Valistusta teille

Pussinkuljettaja

Kun linja-auto lähtee pysäkiltä joka sijaitsee bussikaistalla se koskee MYÖS viereistä kaistaa. Olen tässä topeliuksenkatua ja runeberginkatua päivittäin ajaneena huomannut että yksikään auto viereisellä kaistalla ei pysähdy antamaan tilaa pysäkiltä lähtevälle linja-autolle vaikka pyrkimys on selvästi päästä vasemmalle kaistalle...

24

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maijavilkkumaa

      Junttila ja vitut ykskaista siihen riittää!

    • MitenkäsSeOn

      Bussilla on oikeus lähteä pysäkiltä, jos nopeusrajoitus on korkeintaan 60km/t. Tässä ei epäselvyyttä.
      Onko etuoikeus myös vaihtaa kaistaakin vasemmalle kaistalle yli yhden kaistan samalla? Minulla on ollut käsitys, että etuoikeus koskee vain oikeanpuoleista kaistaa ja jos on tarve siirtyä vasemmalle kaistalle, niin se tapahtuu normaalien sääntöjen puitteissa.

    • Juuri niin, mutta käytännössä on tapauksia, jossa bussin on reittinsä vuoksi
      koukattava vasemmalle kertomallasi tavalla.
      En haluaisi lähteä oikeudessa kinaamaan asiasta, siksi väistän - jos huomaan.

      • MitenkäsSeOn

        Väistän, JOS huomaan... siinä pointti. Tahallaan tuskin kukaan lähtee siitä kinaamaan oikeuteen ja mieluummin tietysti väistää. Jo pelkästään liikenteen sujuvuudenkin vuoksi.

        Jos taas ei huomaa ja onnettomuus tapahtuu, niin sitten aletaankin lukea pykäliä.


    • diippaadai

      Sunnuntai-autoilijat tekee noin. Ei bussin kuljettaja mikään kuningas ole. Kohtelias tietysti saa olla.

    • olisiVaarallistakin

      Ei bussilla ole tuossa kohtaa etuoikeutta vaihtaa kaistaa, eikä ole missään etuoikeutettu vaihtamaan kaistaa. Kyllä useimmat antaa bussille tilaa ihan joustavuuden ja kohteliaisuuden nimissä, mutta mitään velvoitetta ei tosiaankaan ole.

    • äteritsiputeritsi

      Tieliikennelain mukaan jos bussikaista toimii myös pysäkkinä on linja-autolla oikeus lähteä pysäkiltä myös vasemmalle kaistalle.

    • sillaisevaanon

      """Tieliikennelain mukaan jos bussikaista toimii myös pysäkkinä on linja-autolla oikeus lähteä pysäkiltä myös vasemmalle kaistalle. """

      Jos bussikaista jatkuu, ei ole väistöpakkoa vasemmalla kaistalla ajavilla. Bussi tietysti ajaa/lähtee suoraan pysäkiltä, ja jos tarvetta vasemmalle kaistalle, pitää väistää siinä olevia autoja.

      • Mitäs jos tutustuisit siihen tieliikennelainsäädäntöön.

        Muistin mukaan: bussipysäkkiä lähestyvän (olennainen osa) on annettava tietä samalta tai viereiseltä kaistalta lähtevälle bussille. Bussin tulee näyttää vilkulla lähtömerkkiä hyvissä ajoin.

        Käytännössä siis olet väistämisvelvollinen. Tietysti on hieman hankalaa päätellä, onko bussi lähdössä vain liikkeelle vai vaihtamassa lisäksi kaistaa. Molemmat kun ilmoitetaan vilkuttamalla vasemmalle.


      • Pysäkiltä
        TheRat kirjoitti:

        Mitäs jos tutustuisit siihen tieliikennelainsäädäntöön.

        Muistin mukaan: bussipysäkkiä lähestyvän (olennainen osa) on annettava tietä samalta tai viereiseltä kaistalta lähtevälle bussille. Bussin tulee näyttää vilkulla lähtömerkkiä hyvissä ajoin.

        Käytännössä siis olet väistämisvelvollinen. Tietysti on hieman hankalaa päätellä, onko bussi lähdössä vain liikkeelle vai vaihtamassa lisäksi kaistaa. Molemmat kun ilmoitetaan vilkuttamalla vasemmalle.

        22§ "jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä" Ei lue että sen pitää päästä esteettä vaihtamaan kaistaa... oli sitten reittiä tai ei.


      • Pysäkiltä kirjoitti:

        22§ "jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä" Ei lue että sen pitää päästä esteettä vaihtamaan kaistaa... oli sitten reittiä tai ei.

        Miksi sitten viereistä kaistaa ajavan pitää väistää?
        > samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon
        > kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä,
        > jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä

        Sama ajokaista on selkeä, joskin vähän turha, kun ei siitä läpikään voi mennä. Viereinen ajokaista on myöskin selkeä. On hidastettava, että bussi päsee esteettä lähtemään. Joskus joutuu lähtemään suoraan vasemmalle kaistalle kaksikaistaisella tiellä.


    • kjhgfdr

      Nykyään väistäminen vähän helpottunut kun bussi ei lähde liikkeelle, ennen kuin ovet on sulkeutuneet monet laittaa vaan vilkun päälle, ennen kuin ovet kiinni, niin silloin vielä kerkee ohi

      • knlknjöljmö

        Fiksu bussikuski todella tekee noin ja silloin takaa tuleva liikenne voi varautua kohta pysäkiltä lähtevään bussiin. Toisaalta myös bussikuskin pitää varmistaa peilistä että pysäkiltä lähteminen on turvallista ettei lykkää nokkaa takapuskurin kohdalla lähestyvän auton eteen.

        Varsinkin uusien bussien kuljettajilla on paha tapa vapauttaa jarru pysäkillä ollessa ja pitää auto paikoillaan pysäkkijarrulla. Tuolloin bussi lähtee heti kun ovet sulkeutuu.


      • Pussinkuljettaja

        Itselläni kyllä on tämä tapa. Johtuen siitä että moni ei todellakaan odota 3 sekuntia pidempää, saatika halua tehdä täyspysäytystä että bussi lähtee pysäkiltä vaan lähtee vauhdilla ohitse ja tämä aiheuttaa vaaratilanteita. Etenkin matkustamossa äkkijarrutuksen seurauksena seisova matkustaja saattaa kaatua


    • kmsdlkmsdlmksd

      Hieno homma kun jengi keksii omat pykälät ja tappelee sitten siitä miten sitä keksittyä pykälää pitää tulkita.

      Mitä siinä tieliikennelaissa oikeasti lukee? Siinä lukee näin:

      LAINAUS:
      TLL 3. LUKU 26 §
      Linja-auton pysäkiltä lähtevän linja-auton väistäminen

      Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.

      Kun pysäkin viereinen ajokaista on pyöräkaista, myös pyöräkaistan viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
      /LAINAUS

      Eli samalla tai viereisellä kaistalla olevan on väistettävä. Siinä ei ole mitään lievennyksiä tai tarkennuksia tai harkinnanvaraisuuksia. Jos ajat samaa tai viereistä kaistaa ja tapahtuu törmäys linja-auton kanssa, se on sinun syysi. Eli suomeksi sanottuna linja-autolla todellakin on etuajo-oikeus kaistanvaihtoon.

      • gasdghadsgha

        entä kun on siis kyse bussikaistasta ja bussipysäkistä.
        Siis bussi on pysäkillä, josta se siirtyy bussikaistalle - homma selvä.

        Mutta jos bussi suoraan sieltä pysäkiltä koukkaa bussikaistan yli seuraavalle kaistalle,
        eikö siinä jo tilanne ole eri?

        Yleensähän esim Helsingissä kukaan ei väistä/jarruta kun bussi lähtee pysäkiltä bussikaistalle,
        kun ajat sitä vasemman puoleista "normaali" kaistaa. Sehän se pointti tavallaan on,
        liikenne jatkuu vasemmalla normaalisti, bussikaistalla menee bussit ja taksit


      • gasdghadsgha kirjoitti:

        entä kun on siis kyse bussikaistasta ja bussipysäkistä.
        Siis bussi on pysäkillä, josta se siirtyy bussikaistalle - homma selvä.

        Mutta jos bussi suoraan sieltä pysäkiltä koukkaa bussikaistan yli seuraavalle kaistalle,
        eikö siinä jo tilanne ole eri?

        Yleensähän esim Helsingissä kukaan ei väistä/jarruta kun bussi lähtee pysäkiltä bussikaistalle,
        kun ajat sitä vasemman puoleista "normaali" kaistaa. Sehän se pointti tavallaan on,
        liikenne jatkuu vasemmalla normaalisti, bussikaistalla menee bussit ja taksit

        Jos pysäkki on oma kaistansa, niin vain bussikaistaa käyttävien tulee väistää. Jos pysäkki on bussikaistalla, myös sen vireistä kaistaa käyttävien tulee tarvittaessa väistää.


    • mulle-kaikki-ja-heti

      Tämän keskustelun taso osoittaa liikuttavalla tavalla sen tosiasian, että tämä kansakunta laskeutui puusta ladoihinsa vasta 1970-luvulla. Nyt näiden puusta laskeutuneiden jälkeläiset ja varsinkin heidän ipanansa osaavat vasta kinata siitä kumpi on tärkeämpää etuajo-oikeus vai väistämisvelvollisuus. Mulle-kaikki-ja-heti-periaatteeseen ei ole iskän velkaisessa risukasassa liikenteen JOUSTAVUUS koskaan kuulunutkaan, vaan vain se, että MINÄ olen oikeassa.
      Eikä näköjään kuulu vieläkään - valitettavasti.
      Tärkeintä tässä maassa on tällä hetkellä päästää lapset liikenteeseen koppimopoillaan käytännössä ilman minkäänlaista (ajo)kokemusta.

      • Paremmat.mopot

        Johan koppimopot ovat sielöä olleet monta vuotta. Mikä huononee?


    • saippua-askista-arkkuun

      Mene aikanaan kyselemään sitä huononemista sitten vaikka koppimopokuskien omaisilta haudalla?
      Muutenkin mopoilijoidenkin ilmiselvissä omissa vakavissa törttöilyissä, vakavissa liikennesäännöistä piittaamattomuustapauksissa ja vakavasti epäkuntoisten mopojen tapauksissa pitäisi (mopo)kortti pistää kuvumaan heti ensimmäisestä tapauksesta vähintään vuodeksi ja mopo valtiolle.
      Tahallisten mopotörttöilyjen pitäisi lisäksi siirtää nykyistä paljon rankemmin oikean ajokortin saanti-ikää.
      Esim. bussikuskeilla on varmaan paljonkin kerrottavaa siitä, mikä huononi heti jo nykyistenkin koppimopojen ilmestyttyä. Koppimopojen pienestä määrästä päätellen suurin osa vanhemmista - ONNEKSI - oivalsi heti, että ainakaan meidän kullannuppu ei aja tuollaista saippuarasiaa 15-vuotiaana lapsena muun liikenteen seassa.

    • Se.mikä.muuttuu

      "Esim. bussikuskeilla on varmaan paljonkin kerrottavaa siitä, mikä huononi heti jo nykyistenkin koppimopojen ilmestyttyä. "
      My point exactly. Mopoautot tuotu liikenteeseen jo vuosia sitten.
      Nyt menossa oleva muutos mahdollistaa paljon turvallisemmat mopoautot kuin mitä tähän mennessä on ollut tarjolla. Kaikenpuolin hyvä uudistus.
      Mopoautoilun vaikutus liikenteeseen noin yleensä on sitten toinen juttu kokonaan. Siitä on päätetty jo kauan aikaa sitten.

    • Mikään.ei.muutu

      "vakavasti epäkuntoisten mopojen tapauksissa pitäisi (mopo)kortti pistää kuvumaan heti ensimmäisestä tapauksesta vähintään vuodeksi ja mopo valtiolle."
      Nyt ollaan tuomassa markkinoille normiautoista kuristettuja versioita. Ei se vaikuta mitenkään laittomilla mopoilla päin persettä ajaviin janttereihin. Se on aina ollut laitonta ja on sitä jatkossakin. Kysymys on siitä kuinka paljon poliisi vaivautuu valvomaan millaisia virityksiä teillämme liikkuu ja miten niillä ajetaan.

    • Päälle.ne.ajaa

      Bussikuskit Helsingissä on ihan hulluja.

      • Luonnevikaisuusplussaa

        Taipumus rattiraivoon ei ole ehdoton vaatimus kun bussikuskeja palkataan. Lasketaan kuitenkin eduksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4262
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2455
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2416
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      101
      2177
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1927
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1915
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1578
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1570
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      77
      1356
    Aihe