Nopusrajoittimet autoihin 2022

Vihdoinkin

Jo oli aikakon. Tämänkin sai aikaan ne joille ei yhteiset pelisäännöt sopineet.

77

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EUtivolirules

      Jep, kameran päälle teippi tai gps-häirintä käyttöön. Molemmat ihan simppeleitä hommia. EU börjet vetäkööt vitun päähänsä 😁

      • Just_joo

        Tässä puhutaan nyt varmaan aamun ufouutisesta, jonka mukaan EU haluaisi kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutuksen pakolliseksi uusiin autoihin. Muutosta perusteltiin halulla "tukea automaattiautoilun kehitystä".

        Jos mennään tuohon suuntaan, seuraavana voisi hyvinkin olla autoon ominaisuus, joka estää ajamasta lujempaa kuin tiellä voimassa oleva nopeusrajoitus. Onhan kaikki mahdollista, kun oiken lujasti uskoo teknologian ratkaisevan ihmisten ongelmat...


      • jakkaraongelma

        "Onhan kaikki mahdollista, kun oiken lujasti uskoo teknologian ratkaisevan ihmisten ongelmat"

        Eihän niillä ihmisten ongelmia ratkaista kuten esim. asennesellaisia mutta niistä seuraavia haittoja muille voidaan yrittää minimoida.
        Ajatteleppa vaikka hidastetöyssyjä, niitäkään ei tarvittaisi jos ei olisi näitä erityisempiä ihmisiä joilla on se erivapaus eikä tarvitse noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä joita noudattamalla liikenne olisi sujuvaa ja kyyti tasaista. Nyt sitten kaikki jympsytellään ja pumppaillaan.


      • todellinen.ongelma.on
        jakkaraongelma kirjoitti:

        "Onhan kaikki mahdollista, kun oiken lujasti uskoo teknologian ratkaisevan ihmisten ongelmat"

        Eihän niillä ihmisten ongelmia ratkaista kuten esim. asennesellaisia mutta niistä seuraavia haittoja muille voidaan yrittää minimoida.
        Ajatteleppa vaikka hidastetöyssyjä, niitäkään ei tarvittaisi jos ei olisi näitä erityisempiä ihmisiä joilla on se erivapaus eikä tarvitse noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä joita noudattamalla liikenne olisi sujuvaa ja kyyti tasaista. Nyt sitten kaikki jympsytellään ja pumppaillaan.

        "Ajatteleppa vaikka hidastetöyssyjä, niitäkään ei tarvittaisi jos ei olisi näitä erityisempiä ihmisiä"
        Nuo mainitsemasi erityisemmät ihmiset ei todellakaan ole tavallisia tiekäyttäjiä, vaan näitä kaupunkien organisaatioissa verovaroin "visioitaan" toteuttavia, oikeasta elämästä vahvasti vieraantuneita mm. liikenneinsinöörin tittelillä olevia, ikävä sanoa, suoranaisia idiootteja.


      • näinhän.se.on
        jakkaraongelma kirjoitti:

        "Onhan kaikki mahdollista, kun oiken lujasti uskoo teknologian ratkaisevan ihmisten ongelmat"

        Eihän niillä ihmisten ongelmia ratkaista kuten esim. asennesellaisia mutta niistä seuraavia haittoja muille voidaan yrittää minimoida.
        Ajatteleppa vaikka hidastetöyssyjä, niitäkään ei tarvittaisi jos ei olisi näitä erityisempiä ihmisiä joilla on se erivapaus eikä tarvitse noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä joita noudattamalla liikenne olisi sujuvaa ja kyyti tasaista. Nyt sitten kaikki jympsytellään ja pumppaillaan.

        Mitään erityisempiä sääntöjä ei tarvittaisi jos ihmisillä olisi tarpeeksi älyä ja kykyä. Liikennesäännöt ovat vähimmäisvaatimukset heitä varten, jotka eivät itse osaa ajatella.


      • Just_joo
        näinhän.se.on kirjoitti:

        Mitään erityisempiä sääntöjä ei tarvittaisi jos ihmisillä olisi tarpeeksi älyä ja kykyä. Liikennesäännöt ovat vähimmäisvaatimukset heitä varten, jotka eivät itse osaa ajatella.

        Niinpä. Yhtään hidastetöyssyä ei olisi koskaan rakennettu, jos autoilijat muutenkin osaisivat sovittaa nopeutensa ympäristöön sopivaksi. Myöskään nopeusrajoituksia ei tarvitsisi hinata koko ajan alaspäin, jos autoilijat ottaisivat olosuhteet ja muut kulkijat huomioon ilmankin.

        Ja sitten syytetään liikenneinsinöörejä, kun on töppäilty niin pajon että viimein saadaan se töyssy...


      • oikeassa...olet
        Just_joo kirjoitti:

        Niinpä. Yhtään hidastetöyssyä ei olisi koskaan rakennettu, jos autoilijat muutenkin osaisivat sovittaa nopeutensa ympäristöön sopivaksi. Myöskään nopeusrajoituksia ei tarvitsisi hinata koko ajan alaspäin, jos autoilijat ottaisivat olosuhteet ja muut kulkijat huomioon ilmankin.

        Ja sitten syytetään liikenneinsinöörejä, kun on töppäilty niin pajon että viimein saadaan se töyssy...

        Se on juuri noin. Moni voi katsoa peiliin ja onnitella itseään peltipoliiseista, hidastetöyssyistä ja muista vastaavista asioista.


    • Rajansa.Kaikella

      Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin selvästi alle suurimman sallitun nopeuden, joten nopeudenrajoittimet eivät juurikaan vaikuta vahinkojen määrään. Liian suuret tilannenopeudet ja riittämättömät turvavälit sekä tietysti asenteet, ovat suurimpia onnettomuuksien aiheuttajia.
      Eipä noista rajoittimista kannata hullestua, ei niitä oikeasti koskaan tule olemaan henkilöautoissa.

      • Just_joo

        Olet ihan oikeasti tuota mieltä?

        Automaattiautossa ei ole rattia eikä polkimia. Ihminen ei saa ajaa sitä, hänen tehtävänsä on vain kertoa lähtiessä toivottu päämäärä. Auto menee sääntöjen mukaan luvallista reittiä. Ainoa tapa ehtiä ajoissa perille on lähteä ajoissa liikkeelle...


    • Autobahn

      Omassa autossa on nopeusrajoitin. Ei siitä suomessa ole mitään haittaa. Ehkä saksassa on tarvetta ajaa yli rajoittimen, silloin sen voi poistaa ohjelmistola. Minulle kyllä riittää 250 km/h huippunopeus.

      • SamaMeininkiTäälläkin

        Hienoa, että täällä on hengenheimolaisiakin. Minullekin riittää n.400g/km päästöt, vaikka en ajakkaan noin kovaa, kuin sinä. Minä päästän nuo samat päästöt, mitkä sinä siellä saksan motarilla, niin vanhalla kunnon jenkkiavolavalla...


      • bruuno

        Minulle riittää oikein hyvin maksimi 100 km/h. On aivan järjetöntä rakentaa autoihin semmoisia hulluja nopeuksia, kuin 180 km/h ja ylikin. Vain lentokentällä valvotuissa tilanteissa voi koeajo tilanteessa kokeilla tuollaisia huippu nopeuksia, ei missään muualla


      • vai.mitä
        bruuno kirjoitti:

        Minulle riittää oikein hyvin maksimi 100 km/h. On aivan järjetöntä rakentaa autoihin semmoisia hulluja nopeuksia, kuin 180 km/h ja ylikin. Vain lentokentällä valvotuissa tilanteissa voi koeajo tilanteessa kokeilla tuollaisia huippu nopeuksia, ei missään muualla

        Kun todennäköisesti ajokyvytön olet niin et kai nyt noinkin suurilla nopeuksilla "vauhdin hurmaa" tavoitellen pysty ajamaan?


      • sitä.vain
        vai.mitä kirjoitti:

        Kun todennäköisesti ajokyvytön olet niin et kai nyt noinkin suurilla nopeuksilla "vauhdin hurmaa" tavoitellen pysty ajamaan?

        Taas tämä entinen nimimerkki "vanhuuseläkeläinen" tuli tänne solvaamaan, kun ei muuhun pysty.
        Se ei tee kuljettajasta ajo kyvytöntä, jos hän ei halua ajaa hirmuisia nopeuksia. Oppilaani kerran kiusoitellen kysyivät, että saako sinun muijasi käydä vieraissa ? Vastattuani heille , että tottakait saa, mutta kun se ei halua, niin eipä siihen ollut enää mitään lisättävää.
        Vauhdin hurmaa ei kaipaa muut kuin leikki-ikää vielä tuntevat


      • Kjell.Pippelström
        vai.mitä kirjoitti:

        Kun todennäköisesti ajokyvytön olet niin et kai nyt noinkin suurilla nopeuksilla "vauhdin hurmaa" tavoitellen pysty ajamaan?

        Mutta sinulla on muunlaisia ihania kykyjä vaikka kuinka...


      • vai.mitä
        sitä.vain kirjoitti:

        Taas tämä entinen nimimerkki "vanhuuseläkeläinen" tuli tänne solvaamaan, kun ei muuhun pysty.
        Se ei tee kuljettajasta ajo kyvytöntä, jos hän ei halua ajaa hirmuisia nopeuksia. Oppilaani kerran kiusoitellen kysyivät, että saako sinun muijasi käydä vieraissa ? Vastattuani heille , että tottakait saa, mutta kun se ei halua, niin eipä siihen ollut enää mitään lisättävää.
        Vauhdin hurmaa ei kaipaa muut kuin leikki-ikää vielä tuntevat

        "Se ei tee kuljettajasta ajo kyvytöntä, jos hän ei halua ajaa hirmuisia nopeuksia."
        Onko mielestäsi "hirmuinen nopeus" jos ja kun ei pystu mm motarilla ajamaan edes 100km/h?
        Usko nyt "viisas" jos ja kun ei tuohon pysty se ei johdu mistään halusta vaan ajo ja huomiokyvyn vakavasta alenemasta.


      • awserdftgyuhi
        bruuno kirjoitti:

        Minulle riittää oikein hyvin maksimi 100 km/h. On aivan järjetöntä rakentaa autoihin semmoisia hulluja nopeuksia, kuin 180 km/h ja ylikin. Vain lentokentällä valvotuissa tilanteissa voi koeajo tilanteessa kokeilla tuollaisia huippu nopeuksia, ei missään muualla

        Kyllä. Autot voisi vaatia olemaan tuollaisia. Yli satasen ei ole kenenkään tavallisen ihmisen tarve päästä. Miksi niihin edes jätetään hurjastelun mahdollisuus, on ihmeellistä.


      • äsvits
        awserdftgyuhi kirjoitti:

        Kyllä. Autot voisi vaatia olemaan tuollaisia. Yli satasen ei ole kenenkään tavallisen ihmisen tarve päästä. Miksi niihin edes jätetään hurjastelun mahdollisuus, on ihmeellistä.

        Jos ja kun se satasen vauhti sinulle hurjastelua edustaa, niin kerro tuo seuraavassa ajokykyä punnitsevassa lääkärin tarkastuksessa, niin saadaan yksi ajokyvytön pois liikennettä vaarantamasta.


      • En_kaahaile
        bruuno kirjoitti:

        Minulle riittää oikein hyvin maksimi 100 km/h. On aivan järjetöntä rakentaa autoihin semmoisia hulluja nopeuksia, kuin 180 km/h ja ylikin. Vain lentokentällä valvotuissa tilanteissa voi koeajo tilanteessa kokeilla tuollaisia huippu nopeuksia, ei missään muualla

        Se on pojat niin että satasen alueella kun ohittaa hitaamman niin muutamassa sekunnissa oma nopeus on 160-170 jollei siihen kiinnitä koko ajan huomiota. Minusta se on turvallinen ominaisuus kun koko auto on rakennettu niin ettei vauhti tunnu missään.


      • sitä.vain
        vai.mitä kirjoitti:

        "Se ei tee kuljettajasta ajo kyvytöntä, jos hän ei halua ajaa hirmuisia nopeuksia."
        Onko mielestäsi "hirmuinen nopeus" jos ja kun ei pystu mm motarilla ajamaan edes 100km/h?
        Usko nyt "viisas" jos ja kun ei tuohon pysty se ei johdu mistään halusta vaan ajo ja huomiokyvyn vakavasta alenemasta.

        Hirmuinen nopeus tarkoittaa monenlaista nopeutta riippuen nopeusrajoituksista ja ajokelistä. Jos erittäin huonon ajokelin vallitessa paahdat 100 km/h , se on hirmuinen tilannenopeus. Ja jos jat 80 km/h vaikutusalueella 120 km/h, se on hirmuinen tilanne nopeus. Edes motarilla ei ole mitään velvoitetta ajaa 100 km/h, vaan jos itsestä 80 km/h vauhti tuntuu sopivalle ja miellyttävälle, niin sitä voi ajaa aivan hyvällä omalla tunnolla, koska motarilla on ohituskaista nopeammasta vauhdista halajavalle. Edelleen sinulle ymmärtämättömälle, joka et kykene konkreettisesti asioita esittämään, sanon, että se ei ole kyvyistä, vaan haluista kiinni. Haluista se on myös kiinni, haluaako mennä vieraisiin naisiin, ei kyvyistä. Jos seurasit äskeistä vaalikeskustelua, niin siinähän puolueen edustajat kukin yrittivät konkreettisesti selvittää tarkoitusperiään. Tämä konkreettisten seikkojen esille tuominen on ensimäinen asia, jonka sinun entinen vanhuuseläkeläinen ja tuotantopäällikkö pitäisi oppia.


      • äsvits
        äsvits kirjoitti:

        Jos ja kun se satasen vauhti sinulle hurjastelua edustaa, niin kerro tuo seuraavassa ajokykyä punnitsevassa lääkärin tarkastuksessa, niin saadaan yksi ajokyvytön pois liikennettä vaarantamasta.

        Niinkun tuossa edellisessä kommentissa todettiin, pitää ymmärtää oikealla tavalla, milloin on kysymys hurjastelusta. Satasen vauhtia ajaminen on hurjastelua, jos ajaa esimerkiksi poliisia pakoon keskustassa, jossa nopeusrajoitus voi olla vaikkapa 40 km/h. Mitä taas tulee lääkärissä käyntiin ajokykyä punnitsemaan, niin siellä ei ajonopeuksista puhuta mitään eikä kyseenalaisteta hitaampaa ajotapaa. Lääkäri taputtaa vaan olalle, kun kertoo, kuinka haluaa ajaa omien reaktio ja huomio kykyjen mukaista vauhtia. Satasen ajonopeus ei ole mikään vaatimus eikä ehto ajouran jatkon myöntämiselle.


      • vai.mitä
        sitä.vain kirjoitti:

        Hirmuinen nopeus tarkoittaa monenlaista nopeutta riippuen nopeusrajoituksista ja ajokelistä. Jos erittäin huonon ajokelin vallitessa paahdat 100 km/h , se on hirmuinen tilannenopeus. Ja jos jat 80 km/h vaikutusalueella 120 km/h, se on hirmuinen tilanne nopeus. Edes motarilla ei ole mitään velvoitetta ajaa 100 km/h, vaan jos itsestä 80 km/h vauhti tuntuu sopivalle ja miellyttävälle, niin sitä voi ajaa aivan hyvällä omalla tunnolla, koska motarilla on ohituskaista nopeammasta vauhdista halajavalle. Edelleen sinulle ymmärtämättömälle, joka et kykene konkreettisesti asioita esittämään, sanon, että se ei ole kyvyistä, vaan haluista kiinni. Haluista se on myös kiinni, haluaako mennä vieraisiin naisiin, ei kyvyistä. Jos seurasit äskeistä vaalikeskustelua, niin siinähän puolueen edustajat kukin yrittivät konkreettisesti selvittää tarkoitusperiään. Tämä konkreettisten seikkojen esille tuominen on ensimäinen asia, jonka sinun entinen vanhuuseläkeläinen ja tuotantopäällikkö pitäisi oppia.

        "Jos erittäin huonon ajokelin vallitessa paahdat 100 km/h , se on hirmuinen tilannenopeus."
        Enpä noin sanoisi, jos siinä "erittäin huonossa ajokelissä" ajokykyiset ajaa lähes sitä satasta vaikka ajokyvyiltään heikentynyt ei siihen pystyisikään.

        " Ja jos jat 80 km/h vaikutusalueella 120 km/h, se on hirmuinen tilanne nopeus."
        Kerrankin oikein, jos se on jatkuvaa.

        " Edes motarilla ei ole mitään velvoitetta ajaa 100 km/h, vaan jos itsestä 80 km/h vauhti tuntuu sopivalle ja miellyttävälle, niin sitä voi ajaa aivan hyvällä omalla tunnolla,"
        Onko joku muuta väittänyt?
        Osoittahan tuo toki selvää kykenemättömyyttä, joka ei motarilla haittaa, sen sijaan valtateillä tuosta on ihan kognreettista haittaa.

        " Edelleen sinulle ymmärtämättömälle, joka et kykene konkreettisesti asioita esittämään, sanon, että se ei ole kyvyistä, vaan haluista kiinni."
        Tuota nyt et itsekään usko. Kun kyvyt ei riitä niin niiden peittelemiseksi keksitään mitä mielikuvituksellisempia "haluja".

        " Haluista se on myös kiinni, haluaako mennä vieraisiin naisiin, ei kyvyistä."
        Kaltaisistasi "kova oksaisista" en ole tietoinen mutta täyspäisille ja selväjärkisille vertauksesi ei ole relevantti.

        " Tämä konkreettisten seikkojen esille tuominen on ensimäinen asia, jonka sinun entinen vanhuuseläkeläinen ja tuotantopäällikkö pitäisi oppia."
        Liikennesäännöt sinällään on täydessä ymmärryksessä oleville varsin "konkreettisia" joten niiden noudattaminen ei mitään erikoisia "seikkojen" esille tuomista kaipaa.
        Vanhuuseläkeläinen nimimerkillä olen joskus kirjoitellut, mutta tuotantopäällikkö en ole koskaan ja missään sanonut olevani ollut tai oleva, joten viisas.autoilija lanseeramasta mutua olevasta valehtelusta sinunkin olisi jo korkea aika irtaantua. Vai onko se tässä ja muussakin asiayhteydessä jotenkin omaksumiesi (väärien,valheellisten?)periaatteiden vastaista?


      • sitä.vain
        vai.mitä kirjoitti:

        "Jos erittäin huonon ajokelin vallitessa paahdat 100 km/h , se on hirmuinen tilannenopeus."
        Enpä noin sanoisi, jos siinä "erittäin huonossa ajokelissä" ajokykyiset ajaa lähes sitä satasta vaikka ajokyvyiltään heikentynyt ei siihen pystyisikään.

        " Ja jos jat 80 km/h vaikutusalueella 120 km/h, se on hirmuinen tilanne nopeus."
        Kerrankin oikein, jos se on jatkuvaa.

        " Edes motarilla ei ole mitään velvoitetta ajaa 100 km/h, vaan jos itsestä 80 km/h vauhti tuntuu sopivalle ja miellyttävälle, niin sitä voi ajaa aivan hyvällä omalla tunnolla,"
        Onko joku muuta väittänyt?
        Osoittahan tuo toki selvää kykenemättömyyttä, joka ei motarilla haittaa, sen sijaan valtateillä tuosta on ihan kognreettista haittaa.

        " Edelleen sinulle ymmärtämättömälle, joka et kykene konkreettisesti asioita esittämään, sanon, että se ei ole kyvyistä, vaan haluista kiinni."
        Tuota nyt et itsekään usko. Kun kyvyt ei riitä niin niiden peittelemiseksi keksitään mitä mielikuvituksellisempia "haluja".

        " Haluista se on myös kiinni, haluaako mennä vieraisiin naisiin, ei kyvyistä."
        Kaltaisistasi "kova oksaisista" en ole tietoinen mutta täyspäisille ja selväjärkisille vertauksesi ei ole relevantti.

        " Tämä konkreettisten seikkojen esille tuominen on ensimäinen asia, jonka sinun entinen vanhuuseläkeläinen ja tuotantopäällikkö pitäisi oppia."
        Liikennesäännöt sinällään on täydessä ymmärryksessä oleville varsin "konkreettisia" joten niiden noudattaminen ei mitään erikoisia "seikkojen" esille tuomista kaipaa.
        Vanhuuseläkeläinen nimimerkillä olen joskus kirjoitellut, mutta tuotantopäällikkö en ole koskaan ja missään sanonut olevani ollut tai oleva, joten viisas.autoilija lanseeramasta mutua olevasta valehtelusta sinunkin olisi jo korkea aika irtaantua. Vai onko se tässä ja muussakin asiayhteydessä jotenkin omaksumiesi (väärien,valheellisten?)periaatteiden vastaista?

        > jos siinä "erittäin huonossa ajokelissä" ajokykyiset ajaa lähes sitä satasta vaikka ajokyvyiltään heikentynyt ei siihen pystyisikään. <
        -Edelleen, kysymys ei ole pystymisestä, vaan huonon ajokelin vallitessa nopeuden järkevästä laskemisesta. Ei tarvitse kaukaa hakea esimerkkeiä, mitä siitä on seurannut, kun paahdetaan satasta motarilla huonossa ajokelissä. Oulussa pohjantiellä, jos muistisi ei sinne asti yllä.
        Siellähän ajettiin perä perää romurallia, niin sinäkö olisit kans ajanut samalla tavalla. Minä en olisi ajanut, vaan ennakoivan ajotavan mukaan, mikä tarkoittaa, että vauhtia on pudotettava 60 km/h ja välimatkaa edellä ajavaan lisättävä.
        Tätähän sinä et koskaan myönnä, kun se on tuo irvailun halusi niin mahdottomasti pinnalla.
        > " Edelleen sinulle ymmärtämättömälle, joka et kykene konkreettisesti asioita esittämään, sanon, että se ei ole kyvyistä, vaan haluista kiinni."
        Tuota nyt et itsekään usko. Kun kyvyt ei riitä niin niiden peittelemiseksi keksitään mitä mielikuvituksellisempia "haluja".
        Edelleenkään et pysty etkä halua konkreettisesti asioita esittää, koska tuo ylpeytesi ei anna siihen lupaa. Sinä et minun haluistani, etkä tahdoistani voi esittää mitään, joten paras pitää leipäläpi visusti supussa. Tahtotila meillä ennakoivasti ajavilla on luja ja sinä et sitä saa horjutettua, vaikka kuinka vänkäisit vastaan nimittelemällä meitä loputtomasti ajo- ja huomio kyvyttömiksi. Koska tiedämme sinun luetun , sekä vertaus kuvallisten esimerkein havainnollistetun jutun ymmärtämisen taidon heiveröiseksi, emme voi kuin valittaa sitä, ettei se mene jakeluusi.
        Älä viitsi puhua liikenne sääntöjen konkretioista, koska et pysty ainuttakaan esimerkkiä lyömään pöytään. Vertaukset ovat aina kuvaannollisia, ei sinällään faktaaa, mutta niinhän raamatussakin esitetään kovasti vertauksilla, koska ne omiaan lisää asian kiinnostavuutta ja tulkinta muotoja. Ja tiedoksi vielä sekin, että koskaan ei ole pakkoa ajaa sitä liikenne merkin osoittamaa nopeutta, vaan sen voi alittaakin.
        Pidä vaan se tuotantopäällikkö tittelisi niin kauan, kunnes itse kerrot toisenlaisen tittelin


      • äsvits
        äsvits kirjoitti:

        Niinkun tuossa edellisessä kommentissa todettiin, pitää ymmärtää oikealla tavalla, milloin on kysymys hurjastelusta. Satasen vauhtia ajaminen on hurjastelua, jos ajaa esimerkiksi poliisia pakoon keskustassa, jossa nopeusrajoitus voi olla vaikkapa 40 km/h. Mitä taas tulee lääkärissä käyntiin ajokykyä punnitsemaan, niin siellä ei ajonopeuksista puhuta mitään eikä kyseenalaisteta hitaampaa ajotapaa. Lääkäri taputtaa vaan olalle, kun kertoo, kuinka haluaa ajaa omien reaktio ja huomio kykyjen mukaista vauhtia. Satasen ajonopeus ei ole mikään vaatimus eikä ehto ajouran jatkon myöntämiselle.

        " Satasen vauhtia ajaminen on hurjastelua, jos ajaa esimerkiksi poliisia pakoon keskustassa, jossa nopeusrajoitus voi olla vaikkapa 40 km/h."
        Onko tuollaista joku kyseenalaiseksi asettanut?

        "Mitä taas tulee lääkärissä käyntiin ajokykyä punnitsemaan, niin siellä ei ajonopeuksista puhuta mitään eikä kyseenalaisteta hitaampaa ajotapaa."
        Juuri tuossa puheena olevassa tarkastukseessa käyneenä voin vakuuttaa, että juuri sitä liikennekelpoisuutta siellä monintavoin tutkittiin, joten tuo "hitaampi ajotapa" tulkintasi kielii ainoataan "tarkastuksessa" mahdollisesti saadun hyväksynnän omaan tulkintasi mukaiseen tulokseen.

        " Lääkäri taputtaa vaan olalle, kun kertoo, kuinka haluaa ajaa omien reaktio ja huomio kykyjen mukaista vauhtia."
        Saatta toki taputtaa mutta takuuvarmasti kruksaa todistukseensa, ajokyky oleellisisesti alentunut.
        Kas kun niille reaktio ja huomiokyvylle on kriteerinä vain on tai off.
        Mitään kaipaamaasi, " omien reaktio ja huomio kykyjen mukaista" vaihtoehtoa ei ole olemassakaan. Eikä lunnollisesti pidäkkään olla.

        " Satasen ajonopeus ei ole mikään vaatimus eikä ehto ajouran jatkon myöntämiselle."
        Valitettavasti ei ole, joten edelleen liikenteessä törmäämme näihin ajokyvyltään vakavasti rajoittuneisiin "omien reaktio ja huomio kykyjen mukaista vauhtia ajaviin" liikennehäiriköihin.


      • vai.mitä
        sitä.vain kirjoitti:

        > jos siinä "erittäin huonossa ajokelissä" ajokykyiset ajaa lähes sitä satasta vaikka ajokyvyiltään heikentynyt ei siihen pystyisikään. <
        -Edelleen, kysymys ei ole pystymisestä, vaan huonon ajokelin vallitessa nopeuden järkevästä laskemisesta. Ei tarvitse kaukaa hakea esimerkkeiä, mitä siitä on seurannut, kun paahdetaan satasta motarilla huonossa ajokelissä. Oulussa pohjantiellä, jos muistisi ei sinne asti yllä.
        Siellähän ajettiin perä perää romurallia, niin sinäkö olisit kans ajanut samalla tavalla. Minä en olisi ajanut, vaan ennakoivan ajotavan mukaan, mikä tarkoittaa, että vauhtia on pudotettava 60 km/h ja välimatkaa edellä ajavaan lisättävä.
        Tätähän sinä et koskaan myönnä, kun se on tuo irvailun halusi niin mahdottomasti pinnalla.
        > " Edelleen sinulle ymmärtämättömälle, joka et kykene konkreettisesti asioita esittämään, sanon, että se ei ole kyvyistä, vaan haluista kiinni."
        Tuota nyt et itsekään usko. Kun kyvyt ei riitä niin niiden peittelemiseksi keksitään mitä mielikuvituksellisempia "haluja".
        Edelleenkään et pysty etkä halua konkreettisesti asioita esittää, koska tuo ylpeytesi ei anna siihen lupaa. Sinä et minun haluistani, etkä tahdoistani voi esittää mitään, joten paras pitää leipäläpi visusti supussa. Tahtotila meillä ennakoivasti ajavilla on luja ja sinä et sitä saa horjutettua, vaikka kuinka vänkäisit vastaan nimittelemällä meitä loputtomasti ajo- ja huomio kyvyttömiksi. Koska tiedämme sinun luetun , sekä vertaus kuvallisten esimerkein havainnollistetun jutun ymmärtämisen taidon heiveröiseksi, emme voi kuin valittaa sitä, ettei se mene jakeluusi.
        Älä viitsi puhua liikenne sääntöjen konkretioista, koska et pysty ainuttakaan esimerkkiä lyömään pöytään. Vertaukset ovat aina kuvaannollisia, ei sinällään faktaaa, mutta niinhän raamatussakin esitetään kovasti vertauksilla, koska ne omiaan lisää asian kiinnostavuutta ja tulkinta muotoja. Ja tiedoksi vielä sekin, että koskaan ei ole pakkoa ajaa sitä liikenne merkin osoittamaa nopeutta, vaan sen voi alittaakin.
        Pidä vaan se tuotantopäällikkö tittelisi niin kauan, kunnes itse kerrot toisenlaisen tittelin

        "-Edelleen, kysymys ei ole pystymisestä, vaan huonon ajokelin vallitessa nopeuden järkevästä laskemisesta."
        Jos ja kun siihen kaikki muut pystyy niin se joka ei pysty on kaikkea muuta kuin "nopeuden järkevä laskija". Mikä siinä on niin vaikeaa tunnustaa?
        Viitauksesi "Oulun romuralliin" tässä yhdeydessä on vähintääkin ontuva.
        Tuo "minä olisin" on juuri sitä paikalla olemattoman jälkiviisaan besserwisserin mökellystä joka alkunsa saanee täydellisen tietämättömyyden antamasta varmuudesta.

        "Sinä et minun haluistani, etkä tahdoistani voi esittää mitään, joten paras pitää leipäläpi visusti supussa."
        Kai nyt jotenkin oikeassa olin kun se noin katkeraan kommettiin kirvoitti, sattuiko suoraan asian ytimeen?

        " Tahtotila meillä ennakoivasti ajavilla on luja ja sinä et sitä saa horjutettua,"
        Oiken. Noin se pitää olla, vaikka kuinka väärässä on ja sen jopa itsekin ymmärtää, niin oikeassa olijaa pitää kaikin tavoin yrittää, erittäin lujilla "tahtotiloilla" horjuttaa.
        Jos ei muu auta niin oikeassa olijan "ymmärtämisen taidon heiveröiseksi" leimaamiseen on ainakin panostettava.

        "Älä viitsi puhua liikenne sääntöjen konkretioista, koska et pysty ainuttakaan esimerkkiä lyömään pöytään."
        Nuo liikennesäännöt kun yksinkertaisuudessaan on sitä konkretiaa joka jokainen tiellä liikkuva, ajoterveydeltään kunnosa oleva, ymmärtää ilman omaa erinomaisuuttaan esittelevän "syventäviä" selityksiä.

        " Vertaukset ovat aina kuvaannollisia, ei sinällään faktaaa, mutta niinhän raamatussakin esitetään kovasti vertauksilla, koska ne omiaan lisää asian kiinnostavuutta ja tulkinta muotoja."
        Pakanana en noista raamatun vertauksista niin perillä ole, mutta en usko niiden nyky liikenteeseen mitään suurta lisäarvoa antavan.
        Tulkinta muotoja toki ainakin liikenteen rytmiin kykenemättömät mieluusti esittävät, kuten mm. ansiokkaasta kirjoituksestasi on havaittavissa.

        "Ja tiedoksi vielä sekin, että koskaan ei ole pakkoa ajaa sitä liikenne merkin osoittamaa nopeutta, vaan sen voi alittaakin."
        Onko kukaan jotain muuta väittänyt?

        "Pidä vaan se tuotantopäällikkö tittelisi niin kauan, kunnes itse kerrot toisenlaisen tittelin"
        On sinällään erikoista ja näin uskovista vähintääkin epäuskottavan kuvan antavaa, että jonkun muistisairaan mielikuvituksessaan kehittelemää aletaan totuutena pitämään.
        Lienee tuo sinunkin uskosi nyt sitä niin tapeetilla olevaa disinformatiota olevaa.


    • Suurimmassa osassa autoista on jo nopeudenrajoitin, joten eihän tuo käytännössä mitään vaikuta.

      Olikohan aikeissa laskea rajoitinnopeutta tai säätää joku yhteinen maksiminopeus? Ehkä joku 250 km/h maksimin voisi lailla säätää, niin pahimmat ohittelut vähenisivät. Tosin ikäväähän tuo olisi superautojen myyjille.

      • NopeudenrajoittimetHehe

        Kerrotko vaikka kolme henkilöautoa joissa on nopeudenrajoitin? Ja saksalaisia ei nyt lasketa mukaan koska niillä on vapaaehtoisesti nopeudeltaan rajoitettuja malleja. Ja myöskään autoja, joissa on nopeudenrajoitin erikseen päälle kytkettävissä ei tarvitse mainita. Nyt siis pyydän kolmea esimerkkiä autoista, joissa on nopeudenrajoitin ja mihin nopeuteen ne on säädetty?


      • Nopeudenrajoitin..hehe

        Nyt Rotta "tietää" taas asioita joista kukaan muu ei ole kuullutkaan. Hehe.


      • ääni.kuuluu.jo
        Nopeudenrajoitin..hehe kirjoitti:

        Nyt Rotta "tietää" taas asioita joista kukaan muu ei ole kuullutkaan. Hehe.

