Laitetaanpa vaihteeksi parisuhdekeskeinen avaus eli tuon jutun perusteella vaikuttaisi että viimiesen päälle tasa-arvon hakeminen aiheuttaa jo aikalailla hallaa parisuhteisiin:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/suomessa-perheita-joissa-eletaan-kahta-eri-elintasoa-mies
50-lukulaisessa mallissahan jossa alistettu naisraukka oli kotona lapsia hoitamassa ja mies töissä rahat olivat kuitenkin yhteisiä ja kumopikin puursi parhaansa mukaan perhjeen eteen. Ei se minusta niin huono juttu ollut jos vertaa tähän nykymalliin jossa se itsenäinen, vahva nainen joutuu pärjäämään omillaan ja mies sitten taloudellisesti alistaa isommalla palkallaan.
Mutta kieltämättä naiset näin 2000-luvulla on semmoisia etten minäkään niin paljon uskaltaisi luottaa että kaikki rahavarat yhteisiksi laittaisin, ne kun saattaisi muutaman vuoden päästä kadota kuin pieru saharaan. Ei voisi yhtään luottaa pysyvyyteen 2000-luvun naisen kanssa.
Tasa-arvo käänmtynyt jo itseään vastaan
23
76
Vastaukset 23
Jotenkin tuntuu, että parisuhteeseen vaikuttaa se, että siinä on koko ajan Sipilä mukana. Tulee vähän ulkopuolinen olo..
Kyllä kai pipilä on jokaisen suomalaisen lompakolla nykyään. Ei voi luottaa eläkkeeseen eikä mihinkään enää kun pipilä hassaa rahat. Joutuu itse vähän jemmaamaan, Jos kumppani on vähänkään epäilyttävä poliittisesti ei riitä jemmaaminen, pitää piilottaa. Joo, epäilemättä pipilä on mukana jokaisessa parisuhteessa tiukasti tänä päivänä. Varmaan myös aiheuttaa eroja paljon kun paljastuu ykskaks että kumppani äänesti pipilää tai jotain muuta höynää, se on hyvä syy ottaa välitön ero.
Harmaaritari kirjoitti:
Kyllä kai pipilä on jokaisen suomalaisen lompakolla nykyään. Ei voi luottaa eläkkeeseen eikä mihinkään enää kun pipilä hassaa rahat. Joutuu itse vähän jemmaamaan, Jos kumppani on vähänkään epäilyttävä poliittisesti ei riitä jemmaaminen, pitää piilottaa. Joo, epäilemättä pipilä on mukana jokaisessa parisuhteessa tiukasti tänä päivänä. Varmaan myös aiheuttaa eroja paljon kun paljastuu ykskaks että kumppani äänesti pipilää tai jotain muuta höynää, se on hyvä syy ottaa välitön ero.
Ei sinne vaalikoppiin saa kurkkia eikä konttailla siellä alla. Eikö sitä ole opetettu? Se paljastetaan sitten hyvällä hetkellä sängyssä. Ja otetaan tilanteessa selfie, siis ryhmäselfie eiku, pariselfie.
Harmaaritari kirjoitti:
Joo luin kerrankin jostain jonkun artikkelin, jossa joku lakimies kertoi just siitä, miten ihmiset piilottavat varallisuuttaan ns. "tulevaisuutta varten", jos tulee avioero, ettei tarvitse menettää koko omaisuuttaan. On varsinkin miehille hyvä siirtää varallisuutta piiloon, ettei se mene ex-vaimon pankkitilille eron sattuessa. Tietääkseni miehen on aika vaikea välttyä eron sattuessa siitä omaisuuden jaosta, ellei avioehtoa ole tehty. Sen sijaan naisia tuskin koskee tämä sama asia.
Oon jopa ihmetellyt sitä, että miten ihmiset voivat alkaa parisuhteeseen täysin toisesta poliittisesta laidasta olevan kanssa. Mun mielestäni se ei ole "vain politiikkaa", sillä ainakin mun mielestä kyse on myös ennen kaikke arvomaailmasta ja ihmisten poliittiset mielipiteet heijastuvat hyvinkin paljon just arvomaailman mukaisesti.
Varsinkin kokoomuslaiset eivät ole ikinä arvostaneet paskankaan vertaa meitä oikean työn tekijöitä. Lisäksi heidän mielestä se hyvä koulumenestys on aina jokaisella ihan itsestään selvyys. Eivätkä he myös ymmärrä sitä, että kaikilla ei ole varaa opiskella vuosikausia ja pienituloisten perheiden lapsille jo pelkkä amiksen tai lukion käyminen voi olla todella kallista ja vaatia vanhemmilta paljonkin uhrauksia.
En kyllä itse voisi mitenkään kuvitella seurustelevani jonkun kokoomuslaisen tai oikeistolaishenkisen naisen kanssa, koska heidän arvomaailmansa on niin totaalisesti erilainen.DarkFear kirjoitti:
Joo luin kerrankin jostain jonkun artikkelin, jossa joku lakimies kertoi just siitä, miten ihmiset piilottavat varallisuuttaan ns. "tulevaisuutta varten", jos tulee avioero, ettei tarvitse menettää koko omaisuuttaan. On varsinkin miehille hyvä siirtää varallisuutta piiloon, ettei se mene ex-vaimon pankkitilille eron sattuessa. Tietääkseni miehen on aika vaikea välttyä eron sattuessa siitä omaisuuden jaosta, ellei avioehtoa ole tehty. Sen sijaan naisia tuskin koskee tämä sama asia.
Oon jopa ihmetellyt sitä, että miten ihmiset voivat alkaa parisuhteeseen täysin toisesta poliittisesta laidasta olevan kanssa. Mun mielestäni se ei ole "vain politiikkaa", sillä ainakin mun mielestä kyse on myös ennen kaikke arvomaailmasta ja ihmisten poliittiset mielipiteet heijastuvat hyvinkin paljon just arvomaailman mukaisesti.
Varsinkin kokoomuslaiset eivät ole ikinä arvostaneet paskankaan vertaa meitä oikean työn tekijöitä. Lisäksi heidän mielestä se hyvä koulumenestys on aina jokaisella ihan itsestään selvyys. Eivätkä he myös ymmärrä sitä, että kaikilla ei ole varaa opiskella vuosikausia ja pienituloisten perheiden lapsille jo pelkkä amiksen tai lukion käyminen voi olla todella kallista ja vaatia vanhemmilta paljonkin uhrauksia.
En kyllä itse voisi mitenkään kuvitella seurustelevani jonkun kokoomuslaisen tai oikeistolaishenkisen naisen kanssa, koska heidän arvomaailmansa on niin totaalisesti erilainen.Kokoomusnainen kelpaa vain panoksi :D Joo, juurikin nuo arvot. eihän niden täysin yhteneväisiä tarvitse olla mutta kuitenkis sellaisia että voi sietää niitä toisen mielipiteitä ja jutella niistä kiihtymättä. Mulla kanssa sama etten kovin kokomuslaisen kanssa varmaan viihtyisi, tulisi sanomista mutta myöskään toiselta laidalta, äärisuvaitsevainen vasemmistolainen olisi varmaan poissuljettu paitsi jos siitä ottaa sen suvaitsevaisen pois, sitten vois pärjätä hyvinkin.
Kyllä mun mummot ja papat kumpikin teki töitä jo 50-luvulla. Ei mummut olleet pelkästään kotiäitejä. Toinen mummu oli maatilan emäntä, oli elukat ja pelloilla viljelmät ja heinätyöt. Vanha mamma vahti näiden lapsia...
Toinen mummo kävi tehtaassa töissä papan kanssa. Isompi sisar vahti nuorempia..Pointti olikin lähinnä tuossa sen yhteisen talouden hoito, silloin käsittääkseni ihan yleistä ollut että pankissa on ollut yhteinen tili jonne rahat menneet.
Harmaaritari kirjoitti:
Pointti olikin lähinnä tuossa sen yhteisen talouden hoito, silloin käsittääkseni ihan yleistä ollut että pankissa on ollut yhteinen tili jonne rahat menneet.
Joo. Meillä on vanhemmillakin yhteinen tili minne molempien rahat menee...
Kun mulla taas ei ole ikinä ollut yhteistä tiliä kenenkään kanssa. Yhteiset kulut kyllä ja yhteisesti kustannetaan...mazy kirjoitti:
Joo. Meillä on vanhemmillakin yhteinen tili minne molempien rahat menee...
Kun mulla taas ei ole ikinä ollut yhteistä tiliä kenenkään kanssa. Yhteiset kulut kyllä ja yhteisesti kustannetaan...Sama täällä. Siis myös yhteinen tili eikä ne oo ikinä vääntäneet siitä. Luottoa näyttäs olevan.
misspönttöuuni kirjoitti:
Sama täällä. Siis myös yhteinen tili eikä ne oo ikinä vääntäneet siitä. Luottoa näyttäs olevan.
Se on tainnut olla ittestään selvää monille vielä muutama kymmenen vuotta sitten.
mazy kirjoitti:
Se on tainnut olla ittestään selvää monille vielä muutama kymmenen vuotta sitten.
En vaan ymmärrä, miten nykypäivänä voidaan tehdä kaikesta hankalaa. Miten ne ennen osasivat luottaa toisiinsa? Nyt tuntuu, että miehet ja naiset ovat kohta pahimpia vihamiehiä toisilleen...
En vaan ymmärrä, miten nykypäivänä voidaan tehdä kaikesta hankalaa. Miten ne ennen osasivat luottaa toisiinsa? Nyt tuntuu, että miehet ja naiset ovat kohta pahimpia vihamiehiä toisilleen...
Jaa-a ehkä se on tämä kilpailutus kiilannut parisuhteisiinkiin ja kyllähän ennenkin oli tuota samaa, että jompi kumpi saattoi törsätä enemmän yhteiseltä tililtä...ehkä siksi onkin oma tili turvallinen tili.
Pysyy joku roti kulutuksessa, jos puoliso " sekoaa" tai jos vaikka vouti vie varoja...
En minäkään kaikkia rahoja yhdelle tilille sijottaisi..joku käyttötili tyyppinen voisi olla. Mutta kun tää toimii näinkin, omilta tileiltä, niin ei oo tullut ajankohtaiseksi yhteinen tilin hankinta...😃misspönttöuuni kirjoitti:
No ehkäpä tuolla on tekemistä asian kanssa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuhannet-avioparit-eroavat-vuosittain-mita-suomalaisille-avioliitoille-oikein-tapahtuu/6055870#gs.j6365D8S
Jos oletettu liiton kesto 10v. niin onhan se tosiasia ettei välttämättä kannata laittaa ihan kaikkea yhteiseksi. Sitten myös se juttu että kun meibdänkin vanhemmat on menneet yksiin ne on likimain aina olleet molemmat persaukisia, ikään kuin lähteneet siihen yhteisyritykseen ikään kuin samalta viivalta. Nykyään kun pariutuminen tapahtuu myöhemmin on eitasoisia lähtötilanteita, toisella säästöjä ja toiselle velkaa, ei välttämättä ihan reilua heti sitten tasata toisen säästöjä toisen velan maksuun,
En vieläkään ymmärrä miksi rytmisessä kilpavoimistelussa ei ole miesten sarjaa
- Eläedesmieti
Joo. Unohda vaan parisuhteet kokonaan.
- helmiä_sioille
Sen takia nykyaikana täytyykin rakentaa ensiksi itse itselle mieluinen elämä ja sen jälkeen miettiä, että haluaako parisuhdetta tai pari suhdetta? :D
- sinkku43
Mieluisan elämän rakentamiseen menee koko elämä ja jää ilman mieluisaa elämää.
Mua häiritsi tuossa artikkelissa se, että eikö pariskunnille enää ole tärkeää se, että kaikki jäsenet perheessä ovat hyvinvoipia? Luulisi sen olevan tärkeämpää, koska tyytyväinen ja hoidettu puoliso on huomattavasti miellyttävääkin seuraa, puhumattakaan tyytyväisestä ja hoidetusta vanhemmasta.
Jokainen tietysti päättävät keskenään, miten parhaiten on talous järjestettävä. Jos molempien mielipiteitä ei huomioida, silloin on puutetta ihmisen kunnioittamisesta ja arvostuksessakin. Ei missään suhteessa yksin olla. Tämä nimenomaan puhuu tasa-arvon vastaisesta toiminnasta.Näin 2000-luvulla ei selvästikään ole. Harvemmin avioliitossakaan taitaa olla enää "me" vaan on ennemminkin ne itsenäiset vahvat yksilöt ja niillä yhteinen/yhteisiä lapsia jos on ja siihen vielä edellsiten kumppanuusten lapset. Liiallinen tasa-arvon haku on juurikin aiheuttanut sen että ei ole enää sitä käytännön yhtenäisyyttä mitä joskus ennen ollut. Olkoonkin että nainen oli ehkä alistettu nyrkin ja hellan väliin mutta se nyrkkikin saattoi silti kaikkensa yrittää ja tehdä sen yhteisen kuvion eteen eikä ero tullut mieleen kummallakaan, nykyään kai se taitaa tulla heti jos/kun on vähän vastoinkäymisiä.
Sama homma. Ajattelin toisen hyvinvointia. Ihme näkökulmat vedetty.. Ei se oikein yhteiselolta tunnu, artikkelissa ei ajateltu kuin itseä.
Sama homma. Ajattelin toisen hyvinvointia. Ihme näkökulmat vedetty.. Ei se oikein yhteiselolta tunnu, artikkelissa ei ajateltu kuin itseä.
2000-luvun nainen ei ajattele kuin itse. Mies on sille hyödyke. Esine jota käytetään kun halutaan lapsia mutta jos se sitten ei juokse tarpeeksi tuottavasti koko ajan siitä hankkiudutaan eroon. Kulttuuri on nykyään niin että ketään ei voi omistaa ja elämän aikana voi olla useita rakkauksia, näihin nainen luottaa ja nojaa kaikissa toimissaan.
Harmaaritari kirjoitti:
2000-luvun nainen ei ajattele kuin itse. Mies on sille hyödyke. Esine jota käytetään kun halutaan lapsia mutta jos se sitten ei juokse tarpeeksi tuottavasti koko ajan siitä hankkiudutaan eroon. Kulttuuri on nykyään niin että ketään ei voi omistaa ja elämän aikana voi olla useita rakkauksia, näihin nainen luottaa ja nojaa kaikissa toimissaan.
Ei se voi pelkästään olla nainen.
- sdfmkviesfkdv
Eipä silloin miehissä ollut yhtä paljon ruikuttajiakaan kuin nykyään, että kyllä sinäkin tästä "kehityksestä" hyödyt koska nykyään on hyväksytympää olla valittava nössö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741650- 201134
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321063Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu133871Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189806- 64684
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo191607On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48528
- 69510
- 55507
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32498- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 33413
- 16399
- 82398
- 37396