Miksi tälläistä maahan kaatuilua, itkemistä, yms. kokemuksia ei pidetä Pyhän Hengen tekoina vaan suorilta käsin tuomitaan kaikki tuollainen sielulliseksi toiminnaksi? Raamatussa kerrotaan tälläisestä hurmostilassa olemisesta ja maahan kaatuilusta Jumalan Hengen toimintana, mm. 1. Samuelin kirjassa 19:23-24, joka menee Kirkkoraamattu 92 käännöksen mukaan näin:
"Kun hän lähti kulkemaan sinnepäin, Jumalan henki yllätti myös hänet, niin että hän vaelsi hurmostilassa koko matkan Raman Najotiin saakka. Hänkin riisui vaatteensa ja riehui hurmoksissa Samuelin edessä kunnes kaatui maahan, ja siinä hän makasi alastomana koko sen päivän ja yön. Näin syntyi sanaparsi "Onko Saulkin profeetta?".
Tuossahan aivan selvästi kerrotaan, että "JUMALAN HENKI yllätti myös hänet" ja sai hänet hurmostilaan ja lopulta kaatumaan maahan. Mutta silti olen nähnyt monien Kristittyjen tuomitsevan tälläiset kokemuksen epäaidoksi, sielulliseksi, epäraamatulliseksi tai muuksi vastaavaksi, mikä ei ole Pyhän Hengen vaikutuksesta tai pahimmillaan sielunvihollisen tekoja.
En väitä, etteikö jossain päin maailmaa olisi myös tälläistä epäaitoa hengellisyyttä ilmaantunut, missä kaatuillaan maahan ja sekoillaan ja äännellään oudosti, mutta en myöskään voi tuomita kaikkea tällästä olevan peräisin paholaisesta, tämän Jumalan Sanan perusteella.
Itse en ole ikinä kokenut tälläistä, mutta olen muutaman kerran nähnyt tälläistä tapahtuvan. Saman pastorin johdosta, jonka kautta ihmiset kaatuilivat, näin myös ainakin yhden henkilön saavan aidon vapauden, millaista en ole vielä nähnyt kenelläkään olevan maailmassa. Miksi silti monella Kristityllä on niin paljon mielipahaa tälläistä toimintaa kohtaan, todennäköisesti ilman omakohtaista kokemusta asiasta?
Maahan kaatuilu yms.
43
611
Vastaukset
- Kirjakääröt
1Sam.19:24 Biblia (1776) Niin hänkin riisui vaatteensa ja propheteerasi Saulin edessä, ja lankesi alasti maahan koko sen päivän ja koko yön, sentähden sanotaan: Onko Saulikin prophetain seassa?
- missäkäsityskyky
eikö aöloittaja näe mikäoli Saulin kokonaisuus siinä tilanteessa jossa hän joutui hurmoksiin, hänhän oli murhaajan mielellä liikkeellä ja kuvittelet että hän oli siinä oikealla tavalla hurmoksissa samoin kuin koko sakki joit alähetettiin ottamaan Davidia kiinni, kuinka sokea olet !!?
- SamuelinkirjastaAP
Ymmärtääkseni myös Samuel oli siellä paikalla tekemässä samaa. "Hänkin riisui vaatteensa". Painopiste on sanassa hänKIN. Kannattaa lukea ja tutkia, eikä luoda omaa käsitystä sen perusteella mikä näyttää oikealta tai väärältä omasta mielestä.
- juperiko
SamuelinkirjastaAP kirjoitti:
Ymmärtääkseni myös Samuel oli siellä paikalla tekemässä samaa. "Hänkin riisui vaatteensa". Painopiste on sanassa hänKIN. Kannattaa lukea ja tutkia, eikä luoda omaa käsitystä sen perusteella mikä näyttää oikealta tai väärältä omasta mielestä.
Samuel ei välttämätt'ä ollut alasti. Samuelin mukana liikkui profeetanoppilaita ja osa profeetanoppilaista saattoi olla alasti ja siksi sanotaan, että SaulKIN riisui vaatteensa.
- SamueliAP
juperiko kirjoitti:
Samuel ei välttämätt'ä ollut alasti. Samuelin mukana liikkui profeetanoppilaita ja osa profeetanoppilaista saattoi olla alasti ja siksi sanotaan, että SaulKIN riisui vaatteensa.
Pointtini ei ollut, että olivatko Samuel ja Saul alasti vai ei. Vaan pointti oli, että Saul päätyi tekemään samaa mitä Samuel. Sen takia painotinkin KIN-loppupäätettä. Jos osa profeetan oppilaista saattoi olla alasti, niin olivatko hekin pahan hengen vallassa tämän perusteella? Jos olivat, minkä tähden Samuel antoi heidän olla hänen opetettavana? Toivottovasti käsität pointtini.
- nähtyä-koettua
Kaatuilu ja hillitön nauraminen eivät koroita Kristusta.
Jotkut tavoittelevat jopa kaatumiskokemusta.
Jumala on järjestyksen eikä villin menon Jumala.- SamueliAP
Miten perustelet sen, että kun Jumalan henki yllätti Saulin, niin hän riisui vaatteensa ja reihui hurmostilassa? Jakeen perusteella voidaan myös olettaa, että Samuel, joka oli Jumalan valitsema profeetta oli paikalla myöskin alasti ja todennäköisesti yhtä hurmoksessa.
Miksi siis mielipiteesi on erilainen kuin mitä Raamattu kertoo Jumalan hengen toiminnasta? En tahdo aiheuttaa riitaa, muttet myöskään voi vakuuttavasti perustella minulle sitä, miksi olisin väärässä, tai miksi kyseinen jae on väärä tapa tulkita Jumalan hengen toimintana? - SamueliAP
Voin siis olla samaa mieltä kanssasi kyseisistä väitteistä, olen useammankin kerran kuullut niitä toisaalla.
Oman kokemukseni perusteella kaatuilu ei ollut millään lailla villiä menoa vaan suhteellisen järjestäytynyttä toimintaa kirkon eturivissä, missä kaatuvia ihmisiä otettiin varovasti takaa vastaan ja annettiin levätä siinä paikalla.
Kukaan ei muistaakseni naureskellut kyseisen toiminnan aikana, hymyili kuitenkin, mutta on mielestäni täysin järjetöntä väittää, että aina kaikki nauru olisi jollain tavalla epäpyhän hengen toimintaa, aivan kuin nauru ja ILO olisi huono asia Herran huoneessa.
Se saattaa näyttää hölmöltä, mutta niin myös totuus kuulostaa hölmöltä maailman ihmisten korville, silti tiedämme mikä on totuus. Sen perusteella miltä kyseinen toiminta näyttää ulkoapäin ei voida vetää täysin vakuuttavia ja totuudenmukaisia johtopäätöksiä, tarvitaan muitakin lähteitä kuten mm. Jumalan sana.
Vaikkakin hillitön nauru ei korottaisi Kristusta, se ilo ja vapaus minkä henkilö siitä saa itselleen, voi myöhemmässä vaiheessa korottaa Kristusta paljonkin. - Muahahaahaa
Hahahhaaahhhaa!! Jumala, jotka tahallaan sotki ihmisten kielet Baabelin tornin rakennuksen aikaan. Siinäpä vasta järjestyksen jumala.
- tosiaankin
"Alasti " ei välttämättä tavallisessa kielenkäytössä merkitse ettei ole mitään vaatteita.
Sanoohan Jaakob: "Jos veli tai sisar on alaston..."niin vaateta hänet. Jos tämä olisi kirjaimellista, niin ei minunkaan olisi pitänyt antaa kerjäläistytöille vaatteita elleivät he olisi olleet alasti! Ja alastomia ei yleensä näy.
Mitä teksti ilmeisesti tarkoittaa on että Saul unohti kietoutua viittaansa, ja nukkui vähissä vaatteissa yökylmässä. - capiche
Muahahaahaa kirjoitti:
Hahahhaaahhhaa!! Jumala, jotka tahallaan sotki ihmisten kielet Baabelin tornin rakennuksen aikaan. Siinäpä vasta järjestyksen jumala.
Ymmärrä mistä puhut. Miksi kielet sekoitettiin? Koska ihmiset olivat rakentamassa taivaaseen saakka ulottuvaa tornia. Jumala tajusi, että ihmiset pystyvät ihan mihin vaan - myös äärimmäiseen pahaan - kun heillä on yhteinen kieli. Kansojen ja kielten hajottaminen rajoittaa sitä ainakin pikkuisen.
Nykyajan Baabelin torni- on netti. Sieltä löytyy ohjeet mm. ydinaseiden ja kemiallisten aseiden ja pommien valmistamiseen. Siellä käydään ihmis- ja huumekauppaa. Siellä voi harjoitella tarkkuusammuntaa enne kouluiskuja. Tai siellä voi pilata ihmisten elämän välittämällä heistä valheita. Valitettavasti ihmiset oppivat kieliä, eikä pahuudella ole rajoja.
- Eikiitosjeesus
Samoin Vesku Loiri kaatuili aikoinaan. Oli muka hauskaa.
Aivotutkijoiden mukaan uskonnollinen kiihotus vastaa täysin seksuaalista kiihotusta. Mutta kyllä orgasmin ottaminen julkisella paikalla olisi vähemmän noloa. - tikile
Minä olen nähnyt youtubessa videon, jossa intialainen guru istui suuressa salissa etupenkissä ja muut tulivat hänen luokseen ja hän kosketti heitä otsaan ja he kaatuivat maahan, alkoivat itkemään tainauramaan ja vääntelihtivät lattialla. Varmuudella voidaan siis sanoa, että intialaisilla guruilla on voima joka kaataa ihmisiä.
Tavallisessa tv:ssä olen nähnyt ohjelman, jossa muhamettilainen mies kertoi, että hän pystyy täyttymään jollain mystisellä voimalla ja sitten hän voi purkaa sen voiman yhdessä sekunnissa johonkin lähellä olevaan niin, että tuo toinen kaatuu lattialle. Muhamettilaisillakin on voima joka kaataa.
Nuo voimat eivät ole peräisin Pyhästä Hengestä vaan jostain muusta hengestä.
Saulin tapaus ei ole verrattavissa näihin kokouksissa kaatumisiin. Samuel ei häntä kaatanut vaan hän joutui hurmoksiin jo paljon ennen kuin hän tapasi Samuelin. Nykyajan kaatumisissa ei ole kysymys hurmostilasta. Saulin tapaus on VT:ssä ja se on yksittäinen kaatumistapaus. Jeesus ei kaatanut ihmisiä eikä apostolit.- SamueliAP
Uskon ja tiedän kyllä, että on varmasti samanlaista toimintaa myös toisten henkien toiminnan tuloksena, sen myöskin mainitsin.
Voin hieman olla samaa mieltä kanssasi, että nämä kaksi asiaa eivät ole täysin verrattavissa keskenään, koska oletettavasti Saulia ei kukaan koskettanut. Kuitenkin, Pyhä Henki voi tehdä työnsä ihmisten kautta, enkä ite pystyisi täysin kieltämään sitä, etteikö Hän voisi tehdä samaa ihmisen kosketuksen kautta.
Otetaan esimerkiksi se, kun vanha nainen kosketti Jeesuksen viitan tupsua ja parani samalla hetkellä. Tässä siis Jumalan voima toimi ja siirtyi kosketuksen kautta. Miksi siis olisi kaukaa haettua uskoa, että Jumalan hengen voima voisi siirtyä ihmisestä toiseen kosketuksen kautta?
Itse kun näin ihmisten kaatuilevan ja myös erään henkilön saavan täyden vapauden saman pastorin rukouksen ja kosketuksen voimasta, mutta jääneen kaatumatta (kaikkihan eivät siis kaadu), niin joudun kyseenalaistamaan ihmisten mielipiteitä, jotka pitävät kaikkea kaatuilua epäpyhän hengen toimintana. Samasta lähteestä ei voi tulla karvasta sekä makeaa vettä.
Mitä mieltä olet muuten kielillä puhumisesta? Voiko kyseinen toiminta olla Jumalan hengen vaikutuksesta? - tikile
SamueliAP kirjoitti:
Uskon ja tiedän kyllä, että on varmasti samanlaista toimintaa myös toisten henkien toiminnan tuloksena, sen myöskin mainitsin.
Voin hieman olla samaa mieltä kanssasi, että nämä kaksi asiaa eivät ole täysin verrattavissa keskenään, koska oletettavasti Saulia ei kukaan koskettanut. Kuitenkin, Pyhä Henki voi tehdä työnsä ihmisten kautta, enkä ite pystyisi täysin kieltämään sitä, etteikö Hän voisi tehdä samaa ihmisen kosketuksen kautta.
Otetaan esimerkiksi se, kun vanha nainen kosketti Jeesuksen viitan tupsua ja parani samalla hetkellä. Tässä siis Jumalan voima toimi ja siirtyi kosketuksen kautta. Miksi siis olisi kaukaa haettua uskoa, että Jumalan hengen voima voisi siirtyä ihmisestä toiseen kosketuksen kautta?
Itse kun näin ihmisten kaatuilevan ja myös erään henkilön saavan täyden vapauden saman pastorin rukouksen ja kosketuksen voimasta, mutta jääneen kaatumatta (kaikkihan eivät siis kaadu), niin joudun kyseenalaistamaan ihmisten mielipiteitä, jotka pitävät kaikkea kaatuilua epäpyhän hengen toimintana. Samasta lähteestä ei voi tulla karvasta sekä makeaa vettä.
Mitä mieltä olet muuten kielillä puhumisesta? Voiko kyseinen toiminta olla Jumalan hengen vaikutuksesta?On olemassa aitoa kielilläpuhumista mutta myös on olemassa väärän hengen vaikutuksesta puhuttua kielilläpuhumista. Saatana matkii Jumalaa.
Kosketuksen kautta se nainen parantui mutta ei kaatunut, monet muutkin paranivat Jeesuksen kosketuksen kautta ja paranevat vieläkin. Itse asiassa naisenkin tapauksessa tärkeintä oli loppujen usko, joka naisella oli, Jeesus kehui naisen uskoa. Kosketus toimii usein apuvälineenä tai uskonvahvistajana.
Mutta miksi ihmisen pitäisi kaatua. Minä tiedän useita tapauksia, joissa ihmiset ovat kaatuneet mutta eivät ole parantuneet mistään sairaudesta, vaikka on luvattu paranemista. Minäkin olen kaatunut usein mutta en ole parantunut. Kotona yksin rukoillessani olen kyllä parantunut. En halua enää mennä niihin kaatumiskokouksiin, koska ne eivät ole minun uskoani vahvistaneet vaan päinvastoin ovat hämmentäneet ja heikentäneet uskoani. Minusta tuntuu, että olen jopa asettanut sielunpelastukseni vaaraan sekaantumalla sellaisiin henkivaltoihin mutta Herra on kuitenkin minut armahtanut ja auttanut.
Jos jaksat, tutki sanoja "mesmerismi" ja "kundalismi". - SamueliAP
tikile kirjoitti:
On olemassa aitoa kielilläpuhumista mutta myös on olemassa väärän hengen vaikutuksesta puhuttua kielilläpuhumista. Saatana matkii Jumalaa.
Kosketuksen kautta se nainen parantui mutta ei kaatunut, monet muutkin paranivat Jeesuksen kosketuksen kautta ja paranevat vieläkin. Itse asiassa naisenkin tapauksessa tärkeintä oli loppujen usko, joka naisella oli, Jeesus kehui naisen uskoa. Kosketus toimii usein apuvälineenä tai uskonvahvistajana.
Mutta miksi ihmisen pitäisi kaatua. Minä tiedän useita tapauksia, joissa ihmiset ovat kaatuneet mutta eivät ole parantuneet mistään sairaudesta, vaikka on luvattu paranemista. Minäkin olen kaatunut usein mutta en ole parantunut. Kotona yksin rukoillessani olen kyllä parantunut. En halua enää mennä niihin kaatumiskokouksiin, koska ne eivät ole minun uskoani vahvistaneet vaan päinvastoin ovat hämmentäneet ja heikentäneet uskoani. Minusta tuntuu, että olen jopa asettanut sielunpelastukseni vaaraan sekaantumalla sellaisiin henkivaltoihin mutta Herra on kuitenkin minut armahtanut ja auttanut.
Jos jaksat, tutki sanoja "mesmerismi" ja "kundalismi".Itse olen kuullut tuosta kundalismista ja nähnyt youtubelta videoita pastoreista, jotka todellakin käyttäytyvät "hieman" kyseenalaisesti. Oma kokemukseni kaatuilusta on hyvinkin vähäinen, vain ulkopäin katseltua enkä siihen ole törmännyt kuin vain muutaman kerran, toisaalta ei myöskään kukaan sekoillut samalla tavalla kuin kyseisissä videoissa olevat henkilöt, joidenka väitettiin olevan kundalismin hengen vaikutuksen alaisena.
En siis voi omalta osaltani pyyhkiä sitä täysin pois, etteikö kaatuilua ilmaantuisi Pyhän Hengen toiminnan vaikutuksesta, sanoithan itsekin, että saatana matkii Jumalaa, joten saattaahan kyseinen kundalini-ilmiö olla myös matkimista aidosta Hengen toiminnasta.
En kyllä mielelläni mene jatkossakaan rukoiltavaksi, kun tälläistä kaatuilua ilmaantuu, koska tämähän antaa täyden vallan epäpyhille hengille asettua taloksi, jos sen teen ilman, että tietäisin tarkalleen mistä hengestä on kyse. Mutta myöskin oma kokemus asiasta ei hirveästi anna tilaa ajatella, että kyseinen tapahtuma olisi ollut jonkun epäpyhän hengen toiminnan vaikutuksesta tullutta. Mutta tämähän oli vain yksittäistapaus.
Olen kuitenkin pahoillani, että sinun kokemuksesi ovat olleet huonoja ja yritän pitää asian mielessäni kun seuraavan kerran törmään kyseiseen ilmiöön! :) - YxNäkökulma
Jos jotakuta kiinnostaa niin tässä kundalini-hengestä kertova melko perusteellinen video (uskovien näkökulma, ei joogastyle):
https://youtu.be/2r5fMUct_co
- aitoaHengentyötämyös
Olen ollut kokouksissa, joissa on tapahtunut kaatuilua, kielillä puhumista ja melko äänekästäkin toimintaa. Rukousjonossa en ole itse kaatunut (olisin halunnut kaatua ja kokea Pyhän Hengen vaikutuksen monien kuvailemalla tavalla). Mitään erityistä en kokenut paitsi ehkä voimakasta iloa myöhemmin, joka ei tuntunut ennestään tutulta. Vaimoni muksahti nurin. En osaa varmuudella sanoa, mitä noissa kokouksissa taphtui (ehkä viisi kokousta). Olen kuitenkin kuullut ja lukenut Pyhän Hengen kaataneen ihmisiä ja tiedän toiminnan olleen Pyhän Hengen vaikuttamaa seurauksista päätellen. Yksi merkki terveestä karismaattisuudesta näissä kokouksissa , joissa on tapatunut tuollaisia ulkonaisia näkyviä merkkejä voimakkaasta tunteiden ilmaisuista myös fyysisesti ovat "hedelmät". Kun seurataan, mitä noille ihmisille myöhemmin kuuluu. Tapahtuiko oikeita parantumisia ja ennenkaikkea tuliko merkittäviä määriä ihmisiä uskoon niin, että heidän uskonsa oli myös kestävää laatua eikä vain hetken hurmoksellinen innostuminen. Syntyikö herätystä, jossa uskovia tuli merkittävästi lisää ja heidän uskonelämästään muodostui pysyvää ja kypsyvää Kristukselle antautunutta.
- daca
Kuinka kauan tuollaisia hedelmiä pitää mielestäsi odottaa?
- guici
Mitkä olivat Yli-Vainion hedelmät?
- Babyloninhuorat
Meillä on kokemusta ns. nauruherätyksistä.
Joillekin voimakkain PH:n ilmentymä on kaatuminen.
Sen takia juostaan kaatumiskokouksissa pitkienkin matkojen takaa.
"Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi."
Nyt ei ole
- naurun aika
- riisuuntua alastomaksi seurakunnissa - Eivätkaikkikaada
Miten te selitätte ns. kaatajapapit/enakelistat?
Saarnasivatko nämä parannussaarnoja?- capiche
Yli-Vainio saarnasi ainakin parannussaarnoja. Räväkästikin.
- Eikiitosjeesus
capiche kirjoitti:
Yli-Vainio saarnasi ainakin parannussaarnoja. Räväkästikin.
Niilo oli psykologinen tempuntekijä niin kuin Jeesuskin. Ketään ei oikeasti parantanut. Pientä plasebovaikutusta tietysti oli.
- YxNäkökulma
...siksi, että on olemassa myös valehenkiä, jotka saavat ihmiseen päästessään ko. toimintoja aikaiseksi. Tarvitaan henkien erottamisen armolahjaa tai kykyä, jotta nähtäisiin mistä kulloinkin on kyse. Muuten uskovia johdetaan harhaan. Hengen koetteluun kehotetaan Raamatussa eikä siinä ole mitään väärää. Jumalanpalveluksissa on tärkeää pysyä järjestys ihan raamatullisestikin.
- Sananmukaan
Kehoittiko Jeesus kaatamaan ihmisiä Jeesuksen nimessä?
Oikeastaan ei kannata mennä kaikkien käsien alle rukoiltavaksi.- YxNäkökulma
"Oikeastaan ei kannata mennä kaikkien käsien alle rukoiltavaksi." Juurikin näin! Ei edes kaikkiin mahdollisiin kokouksiin kannattaisi mennä. Mut hyvään seurakuntaan aina kannattaa. Semmoiseen, jossa on raikasta.
- KoetelkaaHenget
Ei Jumalan henki automaattisesti tarkoita Pyhää Henkeä:
1. Sam. 16:23 Niin usein kuin Jumalan lähettämä henki tuli Sauliin, otti Daavid kanteleen ja soitti sitä; silloin Saulin oli helpompi ja parempi olla, ja paha henki väistyi hänestä.
1. Sam. 18:10 Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, niin että hän raivosi kotonansa; mutta Daavid soitteli, niinkuin muulloinkin joka päivä, ja Saulilla oli kädessänsä keihäs.- vvvyyhhi
Jumalan lähettämä henki on eri asia kuin Jumalan Henki. Kaikki henget tottelevat Jumalaa, myös Saatana, mutta pahat henget voivat puuhastella myös omia juttujaan.
- KoetelkaaHenget
Totta, mutta Jumalan Henki esti näin Saulia ottamasta kiinni Daavidia. Tämä oli Saulille rangaistus, ei siunaus!
- ilmiöidenperässäjuoksija
Raamatussa opetetaan terveestä ja elävästä uskosta Jeesukseen Kristukseen meidän Herraamme.
Ilmiöiden, tunteiden, henkien ja ihmisten perässäjuoksijat ovat heikoilla jäillä. - niinpäniiin
Missionmaailman ja River seurakunnan tapahtumissa on paljon vierasta tulta. Niiden tilaisuuksissa ei vaikutaa vieras tuli. Kyseessä on niin sanottu Toronton siunaus, jossa ihmiset menevät transsiin ja kaatuilevat vaarallisesti. He humaltuvat väärästä hengestä ja alkavat nauramaan hysteerisesti ja matkimaan myös eläinten ääniä. Tässä varoittava esimerkki vieraasta tulesta, joka ei ole Jumalasta.
https://www.youtube.com/watch?v=9gbpec1jJnk&feature=youtu.be&t=4m41s- niinpäniiin
>>Missionmaailman ja River seurakunnan tapahtumissa on paljon vierasta tulta. Niiden tilaisuuksissa ei vaikutaa vieras tuli<<
Tarkoitin, että Missiomaailman ja River-seurakunnan tapahtumissa vaikuttaa vieras tuli, joka ei ole Jumalasta. Älkää menkö näiden organisaatioiden eksytystilaisuuksiin. Välttäkää Campoksen pariskuntaa kuin ruttoa. - iKumpula
Samaa mieltä Riveristä, joku muu kuin Pyhä Henki kyseessä.
- kopiokone
Helluntailaisuus on maailmaan lähetetty raju eksytys: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15058212/helluntailaisuus-on-maailmaan-lahetetty-eksytys
Eksytys on rantautunut Amerikasta Suomeen, joka perustuu väärään pelastusvarmuuteen, menestysteologiaan, korvasyyhyyn saarnaamiseen ja laittomuuteen. Väärät henget vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti Mika Yrjölän johtamassa Saalemissa. Yrjölä on väärä profeetta.
Saalem Hillsong = hell song - Ihmettelevä
Kaatuilun taustalla saattaa olla sosiaalisen paineen aiheuttaman stressin vaikutuksesta ilmenevä epileptinen kohtaus tai sitten vain alihengittämisen aiheuttama happivajaus aivoissa ja pyörtyminen. Itse olen jälkimmäisen kannalla. Itkeminen ja nauraminen hysteerisenä kertoo sosiaalisen stressin ja paineen purkautumisesta, jolloin joissakin tapauksissa saattaa ilmetä glossolaliaa eli siansaksan puhumista. Lapset usein leikkivät ulkomaalaista, ja puhuvat käsittämättömiä. Mitä mieltä itse olet siitä, jos nykyaikana ihmiset hurmostilassa esiintyisivät seurakunnissa vaatteet riisuneina. Todennäköisesti heidät passitettaisiin psykiatriseen hoitoon tai vähintäänkin putkaan siveettömyyteen syyllistyneenä. Virheellisesti puhutaan myös hurmostilasta sillä en kielilläpuhuessani nuorena kokenut fyysisesti mitään hurmosta vaan kiemurtelin ja itkin samalla, enkä kaatuessani kokenut muuta kuin syvää rentoutta. Kaikki nämä tapahtumat johtuivat voimakkaasta sosiaalisesta paineesta, mitä helluntaiseurakunnissa ja karismaattisissa lutherilaisissa piireissä aiheutetaan ihmisille, niin että herkimmät menevät mukaan hulluuksiin :(
- gaatuilu
Kyllä siellä vaikuttavat erilaiset omituiset henkivallat.
- capiche
Rukoilijasta kaatuminen ei ilmeisesti riipu. En ole koskaan kaatunut tai halunnut kaatua. Ja olen yrittänyt pysynyt mahdollisimman kaukana koko ilmiöstä ja yleensäkin ylihengellisyydestä.
Silloisessa seurakunnassani ei sellaista myöskään tapahtunut. Mutta kerran kävi niin, että olin alttarin edessä rukoilemassa ihmisten puolesta. Ja yhtäkkiä he alkoivat kaatumaan. Yritin hädissäni pidellä pystyssä, mutta eihän siihen pieni nainen pystynyt. Läksin tilaisuuden jälkeen vähän nolona kävelemään ulos. Ihmiset tulivat aulassa kättelemään ja kolahtivat lattiaan sitä mukaa kuin tartuin käteen.
En tiedä mitä tapahtui. Jumalan läsnäolon kyllä tunsin. Ehkäpä Jumala halusi vain näyttää minulle, etteivät Häntä minun karismaattiset rajoitteeni kiinnosta:). Koen vain, että asialla oli harvinaisen vähän tekemistä minun kanssani. Eikä se ole myöskään sen koommin toistunut.
- ALERTNET
Paneelikeskustelu
https://youtu.be/HFKnsFwTrOI - Näkökulma
Karismaattinen liike, parantajat ja mesmerismi
https://issuu.com/nakokulma/docs/karism_ja_mesmer Sen takia Tuomitsemme sellaista koska ei Jeesus saanut opetuslapset siihen hurmostilaan ja kaatuilivat ja örisi pitkään Lattia nykien kuin mielisairas. Jos näytät missä Pyhässä Raamatussa Jeesus piti sellaisia kokouksia kuin Niilo Ylivainio ?? Silloin minäkin haluan seurata Jeesus sellaisiin kokouksiin..
- kysynvaintaas
Ellei olisi aitoja Hengen ilmenemismuotoja, niitä ei silloin paholainen pyrkisi matkimaan.
Nykyään meillä ei ole kokouksia joissa puhujan varjon hipaisu parantaa, mutta luultavasti sitäkään ei hyväksyttäisi nykyaikana, niinkuin Pietarin pitäessä kokousta. - Maallista.touhua
Pyhällä tai millään muullakaan hengellä ei ole kaatuilun kanssa mitään tekemistä. Kyse on hurmoksellisesta viihteestä, jota perustuu samoihin mekanismeihin kuin hypnoosi.
Joillekin tälläiset tilanteet ovat kuin huumetta ilman päihdyttäviä kemikaaleja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60814
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111783- 46660
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla216614- 42553
- 52536
- 76523
- 22516
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82483Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37480