Lapsettomuus

Anonyymi

Joka kerta kun joku kysyy minulta onko minulla lapsia, tulee outo olo. Vähän kuin kysyttäisiin että oletko humanoidi Plejadeista. Eli niin eriskummalliselta tuntuu ajatuskin että minulla olisi lapsia. En koskaan ajattele itseäni jonain "lapsettomana naisena" koska koko lapsijuttu tuntuu niin ventovieraalta että ei tulisi mieleenkään määritellä itseään sitä kautta onko niitä lapsia vai ei. En minä ajattele itseäni hevosettomana naisena myöskään. Tai traktorittomana ihmisenä. Ja mitä kaikkea sitä ihmisellä voikaan olla olematta. Ajokortittomuus ja autottomuus tosin on joskus harmittanut, kun elämä ei ole simppeliä että pääset minne vaan milloin vaan.

Nyt varmaan joku lapsia laittanut jo tukehtui pullaansa, että miten kehtaan verrata LAPSIA ja autoa. No eihän ne sama asia ole. Mutta jos ajattelee että mikä hankaloittaa tai helpottaa elämää, tai mistä tai minkä avulla saa jotain sisältöä, niin sitten kaukainen yhteys on olemassa. Lapsethan kuulema tuovat elämään sisältöä. Niin kuin toisi sekin että voisi seikkailla maailmalla piittaamatta linja-autoaikatauluista.

Se sisältö vaan mitä lapset toisivat ei vaikuta sivusta seurattuna sellaiselta mitä itse kaipaan. Juurikin niissä busseissa joissa joudun lojumaan ajokortittomana saa hyvin äkkiä sellaisen vaikutelman että lapsen kanssa saa kuulon aleneman. Tai hermoromahduksen.

Herttaisiakin penikoita toki on. Juuri tänään näin miten bussiin astui nainen ja bussipysäkille jäi hänelle heiluttamaan ja huutelemaan heippa äitiä kolme pientä poikaa ja isukki. Pojat oli ilmeisesti laitettu vuoden välein, koska sellaisia he olivat kooltaan. Jotenkin näkymä lämmitti sydäntäni ja tuli hyvä mieli että on perhe jossa OIKEASTI tykätään toisistaan. Mutta ei minulle tullut sellaista kaihomielistä oloa että voi kun itsellänikin olisi lapsia. Sitä miestä katsoessa tietysti joku kaiho voisi tullakin, kun oli hyvännäköinen. Niin oli äiteekin, että siinä on sitten komeat ihmiset löytäneet toisensa ja hoksanneet vielä lisääntyäkin.

Kuulema ihmisiltä kysellään harmittaako että lapset jäi laittamatta, ja pelottaako yksinäinen vanhuus. Ei se lapsenlaitto taida sitä taata etteikö vanhana saattaisi jäädä yksin. Ja jos systeemi meillä olisi sellainen että lapset hoitavat itse iäkkäät vanhempansa hautaan, niin olisiko se sitten muka kauhean kiva tietää olevansa velvollisuus, vastus ja rasite nuoremmalle ihmiselle jolla olisi omaakin elämää elettävänään? Itse kyllä mieluummin ampuisin itselleni kuulan päähän kuin olisin jonkun kiukkuisen ja turhautuneen ihmisen avuton hoidokki.

Vaikka viettäisin koko päivän miettien syitä miksi olisi pitänyt tehdä lapsia, en keksi yhtään mitään itselleni mielekästä syytä. Kaikenlaisia syitä miksi ei kannattanut tehdä keksin kyllä, mutta mitäpä suotta blogia mielipuolisiin mittoihin venyttämään. Tuskinpa nuo syyni mitenkään ainutlaatuisia edes ovat, kaikki vapaaehtoisesti lapsettomiksi jääneet kyllä ne tietävät.

90

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta kenenkään ei tarvitse tehdä lapsia, jos ei siltä tunnu, mutta lapsettomat ihmiset voisivat lopettaa itsepetoksen selitellessään lapsettomuuttaan.

      "Kuulema ihmisiltä kysellään harmittaako että lapset jäi laittamatta, ja pelottaako yksinäinen vanhuus. Ei se lapsenlaitto taida sitä taata etteikö vanhana saattaisi jäädä yksin. "

      Tietenkään se, että on lapsia, ei takaa, että he tulisivat sinua katsomaan vanhana, mutta, jos on edes kohtuulliset välit lapsiinsa onnistunut säilyttämään, on se suhteellisen todennäköistä. Varsinkin meillä miehillä sosiaalinen verkosto on usein hyvin pieni, joten siinä lapset ovat hyvä lisä.

      Itse toivon, että lapset ainakin ajavat omia etujani sitten kun minä en siihen pysty. Ainakin näissä viimeaikaisissa vanhustenhoidon laiminlyönneissä ne ovat olleet laiminlyötyjen vanhusten lapset, jotka ovat nostaneet asiasta metelin. Itsekin pyrin soittamaan omille vanhemmilleni vähintään kerran viikossa ja käymään ehkä n. kerran kuukaudessa. Kun veljeni tekee saman, on siinä jo jotain virikettä heille. Oma tyttäreni viettää juuri kuluvan viikon heidän luonaan.

      • Anonyymi

        Minkä itsepetoksen? Ulkopuolisena on vaikea mennä määrittelemään mikä on jollekin itsepetosta ja mikä ei. Jos sinä sanoisit samat asiat, voisi se hyvinkin olla itsepetosta, mutta ei se kaikille sitä ole.

        Olen itsekin lapseton, tai siis en ole lisääntynyt. En koe lapsettomuutta mitenkään identiteettiini liittyvänä asiana. Tottakai mietin joskus, että mitenkäs sitten vanhana, mutta mietinnöissäni ei koskaan ole välähtänyt että lapsiahan hankin vanhuuden varalle. Jos joskus päätyisin lisääntymään, tekisin sen vain siksi, että haluaisin perustaa perheen, en siksi että olisi joku vanhuuden päivien huolehtija. Sitä lapsentekohalua ei ole vielä tullut enkä tiedä tuleeko koskaan. Vanhuuden päiville olen ajatellut säästää rahaa, että voin sitten maksaa hoidostani ja säästyy muuten aika paljon helpommin, kun ei tarvitse jälkeläisten menoja maksella. Todennäköisesti tulevaisuudessa vanhustenhoitopalvelut ovat yhä enemmän yksityisten yritysten hommaa ja näkisin, että hoitopaketteihin on mahdollista ostaa kalliita lisäpalveluita, joilla tehdä vanhuuden päivistään leppoisampia. Vaikka siinä yhtälössä olisi lapsia, niin omaa elämäänsähän he eläisivät, ihan niinkuin kuuluukin, ja tuskin pitäisivät prioriteettina vanhan äidin vieressä istumista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä itsepetoksen? Ulkopuolisena on vaikea mennä määrittelemään mikä on jollekin itsepetosta ja mikä ei. Jos sinä sanoisit samat asiat, voisi se hyvinkin olla itsepetosta, mutta ei se kaikille sitä ole.

        Olen itsekin lapseton, tai siis en ole lisääntynyt. En koe lapsettomuutta mitenkään identiteettiini liittyvänä asiana. Tottakai mietin joskus, että mitenkäs sitten vanhana, mutta mietinnöissäni ei koskaan ole välähtänyt että lapsiahan hankin vanhuuden varalle. Jos joskus päätyisin lisääntymään, tekisin sen vain siksi, että haluaisin perustaa perheen, en siksi että olisi joku vanhuuden päivien huolehtija. Sitä lapsentekohalua ei ole vielä tullut enkä tiedä tuleeko koskaan. Vanhuuden päiville olen ajatellut säästää rahaa, että voin sitten maksaa hoidostani ja säästyy muuten aika paljon helpommin, kun ei tarvitse jälkeläisten menoja maksella. Todennäköisesti tulevaisuudessa vanhustenhoitopalvelut ovat yhä enemmän yksityisten yritysten hommaa ja näkisin, että hoitopaketteihin on mahdollista ostaa kalliita lisäpalveluita, joilla tehdä vanhuuden päivistään leppoisampia. Vaikka siinä yhtälössä olisi lapsia, niin omaa elämäänsähän he eläisivät, ihan niinkuin kuuluukin, ja tuskin pitäisivät prioriteettina vanhan äidin vieressä istumista.

        Sellaisen itsepetoksen, että uskottelee, ettei lapsista kuitenkaan olisi mitään turvaa tai seuraa vanhempana. Olen tätä kuullut useammankin vapaaehtoisesti (?) lapsettoman sanovan. "Eivät ne lapset välttämättä kuitenkaan kävisi minua vanhempana katsomassa"

        Sinänsä totta. Mikään ei takaa, että omat lapset säännöllisesti kävisivät minun luonani kun olen vanha . Toisaalta todennäköisyys on kuitenkin paljon suurempi, kuin jos lapsia ei olisi ollenkaan ja kuten tuossa aikaisemmin sanoin, että enemmän painoarvoa lasken sille, että joku ajaa minun asioitani, kun itse en enää pysty. Voin pitää esimerkkinä omaa perhettäni. Välillä vanhempani soittavat ja kysyvät apua esim erilaisten palveluiden hankintaan liittyvissä asioissa ja välillä käyn auttamassa heitä vaikkapa korkeiden ikkunoiden pesussa.

        Itse en myöskään koe lapsia mitenkään identiteettiin liittyvänä asiana, vaikka se yhteiskunnan silmissä sitä on. Lapset tuli aikanaan hankittua lähinnä siksi, koska exvaimo niin halusi. Varmasti lapset ovat kuitenkin muokanneet identiteettiäni hyvinkin voimakkaasti. Toisesta vastuussa oleminen on erittäin opettavaista.

        "Jos joskus päätyisin lisääntymään, tekisin sen vain siksi, että haluaisin perustaa perheen, en siksi että olisi joku vanhuuden päivien huolehtija."

        Samaa mieltä. Toisaalta lapsia on hankittu iät ajat vanhuuden turvaksi, joten ei sekään ihan huono strategia ole ollut.

        "Vanhuuden päiville olen ajatellut säästää rahaa, että voin sitten maksaa hoidostani ja säästyy muuten aika paljon helpommin, kun ei tarvitse jälkeläisten menoja maksella."

        Täysin totta. Parisataatuhatta taitaa tulla yhden lapsen hinnaksi. Sen kun pistät osakkeisiin korkoa kasvamaan , niin siinä on nätti vanhuuden vara. Moni vaan ei sitä tee.


    • Jo se, että ei halua lapsia on tarpeeksi hyvä syy olla lapseton. Eihän koiraakaan anneta ihmiselle, joka ei koiraa halua.

    • Anonyymi

      Kantaväestön lapsettomuus on epäisänmaallista. Väestömme korvautuu muslimeille, jos kantaväestö ei tee lapsia. Lisäksi kykykymme puolustautua, jos perivihollisemne hyökkää idästä, heikkenee.

    • Anonyymi

      Taitaa tulla suomeen vallanvaihto ton mamu lastenteon seurauksena.

    • Anonyymi

      Eipä nykyään lapsettomuus ole mitenkään erikoista.

      Mutta niinkuin monissa muissakin asioissa sitten kun on liian myöhäistä tuleekin mieleen että olisi pitänyt.

      • Eipä ole vieläkään tuo tullut mieleen. Tuo on muuten kanssa yksi asia, jolla lapsettomia "uhkaillaan". Mä oon kuullut ne kaikki. Ihan kuin pitäisi varmuuden vuoksi tehdä lapsia...ettei vaan sitten vanhana kaduta.

        Voihan tosin niitä munasoluja nykyään pakastaakin.


      • Anonyymi

        Kaikkeahan voi jos on halua ja massia mutta kuinka moni alkaa enää vanhana pykäämään koeputkilapsia.

        Toki on niitäkin ketkä vanhana ovat yksin ja sitten löytyvät muumiona kuukausien päästä. Eihän lapset takaa etteikö jäisi yksin, mutta on sekin itsestään kiinni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkeahan voi jos on halua ja massia mutta kuinka moni alkaa enää vanhana pykäämään koeputkilapsia.

        Toki on niitäkin ketkä vanhana ovat yksin ja sitten löytyvät muumiona kuukausien päästä. Eihän lapset takaa etteikö jäisi yksin, mutta on sekin itsestään kiinni.

        Kuka sitten alkaa pykäämään lapsia sen takia, ettei ehkä olisi vanhana yksin?


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kuka sitten alkaa pykäämään lapsia sen takia, ettei ehkä olisi vanhana yksin?

        Aivan yhtä hyvin voi kysyä että kuka ei lapsia halua sen takia koska kuvittelee että vanhana elää sellaista elämää ettei ole perheeseen kaipuuta. Voihan sitä toki vanhana pappana/mammana olla aurinkomatkojen kanta-asiakas kuka kepin kanssa vetelee yksin kanariansaarille.

        Eivät ihmisten tuntemukset ole yksiselitteisiä ja tuppaavat muuttumaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan yhtä hyvin voi kysyä että kuka ei lapsia halua sen takia koska kuvittelee että vanhana elää sellaista elämää ettei ole perheeseen kaipuuta. Voihan sitä toki vanhana pappana/mammana olla aurinkomatkojen kanta-asiakas kuka kepin kanssa vetelee yksin kanariansaarille.

        Eivät ihmisten tuntemukset ole yksiselitteisiä ja tuppaavat muuttumaan.

        Joopa joo.

        Jos ei halua lapsia, niin aivan järjetöntähän niitä on alkaa varmuuden vuoksi tekemään, että jos sitten vaikka vanhana mieli muuttuisikin. Eikä vanhuus tarkoita sitä ettei ihmisillä voisi olla ystäviä ja puolisoa.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Joopa joo.

        Jos ei halua lapsia, niin aivan järjetöntähän niitä on alkaa varmuuden vuoksi tekemään, että jos sitten vaikka vanhana mieli muuttuisikin. Eikä vanhuus tarkoita sitä ettei ihmisillä voisi olla ystäviä ja puolisoa.

        Totahan voisi soveltaa melkein mihin vaan:

        - en halua mennä naimisiin, mutta menen nyt kuitenkin...
        - en halua olla tietyn henkilön kanssa, mutta olen nyt kuitenkin...
        - en halua pelata koripalloa, mutta pelaan nyt kuitenkin...
        - en halua vetää päihteitä, mutta vedän nyt kuitenkin...

        ... koska vanhana en ehkä pysty.

        Voihan sen elämän elää tehden asioita, joita ei halua, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ettei vanhana kaduta.

        Ja jos mieli ei muutukaan, niin avioliitosta pääsee pois, paskat harrastukset voi lopettaa, mutta mites ne lapset?

        -flowersreally-


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kuka sitten alkaa pykäämään lapsia sen takia, ettei ehkä olisi vanhana yksin?

        Kuten tuossa ylempänä sanoin, niin lapsia on tehty vanhuuden turvaksi vuosisatoja, ellei tuhansia, joten ei se nyt niin tavatonta ole.


      • Yogamies kirjoitti:

        Kuten tuossa ylempänä sanoin, niin lapsia on tehty vanhuuden turvaksi vuosisatoja, ellei tuhansia, joten ei se nyt niin tavatonta ole.

        Niin on tehty, mutta nyt ei enää ole pakko sellaiseen ryhtyä.

        Mikä on tietysti myös lasten hyväksi olla haluttuja omina itsenään, eikä vanhuuden turvana.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin on tehty, mutta nyt ei enää ole pakko sellaiseen ryhtyä.

        Mikä on tietysti myös lasten hyväksi olla haluttuja omina itsenään, eikä vanhuuden turvana.

        Eikä ennen ollut edes ehkäisyä käytössä. "Ylimääräiset" lapset sitten joko maattiin kuoliaiksi tai jätettiin jonnekin metikköön kuolemaan.


    • Anonyymi

      Niin pitääkö jotain olematonta selittää, kovasti täällä Suomessa vaan ollaan sellaisia että jollei ole vaikka töitä niin pitäisi nöyristellä ja selitellä että miksi ei ole.

      Mutta mitä tulee lapsiin niin kyllähän lapsettomuus yleensä on joko sitä ettei ole ollut lapsten saantiin mahdollisuutta tai sitten elämän mukavuus yms. on itselle tärkeämpää.

      • Ja mikäs on syy sille että niitä lapsia tehdään? Halu luopua omasta mukavasta elämästä kansakunnan edun nimissä?


      • Anonyymi

        Moni hankkii lapsia siksi että haluaa, saadakseen elämästä mielekkäämmän. Sekä lasten hankkiminen että vapaaehtoinen lapsettomuus ovat yhtä itsekkäitä valintoja, vaikka usein kuulee veloja syyllistettävän itsekkyydsetä.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Ja mikäs on syy sille että niitä lapsia tehdään? Halu luopua omasta mukavasta elämästä kansakunnan edun nimissä?

        Nuorena sitä tykkää reissata, juosta festareilla yms. mitä sitten vanhetessaan usein ei enää huvita. Mitä kokee mukavaksi kun tuppaa muuttumaan, moni sitten mieluummin kasvattaa ja opastaa sitä jälkikasvuaan kuin juoksee kylillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena sitä tykkää reissata, juosta festareilla yms. mitä sitten vanhetessaan usein ei enää huvita. Mitä kokee mukavaksi kun tuppaa muuttumaan, moni sitten mieluummin kasvattaa ja opastaa sitä jälkikasvuaan kuin juoksee kylillä.

        Ei nuo ole elämän ainoat vaihtoehdot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni hankkii lapsia siksi että haluaa, saadakseen elämästä mielekkäämmän. Sekä lasten hankkiminen että vapaaehtoinen lapsettomuus ovat yhtä itsekkäitä valintoja, vaikka usein kuulee veloja syyllistettävän itsekkyydsetä.

        Olen samaa mieltä.

        Kummatkin asiat tehdään oman halun mukaan.


    • Anonyymi

      Kun kysymyksestä tulee outo olo niin et ole täysin vakuuttunut siitä miten haluaisit asian olevan.

      Henkilö joka ensin vakavasti pohtii asiaa, ja sitten tekee vakaan päätöksen siitä suuntaan tai toiseen, tuntee vain tyytyväisyyttä/varmuutta, kysyttiinpä/sanottiinpa asiasta mitä tahansa.

    • Aivan luonnollinen tila. Jos äidin vaisto olisi ollut, se olisi jo ilmoittanut palavasti kaipuusta lapseen. Se olisi tehnyt sen automaattisesti. Mikäli tätä automaatiota ei tapahdu, on täysin rationaalista ettei joka naisesta äitiä tule. Voihan olla, että luontokin säätelee näitä juttuja mitä ei vaan tajuta? Toisissa on estoalleeli, että persoona välttelee raskautta ja lisääntymistä.

    • Sitä paitsi lapsettomat voivat hoitaa toinen toisiaan vanhana :)

      Onko vela-ihmisten ryhmää/yhteisöä jo olemassa?

    • Anonyymi

      En muista koskaan kenenkään kysyneen onko mulla lapsia, varmaan joku on joskus kysynyt mutta ei ole jäänyt mieleen.
      Mulla ei ole lapsia ja tämä valinta om ollut itselleni selvä aina. Olen tehnyt vuosia vapaaehtoistyötä, hyvin eri ikäisten kanssa. Myös lasten. Osa näistä lapsista on jo aikuisia. Elämääni kuuluu paljon ihmisiä joille olen ollut varaäiti. Läheiset rakkaat välit moniin. Luulen että jos olisin perustanut perheen, sosiaalinen verkostoni olisi paljon suppeampi. Myös tulevaisuudessa tulen toimimaan varaäitinä, tätinä yms.

    • En ymmärrä miksi aapee selittelee lapsettomuuttaan, se on kuitenkin nykyään aika merkityksetön juttu. Minä en koskaan halunnut lapsia, exäni kyllä halusi, ja hänen tahdostaan tehtiin kaksi. En tietenkään kadu sitä että tehtiin lapsia.

      Nuo hevosettomuus, autottomuus, traktorittomuus ja ajokortittomuus eivät oikein auenneet mulle esimerkkeinä. Eihän kukaan selittele noidenkaan puuttumista.

      Ole aapee ihan rauhallinen tuon lapsettomuutesi kanssa, ei se ole muille iso juttu.

    • Itse en ymmärrä tätä pelkoa siitä, että sitten vanhana ei ole ketään kuka tulee katsomaan jne kun ei ole lapsia... Jos ei ole ihmeemmin kaivannut nuorempanakaan näitä katsojia/virailijoita/lapsia, niin miksi niitä kaipaisi vanhanakaan.. Minusta noi sairaalassa/hoitokodissa vierailut on melko kiusallisia lähinnä..Tai ainakin olisi jos makaisin itse siellä sängyssä huonossa kunnossa ja ihmiset kävisivät siellä ällistelemässä ja pitäis vastailla tyhjänpäiväisiin kysymyksiin, jotta saatais jotain muodollista keskustelua aikaiseksi.....Se on aika huono peruste hankkia lapsia.
      -Ei se vanhuus ole sen yksinäisempi yksinäiselle/ yksinelämiseen tottuneelle, kuin mitä se on ollut siihenkään saakka. Käytännössä se on luonnollinen tila kun siihen on kasvanut.

      • Anonyymi

        Ahaa, olet minä ihminen etkä ajattele asioita lasten kannalta. Harmittaako kun vanhempasi antoivat sinulle elämän? Olisiko ollut parempi jos eivät olisi antaneet? Tietysti me kuolemme pian ja tulevat sukupolvet jatkavat ihmisten maailman kansoitusta. Sillä ei ole kohta mitään väliä mitä mieltä me olemme.

        AsianVierestä


      • Anonyymi

        "Itse en ymmärrä tätä pelkoa siitä, että sitten vanhana ei ole ketään kuka tulee katsomaan jne kun ei ole lapsia... Jos ei ole ihmeemmin kaivannut nuorempanakaan näitä katsojia/virailijoita/lapsia, niin miksi niitä kaipaisi vanhanakaan.. "

        Veit sanat suustani. Toiset joutuu ja oppii elämään yksin tai suht yksin jo nuorena, joillekin on kauhistus jos ei joka hetki näe ihmisiä ja ovat kuin tulisilla hiilillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, olet minä ihminen etkä ajattele asioita lasten kannalta. Harmittaako kun vanhempasi antoivat sinulle elämän? Olisiko ollut parempi jos eivät olisi antaneet? Tietysti me kuolemme pian ja tulevat sukupolvet jatkavat ihmisten maailman kansoitusta. Sillä ei ole kohta mitään väliä mitä mieltä me olemme.

        AsianVierestä

        No siis jos en olisi syntynyt, niin olisin päässyt paljon helpommalla..
        Toki tykkään elää ja kokea/ nähdä/ aistia erilaisia asioita elämässä, eli en ole pahoillaan.
        -Kyllä minä voisin helposti jakaa siementä ja antaa lapsille elämän, mikäli voin tehdä sen ilman vastuita anonyymilta pohjalta.
        Kyllähän noita naisia olisi paljon ketkä haluaisi saada lapsia yksinään..Täytyy harkita asiaa.


      • Sanottakoon edelleen, että minulle on ihan sama, tekeekö joku lapsia vai ei, mutta kommentoin kuitenkin tätä:

        "Jos ei ole ihmeemmin kaivannut nuorempanakaan näitä katsojia/virailijoita/lapsia, niin miksi niitä kaipaisi vanhanakaan."

        Tämä on harha, jossa moni työelämässä oleva elää. Eläkkeelle jäädessä 8-10 h päivästä vapautuu muuhun. Lisää elinpiiri rajoittuu, kun liikkuminen rupeaa huonontumaan.

        "Minusta noi sairaalassa/hoitokodissa vierailut on melko kiusallisia lähinnä."
        Ne ovat ehkä kiusallisia sinulle, mutta sille yksinään sairaalassa tai hoitokodissa olevalle se voi olla viikon ainoa tärkeä tapahtuma, jossa joku tuo terveisiä ulkomaailmasta. Vähän niin kuin jos joudut vaikkapa liikenneonnettomuuteen, voi se, että toinen syöttää tai auttaa sinut vessaansinua olla kiusallista, mutta tuiki tarpeellista verrattuna siihen, että joudut paskantamaan vaippaan.


      • Yogamies kirjoitti:

        Sanottakoon edelleen, että minulle on ihan sama, tekeekö joku lapsia vai ei, mutta kommentoin kuitenkin tätä:

        "Jos ei ole ihmeemmin kaivannut nuorempanakaan näitä katsojia/virailijoita/lapsia, niin miksi niitä kaipaisi vanhanakaan."

        Tämä on harha, jossa moni työelämässä oleva elää. Eläkkeelle jäädessä 8-10 h päivästä vapautuu muuhun. Lisää elinpiiri rajoittuu, kun liikkuminen rupeaa huonontumaan.

        "Minusta noi sairaalassa/hoitokodissa vierailut on melko kiusallisia lähinnä."
        Ne ovat ehkä kiusallisia sinulle, mutta sille yksinään sairaalassa tai hoitokodissa olevalle se voi olla viikon ainoa tärkeä tapahtuma, jossa joku tuo terveisiä ulkomaailmasta. Vähän niin kuin jos joudut vaikkapa liikenneonnettomuuteen, voi se, että toinen syöttää tai auttaa sinut vessaansinua olla kiusallista, mutta tuiki tarpeellista verrattuna siihen, että joudut paskantamaan vaippaan.

        No lapsettomuushan ei tarkoita sitä etteikö voisi olla elämänkumppania, joka käy katsomassa ja tuomassa niitä terveisiä ulkopuolelta...Kovasti sinä nyt ripustaudut näihin lapsiin ns. vanhuuden turvanasi...Esim. Vesku Loirin poika kuoli juuri hiljattain ennen isäänsä. Ei se aina mene niin, että kuolema tulee vanhuusjärjestyksessä...Myös lapsenlapsille voi tapahtua jotain..Tuollaisessa tilanteessa saisi vanhoille päivilleen vielä ylimääräisiä murheitakin elämäänsä..
        ps. Mitä nyt muistelen kaikkia edesmenneitä suvun miehiä, niin eipä ole tainnut kovin moni jos kukaan viettää hoitokodissa viimeisiä vuosiaan..Aika pitkälti seisovilta jaloiltaan ovat menneet.. Miehille tuo loppu taitaa olla armollisempi. Minulla on se näkemys, että enimmäkseen naisia ovat nämä kenellä se kunto/liikuntakyky loppuu jo pitkälti ennen kuolemaa ja viettävät ne viimeiset vuodet hoidossa, kun taas miehillä säilyy liikuntakyky pitkälle vanhuuteen suht hyväkuntoisena, mikäli on pitänyt terveelliset elämäntavat kunnes se kuolema tuleekin sitten lopussa suht nopeasti sydänkohtauksen tai jonkun syövän myötä.


      • blade83 kirjoitti:

        No lapsettomuushan ei tarkoita sitä etteikö voisi olla elämänkumppania, joka käy katsomassa ja tuomassa niitä terveisiä ulkopuolelta...Kovasti sinä nyt ripustaudut näihin lapsiin ns. vanhuuden turvanasi...Esim. Vesku Loirin poika kuoli juuri hiljattain ennen isäänsä. Ei se aina mene niin, että kuolema tulee vanhuusjärjestyksessä...Myös lapsenlapsille voi tapahtua jotain..Tuollaisessa tilanteessa saisi vanhoille päivilleen vielä ylimääräisiä murheitakin elämäänsä..
        ps. Mitä nyt muistelen kaikkia edesmenneitä suvun miehiä, niin eipä ole tainnut kovin moni jos kukaan viettää hoitokodissa viimeisiä vuosiaan..Aika pitkälti seisovilta jaloiltaan ovat menneet.. Miehille tuo loppu taitaa olla armollisempi. Minulla on se näkemys, että enimmäkseen naisia ovat nämä kenellä se kunto/liikuntakyky loppuu jo pitkälti ennen kuolemaa ja viettävät ne viimeiset vuodet hoidossa, kun taas miehillä säilyy liikuntakyky pitkälle vanhuuteen suht hyväkuntoisena, mikäli on pitänyt terveelliset elämäntavat kunnes se kuolema tuleekin sitten lopussa suht nopeasti sydänkohtauksen tai jonkun syövän myötä.

        "Miehille tuo loppu taitaa olla armollisempi. Minulla on se näkemys, että enimmäkseen naisia ovat nämä kenellä se kunto/liikuntakyky loppuu jo pitkälti ennen kuolemaa ja viettävät ne viimeiset vuodet hoidossa, "

        Tuo on kyllä totta. Niin on omassa suvussanikin käynyt. Sydän ja verisuonitaudit ovat pitäneet siitä huolen.


    • Anonyymi

      Lapsettomien naisten on turha vaatia mitään sosiaalitukia ja eläkkeitä, jos eivät ole synnyttäneet veronmaksajia tähän maailmaan.

      Sen ymmärrän, jos on jokin terveydellinen este tehdä lapsia, mutta sitä en ymmärrä, jos ollaan täydessä ruumiin ja sielun voimissaan, mutta ei nyt vaan huvita tai ei nyt vaan viitsitä jatkaa elämän ikiaikaista kiertokulkua...on paljon mukavampaa näin. Erityisesti kuvottaa jotkut huippu-urheilijat, jotka uhraavat tulevaisuuden omien itsekkäiden intressien ja mitalien takia.

      • Anonyymi

        Ai ei ole oikeus tukiin ja eläkkeisiin jos on itse tehnyt töitä ja maksnut veroja


      • Anonyymi

        Entäs ne miehet jotka ei halua tehdä lapsia?


      • Anonyymi

        Lapsettomuus ei ole mikään identiteetti kysymys, vaan ikiaikaisen elämän kiertokulun takaaminen myös tulevaisuudessa. Kysymys on elämän lahjan antaminen jollekin muulle kuin itselle. Se on investointi tulevaisuuteen. On itsekästä elää vain itselleen ja antamatta sitä kenellekään muulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsettomuus ei ole mikään identiteetti kysymys, vaan ikiaikaisen elämän kiertokulun takaaminen myös tulevaisuudessa. Kysymys on elämän lahjan antaminen jollekin muulle kuin itselle. Se on investointi tulevaisuuteen. On itsekästä elää vain itselleen ja antamatta sitä kenellekään muulle.

        Voi kun kaunista, tuli oikein kyynel silmään. Nyyh. Valitettavasti olen itsekäs ja haluan elää vain itselleni. Ei kiinnosta mitkään elämän kiertokulut ja ihmiset ja tulevat veronmaksajat tai "elämän lahjan antaminen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsettomuus ei ole mikään identiteetti kysymys, vaan ikiaikaisen elämän kiertokulun takaaminen myös tulevaisuudessa. Kysymys on elämän lahjan antaminen jollekin muulle kuin itselle. Se on investointi tulevaisuuteen. On itsekästä elää vain itselleen ja antamatta sitä kenellekään muulle.

        Maailmassa on paljon "itsekkyyttä "yks liittyy kulutustottumuksiin. Maapallon kantokyky on rajallinen joten lopulta ne lapsettomat on ne jotka antaa elämänlahjan muille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa on paljon "itsekkyyttä "yks liittyy kulutustottumuksiin. Maapallon kantokyky on rajallinen joten lopulta ne lapsettomat on ne jotka antaa elämänlahjan muille.

        Liikaahaan täällä ihmisiä on. Sen tietää kaikki.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Liikaahaan täällä ihmisiä on. Sen tietää kaikki.

        Rehellisyyden nimissä voi kyllä sanoa senkin, että aika harva kai jättää lapsia tekemättä sen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa on paljon "itsekkyyttä "yks liittyy kulutustottumuksiin. Maapallon kantokyky on rajallinen joten lopulta ne lapsettomat on ne jotka antaa elämänlahjan muille.

        Ihmiset eivät ole pahoja, jotka vain tuhoavat maailmaa. Ihmiset ovat hyviä, jotka luovat aina jotain kaunista.

        "Maapallon kantokyky on rajallinen"

        Uusimpien tieteellisten tutkimusten valossa ei olla löydetty rajoja. Eesimerkiksi multiversumteoriassa universumeja syntyy jatkuvasti rajattomia määriä.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä voi kyllä sanoa senkin, että aika harva kai jättää lapsia tekemättä sen takia.

        Ei sillä ole väliä onko se tietoinen päätös "pelastaa maapallo" vai ei, joka tapauksessa samaan tahtiin ei voitaisi lisääntyä. Lapsettomat tulevat olemaan tässä avuksi.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Liikaahaan täällä ihmisiä on. Sen tietää kaikki.

        Tietysti tietää. Mutta kaikki eivät sitä silti ymmärrä nähtävästi.


      • Anonyymi

        Tämäkin on ihan tutkittu juttu. Rikkaassa maassa yhden lapsen hankkimatta jättäminen säästää vuodessa noin 58,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Toiseksi tehokkain keino, autosta luopuminen, säästää 2,4 tonnia. Aika ”pieni” ero. Asia on vaan tabu, joten siitä ei edes ilmastotieteilijät tohdi puhua. ihmiset pitävät omia geenejään niin ainutlaatuisina ja biologisen lapsen saamista niin tärkeänä, että tuhoavat siinä samalla maapallon. Mikä muu voisi olla itsekkäämpää?

        -flowersreally-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin on ihan tutkittu juttu. Rikkaassa maassa yhden lapsen hankkimatta jättäminen säästää vuodessa noin 58,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Toiseksi tehokkain keino, autosta luopuminen, säästää 2,4 tonnia. Aika ”pieni” ero. Asia on vaan tabu, joten siitä ei edes ilmastotieteilijät tohdi puhua. ihmiset pitävät omia geenejään niin ainutlaatuisina ja biologisen lapsen saamista niin tärkeänä, että tuhoavat siinä samalla maapallon. Mikä muu voisi olla itsekkäämpää?

        -flowersreally-

        "Tämäkin on ihan tutkittu juttu. Rikkaassa maassa yhden lapsen hankkimatta jättäminen säästää vuodessa noin 58,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä."

        Hiilidioksidi on tärkeä yhteytysaine, jonka avulla kasvit tekevät yhdessä auringon avulla happea. Mitä enemmän hiilidioksidia, sitä enemmän myös happea. Jotkut tutkijat ovat arvioineet, että dinosaurusten aikaan ilmakehässä oli jopa 20x määrä hiilidioksidia nykyiseen verrattuna ja sitä myöten myös enemmän happea. Happi mikä mahdollisti silloin isommat eliölajien koot. Esim. Meganeuropsis. Albatrossin kokoinen sudenkorento.
        http://qvcproject.blogspot.com/2012/01/magnificent-giant-and-unfortunately.html

        Ihmiset eivät tuhoa maapalloa, vaan rakentavat maapalloa. Sanotaan nyt tämä natsiteoria toteen. Tätähän ei saisi sanoa ja se on tabu. Ihminen on luomakunnna kruunu, joka on kehittänyt kaikki merkittävät tieteelliset ja taiteelliset aikaansannookset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämäkin on ihan tutkittu juttu. Rikkaassa maassa yhden lapsen hankkimatta jättäminen säästää vuodessa noin 58,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä."

        Hiilidioksidi on tärkeä yhteytysaine, jonka avulla kasvit tekevät yhdessä auringon avulla happea. Mitä enemmän hiilidioksidia, sitä enemmän myös happea. Jotkut tutkijat ovat arvioineet, että dinosaurusten aikaan ilmakehässä oli jopa 20x määrä hiilidioksidia nykyiseen verrattuna ja sitä myöten myös enemmän happea. Happi mikä mahdollisti silloin isommat eliölajien koot. Esim. Meganeuropsis. Albatrossin kokoinen sudenkorento.
        http://qvcproject.blogspot.com/2012/01/magnificent-giant-and-unfortunately.html

        Ihmiset eivät tuhoa maapalloa, vaan rakentavat maapalloa. Sanotaan nyt tämä natsiteoria toteen. Tätähän ei saisi sanoa ja se on tabu. Ihminen on luomakunnna kruunu, joka on kehittänyt kaikki merkittävät tieteelliset ja taiteelliset aikaansannookset.

        " Ihminen on luomakunnna kruunu, joka on kehittänyt kaikki merkittävät tieteelliset ja taiteelliset aikaansannookset. "

        Monet eläinlajit ei paljon piittaa ihmisten tieteellisistä ja taiteellisista aikaansaannoksista. Lajeja on kuollut sukupuuttoon takiamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ihminen on luomakunnna kruunu, joka on kehittänyt kaikki merkittävät tieteelliset ja taiteelliset aikaansannookset. "

        Monet eläinlajit ei paljon piittaa ihmisten tieteellisistä ja taiteellisista aikaansaannoksista. Lajeja on kuollut sukupuuttoon takiamme.

        Ja vielä enemmän niitä lajeja on kuollut sukupuuttoon ennen ihmistä, ja tulee kuolemaan jälkeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämäkin on ihan tutkittu juttu. Rikkaassa maassa yhden lapsen hankkimatta jättäminen säästää vuodessa noin 58,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä."

        Hiilidioksidi on tärkeä yhteytysaine, jonka avulla kasvit tekevät yhdessä auringon avulla happea. Mitä enemmän hiilidioksidia, sitä enemmän myös happea. Jotkut tutkijat ovat arvioineet, että dinosaurusten aikaan ilmakehässä oli jopa 20x määrä hiilidioksidia nykyiseen verrattuna ja sitä myöten myös enemmän happea. Happi mikä mahdollisti silloin isommat eliölajien koot. Esim. Meganeuropsis. Albatrossin kokoinen sudenkorento.
        http://qvcproject.blogspot.com/2012/01/magnificent-giant-and-unfortunately.html

        Ihmiset eivät tuhoa maapalloa, vaan rakentavat maapalloa. Sanotaan nyt tämä natsiteoria toteen. Tätähän ei saisi sanoa ja se on tabu. Ihminen on luomakunnna kruunu, joka on kehittänyt kaikki merkittävät tieteelliset ja taiteelliset aikaansannookset.

        Niin siis ihminen pumppaa, kaivaa ja kaataa maapallon tyhjäksi. Ihminen on muutamassa sadassa vuodessa tuhonnut ja kaatanut enemmän kuin ikinä olemassaolonsa aikana, eikä sille näy loppua paitsi silloin kun loppu tulee. Aivan joka paikassa missä ihmisten määrä on kasvanut se on laskenut kasvuston määrää ja lisännyt eroosiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä enemmän niitä lajeja on kuollut sukupuuttoon ennen ihmistä, ja tulee kuolemaan jälkeenkin.

        Mutta en hyväksy niitä sukupuuttoja jotka ihminen on omalla toiminnallaan aiheuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin on ihan tutkittu juttu. Rikkaassa maassa yhden lapsen hankkimatta jättäminen säästää vuodessa noin 58,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Toiseksi tehokkain keino, autosta luopuminen, säästää 2,4 tonnia. Aika ”pieni” ero. Asia on vaan tabu, joten siitä ei edes ilmastotieteilijät tohdi puhua. ihmiset pitävät omia geenejään niin ainutlaatuisina ja biologisen lapsen saamista niin tärkeänä, että tuhoavat siinä samalla maapallon. Mikä muu voisi olla itsekkäämpää?

        -flowersreally-

        Astuit suureksi osaksi aiempien kirjoittajien varpaille mutta totta kai saat peukut nimimerkillisenä kirjoittajana. Tää on tyypillistä palstaa. Jos olet sisäpiirilänien niin voit sanoa jotain täysin älyvapaatakin ja saada komppauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Astuit suureksi osaksi aiempien kirjoittajien varpaille mutta totta kai saat peukut nimimerkillisenä kirjoittajana. Tää on tyypillistä palstaa. Jos olet sisäpiirilänien niin voit sanoa jotain täysin älyvapaatakin ja saada komppauksia.

        Onko sun mielestä tutkimustulokset älyvapaita?

        Ps. En koe olevani sisäpiiriläinen, en tod

        -flowers-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sun mielestä tutkimustulokset älyvapaita?

        Ps. En koe olevani sisäpiiriläinen, en tod

        -flowers-

        Ei SUN kommentti ollut älyvapaa, tuo "voit sanoa" oli niin kuin passiivi, vrt. englanti. Palstalla vaan on se tyyli että tutut kirjoittajat saa peukkuja vaikka ne huutais pelkästään "turska!!". Joskus kun kirjoittaa anonyymina jotain ja hetken päästä rekkautunut tulee sanomaan ne täysin samat asiat, rekkautunut saa peukut koska onhan se ihQ tuttu kirjoittaja. Ärsyttää toi sisäpiiriläisten keskinäinen komppaus silloinkin kun eivät sano mitään järkevää. Nyt edelläsi useampi anonyymi puhui maapallon pilaamisesta ja lapsenteon itsekkyydestä siinä mielessä, mutta vasta teikä sai kompit tuttuna kirjoittajana. Niin no olihan sulla noi prosentit. Puhuin tästä sisäpiiriläisten komppauksesta joskus aiemminkin ja ainakin irvokas oli samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei SUN kommentti ollut älyvapaa, tuo "voit sanoa" oli niin kuin passiivi, vrt. englanti. Palstalla vaan on se tyyli että tutut kirjoittajat saa peukkuja vaikka ne huutais pelkästään "turska!!". Joskus kun kirjoittaa anonyymina jotain ja hetken päästä rekkautunut tulee sanomaan ne täysin samat asiat, rekkautunut saa peukut koska onhan se ihQ tuttu kirjoittaja. Ärsyttää toi sisäpiiriläisten keskinäinen komppaus silloinkin kun eivät sano mitään järkevää. Nyt edelläsi useampi anonyymi puhui maapallon pilaamisesta ja lapsenteon itsekkyydestä siinä mielessä, mutta vasta teikä sai kompit tuttuna kirjoittajana. Niin no olihan sulla noi prosentit. Puhuin tästä sisäpiiriläisten komppauksesta joskus aiemminkin ja ainakin irvokas oli samaa mieltä.

        Aha, okei. No tässä tapauksessa varmaan pitäisi kysyä peukun antaneelta, että miksi juuri mulle antoi, olihan siellä edellä ihan rekkautuneenkin kommentteja ilman peukkua. Ainakaan tässä tapauksessa en tuota sisäpiiri-hommaa allekirjoita, varsinkaan kun en itse siihen koe kuuluvani. Komppikerho on musta jotain muuta, mutta sen olemassaolosta en kyllä ole sun kanssa eri mieltä. Ja sit loppujen lopuksi, onko kummallakaan (peukuilla tai komppikerhoilla) kovinkaan suurta merkitystä?
        -flowers-


    • Niinsiis, en mä vetänyt pullaa tai muutakaan kurkkuni tai hernettä edes nenään.

      Musta on ihan ok jollei joku halua lapsia. Mikä minä olen sitä ihmettelemään.
      Kaikkein kamalintahan on, jos lapsia tehdään jostain hyötynäkökulmasta.

      Itse kyllä tykkään lapsista ylipäätään, omista tietenkin eniten. Aina ei tietenkään ole helppoa, mutta tunnen lopulta saavani enemmäin kuin annan.

      Vaikkei lemmikkejä nyt lapsiin saisi verratakaan, niin vähän samanlaista se on niidenkin kanssa. En mä niiltäkään mitään hyötyä etsi.

    • minun näkemyksiä tämän aloituksen kommentteihin;

      "Entä jos Sinun vanhempasi olisivat ajatelleet samoin? / Eivät olisi tehneet Sinua?"

      enhän sitä sitten tietäisi, kun mitään Minua ei olisi koskaan ollut. ja vaikka vanhempani olisivatkin harrastaneet "lapsentekoa" juuri sillä hetkellä kun meikäläinen nyt sattui saamaan alkunsa, niin aivan yhtä hyvin siinä olisi voinut saada alkunsa joku muu.. samojen henkilöiden (eli vanhempieni) lapsi toki hänkin, mutta ei Minä.

      "Kuka huolehtii/käy katsomassa sua vanhana..?"

      ehkä muutan johonkin "mummujen kommuuniin".. ehkä en edes elä niin vanhaksi,
      jos lapsia vielä siunaantuisikin, niin ehkä hän/he muuttaisivat Amerikkaan tai Australiaan tai Utsjoelle..
      ja kauhukuvien maalailu yksin kämppään kuolemisesta ja sinne muumioksi homehtumisesta on mulle vähän samaa sarjaa ku tuo "entä jos sua ei olisi syntynytkään?" en minä näkisi enkä tietäisi minkälainen haiseva mätäläjä minusta siellä yksinäisessä kämpässäni tulisi, Minähän olisin kuollut.
      se vain et jos voisi sen lähestyvän kuolemansa ennalta aavistaa, niin vaeltaisin johonkin metsään kuolemaan. ei jäisi siivottavaa eikä haudattavaa kellekkään ku haaskaeläimet ja hajottajat hoitaisivat sen homman.

      • Anonyymi

        Pahin ei ole tuo että kuolee ja jää mätänemään, vaan jos esimerkiksi kaatuu ja loukkaa itsnsä eikä pääse huonokuntoisena ylös, kukaan ei osaa tulla auttamaan kun kukaan ei muutenkaan käy katsomassa. Tai käy jotain muuta vastaavaa. Pitää pitää aina puhelin taskussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pahin ei ole tuo että kuolee ja jää mätänemään, vaan jos esimerkiksi kaatuu ja loukkaa itsnsä eikä pääse huonokuntoisena ylös, kukaan ei osaa tulla auttamaan kun kukaan ei muutenkaan käy katsomassa. Tai käy jotain muuta vastaavaa. Pitää pitää aina puhelin taskussa.

        kai se täytyis pitää puhelin taskussa vaikka joku kävisikin katsomassa, ei siellä kukaan kuitenkaan jouda joka hetki käymään..
        ja kai lapsettomilla vanhuksillakin voi joku kotihoitaja/muu palkattu avustaja käydä..

        ja voi sitä jo nuorempanakin sattua ties vaikka mitä haaveria yksin kotona ollessa, asui sit yksin tai ei..
        liukastuu/kompastuu ja lyö päänsä, vetää sapuskat väärään kurkkuun, sählää terävän veitsen kanssa, tulee tulipalo...
        koti on vaarallinen paikka,


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        kai se täytyis pitää puhelin taskussa vaikka joku kävisikin katsomassa, ei siellä kukaan kuitenkaan jouda joka hetki käymään..
        ja kai lapsettomilla vanhuksillakin voi joku kotihoitaja/muu palkattu avustaja käydä..

        ja voi sitä jo nuorempanakin sattua ties vaikka mitä haaveria yksin kotona ollessa, asui sit yksin tai ei..
        liukastuu/kompastuu ja lyö päänsä, vetää sapuskat väärään kurkkuun, sählää terävän veitsen kanssa, tulee tulipalo...
        koti on vaarallinen paikka,

        Ei joka hetki mutta on eri asia lojua muutamia päiviä kun jäädä iäisyydeksi lojumaan eikä kukan löydä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei joka hetki mutta on eri asia lojua muutamia päiviä kun jäädä iäisyydeksi lojumaan eikä kukan löydä.

        siinä muutamassa päivässäkin ehtii jo kuolla, jos vettä ei ole saatavilla niin sitäkin nopeemmin, joten mitä väliä sillä loppuviimein on lojuuko kuolleena muutaman päivän vai iäisyyksiä ennenku joku löytää..?
        yhtä kuollut siinä on kumminkin.

        jos kykenee edes ryömimään, niin voi päästä soittamaan apua (ellei kännykkä oo kovin korkeella) tai sit pyrkii ulos asunnostaan et joku ohikulkija soittais apua (ellei ihan mettän keskellä asu).

        en mä näe edelleenkään tuota kotona kuolemisen riskiä syynä hankkia jälkikasvua,


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        siinä muutamassa päivässäkin ehtii jo kuolla, jos vettä ei ole saatavilla niin sitäkin nopeemmin, joten mitä väliä sillä loppuviimein on lojuuko kuolleena muutaman päivän vai iäisyyksiä ennenku joku löytää..?
        yhtä kuollut siinä on kumminkin.

        jos kykenee edes ryömimään, niin voi päästä soittamaan apua (ellei kännykkä oo kovin korkeella) tai sit pyrkii ulos asunnostaan et joku ohikulkija soittais apua (ellei ihan mettän keskellä asu).

        en mä näe edelleenkään tuota kotona kuolemisen riskiä syynä hankkia jälkikasvua,

        Voi että kun olet kova ja hurja, sitten kun oikeasti käy jotain on kauhea parku ja paskat housussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi että kun olet kova ja hurja, sitten kun oikeasti käy jotain on kauhea parku ja paskat housussa.

        Ihmisluontoon taitaa kuulua vastaava. Ateisti voi kääntyä uskoon kuolinvuoteella, ystävä ottaa yhteyttä vain hädässä jne. Jos ymmärrät yhteyden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi että kun olet kova ja hurja, sitten kun oikeasti käy jotain on kauhea parku ja paskat housussa.

        No no. Menikö tunteisiin?

        Mää olen vain valitettavan realistinen, jopa hieman kyyninen.

        Mulla on mun näkemykseni ja sulla omasi, entä sitten? Väänsi tätä asiaa vaikka kuinka, se ei silti poista sitä tosiasiaa et kaikki kuolee, riippumatta minkälaiset puitteet ja perhesuhteet siinä tilanteessa on, lopputulos on silti sama.


      • Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

        No no. Menikö tunteisiin?

        Mää olen vain valitettavan realistinen, jopa hieman kyyninen.

        Mulla on mun näkemykseni ja sulla omasi, entä sitten? Väänsi tätä asiaa vaikka kuinka, se ei silti poista sitä tosiasiaa et kaikki kuolee, riippumatta minkälaiset puitteet ja perhesuhteet siinä tilanteessa on, lopputulos on silti sama.

        Oletko joku Ville 5-v, ei kukaan aikuinen kysele "menikö tunteisiin".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko joku Ville 5-v, ei kukaan aikuinen kysele "menikö tunteisiin".

        No johan nyt on.

        tunteita herättävä aihe,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko joku Ville 5-v, ei kukaan aikuinen kysele "menikö tunteisiin".

        "Menikö tunteisiin" on yleinen kysymys palstalla, nähnyt monet kerrat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Menikö tunteisiin" on yleinen kysymys palstalla, nähnyt monet kerrat.

        Kyllä tollanen "kalikka kalahtaa" ym. soopa on alakoululaisten, tai kehityksessä heidän tasollaan olevien, juttuja. Toisaalta ehkä se siten kertoo jotain osasta palstalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tollanen "kalikka kalahtaa" ym. soopa on alakoululaisten, tai kehityksessä heidän tasollaan olevien, juttuja. Toisaalta ehkä se siten kertoo jotain osasta palstalaisia.

        Vähän sama musta noi mielensäpahoittaja -heitot (että jos joku on eri mieltä tms niin on heti mielensäpahoittaja). Aika juvenaalia.

        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tollanen "kalikka kalahtaa" ym. soopa on alakoululaisten, tai kehityksessä heidän tasollaan olevien, juttuja. Toisaalta ehkä se siten kertoo jotain osasta palstalaisia.

        Minä vain vilpittömästi ihmettelin vastapuolen jyrkähköä reaktiota koskien suhtautumistani mahdollisuuteen joutua virumaan iäisyyksiä kuolleena kotonaan ku ei kukaan käy katsomassa..

        Tietääkseni en kuitenkaan tarkoituksellisesti provosoinut.

        Ehkä sanavalintani oli sitten väärä, mutta toisaalta tuota "ootko joku viis-vee?" voisi pitää myös viimeisenä vittuilukeinona ku ei enää muunlaista (aiheeseen liittyvää) vasta-argumenttia keksi,

        Ja niinku aikuisten oikeesti, ketä täällä määrää minkälaista läpändeerusta täällä saa heittää..
        Hei kamoon! ;P


    • Ei kaduta valittu lapsettomuus. Saa muut elää elämänsä miten tahtoo.

    • Anonyymi

      Lapsettomuus on suurin teko maapallon pelastamiseksi mitä ajatella saattaa. Tällaisista ihmisistä pitää tehdä maapallon kunniakansalaisia!

    • Mitäpä tuota miettimään, jokaisen oma asiansa tahtooko lisääntyä vai ei. Jos joku juttu ei tunnu omalta ja hyvälle, ei sitä tarvi tehdä siksi kun muutkin.

      Mä oon aina ollut tossa kohtaa hyvin omapäinen. Siks ku muutkin einole mun juttuni. Teen asioita, jotka itse koen tärkeiksi, hyviksi ja oikeiksi henkilökohtaisessa elämässä. Töissä on sit työpaikan normistot, joita noudatetaan

      Rönsys, mut esimerkkinä vaan.

      Mulla on kaksi lasta, enkä tehnyt kumpaakaan mikään hieno ajatus mielessäni. Tai mitään vanhuutta miettien. Tein ne siks, kun raskaaksi tulin kuin tulinkin ja olin utelias ottamaan vanhemmuuden ja lapsen uutena ihmisenä maailmaan.

      Varsinaisesti en miettimällä miettinyt itseäni tai etujani mitenkään. Mietin vain mimmosenkohan pikku ihmisen me saadaan. Mimmonen äiti musta mahtaa tulla. En siis ole suunnitellut yhtään " sit kun se sit kun me".

      Olisin elänyt tyytyväisenä lapsettomanakin. Ei mulla vimmaa ole ollut. Kuin silloin kun prtyin etten saisikaan halutessani lapsia...se että sanotaan etpä saa aiheutti kriisin.

      Ja toinen vimma tuli esikoisen jälkeen, saada toinenkin vauva ja lapsi.

      Kyllä ne koettelee hetkittäin kovastikin, kun itse sairastaa tai on väsynyt. Mutta kyllä ne vaan antaa enempi iloakin olemassa olollaan.

      Ja mä en koe tarvetta perustella syytä miks ne on niin tärkeet, ne vaan on. Ilman lapsia pystyy helposti elää, mut kun ne on sitten saanut elämäänsä ilman heitä eläminen olis kamalaa...he on niin iso osa omaa elämää. Tunteita valtavasti...he on yks kaks kaikki kaikessa.

      En mä koe olevani sen parempi ihminen äitinä, kun ennen äitiyttäkään. Mut nyt mulla on pätevä syy mennä eteenpäin, heikkonakin..koska noille mä olen tärkeä ihminen ja heidän onni ja turvallisuus mulle prioriteetti numero yksi.

      • Siinä kohtaa missä ennen olin valmis luovuttamaan kaikesta tai olisin luovuttanut, nyt mulla on syy olla luovuttamatta. Vois kai sanoa, et mulle lapset antoi syyn puskea eteenpäin..eikä heittäytyä luovuttamaan.

        Kait he on sitten kumminkin jonkinlainen elämän motivaattori?


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Siinä kohtaa missä ennen olin valmis luovuttamaan kaikesta tai olisin luovuttanut, nyt mulla on syy olla luovuttamatta. Vois kai sanoa, et mulle lapset antoi syyn puskea eteenpäin..eikä heittäytyä luovuttamaan.

        Kait he on sitten kumminkin jonkinlainen elämän motivaattori?

        Ennen lapsiani mä olin ihan elukka höppänä. Kiintynyt lemmikeihini ja elukoihin ylipäänsä vimmatusti. Kissojakin oli parhaimmillaan 8. Ja koira ja hoitokoiria vielä lisäksi 2.

        Lemmikit oli kuin lapsia mulle, sillä erotuksella et eläimiä hoidetaan lajille tyypilliseen tapaan, ihmispentuja myös heidän lajille tyypilliseen tapaan...mut tunneside oli lemmikeihin yhtä vahva, kun ihmiseen voi olla. Lällävauvojahan ne oli mulle.


    • No jotenkin ymmärrän lapsettomuuden, mutta toi traktoririttomuus on jo liikaa!!!! Et tiedä mistä jäät paitsi! 😂😂😂

      Oikeasti lapset saaneena nostan hattua päätökselle olla lapseton. Vastuun välttäminen tietoisesti on ajattelemista. 😊👌

      Ole ylpeä itsestäsi, eläkä pidä kummajaisena. 😊👌

      Mutta yks vinkki: osta traktori kuitenkin. 😂

      • Maratoonari prätkäjätkä.😆


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Maratoonari prätkäjätkä.😆

        No eka lomapäivä oli, niin pakko oli vetää kilomeetrejä asfaltia. 😀👍

        Törkeen hyvä keli oli ajaa. Kerimäellä meinasin kastua, mut vaan meinasin. Ajoin karkuun sadetta hienosti. 😀👌


      • Disse kirjoitti:

        No eka lomapäivä oli, niin pakko oli vetää kilomeetrejä asfaltia. 😀👍

        Törkeen hyvä keli oli ajaa. Kerimäellä meinasin kastua, mut vaan meinasin. Ajoin karkuun sadetta hienosti. 😀👌

        Hyviä kuvia olit ottanut. 😄👍

        Tottahan pyörällä kannattaa ajaa kun sen on hommanutkin ja tahtookin ajaa. Mullapa alkaa huomisen työpäivän jälkeen kuukauden loma tai vähän reilu...

        Sit onkin loppuvuosi lomatonta.😕

        Mut ompahan töitä, joten empähän ala valittaa...ja saa rahaa blakkariin vähän jemmaankin.😄


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Hyviä kuvia olit ottanut. 😄👍

        Tottahan pyörällä kannattaa ajaa kun sen on hommanutkin ja tahtookin ajaa. Mullapa alkaa huomisen työpäivän jälkeen kuukauden loma tai vähän reilu...

        Sit onkin loppuvuosi lomatonta.😕

        Mut ompahan töitä, joten empähän ala valittaa...ja saa rahaa blakkariin vähän jemmaankin.😄

        Jee. 😬👌 Säkin pääset huilille.

        Mulla nää lomat tälläsii pikkupätkiä, mutta näillä se on mentävä. Tosin oli vuosia tuossa välissä, ettei ollut yhtään lomaa kesällä. Oli rempallaan kaikki asiat tuolla töissä. 😤

        Joo. Mä oon jo tilsinyt pyörällä yli 2000 km. 😝💪 Jokapaikkaan ajellut sillä. 😁


      • Disse kirjoitti:

        Jee. 😬👌 Säkin pääset huilille.

        Mulla nää lomat tälläsii pikkupätkiä, mutta näillä se on mentävä. Tosin oli vuosia tuossa välissä, ettei ollut yhtään lomaa kesällä. Oli rempallaan kaikki asiat tuolla töissä. 😤

        Joo. Mä oon jo tilsinyt pyörällä yli 2000 km. 😝💪 Jokapaikkaan ajellut sillä. 😁

        Jihuu!! Nyt alkoi loma. Sääkin on sen mukaan. :D

        Loma on aina lomaa, ne pikkuset pätkätkin. Sillee se on paree vaan suhtautua, niin osaa iloita lomistaan. Mulla tuskin on ensi vuonna kunnon kesälomaakaan, palkattomia saa ottaa jos meinaa oikeen lomailla sanan varsinaisesa merkityksessä. Pitää junailla muksujen lomat niin, että isäntä lomailee enemmin aikaa...onneks se saa pekkasilla pelattua jonkun verran lisää vapaita itselleen. :)

        Meidän alalla kun ei semmosia tunneta...on työanajanlyhennys.

        Mut saa nyt nähdä mimmonen toi tuleva duunipaikka sitten on. Sanoovat, että hirmu raskas ja kiireinen paikka, lääniä meinaan on käytäväkaupalla. Että tekemistä riittää useammallekin tekijälle...

        Voi olla, että lomaa sitten kaipaakin kipeesti, kun semmosta ei juurikaan saa. Mutta ei se työkään raskaaks käy, jos pysyy suht terveenä ja työporukka on toivottavasti mukava...

        Ja monta tuhatta vielä meinaat ajaa? :D


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Jihuu!! Nyt alkoi loma. Sääkin on sen mukaan. :D

        Loma on aina lomaa, ne pikkuset pätkätkin. Sillee se on paree vaan suhtautua, niin osaa iloita lomistaan. Mulla tuskin on ensi vuonna kunnon kesälomaakaan, palkattomia saa ottaa jos meinaa oikeen lomailla sanan varsinaisesa merkityksessä. Pitää junailla muksujen lomat niin, että isäntä lomailee enemmin aikaa...onneks se saa pekkasilla pelattua jonkun verran lisää vapaita itselleen. :)

        Meidän alalla kun ei semmosia tunneta...on työanajanlyhennys.

        Mut saa nyt nähdä mimmonen toi tuleva duunipaikka sitten on. Sanoovat, että hirmu raskas ja kiireinen paikka, lääniä meinaan on käytäväkaupalla. Että tekemistä riittää useammallekin tekijälle...

        Voi olla, että lomaa sitten kaipaakin kipeesti, kun semmosta ei juurikaan saa. Mutta ei se työkään raskaaks käy, jos pysyy suht terveenä ja työporukka on toivottavasti mukava...

        Ja monta tuhatta vielä meinaat ajaa? :D

        Jee. Nyt kiireellä nauttimaan huilista! Jalat pöydälle ja katselet kun tiskipöytä täyttyy. 😎

        Joo. En oo miettinyt kilometrejä... tulee niin paljon kuin tulee. Viiden tonnin kohdalla vaihdan öljyt ja huoltelen jotain ainakin sitä, mutta vaikka tänä kesänä sekin, jos on vastaan tullakseen. 😀👍


      • Disse kirjoitti:

        Jee. Nyt kiireellä nauttimaan huilista! Jalat pöydälle ja katselet kun tiskipöytä täyttyy. 😎

        Joo. En oo miettinyt kilometrejä... tulee niin paljon kuin tulee. Viiden tonnin kohdalla vaihdan öljyt ja huoltelen jotain ainakin sitä, mutta vaikka tänä kesänä sekin, jos on vastaan tullakseen. 😀👍

        Emmä osaa olla sillee jouten..pitäs opetella. Mut minkä taakseen jättää eestään löytää, joten helpompaa kuitenkin korjata ajoissa astiat pois kun raivata vasta, kun on ihan kauhee tiski ja ei yhtään kippoa.😆

        Nii eipä tota miettiä piäkään...hanaa vaan.😝👍


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Emmä osaa olla sillee jouten..pitäs opetella. Mut minkä taakseen jättää eestään löytää, joten helpompaa kuitenkin korjata ajoissa astiat pois kun raivata vasta, kun on ihan kauhee tiski ja ei yhtään kippoa.😆

        Nii eipä tota miettiä piäkään...hanaa vaan.😝👍

        No en mäkään. Tai sit se menee sellaseks hermostuneeks miettimiseks. Mä tässä mietin, että ois jotenkin sopivaa tarmoa taas tehdäkin jotain. Käyn huomenna aamupäivästä holffaamassa kaverin kaa, mutta iltapäivästä vois vähän lapioida multaa ja sen sellaista tuossa pihalla. Sitten sunnuntaina vois käydä maalla naputtamassa vähän liiteriä. Sinne vois tilata pellit.

        Pikkuhommia ja rennosti kiva edellä tehdä. Ei urakalla. 😁👌
        Täällä pakkotyöleiriltä ei hommat tekemällä lopu. 😬

        Motskari on mun tuki ja turva nyt. Aina kun vähänkin hiipii joku omituinen juttu päähän, mä hyppään sen selkään ja käyn jossain huruuttelee, karkaa kaikki pahat mielet kypärästä viimassa pois. 😉


      • Disse kirjoitti:

        No en mäkään. Tai sit se menee sellaseks hermostuneeks miettimiseks. Mä tässä mietin, että ois jotenkin sopivaa tarmoa taas tehdäkin jotain. Käyn huomenna aamupäivästä holffaamassa kaverin kaa, mutta iltapäivästä vois vähän lapioida multaa ja sen sellaista tuossa pihalla. Sitten sunnuntaina vois käydä maalla naputtamassa vähän liiteriä. Sinne vois tilata pellit.

        Pikkuhommia ja rennosti kiva edellä tehdä. Ei urakalla. 😁👌
        Täällä pakkotyöleiriltä ei hommat tekemällä lopu. 😬

        Motskari on mun tuki ja turva nyt. Aina kun vähänkin hiipii joku omituinen juttu päähän, mä hyppään sen selkään ja käyn jossain huruuttelee, karkaa kaikki pahat mielet kypärästä viimassa pois. 😉

        No se ajelu kyllä helpottaa, jos meinaa ajatukset kiertää kehää.😬

        Niin on naatti, että vissiin pakko lyödä silmät kii. Ukkokin lähtee töihin aamulla, tarttee miettii mitähän me likat tehtäs vapaalla.😃

        Vois jotaki kivaa keksiä. Mut hyvät yöt. Palataan.😋


      • Abrakadabra kirjoitti:

        No se ajelu kyllä helpottaa, jos meinaa ajatukset kiertää kehää.😬

        Niin on naatti, että vissiin pakko lyödä silmät kii. Ukkokin lähtee töihin aamulla, tarttee miettii mitähän me likat tehtäs vapaalla.😃

        Vois jotaki kivaa keksiä. Mut hyvät yöt. Palataan.😋

        Joo. Ei oo hyvä olla kaikkien ajatustensa kanssa vaan nyhjättämässä. Touhua ukkoon ja jos ei muuta niin asfaltia nielemään pyörällä. 😎

        Meehän turvalleen, mä taijan katsoa youtubesta jotain kivaa, että tulee kunnon väsy. Ei oo tehnyt oikeen mitään, niin ei väsytä oikein. 🤔

        Mut öitä. 😊👌😴


    • Anonyymi
    • Ihmiset nyt kyselee kaikkia outoja. Viimeksi joku kyseli minulta että eikö sulla jää talo vähän suureksi kun viimeinen lapsi lähtee. Välillä kysellään onko emäntä löytynyt tai oletko mailmanparantaja kun tilasit heinäsirkkoja netistä.
      Välillä treffeillä ei pääse edes sanomaan "moi" kun toinen on todennut että meillä ei ole kemiaa. Lisäksi vielä viranomaisetkin kyselevät miten voin pärjätä vanhempana koska olen mies.

      Näitä nyt tulee ja menee eikä omista valinnoista ole tilivelvollinen kuin joskus virkamiehille ja viimeisellä matkalla tuonelan lautturille. Kommentit voi joko vaan ohittaa tai sitten rauhallisena hetkinä myös pysähtyä ja miettiä asiaa. Joskus voi olla hyvä miettiä asiaa myös toisesta vinkkelistä.

    • Anonyymi

      Enpä ole koskaan "päässyt" pohtimaan moista ongelmaa. Sain jo tosi nuorena diagnoosin, joka tarkoitti että normaali raskaaksi tuleminen olisi erittäin epätodennäköistä. En koskaan ennen sitä miettinyt lapsia ja sen jälkeen en kokenut tarpeelliseksi miettiä. Sain vielä myöhemmin toisen erillisen diagnoosin, joka myös vaikeuttaisi lapsen saamista. Olen myös syönyt hormonaalista ehkäisyä oireideni hallintaan 14- vuotiaasta lähtien.

      Eksäni olisi halunnut lapsia. Keskusteltuani asiasta lääkärin kanssa ilmoitin, että en ala siihen rulettiin. Mahdollisuus oli pieni ja keskenmenon riski suuri. Jätin kyllä hänen mielikseen pillerit pois viideksi vuodeksi. No ei siitä sitten tietenkään mitään seurauksia ollut, enkä ollut niin olettanutkaan.

      Erosimme, osittain lapsiasian takia. Löysin uuden miehen, jolla ei ollut mitään tarvetta lapsen saamiseen. Voinette arvata totaalisen epäuskoni ja suoranaisen järkytykseni, kun tajusin yhtäkkiä olevani raskaana. Me emme tosiaan yrittäneet lasta ja näinollen käytin taas hormonaalista ehkäisyä. Eivätkä ne diagnoosini olleet mihinkään muuttuneet ja oireetkin olivat ja pysyivät. Pohdimme ja vähän kipuilimmekin asian kanssa, mutta päädyimme jatkamaan raskautta. Totuttuani ajatukseen pelkäsin keskenmenoa jatkuvasti ja seurasin asioita välillä lähes neuroottisesti. Pelosta huolimatta täytyy sanoa, että en ole eläessäni voinut niin hyvin kun raskaana ollessa. Toiset valittelivat oireitaan ja minä olin hiljaa, kun en kehdannut sanoa että olen elämäni kunnossa.

      Kaiken tämän pointtina, että turha tätä asiaa on hirveästi pohtia. Elämällä on tapana mennä niinkuin se menee. Antakaa ihmisten kysellä, niille ei tarvii vastata. Kunhan ite tiedätte mitä haluatte ja teette päätökset siltä pohjalta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1769
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      75
      1126
    3. 45
      1055
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      70
      1037
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      919
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      870
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      823
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      808
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      772
    Aihe