Älykkyys- houkkien epäjumala!

Näinseasiaon

Älykkyydestä tuntuu etenkin epäuskoisten ja liberaalien keskuudessa tulleen aikamoinen epäjumala. Kaikki haluaisivat melkein sairaalloisesti tulla huomatuksi "älykkäänä". Täälläkin yksi tomppeli toinen toisensa perään siteeraa jatkuvasti arvostettuja tai vähemmän arvostettuja tiedemiehiä, tunnettuja kulttuurin ja taiteen alalla loisivia "älykkönä" pidettyjä, kaikien ihailemia surkuhupaisia ihmisriepuja, koska ajattelevat että kun osaa käyttää muutamaa wikipediasta oppimaansa sivistyssanaa ja copypastettaa palstalle jonkun "älykkönä" pidetyn tekstejä, -tulisi samalla itsekin samaistettua "älykkääksi" ihmiseksi. Älykkääksi ja "sivistyneeksi".

Välillä ihmettelen, miten epäuskoisille on kaiken a ja o se miten paljon onnistuvat keräämään ihailua kaltaisiltaan, ikäänkuin koko elämisensä olisi siitä riippuvaista tai että muitten ihailu olisi elämänsä tarkoitus? Useimmista epäuskoisten kommenteista näet saadaan lukea miten tärkeää on se kuinka paljon ajatuksenne ja ideologianne saavat "suosiota" ja että edes jokui huomaisi sen ihailisi ja seuraisi minua.

Tässä on kyllä suuri ero Jumalaan uskovien kristittyjen ja epäuskoisten maailmanlasten välillä. Oikea kristitty ei välitä siitä saako hän osakseen ihailua vai pilkkaa koska hänelle muulla ei ole väliä kuin uskollisuudella Jumalalle ja Hänen sanalleen!

Useimmat jumalatomat eivät kuitenkaan kaikesta huolimatta onnistu koskaan keräämään mitään ihalijajoukkoa ympärilleen, eivätkä ns. "ole mitään" muitten silmissä sillä todella älykkäitä ihmisiä on vain todella harvassa, niitä jotka onnistuvat sanomaan jotain merkittävää. Yleensä siihen ei pelkkä älykkyys vielä edes riitä eikä kirjasivistys, ei yliopistotutkintojen paljouskaan edes superyliarvostetussa Hel(vetin) teologis-epäuskoisessa yliopistossa, vaan pitäisi omata myös viisautta mikä vääjäämättä kaikilta epäuskoisilta puuttuu.

Älykkyys on pahasti yliarvostettu ominaisuus! Hitlerkin näet oli hyvin älkys muttei kovin viisas! Jos ihminen ihannoi älykkyyttä, -se on selvä osoitus huomionkipeydestä ja ihailuntarpeesta eli heikosta itsetunnosta oikeastaan. Useimmat eivät kuitenkaan ole edes älykkäitä, vaan korkeintaan tavallisia tai mieluummin keskivertoa vähä-älyisempiä. Vielä harvemmat ovat viisaita!

Vain sillä joka pelkää Jumalaa, on oikeaa ja aitoa viisautta! Kaikki muu on yliarvostettua rihkamaa ja paljasta hulluutta jonka perässä koko maailma epäuskossaan juoksee kuin kiimainen ajokoira. Kaikki tahtoisivat saavuttaa sen mikä on katoavaista. Vähä-älyinenkin voi olla viisas, joka pelkää Jumalaa! Toisaalta myös älykäs joka kieltää Jumalan, on pelkkä horiseva houkka ja tyhmyri.

Meidän uskovaisten aarteemme on pysyväinen ja on taivaassa talletettuna! Meidän jotka pelkäämme ja palvelemme Herraa! Katso, herran pelko, se on viisauden alku! Eikä viisautta, todellista viisautta ole muualla kuin Herran tykönä!

130

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otan.osaa

      Mitä yksinkertaisempi olet, sen varmempi olet siitä, että olet oikeassa.
      Itsekriittisyys kun ei ole yksinkertaisen vahvuus.

      • sama.nikki

        ps oletko ap ihan varma, että olet oikeassa?


      • miten-on

        Evoluutio on satua, eikös olekin?


      • pysy.aiheessa
        miten-on kirjoitti:

        Evoluutio on satua, eikös olekin?

        Ei ole ketjun aihe.


      • miten-on
        pysy.aiheessa kirjoitti:

        Ei ole ketjun aihe.

        Mutta vastaa toki, että ehkä koska muuten olet yksinkertainen.


      • otan.osaa

        Itsekriittisyys ja etenkin skeptisyyden puute on yksinkertaisten ominaisuus.
        Mutta miten yksinkertainen voisi ymmärtää monimutkaista todellisuutta muuten kuin kuulemiensa tai keksimiensä yksinkertaistusten avulla. Ei mitenkään ja sitähän ei ihmisen mieli helposti hyväksy.

        Katsokaa vaikka ap:n aloitusta.

        ps jotain se kuitenkin käsittää, kun se kritisoi korkeampaa älyä, jota ilman se itse tietää jääneensä paitsi


      • VoiSinua
        otan.osaa kirjoitti:

        Itsekriittisyys ja etenkin skeptisyyden puute on yksinkertaisten ominaisuus.
        Mutta miten yksinkertainen voisi ymmärtää monimutkaista todellisuutta muuten kuin kuulemiensa tai keksimiensä yksinkertaistusten avulla. Ei mitenkään ja sitähän ei ihmisen mieli helposti hyväksy.

        Katsokaa vaikka ap:n aloitusta.

        ps jotain se kuitenkin käsittää, kun se kritisoi korkeampaa älyä, jota ilman se itse tietää jääneensä paitsi

        Aloitus on hyvä ja tuli suoraan silmienväliin teille ateille. AI mistäkö sen tiedän? Siitä,?että et pysty asialliseen keskusteluun vaan käyt solvaamaan aloittajaa.


      • miten-on kirjoitti:

        Evoluutio on satua, eikös olekin?

        Evoluutio on ainoa mitä on tiedossa. En tiedä onko se älykkyyttä.

        Mutta totta se, että ainakin minua ärsyttää tyhmät kirjoitukset, joissa ei ole mitään järkeä.


      • VoiSinua kirjoitti:

        Aloitus on hyvä ja tuli suoraan silmienväliin teille ateille. AI mistäkö sen tiedän? Siitä,?että et pysty asialliseen keskusteluun vaan käyt solvaamaan aloittajaa.

        Aloittaja kylläkin ensin esitti syvän halveksuntansa kaikkia ei-fundiskristittyjä kohtaan ja tietysti ääriuskovaisten normaalin tavan mukaan mytomaanisten valheitten kera.

        Ihan turha kuvitella, että sitten tällä puolella käännettäisiin vielä toinen, kolmas ja neljäskin poski läpsittäväksi.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Aloittaja kylläkin ensin esitti syvän halveksuntansa kaikkia ei-fundiskristittyjä kohtaan ja tietysti ääriuskovaisten normaalin tavan mukaan mytomaanisten valheitten kera.

        Ihan turha kuvitella, että sitten tällä puolella käännettäisiin vielä toinen, kolmas ja neljäskin poski läpsittäväksi.

        Ap sai itse poskilleen, tosin sitä itse ymmärtämättä.


      • VoiSinua kirjoitti:

        Aloitus on hyvä ja tuli suoraan silmienväliin teille ateille. AI mistäkö sen tiedän? Siitä,?että et pysty asialliseen keskusteluun vaan käyt solvaamaan aloittajaa.

        ”Siitä,?että et pysty asialliseen keskusteluun vaan käyt solvaamaan aloittajaa.”

        :D Eli kun aloitus on oikeasti täynnä solvauksia, niin sinä penäät, että muiden tulee olla asiallisia? No, toki asiallisesti tällaisiin asiattomuuksiinkin voi asennoitua.

        Aloittajalle sanoisin vain
        Matteuksen evankeliumi:
        7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
        7:2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
        7:3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        7:4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi
        7:5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.


    • osanottoni

      Yksinkertaisuus tuntuu olevan ap:n Jumala.

      • näin.se.menee

        ps älä ap sure, ei se älykkyys takaa onnellisuutta, vaikka se antaakin työkalun ymmärtää asioita laajemmin kuin yksinkertaisuus


      • runkkarille

        Ei vaan sinun ja kaltaistesi. 5-vuotiaskin pystyy siihen mihin sinä.


      • otan.osaa
        runkkarille kirjoitti:

        Ei vaan sinun ja kaltaistesi. 5-vuotiaskin pystyy siihen mihin sinä.

        5-vuotiaan tasolla tunnut olevan


      • KasvaAikuiseksi
        otan.osaa kirjoitti:

        5-vuotiaan tasolla tunnut olevan

        Niin oletkin.


      • KasvaAikuiseksi kirjoitti:

        Niin oletkin.

        Olette kyllä huippuälykkäitä.


    • satunnainen.nimimerkki

      >> Älykkyys on pahasti yliarvostettu ominaisuus! <<

      Totta, ainakin jos sen kuvitellaan takaavan jonkin onnellisuuden.

    • Älykkö

      No mitäs pahaa se äly on nyt tehnyt, kuin noin kauhiast soimaat. Eikö sulle kelpaa ihmiset sellaisena kuin ovat?
      Älykkyydestä ei mun mielestä on mitään pahaa. Pidän sitä Jumalan lahjana ihmiskunnalle.
      Toiset ihmiset haluavat haastaa itsensä ja muut ihmiset "mittelöihin".
      Suurimmat mielen haasteet käydään oman pään sisällä ja kuinka käyttää älyään haasteiden edessä niiden voittamiseksi. Voi sitä riemua kun on onnistunut jossain hyvin.
      Varsinkin mielenterveydelliset ongelmat ratkeavat intensiivisen itse tarkkailun tuloksena juuri älyä käyttäen.

      • Älykkö

        Lisään: Sydämenviisautta käyttäen koska sydän on viisas! 💝


    • >> Useimmat eivät kuitenkaan ole edes älykkäitä <<

      Myönnät siis, että osa on. Tuo on edistystä.

    • "Älykkyys on pahasti yliarvostettu ominaisuus! "

      Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. ; )

      • Älykkö

        Ilman älyä elämä olisi tylsää ilman valoa, koska mikään ei kasva pimeydessä.


    • surkeuden.surkeus

      Ole ap. huoletta, ei sinua ole koskaan kukaan älykkääksi luullutkaan.

      • Eikä viimeistään tämän avauksen jälkeen tule koskaan luulemaan.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Eikä viimeistään tämän avauksen jälkeen tule koskaan luulemaan.

        Mutta onhan tuo edistystä, kun itkee, ettei itse ole älykäs.

        ps harvinaisen masokistinen aloitus


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Eikä viimeistään tämän avauksen jälkeen tule koskaan luulemaan.

        Kirjailija /toimitaja laittoi taas koko akateemisen sivistyksensä yhteen lauseeseen🐷


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kirjailija /toimitaja laittoi taas koko akateemisen sivistyksensä yhteen lauseeseen🐷

        Se meni niin että "kuuluisa kirjailija" ja "tähtitoimittaja". Et kai ala jo väsyä vittuilemaan, kun ote noin lipsuu?


      • Mikäs tuossa nyt on lipsunut😂❓ Kiva kun arkistoit myös minun kirjoituksiani. Mikä sinulla on tarkoitus 🤔❓


      • tee-ilmoitus
        usko.vainen kirjoitti:

        Mikäs tuossa nyt on lipsunut😂❓ Kiva kun arkistoit myös minun kirjoituksiani. Mikä sinulla on tarkoitus 🤔❓

        Vainoa, ilmoita poliisille.


      • tee-ilmoitus kirjoitti:

        Vainoa, ilmoita poliisille.

        Höpsis🙂


      • tiedätkö
        tee-ilmoitus kirjoitti:

        Vainoa, ilmoita poliisille.

        Miten mahtaa se mummomuorista 2-3 vuotta sitten tehty ilmoitus edetä? 😂


      • tiedätkö kirjoitti:

        Miten mahtaa se mummomuorista 2-3 vuotta sitten tehty ilmoitus edetä? 😂

        Karhuryhmä kuuluu olevan vain lähtökäskyä vajaa.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Karhuryhmä kuuluu olevan vain lähtökäskyä vajaa.

        Heh. Tuli yhtäkkiä muistot mieleen. Että aitoaviossa tyhmyys tiivistyi erinomaisesti.

        Ei heille mikään järkipuhe mennyt päähän.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Karhuryhmä kuuluu olevan vain lähtökäskyä vajaa.

        :D Ai niin, olen jo unohtanut. :D :D


      • mummomuori kirjoitti:

        :D Ai niin, olen jo unohtanut. :D :D

        Stay tuned, kuten ruotsalainen sanoo...


    • Näit_on_nähty

      Aloitus on köykäisesti peitelty yritys puolustaa tyhmyyttä sokean ja kritiikittömän, fundamentalistisen ja fanaattisen uskon takia, teeskennelen, että fiksuus olisikin oikeasti se huono juttu. Tässä on vain eräs niistä lukuisista esimerkeistä, miten usko voi kääntää asiat päälaelleen. Että usko on tietoa, tieto on valhetta, pahuus on hyvää ja Jeesus ei olekaan kuollut. Niin varmaan!

      • häpeät

        Olet todella avuton atte-patte.


      • Ja_tässä_viitettä

        Ja tässä oiva selostus mistä oikeastaan on kyse, eli kuinka uskonto kääntää kaiken ympäri:

        youtube.com/watch?v=vquOuWx6NlA


      • Näit_on_nähty
        häpeät kirjoitti:

        Olet todella avuton atte-patte.

        Kuitenkin pystyn missä vain käänteessä osoittamaan, että sinä puhut silkkaa paskaa, sinä hihhuli ilman asiaa.


      • Juurikin näin. Ap:tä ottaa varmaankin pattiin, kun he, laisensa kretut, jää aina häviölle.
        Niinpä ap yrittää mollata älykkyyttä. No reisille meni, taas kerran.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Juurikin näin. Ap:tä ottaa varmaankin pattiin, kun he, laisensa kretut, jää aina häviölle.
        Niinpä ap yrittää mollata älykkyyttä. No reisille meni, taas kerran.

        Häviölle missä 😳❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Häviölle missä 😳❓

        Kaikessa, heh. Kaikkea vastustetaan ja kristinuskon pitäisi lisääntyä.

        Mutta kaikki epäonnistuu.


      • keskity.helppoon
        usko.vainen kirjoitti:

        Häviölle missä 😳❓

        Liian monimutkaista sinulle. Älä haaskaa vähään järkeäsi moiseen.


      • keskity.helppoon kirjoitti:

        Liian monimutkaista sinulle. Älä haaskaa vähään järkeäsi moiseen.

        Totta, turha trollilta kysyä 😉


    • rauhallisesti

      Ekkönää aapee jo tajuu, et ku sää tyrkytät ittees tänne pilkattavaks, nin tottakai ne pilkkaa?

      • s-seutulainen

        21. Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
        22. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
        ( Luuk.10 )


      • rauhallisesti
        s-seutulainen kirjoitti:

        21. Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
        22. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
        ( Luuk.10 )

        Jeesus sanoi opetuslapsilleen myös: "...olkaa siis älykkäät kuin käärmeet... "


      • s-seutulainen kirjoitti:

        21. Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
        22. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
        ( Luuk.10 )

        Matt. 15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen
        Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.


      • mummomuori kirjoitti:

        Matt. 15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen
        Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

        Raamatussa on kai yli 30 000 jaetta ja niiden käyttö on vähän ongelmallista koska ne ovat hyvin usein keskenään ristiriitaisia.


      • sage8 kirjoitti:

        Raamatussa on kai yli 30 000 jaetta ja niiden käyttö on vähän ongelmallista koska ne ovat hyvin usein keskenään ristiriitaisia.

        Keskeistä näissä on se asia, joissa on todella hyvää viisautta. Ja jokaisen tulisi silloin tällöin pysähtyä jonkin asian äärelle, eikä yrittää niellä kerralla kaikkea.


      • Älykkö
        mummomuori kirjoitti:

        Matt. 15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen
        Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

        Luoja on antanut meille älyn ja sydämen viisauden.
        Valintoja voi tehdä niistä opeista joita elämä on antanut. Yleensä ihminen kehittyy kokoajan vain sydämen viisautta kuunnellen.
        Ihminen tekee valintoja sydämen viisautta käyttäen, eikä sydämessä ole mitään pahuutta. Omatunto kyllä kertoo onko toiminut väärin.
        Ihmisen teot voivat johtua usein kateudesta, himosta, ahneudesta.
        Itse olen kokenut pahaa elämässäni, mutta koen sen takia kärsimyksen kautta kasvaneeni henkisesti paremmaksi ihmiseksi. Kaikilla asioilla on tarkoituksensa, eri asia ottaako se opikseensa vai tekeekö itsestään uhrin ja näin estää henkisen kasvunsa ja hakee muista aina vain syyllistä.
        Jos ihminen tekee vääryyttä, niin sydän voi huonosti ja sen tuntee kyllä nahoissaan.
        Pidä sydäntä erittäin älykkäänä elimenä! 💝


      • Älykkö kirjoitti:

        Luoja on antanut meille älyn ja sydämen viisauden.
        Valintoja voi tehdä niistä opeista joita elämä on antanut. Yleensä ihminen kehittyy kokoajan vain sydämen viisautta kuunnellen.
        Ihminen tekee valintoja sydämen viisautta käyttäen, eikä sydämessä ole mitään pahuutta. Omatunto kyllä kertoo onko toiminut väärin.
        Ihmisen teot voivat johtua usein kateudesta, himosta, ahneudesta.
        Itse olen kokenut pahaa elämässäni, mutta koen sen takia kärsimyksen kautta kasvaneeni henkisesti paremmaksi ihmiseksi. Kaikilla asioilla on tarkoituksensa, eri asia ottaako se opikseensa vai tekeekö itsestään uhrin ja näin estää henkisen kasvunsa ja hakee muista aina vain syyllistä.
        Jos ihminen tekee vääryyttä, niin sydän voi huonosti ja sen tuntee kyllä nahoissaan.
        Pidä sydäntä erittäin älykkäänä elimenä! 💝

        No tiedät itsekin, etteivät kaikki mitään älykkäitä ole.

        Joillakin ei ole logiikkaa puheissan, eikä kaikilla ole maalaisjärkeäkään.


      • Älykkö
        torre12 kirjoitti:

        No tiedät itsekin, etteivät kaikki mitään älykkäitä ole.

        Joillakin ei ole logiikkaa puheissan, eikä kaikilla ole maalaisjärkeäkään.

        Joo, tiedä että jokainen kulkee omaa polkua niillä eväillä jotka hänellä on tällä hetkellä.
        Meillä on ikuisuus kehittyä ihmisenä täyteen mittaamme.
        Maksamme myös karmavelkaa elämässämme.
        On minullakin vajavuuteni, elämä on koulinut minua kovalla kädellä ja olen ottanut opikseni monta vastoinkäymisiä.
        Siitä kumpuaa elämän viisauteni, saatan olla kylläkin huono siinä mitä tulee ihmissuhteisiin.
        Älykkö nimimerkki voi loukata toisia ihmisiä, ymmärrän sen.


      • Älykkö kirjoitti:

        Joo, tiedä että jokainen kulkee omaa polkua niillä eväillä jotka hänellä on tällä hetkellä.
        Meillä on ikuisuus kehittyä ihmisenä täyteen mittaamme.
        Maksamme myös karmavelkaa elämässämme.
        On minullakin vajavuuteni, elämä on koulinut minua kovalla kädellä ja olen ottanut opikseni monta vastoinkäymisiä.
        Siitä kumpuaa elämän viisauteni, saatan olla kylläkin huono siinä mitä tulee ihmissuhteisiin.
        Älykkö nimimerkki voi loukata toisia ihmisiä, ymmärrän sen.

        No, katson itsekin omaavani monipuolisen elämänkokemuksen, joka antaa hyvin tietämystä eri asioista ja elämän eri puolista.

        Itse perustan kaiken tietoon ja rakkauteen. Niillä pärjää hyvin. "Älykkö" saattaa joitakin ärsyttää, mutta ei minua.


      • kerrotko
        mummomuori kirjoitti:

        Matt. 15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen
        Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

        Mistä lähteee sinun pahat ajatuksesi Patmoksesta, Aa:sta, Alfasta, herätysliikkeistä, hellareista jne?


      • Älykkö
        torre12 kirjoitti:

        No, katson itsekin omaavani monipuolisen elämänkokemuksen, joka antaa hyvin tietämystä eri asioista ja elämän eri puolista.

        Itse perustan kaiken tietoon ja rakkauteen. Niillä pärjää hyvin. "Älykkö" saattaa joitakin ärsyttää, mutta ei minua.

        Tärkeintä on rakkaus, se unohtui minulta kokonaan 😏
        Äiti on yhden kerran sanonut että rakastaa kaikkia lapsiansa. Muuten olen saanut osakseni vuosikausia mitätöinti, mutta se kuului Jumalan suunnitelmaan minun henkisen kasvun tähden.
        Onneksi olen selviytynyt.💝


      • Älykkö kirjoitti:

        Luoja on antanut meille älyn ja sydämen viisauden.
        Valintoja voi tehdä niistä opeista joita elämä on antanut. Yleensä ihminen kehittyy kokoajan vain sydämen viisautta kuunnellen.
        Ihminen tekee valintoja sydämen viisautta käyttäen, eikä sydämessä ole mitään pahuutta. Omatunto kyllä kertoo onko toiminut väärin.
        Ihmisen teot voivat johtua usein kateudesta, himosta, ahneudesta.
        Itse olen kokenut pahaa elämässäni, mutta koen sen takia kärsimyksen kautta kasvaneeni henkisesti paremmaksi ihmiseksi. Kaikilla asioilla on tarkoituksensa, eri asia ottaako se opikseensa vai tekeekö itsestään uhrin ja näin estää henkisen kasvunsa ja hakee muista aina vain syyllistä.
        Jos ihminen tekee vääryyttä, niin sydän voi huonosti ja sen tuntee kyllä nahoissaan.
        Pidä sydäntä erittäin älykkäänä elimenä! 💝

        " Kaikilla asioilla on tarkoituksensa, eri asia ottaako se opikseensa vai tekeekö itsestään uhrin ja näin estää henkisen kasvunsa ja hakee muista aina vain syyllistä."

        Tästä olen samaa mieltä.


    • "Et näe Malkaa omassa silmässäsi," on sikäli hassu sanonta, että Malka on heprean sana, ja suomeksi se on kuningatar. Et näe kuningatarta omassa silmässäsi.......mitä se vois tarkoittaa?

      Sanaa 'Veri' muistuttava heprean sana 'Vered' on suomeksi ruusu. Veri taas on hepreaksi Dam....kuten vaikka A-dam.

      • s-seutulainen

        Älähän "fari.g" suotta viisastele.
        Tokihan tiedät, että meidän íhmisten on helppoa nähdä se rikka peräti helposti toistemme silmässä sen sijaan, että näkisimme tuota "malkaa" ( pölkkyä, hirttä ... ) omassa silmässämme.
        Pikku vika naapurissa - iso vika itsessämme.
        :)

        Mitä viisauteen tulee Raamatun mukaan Jeesuksessa Kristuksessa on kätkettynä kaikki viisauden ja tiedon aarteet.

        "On meillä aarre verraton. Se kalliimpi on kultaa ..."


    • hfgjghkh

      Älykkyys, sivistys, viisaus ja kirjatieto ovat neljä eri asiaa. Jumalan kunnioitus on viisauden perusvaatimus. Älykkyyttä saa syntyessään, jos vanhempien geenit sattuvat sen sallimaan. Kirjatietoa voi päntätä päähänsä ja saada oppiarvoja, mutta se ei edellytä älykkyyttä eikä tuo viisautta eikä sivistystä. Sivistynyt ihminen on toisia kohtaan hienotunteinen ja ystävällinen. Itsekäs ei koskaan ole sivistynyt, vaan moukka.

      Kyllä sen noin voisi sanoa minunkin mielestäni, että sivistymätän tyhmä ihminen palvoo omaa älykkyyttään ja muidenkin. Omalta kohdaltani voin mensalaisena (tosin vuosiin jäsenmaksua maksamattomana - miksi maksaisin tyhjästä) sanoa, että olin nuorempana hyvin omahyväinen korkeasta ÄO:stani. Oppiarvoja en paljon ole kerännyt enkä edes itse ole koskaan pitänyt itseäni sivistyneenä, koska sanoa läjäyttelen, mitä sylki suuhun tuo enkä sopeudu ihmisten sosiaalisiin kuvioihin. Sitä viisautta on edelleen hyvin vähän, mutta sain astua jonkinmoisen harppauksen eteenpäin tullessani uskoon. Pystyn nyt katsomaan elämääni taaksepäin ja katumaan katkerasti kaikkea sitä tyhmää, mitä suuresta älykkyydestäni huolimatta olen tehnyt. Niitä ei saa tekemättömäksi. Voi jospa nuoret saisivat vanhemmiltaan oppia sivistystä ja viisautta jo ennen kouluun menoaan, jotta eivät olisi niin aivopestävissä oman itsensä palvontaan.

      Elämme ihan viimeisiä aikoja. Nyt on aika nöyrtyä ja pudottaa oma itsensä palvontapallilta ja rukoilla armoa Jeesukselta. Olemme kaikki syntisiä. Hän kuoli syntiemme sovitukseksi ja nousi taivaaseen ja elää, jotta mekin saisimme elää.

      • KokemustaOn

        "koska sanoa läjäyttelen, mitä sylki suuhun tuo enkä sopeudu ihmisten sosiaalisiin kuvioihin"

        Mensalaisissa on yllättävän paljon sosiaalisesti kömpelöitä Aspergerin oireyhtymää sairastavia.


      • Älykkö

        Mihin se Mensan Älykkyys- testi perustuu?
        Otetaanko siellä huomioon ihmisen henkinen kehitys vai nappula kuvio testeihinkö ne perustuu.
        Ihmisillähän on erinlaisia taitoja kuka soveltuu mihinkin työhön esim.
        Mihin päämäärään tähdätään?
        Kiinnostais tietää!


      • Älykkö kirjoitti:

        Mihin se Mensan Älykkyys- testi perustuu?
        Otetaanko siellä huomioon ihmisen henkinen kehitys vai nappula kuvio testeihinkö ne perustuu.
        Ihmisillähän on erinlaisia taitoja kuka soveltuu mihinkin työhön esim.
        Mihin päämäärään tähdätään?
        Kiinnostais tietää!

        MENSA on jotain, mikä mittaa tietynlaista älykkyyttä. Se ei selvitä elämässä selviämistä.

        Tunsin erään Mensan jäsenen, joka sanoi minua itseään viisaammaksi. Hän kuoli jo ajat sitten alkoholismiin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, vai miten se oli.


      • Älykkö
        torre12 kirjoitti:

        MENSA on jotain, mikä mittaa tietynlaista älykkyyttä. Se ei selvitä elämässä selviämistä.

        Tunsin erään Mensan jäsenen, joka sanoi minua itseään viisaammaksi. Hän kuoli jo ajat sitten alkoholismiin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, vai miten se oli.

        Ok, niin jos se testi on kaavoihin kangistunut, niin ei se selitä koko ihmisen älykkyyttä, koska sitä on mielestäni monta lajia.
        Alkoholismi on vakava sairaus ja yleensä se murtaa ihmisen " alimpaan helvettiin josta ylöspääsy on totaalisen haasteellista.
        Yleensä hyvin traumatisoituneet ihmiset alkoholisoituvat pahasti jos ei löydy keinoja parantaa itseään, jos edes ymmärtää saatikka tiedostaa mikä mättää! Se on vakava sairaus, josta voi myös selvitä kovan työn kautta, esim terapia, parantola.


      • Älykkö kirjoitti:

        Ok, niin jos se testi on kaavoihin kangistunut, niin ei se selitä koko ihmisen älykkyyttä, koska sitä on mielestäni monta lajia.
        Alkoholismi on vakava sairaus ja yleensä se murtaa ihmisen " alimpaan helvettiin josta ylöspääsy on totaalisen haasteellista.
        Yleensä hyvin traumatisoituneet ihmiset alkoholisoituvat pahasti jos ei löydy keinoja parantaa itseään, jos edes ymmärtää saatikka tiedostaa mikä mättää! Se on vakava sairaus, josta voi myös selvitä kovan työn kautta, esim terapia, parantola.

        Alkoholismi on monigeenisesti periytyvä sairaus, johon ympäristötekijöillä ei ole mitään vaikutusta. Alkoholismin odotuarvo on täsmälleen sen mukainen, kuin biologisten vanhempien mukaan on laskettavissa. Ottovanhempien korrelaatio on pyöreä nolla.

        Meistä alkoholisteista pääsee pitkäaikaisesti kuiville vain 1 - 2 %. Mikään tutkimus ei ole löytänyt eroa kentälle kaatuneitten ja kuiville päässeitten välillä. Eräät tutkimukset muiden huumeiden kohdalla viittaavat, että siihenkin saattaisi liittyä geneettinen pohja.

        Hoidoilla ei ole mitään vaikutusta pitkäaikaiseen kuiville pääsyyn. Itse ole ollut kuivilla jo yli 40 vuotta. Aluksi olin helluntaiherätyksessä viisi vuotta. Sitten tulin luterilaiseksi papiksi.


      • Älykkö
        Dogmatikos kirjoitti:

        Alkoholismi on monigeenisesti periytyvä sairaus, johon ympäristötekijöillä ei ole mitään vaikutusta. Alkoholismin odotuarvo on täsmälleen sen mukainen, kuin biologisten vanhempien mukaan on laskettavissa. Ottovanhempien korrelaatio on pyöreä nolla.

        Meistä alkoholisteista pääsee pitkäaikaisesti kuiville vain 1 - 2 %. Mikään tutkimus ei ole löytänyt eroa kentälle kaatuneitten ja kuiville päässeitten välillä. Eräät tutkimukset muiden huumeiden kohdalla viittaavat, että siihenkin saattaisi liittyä geneettinen pohja.

        Hoidoilla ei ole mitään vaikutusta pitkäaikaiseen kuiville pääsyyn. Itse ole ollut kuivilla jo yli 40 vuotta. Aluksi olin helluntaiherätyksessä viisi vuotta. Sitten tulin luterilaiseksi papiksi.

        Kiitos vastauksesta. Tuota en tiennytkään että se on geeneissä.
        Onko tästä tehty tieteellinen tutkimus? Tiedätkö ?
        Olen ollut siinä uskossa että siihen sairauteen ovat alttiina traumstisoituneet ihmiset. Voiko olla traumageeni olemassa?
        Yleensähän toleranssi kasvaa juodessa mitä pitempään se jatkuu ja siitä tulee pakon-omaista toimintaa. Himo suorastaan.


      • IhmettelenIhmisiä
        Dogmatikos kirjoitti:

        Alkoholismi on monigeenisesti periytyvä sairaus, johon ympäristötekijöillä ei ole mitään vaikutusta. Alkoholismin odotuarvo on täsmälleen sen mukainen, kuin biologisten vanhempien mukaan on laskettavissa. Ottovanhempien korrelaatio on pyöreä nolla.

        Meistä alkoholisteista pääsee pitkäaikaisesti kuiville vain 1 - 2 %. Mikään tutkimus ei ole löytänyt eroa kentälle kaatuneitten ja kuiville päässeitten välillä. Eräät tutkimukset muiden huumeiden kohdalla viittaavat, että siihenkin saattaisi liittyä geneettinen pohja.

        Hoidoilla ei ole mitään vaikutusta pitkäaikaiseen kuiville pääsyyn. Itse ole ollut kuivilla jo yli 40 vuotta. Aluksi olin helluntaiherätyksessä viisi vuotta. Sitten tulin luterilaiseksi papiksi.

        Miten selität sen, että join 30 ja kun tulin raskaaksi niin lopetin juomisen 2 vuodeksi. Tein sen tahdonvoimalla, mutta en parantunut. Olenko aina juoppo?


      • Älykkö kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Tuota en tiennytkään että se on geeneissä.
        Onko tästä tehty tieteellinen tutkimus? Tiedätkö ?
        Olen ollut siinä uskossa että siihen sairauteen ovat alttiina traumstisoituneet ihmiset. Voiko olla traumageeni olemassa?
        Yleensähän toleranssi kasvaa juodessa mitä pitempään se jatkuu ja siitä tulee pakon-omaista toimintaa. Himo suorastaan.

        On erittäin paljon tutkittu. Alkolla oli aikoinaan puhtaat rottakannat, jotka oli saatu vain kahdeksan polven valinnalla. Toisen kannan kaikki jälkeläiset olivat raittiita, toisen kaikki jälkeläiset alkoholisteja. Rottia käytetaan ns. mallieläiminä, koska vastaavia tutkimuksia ei voida tehdä ihmisillä. Rottien aineenvaihdunta ja aivojen rakenne kun on hyvin samanlainen kuin ihmisillä.

        Akoholistisia geenejä tunnetaan jo monta, muttei kaikkia. Siksi geenitutkimuksen perusteella ei vielä voi sanoa. kuka on ja kuka ei ole alkoholisti, mutta suurien joukkojen todennäköisyys pystytään sanomaan tarkasti,

        Minun kaksi geeniäni on tutkittu Japanissa. Kummastakin löytyi sellainen alleeli, jonka omaajista alkoholisteja on kaksinkertainen määrä. Oma todennäköisyyteni oli 2 x 2 = 4. Siis nelinkertainen verrattuna normaaliväesöön. Luku tietysti voi suureta, jos tutkitaan useampia geenejä, jolloin tulos on jo eksakti.

        Monigeenisen periytymisen takia alkoholismi syntyy eri geenikoktaileilla. Yleisin asiaan vakuttava geeni on alkoholisteista 2/3:lla, normaaliväestöstä 1/3:lla. Kuten näkyy, se on vaikuttava, muttei riita yksinään aiheuttamaan alkoholismia eikä ole yksinään este kohtuukäytöllekään.

        En tiedä nykyistä tilannetta, mutta entiseen aikaan puolet alkoholisteista teki itsemurhan. Itsemurhafrekvenssi oli 30-kertainen normaaliväestöön verrattuna. Luulisin, että luvut ovat pienentyneet lääkkeiden käytön lisääntyessä, varsinkin SSRI-lääkkeiden.

        Alkoholistia vaanii kaksi ongelmaa. Saadakseen saman vaikutuksen joutuu ottamaan aina suurempia annoksia, kunnes maksa ei enää pysty polttamaan suurempia. Silti alkoholisti on enää vastaavassa tilassa kuin aloittaessaan juomisen. Tätä ilmiöta nimitetään tottumukseksi eli toleranssiksi.

        Jos alkoholisti lopettaa juomisensa, hänen olonsa käy huonommaksi kuin aloittaessa. Vieroitusoireet ovat hyvin vakavia. Tätä ilmiötä kutsutaan riippuvuudeksi eli addiktioksi.

        Toleranssin ja addiktion takia alkoholistin täytyy huoltaa itseään pitämällä veren alkoholimäärä erittäin korkealla. Vain näin hän saavuttaa käyttäytymisessään normaaliin verrattavan tyylin. Vaikka samalla verenalkoholipitoisuudella toinen olisi jo konttahumalassa, toleroitunut alkoholisti on niin hyvässä kunnossa, että sivullinen luulee hänen juoneen vain vähän, koska hän haisee alkoholille, mutta käyttäytyy korrektisti.

        Humalaisia ja remuavia alkoholisteja on todella vähän verrattuna alkoholistien kokonaismäärään. Tässä on juuri suurin sudenkuoppa. Kun alkoholisti on ollut jonkin aikaa kuivilla, ja ympäristö koko ajan sanoo, että ethän sinä mikään alkoholisti ole ollutkaan, alkaa alkoholisti itsekin ounaksua olevansa terve.

        Kun hän juo yden lasillisen, eikä tapahdu mitään kauheaa, juo jo parin viikon päästä pari lasillista, eikä taaskaan tapahdu mitään kauheaa. Sitte viikon päästä vähän enemmän, parin päivän päästä, päivittain, ja sitten onkin jo iso hihna päällä.

        x x x

        Ideologisen alojen, kuten psykologian ja sosiologian tutkijat ovat pyrkineet väittämään, että alkoholismi johtuisi myös ja ennen kaikkea ympäristötekijöistä. Tällaiset "tutkimukset" ovat vain ideologisia mielipiteenilmaisuja. Eivät ne täytä tieteellisen menetelmän kriteerejä. Biologinen tutkimus kertoo 100 %:sesta periytyvyydestä


      • Dogmatikos kirjoitti:

        On erittäin paljon tutkittu. Alkolla oli aikoinaan puhtaat rottakannat, jotka oli saatu vain kahdeksan polven valinnalla. Toisen kannan kaikki jälkeläiset olivat raittiita, toisen kaikki jälkeläiset alkoholisteja. Rottia käytetaan ns. mallieläiminä, koska vastaavia tutkimuksia ei voida tehdä ihmisillä. Rottien aineenvaihdunta ja aivojen rakenne kun on hyvin samanlainen kuin ihmisillä.

        Akoholistisia geenejä tunnetaan jo monta, muttei kaikkia. Siksi geenitutkimuksen perusteella ei vielä voi sanoa. kuka on ja kuka ei ole alkoholisti, mutta suurien joukkojen todennäköisyys pystytään sanomaan tarkasti,

        Minun kaksi geeniäni on tutkittu Japanissa. Kummastakin löytyi sellainen alleeli, jonka omaajista alkoholisteja on kaksinkertainen määrä. Oma todennäköisyyteni oli 2 x 2 = 4. Siis nelinkertainen verrattuna normaaliväesöön. Luku tietysti voi suureta, jos tutkitaan useampia geenejä, jolloin tulos on jo eksakti.

        Monigeenisen periytymisen takia alkoholismi syntyy eri geenikoktaileilla. Yleisin asiaan vakuttava geeni on alkoholisteista 2/3:lla, normaaliväestöstä 1/3:lla. Kuten näkyy, se on vaikuttava, muttei riita yksinään aiheuttamaan alkoholismia eikä ole yksinään este kohtuukäytöllekään.

        En tiedä nykyistä tilannetta, mutta entiseen aikaan puolet alkoholisteista teki itsemurhan. Itsemurhafrekvenssi oli 30-kertainen normaaliväestöön verrattuna. Luulisin, että luvut ovat pienentyneet lääkkeiden käytön lisääntyessä, varsinkin SSRI-lääkkeiden.

        Alkoholistia vaanii kaksi ongelmaa. Saadakseen saman vaikutuksen joutuu ottamaan aina suurempia annoksia, kunnes maksa ei enää pysty polttamaan suurempia. Silti alkoholisti on enää vastaavassa tilassa kuin aloittaessaan juomisen. Tätä ilmiöta nimitetään tottumukseksi eli toleranssiksi.

        Jos alkoholisti lopettaa juomisensa, hänen olonsa käy huonommaksi kuin aloittaessa. Vieroitusoireet ovat hyvin vakavia. Tätä ilmiötä kutsutaan riippuvuudeksi eli addiktioksi.

        Toleranssin ja addiktion takia alkoholistin täytyy huoltaa itseään pitämällä veren alkoholimäärä erittäin korkealla. Vain näin hän saavuttaa käyttäytymisessään normaaliin verrattavan tyylin. Vaikka samalla verenalkoholipitoisuudella toinen olisi jo konttahumalassa, toleroitunut alkoholisti on niin hyvässä kunnossa, että sivullinen luulee hänen juoneen vain vähän, koska hän haisee alkoholille, mutta käyttäytyy korrektisti.

        Humalaisia ja remuavia alkoholisteja on todella vähän verrattuna alkoholistien kokonaismäärään. Tässä on juuri suurin sudenkuoppa. Kun alkoholisti on ollut jonkin aikaa kuivilla, ja ympäristö koko ajan sanoo, että ethän sinä mikään alkoholisti ole ollutkaan, alkaa alkoholisti itsekin ounaksua olevansa terve.

        Kun hän juo yden lasillisen, eikä tapahdu mitään kauheaa, juo jo parin viikon päästä pari lasillista, eikä taaskaan tapahdu mitään kauheaa. Sitte viikon päästä vähän enemmän, parin päivän päästä, päivittain, ja sitten onkin jo iso hihna päällä.

        x x x

        Ideologisen alojen, kuten psykologian ja sosiologian tutkijat ovat pyrkineet väittämään, että alkoholismi johtuisi myös ja ennen kaikkea ympäristötekijöistä. Tällaiset "tutkimukset" ovat vain ideologisia mielipiteenilmaisuja. Eivät ne täytä tieteellisen menetelmän kriteerejä. Biologinen tutkimus kertoo 100 %:sesta periytyvyydestä

        Mielenkiinoista.

        En itse ole tiennyt muuta kuin että lapsuuden kaverini isä oli alkoholisti, ja sittemmin myös tämä lapsuuteni paras kaverini. Hän kuoli jo 1990-luvulla.


      • Älykkö
        Dogmatikos kirjoitti:

        On erittäin paljon tutkittu. Alkolla oli aikoinaan puhtaat rottakannat, jotka oli saatu vain kahdeksan polven valinnalla. Toisen kannan kaikki jälkeläiset olivat raittiita, toisen kaikki jälkeläiset alkoholisteja. Rottia käytetaan ns. mallieläiminä, koska vastaavia tutkimuksia ei voida tehdä ihmisillä. Rottien aineenvaihdunta ja aivojen rakenne kun on hyvin samanlainen kuin ihmisillä.

        Akoholistisia geenejä tunnetaan jo monta, muttei kaikkia. Siksi geenitutkimuksen perusteella ei vielä voi sanoa. kuka on ja kuka ei ole alkoholisti, mutta suurien joukkojen todennäköisyys pystytään sanomaan tarkasti,

        Minun kaksi geeniäni on tutkittu Japanissa. Kummastakin löytyi sellainen alleeli, jonka omaajista alkoholisteja on kaksinkertainen määrä. Oma todennäköisyyteni oli 2 x 2 = 4. Siis nelinkertainen verrattuna normaaliväesöön. Luku tietysti voi suureta, jos tutkitaan useampia geenejä, jolloin tulos on jo eksakti.

        Monigeenisen periytymisen takia alkoholismi syntyy eri geenikoktaileilla. Yleisin asiaan vakuttava geeni on alkoholisteista 2/3:lla, normaaliväestöstä 1/3:lla. Kuten näkyy, se on vaikuttava, muttei riita yksinään aiheuttamaan alkoholismia eikä ole yksinään este kohtuukäytöllekään.

        En tiedä nykyistä tilannetta, mutta entiseen aikaan puolet alkoholisteista teki itsemurhan. Itsemurhafrekvenssi oli 30-kertainen normaaliväestöön verrattuna. Luulisin, että luvut ovat pienentyneet lääkkeiden käytön lisääntyessä, varsinkin SSRI-lääkkeiden.

        Alkoholistia vaanii kaksi ongelmaa. Saadakseen saman vaikutuksen joutuu ottamaan aina suurempia annoksia, kunnes maksa ei enää pysty polttamaan suurempia. Silti alkoholisti on enää vastaavassa tilassa kuin aloittaessaan juomisen. Tätä ilmiöta nimitetään tottumukseksi eli toleranssiksi.

        Jos alkoholisti lopettaa juomisensa, hänen olonsa käy huonommaksi kuin aloittaessa. Vieroitusoireet ovat hyvin vakavia. Tätä ilmiötä kutsutaan riippuvuudeksi eli addiktioksi.

        Toleranssin ja addiktion takia alkoholistin täytyy huoltaa itseään pitämällä veren alkoholimäärä erittäin korkealla. Vain näin hän saavuttaa käyttäytymisessään normaaliin verrattavan tyylin. Vaikka samalla verenalkoholipitoisuudella toinen olisi jo konttahumalassa, toleroitunut alkoholisti on niin hyvässä kunnossa, että sivullinen luulee hänen juoneen vain vähän, koska hän haisee alkoholille, mutta käyttäytyy korrektisti.

        Humalaisia ja remuavia alkoholisteja on todella vähän verrattuna alkoholistien kokonaismäärään. Tässä on juuri suurin sudenkuoppa. Kun alkoholisti on ollut jonkin aikaa kuivilla, ja ympäristö koko ajan sanoo, että ethän sinä mikään alkoholisti ole ollutkaan, alkaa alkoholisti itsekin ounaksua olevansa terve.

        Kun hän juo yden lasillisen, eikä tapahdu mitään kauheaa, juo jo parin viikon päästä pari lasillista, eikä taaskaan tapahdu mitään kauheaa. Sitte viikon päästä vähän enemmän, parin päivän päästä, päivittain, ja sitten onkin jo iso hihna päällä.

        x x x

        Ideologisen alojen, kuten psykologian ja sosiologian tutkijat ovat pyrkineet väittämään, että alkoholismi johtuisi myös ja ennen kaikkea ympäristötekijöistä. Tällaiset "tutkimukset" ovat vain ideologisia mielipiteenilmaisuja. Eivät ne täytä tieteellisen menetelmän kriteerejä. Biologinen tutkimus kertoo 100 %:sesta periytyvyydestä

        Ok, kiitos tosi kattavasta tiedosta!


      • IhmettelenIhmisiä kirjoitti:

        Miten selität sen, että join 30 ja kun tulin raskaaksi niin lopetin juomisen 2 vuodeksi. Tein sen tahdonvoimalla, mutta en parantunut. Olenko aina juoppo?

        Monetkin alkoholistit ovat olleet "tahdonvoimallaan" kuivilla jonkun aikaa. Minulla tahdonvoima riitti enimmillään 9 kuukaudeksi. Alkoholismista ei voi parantua, yhtä vähän kuin liiallisesta pituuskasvusta. Eräät geneettiset sairaudet ovat täysin hoitoresistenttejä.

        Kun kuivilla ollut alkoholisti alkaa juoda, hän on hyvin pian samassa tilanteessa, kuin oli kuiville päästessään. Ei koskaan missään ole tapahtunut, että alkoholisti olisi tullut kohtuukäyttäjäksi. Sellaisen haaveileminen on virvatulien tavoittelua. Minäkin haluaisin olla tavallinen kohtuukäyttäjä, mutta se vain on mahdotonta.

        Siunausta sinulle! Olet Jeesuksen silmäterä, vaikket pääsisikään pitkäaikaisesti kuiville. 🌹


      • Älykkö kirjoitti:

        Ok, kiitos tosi kattavasta tiedosta!

        Niin, ja palataksemme pääaiheeseen eli älykkyyteen. Sillä ei ole minkäänlaista korrelaatiota alkoholismin kanssa, mutta tietysti älykkäät ihmiset ovat voineet muodostaa selkeämmän kuvan alkoholismista. Vaan ei se auta pääsemään pitkäaikaisesti kuiville.


      • Älykkö
        Dogmatikos kirjoitti:

        Niin, ja palataksemme pääaiheeseen eli älykkyyteen. Sillä ei ole minkäänlaista korrelaatiota alkoholismin kanssa, mutta tietysti älykkäät ihmiset ovat voineet muodostaa selkeämmän kuvan alkoholismista. Vaan ei se auta pääsemään pitkäaikaisesti kuiville.

        No mä paljastan, että olin täysi juoppo.
        Join itseni melkein hengiltä.
        Nyt raittiutta 15 vuotta, pari kertaa 1 lasillinen samppanjaa. Enkä saanut kimmoketta.
        Se kyllä vaati useamman niinsanotun energia hoidon.


      • Älykkö kirjoitti:

        No mä paljastan, että olin täysi juoppo.
        Join itseni melkein hengiltä.
        Nyt raittiutta 15 vuotta, pari kertaa 1 lasillinen samppanjaa. Enkä saanut kimmoketta.
        Se kyllä vaati useamman niinsanotun energia hoidon.

        Mikä on "energia hoito"?

        Olen useammankin kerran lukenut lehdestä, kuinka joku julkkis on ollut alkoholismin kynsissä, kertoo olleensa hoidossa ja juo nyt vain harvoin. Olen joka kerta sanonut vaimolleni, että kohta saamme nähdä artikkelin, jossa kerrotaan henkilön sortumiseta. Näin on aina käynyt.

        Olen myös tavannut kanssaveljiäni ja -sisariani, jotka ovat kertoneet päässeensä kohtuuteen. Ovat sinnitelleet jonkin aikaa, sitten kaikki sortuneet. Eräs oli kuivilla 18 vuotta. Sitten sortui. Alkoholismista ei ole kukaan parantunut, mutta raittiit jaksot kestävät eri ihmisilä eri pitkään.


      • Älykkö
        Dogmatikos kirjoitti:

        Mikä on "energia hoito"?

        Olen useammankin kerran lukenut lehdestä, kuinka joku julkkis on ollut alkoholismin kynsissä, kertoo olleensa hoidossa ja juo nyt vain harvoin. Olen joka kerta sanonut vaimolleni, että kohta saamme nähdä artikkelin, jossa kerrotaan henkilön sortumiseta. Näin on aina käynyt.

        Olen myös tavannut kanssaveljiäni ja -sisariani, jotka ovat kertoneet päässeensä kohtuuteen. Ovat sinnitelleet jonkin aikaa, sitten kaikki sortuneet. Eräs oli kuivilla 18 vuotta. Sitten sortui. Alkoholismista ei ole kukaan parantunut, mutta raittiit jaksot kestävät eri ihmisilä eri pitkään.

        Energia hoito jossa käyn, niin se tehdään käsillä jossa on mukan enkeli äiti amma tai jeesus. Olen saanut hyvän hoidon.
        Jotkut nimittävät niitä uskomushoidoiksi.
        En usko että olisin selviytynyt elämästäni ilman niitä hoitoja.


      • Älykkö kirjoitti:

        Energia hoito jossa käyn, niin se tehdään käsillä jossa on mukan enkeli äiti amma tai jeesus. Olen saanut hyvän hoidon.
        Jotkut nimittävät niitä uskomushoidoiksi.
        En usko että olisin selviytynyt elämästäni ilman niitä hoitoja.

        Kiitoksia vastauksesta! 👀


      • Älykkö
        Dogmatikos kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta! 👀

        Käyn myös henkisessä ryhmässä jossa me parannetaan ihmisiä, maailmaa ja vaikka mitä missä apua tarvitaan.
        Jopa universumia autetaan.


      • Dogmatikos kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta! 👀

        Sukulaismies oli sellainen, että saattoi olla ilmankin, mutta kun vähänkin sitten otti, niin se oli taas menoa. Johtaja retkahti työpöydän alle.


      • Älykkö
        Dogmatikos kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta! 👀

        Järkyttikö tieto?
        Ei olisi pitänyt paljastaa liikaa, koska asiaa voi olla vaikea sulattaa.


      • Älykkö kirjoitti:

        Järkyttikö tieto?
        Ei olisi pitänyt paljastaa liikaa, koska asiaa voi olla vaikea sulattaa.

        Tuskin järkytti. Tämän sanon varmalla äänellä.


      • Älykkö
        torre12 kirjoitti:

        Tuskin järkytti. Tämän sanon varmalla äänellä.

        No no torre12
        Hyvää yötä!
        Nukkumatti, nukkumatti lasten unihiekkaa heittää ja peitolla peittää.


      • Älykkö kirjoitti:

        Järkyttikö tieto?
        Ei olisi pitänyt paljastaa liikaa, koska asiaa voi olla vaikea sulattaa.

        Ei toki. Mutta kivikovat helvetillä pelottelevat fundikset ja muut teoreetikot, jotka luulevat, että raamatunkohtia latelemalla asiat ovat ratkaistuja, saavat tulevaisuudessakin kuulla, mitä tietämys ja asian kokeminen merkitsevät. Ja mitä on, kun hengenhädässä turvautuu Jeesukseen, kun ei voi valita, vaan vain huutaa ilman pienintäkään toivoa,


      • Mensan sivuilla on aika hyvin avattu se, mitä se älykkyys on:
        ”Älykkyyttä on kyky oppia, soveltaa opittua ja ratkoa ongelmia. Älykkyys ilmenee taitona ymmärtää ja käsitellä abstrakteja asioita.”
        ”Älykkyys nähdään myös kykynä hahmottaa erilaisia asioiden välisiä suhteita sekä yksilön taitona käyttää ja kehittää omia kykyjään.”

        Mutta älykkyys ei ole mikään tae hyvästä elämästä. Siihen tarvitaan ominaisuuksia joita löytyy myös vähemmän älykkäiltä, kuten vaikka empatiakyky.

        ”Yhteinen tekijä älykkyyttä vaativille tehtäville riippumatta niiden kontekstista (kielellinen, numeerinen, looginen, spatiaalinen jne.) on niiden kognitiivinen monimutkaisuus.”
        ”Yksimielisyys näyttää vallitsevan siitä, että älykkyyttä ilmentää ainakin päättelykyky, ongelmanratkaisukyky ja abstraktia päättelyä vaativien toimintojen oppimiskyky.”

        Jos on yhdellä osa-alueella älykäs, ei sitä välttämättä ole toisella.

        ”Toisaalta johtuen hyvin korkean älykkyyden mahdollisesti sosiaalisia ongelmia ja eristäytymistä lisäävästä vaikutuksesta, saattavat hyvin älykkään sosiaaliset taidot ja tunneäly jäädä kehittymättä täyteen mittaansa johtuen esimerkiksi harjoituksen puutteesta.”

        Älykkäät saattavat olla siinä määrin erilaisia, etteivät aina sopeudu siihen porukkaan, minkä keskellä elävät. Näin he mieluummin ovat yksin.


      • Älykkö
        mummomuori kirjoitti:

        Mensan sivuilla on aika hyvin avattu se, mitä se älykkyys on:
        ”Älykkyyttä on kyky oppia, soveltaa opittua ja ratkoa ongelmia. Älykkyys ilmenee taitona ymmärtää ja käsitellä abstrakteja asioita.”
        ”Älykkyys nähdään myös kykynä hahmottaa erilaisia asioiden välisiä suhteita sekä yksilön taitona käyttää ja kehittää omia kykyjään.”

        Mutta älykkyys ei ole mikään tae hyvästä elämästä. Siihen tarvitaan ominaisuuksia joita löytyy myös vähemmän älykkäiltä, kuten vaikka empatiakyky.

        ”Yhteinen tekijä älykkyyttä vaativille tehtäville riippumatta niiden kontekstista (kielellinen, numeerinen, looginen, spatiaalinen jne.) on niiden kognitiivinen monimutkaisuus.”
        ”Yksimielisyys näyttää vallitsevan siitä, että älykkyyttä ilmentää ainakin päättelykyky, ongelmanratkaisukyky ja abstraktia päättelyä vaativien toimintojen oppimiskyky.”

        Jos on yhdellä osa-alueella älykäs, ei sitä välttämättä ole toisella.

        ”Toisaalta johtuen hyvin korkean älykkyyden mahdollisesti sosiaalisia ongelmia ja eristäytymistä lisäävästä vaikutuksesta, saattavat hyvin älykkään sosiaaliset taidot ja tunneäly jäädä kehittymättä täyteen mittaansa johtuen esimerkiksi harjoituksen puutteesta.”

        Älykkäät saattavat olla siinä määrin erilaisia, etteivät aina sopeudu siihen porukkaan, minkä keskellä elävät. Näin he mieluummin ovat yksin.

        Kiitos vastauksesta, olen samaa mieltä.
        Olen usein joutunut analysoimaan itseäni monien ongelmien edessä ja löytänyt, oivaltanut itsessäni olevia ongelmi ja se on vaatinut paljon aikaa, mutta lopputulos on ollut positiivinen.
        En tiedä olenko sen Älykäämpi kuin muut, mutta ongelmaratkaisuissa olen hyvä.
        Tuota empatiakykyä olen myös miettinyt, että jos lapsuudessa sitä ei ole saanut vanhemmilta, niin eikö siihen sitten kykene itsekkään, jos aina vain mitätöidään. Onko se sukuvika.
        Olen kyllä oppinut empaattiseksi iän myötä.
        Olen myös eristäytynyt muista ihmisistä, se varmaan johtuu siitä, että olen erityisherkkä. En kestä kauan aikaa ihmisten seurasta. Minun seuraani moni ihminen kyllä haluaisi.


    • Ensin teidän pitää kuitenkin kuolla, muu paljastuu sitten sen jälkeen. Kukaan ei ole tullut kertomaan.

      Tarinat kyllä kertovat, tai siis evankeliumi, että monien pyhien ruumiit nousivat ylös jo Jeesuksen kuoleman yhteydessä, mutta tarina ei kerro mitä heille tapahtui sen jälkeen. Lähtivätkö he juoksentelemaan käärinliinoissa, luut kolisten pitkin kaupunkia, vai nousivatko yläilmoihin.
      Hyvin erikoinen tapaus, kyllä luulisi, että joku olisi kirjannut asian ylös.

    • evlut101

      Älykkyys voi tehdä ihmisestä turhamaisen kuten kauneus, voima ynnä muutkin ominaisuudet. Asioiden tietäminen älykkyyden kautta kohtaa sen ongelman, että loogisen päättelyketjun alussa olevat perusoletukset voivat älykkäälläkin ihmisellä olla virheelliset. Esimerkiksi tapaus Marx ja ajatus siitä että ihminen on aina pohjimmiltaan hyvä.... no eipä ollut joten teoria ei toiminut käytännössä.

      • Ja kaikkein ikävimpiä tapauksia ovat he, jotka kuvittelevat olevansa muita älykkäämpiä. Tällä palstalla on yksi sellainen, joka on vieläpä uskovainen.

        Marx ajatteli kuten minäkin: ihmisen tavatessani luotan häneen heti ja ajattelen hänen olevan hyvä ihminen. Monesti on tullut väärä arviointi.


      • Sinulla taitaa nyt olla aivan liian kapea käsitys siitä, mitä älykkyys on.


    • JumalanLapset

      Me ollaan kaikki Jumalan lapsia!
      Ihmiselle on annettu Äly, jotta oppisimme muodostamaan käsityksen elämän tilanteista ja haasteista, jotka kasvattavat meitä henkisellä elämänpolullamme.
      Niistä muodostuu sisäinen näkemys, oivallus joka lähtee sydämen älyä käyttäen.
      Jos ei koskaan analysoi omaa elämäänsä, asioita niin junnaa vain paikallansa, eikä oikein etene kasvussansa.

      • Tutkimusten ja oman käsitykseni mukaan "Jumalan lapset" eivät loista älyllään. He ovat enemmänkin päätä puuhun hakkaavia.


      • loistokas.aurinko
        torre12 kirjoitti:

        Tutkimusten ja oman käsitykseni mukaan "Jumalan lapset" eivät loista älyllään. He ovat enemmänkin päätä puuhun hakkaavia.

        Jaa. No mitenkäs se sinun mensalainen kaverisi, loistikos se älyllään viinaa vetäessään?


      • JumalanLapset
        torre12 kirjoitti:

        Tutkimusten ja oman käsitykseni mukaan "Jumalan lapset" eivät loista älyllään. He ovat enemmänkin päätä puuhun hakkaavia.

        Oliko toi sarkasmia🤔
        No jos uskoo sokeasti raamatun sanaan, niin todellinen elämä voi lyödä toki takaisin päin naamaa. Uskossa hullut ovat kovin itsepäisiä, eikä uskottoman sanat kosketa heitä ollenkaan.
        Minäkin hakkaan päätäni kun olen Täällä palstalla, mitään vastakaikua en saa osakseni, saatikka ymmärrystä " oikeasta" elämästä.
        No jos elämänkäsitys perustuu vain raamatun sanaan, niin ei voi ymmärtää elämänkirjoa. Silloin unohtuu inhimillisyys. Entä lähimmäisenrakkaus missä se piileksii......?


      • JumalanLapset kirjoitti:

        Oliko toi sarkasmia🤔
        No jos uskoo sokeasti raamatun sanaan, niin todellinen elämä voi lyödä toki takaisin päin naamaa. Uskossa hullut ovat kovin itsepäisiä, eikä uskottoman sanat kosketa heitä ollenkaan.
        Minäkin hakkaan päätäni kun olen Täällä palstalla, mitään vastakaikua en saa osakseni, saatikka ymmärrystä " oikeasta" elämästä.
        No jos elämänkäsitys perustuu vain raamatun sanaan, niin ei voi ymmärtää elämänkirjoa. Silloin unohtuu inhimillisyys. Entä lähimmäisenrakkaus missä se piileksii......?

        No harva uskova näyttää edes tuntevan Raamattua muuta kuin pintapuolisesti. He lyövät muuten päätä seinään yrittäessään muuttaa muiden mielipiteet ja lait. Elämässä voisi tehdä tosiaan jotain hyödyllisempää.

        Juoppo tuli meille yleensä silloin kun hänen elämä ja ryyppyputki oli pahassa tilassa. Hän yöpyi niin monta yötä kunnes oli taas paremmassa kunnossa. Ei hänen älynsä kyllä säkenöinyt.


      • JumalanLapset
        torre12 kirjoitti:

        No harva uskova näyttää edes tuntevan Raamattua muuta kuin pintapuolisesti. He lyövät muuten päätä seinään yrittäessään muuttaa muiden mielipiteet ja lait. Elämässä voisi tehdä tosiaan jotain hyödyllisempää.

        Juoppo tuli meille yleensä silloin kun hänen elämä ja ryyppyputki oli pahassa tilassa. Hän yöpyi niin monta yötä kunnes oli taas paremmassa kunnossa. Ei hänen älynsä kyllä säkenöinyt.

        Tiedän, alkoholisti elää, niin kovassa paineessa, ettei näe mitään hyvää oikein missään muussa kuin Viinassa ja sen hetken huuman ja helpotuksen.
        Hyvä kun autoit👍💝
        Liittyyköhän siihen tavallaan itsensärangaistus jos minäkuva ei miellytä. Tiedä häntä jokaisella oma ongelma johon juo.
        Olen kyllä nähnyt että uskovatkin juovat siinä missä muutkin.


      • JumalanLapset kirjoitti:

        Tiedän, alkoholisti elää, niin kovassa paineessa, ettei näe mitään hyvää oikein missään muussa kuin Viinassa ja sen hetken huuman ja helpotuksen.
        Hyvä kun autoit👍💝
        Liittyyköhän siihen tavallaan itsensärangaistus jos minäkuva ei miellytä. Tiedä häntä jokaisella oma ongelma johon juo.
        Olen kyllä nähnyt että uskovatkin juovat siinä missä muutkin.

        Juu, eivät uskovat mitään yli-ihmisiä ole. Heilläkin on avioliitto-ongelmia ja eroja tulee.

        Tunnen/tunsin alkoholisteja aika liudan. Viisi työkaveriakin kuoli viinan läträykseen. Se vie miehen.


      • JumalanLapset
        torre12 kirjoitti:

        Juu, eivät uskovat mitään yli-ihmisiä ole. Heilläkin on avioliitto-ongelmia ja eroja tulee.

        Tunnen/tunsin alkoholisteja aika liudan. Viisi työkaveriakin kuoli viinan läträykseen. Se vie miehen.

        Tiedä mitä alkoholismi on , olen läheltä seurannut läheisen juopottelua.
        Julkisessa on se varjopuoli, että toleranssi kasvaa mitä enemmän juo ja mopo lähtee käsistä. Hintaa lisää niin vähenee juominen, tiedä häntä käykö niin.
        Täällä palstalla saa sellaisen kuvan että uskovat kulkevat kullattua polkua uskossansa mutta lyövät muita Raamatulla päähän, mitään inhimillisyydestä häivääkään. Onko ne trolleja jotka kiusaavat ihmisiä valheillansa.
        Kauhean kuvan täältä saa uskovaisista 😎😭


      • JumalanLapset kirjoitti:

        Tiedän, alkoholisti elää, niin kovassa paineessa, ettei näe mitään hyvää oikein missään muussa kuin Viinassa ja sen hetken huuman ja helpotuksen.
        Hyvä kun autoit👍💝
        Liittyyköhän siihen tavallaan itsensärangaistus jos minäkuva ei miellytä. Tiedä häntä jokaisella oma ongelma johon juo.
        Olen kyllä nähnyt että uskovatkin juovat siinä missä muutkin.

        Lukenet kirjoitukseni edellä, Dogmatikos 20.11.2018 16:38.

        Psykologisilla ja psykodynaamisilla seikoilla ei ole vähääkään vaikutusta niin alkoholismiin kuin pituuskasvuunkaan. Molemmat ovat monigeenisesti periytyviä.


      • JumalanLapset
        Dogmatikos kirjoitti:

        Lukenet kirjoitukseni edellä, Dogmatikos 20.11.2018 16:38.

        Psykologisilla ja psykodynaamisilla seikoilla ei ole vähääkään vaikutusta niin alkoholismiin kuin pituuskasvuunkaan. Molemmat ovat monigeenisesti periytyviä.

        Joo, otan selvää tästä asiasta. Kiitos mielenkiintoni kasvoi, hyvä tietää.
        Ei ole kuitenkaan vain yhtä totuutta, ehkä.


      • Dogmatikos kirjoitti:

        Lukenet kirjoitukseni edellä, Dogmatikos 20.11.2018 16:38.

        Psykologisilla ja psykodynaamisilla seikoilla ei ole vähääkään vaikutusta niin alkoholismiin kuin pituuskasvuunkaan. Molemmat ovat monigeenisesti periytyviä.

        En ole koskaan kuullut, että geeni, vaikka olisi kuinka peritty, pistäisi alkoholia kenenkään suuhun, kyllä se on ihan oma käsi, joka sen tekee.

        Mutta helpottaahan se tietysti ajatella, ettei itsellä ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan se on sairaus, jolle ei voi mitään.


      • OtaKotimusu
        torre12 kirjoitti:

        Juu, eivät uskovat mitään yli-ihmisiä ole. Heilläkin on avioliitto-ongelmia ja eroja tulee.

        Tunnen/tunsin alkoholisteja aika liudan. Viisi työkaveriakin kuoli viinan läträykseen. Se vie miehen.

        Sinähän läträät viinan kanssa myös. Ja Jampalle ja sinulle tuli ero, sekin vielä.

        Nyt sentään harkitset oman kotimusun ottamista itsellesi, se on hyvä asia.


      • JumalanLapset kirjoitti:

        Joo, otan selvää tästä asiasta. Kiitos mielenkiintoni kasvoi, hyvä tietää.
        Ei ole kuitenkaan vain yhtä totuutta, ehkä.

        On vain yksi totuus yhdestä asiasta. Terkkuja sinulle ja iloa Kristuksen seurassa! 👀


      • OtaKotimusu kirjoitti:

        Sinähän läträät viinan kanssa myös. Ja Jampalle ja sinulle tuli ero, sekin vielä.

        Nyt sentään harkitset oman kotimusun ottamista itsellesi, se on hyvä asia.

        Olen 61 v. eli elän vieläkin. Eroa ei ole tullut.

        Olen tosiaan ollut jo vuosia aikeissa ottaa afrikkalaisen, joka voisi saada töitä. Nyt se asia on jäissä, kun hän ehkä voisi saada siellä töitä valtiolta. Yksityiselle pitää kuulemma maksaa sievoisia summia saadakseen töitä. Siellä kun on sitä korruptiota. Afrikkalaisilla ei ole helppoa.


      • OtaKotimusu
        torre12 kirjoitti:

        Olen 61 v. eli elän vieläkin. Eroa ei ole tullut.

        Olen tosiaan ollut jo vuosia aikeissa ottaa afrikkalaisen, joka voisi saada töitä. Nyt se asia on jäissä, kun hän ehkä voisi saada siellä töitä valtiolta. Yksityiselle pitää kuulemma maksaa sievoisia summia saadakseen töitä. Siellä kun on sitä korruptiota. Afrikkalaisilla ei ole helppoa.

        Toki ero tuli, vaikka asiaa yrität peitellä.

        Otatko kotimusun omaksi seksileluksesi?


      • JumalanLapset
        Dogmatikos kirjoitti:

        On vain yksi totuus yhdestä asiasta. Terkkuja sinulle ja iloa Kristuksen seurassa! 👀

        Hienoa, Kristus on lähellä sydäntäni 💝👁


      • OtaKotimusu kirjoitti:

        Toki ero tuli, vaikka asiaa yrität peitellä.

        Otatko kotimusun omaksi seksileluksesi?

        "Otatko seksileluksi"- hän on hetero.

        Minä olen varmaan palstan avoimin ihminen, joka ei peittele mitään.


    • JumalanLapset

      " Katso, herran pelko on viisauden alku.
      En tuntenut mitään pelkoa, kun Pyhä kosketti minua. Tunsin Suurta Rakkautta ja Rauhaa. Näin kirkkaan Valon ja Autuuden.
      Joten sananparsi on tietämättömiä varten lyömäase 😡

      • On kuin minun kokemukseni aivan samoin sanoin.

        Kun lopetin uskomasta ja minusta tuli ateisti. Alkoi uusi elämä täynnä valoa ja iloa.


      • JumalanLapset
        torre12 kirjoitti:

        On kuin minun kokemukseni aivan samoin sanoin.

        Kun lopetin uskomasta ja minusta tuli ateisti. Alkoi uusi elämä täynnä valoa ja iloa.

        Katos vaan torre12, hienoa!
        Meitä yhdistää samanlainen kokemus 💝
        Koin tämän kokemuksen 1991.
        Luin lehdestä, että joukko ihmisiä kokee samanaikaisesti tämän kokemuksen.
        Se on suuri lahja.🤴👸
        Oletko huomannut, että sinua haastetaan enemmän elämässäsi tuon kokemuksen jälkeen.


      • JumalanLapset

        Mitä tarkoittaa Ateisti?


      • JumalanLapset kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa Ateisti?

        Sitä tarkoittaa vaikka, että lopettaa uskomasta Jumalaan.

        Minua ei ole kummemmin "haastettu", vaan elämä on mennyt varsin hyvää latua eteenpäin jopa parantuen.


      • OtaKotimusu
        torre12 kirjoitti:

        Sitä tarkoittaa vaikka, että lopettaa uskomasta Jumalaan.

        Minua ei ole kummemmin "haastettu", vaan elämä on mennyt varsin hyvää latua eteenpäin jopa parantuen.

        Koska otat kotimusun, kuten eilen lupailit?


      • JumalanLapset
        torre12 kirjoitti:

        Sitä tarkoittaa vaikka, että lopettaa uskomasta Jumalaan.

        Minua ei ole kummemmin "haastettu", vaan elämä on mennyt varsin hyvää latua eteenpäin jopa parantuen.

        Miksi kiusaatte ja tuotatte vain tuskan 😛
        Kuka laulaa näin?
        Illan jatkoa! Bye!


      • OtaKotimusu kirjoitti:

        Koska otat kotimusun, kuten eilen lupailit?

        Yksi rajoite on taloustilanne. Pitää olla muitakin tuloja kuin minun pieni eläke.

        Taisi tuon laulaa Laila Kinnunen?


    • Minkäs porukan epäjumala on tyhmyys?

    • kusettaja_evankelistat

      Naivia on, uskoa lapsen lailla, vaikka suuri osa uskonnon opetuksesta ja raamatullisista tapahtumista on osoittautunut täydeksi saduksi tai virheelliksiksi tulkinnoiksi, eikä ole koskaan voinut olla todelista.

      • Paavalikin oli eräänlainen höyrypää, mutta niin vain hänkin sai seuraajia.


    • No tuo ongelma on vähitellen poistumassa Äo laskee humisten.
      Noita siteerauksia varten ei taas älyä niinkään tarvitese, mutta google on hyvä olemassa, jos siihen vielä osamäärää riittää, niin ei mitään huolta.

    • Äly on se ominaisuus, joka erottaa eläimen ja ihmisen toisistaan. Jos meillä ei älyä olisi, emme olisi ihmisiä.

      Senkin kyllä ymmärrän, että äly ja looginen ajattelu ovat uskovaisten kannalta ikäviä asioita. Jos ihmiset ajattelisivat enemmän asioita järjellään, fundamentalismi kuihtuisi vähitellen pois.

    • Näinseasiaon

      Jopas käärmeenpesään tuli eloa pienellä sohaisulla. Se todistaa että asia pistelee.

      Niin sen pitääkin!

      • JumalanLapset

        No hyvän aiheen sait aikaiseksi ja säpinää ketjuun, kiitos siitä !


      • köyhämikäköyhä

        Kun älyä puuttuu, ensin pitää kieltää sen arvo, ja sitten voi iloita, jos saa edes keskustelun aikaan. Köyhä.


    • viimeinen.tuomio.2

      Vaikka aloituksessa kielletään kopioimasta tekstejä, niin:

      "Hitlerkin näet oli hyvin älkys muttei kovin viisas!"

      Jotenkin tässä niin lutuisasti kiteytyy koko natsiaate ja sen kannattajat kirjoitusvirheineen kaikkineen ;D

      • Näinseasiaon

        Hei! Tosi fiksusti päätelty!


      • Hitlerin Mein Kampf- kirjassa oli kuulemma tuhansia kirjoitusvirheitä.


      • Jotka kustantaja korjasi.


    • Golfsmart

      Minä olen huippuälykäs, koska tiedän olleeni väärässä 😋😲🍎

    • niin.se.on

      Vähä-älyiset himoitsevat ja arvostavat älyykkyyttä paljon enemmän kuin ne, jotka kokemuksesta tietävät sen arvon.

      • Älykkö

        Hmm. En ole koskaan ajatellut että sillä on arvo. Pidän älyä ominaisuutena joka kasvaa, kehittyy iän myötä, kun oppii tekemään oivalluksia elämän haasteiden edessä. Meillä on ikuisuus kehittää älykkyttämme täyteen mittaansa. 😍


      • Älykkö kirjoitti:

        Hmm. En ole koskaan ajatellut että sillä on arvo. Pidän älyä ominaisuutena joka kasvaa, kehittyy iän myötä, kun oppii tekemään oivalluksia elämän haasteiden edessä. Meillä on ikuisuus kehittää älykkyttämme täyteen mittaansa. 😍

        Puhut paremminkin viisaudesta kuin älykkyydestä. Älykkyys on sitä, mitä älykkyystesteillä mitataan. Vastaa suhteellisen hyvin intuitiivista kuvaamme älykkydestä. Se ei lisäänny vaan vähenee sitä mukaa kuin muutenkin rappeudumme. Älykkäimmillämme olemme 16 ikävuoden vaiheilla.

        Viisaus voi lisääntyä paljon kauemmin kuin älykkyys, mutta loputa sekin rappeutuu. Lopulta on jäljellä vain vainaja tai dementoitunt vanhus,


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe