Kaikkien aikojen 10 parasta säveltäjää

Anonyymi

New York Timesin klassisen musiikin päätoimittaja Anthony Tommasini on tehnyt konsultaation jälkeen listan kaikkien aikojen parhaista säveltäjistä. Hän perustelee näkemyksensä linkissä.

TOP5

1. J.S.Bach
2. Beethoven
3. Mozart
4. Schubert
5. Debussy

https://www.nytimes.com/2011/01/23/arts/music/23composers.html

Hyvin järkevä lista mielestäni.

21

1227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä Wagner?

    • Anonyymi

      Jenkit tykkäävät tehdä paremmuuslistoja kaikesta mahdollisesta. Ja jotkut pitävät näitä luetteloita totuutena.

    • Anonyymi

      Rankkaisin Mozartin ja Beethovenin kärkisijoille.

    • Anonyymi

      Jenkkien listalla pitäisi olla vähintään Bernstein , ja West Side Whore.

    • Anonyymi

      Makuasioita!

    • Anonyymi

      Aikanaan tuli TV:stä USAssa tehty ohjelma kevyen musiikkin historia, tai jotain sinnepäin. Ohjelman mukaan kevyen musiikin historiassa on vain kaksi mainittavaa artistia USAn ulkopuolelta, nimittäin Edith Piaf ja The Beatles.

      Joten kumma ettei jenkki tuohon klasarisäveltäjien paremmuuslistaan ole sisällyttänyt sijalle 1. J.Cagea jonka mestarillinen 4'33" tietystikin täytyy olla kaikkien aikojen klasari sävellys.

      • Anonyymi

        Mites Charles ives? Schubertin olisi kannattanut keskittyä vain niiden oopperoiden ja sinfonioiden luomiseen myöhemminkin eikä kuluttaa luovaa energiaansa kaiken maailman 4 kätisten poloneesien ja marssien säveltämiseen. Onneksi on sentään 10. sinfonian luonnokset olemassa. Kamarimusiikki meni sinfonioiden edelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites Charles ives? Schubertin olisi kannattanut keskittyä vain niiden oopperoiden ja sinfonioiden luomiseen myöhemminkin eikä kuluttaa luovaa energiaansa kaiken maailman 4 kätisten poloneesien ja marssien säveltämiseen. Onneksi on sentään 10. sinfonian luonnokset olemassa. Kamarimusiikki meni sinfonioiden edelle.

        Niin ja kontrapunktiopinnot simon sechterin johdolla kun Schubert uskoi hänellä olevan säveltäjänä puutteitahttps://youtu.be/IKo78Wob0SE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites Charles ives? Schubertin olisi kannattanut keskittyä vain niiden oopperoiden ja sinfonioiden luomiseen myöhemminkin eikä kuluttaa luovaa energiaansa kaiken maailman 4 kätisten poloneesien ja marssien säveltämiseen. Onneksi on sentään 10. sinfonian luonnokset olemassa. Kamarimusiikki meni sinfonioiden edelle.

        Entä olisiko Chopinin kannattanut puristaa sinfonioihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä olisiko Chopinin kannattanut puristaa sinfonioihin?

        Ei hänellä miniatyyritaiteilijana ja puhtaana pianosäveltäjänä olisi ollut kykyjä sinfonikkouteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hänellä miniatyyritaiteilijana ja puhtaana pianosäveltäjänä olisi ollut kykyjä sinfonikkouteen.

        Sävelsihän hän pianokonsertotkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sävelsihän hän pianokonsertotkin.

        Näin komealta kuuloastaa suomalaisen Ernst lingon pianokonserton numero 1 avaus joka jättää kyllä sibeliuksen nurkkapatrioottisen musiikin varjoonsa. Linko sävelsi myös sinfonian ja toinen jäi kesken. https://youtu.be/5Y9BEG6sFqM


    • Anonyymi

      Vuonna 2019 Saariaho oli BBC Music Magazinen säveltäjillä teettämän kyselyn mukaan paras nykysäveltäjä. BBC kysyi tämän päivän 175:ltä arvostetuimmalta taidemusiikin säveltäjältä kuka on kaikkien aikojen merkittävin säveltäjä. Kukin säveltäjä sai nimetä viisi suosikkiaan. Sibelius sijoittui kymmenenneksi ja Kaija Saariaho oli viidestoista ja parhaiten sijoittunut elossa olevista säveltäjistä.

      • Anonyymi

        Kyllä on niin väärin laadittu lista kun olla ja voi. Sibelius on niin huono säveltäjä että hyvä jos mahtuu tuhannen joukkoon. Tosin epäilen sitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on niin väärin laadittu lista kun olla ja voi. Sibelius on niin huono säveltäjä että hyvä jos mahtuu tuhannen joukkoon. Tosin epäilen sitäkin.

        Et ilmeisesti nauti arvostusta taidemusiikin saralla ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti nauti arvostusta taidemusiikin saralla ;)

        Tämän herran musiikki nautti. Kuunnelkaapa 9:36 eteenpäin 2. osa pavane de galliarda kauneinta suomessa sävellettyä musiikkia tässä muutoin niin nenäkkäässä ja ironisessa uusklassisessa konsertossa joka on kuitenkin valloittavan hyväntuulinen ja valoisa.https://youtu.be/CrFhyXbg2do


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti nauti arvostusta taidemusiikin saralla ;)

        Kuinka voisin nauttia kun enhän minä taidemusiikkia itse sävelläkään.


    • En osaa nykyään sanoa kuka on paras klassinen säveltäjä. Ennen se olisi mun mielestä ollut Mozart. Nykyään en enää niin paljon kuuntele klassista musiikkia kuin ennen, tosin nyt soi William Boycen (noin 1711-1779) sinfonia numero 1. Jos kuuntelen joskus klassista, niin yleensä barokkimusiikkia ja joskus ehkä keskiaikaista musiikkia, jos se lasketaan myös klassiseksi musiikiksi.

      • Anonyymi

        Minä kuuntelen tai yritän kuunnella sikäli kun heidän musiikkiaan levytetään saati esitetään missään unohdettujen 1900 luvun suomalaissäveltäjien orkesterimusiikkia sinfonioita ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kuuntelen tai yritän kuunnella sikäli kun heidän musiikkiaan levytetään saati esitetään missään unohdettujen 1900 luvun suomalaissäveltäjien orkesterimusiikkia sinfonioita ym.

        Joku aika sitten lähiradiosta tuli nuorten opiskelijoiden juontama klassinen ilta niminen ohjelma jossa esiteltiin suuriin piirtein kaikki suomalaissäveltäjät teoksineen ja haastatteluineen ja myös soitettiin ylen kantanauhalle tallennettuja sinfonioita näiltä säveltäjiltä mitä yle ei itse tee vedoten lähetysoikeuksien puuttumiseen. Nurinkurista.


      • Anonyymi

        Kyllä paras klassisen musiikin säveltäjät on edelleen Mozart emotionaalisella syvyydellä mitattuna vaikken minäkään kovin aktiivisesti herran musiikkia enää kuuntele.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe