Elämän lyhyys ahdistaa etenkin epäuskoista

Anonyymi

Otskon väite on fakta joka koskee kaikkia ihmisiä riippumatta näiden uskonnosta tai uskonnottomuudesta. Erilaisin tavoin ihmiset sitten koettavat lieventää tätä ahdistusta. Uskosta osattomien ihmisten nähdään varsinkin olevan mestareita keksimään erilaisia kaskuja ja sananlaskuja joilla he epätoivoisesti, tyhjään tarrautuen yrittävät luoda tunnetta elämän jatkuvuudesta. Tällaisia sanontoja/uskomuksia on mm. sanonnat: "kuoleminen on luonnollista". "elämän tarkoitus on elää" ja muuta tyhjien sanojen suussa pyörittelemistä jolla ei ole minkäänlaista perustaa. Ne ovat vain toiveajattelua joka ei perustu mihinkään. Epäuskoinen kylläkin usein näyttelee ettei kuolema ja synnit häntä ahdista mutta se on vain teatteria jonka hän itsekin sydämessään teatteriksi tietää.

Uskovaisella kristityllä ihmiselläkin on samat ongelmat elämän päättymistä ja elämän tarkoitusta koskien, mutta kristityn ei tarvitse ripustautua tyhiin toiveajatuksiin, vaan hän ymmärtää että Herra, hänen Jumalansa on elämän ja kuoleman Herra joka hänen sielunsa ja ruumiinsapelastaa tuonelasta ja kuolemasta ja vie armosta taivaan iankaikkiseen iloon. Uskovainen näet ei nojaa tyhjiin hokemiin vaan totiseen ja Olevaiseen Jumalaan jolta kaikki elämä on ja jota ilman ei ole mitään.

Kristityn elämässä on myös syvällinen tarkoitus joka antaa mielekkyyden ajalliseenkin elämään sillä kristitty on onnellinen eläessään Jumalan yhteydessä, omatunto ja sydän puhtaaksi synneistä pestynä niin ettei tarvitse epäuskoisten tavoin piilotella ja salailla syntejään ja peljätä niiden päivänvaloon tulemista. Sanalla sanoen: epäuskoisilla ei ole rauhaa vaan paha omatunto, kuoleman kauhut piirittävät heitä eikä heillä niiden keskellä ole toivoa. Synkkä ja toivotan on ateistin hautajainen!

Kristityllä on rauha, hän on Jumalan armahtama ja vapaa syyllisyydestä sekä pelosta jota jumalaton pakenee kaiken elinaikansa. Kristitty on maailman onnellisin ihminen!

Jokaisella, myös sinulla jumalaton, on tänä armonaikana mahdollisuus pyytää sydämestäsi syntejäsi anteeksi, saada evankeliumin tähden syntisi anteeksi ja tehdä parannus! Tätä evankeliumia, jonka ainoan kautta me uskovaisetkin olemme autuudesta osallisiksi päässeet, tarjotaan kaikille maailman ihmisille niin kauan kuin maailma vielä seisoo, ennenkuin tulee se viimeinen tuomiopäivä ja tämän nykyisen näkyväisen maailmanloppu. Epäuskoiset tuomitaan iankaikkiseen tuleen sillä he ovat vielä synneissään, mutta autuaat kutsutaan taivaan iloon sillä heidän syntinsä ovat anteeksiannetut!

Jeesus on sovituksen tehnyt koko maailman kaikkien ihmisten synneistä. Sinullakin pilkkaaja, on siis mahdollisuus parannukseen.

Ethän ole kuin mieletön ja mene sovitetuilla synneillä ehdoin tahdoin kadotukseen?

73

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän kristinuskonharhan taikamaailman ikuisen elämän valhe ole eskatologinen haave, koska reppanat eivät kestä todellisuutta.

    • "Epäuskoinen kylläkin usein näyttelee ettei kuolema ja synnit häntä ahdista mutta se on vain teatteria jonka hän itsekin sydämessään teatteriksi tietää."

      Mistä sinä uskovaisena tiedät, mitä epäuskoisen sisimmässä liikkuu? Tämä avaus on vain oman kuoleman pelkosi eksistentiaalisen tuskan projisointia.

      "Kristityn elämässä on myös syvällinen tarkoitus..."

      Kerropa mikä tämä tarkoitus on? Edes Raamatussa ei ole yhtenäistä elämän tarkoitusta. Vanhan Testamentin mukaan elämän tarkoitus oli noudattaa Herran käskyjä, jotta menestyisi elämässä. Jos et noudattanut käskyjä, Jahve tappoi sinut. Jahven käskyjen noudattamisen palkkiona oli pitkä elämä, runsas omaisuus ja paljon jälkeläisiä.

      Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän. Jos et rakasta ja usko Herraan, hän nakkaa sinut ikuiseen kärsimykseen Helvettiin. Jos sensijaan uskot ja rakastat niin saatat päästä taivaaseen ikuiseen elämään, jossa isäntäsi tarkkailee sinua jatkuvasti ja tietää kaikki salaisimmatkin ajatukset ja tekosi. Uskovaisen unelma on kuin ikuinen elämä Pohjois-Koreassa tai DDR:ssä - ei kiitos, minä vietän mielummin hyvän elämän maan päällä ja menen unohdukseen levollisin mielin.

      • Anonyymi

        ” Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä”

        Missä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ” Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä”

        Missä?

        "Missä?"

        18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.

        22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.

        9 »Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden.

        22 rohkaisivat opetuslapsia ja kehottivat heitä pysymään uskossa. He sanoivat: »Jumalan valtakuntaan meidän on mentävä monen ahdingon kautta.»

        12 Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina.

        29 Teille on suotu se armo, että saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin hänen puolestaan.

        10 Älä yhtään pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. Saatana on sulkeva muutamia teistä vankeuteen, jotta teitä koeteltaisiin, ja te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän.

        Tarvitko vielä lisää esimerkkejä?


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Missä?"

        18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.

        22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.

        9 »Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden.

        22 rohkaisivat opetuslapsia ja kehottivat heitä pysymään uskossa. He sanoivat: »Jumalan valtakuntaan meidän on mentävä monen ahdingon kautta.»

        12 Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina.

        29 Teille on suotu se armo, että saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin hänen puolestaan.

        10 Älä yhtään pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. Saatana on sulkeva muutamia teistä vankeuteen, jotta teitä koeteltaisiin, ja te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän.

        Tarvitko vielä lisää esimerkkejä?

        Missään noissa ei sanota, että elämän tarkoitus on kärsiä,
        Yritys uudelleen.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Missä?"

        18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.

        22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.

        9 »Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden.

        22 rohkaisivat opetuslapsia ja kehottivat heitä pysymään uskossa. He sanoivat: »Jumalan valtakuntaan meidän on mentävä monen ahdingon kautta.»

        12 Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina.

        29 Teille on suotu se armo, että saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin hänen puolestaan.

        10 Älä yhtään pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. Saatana on sulkeva muutamia teistä vankeuteen, jotta teitä koeteltaisiin, ja te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän.

        Tarvitko vielä lisää esimerkkejä?

        Yritä nyt etsiä ne kohdat missä sanotaan, että elämän TARKOITUS on kärsiä,
        Noissa kohdissa ei sitä sanota. Todetaan vaan, että elämässä on myös kärsimystä,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missään noissa ei sanota, että elämän tarkoitus on kärsiä,
        Yritys uudelleen.

        Älä nyt tekeydy enempää tyhmäksi kuin jo olet. Kaikista noista lainauksista tulee selkeästi esille elämän tarkoituksen olevan pelastus uskon kautta, joka edellyttää kärsimystä. Säälittävintä tuossa venkoilussasi on se, ettei sinulle itsellekään ole selvä kristityn elämän tarkoitus koska ristiriitainen Raamattu ei sitä pysty kertomaan nykyajan kristitylle humanistille, joka itsekin pitää maanpäällistä elämää ainutlaatuisen tärkeänä.

        ”... saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin...”

        ” Kärsihän Kristuksen...johdattaakseen teidät Jumalan luo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yritä nyt etsiä ne kohdat missä sanotaan, että elämän TARKOITUS on kärsiä,
        Noissa kohdissa ei sitä sanota. Todetaan vaan, että elämässä on myös kärsimystä,

        "Yritä nyt etsiä ne kohdat missä sanotaan, että elämän TARKOITUS on kärsiä..."

        Palataanpa hieman taaksepäin. Minä väitin UT:n ilmoittavan elämän tarkoitukseksi: "...kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän." Tästä sinä riemuidiootti lainauslouhit pääosan pois ja aloit jankuttamaan kärsimyksestä elämän tarkoituksena. Olen osoittanut Raamatun lainauksilla täsmälleen sen, mitä väitinkin.

        ”... saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin...”

        ” Kärsihän Kristuskin...johdattaakseen teidät Jumalan luo."

        "...joudut kärsimään...teitä koeteltaisiin...uskollinen kuolemaan asti...voitonseppeleeksi elämän."

        PS. Kirjoita vaan rohkeasti omalla rekatulla nikillä. Tuskin kukaan peukuttaa noin typerää jankuttamista samalla minuutilla kun kommentti on jätetty.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        Älä nyt tekeydy enempää tyhmäksi kuin jo olet. Kaikista noista lainauksista tulee selkeästi esille elämän tarkoituksen olevan pelastus uskon kautta, joka edellyttää kärsimystä. Säälittävintä tuossa venkoilussasi on se, ettei sinulle itsellekään ole selvä kristityn elämän tarkoitus koska ristiriitainen Raamattu ei sitä pysty kertomaan nykyajan kristitylle humanistille, joka itsekin pitää maanpäällistä elämää ainutlaatuisen tärkeänä.

        ”... saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin...”

        ” Kärsihän Kristuksen...johdattaakseen teidät Jumalan luo.

        Missään ei sanota, että elämän TARKOITUS on kärsimys,
        Älä kuule puhu paskoo!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missään ei sanota, että elämän TARKOITUS on kärsimys,
        Älä kuule puhu paskoo!

        "Missään ei sanota, että elämän TARKOITUS on kärsimys"

        En minä ole näin väittänyt. Ainoastaan sinun lainauslouhimassasi olkiukossa näin sanotaan.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Missään ei sanota, että elämän TARKOITUS on kärsimys"

        En minä ole näin väittänyt. Ainoastaan sinun lainauslouhimassasi olkiukossa näin sanotaan.

        Kyllä sinä väitit!
        ” Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä väitit!
        ” Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä”

        "Kyllä sinä väitit!"

        Älä jauha paskaa, tollo. Minä väitin: "Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän." Kun sinä katkaiset lainaukseni kesken niin, että väitteen tarkoitus muuttuu, syyllistyt epärehelliseen lainauslouhintaan ja argumentointivirheeseen.


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        "Kyllä sinä väitit!"

        Älä jauha paskaa, tollo. Minä väitin: "Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän." Kun sinä katkaiset lainaukseni kesken niin, että väitteen tarkoitus muuttuu, syyllistyt epärehelliseen lainauslouhintaan ja argumentointivirheeseen.

        Ne ovat sinun omat sanani joiden et vieläkään ole osoittanut pitävän paikkaansa. Joten, älä jauha enempää paskoo.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Ne ovat sinun omat sanani joiden et vieläkään ole osoittanut pitävän paikkaansa. Joten, älä jauha enempää paskoo.

        ”Ne ovat sinun omat sanani joiden et vieläkään ole osoittanut pitävän paikkaansa.”

        Näin on, sinun sanoja, jotka ovat paskaa enkä voi niitä osoittaa todeksi.

        PS. Mukavaa, että tulit omalla nikillä kommentoimaan. Muistahan peukuttaa omia kommentteja, että pysyy itsetunto koholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään noissa ei sanota, että elämän tarkoitus on kärsiä,
        Yritys uudelleen.

        Ei todellakaan sanota, että elämän tarkoitus on kärsiä. Se, että elämään kuuluu ajoittaista kärsimystä, ei tarkoita että se olisi elämän tarkoitus. Yhtäläiseen elämän tarkoitus on iloita, rakastaa ja tehdä työtä. Jos elämä on yhtä kärsimystä, niin tarvitaan masennuslääkitystä.


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        ”Ne ovat sinun omat sanani joiden et vieläkään ole osoittanut pitävän paikkaansa.”

        Näin on, sinun sanoja, jotka ovat paskaa enkä voi niitä osoittaa todeksi.

        PS. Mukavaa, että tulit omalla nikillä kommentoimaan. Muistahan peukuttaa omia kommentteja, että pysyy itsetunto koholla.

        Ihan suoraan sinun sanojani lainattu. Älä pilkattu kun et kykene todistaminen sitä mitä väität.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Ihan suoraan sinun sanojani lainattu. Älä pilkattu kun et kykene todistaminen sitä mitä väität.

        "...sanojani..."

        Niin niin, nämähän ovat sinun olkiukkojasi. Koita jo ymmärtää, hyvä tollukka.

        "Ei todellakaan sanota, että elämän tarkoitus on kärsiä. "

        Tulit sitten anonyymina komppaamaan itseäsi, tollo. Minähän en väittänyt, että elämän tarkoitus on pelkkä kärsiminen vaan uskominen. Oikean uskomisen merkkinä on kärsimys - ristin kantaminen. Miksi muuten kristinuskossa, varsinkin sen varhaisvaiheessa, askeesi ja luostarilaitokset olivat niin suosittuja? Miksi kristityt keksivät katumusvyön, cilicen, jota käytti mm. Äiti Teresa? Äiti Teresa oli malliesimerkki kristityn elämän tarkoituksesta - itsensä piinaaminen, hyveen tekeminen kärsimyksestä ja kärsivien "auttaminen".


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        "...sanojani..."

        Niin niin, nämähän ovat sinun olkiukkojasi. Koita jo ymmärtää, hyvä tollukka.

        "Ei todellakaan sanota, että elämän tarkoitus on kärsiä. "

        Tulit sitten anonyymina komppaamaan itseäsi, tollo. Minähän en väittänyt, että elämän tarkoitus on pelkkä kärsiminen vaan uskominen. Oikean uskomisen merkkinä on kärsimys - ristin kantaminen. Miksi muuten kristinuskossa, varsinkin sen varhaisvaiheessa, askeesi ja luostarilaitokset olivat niin suosittuja? Miksi kristityt keksivät katumusvyön, cilicen, jota käytti mm. Äiti Teresa? Äiti Teresa oli malliesimerkki kristityn elämän tarkoituksesta - itsensä piinaaminen, hyveen tekeminen kärsimyksestä ja kärsivien "auttaminen".

        Yritä nyt rauhoittua ja myöntää, että UT ei väitä kuten sinä esitit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan sanota, että elämän tarkoitus on kärsiä. Se, että elämään kuuluu ajoittaista kärsimystä, ei tarkoita että se olisi elämän tarkoitus. Yhtäläiseen elämän tarkoitus on iloita, rakastaa ja tehdä työtä. Jos elämä on yhtä kärsimystä, niin tarvitaan masennuslääkitystä.

        "Yhtäläiseen elämän tarkoitus on iloita, rakastaa ja tehdä työtä"

        Älä jauha paskaa. Aloittajan sanoin tuo on vain epäuskoisen näyttelemistä ettei kuolema ja synnit häntä ahdista mutta se on vain teatteria jonka hän itsekin sydämessään teatteriksi tietää.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        Älä nyt tekeydy enempää tyhmäksi kuin jo olet. Kaikista noista lainauksista tulee selkeästi esille elämän tarkoituksen olevan pelastus uskon kautta, joka edellyttää kärsimystä. Säälittävintä tuossa venkoilussasi on se, ettei sinulle itsellekään ole selvä kristityn elämän tarkoitus koska ristiriitainen Raamattu ei sitä pysty kertomaan nykyajan kristitylle humanistille, joka itsekin pitää maanpäällistä elämää ainutlaatuisen tärkeänä.

        ”... saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin...”

        ” Kärsihän Kristuksen...johdattaakseen teidät Jumalan luo.

        "elämän tarkoituksen olevan pelastus uskon kautta, joka edellyttää kärsimystä."

        Minun uskoni ei ole kärsimystä. Pelastus on Jumalan armolahja Jeesuksen kautta. Sitä ei tarvitse ansaita kärsimällä. Usko on päinvastoin iloinen asia, jota elämään liittyvät kärsimykset eivät sumenna. Suurin osa ihmisen kärsimyksistä saa alkunsa omien korvien välistä. Asioilla on vain se merkitys, jonka niille itse antaa.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Yritä nyt rauhoittua ja myöntää, että UT ei väitä kuten sinä esitit.

        "Yritä nyt rauhoittua ja myöntää, että UT ei väitä kuten sinä esitit."

        Miksi minä myöntyisin sinun epärehelliseen lainauslouhintaan ja argumentointivirheisiin? Minä väitin UT:n ilmoittavan elämän tarkoitukseksi: "...kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän."

        Tässä kolme lainausta UT:sta, jossa toteutuu kaikki kolme avainasiaa: usko - kärsimys ja koettelemus uskon vuoksi - ikuinen elämä, palkinto jumalan luona. Äläkä sinä pelle jatka enempää pilkunnussimista kärsimyksestä. Koko uskovaisen elämä on yhtä kärsimystä vaikka teitä ei kukaan kiduta fyysisesti. Te ette voi olla varmoja, onko jumalaa ja ikuista elämää ylipäätänsä olemassa. Te ette voi olla varmoja, että uskotte oikein, vaikka jumala ja ikuinen elämä olisi olemassa. Te joudutte koko ajan kamppailemaan absurdeja synnin houkutuksia (televisio, internet, sähkö, polttomoottorikoneet, sivuluukulliset pesukoneet, korvakorut, urheilukilpailut, tietyt puolueet ja ideologiat ja muita mitä ihmeellisimpiä satojen eri lahkojen keksimiä syntejä) vastaan, mikä kaikki on kärsimystä.

        ”... saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin...”

        ” Kärsihän Kristuskin...johdattaakseen teidät Jumalan luo."

        "...joudut kärsimään...teitä koeteltaisiin...uskollinen kuolemaan asti...voitonseppeleeksi elämän."


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Yhtäläiseen elämän tarkoitus on iloita, rakastaa ja tehdä työtä"

        Älä jauha paskaa. Aloittajan sanoin tuo on vain epäuskoisen näyttelemistä ettei kuolema ja synnit häntä ahdista mutta se on vain teatteria jonka hän itsekin sydämessään teatteriksi tietää.

        Vastaa vain omista sanoistasi ja opettele käyttäytyyn! Jos hermot on noin huonot, ei sinun kannata olla tällä palstalla.


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        "Yritä nyt rauhoittua ja myöntää, että UT ei väitä kuten sinä esitit."

        Miksi minä myöntyisin sinun epärehelliseen lainauslouhintaan ja argumentointivirheisiin? Minä väitin UT:n ilmoittavan elämän tarkoitukseksi: "...kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän."

        Tässä kolme lainausta UT:sta, jossa toteutuu kaikki kolme avainasiaa: usko - kärsimys ja koettelemus uskon vuoksi - ikuinen elämä, palkinto jumalan luona. Äläkä sinä pelle jatka enempää pilkunnussimista kärsimyksestä. Koko uskovaisen elämä on yhtä kärsimystä vaikka teitä ei kukaan kiduta fyysisesti. Te ette voi olla varmoja, onko jumalaa ja ikuista elämää ylipäätänsä olemassa. Te ette voi olla varmoja, että uskotte oikein, vaikka jumala ja ikuinen elämä olisi olemassa. Te joudutte koko ajan kamppailemaan absurdeja synnin houkutuksia (televisio, internet, sähkö, polttomoottorikoneet, sivuluukulliset pesukoneet, korvakorut, urheilukilpailut, tietyt puolueet ja ideologiat ja muita mitä ihmeellisimpiä satojen eri lahkojen keksimiä syntejä) vastaan, mikä kaikki on kärsimystä.

        ”... saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin...”

        ” Kärsihän Kristuskin...johdattaakseen teidät Jumalan luo."

        "...joudut kärsimään...teitä koeteltaisiin...uskollinen kuolemaan asti...voitonseppeleeksi elämän."

        Et vaan saa esitettyä todistetta sille, että UT väittäisi elämän tarkoituksen olla kärsimisen.
        Se, että kärsimystä on, ei ole elämän tarkoitus.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Et vaan saa esitettyä todistetta sille, että UT väittäisi elämän tarkoituksen olla kärsimisen.
        Se, että kärsimystä on, ei ole elämän tarkoitus.

        "Et vaan saa esitettyä todistetta sille, että UT väittäisi elämän tarkoituksen olla kärsimisen."

        Lopeta jankuttaminen ja minun sanojeni vääntely, tollo. Minä väitin elämän tarkoituksena olevan ikuisen elämän hankkiminen. Hankkimisen välineenä on usko ja oikean uskon merkkinä kärsimys. "...kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän."

        Tämä periaate löytyy UT:sta vähän väliä. Tässä selitettynä mihin Raamatun kohtiin perustuu sanonta: "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat"

        http://www.kysy.fi/kysymys/mista-kotoisin-sanonta-karsi-karsi-kirkkaamman-kruunun-saat

        Sinun on aivan turha jatkaa tuota turhaa jankuttamista. Tunnet vain nyt peppukipua siitä, kun teille uskovaisille nauretaan siitä, että teidät on harhautettu kärsimään eikä palkkiosta ole mitään takeita.


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        "Et vaan saa esitettyä todistetta sille, että UT väittäisi elämän tarkoituksen olla kärsimisen."

        Lopeta jankuttaminen ja minun sanojeni vääntely, tollo. Minä väitin elämän tarkoituksena olevan ikuisen elämän hankkiminen. Hankkimisen välineenä on usko ja oikean uskon merkkinä kärsimys. "...kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän."

        Tämä periaate löytyy UT:sta vähän väliä. Tässä selitettynä mihin Raamatun kohtiin perustuu sanonta: "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat"

        http://www.kysy.fi/kysymys/mista-kotoisin-sanonta-karsi-karsi-kirkkaamman-kruunun-saat

        Sinun on aivan turha jatkaa tuota turhaa jankuttamista. Tunnet vain nyt peppukipua siitä, kun teille uskovaisille nauretaan siitä, että teidät on harhautettu kärsimään eikä palkkiosta ole mitään takeita.

        En minä jankuta vaan totean, että valehtelet.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        En minä jankuta vaan totean, että valehtelet.

        ”En minä jankuta vaan totean, että valehtelet.”

        No todistapa se valehtelu, ettei jää tyhjän länkyttämiseksi. Minä tosiaan esitin väitteen, että kristitty tavoittelee ikuisen elämän kruunua ja tähän välineenä on kärsimys. Sanonta ’kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat’ on ihan Raamatun mukainen.


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        ”En minä jankuta vaan totean, että valehtelet.”

        No todistapa se valehtelu, ettei jää tyhjän länkyttämiseksi. Minä tosiaan esitin väitteen, että kristitty tavoittelee ikuisen elämän kruunua ja tähän välineenä on kärsimys. Sanonta ’kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat’ on ihan Raamatun mukainen.

        Minkään Raamatun kirjan mukaan elämän tarkoitus ei ole kärsiminen joten turhaan jankutat.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Minkään Raamatun kirjan mukaan elämän tarkoitus ei ole kärsiminen joten turhaan jankutat.

        "Minkään Raamatun kirjan mukaan elämän tarkoitus ei ole kärsiminen joten turhaan jankutat."

        No nyt kun laajensit keskustelun koko Raamattuun niin Jahve lupaa toisen luomismyytin loppupuolella elämän olevan pelkkää kärsimystä, ei edes ikuista taivaspaikkaa eikä ikuista elämää.

        16 Naiselle hän sanoi:
        – Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat,
        ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi.

        17Ja miehelle hän sanoi:
        – Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
        ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
        niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
        Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
        niin kauan kuin elät.

        18Maa kasvaa sinulle
        orjantappuraa ja ohdaketta,
        mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.

        19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi,
        kunnes tulet maaksi jälleen,
        sillä siitä sinut on otettu.
        Maan tomua sinä olet,
        maan tomuun sinä palaat.

        22 Sitten Herra Jumala sanoi: »Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!»


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        "Minkään Raamatun kirjan mukaan elämän tarkoitus ei ole kärsiminen joten turhaan jankutat."

        No nyt kun laajensit keskustelun koko Raamattuun niin Jahve lupaa toisen luomismyytin loppupuolella elämän olevan pelkkää kärsimystä, ei edes ikuista taivaspaikkaa eikä ikuista elämää.

        16 Naiselle hän sanoi:
        – Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat,
        ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi.

        17Ja miehelle hän sanoi:
        – Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
        ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
        niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
        Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
        niin kauan kuin elät.

        18Maa kasvaa sinulle
        orjantappuraa ja ohdaketta,
        mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.

        19 Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi,
        kunnes tulet maaksi jälleen,
        sillä siitä sinut on otettu.
        Maan tomua sinä olet,
        maan tomuun sinä palaat.

        22 Sitten Herra Jumala sanoi: »Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!»

        Turhaan rimpuilet, ei noistakaan sanota, että elämän tarkoitus olisi kärsimys.
        Kärsimys on s e u r a u s t a syntiinlankeemuksesta ei elämän takoitus.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Turhaan rimpuilet, ei noistakaan sanota, että elämän tarkoitus olisi kärsimys.
        Kärsimys on s e u r a u s t a syntiinlankeemuksesta ei elämän takoitus.

        "Turhaan rimpuilet, ei noistakaan sanota, että elämän tarkoitus olisi kärsimys."

        Jankutatko pelkästään sen vuoksi, että haluat saada viimeisen sanan? Vai etkö tunne kristityn uskonelämän perusteita edes? On se jännä, että ateisti joutuu opettamaan kristittyä ihan perusasioisssa. Jos haluat jatkaa muutenkaan asiallista keskustelua niin lopetat sanojeni vääristelyn, epärehellinen tollo.

        "Kärsimys on s e u r a u s t a syntiinlankeemuksesta ei elämän takoitus."

        "Jobin kirja osoittaa sen, ettei synnin ja kärsimyksen välillä ole välttämättä lainkaan syy-seuraus -suhdetta. Myös nuhteettomat ja uskovat kärsivät."

        "Sama näkyy monien profeettojen elämästä. He eivät kärsineet oman pahuutensa vuoksi vaan siksi, että julistivat uskollisesti Jumalan tahtoa kansalle."

        "Kristityn ihmisen kärsimykset eivät johdu vain siitä, että hän elää edelleen lihassa. Ne ovat myös automaattinen seuraus Kristuksen seuraamisesta (Matt. 10:38-39). Ne ovat kristitylle jopa merkkinä Jumalan valinnasta (Joh. 15:18). Kärsimyksen voi sanoa olevan armoa (Jaak. 1:2). Paavali kertoo jopa iloitsevansa kärsiessään (Kol. 1:24). Ison katekismuksenkin mukaan ”missä Jumalan sanaa saarnataan … sieltä ei rakas pyhä ristikään voi jäädä pois” (3. rukous). Pyhä risti tarkoittaa tässä kärsimystä Kristuksen ja evankeliumin tähden."

        http://www.luterilainen.net/karsimys/


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        "Turhaan rimpuilet, ei noistakaan sanota, että elämän tarkoitus olisi kärsimys."

        Jankutatko pelkästään sen vuoksi, että haluat saada viimeisen sanan? Vai etkö tunne kristityn uskonelämän perusteita edes? On se jännä, että ateisti joutuu opettamaan kristittyä ihan perusasioisssa. Jos haluat jatkaa muutenkaan asiallista keskustelua niin lopetat sanojeni vääristelyn, epärehellinen tollo.

        "Kärsimys on s e u r a u s t a syntiinlankeemuksesta ei elämän takoitus."

        "Jobin kirja osoittaa sen, ettei synnin ja kärsimyksen välillä ole välttämättä lainkaan syy-seuraus -suhdetta. Myös nuhteettomat ja uskovat kärsivät."

        "Sama näkyy monien profeettojen elämästä. He eivät kärsineet oman pahuutensa vuoksi vaan siksi, että julistivat uskollisesti Jumalan tahtoa kansalle."

        "Kristityn ihmisen kärsimykset eivät johdu vain siitä, että hän elää edelleen lihassa. Ne ovat myös automaattinen seuraus Kristuksen seuraamisesta (Matt. 10:38-39). Ne ovat kristitylle jopa merkkinä Jumalan valinnasta (Joh. 15:18). Kärsimyksen voi sanoa olevan armoa (Jaak. 1:2). Paavali kertoo jopa iloitsevansa kärsiessään (Kol. 1:24). Ison katekismuksenkin mukaan ”missä Jumalan sanaa saarnataan … sieltä ei rakas pyhä ristikään voi jäädä pois” (3. rukous). Pyhä risti tarkoittaa tässä kärsimystä Kristuksen ja evankeliumin tähden."

        http://www.luterilainen.net/karsimys/

        Elämän tarkoitus ei ole kärsimys, joten keksi joku muu tarkoitus elämällesi.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Elämän tarkoitus ei ole kärsimys, joten keksi joku muu tarkoitus elämällesi.

        Kristityn ihmisen kärsimykset eivät johdu vain siitä, että hän elää edelleen lihassa. Ne ovat myös automaattinen seuraus Kristuksen seuraamisesta (Matt. 10:38-39). Ne ovat kristitylle jopa merkkinä Jumalan valinnasta (Joh. 15:18). Kärsimyksen voi sanoa olevan armoa (Jaak. 1:2). Paavali kertoo jopa iloitsevansa kärsiessään (Kol. 1:24). Ison katekismuksenkin mukaan ”missä Jumalan sanaa saarnataan … sieltä ei rakas pyhä ristikään voi jäädä pois” (3. rukous). Pyhä risti tarkoittaa tässä kärsimystä Kristuksen ja evankeliumin tähden.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        Kristityn ihmisen kärsimykset eivät johdu vain siitä, että hän elää edelleen lihassa. Ne ovat myös automaattinen seuraus Kristuksen seuraamisesta (Matt. 10:38-39). Ne ovat kristitylle jopa merkkinä Jumalan valinnasta (Joh. 15:18). Kärsimyksen voi sanoa olevan armoa (Jaak. 1:2). Paavali kertoo jopa iloitsevansa kärsiessään (Kol. 1:24). Ison katekismuksenkin mukaan ”missä Jumalan sanaa saarnataan … sieltä ei rakas pyhä ristikään voi jäädä pois” (3. rukous). Pyhä risti tarkoittaa tässä kärsimystä Kristuksen ja evankeliumin tähden.

        Edelleenkään elämän tarkoitus ei ole kärsimys.


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        Kristityn ihmisen kärsimykset eivät johdu vain siitä, että hän elää edelleen lihassa. Ne ovat myös automaattinen seuraus Kristuksen seuraamisesta (Matt. 10:38-39). Ne ovat kristitylle jopa merkkinä Jumalan valinnasta (Joh. 15:18). Kärsimyksen voi sanoa olevan armoa (Jaak. 1:2). Paavali kertoo jopa iloitsevansa kärsiessään (Kol. 1:24). Ison katekismuksenkin mukaan ”missä Jumalan sanaa saarnataan … sieltä ei rakas pyhä ristikään voi jäädä pois” (3. rukous). Pyhä risti tarkoittaa tässä kärsimystä Kristuksen ja evankeliumin tähden.

        Kärsimys ei kuitenkaan ole elämän tarkoitus, joten älä kiusaa itseäsi enempää.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Kärsimys ei kuitenkaan ole elämän tarkoitus, joten älä kiusaa itseäsi enempää.

        Kärsimys myös automaattinen seuraus Kristuksen seuraamisesta.

        Tulit sitten komppaamaan itseäsi myös anonyymina ja peukutit itseäsi. Voi kuinka söpöä. Olet kuulemma joulun vietossa "pelipaikoilla" Iisal...raelissa. Miten ehdit jankuttaa ja hakata päätä seinään näin itsestäänselvässä asiassa kun olet lomalla noin ainutlaatuisessa paikassa? Ja muutenkin paskoa näitä palstoja lukukelvottomaksi lapsellisella jankuttamisella?


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        Kärsimys myös automaattinen seuraus Kristuksen seuraamisesta.

        Tulit sitten komppaamaan itseäsi myös anonyymina ja peukutit itseäsi. Voi kuinka söpöä. Olet kuulemma joulun vietossa "pelipaikoilla" Iisal...raelissa. Miten ehdit jankuttaa ja hakata päätä seinään näin itsestäänselvässä asiassa kun olet lomalla noin ainutlaatuisessa paikassa? Ja muutenkin paskoa näitä palstoja lukukelvottomaksi lapsellisella jankuttamisella?

        Silti se ei ole elämän tarkoitus vain seurausta.


      • PuhuvaAasi kirjoitti:

        Silti se ei ole elämän tarkoitus vain seurausta.

        Minä väitin: "Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän." Kristityn elämän tarkoituksena on saada ikuinen elämä, jonka saavuttamiseen kuuluu usko ja kärsiminen.

        Jos väittäisin, että 'ensi kesäloman tavoite on hikoilla ja rakentaa, jotta saan kesämökin valmiiksi' niin sinä lainauslouhit sen muotoon 'ensi kesäloman tavoitteena on hikoilu'. Onko merkitys muuttunut? Miltä tuntuu olla tyhmä ja epärehellinen tollo? Mahtaa vituttaa sekin, että vieläkin sinuun onnistuu kusetus 'kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat'?


      • Kampelatutkija kirjoitti:

        Minä väitin: "Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä ja uskoa Herraan, jotta saat ikuisen elämän." Kristityn elämän tarkoituksena on saada ikuinen elämä, jonka saavuttamiseen kuuluu usko ja kärsiminen.

        Jos väittäisin, että 'ensi kesäloman tavoite on hikoilla ja rakentaa, jotta saan kesämökin valmiiksi' niin sinä lainauslouhit sen muotoon 'ensi kesäloman tavoitteena on hikoilu'. Onko merkitys muuttunut? Miltä tuntuu olla tyhmä ja epärehellinen tollo? Mahtaa vituttaa sekin, että vieläkin sinuun onnistuu kusetus 'kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat'?

        Lue mitä sinulle olen vastannut. Minulla ei ole lisättävää.


      • Anonyymi

        Jäit pelipaikalla Haagassa...ei kun Israelissa ”hotellihuoneeseen” runkkaamaan...Israel on sinulle jo niin triviaalia ettei jaksa mennä ulos. Voi kun söpöä. Mikset peukuta kommenttejasi useammalla multinikillä? Nousisi enemmän vielä itsetunto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaa vain omista sanoistasi ja opettele käyttäytyyn! Jos hermot on noin huonot, ei sinun kannata olla tällä palstalla.

        Huonot hermot taitavat olla pelkästään sinulla, kun et kestä eriäviä mielipiteitä.


      • Anonyymi
        PuhuvaAasi kirjoitti:

        Silti se ei ole elämän tarkoitus vain seurausta.

        Kärsimys elämässä on vain ajoittaista, ei jatkuvaa. Näin ollen ei voi loogisesti sanoa, että elämä on kärsimystä, mikä viittaa siihen että se olisi jatkuvaa.


      • Anonyymi

        Oletko muka Jeesuksen opetuslapsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä väitit!
        ” Uuden Testamentin mukaan elämän tarkoituksena on kärsiä”

        Mitäs pahaa siinä on?
        On ainakin sisältöä elämään.


    • Minua ei elämän lyhyys ahdistanut uskossa ollessani, eikä se ahdista nyt uskonnottomana, vaikka tiedän hyvinkin, että laskeutumisvalot alkavat kohta jo olla näkyvissä. Tilastollisesti odotettavissa oleva elinaikani on minun taustallani kymmenisen vuotta tai maksimissaankin parikymmentä. Olen kuitenkin elänyt hyvän elämän ja kun tulee aika lähteä, niin silloin lähdetään. Kuoleminen on asia, josta minua kehnommatkin ovat selviytyneet.

    • Anonyymi

      Erittäin hyvä aloitus sisällöltään. Kuolema on edelleen ihmiselle ongelma ja vieläpä niin voimakas, ettei käsittele sitä tietoisuudessaan kuin pakon edessä. Tiedostaessaan kuoleman olevan jo lähellä. On kaksi eri asiaa / tasoa ajatella kuolemiasta lukemisen/kirjoitusten perusteella kuin kohdatessaan asian silmästä silmään. Kuoleman lähestyessä.

      Mutta, yhden asian haluan oikaista ja tuoda julki;

      >>Jeesus on sovituksen tehnyt koko maailman kaikkien ihmisten synneistä. Sinullakin pilkkaaja, on siis mahdollisuus parannukseen.<<

      Todella JUMALA aivoitti pelastaa KOKO maailman ja juuri tuohon liittyen KAIKKI ihiset / koko ihmislaji tulee tekemään parannuksen. Kaikkivaltias JUMALA on takuumiehenä.

      30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että ...k-a-i-k-k-i-e-n.... ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
      31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

      Siis meidän ihmisten ei tarvitse tarkata kuka tekee parannuksen ja kuka ei, koska tulee hetki, jolloin kaikki ihmiset ovat tehneet parannuksen.

      m.l

      • " Kuolema on edelleen ihmiselle ongelma ja vieläpä niin voimakas, ettei käsittele sitä tietoisuudessaan kuin pakon edessä. "

        Taitaa tuokin olla todistamaton uskomus. Keskiajalla oli eräs munkkikunta, jonka päiväohjelmassa oli joka aamu yksi tunti kuolemaan valmistautumista.

        Nykyään Suomessa ei taida munkkikuntia paljoakaan olla, mutta ainakin iäkkäistä ihmisistä useat tekevät valmisteluja kuoleman varalle; siis muutakin kuin pelkän testamentin. Eikö se ole aiheen käsittelemistä ja aivan vapaaehtoisesti. Taidat heijastella omia kuolemanpelkojasi kaikkiin ihmisiin, vaikka ihmiset ovat siinäkin suhteessa erilaisia.


      • Anonyymi
        agnoskepo kirjoitti:

        " Kuolema on edelleen ihmiselle ongelma ja vieläpä niin voimakas, ettei käsittele sitä tietoisuudessaan kuin pakon edessä. "

        Taitaa tuokin olla todistamaton uskomus. Keskiajalla oli eräs munkkikunta, jonka päiväohjelmassa oli joka aamu yksi tunti kuolemaan valmistautumista.

        Nykyään Suomessa ei taida munkkikuntia paljoakaan olla, mutta ainakin iäkkäistä ihmisistä useat tekevät valmisteluja kuoleman varalle; siis muutakin kuin pelkän testamentin. Eikö se ole aiheen käsittelemistä ja aivan vapaaehtoisesti. Taidat heijastella omia kuolemanpelkojasi kaikkiin ihmisiin, vaikka ihmiset ovat siinäkin suhteessa erilaisia.

        Kyllä tämä asia on ihan yleinen ja näkyy ihmisten mielikuvissa ja ajattelussa. Asenteissa. Ihmisen kehitykseen jo liittyy, ettei ajatella elämän rajallisuutta / kuolemaa. Jos / kun ihminen keski-iässä huomioi kuoleman/sa, niin asiaan liittyy jo vakava sairaus tms.

        Voi todeta. Mitä etäämmällä kuolema käsitteestä ihminen suunnittelee ja elää arkeaan, sitä suurempi ahdistus ja murhe on luopumisen hetkellä. Kuolema on käsite, joka ohjaa ihmisen ajatuksia kohden KAIKESTA luopumiseen. Kaikesta. Ihminen luontaisesti suunnittelee tulevaisuuttaan, jossa ei huomioida kuolemaa.

        Tämän tekijän kuoleman huomioiminen ei ole taakka tai ahdistus tms, vaan elämää rikastuttava tekijä. Raamatussa on ohje, miten ihmisen tulisi muistaa ja huomioida; Jos Herra suo ja elämme.
        Niin, surullista kuin sivullisena on todeta, niin elämisen rikkaus monelle ihmiselle löytyy vasta sitten kun on sairastunut vakavasti ja elinaikaa on ennustettu olevan vain muutama vuosi. Tässä mielentilassa ihminen osaa nauttia ja arvostaa pienistäkin asioistaan.
        Väitämpä. Jos jokainen netissä kirjoittaja tietäisi elinvuosia olevan vain vuosi pari, niin koko kirjoitus tyyli / asenteet olisivat aivan toisella tasolla - rikkaampia ja parempia sisällöltään.
        Olen terve ja en omaa kuoleman pelkoa, mutta olen seurannut / seuraan läheltä ihmisen kohdatessa ns. ennenaikaisen menhtymisen - kuleman. Tosin, itsekkin olen kohdannut luopumisen tuskaa.

        m.l


      • Uskovien lähes pahin vika on se, että he kuvittelevat tietävänsä kaiken: jopa muiden ajatukset.

        Se on aivan sairasta.


      • torre12 kirjoitti:

        Uskovien lähes pahin vika on se, että he kuvittelevat tietävänsä kaiken: jopa muiden ajatukset.

        Se on aivan sairasta.

        Niinpä. Itse voi puhua vain omista kokemuksistani ja sen perusteella voin väittää, etteivät ainakaan kaikki suhtaudu kuolemaan kuten Anonyymi esittää.
        Itse asiassa eläkeläisistä pääosin koostuvassa saunaporukassamme tunnutaan kuolemaan suhtauduttavan melko neutraalisti. Se tulee kun on tullakseen. Muutama keveri on jo lähtenyt ja jo senkin takia kuolemasta on myös porukalla puhuttu. Osalla on aikuisiän dia, osalla pumpussa ajoittain flimmeriä, verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä syö usemapi. Kyllä sillä taustalla pitää tyhmemmänkin osata huomioida, ettei täällä ikuisesti kuppelehdita.

        Eräillä uskovista taitaa olla jonkinlainen varmuus siitä, että kuoleman tiedostaminen tai sen läheisyys saisi ihmiset tulemaan uskoon. Itse en tiedä ainuttakaan sellaista tapausta.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Niinpä. Itse voi puhua vain omista kokemuksistani ja sen perusteella voin väittää, etteivät ainakaan kaikki suhtaudu kuolemaan kuten Anonyymi esittää.
        Itse asiassa eläkeläisistä pääosin koostuvassa saunaporukassamme tunnutaan kuolemaan suhtauduttavan melko neutraalisti. Se tulee kun on tullakseen. Muutama keveri on jo lähtenyt ja jo senkin takia kuolemasta on myös porukalla puhuttu. Osalla on aikuisiän dia, osalla pumpussa ajoittain flimmeriä, verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä syö usemapi. Kyllä sillä taustalla pitää tyhmemmänkin osata huomioida, ettei täällä ikuisesti kuppelehdita.

        Eräillä uskovista taitaa olla jonkinlainen varmuus siitä, että kuoleman tiedostaminen tai sen läheisyys saisi ihmiset tulemaan uskoon. Itse en tiedä ainuttakaan sellaista tapausta.

        "Eräillä uskovista taitaa olla jonkinlainen varmuus siitä, että kuoleman tiedostaminen tai sen läheisyys saisi ihmiset tulemaan uskoon. Itse en tiedä ainuttakaan sellaista tapausta."

        Samoin, en tiedä ainoatakaan tapausta. Eivätkä ihmiset lähtönsä hetkelläkään huuda epätoivoisesti Jeesusta avukseen. He vain... Kuolevat.

        Näin minulle sairaanhoitaja, joka on kuoleman jos toisen nähnyt kun asiaa puolitosissani kysyin.


      • Anonyymi
        a-teisti kirjoitti:

        "Eräillä uskovista taitaa olla jonkinlainen varmuus siitä, että kuoleman tiedostaminen tai sen läheisyys saisi ihmiset tulemaan uskoon. Itse en tiedä ainuttakaan sellaista tapausta."

        Samoin, en tiedä ainoatakaan tapausta. Eivätkä ihmiset lähtönsä hetkelläkään huuda epätoivoisesti Jeesusta avukseen. He vain... Kuolevat.

        Näin minulle sairaanhoitaja, joka on kuoleman jos toisen nähnyt kun asiaa puolitosissani kysyin.

        Jeesusta ei tarvitse huutaa, koska Hän on uskovan vierellä.


      • Anonyymi
        agnoskepo kirjoitti:

        " Kuolema on edelleen ihmiselle ongelma ja vieläpä niin voimakas, ettei käsittele sitä tietoisuudessaan kuin pakon edessä. "

        Taitaa tuokin olla todistamaton uskomus. Keskiajalla oli eräs munkkikunta, jonka päiväohjelmassa oli joka aamu yksi tunti kuolemaan valmistautumista.

        Nykyään Suomessa ei taida munkkikuntia paljoakaan olla, mutta ainakin iäkkäistä ihmisistä useat tekevät valmisteluja kuoleman varalle; siis muutakin kuin pelkän testamentin. Eikö se ole aiheen käsittelemistä ja aivan vapaaehtoisesti. Taidat heijastella omia kuolemanpelkojasi kaikkiin ihmisiin, vaikka ihmiset ovat siinäkin suhteessa erilaisia.

        Minun lähipiirissäni kuolema ei ole ollut koskaan ahdistava asia. Siitä puhutaan ihan normaalisti.

        Harvat pelkäävät itse kuolemaa. Useimmille äkkikuolema olisi lottovoitto. Lähes jokainen pelkää pitkäaikaista fyysistä kärsimystä, jota lääketiede ei pysty helpottamaan. Useimmat eivät myöskään toivo, että läheiset joutuvat sitä vierestä katsomaan. Pelot eivät siis kohdistu itse kuolemaan, vaan kuolemiseen prosessina Monissa tapauksissa lähtö on helpotus sekä ihmiselle itselleen, että omaisille.

        Se, että kuolemaa ei välitä pohtia nuorena, on myös varsin normaalia. Nuorilla on elämä edessä. Kuolema tulee todelliseksi vasta kun se koskettaa omaa elämää. Joko läheisen poismenon tai oman vakavan sairauden kautta. Kaikella on aikansa auringon alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tämä asia on ihan yleinen ja näkyy ihmisten mielikuvissa ja ajattelussa. Asenteissa. Ihmisen kehitykseen jo liittyy, ettei ajatella elämän rajallisuutta / kuolemaa. Jos / kun ihminen keski-iässä huomioi kuoleman/sa, niin asiaan liittyy jo vakava sairaus tms.

        Voi todeta. Mitä etäämmällä kuolema käsitteestä ihminen suunnittelee ja elää arkeaan, sitä suurempi ahdistus ja murhe on luopumisen hetkellä. Kuolema on käsite, joka ohjaa ihmisen ajatuksia kohden KAIKESTA luopumiseen. Kaikesta. Ihminen luontaisesti suunnittelee tulevaisuuttaan, jossa ei huomioida kuolemaa.

        Tämän tekijän kuoleman huomioiminen ei ole taakka tai ahdistus tms, vaan elämää rikastuttava tekijä. Raamatussa on ohje, miten ihmisen tulisi muistaa ja huomioida; Jos Herra suo ja elämme.
        Niin, surullista kuin sivullisena on todeta, niin elämisen rikkaus monelle ihmiselle löytyy vasta sitten kun on sairastunut vakavasti ja elinaikaa on ennustettu olevan vain muutama vuosi. Tässä mielentilassa ihminen osaa nauttia ja arvostaa pienistäkin asioistaan.
        Väitämpä. Jos jokainen netissä kirjoittaja tietäisi elinvuosia olevan vain vuosi pari, niin koko kirjoitus tyyli / asenteet olisivat aivan toisella tasolla - rikkaampia ja parempia sisällöltään.
        Olen terve ja en omaa kuoleman pelkoa, mutta olen seurannut / seuraan läheltä ihmisen kohdatessa ns. ennenaikaisen menhtymisen - kuleman. Tosin, itsekkin olen kohdannut luopumisen tuskaa.

        m.l

        "Ihmisen kehitykseen jo liittyy, ettei ajatella elämän rajallisuutta / kuolemaa."

        Kaikella on elämässä aikansa. Nuoruus on elämän rakentamisen aikaa ja keski-ikä ruuhkavuosien aikaa. Jokainen tietää, että elämä on rajallinen. Mutta asioita ei voi sisäistää, ennen kuin ne kohtaa silmästä silmään. Rakastuminenkin on teoriaa sille, joka ei ole sitä vielä kokenut. Elämää voi elää vain asia ja vaihe kerrallaan. Eikä se ole huono juttu.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Uskovien lähes pahin vika on se, että he kuvittelevat tietävänsä kaiken: jopa muiden ajatukset.

        Se on aivan sairasta.

        Olen ollut huomaavinani samoja piirteitä myös tämän palstan ateisteissa. Hekin tietävät mitä kaikkien uskovien päässä liikkuu.:)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut huomaavinani samoja piirteitä myös tämän palstan ateisteissa. Hekin tietävät mitä kaikkien uskovien päässä liikkuu.:)

        En minä ainakaan tiedä kaikkien. Uskovilla on kullakin omia ajatuksia.

        Esimerkiksi ArtoT:n päässä liikkuu erikoisia liittoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun lähipiirissäni kuolema ei ole ollut koskaan ahdistava asia. Siitä puhutaan ihan normaalisti.

        Harvat pelkäävät itse kuolemaa. Useimmille äkkikuolema olisi lottovoitto. Lähes jokainen pelkää pitkäaikaista fyysistä kärsimystä, jota lääketiede ei pysty helpottamaan. Useimmat eivät myöskään toivo, että läheiset joutuvat sitä vierestä katsomaan. Pelot eivät siis kohdistu itse kuolemaan, vaan kuolemiseen prosessina Monissa tapauksissa lähtö on helpotus sekä ihmiselle itselleen, että omaisille.

        Se, että kuolemaa ei välitä pohtia nuorena, on myös varsin normaalia. Nuorilla on elämä edessä. Kuolema tulee todelliseksi vasta kun se koskettaa omaa elämää. Joko läheisen poismenon tai oman vakavan sairauden kautta. Kaikella on aikansa auringon alla.

        >>Minun lähipiirissäni kuolema ei ole ollut koskaan ahdistava asia. Siitä puhutaan ihan normaalist<<

        Lienet poikkeavasta suvusta. Täällä päin kuin myös lehdistä saamme lukea, miten perheessä, jossa on pieniä lapsia ja toinen vanhempi sairastuu vakavasti , niin perheen arki alussa menee aivan kaaokseen. Kaikesta on huoli ja murhe miten lapset / puoliso selviää jne.... ja jo pienet lapset joutuvat suremaan luopumista.
        Näitä normaaleja perheitä ja ihmisiä on kaikki - paitsi sukusi.

        m.l


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Minun lähipiirissäni kuolema ei ole ollut koskaan ahdistava asia. Siitä puhutaan ihan normaalist<<

        Lienet poikkeavasta suvusta. Täällä päin kuin myös lehdistä saamme lukea, miten perheessä, jossa on pieniä lapsia ja toinen vanhempi sairastuu vakavasti , niin perheen arki alussa menee aivan kaaokseen. Kaikesta on huoli ja murhe miten lapset / puoliso selviää jne.... ja jo pienet lapset joutuvat suremaan luopumista.
        Näitä normaaleja perheitä ja ihmisiä on kaikki - paitsi sukusi.

        m.l

        Kuoleman pelko on eri asia kuin sairauden aiheuttama kaaos perheessä. Vakava sairaus sekoittaa aina elämän. Oikeastaan siinä on kyse elämän pelosta, ei kuoleman pelosta. Sillä jäljelle jäävät ihmiset ovat oikeastaan huolissaan omasta selviämisestään.

        Myönnettäköön, että minun lähipiirissäni on aina ollut maanläheisiä ihmisiä. Jotkut ovat menettäneet lapsensa kuoleman kautta. Toiset sairastaneet tai sairastavat syöpää. Omassa pienessä perheessä alzheimer, kaksi syöpää ja yksi dialyysipotilas. Meillä puhutaan sensuroimatta myös kuolemasta.

        Ei kukaan halua menettää perheenjäseniä. Mutta kun kärsimystä seuraa läheltä, niin kyllä kuoleman on oppinut näkemään myös vapauttajana. Välit Jumalan kanssa meidän perheessä on kunnossa, joten ero ei ole lopullinen.


    • Anonyymi

      Heh heh. En ole uhrannut ajatustakaan elämän lyhyydelle tai pituudelle. Mutta elämän sisältöä olen paljonkin pohtinut. Elämä on elettävä niin, ettei myöhemmin koe elämän jääneen elämättä. Vanhana on sitten kiva katsoa kiitollisuudella taaksepäin ja miettiä, että olipas se matka.:)

      Kristittynä ajattelen, että ensin on elettävä tämä elämä. Ei voi vain istua kädet ristissä tuonpuoleisesta haaveillen. Sitku-elämä ei ole Jumalan antaman elämän kunnioittamista. Nyt käsillä oleva aika on yhtä arvokas, kuin tulevakin. Jonka näkee vasta sitten kun se on ajankohtainen.

      Olen muuttanut elämän varrella kymmeniä kertoja ja aloittanut elämän rakentamisen nollasta uudessa paikassa. Se hetki on aina vapauttava ja hieno. Ajattelen kuolemaakin vain viimeisenä muuttomatkana, jolle saa lähteä ilman käsipakaaseja.

    • En itse ahdistu elämämme ainutkertaisuudesta, joten minulla ei ole tarvetta osallistua institutionaaliseen illuusioon kuolemanjälkeisestä elämästä.

      Jotkut tietysti ahdistuvat ja tarvitsevat lohtua valheesta. Se heille suotakoon.

      • Anonyymi

        Uskovia ei ainakaan ahdista koska heillä kaikki paras on edessäpäin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskovia ei ainakaan ahdista koska heillä kaikki paras on edessäpäin.

        Se juuri on se illuusio, mutta ei siitä sen enempää, paitsi että onhan se surullista jos ei tohdi elää tätä ainoaa elämäänsä ja vielä surullisempaa jos estää muitakin elämästä.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Se juuri on se illuusio, mutta ei siitä sen enempää, paitsi että onhan se surullista jos ei tohdi elää tätä ainoaa elämäänsä ja vielä surullisempaa jos estää muitakin elämästä.

        Puhu omasta puolestasi vain. Uskovat puhuvat itse omastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskovia ei ainakaan ahdista koska heillä kaikki paras on edessäpäin.

        Miten?

        Ei kaikille ole loppuelämä mitään parasta. Ei edes uskoville.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Se juuri on se illuusio, mutta ei siitä sen enempää, paitsi että onhan se surullista jos ei tohdi elää tätä ainoaa elämäänsä ja vielä surullisempaa jos estää muitakin elämästä.

        No koitas nyt vääntää ilmoille edes yksi konkreettinen asia jota uskovainen -ei uskalla elää-, katsotaan miltä se mahtaa näyttää ok !


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Miten?

        Ei kaikille ole loppuelämä mitään parasta. Ei edes uskoville.

        No ei ole mutta kun siitä ei ollut kyse vaan kyse oli ikuisesta elämästä siellä Jumalan tykönä.

        eli sen verran sitä käsitetään asioita. ei ihme jos ihmiset eroaa kirkostaan kun mitään ei ymmärretä vaikka siellä on oltu jäsenenä kymmeniä vuosia kenties.

        ajallisen elämän loppu on useille kurjaa vaivojen kanssa tappelua, se nyt on selvä, eikä se usko siihen kauhean paljon apua tuo. kipu on kipua sama kenen kropassa se on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole mutta kun siitä ei ollut kyse vaan kyse oli ikuisesta elämästä siellä Jumalan tykönä.

        eli sen verran sitä käsitetään asioita. ei ihme jos ihmiset eroaa kirkostaan kun mitään ei ymmärretä vaikka siellä on oltu jäsenenä kymmeniä vuosia kenties.

        ajallisen elämän loppu on useille kurjaa vaivojen kanssa tappelua, se nyt on selvä, eikä se usko siihen kauhean paljon apua tuo. kipu on kipua sama kenen kropassa se on.

        Ikuinen elämä Jumalan tykönä on vain yhden uskonnon kuvitelma.

        Ja kun Raamattua lukee, niin monen halut olla ikuisesti Jumalan tykönä haihtuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No koitas nyt vääntää ilmoille edes yksi konkreettinen asia jota uskovainen -ei uskalla elää-, katsotaan miltä se mahtaa näyttää ok !

        Enää ei edes erota, onko uskovainen asialla vai joku netin trolli provosoimassa.

        Onkohan esimerkiksi tämä tosissaan rajoittamassa oman ja toisten elämää musiikista nauttimisen suhteen?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16185981/mitka-ovat-sopivia-soittimia


    • Anonyymi

      Jumalattomalla ihmisellä EI ole mitään muut atavoitetta kuin etsiä kaikennimistä mukanautintoa nyt ja heti tänään ja joka tunti, siinä se on kiteytyneenä mitä kaikista medioista voi saada irti koskein elämisen tarkoitusta.

      Kun ihminen kokee esm jonkun traakisen kokemuksen ja meinaa se eläminen ikäänkuin pysähtyä, niin jopa tulee selkääntaputtajia ja kehoitusia ala nyt elää, eli suomeksi ala ryypätä rilluttaa ja paneskella kaikkea liikkuvaa niin paljon kuin kerkiät kun se elämä on niin kovin yhyt !

      siinä se.

      Uskovaisen elämän tarkoitus ei ole kärsiä, mutta se Jeesuksen seuraaminen TUO mukanaan käsrsimystä ja ja jopa useuin ennenaikaisen kuoleman, kuten apostoleille kävi.
      täst'äkään asian olemuksesta ei jumalaton ihminen tajua pennin vertaa, mutta se ei tietenkään estä heitä esiintymästä kaiken asiantuntijoina kuten tämäkin aloitus sen osoittaa.

    • Anonyymi

      Laitetaanpas tähän vaikkapa yksi kohta raamatusta jossa asiaa sivutaan, ;

      "1. Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -
      2. ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
      3. Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa.
      4. Sentähden he oudoksuvat sitä, ettette juokse heidän mukanansa samaan riettauden lätäkköön, ja herjaavat. "

      eikö tuosta jo selviä mistä sitä uskovan kärsimystä tulee, lukutaito riittää.

    • Kuolema on valtias jonka edessä moni eläessään rintaa pörhistellyt saarnamaakarikin on nöyrtynyt ja altistunut ihan luonnolliselle ja ymmärrettävälle pelolle että "jospa tässä ei olekaan enää odotettavissa mitään tai jos onkin niin olenko sittenkään ollut oikealla linjalla vaan kenties sössinyt kaiken".

      • Anonyymi

        Mitä pelottavaa siinä on, jos kaikki loppuisi kuolemaan? Jokainen uskova varmasti ajattelee, että suorituksilla ei voi kehua. Ja välillä myös pohtii, että kantaakohan se armo ihan oikeasti. Armon varaan uskovan on loppupeleissä kuitenkin jättäydyttävä. On luotettava siihen mitä Jumala on sanassaan luvannut, eikä omiin tunteisiin. Näin ainakin itse ajattelin, kun tuo ajatus putkahti päähän viimeksi leikkauspöydällä maatessa juuri ennen nukutusta. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pelottavaa siinä on, jos kaikki loppuisi kuolemaan? Jokainen uskova varmasti ajattelee, että suorituksilla ei voi kehua. Ja välillä myös pohtii, että kantaakohan se armo ihan oikeasti. Armon varaan uskovan on loppupeleissä kuitenkin jättäydyttävä. On luotettava siihen mitä Jumala on sanassaan luvannut, eikä omiin tunteisiin. Näin ainakin itse ajattelin, kun tuo ajatus putkahti päähän viimeksi leikkauspöydällä maatessa juuri ennen nukutusta. :)

        "Mitä pelottavaa siinä on, jos kaikki loppuisi kuolemaan?"

        Siinä ei ole minunkaan mielestä olisi mitään pelottavaa. Victor Klimenko sanoi kerran, että koska kaikki perustuu uskoon, ei mitään 100 % varmuutta kuolemanjälkeisestä olemassaolosta voikaan olla mutta että siinäkin tapauksessa hän olisi omien sanojensa mukaan elänyt ihan kelpo elämän itselleen sopivien arvojen mukaisesti.


    • Anonyymi

      Lueskellessani näitä viestejä, niin harvalla on edes näkökykyä sivun aiheeseen. Käykää nyt ihmeessä ihmisen / perheen luona, jolla on tullut tietoon elämän päättyvän muutaman kuukauden / vuoden päästä. Tutkikaa ja havainnoikaa mitä asiat ovat päällimmäisinä - reagoittavat eniten.

      Erittäin harvassa tapauksessa ajatellaan edes itse kuolemaa, vaan päällimmäisenä ajatuksissa on luopumiseen liittyvät alueet ja miten perhe - puoliso / lapset selviytyvät jne..... Tai miten ihmiset, joutuvat luopumaan kaikesta siitä mitä oli ennen suunniteltu. On sopeuduttava uuteen tulevaisuuteen, jossa läsnä ei ole enää vakavasti sairas ihminen.

      m.l

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1775
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1385
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1187
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1008
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      987
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      923
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      808
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      185
      736
    Aihe