Onko kenelläkään tietoa siitä, milloin ja miksi uskonnot syntyivät?
Puhun nyt ihan ensimmäisistä uskomuksista koskien mm. kuoleman jälkeistä elämää ja luomista tai erilaisia jumalia.
Milloin ja miksi ihmiset alkoivat uskoa tuonpuoleiseen ja jumaliin, mukaan luettuna luominen?
Uskontojen alkuperä
37
56
Vastaukset
Silloin kun oppivat puhumaan. Kertoivat kokemuksistaan ja uskottelivat tuntevansa touuden
- jhgjhghtrytddqwertytrewq
En tiedä noista yksityiskohdista, mutta arvelun mukaan jopa eläimillä saattaisi olla joitain uskonnollisia tunteita muistuttavia ilmiöitä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Religious_behavior_in_animals
Lisää juttua löytyy hakemalla. - AteistiVaan
Ensimmäiset merkit kuolleiden hautaamisesta ajoittuvat 300 000 vuoden taakse (1). On kiistanalaista, mitkä veistokset yms todistavat uskonnollisuudesta, mutta yleisesti ensimmäiset selvät näytteet uskonnollisista ajatuksista sijoitetaan 15 000 - 50 000 vuoden taakse.
Tietääkseni ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä teoriaa uskonnollisten ajatusten syntymisestä. Yksi ajatus on, että ihmiset yrittivät selittää luonnonilmiöitä ja ihmiselle on luontaista kuvitella joku tekijä havaintojen taakse. Itseasiassa ihmiset näkevät tutkitusti jopa täysin satunnaisissa tapahtumissa tai datassa säännönmukaisuuksia. Kyseessä olisi siis sama ilmiö kuin urheilijalla, joka vakuuttuu, että voitto johtui onnensukista tai alushousuista. Selitystä voi hakea myös ihmisten taipumuksesta nähdä pimeässä mörköjä ja kummituksia etenkin pimeällä.
Hautaamista voi selittää hygienialla, mutta se voi myös olla osoitus uskonnollisuudesta. Ihmisille on ollut tärkeää kyetä ennustamaan toisten ihmisten käyttäytymistä. Muodostammekin toisista ihmisistä mieleemme malleja, joiden kanssa voimme jopa kuvitella keskustevamme silloinkin, kun kyseinen henkilö ei ole läsnä. Tästä on voinut aiheutua harhaluulo, että kuolleen ihmisen henki (vrt mieleemme luoma malli) jää elämään näkymättömänä henkenä.
Jumaluskon on myös spekuloitu tarjoavan helpon keinon kontrolloida suuria ihmisjoukkoja, Tätä käyttivät hyväkseen mm egyptiläiset hallitsijat. Yksi ajatus onkin, että uskonnolliset kansat muodostivat suuria joukkoja ja tappoivat vääräuskoiset pois. Jos näin, niin uskonnollisuus olisi yleistynyt ”luonnonvalinnan” kautta.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_religionMiksi kuolleiden hautaaminen olisi osoitus uskonnosta? Voi olla, mutta en ymmärrä sellaisen väitteen ehdottomuutta, jos se ehdottomana todisteena esitettäisiin.
Pidän sen sijaan uskontojen ja Jumalaan tai jumaliin uskomisen ehtona kehittynyttä kieltä ja abstraktista ajattelukykyä, mikä eläimiltä puuttuu. Uskonto on siten vain ihmisten "juttu" ja se erottaa ihmiset eläimistä (muiden asioiden ohella).- AteistiVaan
Kuolleiden hautaamisen merkitys on epäselvä. Myös patsaiden uskonnollinen merkitys on usein kiistanalainen, mutta kaikki lähteet, jotka löysin katsoivat, että taikausko ja uskonnollisuus kehittyivät paljon ennen kirjoitustaitoa,
Vanhimmat kirjalliset lähteet sielun tai hengen elämän jatkumisesta ruumiin kuoleman jälkeen voidaan johtaa yli 3000-4000 vuoden taakse Gilgamesh eepokseen ja Inannan manalanmatkaan. Nämä Babyloniasta alkuisin olevat tarut levisivät sen ajan tunnettuun maailmaan ja niistä kehittyi nykyinen tuonela- ja helvettiusko. Helvettioppia edeltäviä kertomuksia löytyy Egyptin kuolleiden kirjasta, kreikkalaisesta jumaltarustosta ja filosofiasta (Platon) ja zarathustralaisuudesta (Persia).
Juutalaiset (osa heistä) omaksuivat pakanallisen tuonelaopin Babylonian pakkosiirtolaisuudessa 500-luvulla eKr ja se tuli pysyväksi osaksi heidän uskomuksiaan. Jeesus viittasi näihin uskomuksiin kertomuksessaan Rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, mutta emme voi tämän johdolla väittää varmaksi sitä, että Jeesus olisi itse uskonut samalla tavalla kuin ne fariseukset, joille hän sanansa osoitti. Mahdollisesti uskoi, mahdollisesti ei.Ihmisten uskonnollista käyttäytymistä on arveltu esiintyneen noin 40000-50000 vuotta sitten, mutta tästä ei ole varmuutta. Syitä uskontojen syntymiseen on monia eikä mikään yksittäinen syy ole johtanut niiden syntymiseen vaan ne ovat vaikuttaneet yhdessä rinnakkain ja peräjälkeen historiallisena kehityksenä.
- luonnonvoimien ja sääilmiöiden takana uskottiin olevan jumala tai jumalia
- ihmiset kokivat pelkoa ja toivottomuutta kuoleman edessä, mikä johti mielikuvituksen kautta ajatuksiin siitä, että ihminen jatkaa elämäänsä henkenä tai sieluna ruumiin kuoleman jälkeen
- kun ihmiset alkoivat uskoa keksittyjä kertomuksia jumalista ja kuoleman jälkeisestä elämästä, niin heitä voitiin hallita pelon ja uhkailun avulla
- uskonnot loivat yhtenäisyyttä samoin uskovan kansan keskuudessa
- poppamiehet, noidat, shamaanit ja kansojen johtajat ovat toimineet varhaisesta asti yhdessä hallitakseen kansaa pelolla ja uhkailulla sekä saadakseen varallisuutta uskon avulla
Jotakin saattoi unohtua, mutta on tästä olemassa tallennettuakin tietoa, jahka viitsin kaivaa esille - jos en, niin jatkakaa toki. Wikipediasta ei löydy kovinkaan paljon tästä aiheesta (englanninkielisestä löytyy enemmän).- vanhoja.tarinoita
"Ihmisten uskonnollista käyttäytymistä on arveltu esiintyneen noin 40000-50000 vuotta sitten, mutta tästä ei ole varmuutta."
Yhtenä vanhimmista tarinoista ovat tietysti aboriginaalien kertomukset 'uniajasta'.
http://www.sacred-texts.com/aus/mla/index.htm
Uniaika ja siitä kertovat kalliopiirrokset ovat tältä kyseiseltä ajalta.
- tutkimusta
Psykiatrin lähestyminen siihen miksi uskomme jumaliin
Tuubista löytyy Andy Thomson: Why we believe in gods
Laitan linkin seuraavaan postaukseen. Jos uskonnolla tarkoitetaan uskoa Jumalaan, niin ensimmäinen uskonto syntyi noin 6.000 vuotta sitten, kun Jumala oli luonut ensimmäiset ihmiset.
Ensimmäiset ihmiset uskoivat Jumalaan, koska he saattoivat keskustella Hänen kanssaan. Jumala puhui heille myöskin elämästä ja kuolemasta. Jumala puhui heille myös vertauskuvallisesti tulevasta Messiaasta, Jeesuksesta, joka murskaisi saatanan vallan.Niin, Herra Jumala käyskenteli (käveli) Edenin puutarhassa ja puhui ensimmäisten ihmisten kanssa. Mahtoivatko Aatami ja Eeva nähdä Jumalan?
Monet Vanhan testamentin patriarkat ovat nimittäin nähneet Jumalan (mm. 73 Israelin vanhinta) ja Mooses keskusteli hänen kanssaan kasvoista kasvoihin. (2Moos 24:10-11; 5Moos 24:10; 2Moos 3:1ss.)
Job näki Jumalan (Job 42:5), Jaakob paini hänen kanssaan (1Moos 32:24-32) ja monet muutkin näkivät Jumalan, jota myös Herran enkeliksi kutsutaan. Aabraham tarjosi hänelle ja hänen seuralaisilleen ruokaa ja viiniä. (1Moos 18)Yksittäisistä maaimanselityksistä selvästi kristinuskoa vanhempi on kalevala. Mikään tunnetulla ajalla levitetty oppi ei kerro valtiaan tai Jumalan häviöstä naiselle, kristinusko on mitä jyrkimmin täysin miesvaltainen, paitsi KALEVALA. Yllätytte kun luette. Siellä Väinämöinen ITSE kertoo laulussa saanensa turpiinsa Pohjan Akalta ja tuhonneensa Sammon eli tosi vakava raskas tappio.
Siksi Kalevala on tiedetty ennenkuin nainen on alistettu miehelle. Kalevalan kansa tiesi ettei ihmisen taito ja kyky ole sidoksissa haarovälin kapineisiin.
Siksipä nainen sai äänioikeudenkin Suomessa ilman kummempia rähinöitä- TuulenTuomakuiskaus
Onko ei-kirj nuoren maan kreationisti?
- eikirj
TuulenTuomakuiskaus kirjoitti:
Onko ei-kirj nuoren maan kreationisti?
Ei. En ole kreationisti. Olen ateisti. En tiedä, miten vanha maa on, mutta oletan sen olevan hyvin vanha, jopa miljardeja vuosia vanha, mutta koska en tiedä, niin en väitä mitään varmaksi.
Jälkiä maataloudestakin lienee noin 9000 vuoden takaa, joten ihmisiäkin on luultavasti ollut kauemmin kuin vain Raamatun 6000 vuotta. Mutta koska en tiedä, niin en sano mitään varmaksi. Mahdollista se on, mutta uskoa minun ei onneksi tarvitse...
Ns. primitiivisillä kansoilla on tavanomaisesti usko henkiin, esim. puissa ynnä muualla asuviin, ja kuolleitten kummitteluun, niin että kyllä sellaiset asiat on paljon vanhempia kuin kirjoitettu kulttuuri.
Uskontojen syntyyn ovat vaikuttaneet ensin kylä, heimo tai klaanipäälliköt.
Oli helpompi motivoida "sotureita" taistoon oikean jumaluuden puolesta ja tällä tavoin jos jumalat olivat suotuisia niin päälliköt saivat lisää valtta tai arvoesineitä ja maata.
Sodissa kenraalit ovat aina voittajia, hävijäjinä aina kansat.- eikirj
Ateisteilla on omituinen vimma etsiä uskonnollista käyttäytymistä eläimillä kuten elefanteilla ja kädellisillä, mutta sivuuttaa merkityksettömänä fakta, jonka mukaan uskonnot edellyttävät kehittynyttä ja monimutkaista kieltä, jossa on mahdollista uskoa näkymättömiin jumaliin/henkiin ja abstraktioihin, mikä kyky kaikilta eläimiltä puuttuu: se kyky on vain ihmisillä. Niinpä kehittynyt monimutkainen kieli on ehdoton edellytys uskonnon syntymiselle.
eilen 12.1.2019 hesari kertoi miehestä joka on jotain yli 30 vuota hoitanut kurkia kotonan. Vaiket parantumatomat on lopetettava ja hän tekee sen tappamisen aamu hämärissä salaa muilta linnuilta. Kun ne sitten pääsevät ulos ne menevät siihen kohtaan maastossa johon lintu on haudattu ja riiputtavat päätään alas.
Uskontoako
Usko jälleennäkemiseen
Usko ateismiinko
Tietenkin ne haistavat kuolleeen hajun, mutta silti ihminen on taipuvainen luomaan tilanteesta itselleen ymmärrettävän USKON?- Sattumalta.syntynyt
enkelipallo kirjoitti:
eilen 12.1.2019 hesari kertoi miehestä joka on jotain yli 30 vuota hoitanut kurkia kotonan. Vaiket parantumatomat on lopetettava ja hän tekee sen tappamisen aamu hämärissä salaa muilta linnuilta. Kun ne sitten pääsevät ulos ne menevät siihen kohtaan maastossa johon lintu on haudattu ja riiputtavat päätään alas.
Uskontoako
Usko jälleennäkemiseen
Usko ateismiinko
Tietenkin ne haistavat kuolleeen hajun, mutta silti ihminen on taipuvainen luomaan tilanteesta itselleen ymmärrettävän USKON?Linnut ovat myös taipuvaisia kehittämään rituaaleja. Klassisessa kyyhkyskokeessa automaatti jakeli suljetussa häkissä oleville kyyhkysille sattumanvaraisesti jyviä. Lintu ei voinut mitenkään vaikuttaa siihen koska automaatti antoi ruokaa.
Linnut alkoivat kuitenkin assosioimaan oman käytöksen ja ruuansaannin suhdetta. Jos lintu sattui nokkimaan häkkinsä jotain kulmaa kun ruokaa ilmaantui, niin se saattoi kehittää tästä rituaalin ja se hakkasi juuri samaa kohtaa häkissä uudestaan ja uudestaan ja ennemmin tai myöhemmin tämä "rituaali" täytti tarkoituksensa ja automaatti antoi taas jyviä. Eri lintujen "rituaalit" olivat erilaisia (joku kuopi, joku kääntyili paikallaan jne), mutta kaikki rituaaleja kehittivät.
Sitten voi kysyä miten lähellä tämä on ihmisen taikauskoa? Sattumalta.syntynyt kirjoitti:
Linnut ovat myös taipuvaisia kehittämään rituaaleja. Klassisessa kyyhkyskokeessa automaatti jakeli suljetussa häkissä oleville kyyhkysille sattumanvaraisesti jyviä. Lintu ei voinut mitenkään vaikuttaa siihen koska automaatti antoi ruokaa.
Linnut alkoivat kuitenkin assosioimaan oman käytöksen ja ruuansaannin suhdetta. Jos lintu sattui nokkimaan häkkinsä jotain kulmaa kun ruokaa ilmaantui, niin se saattoi kehittää tästä rituaalin ja se hakkasi juuri samaa kohtaa häkissä uudestaan ja uudestaan ja ennemmin tai myöhemmin tämä "rituaali" täytti tarkoituksensa ja automaatti antoi taas jyviä. Eri lintujen "rituaalit" olivat erilaisia (joku kuopi, joku kääntyili paikallaan jne), mutta kaikki rituaaleja kehittivät.
Sitten voi kysyä miten lähellä tämä on ihmisen taikauskoa?Eihän ihminen poikkea tästä mitenkään. No en voi tietää syylistääkö tai syylistyykö lintu siitä että toinen lintu opettaa uskoa nokkimiseen. Pidetään se meidän viisaiden ihmisten erinomaisena viisautena. Eläimet kuitenkin käyttävät työkaluja matkimalla emon käytöstä. Työkaluja käyttämätön kuitenkin näkee nälkää ja "luonnonvalinta" noukkii uskomatomat
- Sattumalta.syntynyt
Uskonnot ovat psykologinen defenssi. Ilmisen on vaikea sietää tilannetta, jossa asioita tapahtuu satumanvaraisesti ja tarkoituksetta eikä niihin voi vaikuttaa mitenkään. Yliluonnollisen kautta on yritetty vaikuttaa siihen mihin ei voi vaikuttaa ja yritetty nähdä tarkoitus siinä mikä on sattumanvaraista ja tarkoituksetonta.
- elpari
Jos sanot,että olet vain sattuman oikusta syntynyt(päättelin nimimerkistä)tähän maailmaan,niin etkö koe mitään tarkoituksellista omassa elämässäsi?En halua mitään kritisoida,mutta heitän vain suoran kysymyksen.Olen itse uskova,tuli vain mieleeni,eikö elämä ole jotenkin rankkaa jos ei ole mitään kiintopistettä edessäpäin ja myös kuoleman rajan toiselle puolelle?Älä pahastu suoraa kysymystäni,me kaikki elämme täällä ajassa siinä mielessä tasavertaisina,että kaikilla meillä on omat taistelunsa elämän matkan varrella.
- AteistiVaan
TIeto kuolemasta tekee tästä ainoasta elämästä sitäkin arvokkaamman! Samoin ajatus, että voit itse päättää, mitä elämälläsi haluat edistää, on vastuullinen ja vapauttava ajatus.
Itse olen listannut omien lapseni ja seuraavan sukupolven hyvinvoinnin edistämisen korkealle tavoitelistallani. Saan iloa siitä, kun näen, että lapseni oppivat ja nauttivat elämästä.
Luulisin, että sinunkin kiintopisteet tulevaisuudessa ovat aika samanlaisia kuin meillä ateisteilla: kesäloman tekemiset, ystävät, rakennusprojektit, urheilu tms. Vai koetko, että Jumalan ylistäminen ja seuraavan elämän odottelu on riittävä tavoite tälle maanpäälliselle elämällesi? kerrankin asiallisia kommentteja elpari ja AteistiVaan
Ainakin minulla on nämä samat:
" kuin meillä ateisteilla: kesäloman tekemiset, ystävät, rakennusprojektit, urheilu tms. Vai koetko, että Jumalan ylistäminen ja seuraavan elämän odottelu on riittävä tavoite tälle maanpäälliselle elämällesi "
En todellakaan halua ylistää mitään, Useimmat uskontopalstoille kirjoittelevat tekevät pilkkaa tietoisesti esittämällä järjettömiä käsityksiä milloin mistäkin, nimenomaan uskonon nimissä. Siis pitävät porukalla hauskaa seuraamalla miten nopeasti ja paljonko vastauksia tulee
Kuoleman jälkeen on mitä on, elämä on nyt. Kun kuitenkin viisaimmatkin tieteilijät kokevat selitykset puuteellisiksi ja omat kokemukset selittämättömistä asioista on totta, silloin on mukava jättää tulevaisuus se varaan mitä menneisyys näyttää "luoneen". Tässä kohtaa lyhennän selitystäni ja ajattelen että aivoni ei menneisyyttäni luonut. En syntynyt aivojeni voimin, jotain "enemmän" on.
Jokainen pitäköön oman käsityksensä, myös minun selityksistäni.
- elpari
Mutta voiko ihminen tehdä itse itselleen tarkoituksellista elämää,eli päättää omilla teoillaan mikä on riittävän tarkoituksellista?Jos elämän tarkoitus pohjautuu totuuteen,niin eikö se ole silloin sama elämän tarkoitus kaikille ihmisille,koska totuus ei ole vain yhdelle ihmiselle tarkoitettu,vaan kaikille?
Jos elämän tarkoitus tulee meidän ulkopuolelta,eikö se pidä olla silloin totuudellista,kysymys on kiinni vain siitä,että uskommeko siihen,että me tarvitsemme sitä?Miten elämän merkityksellisyys voisi tulla ulkopuolelta? Tarhaminkin elämällä on tarkoitus, mutta se ei anna tarhaminkille itselleen mitään merkityksellisyyttä. Voisi jopa kysyä, että voiko elämä, jolle on annettu tarkoitus jonkun ulkopuolisen tahon toimesta edes olla merkityksellistä?
Kilgore.Trout kirjoitti:
Miten elämän merkityksellisyys voisi tulla ulkopuolelta? Tarhaminkin elämällä on tarkoitus, mutta se ei anna tarhaminkille itselleen mitään merkityksellisyyttä. Voisi jopa kysyä, että voiko elämä, jolle on annettu tarkoitus jonkun ulkopuolisen tahon toimesta edes olla merkityksellistä?
Edelleen kiitettävästi kysymys tiivistyy:
Tuleeko elämäni tarkoitus omien aivojeni sisältä, siis tekeekö aivoni kaiken mitä näen ja koen, minusta näin ei ole. Aistihavainnot ovat nimensä mukaisia, ei totuus. Aisteja voi harhauttaa monin tavoin.
Mutta oivallukset, keksinnöt, tietoisuus, olen olemassa, sieltä on lähtöisin varmuus että "jotain" enemmän on kuin aistihavainnot.
Tämän voi ajatella myös niin että minussa on "jokin" joka yltää, löytää, oivaltaa, ennenkuulumatonta. Psykologia puhuu tiedostamattomasta mielen osasta. Kristinusko opettaa "taivasten valtakunta on sisällä minussa" Itämaiset opit opettava meditatiolla löytämään sisäisen oppansa.
Uskonto syntyy kun ihminen omien kokemuksiensa opettamana alka vaatimaan että kaverinkin pitää kokea juuri samoin.
Tuo vaatimus että kaverin pitää ajatella samoin on käsittämättömän lujassa. Se kattaa hedottoman otoman uskonnon eli jumala on tai ei ole ja molemmat vättelijät tuntevat etä taivas putooaa jollei häntä uskota?? Ja kaikki siltä välilt:
Joten aloitus on todella vilpitön?
Mistä syntyy se USKONTO että taivas putoaa ellei puhujaa uskota??
Sen täytyy syntyä alkuisin jostai tiedostamattoman mielen osasta, aivojen ulkopuolelta.enkelipallo kirjoitti:
Edelleen kiitettävästi kysymys tiivistyy:
Tuleeko elämäni tarkoitus omien aivojeni sisältä, siis tekeekö aivoni kaiken mitä näen ja koen, minusta näin ei ole. Aistihavainnot ovat nimensä mukaisia, ei totuus. Aisteja voi harhauttaa monin tavoin.
Mutta oivallukset, keksinnöt, tietoisuus, olen olemassa, sieltä on lähtöisin varmuus että "jotain" enemmän on kuin aistihavainnot.
Tämän voi ajatella myös niin että minussa on "jokin" joka yltää, löytää, oivaltaa, ennenkuulumatonta. Psykologia puhuu tiedostamattomasta mielen osasta. Kristinusko opettaa "taivasten valtakunta on sisällä minussa" Itämaiset opit opettava meditatiolla löytämään sisäisen oppansa.
Uskonto syntyy kun ihminen omien kokemuksiensa opettamana alka vaatimaan että kaverinkin pitää kokea juuri samoin.
Tuo vaatimus että kaverin pitää ajatella samoin on käsittämättömän lujassa. Se kattaa hedottoman otoman uskonnon eli jumala on tai ei ole ja molemmat vättelijät tuntevat etä taivas putooaa jollei häntä uskota?? Ja kaikki siltä välilt:
Joten aloitus on todella vilpitön?
Mistä syntyy se USKONTO että taivas putoaa ellei puhujaa uskota??
Sen täytyy syntyä alkuisin jostai tiedostamattoman mielen osasta, aivojen ulkopuolelta.Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Ihmiseksi ei kukaan tule muuten kuin vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Me olemme genetiikan ja kulttuurin ja kasvatuksen ja henkilökohtaisen historiamme tuotos. Siitä sopasta sinulle on synynyt käsitys siitä mikä tekee elämäsi merkitykselliseksi, jos mikään.
Aistien epäluotettavuus johtuu pitkälti juuri siitä, että aivot luovat näkö- tai kuulokokemuksen. Korvasta tai silmästä tuleva informaatio on vain inputtia aivoille, joka prosessoi tuosta syötteestä kuuloaistimuksen ja näköaisimuksen. Joku aika sitten radiossa aivotutkija (en ikävä kyllä muisa kuka) sanoi, että unen ja valvetilan välinen ero on siinä, että valveilla näemme unta joka perustuu enimmäkseen juuri senhetkisiin aisiärsykkeisiin. Kuva ja kokemus, jonka näemme ja koemme on kuitenkin samalla tavalla aivojen luoma kuin on unikin.
Yksi aivojen luoma käsitys voi olla sekin, että on "jotakin" enemmän kuin aistihvainnot. Konkreettisesti toki onkin, koska emme näe ultraviolettivaloa, emme kuule ultraääniä, hajuaistimme on keskimäärin surkea ja haistamme hyvin vain muutamia ydisteitä (lähinnä mätänemisen aiheuttamat rikkiyhdisteet eli "mädän kananmunan hajun").
Uskonto on yksi opittu ajattelutapa. Olemme sosiaalistuneet uskonnollisuuteen. Alunperin se on ollut varmasti keksitty selitys selittämättömälle. Nyt uskonto pahimmillaan on oikeiden selitysten kieltämistä.Kilgore.Trout kirjoitti:
Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Ihmiseksi ei kukaan tule muuten kuin vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Me olemme genetiikan ja kulttuurin ja kasvatuksen ja henkilökohtaisen historiamme tuotos. Siitä sopasta sinulle on synynyt käsitys siitä mikä tekee elämäsi merkitykselliseksi, jos mikään.
Aistien epäluotettavuus johtuu pitkälti juuri siitä, että aivot luovat näkö- tai kuulokokemuksen. Korvasta tai silmästä tuleva informaatio on vain inputtia aivoille, joka prosessoi tuosta syötteestä kuuloaistimuksen ja näköaisimuksen. Joku aika sitten radiossa aivotutkija (en ikävä kyllä muisa kuka) sanoi, että unen ja valvetilan välinen ero on siinä, että valveilla näemme unta joka perustuu enimmäkseen juuri senhetkisiin aisiärsykkeisiin. Kuva ja kokemus, jonka näemme ja koemme on kuitenkin samalla tavalla aivojen luoma kuin on unikin.
Yksi aivojen luoma käsitys voi olla sekin, että on "jotakin" enemmän kuin aistihvainnot. Konkreettisesti toki onkin, koska emme näe ultraviolettivaloa, emme kuule ultraääniä, hajuaistimme on keskimäärin surkea ja haistamme hyvin vain muutamia ydisteitä (lähinnä mätänemisen aiheuttamat rikkiyhdisteet eli "mädän kananmunan hajun").
Uskonto on yksi opittu ajattelutapa. Olemme sosiaalistuneet uskonnollisuuteen. Alunperin se on ollut varmasti keksitty selitys selittämättömälle. Nyt uskonto pahimmillaan on oikeiden selitysten kieltämistä.Hyviä pointseja sinulla.
Uskonto on käsitys menneestä, sinänsä kyseenalaista juuri aistihavaintojen virhemahdollisuuden eli rajoittuneisuuden vuoksi.
Voisiko siis ajatella että uskonto on syntynyt uskosta historiaan?
Varsinkin Raamattu kieltää kaiken uuden profetoinnin, ikäänkuin ihmiskunnasta olisi tyystin poistuneet ihmiset jotka kuulevat etiäisiä ja aistivat tulevia tapahtumia jne.
- elpari
Ihminen tarvitsee tarkoituksen elämälleen,eikä ihminen voi sitä itse synnyttää eikä keksiä.Totuus vain yksin voi antaa elämälle tarkoituksen.Silloin ihminen on tyytyväisempi,onnellisempi,eikä elämän vastoinkäymiset eivät aja epätoivoon ja tämän kaiken takana on Jeesus,hän antaa yltäkylläisen ja tarkoituksellisen elämän.
Vain pieni osa kaikkina aikoina eläneistä ihmisistä on kuullut Jeesuksesta, joten miten Jeesus olisi voinut antaa heille tarkoituksen elämään?
- elpari
Ensimmäinen luku, Jumalan kymmenen käskyä eli Jumalan laki
9.
Miksi meidän tulee oppia tuntemaan Jumalan sana?
Jumalan kymmenen käskyä on Jumalan pyhä tahto eli laki. Laissaan Jumala sanoo meille, mitä meidän tulee tehdä, mitä emme saa tehdä ja millaisia meidän tulee olla.
Miik. 6:8: Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on ja mitä muuta Herra sinulta vaatii kuin, että teet sitä, mikä on oikein, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä.
3 Moos. 19:2: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
10.
Milloin Jumala antoi lakinsa ihmiselle?
Jumala antoi lain ensi kerran jo luomisessa. Silloin hän kirjoitti sen ihmisen sydämeen eli sisimpää siten, että ihminen tunsi Jumalan tahdon täydellisesti ja eli sen mukaan.
Syntiinlankeemuksessa Jumalan lain tuntemus himmeni. Siitä jäi siis vielä jotain tietoa jäljelle, mutta se ei ole enää selkeätä eikä täydellistä, saati sitten, että ihminen kykenisi elämään Jumalan tahdon mukaan.
Lakin, jonka Jumala kirjoitti ihmisen sydämen luomisessa, vaikuttaa vielä himmentyneenä omassatunnossa.
Toisen kerran Jumala antoi lakinsa Mooseksen kautta Siinain vuorella.
1 Moos. 1:27: Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa.
Room. 2:14,15: Kun pakanat, joilla ei ole lakia, luonnostaan tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei ole lakia, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötätodistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä.
Tehtävä: Lue 2 Moos. 19:16-20:20 ja 5 Moos. 10:1-5: lain antaminen Siinailla.
11.
Mitkä kolme lakia Jumala antoi Siinailla?
Jumala antoi Moosekselle Siinailla: 1. Luonnollisen lain, 2. seremonialain ja 3. valtiollisen lain.
1. Luonnollinen laki oli sama laki, jonka hän jo luomisessa kirjoitti ihmisen sydämeen. Nyt hän antoi sen kahteen kivitauluun kirjoitettuna kymmenessä käskyssä. Kaikki, mikä niissä on luonnollista lakia, koskee meitä ja kaikkia ihmisiä.
5 Moos. 4:13: Hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
2. Seremonialaki oli laki jumalanpalvelusmenoista ja muista säännöistä, joita Israelin kansan tuli noudattaa. Ne ennustivat vertauskuvallisesti luvatusta Vapahtajasta, joka tuli ihmiseksi tämän kansan keskelle.
Näillä säädöksillä Jumala piti Israelin erillään pakanakansoista Vanhan liiton aikana ja opetti sitä odottamaan tulevaa Vapahtajaa.
Nyt kun Vapahtaja on jo tullut, seremonialaki ei ole enää voimassa. Omatuntomme on siis vapaa sen noudattamisesta.
Kol. 2:16-17: Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Kun joku lähestyy meitä rakennuksen takaa, saatamme ensiksi nähdä hänen varjonsa ja päätellä siitä, kuka sieltä on tulossa. Mutta kun hän tulee näkyviin, emme enää katsele varjoa, vaan itse ihmistä. Seremonialaki oli kuin varjokuva Jeesuksesta. Vanhan testamentin hurskaat katselivat siitä Jeesusta, koska hän itse ei ollut paikalla. Mutta nyt, kun hän on tullut, saamme uskoa häneen suoraan ilman seremonialain säädöksiä.
Hebr. 8:13: Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi. Mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
3. Valtiollinen laki sääti, kuinka Israelin kansaa oli valtiollisesti hallittava Vanhan liiton aikana. Sen hallitsijana oli Herra itse (teo0kratia, Jumalan valta), ja se oli esikuva Kristuksen hengellisestä valtakunnasta Uuden liiton aikana.
1 Sam. 12:12: Herra, teidän Jumalanne, on kuninkaanne.
1 Moos. 49:10: Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallitsijan sauva hänen polviensa välistä, kunnes Hän tulee.
12.
Mihin kahteen ryhmään Katekismus jakaa kymmenen käskyä?
Katekismus jakaa kymmenen käskyä kahteen tauluun, koska Mooses sai lain kahdessa taulussa.
Ensimmäisen taulun sisältä on: "Rakasta Herraa, Sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi." Matt. 22:37.
Toisen taulun sisältö on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Matt. 22:39.
Matt. 22:40: Näistä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.
13.
Mikä on Jumalan lain sisältö?
Jumalan lain sisältö on oikea rakkaus. Kaikki Jumalan käskyt vaativat siis meiltä oikeata rakkautta.
1 Tim. 1:5: Käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.
Room. 13:10: Rakkaus on lain täyttämys.
-Lopuksi:Ihmiset,jotka eivät ole kuulleet Jeesuksesta mitään asuessaan maan päällä,niin Jeesushan kävi Tuonelassa saarnaamassa oman ristinkuoleman jälkeen eli Ihmiset siellä pystyivät vielä ottaa Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen,jotka olivat siis kuolleet ennen Jeesuksen ristinkuolemaa.
Jumala kirjoitti lain ihmisen sydämmeen jo luomisessa ja siinä oli elämän tarkoitus. - baraban
Uskomukset syntyivät ennen uskontoja. Alkuperäiskansojen uskomuksista luonnon ilmiöihin on paljon tietoa. Ihmiset halusivat ymmrtää ilmiöiden takana olevia syitä ja lankesivat omituisiin selityksiin. Kalevalakin on siitä hyvä lähdeteos.
Varsinaisesti uskonnot syntyivät luonnonuskomusten perustalta omistuksen tullessa vallitsevaksi. Aikakausi ajoittuu 8000 - 12 000 vuotta sitten. Erilaiset henget yhdistettiin jumaliksi tietyille toimialoille. Vedenjakaja on maanviljelyksen ja karjatalouden syntyminen.
Silloin syntyi omaisuudet. Lait laadittiin jumalailta saaduksi. Varkauden esto tuli omaisuuden suojaksi. Jumala sääti kuninkaan puolesta "älä varasta" jne.. Omistajien eduksi "älä tapa" riippumatta siitä, että se on myös yleisinhimillinen käsite. Orjien tappaminenhan oli omistajan yksinoikeus. Sekin jumalilta saatu oikeus. Tämä seikka löytyy myös raamatusta.
Karl Marx käyttää luonnon väärinymmärtämisestä teesiä "itsevieraantuminen". Ihminen vieraantuu reaalisesta olemuksestaan ulkopuolisten henkien armoille. Kirjasukonnot ovat kauttaaltaan omaisuuden suojan uskontoja. Ohessa pitkin hampain suositaan hyväntekeväisyyttä.
Eräs lähde.
Friedrich Engels: Ludwig Feuerbach ja klassisen saksalaisen filosofian loppu (1845). - elpari
Uskomukset ovat nimenomaan syntyneet syntiinlankeamisen jälkeen.Silloin ihmiset alkoivat palvoa enemmän luotua,kuin Luojaa.Sitä on sitten jatkunut tähän päivään saakka,jatkuvasti keksitään uusia jumalia mutta ne ovat kaikki luotuja,joko saatanan tai itse ihmisen avulla.Sentähden Jeesus täytyi tulla maailmaan ja kuolla syntisten puolesta,muuten ei ketään pelastuisi jos hän ei olisi sitä tehnyt.
- Babeltower
Dinosaurus - animaatiot on sitten lystikkäitä.
- baraban
Kaikki uskonnot ja niissä esitetyt jumalat ovat ihmisten keksintöä. Ihminen loi yläpuolelleen valtiaan, joka puolustaisi häntä. Jo ns. pakanauskontojen taivas ilmaisi oleellisesti maallisen hallinnon rakennetta, kuningasvaltaa; Kuningas ylinnä, lähipiiri hallituksena ja alamaiset. Kristinuskossa Jeesus jumala ylinnä, enkelit hallituksena ja uskovat alamaisina.
Kristinusko on täynnä käsitteitä aikakauden muista uskonnoista niin ettei siinä ole paljoakaan uutuuksia. Synti, taivas, helvetti, jumala, jumalan poika, rukous, pelastusteoria, jumalan poika ihmisuhrina, tuhotulva (vedenpaisumus), alkuparatiisi, petos alkuparatiisissa, miehen ja naisen luomisen jälkeen suvun jatkaminen sukurutsalla, veljesten keskinäinen viha, neitsytsynnytys, kolminaisuus..
Kristinusko matki Välimeren ympärillä olevia uskontoja, keräsi niistä ainekset Uuteen Testamenttiin ja uskonnolliseen tapakulttuuriin.
Maailma oli valmis n. 2000 vuotta sitten keskittämään samankaltaiset uskonnot yhdeksi ainoaksi vaikka tosin kristinuskon suuntauksia on satoja. Palvomalla Jeesusta ja muuta kristinuskon opetusta, uskova palvoo samalla satoja ns. pakanauskontojen oppeja,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317816
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455370- 594832
- 763537
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162035Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322011Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1462005- 311859
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441717- 381672