Hei,
Ihan mielenkiinnolla kysyisin, mitä mahtaa maksaa sähköautojen akut?. Kohta alkaa saamaan kohtuu hintaan käytettyjä sähköautoja, mutta jos akku on vaihto kunnossa, niin voiko olla että ei kannata autoa edes ostaa ?
Sähköautojen akkujen hintoja?
57
6007
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/
Näytti hieman olevan juttua täällä- Anonyymi
Tässä se nähdään ja kovin ovat maahantuojien edustajat innokkaita höpöttämään.
Esim. väitteet, että "selviää vain muutaman kennon vaihdolla".
Joo'o, mutta ei se akku vain muutaman kennon vaihdon jälkeen vastaa uutta akkua. Sillä voi ostaa vähän lisäaikaa aivan täysin kösähtäneeseen siihen asti kunnes seuraava kenno tulee tiensä päähän. Eli jos haluat uuden versoien akun, jolla on normaali käyttöikä edessä kuin uudella, kaikki kennot on vaihdettava.
Sitten väite, että "Golfin akku on kallis, koska akku on suunniteltu polttomoottoriauton alustalle". No, ei taida olla penaalin terävin kynä tämäkään kaveri. Auto saa olla suunniteltu ihan millle tahansa alustalle, olkoot suunniteltu vaikka T-fordin alustalle ja sillä ei ole suurta merkitystä akun hinnan kannalta. Eli siis, akun hinta ei johdu alustasta juuri nimeksikään, vaan akun hinta pohjautuu lähes täysin akkuun itseensä, akun tuotantoon, ja akussa käytettyihin teknologiavalintoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä se nähdään ja kovin ovat maahantuojien edustajat innokkaita höpöttämään.
Esim. väitteet, että "selviää vain muutaman kennon vaihdolla".
Joo'o, mutta ei se akku vain muutaman kennon vaihdon jälkeen vastaa uutta akkua. Sillä voi ostaa vähän lisäaikaa aivan täysin kösähtäneeseen siihen asti kunnes seuraava kenno tulee tiensä päähän. Eli jos haluat uuden versoien akun, jolla on normaali käyttöikä edessä kuin uudella, kaikki kennot on vaihdettava.
Sitten väite, että "Golfin akku on kallis, koska akku on suunniteltu polttomoottoriauton alustalle". No, ei taida olla penaalin terävin kynä tämäkään kaveri. Auto saa olla suunniteltu ihan millle tahansa alustalle, olkoot suunniteltu vaikka T-fordin alustalle ja sillä ei ole suurta merkitystä akun hinnan kannalta. Eli siis, akun hinta ei johdu alustasta juuri nimeksikään, vaan akun hinta pohjautuu lähes täysin akkuun itseensä, akun tuotantoon, ja akussa käytettyihin teknologiavalintoihin.Noin tiivistettynä lähes kaikilla akun hinta on noin 1k€ / kWh.
Teslalla mahtaa olla aika paljon halvempi, muussa tapauksessa lähemmäs 100 kWh paketti maksaisi 100 000 €.
Silti, vaikka hinta Teslalla olisi puoletkin muiden hinnoista, se tekee edelleen 50 000 €. - Anonyymi
Ja täällä tulevan ID.3:n akkujen hinta-arvio!
https://www.electrive.com/2019/09/09/id-3-batteries-cost-vw-under-100-per-kilowatt-hour/ - Anonyymi
Jos pelkää akunvaihdon kustannuksia, kannattaa ostaa auto uutena tai sellainen jossa on takuu voimassa. Nimimerkillä huolettomia edullisia kilometrejä sähköllä jo viisi vuotta.
Anonyymi kirjoitti:
Jos pelkää akunvaihdon kustannuksia, kannattaa ostaa auto uutena tai sellainen jossa on takuu voimassa. Nimimerkillä huolettomia edullisia kilometrejä sähköllä jo viisi vuotta.
Kirjoitit "Nimimerkillä huolettomia edullisia kilometrejä sähköllä jo viisi vuotta."
Todelliset kilometrikustannukset tiedät sitten, kun vaihdat sen sähköautosi.
Suurin kustannus käyttövoimasta riippumatta on auton arvon aleneminen. Iso kustannus tulee sähköauton tappioksi siitä, että sähköauto on yleensä 10-20000€ kalliimpi.
Esimerkiksi paljon kehuttu/haluttu Sähkö Kona on 16 000 € kalliimpi kuin vastaava bensakona.
Ei ole kilometrit sähköisellä versiolla kovin edullisia
- Anonyymi
Unohda tuollaiset sähkikset heti alkuunsa. Ainoa kustannustehokas auto on tänäpäivänä kevythybridi.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201706092200196889- Anonyymi
Onko kevythybridi sähköauto?
- Anonyymi
Hyvä vitsi, säästää 0,7 litraa sadalla...
- Anonyymi
Ei niihin koko akkua vaihdeta, vaan vialliset kennot uusitaan ja akku on taas hyvässä iskussa.
- Anonyymi
Ainakin teslaan vaihdetaan koko akku. ~44 k€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin teslaan vaihdetaan koko akku. ~44 k€.
Höpöjä ... Tesla Model S akku koostuu 15.sta moduulista. Jos akku vioittuu, vaihdetaan vioittunut moduuli. Käytännössä suomessa akku vaihdetaan korjattuun akkuun ja vanha menee korjattavaksi Teslan alankomaiden konttorille.
Moduulin hinta Euroopassa 1150€.
https://eveurope.eu/en/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24/
https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2020/12/30/teslas-new-lithium-ion-patent-brings-company-closer-to-promised-1-million-mile-battery/#45e6eeca33e3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöjä ... Tesla Model S akku koostuu 15.sta moduulista. Jos akku vioittuu, vaihdetaan vioittunut moduuli. Käytännössä suomessa akku vaihdetaan korjattuun akkuun ja vanha menee korjattavaksi Teslan alankomaiden konttorille.
Moduulin hinta Euroopassa 1150€.
https://eveurope.eu/en/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24/
https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2020/12/30/teslas-new-lithium-ion-patent-brings-company-closer-to-promised-1-million-mile-battery/#45e6eeca33e3Entäs jo seuraavana päivänä menee toinen lohko? Ja taas toinen hetken kuluttua? Entäs eihän kokonaisuus ole uusi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöjä ... Tesla Model S akku koostuu 15.sta moduulista. Jos akku vioittuu, vaihdetaan vioittunut moduuli. Käytännössä suomessa akku vaihdetaan korjattuun akkuun ja vanha menee korjattavaksi Teslan alankomaiden konttorille.
Moduulin hinta Euroopassa 1150€.
https://eveurope.eu/en/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24/
https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2020/12/30/teslas-new-lithium-ion-patent-brings-company-closer-to-promised-1-million-mile-battery/#45e6eeca33e3"Höpöjä ... Tesla Model S akku koostuu 15.sta moduulista. Jos akku vioittuu, vaihdetaan vioittunut moduuli."
Jälleen kerran tuota tyypillistä Tesla-uskovaisen / propagandatoimiston itse asian ohi luentaa, johon sitten tarjoillaan valheellisten puolitotuuksien manipuloivia vastineita.
Avauksessa tekstiyhteydessään on selvästi kyse siitä paljonko jonkin auton _akuston vaihto_ kustantaa kun se on tullut finaaliin.
S-autosta kuin hybridistäkin tulee kierrätysromua siinä vaiheessa kun akut tulevat finaaliin ja tämä vaikka itse auto muutoin olisi priimassa kunnossa, koska akkujen vaihto tulee kohtuuttomiin hintoihin.
Tässä yhteydessä on myös hyvä muistaa, että 5-7 vuoden kuluttua nykyiset mega-saaste-akut saattavat parhaimmillana olla jo historiaa ja korvattu kohtuullisen ekologisella uuden teknologian akustolla.
Mikä silloin on nykyisten mega-saaste-dinosaurus-teknologian akuilla olevien saaste-pommien vaihtoarvo?
***
Alla olevassa ei ole edes huomioitu ko. raaka-aineiden kaivostoiminnan ympäristöllistä maga-saastuttavuutta ja pohjavesien myrkytystä.
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
***
Poliittiset päättäjät ovat myös totaalisen hukassa todellisten ympäristön ja ilmansaasteiden aiheuttajien mittasuhteiden suheen.
"Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksia"
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html
:/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Höpöjä ... Tesla Model S akku koostuu 15.sta moduulista. Jos akku vioittuu, vaihdetaan vioittunut moduuli."
Jälleen kerran tuota tyypillistä Tesla-uskovaisen / propagandatoimiston itse asian ohi luentaa, johon sitten tarjoillaan valheellisten puolitotuuksien manipuloivia vastineita.
Avauksessa tekstiyhteydessään on selvästi kyse siitä paljonko jonkin auton _akuston vaihto_ kustantaa kun se on tullut finaaliin.
S-autosta kuin hybridistäkin tulee kierrätysromua siinä vaiheessa kun akut tulevat finaaliin ja tämä vaikka itse auto muutoin olisi priimassa kunnossa, koska akkujen vaihto tulee kohtuuttomiin hintoihin.
Tässä yhteydessä on myös hyvä muistaa, että 5-7 vuoden kuluttua nykyiset mega-saaste-akut saattavat parhaimmillana olla jo historiaa ja korvattu kohtuullisen ekologisella uuden teknologian akustolla.
Mikä silloin on nykyisten mega-saaste-dinosaurus-teknologian akuilla olevien saaste-pommien vaihtoarvo?
***
Alla olevassa ei ole edes huomioitu ko. raaka-aineiden kaivostoiminnan ympäristöllistä maga-saastuttavuutta ja pohjavesien myrkytystä.
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
***
Poliittiset päättäjät ovat myös totaalisen hukassa todellisten ympäristön ja ilmansaasteiden aiheuttajien mittasuhteiden suheen.
"Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksia"
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html
:/Teslun akku painaa 500 kg ja maksaa 15.000 e.
Sähkbussin akku painaa 2500 kg ja maksaa 95.000 e.
Onko järkee vai eiiiiiiiiiiiiiii - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Höpöjä ... Tesla Model S akku koostuu 15.sta moduulista. Jos akku vioittuu, vaihdetaan vioittunut moduuli."
Jälleen kerran tuota tyypillistä Tesla-uskovaisen / propagandatoimiston itse asian ohi luentaa, johon sitten tarjoillaan valheellisten puolitotuuksien manipuloivia vastineita.
Avauksessa tekstiyhteydessään on selvästi kyse siitä paljonko jonkin auton _akuston vaihto_ kustantaa kun se on tullut finaaliin.
S-autosta kuin hybridistäkin tulee kierrätysromua siinä vaiheessa kun akut tulevat finaaliin ja tämä vaikka itse auto muutoin olisi priimassa kunnossa, koska akkujen vaihto tulee kohtuuttomiin hintoihin.
Tässä yhteydessä on myös hyvä muistaa, että 5-7 vuoden kuluttua nykyiset mega-saaste-akut saattavat parhaimmillana olla jo historiaa ja korvattu kohtuullisen ekologisella uuden teknologian akustolla.
Mikä silloin on nykyisten mega-saaste-dinosaurus-teknologian akuilla olevien saaste-pommien vaihtoarvo?
***
Alla olevassa ei ole edes huomioitu ko. raaka-aineiden kaivostoiminnan ympäristöllistä maga-saastuttavuutta ja pohjavesien myrkytystä.
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
***
Poliittiset päättäjät ovat myös totaalisen hukassa todellisten ympäristön ja ilmansaasteiden aiheuttajien mittasuhteiden suheen.
"Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksia"
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html
:/Öljyuskovainen on hyvä ja laskee kokonaisen akun hinnan annetusta solun hinnasta, vai onko liian vaikea tehtävä?
Ainoatakaan teslan akkua ei ole vaihdettu varauksen vähenemisen johdosta. Sitten kun sellainen aika koittaa joskus auton ollessa 15-20 vuotias ja ajettu yli 500 000 km niin sen akun voi myydä aurinkovoimalan käyttöön jossa se palvelee vielä toisen mokoman.
Sitten joskus se kierrätetään ja tehdään irrotetusta materiaaleista uusia akkuja. Jo nyt pystytään kierrättämään 80%, miten onkaan yli 20 vuoden päästä?
Edellä kerrottu kertoo myös sen, että sähköautojen arvo ei milloinkaan putoa muutaman tonnin hintaiseksi köyhänmiehen autoksi koska akun arvo on suurempi muussa käytössä.
Tuohon mantraasi pistän uskottavamman vastineen linkkien muodossa, näitä tutkimuksia ei öljy-yhtiöt eikä perinteisten autojen valmistajat ole tilanneet.
http://carboncounter.com/
https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html?m=1&fbclid=IwAR1EPBWzKMr7R7IqOzg2PmeT_0Pxcl2r1pso2j36Z2azCXJLodQq42SK6xg
Parista tehtaasta suuremmat päästöt..jne
Kuten voit linkistäsi todeta polttoainetuotannon päästöt miltei yhtä suuret kuin autoilun. Eikös tuon nesteen päästöt pitäisi suuremmaksi osaksi laskea liikenteen päästöiksi? Sinä lasket liikenteen päästöiksi jopa autojen raaka-aineen louhinnan aivan kuin normiautojen valmistus ei saastuttaisi saati öljyn poraus katastrofeineen.
Tähän loppuun vielä yksi linkki, kannattaa lukea:
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslun akku painaa 500 kg ja maksaa 15.000 e.
Sähkbussin akku painaa 2500 kg ja maksaa 95.000 e.
Onko järkee vai eiiiiiiiiiiiiiiiOn. Sähköauto ei akun painosta huolimatta paina kuin parisataa kiloa enemmän kuin vastaava polttis.
Täystuho audin moottorissa maksaa 13 000€. Väitän että akku on 5 kertaa halvempi korjattava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljyuskovainen on hyvä ja laskee kokonaisen akun hinnan annetusta solun hinnasta, vai onko liian vaikea tehtävä?
Ainoatakaan teslan akkua ei ole vaihdettu varauksen vähenemisen johdosta. Sitten kun sellainen aika koittaa joskus auton ollessa 15-20 vuotias ja ajettu yli 500 000 km niin sen akun voi myydä aurinkovoimalan käyttöön jossa se palvelee vielä toisen mokoman.
Sitten joskus se kierrätetään ja tehdään irrotetusta materiaaleista uusia akkuja. Jo nyt pystytään kierrättämään 80%, miten onkaan yli 20 vuoden päästä?
Edellä kerrottu kertoo myös sen, että sähköautojen arvo ei milloinkaan putoa muutaman tonnin hintaiseksi köyhänmiehen autoksi koska akun arvo on suurempi muussa käytössä.
Tuohon mantraasi pistän uskottavamman vastineen linkkien muodossa, näitä tutkimuksia ei öljy-yhtiöt eikä perinteisten autojen valmistajat ole tilanneet.
http://carboncounter.com/
https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html?m=1&fbclid=IwAR1EPBWzKMr7R7IqOzg2PmeT_0Pxcl2r1pso2j36Z2azCXJLodQq42SK6xg
Parista tehtaasta suuremmat päästöt..jne
Kuten voit linkistäsi todeta polttoainetuotannon päästöt miltei yhtä suuret kuin autoilun. Eikös tuon nesteen päästöt pitäisi suuremmaksi osaksi laskea liikenteen päästöiksi? Sinä lasket liikenteen päästöiksi jopa autojen raaka-aineen louhinnan aivan kuin normiautojen valmistus ei saastuttaisi saati öljyn poraus katastrofeineen.
Tähän loppuun vielä yksi linkki, kannattaa lukea:
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/"Öljyuskovainen on hyvä ja laskee kokonaisen akun hinnan annetusta solun hinnasta, vai onko liian vaikea tehtävä?"
Toistetaan. En oikein osaa sanoa onko toistuvan epäloogisissa ja ristiriitaisissa avautumisissasi kyse älyllisestä karenssista vaiko älyllisestä ja moraalisesta epäehellisyydestä sekä itselle että toisille.
Onkohan pinkki säästöpossu kaadettu ympäri ja sen sisältö sijoitettu Teslan osakkeisiin...
Sekoitat toistamiseen puurot ja vellit manipuloiden sivuraiteille vedellen ja koettaen jopa laittaa sanomakseni sellaista jota en ole sanonut. Tuo on toki tyypillinen fundis-uskovien selkärangaton riman alittava moraalisuus teesejään ristiriidoillaan puolustaessaan.
Öljyteollisuuden sormella aiheellisesti osoittaminen ei kuitenkaan tee s-autosta sen myrkky-mega-saasteakkuineen sen nykymuodossaan ratkaisua autoilun ympäristövaikutuksiin, vaan päinvastoin, s-auto on osa ongelmaa.
On loogisestikin täysin mahdoton tukea uskonkappaleita joilla valheellisesti manipuloiden ohjataan ojasta allikkoon.
Useaan kertaan olen maininnut, että valitettavastai, ekologista vaihtoehtoa petroliautoille ei vielä olla edes innovoitu.
Mutta mikäli nyt eri mantereilla työn alla olevista ekologisemmista akkuteknologioista jokin lyö läpi, graafen & Co, niin tilanne korjaantuu tuolta osin huomattavasti ja s-autoteollisuus pääsee eroon dinosauruksen aikaisista saaste-kaivoksistaan. Siltikään s-autoa ei voi markkinoida puhtaana tai nollapäästöisenä, ei edes paikallisesti.
"Tuohon mantraasi pistän uskottavamman vastineen linkkien muodossa, näitä tutkimuksia ei öljy-yhtiöt eikä perinteisten autojen valmistajat ole tilanneet."
Tuossa on kyse partisaanisen aivottomasta argumentum ad hominemista.
Tuo uskoasi vahvistava "tutkimus" on jo lähtökohtaisesti täysin partisaanisen puutteellinen, sillä se "kuin sattumalta" sivuuttaa kokonaan kaivostoiminnan aiheuttaman mega-ympäristösaasteen.
Totaalisessa absurdiudessaan se väittää auton painon olevan ainoa todellinen kriteeri auton valmistuksen ympäristövaikuksia mitattaessa. Mikäli tuollaisilla aivoilla pääsee yliopistoon, niin on aihettaa olla hulissaan Suomen kehityksestä.
Toisekseen, edelleenkin kuin sattumalta, s-autojen valmistajat eivät ole kyenneet osoittamaan virhettä alla olevassa ... jossa ei edes ole otettu mukaan ko. raaka-aineiden kaivostoiminnan mega-saasteellisuutta ympäristölle.
***
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
***
"Eikös tuon nesteen päästöt pitäisi suuremmaksi osaksi laskea liikenteen päästöiksi?"
Yksinkertaisille asiat näyttäytyvät yksinkertaisina ja varsinkin kun mennään ideologia-dogmi edellä ja sitten koetetaan kieroudella sovittaa siihen sovittamattomia.
Niin, mitäs kaikkea raaka-aine petrolista valmistetaankaan.
Ilmailu tulisi lopettaa tai sitten noin 95% jatkojalosteesta kaataa jonnekin, mikäli polttomoottoreista halutaan eroon, ennen kuin ekologinen korvaava polttoaine on innovoitu nykyisen lentopolttoaineen tilalle.
***
"Raakaöljystä tulee tislatessa useita polttoaineita – halusi sitä tai ei "
"Otetaan selventävä esimerkki Nesteen Porvoon jalostamolta. Kun raakaöljy saapuu Suomeen, tuupataan se jalostamolla kolonniin. Toisesta päästä ulos tulee bensiiniä, polttoöljyjä, dieseliä, lentopetrolia, nestekaasuja ja muita petrokemikaaleja tai seoskomponentteja."
"Porvoossa jokaisesta raakaöljytonnista keskimäärin 4,3 prosenttia tislataan lentopolttoaineeksi. Loput reilut 95 prosenttia on siis jalostettava muiksi tuotteiksi, koska maahankaan loppua ei voida kaataa. Jos siis lentoliikenne lisääntyy, lisääntyy dieselin, bensiinin ja kumppaneiden valmistus samassa suhteessa. Jossakin moottorissa tai tuotteessa nämä loput 95 prosenttia on siis pakko käyttää. "
- https://yle.fi/uutiset/3-9241906
***
Taloudellisestikin "kannattavaa" tuo pseudo-ekoautoilu ...
"KL: Pirkanmaalaisen miehen Teslasta suli kolmessa vuodessa 80 000 euroa – ”en saanut minkäänlaista järkevää perustelua” "
- https://www.is.fi/autot/art-2000006066635.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljyuskovainen on hyvä ja laskee kokonaisen akun hinnan annetusta solun hinnasta, vai onko liian vaikea tehtävä?
Ainoatakaan teslan akkua ei ole vaihdettu varauksen vähenemisen johdosta. Sitten kun sellainen aika koittaa joskus auton ollessa 15-20 vuotias ja ajettu yli 500 000 km niin sen akun voi myydä aurinkovoimalan käyttöön jossa se palvelee vielä toisen mokoman.
Sitten joskus se kierrätetään ja tehdään irrotetusta materiaaleista uusia akkuja. Jo nyt pystytään kierrättämään 80%, miten onkaan yli 20 vuoden päästä?
Edellä kerrottu kertoo myös sen, että sähköautojen arvo ei milloinkaan putoa muutaman tonnin hintaiseksi köyhänmiehen autoksi koska akun arvo on suurempi muussa käytössä.
Tuohon mantraasi pistän uskottavamman vastineen linkkien muodossa, näitä tutkimuksia ei öljy-yhtiöt eikä perinteisten autojen valmistajat ole tilanneet.
http://carboncounter.com/
https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html?m=1&fbclid=IwAR1EPBWzKMr7R7IqOzg2PmeT_0Pxcl2r1pso2j36Z2azCXJLodQq42SK6xg
Parista tehtaasta suuremmat päästöt..jne
Kuten voit linkistäsi todeta polttoainetuotannon päästöt miltei yhtä suuret kuin autoilun. Eikös tuon nesteen päästöt pitäisi suuremmaksi osaksi laskea liikenteen päästöiksi? Sinä lasket liikenteen päästöiksi jopa autojen raaka-aineen louhinnan aivan kuin normiautojen valmistus ei saastuttaisi saati öljyn poraus katastrofeineen.
Tähän loppuun vielä yksi linkki, kannattaa lukea:
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/"Tähän loppuun vielä yksi linkki, kannattaa lukea:"
Kyllä, mutta terveellä kriittisyydellä ja omia aivojaan käyttäen ;-)
Melkoisen aivopesullista osatotuuksineen mm. latauspisteiden suhteen. Jokainen voi tehdä testin lähtien vaikkapa Helsingistä Rovaniemelle.
Sitten alla edelleen tuo suoranainen aivopesullinen toistuva valheellisuus, jossa myös sivuutetaan kokonaan raaka-aineiden kaivostoiminnan aiheuttama mega-luokkaa oleva ympäristön tuhoaminen ja pohjavesien myrkytys.
Myytti nro 4 on suoranaista valhellista massojen aivopesullista lobbausta.
"Vaikka sähköauton valmistus kuluttaakin akuston tuotannon vuoksi raaka-aineita ja energiaa suhteessa polttomoottoriautoa enemmän, kääntyy ero hyvin nopeasti sähköauton..."
vs.
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Öljyuskovainen on hyvä ja laskee kokonaisen akun hinnan annetusta solun hinnasta, vai onko liian vaikea tehtävä?"
Toistetaan. En oikein osaa sanoa onko toistuvan epäloogisissa ja ristiriitaisissa avautumisissasi kyse älyllisestä karenssista vaiko älyllisestä ja moraalisesta epäehellisyydestä sekä itselle että toisille.
Onkohan pinkki säästöpossu kaadettu ympäri ja sen sisältö sijoitettu Teslan osakkeisiin...
Sekoitat toistamiseen puurot ja vellit manipuloiden sivuraiteille vedellen ja koettaen jopa laittaa sanomakseni sellaista jota en ole sanonut. Tuo on toki tyypillinen fundis-uskovien selkärangaton riman alittava moraalisuus teesejään ristiriidoillaan puolustaessaan.
Öljyteollisuuden sormella aiheellisesti osoittaminen ei kuitenkaan tee s-autosta sen myrkky-mega-saasteakkuineen sen nykymuodossaan ratkaisua autoilun ympäristövaikutuksiin, vaan päinvastoin, s-auto on osa ongelmaa.
On loogisestikin täysin mahdoton tukea uskonkappaleita joilla valheellisesti manipuloiden ohjataan ojasta allikkoon.
Useaan kertaan olen maininnut, että valitettavastai, ekologista vaihtoehtoa petroliautoille ei vielä olla edes innovoitu.
Mutta mikäli nyt eri mantereilla työn alla olevista ekologisemmista akkuteknologioista jokin lyö läpi, graafen & Co, niin tilanne korjaantuu tuolta osin huomattavasti ja s-autoteollisuus pääsee eroon dinosauruksen aikaisista saaste-kaivoksistaan. Siltikään s-autoa ei voi markkinoida puhtaana tai nollapäästöisenä, ei edes paikallisesti.
"Tuohon mantraasi pistän uskottavamman vastineen linkkien muodossa, näitä tutkimuksia ei öljy-yhtiöt eikä perinteisten autojen valmistajat ole tilanneet."
Tuossa on kyse partisaanisen aivottomasta argumentum ad hominemista.
Tuo uskoasi vahvistava "tutkimus" on jo lähtökohtaisesti täysin partisaanisen puutteellinen, sillä se "kuin sattumalta" sivuuttaa kokonaan kaivostoiminnan aiheuttaman mega-ympäristösaasteen.
Totaalisessa absurdiudessaan se väittää auton painon olevan ainoa todellinen kriteeri auton valmistuksen ympäristövaikuksia mitattaessa. Mikäli tuollaisilla aivoilla pääsee yliopistoon, niin on aihettaa olla hulissaan Suomen kehityksestä.
Toisekseen, edelleenkin kuin sattumalta, s-autojen valmistajat eivät ole kyenneet osoittamaan virhettä alla olevassa ... jossa ei edes ole otettu mukaan ko. raaka-aineiden kaivostoiminnan mega-saasteellisuutta ympäristölle.
***
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
***
"Eikös tuon nesteen päästöt pitäisi suuremmaksi osaksi laskea liikenteen päästöiksi?"
Yksinkertaisille asiat näyttäytyvät yksinkertaisina ja varsinkin kun mennään ideologia-dogmi edellä ja sitten koetetaan kieroudella sovittaa siihen sovittamattomia.
Niin, mitäs kaikkea raaka-aine petrolista valmistetaankaan.
Ilmailu tulisi lopettaa tai sitten noin 95% jatkojalosteesta kaataa jonnekin, mikäli polttomoottoreista halutaan eroon, ennen kuin ekologinen korvaava polttoaine on innovoitu nykyisen lentopolttoaineen tilalle.
***
"Raakaöljystä tulee tislatessa useita polttoaineita – halusi sitä tai ei "
"Otetaan selventävä esimerkki Nesteen Porvoon jalostamolta. Kun raakaöljy saapuu Suomeen, tuupataan se jalostamolla kolonniin. Toisesta päästä ulos tulee bensiiniä, polttoöljyjä, dieseliä, lentopetrolia, nestekaasuja ja muita petrokemikaaleja tai seoskomponentteja."
"Porvoossa jokaisesta raakaöljytonnista keskimäärin 4,3 prosenttia tislataan lentopolttoaineeksi. Loput reilut 95 prosenttia on siis jalostettava muiksi tuotteiksi, koska maahankaan loppua ei voida kaataa. Jos siis lentoliikenne lisääntyy, lisääntyy dieselin, bensiinin ja kumppaneiden valmistus samassa suhteessa. Jossakin moottorissa tai tuotteessa nämä loput 95 prosenttia on siis pakko käyttää. "
- https://yle.fi/uutiset/3-9241906
***
Taloudellisestikin "kannattavaa" tuo pseudo-ekoautoilu ...
"KL: Pirkanmaalaisen miehen Teslasta suli kolmessa vuodessa 80 000 euroa – ”en saanut minkäänlaista järkevää perustelua” "
- https://www.is.fi/autot/art-2000006066635.htmlMantraasi koskevaa linkki:
https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/news/a27039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/?fbclid=IwAR0ZP2U-DAAuZ48ygduBG5ia4ZWRCMArIejqy5cNLp7FZydmoO2MglRoT7U
Mega saasteisen kaivostoiminta-mantraasi viestiä, mihinkäs sitä kobolttia meneekään:
https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR3O23oZBwZxj3XtbBK8EB2xln4rNRPX2pmLCsxqoHy4SQgedPBN5av5bBs
Anttosen huuhaalle vastinetta:
https://www.lehtiranta.fi/anttosen-virheet/?fbclid=IwAR0DOc7g5IRzZzQMJLF_S7bl9A_1vMBMtKyUg3w9VhEj_x0ph6EdJKAej38
Teslan arvoja voit katsella linkistä:
https://www.nettiauto.com/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tähän loppuun vielä yksi linkki, kannattaa lukea:"
Kyllä, mutta terveellä kriittisyydellä ja omia aivojaan käyttäen ;-)
Melkoisen aivopesullista osatotuuksineen mm. latauspisteiden suhteen. Jokainen voi tehdä testin lähtien vaikkapa Helsingistä Rovaniemelle.
Sitten alla edelleen tuo suoranainen aivopesullinen toistuva valheellisuus, jossa myös sivuutetaan kokonaan raaka-aineiden kaivostoiminnan aiheuttama mega-luokkaa oleva ympäristön tuhoaminen ja pohjavesien myrkytys.
Myytti nro 4 on suoranaista valhellista massojen aivopesullista lobbausta.
"Vaikka sähköauton valmistus kuluttaakin akuston tuotannon vuoksi raaka-aineita ja energiaa suhteessa polttomoottoriautoa enemmän, kääntyy ero hyvin nopeasti sähköauton..."
vs.
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä."
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959"Jokainen voi tehdä testin lähtien vaikkapa Helsingistä Rovaniemelle."
Kävin sattumalta joulun alla sodankylässä sähköautolla eikä mitään ongelmaa, ajoin tismalleen samassa ajassa kuin pari vuotta sitten polttiksella. Eli testattu on.
"Myytti nro 4 on suoranaista valhellista massojen aivopesullista lobbausta."
Et vielä ole pystynyt mitenkään todistamaan tuota virheelliseksi. Luulo ja usko ei päde ja sinun paasaaminen ja kummallisten mahtisanontojesi käyttäminen ei asiaa muuksi muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mantraasi koskevaa linkki:
https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/news/a27039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/?fbclid=IwAR0ZP2U-DAAuZ48ygduBG5ia4ZWRCMArIejqy5cNLp7FZydmoO2MglRoT7U
Mega saasteisen kaivostoiminta-mantraasi viestiä, mihinkäs sitä kobolttia meneekään:
https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR3O23oZBwZxj3XtbBK8EB2xln4rNRPX2pmLCsxqoHy4SQgedPBN5av5bBs
Anttosen huuhaalle vastinetta:
https://www.lehtiranta.fi/anttosen-virheet/?fbclid=IwAR0DOc7g5IRzZzQMJLF_S7bl9A_1vMBMtKyUg3w9VhEj_x0ph6EdJKAej38
Teslan arvoja voit katsella linkistä:
https://www.nettiauto.com/Mikäli älyllisellä ja moraalisella epärehellisydellä, sekä kieroudella voisi tehdä tuottoa, niin sinun ei tarvitsisi s24:n sivulla lobata s-autoa jaTeslaa.
"Mantraasi koskevaa linkki:"
Hienoa, saivat sentään optimoitua kolmen vuoden polttomoottorin käytön Teslan akkua vastaamaan.
Mutta kuin sattumalta jälleen keran, niin "rejhellisydessä" ei sanaakaan kaivostoiminan mega-saastuttavuudesta. Että sellaista härskin selektiivisen vihreää "arvomaailmaa" markkinoidaan ratkaisuan autoilun ympäristöongelmiin, hienoa.
"Anttosen huuhaalle vastinetta:"
Tuosta tarinasta ja hypoteeseistä holimatta nykyisen lentopolttoaineen jalostamisen seuraamuksena jää noin 90% muuhun käyttöön tai sitten se tulisi kaataa luontoon.
"Mega saasteisen kaivostoiminta-mantraasi viestiä, mihinkäs sitä kobolttia meneekään:"
Koville vaikuttaa ottavan kun tarvitsee tukeutua toistamiseen ja asian pihvin ohilukien tuollaiseen patologisen epärehellisen luentaan, tuota Teslaa ja s-auto-uskovuuttaa tukeaksesi.
Tässä on kaiken aikaa ollut kyse siitä miten s-auto nykymuodossaan mega-saaste-akkuineen on osa samaa ongelmaa kuin polttomoottorisetkin, ei todellakaan ympäristöystävällinen ratkaisu autoilun ongelmiin.
***
"Tesla Motors' Dirty Little Secret Is a Major Problem"
- https://www.fool.com/investing/general/2014/01/19/tesla-motors-dirty-little-secret-is-a-major-proble.aspx
***
"Will Your Electric Car Save the World or Wreck It?"
https://www.engineering.com/ElectronicsDesign/ElectronicsDesignArticles/ArticleID/17435/Will-Your-Electric-Car-Save-the-World-or-Wreck-It.aspx
***
"How a Rising Anti-Mining Movement Is Challenging Portugal’s “White Gold” Rush"
- https://truthout.org/articles/how-a-rising-anti-mining-movement-is-challenging-portugals-white-gold-rush/
***
"Protest against lithium mining, prospecting in Montalegre"
- https://www.theportugalnews.com/news/protest-against-lithium-mining-prospecting-in-montalegre/52813
:/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jokainen voi tehdä testin lähtien vaikkapa Helsingistä Rovaniemelle."
Kävin sattumalta joulun alla sodankylässä sähköautolla eikä mitään ongelmaa, ajoin tismalleen samassa ajassa kuin pari vuotta sitten polttiksella. Eli testattu on.
"Myytti nro 4 on suoranaista valhellista massojen aivopesullista lobbausta."
Et vielä ole pystynyt mitenkään todistamaan tuota virheelliseksi. Luulo ja usko ei päde ja sinun paasaaminen ja kummallisten mahtisanontojesi käyttäminen ei asiaa muuksi muuta.Tuossa on realistinen kertomus siitä millaista s-autolla matkailu tuppaa olemaan, joka vaatii vahvaa uskoa ideologiaan ja / tai tarvetta saada leipä pöytään ko. saaste-teknologialla.
***
"Ajoimme sähköautolla Helsingistä Ouluun: jos ”tankki tyhjenee”, matka jatkuu hinurin perässä"
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/721bc437-cf04-46b8-816f-d38fdcdc81a7
***
"Et vielä ole pystynyt mitenkään todistamaan tuota virheelliseksi. Luulo ja usko ei päde ja sinun paasaaminen ja kummallisten mahtisanontojesi käyttäminen ei asiaa muuksi muuta."
Koetat siis vakuutella itsellesi ja toisille että akuston valistuksen tuottama CO2 on vain marginaalisesti korkeampi kuin perinteisen. Samalla toistamiseen sivuuttaen myös sen miten akun raaka-aineiden kaivostoiminta on totaalisesti vastakkaista planeetan ympäristöllisten tavoitteiden ja arvojen kanssa.
Sitten tuollaista saastepommia valheellisesti lobataan saastuttavan polttomoottorin korvaajaksi ja messiaaksi autoilun tuottamiin ympäristöongelmiin.
Jostakin on tingittävä, sillä samaan aikaan ei voi olla älyllisesti ja moralisesti itselleen ja toisille rehellinen, sekä julitaa s-autoa ympäristöystävällisenä ja vihreänä messias-ratkaisuna ongelmaan.
Alla olevaankin tulee vielä lisätä kaivotoiminna mega-saasteellisuus ympäristölle.
***
" Electric vehicles emit more CO2 than diesel ones, German study says" April 2019
- https://www.brusselstimes.com/all-news/business/technology/55602/electric-vehicles-emit-more-co2-than-diesel-ones-german-study-shows/
***
Lisäksi on muistettava ett'ei s-auto ole valheellisesti lobatun nollapäästöinen edes paikallisesti.
Polttomoottiriautossa pakoputkesta tulee noin 70% päästöistä ja loput renkaista ja jarruista. Uudemmissa polttareissa suhdeluku lienee parempi, eli alle 70%, sillä tuolla tutkimuksella on jo joitakin vuosia ikää.
S-auto siis myös osaltaan tuottaa tuon noin 30% ilmansaasteita paikallisesti ja ilmeisesti hieman enempikin koska se on vastaavaan verrokkiinsa nähden painavempi, eli kuluttaa enempi renkaita ja bitumia.
Onkin hyvin outoa ja suorastaan tyrmistyttävää miten eri maiden ekolot pyrkivät suorastaan henkisen väkivalloin ja puolitotuuksin ja suoranaisin valhein runnomaan tuon saastepommi s-auton polttarin korvaajaksi, vaikka se on todellisuudessa osa samaa ongelmaa nykymuodossaan, ei ratkaisu.
Vihreät ovat siis rakentamassa uutta 'pertoli-mafian' aikakautta vastaavan tilanteen pakottaessaan valmistajat sidosryhmineen investoimaan kaikki panokset väärälle hevoselle ja sitten on liian myöhästä korjata suuntaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöjä ... Tesla Model S akku koostuu 15.sta moduulista. Jos akku vioittuu, vaihdetaan vioittunut moduuli. Käytännössä suomessa akku vaihdetaan korjattuun akkuun ja vanha menee korjattavaksi Teslan alankomaiden konttorille.
Moduulin hinta Euroopassa 1150€.
https://eveurope.eu/en/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24/
https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2020/12/30/teslas-new-lithium-ion-patent-brings-company-closer-to-promised-1-million-mile-battery/#45e6eeca33e3Yhden kennon vaihto ei vastaa uutta akkua.
Akkukennot ovat kuluva osa, niillä on tietty määrä lataus-purku syklejä. Paljonko syklejä on riippuu mm. lämpötilasta, ja siitä miten syvästi akkua puretaan ja miten täyteen se kullakin syklillä ladataan.
Muutaman kennon vaihdolla saa hetken lisäaikaa, kunnes taas seuraava kenno kösähtää.
Jos haluat uudenversoien akun, kaikki kennot on vaihdettava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on realistinen kertomus siitä millaista s-autolla matkailu tuppaa olemaan, joka vaatii vahvaa uskoa ideologiaan ja / tai tarvetta saada leipä pöytään ko. saaste-teknologialla.
***
"Ajoimme sähköautolla Helsingistä Ouluun: jos ”tankki tyhjenee”, matka jatkuu hinurin perässä"
- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/721bc437-cf04-46b8-816f-d38fdcdc81a7
***
"Et vielä ole pystynyt mitenkään todistamaan tuota virheelliseksi. Luulo ja usko ei päde ja sinun paasaaminen ja kummallisten mahtisanontojesi käyttäminen ei asiaa muuksi muuta."
Koetat siis vakuutella itsellesi ja toisille että akuston valistuksen tuottama CO2 on vain marginaalisesti korkeampi kuin perinteisen. Samalla toistamiseen sivuuttaen myös sen miten akun raaka-aineiden kaivostoiminta on totaalisesti vastakkaista planeetan ympäristöllisten tavoitteiden ja arvojen kanssa.
Sitten tuollaista saastepommia valheellisesti lobataan saastuttavan polttomoottorin korvaajaksi ja messiaaksi autoilun tuottamiin ympäristöongelmiin.
Jostakin on tingittävä, sillä samaan aikaan ei voi olla älyllisesti ja moralisesti itselleen ja toisille rehellinen, sekä julitaa s-autoa ympäristöystävällisenä ja vihreänä messias-ratkaisuna ongelmaan.
Alla olevaankin tulee vielä lisätä kaivotoiminna mega-saasteellisuus ympäristölle.
***
" Electric vehicles emit more CO2 than diesel ones, German study says" April 2019
- https://www.brusselstimes.com/all-news/business/technology/55602/electric-vehicles-emit-more-co2-than-diesel-ones-german-study-shows/
***
Lisäksi on muistettava ett'ei s-auto ole valheellisesti lobatun nollapäästöinen edes paikallisesti.
Polttomoottiriautossa pakoputkesta tulee noin 70% päästöistä ja loput renkaista ja jarruista. Uudemmissa polttareissa suhdeluku lienee parempi, eli alle 70%, sillä tuolla tutkimuksella on jo joitakin vuosia ikää.
S-auto siis myös osaltaan tuottaa tuon noin 30% ilmansaasteita paikallisesti ja ilmeisesti hieman enempikin koska se on vastaavaan verrokkiinsa nähden painavempi, eli kuluttaa enempi renkaita ja bitumia.
Onkin hyvin outoa ja suorastaan tyrmistyttävää miten eri maiden ekolot pyrkivät suorastaan henkisen väkivalloin ja puolitotuuksin ja suoranaisin valhein runnomaan tuon saastepommi s-auton polttarin korvaajaksi, vaikka se on todellisuudessa osa samaa ongelmaa nykymuodossaan, ei ratkaisu.
Vihreät ovat siis rakentamassa uutta 'pertoli-mafian' aikakautta vastaavan tilanteen pakottaessaan valmistajat sidosryhmineen investoimaan kaikki panokset väärälle hevoselle ja sitten on liian myöhästä korjata suuntaa."Ajoimme sähköautolla Helsingistä Ouluun: jos ”tankki tyhjenee”, matka jatkuu hinurin perässä"
No mistä tämä kertoo?? Se kertoo siitä miten jäljessä perinteisten autojen valmistajat ovat sähköautojen tuotannossa. Kun mersut ym. saavat nopeat latauspisteensä toimimaan joskus 5-vuoden päästä ne saattavat olla samassa pisteessä toimivuuden kanssa kuin Tesla tänään. Silloin Tesla näkyy taas näille horisontissa.
Kaikki, mitä teollisesti valmistetaan vaatteista lähtien eivät ole egolokista varsinkaan jos ja kun ne tehdään halvan työvoiman maissa, mutta jos sähköauto on puhtaampi kuin perinteiset autot vaikkapa vain kaupunkien hengitysilman suhteen mennään jo parempaan suuntaan. Miksi kritisoit tätä? Maailma menee eteenpäin ja uudet laitteet ovet teknisesti parempia kuin uusi tekniikka ja jos elinkaaren päästöt ovat vielä pienemmät kuin ennen, kritiikkisi on perin outoa.
Päästöjen vertailu ensinkin on erittäin haasteellista koska muuttujia on uskomattoman suuri määrä, joku painottaa yhtä, toinen toista asiaa jolloin tulos on heti poikkeava.
Paikallisia päästöjä sähköautokin päästää pyöristään niin kuin kirjoitit mutta syy siihen on suomen hiekoitus ja suolaus olosuhteet ja ennen kaikkea nastarenkaat. Sähköautoissa jarrupölyä syntyy paljon vähemmän kuin perinteisissä autoista koska suurimman osan jarrutuksista sähköauto jarruttaa moottorillaan.
Suuri maailma ja niiden noin 80% tiedemiehistä ovat eri mieltä kanssasi, et varmaan ylläty jos sanon uskovani mieluummin heitä.
Ei muuta kuin hyvää jatkoa, jospa se airhybrid sinulle joskus vielä tulee pahalta kyllä näyttää ) niin pääset ajelemaan päästöttömästi oikealla hevosella :-) Anonyymi kirjoitti:
On. Sähköauto ei akun painosta huolimatta paina kuin parisataa kiloa enemmän kuin vastaava polttis.
Täystuho audin moottorissa maksaa 13 000€. Väitän että akku on 5 kertaa halvempi korjattava.Omia höpötyksiä sinulla, vaihto maksaa 1200 - 8000€.
https://autojerry.fi/hinnat/moottorin-vaihto-hinta/- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ajoimme sähköautolla Helsingistä Ouluun: jos ”tankki tyhjenee”, matka jatkuu hinurin perässä"
No mistä tämä kertoo?? Se kertoo siitä miten jäljessä perinteisten autojen valmistajat ovat sähköautojen tuotannossa. Kun mersut ym. saavat nopeat latauspisteensä toimimaan joskus 5-vuoden päästä ne saattavat olla samassa pisteessä toimivuuden kanssa kuin Tesla tänään. Silloin Tesla näkyy taas näille horisontissa.
Kaikki, mitä teollisesti valmistetaan vaatteista lähtien eivät ole egolokista varsinkaan jos ja kun ne tehdään halvan työvoiman maissa, mutta jos sähköauto on puhtaampi kuin perinteiset autot vaikkapa vain kaupunkien hengitysilman suhteen mennään jo parempaan suuntaan. Miksi kritisoit tätä? Maailma menee eteenpäin ja uudet laitteet ovet teknisesti parempia kuin uusi tekniikka ja jos elinkaaren päästöt ovat vielä pienemmät kuin ennen, kritiikkisi on perin outoa.
Päästöjen vertailu ensinkin on erittäin haasteellista koska muuttujia on uskomattoman suuri määrä, joku painottaa yhtä, toinen toista asiaa jolloin tulos on heti poikkeava.
Paikallisia päästöjä sähköautokin päästää pyöristään niin kuin kirjoitit mutta syy siihen on suomen hiekoitus ja suolaus olosuhteet ja ennen kaikkea nastarenkaat. Sähköautoissa jarrupölyä syntyy paljon vähemmän kuin perinteisissä autoista koska suurimman osan jarrutuksista sähköauto jarruttaa moottorillaan.
Suuri maailma ja niiden noin 80% tiedemiehistä ovat eri mieltä kanssasi, et varmaan ylläty jos sanon uskovani mieluummin heitä.
Ei muuta kuin hyvää jatkoa, jospa se airhybrid sinulle joskus vielä tulee pahalta kyllä näyttää ) niin pääset ajelemaan päästöttömästi oikealla hevosella :-)"No mistä tämä kertoo?? Se kertoo siitä miten jäljessä perinteisten autojen valmistajat ovat sähköautojen tuotannossa. "
Väärin. Tuo kokemus kertoi yhden monista ressukokemuksista siitä millaista s-autolla on tehdä pidempiä matkoja. Siinä myös kerrottiin miten eri sähköntuottajien latauspisteet toimivat (hankalasti), teknologia joka ei ole autonvalmistajien varassa jajonka varass aon s-autoilu kokonaisudessaan.
"Kaikki, mitä teollisesti valmistetaan vaatteista lähtien eivät ole egolokista varsinkaan jos ja kun ne tehdään halvan työvoiman maissa, mutta jos sähköauto on puhtaampi kuin perinteiset autot vaikkapa vain kaupunkien hengitysilman suhteen mennään jo parempaan suuntaan. Miksi kritisoit tätä?"
Pysyisit edes siedettävällä tavalla itse asiassa tempolematta sivuraiteille.
Miksi muuten et lue sitä mihin olet vastaavinasi ja toistamiseen skippaat ohitse esille laittamani matriaalin ja argumenntit, jota eivät vahvista putkinäköistä uskoasi?
Arvostan ympäristöasioita ja siksi en voi tukea mega-saasteteknologiaa, jota ekologisena valheellisesti markkinnoidaan messiaaksi autoilun ympäristöongelmiin.
Olen jo s-autovouhotuksen alusta alkaen sanonut, että ehdoton minimi on kyetä innovoimaan aidon ekologinen ympäristöä tuhoamaton akkuteknologia. Edes sittenkään saaste-energiamaissa s-auto ei oliis koko elinkaarensa aikana vihreämpi kuin polttari.
Tiivistin isoa kuvaa mm. seuraavalla tavalla. Vihreät ovat siis rakentamassa uutta 'pertoli-mafian' aikakautta vastaavan tilanteen pakottaessaan valmistajat sidosryhmineen investoimaan kaikki panokset väärälle hevoselle ja sitten on liian myöhästä korjata suuntaa.
Mikä tässä on älyllisesti ja moralisesti noin ylivoimaista sisäistää?
"Paikallisia päästöjä sähköautokin päästää pyöristään niin kuin kirjoitit mutta syy siihen on suomen hiekoitus ja suolaus olosuhteet ja ennen kaikkea nastarenkaat."
S-aton paikallispäästöt koskevat kaikkia maita, ei vain pienen ja harvaanasutun populan takapajula Suomea.
"Suuri maailma ja niiden noin 80% tiedemiehistä ovat eri mieltä kanssasi, et varmaan ylläty jos sanon uskovani mieluummin heitä."
Sinullahan on varmastikin faktaa tuon fantasiaväittämän tueksi. Omalta taholtani taasen olen törmäannyt useisiin loogisiin fakta-analyyseihin, jotka osoittavat miten puolitotuuksin ja suoranaisin valhein s-autoa ympäristöystävällisenä messiaana lobataan.
***
"Now Tesla, the electric carmakers from the US, has announced its intentions to include graphene batteries in its future vehicles. This might be the solution to reduce the weight and size of the batteries in such cars, which have far-reaching progressive effects for the future of electric vehicles in the world."
- https://www.techinstro.com/tesla-can-use-graphene-battery-future-vehicles/
***
Mikäli yllä oleva pitää paikkansa, niin nyt graagenist ainfoa haetunani käykin ilmi, että se riskeeraa olla todella kyseenalainne raaka-aine niin terveydelle kuin ympäristöllekin mm. sen nanao-teknologian vuoksi. Tuossa tapauksessa se mainitsemasi teknologinen kehitys olisi menossä täysin vääään suntaan. Kiitos vihreiden ja poliitoikkojen, jotka ovat sokeudessan pakottamassa yhteiskunnat saaste-teknologiaan.
***
"Wonder-material graphene could be dangerous to humans and the environment"
- https://newatlas.com/graphene-bad-for-environment-toxic-for-humans/31851/
***
Mutta monia eri teknologoita on työn alla uusiksi akuiksi, mutta eivät sunkaan kaikki ekologisia :/
"Future batteries, coming soon: Charge in seconds, last months and power over the air" 3 January 2020
- https://www.pocket-lint.com/gadgets/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air
***
Tällä hetkellä saatavilla olevista vaihtoehdoista kokonaisuudessaan ympäristölle vähemmä turmiollinen kompromissi, pienempi paha on viimeisimmän EURO 6 luokituksen omaava diesel ... sitä aidon ja todellisemman ekologista vaihtoehtoa odotellessa johon ei toivottavasti mene aivan liian kauan.
Ongelma on se, että kaikkialla ollaan laittamassa suunnilleen kaikki taloudelliset ja tuotekehitykselliset panokset yhden ainoan kortin varaan muiden optioiden kustannuksella ...mainitsemalleni väärälle hevoselle. Anonyymi kirjoitti:
"Jokainen voi tehdä testin lähtien vaikkapa Helsingistä Rovaniemelle."
Kävin sattumalta joulun alla sodankylässä sähköautolla eikä mitään ongelmaa, ajoin tismalleen samassa ajassa kuin pari vuotta sitten polttiksella. Eli testattu on.
"Myytti nro 4 on suoranaista valhellista massojen aivopesullista lobbausta."
Et vielä ole pystynyt mitenkään todistamaan tuota virheelliseksi. Luulo ja usko ei päde ja sinun paasaaminen ja kummallisten mahtisanontojesi käyttäminen ei asiaa muuksi muuta.Sulla on "itselataava" hybridi, mutta sitä ei lueta sähköautoksi, ainoastaan ladattava hybridi luetaan sähköautoksi.
Tesla model 3 , niin joudut lataileen tunnin ja sitten vielä kierteleen, että saat pikaladata, jolloin matka-aika pitenee 14 tuntiin ja 18 min.
Googlemaps näyttää Helsinki Rovaniemi 11h 40 min.
Puppua on sun juttus, että menee sama aika kuin polttomoottorilla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljyuskovainen on hyvä ja laskee kokonaisen akun hinnan annetusta solun hinnasta, vai onko liian vaikea tehtävä?
Ainoatakaan teslan akkua ei ole vaihdettu varauksen vähenemisen johdosta. Sitten kun sellainen aika koittaa joskus auton ollessa 15-20 vuotias ja ajettu yli 500 000 km niin sen akun voi myydä aurinkovoimalan käyttöön jossa se palvelee vielä toisen mokoman.
Sitten joskus se kierrätetään ja tehdään irrotetusta materiaaleista uusia akkuja. Jo nyt pystytään kierrättämään 80%, miten onkaan yli 20 vuoden päästä?
Edellä kerrottu kertoo myös sen, että sähköautojen arvo ei milloinkaan putoa muutaman tonnin hintaiseksi köyhänmiehen autoksi koska akun arvo on suurempi muussa käytössä.
Tuohon mantraasi pistän uskottavamman vastineen linkkien muodossa, näitä tutkimuksia ei öljy-yhtiöt eikä perinteisten autojen valmistajat ole tilanneet.
http://carboncounter.com/
https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html?m=1&fbclid=IwAR1EPBWzKMr7R7IqOzg2PmeT_0Pxcl2r1pso2j36Z2azCXJLodQq42SK6xg
Parista tehtaasta suuremmat päästöt..jne
Kuten voit linkistäsi todeta polttoainetuotannon päästöt miltei yhtä suuret kuin autoilun. Eikös tuon nesteen päästöt pitäisi suuremmaksi osaksi laskea liikenteen päästöiksi? Sinä lasket liikenteen päästöiksi jopa autojen raaka-aineen louhinnan aivan kuin normiautojen valmistus ei saastuttaisi saati öljyn poraus katastrofeineen.
Tähän loppuun vielä yksi linkki, kannattaa lukea:
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/Suomessa on yhteen Teslaan, joka on taksikäytössä vaihdettu akku. Oli paljon kilometrejä ja meni takuuseen. Vaihdettiinko akku varauksen vähenemisen takia en tiedä, mutta takuu homma. Usassa on vaihdettu akkuja ja moottoreita takuuseen ja takuuttomiin.
Anonyymi kirjoitti:
Öljyuskovainen on hyvä ja laskee kokonaisen akun hinnan annetusta solun hinnasta, vai onko liian vaikea tehtävä?
Ainoatakaan teslan akkua ei ole vaihdettu varauksen vähenemisen johdosta. Sitten kun sellainen aika koittaa joskus auton ollessa 15-20 vuotias ja ajettu yli 500 000 km niin sen akun voi myydä aurinkovoimalan käyttöön jossa se palvelee vielä toisen mokoman.
Sitten joskus se kierrätetään ja tehdään irrotetusta materiaaleista uusia akkuja. Jo nyt pystytään kierrättämään 80%, miten onkaan yli 20 vuoden päästä?
Edellä kerrottu kertoo myös sen, että sähköautojen arvo ei milloinkaan putoa muutaman tonnin hintaiseksi köyhänmiehen autoksi koska akun arvo on suurempi muussa käytössä.
Tuohon mantraasi pistän uskottavamman vastineen linkkien muodossa, näitä tutkimuksia ei öljy-yhtiöt eikä perinteisten autojen valmistajat ole tilanneet.
http://carboncounter.com/
https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html?m=1&fbclid=IwAR1EPBWzKMr7R7IqOzg2PmeT_0Pxcl2r1pso2j36Z2azCXJLodQq42SK6xg
Parista tehtaasta suuremmat päästöt..jne
Kuten voit linkistäsi todeta polttoainetuotannon päästöt miltei yhtä suuret kuin autoilun. Eikös tuon nesteen päästöt pitäisi suuremmaksi osaksi laskea liikenteen päästöiksi? Sinä lasket liikenteen päästöiksi jopa autojen raaka-aineen louhinnan aivan kuin normiautojen valmistus ei saastuttaisi saati öljyn poraus katastrofeineen.
Tähän loppuun vielä yksi linkki, kannattaa lukea:
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/Kirjoitit "Ainoatakaan teslan akkua ei ole vaihdettu varauksen vähenemisen johdosta."
Mistä moinen tieto, anna vähän luotettavaa linkkiä.
Kirjoitit "Jo nyt pystytään kierrättämään 80%, "
Mistä moinen tieto, anna vähän luotettavaa linkkiä.
"Erilliskerättyjen käytöstä poistettujen akkujen kierrätysprosessi on järjestetty siten, että akuista kierrätetään keskimäärin vähintään 50 painoprosenttia." Tämä äkkiseltään googlettamalla.
Sähköautosta akku sökö, niin se akku myydään uusiokäyttöön, jonka jälkeen se auto on arvoton, vaikka olisi muuten kuinka hyvässä kunnossa.
Polttomoottoriautosta moottori sökö, niin siihen vaihdetaan toinen moottori ja taas mennään vuosia.
- Anonyymi
Kauhee akkulavetti monsteri, tehokkaan moottorin saisi alle 500 kiloon ja muut hilperit päälle?
- Anonyymi
Huvittaa kun japsivalmistajat ovat alkaneet mainostamaan "itselataavia" hybridejään televisiossa todella innokkaasti. Eihän näitä edes pysty lataamaan töpselistä, kaikki sähkö syntyy bensiinistä. Vanhana näitä "itselataavia" alkaa jo olla eikä niiden akkujen loppumista tarvitse murehtia. Akut on pieniä ja jos sellaisen haluaa vaihtaa, hintakin lienee kohtuullinen. Ilmankin pärjää vaikka latauskyky olisi minimissä, koska aika iso osa muutenkin ajetaan bensamoottorilla.
- Anonyymi
Akuista vähän faktaa ja hinnoista monia vuosia sitten 2012-2013 husqvarna sanoi että lithium akkujen hinnat putoaa joka vuosi paljon kun ihmettelen miksi heidän akku maksaa 300€ jota esim akkusahassa voi käyttää jolla sahaa 20min ja sen jälkeen lähdettävä kotiin latailemaan.
Tänäkin päivänä tuo akku maksaa uutena 300eur eikä hinta ole tippunut yhtään. Tuosta on tultu 7 vuotta.
Husqvarna mainosti li-ion akun kestävyyttä 2000 lataus/purkukerralla vai oliko jopa 2500 kertaa.
Ostin saksasta joitakin vuosia ebayn kautta tuollaisen akkusahan jossa tuli mukana 2 akkua, toinen paketissa täysin käyttämätön. Yhden akun möin heti suomessa.
laturiin tein sellaisen mekanisen laskurin kun akku laitetaan paikoilleen niin laskuriin tulee tieto. Itse olen sahannut niin paljon kuin mahdollista rankakasasta ja eläkkeellä oleva isäni paljon. n 540 latauksen jälkeen akun varaus on 40% uudesta, huomaa siitä että akku on äkkiä "täynnä" laturissa kun uutena sen latausaika oli pitkä.
Möin sahan rungon pois, sitten laturin täällä suomessa. Jäin hieman voitolle mutta en hanki akkusahoja koska
Ei tule akkusahoja, eikä akku-autoa- Anonyymi
Vihreille ja heidän piippiitäjille faktaa SÄKÖAUTOISTA.
ILKKA -lehti 28.1.2020.
Sähköauton ostoreissu HELSINGISTÄ - VAASAAN.
Ota Suomen kartta ja tutki sitä jos et välimatkaa tunne.
Tulomatka Vaasaan kesti 14 tuntia ja 9 latauspysähdystä.
Kertokaa viisaat onko tuossa järjen viventäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihreille ja heidän piippiitäjille faktaa SÄKÖAUTOISTA.
ILKKA -lehti 28.1.2020.
Sähköauton ostoreissu HELSINGISTÄ - VAASAAN.
Ota Suomen kartta ja tutki sitä jos et välimatkaa tunne.
Tulomatka Vaasaan kesti 14 tuntia ja 9 latauspysähdystä.
Kertokaa viisaat onko tuossa järjen viventäkään.No ei ole. Jätit sitten kertomatta oleellisen eli mistä autosta kyse? Joku voi viestistäsi saada kuvan, että kaikilla sähköautoilla on tuollainen ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole. Jätit sitten kertomatta oleellisen eli mistä autosta kyse? Joku voi viestistäsi saada kuvan, että kaikilla sähköautoilla on tuollainen ongelma.
Sama artikkeli oli Aamulehdessä. Auton range oli luokkaa 100km talvella ja auton hakenut otti reissun enempi seikkailuna ja kertoi että auto tuli työmatkan ja jälkikasvun treneehin kuskaamiseen ja siinä käyttössä oli hyvin tyytyväinen hankintaan.
Vosihan sitä olla tyytymätön jos yrittää Focuksella muuttaa perheen huonekalut uuteen asuntoon ja kirota alimpaan helvettiin kyseisen autosgementin kun sillä ei tee mitään.
Auto pitää olla käyttötarkoituksen mukaan. Lyhyen rangen patteriauto perheen kakkosautona päivittäiseen junnaamiseen on hyvä. - Anonyymi
Paljonko Husqvarna lupasi, että 2000 syklin jälkeen on kapasiteetista tallella?
2000 sykliä sinäänsä on tuon tyyppiselle akulle aivan mahdollinen, se riippuu siitä, miten se on toteutettu.
Mutta sinäänsä totta on, että akku on kuluva osa. Ei ne kestä ikuisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole. Jätit sitten kertomatta oleellisen eli mistä autosta kyse? Joku voi viestistäsi saada kuvan, että kaikilla sähköautoilla on tuollainen ongelma.
Aivan sama mikä merkki...h-autosta kyse, ei paksu, ei lonkka, ei rekka..vaan auto jolla mennään paikasta paikkaa b, ei viiko kausia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama mikä merkki...h-autosta kyse, ei paksu, ei lonkka, ei rekka..vaan auto jolla mennään paikasta paikkaa b, ei viiko kausia.
Eihän se ole sama, viime kesänä ajoin sähköautolla tuonne vaasaan eikä olisi tarvinnut ladata kertaakaan välillä, tosin itseni oli pakko käydä kusella ja hörppäsin kahvit niin samalla otin latausta jalasjärven juustoportissa, tuohon meni noin 15 minuuttia, sen jälkeen olisinkin taas 300 km. ajellut.
Että kyyllä sähköautoissa on merkillä väliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se ole sama, viime kesänä ajoin sähköautolla tuonne vaasaan eikä olisi tarvinnut ladata kertaakaan välillä, tosin itseni oli pakko käydä kusella ja hörppäsin kahvit niin samalla otin latausta jalasjärven juustoportissa, tuohon meni noin 15 minuuttia, sen jälkeen olisinkin taas 300 km. ajellut.
Että kyyllä sähköautoissa on merkillä väliä.Auton merkistä sanotaan että se on kullin jatke, joka ymmärrät trossaamiseksi.
Vaikka kuinka paljon kuulee puhuttavan ettei sähköautot tule olemaan Suomen ilmastoon sopivia, akkukapasiteetin suuruus, akkujen valmistuksen tuomat saasteet, nämä nyt ensimmäisinä....hetken ilmastoaktivistin kouhotusta. Anonyymi kirjoitti:
Eihän se ole sama, viime kesänä ajoin sähköautolla tuonne vaasaan eikä olisi tarvinnut ladata kertaakaan välillä, tosin itseni oli pakko käydä kusella ja hörppäsin kahvit niin samalla otin latausta jalasjärven juustoportissa, tuohon meni noin 15 minuuttia, sen jälkeen olisinkin taas 300 km. ajellut.
Että kyyllä sähköautoissa on merkillä väliä.Millä autolla ajoit? Tesla model S WLTP 610 km eli NECD arvo olisi jotain 450 km huitevilla ja Googlemaps ilmoittaa Hki -Vaasa 421 km, eli aika tiukille menisi varsinkin huonossa kelissä.
Model S ei ole Suomen myydyin auto, ei edes toiseksi myydyin.Anonyymi kirjoitti:
Eihän se ole sama, viime kesänä ajoin sähköautolla tuonne vaasaan eikä olisi tarvinnut ladata kertaakaan välillä, tosin itseni oli pakko käydä kusella ja hörppäsin kahvit niin samalla otin latausta jalasjärven juustoportissa, tuohon meni noin 15 minuuttia, sen jälkeen olisinkin taas 300 km. ajellut.
Että kyyllä sähköautoissa on merkillä väliä.Sulla ei ole Teslaa, koska 15 min latauksella pikalaturilla saat Teslaan 180 km lisärangea.
Eli puhut täyttä mutua.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sulla ei ole Teslaa, koska 15 min latauksella pikalaturilla saat Teslaan 180 km lisärangea.
Eli puhut täyttä mutua.Kaha53, olen ennenkin huomannut ettet osaa oikein ymmärtää lukemaasi, joten kanssasi ei saa järkevää keskutelua aikaan
Jalasjärvellä oli rangea muistaakseni jäljellä jotain 150km.n luokkaa (eli olisin päässyt perille) ja ladattuani tuon 15 min oli range noin 300km.
Menikö perille, täällä palstalla kun ei voi rautalangasta vääntää...
Tesla model 3 LR on auto. Anonyymi kirjoitti:
Kaha53, olen ennenkin huomannut ettet osaa oikein ymmärtää lukemaasi, joten kanssasi ei saa järkevää keskutelua aikaan
Jalasjärvellä oli rangea muistaakseni jäljellä jotain 150km.n luokkaa (eli olisin päässyt perille) ja ladattuani tuon 15 min oli range noin 300km.
Menikö perille, täällä palstalla kun ei voi rautalangasta vääntää...
Tesla model 3 LR on auto.Sori, oletin, että lähdit pääkaupunkiseudulta, mutta lähditkin jostain Hämeenlinnan seutuvilta.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sori, oletin, että lähdit pääkaupunkiseudulta, mutta lähditkin jostain Hämeenlinnan seutuvilta.
Ihan kuule lähdin espoosta.
Anonyymi kirjoitti:
Ihan kuule lähdin espoosta.
Norjalaisten tekemän testin perusteella Model 3 ilmoitettu range 560 km testissä pääsi 404 km. Espoo-Vaasa gmapsin mukaan 426km. Jalasjärvi-Espoo gmapsin mukaan 327 km.
Sulla oli muka rangee jäljellä 150 km, jne...
Höpöä on sun juttus.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Norjalaisten tekemän testin perusteella Model 3 ilmoitettu range 560 km testissä pääsi 404 km. Espoo-Vaasa gmapsin mukaan 426km. Jalasjärvi-Espoo gmapsin mukaan 327 km.
Sulla oli muka rangee jäljellä 150 km, jne...
Höpöä on sun juttus.Se on hienoa kun täällä on Kaha56 tyyppinen kaveri joka tietää kunkin autoilijan jokaiset ajo-olosuhteet, ajotavan, ajonopeuden ym. jotka vaikuttavat voimakkaasti sähköauton rangeen.
Mutta joo, oli ihan kiva kun kerroit minulle etten olisi perille päässyt ja minun autoni tietokone näyttää omiaan.
Kerrotko puhelinnumerosi että tiedän kysyä sinulta ensi kerralla pääsenkö teslallani perille kun lähden ajelemaan? - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Norjalaisten tekemän testin perusteella Model 3 ilmoitettu range 560 km testissä pääsi 404 km. Espoo-Vaasa gmapsin mukaan 426km. Jalasjärvi-Espoo gmapsin mukaan 327 km.
Sulla oli muka rangee jäljellä 150 km, jne...
Höpöä on sun juttus.Katsoin ABRP.stä Tesla model 3 awd.n laskelmaa tuosta matkasta ja tuon teslan omistajan kertomus näyttää pitävän kyllä kutinsa. Tuo laskuri ehdottaa 100% alkulatauksella 5 minuutin latausta jolloin perillä olisi vielä 21% latausta. Nuo arvot ovat 20 C lämpötilassa nolla tuulella ja nopeusrajoitusten mukaan ajettu.
- Anonyymi
Teslaan sopivia akkukennoja saa Ebaysta sikahalvalla. Sitten vain itse ruuvailemaan, ken vain uskaltaa.
Minulla on ollut 10 vuotta Boschin ladattava ruohonleikkuri. Sen Li-ion-akut ovat edelleen kuin uusia, mutta latauskertojahan ei tule kuin ehkä n. 10 kertaa vuodessa. Akkujen hinta ei ole juuri muuttunut, mutta nykyään kapasiteetti on suurempi. Suurin osa Boschin akkujen tilavuudesta ja massasta on paksua muovikuorta. - Anonyymi
Meni vähän ohitse mitä täällä alunperin kysyttiin;)
- Anonyymi
Kennojen hinnat eivät ole laskeneet vaan nousseet kokoajan koska ostajia on enemmän kokoajan.
Olettehan huomanneet että ei ole tullut yhtään ladattavaa hybridia normaalia autoa myyntiin jossa olisi enemmän käytännöllinen sähköajon pituus kaikkilla keleillä euroopassa.
Olematon akun koko jos pääset talvella 30-max 50km
Kyllä 100 km ja -20 pakkasessa lämmitin päällä pitäisi olla minimini.
Tarvitsemme eurooppaan lainsäädännön jolla hybridien ja sähköautojen sähköajolle tulee minimi pituus -20 c lämpötilassa.- Anonyymi
Tarvitsemme eurooppaan lainsäädännön jolla hybridien ja sähköautojen sähköajolle tulee minimi pituus -20 c lämpötilassa.
Sitten pitäisi myös määrätä lailla minimimatka jonka autolla saa ajaa. Muutenhan laki on turha.
Ihmisillä on vapaus valita, eikä tyhmien autoilua tarvitse lailla turvata. Jos joku ostaa omaan käyttöön liian lyhyellä rangella olevan auton tai ei ymmärrä ladata sitä riittävästi, se ei ole lainlaatijan murhe.
Kuulostaa yleensäkin suorastaan idiotismilta että aina kun keskustelu sähköautoista alkaa, jostain tulee ne tyypit joilla on kauhea hätä lähteä Helsingistä pysähtymättä Rovaniemelle, vaikkeivät välttämättä ole omalla autollaankaan koskaan siellä asti käyneet.
Se on selvä, että harva tämänhetkinen sähköauto soveltuu kauooaratsulle joka joutuu jatkuvasti Helsingin ja Rovaniemen väliä sahaamaan.
Minulla on työmatkan pituus vajaa 50 km / suunta ja suurempaan kaupunkiin jossa usein käyn on matkaa 75 km, on minun melko pieniakkuinen sähköauto ollut todella hyvä.
Jos tulee tarve tai halu mennä suomen toiseen päähän, en mene sinne sähköautollani. Tuskin tulee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitsemme eurooppaan lainsäädännön jolla hybridien ja sähköautojen sähköajolle tulee minimi pituus -20 c lämpötilassa.
Sitten pitäisi myös määrätä lailla minimimatka jonka autolla saa ajaa. Muutenhan laki on turha.
Ihmisillä on vapaus valita, eikä tyhmien autoilua tarvitse lailla turvata. Jos joku ostaa omaan käyttöön liian lyhyellä rangella olevan auton tai ei ymmärrä ladata sitä riittävästi, se ei ole lainlaatijan murhe.
Kuulostaa yleensäkin suorastaan idiotismilta että aina kun keskustelu sähköautoista alkaa, jostain tulee ne tyypit joilla on kauhea hätä lähteä Helsingistä pysähtymättä Rovaniemelle, vaikkeivät välttämättä ole omalla autollaankaan koskaan siellä asti käyneet.
Se on selvä, että harva tämänhetkinen sähköauto soveltuu kauooaratsulle joka joutuu jatkuvasti Helsingin ja Rovaniemen väliä sahaamaan.
Minulla on työmatkan pituus vajaa 50 km / suunta ja suurempaan kaupunkiin jossa usein käyn on matkaa 75 km, on minun melko pieniakkuinen sähköauto ollut todella hyvä.
Jos tulee tarve tai halu mennä suomen toiseen päähän, en mene sinne sähköautollani. Tuskin tulee.Se onkin jotenkin käsittämätöntä että jos joku käy siellä lapissa vaikkapa kerran vuodessa, se ei voi sen takia ostaa sähköautoa kun se ei ole sille reissulle käytännöllinen, vaikka kaikkeen muuhun ajoon se sopisikin hyvin.
Sama hemmo saattaa tarvita pakettiautoa useammin kuin kerran vuodessa mutta se ei jostain kumman syystä olekaan riittävä syy ostaa paku eikä henkilöauto heillekään joille 3 istumapaikkaa riittäisi.
Onko se auto niinkuin parisuhde, että siihen omaan on tyydyttävä eikä muihin edes kosketa.
Vai olisiko järkevämpää valita se itselle sopivin ja mieluisin, ja jos tulee satummaista tarvetta jollekin muulle, vuokraa sellasen tai menee sinne Rovaniemelle vaikka rennosti junalla?
Makuasioita, mutta kannattaisi jokaisen omalta kohdaltaan pohtia avarakatseisesti ja antaa muiden tehdä omat valintansa.
- Anonyymi
Eiköhän hinta tule olemaan vaihtoineen alk 10000 euroa pienimmissä.
- Anonyymi
En ole sähköauton vastustaja,mutta tämähän se tulee olemaan ongelma se akkujen hintaa.Aika huono vertaus on kun verrataan polttomoottoriautoa kuinka siinäkin tulee isoja ja kalliita remontteja 300000-500000 km kohdalla.Sähköautojen akkukapasiteetti pienenee 10%/100000km,se on faktaa.Elikkä akkujen vaihto edessä sen 500000km kohdalla viimeistään jos ajetaan esim 30000km/vuosi.Melkein millä tahansa polttomoottoriautolla olevilla autoilla ajaa aikalailla huolettomia kilometrejä sen 500000km jos autosta pidetään huolta.Senkin jälkeen merkki autoilla on vielä joku arvo jos on hyvä yksilö.Polttomoottoriautosta jos hajoo moottori tai vaihdelaatikko niin niihin saa hyviä moottoreita ja laatikoita purkaamolta,eikä uusikaan laatikko maksa kuin 4000euroa kun vaan tietää oikean kanavan.Sähköautoon taas ei ole sitä purkaamo vaihtoehtoa eikä uusia akkuja taida saada hintaan 4000 euroa.Elikkä kymmenen vuotta vanha sähköauto jolla on ajettu 300000-500000km on arvoton jos siihen ei ole vaihdettu akkuja.Kukapa nyt olis valmis maksamaan juuri paljon mitään jos siihen pitää heti rueta vaihtamaan akkuja jotka maksaa 10000-20000 euroa.Kertokaa jos olen väärässä.Tässä tulee olemaan se ongelma miksi köyhällä kansalla ei tule olemaan varaa sähköautoon.Kuitenkin hintaluokassa 8000euroa=noin 180euroa/kk saa hyviä polttomoottori autoja joilla on edessä vielä 300000-500000km suhteellisen edullisilla huolto/remonttikustannuksilla.Miten lie sähköautoilla?Epäilen suuresti.Että se siitä edullisesta autoilusta.Voimpahan toki olla väärässäkin.
- Anonyymi
Vielä lisäys juttuuni kohtaan 8000euroa=noin 180euroa/kk viiden vuoden ajan.
- Anonyymi
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/
tuo on vanhaa tietoa jo
uusin uutinen oli että keskimääräinen akun hinta on 36000e!
revi siitä keskituloinen tai köyhä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747