        Äläs ny. Kohta se julistaa itsensä voittajaksi ja kertoo, että suurimmassa osassa autoja on jarrut.


      • Lex_Rotta
        ääni.kuuluu.jo kirjoitti:

        Äläs ny. Kohta se julistaa itsensä voittajaksi ja kertoo, että suurimmassa osassa autoja on jarrut.

        Tähän saakka Rotta juttuineen on lähinnä naurattanut, kuten nyt vaikka keksimänsä termi 'oikea pysähtymisnopeus', mutta nyt tämä 'suurimmassa osassa autoja on jo nopeudenrajoittimet'- horina, luo Rotasta jo suorastaan surullisen mielikuvan.


      • NopeudenrajoittimetHehe kirjoitti:

        Kerrotko vaikka kolme henkilöautoa joissa on nopeudenrajoitin? Ja saksalaisia ei nyt lasketa mukaan koska niillä on vapaaehtoisesti nopeudeltaan rajoitettuja malleja. Ja myöskään autoja, joissa on nopeudenrajoitin erikseen päälle kytkettävissä ei tarvitse mainita. Nyt siis pyydän kolmea esimerkkiä autoista, joissa on nopeudenrajoitin ja mihin nopeuteen ne on säädetty?

        > Kerrotko vaikka kolme henkilöautoa joissa on nopeudenrajoitin?

        About kaikissa uusissa on, vähintään lisävarusteena, mutta jos nyt välttämättä kolme ei-saksalaista jostain syystä haluat, niin:
        - Ford S-Max
        - Renault Clio
        - Toyota Hilux
        https://www.ford.co.uk/shop/research/technology-cv/driving-experience/adjustable-speed-limiter
        http://gb.e-guide.renault.com/eng/Clio-hatch/SPEED-LIMITER
        http://www.canm8.com/precision-limiter-toyota-hilux.html

        Kokeilin kolmella ensiksi mieleen tulleella merkillä ja kaikilla löytyi heti nopeudenrajoitin googlettamalla. Löytäisitkö kolme merkkiä joille nopeudenrajoitinta ei ole saatavilla?

        Ai niin, sinä puhut tietysti jostain 60-luvun romuista... Jaa-a.


      • NopeudenrajoittimetHehe
        TheRat kirjoitti:

        > Kerrotko vaikka kolme henkilöautoa joissa on nopeudenrajoitin?

        About kaikissa uusissa on, vähintään lisävarusteena, mutta jos nyt välttämättä kolme ei-saksalaista jostain syystä haluat, niin:
        - Ford S-Max
        - Renault Clio
        - Toyota Hilux
        https://www.ford.co.uk/shop/research/technology-cv/driving-experience/adjustable-speed-limiter
        http://gb.e-guide.renault.com/eng/Clio-hatch/SPEED-LIMITER
        http://www.canm8.com/precision-limiter-toyota-hilux.html

        Kokeilin kolmella ensiksi mieleen tulleella merkillä ja kaikilla löytyi heti nopeudenrajoitin googlettamalla. Löytäisitkö kolme merkkiä joille nopeudenrajoitinta ei ole saatavilla?

        Ai niin, sinä puhut tietysti jostain 60-luvun romuista... Jaa-a.

        Tässä ketjussa oli kyse ajoneuvoihin PAKOLLISEKSI määrättävistä nopeusrajoittimista, ei lisävarusteena olevista ja erikseen päälle kytkettävistä rajoittimista! Kannattaisi lukea ajatuksella muiden kirjoituksia. Tässä aikaisempi oma kommenttini ja kyselyni sinulle:
        " Ja myöskään autoja, joissa on nopeudenrajoitin erikseen päälle kytkettävissä ei tarvitse mainita ". Pyysin sinua siis mainitsemaan kolme automerkkiä/mallia joissa nopeudenrajoitin on valmistajan tai lain puolesta asennettu. Minullakin on autossa vilkkuviiksessä valittavissa suurin ajonopeus, lisäksi sen saa varoittamaan etukäteen suurimman valitsemani nopeuden, jos suoranaista rajoitinta en halua käyttää.
        Eli kysyn vielä uudestaan, että missä henkilöautomerkeissä tai malleissa on nopeudenrajoitin valmistajan tai lain määrämänä asennettu ja mikä on se rajoitinnopeus?


      • Lex_Rotta
        NopeudenrajoittimetHehe kirjoitti:

        Tässä ketjussa oli kyse ajoneuvoihin PAKOLLISEKSI määrättävistä nopeusrajoittimista, ei lisävarusteena olevista ja erikseen päälle kytkettävistä rajoittimista! Kannattaisi lukea ajatuksella muiden kirjoituksia. Tässä aikaisempi oma kommenttini ja kyselyni sinulle:
        " Ja myöskään autoja, joissa on nopeudenrajoitin erikseen päälle kytkettävissä ei tarvitse mainita ". Pyysin sinua siis mainitsemaan kolme automerkkiä/mallia joissa nopeudenrajoitin on valmistajan tai lain puolesta asennettu. Minullakin on autossa vilkkuviiksessä valittavissa suurin ajonopeus, lisäksi sen saa varoittamaan etukäteen suurimman valitsemani nopeuden, jos suoranaista rajoitinta en halua käyttää.
        Eli kysyn vielä uudestaan, että missä henkilöautomerkeissä tai malleissa on nopeudenrajoitin valmistajan tai lain määrämänä asennettu ja mikä on se rajoitinnopeus?

        Eeehheheh....on se Rotta vaan nokkela kaveri. Taas sai vänkäämällä ja siirtymällä pois alkuperäisestä aiheesta näyttämään että väitteensä olisi oikeassa. Se on kyllä niin Rotta, niin Rotta! Hehe.


      • NopeudenrajoittimetHehe kirjoitti:

        Tässä ketjussa oli kyse ajoneuvoihin PAKOLLISEKSI määrättävistä nopeusrajoittimista, ei lisävarusteena olevista ja erikseen päälle kytkettävistä rajoittimista! Kannattaisi lukea ajatuksella muiden kirjoituksia. Tässä aikaisempi oma kommenttini ja kyselyni sinulle:
        " Ja myöskään autoja, joissa on nopeudenrajoitin erikseen päälle kytkettävissä ei tarvitse mainita ". Pyysin sinua siis mainitsemaan kolme automerkkiä/mallia joissa nopeudenrajoitin on valmistajan tai lain puolesta asennettu. Minullakin on autossa vilkkuviiksessä valittavissa suurin ajonopeus, lisäksi sen saa varoittamaan etukäteen suurimman valitsemani nopeuden, jos suoranaista rajoitinta en halua käyttää.
        Eli kysyn vielä uudestaan, että missä henkilöautomerkeissä tai malleissa on nopeudenrajoitin valmistajan tai lain määrämänä asennettu ja mikä on se rajoitinnopeus?

        Kannattaa lukea myös, mihin vastaa. Tässä ketjussa oli kyse TASAN tarkkaan tästä:
        > Nopusrajoittimet autoihin 2022
        > Jo oli aikakon.

        Yhtäkään muuta viestiä ei tässä ketjussa ollut, ennen kuin sinä (?) tulit tekemään itsestäsi pelleä.
        Kannattaa lukea mihin vastaa, ennen kuin yrittää päteä.


      • Lex_Rotta kirjoitti:

        Eeehheheh....on se Rotta vaan nokkela kaveri. Taas sai vänkäämällä ja siirtymällä pois alkuperäisestä aiheesta näyttämään että väitteensä olisi oikeassa. Se on kyllä niin Rotta, niin Rotta! Hehe.

        Itse asiassa nimimerkki "NopeudenrajoittimetHehe" yritti siirtyä pois aiheesta siirtelemällä maalitolppia. Ei siinä vielä mitään, mutta kävi itkemässä muissakin ketjuissa. Nyt mahtaa nolottaa. :)


      • popparit.kattilaan
        Lex_Rotta kirjoitti:

        Eeehheheh....on se Rotta vaan nokkela kaveri. Taas sai vänkäämällä ja siirtymällä pois alkuperäisestä aiheesta näyttämään että väitteensä olisi oikeassa. Se on kyllä niin Rotta, niin Rotta! Hehe.

        Hauskinta tuossa on se, että se epäonnistui, ja kaivaa nyt kuoppaa syvemmäksi 😂🤣


      • NopeudenrajoittimetHehe
        TheRat kirjoitti:

        Kannattaa lukea myös, mihin vastaa. Tässä ketjussa oli kyse TASAN tarkkaan tästä:
        > Nopusrajoittimet autoihin 2022
        > Jo oli aikakon.

        Yhtäkään muuta viestiä ei tässä ketjussa ollut, ennen kuin sinä (?) tulit tekemään itsestäsi pelleä.
        Kannattaa lukea mihin vastaa, ennen kuin yrittää päteä.

        > Kannattaa lukea myös, mihin vastaa. Tässä ketjussa oli kyse TASAN tarkkaan tästä:
        > Nopusrajoittimet autoihin 2022 >

        Minkä helvetin takia tässä keskusteltaisiin nopeusrajoittimien tulosta 2020 kun ne ovat tulleet autoihin jo vuosia sitten jos keskustelussa ei olisi kyse PAKOLLISISTA rajoittimista???

        Yritit taas olla nokkela mutta menikin pikkasen väärin, niin taas tyypillisesti käänsit aiheen itse asian viereen.

        Hehe, jokainen muu kuin sinä, huomaa että kuka se pelle onkaan!!

        Btw, jatka vänkäämistäsi, saat siitä energiaa, vuodesta toiseen.


    • AasialainenHeiluri

      Toyota Pöljän unelma, lasketaan muutkin samalle tasolle.

      • huhuh

        Ai nekö ovat pöljiä jotka noudattavat lakia? Taidat olla bmwpoju.


      • AasialainenHeiluri
        huhuh kirjoitti:

        Ai nekö ovat pöljiä jotka noudattavat lakia? Taidat olla bmwpoju.

        Ei vaan aikuinen mersu kuski.


    • Vihdoinkin

      On toki autoissa nopeudenrajoitin ja nunnalla nännit. Mitä virkaa sellaisella rajoittimella on joka alkaa toimia vasta sellaisilla nopeuksilla kuin 250km/h, missä sellaista vauhtia saa ajaa.
      Sen pitäisi alkaa toimia max.130km/h. Siltikin se olisi tyhmä rajoitin kun ei olta huomioon tiekohtaista rajoitusta.
      Tuo ajateltu systeemi on vielä fiksumpi ja perustuu mahdollisesti gps:n hyödyntämiseen.

      "Kaikkiin EU-alueella myytäviin uusiin autoihin on tulossa järjestelmä, joka estää ylinopeuden ajamisen. Säädös tulee voimaan vuonna 2022, mutta vaatii vielä Euroopan parlamentin hyväksymisen.

      EU:n laajuisista uusista liikenteen turvallisuutta lisäävistä säädöksistä on päästy yksimielisyyteen komission ja jäsenmaiden kesken.EU:n laajuisista uusista liikenteen turvallisuutta lisäävistä säädöksistä on päästy yksimielisyyteen komission ja jäsenmaiden kesken.
      EU:n laajuisista uusista liikenteen turvallisuutta lisäävistä säädöksistä on päästy yksimielisyyteen komission ja jäsenmaiden kesken. MOSTPHOTOS
      Muita pakollisia uudistuksia on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja eräänlainen ”musta laatikko”, joka kerää auton tietoja, joita voidaan käyttää mahdollisten onnettomuuksien selvittämisessä.

      Hätäjarrutusjärjestelmän tarkoitus on estää erityisesti jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden päälle ajaminen, kertoo European Transport Security Council "

    • jakkaraongelma

      Auto on yli sata vuotta vanha keksintö,käytetty tekniikka on ollut hyvin vanhaa ja ajaminen on ollut ihmisen vastuulla. On huomattu ettei tämä riitä, ihminen on liian epävarma, arvaamaton, jopa säännöistä piittaamaton ja suhtautuu tunteenomaisesti aivan jokapäiväisiin liikennetilnteisiin, esim. saattaa menettää hermonsa kun edessä ajava ajaa rajoituksen mukaan yms.

      Nyt aletaan hyödyntämään nykytekniiikkaa ja siirtämään ajamista pois epävarmalta ja arvaamattomalta ihmiskuljettajalta.
      Seuraavaksi kehitys siirtyy robottiohjattuihin autoihin jolloin ihminen kelpuutetaan enää matkustajanpenkille.

      • EiTuleRobottiautoja

        Robottiautot eivät tule koskaan syrjäyttämään ihmistä ratin takana nk. normaaliliikenteessä. Ei niin kauan kuin ajoneuvoliikenne toimii kumipyörien päällä ja sellaisena kuin se nykymuodossaan ymmärretään. Turvajärjestelmät ja tekniikka kehittyy mutta päätökset ja toimet auton ohjaamisessa säilyy tulevaisuudessakin ihmisellä.


      • niin_varmaan
        EiTuleRobottiautoja kirjoitti:

        Robottiautot eivät tule koskaan syrjäyttämään ihmistä ratin takana nk. normaaliliikenteessä. Ei niin kauan kuin ajoneuvoliikenne toimii kumipyörien päällä ja sellaisena kuin se nykymuodossaan ymmärretään. Turvajärjestelmät ja tekniikka kehittyy mutta päätökset ja toimet auton ohjaamisessa säilyy tulevaisuudessakin ihmisellä.

        Huvikseen vain kehittelevät?


      • EiTuleRobottiautoja
        niin_varmaan kirjoitti:

        Huvikseen vain kehittelevät?

        Insinöörit ja nörtit halauavat saada töitä itselleen ja onhan se monelle ihan märkä päiväuni varmaan, että keinoäly autoliikennettä turvallisessti ohjaisi mutta milloinkaan se ei tule siihen kykenemään. Ihmisen luova ajattelukyky, keinoälyyn verrattuna ylivoimainen ongelmanratkaisukyky ja aikaisempiin kokemuksiin perustuva toiminta voittaa keinoälyn 6-0 kun kelit ja olosuhteet vaihtelevat. Suljetuilla alueilla joissa ajo-olosuhteet ovat muuttumattomat, robotit voivat pärjätä mutta reaalilikenteessä eivät koskaan.


      • jakkaraongelma

        Ihminen haluaa pitää itseään kovin erinomaisena mutta tosiasiassa yhteiskunnan koneistuminen on vienyt monet työt mihin ennen tarvittiin ihmistä. Tämä kehitys tulee jatkumaan yhä vaativimmissa tehtävissä.

        Ihminen on tavattoman virhealtis ja tekee vieläpä tahallisia, sääntöjenvastaisia liikkeitä liikenteessä ja tähänhän eivät voi muut liikenteen osapuolet mitenkään varautua.

        Tutkimusten mukaan autoilija tekee virheen liikenteen huomioimisessa kerran jokaista ajettua kilometriä kohden. Matkamittari toimii siten myös virhemittarina josta jokainen autoilija voi tarkistaa liikenteessä tekemänsä virheet.

        Liikennesäännöt ovat hyvin yksinkertaisia sääntöjä ja ihmisellä on jo vaikeuksia hahmottaa miten tulee toimia. Robottiautossa on muistikapasiteettia, se muistaa kaikki säännöt. Tähän ei ihminen pysty.

        Robottiohjattujenkaan ei tarvitse olla virheettömiä, tietty määrä onnettomuuksia on ihan hyväksyttävää. Riittää kunhan ovat ihmisohjattuja turvalliisempia.


      • EiTuleRobottiautoja
        jakkaraongelma kirjoitti:

        Ihminen haluaa pitää itseään kovin erinomaisena mutta tosiasiassa yhteiskunnan koneistuminen on vienyt monet työt mihin ennen tarvittiin ihmistä. Tämä kehitys tulee jatkumaan yhä vaativimmissa tehtävissä.

        Ihminen on tavattoman virhealtis ja tekee vieläpä tahallisia, sääntöjenvastaisia liikkeitä liikenteessä ja tähänhän eivät voi muut liikenteen osapuolet mitenkään varautua.

        Tutkimusten mukaan autoilija tekee virheen liikenteen huomioimisessa kerran jokaista ajettua kilometriä kohden. Matkamittari toimii siten myös virhemittarina josta jokainen autoilija voi tarkistaa liikenteessä tekemänsä virheet.

        Liikennesäännöt ovat hyvin yksinkertaisia sääntöjä ja ihmisellä on jo vaikeuksia hahmottaa miten tulee toimia. Robottiautossa on muistikapasiteettia, se muistaa kaikki säännöt. Tähän ei ihminen pysty.

        Robottiohjattujenkaan ei tarvitse olla virheettömiä, tietty määrä onnettomuuksia on ihan hyväksyttävää. Riittää kunhan ovat ihmisohjattuja turvalliisempia.

        Liikenne on niin monimutkaista ja erilaisia asioita tapahtuu niin suuri määrä, usein hyvin lyhyessä ajassa, ettei ympäristöön ja maastoon voida asentaa niin suurta määrää antureita ja erilaisia lähettimiä, että keinoäly pystyisi samaa riittävää määrää dataa, oli sen muisti tai laskukyky kuinka paljon ihmistä parempi tahansa. Lisäksi tietokone on haavoittuvainen virtakatkoksille ja muille elektroniikkahäiriöille ettei senkään takia robottiautot ole turvallisia. Ja vielä sekin, että liikenteessä voi tulla eteen tilanteita
        joihta tietokoneen "aivoihin" ei ole etukäteen ohjelmoitu. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi tilanne, jossa sen tulee päättää törmääkö se raitiovaunuun tai bussibysäkillä olevaan ihmisjoukkoon. Tämä siis tilanteessa jossa auto on lähtenyt liukumaan liukkaudesta johtuen, eikä törmäystä voida välttää. Teoreettinen tilanne mutta mahdollinen. Tietokoneelle ei voida opettaa humaanisuutta. Keinoäly kykenee vain laskemaan ja toteuttamaan sille etukäteen ohjelmoituja toimintatapoja.


      • EiTuleRobottiautoja kirjoitti:

        Liikenne on niin monimutkaista ja erilaisia asioita tapahtuu niin suuri määrä, usein hyvin lyhyessä ajassa, ettei ympäristöön ja maastoon voida asentaa niin suurta määrää antureita ja erilaisia lähettimiä, että keinoäly pystyisi samaa riittävää määrää dataa, oli sen muisti tai laskukyky kuinka paljon ihmistä parempi tahansa. Lisäksi tietokone on haavoittuvainen virtakatkoksille ja muille elektroniikkahäiriöille ettei senkään takia robottiautot ole turvallisia. Ja vielä sekin, että liikenteessä voi tulla eteen tilanteita
        joihta tietokoneen "aivoihin" ei ole etukäteen ohjelmoitu. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi tilanne, jossa sen tulee päättää törmääkö se raitiovaunuun tai bussibysäkillä olevaan ihmisjoukkoon. Tämä siis tilanteessa jossa auto on lähtenyt liukumaan liukkaudesta johtuen, eikä törmäystä voida välttää. Teoreettinen tilanne mutta mahdollinen. Tietokoneelle ei voida opettaa humaanisuutta. Keinoäly kykenee vain laskemaan ja toteuttamaan sille etukäteen ohjelmoituja toimintatapoja.

        Esimerkkisi sinänsä huono, koska liian helppo. Ohjelmoinnissa laitetaan aina ihminen etusijalle, joten törmäys raitiovaunuun tapahtuisi. Moraalisesti hankalampi olisi jos auton pitäisi valita pakolliseksi uhriksi aikuinen, raskaana oleva nainen, lapsi tai joku autossa istuvista henkilöistä. Miten nämä nähdään riippuu ihmisistä ja varmasti heidän elämätilanteistaan myös.


      • jakkaraongelma
        EiTuleRobottiautoja kirjoitti:

        Liikenne on niin monimutkaista ja erilaisia asioita tapahtuu niin suuri määrä, usein hyvin lyhyessä ajassa, ettei ympäristöön ja maastoon voida asentaa niin suurta määrää antureita ja erilaisia lähettimiä, että keinoäly pystyisi samaa riittävää määrää dataa, oli sen muisti tai laskukyky kuinka paljon ihmistä parempi tahansa. Lisäksi tietokone on haavoittuvainen virtakatkoksille ja muille elektroniikkahäiriöille ettei senkään takia robottiautot ole turvallisia. Ja vielä sekin, että liikenteessä voi tulla eteen tilanteita
        joihta tietokoneen "aivoihin" ei ole etukäteen ohjelmoitu. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi tilanne, jossa sen tulee päättää törmääkö se raitiovaunuun tai bussibysäkillä olevaan ihmisjoukkoon. Tämä siis tilanteessa jossa auto on lähtenyt liukumaan liukkaudesta johtuen, eikä törmäystä voida välttää. Teoreettinen tilanne mutta mahdollinen. Tietokoneelle ei voida opettaa humaanisuutta. Keinoäly kykenee vain laskemaan ja toteuttamaan sille etukäteen ohjelmoituja toimintatapoja.

        Se on monimutkista kun ihminen on siellä sekoilemassa eikä mene sovittujen pelisääntöjen mujkaan.

        " Lisäksi tietokone on haavoittuvainen virtakatkoksille ja muille elektroniikkahäiriöille ettei senkään takia robottiautot ole turvallisia. "

        Moni on saanut sairaskohtauksen ajaessaan ja loputuloksena kolari.

        " jossa sen tulee päättää törmääkö se raitiovaunuun tai bussibysäkillä olevaan ihmisjoukkoon. Tämä siis tilanteessa jossa auto on lähtenyt liukumaan liukkaudesta johtuen, eikä törmäystä voida välttää."

        Se liukuu minne liukuu, ei robottiohjattukaan voi fysiikanlakeja muuttaa.


      • MietipäTätä
        jakkaraongelma kirjoitti:

        Se on monimutkista kun ihminen on siellä sekoilemassa eikä mene sovittujen pelisääntöjen mujkaan.

        " Lisäksi tietokone on haavoittuvainen virtakatkoksille ja muille elektroniikkahäiriöille ettei senkään takia robottiautot ole turvallisia. "

        Moni on saanut sairaskohtauksen ajaessaan ja loputuloksena kolari.

        " jossa sen tulee päättää törmääkö se raitiovaunuun tai bussibysäkillä olevaan ihmisjoukkoon. Tämä siis tilanteessa jossa auto on lähtenyt liukumaan liukkaudesta johtuen, eikä törmäystä voida välttää."

        Se liukuu minne liukuu, ei robottiohjattukaan voi fysiikanlakeja muuttaa.

        " Se liukuu minne liukuu, ei robottiohjattukaan voi fysiikanlakeja muuttaa. "

        Ihminen kykenee ainakin jossain määrin YRITTÄÄ estää törmäystä erilaisilla toimenpiteillä kuten vaikka ohjaamalla ja jarruttamalla autoa vähiten "tuhoisaan" suuntaan. Normaali järjellä varustettu ihminen kykenee valitsemaan kahdesta huonosta vaihtoehdosta sen vähemmän huonon, mutta keinoäly ei, koska se ei kykene ajattelemaan humaanisesti, eli sille ei ole väliä törmääkö se pikkulapseen tai bussipysäkkiin. Este on este tietokoneelle aina, oli se sitten elävä olento tai kiinteä esine.


      • MietipäTätä kirjoitti:

        " Se liukuu minne liukuu, ei robottiohjattukaan voi fysiikanlakeja muuttaa. "

        Ihminen kykenee ainakin jossain määrin YRITTÄÄ estää törmäystä erilaisilla toimenpiteillä kuten vaikka ohjaamalla ja jarruttamalla autoa vähiten "tuhoisaan" suuntaan. Normaali järjellä varustettu ihminen kykenee valitsemaan kahdesta huonosta vaihtoehdosta sen vähemmän huonon, mutta keinoäly ei, koska se ei kykene ajattelemaan humaanisesti, eli sille ei ole väliä törmääkö se pikkulapseen tai bussipysäkkiin. Este on este tietokoneelle aina, oli se sitten elävä olento tai kiinteä esine.

        Tietokone tekee ohjelmoinnin mukaan. Ohjelman kirjoittaa ihminen, joka ajattelee humaanisti. Eli ihminen määrittelee miten auto missäkin tilanteessa käyttäytyy. Totta, tietokonetta ei kiinnosta mikään, se vaan tekee mitä ohjelmoitu.


    • en_näe_ongelmaa

      Ei haittaa jos vaikka olisi rajoitettu johonkin 140 km/h. Suurin sallittu nopeus Suomen motareilla on 120 km/h joten ei mitään vaikutusta rajoittimella normaalissa liikenteessä.

      • miksieijo

        Oletko kylän typerys? Tietysti sateliitista aina paikalinenn nopeus. Loppuu pöntöpäiden uhous..


      • hehheeeheeee
        miksieijo kirjoitti:

        Oletko kylän typerys? Tietysti sateliitista aina paikalinenn nopeus. Loppuu pöntöpäiden uhous..

        Ei ole näkynyt faktatieto miten tekniikka toimii tai tullaan toteuttamaan. Pelkkää mutua. Tälläkin hetkellä liikenteestä löytyy rajoittimia. Kuorma-autoissa ja rekoissa on rajoittimet. Myös joissain ”premium” luokan autoissa on rajoittimet mutta säädetty siten ettei ole vaikutusta muualla kuin saksan autobahnoilla. Sitten kun on tekniikka ja toteutustapa tässä keskustelussa mukana, niin jatketaan ihmeessä keskustelua lisää.


      • helppokaikille
        hehheeeheeee kirjoitti:

        Ei ole näkynyt faktatieto miten tekniikka toimii tai tullaan toteuttamaan. Pelkkää mutua. Tälläkin hetkellä liikenteestä löytyy rajoittimia. Kuorma-autoissa ja rekoissa on rajoittimet. Myös joissain ”premium” luokan autoissa on rajoittimet mutta säädetty siten ettei ole vaikutusta muualla kuin saksan autobahnoilla. Sitten kun on tekniikka ja toteutustapa tässä keskustelussa mukana, niin jatketaan ihmeessä keskustelua lisää.

        Kyllä minun autossa voi jo nyt säätää rajoittimen mille nopeudelle haluaa.


      • olet-väärässä
        helppokaikille kirjoitti:

        Kyllä minun autossa voi jo nyt säätää rajoittimen mille nopeudelle haluaa.

        Kyse ei ole mistään vakionopeuden säätimestä. Rajoitin rajoittaa sitä, ettei pääse ajamaan lujempaa. Rajoitinta ei itse pääse säätämään.


    • 2223klim

      Tämä on hieno juttu, nyt saadaan purkaa kameratolpat pois ja muutkin sakkoansat. Valtio joutuu nostamaan veroja kun ei ole sakkotuloja, tulee ehkä saastutusvero.

      • nähtävästi_näin

        Eikä tarvitse tuijottaa sitä nopeusmittarin neulaa, näinhän jotkut kuuluvat tekevän ajaessaan. Jatkossa voi keskittyä seuraamaan sitä liikennettä. Saastuminenkin vähenee kun ei ajeta kaasu pohjassa.
        Ei pidä olla tappiomielialalla joka uudistukseen nähden, tästä seuraa monia hyötyjä.


      • hyvämuutos

        Rajoittimet tulee uusiin autoihin. Valvonta tuskin poistuu tai edes vähenee. Mutta mitäs haittaa valvonnasta on sinulle? Rajoittimet näköjään tulee isona helpotuksena noille surkeille kuskeille, jotka eivät osaa pitää nopeutta rajoituksen puitteissa tuijottamatta mittaria.


      • hohhoijaataas

        Tämän takia jätetäänkin vähän pelivaraa, eli mahdollisuus kiihdytellä tarvittaessa. Hulluahan se on lypsävää lehmää tappaa.


      • jep-jep-jep
        hohhoijaataas kirjoitti:

        Tämän takia jätetäänkin vähän pelivaraa, eli mahdollisuus kiihdytellä tarvittaessa. Hulluahan se on lypsävää lehmää tappaa.

        Ylinopeusveroja vapaaehtoisesti itselleen ottavia löytyy kyllä.


    • Herää kysymys, mikä on kaavaillun järjestelmän tarkkuus, toleranssit ja reagointi virhetulkintoihin. Eu:n nopeusmittaridirektiivit olisi aika päivittää nykytasolle. Gps-nopeusmittaus on melko epäluotettava.

      • insinöörit-osaa

        Varmasti hyvin tarkka. Jo nykyisellä analogisella tekniikalla Toyotan huippuinsinöörit ovat saaneet nopeusmittarit näyttämään hyvin lähelle todellista nopeutta. Vain muutaman kilometrin heitto.


    • MäPainanKaasuaSaasteita

      Bottasta lainaten, "vetäkää viikseen". Siinäpä uusilla autoillanne sitten ajelette motarilla tientukkona, kun minä poka ohitan vanhemman mallin audilla teidät kaikki. Saatte haistella pakokaasujani ja vedellä vaikka viikseen.

      • huomaa_tästäkin

        Mul.kut vanhemmat kasvattavat jälkikasvustaan mul.kkuja. Näin se asennevamma periytyy.


    • https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2539077e-cef7-4e38-87aa-623ac7aef447

      Järjestelmä ei nimittäin todellisuudessa rajoita nopeutta eikä pysty estämään ylinopeuksia, kuten kuorma-autojen rajoitin, vaan säätää nopeutta rajoitusten mukaiseksi. Järjestelmän voi kuitenkin helposti ohittaa kaasua painamalla eli järjestelmä ei väkisten estä isojakaan ylinopeuksia.

      Eli ei paniikkia ihmiset, voitte hurjastella jatkossakin.

      • Mistäs mä nyt haaveilen?


      • turvallisuuden.takia

        Järjestelmään tosiaan tulee tuollainen toiminne turvallisuuden takia. Jutussa annetaan ihan hyvä esimerkkikin tilanteesta, jossa hidastaminen voi aiheuttaa vaaraa, eli ohitustilanne. Järjestelmän turvallisuutta edistävä pippeli teho perustuu siihen, että se tasaa nopeuseroja entisestään. Ihmisen tyhmyyttä se ei poista.


    • hohhoijaataas

      Et ole sitten huomannut, että miten rajoittimilla varustetut rekat tuuppaavat sinulle lisää vauhtia? Kyllä siihen jää edelleen mahdollisuus polkaista kaasua.

    • vaikea_toteuttaa

      Tulee olemaan vaikea toteuttaa, jos rajoitin perustuus liikennemerkkien seurantaan. Helppo teipata auton kameratunnistimet umpeen, ja talvella lumiset nopeusmerkit ei edes näy.

      Tai jos se perustuu gps seurantaan, niin siinä taas rajoitetaan autoilijan yksityisyyttä. Ja jotku nörtit osaa kyllä pimentää auton gps- seuranta laitteen.

    • katse_peiliin

      Rajoittimet ovat niiden syytä jotka eivät kykene tai osaa ajaa ihmisten lailla. Itse olen pärjännyt yli 30 vuotta eri kulkuneuvoilla ajaen ilman rajoitinta enkä ole koskaan saanut ylinopeussakkoja. Syy tähän on yksinkertainen. Osaan noudattaa nopeusrajoituksia.

    • Kyllä Suomessa pittää saada autolla ajjaa niin paljo kun peäsöö. Palttiarallaa siinä 220km/h. Kovaa ajaminen autolla on ihmisoikeus!

    • Zzr1400

      Onhan nuo rajoittimet jo nytkin, lähes jokaisessa ajoneuvossa.
      Autoni on rajoitettu 250km/h ja moottoripyöräni on rajoitettu 299 km/h.

    • Sefei

      On tuo aika ärsyttävää ajella ylinopeutta, kun se 80 tai 100 nopeusrajoitus vilkkuu häiritsevästi sitten koko ajan kojetaulussa. Pitää varmaan laittaa musta teipinpala siihen, niin lakkaa häirihtemästä. Toivottavasti kukaan autovalmistaja ei keksi laittaa mitään plinkuttavaa äänimerkkiä tuohon ylinopeusasiaan, sitten menisi kyllä jo hermot.

    • audi-ja-bemari

      Miten valtio lypsää peltilehmää jos ei ylinopeutta pääse?

      • äläpelkää

        Et seuraa aikaasi. Autoilun verotusta ollaan siirtämässä sen käytön mukaan laskutettavaksi. Sakkotulot siis turvataan jatkossakin ja rahaa kerätään entistäkin enemmän, koska jokainen maksaa vielä enemmän kuin nyt.
        Sakkotuloja ei tarvitse sitten enää budjetoida erikseen.


      • kyllä.valtio.rahat.ottaa
        äläpelkää kirjoitti:

        Et seuraa aikaasi. Autoilun verotusta ollaan siirtämässä sen käytön mukaan laskutettavaksi. Sakkotulot siis turvataan jatkossakin ja rahaa kerätään entistäkin enemmän, koska jokainen maksaa vielä enemmän kuin nyt.
        Sakkotuloja ei tarvitse sitten enää budjetoida erikseen.

        Polttoaineverotusta varmaan korotetaan. Ne jotka ajavat enemmän ja saastuttavat sitä kautta enemmän, maksavat jatkussa enemmän.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      312
      10339
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2321
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2139
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1924
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1806
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1388
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1312
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      57
      1306
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1276
    Aihe