilenhotkis nimpparikakkua liikaa
Nimpparbiis Roselle
https://www.youtube.com/watch?v=YiV0o95TbpQKukkaselle kukkaselle. Ei virhettä.
- cacca.chocha
valtakunta kirjoitti:
Kukkaselle kukkaselle. Ei virhettä.
Hämeenmurrealueella sijamuoto tyhmää
Varinaissuomessa on ablatiivi tsadissa allatiivi särähtää korvaan
Sama juttu eteenpäin /etiäpäin
Turkulaine varusmies alkais nauramaan sulkeiskomento savox
"Kahtokee etiä päen"
Roselle kukkaistanssia<3
https://www.youtube.com/watch?v=XV1f3CGxW90&t=0s&list=PLR4qtSmm_leVbDIsuelAzPtmOJs3ODJbT&index=1 Karvamies kirjoitti:
No ethän sinä tietenkään voi kalaa "tehdä". Katsos kun nämä DNA- jutut eivät kohtaa ihmisen ja kalan välillä, jollet sitten ole tuollainen Merenneito.
https://www.youtube.com/watch?v=F2lz37vSLjENiin tottakai seireeninä rossi minua pitää ja Afroditena ukkoseni💕
- Kuolinopsaan
Eräs edesmennyt homouden kannattelija puhui aina sitä samaa.
- Totuus-
Tulin juuri kalasta enkä saanut lahnoja vaan haukia tuli noin 14 kpl. Isoin oli 5,5 kiloinen.
- Karvamies
Lahna on roskakala. Siitä saa lapamadon. Tosin köyhät ihmiset aikoinaan söivät Lahnaa Joulukalana. Nykyaikana saa kunnon kalaa, vaikkapa tota ... , tota ... , fukua. Eix näin.
.. Täytynee varmaan mennä Fiilistelemään ens viikolla.. Saaliilla ei loppujen lopuksi ole niin väliä.. Tulee, jos on Tullakseen.. Ja jos tulee, niin luultavammin Pari Hassua Ahventa tai Haukea.. Mut voi tulla LohiKalakin.. ;D.. Riippuu hieman tuurista ja tuleeko mentyä sellaiseen paikkaan.. ;P
- barracuda.chocha
Kun tuomi kukki, lahna kutee
lahnavittu vappuna.. - Kaisanoasaa
Lahnoja kävelee tuolla kadullakin aika paljon. Siitä vaan pyydystämään jos teillä on pokkaa.
- simppu.chocha
Onkohan tuo lahnavittu palstalta joku äämä?
https://irc-galleria.net/user/jasminxns/blogs?first=24840701
- Totuus-
En tykkää lahnoista vaikka joskus sain 5.3 kg lahnan joka tietääkseni on suomen top 100 listan 7 suurin lahna. Kalastan ahvenia ja siikaa, haukee, lohtakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189816- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 69530
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398