Itsekkyys.

Anonyymi

Miten koette itsekkyyden? Koetteko sen negatiivisena tai positiivisena asiana?

46

121

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sekä että. Itsekkyys on silloin hyvästä, kun joutuu puolustaa omia periaateteitaan, jotka kokee itselleen tärkeiksi. Monesti epäitsekkyys kuitenkin koetaan positiivisemmaksi ja sovitelevammaksi kanssakäymisissä, mut siinäkin voi tulla raja vastaan, jos jää yksipuoliseksi. Näin itse koen.

      • Anonyymi

        Minä henkilökohtaisesti koen itsekkyyden pelkästään positiivisena asiana. Saatan toki nähdä sen itsekkyyden hieman eri tavalla kuin valtaosa muista ihmisistä.

        Itsekkyys tai itseriittoisuus on tosiaan positiiviinen asia. Jos mietitään vaikkapa sanaa itseriittoisuus, minkä moni kokee negatiivisena, niin minun mielestäni asia on täysin päinvastoin. Kun ihminen on itseriittoinen, ainakin minä tulkitsen asian niin, että silloin ihminen riittää itse itselle ja sehän on pelkästään positiivista kun näin on... :)

        Minkä taas näen negatiivisena, on se itsekeskeisyys. Siinä ollaan tekemisissä sellaisen minäminäminä-tyypin kanssa. Ja se on mielestäni aika negatiivista ja kuluttavaa. Muille ja itsekeskeiselle tyypille itsellekin. En ole tavannut ainuttakaan onnellista ja tasapainoista itsekeskeistä ihmistä. Heillä kaikilla on aina samat ongelmat, ongelmiin syylliset löytyy kaikista muista kuin itsestä, ikinä ei ole mikään hyvin, eivätkä ole erityisen pidettyjä muiden ihmisten parissa...

        Epäitsekkyys on kanssa minun mielestäni jotenkin huono termi. Ei sellaista ole olemassa. Itsekkyyden vastakohta ei ole epäitsekkyys, vaan itsettömyys(niin kuin eräs herra Nietszche on joskus aikanaan todennut).

        Sitäkin tässä jäin nyt miettimään, että miettiikö ihmiset joskus lainkaan viljelemiensä sanojen tarkoitusta...? :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä henkilökohtaisesti koen itsekkyyden pelkästään positiivisena asiana. Saatan toki nähdä sen itsekkyyden hieman eri tavalla kuin valtaosa muista ihmisistä.

        Itsekkyys tai itseriittoisuus on tosiaan positiiviinen asia. Jos mietitään vaikkapa sanaa itseriittoisuus, minkä moni kokee negatiivisena, niin minun mielestäni asia on täysin päinvastoin. Kun ihminen on itseriittoinen, ainakin minä tulkitsen asian niin, että silloin ihminen riittää itse itselle ja sehän on pelkästään positiivista kun näin on... :)

        Minkä taas näen negatiivisena, on se itsekeskeisyys. Siinä ollaan tekemisissä sellaisen minäminäminä-tyypin kanssa. Ja se on mielestäni aika negatiivista ja kuluttavaa. Muille ja itsekeskeiselle tyypille itsellekin. En ole tavannut ainuttakaan onnellista ja tasapainoista itsekeskeistä ihmistä. Heillä kaikilla on aina samat ongelmat, ongelmiin syylliset löytyy kaikista muista kuin itsestä, ikinä ei ole mikään hyvin, eivätkä ole erityisen pidettyjä muiden ihmisten parissa...

        Epäitsekkyys on kanssa minun mielestäni jotenkin huono termi. Ei sellaista ole olemassa. Itsekkyyden vastakohta ei ole epäitsekkyys, vaan itsettömyys(niin kuin eräs herra Nietszche on joskus aikanaan todennut).

        Sitäkin tässä jäin nyt miettimään, että miettiikö ihmiset joskus lainkaan viljelemiensä sanojen tarkoitusta...? :)

        Oma kokemukseni on se, että ihmiset liian harvoin tarkentavat mitä sanoilla oikeasti tarkoitetaan. Keskusteluhan on aika hankalaa, jos samalla sanalla on eri sisältöjä ja niitä ei ole tarkennettu.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Oma kokemukseni on se, että ihmiset liian harvoin tarkentavat mitä sanoilla oikeasti tarkoitetaan. Keskusteluhan on aika hankalaa, jos samalla sanalla on eri sisältöjä ja niitä ei ole tarkennettu.

        Sanat sellaisenaan kyllä kertovat sisällön, jos vaivautuu edes vähän miettimään niitä. Siitä suomen kieli on hieno, se on hyvin selkeä verrattuna moneen muuhun kieleen...

        Mutta ymmärrän kyllä, että ajatteleminen on vaikeaa. Eriteyisesti nyt homo iphonus aikakaudella... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanat sellaisenaan kyllä kertovat sisällön, jos vaivautuu edes vähän miettimään niitä. Siitä suomen kieli on hieno, se on hyvin selkeä verrattuna moneen muuhun kieleen...

        Mutta ymmärrän kyllä, että ajatteleminen on vaikeaa. Eriteyisesti nyt homo iphonus aikakaudella... :D

        Jos seuraat keskusteluja, huomaat kyllä, että sanoilla on muitekin sisältöjä kuin ne sisällöt, jotka on sanakirjaan määritelty.
        Minulle ajattelu ei ole ollenkaan vaikeaa ja siksi olenkin huomannut, että välillä on hyvä tarkentaa mitä toinen tarkoittaa jollakin sanalla. Esim. itsekkyys on hyvä esimerkki siitä, että sisältö voi olla aika päinvastainen ja jos sitä ei tarkenna, keskustelu on kummallista.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Jos seuraat keskusteluja, huomaat kyllä, että sanoilla on muitekin sisältöjä kuin ne sisällöt, jotka on sanakirjaan määritelty.
        Minulle ajattelu ei ole ollenkaan vaikeaa ja siksi olenkin huomannut, että välillä on hyvä tarkentaa mitä toinen tarkoittaa jollakin sanalla. Esim. itsekkyys on hyvä esimerkki siitä, että sisältö voi olla aika päinvastainen ja jos sitä ei tarkenna, keskustelu on kummallista.

        Aloituksen idea olikin se, että miten palstalaiset kokee itsekkyyden. En kaivannut lainauksia wikipediasta yms. Minä kerroin lyhyesti ensimmäiselle kommentoijalle mitä minä siitä ajattelen. Ja olin omasta mielestäni hyvin selkeä ilmaisussani.

        Mut sinulle on kaikki ylivoimaisen vaikea ymmärtää, paitsi turhanpäiväinen jaarittelu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen idea olikin se, että miten palstalaiset kokee itsekkyyden. En kaivannut lainauksia wikipediasta yms. Minä kerroin lyhyesti ensimmäiselle kommentoijalle mitä minä siitä ajattelen. Ja olin omasta mielestäni hyvin selkeä ilmaisussani.

        Mut sinulle on kaikki ylivoimaisen vaikea ymmärtää, paitsi turhanpäiväinen jaarittelu.

        Taidat olla huonolla tuulella?

        En ole lainannut Wikipediaa, kerroin huomioni, pahoittelen, että se ei sinulle näytä sopivan.
        Minun on hyvin helppo ymmärtää...


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Taidat olla huonolla tuulella?

        En ole lainannut Wikipediaa, kerroin huomioni, pahoittelen, että se ei sinulle näytä sopivan.
        Minun on hyvin helppo ymmärtää...

        Olen itse asiassa erittäin hyvällä tuulella. Sinä olet vaan mielestäni aika yksinkertainen. Silleen lievästi sanottuna... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse asiassa erittäin hyvällä tuulella. Sinä olet vaan mielestäni aika yksinkertainen. Silleen lievästi sanottuna... :D

        Ahaa...sehän on hyvä juttu, että olet erittäin hyvällä tuulella. Älä turhaan sensuroi, olen sen verran yksinkertainen etten ymmärrä kuitenkaan :D


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Ahaa...sehän on hyvä juttu, että olet erittäin hyvällä tuulella. Älä turhaan sensuroi, olen sen verran yksinkertainen etten ymmärrä kuitenkaan :D

        Voisin kirjoittaa itsekkyydestä, mitä se pitää sisällään, ainakin novellin verran. Voisin kirjoittaa ainakin saman verran myös itsettömyydestä. Mutta en tee sitä. Ihan jo siitä syystä, ettei kukaan jaksaisi lukea kuitenkaan... :D

        Sen sijaan annoin teille hiukan ajattelemisen aihetta, että onko kaikki kuitenkaan niin kuin on opetettu tai olette tottuneet ajattelemaan ja näkemään... :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisin kirjoittaa itsekkyydestä, mitä se pitää sisällään, ainakin novellin verran. Voisin kirjoittaa ainakin saman verran myös itsettömyydestä. Mutta en tee sitä. Ihan jo siitä syystä, ettei kukaan jaksaisi lukea kuitenkaan... :D

        Sen sijaan annoin teille hiukan ajattelemisen aihetta, että onko kaikki kuitenkaan niin kuin on opetettu tai olette tottuneet ajattelemaan ja näkemään... :)

        Jaksaisin kyllä lukea. Ja voisin itsekin kirjoittaa monestakin aiheesta vaikka novellin verran.

        Asiailla tapaa olla monia puolia ja aina kannattaa kyseenalaistaa se mitä on opetettu, se miten on tottunut ajattelemaan ja näkemään. Sitä ei tarvitse minulle kertoa, mutta hyvä siitä on tietysti muistutella itselle ja toisille. :)


    • Itsekkyys on niin pitkään positiivinen asia, kun pysyy läheisten kanssa hyvässä vuorovaikutuksessa. Muuten se kääntyy itseä vastaan.

      Näin itsekkäästi ajateltuna. 😃

      • Anonyymi

        Sun jutut ei edelleenkään kiinnostele pätkän vertaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sun jutut ei edelleenkään kiinnostele pätkän vertaa.

        Eikä sinunkaan tarjonta ole hääviä. Oikeastaan ihan törkeen tyhjää.... 😂


      • Puristele nyyttejäs ja ulvo vaan! 😝👌


    • Kaikki mitä omasta vapaasta tahdostaan tekee voi sanoa olevan itsekkyyttä, vaikka toisten auttaminen.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei ole tervettä tai sairasta itsekkyyttä. On vain itsekkyys ja itsettömyys.


      • Anonyymi

        Kun asiat olisikin aina noin mustavalkoisia, mutku ihmiset mieltävät asioita eritavoilla, jolloin sisältökin voi muuttua toisten ymmärryksen mukaan? Joku voisi luulla, että puhutaan samasta asiasta, vaikka sisältö muuttaa merkitystä?

        Päällepäsmäröintikin voi toiselle kuulostaa itsekkyydeltä, kun toinen haluaa sanoa sen viimeisen sanan, eikä jousta periaatteistaan ja pitää mielipiteestään kynsin hampain kiinni, ajattelematta/ ymmärtämättä suuremmin sitä mitä toinen oli mieltä asiasta?

        Jälkiviisastelu voi tulla esille sitten hyvin nukutun yön jälkeen, jolloin ottaa vähän sanojaan takaisin aiemmasta ja joustaa toisen hyväksi jopa epäitsekkäällä tavalla, välttääkseen riitoja toisen kanssa? Käytäntö ja teoria eivät aina kohtaa, kun muuttavia tekijöitä voi olla useita mm. näkemyseroista johtuvia?


    • On pidettävä huolta omista rajoistaan , omasta jaksamisestaan, oltava sillä tavalla itsekäs, voidakseen ottaa huomioon myös muut.

    • Anonyymi

      ITSEKKYYS JA ITSEKESKEISYYS


      On itsekkäitä ihmisiä ja on itsekeskeisiä ihmisiä. Molemmissa on sekä hyvät että huonot puolensa.



      Itsekäs ihminen välittää vain itsestään. Tai ei oikeastaan. Itsekäs ihminen välittää omasta parhaastaan. Koska toisten ihmisten hyvinvointi – esimerkiksi perheenjäsenten – voi olla monellakin tapaa itsekkään ihmisen parhaaksi, ei itsekäs ihminen ole välttämättä ollenkaan huono isä tai äiti. Ei välttämättä huono aviopuolisokaan. Itsekkäälle ihmiselle voi olla esimerkiksi tärkeää, että omat lapset ovat hyviä koulussa, urheilussa, musiikissa tai vain, että he voivat kertoa ystävilleen, kuinka kivaa heillä on ollut lomalla. Tai että oma aviopuoliso voi kehua ystävilleen kuinka onnellinen on avioliitossaan.



      Sellainen voi olla itsekkäälle ihmiselle motivoiva meriitti, sulka hatussa. Silloin itsekäs ihminen panostaa lähimmäisiinsä vaikka motiivit olisivatkin itsekkäitä. Toiminnan kohteena olevat läheiset voivat olla hyvinkin tyytyväisiä monessa suhteessa itsekkään ihmisen toimintaan. Tämä ei tietenkään pois sulje sitä, että itsekäs ihminen voi myös olla vain hyvin vaikea aviopuolisona tai vanhempana, ajatellen aina vain omaa parastaan. Mutta toisinkin voi siis olla.



      Itsekeskeinen ihminen taas voi olla avulias monille eri tahoille ja toimia hyvin epäitsekkäästi ja ajaa toisten parasta. Kuitenkin itsekeskeinen ihminen tekee niin jos hänen mielestään on hienoa tehdä niin. Itsekeskeisen ihmisen motiivi on tehdä asioita, joista itse pitää ja joita itse arvostaa. Tällainen ihminen on erittäin hyvä puoliso tai vanhempi, jos kyseinen henkilö sattuu pitämään puolison tai perheen kanssa touhuamisesta. Jos taas itsekeskeisen ihmisen huomio on vain omissa tekemisissä, voivat lähimmäiset jäädä hyvin vähälle huomiolle ja jäädä jatkuvasti toiselle sijalle itsekeskeisen ihmisen toteuttaessa omia unelmiaan ja visioitaan. Muiden silmissä epäitsekkyydestään ja avuliaisuudestaan arvostettu ihminen voi hyvinkin olla lähimmäistensä vihaama – ja syystä.



      Minä en ole itsekäs ihminen. Olen itse asiassa monessa suhteessa hyvin epäitsekäs. Ajattelen paljon toisia, lähimmäisiänikin, ja pyrin huomioimaan muiden tarpeita, vaimoni ja lasten, ja olen valmis tekemään paljon muiden puolesta. Mutta olen pohjimmiltani auttamattoman itsekeskeinen, syystä ja toisesta. Hei kaikki, seuratkaapa mitä nyt teen tai olen keksinyt! Kai te kaikki olette yhtä innoissanne kuin minäkin? Ja kotona odottaa vessan hylly kunnostajaansa, pitäisi tehdä yhtä ja toista arjen eteen, mutta kun on tämä tai tuo mielenkiintoinen projekti joka tuli yhtäkkiä ja on ihan tosi lyhyt.



      Ja kuitenkin kolme onnellisinta viikkoa elämässäni olivat kolme viikkoa ensimmäisen lapseni syntymästä, kun en ajatellut lainkaan itseäni tai omia tekemisiäni vaan elin pelkästään lapselleni ja vaimolleni. Kolme viikkoa. Vaivaiset kolme viikkoa. Sitten hyppäsi taas kehiin psyyke, ego, yliminä, idi, whatever, ja se, mikä minua kiinnostaa kulloinkin, meni etusijalle.



      Kyllä on yhtä tuskaa! Mutta näillä mennään, 17 vuotta uskollista avioliittoa takana, kaksi lasta kasvamassa enkä ole luovuttamassa. En ole hyväksynyt itsekeskeisyyttäni vaikka en ole siitä vielä eroon päässytkään. Voimia ja siunausta kaikille kesän lopulla, olit sitten itsekäs, itsekeskeinen tai jotain muuta. Taivaaseen pääsee onneksi vain sovitustyöhön turvaavia armosta pelastuneita syntisiä, ei yhtäkään, joka olisi onnistunut täysin omassa elämässään.



      Pekka O. M. Leivo

      Armosta pyhä, matkalla eheyteen


      http://www.ekumenia.fi/blogi/blogit_-_bloggar_kopio/pekka_o_m_leivo-_itsenainen_teologi/itsekkyys_ja_itsekeskeisyys/

      • Anonyymi

        Itsekeskeinen ihminen on juuri sitä itseään. Itsekeskeinen minäminäminä-tyyppi. Ja mestari uhriutumaan. Ei tee mitään hyvää kenellekään, eikä edes itsellekään.

        Itsekäs, aidosti itsekäs, tekee niin kuin parhaaksi näkee. Ei kaupustele, ei odota vastapalvelusta yms. Lyhyesti sanottuna käyttää aina omaa harkintakykyään ja miettii valintojensa seuraksia, että pystyykö elämään niiden kanssa. Ja teki sitten mitä tahansa, hyvää tai pahaa muille, tekee sen aina itsekkäistä syistä. Koska itse itsensä kanssa kuitenkin loppuelämänsä eniten aikaa viettää. Lopulta kukaan meistä ei joudu tekemään tiliä kenellekään muulle kuin omalle itselle...


    • Heh, mutjoo ajattelin ostaa itsekkäästi itselleni kamelinkarvaiset bootsit. Bootsit!

      • Anonyymi

        Kamelinvarpaiset sopis paremmin :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kamelinvarpaiset sopis paremmin :D

        Haha, se oliskin hulvaton näky!!🤣😂👍

        Mikä jottei..tilataan.


    • Anonyymi

      Minä ”koen” jotakin vaikeasti määriteltävää ärsyyntymistä.

      Koen sitä kun käytän sanaa ”koen”. ”Kokemisen” selittäminen on kuin jostain ladon perältä revittäisiin joku kusinen ja ruosteinen viikate, vietäisiin se sivistyksen pariin ja kutsuttaisiin sitä rustiikkiseksi autenttisuudeksi. Kun paskasta leivotaan jotain poliittisesti korrektia.

      Pitäkää autenttisuutenne.

      -flowersreally-

      • Aah, mitä draamaa...

        Annan 9 ja puoli. 🤭👏


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Aah, mitä draamaa...

        Annan 9 ja puoli. 🤭👏

        Haista paska.

        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haista paska.

        -flowersreally-

        Ollaanpas sitä kiukkunen! 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haista paska.

        -flowersreally-

        Auts :( Miten sie tuolleen? :(


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Auts :( Miten sie tuolleen? :(

        Saat säkin haistaa.

        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saat säkin haistaa.

        -flowersreally-

        No kyllä oli vähän pakko kun tuuli luoteesta, pellolta päin. Vähän nirpistelin.

        Elä viiti *kaataa Flown kumoon*, kohta painitaan :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saat säkin haistaa.

        -flowersreally-

        Mulla oli menkat viime viikolla, kaks viikkoo v.tutti. Nyt on hyvä taas :)

        (naurua)


      • Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Auts :( Miten sie tuolleen? :(

        Karkeasta kielenkäytöstä johtuen epäilen ettei ole floweri, vois olla pikku gee tuossa nyt :D

        -harmis-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Karkeasta kielenkäytöstä johtuen epäilen ettei ole floweri, vois olla pikku gee tuossa nyt :D

        -harmis-

        Voi se olla sekin, mutta noi naisten jutut aiheuttaa kyllä karkeaa kielenkäyttöä, niin sillä ajattelin, että ihan oikea Flowkin mahdollista. :)

        Oon ite kerran sanonut tuon saman lauseen kun oli h...vetin paha viikko.

        Anteeksi vieläkin sille henkilölle (palstalla), kenelle tuli niin vastattua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saat säkin haistaa.

        -flowersreally-

        Joku on syönyt ärrimurrikeksejä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Joku on syönyt ärrimurrikeksejä.

        Mikäköhän siinäkin on, että kun sanoo, että nyt ärsyttää, niin heti siinä on lauma pässejä määkimässä

        ”Älä nyt oo tommone”, ”Kui sää nyt noin”

        Bää bää.

        Mähän sanoin, että ärsyttää. Ihan kuin jengi varta vasten haluaisi verta nenästään kun tulevat länkyttämään.

        Tämän tilan tämän tunne nyt otti. Pidätän sen itsekkäästi itselläni. Siitähän tässä oli kyse.

        Kuinka paljon itsekkyyttä on muuten sosiaalisessa kontrollissa, ei haluta sallia vaikka tunteiden näyttämistä itsekkäistä syistä?

        Nii. Haista säkin.

        -flowersreally-


      • Anonyymi

        Ja joku saatanan menkkakorttikin.

        Miltä vuosituhannelta tää jengi oikein on?

        Ei saatana miten säälittävää.

        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikäköhän siinäkin on, että kun sanoo, että nyt ärsyttää, niin heti siinä on lauma pässejä määkimässä

        ”Älä nyt oo tommone”, ”Kui sää nyt noin”

        Bää bää.

        Mähän sanoin, että ärsyttää. Ihan kuin jengi varta vasten haluaisi verta nenästään kun tulevat länkyttämään.

        Tämän tilan tämän tunne nyt otti. Pidätän sen itsekkäästi itselläni. Siitähän tässä oli kyse.

        Kuinka paljon itsekkyyttä on muuten sosiaalisessa kontrollissa, ei haluta sallia vaikka tunteiden näyttämistä itsekkäistä syistä?

        Nii. Haista säkin.

        -flowersreally-

        "Mikäköhän siinäkin on, että kun sanoo, että nyt ärsyttää, niin heti siinä on lauma pässejä määkimässä"

        Se on jotenkin sitä, että vaikka rohkaistaan näyttämään tunteensa, niin ei nyt sitten kuitenkaan mielellään niitä negatiivisia. En mä nyt uskonutkaan että sä nyt niin paljon olet avautunut, että tänne ryhtyisit purkamaan syitä mikä ärsyttää. Jos sä olet Mielensäpahoittajaa lukenut, niin eikös siinäkin ole se idea, että sanotaan kun on mielensä pahoittanut, ettei tule tukoksia.

        Sekin on kai jonkinlaista itsekkyyttä, että jotenkin tuntuu että toisen pitää ensin jotenkin ansaita oikeus negatiivisten tunteiden näyttämiseen.

        jaxuhaleja


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Mikäköhän siinäkin on, että kun sanoo, että nyt ärsyttää, niin heti siinä on lauma pässejä määkimässä"

        Se on jotenkin sitä, että vaikka rohkaistaan näyttämään tunteensa, niin ei nyt sitten kuitenkaan mielellään niitä negatiivisia. En mä nyt uskonutkaan että sä nyt niin paljon olet avautunut, että tänne ryhtyisit purkamaan syitä mikä ärsyttää. Jos sä olet Mielensäpahoittajaa lukenut, niin eikös siinäkin ole se idea, että sanotaan kun on mielensä pahoittanut, ettei tule tukoksia.

        Sekin on kai jonkinlaista itsekkyyttä, että jotenkin tuntuu että toisen pitää ensin jotenkin ansaita oikeus negatiivisten tunteiden näyttämiseen.

        jaxuhaleja

        Vai että jaxuhaleja.

        Laitetaan tämä tännekin

        https://m.youtube.com/watch?v=uGyrJZUFHlU

        -flowers-



    • Itsekkyys ei ole sitä että tehdään mitä itse halutaan, vaan sitä että vaaditaan muita tekemään niin kuin me haluamme.

    • Itsekkyys on monessa mielessä harhaanjohtava käsite. Nykyään se mielletään jollain tavalla positiiviseksi ominaisuudeksi, että kun ollaan sopivasti itsekkäitä, on siitä hyötyä sekä itselle että muille.

      Toki itsekkäästä asenteesta, taikka luonteesta, on hyötyä yksilölle itselleen, ainakin lyhyessä juoksussa taikka pikaista etua itselleen tavoittelevalle. Elämä ei kuitenkaan ole pikajuoksu.

      Itsekkyydestä voidaan ajatella, kuten on ahneudenkin kohdalla, että mitä ahneempi ihminen on, sitä enemmän hän haluaa itselleen ja sitä kautta hän tuottaa välillisesti hyötyä myös läheisilleen. Tässä ei luonnollisestikkaan oteta huomioon sellaisia, jotka eivät ole ahneelle läheisiä, vaan he joutuvat kärsimään tämän yksilön ahneuden kaikessa kauheudessaan. Meillä on historiaan katsoen esimerkkinä ahneudesta esimerkiksi länsimainen orjakauppa vielä 1800-luvullakin.

      Itsekkyys on tietyssä mielessä ahneutta, vaikka ihminen voikin olla itsekäs olematta läpeensä ahne aineellisille asioille. Määritelmän mukaisesti itsekkyys on luonteenpiirre, joka sisältää keskittymisen omaan itseensä muiden kustannuksella, kuten myös että sellainen on henkilö, jolle oma etu on tärkein, eikä hän välitä muista.

      Ahne ei siis välttämättä ole itsekäs, eikä itsekäs ahne.

      Itsekkäästäkin ihmisestä voivat siis muut saada hyötyä ja etua itselleen, mutta itsekäs ei välitä siitä. Hänelle oma etu on aina tärkeimmällä etusijalla. Itsekäs löytää korkeimman kutsumuksen palvellessaan itseään ja omia etujaan, kaikki muu on hänelle toisarvoista taikka yhdentekevää. Mitä väliä on rakkaudella, uskollisuudella taikka rehellisyydellä, elleivät ne palvele itsekkään ihmisen omia pyrkimyksiä, haluja taikka toiveita?

      Voidaan puhua terveellisestä itsekkyydestä, jolloin ei tosiasiassa puhuta itsekkyydestä laisinkaan, vaan omien intressien yhteensovittamisesta muiden kuin omien intressien kanssa. Tällöin lähtökohtana ei ole oma, vaan yhteinen etu. Sen asian käsittämisessä ja sen mukaan toimimisessa ei ole mitään itsekästä, vaan se on tervettä yhteisöllistä järkeä.

      • Anonyymi

        Onko sinun mielestäsi oma etu aina lähtökohtaisesti vastakkainen suhteessa muiden etuun? Voiko sinun mielestäsi toimia niin, ettei sen enempää omaa etua kuin muidenkaan etua tarvitse priorisoida toisen ylitse?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinun mielestäsi oma etu aina lähtökohtaisesti vastakkainen suhteessa muiden etuun? Voiko sinun mielestäsi toimia niin, ettei sen enempää omaa etua kuin muidenkaan etua tarvitse priorisoida toisen ylitse?

        Mielestäni edellisen kommenttini viimeinen kappale vastaa kysymyksiisi.


    • Anonyymi

      "Miten koette itsekkyyden? Koetteko sen negatiivisena tai positiivisena asiana?"

      Jos itse olen itsekäs jossain tilanteessa koen sen varmaan siinä hetkessä hyvänä juttuna, jos huomaan jonkun muun olevan itsekäs koen sen varmaankin huonona juttuna.

      -harmis-

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe