Liikenneympyrä on helvetinhyrrä. kuka sen keksi?

Anonyymi

Luin aikaisempia ongelmia. Käsitykseni mukaan ympyrässä on toisinaan täysin mahdotonta ajaa täysin oikein, eli ennakoida kolmion takana odotellessa minne kukin on kääntymässä vai ajaako suoraan, pahimmassa tapauksessa oman auton takana on vielä torvisoittokunta vauhdittamassa. Vaikka kolmion takana olevan kuuluu antaa tietä, on toisinaan täysin mahdotonta päättää pelkistä edessä olevista ajovaloista kuka ajaa eteen ja kuka kääntyy toisaalle ja ennen kaikkea mitä nopeutta autot ajavat ympyrässä. Vilkun käyttö on monilta autoilijoilta unohtunut tavallisella ajotiellä etenkin kaistaa vaihdettaessa, mutta myös ihan kääntyessä oikealle tai vasemmalle. Itse katson tarkkaan aikooko kolmion takana oleva noudattaa liikennesääntöjä, ennen ajamista ko. auton eteen. Itse olin tässä taannoin syyllinen, kolmenkymmenen vuoden rikkeettömän ajon jälkeen tutulla tiellä tutussa ympyrässä, odottelin usean auton kohdalla , ennen ympyrään ajamistani ja kun ketään ei ollut liian lähellä uskaltauduin kääntymään oikealle, eli varsinaisesti ympyrässä en ajanut. Vasemmalta tuli pyrähtäen selvää ylinopeutta auto, naiskuskin ajamana ja lapsia kyydissä. Mitä nopeutta saa liikenneympyrässä ajaa, kun ko. tiellä nopeusrajoitus on 50km/h. Autooni ei tullut jälkiä, mutta ohiajavan auton takaovi oli lytyssä. Mieleeni tuli oliko se ollut ennestään krutussa. No ylinopeutta ei pysty todistamaan, kolmio on selkeästi olemassa. Mutta koska sen takaa saa tulla? miten arvioida muiden nopeus ja minne ne kääntyy tai kääntyykö?

30

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloittajalla on varmaan elämässä muitakin vaikeuksia kuin liikenneympyrät.

      Liikenneympyrä on taivaallinen keksintö, joka todistetusti vähentää kolareita. Kahdesta syystä: 1: risteyksestä on hankala paahtaa läpi ylinopeudella. 2: Säännöt ovat samat ja selvät ympyrän joka haarassa: ympyrää pyörivät ovat etuajo-oikeutettuja (niin sanotusti ja -ymmärretysti) ja ympyrään tunkevat aina väistämisvelvollisia.

      Siinä ei ole mitään epäselvää. Ympyrään pyrkivä on väistämisvelvollinen vilkuttipa poistuja oikeaa vilkkuaan ennen poistumistaan (oikein) tahi ei (väärin). Jos ei vilkuttanut mutta poistui, voi harmi. Jos vilkutti mutta ajoi suoraan (eli jatkoi kiertämistä) voi eteen ajanut tulija vedota tähän ja ehkä voittaa raastuvassa. Jos voi todistaa.

      Ymperössä on ihan samat lait kuin muuallakin: jos tunkee sekaan, pitää mahtua. Jos tunkee sekaan ja joku tulee vasempaan kylkeen, ei olisi pitänyt mennä vaan malttaa odottaa. Ymperössä tulee aina lopulta katkos, johon mahtuu. Jos ei heti, niin myöhemmin, hollin päästä. Voi kestää hetken, mutta minkäs teet. Kuuntele musaa, juttele muijas/hoitos kanssa, pohdi maailman tilaa. Ikinä ei ole tarvinnut odottaa jotain minuuttia pitempään, joka on aika vähän ainakin ruuhka-Suomen mittakaavassa.

      • Anonyymi

        Kyllä minulla oli ihan riittävästi malttia odottaa, eikä liian kiire minnekään. Tavoitteena ajaa rikkeettömästi koko autoilukauteni loppuun. Minä sitten vaan en osannut arvioida edellisessä risteyksessä olevan auton ajonopeutta tai ko. auto ei ollut vielä edes risteyksessä, kun lähdin ajamaan tai autoni oli sitten liian hidas kääntymään. Ylinopeutta voi kyllä ajaa melkoisestikin missä tahansa tien kohdassa, onhan näitä 120km/tunnissa 40 km rajoitusalueella ajajia. Ei sitä vaan kehtaa tien reunassa odotellakaan, jos reitti on vapaa. Auto joka ajaa 60km/tunnissa ajaa yhden kilometrin minuutissa eli 1000m /60sekunttia noin 17m sekunnissa. eli 60 metrin matkan , jonka päässä autot risteilevät ajaa 4 sekunnissa, jos vauhti on 30km/tunnissa em. matkaan kuluu aika 8 sekuntia , jossa ajassa ehtii ainakin hyvin kolmien takaa kääntymään oikealle. Pitäisiköhän ympyrässäkin olla liikennevalot, tai selvä nopeusrajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla oli ihan riittävästi malttia odottaa, eikä liian kiire minnekään. Tavoitteena ajaa rikkeettömästi koko autoilukauteni loppuun. Minä sitten vaan en osannut arvioida edellisessä risteyksessä olevan auton ajonopeutta tai ko. auto ei ollut vielä edes risteyksessä, kun lähdin ajamaan tai autoni oli sitten liian hidas kääntymään. Ylinopeutta voi kyllä ajaa melkoisestikin missä tahansa tien kohdassa, onhan näitä 120km/tunnissa 40 km rajoitusalueella ajajia. Ei sitä vaan kehtaa tien reunassa odotellakaan, jos reitti on vapaa. Auto joka ajaa 60km/tunnissa ajaa yhden kilometrin minuutissa eli 1000m /60sekunttia noin 17m sekunnissa. eli 60 metrin matkan , jonka päässä autot risteilevät ajaa 4 sekunnissa, jos vauhti on 30km/tunnissa em. matkaan kuluu aika 8 sekuntia , jossa ajassa ehtii ainakin hyvin kolmien takaa kääntymään oikealle. Pitäisiköhän ympyrässäkin olla liikennevalot, tai selvä nopeusrajoitus.

        Lisäys edelliseen (koulutuspäällikön ajatuksia)
        Turvallinen risteystyyppi
        Liikenneympyrät ovat kaiken kaikkiaan turvallisia ja toimivia risteyksiä. Ne pakottavat kaikki hiljentämään ajonopeutta, jolloin aikaa havainnointiin, arviointiin ja ajatteluun jää enemmän.
        Liikenneympyrä myös sujuvoittaa liikennettä, koska se mahdollistaa kaikista suunnista lähestyvien liittymisen ilman suurempia viivytyksiä.
        Mahdolliset onnettomuudet liikenneympyröissä ovat pääsääntöisesti kiilaamistyyppisiä ja tapahtuvat melko pienillä nopeuksilla. Näin selvitään usein peltivaurioilla vakavien henkilövahinkojen sijaan.
        Ei siis ulosmitata tämän erinomaisen risteystyypin turvallisuusvaikutuksia ajamalla liian kovaa, käyttämällä liian lyhyttä turvaväliä tai havainnoimalla huolimattomasti.

        Yllä olevan mukaan oletetaan ajonopeuksien olevan alhaisia. Meillä olisi todella paljon enemmän vakavia onnettomuuksia, ellei kuskit ymmärtäisi tiettyä joustavuuttakin. Sokea tuijottaminen tiettyyn liikennesääntöön, eli omiin järkähtämättömiin oikeuksiin ei tue turvallisuutta. Liikenneympyrään on joskus mahdotonta päästä sisälle turvallisesti. Näin on esimerkiksi Tampereen Tesoman ja Nokian tien risteyksessä. Liikenneympyrästä pääsee sekä moottoritielle että moottoritieltä Nokian tielle. Risteys on yhteensä melko leveä. Lisäksi ympyrään ajetaan Raholasta Nokian tietä Epilän suuntaan ja Epilästä Nokian tieltä pääsee sekä Tesomalle, että Nokialle Nokian tielle ja lisäksi Nokian moottoritielle. Tesomalta voi taas ajaa moottoritielle, Nokian tielle Nokian suuntaan tai Nokian tielle Raholan suuntaan. Jos autoilijan tavoitteena on ajaa moottoritien rampilta Raholan suuntaan, hänen on havainnoitava sekä Tesomalta että Nokian tieltä ympyrään ajavia autoja melko kaukaa ja arvata ajavatko ne moottoritielle tai Nokian tielle vai kääntyvätkö ne ympyrään ajavan ajotielle. Jos ja kun kyseisten autojen ajosuunnat eivät ole selvillä tai/ja autot ajavat liian suurta tilannenopeutta tai ylinopeutta , ympyrästä syntyy ajohelvetti. Neljän ruuhkassa onneksi useimmat autot joustavat esimerkiksi markettien läheisyydessä niihin ajettaessa tai niistä poistuttaessa, mutta liikenneympyrässä kyseinen maltti tuntuu puuttuvan. Kyseisessä ympyrässä siis moottoritieltä sinne ajavan on oltava paitsi hyvä havannoimaan , hyvä ennustamaan. Autojen lisäksi kun pitää tarkkailla suojatiellä kulkijoita, jalan tai pyörällä, valloilla tai ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen (koulutuspäällikön ajatuksia)
        Turvallinen risteystyyppi
        Liikenneympyrät ovat kaiken kaikkiaan turvallisia ja toimivia risteyksiä. Ne pakottavat kaikki hiljentämään ajonopeutta, jolloin aikaa havainnointiin, arviointiin ja ajatteluun jää enemmän.
        Liikenneympyrä myös sujuvoittaa liikennettä, koska se mahdollistaa kaikista suunnista lähestyvien liittymisen ilman suurempia viivytyksiä.
        Mahdolliset onnettomuudet liikenneympyröissä ovat pääsääntöisesti kiilaamistyyppisiä ja tapahtuvat melko pienillä nopeuksilla. Näin selvitään usein peltivaurioilla vakavien henkilövahinkojen sijaan.
        Ei siis ulosmitata tämän erinomaisen risteystyypin turvallisuusvaikutuksia ajamalla liian kovaa, käyttämällä liian lyhyttä turvaväliä tai havainnoimalla huolimattomasti.

        Yllä olevan mukaan oletetaan ajonopeuksien olevan alhaisia. Meillä olisi todella paljon enemmän vakavia onnettomuuksia, ellei kuskit ymmärtäisi tiettyä joustavuuttakin. Sokea tuijottaminen tiettyyn liikennesääntöön, eli omiin järkähtämättömiin oikeuksiin ei tue turvallisuutta. Liikenneympyrään on joskus mahdotonta päästä sisälle turvallisesti. Näin on esimerkiksi Tampereen Tesoman ja Nokian tien risteyksessä. Liikenneympyrästä pääsee sekä moottoritielle että moottoritieltä Nokian tielle. Risteys on yhteensä melko leveä. Lisäksi ympyrään ajetaan Raholasta Nokian tietä Epilän suuntaan ja Epilästä Nokian tieltä pääsee sekä Tesomalle, että Nokialle Nokian tielle ja lisäksi Nokian moottoritielle. Tesomalta voi taas ajaa moottoritielle, Nokian tielle Nokian suuntaan tai Nokian tielle Raholan suuntaan. Jos autoilijan tavoitteena on ajaa moottoritien rampilta Raholan suuntaan, hänen on havainnoitava sekä Tesomalta että Nokian tieltä ympyrään ajavia autoja melko kaukaa ja arvata ajavatko ne moottoritielle tai Nokian tielle vai kääntyvätkö ne ympyrään ajavan ajotielle. Jos ja kun kyseisten autojen ajosuunnat eivät ole selvillä tai/ja autot ajavat liian suurta tilannenopeutta tai ylinopeutta , ympyrästä syntyy ajohelvetti. Neljän ruuhkassa onneksi useimmat autot joustavat esimerkiksi markettien läheisyydessä niihin ajettaessa tai niistä poistuttaessa, mutta liikenneympyrässä kyseinen maltti tuntuu puuttuvan. Kyseisessä ympyrässä siis moottoritieltä sinne ajavan on oltava paitsi hyvä havannoimaan , hyvä ennustamaan. Autojen lisäksi kun pitää tarkkailla suojatiellä kulkijoita, jalan tai pyörällä, valloilla tai ilman.

        Varovaiselle kuljettajalle liikenneympyrä saattaa todella olla haastava, vielä jos hahmottaminen ja reagointi esim iän myötä alkaa heiketä. Silloin outoja ympyröitä kannattaa vältellä pahimpaan ruuhka-aikaan, käy vaikka illslla/vkl katsomassa uuden ympyrän. No aina tämä ei ole mahdollista.

        Itsellä ei ole liikenteessä ongelmia, muuta kuin joskus liian vauhdin tuova asenneongelma. Mietin kuitenkin auttaisiko monikaistaisessa ympyrässä sisemmän kaistan valitseminen; siellä voi rauhassa etuajo-oikeutettuna tiirailla esim. opasteita että missä kohdassa sitä pitikään ympyrästä poistua. Yleensä se sisäkaista jatkuu ympyrässä. Itsekin joskus vieraassa kaupungissa tehnyt kunniakierroksen oikeaa suuntaa arpoessa.

        Aloittajan keississä ei käynyt ilmi kuinka tuo osuma tuli toisen takaoveen ja mihin omaan autoosi osui? Jos keulallasi törmäsit toiseen, niin silloinhan olet ajanut toista päin. Vaikka hän törkeällä ylinopeudella ilmestyisi eteesi, niin tokihan jarrutat nähdessäsi toisen tulevan. Ei se tarkkailu kolmion takaa tullessa saa päättyä siihen kun olet päättänyt lähteä liikkeelle.

        No täällä en ainakaan minä jaa näillä tiedoilla oikeutta. Käräjillä on se ongelma että saattavat tehdä väärän päätöksen, mutta hoviin lähtö pelottaa kustannusten takia. Ymmärrän toki että kolari harmittaa kovasti, ja toinen on ehkä ajanut totuttua liikennevirtaa kovempaa, esim 50km/h etuajo-oikeutettuna liikenneympyrässä voi tuntua kovalta, vaikka olisi sallittuakin. Itse kun ajan n. 40-45km/h tiukahkossa ympyrässä, niin moni tulee suoraan eteen - rajoitus 50. Toki osaan varautua näihin, en aja toisia päin. Vanhana kaaharina tiedostan että liikenteessä on monenlaisia riskikuskeja, ennakoimalla mahdollisia riskitilanteita olen viime vuosikymmenet välttynyt myös toisten törmäilyiltä. No pysäköityyn autooni on osuttu, silloinkin sain törmääjän selville ja hän sitten maksoi pienen korvauksen. Vähän kyllä teki mieli kouluttaa ja laittaa asia vakuutusyhtiöön. Bonusmenetys olisi kirpaissut enemmän kuin pyytämäni satanen. No alkoi juttu rönsytä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varovaiselle kuljettajalle liikenneympyrä saattaa todella olla haastava, vielä jos hahmottaminen ja reagointi esim iän myötä alkaa heiketä. Silloin outoja ympyröitä kannattaa vältellä pahimpaan ruuhka-aikaan, käy vaikka illslla/vkl katsomassa uuden ympyrän. No aina tämä ei ole mahdollista.

        Itsellä ei ole liikenteessä ongelmia, muuta kuin joskus liian vauhdin tuova asenneongelma. Mietin kuitenkin auttaisiko monikaistaisessa ympyrässä sisemmän kaistan valitseminen; siellä voi rauhassa etuajo-oikeutettuna tiirailla esim. opasteita että missä kohdassa sitä pitikään ympyrästä poistua. Yleensä se sisäkaista jatkuu ympyrässä. Itsekin joskus vieraassa kaupungissa tehnyt kunniakierroksen oikeaa suuntaa arpoessa.

        Aloittajan keississä ei käynyt ilmi kuinka tuo osuma tuli toisen takaoveen ja mihin omaan autoosi osui? Jos keulallasi törmäsit toiseen, niin silloinhan olet ajanut toista päin. Vaikka hän törkeällä ylinopeudella ilmestyisi eteesi, niin tokihan jarrutat nähdessäsi toisen tulevan. Ei se tarkkailu kolmion takaa tullessa saa päättyä siihen kun olet päättänyt lähteä liikkeelle.

        No täällä en ainakaan minä jaa näillä tiedoilla oikeutta. Käräjillä on se ongelma että saattavat tehdä väärän päätöksen, mutta hoviin lähtö pelottaa kustannusten takia. Ymmärrän toki että kolari harmittaa kovasti, ja toinen on ehkä ajanut totuttua liikennevirtaa kovempaa, esim 50km/h etuajo-oikeutettuna liikenneympyrässä voi tuntua kovalta, vaikka olisi sallittuakin. Itse kun ajan n. 40-45km/h tiukahkossa ympyrässä, niin moni tulee suoraan eteen - rajoitus 50. Toki osaan varautua näihin, en aja toisia päin. Vanhana kaaharina tiedostan että liikenteessä on monenlaisia riskikuskeja, ennakoimalla mahdollisia riskitilanteita olen viime vuosikymmenet välttynyt myös toisten törmäilyiltä. No pysäköityyn autooni on osuttu, silloinkin sain törmääjän selville ja hän sitten maksoi pienen korvauksen. Vähän kyllä teki mieli kouluttaa ja laittaa asia vakuutusyhtiöön. Bonusmenetys olisi kirpaissut enemmän kuin pyytämäni satanen. No alkoi juttu rönsytä...

        "Aloittajan keississä ei käynyt ilmi kuinka tuo osuma tuli toisen takaoveen ja mihin omaan autoosi osui? "

        " Autooni ei tullut jälkiä, mutta ohiajavan auton takaovi oli lytyssä."

        Eikös tuon aloittajan auto jäänyt koskemattomaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aloittajan keississä ei käynyt ilmi kuinka tuo osuma tuli toisen takaoveen ja mihin omaan autoosi osui? "

        " Autooni ei tullut jälkiä, mutta ohiajavan auton takaovi oli lytyssä."

        Eikös tuon aloittajan auto jäänyt koskemattomaksi?

        Sitä minä paikanpäällä ihmettelin, kun ohitse ajavan auton takaovi oli ihan kurtussa, eikä edes sukeutunut enää ja oman auton puskurissa oli hyvin tarkalla syynäyksellä pikkusormen pään kokoinen painauma. Olen ajanut ko. reittiä 30 vuotta, tosin liikenneympyrä on vain 5-7 vuotta vanha. Ajan reittiä sekä mökiltä palatessani että talvisin ostoksilla käydessäni. Kertaakaan ei ole ollut edes vähältä piti tilannetta aikaisemmin. Ko. risteyksessä täytyy päätös lähdölle tehdä jo ajoneuvojen ollessa edellisessä risteyksessä eli sen tuntumassa, koska sen jälkeen tulee vielä suojatie ja jalka/pyörätie. Keskityin havaitsemaan pyörätien käyttäjät ja ko. auto oli täysin yllätys minulle. En keksi muuta selitystä kuin ko. autossa ei ollut valoja tai se ajoi valtavan suurella tilannenopeudella. Minä en pysty asennettani ja ajotapaani enää paljon ko. risteyksen osalta petraamaan, mutta risteyksen käyttäjät voivat hiljentää nopeuttaan, Ajovalot saattavat joskus unohtua nekin. Olen ammatiltani tutkija ja tehnyt turvallisuustutkimuksia sekä ammatikseni että opinnäytetyönä. Pyrin oppimaan kaikista onnettomuuksista tai vähältä-piti tilanteista yhä vieläkin. Fysiikkaa koulussa opettaessani tein koekysymyksiin myös liikennenopeutta ja siihen liittyvää mahdollista onnettomuutta koskevia laskutehtäviä. Ajoin viime kesänä ajokortittoman tyttäreni kanssa ko. ympyrässä ja opetin samalla miten siinä pitää ajaa. Joskus ajellessani on ko, moottoritien rampilla tullut kaksi kertaa vastaan auto lumisateessa, niistäkin tilanteista on selvitty, mutta en edelleenkään pysty vaikuttamaan rampilla ajavien ajonopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä minä paikanpäällä ihmettelin, kun ohitse ajavan auton takaovi oli ihan kurtussa, eikä edes sukeutunut enää ja oman auton puskurissa oli hyvin tarkalla syynäyksellä pikkusormen pään kokoinen painauma. Olen ajanut ko. reittiä 30 vuotta, tosin liikenneympyrä on vain 5-7 vuotta vanha. Ajan reittiä sekä mökiltä palatessani että talvisin ostoksilla käydessäni. Kertaakaan ei ole ollut edes vähältä piti tilannetta aikaisemmin. Ko. risteyksessä täytyy päätös lähdölle tehdä jo ajoneuvojen ollessa edellisessä risteyksessä eli sen tuntumassa, koska sen jälkeen tulee vielä suojatie ja jalka/pyörätie. Keskityin havaitsemaan pyörätien käyttäjät ja ko. auto oli täysin yllätys minulle. En keksi muuta selitystä kuin ko. autossa ei ollut valoja tai se ajoi valtavan suurella tilannenopeudella. Minä en pysty asennettani ja ajotapaani enää paljon ko. risteyksen osalta petraamaan, mutta risteyksen käyttäjät voivat hiljentää nopeuttaan, Ajovalot saattavat joskus unohtua nekin. Olen ammatiltani tutkija ja tehnyt turvallisuustutkimuksia sekä ammatikseni että opinnäytetyönä. Pyrin oppimaan kaikista onnettomuuksista tai vähältä-piti tilanteista yhä vieläkin. Fysiikkaa koulussa opettaessani tein koekysymyksiin myös liikennenopeutta ja siihen liittyvää mahdollista onnettomuutta koskevia laskutehtäviä. Ajoin viime kesänä ajokortittoman tyttäreni kanssa ko. ympyrässä ja opetin samalla miten siinä pitää ajaa. Joskus ajellessani on ko, moottoritien rampilla tullut kaksi kertaa vastaan auto lumisateessa, niistäkin tilanteista on selvitty, mutta en edelleenkään pysty vaikuttamaan rampilla ajavien ajonopeuteen.

        Anteeksi kirjoitin rampilla ajavien, tietysti ympyrässä ajavien. Kolaroidun auton kuski väitti että en yhtään katsonut ja hän ajoi lujaa että ehtisi alta pois. Pitää paikkansa että en enää ole katsonut siihen suuntaan, koska olen todennut välimatkan autoihin olevan riittävän lähtiessäni, autoja kulki risteyksessä tiheään ja suurin osa ajoi Nokian moottoritielle. Odotin monen auton verran ennen lähtöäni ja lähtiessäni tarkastelin sitten oikealle jalkakäytävän suuntaan, joka oli myös ihan pakko tehdä. Mitä reaktiokykyyni ja havaitsemiskykyyni tulee, se ei ole ainakaan ennen pettänyt ko. kohdalla, joita ajokokemuksia on runsaasti. Jarrunikin olisivat toimineet moitteettomasti, minä en vaan yksinkertaisesti tiedä mistä auto siihen putkahti vieläkään. Mahdollisuus olisi vaikka tulla viereistä kaistaa pitkin moottoritieltä ja ohittaa sitten minut. Näin teki toisessa paikassa samalla viikolla eräs autoilija S-marketin kohdalla, lähti ohittamaan S-Markettiin menijöitä ja minut samalla kun itsekin lähdin ohitse. Hän ei kuitenkaan ajanut bussikaistalta moottoritielle, vaan kääntyi Lielahden suuntaan. Teki siitäkin mieli ilmoittaa, tai pyytää korjausta liikenneväyliin. Ko. kohta on hyvin sumppuinen myös toisinaan.


      • Anonyymi

        Tämä kohta meni hieman väärin:
        "2: Säännöt ovat samat ja selvät ympyrän joka haarassa: ympyrää pyörivät ovat etuajo-oikeutettuja (niin sanotusti ja -ymmärretysti) ja ympyrään tunkevat aina väistämisvelvollisia."

        Kolmio, eli merkki 231. Väistämisvelvollisuus risteyksessä, määrää vain kolmion takaa tulevaa. Se ei anna mitään lisäoikeuksia kenellekään muulle, ei siis anna myöskään etuajo-oikeutta (jonka antaa vain liikennemerkki 211, Etuajo-oikeutettu tie). Ympyrässä ajavan velvollisuus on siis noudattaa kaikkia risteysajon varovaisuussääntöjä, mitään päälleajo-oikeutta ei koskaan ole. Kannattaa muistaa, ettei tule yllätyksiä mahdollisessa kolaritilanteessa, ja syyllisyyttä etsittäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kohta meni hieman väärin:
        "2: Säännöt ovat samat ja selvät ympyrän joka haarassa: ympyrää pyörivät ovat etuajo-oikeutettuja (niin sanotusti ja -ymmärretysti) ja ympyrään tunkevat aina väistämisvelvollisia."

        Kolmio, eli merkki 231. Väistämisvelvollisuus risteyksessä, määrää vain kolmion takaa tulevaa. Se ei anna mitään lisäoikeuksia kenellekään muulle, ei siis anna myöskään etuajo-oikeutta (jonka antaa vain liikennemerkki 211, Etuajo-oikeutettu tie). Ympyrässä ajavan velvollisuus on siis noudattaa kaikkia risteysajon varovaisuussääntöjä, mitään päälleajo-oikeutta ei koskaan ole. Kannattaa muistaa, ettei tule yllätyksiä mahdollisessa kolaritilanteessa, ja syyllisyyttä etsittäessä.

        Oikein kommentoit, usein halutaan olla vaan "oikeutettuja" mikään laki ei anna päälle ajo oikeutta ja kaikilla on väistämisvelvollisuus sellaisessa tilanteessa jossa kolarin voi ehkäistä, vaikka oikeassa olisikin ajamisoikeuden suhteen, mutta ei päälle ajamisen suhteen.


    • Anonyymi

      Jos ei osaa ajaa maailman helpoimmassa risteyksessä, eli kiertoliittymässä, niin silloin on syytä viedä ajolupa konttorille poliisi sedän mitätöintiin.
      Niitä tosiaan kylläkin näkee jotka eivät pysty yhtään arvioimaan muitten nopeuksia ja mihin väliin uskaltaa mennä. Usein näkee kun suoraan vastakkaiselta suunnalta on tulossa auto, niin tämä tunari jää oikein odottamaan ja seisomaan että tulisiko se vastasuunnan auto eteen ja kääntyisi vasta kolmannesta rampista ulos, vaikka se joutuu hiljentämään vauhtinsa todella pieneksi kun joutuisi kiertämään 3/4 osa ympyrästä tosi hiljaa, mutta tämä tunaaja jää oikein odottamaan että josko se sieltä tulisi ja syöksyisi eteen mahdotonta nopeutta.

      • Anonyymi

        Kerrohan nyt sitten minullekin miten sinä arvioit pimeällä pelkistä autojen valoista noin 50m päässä vasemmalta tulevan auton ajonopeuden, eli monenko sekunnin päästä se on kohdallasi, noudattaako auto 30km/h, 40km/h, 50- 60km/h vai vielä suurempaa ajonopeutta? Jos tiedät pätevän keinon lupaan kirjoittaa ohjeet peruskoululaisten fysiikan kirjaan seuraavaan painokseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrohan nyt sitten minullekin miten sinä arvioit pimeällä pelkistä autojen valoista noin 50m päässä vasemmalta tulevan auton ajonopeuden, eli monenko sekunnin päästä se on kohdallasi, noudattaako auto 30km/h, 40km/h, 50- 60km/h vai vielä suurempaa ajonopeutta? Jos tiedät pätevän keinon lupaan kirjoittaa ohjeet peruskoululaisten fysiikan kirjaan seuraavaan painokseen

        Arviointi tapahtuu vaistonvaraisesti tilahahmotuksen varassa. Jotkut ovat tässä parempia kuin toiset, samat henkilöt tyypillisesti pärjäävät keskimääräistä paremmin myös pallopeleissä. Monesti puolen sekunnin vilkaisu riittää kyllin tarkkaan arviointiin, jos ei riitä, niin sitten hiljennetään tai pysähdytään.

        Kaiken kaikkiaan tilahahmotuskyky on merkittävä tekijä kuljettajan liikenneturvallisuuden kannalta. Jokainen ajo-opettaja tämän on huomannut. Opetin 6 lastani opetusluvalla, ja he kaksi, jotka eivät pärjää pallopelissä olivat haastavampia opetettavia kuin pallopeleissä menestyneet. Kaiken kaikkiaan ympäristön tarkkailu ja etäisyyksien ja nopeuksien arviointi oli heikompaa.


    • Anonyymi

      Aloittajalle, kokemus, pelisilmä ja pelko pois, siinä opit sujuvaan liikenteeseen. Nuo on helppoja oppia ja 95% ne oppii viimeistään muutaman vuoden ajokokemuksen jälkeen, sinä et ilmeisesti koskaan, joten päätelmien aika......

    • Anonyymi

      Ei liikenneympyrässä ole mitään vikaa, mutta sitä käyttävissä tienkäyttäjissä on se ongelma.
      Yksi on liian varovainen.
      Toinen kiihdyttää ympyrässä, että kukaan ei ei ehdi eteen tientukoksi.
      Kolmas ajaa vilkku vasemmalle.
      Neljäs vilkku oikealle.
      Viiden vilkuttaa ennen ympyrää oikealle, että poistuu seuraavasta liittymästä, mutta sammuttaa sen vilkun ympyrään tullessa.

      Onhan näytä lokeroituja stereotyyppejä.

      Enkä vielä edes maininnut semmoista ympyrää, jossa on kaksi kaistaa.
      Kiva on odotella siellä kolmion takana, kun porukka vetää vasenta reunaa ja sieltä sitten syöksytään oikean kaistan yli liittymään...

    • Kyllähän näitä on!
      Olen tosin ollut huomaavinani, että joissain useampikaistaisessa ympyrässä saattaa joskus olla valkoinen "sulkuviiva".
      Tätä viivaa ei saisi ylittää, mutta asiaan ei koskaan voi luottaa.
      Ehdotan kaikesta huolimatta nopeuksien kohtuullisina pitämistä ympyröissä.
      Joku mainitsi aikaisemmin tässä ketjussa ylivarovaiset vähemmän ajavat.
      Heillä kuluu valitettavasti kaikki energia pelkästään auton käynnissä pitämiseen ja vain toisen auton näkeminen aiheuttaa jo ongelmia puhumattakaan siitä, että jossain tulisi käyttää vilkkua.
      Näiden kannattaisi muistaa, että kaikissa muissakin autoissa yleensä on kuljettaja ja
      heillä silmät päässä. Edelleen on kyettävä luottamaan siihen, ettei kukaan tahallaan aja päälle.

      • Anonyymi

        Hyvä muistuttaa välillä että liikennekin on yhteispeliä, ei reviiritaistelua. Itse helposti taistelen toisten samantyyppisten kanssa, ainakin jos on muuten vauhti päällä. Koitan muistaa että heilläkin on oikeus liikkua jotka eivät ole niin näppäriä, luonnevialla ja kuvitellulla kilpa-ajajan taidoilla varustettuja.

        Aloittajalla ei ilmeisestikään ole kyse liikennesilmän puutteesta, sattui vain kohdalle kerran elämässä-tilanne. Toki syyllisyyden toteaminen ei aivan selvinnyt, poliisi vai oikeussali, kuinka käsitelty esim oviosuman saaneen tulosuuntaa, nooeutta jne. No meille muille tässä on muistutus enemmän hyvän ajokulttuurin ylläpidosta. Ehkä tämä riskikuljettaja miettii kuinka seuraavat 20 vuottakin sujuisi kolaroimatta, onneakin kyllä tähän asti ollut mukana. Nuoruudessa tulikin sitten tehtyä riittävästi hölmöyksiä, onneksi kukaan ei silloin kuollut tai loukkaantunut naarmuja pahemmin.

        Nykyään muuten vedän usein sivuun jos joku jää roikkumaan puskurissa. Yleensä ne oikeasti haluaa sitten mennä minua reippaammin, eivätkä jää siihen eteen.

        Samoin itse menen sitten ohi, enkä jää perään roikkumaan - jos mulla sellainen kiire tai rytmi on päällä. Sen olen kyllä huomannut joitain provosoivan, se 10km alinopeutta ajanut onkin yhtäkkiä takapuskurissa kiinni. No meni ohi ympyröiden. Ottakaahan leppoisasti, Pirkanmaan ja muun maan ympyröissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä muistuttaa välillä että liikennekin on yhteispeliä, ei reviiritaistelua. Itse helposti taistelen toisten samantyyppisten kanssa, ainakin jos on muuten vauhti päällä. Koitan muistaa että heilläkin on oikeus liikkua jotka eivät ole niin näppäriä, luonnevialla ja kuvitellulla kilpa-ajajan taidoilla varustettuja.

        Aloittajalla ei ilmeisestikään ole kyse liikennesilmän puutteesta, sattui vain kohdalle kerran elämässä-tilanne. Toki syyllisyyden toteaminen ei aivan selvinnyt, poliisi vai oikeussali, kuinka käsitelty esim oviosuman saaneen tulosuuntaa, nooeutta jne. No meille muille tässä on muistutus enemmän hyvän ajokulttuurin ylläpidosta. Ehkä tämä riskikuljettaja miettii kuinka seuraavat 20 vuottakin sujuisi kolaroimatta, onneakin kyllä tähän asti ollut mukana. Nuoruudessa tulikin sitten tehtyä riittävästi hölmöyksiä, onneksi kukaan ei silloin kuollut tai loukkaantunut naarmuja pahemmin.

        Nykyään muuten vedän usein sivuun jos joku jää roikkumaan puskurissa. Yleensä ne oikeasti haluaa sitten mennä minua reippaammin, eivätkä jää siihen eteen.

        Samoin itse menen sitten ohi, enkä jää perään roikkumaan - jos mulla sellainen kiire tai rytmi on päällä. Sen olen kyllä huomannut joitain provosoivan, se 10km alinopeutta ajanut onkin yhtäkkiä takapuskurissa kiinni. No meni ohi ympyröiden. Ottakaahan leppoisasti, Pirkanmaan ja muun maan ympyröissä

        Kiitos kommenteista. Kokemusta kyllä jo oli, laskin että olen ajanut ko. risteykseen käyttämääni reittiä vähintään 100 kertaa vuodessa, ko. liikenneympyrä rakennettiin ko. risteykseen 5-7 vuotta sitten, joten olen ajanut ko. risteykseen noin 600 kertaa sen ollessa nykyisen mallinen. Kesäisin ja talvisin sateella ja lumisateella sekä auringon paistaessa ja öiseen aikaan pimeällä. Kertaakaan ei ole ollut edes vähältä piti tilannetta aiemmin. Uskon osaavani arvioida risteykseen ajavien autojen etäisyyden, nopeutta en, kuten jo ilmoitin. Kyseinen risteys on siitä ongelmallinen, että pitää ajaa ympyrässä vai muutama metri ja kääntyä vasemmalta tulevien eteen, välissä on vielä se suojatie. Ennen liikenneympyrää ko. kohdalla oli vain kolmio moottoritieltä rampin kautta Nokian tien risteykseen ajettaessa ja jatkettaessa ajoa Nokian tietä Rahola-Epilä suuntaan, eli kaikkiaan ko. . risteys on tuttu vuodesta 86 lähtien. Siksi osasin epäillä vastapuolen ajaneen jotenkin hyvin oudolla tavalla, oudosta suunnasta, valloitta tai ylinopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommenteista. Kokemusta kyllä jo oli, laskin että olen ajanut ko. risteykseen käyttämääni reittiä vähintään 100 kertaa vuodessa, ko. liikenneympyrä rakennettiin ko. risteykseen 5-7 vuotta sitten, joten olen ajanut ko. risteykseen noin 600 kertaa sen ollessa nykyisen mallinen. Kesäisin ja talvisin sateella ja lumisateella sekä auringon paistaessa ja öiseen aikaan pimeällä. Kertaakaan ei ole ollut edes vähältä piti tilannetta aiemmin. Uskon osaavani arvioida risteykseen ajavien autojen etäisyyden, nopeutta en, kuten jo ilmoitin. Kyseinen risteys on siitä ongelmallinen, että pitää ajaa ympyrässä vai muutama metri ja kääntyä vasemmalta tulevien eteen, välissä on vielä se suojatie. Ennen liikenneympyrää ko. kohdalla oli vain kolmio moottoritieltä rampin kautta Nokian tien risteykseen ajettaessa ja jatkettaessa ajoa Nokian tietä Rahola-Epilä suuntaan, eli kaikkiaan ko. . risteys on tuttu vuodesta 86 lähtien. Siksi osasin epäillä vastapuolen ajaneen jotenkin hyvin oudolla tavalla, oudosta suunnasta, valloitta tai ylinopeutta.

        Mitä voi oppia on ainakin se, että auto johon törmättiin oli heikompaa tekoa kuin mopoautot, koko takaovi rutussa ja auto kuitenkin melko kallis . Toiseen autoon, melko yleisesti käytössä olevaa merkkiä olevaan "jokamiehen autoon" tuli muovipuskuriin vain muutamia naarmuja. Eli ko. puskureita pitäisi sitten asentaa niihin mopoautoihin, jotta njuoret pelastuu. m.o.t
        En tiedä sitten mikä vaikutus oli sillä että törmätty auto oli liikkeessä ehkä ylinopeudella ja pysähdyksissä ja hitaasti liikkeelle lähtevä auto ehkä paikallaan tai lähes paikallaan. Olisi hyvä tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä muistuttaa välillä että liikennekin on yhteispeliä, ei reviiritaistelua. Itse helposti taistelen toisten samantyyppisten kanssa, ainakin jos on muuten vauhti päällä. Koitan muistaa että heilläkin on oikeus liikkua jotka eivät ole niin näppäriä, luonnevialla ja kuvitellulla kilpa-ajajan taidoilla varustettuja.

        Aloittajalla ei ilmeisestikään ole kyse liikennesilmän puutteesta, sattui vain kohdalle kerran elämässä-tilanne. Toki syyllisyyden toteaminen ei aivan selvinnyt, poliisi vai oikeussali, kuinka käsitelty esim oviosuman saaneen tulosuuntaa, nooeutta jne. No meille muille tässä on muistutus enemmän hyvän ajokulttuurin ylläpidosta. Ehkä tämä riskikuljettaja miettii kuinka seuraavat 20 vuottakin sujuisi kolaroimatta, onneakin kyllä tähän asti ollut mukana. Nuoruudessa tulikin sitten tehtyä riittävästi hölmöyksiä, onneksi kukaan ei silloin kuollut tai loukkaantunut naarmuja pahemmin.

        Nykyään muuten vedän usein sivuun jos joku jää roikkumaan puskurissa. Yleensä ne oikeasti haluaa sitten mennä minua reippaammin, eivätkä jää siihen eteen.

        Samoin itse menen sitten ohi, enkä jää perään roikkumaan - jos mulla sellainen kiire tai rytmi on päällä. Sen olen kyllä huomannut joitain provosoivan, se 10km alinopeutta ajanut onkin yhtäkkiä takapuskurissa kiinni. No meni ohi ympyröiden. Ottakaahan leppoisasti, Pirkanmaan ja muun maan ympyröissä

        Suomessa liikennekulttuuri on persiistä muutenkin, yhteispelisäännön (kirjoittamaton) vesittävät oman edun minä minä tavoittelijat, elikkäs mitä "hienompi auto" sitä enemmän on ns. etuja muka, kaikille tilaa ja mahdollisuuksia, niin alkaa sujumaan.


    • Anonyymi

      Liikenneympyrä on paras keksintö, helppo ja yksinkertainen, ympyrään tulija väistää aina ympyrässä ajavaa, helppoa.

      • Anonyymi

        Mikäli kärkikolmiolla niin osoitetaan.. älä anna ohjeita muille ellet osaa liikennesääntöjä


    • Anonyymi

      Oikea ja oikea-aikainen vilkun käyttö on ympyrässä tärkeää. Premium-autoilijoilta se vain usein unohtuu ympyrässäkin.

      Eilen oli täpärä tilanne, kun edelläni ajava autisti unohti vilkun ympyrästä poistuessaan ja joutui sitten vielä ympyrässä ollessaan jarruttamaan poistumistien suojatiellä kävelevien vuoksi.

      Minä perässä ajavana oletin, että autisti jatkaa ympyrän kiertämistä eikä ala yllättäen jarrutella. Onneksi kuitenkin sain autoni pysähtymään ennenkuin olisi kolissut

      • Anonyymi

        Tuo vilkun käyttö on kyllä kaikkein vaikein ymmärtää koska ja mihin suuntaan se pitäisi tehdä. Se vaatisi lisäkoulutusta lähes kaikkien kohdalla. Liikenneympyrä sinänsä on ihan hyvä asia, mutta esim. Tesomalla oli useita kolareita ostoskeskuksen liikenneympyrässä koskien nuoria mopoautoilijoita, jotka eivät ympyrässä ajamista hallitse koska eivät ole saaneet riittävää koulutusta. Myös 70-80 luvulla korttinsa ajaneet eivät itsestään liikenneympyrää hallitse, elleivät hanki lisätietoja. On jotenkin järjen vastaista, kun aikaisempien oppien mukaan oikealta tulevaa väistetään tasa-arvoisessa risteyksessä, ympyrässä se voi olla joko vasen tai oikea, riippuen onko itse sisällä vai menossa sinne. Tesoman alemman liikenneympyrän ongelmana on, että siinä voi ajaa vapaasti ja lujaa ja melko suoralta tutuvaa tietä Nokian tieltä Epilän suuntaan ajettaessa. Moottoritieltä Tesomalle ajettaessa, ympyrä on vielä helppo kun ei tarvitse varoa kuin Nokian tieltä ajavia ja ajaa nopeasti tien yli, mutta Epilän suuntaan kääntyvän on varottava lisäksi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja lisäksi kääntyä , joten oikealle kääntyvä ei pysty enää seuraamaan vasemmalta ajavia. Kääntyminen on muutenkin hitaampaa kuin risteyksen ylittäminen, Risteys on helppo esim. Kaarilasta tultaessa ja ajava tuntee todella ajavansa ympyrässä. Mikä tunne saattaa kokonaan puuttua pitkällä suoralla Nokialta tultaessa tai lyhyellä pätkällä Nokian moottoritieltä tultaessa ja Epilään käännyttäessä. Vilkkujen käytön ollessa epäselvää ei yksikään autoilija voi niiden käyttöön täysin luottaa, Niitä käytetään väärin ja ne tulkitaan väärin.


      • Anonyymi

        Selvitä, mikä herran mielestä on premium-autoilija?!
        Virheitä tekevät KAIKKI autoilijat - myös herra itse!
        Myönnän toki ajavani sitä joskus sallittua 10% ylinopeutta, mutta en yleensä
        ryhdy intoilemaan ylesillä teillä.
        Mielestäni virolaiset kuskit vanhoine bemari- ja rinkelimersuineen syyllistyvät
        erinäisiin pujotteluihin ja ylilyönteihin liikenteessä meitä suomalaisia enemmän .


    • Anonyymi

      Ärsyttävin liikenneympyrä, minkä tiedän, sijaitsee Vaajakoskella Jyväskylässä. (tarkoitan siis sitä moottoritien päässä olevaa liikenneympyrää). Varsinkin Vaajakosken keskustasta päin tullessa ympyrä on helvetillinen jos ei poistu heti ensimmäisestä liittymästä moottoritielle vaan jatkaa matkaansa Vaajakosken ABC:tä tai S-Markettia kohti. Se ympyrä ei vain toimi, ei sitten millään.

      Ei ole kauaankaan, kun todistin kyseisessä ympyrässä kolaria. S-Marketista päin tuli auto sisäkaistalla aika kovalla tilannenopeudella ja kovahkosta vauhdista päätelleen aikeenaan jatkaa suoraan moottoritielle. Ympyrään kuitenkin oli jo kerennyt yksi auto, jonka aikomuksena oli todennäköisesti lähteä ABC:tä tai S-Markettia kohti. Tämä kovalla tilannenopeudella ympyrään syöksynyt auto sitten osui tämän toisen auton vasempaan etukulmaan ja siihen loppui molempien matka. Henkilövahingoilta kuitenkin ymmärtääkseni säästyttiin. Tämä esimerkki ei kylläkään kerro oikein mitään ympyrän toimivuudesta mutta kerroinpa silti, sillä siinä ympyrässä törmäillään aika useasti.

      • Anonyymi

        Tutkin kyseistä liikenneympyrää maastokartan ja karttapalvelun ilmakuvien avulla, jossa palvelussa voi mitata matkankin. Kyseisessä ympyrässä matka jonne näkee tarkkailla ympyrässä ajavia onkin vaan noin 40m ja kohta mistä osa kääntyy moottoritielle ja osa jatkaa ympyrässä moottoritieltä tulevien kohdalle on vain noin 19m. Eli se kohta, jonka perusteella pitäisi ympyrään lähtevän osata arvioida ajavan tilannenopeus on vain 19 metrin päässä vasemmalla ja kuskin pitäisi tehdä käännös vasemmalta tulevan ajosuuntaan oikealle. Jos vasemmalta tuleva ajaa nopeutta 60km/tunnissa , hän etenee noin 17m sekunnissa. Eli kääntyminen pitäisi tehdä sekunnissa eikä ole varmuutta onko vauhti sittenkään riittävä takaa tulevaan nähden. Jotta ko. risteyksessä on turvallista ajaa ympyrään ja ympyrässä, pitäisi ympyrässä ajavan nopeuden olla korkeintaan 30km/tunnissa, Kyseisessä tapauksessa kolariin "syyllisellä" oli onnistunutta ajokokemusta ainakin 600 kertaa ko, risteyksessä, eli sekä taitoa että jopa hyvää tuuria. Ainoa joka voi parantaa taitojaan ja ajotapojaan on lujaa vauhtia ko, risteykseen ajava, vaikka hänellä onkin esim. ruuhkatilanteessa etuajo-oikeus. Kolmio ei taas sinällään edellytä edes pysähtymistä, jos ympyrässä ei ole siellä ajavia esteenä. Joskus kolmion takaakin tulevan on tultava sieltä pois. Ympyrässä ajavan on noudatettava varovaisuutta, oikeudestaan huolimatta ja ongelmatilanteessa varoitettava ja väistettävä mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi liikenneympyröihin pitäisi laittaa selvä nopeusrajoitus, koskien joko ongelmakohtia tai koko ympyrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkin kyseistä liikenneympyrää maastokartan ja karttapalvelun ilmakuvien avulla, jossa palvelussa voi mitata matkankin. Kyseisessä ympyrässä matka jonne näkee tarkkailla ympyrässä ajavia onkin vaan noin 40m ja kohta mistä osa kääntyy moottoritielle ja osa jatkaa ympyrässä moottoritieltä tulevien kohdalle on vain noin 19m. Eli se kohta, jonka perusteella pitäisi ympyrään lähtevän osata arvioida ajavan tilannenopeus on vain 19 metrin päässä vasemmalla ja kuskin pitäisi tehdä käännös vasemmalta tulevan ajosuuntaan oikealle. Jos vasemmalta tuleva ajaa nopeutta 60km/tunnissa , hän etenee noin 17m sekunnissa. Eli kääntyminen pitäisi tehdä sekunnissa eikä ole varmuutta onko vauhti sittenkään riittävä takaa tulevaan nähden. Jotta ko. risteyksessä on turvallista ajaa ympyrään ja ympyrässä, pitäisi ympyrässä ajavan nopeuden olla korkeintaan 30km/tunnissa, Kyseisessä tapauksessa kolariin "syyllisellä" oli onnistunutta ajokokemusta ainakin 600 kertaa ko, risteyksessä, eli sekä taitoa että jopa hyvää tuuria. Ainoa joka voi parantaa taitojaan ja ajotapojaan on lujaa vauhtia ko, risteykseen ajava, vaikka hänellä onkin esim. ruuhkatilanteessa etuajo-oikeus. Kolmio ei taas sinällään edellytä edes pysähtymistä, jos ympyrässä ei ole siellä ajavia esteenä. Joskus kolmion takaakin tulevan on tultava sieltä pois. Ympyrässä ajavan on noudatettava varovaisuutta, oikeudestaan huolimatta ja ongelmatilanteessa varoitettava ja väistettävä mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi liikenneympyröihin pitäisi laittaa selvä nopeusrajoitus, koskien joko ongelmakohtia tai koko ympyrää.

        Tutkin kyseistä liikenneympyrää maastokartan ja karttapalvelun ilmakuvien avulla, jossa palvelussa voi mitata matkankin. Kyseisessä ympyrässä matka jonne näkee tarkkailla ympyrässä ajavia onkin vaan noin 40m ja kohta mistä osa kääntyy moottoritielle ja osa jatkaa ympyrässä moottoritieltä tulevien kohdalle on vain noin 19m. Eli se kohta, jonka perusteella pitäisi ympyrään lähtevän osata arvioida ajavan tilannenopeus on vain 19 metrin päässä vasemmalla ja kuskin pitäisi tehdä käännös vasemmalta tulevan ajosuuntaan oikealle. Jos vasemmalta tuleva ajaa nopeutta 60km/tunnissa , hän etenee noin 17m sekunnissa. Eli kääntyminen pitäisi tehdä sekunnissa eikä ole varmuutta onko vauhti sittenkään riittävä takaa tulevaan nähden. Jotta ko. risteyksessä on turvallista ajaa ympyrään ja ympyrässä, pitäisi ympyrässä ajavan nopeuden olla korkeintaan 30km/tunnissa, Kyseisessä tapauksessa kolariin "syyllisellä" oli onnistunutta ajokokemusta ainakin 600 kertaa ko, risteyksessä, eli sekä taitoa että jopa hyvää tuuria. Ainoa joka voi parantaa taitojaan ja ajotapojaan on lujaa vauhtia ko, risteykseen ajava, vaikka hänellä onkin esim. ruuhkatilanteessa etuajo-oikeus. Kolmio ei taas sinällään edellytä edes pysähtymistä, jos ympyrässä ei ole siellä ajavia esteenä. Joskus kolmion takaakin tulevan on tultava sieltä pois. Ympyrässä ajavan on noudatettava varovaisuutta, oikeudestaan huolimatta ja ongelmatilanteessa varoitettava ja väistettävä mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi liikenneympyröihin pitäisi laittaa selvä nopeusrajoitus, koskien joko ongelmakohtia tai koko ympyrää.


        Äänestä


    • Anonyymi

      Niinhän se oli, että ympyrään saa mennä vain, jos siellä ei ole muita? Eli jos joku on siellä, ihan miten kaukana vaan, niin sitten ei saa mennä?

      Ja että ympyrässä pitää vilkuttaa vasempaan?
      Ja että poistuttaessa ei vilkkua käytetä?
      Ja että edessä oleva pitää ohittaa oikealta?

      • Anonyymi

        Tuo koska voi liikenneympyrään mennä, on kiinni ruuhka-ajasta ja autoilijoista. Ajaa kuka tahansa ylinopeutta ko. tilanteissa aiheuttaa suuren vaaratilanteen, sekä itselleen että muille. Nopeutta ei nyt yksinkertaisesti pysty arvioimaan suoraan ajavan vasemmalta eteen tulevan osalta etenkin pimeåån aikaan pelkkien ajovalojen perusteella ja etenkin jos ajovalot ovatkin jääneet laittamatta. Ylinopeuden huomaa vasta kun jysähtää., tai pitkällä suoralla ajettaessa, kun ohiajava auto on sekunneissa muutama piste 100km rajoitusalueella. Liikenneympyrää mainostetaan hienona keksintönä, mutta valoristeykseen verrattuna se on huomattavasti vaikeampi ajaa arvioinnin kannalta. Valoristeyksessä tietää ajavansa oikein, kun ajaa vihreillä ja pysähtyy punasilla ja keltaisilla. Valoristeyksiä voidaan säätää ruuhka-ajan mukaan ja tehdä eri suuntiin ajaville erilaisiksi. Kyseisessä risteyksessä todella vaikea kohta on Tampereen suunnasta Nokian moottoritieltä tulevilla, jotka haluavat jatkaa Epilän suuntaan., etenkin pimeällä ja huonon sään vallitessa. Huomaan olevani onnekas, kun olen käyttänyt ko, ympyrän risteystä vuosia kesäisin mökiltä palatessani ja talvisin Marketeissa käydessäni , eli useita satoja kertoja ilman ongelmia ja "vähältä piti" tilanteita. Ei ole sattunut kohdalle ylinopeutta ajavia, pimeinä ajavia, (joita kyllä vastaan tulee melko usein ajaessa ainakin mökkitiellä, mutta myös esim. Pispalan valtatiellä ja moottoritiellä). Myös niitä jotka järjettömästi sooloilevat ja ilman vilkkuja ajavat ohi surffaamalla kaistalta toiselle ja ohittaen takaa viistosti edellä olevan auton eteen ja jatkavat taas poukkoillen. Kyseisessä kohdassa on niitäkin joskus ollut, ajaen viereistä moottorikaistaa ja kolmion eteen pysähtyneen ohitse jatkaen matkaa itse pysähtymättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo koska voi liikenneympyrään mennä, on kiinni ruuhka-ajasta ja autoilijoista. Ajaa kuka tahansa ylinopeutta ko. tilanteissa aiheuttaa suuren vaaratilanteen, sekä itselleen että muille. Nopeutta ei nyt yksinkertaisesti pysty arvioimaan suoraan ajavan vasemmalta eteen tulevan osalta etenkin pimeåån aikaan pelkkien ajovalojen perusteella ja etenkin jos ajovalot ovatkin jääneet laittamatta. Ylinopeuden huomaa vasta kun jysähtää., tai pitkällä suoralla ajettaessa, kun ohiajava auto on sekunneissa muutama piste 100km rajoitusalueella. Liikenneympyrää mainostetaan hienona keksintönä, mutta valoristeykseen verrattuna se on huomattavasti vaikeampi ajaa arvioinnin kannalta. Valoristeyksessä tietää ajavansa oikein, kun ajaa vihreillä ja pysähtyy punasilla ja keltaisilla. Valoristeyksiä voidaan säätää ruuhka-ajan mukaan ja tehdä eri suuntiin ajaville erilaisiksi. Kyseisessä risteyksessä todella vaikea kohta on Tampereen suunnasta Nokian moottoritieltä tulevilla, jotka haluavat jatkaa Epilän suuntaan., etenkin pimeällä ja huonon sään vallitessa. Huomaan olevani onnekas, kun olen käyttänyt ko, ympyrän risteystä vuosia kesäisin mökiltä palatessani ja talvisin Marketeissa käydessäni , eli useita satoja kertoja ilman ongelmia ja "vähältä piti" tilanteita. Ei ole sattunut kohdalle ylinopeutta ajavia, pimeinä ajavia, (joita kyllä vastaan tulee melko usein ajaessa ainakin mökkitiellä, mutta myös esim. Pispalan valtatiellä ja moottoritiellä). Myös niitä jotka järjettömästi sooloilevat ja ilman vilkkuja ajavat ohi surffaamalla kaistalta toiselle ja ohittaen takaa viistosti edellä olevan auton eteen ja jatkavat taas poukkoillen. Kyseisessä kohdassa on niitäkin joskus ollut, ajaen viereistä moottorikaistaa ja kolmion eteen pysähtyneen ohitse jatkaen matkaa itse pysähtymättä.

        "Liikenneympyrää mainostetaan hienona keksintönä, mutta valoristeykseen verrattuna se on huomattavasti vaikeampi ajaa arvioinnin kannalta."
        Ja höpö höpö, Liikenneympyrä on valoristeykseen verrattuna kaikin tavoin ylivoimaisesti parempi ratkaisu.
        Jos ja kun se joillekin aiheuttaa arviointi ongelmia, niin ne samat ongelmat varmasti myös esiintyy kaikessa muussa liikenteessä, joten näöntarkastus ja jos sekään ei ongelmaa poista, niin ajamisen jättäminen niille joilla moista ongelmaa ei ole, korjaa henkilökohtaisen tilanteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      445
      13966
    2. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      164
      3108
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      62
      2761
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2652
    5. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      38
      2127
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      171
      2098
    7. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1987
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1585
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      64
      1547
    10. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      23
      1512
    Aihe