Ja jos on niin missä?
Onko kolminaisuus Raamatussa ?
110
192
Vastaukset
Kolminaisuus on esimerkiksi lähetyskäskyssä Matteuksen Evankeliumin lopussa UT:ssa: "kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimiin."
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Matt. 28:18-20- Anonyymi
Tuo kastekäsky on muutettu jälkikäteen. Brasilialaisessa kirkkoraamatussa lukee että katolinen kirkko muutti nuo sanat. Alkuperäinen kastekäsky käskee kastamaan Jeesuksen nimeen.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kastekäsky on muutettu jälkikäteen. Brasilialaisessa kirkkoraamatussa lukee että katolinen kirkko muutti nuo sanat. Alkuperäinen kastekäsky käskee kastamaan Jeesuksen nimeen.
Huomauttaisin, että lähestyskäsky (kastekäsky) on myös muissakin Evankeliumeissa ja Apostolin teoissakin. Tuskin väittämäsi "brasilialainen" versio koske niitäkin? Mitä todistetta on väitteellesi? Muissakin kohdissa siis voi eroittaa Pyhän Kolminaisuuden!
Matteus 28:18-20
”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”
Markus 16:15-18
”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.”
Luukas 24:46-49
”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta.”
Johannes 20:21-23
”Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.” Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.”
Apostolien teot 1:7-8
”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.- Anonyymi
P.Dinosaurus kirjoitti:
Huomauttaisin, että lähestyskäsky (kastekäsky) on myös muissakin Evankeliumeissa ja Apostolin teoissakin. Tuskin väittämäsi "brasilialainen" versio koske niitäkin? Mitä todistetta on väitteellesi? Muissakin kohdissa siis voi eroittaa Pyhän Kolminaisuuden!
”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”
”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.”
”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta.”
”Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.” Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.”
”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.Ei minulla ole todistetta tuon kirkkoraamatun väitteestä, mutta luin sen Marko Lindin kolminaisuutta käsittelevästä artikkelista.
Kuitenkin koko tuo kolminaisuusoppi on niin ristiriitainen että minulla ainakin on taipumus uskoa helpoimman mukaan, eli että Jeesus rukoili Isäänsä joka olisi korkeampi olento kuin Jeesus. On erittäin hullukurista että Jeesus olisi rukoillut itseään. Eikö olekin?
Tuo oppi on iskostettu pelolla kristikuntaan eikä se minusta ole oikein. Ellet usko tässä asiassa kuin me, et ole krsititty. Vielä kun tässä asiassa toisinajattelijoita on tapettu massoittain, ei ihme että oppia ei uskalleta kyseenalaistaa. Eikä Raamattu kehoita koettelemaan kaiken? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minulla ole todistetta tuon kirkkoraamatun väitteestä, mutta luin sen Marko Lindin kolminaisuutta käsittelevästä artikkelista.
Kuitenkin koko tuo kolminaisuusoppi on niin ristiriitainen että minulla ainakin on taipumus uskoa helpoimman mukaan, eli että Jeesus rukoili Isäänsä joka olisi korkeampi olento kuin Jeesus. On erittäin hullukurista että Jeesus olisi rukoillut itseään. Eikö olekin?
Tuo oppi on iskostettu pelolla kristikuntaan eikä se minusta ole oikein. Ellet usko tässä asiassa kuin me, et ole krsititty. Vielä kun tässä asiassa toisinajattelijoita on tapettu massoittain, ei ihme että oppia ei uskalleta kyseenalaistaa. Eikä Raamattu kehoita koettelemaan kaiken?KYSYNKIN VAKAVALLA RINTAÄÄNELLÄ ETTÄ OLIKO NE KRISTITTYJÄ JOTKA MURHASIVAT UNITAAREJA (NIITÄ JOTKA EIVÄT USKONEET ETTÄ JEESUS OLISI JUMALA) MASSOITTAIN? Katolinen porttokirkko hoiteli näitä hommia. Se lanseerasi opin jota oli pakko uskoa tai muuten lähti henki. Onko se kristillistä, kysyn vain?
Anonyymi kirjoitti:
Ei minulla ole todistetta tuon kirkkoraamatun väitteestä, mutta luin sen Marko Lindin kolminaisuutta käsittelevästä artikkelista.
Tuo oppi on iskostettu pelolla kristikuntaan eikä se minusta ole oikein. Ellet usko tässä asiassa kuin me, et ole krsititty. Vielä kun tässä asiassa toisinajattelijoita on tapettu massoittain, ei ihme että oppia ei uskalleta kyseenalaistaa. Eikä Raamattu kehoita koettelemaan kaiken?Anonyymi: "Kuitenkin koko tuo kolminaisuusoppi on niin ristiriitainen että minulla ainakin on taipumus uskoa helpoimman mukaan, eli että Jeesus rukoili Isäänsä joka olisi korkeampi olento kuin Jeesus. On erittäin hullukurista että Jeesus olisi rukoillut itseään. Eikö olekin?"
Minusta päinvastoin se kohta, jossa Jeesus rukoilee Getsemanessa pyytäen, että malja otetaan pois - on Raamatun hienoimpia kohtia!
Jeesus sanoi: ”Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun.” (Mark. 14:36)
Miksi pidän tuota hienoimpana kohtana, sillä Jumala on tullut ihmiseksi ja kokee ihmisenä epäilyksen sekä haluaa välttää tuskaa/kuolemaa. Lähettäjän tahto on suurempi kuin Jumalan ihmisenä olon tahto! Jeesus on samalla ihminen täysin. Jumala haluaa olla ihminen, jotta voisi antaa uhrin, joka kumoaa koko juutalaisen uhrikulttuurin. Jumala sovittaa ihmisten synnit tulemalla lihaksi.
Jeesus sanoi: ”Lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki.” (Joh. 6:39)
Ei enempää aiheesta, sillä en ole teologi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KYSYNKIN VAKAVALLA RINTAÄÄNELLÄ ETTÄ OLIKO NE KRISTITTYJÄ JOTKA MURHASIVAT UNITAAREJA (NIITÄ JOTKA EIVÄT USKONEET ETTÄ JEESUS OLISI JUMALA) MASSOITTAIN? Katolinen porttokirkko hoiteli näitä hommia. Se lanseerasi opin jota oli pakko uskoa tai muuten lähti henki. Onko se kristillistä, kysyn vain?
Kristillisyydestä ei pirukaan ota selvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oppi on iskostettu pelolla kristikuntaan eikä se minusta ole oikein. Ellet usko tässä asiassa kuin me, et ole krsititty. Vielä kun tässä asiassa toisinajattelijoita on tapettu massoittain, ei ihme että oppia ei uskalleta kyseenalaistaa. Eikä Raamattu kehoita koettelemaan kaiken?Korjaus. Piti kysyä että eikö Raamattu kehoita koettelemaan kaiken? Kyllä tämänkin asian saa koetelle eikä sitä tarvitse pelätä. Pelko estää ihmistä ajattelemasta omilla aivoillaan.
- Anonyymi
> Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Raamattu ei kuitenkaan sano nimen olevan Kolminaisuus.
"Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä
Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin."
John 17:11
Jumala on antanut Jeesukselle oman nimensä käyttöön. Ja Jeesus toimi Jumalan nimessä/nimissä ja teki sopimuksen ihmisten kanssa. Jeesus ei kuitenkaan puhunut omiaan vaan sen, mitä Jumala oli hänen käskenyt puhua.
"Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut.""
Joh. 12:49-50
Jumala on suurempi kuin Jeesus ja ainoa tosi Jumala.
"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
Joh. 17:3
"Isä on minua suurempi."
Joh. 14:28
On surullista ja ironista, että "kristityt" sanovat Jeesuksen olevan Jumala, mutta halveksivat sitä mitä Jeesus itse opetti. Tekopyhyys on aika tapissa. - Anonyymi
P.Dinosaurus kirjoitti:
”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.Jeesuksen suuhun on evankeliumeissa laitettu ehtoollisen asetussanat, vaikka Paavali antaa itse ne tiedoksi. Samoin Pyhä henki -termi tulee esille vasta apostolien tekojen 19 luvun mukaan noin 25 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen - myös Paavalin antamana.
Apostolien tekojen - kun Paavali ei ole päässyt itse kirjoittamaan - kertomus kumoaa kaiken. Jopa helluntain tarinan Pyhän hengen vuodatuksesta. Kaikki on sävellettyä tarinaa vain Paavalin syntioppiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Raamattu ei kuitenkaan sano nimen olevan Kolminaisuus.
"Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä
Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin."
John 17:11
Jumala on antanut Jeesukselle oman nimensä käyttöön. Ja Jeesus toimi Jumalan nimessä/nimissä ja teki sopimuksen ihmisten kanssa. Jeesus ei kuitenkaan puhunut omiaan vaan sen, mitä Jumala oli hänen käskenyt puhua.
"Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut.""
Joh. 12:49-50
Jumala on suurempi kuin Jeesus ja ainoa tosi Jumala.
"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
Joh. 17:3
"Isä on minua suurempi."
On surullista ja ironista, että "kristityt" sanovat Jeesuksen olevan Jumala, mutta halveksivat sitä mitä Jeesus itse opetti. Tekopyhyys on aika tapissa."Isä on minua suurempi."
Kuinka tuonkaan kohdan muulla tavoin ymmärtäisi kuin mitä siinä lukee? Minkä takia tuokin kohta pitää selittää jollain muulla tavoin? Eikö Jumalan tarkoitus ole, että mökin mummokin ymmärtää asiat loogisesti? Nyt tätä kolminaisuusoppia ei taatusti ymmärrä yksikään ihminen tyhjenytävästi, ei yksikään kirjanoppinut, mutta sepittää hän kyllä sen jollakin tavoin osaa. Siihen on vain kuoleman uhallakin (onneksi ei enää tapeta ihmisiä jotka eivät usko kolminaisuusopin mukaan) pakko uskoa, tai ei olla kristittyjä. Onko tämä oikein? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Isä on minua suurempi."
Kuinka tuonkaan kohdan muulla tavoin ymmärtäisi kuin mitä siinä lukee? Minkä takia tuokin kohta pitää selittää jollain muulla tavoin? Eikö Jumalan tarkoitus ole, että mökin mummokin ymmärtää asiat loogisesti? Nyt tätä kolminaisuusoppia ei taatusti ymmärrä yksikään ihminen tyhjenytävästi, ei yksikään kirjanoppinut, mutta sepittää hän kyllä sen jollakin tavoin osaa. Siihen on vain kuoleman uhallakin (onneksi ei enää tapeta ihmisiä jotka eivät usko kolminaisuusopin mukaan) pakko uskoa, tai ei olla kristittyjä. Onko tämä oikein?Jeesuksen ollessa maan päällä Isä oli Häntä suurempi. Jeesus oli orjan asemassa (Fil 2:7) Nyt Jeesus istuu Isän oikeassa puolella eli on Isän vertainen. Hyvin simppeliä. Raamattu opettaa yhtä Jumalaa joka on ilmaissut meille itsensä Isänä, poikana ja Pyhänä Henkenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen ollessa maan päällä Isä oli Häntä suurempi. Jeesus oli orjan asemassa (Fil 2:7) Nyt Jeesus istuu Isän oikeassa puolella eli on Isän vertainen. Hyvin simppeliä. Raamattu opettaa yhtä Jumalaa joka on ilmaissut meille itsensä Isänä, poikana ja Pyhänä Henkenä.
Isän henki sukelsi materiaaliseen maailmaan ja syntyi Jeesuksena. Isä on Jeesusta suurempi siinä mielessä että Jeesus-vaihe kesti vain 30 vuotta ja isä-vaihe aluksi 6000 vuotta juutalaisten Jahvena ja sukellusreissun jälkeen 2000 vuotta kristittyjen taivaanisänä.
- Anonyymi
P.Dinosaurus kirjoitti:
Anonyymi: "Kuitenkin koko tuo kolminaisuusoppi on niin ristiriitainen että minulla ainakin on taipumus uskoa helpoimman mukaan, eli että Jeesus rukoili Isäänsä joka olisi korkeampi olento kuin Jeesus. On erittäin hullukurista että Jeesus olisi rukoillut itseään. Eikö olekin?"
Minusta päinvastoin se kohta, jossa Jeesus rukoilee Getsemanessa pyytäen, että malja otetaan pois - on Raamatun hienoimpia kohtia!
Jeesus sanoi: ”Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun.” (Mark. 14:36)
Miksi pidän tuota hienoimpana kohtana, sillä Jumala on tullut ihmiseksi ja kokee ihmisenä epäilyksen sekä haluaa välttää tuskaa/kuolemaa. Lähettäjän tahto on suurempi kuin Jumalan ihmisenä olon tahto! Jeesus on samalla ihminen täysin. Jumala haluaa olla ihminen, jotta voisi antaa uhrin, joka kumoaa koko juutalaisen uhrikulttuurin. Jumala sovittaa ihmisten synnit tulemalla lihaksi.
Jeesus sanoi: ”Lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki.” (Joh. 6:39)
Ei enempää aiheesta, sillä en ole teologi.Kieltämättä bipolaarisinta tekstiä pitkään aikaan. Onko näitä "Jumala kokee epäilyksen"- luulevia paljonkin? Jos joku on lähetetty eli lähettiläs niin onko hän tärkeämpi kuin se, joka toimii lähettäjänä? Lähettikö Jeesus itsensä ja teeskenteli sen jälkeen rukoilevansa jotain toista?
Kun Jeesus palasi taivaaseen uhrikuoleman jälkeen, hän esitti uhrinsa arvon Jumalalle ja sen jälkeen hän "istui korkeuksissa Majesteetin oikealle puolelle" (Hepr.1:3). Jeesusta verrattiin liiton vahvistajana Moosekseen (Hepr.3:1,2), nousseen enkeleitä mahtavemmaksi (Hepr.1:4) ja hänet on korotettu "ylimmäiseksi papiksi" (Hepr. 5:5). Hän ei korottanut itseään vaan "hänet korotti Hän, joka sanoi hänestä: "Sinä olet minun poikani. Minusta on tänään tullut sinun Isäsi" (Hepr.5:5). Mikä oli ylimmäisen papin tehtävä? Hän on Jumalan edustaja, palvelee Jumalaa tietyin valtuuksin mutta ei ikinä ole palvottu vaan on palvelija.
Palkkioksi uhrautuvaisuudesta ja uskollisuudesta Jumala alisti "kaiken hänen valtaansa" määräytyksi ajaksi (Hepr.2:8). Jeesus "palvelee pyhässä paikassa" Jumalaa korkeimmassa mahdollisessa palvonta-asemassa (Hepr.8:1,2).
Kyseessä on selkeä valtajärjestys joka tuodaan esiin myös 1.Kor.11:3: "Mutta haluan teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää". Tämä tosin harmittaa paitsi feministejä niin myös Jeesuksen jumaluuden kannattajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristillisyydestä ei pirukaan ota selvää.
uskovaisuus ei olekaan pirulle eikä hänen omilleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kieltämättä bipolaarisinta tekstiä pitkään aikaan. Onko näitä "Jumala kokee epäilyksen"- luulevia paljonkin? Jos joku on lähetetty eli lähettiläs niin onko hän tärkeämpi kuin se, joka toimii lähettäjänä? Lähettikö Jeesus itsensä ja teeskenteli sen jälkeen rukoilevansa jotain toista?
Kun Jeesus palasi taivaaseen uhrikuoleman jälkeen, hän esitti uhrinsa arvon Jumalalle ja sen jälkeen hän "istui korkeuksissa Majesteetin oikealle puolelle" (Hepr.1:3). Jeesusta verrattiin liiton vahvistajana Moosekseen (Hepr.3:1,2), nousseen enkeleitä mahtavemmaksi (Hepr.1:4) ja hänet on korotettu "ylimmäiseksi papiksi" (Hepr. 5:5). Hän ei korottanut itseään vaan "hänet korotti Hän, joka sanoi hänestä: "Sinä olet minun poikani. Minusta on tänään tullut sinun Isäsi" (Hepr.5:5). Mikä oli ylimmäisen papin tehtävä? Hän on Jumalan edustaja, palvelee Jumalaa tietyin valtuuksin mutta ei ikinä ole palvottu vaan on palvelija.
Palkkioksi uhrautuvaisuudesta ja uskollisuudesta Jumala alisti "kaiken hänen valtaansa" määräytyksi ajaksi (Hepr.2:8). Jeesus "palvelee pyhässä paikassa" Jumalaa korkeimmassa mahdollisessa palvonta-asemassa (Hepr.8:1,2).
Kyseessä on selkeä valtajärjestys joka tuodaan esiin myös 1.Kor.11:3: "Mutta haluan teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää". Tämä tosin harmittaa paitsi feministejä niin myös Jeesuksen jumaluuden kannattajia."Jos joku on lähetetty eli lähettiläs niin onko hän tärkeämpi kuin se, joka toimii lähettäjänä? Lähettikö Jeesus itsensä ja teeskenteli sen jälkeen rukoilevansa jotain toista?"
Profeetat ovat jumalan lähettämiä edustajia. Jeesus oli pelkkä profeetta. Lähetyskäsky on lähetyskäsky, mutta tarkoittaako se Jumalan kolminaisuutta?
Jos Jeesukselle on annettu "kaikki valta", niin merkitseekö se sitä, että tuo valta on hänellä ollut aina?
»Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin."
Kolminaisuusoppi oli jonkinlainen brexit juutalaisuudesta. Pitkään vatvottiin.- Anonyymi
Eli Isän (jumala) pojan ja pyhän hengen
Eli kolme eri entiteettiä joiden nimeen kastetaan, missään ei sanota samaksi,paitsi Paavalin kirjeen versioossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isän henki sukelsi materiaaliseen maailmaan ja syntyi Jeesuksena. Isä on Jeesusta suurempi siinä mielessä että Jeesus-vaihe kesti vain 30 vuotta ja isä-vaihe aluksi 6000 vuotta juutalaisten Jahvena ja sukellusreissun jälkeen 2000 vuotta kristittyjen taivaanisänä.
sekavaa selitystä kannattamaan oppirakennelmaa jonka Paavali kirjeissään loi
Anonyymi kirjoitti:
Eli Isän (jumala) pojan ja pyhän hengen
Eli kolme eri entiteettiä joiden nimeen kastetaan, missään ei sanota samaksi,paitsi Paavalin kirjeen versioossa.Anonyymi: "Eli Isän (jumala) pojan ja pyhän hengen
Eli kolme eri entiteettiä joiden nimeen kastetaan, missään ei sanota samaksi,paitsi Paavalin kirjeen versioossa."
Eli tarkoitat Paavalin kirjeellä Roomalaiskirjeen lukua 8, jossa on Hengestä, Pojasta ja Isästä jonkinlainen Paavalin "kolminaisuusoppi" ?
"Roomalaiskirje:
8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
8:27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
8:28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
8:30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
8:31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
8:32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?
8:33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.
8:34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
8:35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
8:36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina."
8:37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
8:38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
8:39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
- Anonyymi
Vanhassa KirkkoRaamatussa vuodelta 1776 on tallessa tuo Apostoli Johaneksen kirjeessä!
- Anonyymi
Biblia eli VanhaKikkoRaamattu vuodelta 1776 löytyy netistä!
- Anonyymi
Kirkolliskokouksen päätös !
Käsittääkseni ei perustu mihinkään muuhun ?
Uskonnot ovat syvältä ! Ei ole kolminaisuutta Raamatussa.
Sitä on kyllä yritetty sinne väärin kääntämällä saada, kuten on yritetty tehdä väkisin Jeesuksestakin Jumala.
Tyrannikeisari Konstantinus määräsi käyttöön kolminaisuusopin 1300-luvulla.
Keisari ei määrätessään ollut itse kristitty.Pe.ku: "Ei ole kolminaisuutta Raamatussa. Sitä on kyllä yritetty sinne väärin kääntämällä saada, kuten on yritetty tehdä väkisin Jeesuksestakin Jumala. Tyrannikeisari Konstantinus määräsi käyttöön kolminaisuusopin 1300-luvulla. Keisari ei määrätessään ollut itse kristitty"
Tuossa väitteessäsi on kaikki väärässä. Kolminaisuutta on Raamatussa läpi Evankeliumeitten. Konstantinut Suuri ei ollut tyrannikeisari. Hän ei määrännyt 1300-luvulla kolminaisuusoppia, sillä eli tuhat vuotta aikasemmin. Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että hän oli jonkinlainen kristitty ehkä jo ennen kuolinvuoteensa kastetta. Hänen kristitty äitinsä vaikutti häneen niin, että hänet voidaan katsoa olevan ehkä kristitty jo kirkolliskokouksen aikana, jonka hän oli koolle kutsunut ja jonka kunniapuheenjohtaja hän oli.
Oliko kenties tahallista esittää sellaisia väitteitä, jotka eivät pitäneet juuri miltään osin paikkansa!P.Dinosaurus kirjoitti:
Pe.ku: "Ei ole kolminaisuutta Raamatussa. Sitä on kyllä yritetty sinne väärin kääntämällä saada, kuten on yritetty tehdä väkisin Jeesuksestakin Jumala. Tyrannikeisari Konstantinus määräsi käyttöön kolminaisuusopin 1300-luvulla. Keisari ei määrätessään ollut itse kristitty"
Tuossa väitteessäsi on kaikki väärässä. Kolminaisuutta on Raamatussa läpi Evankeliumeitten. Konstantinut Suuri ei ollut tyrannikeisari. Hän ei määrännyt 1300-luvulla kolminaisuusoppia, sillä eli tuhat vuotta aikasemmin. Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että hän oli jonkinlainen kristitty ehkä jo ennen kuolinvuoteensa kastetta. Hänen kristitty äitinsä vaikutti häneen niin, että hänet voidaan katsoa olevan ehkä kristitty jo kirkolliskokouksen aikana, jonka hän oli koolle kutsunut ja jonka kunniapuheenjohtaja hän oli.
Oliko kenties tahallista esittää sellaisia väitteitä, jotka eivät pitäneet juuri miltään osin paikkansa!Konstantinus Suuresta, hänen tyrannimaisuudestaan ja määräyksestään kirkolliskokouksessa on ihan oikeaa historiatietoa.
Tuo kaikki on myös Wikipediasta luettavissa:
Konstantinus määräsi kolminaisuusopin:
"Konstantinus määräsi kokouksen pidettäväksi Nikaiassa, jotta hän saattaisi itse osallistua siihen.Nikaiassa vuonna 325. Kokous tuomitsi areiolaisuuden harhaopiksi. Konstantinus määräsi areiolaiset maanpakoon. "
Seuraavana vuonna 326 Keisari teki yhden tyrannimaisuutensa, kun murhasi oman poikansa.
Vasta kuolinvuoteellaan hänen sanotaan kääntyneen kristyksi ja ottaneen kasteen.Pe.ku kirjoitti:
Konstantinus Suuresta, hänen tyrannimaisuudestaan ja määräyksestään kirkolliskokouksessa on ihan oikeaa historiatietoa.
Tuo kaikki on myös Wikipediasta luettavissa:
Konstantinus määräsi kolminaisuusopin:
"Konstantinus määräsi kokouksen pidettäväksi Nikaiassa, jotta hän saattaisi itse osallistua siihen.Nikaiassa vuonna 325. Kokous tuomitsi areiolaisuuden harhaopiksi. Konstantinus määräsi areiolaiset maanpakoon. "
Seuraavana vuonna 326 Keisari teki yhden tyrannimaisuutensa, kun murhasi oman poikansa.
Vasta kuolinvuoteellaan hänen sanotaan kääntyneen kristyksi ja ottaneen kasteen.Luepa kokonaan se teksti niin ymmärrät, että se liittyi laajempaan paineeseen Areioksen kannattajien taholla. Keisari ei toiminut kuin tyranni vaan kuin viisas halitsija. Myöhemmin hänen poikansa ollessa sekä Itäisen että Läntisen Rooman keisari areiolaiset olivat vallassa ja karkoittivat puolestaan heitä vastustaneita kirkon miehiä Rooman valtakunnasta. Suosittelisin, että opiskelisit vähän enemmän esimerkiksi kirkonhistoriaa ennen kuin tulet esittämään, että 1300-luvulla Konstantinus teki jotain? Itse menen tammikuussa kirkkohistorian ensimmäiselle luennolle teologiassa. Suosittelen sinullekin teologiaa kirkkohistorian alueelta, jotta olisit väitteissäsi ainakin oikealla vuosituhannella??
https://fi.wikipedia.org/wiki/Konstantinus_Suuri
"Nikaian kirkolliskokous
Pian Liciniuksen kukistumisen jälkeen Konstantinus matkusti Antiokiaan, jossa hän huomasi, kuinka laajalle areiolaisuus oli levinnyt. Konstantinus määräsi tärkeimmän teologisen neuvonantajansa, piispa Hosius Kordubalaisen, matkustamaan Aleksandriaan mukanaan kirje, jossa keisari määräsi Areioksen selvittämään riitansa Aleksandrian piispa Aleksandroksen kanssa. Hosius ei kuitenkaan onnistunut ja hän lupasi järjestää suuren kokouksen, jossa asia puitaisiin. Konstantinus määräsi kokouksen pidettäväksi Nikaiassa, jotta hän saattaisi itse osallistua siihen. Konstantinus halusi kokouksen olevan ekumeeninen, eli koko maailman käsittävä. Keisari lupasi myös maksaa kaikkien kokoukseen saapuvien piispojen matkakulut.[14]
Ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous kokoontui Nikaiassa vuonna 325. Kokous tuomitsi areiolaisuuden harhaopiksi.[2][15] Konstantinus määräsi areiolaiset maanpakoon. Samalla päätettiin myös, että kaikki kirkot juhlisivat pääsiäistä samaan aikaan."- Anonyymi
P.Dinosaurus kirjoitti:
Luepa kokonaan se teksti niin ymmärrät, että se liittyi laajempaan paineeseen Areioksen kannattajien taholla. Keisari ei toiminut kuin tyranni vaan kuin viisas halitsija. Myöhemmin hänen poikansa ollessa sekä Itäisen että Läntisen Rooman keisari areiolaiset olivat vallassa ja karkoittivat puolestaan heitä vastustaneita kirkon miehiä Rooman valtakunnasta. Suosittelisin, että opiskelisit vähän enemmän esimerkiksi kirkonhistoriaa ennen kuin tulet esittämään, että 1300-luvulla Konstantinus teki jotain? Itse menen tammikuussa kirkkohistorian ensimmäiselle luennolle teologiassa. Suosittelen sinullekin teologiaa kirkkohistorian alueelta, jotta olisit väitteissäsi ainakin oikealla vuosituhannella??
https://fi.wikipedia.org/wiki/Konstantinus_Suuri
"Nikaian kirkolliskokous
Pian Liciniuksen kukistumisen jälkeen Konstantinus matkusti Antiokiaan, jossa hän huomasi, kuinka laajalle areiolaisuus oli levinnyt. Konstantinus määräsi tärkeimmän teologisen neuvonantajansa, piispa Hosius Kordubalaisen, matkustamaan Aleksandriaan mukanaan kirje, jossa keisari määräsi Areioksen selvittämään riitansa Aleksandrian piispa Aleksandroksen kanssa. Hosius ei kuitenkaan onnistunut ja hän lupasi järjestää suuren kokouksen, jossa asia puitaisiin. Konstantinus määräsi kokouksen pidettäväksi Nikaiassa, jotta hän saattaisi itse osallistua siihen. Konstantinus halusi kokouksen olevan ekumeeninen, eli koko maailman käsittävä. Keisari lupasi myös maksaa kaikkien kokoukseen saapuvien piispojen matkakulut.[14]
Ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous kokoontui Nikaiassa vuonna 325. Kokous tuomitsi areiolaisuuden harhaopiksi.[2][15] Konstantinus määräsi areiolaiset maanpakoon. Samalla päätettiin myös, että kaikki kirkot juhlisivat pääsiäistä samaan aikaan."Konstantinus tunnetaan historiankirjoista tyrannikeisarina.
Kolminaisuusoppia ei tosiaan ollut kuin vasta 300-luvulta alkaen.
Jeesus juutalaisena edusti ykseysoppia, josta ei saisi hänen mukaansa muuttaa piirtoakaan.
Alkukirkoissa ei ollut kolminaisúusoppia. - Anonyymi
Keisari Konstantinus Suuri määräsi kolminaisuusopin 300-luvula - tarkemmin 325, kun oli mestauttanut ensin Catherinen ja keisarin valitsemat viisaat miehet, joiden kanssa Catherine väitteli Jeesuksen sanojen viisaudesta. Näin kirkko sai haltuunsa tuon viisauden, mutta teki aivan jotakin muuta kansanhallintaan - määräsi samalla myös Jeesuksen alkuperäiset opetukset hävitettäväksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keisari Konstantinus Suuri määräsi kolminaisuusopin 300-luvula - tarkemmin 325, kun oli mestauttanut ensin Catherinen ja keisarin valitsemat viisaat miehet, joiden kanssa Catherine väitteli Jeesuksen sanojen viisaudesta. Näin kirkko sai haltuunsa tuon viisauden, mutta teki aivan jotakin muuta kansanhallintaan - määräsi samalla myös Jeesuksen alkuperäiset opetukset hävitettäväksi.
Nämä kirjoitukset, jotka kirkko määräsi hävitettäväksi löytyivät sinetöidyistä ruukuista autiomaasta vuonna 1945 ja löytöä kutsutaan Nag Hammadin kirjastoksi. Siellä oli mm. Jeesuksen alkuperäisten sanojen kokoelma, josta selviää, että Jeesuksella oli kaksoisveli sekä eräs Paavalin kirje, josta vastaavasti selviää, että Jeesuksella oli lapsia.
Anonyymi kirjoitti:
Konstantinus tunnetaan historiankirjoista tyrannikeisarina.
Jeesus juutalaisena edusti ykseysoppia, josta ei saisi hänen mukaansa muuttaa piirtoakaan.
Alkukirkoissa ei ollut kolminaisúusoppia.Anonyymi: "Konstantinus tunnetaan historiankirjoista tyrannikeisarina."
Laitetaan google.fi:n hakusanaksi "tyranni konstantinus". Vastaus on se, että harvoissa historiankirjoituksissa tunnetaan Konstantinus tyrannina. Esimerkiksi wikipedian pitkä teksti ei mainitse häntä tyranniksi koskaan. En kiistä, etteikö tätä keisaria ole leimattu tyranniksi, mutta se käsitys ei minun tietojeni mukaan ole historian valtavirtaa. Jo kaksi sataa vuotta elinaikansa jälkeen hänet leimattiin tyranniksi, mutta vallalla on käsitys, että lähinnä suoritti muutaman murhan, kielsi areolaisen harhahopin ja lakkautti neljä pakanatemppeliä suosien kristittyjä. Kristittyt historiankirjoituksena hänet on pidetty Konstantinus Suurena, joka lopetti kristittyjen vainot ja suhtautui siihen sallivaksi eli hänet koettu jopa jonkinlaisena tyrannin "vastakohtana".
Anonyymi: "Kolminaisuusoppia ei tosiaan ollut kuin vasta 300-luvulta alkaen.
Jeesus juutalaisena edusti ykseysoppia, josta ei saisi hänen mukaansa muuttaa piirtoakaan. Alkukirkoissa ei ollut kolminaisúusoppia."
Kolminaisuusoppia ei ehkä muotoiltu missään kirkolliskokouksessa tarkasti ennen 300-lukua, mutta käsite oli olemassa ainakin 200-luvulla ja Raamatun kohdissa käsite - Isä, Poika ja Pyhä Henki - oli olemassa jo Evankeliumeissa.
"Kolminaisuusoppi dogmina syntyi tarpeesta määritellä käsitteellisesti ja analyyttisesti kristillisiä totuuksia kristinuskon levitessä hellenistiseen ja roomalaiseen maailmaan. Ensimmäisenä käsitettä ”kolminaisuus” käytti Tertullianus 200-luvulla."
"Myös Uuden testamentin jumalakuva on eksegeettisen tutkimuksen mukaan jonkin verran heterogeeninen. Uuden testamentin aineisto sisältää kuitenkin jo selviä viitteitä kolmiyhteisestä jumalakäsityksestä. Isä, Poika ja Pyhä Henki mainitaan kaikki yhdessä kastekäskyssä (Matt. 28:19) sekä apostolisessa siunauksessa (2 Kor. 13:13). Evankeliumeissa Jeesus antaa viitteitä samastumisestaan Jumalan kanssa (”Minä ja Isä olemme yhtä”) sekä tunnustaa olevansa Jumalan Poika. Juutalaisille tämä oli jumalanpilkkaa, ja siitä seurasi kuolemanrangaistus. Apostolisissa kirjeissä Jeesuksen sanotaan olevan Jumala (Room. 9:5, 1. Joh. 5:20). Paavali kuvaa Kristuksen kahtalaista luontoa mm. Room. 1: 3–4. Pyhä Henki mainitaan Uudessa testamentissa sekä Jumalan että Jeesuksen Henkenä. Jeesuksen kasteessa oli läsnä Isän Jumalan sanat ja Pyhä Henki kyyhkysen muodossa (Matt. 3:16–17). Johanneksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan kahdesti Jumalaksi, evankeliumin alussa ja lopussa (Joh. 1:18; 20:28).
Toisaalta, vaikka jotkin yksittäiset raamatunkohdat näyttävät tukevan kolminaisuusoppia, tekstiyhteyden ja muiden raamatunkohtien tarkasteleminen voi johtaa kuitenkin eri päätelmään. Esimerkiksi Jeesus sanoi: ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh 10:30). Yksinään tämä jae näyttäisi viittaavan kolminaisuuteen. Kuitenkin Johanneksen 17. luvun jakeissa 21,22 Jeesus rukoilee seuraajistaan: "Että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä". Jeesus käytti sanaa ”yhtä” vastaavaa samaa kreikkalaista sanaa (hen) kaikissa näissä tapauksissa. "Yhtä"-oleminen ei siis selvästikään viittaa kolminaisuuteen, vaan keskinäiseen ykseyteen, joka vallitsee Jeesuksen seuraajien keskuudessa, samoin kuin Jeesuksen ja Jumalan välillä.
Kolminaisuusopin eräs välttämätön piirre on käsitys Jeesuksen pre-eksistenssistä, olemassaolosta ennen syntymää ihmiseksi. Sen tueksi on viitattu Sananlaskujen kirjassa esiintyvään jumalalliseen ja personifioituun viisauteen (Snl. 8). Uudessa testamentissa pre-eksistenssi näkyy selvimmin Johanneksen evankeliumin alussa (Joh. 1: 1–18) ja Paavalin kirjeessä filippiläisille (kenosis-hymni Fil. 2: 6–7). "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konstantinus tunnetaan historiankirjoista tyrannikeisarina.
Alkukirkoissa ei ollut kolminaisúusoppia."Jeesus juutalaisena edusti ykseysoppia, josta ei saisi hänen mukaansa muuttaa piirtoakaan."
Jeesus ja juutalaiset eivät kannattaneet ykseysoppia. Vasta 1100-luvulla jKr yritti Maimonides muotoilla juutalaiset prinsiipit, joihin kuului jumalan ykseys, ja ensimmäistä kertaa yritettiin ykseyttä dogmatisoida juutalaisuudessa. Maimonides kohtasi kovaa kritiikkiä, eivätkä juutalaiset hyväksyneet ykseyttä.
Rautakaudella juutalaisilla oli aika paljonkin jumalia, joista monet mainitaan Raamatussakin, ja esim. 700eaa ajalta olevissa juutalaisissa hautakivissä on kaiverrettuna yleensä useampienkin jumalien nimiä. Toivotaan esim. että Jahve ja Asera-jumalatar siunaavat vainajaa.
Vanhojen juutalaisten jumalien olemassaoloa ei missään kielletä, ainoastaan suositellaan israelilaisia palvomaan ainoastaan Jahvea n. 500eaa lähtien eikä enää muita juutalaisia jumalia. Muut kansat tietysti saavat palvoa mitä jumalia tahansa, eikä sitä VT:ssä kielletä.
Juutalaiset eivät esim. kiellä hinduja palvomasta omia jumaliaan, ja hindut eivät voi juutalaiseksi edes kääntyä jos ei ole syntymätodistusta joka osoittaa vähintään äidin olevan juutalainen. Juutalaiseksi voi ainoastaan syntyä mutta lähetyskäskyä siinä ei ole. On täysin OK muiden kansojen palvoa muita jumalia ja pitää uskontonsa, ja juutalaiset eivät edes kiellä muiden uskontojen jumalien olemassaoloa, kuten eivät kiellä omiakaan vanhoja jumaliaan. - Anonyymi
P.Dinosaurus kirjoitti:
Anonyymi: "Konstantinus tunnetaan historiankirjoista tyrannikeisarina."
Laitetaan google.fi:n hakusanaksi "tyranni konstantinus". Vastaus on se, että harvoissa historiankirjoituksissa tunnetaan Konstantinus tyrannina. Esimerkiksi wikipedian pitkä teksti ei mainitse häntä tyranniksi koskaan. En kiistä, etteikö tätä keisaria ole leimattu tyranniksi, mutta se käsitys ei minun tietojeni mukaan ole historian valtavirtaa. Jo kaksi sataa vuotta elinaikansa jälkeen hänet leimattiin tyranniksi, mutta vallalla on käsitys, että lähinnä suoritti muutaman murhan, kielsi areolaisen harhahopin ja lakkautti neljä pakanatemppeliä suosien kristittyjä. Kristittyt historiankirjoituksena hänet on pidetty Konstantinus Suurena, joka lopetti kristittyjen vainot ja suhtautui siihen sallivaksi eli hänet koettu jopa jonkinlaisena tyrannin "vastakohtana".
Anonyymi: "Kolminaisuusoppia ei tosiaan ollut kuin vasta 300-luvulta alkaen.
Jeesus juutalaisena edusti ykseysoppia, josta ei saisi hänen mukaansa muuttaa piirtoakaan. Alkukirkoissa ei ollut kolminaisúusoppia."
Kolminaisuusoppia ei ehkä muotoiltu missään kirkolliskokouksessa tarkasti ennen 300-lukua, mutta käsite oli olemassa ainakin 200-luvulla ja Raamatun kohdissa käsite - Isä, Poika ja Pyhä Henki - oli olemassa jo Evankeliumeissa.
"Kolminaisuusoppi dogmina syntyi tarpeesta määritellä käsitteellisesti ja analyyttisesti kristillisiä totuuksia kristinuskon levitessä hellenistiseen ja roomalaiseen maailmaan. Ensimmäisenä käsitettä ”kolminaisuus” käytti Tertullianus 200-luvulla."
"Myös Uuden testamentin jumalakuva on eksegeettisen tutkimuksen mukaan jonkin verran heterogeeninen. Uuden testamentin aineisto sisältää kuitenkin jo selviä viitteitä kolmiyhteisestä jumalakäsityksestä. Isä, Poika ja Pyhä Henki mainitaan kaikki yhdessä kastekäskyssä (Matt. 28:19) sekä apostolisessa siunauksessa (2 Kor. 13:13). Evankeliumeissa Jeesus antaa viitteitä samastumisestaan Jumalan kanssa (”Minä ja Isä olemme yhtä”) sekä tunnustaa olevansa Jumalan Poika. Juutalaisille tämä oli jumalanpilkkaa, ja siitä seurasi kuolemanrangaistus. Apostolisissa kirjeissä Jeesuksen sanotaan olevan Jumala (Room. 9:5, 1. Joh. 5:20). Paavali kuvaa Kristuksen kahtalaista luontoa mm. Room. 1: 3–4. Pyhä Henki mainitaan Uudessa testamentissa sekä Jumalan että Jeesuksen Henkenä. Jeesuksen kasteessa oli läsnä Isän Jumalan sanat ja Pyhä Henki kyyhkysen muodossa (Matt. 3:16–17). Johanneksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan kahdesti Jumalaksi, evankeliumin alussa ja lopussa (Joh. 1:18; 20:28).
Toisaalta, vaikka jotkin yksittäiset raamatunkohdat näyttävät tukevan kolminaisuusoppia, tekstiyhteyden ja muiden raamatunkohtien tarkasteleminen voi johtaa kuitenkin eri päätelmään. Esimerkiksi Jeesus sanoi: ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh 10:30). Yksinään tämä jae näyttäisi viittaavan kolminaisuuteen. Kuitenkin Johanneksen 17. luvun jakeissa 21,22 Jeesus rukoilee seuraajistaan: "Että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä". Jeesus käytti sanaa ”yhtä” vastaavaa samaa kreikkalaista sanaa (hen) kaikissa näissä tapauksissa. "Yhtä"-oleminen ei siis selvästikään viittaa kolminaisuuteen, vaan keskinäiseen ykseyteen, joka vallitsee Jeesuksen seuraajien keskuudessa, samoin kuin Jeesuksen ja Jumalan välillä.
Kolminaisuusopin eräs välttämätön piirre on käsitys Jeesuksen pre-eksistenssistä, olemassaolosta ennen syntymää ihmiseksi. Sen tueksi on viitattu Sananlaskujen kirjassa esiintyvään jumalalliseen ja personifioituun viisauteen (Snl. 8). Uudessa testamentissa pre-eksistenssi näkyy selvimmin Johanneksen evankeliumin alussa (Joh. 1: 1–18) ja Paavalin kirjeessä filippiläisille (kenosis-hymni Fil. 2: 6–7). "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi"Kolminaisuusopin eräs välttämätön piirre on käsitys Jeesuksen pre-eksistenssistä, olemassaolosta ennen syntymää ihmiseksi. Sen tueksi on viitattu Sananlaskujen kirjassa esiintyvään jumalalliseen ja personifioituun viisauteen (Snl. 8). "
Varhaisten kirkkoisien keskuudessa VT:n Eenokin kirja oli paljon kehuttu ja suosittu kristillinen kirjoitus. Myös pre-eksistenssi triniteettiopissa perustuu yksinomaan Eenokin kirjaan, jossa on pitkät tekstit Ihmisen Pojasta, mm:
"Ja sillä hetkellä tuo Ihmisen Poika nimitettiin Herran ollessa paikalla, ja Hänen nimensä mainittiin Kaiken Alun edessä. Ennen kuin aurinkoa oli luotu, ennen kuin taivaan tähtiä oli tehty, Hänelle oli annettu nimi Herran edessä. Hän tulee olemaan vanhurskaille sauva, johon he voivat nojata eivätkä kaadu, ja hän tulee olemaan valo kaikille kansoille, ja toivo niille joilla on murhe sydämessä. Kaikki jotka vaeltavat maan päällä tulevat kaatumaan maahan Hänen eteensä ja palvomaan Häntä, ja ylistämään ja siunaamaan ja laululla juhlimaan Herraa."
Nykyisin tuo on julistettu harhaopiksi, ja myös oppi Ihmisen Pojan pre-ekstistenssistä on harhaoppia. Jeesus syntyi vuonna 0, eikä ennen maailman luomista. Kolminaisuusopin kannalta pre-eksistenssi ei ole ollenkaan välttämätön, sillä sanotaanhan Athanasioksen tunnustuksessa että ei ole kolmea herraa, on vain yksi herra. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kolminaisuusopin eräs välttämätön piirre on käsitys Jeesuksen pre-eksistenssistä, olemassaolosta ennen syntymää ihmiseksi. Sen tueksi on viitattu Sananlaskujen kirjassa esiintyvään jumalalliseen ja personifioituun viisauteen (Snl. 8). "
Varhaisten kirkkoisien keskuudessa VT:n Eenokin kirja oli paljon kehuttu ja suosittu kristillinen kirjoitus. Myös pre-eksistenssi triniteettiopissa perustuu yksinomaan Eenokin kirjaan, jossa on pitkät tekstit Ihmisen Pojasta, mm:
"Ja sillä hetkellä tuo Ihmisen Poika nimitettiin Herran ollessa paikalla, ja Hänen nimensä mainittiin Kaiken Alun edessä. Ennen kuin aurinkoa oli luotu, ennen kuin taivaan tähtiä oli tehty, Hänelle oli annettu nimi Herran edessä. Hän tulee olemaan vanhurskaille sauva, johon he voivat nojata eivätkä kaadu, ja hän tulee olemaan valo kaikille kansoille, ja toivo niille joilla on murhe sydämessä. Kaikki jotka vaeltavat maan päällä tulevat kaatumaan maahan Hänen eteensä ja palvomaan Häntä, ja ylistämään ja siunaamaan ja laululla juhlimaan Herraa."
Nykyisin tuo on julistettu harhaopiksi, ja myös oppi Ihmisen Pojan pre-ekstistenssistä on harhaoppia. Jeesus syntyi vuonna 0, eikä ennen maailman luomista. Kolminaisuusopin kannalta pre-eksistenssi ei ole ollenkaan välttämätön, sillä sanotaanhan Athanasioksen tunnustuksessa että ei ole kolmea herraa, on vain yksi herra."Eenokin kirja oli paljon kehuttu ja suosittu kristillinen kirjoitus"
Kyseessä oli siis vanha juutalainen kirjoitus, jonka rabbi Simeon ben Jochai kirosi 100-luvulla. Kristityt kirkkoisät sitä kannattivat paljon kauemmin ja väittivät että rabbi halusi vain häiritä kristittyjä julistamalla kristityille erityisen tärkeän kirjoituksen kiroukseen. Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus juutalaisena edusti ykseysoppia, josta ei saisi hänen mukaansa muuttaa piirtoakaan."
Jeesus ja juutalaiset eivät kannattaneet ykseysoppia. Vasta 1100-luvulla jKr yritti Maimonides muotoilla juutalaiset prinsiipit, joihin kuului jumalan ykseys, ja ensimmäistä kertaa yritettiin ykseyttä dogmatisoida juutalaisuudessa. Maimonides kohtasi kovaa kritiikkiä, eivätkä juutalaiset hyväksyneet ykseyttä.
Rautakaudella juutalaisilla oli aika paljonkin jumalia, joista monet mainitaan Raamatussakin, ja esim. 700eaa ajalta olevissa juutalaisissa hautakivissä on kaiverrettuna yleensä useampienkin jumalien nimiä. Toivotaan esim. että Jahve ja Asera-jumalatar siunaavat vainajaa.
Vanhojen juutalaisten jumalien olemassaoloa ei missään kielletä, ainoastaan suositellaan israelilaisia palvomaan ainoastaan Jahvea n. 500eaa lähtien eikä enää muita juutalaisia jumalia. Muut kansat tietysti saavat palvoa mitä jumalia tahansa, eikä sitä VT:ssä kielletä.
Juutalaiset eivät esim. kiellä hinduja palvomasta omia jumaliaan, ja hindut eivät voi juutalaiseksi edes kääntyä jos ei ole syntymätodistusta joka osoittaa vähintään äidin olevan juutalainen. Juutalaiseksi voi ainoastaan syntyä mutta lähetyskäskyä siinä ei ole. On täysin OK muiden kansojen palvoa muita jumalia ja pitää uskontonsa, ja juutalaiset eivät edes kiellä muiden uskontojen jumalien olemassaoloa, kuten eivät kiellä omiakaan vanhoja jumaliaan.Juutalaisuus niin kauan kuin se on ollut olemassa eli 2. temppelin ajalta, on perustunut tähän "Kuule Israel JHWH meidän jumalamme on yksi" ja siihen ettei ole muuta jumalaa kuin JHWH.
Rambam/Maimonides ei siis ole ensimmäinen juutalainen oppinut joka uskoi Jumalan ykseyteen vaan yksi hyvin pitkässä ketjussa. Rambam tosin liitti tähän ykseyteen aikalailla omaakin filosofiaansa.
Israelilaiset olivat alkujaan kaananilaisikansa siksi he pitkään palvoivat niitä kaikkia jumalia joita muutkin kaananilaiset olivat palvoneet, vaikka Israelin oma uskonto sen ehdottomasti kielsi. Noiden jumalien palvonta ei siis kulunut israelin uskontoon vaan oli sitä vastoin.
Vainajat 1.temppelin aikaan haudattiin luoliin tai kallioihin varta vasten kaivettuhin onkaloihin joten en oikein ymmärrä mistä hautakivistä puhut?
Ei ole mitään vanhoja juutalaisia jumalia ja juutalaisuus on etninen uskonto kuten muinoin kaikki muutkin, se ei siis yrittänyt tai yritä käännyttää muita kansoja. Juutalaisuus kuitenkin opettaa että lopulta muutkin kansat uskovat ettei ole muuta jumalaa kuin JHWH, mutta se on vapaahtoinen tapahtuma.
Jos jollain on juutalainen äiti, hän silloin on juutalainen eikä hänen tarvitse ääntyä ollakseen juutalainen. Juutalaisuuteen pääsääntöisesti synnytään, mutta kaikki voivat kääntyä niin hindut kuin muutkin jotka sitä haluavat.
Juutalaisuus kieltää muiden jumalien olemassaolon mutta ei kiellä muita uskontoja eikä siis vaadi muita kääntymään juutalaisiksi. Universaalit uskonnot, kristinusko ja islam, vaativat ja ne myös opettavat että ihmisiä r angaistaan kuoleman jälkeen jos ovat eläessään uskoneet " väärin" tai olleet uskomattakin.- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Juutalaisuus niin kauan kuin se on ollut olemassa eli 2. temppelin ajalta, on perustunut tähän "Kuule Israel JHWH meidän jumalamme on yksi" ja siihen ettei ole muuta jumalaa kuin JHWH.
Rambam/Maimonides ei siis ole ensimmäinen juutalainen oppinut joka uskoi Jumalan ykseyteen vaan yksi hyvin pitkässä ketjussa. Rambam tosin liitti tähän ykseyteen aikalailla omaakin filosofiaansa.
Israelilaiset olivat alkujaan kaananilaisikansa siksi he pitkään palvoivat niitä kaikkia jumalia joita muutkin kaananilaiset olivat palvoneet, vaikka Israelin oma uskonto sen ehdottomasti kielsi. Noiden jumalien palvonta ei siis kulunut israelin uskontoon vaan oli sitä vastoin.
Vainajat 1.temppelin aikaan haudattiin luoliin tai kallioihin varta vasten kaivettuhin onkaloihin joten en oikein ymmärrä mistä hautakivistä puhut?
Ei ole mitään vanhoja juutalaisia jumalia ja juutalaisuus on etninen uskonto kuten muinoin kaikki muutkin, se ei siis yrittänyt tai yritä käännyttää muita kansoja. Juutalaisuus kuitenkin opettaa että lopulta muutkin kansat uskovat ettei ole muuta jumalaa kuin JHWH, mutta se on vapaahtoinen tapahtuma.
Jos jollain on juutalainen äiti, hän silloin on juutalainen eikä hänen tarvitse ääntyä ollakseen juutalainen. Juutalaisuuteen pääsääntöisesti synnytään, mutta kaikki voivat kääntyä niin hindut kuin muutkin jotka sitä haluavat.
Juutalaisuus kieltää muiden jumalien olemassaolon mutta ei kiellä muita uskontoja eikä siis vaadi muita kääntymään juutalaisiksi. Universaalit uskonnot, kristinusko ja islam, vaativat ja ne myös opettavat että ihmisiä r angaistaan kuoleman jälkeen jos ovat eläessään uskoneet " väärin" tai olleet uskomattakin.Juutalaisuus ei alkanut toisen temppelin aikaan, vaan sitä edelsi babylonian vallan aika 500-600 eaa, ja sitä ennen Israelin kuninkaiden aika jolloin vallassa oli Raamatusta tutut kuninkaat ja juutalaisuus oli alkuperäisempää ja puhtaampaa kuin myöhemmissä vaiheissa. Babyloniasta tulleet vaikutteet köyhdyttivät aikaisemmin rikkaan ja monipuolisen uskonnon monolatriseksi.
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaisuus ei alkanut toisen temppelin aikaan, vaan sitä edelsi babylonian vallan aika 500-600 eaa, ja sitä ennen Israelin kuninkaiden aika jolloin vallassa oli Raamatusta tutut kuninkaat ja juutalaisuus oli alkuperäisempää ja puhtaampaa kuin myöhemmissä vaiheissa. Babyloniasta tulleet vaikutteet köyhdyttivät aikaisemmin rikkaan ja monipuolisen uskonnon monolatriseksi.
Jonka jälkeen monolatria "köyhtyi" monoteismiksi?
Monoteismin ylläpitäminen kävikin vaikeaksi. kun haluttiin sopeutua roomalaisten keisarien järjestelmään.- Anonyymi
jjeeves kirjoitti:
Jonka jälkeen monolatria "köyhtyi" monoteismiksi?
Monoteismin ylläpitäminen kävikin vaikeaksi. kun haluttiin sopeutua roomalaisten keisarien järjestelmään.Jeesuksen ajan juutalaisuus oli vahvasti monolatrista, jollaista se oli vielä 1100-luvullakin. Muiden jumalien olemassaoloa ei kielletty, vasta 1400-luvulla monoteistinen tulkinta on alkanut yleistyä juutalaisilla.
Kyseessä on lisäksi eri jumala kuin oli Israelin kansanjumala Jahve. Babylonian vallan alla zarathustralaisuus oli huipussaan ja israelilaiset pakotettiin omaksumaan Zarathustran jumalkäsitys joka oli monolatrinen, ja israelin omien vanhojen jumalien palvonta kiellettiin. Uudenlainen jumala oli radikaalisti erilainen, mutta israelilaiset saivat käyttää siitä nimeä Jahve, eikä tarvinnut omaksua uutta nimeä Madza, tai Herra Viisaus.
- Anonyymi
Kolminaisuus löytyy aika alussa: " Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme"
Mitä tässä näemme lukevan?
Pyhä ja Peljättävä Jumala
Puhuu itsestään monikkomuodossa, Tehkäämme eli Iskä, Poika Herra Jeesus , Pyhä Henki osallistuivat ihmisen tekemiseen.....Ainakin kaksi persoonaa osallistuu ihmisen luomiseen .....Miksi kolmaskin persoona ei siihen , halleluja mä kirkaisen kirkkaalla äänellä......Koska olen iloinen kun mut on Jumala luonut ja on hilkulla etten joudu Helvettiin ..... Tässä ilmenee perhetapahtuma , jossa on yhdessäolon ja yhdessätekemisen meininkiä. Ja tietenkin se Jumalan monikkomuotoisuus kahteen ellei peräti kolmanteen persoonaan.
Onhan siellä muualla Raamatussa selkeästi löydettävissä :
Isän olevan Pyhä Jumala , halleluja !
Pojan olevan Pyhä Jumala , halleluja !!
Pyhän Hengen olevan Pyhä Jumala , halleluja !!!
CommandoHauis52cm- Anonyymi
Laittaisitko samalla, että mistä sieltä löytyy se synti? Kiitän.
- Anonyymi
Pe.ku kirjoitti:
Väittämiäsi kohtia ei ole Raamatussa.
Mooses 1 luvussa lukee selvästi : TEHKÄÄMME ihminen KUVAKSEMME, KALTAISEKSEMME !
Jumala kehottaa vähintäänkin yhtä persoonaa osallistumaan ihmisen tekemiseen. Tämä persoona on Jumala , koska Jumala on tässä Puhujana.
Heprean kielestä lisäapua ymmärrykselle.
Elohim,monikko, mutta silti yksi Jumala olematta kuitenkaan yksikkökään?
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Elohim
Ch52cm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laittaisitko samalla, että mistä sieltä löytyy se synti? Kiitän.
En laita, on muuta puuhaa mutta synnistä löytyy paljon huomioitavaa.Se on mm.
Syy siihen miksi Rakas Jeesus tuli kuolemaan syntiemme sovittamisen takia, meistä ei olisi ollut omien syntiemme sovittajiksi, joten tosi Ystävä tuli meistä huolehtimaan.
Herra sua siunatkoon ja illanviettoa itsekullekin Jeesusta odottain.
Ch52cm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooses 1 luvussa lukee selvästi : TEHKÄÄMME ihminen KUVAKSEMME, KALTAISEKSEMME !
Jumala kehottaa vähintäänkin yhtä persoonaa osallistumaan ihmisen tekemiseen. Tämä persoona on Jumala , koska Jumala on tässä Puhujana.
Heprean kielestä lisäapua ymmärrykselle.
Elohim,monikko, mutta silti yksi Jumala olematta kuitenkaan yksikkökään?
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Elohim
Ch52cmPikku korjaus : vähintäänkin yhtä persoonaa
Tarkoituksena oli sanoa :
Vähintäänkin kahta( Jumalan , tuon Pyhän ) persoonaa
Koska sana Jumala tarkoittaa heprean paljastavalla kielellä monikoksi kolmipersoonaisuutensa takia.
Homostelu on iljettävyyttä ja syntiä!
Ch52cm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikku korjaus : vähintäänkin yhtä persoonaa
Tarkoituksena oli sanoa :
Vähintäänkin kahta( Jumalan , tuon Pyhän ) persoonaa
Koska sana Jumala tarkoittaa heprean paljastavalla kielellä monikoksi kolmipersoonaisuutensa takia.
Homostelu on iljettävyyttä ja syntiä!
Ch52cmTuo kohta raamatusta on elohistien kirjoittama, ja siinä ei viitata Jahveen vaan kanaaninmaan jumaliin joihin elohistit uskoivat. Ne ovat vanhoja juutalaisten jumalia. Jahvistit ovat kirjoittaneet myös ison osan mooseksen kirjoista, ja uskovat lisäksi Jahveen.
- Anonyymi
Samat, jotka päättivät mitkä kirjat kuuluvat Raamattuun, päättivät myös kolminaisuudesta.
- Anonyymi
Jeesus oli havainnoinut pienenä liikaa uskontoja ja lopulta pää pehmeni.
- Anonyymi
Sorry, Jeesuksella ei ole mitään tekemistä tämän asian tai koko Raamatun kanssa, jos et vielä ole ymmärtänyt, niin tiedoksi. Ja jos todella et vielä ole tähän-kään mennessä ymmärtänyt, niin voi olla, että jatkossa on vaikea ymmärtääkään, joten sorry siitäkin.
- Anonyymi
1Joh.5:7 Biblia (1776) Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi on. 1Joh.5:8 Biblia Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. Ilm.19:13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
- Anonyymi
Helpompi on vain puhua Jeesuksesta ja sanoa että isää ja pyhää henkeä ei ole edes olemassa. Ne eivät tuo mitään lisää, mitä Jeesus ei jo olisi. Kristinuskossa riittää uskoa pelkkään Jeesukseen ja unohtaa muut jumalat.
- Anonyymi
Onneksi poistivat omakeksityt jakeet uudemmista käännöksistä kun ymmärsivät että joku viitseliäs saattaisi huomata että mainintaa "ne kolme yksi ovat" ei löydy mistään alkuperäisistä teksteistä.
- Anonyymi
Kolminaisuus on läsnä ainakin Jeesuksen upottamisessa missä on läsnä Jeesus, Isän ääni taivaasta ja Pyhä Henki kyyhkysen muodossa.
- Anonyymi
Sak.14:9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi. Missä on, ne kaksi?
- Anonyymi
Jes.44:8 Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuula ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne. 1Sam.2:2. Ps.86:8 Ei ole sinun vertaistasi, Herra, jumalien joukossa, eikä ole vertaa sinun töillesi.
- Anonyymi
5Moos.4:35 Sinun on annettu se nähdä, tietääksesi, että Herra on Jumala, eikä muuta jumalaa ole kuin hän. Jes.43:11 Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä. Jes.45:5 Minä ole Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa. Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne.
- Anonyymi
Jes.44:6 Biblia (1776) Näin sanoo Herra Israelin kuningas, ja hänen pelastajansa Herra Zebaot: minä olen ensimäinen ja viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtään Jumalaa. Ilm.1:17 Biblia Ja kuin minä hänet näin, lankesin minä hänen jalkaisa eteen niinkuin kuollut, ja hän pani oikian kätensä minun päälleni ja sanoi minulle: älä pelkää, minä olen ensimäinen ja viimeinen. Ilm.22:13 Biblia Minä olen A ja O, alku ja loppu, ensimäinen ja viimeinen. Kirjoitetaan: ensimmäinen.
- Anonyymi
A ja O, kreik. alfa ja oomega ovat ensimmäinen ja viimeinen kirjain kreikan aakkostossa.
Kolminaisuutta ei löydy sanana. Mutta käsitteenä se löytyy Raamatusta hyvin selvästi. Varsinkin Uuden testamentin alkukieli Koinee-kreikka vahvistaa asian.
- Anonyymi
Kolminaisuus ei tarkoita kolmea eri Jumalaa vaan kolmea eri persoonaa.
Matti, Juhani, Seppo ovat kolme persoonaa mutta yksi tiedustelupartio.
Isä, Poika, Pyhä Henki ovat kolmea eri persoonaa mutta yksi Jumala.
Kuten tiedustelupartio etsii haluamaansa vaikka vankia tiedonhankinnan takia niin Jumalan kolme persoonaa toimivat samaa tehtävää täyttäen.
Tämä ihan yleiseen jakeluun mutta tulee nyt Juhanin vastauksen alle kun en voi kopioida tätä tekstiä.
Ch52cm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten tiedustelupartio etsii haluamaansa vaikka vankia tiedonhankinnan takia niin Jumalan kolme persoonaa toimivat samaa tehtävää täyttäen.
Tämä ihan yleiseen jakeluun mutta tulee nyt Juhanin vastauksen alle kun en voi kopioida tätä tekstiä.
Ch52cmAthanasioksen tunnustuksessa sanotaan, että ei ole kolmea kaikkivaltiasta vaan yksi kaikkivaltias. Ei ole kolmea herraa vaan yksi herra. Riittää uskoa pelkkään Jeesukseen koska on vain yksi herra ja kaikkivaltias. Isä ja pyhä henki eivät tuo mitään lisää siihen mitä Jeesus on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Athanasioksen tunnustuksessa sanotaan, että ei ole kolmea kaikkivaltiasta vaan yksi kaikkivaltias. Ei ole kolmea herraa vaan yksi herra. Riittää uskoa pelkkään Jeesukseen koska on vain yksi herra ja kaikkivaltias. Isä ja pyhä henki eivät tuo mitään lisää siihen mitä Jeesus on.
Kolme persoonaa tarkoittaa sitä että Jeesus kuuntelee myös sellaiset rukoukset joissa puhutellaan isää tai pyhää henkeä. Sen verran Jeesus sietää epäjumalien palvontaa. On vain yksi herra.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ch52cmSiis mattijuhaniteppotiedustelupartio- persoona? Ei hyvää päivää ja eläimen käsi mikä todisteluketju! Kuusi kättä samassa kattilassa mutta yksi vatsa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ch52cmOnneksi kopiointikone on kaput.
Anonyymi kirjoitti:
Ch52cmTuohon yhteen tiedustelupartioon kuuluu kyllä kolme eri persoonaa, Matti, Juhani ja Seppo eivät tietenkään ole yksi ja sama persoona.
Kristinuskossa vielä on jumala joka on sen toisen jumalan isä, eivät siis voi olla sama vaikka krist.teologia toisinaan niin väittää kun sillä on yritys sopia hepr.raamatun kirjoituksiin .- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Tuohon yhteen tiedustelupartioon kuuluu kyllä kolme eri persoonaa, Matti, Juhani ja Seppo eivät tietenkään ole yksi ja sama persoona.
Kristinuskossa vielä on jumala joka on sen toisen jumalan isä, eivät siis voi olla sama vaikka krist.teologia toisinaan niin väittää kun sillä on yritys sopia hepr.raamatun kirjoituksiin ." jumala joka on sen toisen jumalan isä, eivät siis voi olla sama "
Jumalalla ei ole DNA:ta kuten hiilipohjaisilla elämänmuodoilla, joten kyseessä ei ole varsinaisesti biologinen isä. Samalla jumalolennolla vain on erilaisia olemuksia, joista voi rukoilla sitä jonka kokee olevan helposti lähestyttävä. On turvallinen isähahmo, on pitkätukkainen hippipoika, ja viimeisenä on mystinen energia-aalto, joista voi valita itselleen vetoavan jota rukoilee ja palvoo.
Muuntyyppisten jumalhahmojen rukoilu katsotaan jo epäjumalanpalvelukseksi jota ei ole osoitettu kristinuskon jumalan vastaanotettavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ch52cmOnko Jeesuksessa monta persoonaa?
Anonyymi kirjoitti:
" jumala joka on sen toisen jumalan isä, eivät siis voi olla sama "
Jumalalla ei ole DNA:ta kuten hiilipohjaisilla elämänmuodoilla, joten kyseessä ei ole varsinaisesti biologinen isä. Samalla jumalolennolla vain on erilaisia olemuksia, joista voi rukoilla sitä jonka kokee olevan helposti lähestyttävä. On turvallinen isähahmo, on pitkätukkainen hippipoika, ja viimeisenä on mystinen energia-aalto, joista voi valita itselleen vetoavan jota rukoilee ja palvoo.
Muuntyyppisten jumalhahmojen rukoilu katsotaan jo epäjumalanpalvelukseksi jota ei ole osoitettu kristinuskon jumalan vastaanotettavaksi.Vaikka kyseessä ei ole hiilipohjainen elämänmuoto on silti teologinen uskomus, että yksi kristinuskon jumaluuden osista on toisen isä, joten hippipoika ei voi olla myös oma turvallinen isähahmonsa.
Anonyymi kirjoitti:
Onko Jeesuksessa monta persoonaa?
Kolme eri jumalpersoonaa tarkoittaa kolmea eri jumalaa - vaikka ne teologisesti julistettaisiin olemaan yksi jumaluus.
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Vaikka kyseessä ei ole hiilipohjainen elämänmuoto on silti teologinen uskomus, että yksi kristinuskon jumaluuden osista on toisen isä, joten hippipoika ei voi olla myös oma turvallinen isähahmonsa.
Kyseessä on Isä (palvottavan hahmon nimi), ei isä. Jeesus ei ole ikinä sanonut Isää isäksi.
- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Kolme eri jumalpersoonaa tarkoittaa kolmea eri jumalaa - vaikka ne teologisesti julistettaisiin olemaan yksi jumaluus.
Jumala ei ole ruumiiden lukumäärän mukaan arvioitava vaan Hengen.
Jumalan Hengen on mahdollista mennä moniin ihmisiin samanaikaisesti mutta silti Hän on Jumala.
Entisessä olin tupakoitkoitsijana muiden esimerkkiä kokeillen ja pian olin nikotiinin panttivanki ja maksoin turhaan isot rahat tupakkakauppiaalle. Tupakan sytytettyä ja tupakkaheinän alkaessa palamaan alkaa näkymään savua.
Savu on aluksi yksi savumuodostus mutta kohta se katoaa näkyviltä ja näkyville tulee savupersoona kaksi. Vai tuleeko? Vai onko se samaa savua samasta palamaan syttyneestä tupakkaheinästä? Niin, se on aamen samaa tupakka persoonan savumuodostusta.
Minussa asuu Jumalan Pyhä Henki. Se on minussa merkkinä ja aitoustodistuksena siitä kenelle kuulun.Kuulun Jumalalle, Jeesukselle Kristukselle ja se on suurin asia, tärkein asiani mitä tässä elämässä olen mitään asemaa saavuttanut tai tulen saavuttamaan.Pyhä Henki asuu miljoonissa ihmisissä ja on niin tehnyt sukupolvista toisiin n.20000v. ajan.
Pyhä Henki, aina yksi persoona, jakautumiskykyinen vai silti jakautumaton kaikkialla alati läsnäolokykyinen, siinäpä sitä mietittynä. Jumalan kaikki kyvyt ja ominaisuudet eivät taida olla meidän ymmärryksellemme avautunutta mutta ei tässä muuta.
Pepsi Maxia maximum tastea maistain, Ch52cm
- Anonyymi
Syökää puuroa aamuisin niin kasvatte.
- Anonyymi
Kolminaisuus-sanaa ei ole Raamatussa. Kolminaisuusoppi on Raamatun oikeaa selitystä ja kuvausta siellä olevasta Jumalan ilmoituksesta. Jumala ilmaisee olevansa kolminaisuus ja ykseys.
Mikä siis on Jumalan kolminaisuus? Tämä pitää ensin pitää mielessä: Jumala on olemukseltaan yksi ja hänellä kolme toisistaan eroavaa persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Kun Jeesus rukoilee Jumalaa, hän rukoilee ensimmäistä persoonaa eli Isää. Kyse on kahden eri persoonan vuoropuhelusta. Ei todellakaan itseään.
Jumalan kaikkien kolmen persoonan jumaluus löytyy Raamatusta. Esim. Jeesusta kutsutaan useamman kerran Uudessa testamentissa Jumalaksi. Lisäksi Jeesus sanoo itse useamman kerran olevansa Jumala. Mm. näihin kolminaisuusoppi perustuu.
-DeadManWalksTäytyy huomioida, ettei Jeesus itse kirjoittanut itsestään. Jollei toisin todisteta, pidän Raamatun kirjoituksia erilaisten ihmisten erilaisina kuvauksina ja erilaisina tulkintoina.
- Anonyymi
https://rauhantervehdys.fi/2017/02/assyrian-jalkelaiset/
Kristillinen kolminaisuus on läheistä sukua toisen lähi-idän uskonnon, assyrialaisten kolminaisuudelle. Oulun kirkossa on jopa järjestetty assyrialaisten jumalien palvontaa. Kyllä ne suurella varmuudella ovat sama jumala kuin kristittyjenkin kolminainen jumala, vain hiukan eri nimellä.
"Assyrialaisten kolminaisuus on Isä, Äiti ja Poika. Assyrian valtakunnassa kuningasta pidettiin Jumalan poikana, joka oli pelastaja. Assyrialaisten lipussa näkyy jousella ampuva siivekäs Assur-jumala, jossa tiivistyy kolmiosainen jumaluus.
– Jousi on Ishtar-jumalattaren tunnus ja nuoli kuvaa taivaallista kruununprinssiä. Isä ampuu kuvassa poikansa maailmaan, Parpola kertoo.
– Kristinuskon juurien todetaan usein olevan juutalaisuudessa, mutta ei se ole niin yksinkertaista, Parpola toteaa ja huomauttaa että kaikki Lähi-idän alueella syntyneet uskonnot kumpuavat samasta kulttuuripiiristä. " - Anonyymi
On se sekava oppi kertakaikkiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristillinen kolminaisuus on läheistä sukua toisen lähi-idän uskonnon, assyrialaisten kolminaisuudelle. Oulun kirkossa on jopa järjestetty assyrialaisten jumalien palvontaa. Kyllä ne suurella varmuudella ovat sama jumala kuin kristittyjenkin kolminainen jumala, vain hiukan eri nimellä.
"Assyrialaisten kolminaisuus on Isä, Äiti ja Poika. Assyrian valtakunnassa kuningasta pidettiin Jumalan poikana, joka oli pelastaja. Assyrialaisten lipussa näkyy jousella ampuva siivekäs Assur-jumala, jossa tiivistyy kolmiosainen jumaluus.
– Jousi on Ishtar-jumalattaren tunnus ja nuoli kuvaa taivaallista kruununprinssiä. Isä ampuu kuvassa poikansa maailmaan, Parpola kertoo.
– Kristinuskon juurien todetaan usein olevan juutalaisuudessa, mutta ei se ole niin yksinkertaista, Parpola toteaa ja huomauttaa että kaikki Lähi-idän alueella syntyneet uskonnot kumpuavat samasta kulttuuripiiristä. "Assyrialaisuus ei ole uskonto. Kristittyjen Jumala pohjautuu Raamattuun jossa Jumala itsenssä ilmoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Assyrialaisuus ei ole uskonto. Kristittyjen Jumala pohjautuu Raamattuun jossa Jumala itsenssä ilmoittaa.
Muinaisilla assyrialaisilla oli oma versionsa muinaisesta mesopotamian uskonnosta. Myös juutalaisuus perustuu samaan uskontoon.
Yhteistä kulttuuriperinnettä on esim. muinaisen profeetan, Ešnunnan oraakkelin kertoma vedenpaisumuskertomus, jonka mukaan Jumala asetti taivaalle sateenkaaren merkiksi siitä että vastaava tuhotyö ei enää toistu. 5000 vuotta vanha kertomus löytyy myös kristillisestä Raamatusta, ja sateenkaari on myös kristityille tärkeä Jumalan symboli. - Anonyymi
jjeeves kirjoitti:
Täytyy huomioida, ettei Jeesus itse kirjoittanut itsestään. Jollei toisin todisteta, pidän Raamatun kirjoituksia erilaisten ihmisten erilaisina kuvauksina ja erilaisina tulkintoina.
Ne ovat, sitä ei kielletä. Mutta minkä vaikutuksen Jeesus on henkilönä tehnyt kirjoittajiin? Mitä Jeesus itse siis sanoi itsestään? Teksti on silti talletettu evankeliumeihin...
Uusi testamentti on vahvasti Vanhan testamentin kommentaaria, kuvausta VTn profetioiden täyttymisestä.
Raamatun voi ajatella olevan todistajanlausuntoa Jumalan toiminnasta ihmisten parissa.
-DeadManWalks Kun on kolme eri persoonaa on kolme eri jumalaa - mitä jumala muuta on kuin persoona?
Kolmen persoonan jumaluus löytyy yksin UT:sta (jos sieltäkään).Hepr.raamatussa on vain JHWH, joka ilmoittaa että on yksi eikä ole ketään muuta jumalaa eikä ole ketään hänen rinnallaan. JHWH ei ole kolmen persoonan jumaluus, eikä kristinuskon kolmen persoonan jumaluus ole yksi jumala .- Anonyymi
dikduk kirjoitti:
Kun on kolme eri persoonaa on kolme eri jumalaa - mitä jumala muuta on kuin persoona?
Kolmen persoonan jumaluus löytyy yksin UT:sta (jos sieltäkään).Hepr.raamatussa on vain JHWH, joka ilmoittaa että on yksi eikä ole ketään muuta jumalaa eikä ole ketään hänen rinnallaan. JHWH ei ole kolmen persoonan jumaluus, eikä kristinuskon kolmen persoonan jumaluus ole yksi jumala .JHWH ei ole jumaluus vaan yksi Jumala, joka on ilmaissut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Mitä kaikkea Jumala on muuta kuin persoona, niin Hän on ilmoittanut itsestään sen verran kun on katsonut tarpeelliseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
– Kristinuskon juurien todetaan usein olevan juutalaisuudessa, mutta ei se ole niin yksinkertaista, Parpola toteaa ja huomauttaa että kaikki Lähi-idän alueella syntyneet uskonnot kumpuavat samasta kulttuuripiiristä. "Kolminaisuusoppiin on otettu vaikutteita muinaisista pakanauskonnoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolminaisuusoppiin on otettu vaikutteita muinaisista pakanauskonnoista.
Vaikutteet on otettu Raamatusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JHWH ei ole jumaluus vaan yksi Jumala, joka on ilmaissut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Mitä kaikkea Jumala on muuta kuin persoona, niin Hän on ilmoittanut itsestään sen verran kun on katsonut tarpeelliseksi.
Jeesus on sanonut, että Jahve on epäjumala. Israelilaiset ovat palvoneet pelkkiä vääriä jumalia, kuten kaikki muutkin maailman kansat (Matteus 11:27). Ainoastaan Jeesus itse tietää kuka on hänen isänsä ja oikea jumala, ja se ei ole mikään VT:n jumalista.
Kun kolminaisuusoppiin etsitään todisteita luomiskertomuksesta ja VT:stä, ollaan pahasti harhateillä. JHWH ei ole mikään yksi jumala, eikä jumala ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ovat, sitä ei kielletä. Mutta minkä vaikutuksen Jeesus on henkilönä tehnyt kirjoittajiin? Mitä Jeesus itse siis sanoi itsestään? Teksti on silti talletettu evankeliumeihin...
Uusi testamentti on vahvasti Vanhan testamentin kommentaaria, kuvausta VTn profetioiden täyttymisestä.
Raamatun voi ajatella olevan todistajanlausuntoa Jumalan toiminnasta ihmisten parissa.
-DeadManWalks"Uusi testamentti on vahvasti Vanhan testamentin kommentaaria, kuvausta VTn profetioiden täyttymisestä.
Raamatun voi ajatella olevan todistajanlausuntoa Jumalan toiminnasta ihmisten parissa."
UT:n kirjoittajat eivät ole paljoa piitanneet Jeesuksen puheista. Jeesus on kieltänyt Jahven olemassaolon (matt 11), ja lisäksi Tuomaan evankeliumissa kieltää myös kaikki israelilaiset profeetat.
' Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Kaksikymmentäneljä profeettaa on Israelissa puhunut, ja he ovat kaikki puhuneet sinusta.” Hän sanoi heille, ”Te ette ole välittäneet elävästä joka on keskuudessanne, ja olette puhuneet kuolleista.” ' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Uusi testamentti on vahvasti Vanhan testamentin kommentaaria, kuvausta VTn profetioiden täyttymisestä.
Raamatun voi ajatella olevan todistajanlausuntoa Jumalan toiminnasta ihmisten parissa."
UT:n kirjoittajat eivät ole paljoa piitanneet Jeesuksen puheista. Jeesus on kieltänyt Jahven olemassaolon (matt 11), ja lisäksi Tuomaan evankeliumissa kieltää myös kaikki israelilaiset profeetat.
' Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle, ”Kaksikymmentäneljä profeettaa on Israelissa puhunut, ja he ovat kaikki puhuneet sinusta.” Hän sanoi heille, ”Te ette ole välittäneet elävästä joka on keskuudessanne, ja olette puhuneet kuolleista.” 'Jeesus ei kiellä Jumalan olemassaoloa, eikä Tuomaan evankeliumi kuulu Raamatun kaanoniin.
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei kiellä Jumalan olemassaoloa, eikä Tuomaan evankeliumi kuulu Raamatun kaanoniin.
Ehkä Tuomaan evankeliumi kuuluisi Raamatun kaanoniin!
Joka tapauksessa se on osa varhaisten kristittyjen traditiota samalla tavalla kuin kaanoniinkin kuuluvat tekstit.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei kiellä Jumalan olemassaoloa, eikä Tuomaan evankeliumi kuulu Raamatun kaanoniin.
"Jeesus ei kiellä Jumalan olemassaoloa"
Jeesuksen mukaan kaikki juutalaisten jumalat ovat epäjumalia, eli kieltää kyllä VT:n Jumalan joka hepreankielisessä tekstissä on Jahve.
Jeesuksen mukaan kaikkien kansojen kaikki jumalat ovat vääriä jumalia, ja Jeesus itse on ainoa joka tuntee oikean jumalan.
"Tuomaan evankeliumi kuulu Raamatun kaanoniin."
Tuomaan evankeliumi oli varhaisille kristityille tärkeä kirjoitus.
Raamatun virallinen kaanon muodostettiin vasta 395 jolloin kristinusko oli ehtinyt olla jo 100 vuoden ajan Rooman valtakunnan virallinen uskonto. Ei siis paljoa väliä enää ollut mitä varhaiskristityt ovat ajatelleet ja uskoneet, vaan mitä keisarit ja kirkkoisät määräävät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen mukaan kaikki juutalaisten jumalat ovat epäjumalia, eli kieltää kyllä VT:n Jumalan joka hepreankielisessä tekstissä on Jahve.
Jeesuksen mukaan kaikkien kansojen kaikki jumalat ovat vääriä jumalia, ja Jeesus itse on ainoa joka tuntee oikean jumalan.
Raamatun virallinen kaanon muodostettiin vasta 395 jolloin kristinusko oli ehtinyt olla jo 100 vuoden ajan Rooman valtakunnan virallinen uskonto. Ei siis paljoa väliä enää ollut mitä varhaiskristityt ovat ajatelleet ja uskoneet, vaan mitä keisarit ja kirkkoisät määräävät.Satuilet ihan omiasi. Epäjumalat ovat vääriä jumalia, sillä on vain yksi tosi Jumala.
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun virallinen kaanon muodostettiin vasta 395 jolloin kristinusko oli ehtinyt olla jo 100 vuoden ajan Rooman valtakunnan virallinen uskonto. Ei siis paljoa väliä enää ollut mitä varhaiskristityt ovat ajatelleet ja uskoneet, vaan mitä keisarit ja kirkkoisät määräävät.Juuri näin. Uuden testamentin kaanonin ulkopuolelta on niin paljon säilyneitä (puhumattakaan tuhotuista ja kadonneista) varhiskristillisiä kirjoituksia, että se todistaa niiden olleen kopioimisen arvoisiksi ajateltuja.
Olisi kiinnostavaa nähdä, miten Uusi testamentti koottaisiin nyt. Mitä kirjoituksia siihen kuuluisi?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satuilet ihan omiasi. Epäjumalat ovat vääriä jumalia, sillä on vain yksi tosi Jumala.
"Satuilet ihan omiasi."
Ei vaan kyseessä on Jeesuksen väitteet jotka ovat Raamatusta luettavissa. Matt 11:25-27. Sen mukaan sinäkään et tunne oikeaa jumalaa, jonka vain Jeesus itse tuntee.
Jeesuksen mukaan Isä on myös nähnyt hyväksi sen että pysyy salattuna, ja kaikenlaiset jumaliin uskojat uskovat aina epäjumaliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Satuilet ihan omiasi."
Ei vaan kyseessä on Jeesuksen väitteet jotka ovat Raamatusta luettavissa. Matt 11:25-27. Sen mukaan sinäkään et tunne oikeaa jumalaa, jonka vain Jeesus itse tuntee.
Jeesuksen mukaan Isä on myös nähnyt hyväksi sen että pysyy salattuna, ja kaikenlaiset jumaliin uskojat uskovat aina epäjumaliin.Kyllä minä tiedän mitä Raamatussa lukee, mutta sinä et tunnu oivaltavan mitä Jeesus sanoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä tiedän mitä Raamatussa lukee, mutta sinä et tunnu oivaltavan mitä Jeesus sanoo.
Jeesushan tuossa sanoi myös että viisaat ja oppineet eivät tunne jumalaa.
Siis juutalaiset fariseukset ja kirjanoppineet, jotka luulevat tuntevansa israelin jumalan Jahven, joka onkin epäjumala ja Jeesuksen mukaan sitä ei ole olemassa.
Viisaiden lisäksi kukaan mukaan ei tunne jumalaa paitsi Jeesus itse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun virallinen kaanon muodostettiin vasta 395 jolloin kristinusko oli ehtinyt olla jo 100 vuoden ajan Rooman valtakunnan virallinen uskonto. Ei siis paljoa väliä enää ollut mitä varhaiskristityt ovat ajatelleet ja uskoneet, vaan mitä keisarit ja kirkkoisät määräävät.Tuomaan evankeliumi on selvästi myöhäisempää kirjallisuutta kuin Uuden testamentin evankeliumit. Se on gnostilaista kirjallisuutta, jota ei lasketa kristilliseksi, vaan siihen on sotkeutunut muuta uskonnollisuutta. Tuomaan evankeliumi on luokiteltava synkretistiseksi. Sen syntyajankohta lienee 200-luvulla eKr., kun evankeliumit ovat syntyneet vuosien 60-90 eKr. välillä.
Nimenomaan Tuomaan evankeliumi ei ollut varhaisille kristityille tärkeä kirja, vaan varhaiset kristityt pyrkivät juuri suojelemaan oikeaa sanomaan tekemällä rajat pyhille teksteille. Vanhin on autenttisin ja ne piti olla käytetty seurakunnissa sekä selvä yhteys apostoleihin.
-DeadManWalks - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satuilet ihan omiasi. Epäjumalat ovat vääriä jumalia, sillä on vain yksi tosi Jumala.
"on vain yksi tosi Jumala."
Noin on julistanut mm. viisas Zarathustra 600 vuotta ennen Jeesusta.
Jeesus kuitenkin on sanonut, että kaikki viisaat, mukaan lukien kaikki profeetat ja myös viisas Zarathustra ovat olleet väärässä ja väärillä jäljillä, eivätkä alkuunkaan tiedä mikä Isä on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuomaan evankeliumi on selvästi myöhäisempää kirjallisuutta kuin Uuden testamentin evankeliumit. Se on gnostilaista kirjallisuutta, jota ei lasketa kristilliseksi, vaan siihen on sotkeutunut muuta uskonnollisuutta. Tuomaan evankeliumi on luokiteltava synkretistiseksi. Sen syntyajankohta lienee 200-luvulla eKr., kun evankeliumit ovat syntyneet vuosien 60-90 eKr. välillä.
Nimenomaan Tuomaan evankeliumi ei ollut varhaisille kristityille tärkeä kirja, vaan varhaiset kristityt pyrkivät juuri suojelemaan oikeaa sanomaan tekemällä rajat pyhille teksteille. Vanhin on autenttisin ja ne piti olla käytetty seurakunnissa sekä selvä yhteys apostoleihin.
-DeadManWalksWikipedian mukaan Tuomaan evankeliumi on ajoitettu vuoteen 40 jKr (ei todellakaan 60-90 eKr), ja ei sisällä mitään gnostilaista sisältöä tai gnostilaista mytologiaa jota kirkkoisä Irenaeus vastusti.
Se löytyi kyllä Nag Hammadista kokonaisena versiona, mutta siellä oli myös Platonin Valtio ja paljon muitakin ei-gnostilaisia kirjoituksia gnostilaisten lisäksi. Anonyymi kirjoitti:
Tuomaan evankeliumi on selvästi myöhäisempää kirjallisuutta kuin Uuden testamentin evankeliumit. Se on gnostilaista kirjallisuutta, jota ei lasketa kristilliseksi, vaan siihen on sotkeutunut muuta uskonnollisuutta. Tuomaan evankeliumi on luokiteltava synkretistiseksi. Sen syntyajankohta lienee 200-luvulla eKr., kun evankeliumit ovat syntyneet vuosien 60-90 eKr. välillä.
-DeadManWalksTuomaan evankeliumin ajoituksesta on tutkijoilla monenlaisia tulkintoja. Joidenkin mukaan se on suhteellisen varhainen.
Kaikki eivät myöskään pidä Tuomaan evankeliumia "gnostilaisena". Noina ensimmäisinä kristillisinä vuosisatoina käytiin kaameaa kiivailua "harhopeista" ja valtataisteluita piispallisissa piireissä. Jälki oli sen mukaista: "harhoppisia" vainottiin ja korvaamatonta kirjallisuutta tuhottiin. Eikä käytös sen jälkeen juurikaan muuttunut.
Onko voittaja aina oikeassa?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesushan tuossa sanoi myös että viisaat ja oppineet eivät tunne jumalaa.
Siis juutalaiset fariseukset ja kirjanoppineet, jotka luulevat tuntevansa israelin jumalan Jahven, joka onkin epäjumala ja Jeesuksen mukaan sitä ei ole olemassa.
Viisaiden lisäksi kukaan mukaan ei tunne jumalaa paitsi Jeesus itse.Jumalan voi tuntea sen tiedon pohjalta jonka Hän on ilmoittanut. Ihminen ei omassa viisaudessaan Jumalaa voi tunutea, vaan
"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan voi tuntea sen tiedon pohjalta jonka Hän on ilmoittanut. Ihminen ei omassa viisaudessaan Jumalaa voi tunutea, vaan
"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."On kyseenalaista että Isä olisi ketään vetänyt Jeesusta kohti. Vetämisen huomaisi ja pystyisi tekemään Isän olemusta koskevia johtopäätöksiä, joiden tekeminen kuitenkin on mahdotonta. Muutekin Jeesus on sanonut että Isä pitää itsensä salattuna ja että se on hyvä asia.
Joh 6 on myös osoitettavissa vääräksi tekstiksi. Miksi Joh. 6:ssa kansalaiset kutsuvat Jeesusta Rabbiksi? Ei Jeesuksen aikaan ollut rabbeja, vaan pelkkiä Tooran opettajia jotka olivat tietäjiä tai tutkijoita. Ensimmäiset rabbit tulivat vasta Ensimmäisen juutalaissodan jälkeen, joka alkoi vuonna 66 jkr, ja tuli suuri juutalainen vallankumous, toinen temppeli tuhottiin, ja vasta sen jälkeen alettiin nimittää rabbeja. Kolminaisuusoppi on kristinuskoon kuuluva, ei hepr. raamattuun, ei Israelin uskontoon eikä siitä kasvaneeseen juutalaisuuteen. Kristinusko on myös ainoa joka tuollaisen teologisen rakenteen tarvitsi, Jeesusta oli alettu palvoa jumalana vaikka hänen oma alkusanomansa oli ollut että hän olisi luvattu messias.Siksi kristinuskossa uskotaan että hän olisi messiaslupausten täyttymys, mutta JHWH messiaan lupaaja oli ilmoittanut että messias on ihminen ja hän,JHWH, ainoa jumala ja yksi. Tästä dilemmasta kristittyjen piti jotenkin selivitä.
Jeesuksen yhteyttä juutalaisuuteen ja tiettyyn aikaan ja paikkaan, ei voi myöskään muuttaa vaikka täälläkin kirjoittaa eräs henkilö joka tuota yrittää. Jeesus onJeesus ja historiassa vaikuttava juuri tuona Juudeassa Galileassa ennustuksien täyttymisestä saarnaavana Jeesuksena. Jos hänelle keksii uuden identiteetin on aivan sama mitä laittaa tuo Jeesuksen opettamaan eihän tällä tyypillä ole ollut vaikutusta yhtään mihinkään eikä ilman oikeaa Jeesusta kukaan olisi hänestä kuullut tai kirjoittanut, edes gnostilaiset, heilläkin piti ensin olla se alkuperäinen Jeesus jota vastustaa ja muuttaa.Anonyymi kirjoitti:
– Kristinuskon juurien todetaan usein olevan juutalaisuudessa, mutta ei se ole niin yksinkertaista, Parpola toteaa ja huomauttaa että kaikki Lähi-idän alueella syntyneet uskonnot kumpuavat samasta kulttuuripiiristä. "Parpola unohti ettei Assuriankaan kulttuuri ole ollut alkuperäinen vaan sekin seisoi sitä vanhempien lähi-idän kulttuurien pohjalla. Kristinuskon kolminaisuusoppi silti tuskin on lähtöisin Assurian uskonnon opeista ja juutalaisuudessa ei kolminaisuutta edes ole.
Anonyymi kirjoitti:
Muinaisilla assyrialaisilla oli oma versionsa muinaisesta mesopotamian uskonnosta. Myös juutalaisuus perustuu samaan uskontoon.
Yhteistä kulttuuriperinnettä on esim. muinaisen profeetan, Ešnunnan oraakkelin kertoma vedenpaisumuskertomus, jonka mukaan Jumala asetti taivaalle sateenkaaren merkiksi siitä että vastaava tuhotyö ei enää toistu. 5000 vuotta vanha kertomus löytyy myös kristillisestä Raamatusta, ja sateenkaari on myös kristityille tärkeä Jumalan symboli.Muinaisessa Mesopatamiassa oli monia uskontoja, ei vain yhtä. Vanhimmat tarinat ja uskomukset ovat jo sumereilta, niitä sitten myöhemmät tulokkaat lainasivat ja muokkasivat itselleen sopiviin tarinamuotoihin.
Anonyymi kirjoitti:
JHWH ei ole jumaluus vaan yksi Jumala, joka on ilmaissut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Mitä kaikkea Jumala on muuta kuin persoona, niin Hän on ilmoittanut itsestään sen verran kun on katsonut tarpeelliseksi.
JHWH on on yksi ja on ainoa Jumala, mutta kolmiyhteisyyttä, sen kolmea jäsentä, kristityt itse kutsuvat jumaluudeks.i
- Anonyymi
Sak.14:9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi. 1Joh.5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. Joh.5:37.
- Anonyymi
1Joh.4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.....Henki on näkymätön. 2Kor.3:17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
- Anonyymi
Joh.5:37 Biblia (1776) Ja Isä, joka minut lähetti, hän todistaa minusta: Ette ole koskaan hänen ääntänsä kuulleet eli hänen muotoansa nähneet. Jumala on siis, näkymätön Henki.
Ei ole! Jeesuksellekin moinen ajatus olisi ollut mitä suurinta rienausta. Edes eksyttäjien ruhtinas, kummitusteologi Paavali ei mennyt niin pitkälle, että olisi luonut kolmen jumalan kimpan, vaikka haamuja palvoikin.
- Anonyymi
Jeesuksen mukaan myös assyrialaisten triniteettioppi kuului väärillä jäljillä oleviin jumalkäsityksiin. Paavalin aikaan ei kukaan yrittänyt triniteettiä ehdottaa ja ajatella että sen jälkeen muka tuntisi Isän, mutta 300 vuotta myöhemmin Rooman keisareille tuollainen huijaus kuitenkin meni läpi. Triniteettioppi on täysin metsässä, kuten kaikki muutkin Jeesuksen aikana esiintyneet teologiset ajatukset ja opit.
- Anonyymi
Job.7:8 Ken minut näki, sen silmä ei minua enää näe; sinun silmäsi etsivät minua, mutta minua ei enää ole. Job.9:11 Katso, hän käy ohitseni, enkä minä häntä näe; hän liitää ohi, enkä minä häntä huomaa.
Aika sekava ja ristiriitainen Raamattu on, kun siitä ei ole muuksi kuin uskovien kinastelujen aiheeksi.
- Anonyymi
Itse en kinastellen keskustele asiasta vaan asiallisesti.Herra Jeesus ei mielly kinastelevaannkristittyyn vaan Hän odottaa kristityltä, Hänen omaksi ostamaltaan, sävyisyyttä pilkansietovoimassa kun pilkkaaja ja valehtelija alkaa mesoten ja möykäten kuin sika karsinassa röhkien pahaan työhön kirosanojen toistuessa pimeydessä yöhön.
Ch52cm
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161