Mitäpä wuppis näistä?

Mehän silloin yksi päivä oltiin eri mieltä rangaistuksista, sinä olit sitä mieltä että on tiukennettu, minä taas sitä mieltä että on vain kevennetty kun sekin raiskaus ei sitten olllutkaan muka raiskaus. No tässä pari esimerkkitapausta lisää:

Oikeuden mielestä tuossa oli kyseessä vain tavanomainen pahoinpitely vaikka ukko yritti murhata vaimonsa:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/258a574e-e808-45c3-8147-f88490d1e88c

siis wtf? ehdollinen tuomio, käytännössä siis ei mitään. Oliisi pitänyt kai vaimon ymmärtää kuolla jotta olisi tullut ehdotonta.

Tuossakin ehdollinen ja olemttomat korvaukset hyvätuloisen ukon maksettavaksi:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1fcbdaa7-2a0c-4d33-9547-155ec35ecdf4

On nimittäin ihan älyttömän kova isku kun samppapullo särkyy päähän lyömällä, silti oikeuden mielestä:

"Korkein oikeus on niin ikään ennakkoratkaisuissaan todennut, etteivät kumipamppu, vasara ja pesäpallomaila tai metallirunkoinen tuoli ole mainitussa lainkohdassa tarkoitettuja hengenvaarallisia esineitä.

Myös oikeuskirjallisuudessa on todettu, etteivät esimerkiksi olutpullot rinnastu aseisiin."

Se on varmaan uhrista ihan kiva kun ei lyötykään aseella vaikka meinasi henki lähteä.

Mutta joo näin, en tiedä onko n se sitä kansainvälistymistä, kulttuurin muutosta vai mitä mutta ihan olemattomia on tuomiot raaoista väkivaltateoista minusta nykysuomessa ja ihmeellistä että erityisesti naiset ei näihin kiertelemisiin puutu vaan näpertelevät vaatimalla esim. noita viharikoskovennuksia:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006304775.html?ref=rss

Nuo tullaan kiertämään ihan vastaavasti kuin noissa em. tapauksissa, tuomari vain toteaa ettei ole erityisen viharikos ja napsauttelee ehdollisen tuomion. Minusta pitäisi saada se ihan perusta kuntoon.

67

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En nyt tiedä mitä tähän pitäisi vastata..

      Niin on kovennettu tuomioita. Ja ei, eivät ole munkaan mielestä tarpeeksi kovia.

      Esim. Putinin Venäjällä saavat äijät pahoinpidella hyvinkin raa'asti naisiaan ilman että poliisi asiaan puuttuisi. Jos nainen sattuu kuolemaan, niin sitten.. Tosin silloinkin lieventävänä seikkana otetaan huomioon mustasukkaisuus, joten syytetty voi hyvinkin päästä kolmen vuoden tuomiolla.

      Jos sä taas yrität ehdotella, että mamumiehet saisivat pienempiä rangaistuksia? Niin se vaatii paljon kovempaa näyttöä. Jos nyt jotain on syytä olettaa, niin asia on päinvastoin.

      • Älä nyt vedä mitään putineja ja mamuja tähän jookos kookos? Kun ihan vilpittömästi minä olen sitä mieltä että ihan yleensäkin tuomiot on liian lepsuja tässä maassa, käsittääkseni olen siinä ihan samoilla linjoilla sun kanssa mutta sinä aina haluat vängätä asiat niin että minua kiinnostaa vain mamujen tekemiset. No kyllä minä sitäkin mieltä olen että mamutus on vaikuttanut raiskausrikosten lieventämisiin ihan sillä kun ne on sellaisia tyypillisiä kansanryhmän suorittamia juttuja mutta noin laajassa kuvassa ihan kaikessa rikollisuudessa lepsuillaan eikä se minusta ole hyvä juttu ja erityisesti naisjärjestöjen olisi hyvä näistä melua pitää kun niillä on sanavaltaa näissä asioissa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Älä nyt vedä mitään putineja ja mamuja tähän jookos kookos? Kun ihan vilpittömästi minä olen sitä mieltä että ihan yleensäkin tuomiot on liian lepsuja tässä maassa, käsittääkseni olen siinä ihan samoilla linjoilla sun kanssa mutta sinä aina haluat vängätä asiat niin että minua kiinnostaa vain mamujen tekemiset. No kyllä minä sitäkin mieltä olen että mamutus on vaikuttanut raiskausrikosten lieventämisiin ihan sillä kun ne on sellaisia tyypillisiä kansanryhmän suorittamia juttuja mutta noin laajassa kuvassa ihan kaikessa rikollisuudessa lepsuillaan eikä se minusta ole hyvä juttu ja erityisesti naisjärjestöjen olisi hyvä näistä melua pitää kun niillä on sanavaltaa näissä asioissa.

        Miten mulle tulikin mieleen Välis..🙄


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Miten mulle tulikin mieleen Välis..🙄

        No näköjään siinä unehtui laitella tuossa jälkimmäisessä niitä välimerkkejä, olin kai niin tohkeissaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No näköjään siinä unehtui laitella tuossa jälkimmäisessä niitä välimerkkejä, olin kai niin tohkeissaan.

        Vanhasta tavasta unohdit..😄


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Vanhasta tavasta unohdit..😄

        En nyt sentään, ei mulla riittäis mielikuvitus väliksen hurjimpiin juttuihin :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        En nyt sentään, ei mulla riittäis mielikuvitus väliksen hurjimpiin juttuihin :D

        Epäilys on herännyt..🤔


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No näköjään siinä unehtui laitella tuossa jälkimmäisessä niitä välimerkkejä, olin kai niin tohkeissaan.

        Mä tykkään susta vaikka ei olisi yhtään välimerkkejä.
        Saat puolestani vaikka ilman niitä välimerkkejä olla kuin koristautua niihin.


    • Wuppis telakoidu vaan niihin matuihin 😏

      • Suhun telakoidun..uuuuu..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Suhun telakoidun..uuuuu..

        Sano aika ja paikka 😝


      • Partakaweri kirjoitti:

        Sano aika ja paikka 😝

        Onko sun pipuli valmiina? Se on kuule ylläripylläri..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Onko sun pipuli valmiina? Se on kuule ylläripylläri..

        Jotenkin tuo "pipuli" tappoi tunnelman.


      • Partakaweri kirjoitti:

        Jotenkin tuo "pipuli" tappoi tunnelman.

        Nöh..

        Alkoko pipuli nöpöttämään?

        Nö vöivöivöi...

        Vöi..😄


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Nöh..

        Alkoko pipuli nöpöttämään?

        Nö vöivöivöi...

        Vöi..😄

        Yää, mitä tähän vastaisi 🤮


      • Partakaweri kirjoitti:

        Yää, mitä tähän vastaisi 🤮

        Njam..njamnjam..

        🤥


      • Partakaweri kirjoitti:

        Yää, mitä tähän vastaisi 🤮

        Kiusaako täti? tee #metoo -imoitus :D


      • Anonyymi
        Partakaweri kirjoitti:

        Jotenkin tuo "pipuli" tappoi tunnelman.

        Siellä taas lapset leikkit ootte te lapsellisia. Miksette ota toisianne , ootte kyllä niin, niin lsopiva huorapanojaan toisillemme.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Njam..njamnjam..

        🤥

        Toivottavasti et pipulittele miestäsi 😱


    • Itseasiassa mitä se ketään auttaa millään tavalla, että mikä on tuomio mistäkin?

      Häviääkö raiskaus jos tuomio olisi vaikka kuolematuomio? Onko pahoinpitelyä enää tapahtunut, jos siitä saa oikeasti elinkautisen?

      Itse olen saanut lasten kohdalla esimerkiksi hyviä tuloksia puhumisen kautta, kuin määräämällä pakotteita tai rangaistuksia. Se asian parantaminen on etusijalla ja sen nostaminen pöydälle, eikä hermoilu ja rangaistukset. Usein vetoaminen asianomaisen omaan etuun on vahvin aspekti. ”Itsepähän teet elämästä vaikean”....

      Uhri joutuu jokatapauksessa kantamaan itse vastuun rikoksesta.... ei siinä auta tuomio mitään...

      • Oletko ihan oikeasti noin tyhmä? No mitäköhän se auttaa jos p..ka laitetaan telkien taakse niin ettei pääse murhaamaan, raiskaamaan tai pahoinpitelemään muita viattomia? Voisiko mitenkään olla että nuo viattomat säästyisi sen p..an tekosilta? No häviääköhän se p..an tekemä seuraava raiskaus jos p..ka teloitetaan? no ihan varmasti häviää.

        Joo, sinä nyt puhut vähän eri asioista kun on joku k&k lapsi ja toisella puolella joku paatunut p..a, toiseen niistä puhe tehoaa, p..aan ei ikinä.

        Syyllistä nyt vielä ne uhritkin siinä, ja kyllähän ne tuolla sun logiikalla tosiaan kaiken vastuun saa kantaakin kun p..an vapautat vastuusta kokonaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Oletko ihan oikeasti noin tyhmä? No mitäköhän se auttaa jos p..ka laitetaan telkien taakse niin ettei pääse murhaamaan, raiskaamaan tai pahoinpitelemään muita viattomia? Voisiko mitenkään olla että nuo viattomat säästyisi sen p..an tekosilta? No häviääköhän se p..an tekemä seuraava raiskaus jos p..ka teloitetaan? no ihan varmasti häviää.

        Joo, sinä nyt puhut vähän eri asioista kun on joku k&k lapsi ja toisella puolella joku paatunut p..a, toiseen niistä puhe tehoaa, p..aan ei ikinä.

        Syyllistä nyt vielä ne uhritkin siinä, ja kyllähän ne tuolla sun logiikalla tosiaan kaiken vastuun saa kantaakin kun p..an vapautat vastuusta kokonaan.

        Aina sä jaksat vaan keuhkota, etkä mieti mitään sen kummemmin.

        Enhän mä ole syyllistämässä uhria, vaan sanon vaan totuuden. Uhri joutuu jokatapauksessa elämään sen rikoksen jälkeisen elämän, olipa se tuomio mikä vaan.

        Jotkut paskat eivät vaan mieti mitä tekevät. Jos rangaistus tulee ja he eivät edes tiedä mitä ovat uhrille tehneet, se uusiutuukin... useat ovat jo monesti kärsineet omasta mielestään vaikka mistä, vaikka eivät vaan ole hoitaneet omaa yhteiskuntavelvotteita...

        Eikä monet ihmiset oikeasti ole paskoja, heillä ei vaan ole oikein osunut tähtimerkit kohdalleen... ja minusta niissä suurin syy on kotiolot.... aikamonessa kohti kuningas alkoholi on mukana kivasti... alkoholistien lapsia...


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Aina sä jaksat vaan keuhkota, etkä mieti mitään sen kummemmin.

        Enhän mä ole syyllistämässä uhria, vaan sanon vaan totuuden. Uhri joutuu jokatapauksessa elämään sen rikoksen jälkeisen elämän, olipa se tuomio mikä vaan.

        Jotkut paskat eivät vaan mieti mitä tekevät. Jos rangaistus tulee ja he eivät edes tiedä mitä ovat uhrille tehneet, se uusiutuukin... useat ovat jo monesti kärsineet omasta mielestään vaikka mistä, vaikka eivät vaan ole hoitaneet omaa yhteiskuntavelvotteita...

        Eikä monet ihmiset oikeasti ole paskoja, heillä ei vaan ole oikein osunut tähtimerkit kohdalleen... ja minusta niissä suurin syy on kotiolot.... aikamonessa kohti kuningas alkoholi on mukana kivasti... alkoholistien lapsia...

        "Uhri joutuu jokatapauksessa elämään sen rikoksen jälkeisen elämän, olipa se tuomio mikä vaan. "

        Ja se on just sen p.skan syy, kun uhrin elämä muuttui radikaalisti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Uhri joutuu jokatapauksessa elämään sen rikoksen jälkeisen elämän, olipa se tuomio mikä vaan. "

        Ja se on just sen p.skan syy, kun uhrin elämä muuttui radikaalisti.

        Niin, entä sitten? Mikään rangaistus kun ei saa rikosta tekemättömäksi...
        Itseasiassa juuri uhri ja rangaistus pitäisi tajuta erottaa toisistaan.

        Valtio määrää rangaistukset ja myös kustantaa sen rangaistuspaikan ylläpidon yms. Tarkoitus tällä pohjimmiltaan on se, että rikoksia ei tehtäisi paljoa, vaan niitä tehtäis aina vähemmän... se ei ole kenenkään etu, jos täällä on vankiloita ja pitkiä tuomioita vaan, ei se ole toiminut yhdysvalloissa, eikä muissakaan poliisivaltioissa...

        Parempi olis saada rikollinen tajuamaan mitä on tehnyt ja katumaan tekoaan, ettei se toistuisi... vihalla saa vaan lisää vihaa...


      • Disse kirjoitti:

        Niin, entä sitten? Mikään rangaistus kun ei saa rikosta tekemättömäksi...
        Itseasiassa juuri uhri ja rangaistus pitäisi tajuta erottaa toisistaan.

        Valtio määrää rangaistukset ja myös kustantaa sen rangaistuspaikan ylläpidon yms. Tarkoitus tällä pohjimmiltaan on se, että rikoksia ei tehtäisi paljoa, vaan niitä tehtäis aina vähemmän... se ei ole kenenkään etu, jos täällä on vankiloita ja pitkiä tuomioita vaan, ei se ole toiminut yhdysvalloissa, eikä muissakaan poliisivaltioissa...

        Parempi olis saada rikollinen tajuamaan mitä on tehnyt ja katumaan tekoaan, ettei se toistuisi... vihalla saa vaan lisää vihaa...

        Sinä se et sitten välitä uhrien tunteista pätkääkään? Se on varmaan kiva vaikkapa raiskauksen uhrin nähdä kun raiskaaja lapsii vaikka vuoden päästä vapaana vastaan, uhri joutuu koko ajan elämään pelossa koska se on taas oven takana. Jos raiskaaja teloitetettaisiin tai suljettaisiin loppuiäkseen lukkojen taakse ei uhrin tarvitsisi ainakaan sitä raiskaajaa enää pelätä vaan voisi ainakin yrittää jatkaa elämäänsä. Sekin on jännä että sua tässä asiassa niin kovin yhteiskunnalle koituvat kustannukset huolettaa kun joissain asioissa ei sitten taas pätkääkään.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Sinä se et sitten välitä uhrien tunteista pätkääkään? Se on varmaan kiva vaikkapa raiskauksen uhrin nähdä kun raiskaaja lapsii vaikka vuoden päästä vapaana vastaan, uhri joutuu koko ajan elämään pelossa koska se on taas oven takana. Jos raiskaaja teloitetettaisiin tai suljettaisiin loppuiäkseen lukkojen taakse ei uhrin tarvitsisi ainakaan sitä raiskaajaa enää pelätä vaan voisi ainakin yrittää jatkaa elämäänsä. Sekin on jännä että sua tässä asiassa niin kovin yhteiskunnalle koituvat kustannukset huolettaa kun joissain asioissa ei sitten taas pätkääkään.

        Mähän sanoin, että pitäisi osata erottaa uhri ja rikos toisistaan. Uhri on aina uhri... sinnekin voisi enemmän keskittää varoja, kuin siihen tekijään, mutta nythän se käy juuri niin, että tekijään menee enemmän varoja...


      • Disse kirjoitti:

        Mähän sanoin, että pitäisi osata erottaa uhri ja rikos toisistaan. Uhri on aina uhri... sinnekin voisi enemmän keskittää varoja, kuin siihen tekijään, mutta nythän se käy juuri niin, että tekijään menee enemmän varoja...

        Eli sun ehdotus on että annetaan p..an jatkaa vapaalla ja suljetaankin uhri lukkojen taakse turvaan? hurjaa :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Eli sun ehdotus on että annetaan p..an jatkaa vapaalla ja suljetaankin uhri lukkojen taakse turvaan? hurjaa :D

        Ei. Kun raiskaaja ottais vankilassa ahkeraan terapiaa ja istuis vähemmän aikaa tehokkaasti ja uhrikin saisi terapiaa ja vst. palvelua.

        Noissa raiskauksissakin suurin osa varmasti on sellaisten miesten tekemiä, mitkä ei muuten saa seksiä... ongelma ei poistu istumalla vaan vuosia vankilassa...varsinainen ongelms unohtuu...


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Eli sun ehdotus on että annetaan p..an jatkaa vapaalla ja suljetaankin uhri lukkojen taakse turvaan? hurjaa :D

        Katsoppa joskus nämä haastattelut. Tässä on oikeasti paha poika ja varmasti yrittää tuolta lähtee sillä ajatuksella, ettei takas mene. Väkivaltarikollinen, mutta ei toi systeemi näytä ihan kovin hyvin toimivan.... monet vankeinhoitotyöntekijät eivät osaa pitää tunteitaan erossa työstä...

        https://youtu.be/etC7T0VeUvQ

        Noita tais olla parikin pätkää... ei kaikki sanomasi pas.at ole saaneet samanlaisia lähtökohtia elämäänsä kuin sinä ja minä... mutta tietty heidänkin olisi otettava itse vastuu itsestään.... ei ne kaikki silti ota, vaikka vankeinhoito auttaisikin siinä....


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        Niin, entä sitten? Mikään rangaistus kun ei saa rikosta tekemättömäksi...
        Itseasiassa juuri uhri ja rangaistus pitäisi tajuta erottaa toisistaan.

        Valtio määrää rangaistukset ja myös kustantaa sen rangaistuspaikan ylläpidon yms. Tarkoitus tällä pohjimmiltaan on se, että rikoksia ei tehtäisi paljoa, vaan niitä tehtäis aina vähemmän... se ei ole kenenkään etu, jos täällä on vankiloita ja pitkiä tuomioita vaan, ei se ole toiminut yhdysvalloissa, eikä muissakaan poliisivaltioissa...

        Parempi olis saada rikollinen tajuamaan mitä on tehnyt ja katumaan tekoaan, ettei se toistuisi... vihalla saa vaan lisää vihaa...

        Älä lässytä. Kuolemantuomion jälkeen p..ska ei tee enää mitään, meneekö jakeluun?
        Takuulla rikokset vähenee. Odota vaan kun tyttäresi kasvaa, toivotkohan kuolemantuomioita sen jälkeen kun tyttäresi on päässyt kosketuksiin mamujen kanssa.
        Tai mene paasaamaan tunnevastuita mamuille sen jälkeen niin lopettavat raiskaukset ym.


      • Disse kirjoitti:

        Katsoppa joskus nämä haastattelut. Tässä on oikeasti paha poika ja varmasti yrittää tuolta lähtee sillä ajatuksella, ettei takas mene. Väkivaltarikollinen, mutta ei toi systeemi näytä ihan kovin hyvin toimivan.... monet vankeinhoitotyöntekijät eivät osaa pitää tunteitaan erossa työstä...

        https://youtu.be/etC7T0VeUvQ

        Noita tais olla parikin pätkää... ei kaikki sanomasi pas.at ole saaneet samanlaisia lähtökohtia elämäänsä kuin sinä ja minä... mutta tietty heidänkin olisi otettava itse vastuu itsestään.... ei ne kaikki silti ota, vaikka vankeinhoito auttaisikin siinä....

        No tuokin p..ka on ottanut kolmelta ihmiseltä hengen, olisi ansainnut teloittaa samantien. Näytti vapautuneen keväällä, jokohan on taas jonkun tappanut ja palannut takaisin? jos ei vielä niin varmaan sitten kohta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä lässytä. Kuolemantuomion jälkeen p..ska ei tee enää mitään, meneekö jakeluun?
        Takuulla rikokset vähenee. Odota vaan kun tyttäresi kasvaa, toivotkohan kuolemantuomioita sen jälkeen kun tyttäresi on päässyt kosketuksiin mamujen kanssa.
        Tai mene paasaamaan tunnevastuita mamuille sen jälkeen niin lopettavat raiskaukset ym.

        Joutavaa mitäänsanomatonta uhoamista. Mene lässyttämään itse suomen sisun sivuille kilpaa jonkun pöpipäävassarin kanssa. Mä en jaksa tuollaista shaibaa tän enempää lukea...


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No tuokin p..ka on ottanut kolmelta ihmiseltä hengen, olisi ansainnut teloittaa samantien. Näytti vapautuneen keväällä, jokohan on taas jonkun tappanut ja palannut takaisin? jos ei vielä niin varmaan sitten kohta.

        No mitä se on kertonut tuosta vankeinhoidosta, niin en ihmettelekään....

        No saa nähdä miten sillä menee? Ainakin se on siellä kiven sisällä miettinyt itseään ja maailmaa vähän minkä on kyennyt. Vaikea sanoa miten nyt soveltuu ulkomaailmaan. Täällä on helppo aina sanella vaan kaikkea, kun ei ole itse kokenut mitään vastaavaa...


      • Disse kirjoitti:

        Niin, entä sitten? Mikään rangaistus kun ei saa rikosta tekemättömäksi...
        Itseasiassa juuri uhri ja rangaistus pitäisi tajuta erottaa toisistaan.

        Valtio määrää rangaistukset ja myös kustantaa sen rangaistuspaikan ylläpidon yms. Tarkoitus tällä pohjimmiltaan on se, että rikoksia ei tehtäisi paljoa, vaan niitä tehtäis aina vähemmän... se ei ole kenenkään etu, jos täällä on vankiloita ja pitkiä tuomioita vaan, ei se ole toiminut yhdysvalloissa, eikä muissakaan poliisivaltioissa...

        Parempi olis saada rikollinen tajuamaan mitä on tehnyt ja katumaan tekoaan, ettei se toistuisi... vihalla saa vaan lisää vihaa...

        Heh, sä yrität saada rikollisen kasvamaan kunnon kansalaiseksi, johon kannattaa panostaa. Myötätunto, empatia, ihmisyys.

        Harmis ja anonyymi taas koittaa karsia tyyppejä pois, joiden ylläpito ei kannata. Jotka on rahareikiä ja epäkelpoja. 😃


      • Helmiina kirjoitti:

        Heh, sä yrität saada rikollisen kasvamaan kunnon kansalaiseksi, johon kannattaa panostaa. Myötätunto, empatia, ihmisyys.

        Harmis ja anonyymi taas koittaa karsia tyyppejä pois, joiden ylläpito ei kannata. Jotka on rahareikiä ja epäkelpoja. 😃

        No siinä olis ainoa järkevä tapa. Ei noita kuolemantuomioita kuitenkaan hyväksytä enää.

        Tietenkin vielä parempi kaikkea olisi ennaltaehkäisy. Jos miettii vaikka Kuopion tapausta, niin siinäkin luultavasti kyseessä ei ole mikään Harmiksen mainitsema Pa.ka vaan surkealla itsetunnolla varustettu ”outo friikki”. Jos kynnys hoitoon menemisestä ennen tuollaista tekoa olis pienempi, ehkä vahingolta olis säästytty... ja yhteiskuntakin taatusti säästäis....


      • Helmiina kirjoitti:

        Heh, sä yrität saada rikollisen kasvamaan kunnon kansalaiseksi, johon kannattaa panostaa. Myötätunto, empatia, ihmisyys.

        Harmis ja anonyymi taas koittaa karsia tyyppejä pois, joiden ylläpito ei kannata. Jotka on rahareikiä ja epäkelpoja. 😃

        Harvemmin ne kunnon kansalaiseksi kasvaa, todennäköisemmin tappavat, raiskaavat ja pahoinpitelevät taas jonkun viattoman. Jos joku vaikka murhais sun lapsen niin sinustako ois mukava ymmärtää ja pidellä kädestä, nähdä se vaikka jo vuoden päästä jokun muun lapsen kimpussa?


      • Disse kirjoitti:

        No siinä olis ainoa järkevä tapa. Ei noita kuolemantuomioita kuitenkaan hyväksytä enää.

        Tietenkin vielä parempi kaikkea olisi ennaltaehkäisy. Jos miettii vaikka Kuopion tapausta, niin siinäkin luultavasti kyseessä ei ole mikään Harmiksen mainitsema Pa.ka vaan surkealla itsetunnolla varustettu ”outo friikki”. Jos kynnys hoitoon menemisestä ennen tuollaista tekoa olis pienempi, ehkä vahingolta olis säästytty... ja yhteiskuntakin taatusti säästäis....

        Juu, kyllä mäkin mielummin koittasin auttaa kun tappaa ihmisiä pois. Mutta täytyy tunnustaa, että on olemassa ns. toivottomia tapauksia mitä ei saa autettua mitenkään.

        Valuvika tms. joissain ihmisissä ei vaan ole mitään mitä enää pelastaa. Se tuho on ytimissä asti..


        Kun ihminen ei tunne katumusta, se on kävelevä aikapommi.


      • Disse kirjoitti:

        No mitä se on kertonut tuosta vankeinhoidosta, niin en ihmettelekään....

        No saa nähdä miten sillä menee? Ainakin se on siellä kiven sisällä miettinyt itseään ja maailmaa vähän minkä on kyennyt. Vaikea sanoa miten nyt soveltuu ulkomaailmaan. Täällä on helppo aina sanella vaan kaikkea, kun ei ole itse kokenut mitään vastaavaa...

        On sulla sankarit:

        https://www.murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?f=6&t=1017&start=450


      • Helmiina kirjoitti:

        Juu, kyllä mäkin mielummin koittasin auttaa kun tappaa ihmisiä pois. Mutta täytyy tunnustaa, että on olemassa ns. toivottomia tapauksia mitä ei saa autettua mitenkään.

        Valuvika tms. joissain ihmisissä ei vaan ole mitään mitä enää pelastaa. Se tuho on ytimissä asti..


        Kun ihminen ei tunne katumusta, se on kävelevä aikapommi.

        No tietenkin on niitä, joitten kohdalla on parempi pitää tyyppi pois yhteiskunnasta, kuten se sarjakuristajatyyppi. Sellainen vaan tekemään mahdollisimman hyvin itsensä ylläpidoks jotain hommia vankilassa loppuikä. Joillekin sellainen valvottu mesta voi olla siunaus....


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Harvemmin ne kunnon kansalaiseksi kasvaa, todennäköisemmin tappavat, raiskaavat ja pahoinpitelevät taas jonkun viattoman. Jos joku vaikka murhais sun lapsen niin sinustako ois mukava ymmärtää ja pidellä kädestä, nähdä se vaikka jo vuoden päästä jokun muun lapsen kimpussa?

        Älä ammu viestintuojaa, mä tein vain havainnon teistä. Ette te pääse samalle kartalle, koska teillä on erilaiset kannat jo lähtöön. 😃

        Turhaa vääntämistä.

        Mutta kysymyksees, jos joku tappaisi mun lapsen. Mun elämäntehtävä olisi etsiä se joku käsiini ja tappaa se. Jos aikoo tappaa mun lapsen, kannattaa tappaa mut ensin. Mä nimittäin kostan hinnalla mimlä hyvää..


      • Helmiina kirjoitti:

        Älä ammu viestintuojaa, mä tein vain havainnon teistä. Ette te pääse samalle kartalle, koska teillä on erilaiset kannat jo lähtöön. 😃

        Turhaa vääntämistä.

        Mutta kysymyksees, jos joku tappaisi mun lapsen. Mun elämäntehtävä olisi etsiä se joku käsiini ja tappaa se. Jos aikoo tappaa mun lapsen, kannattaa tappaa mut ensin. Mä nimittäin kostan hinnalla mimlä hyvää..

        En ole niin hyväsydäminen, mitä toivoisin olevani.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        On sulla sankarit:

        https://www.murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?f=6&t=1017&start=450

        Niin mitä tuosta rimpsusta pitäisi nyt päätellä, että et ole ainoa joka ajattelee samoin tavoin?

        Noista kaikista vankeinhoitolaitoksessa tapahtuviin asioihin ei takuulla löydy todellista totuutta. Mä oon muutamaan vanginvartijaan törmännyt ja he ovat todella tunteella siinä touhussa, mikä minusta ei ole hyvä juttu yhtään. Se työ on henkisiltä vaatimuksilta tosi vaikeaa....


      • Disse kirjoitti:

        No tietenkin on niitä, joitten kohdalla on parempi pitää tyyppi pois yhteiskunnasta, kuten se sarjakuristajatyyppi. Sellainen vaan tekemään mahdollisimman hyvin itsensä ylläpidoks jotain hommia vankilassa loppuikä. Joillekin sellainen valvottu mesta voi olla siunaus....

        Ja moni muu... Breijvik jne. Tietysti jos kannattavuutta puhtaasti ajatellaan, niin jotkut yksilöt ei ehkä ole hengissä pidettävässä "arvossa" missään. Mutta inhimillisyydellä, onko oikein tappaa tappaja ja olla tappaja itsekin. Toki silmä silmästä periaatteella, älä tapa jos et halua tulla satutetuksi jne.

        Nämä on semmosia eettisiä juttuja.


      • Helmiina kirjoitti:

        Älä ammu viestintuojaa, mä tein vain havainnon teistä. Ette te pääse samalle kartalle, koska teillä on erilaiset kannat jo lähtöön. 😃

        Turhaa vääntämistä.

        Mutta kysymyksees, jos joku tappaisi mun lapsen. Mun elämäntehtävä olisi etsiä se joku käsiini ja tappaa se. Jos aikoo tappaa mun lapsen, kannattaa tappaa mut ensin. Mä nimittäin kostan hinnalla mimlä hyvää..

        Niin mutta siksihän minä tuon tuohon laitoinkin kun tiesin mitä tekisit, te siis sallitte muille sattuvan pahan mutta juuri teidän läheisiin kohdistuvan pahan kohdalla olette samoilla linjoilla kuin minä. Minusta taas ihan kaikilla muillakin viattomilla uhreilla ja heidän läheisillä pitää olla samat oikeudet ja yhteiskunnan tehtävä on huolehtia että ne oikeudet toteutuu.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Niin mutta siksihän minä tuon tuohon laitoinkin kun tiesin mitä tekisit, te siis sallitte muille sattuvan pahan mutta juuri teidän läheisiin kohdistuvan pahan kohdalla olette samoilla linjoilla kuin minä. Minusta taas ihan kaikilla muillakin viattomilla uhreilla ja heidän läheisillä pitää olla samat oikeudet ja yhteiskunnan tehtävä on huolehtia että ne oikeudet toteutuu.

        Tietysti, sallin samat oikeudet kuin itsellenikin. Tulkitsit mua väärin. Tottakai on ihanne, että hönöt saa hoidettua terveeksi.

        Kaikki vain ei jää odottelemaan että hoito korjaa... Kukin omainen menettelee tavallaan. Minä omallani, enkä kysele mitä mieltä joku on. Pysyköön erossa mun omistani, jos ei halua ongelmia itselleen. Fiksut tajuu sen, tyhmät ottaa riskin.


      • Helmiina kirjoitti:

        Ja moni muu... Breijvik jne. Tietysti jos kannattavuutta puhtaasti ajatellaan, niin jotkut yksilöt ei ehkä ole hengissä pidettävässä "arvossa" missään. Mutta inhimillisyydellä, onko oikein tappaa tappaja ja olla tappaja itsekin. Toki silmä silmästä periaatteella, älä tapa jos et halua tulla satutetuksi jne.

        Nämä on semmosia eettisiä juttuja.

        No mä veikkaan, että suurin osa rikollisista on huonoista taustoista lähtöisin. Eivät osaa oikeasti elää yhteiskunnan säännöillä. Kukaan ei ole kertonut mitä mistäkin seuraa ja miksi pitää mitäkin hoitaa itse...

        Jotenkin näkee muutenkin aikuisia, jotka ovat kuin lapsia.... eivät tajua olevansa itse vastuussa itsestään.... sysäävät syyt omasta surkeudesta muille...sit viimekädessä hölmöilevät...


      • Helmiina kirjoitti:

        Tietysti, sallin samat oikeudet kuin itsellenikin. Tulkitsit mua väärin. Tottakai on ihanne, että hönöt saa hoidettua terveeksi.

        Kaikki vain ei jää odottelemaan että hoito korjaa... Kukin omainen menettelee tavallaan. Minä omallani, enkä kysele mitä mieltä joku on. Pysyköön erossa mun omistani, jos ei halua ongelmia itselleen. Fiksut tajuu sen, tyhmät ottaa riskin.

        Ethän salli koska sinäkin niin kovasti puhut anteeksiannon puolesta. Juuri teidänlaisten takia tässä maassa on lepsut rangaistukset ja pahantekijät pääsee toistuvasti tekemään pahaa kun on teidänkaltaiset enemmistö lepsuilemassa, viattomat uhrit maksaa siitä hinnan. Omalla kohdallanne sitten kyllä toimisitte saarnaamaanne vastaan. Eikö olisi parempi sanoa se oma todellinen mielipide niin saataisiin sitten ehkä joskus uhreillekin oikeutta.


      • Disse kirjoitti:

        No mä veikkaan, että suurin osa rikollisista on huonoista taustoista lähtöisin. Eivät osaa oikeasti elää yhteiskunnan säännöillä. Kukaan ei ole kertonut mitä mistäkin seuraa ja miksi pitää mitäkin hoitaa itse...

        Jotenkin näkee muutenkin aikuisia, jotka ovat kuin lapsia.... eivät tajua olevansa itse vastuussa itsestään.... sysäävät syyt omasta surkeudesta muille...sit viimekädessä hölmöilevät...

        Sehän se on, mielenterveys ei ole kaikilla kondiksessakaan. Normaalisti ihminen älyy mitä pahanteosta seuraa ja välttelee ongelmia, mutta kuuppajumissa kaikki on ula aaltoa.

        Voi odottaa, että kilisee hatullinen muttereita jossain kohtaa...


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ethän salli koska sinäkin niin kovasti puhut anteeksiannon puolesta. Juuri teidänlaisten takia tässä maassa on lepsut rangaistukset ja pahantekijät pääsee toistuvasti tekemään pahaa kun on teidänkaltaiset enemmistö lepsuilemassa, viattomat uhrit maksaa siitä hinnan. Omalla kohdallanne sitten kyllä toimisitte saarnaamaanne vastaan. Eikö olisi parempi sanoa se oma todellinen mielipide niin saataisiin sitten ehkä joskus uhreillekin oikeutta.

        Ymmärrän kolikon molemmat puolet.

        Pyövelin hommissa on aina riski, että tulee pyövelöityä syyttömiäkin. Ja oikeus on raiskata raiskaaja, tappaa tappaja, ryöstää ryöstäjä, motata nyrkillä silmään nyrkillä silmään mottaajaa...

        Mutta sitten se ... Loppuuko pahanteko sillä? Pelkääkö hullu? Onko sodat lopettaneet sodat?


      • Helmiina kirjoitti:

        Sehän se on, mielenterveys ei ole kaikilla kondiksessakaan. Normaalisti ihminen älyy mitä pahanteosta seuraa ja välttelee ongelmia, mutta kuuppajumissa kaikki on ula aaltoa.

        Voi odottaa, että kilisee hatullinen muttereita jossain kohtaa...

        No massana ei isoa porukkaa voikaan yksilöllisesti ”pelastaa” yhteiskuntakelpoiseksi....
        mutta pelkkä kova ja askeettinen tyrmä ei tuota kuin vihaisia pettyjiä.... siis uusijoita...


      • Helmiina kirjoitti:

        Ymmärrän kolikon molemmat puolet.

        Pyövelin hommissa on aina riski, että tulee pyövelöityä syyttömiäkin. Ja oikeus on raiskata raiskaaja, tappaa tappaja, ryöstää ryöstäjä, motata nyrkillä silmään nyrkillä silmään mottaajaa...

        Mutta sitten se ... Loppuuko pahanteko sillä? Pelkääkö hullu? Onko sodat lopettaneet sodat?

        Ja miten monta vuotta tappajaa tulisi vankilassa säilyttää? Vieraantuu ja laitostuu elämästä siellä ja kohta on taas menossa takas selliin, kun ei ulkoilmassa pärjää ominpäin.

        Mitä sille pitäisi tehdä? Tappaa?


      • Disse kirjoitti:

        No massana ei isoa porukkaa voikaan yksilöllisesti ”pelastaa” yhteiskuntakelpoiseksi....
        mutta pelkkä kova ja askeettinen tyrmä ei tuota kuin vihaisia pettyjiä.... siis uusijoita...

        Itseasiassa siellä laitostuu, verkostoituu ja kiero mieli kieroontuu lisää. Poikkeus ne joilla joku ehkä vois yrittää elää toisin ääni päässä käy...

        Sitten on se uskoon tulo...

        Joko oikeesti tai leikisti. Ja miksei, jos se pitää kurissa.

        Ymmärrän Harmiksen verenmaku suussa kostopolitiikan tavallaan, kun kyse on ihmisistä joita asia koskettaa. Mutta lähtiskö kukaan täällä hirttämään vaikka veljeään, jos veli on tappanut vaimonsa? Harmis?


      • Helmiina kirjoitti:

        Itseasiassa siellä laitostuu, verkostoituu ja kiero mieli kieroontuu lisää. Poikkeus ne joilla joku ehkä vois yrittää elää toisin ääni päässä käy...

        Sitten on se uskoon tulo...

        Joko oikeesti tai leikisti. Ja miksei, jos se pitää kurissa.

        Ymmärrän Harmiksen verenmaku suussa kostopolitiikan tavallaan, kun kyse on ihmisistä joita asia koskettaa. Mutta lähtiskö kukaan täällä hirttämään vaikka veljeään, jos veli on tappanut vaimonsa? Harmis?

        Jos veljen vaimo vaikka a) petti miestään säännöllisesti ja hankki sukupuolitaudin ja tartutti veljeen jasyntymättömään lapseen b) aiheutti veljen lapsen kuoleman jotenkin hölmöyttään c) joku muu oikeutus veljelle tappaa vaimonsa

        Ja mikä tuomio veljelle langetetaan vaimonsa tappamisesta edellä olevin seikoin... Ja asianhaaroin.


      • Helmiina kirjoitti:

        Itseasiassa siellä laitostuu, verkostoituu ja kiero mieli kieroontuu lisää. Poikkeus ne joilla joku ehkä vois yrittää elää toisin ääni päässä käy...

        Sitten on se uskoon tulo...

        Joko oikeesti tai leikisti. Ja miksei, jos se pitää kurissa.

        Ymmärrän Harmiksen verenmaku suussa kostopolitiikan tavallaan, kun kyse on ihmisistä joita asia koskettaa. Mutta lähtiskö kukaan täällä hirttämään vaikka veljeään, jos veli on tappanut vaimonsa? Harmis?

        No mun mutsin kummilapsi vissiin tappoi tyttöystävänsä ja itsensä. Se oli jotenkin mutsille kova pala. Sen isä ei halunnut olla tekemisissä poikiinsa kun otti uuden naisen. Mäkin olin sen ripareissa... mukava sälli, mutta sit jossain aikuisuuden kynnyksellä napsahti.... se oli jonkun aikaa vsnkilassa, mut hirtti itsensä. Velikin tais sitten pistää itsensä jojoksi.

        Ei itse oikein kaikkia ihmisiä näe pa.koina... joskus tie siihen että hölmöilee jotain on yllättävän pieni...🙄


      • Disse kirjoitti:

        No mun mutsin kummilapsi vissiin tappoi tyttöystävänsä ja itsensä. Se oli jotenkin mutsille kova pala. Sen isä ei halunnut olla tekemisissä poikiinsa kun otti uuden naisen. Mäkin olin sen ripareissa... mukava sälli, mutta sit jossain aikuisuuden kynnyksellä napsahti.... se oli jonkun aikaa vsnkilassa, mut hirtti itsensä. Velikin tais sitten pistää itsensä jojoksi.

        Ei itse oikein kaikkia ihmisiä näe pa.koina... joskus tie siihen että hölmöilee jotain on yllättävän pieni...🙄

        Mut nyt nukkumaan! Öitä allihuuppa! 😴


      • Helmiina kirjoitti:

        Jos veljen vaimo vaikka a) petti miestään säännöllisesti ja hankki sukupuolitaudin ja tartutti veljeen jasyntymättömään lapseen b) aiheutti veljen lapsen kuoleman jotenkin hölmöyttään c) joku muu oikeutus veljelle tappaa vaimonsa

        Ja mikä tuomio veljelle langetetaan vaimonsa tappamisesta edellä olevin seikoin... Ja asianhaaroin.

        Tahi oma poika on raiskauksesta tms. syytettynä ja olet varma hänen syyttömyydestä, mutta tuomiota jakavat ovat vahvasti toista mieltä ja tuomio tulee.

        Tai olet varma, että lapsesi on kykenevä muuttumaan rikoksensa jälkeen. Mutta hänelle tulee kuolemantuomio, koska laki on kaikille sama. Nössöillekin olipa miten katuva hyvänsä.. Tai pakotettu.


      • Disse kirjoitti:

        Mut nyt nukkumaan! Öitä allihuuppa! 😴

        Jep... Näitä on hyvä miettiä eikä vain lätkiä tuomioita kylmiltään näytön takaa. Hyvät yöt. 💤


      • Helmiina kirjoitti:

        Jep... Näitä on hyvä miettiä eikä vain lätkiä tuomioita kylmiltään näytön takaa. Hyvät yöt. 💤

        Niinpä. On kaikista helpointa aina iltapäivälehdestä lukea puolihuolimattomasti rikos ja määrätä ensivaikutelman perusteella siihen tuomio, kun ei oikeasti tiedä kaikkea.

        Tuossa käytin esimerkkinä tuota Erkkaakin. Minusta kaveri on kovemman kautta istunut tuomionsa jo pois. Varmaan on tehnyt tyhmyyksiä tuomiota kärsiessäkin, mutta selkeästi ei ole ollut tyytyväinen siihen, miten vankeja kohdellaan Suomessa.. vaikka varmasti 20 vuodessakin on tapahtunut jo paljon siinäkin muutosta. Varmasti tiedetään enemmän miten mitäkin tapausta käsitellä...


      • Disse kirjoitti:

        Niinpä. On kaikista helpointa aina iltapäivälehdestä lukea puolihuolimattomasti rikos ja määrätä ensivaikutelman perusteella siihen tuomio, kun ei oikeasti tiedä kaikkea.

        Tuossa käytin esimerkkinä tuota Erkkaakin. Minusta kaveri on kovemman kautta istunut tuomionsa jo pois. Varmaan on tehnyt tyhmyyksiä tuomiota kärsiessäkin, mutta selkeästi ei ole ollut tyytyväinen siihen, miten vankeja kohdellaan Suomessa.. vaikka varmasti 20 vuodessakin on tapahtunut jo paljon siinäkin muutosta. Varmasti tiedetään enemmän miten mitäkin tapausta käsitellä...

        Täytyy sanoa, että siinä täytyy olla aika rautaiset hermot kun on valmis rankkoihin tuomioihin. Pitää olla valtava luottamus siihen, että oikeus toimii aina ja langettaa ehdottomasti oikean tuomion oikeasta rikoksesta ja kukaan ei koskaan syyttömän (esim. itse ) joudu syytetyn penkille. Pallit pois ja naru kaulaan, kun tuomari niin sanoo.

        Fantasia maailmassa maailman voi korjata täydelliseksi ja elää pumpulissa.


        Siitä oon samaa mieltä, että tuomioita voisi koventaa. Ja pullolla päähän lyömistä voi jokainen kokeilla omaan päähän, jos meinaa ettei se ole tappavaksi aseeksi sopiva tai tunkea tyynyn hengistysteiden eteen, jos meinaa ettei koristetyynyyn voi tukehtua. Mutta noin muuten...joku tolkku sentään täytyy säilyttää.


      • Helmiina kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että siinä täytyy olla aika rautaiset hermot kun on valmis rankkoihin tuomioihin. Pitää olla valtava luottamus siihen, että oikeus toimii aina ja langettaa ehdottomasti oikean tuomion oikeasta rikoksesta ja kukaan ei koskaan syyttömän (esim. itse ) joudu syytetyn penkille. Pallit pois ja naru kaulaan, kun tuomari niin sanoo.

        Fantasia maailmassa maailman voi korjata täydelliseksi ja elää pumpulissa.


        Siitä oon samaa mieltä, että tuomioita voisi koventaa. Ja pullolla päähän lyömistä voi jokainen kokeilla omaan päähän, jos meinaa ettei se ole tappavaksi aseeksi sopiva tai tunkea tyynyn hengistysteiden eteen, jos meinaa ettei koristetyynyyn voi tukehtua. Mutta noin muuten...joku tolkku sentään täytyy säilyttää.

        No mä jostain lueskelin, että täällä olisi remontoitavaa paljon noissa tuomioissa... Ne ei monesti juuri osu ihmisten yleiseen käsitykseen, kun monesti pienemmästä rikkeestä osaa saada isomman tuomion jne.

        Sitten siinä on monta muutakin lakiin perustuvaa mutkaista juttua, mitkä vaikuttaa tuomioihin.

        Mutta niinkuin monessa muussakin asiassa, olis näissäkin isomman rakenteellisen muutoksen aika.


      • Disse kirjoitti:

        No mä jostain lueskelin, että täällä olisi remontoitavaa paljon noissa tuomioissa... Ne ei monesti juuri osu ihmisten yleiseen käsitykseen, kun monesti pienemmästä rikkeestä osaa saada isomman tuomion jne.

        Sitten siinä on monta muutakin lakiin perustuvaa mutkaista juttua, mitkä vaikuttaa tuomioihin.

        Mutta niinkuin monessa muussakin asiassa, olis näissäkin isomman rakenteellisen muutoksen aika.

        Monen asian summa mikä vaikuttaa mihinkin. Ihmiset niitä tuomioita miettii ja sumplii, siksi pidän aika rajuna tietynlaista ehdottomuutta.

        Ihmiset tekee virheitä, ihan kaikki jokaikinen...ihan sama miten virheettömänä itseään pitää.

        Joo, minusta talourikos ei ole niin vakava asia mitä raiskaus tai väkivalta, vammauttaminen tai tappaminen/murha. Kaikkea talouteen liittyvää saa paikattua ja tilanetta korjattua, mutta ihmiseen kohdistuvat teot suoraan on vaikeempia hyvittää ja korjata.

        Eikä mikään rahasumma korvaa kipua ja kärsimystä.

        Tosiasiaksi jää, että maailmassa mikään tuomio ei lopeta väkivaltaa...

        Mikä hillitsis olis se, että lähtökohdat olis paremmat ihan kaikille mistä ponnistaa ja millä pärjätä, ettei tule tilannetta ja tarvetta ruveta rikoksiin...


      • Helmiina kirjoitti:

        Monen asian summa mikä vaikuttaa mihinkin. Ihmiset niitä tuomioita miettii ja sumplii, siksi pidän aika rajuna tietynlaista ehdottomuutta.

        Ihmiset tekee virheitä, ihan kaikki jokaikinen...ihan sama miten virheettömänä itseään pitää.

        Joo, minusta talourikos ei ole niin vakava asia mitä raiskaus tai väkivalta, vammauttaminen tai tappaminen/murha. Kaikkea talouteen liittyvää saa paikattua ja tilanetta korjattua, mutta ihmiseen kohdistuvat teot suoraan on vaikeempia hyvittää ja korjata.

        Eikä mikään rahasumma korvaa kipua ja kärsimystä.

        Tosiasiaksi jää, että maailmassa mikään tuomio ei lopeta väkivaltaa...

        Mikä hillitsis olis se, että lähtökohdat olis paremmat ihan kaikille mistä ponnistaa ja millä pärjätä, ettei tule tilannetta ja tarvetta ruveta rikoksiin...

        Toki jälkimmäiseen lisään, ettei sekään sitä lopeta, että joku tapetaan joka päivä tai raiskataan. Korkeintaan hillitsee...


      • Helmiina kirjoitti:

        Toki jälkimmäiseen lisään, ettei sekään sitä lopeta, että joku tapetaan joka päivä tai raiskataan. Korkeintaan hillitsee...

        No minustakin ainoa tapa vähentää rikoksia, on ennaltaehkäisevä työ ja sellainen valistus...

        Jos tosiaan miettii vaikka juhannuksia ja uusia vuosia, on niissä tapahtunut 20-30 vuodessa jo tosipaljon muutoksia parempaan suuntaan. Enää ei huku 20 ihmistä jussina ja satoja ammu silmiään ja sormiaan uutena vuotena... Ja minusta se on valistuksen tulosta.

        Uskoisin, että on vielä niin paljon kaikkea asiaa, mistä aiemmin ei ole vaan puhuttu... Ja minusta kun tämä maailma on niin paljon muuttunut, niin pitäisi kaikkien muittenkin tahojen muuttua... Mutta kaikki lakisysteemit jaaraa paljon perässä...


      • Disse kirjoitti:

        No minustakin ainoa tapa vähentää rikoksia, on ennaltaehkäisevä työ ja sellainen valistus...

        Jos tosiaan miettii vaikka juhannuksia ja uusia vuosia, on niissä tapahtunut 20-30 vuodessa jo tosipaljon muutoksia parempaan suuntaan. Enää ei huku 20 ihmistä jussina ja satoja ammu silmiään ja sormiaan uutena vuotena... Ja minusta se on valistuksen tulosta.

        Uskoisin, että on vielä niin paljon kaikkea asiaa, mistä aiemmin ei ole vaan puhuttu... Ja minusta kun tämä maailma on niin paljon muuttunut, niin pitäisi kaikkien muittenkin tahojen muuttua... Mutta kaikki lakisysteemit jaaraa paljon perässä...

        Jep jep. Mä lähden lääkäriin. See ya! 🙂


      • Helmiina kirjoitti:

        Jep jep. Mä lähden lääkäriin. See ya! 🙂

        Aha... No kipasehan sää tohtorin juttusilla... mä paistelen kanoja silläaikaa. :oD


      • Anonyymi
        Disse kirjoitti:

        No minustakin ainoa tapa vähentää rikoksia, on ennaltaehkäisevä työ ja sellainen valistus...

        Jos tosiaan miettii vaikka juhannuksia ja uusia vuosia, on niissä tapahtunut 20-30 vuodessa jo tosipaljon muutoksia parempaan suuntaan. Enää ei huku 20 ihmistä jussina ja satoja ammu silmiään ja sormiaan uutena vuotena... Ja minusta se on valistuksen tulosta.

        Uskoisin, että on vielä niin paljon kaikkea asiaa, mistä aiemmin ei ole vaan puhuttu... Ja minusta kun tämä maailma on niin paljon muuttunut, niin pitäisi kaikkien muittenkin tahojen muuttua... Mutta kaikki lakisysteemit jaaraa paljon perässä...

        "Jos tosiaan miettii vaikka juhannuksia ja uusia vuosia, on niissä tapahtunut 20-30 vuodessa jo tosipaljon muutoksia parempaan suuntaan. Enää ei huku 20 ihmistä jussina ja satoja ammu silmiään ja sormiaan uutena vuotena... Ja minusta se on valistuksen tulosta."

        No noissa valistus voi toimiakin, kun em. ovat usein omaa kännistä hölmöyttä. Murhien, raiskauksien jne. vähentäminen valistuksella on kova homma. Näkisin kovemmilla tuomioilla olevan parempi vaikutus.


    • Onhan suomessa kokolailla naurettavia tuomioita, vieläpä suhteessa sen kanssa mitä on tehty, mihin syyllistytty.

      Tuntuu joku näpistelijä tai talousrikollinen saavan kovempia tuomioita, kun mitä joku väkivaltarikollinen tms. henkilörikoksiin syyllistyvä reikäpää. En käsitä miksi niin... Älytöntä lain lukua.

      Mikään rangaistus ei tee tehtyä tekemättömäksi, mutta osa ihmisistä onkin ihan holhottavia ja täysin edesvastuuttomia, ei vapaalla jalalla kulkemaan kykeneviä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe