Oon kuunnellu Beethovenin musiikkia kohta 15 vuotta, sen jälkeen kun kuulin Bruckneria ja Shostakovitshia, Beethoven on menettänyt merkitystään (ei ajalle ja vertailulle immuuni). Mozart on jotenkin eri sarjassa ollessaan universaalia, ajasta ja paikasta riippumatonta, Mozartin arvo ja merkitys eivät häviä mihinkään, vaikka kuuntelisi mitä modernimpaa. Sibelius on taas vanhentuvaa sorttia ja Suomeen sidottua kansallisromantiikkaa eikä paikan suhteen universaalia. En oikein ymmärrä, miten tuo Tuukkasta ja kumppaneita hehkuttavakin voi arvostaa Beethovenia, kun muutoin näyttää olevan järjissään
Beethoven ei kestä aikaa?
45
365
Vastaukset
- Anonyymi
Itse olen myös sitä mieltä että sibeliuksen frigidi kansallisromamnttinen sävelkieli on jo siinä määrin ajan hampaan nakertama ettei sitä kannattaisi enää kuunnella koska se ei vaikuta kohottavasti tunteisiin vaan sitä kuunnellessani minua alka väistämättä joko naurattamaan tai haukotuttamaan ikävystyessäni perin juuri sen tautologiseen ja lähes minimalistiseen ilmaisuun yhä toistuvine lyhyiden kolmisävelaiheiden katkelmineen ilman pitkälinjaisten suurten romanttisten lauluteemojen pakahduttavaa voimaa ja hehkua joita monet muut unohdetut säveltäjämme, melartin, tuukkanen ja kumpp. ovat käsitelleet sinfonioissaan niin oivallisesti.
Petter Von Bach paras kalakassinen sinfoonia säveltelijä.
- Anonyymi
Bachin sinfoniat ovat vain pikkuruisia pianokappaleita, ei orkesterille sävellettyjä moniosaisia laajamuotoisia suurteoksia. Leivskähän tulee lähelle bachia taidokkaan polyfonisilla sinfonioillaan joissa on fuugia.
- Anonyymi
Luin netistä että joonas kokkonen uusklassismimme ja 50-luvun modernismimme dodekafonian yleisesti mielletty suuri nimi näki lauri saikkolan campale-sinfoniassa sinfoniaksi hyvin soveltuvaa materiaalia, saikkolan 1. sinfonian kelloajatuksen kun voi katsoa piilevän orkesterin lukuisissa tutti-iskuissa, vahvasti kaksinnetuissa staccatoissa joka voisi olla repetitiivisyyden ohella sostokovitsilta saatu impulssi myöhemmissäkin teoksissa kuten traagisdramaattisen scherzokaraktäärin omaavassa nimeltään hienosti italiankielisessä in forma di scherzo e coda infernale quasi una fantasia-sinfoniassa, ellei se kuuluisi hänen tyyliinsä ikään kuin synnynnäisenä ominaisuutena ja tyylipiirteenä.
toinen on blokkimainen muotoajattelu jossa kokonaisuudesta jokaista selvästi leikkeutuvaa taitetta hallitsee yksi rytmis-melodinen perushahmo kerrallaan joka on sitä selvempi mitä nopeampia tempoja hän suosii jotka ovat hänelle luonteenomaisia. myöhemmät sinfoniat kuin 1 ja 2 ovat vähemmän moninsanaisia, pateettisia ja romanttisia. tuukkanen 2. sinfonian eksoottisissa ja lyhyissä pentatonisissa aiheissa edustaa tietyllä tavalla klamitraditiota. mutta luonnekuvioen entrata lähestyy pandiatonisuutta, vanha linna muistuttaa tunnelmiltaan musorgskin samannimistä osaa näyttelykuvissa ja täyttä ravia rytmisestä iskevyydestään ja vauhdikkuudesta huolimatta on romanttinen ei uusklassinen, allegro con ritmo marcato.
tällainen musiikki saa minut sielultani kiihoittumaan niinkuin ei koskaan mikään perusrepertoaari jossa en näekään mitään älynmukaisia tahdonliikutuksen vastineita kiihoittavaa vaan sisällöltään tyhjää kulunutta ja kauhtunutta, jotakin liian ilmiselvää, ilmeistä, ratkaisuiltaan yksinkertaista, ja annettua vailla sisäistä etsintää ja salattua, alitajuista elermentiä joka on merkittävän taiteen perusominaisuuksia.- Anonyymi
Muusikoiden.net, ehtymätön aarreaitta:)))
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=195729&o=40
- Anonyymi
"Vuonna 1948 Tauno Pylkkänen oli uransa huipulla. Hänen uusin oopperansa Simo Hurtta oli vielä juhlitumpi kuin Mare ja hänen poikansa. Joulun aika oli kuitenkin erittäin ahdistava.
Juuri joulun kynnyksellä hän jäi poliisin ratsiassa kiinni homoseksuaalien kohtauspaikassa Hämeenlinnassa. Homoseksuaalisuus oli tuolloin vielä rikos ja Tauno joutui oikeuteen helmikuussa 1949.
Asianajaja oli löytänyt todistajia, jotka kertoivat Taunon yleensä suhtautuvan täysin normaalisti näihin kysymyksiin.
Itse hän kertoi oikeudessa olleensa niin humalassa, ettei muista tapauksesta mitään. Hänen ensimmäinen muistikuvansa oli poliisin tekemä ruumiintarkastus.
Pylkkänen vapautettiin syytteistä, mutta toisena osapuolena ollut sekatyömies sai 2 kuukautta ehdollista vankeutta.
Maineen menettäminen pelotti Pylkkästä. Ura olisi voinut loppua siihen paikkaan, jos homous olisi tullut julki. Mutta näin ei käynyt ennen kuin vuonna 2000, jolloin hänen entinen tyttöystävä, tutkija Saara Lilja kirjoitti muistelmateoksensa.
Pidätys aiheutti kuitenkin sen, että Tauno Pylkkäsen alkoholinkäyttö riistäytyi käsistä. Jo seuraavana vuonna hän oli lääkärin hoidossa maksan vajaatoiminnan ja korkean verenpaineen takia." - Anonyymi
"Mozart on jotenkin eri sarjassa ollessaan universaalia, ajasta ja paikasta riippumatonta, Mozartin arvo ja merkitys eivät häviä mihinkään, vaikka kuuntelisi mitä modernimpaa. "
Mozart mainittiin, siitä päästäänkin siihen että mielestäni kaikista sinfonioista paras on Mozartin Sinfonia No 37.
Kuten monialataiteilija Petri Tiili alias Pelle Miljoona on niin kauniisti sanonut: "Hiljaisuus kauneinta musiikkii on".
Ja mailman kaikkien aikojen hiljaisin sinfonia eli siis kaikkien aikojen kaunein sinfonia on Mozartin Sinfonia No. 37.
"sen jälkeen kun kuulin Bruckneria ja Shostakovitshia," ...mutta sen kuuntelun jälkeen en ole enää kuunnellut oikeastaan juuri mitään, koska minulla on mennyt kaikki aika siihen kun olen yrittänyt pohtia sitä miksi ihmeessä kuuntelin Bruckneria.- Anonyymi
Mozartin sinfoniassa n:o 37 on autenttista mozartia vain hidas johdanto. Muutoinhan sinfonia on michael haydnin käsialaa.
- Anonyymi
Sibelius tosiaan oli auttamattoman vanhanaikainen säveltäjä kuten hänen viulukonserttokin vanhanaikainen konsertto.
- Anonyymi
Mikä vitun "vanhanaikainen säveltäjä"? Pitäisikö vanhan säveltäjän olla jotenkin "ajanmukainen" vai, ja se olisi sitten jonkun antikvaarista taidemusiikkia harrastelevan nykyurpon mielestä hienoa?
Vaikea joskus ymmärtää, mistä te musiikkityhjäntärkeilijät edes yritätte päteä, kun olette musiikkitajuinenne niin totaalisen ulalla kaikesta elämästä ja taiteesta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä vitun "vanhanaikainen säveltäjä"? Pitäisikö vanhan säveltäjän olla jotenkin "ajanmukainen" vai, ja se olisi sitten jonkun antikvaarista taidemusiikkia harrastelevan nykyurpon mielestä hienoa?
Vaikea joskus ymmärtää, mistä te musiikkityhjäntärkeilijät edes yritätte päteä, kun olette musiikkitajuinenne niin totaalisen ulalla kaikesta elämästä ja taiteesta...Sibelius ei duuri molli tonaalisena söäveltäjänä seurannut aiukansa teknistä edistystä ja siksi hän oli jo omana aikanaan menneen aikakauden jäänne.
- Anonyymi
Jotain Bruckneria ei elävä ihminen jaksa edes kuunnella. Mieluummin Beethoven todellakin.
- Anonyymi
Mozart on "ajatonta" varmaan siksi, että se on niin hajutonta ja mautonta?
- Anonyymi
Ei vaan siksi että mozart edelleen puhuttelee ihmissydämiä.
- Anonyymi
"Paikan suhteen universaalia" on varmaan lähinnä joku tajunsa menettänyt kameleontti?
Sipeeliuksen Maammelaulu paras sinhvoonia.
- Anonyymi
Maamme laulu joka on kopio salksalaisesta juomalaulusta on paciuksen säveltämä, ei sibeliuksen.
- Anonyymi
Se kestää koska siinä on sopivasti fun-faaria.
- Anonyymi
Mutta ei yhtään fanfaaria
- Anonyymi
Suomessa on pitkään ollut muodikasta hehkuttaa Bachia ja Beethovenia älyllisyyden nimissä - ja vähätellä Mozartia, jonka pinnan alaiset syvyydet eivät avaudu musiikin pintatasoa kuluttaville. Tämä on yksi kulttuurimme kieroutuneisuuden twisti, toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä ja nationalistisuusvouhotus.
- Anonyymi
Osuit naulan kantaan. Tuukkanen itse taisteli tätä teosten unhoittumista vastaan mutta näköjään tuloksetta kun monet hänenkin säveltämät hienot sinfoniat on unohdettu täysin.
- Anonyymi
"Tämä on yksi kulttuurimme kieroutuneisuuden twisti, toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä ja nationalistisuusvouhotus."
"toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä"
No tuosta on jo rupateltu, että olisiko Sibeliuksen pitänyt säveltää huonompaa musiikia kuin mitä sävelsi jotta emme olisi unohtaneet vaikkapa sinfonikko Saikkolaa?
nationalistisuus vouhotus?
Ettei vaan olisi niin että ilman sitä silloista nationalisti vouhotusta kirjoittelisimme nyt tähän täysin älyvapaaseen ketjuun venäjäksi. Ja se teos jonka tunnemme nimellä Finlandia olisi nimeltään vaikkapa Северо-Западная область под Санкт-Петербургом (Luoteinen oblasti lähellä Pietaria). Siksi kansana ja kansakuntana tarvitsimme tuolloin että yhä tuota Finlandia-nimellä tunnettua Sibeliuksen orkesteriteosta.
Ja mikä lohdullisinta jos meitä niin kansana kuin valtiona tulevaisuudessa odottaa meistä katsoen kaakkoon sijaitsevan roistovaltion järjestämä holokausti tai holodomor niin muisto sentään jää jollain tasolla elämään kiitos Sibeliuksen säveltämien orkesteriteoksien. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tämä on yksi kulttuurimme kieroutuneisuuden twisti, toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä ja nationalistisuusvouhotus."
"toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä"
No tuosta on jo rupateltu, että olisiko Sibeliuksen pitänyt säveltää huonompaa musiikia kuin mitä sävelsi jotta emme olisi unohtaneet vaikkapa sinfonikko Saikkolaa?
nationalistisuus vouhotus?
Ettei vaan olisi niin että ilman sitä silloista nationalisti vouhotusta kirjoittelisimme nyt tähän täysin älyvapaaseen ketjuun venäjäksi. Ja se teos jonka tunnemme nimellä Finlandia olisi nimeltään vaikkapa Северо-Западная область под Санкт-Петербургом (Luoteinen oblasti lähellä Pietaria). Siksi kansana ja kansakuntana tarvitsimme tuolloin että yhä tuota Finlandia-nimellä tunnettua Sibeliuksen orkesteriteosta.
Ja mikä lohdullisinta jos meitä niin kansana kuin valtiona tulevaisuudessa odottaa meistä katsoen kaakkoon sijaitsevan roistovaltion järjestämä holokausti tai holodomor niin muisto sentään jää jollain tasolla elämään kiitos Sibeliuksen säveltämien orkesteriteoksien."olisiko Sibeliuksen pitänyt säveltää huonompaa musiikia kuin mitä sävelsi jotta emme olisi unohtaneet vaikkapa sinfonikko Saikkolaa?"
Niin, miksi emme kysy itseltämme suurta metafyysistä kysymystä että jos Saikkola olisi säveltänyt yhtä hyvää tai parempaa musiikkia kuin mitä Sibelius, niin mitä siitä sitten olisi seurannut?
Olisimmeko vaikka siellä olohuoneen CD-hyllyssä olisi pitkät rivit niin Sibeliuksen kuin Saikkolan teosten levytyksiä ja kirjahyllyn reunalla olisi Sibeliuksen kuvan ohella tai tilalla nyt myös Saikkolan kuva, silti unohtaneet vaikkapa Pylkkäsen Tanen ja/tai Melartinin Erkin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tämä on yksi kulttuurimme kieroutuneisuuden twisti, toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä ja nationalistisuusvouhotus."
"toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä"
No tuosta on jo rupateltu, että olisiko Sibeliuksen pitänyt säveltää huonompaa musiikia kuin mitä sävelsi jotta emme olisi unohtaneet vaikkapa sinfonikko Saikkolaa?
nationalistisuus vouhotus?
Ettei vaan olisi niin että ilman sitä silloista nationalisti vouhotusta kirjoittelisimme nyt tähän täysin älyvapaaseen ketjuun venäjäksi. Ja se teos jonka tunnemme nimellä Finlandia olisi nimeltään vaikkapa Северо-Западная область под Санкт-Петербургом (Luoteinen oblasti lähellä Pietaria). Siksi kansana ja kansakuntana tarvitsimme tuolloin että yhä tuota Finlandia-nimellä tunnettua Sibeliuksen orkesteriteosta.
Ja mikä lohdullisinta jos meitä niin kansana kuin valtiona tulevaisuudessa odottaa meistä katsoen kaakkoon sijaitsevan roistovaltion järjestämä holokausti tai holodomor niin muisto sentään jää jollain tasolla elämään kiitos Sibeliuksen säveltämien orkesteriteoksien.Klami sen enempää kuin varsinkaan Ranta tai Salmenhaarakaan eivät pidä Saikkolan Taistelusinfoniaa huonona teoksena, vaan päinvastoin Ranta pitää sitä monin paikoin erittäin vaikuttavana sinfoniana ja Klamin mielestä Tuukkasen ensimmäinen sinfonia on säveltäjänsä paras teos.
Ei Sibeliuksen olisi tarvinnut säveltää huonompaa musiikkia vaan pikemminkin parempaa että se tuntuisi ytimissä saakka.
Ei kenenkään säveltäjän kuten Suomalaisista sinfonikoista kenties suurimman Melartinin paremmuus suhteessa muihin sinfonikkoihin saa himmentää näiden merkitystä ja unhoittaa heitä pois ohjelmistosta olkoonpa Melartin sinfonikkona kuinka suuri tahansa.
Siksi muidenkin sinfonikkojen musiikkia tulisi säännöllisesti esittää pidetään Sibeliusta yleisen mielipiteen mukaan kuinka erinomaisena tahansa. Minusta jopa polyfoniastaan huolimatta Sibeltä vaikutteita ammentaneen von Törnen sinfoniat vaikuttavat voimallisemmin tunteisiin, vaikka onkin kokemuksena subjektiivinen eikä yleismaailmallisesti pätevä mittari. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tämä on yksi kulttuurimme kieroutuneisuuden twisti, toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä ja nationalistisuusvouhotus."
"toinen on muiden suomalaissäveltäjien unhoittaminen Sibeliuksen tieltä"
No tuosta on jo rupateltu, että olisiko Sibeliuksen pitänyt säveltää huonompaa musiikia kuin mitä sävelsi jotta emme olisi unohtaneet vaikkapa sinfonikko Saikkolaa?
nationalistisuus vouhotus?
Ettei vaan olisi niin että ilman sitä silloista nationalisti vouhotusta kirjoittelisimme nyt tähän täysin älyvapaaseen ketjuun venäjäksi. Ja se teos jonka tunnemme nimellä Finlandia olisi nimeltään vaikkapa Северо-Западная область под Санкт-Петербургом (Luoteinen oblasti lähellä Pietaria). Siksi kansana ja kansakuntana tarvitsimme tuolloin että yhä tuota Finlandia-nimellä tunnettua Sibeliuksen orkesteriteosta.
Ja mikä lohdullisinta jos meitä niin kansana kuin valtiona tulevaisuudessa odottaa meistä katsoen kaakkoon sijaitsevan roistovaltion järjestämä holokausti tai holodomor niin muisto sentään jää jollain tasolla elämään kiitos Sibeliuksen säveltämien orkesteriteoksien.Lisään vielä sen, että minä jonka kanssa olet tuosta suomen musiikkielämää koskevasta aiheesta joskus aiemmin rupatellut, en kirjoittanut tuota siteeraamaasi viestiä, jossa puhuttiin kieroutuneisuudesta tai nationalismista, sillä ne eivät kuulu repertoaariini, vaikka yhden säveltäjän suosiminen muiden kustannuksella onkin suuri epäkohta suomen musiikkielämässä ja nimenomaan siitä olemme keskustelleet. Ei vuonojen maassakaan esitetä pelkkää Griegiä. Siellä on Saeverudit, Grovanit, Svendsenit, Halvorsenit ja kumpp. Ei sen puoleen. Ei Grieg mikään suuri sinfonikko ollutkaan..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"olisiko Sibeliuksen pitänyt säveltää huonompaa musiikia kuin mitä sävelsi jotta emme olisi unohtaneet vaikkapa sinfonikko Saikkolaa?"
Niin, miksi emme kysy itseltämme suurta metafyysistä kysymystä että jos Saikkola olisi säveltänyt yhtä hyvää tai parempaa musiikkia kuin mitä Sibelius, niin mitä siitä sitten olisi seurannut?
Olisimmeko vaikka siellä olohuoneen CD-hyllyssä olisi pitkät rivit niin Sibeliuksen kuin Saikkolan teosten levytyksiä ja kirjahyllyn reunalla olisi Sibeliuksen kuvan ohella tai tilalla nyt myös Saikkolan kuva, silti unohtaneet vaikkapa Pylkkäsen Tanen ja/tai Melartinin Erkin?On Ilmeistä, että vaikka minun korvissani tähän saakka kuulemistani säveltäjän teoksista on ollut riipaisevin ja vaikuttavin sinfoninen kuva Karjala palaa, kun en hänen merkittävimpiä sinfonioitaan ole kuullut, niin parhaat, sekä ensimmäiset että viimeiset, ovat epäilemättä huomattavasti vaikuttavampia ja täysverisempiä orkesteriteoksia kuin mainitsemasi säveltäjän sinfoniat , niin surkea kuin tuo soivan arkiston palkittu sinfonia lieneekin, jonka perusteella ei paljoa voisi hänen sinfoniselta taiteeltaan odottaa. Mutta selvästi merkittävämpiäkin sinfonioita kuulunee hänen tuotantoonsa, kuten mainittu campale, traaginen, Pensiero movimento. fantasian tapaan, jne. Saikkola ei juuri nyt kuulu suosikkeihin. 1. sinfonietta on mukiinmenevä teos ja sen voi kuulla hieman utuisesta äänityksestä huolimatta eglanninkielisessä internet arkistossa, jos tiedät mitä arkisto on englanniksi, kun tänne ei vierasperäisiä sanoja ainakaan ennen saanut kirjoittaa.
- Anonyymi
Pikemminkin aika ei kestä beethovenialaista humbuugia.
- Anonyymi
Aikahan pysähtyy vastaanottaessamme beethovenin jumalaisia musiikillisia ideoita ja efektejä
- Anonyymi
Kuuntele välillä Sweetia ja Mudia, niin alkaa taas Ludvig maistumaan.
- Anonyymi
Minulle Beethovenin viimeiset pianosonaatit ja jousikvartetot ovat kaikkein tärkeimpiä sävellyksiä. Niin toki ovat monet muutkin, muiltakin säveltäjiltä. Levyhyllyssäni on. n. 3500 klassisen musiikin cd-levyä, joista Beethovenilta n. 250 kpl eli enemmän kuin keneltäkään toiselta. Eri säveltäjiä on tuossa n. 450 kpl, 20 säveltäjältä on noista levyistä yli puolet. Mozart on kakkosena, lähinnä pianokonserttojensa ansiosta.
- Anonyymi
Onko sinulla suomalaisten säveltäjien teoksia cd:llä? Minulla on mm. Lingon yksinlaiulut ja pianoteoksia kuten scarlatti sarja, marttisen ooppera numeroita ym, melartinin pianoteoksia kuten kaikki preludit ja fantasia apocaliptica ym., melartinin yksinlauluja cd, melartinin sinfoniat, felix krohmin sinfonia vuodenajat ja lauluja., tuukkasen meri sinfonia oli pitkään lainassa, marttisen pianoteoksia 2 cd.tä ja sinfoniat 1 ja 8 sekä viulukonsetto, meet the composer tupla cd, melartinin jousikvartetot, lyyrinen sarja ja viulukonsertto, prinsessa ruusunen näyttämömusiikkia, meriläisen tupla cd meet the composer, jne. ssibeliusta joka ei tunnu tärkeältä enää. launiksen aslak hetta, pylkkäsen mare ja aarre merikannon juha ja schott konsertto ja nonetto, kuulan orjan poilka ja kuorolaulut mies ja sekakuorolle jne.
- Anonyymi
Beethoven on nero.
- Anonyymi
En ole samaa mieltä Beethovenia koskevista mielipiteistä, enkä ymmärrä miten joku voi vakavalla naamalla kirjoittaa tuollaista roskaa.
Beethoven juuri on erityisen ajaton säveltäjä, sillä hänen sinfonioitaan voi verrata samaan aikaan sekä Mahlerin ja Brucknerin suuriin sinfonioihin että Mozartin ja Haydnin musiikkiin. Hänessä on molempia, kaikki langat johtavat häneen edestä ja takaa.
Kaiken kaikkiaan, Beethovenin tuotanto on paljon vähemmän sidottua tiettyyn aikaan kuin esimerkiksi Mozarin tai Händelin.
Aloittajan kommentit ovat myös erikoisia, koska Tuukkasen hehkuttaja ei ole kovinkaan järjissään ollut moneen vuoteen ainakaan kirjoitustyylistä jos saa varovaisen arvion tehdä. - Anonyymi
Itse et taida olla järjissäsi kun kyseenalaistat tuukkasen nerouden. Sibeliuksen musiikki on aivan amatöörimäistä etenkin hänen vässyissä sinfonioissaan mutta myös kömpelösti orkestroidussa viulukonsertossaan.
- Anonyymi
No jos ei Ludvigin musa maita niin onneksi on JVG ja Elastinen ja Cheek ja...
nuokin kaikki ovat todistaneet musikillisen arvonsa, ja siksi heitä kuunnellaan vielä 15 minuutin päästäkin.- Anonyymi
Pähkinänkuoressa voidaan sanoa, että viihdemusiikin pääasiallinen funktio lienee musiikin aikaansaamassa maittamisen ja maistumisen kokemuksessa, kun taas suuren taidemusiikin korkein ja tärkein funktio on sen potentiaalisesti tuottamassa katharsiksessa, jota edeltää voimakas emotionaalinen kokemus. Mutta Beethoveninkin musiikkia on monen laatuista eivätkä kaikki teokset suinkaan hänenkään tuotannossa saa aikaan katharsista.
Beethoven ei ole koskaan ollut mun ylin suosikki klassisista säveltäjistä. Nuorempana se oli Mozart, sittemmin käännyin enemmän barokkimusiikin puoleen ja sitäkin vanhemman kuten renessanssin ja keskiajan ja niissä olen pitäytynyt edelleen eniten, vaikka nykyään en enää niin paljon klassista kuuntelekaan.
Siis klassiseta musiikista olen pitäytynyt eniten keskiajan, renessanssin ja barokin musiikissa, mutta eniten kuuntelen populaarimusiikkia kuten esim. 1960-70 -lukujen rockia ja 1980-luvun poppia sekä countrya.
Mutta ihan hyvin on Beethovenin musiikki kestänyt aikaa, kun sitä edelleen soitetaan.
- Anonyymi
Musan hyvyyttä voi mitata sillä miten on musa myynyt tai voi sitä musaa arvioida myös siten ettei ota huomioon sitä miten levyt on myyneet eli jos beethovvenin musauraa arvioi puhtaasti levymyynnin kautta niin hän on yksi parhaiten menestyneistä klassisen puolen edustajista.
Beethovenin musasta tykkään koska hänen musa on moniulotteista ja notkeaa sekä teknisesti haastavaa mikä kertoo lahjakkuudesta ja kyky luoda hittejä. Anonyymi kirjoitti:
Musan hyvyyttä voi mitata sillä miten on musa myynyt tai voi sitä musaa arvioida myös siten ettei ota huomioon sitä miten levyt on myyneet eli jos beethovvenin musauraa arvioi puhtaasti levymyynnin kautta niin hän on yksi parhaiten menestyneistä klassisen puolen edustajista.
Beethovenin musasta tykkään koska hänen musa on moniulotteista ja notkeaa sekä teknisesti haastavaa mikä kertoo lahjakkuudesta ja kyky luoda hittejä.Juu, Beethoven on tunnettu säveltäjä, onhan hän päässyt myös osaksi populaarikulttuuria. Esim. "Roll over Beethoven" (Chuck Berry"), elokuvassa (ja vissiin siinä alkuperäisessä kirjassakin) "Kellopeliappelsiini" päähenkilö kuuntelee Beethovenin viidettä sinfoniaa, elokuva "Beethoven" (kertoo samannimisestä berhandilaiskoirasta) sekä sen jatko-osa "Beethovenin toinen".
Tosin onpa Mozartin päässyt osaksi populaarikulttuuria. Esim. elokuva "Amadeus" ja Falco nimisen itävaltalaisen artistin kappale "Rock me Amadeus".Anonyymi kirjoitti:
Musan hyvyyttä voi mitata sillä miten on musa myynyt tai voi sitä musaa arvioida myös siten ettei ota huomioon sitä miten levyt on myyneet eli jos beethovvenin musauraa arvioi puhtaasti levymyynnin kautta niin hän on yksi parhaiten menestyneistä klassisen puolen edustajista.
Beethovenin musasta tykkään koska hänen musa on moniulotteista ja notkeaa sekä teknisesti haastavaa mikä kertoo lahjakkuudesta ja kyky luoda hittejä.Ja meinasi unohtua, että Gary Oldman esitti 1994 säveltäjä Beethovenia elokuvassa "Ikuinen rakkaus".
Anonyymi kirjoitti:
Musan hyvyyttä voi mitata sillä miten on musa myynyt tai voi sitä musaa arvioida myös siten ettei ota huomioon sitä miten levyt on myyneet eli jos beethovvenin musauraa arvioi puhtaasti levymyynnin kautta niin hän on yksi parhaiten menestyneistä klassisen puolen edustajista.
Beethovenin musasta tykkään koska hänen musa on moniulotteista ja notkeaa sekä teknisesti haastavaa mikä kertoo lahjakkuudesta ja kyky luoda hittejä.Mozart ja Beethoven ovat varmasti yhdet tunnetuimmista säveltäjistä nykykuulijoille ja jos ei ihan aina musiikkinsa kautta, niin sitten ehkä juurikin populaarikulttuurin. Kukapa ei tietäisi esim. Mozart-kuulia (suklaapallot) tai jotain noista mainitsemistani Beethoveniin liittyvistä jutuista. Esim. Bachista ei kai ole niin paljon populaarikulttuurin esiin tuomia asioita. Itse en ole törmännyt yhteenkään.
- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Mozart ja Beethoven ovat varmasti yhdet tunnetuimmista säveltäjistä nykykuulijoille ja jos ei ihan aina musiikkinsa kautta, niin sitten ehkä juurikin populaarikulttuurin. Kukapa ei tietäisi esim. Mozart-kuulia (suklaapallot) tai jotain noista mainitsemistani Beethoveniin liittyvistä jutuista. Esim. Bachista ei kai ole niin paljon populaarikulttuurin esiin tuomia asioita. Itse en ole törmännyt yhteenkään.
Schubert on myös kuuluisa kuten bach, beethovveni kuin myös mozartti mut kaikkein kuuluisimmat on nuo kax eli mozartti ja beethovveni =)
Bachhi on kolomanneksi tunnetuin nimi klassisen musan tekijöistä.
- Anonyymi
Mulla yks beethoffen ja se ihan mätä jo. Ei aikaa kestänyt. Sisältä ihan mätä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768582Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593281- 382634
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185- 272181
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362169- 131917
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151733- 671698
- 181629