Miesten alkoholin haittakäytön syyt ja seuraukset

Aihe lienee kaikille jollakin tasolla tuttu, suomimiehen viinan kanssa läträäminen ja tuon läträämisen syyt ja siitä koituvat terveyshaitat.

Koska aihe ei ole minun itseni valitsema, vaan läskikeskustelussa yksi kommentoija toivoi että myös miesten alkoholiongelmasta keskustellaan jos naisten läskin normalisoinnistakin puhutaan, niin en ryhdy valitsemaan aiheeseen sen kummemmin tulokulmaa tai alustamaan aihetta, vaan toivon jokaisen lähestyvän aihetta siitä kulmasta kun haluaa.

Omana huomionani toki heitän, että Suomessa varsinkin miesväen keskuudessa rankkaa humalajuomista ei tuomita jyrkästi, vaan sen nähdään kuuluvan osittain meidän kulttuuriimme. Asenteissa on onneksi nähtävissä muutosta humalajuomista tuomitsevampaan suuntaan.

184

1535

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkoholisti.kuivilla

Alkoholismi on 100 %:sti geneettinen sairaus, päinvastoin kuin mututiedossa arvellaan. Pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %. Muut tuhoutuvat sairauteen, mutta ei kuivillakaan ole helppoa, koska alkoholismi korreloi vahvasti ahdistuneisuuden kanssa. Alkoholisti ei koskaan parane.

• Mikä saa Jepen kumoamaan ne ensimmmäiset ryyppynsä? Onko se piilevä alkoholismi?

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Mikä saa Jepen kumoamaan ne ensimmmäiset ryyppynsä? Onko se piilevä alkoholismi?

Kulttuurissa, jossa alkoholia käytetään, on lähes mahdotonta olla ottamatta ensimmäistä kertaa. Predestinoi itsensä epäsosiaaliseksi, jos ei ota. Yksi kerta riittää. Geneeiltään alkoholistisella kokemus on niin paljon miellyttävämpi kuin muilla, ettei voi olla ottamatta sen jälkeen.

• alkoholisti.kuivilla kirjoitti:

Kulttuurissa, jossa alkoholia käytetään, on lähes mahdotonta olla ottamatta ensimmäistä kertaa. Predestinoi itsensä epäsosiaaliseksi, jos ei ota. Yksi kerta riittää. Geneeiltään alkoholistisella kokemus on niin paljon miellyttävämpi kuin muilla, ettei voi olla ottamatta sen jälkeen.

Jokainen alkoholisti puhuu tuosta geneettisestä taipumuksestaan, mutta mikä saa Jepen tarttumaan pulloon vaikkapa vuoden breikin jälkeen?

• ainaollut
        Ananias kirjoitti:

Jokainen alkoholisti puhuu tuosta geneettisestä taipumuksestaan, mutta mikä saa Jepen tarttumaan pulloon vaikkapa vuoden breikin jälkeen?

Minun pitäisi perimän mukaan olla alkoholisti mutta olen absolutisti.

• ainaollut kirjoitti:

Olisitko alkoholisti jos et olisi absolutisti?

• ainaollut
        Ananias kirjoitti:

Olisitko alkoholisti jos et olisi absolutisti?

En olisi. Näin paljon alkoholin haittoja aikoinaan etten näe mitään syytä juoda. Inhoan juopuneen ihmisen harittavaa katsetta jne. Haluan tehdä juttuja niin että aivotkin on mukana.
        En ole koskaan edes miettinyt alkoholin käyttöä. Kaverit aikoinaan eivät myöskään juoneet. Juomattomuus osa minua.

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

<<Jokainen alkoholisti puhuu tuosta geneettisestä taipumuksestaan, mutta mikä saa Jepen tarttumaan pulloon vaikkapa vuoden breikin jälkeen?>>

Common sense -ajattelu, jota useimmat noudattavat, myös hoitopuoli, psykologit ja sosiologit ja osa ääkäreistä, puhumattakaan poliitikoista, väittää kivenkovaan, että alkoholismi johtuu juomisesta, ei siis geeniperinnöstä. Tällaisessa ympäristössä melkein kaikki kuivilla olevat ryhtyvät epäilemään alkoholismiaan, kokeilevat juomista, sitten parin viikon päästä uudestaan, viikon päästä ja lopulta päivittäin. Iso hihna on päällä.

• alkoholisti.kuivilla
        ainaollut kirjoitti:

Henkilö, joka ei ole nauttinut alkoholia, ei voi tietää perimäänsä.

Perimässä puolet geeneistä tulee isältä, puolet äidiltä. Alkoholismin perintätapa on monigeeninen. On sattunut saamaan alkoholismiin johtavan perimän, jota ei ole kummallakaan vanhemmalla, mutta yhdessä on. Sisaruksista toinen on saanut sattumalta alkoholistisen perimän, toinen ei.

Ja myös päinvastoin. Voi olla normaali, vaikka toinen vanhemmista on alkoholisti. Jopa siinä tapauksessa, että molemmat vanhemmat ovat, vielä 10 % lapsista ei ole, siis 90 % lapsista on.

<<Jokainen alkoholisti puhuu tuosta geneettisestä taipumuksestaan, mutta mikä saa Jepen tarttumaan pulloon vaikkapa vuoden breikin jälkeen?>>

Common sense -ajattelu, jota useimmat noudattavat, myös hoitopuoli, psykologit ja sosiologit ja osa ääkäreistä, puhumattakaan poliitikoista, väittää kivenkovaan, että alkoholismi johtuu juomisesta, ei siis geeniperinnöstä. Tällaisessa ympäristössä melkein kaikki kuivilla olevat ryhtyvät epäilemään alkoholismiaan, kokeilevat juomista, sitten parin viikon päästä uudestaan, viikon päästä ja lopulta päivittäin. Iso hihna on päällä.

Miksi alkoholisminsa tiedostava ihminen voi vuosien kuivilla olemisen jälkeen alkaa tolkuttoman läträämisen?

Mikä se on tuon taudin laukaisija kun puhutaan olotilasta jossa mitkään vieroitusoireet eivät ole päällä?

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Miksi alkoholisminsa tiedostava ihminen voi vuosien kuivilla olemisen jälkeen alkaa tolkuttoman läträämisen?

Mikä se on tuon taudin laukaisija kun puhutaan olotilasta jossa mitkään vieroitusoireet eivät ole päällä?

Ihminen on siten rakentunut, että rupeaa joskus epäilemään varmaa asiaa. Asiaan vaikuttaa myös se, että muisti kaunistaa asioita. Ei enää pidä totena, mitä joutui kokemaan juodessaan. Missä tahansa asiassa voit huomata, että ihmisten mielipiteet ja ajatukset ovat kovin muuttuavia.

Ihminen on siten rakentunut, että rupeaa joskus epäilemään varmaa asiaa. Asiaan vaikuttaa myös se, että muisti kaunistaa asioita. Ei enää pidä totena, mitä joutui kokemaan juodessaan. Missä tahansa asiassa voit huomata, että ihmisten mielipiteet ja ajatukset ovat kovin muuttuavia.

Jos asia olisi lääketieteellisesti todistettu fakta, niin alkoholistin tarvitsisi vain lukaista diagnoosinsa jos homma arveluttaa.

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Jos asia olisi lääketieteellisesti todistettu fakta, niin alkoholistin tarvitsisi vain lukaista diagnoosinsa jos homma arveluttaa.

Alkoholisti ei voi koskaan saada henkilöä, joka ei ole alkoholisti, ymmärtämään asiaa. Toinen ei voi käsittää, miksi hänen yksinkertaiset ratkaisunsa eivät toimi. Mutta hän voi käsittää, etteivät toimi.

Tämä pitää muuten paikkansa melkein kaikkeen. Ihminen ei pysty käsittämään mitään, mitä ei ole itse kokenut.

Alkoholisti ei voi koskaan saada henkilöä, joka ei ole alkoholisti, ymmärtämään asiaa. Toinen ei voi käsittää, miksi hänen yksinkertaiset ratkaisunsa eivät toimi. Mutta hän voi käsittää, etteivät toimi.

Tämä pitää muuten paikkansa melkein kaikkeen. Ihminen ei pysty käsittämään mitään, mitä ei ole itse kokenut.

Ainahan voi yrittää jos selitys on vedenpitävä.

Eikö alkoholismiakin ole jaettu, ainakin 1 ja 2 tyyppiin? Välittäjäaineisiinhan nuo ongelmat liittyvät. En kovin hyvin muista enää syntymekanismia alkoholismille.

Niin menee mutuksi tässä kohtaa.

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Eikö alkoholismiakin ole jaettu, ainakin 1 ja 2 tyyppiin? Välittäjäaineisiinhan nuo ongelmat liittyvät. En kovin hyvin muista enää syntymekanismia alkoholismille.

Niin menee mutuksi tässä kohtaa.

On jaettu kahteen tyyppiin, ja lienee mahdollista jakaa useampiinkin, mutta periaate on sama. Joku monigeeninen perimä aiheuttaa jonkuntyyppisen alkoholismin.

Mainitsemasi jaon oleellinen piirre on, että toinen tyyppi on aggressiivinen. Jo aikaisemmin on jatkuva juoppous ja tuurijuoppous jaoteltu eri tyypikseen, Tietysti välittäjäainepitoisuudella kussakin hermoradassa on osuutensa, mutta osuus on myös aivojen rakenteella. Nämähän molemmat ovat geeniperäisiä.

• asiaapohtien

Geneettinen sairaus olisi tuon perustelun mukaan myös kaikki muu " nautintoaine" jonka kulttuurimme tunnustaa. Toki kaikki tuhoutuvat.
        Tiedämme huumeisiin tuhoutumisen, tupakkaan jne.
        Mutta onko se geneettinen, on minusta outoa tavallaan.
        Kun ymmärtää mistä on kyse, ei se olekaan niin geneettistä.
        En tiedä, onko yhtään näkövammaista ( sokeaa) joka polttaisi tupakkaa tai joisi alkoholia.
        Syy? Yksi aisti ei toimi. Geneettisyys siis katkeaisi yhden aistin puutteeseen ?
        On selvää, että yhteiskuntamme on sairastunut alkoholista. Itsekin sitä joskun otan vähän.
        Kun mietin itseäni, en koe sitä geneettisenä ongelmana, mutta en kielläkään asiaa, koska mistä sitä tietää, onko genetiikassa jokin koukero, joka haluaa joskus nautintoainetta.
        Se on varmastikin kaikille selvää, että alkoholi tuhoaa ihmisen.

• Kuka ikinä muka on keksinyt sen, että ukkojen kuuluu kusta veneestä tuhannen touppingissa ja maata turvallaan sammalmättäässä heinätukko lippiksen alla ja öristä kännissä ku pieni vuohi. Se on valekulttuuria.

Mies on kännissä ihan urpo.

Tarjoaisin miehelle vain yhden lasin roseeta.

• Ananias

Et silti säätäisi kieltolakia?

• Ananias kirjoitti:

Et silti säätäisi kieltolakia?

Haluaisin palata 40-luvun viinakorttiin miesten osalta.

• misspönttöuuni kirjoitti:

Ja naisille täyskielto?

• isänmaallinenRealisti
        misspönttöuuni kirjoitti:

Alkoholin voisi todellakin kieltää miehiltä kokonaan - tai vaihtoehtoisesti sakotaa humalassa olemisesta. Että juoda voi, jos ei humalaan tule, eli ei näy käytöksessä. Naiset on vähemmän aggressiivisia kännissäkin, joten naisten juomisesta on pienemmät haitat. Voisi jotain sakkoa olla, mutta pienempää.

Alkoholisteille parantoloita enemmän, niin että jokainen pääsee toimivaan hoitoon.

• isänmaallinenRealisti kirjoitti:

Alkoholin voisi todellakin kieltää miehiltä kokonaan - tai vaihtoehtoisesti sakotaa humalassa olemisesta. Että juoda voi, jos ei humalaan tule, eli ei näy käytöksessä. Naiset on vähemmän aggressiivisia kännissäkin, joten naisten juomisesta on pienemmät haitat. Voisi jotain sakkoa olla, mutta pienempää.

Alkoholisteille parantoloita enemmän, niin että jokainen pääsee toimivaan hoitoon.

"Että juoda voi, jos ei humalaan tule, eli ei näy käytöksessä."

Minä luulen että meidän juomakulttuurimme perimmäinen ongelma on humalahakuisuuden hyväksyminen ja tietyissä alakulttuureissa jopa sen ihannointi.

Sitten on vielä tyylinä selitellä asioita tapahtuneen humalassa. Ihan kuin pölvästi olisi ollut ulkopuolisena ruumiissaan kun humalaäijä otti vallan ja hölmöili raskaimman kautta. Muut taputtaa reppanaa selkään ja sanovat että kyllä me se tiedetään ettet sinä olisi itse selvinpäin noin mokaillut.

• Ananias kirjoitti:

Ja naisille täyskielto?

Viinaa vain kotitalous- eli keittiökäyttöön tai johonkin korvan huuhteluun, ja kortti naisen taskuun.

Joo, miehet käyttäytyvät kuin gorillat. Nainen ei tee niin suurta vahinkoa jos viinipäissään riemastuu.

Viinaa vain kotitalous- eli keittiökäyttöön tai johonkin korvan huuhteluun, ja kortti naisen taskuun.

Remo-wax on hyvä korvavahan pehmittämiseen, ja korvan voi huuhtoa ihan keittosuolaliuoksella.

Leipomiseen ja ruuanlaittoon menee yllättävän paljon alkoholia, tuntuu että varastoja pitää täydentää ihan viikottain.

• spsp

Joo, miehet käyttäytyvät kuin gorillat. Nainen ei tee niin suurta vahinkoa jos viinipäissään riemastuu.

Viinipäissään nainen helposti riemastuu menemään vieraisiin.

• spsp kirjoitti:

No kyllä sen verran pitäis taksimiehenkin osata navigaattoria käyttää ettei käy noin.
        Ja nainen palautuu kotiovelleen riemuillan jälkeen.

Muussa tapauksessa lähtisin syyttämään taksia ja soheltamista.

• spsp kirjoitti:

Joo ja se vahinkokin kyllä sitten vaikka aika pieni alkuun onkin ajan kanssa kyllä kasvaa melko isoksi.

• Ananias kirjoitti:

Remo-wax on hyvä korvavahan pehmittämiseen, ja korvan voi huuhtoa ihan keittosuolaliuoksella.

Leipomiseen ja ruuanlaittoon menee yllättävän paljon alkoholia, tuntuu että varastoja pitää täydentää ihan viikottain.

Minusta siihen pitää kaataa viinaa. Tosin olen kuullut, että miespuolinen henkilö on tullut myös tätä kautta humalaan, että ehkä ne korvat aukeavat vaan huutamisella.

Ja syytätkö muka, että nainen kakkuja leipoessaan juopottelee keittiössä.
        Tiikerikakku ei sillä tavalla synny, että vedetään pe*seet olalle vaan siinä täytyy keskittyä.

Minusta siihen pitää kaataa viinaa. Tosin olen kuullut, että miespuolinen henkilö on tullut myös tätä kautta humalaan, että ehkä ne korvat aukeavat vaan huutamisella.

Ja syytätkö muka, että nainen kakkuja leipoessaan juopottelee keittiössä.
        Tiikerikakku ei sillä tavalla synny, että vedetään pe*seet olalle vaan siinä täytyy keskittyä.

Hoito-ohje on remo-wax ja huuhtelu terkkarissa. Tiedän kokemuksesta.

Mistä vetäisit päätelmän että syytän naisia juopottelusta? En ole puolikkaalla sanallakaan viitannut tuohon.

• Ananias kirjoitti:

Hoito-ohje on remo-wax ja huuhtelu terkkarissa. Tiedän kokemuksesta.

Mistä vetäisit päätelmän että syytän naisia juopottelusta? En ole puolikkaalla sanallakaan viitannut tuohon.

Mitä sinäkin olet mennyt korviis työntämään.
        Siitä, että joudut täydentämään niin usein, ja yleensä nainen tekee kauppalistan.

Mitä sinäkin olet mennyt korviis työntämään.
        Siitä, että joudut täydentämään niin usein, ja yleensä nainen tekee kauppalistan.

Alkoholia ei kaadeta korvaan, vaan käytetään ruuanlaittoon ja leivontaan.

Minä olen itse tehnyt kauppalistani niin kauan kun olen käynyt kaupoissa. Niinä aikoina kun nainen on asunut samassa taloudessa, olen pyytänyt heiltä omaa listaa liitettäväksi minun ostoslistaani.

Nyt käyn kaupoissa vain itseäni varten ja tyttäriäni varten kun he ovat kylässä. Tyttäreni eivät saa vielä alkoholia.

• Ananias kirjoitti:

Alkoholia ei kaadeta korvaan, vaan käytetään ruuanlaittoon ja leivontaan.

Minä olen itse tehnyt kauppalistani niin kauan kun olen käynyt kaupoissa. Niinä aikoina kun nainen on asunut samassa taloudessa, olen pyytänyt heiltä omaa listaa liitettäväksi minun ostoslistaani.

Nyt käyn kaupoissa vain itseäni varten ja tyttäriäni varten kun he ovat kylässä. Tyttäreni eivät saa vielä alkoholia.

"käytetään ruuanlaittoon ja leivontaan."

Yritä sitten muistaa se jos yksinäs keittiössä huseeraat.

Tytöille ei. Maitoa pöytään. Kotimaista.

"käytetään ruuanlaittoon ja leivontaan."

Yritä sitten muistaa se jos yksinäs keittiössä huseeraat.

Tytöille ei. Maitoa pöytään. Kotimaista.

Kokatessa ja leipoessa kuluu toisinaan punkkua, mutta se on vain oikean vireen hakemista.

Tytöt ei juo luonani maitoa, minä hemmottelen heitä exäni selän takana Pepsillä.

• Harmaaritari kirjoitti:

Joo ja se vahinkokin kyllä sitten vaikka aika pieni alkuun onkin ajan kanssa kyllä kasvaa melko isoksi.

Ai oikean vireen, kumpaan, kokkiin vai ruokaan?
        Minusta aika olennainen kohta, missä voi mennä heti pieleen.

Mitä sitten tapahtuu kun punaviinillä löytää oikean vireen?
        Ei Sukulat eikä Syrjäset ole puhuneet tämmöisestä mitään.

Päissään voi korkeintaan tehdä paellan. Mutta yritäpä piimäkakkua.

Pepsissä taas piilee hammaspeikko. Viinassa viinapeikko. Luonne ei saa olla kellään heikko.

Yritä nyt saada joku linja tuohon. Uskon, että keittiösi on kaoottinen. Varmasti sama meno kuin intialaisessa basaarissa.

Pepsissä taas piilee hammaspeikko. Viinassa viinapeikko. Luonne ei saa olla kellään heikko.

Yritä nyt saada joku linja tuohon. Uskon, että keittiösi on kaoottinen. Varmasti sama meno kuin intialaisessa basaarissa.

Unohdat nyt sen tosiasian että kommunikoit erinomaisen kotikokin kanssa. Aikoinaan kun pidettiin tapana viettää lähisuvun kesken ns. sukutapaamisia, niin Ananias saattoi ruokkia viikon verran lähes 50 hengen seurakuntaa. Siihen ei kuuluneet kaaokset, eikä ne kuulu keittiööni edelleenkään. Punkku on hyvä aine, lähes lääkkeeksi luokiteltava (voiko noin sanoa tällaisessa ketjussa?).

Jos tarkoituksesi on yrittää ärsyttää minua, niin suosittelen neidille muita ketjuja.

Tais olla analle tarkotettu toi sun kommentti mutta laitanpa tähän väliin noista juomista kun on hyvin tuolla kerrottu suurinpiirtein:

http://a-rou.indiedays.com/2013/11/25/tiedatko-paljonko-sokeria-juomasi-sisaltaa/

Aika moin vetää jotain hedelmämehuja ajtellen että se opn terveellistä, kuin myös jogurtteja,. myslejä etz:

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001210604.html

• Ananias kirjoitti:

Unohdat nyt sen tosiasian että kommunikoit erinomaisen kotikokin kanssa. Aikoinaan kun pidettiin tapana viettää lähisuvun kesken ns. sukutapaamisia, niin Ananias saattoi ruokkia viikon verran lähes 50 hengen seurakuntaa. Siihen ei kuuluneet kaaokset, eikä ne kuulu keittiööni edelleenkään. Punkku on hyvä aine, lähes lääkkeeksi luokiteltava (voiko noin sanoa tällaisessa ketjussa?).

Jos tarkoituksesi on yrittää ärsyttää minua, niin suosittelen neidille muita ketjuja.

Ei ole mitään näyttöjä, etteivät mummot olisi olleet ripulissa ja sinä hepulissa.
        Ja ainakin joku kännissä ja pöytäliina viinissä.

Minä kyllä tiedän, miten sukujuhlat menevät.

Tais olla analle tarkotettu toi sun kommentti mutta laitanpa tähän väliin noista juomista kun on hyvin tuolla kerrottu suurinpiirtein:

http://a-rou.indiedays.com/2013/11/25/tiedatko-paljonko-sokeria-juomasi-sisaltaa/

Aika moin vetää jotain hedelmämehuja ajtellen että se opn terveellistä, kuin myös jogurtteja,. myslejä etz:

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001210604.html

Juukeli.

Artikkeli sisälsi myös pullan piilolobbausta ja propagandaa: "– Yli 50-vuotiaat taas syövät karkkien, limsojen ja makeiden jogurttien sijaan esimerkiksi pullaa, jossa sokeria ei ole niin suuria määriä."

Ei ole mitään näyttöjä, etteivät mummot olisi olleet ripulissa ja sinä hepulissa.
        Ja ainakin joku kännissä ja pöytäliina viinissä.

Minä kyllä tiedän, miten sukujuhlat menevät.

Eipä tarvinnut kauaa keskustella kun se trollaattori tuli taas esille.

Olen jo kertaalleen saanut trollailuistasi tarpeekseni, ja nyt on pakko sanoa että eiköhän tämä ollut tässä. Trollaile muiden ketjuissa tai ainakin muiden kustannuksella.

• Ananias kirjoitti:

Eipä tarvinnut kauaa keskustella kun se trollaattori tuli taas esille.

Olen jo kertaalleen saanut trollailuistasi tarpeekseni, ja nyt on pakko sanoa että eiköhän tämä ollut tässä. Trollaile muiden ketjuissa tai ainakin muiden kustannuksella.

Minä omaan hyvän huumorintajun.

Että hei hei sulle. Opettele joskus nauramaan itsellesi. Sitä ennen ei tarvitse tulla palstalle ollenkaan.

Että mua ärsyttäää koko ukko.

Minä omaan hyvän huumorintajun.

Että hei hei sulle. Opettele joskus nauramaan itsellesi. Sitä ennen ei tarvitse tulla palstalle ollenkaan.

Että mua ärsyttäää koko ukko.

Hei hei sullekin.

Voisit pysytellä pois ketjuistani niin minun ei tarvitsisi sietää typerää huumoriasi.

• Ananias kirjoitti:

Hei hei sullekin.

Voisit pysytellä pois ketjuistani niin minun ei tarvitsisi sietää typerää huumoriasi.

Sinä voisit pysytellä kokonaan poissa minun palstalta.
        Että ärsyttää.

Pitääkö joka paikkaan tunkea. Tänäänkin.
        Huumorintajuttomuus on yhtä paha kuin viinakin.

Ananiaksen ketjut ovat boikotissa. Siihen asti kun oppii ukko itelleen nauramaan.

Juukeli.

Artikkeli sisälsi myös pullan piilolobbausta ja propagandaa: "– Yli 50-vuotiaat taas syövät karkkien, limsojen ja makeiden jogurttien sijaan esimerkiksi pullaa, jossa sokeria ei ole niin suuria määriä."

Katos vaan, ite en tuota huomannukkaan mutta kiits, tuollapa onkin hyvä kuitata terveysintoilijoille jos ne alkaa mussuttamaan tuoren pullan kaipuusta :D Joo, kyllä se noin on että varmaan jos pullan vetää kahvin kaa aamupalaks on se paljon kevyempi vaihtoehto kuin joku jogurttimysli -aamiainen. Ite syön jopgurttia tosi harvoin, pähkinämyslistä kyllä toisinaan tykkään mutta nyt taitaa olla kaapissa just semmosta joka maistuu minusta imelälle niin ei tullu pitkilleen syötyä. Pitäsköhän ottaa vähän kuitenkiin ny kun tuli puheeks.

• Häivy helv*ttiin horisemasta.
        Huumorintajuttomuus on PAHEMPI kuin viina.

Häivy helv*ttiin horisemasta.
        Huumorintajuttomuus on PAHEMPI kuin viina.

Trollaamisesi on PAHEMPAA kuin huumorintajuttomuus tai viina.

• Ananias kirjoitti:

Trollaamisesi on PAHEMPAA kuin huumorintajuttomuus tai viina.

Onko taas se päivä kun itkemällä itkien pitää prkl saada viimenen sana, hä.
        Kannattaa opetella sitä huumoria ettei käy just stna noin.

Onko taas se päivä kun itkemällä itkien pitää prkl saada viimenen sana, hä.
        Kannattaa opetella sitä huumoria ettei käy just stna noin.

Mitä huumoria sinun trollaamisessasi on?

Suksi apina v.ttuun.

• Ananias kirjoitti:

Suksi apina v.ttuun.

Sanopas tuo vielä kaksi kertaa. Kokeile.

• Ananias kirjoitti:

Suksi apina v.ttuun.

Ei tuossa nyt(kään) näin sivullisen silmiin mitään semmosta oo ollu etteikö ois voinu huumorilla kuitata takas.

• Ananias kirjoitti:

Suksi apina v.ttuun.

Sinä et ole nimimerkkisi takana piilossa.

Laita mulle tuota "suksi apina v.ttuun"- materiaalia lisää. Ja odottele.

Ei tuossa nyt(kään) näin sivullisen silmiin mitään semmosta oo ollu etteikö ois voinu huumorilla kuitata takas.

Leikillänihän minä heitin kommenttini. Huumori toimii lähes aina.

Älä houri, minä olen nikki ja sinä olet nikki.

Lue viestini niin monesti kun haluat, en muuta sitä.

V*tut, se mitään huumoria ymmärrä.
        Nyt meni kuppi nurin minun osalta hänen kohdallaan.

Stana, mitä länkytystä päivästä toiseen.

Tuohonkin pannaan rajat.

Tuohonkin pannaan rajat.

Pysy erossa ketjuistani.

• Ananias kirjoitti:

Älä houri, minä olen nikki ja sinä olet nikki.

Asia on kuule hoidossa.

Minä olen ihminen, sinä voit puolestasi olla mitä hyvään.
        Ei kiinnosta, mutta käyttäytymään sinut opetetaan. Palstallakin.

Asia on kuule hoidossa.

Minä olen ihminen, sinä voit puolestasi olla mitä hyvään.
        Ei kiinnosta, mutta käyttäytymään sinut opetetaan. Palstallakin.

Minä olen ollut teidän trollien tähtäimessä 2 vuotta, homma on tuttua.

• Ananias kirjoitti:

Leikillänihän minä heitin kommenttini. Huumori toimii lähes aina.

Aika rajuhkoa huumoria mutta joo, olin ajatellut tämän säästää itselleni puolustukseksi jos tulee joskus sanomista karkeista sanavalinnoista mutta saat lainata:

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/v-un-h-ra-rakastan-sua-tallaista-arki-touretten-syndrooman-kanssa-oikeasti-on/5593342#gs.OsTPqmU

Ehkä meillä palstan miehillä on joku tuntyyppinen palstasydrooma niin ollaan ikään kuin syyntakeettomia :)

• Ananias kirjoitti:

Minä olen ollut teidän trollien tähtäimessä 2 vuotta, homma on tuttua.

Ja tutummaksi tulee, ja itse valitset, miten menee.

Tuohonkin pannaan rajat.

No älkäähän ny, ota vaan kylmän viileesti. Tää on vaan palstailua ja laitoin tuossa analle linkin millä näitä voidaan selittää.

Ja tutummaksi tulee, ja itse valitset, miten menee.

Älä lässytä.

Aika rajuhkoa huumoria mutta joo, olin ajatellut tämän säästää itselleni puolustukseksi jos tulee joskus sanomista karkeista sanavalinnoista mutta saat lainata:

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/v-un-h-ra-rakastan-sua-tallaista-arki-touretten-syndrooman-kanssa-oikeasti-on/5593342#gs.OsTPqmU

Ehkä meillä palstan miehillä on joku tuntyyppinen palstasydrooma niin ollaan ikään kuin syyntakeettomia :)

Kuvaa varmaan sinun toimintaasi, mutta ei sovi minuun.

Sinä se aina pehmennät onneksi, mutta minä en kerta kaikkisesti enää katsele tuon äijän toilailuita, nimittelyitä, haukkumisia ja yllärikilareita.

Ei se opi ennen kuin on tosi kysymyksessä nimittely-asioissa.

Sinä se aina pehmennät onneksi, mutta minä en kerta kaikkisesti enää katsele tuon äijän toilailuita, nimittelyitä, haukkumisia ja yllärikilareita.

Lopeta trollailu niin minun ei tarvitse ojentaa sinua. Nih!

No älkäähän ny, ota vaan kylmän viileesti. Tää on vaan palstailua ja laitoin tuossa analle linkin millä näitä voidaan selittää.

No nyt vähän kyllä just tuntuu, että minäkin alan kuumua. En mä kyllä anna itseäni nimitellä.

Joo mutta kun se näyttää aina lähtevän ihan ykskaks niin ikäänkuin joku tunteiden hallintajuttu vähän niin kuin tuossa linkissä, ei kuitenkaan mitään kovin vaarallista niin ehkä paras vaan jättää omaan arvoonsa ne nimittelyt ja unohtaa, antaa anan jäähtyä rauhassa kun itelleenhän se noilla hallaa tekee.

No nyt vähän kyllä just tuntuu, että minäkin alan kuumua. En mä kyllä anna itseäni nimitellä.

Kyllä tuonkin tavallaan ymmärrän mutta onhan ana mullekin aina välistä koettanut jotain koukkuja heittää, en vaan oikeen lähde niihin mukaan jos näyttää että menee vaikeeks. Kuitenkin kun jos joku sua täällä nimittelee sehän vaan sen omaa hölmöyttä tuo esiin, ei suinkaan sun ominaisuuksia.

Joo mutta kun se näyttää aina lähtevän ihan ykskaks niin ikäänkuin joku tunteiden hallintajuttu vähän niin kuin tuossa linkissä, ei kuitenkaan mitään kovin vaarallista niin ehkä paras vaan jättää omaan arvoonsa ne nimittelyt ja unohtaa, antaa anan jäähtyä rauhassa kun itelleenhän se noilla hallaa tekee.

Kuka jäähdyttää minut.

Kyllä tuonkin tavallaan ymmärrän mutta onhan ana mullekin aina välistä koettanut jotain koukkuja heittää, en vaan oikeen lähde niihin mukaan jos näyttää että menee vaikeeks. Kuitenkin kun jos joku sua täällä nimittelee sehän vaan sen omaa hölmöyttä tuo esiin, ei suinkaan sun ominaisuuksia.

Joo, mutta.
        Mä kyllä tulistun herkästi. Ihan sekunnissa.

V*ttu..
        pitäs laskee viiteensataan. Joo..

Kuka jäähdyttää minut.

Kyllä sie jäähyt, vaikka kipakka ootkin sie oot fiksumpi :) Jos oisit täällä mie halaisin ni menis ohi, mentäs nukkumaan, annettas anan jäähä kiehumaan :)

Joo, mutta.
        Mä kyllä tulistun herkästi. Ihan sekunnissa.

V*ttu..
        pitäs laskee viiteensataan. Joo..

Näin olen minäki ymmärtänyt että¨sytytyslanka on lyhyt mutta räjähdysherkkä :D

Kyllä sie jäähyt, vaikka kipakka ootkin sie oot fiksumpi :) Jos oisit täällä mie halaisin ni menis ohi, mentäs nukkumaan, annettas anan jäähä kiehumaan :)

Öh...höh...nii

(tuhinaa)

Voisitte poistua. Ketju on kiinni ja täällä yritetään nukkua.

No kurrr...
        ainakin sinä tiedät, mitä pitää sanoa kun päreet palaa...tuo yks saa kiittää sinua etten lähde syyttämään sitä..

(oikeesti melkein sain hyperventilaatiot ja systeemit, puhallus..:/ )

• Ananias kirjoitti:

Voisitte poistua. Ketju on kiinni ja täällä yritetään nukkua.

Juu, mennään kaikki poijes. hyvät yöt misspönttikselle ja koetahan anaki saaha unen päästä kii.

No kurrr...
        ainakin sinä tiedät, mitä pitää sanoa kun päreet palaa...tuo yks saa kiittää sinua etten lähde syyttämään sitä..

Juu, hyvii öitä ny & kaunita unia, mennään nukkuu ;)

No kurrr...

Ottakaa hotellihuone jostakin ja häipykää sinne maleksimasta ketjussani.

Juu, mennään kaikki poijes. hyvät yöt misspönttikselle ja koetahan anaki saaha unen päästä kii.

Luulen että otan tavoistani poiketen konjakin että verenpaine laskee. Trolli sai kiihtymään...

• ihmettelenn

No kurrr...

Joku sua vaan vetää Ananiaksen kanssa keskusteluun, vaikka se haukkunut sua törkeästi.

Juu, hyvii öitä ny & kaunita unia, mennään nukkuu ;)

Joo..lähetään...
        Kauniita unia... ..

• palstapoliisi
        ihmettelenn kirjoitti:

Joku sua vaan vetää Ananiaksen kanssa keskusteluun, vaikka se haukkunut sua törkeästi.

Sehän on trolli, se haluaa vaan konflikteja. Ananniaksen kanssa saa riidan jos vain haluaa sellaista.

• huvia_heistä_on
        palstapoliisi kirjoitti:

Sehän on trolli, se haluaa vaan konflikteja. Ananniaksen kanssa saa riidan jos vain haluaa sellaista.

Myös Pönttiksen kanssa saa riidaan aikaan, että taitaa molemmat sen tietää.
        Tai sitten se on SM:ää eli sadomasokismia. Taas näytti illan viihdearvoa olevan.

• palstapoliisi
        huvia_heistä_on kirjoitti:

Myös Pönttiksen kanssa saa riidaan aikaan, että taitaa molemmat sen tietää.
        Tai sitten se on SM:ää eli sadomasokismia. Taas näytti illan viihdearvoa olevan.

Ananias suuttui oikeasti, sehän sanoi vielä lopussa tarvivansa konjakkiryypyn. Pöntön pitäisi tajuta pysyi pois Anan ketjuista.

Toivottavasti tytöllä on järki päässä.

• mr_pain
        palstapoliisi kirjoitti:

Ananias suuttui oikeasti, sehän sanoi vielä lopussa tarvivansa konjakkiryypyn. Pöntön pitäisi tajuta pysyi pois Anan ketjuista.

Toivottavasti tytöllä on järki päässä.

Hankalaa se o jos toi ana joka ketjussa sekoilee. Saa kai pönttö olla missä ketjussa vaan ku palstailuahan isompaa asiaa tämä ei ole. mut jos ana on oikeasti mies niin ei toi nimittely kyllä soveliasta oo. Joka naisnikin kohdalla skitsoo

• palstapoliisi
        mr_pain kirjoitti:

Hankalaa se o jos toi ana joka ketjussa sekoilee. Saa kai pönttö olla missä ketjussa vaan ku palstailuahan isompaa asiaa tämä ei ole. mut jos ana on oikeasti mies niin ei toi nimittely kyllä soveliasta oo. Joka naisnikin kohdalla skitsoo

Anahan sanoi että pysyisi pois hänen ketjuistaan.

Ana ei kirjoittele paljon muiden ketjuissa, se tuntuu viihtyvän omissa ketjuissaan. Kyllä Pönttö voi niistä pysyä pois jos ei halua ärsyttää.

• illan_naurut_teille
        palstapoliisi kirjoitti:

Anahan sanoi että pysyisi pois hänen ketjuistaan.

Ana ei kirjoittele paljon muiden ketjuissa, se tuntuu viihtyvän omissa ketjuissaan. Kyllä Pönttö voi niistä pysyä pois jos ei halua ärsyttää.

Anako se ite kirjoittaa kolmannessa persoonassa. Anan jälkilöyöyt. Pönttis pisti sulle hyvin vastaan.

• 12121212121212

Kuka jäähdyttää minut.

Laita se peppukuva todisteeksi siitä että olet nainen.

• senimetön
        isänmaallinenRealisti kirjoitti:

Miksi ihmeessä alkoholismista hoitoon kun ei muitakaan asioita hoideta, joistain tai joidenkin alla olevista ongelmista ja asioista ei saa edes puhua tulematta pahoinpidellyksi. Kelakuponki alkoon 50% alennuksella ja alkoa vaan niin paljon kuin kukin jaksaa tuskaansa kiskoa ->lyhentyvä kärsimysaika osin iloisessa tai siedettävämmässä olotilassa ->kaikki on tyytyväisempiä ja tehokkaampaa.

• .. Linkittelen Jottain.. ;P

"Suomessa kasvava ongelma alkoholin vaurioittamista lapsista - yksi syy nuorten naisten alkoholinkäytön muutoksessa"
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709062200374905_u0.shtml

"Alkoholi ja ylipaino ovat vaarallinen cocktail – miljoonalla suomalaisella on rasvamaksa - – Erityisen haitallista alkoholi on vaihdevuodet ylittäneille ylipainoisille naisille. Kirroosin riski on kymmenkertainen, jos ylipainoinen nainen käyttää alkoholia verrattuna tilanteeseen, jossa kumpaakaan riskitekijää ei ole"
      https://www.is.fi/terveys/art-2000005312757.html

"Suomalaistutkimus yllätti: Alkoholi muuttaa miesten aivotoimintaa enemmän kuin naisten"
      https://yle.fi/uutiset/3-9823468

"Alkoholin kulutus ja haitat"
      http://jake-hanke.fi/paihteetpuheeksi/?page_id=390

"Vuosina 1968–2008 naisten alkoholin kulutus lähes kuusinkertaistui runsaasta litrasta yli kuuteen litraan."
      https://www.terve.fi/artikkelit/nain-alkoholi-vaikuttaa-sinuun

"Alkoholin kohtuukäyttökin voi rappeuttaa aivoja – Tässä kulkee kohtuukäytön raja - Englannissa kohtuukäytöllä tarkoitetaan 14–21 kappaletta kahdeksan gramman alkoholiannosta viikossa. Suomessa annoksessa lasketaan olevan 12 grammaa alkoholia.

Suomalaisia annoksia juova siis ylittää englantilaisen kohtuukäytön rajan, jos annoksia kertyy viikossa 14. Tämä on Suomessakin miesten kohtuukäytön yläraja. Naisilla yläraja on seitsemän annosta."
      https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/alkoholin-kohtuukayttokin-voi-rappeuttaa-aivoja-tassa-kulkee-kohtuukayton-raja-200321121/

.. Ihan Huvikseen.. ;D

• Miesten läskiyttä pitäisi epänormalisoida.

• Samaa mieltä.

Miesten ylipainon kohdalla puhutaan silti terveyshaitoista eikä mainita sitä ihmisoikeudeksi.

• Ananias kirjoitti:

Samaa mieltä.

Miesten ylipainon kohdalla puhutaan silti terveyshaitoista eikä mainita sitä ihmisoikeudeksi.

Ihmisoikeudeksi? Missä niin on sanottu?

No onha se tietysti sitäkin..ihan kuten sukkien pitäminen sandaaleissa. Outoa vaan sanoa tommoista itsestään selvää asiaa ihmisoikeudeksi..

• Wwuwuw kirjoitti:

Ihmisoikeudeksi? Missä niin on sanottu?

No onha se tietysti sitäkin..ihan kuten sukkien pitäminen sandaaleissa. Outoa vaan sanoa tommoista itsestään selvää asiaa ihmisoikeudeksi..

Ajattelitko jatkaa läskikeskustelua tässä ketjussa?

Siitä oli oma ketjunsa, ja tein tämän avauksen vain koska joku keskustelijoista halusi puhua alkoholismista läskikeskustelussa. Suosittelin tuota keskustelijaa tekemään itse alkoholiketjun, mutta kun sitä ei ilmaantunut niin päätin jeesata ja tehdä hänen puolestaan avauksen.

• linkkiä
        Ananias kirjoitti:

Samaa mieltä.

En millään löytänyt ihmisoikeudeksi sanottavan.

• isänmaallinenRealisti

Miesten ylipaino pitäisi sensuroida mediasta niin ettei yhtään mahakasta miestä pääse televisioon tai lehtikuviin huonoa esimerkkiä näyttämään, vaikka mikä ministeri olisi. Voisivat sitten jakaa kuviaan blogeissaan ja tsempata toisiaan laihduttamisessa.

Miesten ylipaino pitäisi sensuroida mediasta niin ettei yhtään mahakasta miestä pääse televisioon tai lehtikuviin huonoa esimerkkiä näyttämään, vaikka mikä ministeri olisi. Voisivat sitten jakaa kuviaan blogeissaan ja tsempata toisiaan laihduttamisessa.

Myös kaikki burgermiehet ja niiden ohjelmat voisi sensuroida? Mitään kivaa, ei ole katsella kun iso mies vetää sormenvälit rasvaa valuen suuhunsa valtavan rasvapurilaisen kokonainen sika välissä ja majoneesit rinnalla. Uf. :(

• Erittäni hyvä aihe koska syyllinen ongelmaan on.....arvannette kyllä kuka tai mikä koska asiaahan on tutkittu banaanikärpäsillä (kuten myös se ansiopkas tutkimus parittelukumppanien geenien varastoitumisesta naraaseen) ja syy löytyy hermostosta eli tässä tiukkaa faktaa:

https://www.is.fi/tiede/art-2000000486783.html

Karkeasti ilmaisten siis jos jeppe juo niin se juo siksi ettei se saa p..ua ja se on hyvinkin inhimillistä, hermosto käskee juomaan, ei jeppe sille oikeastaan mitään voi. Kun siis näet että lähipiirin jepeltä karkaa alkon käyttö hallinnasta älä syytä jeppeä vaan syytä ongelman lähdettä joka on kaikki naiset. Kaikki naiset on se joka estää jepen p..un saannin ja siksi jeppe juo, hyvin inhimillistä siis jos periaatteessa hyvinkin kiltti & kunnollinen jeppe sortuu pulloon.

• Eli ätmit eivät saa seksiä banaanikärpäsnaarailta ja ryhtyvät siksi juomaan?

• 76543

Kuinkas sä selität niiden miesten alkoholismin, joilla on vilkas seksielämä?

• 76543 kirjoitti:

Kuinkas sä selität niiden miesten alkoholismin, joilla on vilkas seksielämä?

Ne on niitä naisten suosimia jännärenttumiehiä joilla alkholismi on gereneissä luonnostaan.

• Ananias kirjoitti:

Eli ätmit eivät saa seksiä banaanikärpäsnaarailta ja ryhtyvät siksi juomaan?

Älä nyt ana viitti ihan tyhmäksi heittäytyä.

• tietenkin

Kun nainen juo niin syy on miehessä.

Älä nyt ana viitti ihan tyhmäksi heittäytyä.

Ajattelin vaan kun ainakaan ne MGTOW:t ei edes katsele naisia, niin olisiko niillä banaanikärpäsnaaraat mielessä..

• tietenkin kirjoitti:

Liekö asiaa tutkittu?

• kärpäsentasolla
        Ananias kirjoitti:

Liekö asiaa tutkittu?

Varmaan tuo kärpästutkimus riittää osoittamaan naisen syylliseksi miehen juoppouteen. Mies ei ole aivoistaan sittisontiaista kummempi.

• tietenkin kirjoitti:

Niin jos se naisillakin johtuu siitä ettei saa seksiä syy on silloinkin naisessa, mitäs ei ole pysynyt viehättävänä?

• tietenkin
        Harmaaritari kirjoitti:

Niin jos se naisillakin johtuu siitä ettei saa seksiä syy on silloinkin naisessa, mitäs ei ole pysynyt viehättävänä?

Niinpä juuri. Eipä ole pelkoa jännämiehistä.

• kärpäsentasolla kirjoitti:

Varmaan tuo kärpästutkimus riittää osoittamaan naisen syylliseksi miehen juoppouteen. Mies ei ole aivoistaan sittisontiaista kummempi.

Mulle jäi epäselväksi oliko kyse ihmisnaisista vai banaanikärpäsnaaraista.

• hidasdoku

Joko >< tahi asenteet.
      Kun keskustelee alkoilusta niin yleisenä ilmiönä on, että se käsitetään nopeaksi, muutaman tunnin sisällä tapahtuvaksi dokaamiseksi.
      Tiedän, että nautitu kokonaismäärä ratkaisee terveysvaikutukset mutta sosiaalisen puolen häiriöt jäävät vähäisemmiksi hitaassa dokaamisessa.

Esimerkiksi vuoden takaisella AI risteilyllä minulle kirjaantui laivalla 65 alkoholiannosta niin kaverit pitivät sitä hurjana juopotteluna eivätkä uskoneet, etten missään vaiheessa ollut örvellyskunnossa.
      Aamuisin peukalohangallnen pekonia ja kaksi paistettua kananmunaa. Hyvä aloitus päivälle.
      Klo 10:n tienoissa voikin sitten ottaa ensimmäisen yhden pintin oluen.
      Satamaan, kaupungille, paikallisen tisleen maistelua, laivalle lounastamaan, viiniä, kaupungille ja paukut tai/ja olut. Laivalle, viskiä, päivällinen, viiniä, viskiä, iltashow, mojitoja, viskiä, nukkumaan.
      Laiva-annokset yhteensä 65kpl ja maissa korkeintaan puolet tuosta.
      Jengi ei tajua vaikutuksen eroa kun dokaa tasaisesti ja syö normaalisti.

Täysin raitis vaimoni ei näe vähäisintäkään moitteen aihetta tavassani.

Vastaavasti kotona ollessa minulle ei maistu alko missään muodossa yhtään.
      Vuoden mittaan sitten on kaksi 4 -6:n viikon irtiottoja tuolla hivutustyylillä ja joitakin viikon, kahden pätkiä.

Eipä ole ollut terveydellisiä eikä sosiaalisia häiriöitä.
      Tiedän, että ainoastaan "rytkyryyppääjät" tai sellaisten läheiset pitävät tätä valehteluna tai ainakin vähättelynä mutta se onkin heidän migreeeninsä.

• alkoholisti.kuivilla

Suuri yleisö luulee, että alkoholismi on humalassa örveltämistä. Tosiasiassa alkoholisti voi olla harvoin tai jopa ei koskaan humalassa. Koska hän on tottunut alkoholiin (toleranssi = tottumus, addiktio = riippuvuus), hän ei tule toimeen ilman vakavia vieroitusoireita, jos ei juo. Ylivoimaisesti suurin osa juomisesta on normaaliin verrattavan tilan ylläpitämistä. Vain sen ylittävä osa on humalaa.

Itse join 10 vuoden aikana maksimaalisesti, 17 pulloa olutta päivässä. Se tekee noin 15 g tunnissa. Alkoholistin kouliintunut maksa pystyy polttamaan juuri näin paljon. Normaali-ihmisen maksa polttaa n. 7 g. Lisäksi normaali tulee pian humalaan. Kun pääsin kuiville, useimmat ihmiset eivät edes uskoneet, että olin alkoholisti, koska "vain haisin alkoholille". Olin siis luulon mukaan juonut vain vähän. Jos alkoholisti ei riehu eikä räyhää, niin kuin monet eivät teekään, heitä luullaan normaali-ihmisiksi.

Myöskään useimmat lääkärit eivät tunne asiaa.

Kun alkoholistin hermoradat eivät enää kestä maksan polttamaa maksimaalista alkoholimäärää, juomisen määrä pienenee, mutta humalaantulo nopeutuu. Nopea humaltuminen ja muu rappeutuminen saa ympärillä olevat luulemaan, että henkilölle on tapahtunut jokin vastoinkäyminen, koska "hän on ruvennut juomaan". Tosiasiassa juominen on vähentynyt, koska aivot ja hermosto eivät enää kestä. Tulos on pitkäaikaisesta juomisesta, jota ympäristö ei ole ymmärtänyt.

• hidasdoku
        alkoholisti.kuivilla kirjoitti:

Suuri yleisö luulee, että alkoholismi on humalassa örveltämistä. Tosiasiassa alkoholisti voi olla harvoin tai jopa ei koskaan humalassa. Koska hän on tottunut alkoholiin (toleranssi = tottumus, addiktio = riippuvuus), hän ei tule toimeen ilman vakavia vieroitusoireita, jos ei juo. Ylivoimaisesti suurin osa juomisesta on normaaliin verrattavan tilan ylläpitämistä. Vain sen ylittävä osa on humalaa.

Itse join 10 vuoden aikana maksimaalisesti, 17 pulloa olutta päivässä. Se tekee noin 15 g tunnissa. Alkoholistin kouliintunut maksa pystyy polttamaan juuri näin paljon. Normaali-ihmisen maksa polttaa n. 7 g. Lisäksi normaali tulee pian humalaan. Kun pääsin kuiville, useimmat ihmiset eivät edes uskoneet, että olin alkoholisti, koska "vain haisin alkoholille". Olin siis luulon mukaan juonut vain vähän. Jos alkoholisti ei riehu eikä räyhää, niin kuin monet eivät teekään, heitä luullaan normaali-ihmisiksi.

Kun alkoholistin hermoradat eivät enää kestä maksan polttamaa maksimaalista alkoholimäärää, juomisen määrä pienenee, mutta humalaantulo nopeutuu. Nopea humaltuminen ja muu rappeutuminen saa ympärillä olevat luulemaan, että henkilölle on tapahtunut jokin vastoinkäyminen, koska "hän on ruvennut juomaan". Tosiasiassa juominen on vähentynyt, koska aivot ja hermosto eivät enää kestä. Tulos on pitkäaikaisesta juomisesta, jota ympäristö ei ole ymmärtänyt.

Sieto ja terveys. Yksilöllisiäkö?
        Kaksi tuttavaani joista toinen oli uskottavasti vain vviikonloppuisin viinittelevä, eivät kestäneet alkoholia terveytensä puolesta.
        Toinen kuoli keski-ikäisenä ja toinen sinnittelee hengissä vaikka lääkärit ovat lukeneet madonlukunsa useaan kertaan.

Muiden syiden johdosta minut on tarkastettu moneen kertaan. Otettu verikokeita ja kuvattu eri menetelmillä.
        Taisi olla tietokonetomografia jonka tulosteesta luin, että maksassani joku 5mm kysta ja jossakin välissä on hyvin pieni rasvanokare. Tulkitsen tuon siten, etti ole syytä huoleen.
        74v juopon sisäkalut voisivat olla huonommassakin kunnossa.
        "Sisärasvani" ( viskeraali ) oli 74,9 joka käsittääkseni on 74v ukolle aivan tyydyttävä lukema.
        Jonkin sortin siedon olen ilmeisesti hankkinut koska juopottelutapani ei aiheuta krapuaa ja käydessäni kerran varmuuden vuoksi puhaltamassa pollareiden laitteeseen, hönkäisin lukeman 2,45 promillea enkä tuntenut itseäni humalaiseksi. En sopertanut. En hoippunut. Pystyin laskemaan 100:sta alaspäin 3 vähentäen.

57v > 60v välillä kokeilin 3:n vuoden putkea mutta eipä sekään ole jättänyt pysyvämpiä arpia.

• alkoholisti.kuivilla
        hidasdoku kirjoitti:

Sieto ja terveys. Yksilöllisiäkö?
        Kaksi tuttavaani joista toinen oli uskottavasti vain vviikonloppuisin viinittelevä, eivät kestäneet alkoholia terveytensä puolesta.
        Toinen kuoli keski-ikäisenä ja toinen sinnittelee hengissä vaikka lääkärit ovat lukeneet madonlukunsa useaan kertaan.

Muiden syiden johdosta minut on tarkastettu moneen kertaan. Otettu verikokeita ja kuvattu eri menetelmillä.
        Taisi olla tietokonetomografia jonka tulosteesta luin, että maksassani joku 5mm kysta ja jossakin välissä on hyvin pieni rasvanokare. Tulkitsen tuon siten, etti ole syytä huoleen.
        74v juopon sisäkalut voisivat olla huonommassakin kunnossa.
        "Sisärasvani" ( viskeraali ) oli 74,9 joka käsittääkseni on 74v ukolle aivan tyydyttävä lukema.
        Jonkin sortin siedon olen ilmeisesti hankkinut koska juopottelutapani ei aiheuta krapuaa ja käydessäni kerran varmuuden vuoksi puhaltamassa pollareiden laitteeseen, hönkäisin lukeman 2,45 promillea enkä tuntenut itseäni humalaiseksi. En sopertanut. En hoippunut. Pystyin laskemaan 100:sta alaspäin 3 vähentäen.

57v > 60v välillä kokeilin 3:n vuoden putkea mutta eipä sekään ole jättänyt pysyvämpiä arpia.

Kestokyky on yksilöllinen, kuten muutkin biologiset ominaisuudet.

Monilla on juomisen takana myös masennus ja erilaisia mielenterveyden ongelmia. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on monesti myös jostain syystä monien alkoholistien ongelma. Onko tietoa miksi niin?

• LadyZorro kirjoitti:

Monilla on juomisen takana myös masennus ja erilaisia mielenterveyden ongelmia. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on monesti myös jostain syystä monien alkoholistien ongelma. Onko tietoa miksi niin?

Alkoholi sotkee aivokemiat, muuta ei tarvita.

• Ananias kirjoitti:

Alkoholi sotkee aivokemiat, muuta ei tarvita.

Vai oliko ensin se mielenterveyden ongelma ja sitten vasta se alkoholismi? Kumpi vai kampi?

• LadyZorro kirjoitti:

Vai oliko ensin se mielenterveyden ongelma ja sitten vasta se alkoholismi? Kumpi vai kampi?

Ei liene mitään mielenterveyden ongelmaa mitä alkoholi ei pahentaisi.

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Nämä riippuvuudet on jo ammoin havaittu, mutta tarkkaa tietoa ei ole, koska yksityiskohtaista biokemiallista vaikutusmekanismia ei tunneta niin alkoholismiin kuin mielenterveysongelmiinkaan. Tiedetään vain niiden vahva geneettinen perusta. Tunnetaan niiden perinnöllisyys, muttei vaikutusmekanismia.

Muutkin korrelaatiot odottavat edelleen biokemiallista selitystä. Miksi taiteellisuuteen taipuvilla sekä alkoholismia että kaksisuuntaista mielialahäiriötä eli maanis-depressiivisyyttä esiintyy verrattomasti enemmän kuin normaliväestöllä?

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Olet huomannut oleellisen seikan, jota monet eivät huomaa. Keskinäisestä korrelaatiosta ei voi tehdä syy-seuraus-päätelmää. Kumpi tahansa saattaa olla toisen syy, tai kolmas syy on aiheuttamassa molemmat.

Tässä tehdään paljon virheitä. Kun tutkija lähettää lehdelle tiedonannon tutkimuksessa havaitusta korrelaatiosta, lehti kirjoittaa sen miltei poikkeuksetta muotoon, että toinen on toisen syy, esimerkiksi liikkumattomuus aiheuttaa iän lyhenemistä. Todennäköisempää on, että sairaus tai ruumiillinen heikkous aiheuttaa sekä liikunnon vähyyttä että lyhentynyttä elinikää.

Olet huomannut oleellisen seikan, jota monet eivät huomaa. Keskinäisestä korrelaatiosta ei voi tehdä syy-seuraus-päätelmää. Kumpi tahansa saattaa olla toisen syy, tai kolmas syy on aiheuttamassa molemmat.

Tässä tehdään paljon virheitä. Kun tutkija lähettää lehdelle tiedonannon tutkimuksessa havaitusta korrelaatiosta, lehti kirjoittaa sen miltei poikkeuksetta muotoon, että toinen on toisen syy, esimerkiksi liikkumattomuus aiheuttaa iän lyhenemistä. Todennäköisempää on, että sairaus tai ruumiillinen heikkous aiheuttaa sekä liikunnon vähyyttä että lyhentynyttä elinikää.

Ne monet jotka eivät huomaa ongelmaa, ovat lähinnä alkoholisteja jotka etsivät tukea ajatuksilleen siitä että geenit aiheuttavat alkoholismia.

Alkoholistit etsivät jopa eksploratiivisista tutkimuksista tukea ajatuksilleen, mutta en syyllistäisi tuosta tiedeyhteisöä vaan alkoholisteja.

Tuli vain mieleen, kun jo edesmenneellä exällä oli ongelmana alkoholismi. Mutta myös tuo kaksisuuntainen. Silloin joutui vähän asioita miettimään ja muutaman päihdetyöntekijän kanssa läpi käymään mitä tämä kaikki merkitsee. Ja kuinka suunnitelmat etenee ko. henkilön kuntouttamiseksi ja kuntoon saamikseksi.

Hänen kohdallaan ei auttaminen johtanut toivottuun lopputulokseen ja alkoholismi jatkui elämänsä loppuun saakka. Sitoutuminen oli ilmeisesti liian vaativaa hänen sitoutumiskyvyilleen. Kuningas alkoholi ja ratiritirallaa seurueet veti enemmän puoleensa.

Hän olisi ollut aika lahjakas muusikko, jos ei olisi sössinyt alkoholilla elämäänsä siihen pisteeseen, ettei kelvannut mihinkään sakkiin kuin käymään. Liian epäluotettava...tuleeko vai ei, onnistuuko vai ei.

• LadyZorro kirjoitti:

Tuli vain mieleen, kun jo edesmenneellä exällä oli ongelmana alkoholismi. Mutta myös tuo kaksisuuntainen. Silloin joutui vähän asioita miettimään ja muutaman päihdetyöntekijän kanssa läpi käymään mitä tämä kaikki merkitsee. Ja kuinka suunnitelmat etenee ko. henkilön kuntouttamiseksi ja kuntoon saamikseksi.

Hänen kohdallaan ei auttaminen johtanut toivottuun lopputulokseen ja alkoholismi jatkui elämänsä loppuun saakka. Sitoutuminen oli ilmeisesti liian vaativaa hänen sitoutumiskyvyilleen. Kuningas alkoholi ja ratiritirallaa seurueet veti enemmän puoleensa.

Hän olisi ollut aika lahjakas muusikko, jos ei olisi sössinyt alkoholilla elämäänsä siihen pisteeseen, ettei kelvannut mihinkään sakkiin kuin käymään. Liian epäluotettava...tuleeko vai ei, onnistuuko vai ei.

Ja heidän suvussaan oli mm. isoisä ollut vaikeasti alkoholisoitunut. Hän uhkapelasi omaisuutensa, kaiken lähestulkoon humalapäissään. Kahdessa seuraavassa sukupolvessa vain tämä edesmennyt oli perinyt isoisänsä juomatavat. Ts. alkoholismin kirot.

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Ja heidän suvussaan oli mm. isoisä ollut vaikeasti alkoholisoitunut. Hän uhkapelasi omaisuutensa, kaiken lähestulkoon humalapäissään. Kahdessa seuraavassa sukupolvessa vain tämä edesmennyt oli perinyt isoisänsä juomatavat. Ts. alkoholismin kirot.

Alkoholistia ei voi auttaa millään tavalla kuiville, ei lääkkeillä, ei terapialla, ei sosiaalisesti, ei sukulainen, ei "asiantuntija". Ei voi auttaa myöskään alkoholisti itse. Alkoholismi jatkuu kuolemaan asti. 1 - 2 % alkoholisteista pääsee kuiville, mutta oleminen on sietämätöntä, koska ahdistuneisuus ja masennus pysyvät siitä huolimatta. Miksi kuitenkin 1 - 2 % pääsee pitkäaikaisesti kuiville? Tutkimukset muiden huumeiden kohdalla viittaavat siihen mahdollisuuteen, että irtipääsyyn taas tarvitaan oma geneettinen rakenne, jota alkoholistien enemmistöllä ei ole. Asia on edelleen epävarma.

Al Anon -liike tekee työtään alkoholistien omaisten parissa. Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on karistaa väärät luulot ja syyllisyyden tunteet ja saada omainen ymmärtämään: alkoholistia ei voi auttaa. Melkein kaikki tuhoutuvat. Tämän saaminen ymmärretyksi ja uskotuksi ei ole niinkään helppoa, sillä yhteiskunta väittää koko paineellaan, että voi auttaa pääsemään kuiville.

Kun ihminen, esimerkiksi puoliso, on uhrannut koko elämänsä auttaakseen alkoholistia, mutta ei ole saanut tulosta, ja hän toteaa lopulta, että auttaa ei voi, yhteiskunta ei luovu paikkansapitämättömästä uskomuksestaan, vaan pitää totuuden havainnutta masentuneena.

• EdesUnissa

Miesten alkoholinkäytöstä olisi pitänyt keskustella 40 vuotta sitten. Nyt siitä on tullut kansallinen ongelma joka ei erottele naisia eikä miehiä. Tänä päivänä noin 10% suomalaisista ei käytä alkoholia, sukupuolilla ei ole Suomessa eroa. Toistaiseksi alkoholinkulutus nousee vain naisten keskuudessa koska heidän kuluttamansa määrä on perinteisesti ollut kokonaisuudesta pieni.
      (Vertailun vuoksi maailman miehistä abstinentteja on 35% ja naisista 55%, Eurooppalaisista miehistä 12,5% ja naisista 25%)

Nuo paljon juovat ihmiset ovat vähemmistö sekä miehissä että naisissa. Miehissä niitä on 10% ja he ovat se ryhmä joka näkyy katukuvassamme. Ongelmaan tuskin pääsee käsiksi enää pelkällä valistuksella, sillä useat suurkuluttajat ovat moniongelmaisia.

Nuorten keskuudessa alkoholinkäyttö on laskenut. Tosin olen hiukan skeptinen, että onko tilalle tullut kannabis sen parempi vaihtoehto.

Suomalaisten miesten alkoholinkulutus ei ole kokonaisuutena suurta. Sen näkyvyys on. Ilmeisesti kyse on hyväksyvästä kulttuurista josta aloittaja mainitsi.

• alkoholisti.kuivilla

<<Miesten alkoholinkäytöstä olisi pitänyt keskustella 40 vuotta sitten.>>

Keskusteltiin ja paljon keskusteltiinkin. Kestoaihe myös aikaisempina aikoina.

Alkoholismi on geneettinen sairaus. Pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %. Loput tuhoutuvat. Kulttuuria, jossa käytetään alkoholia, ja alkoholistin pitämistä irti alkoholista ei voi millään keinolla ratkaista. Jos ei kehitetä lääketieteellistä ratkaisua, ei tule ratkaisua ollenkaan. 10 % ihmisistä edelleen tuhoutuu.

Alkoholismi on geneettinen sairaus. Pitkäaikaisesti kuiville pääsee vain 1 - 2 %. Loput tuhoutuvat. Kulttuuria, jossa käytetään alkoholia, ja alkoholistin pitämistä irti alkoholista ei voi millään keinolla ratkaista. Jos ei kehitetä lääketieteellistä ratkaisua, ei tule ratkaisua ollenkaan. 10 % ihmisistä edelleen tuhoutuu.

Ehkä ratkaisu on muuttaa maahan jossa on sivistyneempi juomakulttuuri?

Mulla on yksi tuttavamies joka oli nuorena täysi alkoholisti, mies joi ja antoi myös humalansa näkyä kun hän oli viihteellä. Miehellä oli onnekseen luovuutta, ja hän päätyikin monien mutkien kautta Pariisiin, löysi sieltä puolison ja oman paikkansa ns. taideyhteisössä.

Näin kaveria noin viiden vuoden päästä Pariisiin muuttonsa jälkeen, ja pyysin häntä seurakseni viihteelle. Mies kiitti kohteliaasti, ja sanoi että ranskanmaa on sen verran kovaa maksalle, että hän on Suomessa käydessään mieluusti selvinpäin ja antaa maksan huilata. Kuulemma viinin lipittäminen ruokailujen yhteydessä käy ihan juopottelusta, mutta siinä kulttuurissa ei ole tapana näyttää humaltumista. Juopumista pidetään junttimaisena.

Nyttemmin kaveri on lopettanut juomisen kokonaan, maksa oli aika lopussa.

• EdesUnissa

"Alkoholismi on geneettinen sairaus."
        Joo, olen tietoinen oikeastaan tästä. Se ei ole suoranainen sairaus, mutta geenit ratkaisevat jäätkö koukkuun. Jos jollakulla on se heikkous, niin on todellakin hyvin luultavaa että nykyisenkaltaisessa yhteiskunnassa jossa kaikki käyttävät alkoholia, yhä suurempi osa jää koukkuun siihen.
        Tuo alkoholismi-geeni löytyi mielestäni pari vuotta sitten. Nyt vain pitää odotella keksitäänkö siihen joku hoito. Alkoholismia voisi vähentää jo se, jos henkilölle voitaisiin kertoa etukäteen että hänellä on geeni-heikkous sairastua.
        Alkoholista puhuttaessa oikeastaan pitäisi erotella oikeat alkoholistit, koska he käyttävät paljon, mutta eivät useasti edes vaikuta päihtyneeltä. Sitten on nämä perjantai riehujat, jotka ottavat pään täyteen ja näkyvät ja kuuluvat.

• alkoholisti.kuivilla
        EdesUnissa kirjoitti:

"Alkoholismi on geneettinen sairaus."
        Joo, olen tietoinen oikeastaan tästä. Se ei ole suoranainen sairaus, mutta geenit ratkaisevat jäätkö koukkuun. Jos jollakulla on se heikkous, niin on todellakin hyvin luultavaa että nykyisenkaltaisessa yhteiskunnassa jossa kaikki käyttävät alkoholia, yhä suurempi osa jää koukkuun siihen.
        Tuo alkoholismi-geeni löytyi mielestäni pari vuotta sitten. Nyt vain pitää odotella keksitäänkö siihen joku hoito. Alkoholismia voisi vähentää jo se, jos henkilölle voitaisiin kertoa etukäteen että hänellä on geeni-heikkous sairastua.
        Alkoholista puhuttaessa oikeastaan pitäisi erotella oikeat alkoholistit, koska he käyttävät paljon, mutta eivät useasti edes vaikuta päihtyneeltä. Sitten on nämä perjantai riehujat, jotka ottavat pään täyteen ja näkyvät ja kuuluvat.

Alkoholismi on periytyvyydeltään monigeeninen. Täytyy olla tietty koktail geenejä. Myös eri koktaileilla on alkoholistinen vaikutus. Ei siis ole kyse yhdestä geenistä.

Yleisin alkoholismiin liittyvä geeni löytyy 1/3:lla normaaliväestöstä ja 2/3:lla alkoholisteista. Kuitenkaan se ei yksinään aiheuta alkoholismia, eikä sitä kaikilla alkoholisteilla edes ole.

Alkoholismia aiheuttavia geenejä on tunnettu ja vuosikymmeniä. Tarinat alkoholismigeenin löydöstä pari vuotta sitten on syytä panna kansanuskomusten joukkoon, kuten monet muutkin toimittajien kirkkaat oivallukset.

Alkoholismi on periytyvyydeltään monigeeninen. Täytyy olla tietty koktail geenejä. Myös eri koktaileilla on alkoholistinen vaikutus. Ei siis ole kyse yhdestä geenistä.

Yleisin alkoholismiin liittyvä geeni löytyy 1/3:lla normaaliväestöstä ja 2/3:lla alkoholisteista. Kuitenkaan se ei yksinään aiheuta alkoholismia, eikä sitä kaikilla alkoholisteilla edes ole.

Alkoholismia aiheuttavia geenejä on tunnettu ja vuosikymmeniä. Tarinat alkoholismigeenin löydöstä pari vuotta sitten on syytä panna kansanuskomusten joukkoon, kuten monet muutkin toimittajien kirkkaat oivallukset.

Alkoholismi joko pystytään toteamaan geeneistä tai ei.

Jos ei pystytä toteamaan, niin väitteet todistettavasti geneettisestä sairaudesta ovat spekulaatiota.

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Jos ei pystytä toteamaan, niin väitteet todistettavasti geneettisestä sairaudesta ovat spekulaatiota.

Alkoholismiin vaikuttavia geenejä tunnetaan lukuisia. Niin kauan kuin ei tunneta kaikkia, tunnettujen geenien avulla voidaan tehdä todennäköisyysarvio. Minusta on tutkittu Japanissa kaksi geeniä. Kummankin perusteella todennäköisyyteni tulla alkoholistiksi on kaksinkertainen verrattuna normaaliväestöön, siis 2 x 2 = 4. Jos olisi tutkittu useampi geeni, todennäköisyys olisi suurempi.

Myös perinnöllisyyden perusteella pystytään arvioimaan. Alkoholistimiesten pojista 40 % on alkoholisteja. Identtisistä kaksosista molemmat ovat identtisiä myös alkoholismin suhteen. Ottolasten alkoholismi seuraa tarkoin biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa. Ottovanhempiin ei ole minkaanlaista korrelaatiota.

Alkoholismiin vaikuttavia geenejä tunnetaan lukuisia. Niin kauan kuin ei tunneta kaikkia, tunnettujen geenien avulla voidaan tehdä todennäköisyysarvio. Minusta on tutkittu Japanissa kaksi geeniä. Kummankin perusteella todennäköisyyteni tulla alkoholistiksi on kaksinkertainen verrattuna normaaliväestöön, siis 2 x 2 = 4. Jos olisi tutkittu useampi geeni, todennäköisyys olisi suurempi.

Myös perinnöllisyyden perusteella pystytään arvioimaan. Alkoholistimiesten pojista 40 % on alkoholisteja. Identtisistä kaksosista molemmat ovat identtisiä myös alkoholismin suhteen. Ottolasten alkoholismi seuraa tarkoin biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa. Ottovanhempiin ei ole minkaanlaista korrelaatiota.

Niinkauan kun geenitutkimuksella ei voida etukäteen todeta kenestä tulee alkoholisti ja kenestä ei, touhu on puhdasta veikkaamista.

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Tila ei riittäisi, jos selittäisin perinnöllisyyttä tarkemmin. Suosittelen perehtymistä tilastotieteeseen. Perinnöllisyys johtyy geeneistä. Tieto perinnöllisyydestä on usein tilastollista.

Tila ei riittäisi, jos selittäisin perinnöllisyyttä tarkemmin. Suosittelen perehtymistä tilastotieteeseen. Perinnöllisyys johtyy geeneistä. Tieto perinnöllisyydestä on usein tilastollista.

Tilastotiede perustuu tilastoihin, genetiikka taas perustuu tutkimukseen geenien toiminnasta ja ominaisuuksista.

• EdesUnissa

"Alkoholismia aiheuttavia geenejä on tunnettu ja vuosikymmeniä."
        Jos tuo on totta niin tuskinpa sitä hoitoa löytyy. Sitten se vaatii vain luonteenlujuutta niiltä joiden elämää alkoholi alkaa hallita.
        Oikeastaan se on parempi niin. Silloin ihminen joutuu ottamaan vastuun, eikä voi paeta sairauden taakse. Itse olen juonut vuosia työelämässä älyttömiä määriä. Sen sijaan vapaa-ajalla minulle ei maistu kuin harvoin.

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Tilastotiede perustuu tilastoihin, genetiikka taas perustuu tutkimukseen geenien toiminnasta ja ominaisuuksista.

Tilastotiede ei perustu tilastoihin, vaan matematiikkaan. Myös genetiikan alue lienee sinulle tuntematon. Suuri osa genetiikkaa on puhdasta soveltavaa matematiikkaa. Esim. populaatiogenetiikka. Suosittelen biologian opintoja.

Tilastotiede ei perustu tilastoihin, vaan matematiikkaan. Myös genetiikan alue lienee sinulle tuntematon. Suuri osa genetiikkaa on puhdasta soveltavaa matematiikkaa. Esim. populaatiogenetiikka. Suosittelen biologian opintoja.

En ole aloittamassa biologian opintoja, mutta odotan toki innolla milloin genetiikan saralla joko vahvistetaan tai hylätään spekulaatiot geenien osuudesta alkoholismin syntyyn.

Edelleen kummastelen miten vuosia raittiina ollut alkoholisti sortuu juomaan jos taudin mekanismi oikeasti tunnettaisiin/tunnustettaisiin.

• alkoholisti.kuivilla
        EdesUnissa kirjoitti:

"Alkoholismia aiheuttavia geenejä on tunnettu ja vuosikymmeniä."
        Jos tuo on totta niin tuskinpa sitä hoitoa löytyy. Sitten se vaatii vain luonteenlujuutta niiltä joiden elämää alkoholi alkaa hallita.
        Oikeastaan se on parempi niin. Silloin ihminen joutuu ottamaan vastuun, eikä voi paeta sairauden taakse. Itse olen juonut vuosia työelämässä älyttömiä määriä. Sen sijaan vapaa-ajalla minulle ei maistu kuin harvoin.

Vain 1 - 2 % pääsee pitkäaikaisesti kuiville, eli pystyy "ottamaan vastuun" juomisestaan. Sen määräinen on ihmisen "luonteenlujuus".

• alkoholisti.kuivilla

<<...on todellakin hyvin luultavaa että nykyisenkaltaisessa yhteiskunnassa jossa kaikki käyttävät alkoholia, yhä suurempi osa jää koukkuun siihen.>>

Jo kauan sitten kaikki miehet, joilla on alkoholistinen perimä, ovat jääneet koukuun. Miesten kohdalla alkoholismi ei enää lisäänny, mutta naisten kohdalla maksimia ei ole vielä saavutettu.
      Kun se saavutetaan, nähdään, onko sukupuolilla eroa alkoholismin geneettisessä perimässä, tai kenties hormonaalisessa systeemissä.

• Periaattessa kai alkoholismin pitäisi loppua kun naiset eivät halua perhettä niiden miesten kanssa joilla on geenivirhe.

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Periaattessa kai alkoholismin pitäisi loppua kun naiset eivät halua perhettä niiden miesten kanssa joilla on geenivirhe.

Naisten halu seksiin ja perheeseen on, kuten miehilläkin, niin voimakas, että naiset ja miehet ovat yhdynnässä siitä huolimatta, juoko toinen. Alueilla, joilla alkoholia on ollut saatavilla jo vuosituhansia, alkoholistiset geenit ovat saattaneet hiukan vähentyä sekä naisten vieronnan etta alkoholistien huonomman selviytymisen takia. Meillä alkoholia on ollut suuren yleisön saatavilla vain muutaman vuosisadan. Tämä tuskin näkyy geenistössä vielä pitkään aikaan.

• Viinamies--

Jos ei juo viinaa ei saa naista. Se on 100 % fakta totuus. Tutustuminen naisiin tapahtuu kun juo viinaa ja menee baareihin koska suomalaiset on niin ujoja ja epäsosiaalisia että tarvitsevat alkoholia että uskaltaa tehdä aloitteen.

• alkoholisti.kuivilla

Olet maininnut tätä palstoilla kyllästymiseen asti, mutta luultavasti olet oikeassa. Nykyisin alkoholi näyttelee pariutumisessa suurempaa osaa kuin ennen. Jos ei juo, on saattanut itsensä sosiaaliseen paitsioon, ei käy baareissa eikä tapaa tyttöjä. Tyttö valitsee partnerinsa todennäköisemmin alkoholia käyttävien piiristä, joista siis tulee lasten isiä. Voi olla, että nykyinen tapa paremminkin lisää alkoholismia aiheuttavia geeneja populaatiossa, kuin alkoholismin rappettava vaikutus vähentää niitä. En tosin ole nähnyt tutkimusta asiasta.

• viinamies

Olet maininnut tätä palstoilla kyllästymiseen asti, mutta luultavasti olet oikeassa. Nykyisin alkoholi näyttelee pariutumisessa suurempaa osaa kuin ennen. Jos ei juo, on saattanut itsensä sosiaaliseen paitsioon, ei käy baareissa eikä tapaa tyttöjä. Tyttö valitsee partnerinsa todennäköisemmin alkoholia käyttävien piiristä, joista siis tulee lasten isiä. Voi olla, että nykyinen tapa paremminkin lisää alkoholismia aiheuttavia geeneja populaatiossa, kuin alkoholismin rappettava vaikutus vähentää niitä. En tosin ole nähnyt tutkimusta asiasta.

Alkoholin haitat alkavat näkyä vasta keski-iän lähestyessä. Siihen mennessä viinamies on perustanut jo perheen ja hankkinut lapsia.

Raitis mies voi olla keski-iässä terveempi, mutta hän on jäänyt yksin ja perheenperustamisikä on jo mennyt ohi. Kannattaa juoda nuorena viinaa jotta voi löytää naisen, perustaa perheen ja saada jälkikasvua.

• alkoholisti.kuivilla
        viinamies kirjoitti:

Alkoholin haitat alkavat näkyä vasta keski-iän lähestyessä. Siihen mennessä viinamies on perustanut jo perheen ja hankkinut lapsia.

Raitis mies voi olla keski-iässä terveempi, mutta hän on jäänyt yksin ja perheenperustamisikä on jo mennyt ohi. Kannattaa juoda nuorena viinaa jotta voi löytää naisen, perustaa perheen ja saada jälkikasvua.

Juuri siksi, että esteet jälkeläisten saamiseen lisääntyvät vasta parhaan hedemällisyysiän jälkeen (avioerot, rappeutuneen kelpaamattomuus naisille, sairaudet ja kuolema), ei ole suinkaan varma, että alkoholismia aiheuttavat geenit vähenevä populaatiossa.

• viinamies

Raittusgeenit poistuvat maailmasta koska raittiit eivät tapaa naisia eivätkä saa jälkikasvua.
        Viinamies tapaa naisia, ja viinamiehen viinamiesgeenit jatkavat kulkuaan.
        Lopulta maailmassa on vain viinamiehiä.

• Jos ihan laajemmalla näkökulmalla aloittaa niin jos ylipaino maksaa jotakin yhteiskunnalle niin ei tuo alkoholilla läträily ilmaista ole. Professori Jousilahden vuoden takainen arvio oli että haitta olisi noin 2 miljardia. Tuotto on jäänyt noin 1,4 miljardiin. Lisäksi läski yleensä aiheuttaa haittaa vain kantajalleen mutta alkoholin haitat vaikuttavat myös läheisten ja ympäristön elämään.
      Toki tämä ei erottele sukupuolta.

Mitä tuota kaverippirin touhuja olen seuraillut niin kyllä alkoholin käyttö on aika minimaalliseksi mennyt. Yksi iso vaikuttava tekijä on että kavereissa on paljon vuorotyöläisiä ja kun harvakseen on vapaita kokonaisia viikonloppuja niin eipä niitä örveltämällä haluta pilata. Lisäksi aika moni on siirtynyt liikunnallisten harrastusten pariin joten sekin syö terävintä ottoinnostusta.

Itse olin tuossa keväällä työterveystarkastuksessa ja siellä kyseltiin alkoholin käytöstä. Menin sitten vastaamaan rehellisesti että kulutus on noin neljä olutta parissa kuukaudessa niin johan lyötiin uusi lappu eteen jolla kartoitettiin tarkemmin kuulunko johonkin riskiryhmään. Kyllä ainakin meillä työterveydessä puutumiskynnys on matala.

Kyllähän syyt ja syylliset löytyy sekä läskistä että alkoholista samasta suunnasta. Ei taida tilanteita olla jossa aseella uhaten käsketään syömään sipsipussi ja Fazerin sininen tai kallistamaan pullo Koskenkorvaa kunhan nuo kyytipoikaoluet on alle juotu. Kyllä molempiin tapauksiin löytyy vaihtoehtoinen tapa käsitellä henkilökohtaisia ongelmia.

• Ylipainon terveyshaittojen vähättely saa minut pohtimaan että ehkä ihmiset eivät oikeastikaan kykene hahmottamaan kuinka massiivisesta ongelmasta on kyse.

Alkoholi on toki myös ongelma, ja sosiaalisesta näkökulmasta katsoen havahduttavampi ongelma kuin ylipaino, mutta kansanterveydellisesti ja kansantaloudellisesti aika paljon pienempi ongelma.

• Ananias kirjoitti:

Ylipainon terveyshaittojen vähättely saa minut pohtimaan että ehkä ihmiset eivät oikeastikaan kykene hahmottamaan kuinka massiivisesta ongelmasta on kyse.

Alkoholi on toki myös ongelma, ja sosiaalisesta näkökulmasta katsoen havahduttavampi ongelma kuin ylipaino, mutta kansanterveydellisesti ja kansantaloudellisesti aika paljon pienempi ongelma.

Minulla on vähän sellainen aavistus että ylipainon ongelmat ovat sen verran tuoreet verrattuna alkoholiin että se ei hetkessä vaan ihmisille avaudu. On mennyt sukupolvi tai parikin kun on puhuttu alkoholin haitoista ja nyt vasta näkyy muutos käytöksessä. Sama tilanne tupakassa. Vähän pelkään että taas tarvitaan se yksi sukupolvi joka ei tilaansa tajua mutta seuraava sukupolvi sitten asiaan havahtuu.

Sama tilanne tulee varmaan eteen myös istumisessa. Kummassakin tapauksessa, kuin myös alkoholin tapauksessa ei voi ainakaan tietämättömyydestä puhua; asenteista kylläkin.

• Ikisinkkumies

Olen nähnyt tässä elämässä monen miehen kuolevan alkoholiin. Oma sukulainenkin joi liikaa eikä elänyt yli 50 vuotiaaksi. Kaikki niillä oli naisia.

• alkoholisti.kuivilla

Olin aikoinaan oikeuslääketieteen laitoksella harjoittelemassa ruumiinavausta. Professori kertoi, että puolet alkoholisteista tekee itsemurhan. Vainajista monet olivatkin alkoholisteja. Kaikkiaan alkoholistin kuolleisuus muihin ikätovereihinsa verrattuna on 30-kertainen.

Hän kertoi sen kamalana asiana, mutta minä näin toisin. Kuinka paljon kärsimystä se lyhentääkään. Alkoholistin elämä, ei myöskään minun ahdistuneen kuivillaolijan, ei ole elämisen arvoista. Itsemurhaa en ole tehnyt, mutta hartaasti odotan, että kuolema vapauttaa minut lopullisesti.

• Kurppa-nainen

Viina tekee miehistä hulluja ja väkivaltaisia.

• alkoholisti.kuivilla

Niin tekee. Niin tekee myös naisista.

• Sitäkin, mutta aika surullisiakin tapauksia. Lamaantuneita.

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Sitäkin, mutta aika surullisiakin tapauksia. Lamaantuneita.

Syövänkin ja monen muun sairauden hoidossa on edistytty valtavasti, muttei alkoholismin. Se aiheuttaa suurta kärsimystä. Olisi onnellisinta, jos emme lainkaan olisi syntyneet kärsimään.

Syövänkin ja monen muun sairauden hoidossa on edistytty valtavasti, muttei alkoholismin. Se aiheuttaa suurta kärsimystä. Olisi onnellisinta, jos emme lainkaan olisi syntyneet kärsimään.

Varmasti aiheuttaa paitsi ihmiselle itselleen, myös läheisilleen. Se on aivan sietämätön suo. Mössö urhoollisena itsekin joskus yritin olla vankkana tukena alkoholistille. Mutta en minä yksinkertaisesti enempään kyennyt enkä jaksanut. Ihmelääkettä ei löytynyt, edes antabus ei takaa voittoa.

Omakin terveys oli retuperällä muista syistä mutta stressi pahensi oloa, koulu meinasi mennä mönkään, kaikki pieleen. Sitten tuli kuvioon vielä miehen näpistelyt minulta ja jopa väkivaltainen käytös. Mielenterveys oli miehellä nousua ja laskua...Laskin yks plus yks, ja ei enempää.

En halunnut uhrata omaa elämääni nuorena vasta 19-vuotiaana. Oli tuoreessa muistissa vielä sekin, kuinka vanhemmat otti yhteen isän juopottelujen takia. Aattelin, että ei sitä tarvitse katsella.

Haluan miehen jolle alkoholittomuus ei ole ongelma. Joka ei tarvitse pisaraakaan päihteitä ja jos tarvii niin tippaan se sitten saa jäädäkin.

Toivotaan, että jotakin vastaavaa löytyy, kuin tupakalle. Että tulee inho sitä ainetta kohtaan...eikä tee mieli enää napsutella.

Geeniperimää on paha korjailla.

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Varmasti aiheuttaa paitsi ihmiselle itselleen, myös läheisilleen. Se on aivan sietämätön suo. Mössö urhoollisena itsekin joskus yritin olla vankkana tukena alkoholistille. Mutta en minä yksinkertaisesti enempään kyennyt enkä jaksanut. Ihmelääkettä ei löytynyt, edes antabus ei takaa voittoa.

Omakin terveys oli retuperällä muista syistä mutta stressi pahensi oloa, koulu meinasi mennä mönkään, kaikki pieleen. Sitten tuli kuvioon vielä miehen näpistelyt minulta ja jopa väkivaltainen käytös. Mielenterveys oli miehellä nousua ja laskua...Laskin yks plus yks, ja ei enempää.

En halunnut uhrata omaa elämääni nuorena vasta 19-vuotiaana. Oli tuoreessa muistissa vielä sekin, kuinka vanhemmat otti yhteen isän juopottelujen takia. Aattelin, että ei sitä tarvitse katsella.

Haluan miehen jolle alkoholittomuus ei ole ongelma. Joka ei tarvitse pisaraakaan päihteitä ja jos tarvii niin tippaan se sitten saa jäädäkin.

Toivotaan, että jotakin vastaavaa löytyy, kuin tupakalle. Että tulee inho sitä ainetta kohtaan...eikä tee mieli enää napsutella.

Geeniperimää on paha korjailla.

Tupakka ja alkoholi toimivat hiukan eri tavalla. Tupakan euforisoiva vaikutus on vähäinen, mutta riippuvuus nikotiiniin on voimakkaampi kuin heroiinilla. Alkoholi taas on alkoholistille erittäin euforisoiva aine. Riippuvuus niin ikään heroiinin luokkaa.

Jos voimakkaasta riippuvuudesta huolimatta on pystynyt tupakan suhteen katkolle, pystyy helpommin olemaan ilman. Alkoholistilla on pysyvä muistikuva euforiasta, mikä tekee sortumisen yhdessä yhteiskunnassa liikkuvan "tiedon" kanssa miltei varmaksi.

Tupakan riippuvuutta aiheuttava aine on nikotiini. Ennen miehistä poltti n. 60 %, nykyisin n. 20 %. Oikeasti tilanne ei ole likikään näin valoisa, sillä nuoriso on laajalti nikotiinikoukussa salakuljetetun ja turistien tuoman nuuskan eli mällin kanssa. Polttaminen on siis vähentynyt kolmasosaan, mutta nikotiinin saanti on lähes entisellään. Ei lupaa tuloksia kuin ympäristön kannalta, kun nykynuoriso kasvaa aikuisiksi.

• 7470

Tupakka ja alkoholi toimivat hiukan eri tavalla. Tupakan euforisoiva vaikutus on vähäinen, mutta riippuvuus nikotiiniin on voimakkaampi kuin heroiinilla. Alkoholi taas on alkoholistille erittäin euforisoiva aine. Riippuvuus niin ikään heroiinin luokkaa.

Jos voimakkaasta riippuvuudesta huolimatta on pystynyt tupakan suhteen katkolle, pystyy helpommin olemaan ilman. Alkoholistilla on pysyvä muistikuva euforiasta, mikä tekee sortumisen yhdessä yhteiskunnassa liikkuvan "tiedon" kanssa miltei varmaksi.

Tupakan riippuvuutta aiheuttava aine on nikotiini. Ennen miehistä poltti n. 60 %, nykyisin n. 20 %. Oikeasti tilanne ei ole likikään näin valoisa, sillä nuoriso on laajalti nikotiinikoukussa salakuljetetun ja turistien tuoman nuuskan eli mällin kanssa. Polttaminen on siis vähentynyt kolmasosaan, mutta nikotiinin saanti on lähes entisellään. Ei lupaa tuloksia kuin ympäristön kannalta, kun nykynuoriso kasvaa aikuisiksi.

Tupakka ja alkoholi. Molemmista on kokemusta.

Kun poltin toistaiseksi viimeisen savukkeeni 38 vuotisena olin pari kuukautta sairas. Oireet vain vaihtelivat. Olin aloittanut jatkuvan käryttämisen alle 2-kymppisenä ja viimeiset vuodet pössyttelin vuorokausittain yli 30 savuketta.

Houkuttelin itseäni siirtämällä seuraavan sytyttämistä. Vatsani oli sekaisin. Päätäni särki. Kävin lääkärissä mutta lekuri sanoi häkämolekyylien tekevän tilaa hapelle.
        Öisin heräsin painajaisiin. Ulkonakin toisen polttama savu aiheutti hitonmoista himoa.
        Muutaman kuukauden kuluttua oli ainoa motiivini se, että kaikki kärsimykset menisivät hukkaan jos vetäisin yhdetkin savut.
        Alun pitäen lastenlääkärin lausunto sai minut aloittamaan tämän revohkan jota olin yrittänyt aikaisemminkin. Turhaan!
        Oireilua kesti useita vuosia tosin hiljalleen laimentuen.

Alkoholi ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Olin vuosikaudet säännöllinen viikonloppujuoppo. Ei mitään hämminkiä.
        57 vuotisena aloitin 3:n vuoden putken jossa täysin alkottomia päiviä olivat kuljetusvelvollisuuttani edeltävät.

Terveyden ja elämänlaadun huolestuttamana lopetin tuon kuurin ja ryhdyin velttoiltujen vuosikymmenten jälkeen kuntoilemaan.
        Kotona ollessa rytmiini ei satu kuin harvinaisissa poikkeus tapauksissa alkoilu.
        Espanjassa ollessamme tissuttelen mutta tapa ei siirry kotioloihin.

Ennen viimeistä ja vihdoin onnistunutta taisteluani tupakointia vastaan, en olisi uskonut miten riivatun vaikeaa se on. Alkoiluani en voi rinnastaa siihen missään mielessä.

Tissuttelustani vaimoni ei ole koskaan huomauttanut mutta tupakoinnin hän otti puheeksi aina silloin, tällöin.

Tupakasta on sen verran kokemusta, että polttelin noin vuoden verran epäsäännöllisen säännöllisesti. Tupakanhajusta en koskaan pitänyt, mutta joku siinä maussa muka oli. Kun muut lähti tauolla tupakalle, menin mukaan ja suussa ikään kuin maistui se tupakka. Pystyin muistamaan tupakan maun. -> teki mieli tupakkaa.

Tuliko se jostain takautuvasti muistini lokeroista tai siitä savusta, mikä toisten tupakoista tuprusi. Jonkin aikaa oli kiusallista olla ilman tupakkaa. Usein vielä se himo iski kahvin jälkeen. Tai ruoan jälkeen.

Mutta kyllä se sitten vaan ajan kanssa unohtui, eikä sitä tupakkaa halunnut. Oli vaan tehnyt päätöksen, että minä määrään eikä mun suu ja himo. Niin se on ollut pakko tehdä joidenkin herkkujenkin kanssa, että ei paisu hillittömästi. Muutama viikko on kärvistelyä ja sitten alkaa helpottaa. :)

Alkoholista en osaa sanoa, kun en ole koskaan siihen tuntenut mitään vetoa. Minusta se on pahaa, jo eka hörpyllä. Kylmä olut joskus on makoisa ruoan kanssa, mutta eipä sekään välttämätön ole.

Tulee muutenkin niin voimakas huonovointisuus aika pian vähänkin jälkeen, että ei ole pelkoa addiktoitumisesta.

Mielenkiintoista lukea tätä ketjua. Tätä aihetta ja asiaa. Olet asian kanssa elänyt ja läpi käynyt, tietoa varmasti takana on. :)

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Tupakasta on sen verran kokemusta, että polttelin noin vuoden verran epäsäännöllisen säännöllisesti. Tupakanhajusta en koskaan pitänyt, mutta joku siinä maussa muka oli. Kun muut lähti tauolla tupakalle, menin mukaan ja suussa ikään kuin maistui se tupakka. Pystyin muistamaan tupakan maun. -> teki mieli tupakkaa.

Tuliko se jostain takautuvasti muistini lokeroista tai siitä savusta, mikä toisten tupakoista tuprusi. Jonkin aikaa oli kiusallista olla ilman tupakkaa. Usein vielä se himo iski kahvin jälkeen. Tai ruoan jälkeen.

Mutta kyllä se sitten vaan ajan kanssa unohtui, eikä sitä tupakkaa halunnut. Oli vaan tehnyt päätöksen, että minä määrään eikä mun suu ja himo. Niin se on ollut pakko tehdä joidenkin herkkujenkin kanssa, että ei paisu hillittömästi. Muutama viikko on kärvistelyä ja sitten alkaa helpottaa. :)

Alkoholista en osaa sanoa, kun en ole koskaan siihen tuntenut mitään vetoa. Minusta se on pahaa, jo eka hörpyllä. Kylmä olut joskus on makoisa ruoan kanssa, mutta eipä sekään välttämätön ole.

Tulee muutenkin niin voimakas huonovointisuus aika pian vähänkin jälkeen, että ei ole pelkoa addiktoitumisesta.

Mielenkiintoista lukea tätä ketjua. Tätä aihetta ja asiaa. Olet asian kanssa elänyt ja läpi käynyt, tietoa varmasti takana on. :)

Olen ollut työssä hoitoalalla. Aivokemia ja -fysiologia ovat minua erityisesti kiinnostaneet, samoin populaatiogenetiikka, evoluutio ja muu teoreettinen biologia.

Keskustellessani olen joutunut ihmettelemään, kuinka vähän ihmiset luulevat tiedettävän. Esittävät väitteitä asioista, jotka ovat moneen kertaan tutkittuja, mutteivät ole heille tuttuja. Olen yrittänyt tuoda tietoa alkoholismista ja mielisairauksien kemiasta, mutta yritys jää eräiden kohdalla yritykseksi, koska heillä on ideologiset syyt olla uskomatta tutkimusta tai he eivät tiedä, mitä tiedetään.

Paljon enemmän tiedetään, kuin luullaan, mutta paljon vielä on tietämätöntä, erityisesti geenien tarkka ilmenemä aivokemiallisissa reaktioissa, vaikka itse geenien periytymäkin hyvin tunnetaan.

Alkoholismia ei osata hoitaa, mutta palliatiivista, oloa helpottavaa hoitoa voidaan antaa. Siinä kaikki. Saadakseen rahoitusta hoitopuoli kuitenkin valehtelee tuloksien olevan erinomaisia. Eivät ole. Ovat surkeita.

• alkoholisti.kuivilla
        7470 kirjoitti:

Tupakka ja alkoholi. Molemmista on kokemusta.

Kun poltin toistaiseksi viimeisen savukkeeni 38 vuotisena olin pari kuukautta sairas. Oireet vain vaihtelivat. Olin aloittanut jatkuvan käryttämisen alle 2-kymppisenä ja viimeiset vuodet pössyttelin vuorokausittain yli 30 savuketta.

Houkuttelin itseäni siirtämällä seuraavan sytyttämistä. Vatsani oli sekaisin. Päätäni särki. Kävin lääkärissä mutta lekuri sanoi häkämolekyylien tekevän tilaa hapelle.
        Öisin heräsin painajaisiin. Ulkonakin toisen polttama savu aiheutti hitonmoista himoa.
        Muutaman kuukauden kuluttua oli ainoa motiivini se, että kaikki kärsimykset menisivät hukkaan jos vetäisin yhdetkin savut.
        Alun pitäen lastenlääkärin lausunto sai minut aloittamaan tämän revohkan jota olin yrittänyt aikaisemminkin. Turhaan!
        Oireilua kesti useita vuosia tosin hiljalleen laimentuen.

Alkoholi ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Olin vuosikaudet säännöllinen viikonloppujuoppo. Ei mitään hämminkiä.
        57 vuotisena aloitin 3:n vuoden putken jossa täysin alkottomia päiviä olivat kuljetusvelvollisuuttani edeltävät.

Terveyden ja elämänlaadun huolestuttamana lopetin tuon kuurin ja ryhdyin velttoiltujen vuosikymmenten jälkeen kuntoilemaan.
        Kotona ollessa rytmiini ei satu kuin harvinaisissa poikkeus tapauksissa alkoilu.
        Espanjassa ollessamme tissuttelen mutta tapa ei siirry kotioloihin.

Ennen viimeistä ja vihdoin onnistunutta taisteluani tupakointia vastaan, en olisi uskonut miten riivatun vaikeaa se on. Alkoiluani en voi rinnastaa siihen missään mielessä.

Tissuttelustani vaimoni ei ole koskaan huomauttanut mutta tupakoinnin hän otti puheeksi aina silloin, tällöin.

Vaikuttaa siltä, ettet ole alkoholisti. Nikotinisteja on paljon enemmän. Iloitsen puolestasi, että olet vapaa molemmista.

Olen ollut työssä hoitoalalla. Aivokemia ja -fysiologia ovat minua erityisesti kiinnostaneet, samoin populaatiogenetiikka, evoluutio ja muu teoreettinen biologia.

Keskustellessani olen joutunut ihmettelemään, kuinka vähän ihmiset luulevat tiedettävän. Esittävät väitteitä asioista, jotka ovat moneen kertaan tutkittuja, mutteivät ole heille tuttuja. Olen yrittänyt tuoda tietoa alkoholismista ja mielisairauksien kemiasta, mutta yritys jää eräiden kohdalla yritykseksi, koska heillä on ideologiset syyt olla uskomatta tutkimusta tai he eivät tiedä, mitä tiedetään.

Paljon enemmän tiedetään, kuin luullaan, mutta paljon vielä on tietämätöntä, erityisesti geenien tarkka ilmenemä aivokemiallisissa reaktioissa, vaikka itse geenien periytymäkin hyvin tunnetaan.

Alkoholismia ei osata hoitaa, mutta palliatiivista, oloa helpottavaa hoitoa voidaan antaa. Siinä kaikki. Saadakseen rahoitusta hoitopuoli kuitenkin valehtelee tuloksien olevan erinomaisia. Eivät ole. Ovat surkeita.

Sinulla onkin sitten varsin paljon tietoa pohjalla. Varsin mielenkiintoista varmasti, maallikkonakin tässä höristää korviaan ja innostuu aiheesta.

Onko sinulla tietoa mikä on alkoholin ja migreenin yhtälö? Mua on aina kiinnostanut, kuinka toiset migreeni ihmiset voivat juoda itsensä useinkin humalaan, eikä välttämättä saa mitään järisyttävää migreenikohtausta. Krapulan kylkiäisiksi.

Kun taas toiset, minäkin meinaan kuolemaa tehdä jo hyvin pienistä alkoholi annoksista. Migreeni voi jatkua jopa 2-3 vuorokautta, jos 1 kerran juon humalaan itseni.

Kunnon kipukohtaus jo pullosta olutta toisinaan, joka menee vuorokaudessa ohi. Yksilöllistä ilmanmuuta vaikuttimet. On vaan aina kiinnostanut tuo asia. ☺️

Sehän se on, että jollei jotakin hyvää kerrottavaa löydy, rahahanat suljetaan. Joutuu valehtelemaan, että tutkimukset saa lisää rahaa ja homma jatkuu..

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Sinulla onkin sitten varsin paljon tietoa pohjalla. Varsin mielenkiintoista varmasti, maallikkonakin tässä höristää korviaan ja innostuu aiheesta.

Onko sinulla tietoa mikä on alkoholin ja migreenin yhtälö? Mua on aina kiinnostanut, kuinka toiset migreeni ihmiset voivat juoda itsensä useinkin humalaan, eikä välttämättä saa mitään järisyttävää migreenikohtausta. Krapulan kylkiäisiksi.

Kun taas toiset, minäkin meinaan kuolemaa tehdä jo hyvin pienistä alkoholi annoksista. Migreeni voi jatkua jopa 2-3 vuorokautta, jos 1 kerran juon humalaan itseni.

Kunnon kipukohtaus jo pullosta olutta toisinaan, joka menee vuorokaudessa ohi. Yksilöllistä ilmanmuuta vaikuttimet. On vaan aina kiinnostanut tuo asia. ☺️

Sehän se on, että jollei jotakin hyvää kerrottavaa löydy, rahahanat suljetaan. Joutuu valehtelemaan, että tutkimukset saa lisää rahaa ja homma jatkuu..

Itsellänikin on osittaisia migreenioireita. Ensin näkökenttä hajoaa. Yhä suurempia paloja näkökentästä häviää ja korvautuu ympätistön värillä. Lopulta en näe juuri mitään. Sitten näkökentän reunassa alkaa näkyä kirkas sahalaita, joka kasvaa hiljalleen koko kentän suuruiseksi. Tai näköhäiriöt tulevat päinvastaisessa järjestyksessä. Tulee erittäin paha olo. On pakko käydä pitkäkseen. Erikoista on, että ei tunne minkäänlaista päänsärkyä. Häiriöita on ollut kymmenkunta kertaa vuodessa noin 30 vuoden ajan.

Kymmenkunta vuotta sitten sain aivoverenvuodon. Jälkitilana olen saanut myös noin kymmenen kertaa vuodessa afasiakohtauksen. En pysty muodostamaan sanoja, en edes ajatuksia, mutta ymmärrän puhetta. Myös näihin kohtauksiin liittyy varsin paha olo. Yleensä nämä ovat aivan erillisiä migreenikohtauksista, mutta viime aikoina on tullut muutamia samanaikaisesti.

Migreenille on esitetty useita täysin toisistaan poikkeavia selityksiä, mm. ajatus, että verisuoniin olisi varastoitunut serotoniinia, joka yhtäkkiä vapautuu ja aiheuttaa migreenin. Voi olla. Varmaa on vain se, että toiselle toinen lääke käy, toiselle toinen. Joillekin ei mikään. Juomisaikaan en vielä saanut migreenikohtauksia, enkä tiedä migreenin ja alkoholin suhteesta.

Kaikkea sitä onkin! Näkyy olevan sinullakin. :-)

Itsellänikin on osittaisia migreenioireita. Ensin näkökenttä hajoaa. Yhä suurempia paloja näkökentästä häviää ja korvautuu ympätistön värillä. Lopulta en näe juuri mitään. Sitten näkökentän reunassa alkaa näkyä kirkas sahalaita, joka kasvaa hiljalleen koko kentän suuruiseksi. Tai näköhäiriöt tulevat päinvastaisessa järjestyksessä. Tulee erittäin paha olo. On pakko käydä pitkäkseen. Erikoista on, että ei tunne minkäänlaista päänsärkyä. Häiriöita on ollut kymmenkunta kertaa vuodessa noin 30 vuoden ajan.

Kymmenkunta vuotta sitten sain aivoverenvuodon. Jälkitilana olen saanut myös noin kymmenen kertaa vuodessa afasiakohtauksen. En pysty muodostamaan sanoja, en edes ajatuksia, mutta ymmärrän puhetta. Myös näihin kohtauksiin liittyy varsin paha olo. Yleensä nämä ovat aivan erillisiä migreenikohtauksista, mutta viime aikoina on tullut muutamia samanaikaisesti.

Migreenille on esitetty useita täysin toisistaan poikkeavia selityksiä, mm. ajatus, että verisuoniin olisi varastoitunut serotoniinia, joka yhtäkkiä vapautuu ja aiheuttaa migreenin. Voi olla. Varmaa on vain se, että toiselle toinen lääke käy, toiselle toinen. Joillekin ei mikään. Juomisaikaan en vielä saanut migreenikohtauksia, enkä tiedä migreenin ja alkoholin suhteesta.

Kaikkea sitä onkin! Näkyy olevan sinullakin. :-)

Oi ei, inhottavat oireet on sinullakin. Tosi inhottava vaiva koko migreeni. :/

Aivoverenvuotosi, liittyikö jotenkin migreeniin? Anteeksi, jos utelen liikaa. Ei ole pakko vastailla, ohitat vaan jos kyselen liian uteliaana.

Mullakin tulee toisinaan noita sahalaitoja ja ääriviivat näkyy joissakin väreissä. Riippuu se ääriviivan väri siitä mitä kohdetta ja minkä väristä katselen, näin olen päätellyt. Ja kohta onkin jo kova jyskytys toisella puolella päätä, tulee kylmä hiki, alkaa lihakset veltostua, tutisuttaa ja oksettaa oikeen perinpohjin.

Mullakin sanojen tuottaminen on vaikeeta, ärsyynnyn kun ajatus voi kulkea mutta sanat takeltelee ja puhe on semmoista puhun miten sattuu. Ja haen sanoja. Sanat voi tulla väärässä järjestyksessä. Joskus puutuu poski tai nenä, käsi.

Joskus vaan herään hirmuiseen päänsärkyyn ja heti oksettaa, kun ylös nousee sängystä. Ennakko oireina hurja väsymys, mielitekoja, kiukkuisuus ja yli hilpeys. :)

Toivon vaan, ettei lapseni peri tätä migreenitaipumusta ja muitakaan mun sairauksiani. :(

Suvussa on molemmin puolin vahvasti migreeniä. Äitini ja isäni puolella.

Äläpä muuta virka. :D

Kaikkea mahtuu maan ja taivaan välille, mutta ompahan meillä ihmeteltävää. :)

Kiva, kun vastailit. Lähden nukkumaan, joten hyvää yötä sinulle!

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Oi ei, inhottavat oireet on sinullakin. Tosi inhottava vaiva koko migreeni. :/

Aivoverenvuotosi, liittyikö jotenkin migreeniin? Anteeksi, jos utelen liikaa. Ei ole pakko vastailla, ohitat vaan jos kyselen liian uteliaana.

Mullakin tulee toisinaan noita sahalaitoja ja ääriviivat näkyy joissakin väreissä. Riippuu se ääriviivan väri siitä mitä kohdetta ja minkä väristä katselen, näin olen päätellyt. Ja kohta onkin jo kova jyskytys toisella puolella päätä, tulee kylmä hiki, alkaa lihakset veltostua, tutisuttaa ja oksettaa oikeen perinpohjin.

Mullakin sanojen tuottaminen on vaikeeta, ärsyynnyn kun ajatus voi kulkea mutta sanat takeltelee ja puhe on semmoista puhun miten sattuu. Ja haen sanoja. Sanat voi tulla väärässä järjestyksessä. Joskus puutuu poski tai nenä, käsi.

Joskus vaan herään hirmuiseen päänsärkyyn ja heti oksettaa, kun ylös nousee sängystä. Ennakko oireina hurja väsymys, mielitekoja, kiukkuisuus ja yli hilpeys. :)

Toivon vaan, ettei lapseni peri tätä migreenitaipumusta ja muitakaan mun sairauksiani. :(

Suvussa on molemmin puolin vahvasti migreeniä. Äitini ja isäni puolella.

Äläpä muuta virka. :D

Kaikkea mahtuu maan ja taivaan välille, mutta ompahan meillä ihmeteltävää. :)

Kiva, kun vastailit. Lähden nukkumaan, joten hyvää yötä sinulle!

Migreeni- ja afasiakohtaukset lienevät alunperin toisistaan riippumattomia. Edellisiä olen saanut 30 vuotta, jälkimmäisiä vain aivoverenvuodon jälkeen, noin 10 vuotta, tosin nykyisin myös yhtäaikaa. Aivoverenvuodon jälkeen muutenkin sanojen hakeminen on hyvin hidasta. Sama näyttää olevan sama vaiva sinullakin,

En tunne tarvetta selvitellä asiaa enempää, sillä pyrin laiminlyömään kaiken terveydenhoidon, jotta kuolisin mahdollisimman pian, mutta "luonnollisesti", jotten jättäisi läheisilleni taakaksi synkkää historiaa.

Hyvää yötä! :-)

• alkoholisti.kuivilla

Migreeni- ja afasiakohtaukset lienevät alunperin toisistaan riippumattomia. Edellisiä olen saanut 30 vuotta, jälkimmäisiä vain aivoverenvuodon jälkeen, noin 10 vuotta, tosin nykyisin myös yhtäaikaa. Aivoverenvuodon jälkeen muutenkin sanojen hakeminen on hyvin hidasta. Sama näyttää olevan sama vaiva sinullakin,

En tunne tarvetta selvitellä asiaa enempää, sillä pyrin laiminlyömään kaiken terveydenhoidon, jotta kuolisin mahdollisimman pian, mutta "luonnollisesti", jotten jättäisi läheisilleni taakaksi synkkää historiaa.

Hyvää yötä! :-)

Huomenta!

Nyt vasta huomasin, että aivoverenvuodon ja migreenin suhde kiinnostanee sinua, koska miettinet, onko sinulla kohonnut riski saada aivoverenvuoto. Tuskin. Aivoverenvuotohan johtuu siitä, että jossakin kohtaa aivojen verisuonissa on heikko kohta, n. 10 % saa aivoverenvuodon. Henkilöllä joka jo on saanut, ei ole kohonnutta riskiä saada uutta. Se on edelleen vain 10 % niin kuin alunperin terveelläkin.

Kohonneella verenpaineella on korrelaatio aivoverenvuotoon, mutta varsinkaan miehet eivät mielellään ota lääkkeitä sitä vastaan, koska ne kaikki aiheuttavat, ettei ota eteen. Seksuaaliset ajatukset ja halu laueta säilyvät, mutta erektiota ei tule, ja yhdyntä käy mahdottomaksi.

Väitetään, että vaikutusta ei olisi naisilla. Luultavasti kuitenkin on. Jos verenpainelääkityksellä kerran on alentava vaikutus erektioon, on luultavaa, että se vaikuttaa samalla tavalla myös vitun paisuvaiskudoksiin ja kykyyn tuntea seksuaalista kiihotusta. Koska naisilla on muutenkin enemmän orgasmivaikeuksia, eikä ulospäin näkyvää erektiota ole, kiihottumattomuus pannaan helposti vain sen piikkiin, että on nainen.

Miehelläkin kyrpä kostuu runsaasti, vaikka ei kovetu. Sama lienee naisen. Vittu kostuu, vaikka paisuvaiskudokset eivät turpoa riittävästi, ja vaikeuksia etsitään virheellisesti muualta.

Huomenta!

Nyt vasta huomasin, että aivoverenvuodon ja migreenin suhde kiinnostanee sinua, koska miettinet, onko sinulla kohonnut riski saada aivoverenvuoto. Tuskin. Aivoverenvuotohan johtuu siitä, että jossakin kohtaa aivojen verisuonissa on heikko kohta, n. 10 % saa aivoverenvuodon. Henkilöllä joka jo on saanut, ei ole kohonnutta riskiä saada uutta. Se on edelleen vain 10 % niin kuin alunperin terveelläkin.

Kohonneella verenpaineella on korrelaatio aivoverenvuotoon, mutta varsinkaan miehet eivät mielellään ota lääkkeitä sitä vastaan, koska ne kaikki aiheuttavat, ettei ota eteen. Seksuaaliset ajatukset ja halu laueta säilyvät, mutta erektiota ei tule, ja yhdyntä käy mahdottomaksi.

Väitetään, että vaikutusta ei olisi naisilla. Luultavasti kuitenkin on. Jos verenpainelääkityksellä kerran on alentava vaikutus erektioon, on luultavaa, että se vaikuttaa samalla tavalla myös vitun paisuvaiskudoksiin ja kykyyn tuntea seksuaalista kiihotusta. Koska naisilla on muutenkin enemmän orgasmivaikeuksia, eikä ulospäin näkyvää erektiota ole, kiihottumattomuus pannaan helposti vain sen piikkiin, että on nainen.

Miehelläkin kyrpä kostuu runsaasti, vaikka ei kovetu. Sama lienee naisen. Vittu kostuu, vaikka paisuvaiskudokset eivät turpoa riittävästi, ja vaikeuksia etsitään virheellisesti muualta.

Huomenta!

No mulla on verenpainelääkitys, kohonneeseen verenpaineeseen. Olisi kai pitänyt olla jo vuosia sitten. Minusta tuo lääkitys hiukan helpottaa myös näihin päänsärkyihin. Sen jälkeen kun sain ensimmäisen kerran lääkitystä, joka hillitsi paineita ja sykkeitä, huomasin päänsärkyjen rauhoittuvan ja päänsärkykertojen vähentyneen.

Yhä edelleen migreeniä joskus on, mutta ei sinnepäinkään mitä nuorena. Saattoi olla 3-4 kertaa viikossa kunnon kohtaus päällä. Vuoteenomana. Ja vuosien ajan, ei puhettakaan etteikö joka viikko olisi ollut ees kerran migreenikohtaus ja oksenneltu. Aika rankkaa, kun rehellisesti sanon. Vaikuttaa elämään aika oleellisesti.

En kyllä ole huomannut ongelmia seksipuolella. Pikemminkin päinvastoin. Vähemmän kipuja, enemmän kykyjä kanssakäymiseenkin. Toki mä en ole ikinä ollut mikään seksuaalisesti hyrräävä moottori. En edes nuorena.

Lempi on kuumaa, kun innostun mutta en niin vain innostu. Ja siitä ei voi syyttää lääkkeitä eikä migreeniäkään. :D

Se on luonteessa, luissa ja ytimisiiä. :P

Ootko muuten se sama, jolla oli riippukeinun kuva rekatussa nimimerkissä vai yhdistänkö vaan omiani?

• alkoholisti.kuivilla
        LadyZorro kirjoitti:

Huomenta!

No mulla on verenpainelääkitys, kohonneeseen verenpaineeseen. Olisi kai pitänyt olla jo vuosia sitten. Minusta tuo lääkitys hiukan helpottaa myös näihin päänsärkyihin. Sen jälkeen kun sain ensimmäisen kerran lääkitystä, joka hillitsi paineita ja sykkeitä, huomasin päänsärkyjen rauhoittuvan ja päänsärkykertojen vähentyneen.

Yhä edelleen migreeniä joskus on, mutta ei sinnepäinkään mitä nuorena. Saattoi olla 3-4 kertaa viikossa kunnon kohtaus päällä. Vuoteenomana. Ja vuosien ajan, ei puhettakaan etteikö joka viikko olisi ollut ees kerran migreenikohtaus ja oksenneltu. Aika rankkaa, kun rehellisesti sanon. Vaikuttaa elämään aika oleellisesti.

En kyllä ole huomannut ongelmia seksipuolella. Pikemminkin päinvastoin. Vähemmän kipuja, enemmän kykyjä kanssakäymiseenkin. Toki mä en ole ikinä ollut mikään seksuaalisesti hyrräävä moottori. En edes nuorena.

Lempi on kuumaa, kun innostun mutta en niin vain innostu. Ja siitä ei voi syyttää lääkkeitä eikä migreeniäkään. :D

Ootko muuten se sama, jolla oli riippukeinun kuva rekatussa nimimerkissä vai yhdistänkö vaan omiani?

Koska verenpaineella ja migreenillä on positiivista korrelaatiota, on luonnollista, että verenpainelääkitys vähentää migreenioireita.

Olen sama, rekattu nimimerkkini on rennostiM, mutta käytin tässä keskustelussa nimimerkkiä, josta käy esille nimenomaan, että olen alkoholisti ja kuivilla.

Aloitin aikoinani opiskelut yliopistossa, mutta opinnot jäivät kesken alkoholismin takia. Pääsin kuitenkin kuiville 40 vuotta sitten. Aluksi en suinkaan ajatellut jatkaa opintojani, mutta oltuani kuivilla puolenkymmentä vuotta, sain innostuksen jatkaa opintojani aivan tiedonhalun takia. Kunnianhimoa minulla ei ole, enkä ole koskaan tavoitellut korkeita virkoja.

Olen nyt eläkkeellä, kahden tiedekunnan maisteri, mutta suorittanut kaksi sivulaudaturia. Ajattelutapani on luonnontieteellinen. Hiukkasfysiikka, fysikka, kemia, biologia, evoluutiopsykologia ja sosiobiologia muodostavat katkeamattoman jatkumon ja loogisesti yhtenäisen maailmakuvan, jossa "tasolta" toiselle siirryttäessä ei tule mitään lisää, ei vitaalivoimaa, ei emergenssia, vaan ainoastaan monimutkaisuutta ja niitä ominaisuuksia, joita jo alkeishiukkasilla on.

Luonnontieteellisten asioiden ohella sekä käyttäytymisen geenipohjan havaitsemisesta ja evoluution mekanismista siinä, olen kiinnostunut erityisesti kielitieteestä. Myös historia on minusta tietoa lisäävä.

Tieteelliset asiat ovat tutkimuksella verifioitavissa, joten ne ovat puhtaasti tietopuolisia, mutta on minulla myös mielipidetasokin, ideologinen puoli. Kannatan kaikissa asioissa suurta vapaamielisyyttä, sellaisissakin asioissa, jotka eivät minua itseäni imponoi, kunhan ei vain vahingoiteta toista. Väkivaltaviihteelle, jota melkein kaikki viihde on, sanon jyrkän ein, mutta sallin sen kuitenkin niille, joilla se ei johda toista vahingoittavaan käytökseen.

Sen sijaan olen seksiviihteelle hyvin myönteinen, sillä se näyttää olevan vaaratonta. Geeniperäisen katsantoni mukaan, joka on tiedepiireissä jokseenkin ainoa, seksuaalista suuntausta ei voi muuttaa. Asiaan vaikuttaa myös tabumaisuus. Nykyisin tiedetään paljon enemmän kuin ennen internetin takia, jossa ei juuri ole sensuuria, joten ihmisen seksuaalisuuden moninaisuuus ja pysyvyys on monille tuttu.

Yhteiskunnan ajattelutavan kannalta olen pessimisti, mutta koska evoluutio hyötynäkökohdan takia on kehittänyt ihmisen yltiöoptimistiseksi. Todellisuudessa olen realisti. Elämä on kärsimystä ja loputonta kilpailua.

Olen pyrkinyt huonolla menestyksellä elvyttämään kauniita sanoja vittu ja kyrpä, jotka katosivat "sivistyneestä" kielestä viktoriaanisella ajalla. Muutama vuosikymmen sitten myös pillu ja kulli olivat täysin kiellettyjä, mutta ovat nyt elpymässä. Kielitieteellisen katsantoni mukaan rikkaaseen kieleen kuuluu runsas synonyymien käyttö. Uudissanoja en suosi, jos vanhat kauniit sanat ovat elvytettävissä.

On epätieteellistä nostaa toinen sukupuoli paremmaksi kuin toinen. Biologian opetus on, että yhteistyö tuottaa suurimman jälkeläismäärän. Se on evolutiivisen hyödyn ainoa (!) kriteeri. Mutta koska olen mies, minulle tietysti täytyy olla sallittu miehen tunnemaailma, kuten vastaavasti naiselle naisen. En häpeä tunnustaa, että naisen vittu on minusta kauneinta, mitä ikinä olen voinut nähdä. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö muutkin asiat merkitsisi, älykkyys, herttaisuus, eleganssi, kaikkinainen hienostuneisuus. Kaikki merkitsee.

On hyvin, hyvin harvinaista, että naisella olisi muu kuin kaunis vittu. Olen sillä kannalla, että vittua tulee voida näyttää silkasta ystävällisyydestä myös muille miehille. Miehet arvostavat sitä suunnattomasti, vaikkeivät kehtaa sanoa. Samalla nainen saa tuntea olevansa prinsessa.

En mielelläni puhu itsestäni, enemmän niistä asioista, joita kannatan, luonnontieteellinen katsanto ja vapaamielinen ideologia. :-)

• Ladyout

Koska verenpaineella ja migreenillä on positiivista korrelaatiota, on luonnollista, että verenpainelääkitys vähentää migreenioireita.

Olen sama, rekattu nimimerkkini on rennostiM, mutta käytin tässä keskustelussa nimimerkkiä, josta käy esille nimenomaan, että olen alkoholisti ja kuivilla.

Aloitin aikoinani opiskelut yliopistossa, mutta opinnot jäivät kesken alkoholismin takia. Pääsin kuitenkin kuiville 40 vuotta sitten. Aluksi en suinkaan ajatellut jatkaa opintojani, mutta oltuani kuivilla puolenkymmentä vuotta, sain innostuksen jatkaa opintojani aivan tiedonhalun takia. Kunnianhimoa minulla ei ole, enkä ole koskaan tavoitellut korkeita virkoja.

Olen nyt eläkkeellä, kahden tiedekunnan maisteri, mutta suorittanut kaksi sivulaudaturia. Ajattelutapani on luonnontieteellinen. Hiukkasfysiikka, fysikka, kemia, biologia, evoluutiopsykologia ja sosiobiologia muodostavat katkeamattoman jatkumon ja loogisesti yhtenäisen maailmakuvan, jossa "tasolta" toiselle siirryttäessä ei tule mitään lisää, ei vitaalivoimaa, ei emergenssia, vaan ainoastaan monimutkaisuutta ja niitä ominaisuuksia, joita jo alkeishiukkasilla on.

Luonnontieteellisten asioiden ohella sekä käyttäytymisen geenipohjan havaitsemisesta ja evoluution mekanismista siinä, olen kiinnostunut erityisesti kielitieteestä. Myös historia on minusta tietoa lisäävä.

Tieteelliset asiat ovat tutkimuksella verifioitavissa, joten ne ovat puhtaasti tietopuolisia, mutta on minulla myös mielipidetasokin, ideologinen puoli. Kannatan kaikissa asioissa suurta vapaamielisyyttä, sellaisissakin asioissa, jotka eivät minua itseäni imponoi, kunhan ei vain vahingoiteta toista. Väkivaltaviihteelle, jota melkein kaikki viihde on, sanon jyrkän ein, mutta sallin sen kuitenkin niille, joilla se ei johda toista vahingoittavaan käytökseen.

Sen sijaan olen seksiviihteelle hyvin myönteinen, sillä se näyttää olevan vaaratonta. Geeniperäisen katsantoni mukaan, joka on tiedepiireissä jokseenkin ainoa, seksuaalista suuntausta ei voi muuttaa. Asiaan vaikuttaa myös tabumaisuus. Nykyisin tiedetään paljon enemmän kuin ennen internetin takia, jossa ei juuri ole sensuuria, joten ihmisen seksuaalisuuden moninaisuuus ja pysyvyys on monille tuttu.

Yhteiskunnan ajattelutavan kannalta olen pessimisti, mutta koska evoluutio hyötynäkökohdan takia on kehittänyt ihmisen yltiöoptimistiseksi. Todellisuudessa olen realisti. Elämä on kärsimystä ja loputonta kilpailua.

Olen pyrkinyt huonolla menestyksellä elvyttämään kauniita sanoja vittu ja kyrpä, jotka katosivat "sivistyneestä" kielestä viktoriaanisella ajalla. Muutama vuosikymmen sitten myös pillu ja kulli olivat täysin kiellettyjä, mutta ovat nyt elpymässä. Kielitieteellisen katsantoni mukaan rikkaaseen kieleen kuuluu runsas synonyymien käyttö. Uudissanoja en suosi, jos vanhat kauniit sanat ovat elvytettävissä.

On epätieteellistä nostaa toinen sukupuoli paremmaksi kuin toinen. Biologian opetus on, että yhteistyö tuottaa suurimman jälkeläismäärän. Se on evolutiivisen hyödyn ainoa (!) kriteeri. Mutta koska olen mies, minulle tietysti täytyy olla sallittu miehen tunnemaailma, kuten vastaavasti naiselle naisen. En häpeä tunnustaa, että naisen vittu on minusta kauneinta, mitä ikinä olen voinut nähdä. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö muutkin asiat merkitsisi, älykkyys, herttaisuus, eleganssi, kaikkinainen hienostuneisuus. Kaikki merkitsee.

On hyvin, hyvin harvinaista, että naisella olisi muu kuin kaunis vittu. Olen sillä kannalla, että vittua tulee voida näyttää silkasta ystävällisyydestä myös muille miehille. Miehet arvostavat sitä suunnattomasti, vaikkeivät kehtaa sanoa. Samalla nainen saa tuntea olevansa prinsessa.

En mielelläni puhu itsestäni, enemmän niistä asioista, joita kannatan, luonnontieteellinen katsanto ja vapaamielinen ideologia. :-)

Heh, nyt tuli tyhjentävää tekstiä kuorma- autollinen. 😃

Siinä oli monen monta sellaista asiaa ja sanaa joihin minun järkeni ei riitä alkuunkaan. Mutta on aina mielenkiintoista nähdä ihmisten innostus ja oppia ihmisiltä.

Vaikka jokin asia ei olisikaan aivan ominta ja innostavinta, tuo tieto ja sen jakaminen innostaa.☺️

Noniin, jotakin tuttua minä sinusta tuossa jo aavistunkin, ennen näitä elvytettäviä sukuelinsanojakin.

Hyvä, että täällä on ihmisiä joilla on erilaista tietoa ja elämänkokemusta, se tekee mielenkiintoista keskustelusta. Olet veikeä persoona. ☺️

Huomasin että ketjuun kommentoi henkilö jolla on vahvoja mielipiteitä asiasta, ja tein sinua varten aloituksen aiheesta vähän eri lähestymiskulmasta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15336955/juoppous-on-asennevamma

Tein tuon jo eilen, en tiedä jäikö se huomaamatta sulta vai etkö halua lähestyä aihetta erilaisesta kulmasta...

• alkoholisti.kuivilla

Jäi tuosta edellisestä pois aivan oleellinen, kulttuuriantropologia. Pane se ensimmäiseksi ennen kielitiedettä ja historiaa.

Siitä, että parinvalinnassa kaikki asiat merkitsevät, mutta toiset seikat merkitsevät enemmän, seuraa merkillinen matemaattinen seikka, hyvien ominaisuuksien kasaantuminen. Tämän voi havaita aivan käytännössä, kun siihen tulee kiinnittäneeksi huomiota. Katson nyt asiaa miehen kannalta, mutta mutis mutandis asia on sama toisinkinpäin.

Mitä kauniimpi ja halutumpi tyttö on, sitä älykkäämpi hän on, ei aina, mutta keskimäärin. Hänet valloittaa haluttu mies. Älykäs mies on haluttu ja etsii ensisijaisesti älykästä naista. Heidän geeninsä runsastuvat populaatiossa. Ihmisen sekä älykkyys että vastakkaisen sukupuolen kokema kauneustuntemus ovat voimistuneet evoluution mukana. Sama pätee muittenkin haluttujen ominaisuuksien suhteen. Ne kasautuvat samoille yksilöille.

Parinvalinnan peruusteena on myös vitun ulkonäkö, vaikkei äkkiseltään arvaisi. Mies ei ole pelkästään valinnut alitajuisesti myös sillä perusteella, vaan vaikuttanut valinnallaan ja arvostuksillaan tyttöjen vitun ulkonäköön aivan samalla tavalla, kuin riikinkukkonaaras valitsee komeapyrstöisimmän koiraan. Tämäkin ominaisuus kasautuu.

Toisinpäin tämä toteutuu vähemmän, sillä evoluutio on kehittänyt tytön etsimään hyvää elättäjää. Siksi tytöt arvioivat geeniensa ja sisäerityksensä mukaisesti miestä paljon kokonaisvaltaisemmin kuin miehet naista. Vittu merkitsee miehelle todella paljon enemmän kuin kyrpä naiselle.

Koska kirjoituksistasi olen havainnut, että olet älykäs, herttainen, elegatti, kaikkin puolin hienostunut ja empaatinen, on minulla kasaantumisen takia suuri syy olettaa, että olet kaunis ja sinulla on hyvin, hyvin suloinen ja nätti vittu. Toivottavasti et pahastunut ja pitänyt lausumaani liian rohkeana. Jos pidit, pyörrän tyystin pyhät sanani, mutta vaikutelma jää.☺️

• liquid.o
        LadyZorro kirjoitti:

Huomenta!

Libidoon ja jopa seksuaaliseen kypsymiseen vaikuttaa monet seikat. Keskitysleiriolosuhteissa ollaan havaittu libidon aktivisoitumista ja miesten määrä taloudessa (veljien) taas tyttöjen seksuaalisen kehitykseen vaikuttaa mm. monien veljien ja isän läsnäolo (mm.feromonit) niin että se myöhentää sukukypsyyden saavuttamista. Epäedulliset kotiolot varhentavat sukukypsyytden saavuttamista. Niin ttä ei se niin selkärangassa ole, vaikka moni vakaat olot ja ja ympäristön saaneet niin luulevat. Monella seksuaalisuus on varsin vaihtelevaa (tuskin kuitenkaan kiinnostussuntautuneisuus), riippuen tietysti herkkyydestä ympäristölle, ja sille, kuinka vaihtelevaia ympäristöolot ovat.

• alkoholisti.kuivilla
        Ananias kirjoitti:

Huomasin että ketjuun kommentoi henkilö jolla on vahvoja mielipiteitä asiasta, ja tein sinua varten aloituksen aiheesta vähän eri lähestymiskulmasta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15336955/juoppous-on-asennevamma

Tein tuon jo eilen, en tiedä jäikö se huomaamatta sulta vai etkö halua lähestyä aihetta erilaisesta kulmasta...

En ole kiinnostunut väittelystä. Meillä hyvin harvoilla alkoholisteilla, jotka olemme kuivilla, on syytä keskittää toimemme. Jos pyrimme käännyttämään asiaa kokematonta, emme saa mitään tulosta.

Ajatuksia, joita arvelet uusiksi näkökulmiksi, esitettiin paljon yleisemmin 1970-luvulla kuin nyt. Varsinkin sosiologian professori Kettil Bruun esitti radikaalipsykologian mukaisesti, että alkoholismi ei johtuisi yksilöllisistä ominaisuuksista, ei geneettisistä eikä kasvatuksellisista syistä, vaan että yhteiskunnan leimaamistaipumus aiheuttaisi niin alkoholismin kuin muunkin poikkeavan käyttäytymisen.
        http://www.kettilbruun.org/who-was-kettil-bruun/

Muuten ajan henki 1970- ja vielä 1980-luvulla oli, että piti selittää alkoholismin johtuvan yksinomaan ympäristötekijöista. Edes Alkon tutkijat, jotka olivat viljelleet puhtaaksi sekä geneettisesti puhtaan alkoholistisen että täysraittiin rottakannan (8 sukupolvea), eivät uskaltaneet julkaista tietojansa potkujen pelossa ja pelossa joutua tutkijayhteisön ulkopuolelle.

Rohkein heidän tutkimusraporttinsa oli Alkoholipolitiikka-lehdessä, jossa mainittiin ohimennen, että alkoholismissa saattoi olla mukana myös geneettinen komponentti. Tämä oli ainoa genetiikkaan viittaava artikkeli, mitä silloin näin. Nyt tutkimus on julkisestikin aivan toisella kannalla

Nämä ovat mennyttä aikaa. Nyt tiedetään varmasti, ja on myös vaaratonta kertoa, että alkoholismi on 100 %:sti perinnöllinen sairaus. Identtiset kaksoset ovat aina identtiset alkoholin suhteen. Ottolapset noudattavat vain biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa. Ottovanhempiin ei ole minkäänlaista korrelaatiota. Niillekin maallikoille, jotka eivät tunne geenitutkimusta, tämän pitäisi olla selvää tekstiä, mutta jostakin syystä ei ole. Ei tunneta tieteellistä biologista tutkimusta, ja tilalle otetaan ideologia.

Olen riittävän selvästi kertonut biologisen tutkimuksen kannan, en tunne pienintäkään halua jatkaa keskustelua.

En ole kiinnostunut väittelystä. Meillä hyvin harvoilla alkoholisteilla, jotka olemme kuivilla, on syytä keskittää toimemme. Jos pyrimme käännyttämään asiaa kokematonta, emme saa mitään tulosta.

Ajatuksia, joita arvelet uusiksi näkökulmiksi, esitettiin paljon yleisemmin 1970-luvulla kuin nyt. Varsinkin sosiologian professori Kettil Bruun esitti radikaalipsykologian mukaisesti, että alkoholismi ei johtuisi yksilöllisistä ominaisuuksista, ei geneettisistä eikä kasvatuksellisista syistä, vaan että yhteiskunnan leimaamistaipumus aiheuttaisi niin alkoholismin kuin muunkin poikkeavan käyttäytymisen.
        http://www.kettilbruun.org/who-was-kettil-bruun/

Muuten ajan henki 1970- ja vielä 1980-luvulla oli, että piti selittää alkoholismin johtuvan yksinomaan ympäristötekijöista. Edes Alkon tutkijat, jotka olivat viljelleet puhtaaksi sekä geneettisesti puhtaan alkoholistisen että täysraittiin rottakannan (8 sukupolvea), eivät uskaltaneet julkaista tietojansa potkujen pelossa ja pelossa joutua tutkijayhteisön ulkopuolelle.

Rohkein heidän tutkimusraporttinsa oli Alkoholipolitiikka-lehdessä, jossa mainittiin ohimennen, että alkoholismissa saattoi olla mukana myös geneettinen komponentti. Tämä oli ainoa genetiikkaan viittaava artikkeli, mitä silloin näin. Nyt tutkimus on julkisestikin aivan toisella kannalla

Nämä ovat mennyttä aikaa. Nyt tiedetään varmasti, ja on myös vaaratonta kertoa, että alkoholismi on 100 %:sti perinnöllinen sairaus. Identtiset kaksoset ovat aina identtiset alkoholin suhteen. Ottolapset noudattavat vain biologisten vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa. Ottovanhempiin ei ole minkäänlaista korrelaatiota. Niillekin maallikoille, jotka eivät tunne geenitutkimusta, tämän pitäisi olla selvää tekstiä, mutta jostakin syystä ei ole. Ei tunneta tieteellistä biologista tutkimusta, ja tilalle otetaan ideologia.

Olen riittävän selvästi kertonut biologisen tutkimuksen kannan, en tunne pienintäkään halua jatkaa keskustelua.

"Olen riittävän selvästi kertonut biologisen tutkimuksen kannan, en tunne pienintäkään halua jatkaa keskustelua."

-Näinhän se menee uskovaisillakin, uskosta voi keskustella vain raamatun pohjalta. Joku voisi sanoa että se on turvallisinta, siinä ikäänkuin käydään oikeutta vain todisteilla mitkä itse haluaa hyväksyä.

• alkoholisti.kuivilla
        liquid.o kirjoitti:

Libidoon ja jopa seksuaaliseen kypsymiseen vaikuttaa monet seikat. Keskitysleiriolosuhteissa ollaan havaittu libidon aktivisoitumista ja miesten määrä taloudessa (veljien) taas tyttöjen seksuaalisen kehitykseen vaikuttaa mm. monien veljien ja isän läsnäolo (mm.feromonit) niin että se myöhentää sukukypsyyden saavuttamista. Epäedulliset kotiolot varhentavat sukukypsyytden saavuttamista. Niin ttä ei se niin selkärangassa ole, vaikka moni vakaat olot ja ja ympäristön saaneet niin luulevat. Monella seksuaalisuus on varsin vaihtelevaa (tuskin kuitenkaan kiinnostussuntautuneisuus), riippuen tietysti herkkyydestä ympäristölle, ja sille, kuinka vaihtelevaia ympäristöolot ovat.

Muidenkin asioiden kehitykseen vaikuttavat mitä moninaisemmat ympäristöolot, mutta miten ne vaikuttavat, johtuu geeneistä. Samanlaisella geenistollä syntyy erilainen ilmiasu eri oloissa. Kouluesimerkkinä oli voikukka. Kun geeneiltään identtiset siemenet kylvetään erilaiseen maahan, tuloksena on ilmiasultaan hyvin erilaiset voikukat, kuitenkin ne tuottavat samanlaisia siemeniä. Vain geenit periytyvät.

Pieni poikkeus on epigeeninen periytyminen. Itulinjaan satunut metyloituminen, geenin estyminen, periytyy, mutta epigeeninen metyloituminen purkautuu parissa sukupolvessa.

• multimotio
        liquid.o kirjoitti:

Seksuaaliseen kanssakäymiseen hakeudutaan ja ajaudutaan myös monista syistä. Varsinainen libido eli panetus on vain yksi ja harvoin ainut vaikutin. Joskus sitä ei edes ole.

• alkoholisti.kuivilla
        Ladyout kirjoitti:

Heh, nyt tuli tyhjentävää tekstiä kuorma- autollinen. 😃

Siinä oli monen monta sellaista asiaa ja sanaa joihin minun järkeni ei riitä alkuunkaan. Mutta on aina mielenkiintoista nähdä ihmisten innostus ja oppia ihmisiltä.

Vaikka jokin asia ei olisikaan aivan ominta ja innostavinta, tuo tieto ja sen jakaminen innostaa.☺️

Noniin, jotakin tuttua minä sinusta tuossa jo aavistunkin, ennen näitä elvytettäviä sukuelinsanojakin.

Hyvä, että täällä on ihmisiä joilla on erilaista tietoa ja elämänkokemusta, se tekee mielenkiintoista keskustelusta. Olet veikeä persoona. ☺️

Kiitos! Olet kai edelleen LadyZorro?

Olen huomannut, että mitä vanhemmaksi tulee, sen vapaammaksi tulee yhteiskunnan normeista. Siihen ovat vaikuttaneet myös kulttuuriantropologian opinnot. Uskaltaa sanoa ideologisista asioista ja tuntemuksista, mitä nuorena ei olisi uskaltanut. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä varmemmaksi käy, että tieteellinen selitys ja tutkimus on ainoa tie tietoon.

Netin loputtomien väittelyitten keskellä, trollien ympäröimänä, vähä- ja varmatietoisten isottelijoiden keskellä on ollut ilo keskustella sinun kaltaisesi fiksun naisen kanssa. Kiitoksia!

Poistun nyt ainakin toistaiseksi palstalta. Näkemiin! ☺️

• alkoholisti.kuivilla

En ole aikaisemmin joutunut keskusteluun nimimerkki Ananiaksen kanssa. Aluksi hänen kysymyksensä vaikuttivat aivan tavallisilta tiedon puutteesta johtuvilta, mutta matkan varrella hän kiihtyi, lopulta aivan raivoon asti. Varsinkin hänen raivonsa kohdistui sopimattomasti nimitellen misspönttöuuniin ja Harmaaritariin.

Ananiaksella näyttää olevan vähän tietoa, mutta paljon common sense -mutua. Lisäksi hän näytti pitävän aloittamaansa keskustelua omanaan ja olevansa oikeutettu määräämään, ketkä ja miten saavat osallistua keskusteluun. Hylättävä ajatus.

Kerrattakoon varmuuden vuoksi, että kaikki saavat osallistua kaikkiin keskusteluihin. Toki hänkin saa osallistua, mutta ei pidä ihmetellä, jos häntä pidetään riidankylväjänä ja henkisesti köyhänä, kuten muista puheenvuoroista havaitsin.

• viinamies

Jos mies ei juo viinaa syrjäytyy hän kaveripiiristä eikä voi tavata naisia. Jos haluaa tyttöystävän, perheen ja lapsia, pitää juoda viinaa jotta voi luoda suhteita naisiin.
      Viina on liima joka liittää naisen ja miehen toisiinsa. Suhteet naisiin alkavat lähes poikkeuksetta alkoholin avulla.

Raittiit jäävät yksin. Siksi pitää juoda.

• Viinamies---

jos ei käytä alkoholia niin jää varmana ilman parisuhdetta.

• alkoholisti.kuivilla

<<jos ei käytä alkoholia niin jää varmana ilman parisuhdetta.>>

Ylisanat pilaavat viestin. Pitäisi sanoa: "Jää todennäköisemmin ilman parisuhdetta, jos ei käytä alkoholia." Sana "varmana" on liioittelua.

• Naisetkindokaa

Alkoholismia aiheuttava geeni on jokaisella suomalaisella .
      Se ei yksinään aiheuta alkoholismia kenellekkään.
      Ympäristötekijät on oltava suotuisat ratkeamiselle, eli kaveripiiri.

• alkoholisti.kuivilla

Alkoholismin perintätapa on monigeeninen. Yksi geeni ei tee kellekään alkoholismia, vaan täytyy olla koktail geenejä. Jos on joku alkoholismia aiheuttava koktail, tukee aina alkoholistiksi, jos ei ole, ei koskaan voi tulla.

On erittäin harhaanjohtavaa puhua alkoholismiin johtavasta geenistä. Alkoholismi periytyy siis kuin pitkäkasvuisuus. Yksi geeni ei tee patkäkasvuiseksi, vaan monta geeniä yhtaikaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      19
      2508
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      180
      2381
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1233
    4. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      105
      1117
    5. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      232
      1105
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      37
      920
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      907
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      32
      834
    9. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      132
      810
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43