Tunnetko yhtään todella terävää ja ajan hermolla olevaa 70-kymppistä?

Anonyymi

Minusta tuntuu että kaikki ovat enemmän tai vähemmän menettäneet otteensa elämään. Salekin alkaa vaikuttaa aina vain vanhemmalta ja tyhmemmältä vaikka on harrastanut urheilua.

19

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Valmistauduin kirjoittamaan, että en todellakaan tunne, koska oletin alun perusteella kyseen olevan palstalaisista.
      Seitenkymppisissä teräviä kyllä tiedän.

• Anonyymi

Siksipä korona iskee heihin, ovat jo kokeneet maaelämän ja tarvitsevat poispääsyn.

• Yhden tunsin.

Kognitiiviset kyvyt heikkenee viimeistään siinä 70 -vuotiaana..

• Anonyymi

Aikamoinen yleistys.

Olen elämässäni ihaillut useita vanhoja ihmisiä, joiden päänuppi leikkaa terävästi, usein jopa nuorempiaan terävämmin.

Uskallankin väittää, että ne joiden kognitiiviset kyvyt heikentyvät kun seitsemänkymppiä tulee mittariin, ovat niitä joilla ei ole koskaan kovin kummoisia kykyjä ollutkaan.

Älykkyys on synnyinäinen ominaisuus. Aidosti älykäs ihminen säilyttää moisen perustavaa laatua olevan ominaisuutensa yleensä elämänsä loppuun saakka.

• Anonyymi kirjoitti:

Aikamoinen yleistys.

Olen elämässäni ihaillut useita vanhoja ihmisiä, joiden päänuppi leikkaa terävästi, usein jopa nuorempiaan terävämmin.

Uskallankin väittää, että ne joiden kognitiiviset kyvyt heikentyvät kun seitsemänkymppiä tulee mittariin, ovat niitä joilla ei ole koskaan kovin kummoisia kykyjä ollutkaan.

Älykkyys on synnyinäinen ominaisuus. Aidosti älykäs ihminen säilyttää moisen perustavaa laatua olevan ominaisuutensa yleensä elämänsä loppuun saakka.

No eipä tuo mun keksintöä ollut. Iän myötä aivot kutistuvat ja miesten aivot kutistuvat nopeammin kuin naisten.
        https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003695623.html

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

No eipä tuo mun keksintöä ollut. Iän myötä aivot kutistuvat ja miesten aivot kutistuvat nopeammin kuin naisten.

En väittänytkään, että olisi oma keksintösi, kommentoin vain väitettä valheelliseksi yleistykseksi.

Arvasin vastauksesi jo etukäteen, suurin piirtein.

Justiinsa sunlaisten kannattaa tarkkailla omaa käytöstään ja kuunnella läheisiään ajoissa. Gaussin käyrällä sijoitut sinne just isoimpaan massaan, jolla on suurimmat riskit kaikkiin tauteihin.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Vaikka miehen aivot kutustuisivatkin nopeammin kuin naisen, ei nainen silti ehdi koskaan pääsemään edelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka miehen aivot kutustuisivatkin nopeammin kuin naisen, ei nainen silti ehdi koskaan pääsemään edelle.

Meehän dino nukkumaan.

• Anonyymi kirjoitti:

En väittänytkään, että olisi oma keksintösi, kommentoin vain väitettä valheelliseksi yleistykseksi.

Arvasin vastauksesi jo etukäteen, suurin piirtein.

Justiinsa sunlaisten kannattaa tarkkailla omaa käytöstään ja kuunnella läheisiään ajoissa. Gaussin käyrällä sijoitut sinne just isoimpaan massaan, jolla on suurimmat riskit kaikkiin tauteihin.

Niinkö? Oletko kenties yli 70 vuotta? Vaikutat ottavan asian jotenkin henk.kohtaisesti ja aloitit jopa henkilöhyökkäyksen..

"Kognitiivisella vanhenemisella tarkoitetaan ihmisen kognitiivisten perustoimintojen, kuten ajattelemisen, muistamisen, oppimisen ja havaitsemisen heikkenemistä iän myötä. Kognitiivinen vanheneminen saattaa johtua siitä tosiasiasta, että aivot surkastuvat ihmisen vanhetessa[1].

Normaaliin vanhenemiseen ei välttämättä liity psyykkistä heikkenemistä, mutta toiminnot voivat silti muuttua jonkin verran. Ikääntyvän suoritustaso yleensä säilyy, mutta aikaa ja erilaisia toimintatapoja tarvitaan enemmän. Ikääntyessä vanhusten nokkeluus, keskittymiskyky, nopea päättely, laaja-alainen tarkkaavaisuus, monen tehtävän rinnakkainen suorittaminen sekä nopea tiedonkäsittely vaativissa tilanteissa heikkenevät."

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Niinkö? Oletko kenties yli 70 vuotta? Vaikutat ottavan asian jotenkin henk.kohtaisesti ja aloitit jopa henkilöhyökkäyksen..

"Kognitiivisella vanhenemisella tarkoitetaan ihmisen kognitiivisten perustoimintojen, kuten ajattelemisen, muistamisen, oppimisen ja havaitsemisen heikkenemistä iän myötä. Kognitiivinen vanheneminen saattaa johtua siitä tosiasiasta, että aivot surkastuvat ihmisen vanhetessa[1].

Normaaliin vanhenemiseen ei välttämättä liity psyykkistä heikkenemistä, mutta toiminnot voivat silti muuttua jonkin verran. Ikääntyvän suoritustaso yleensä säilyy, mutta aikaa ja erilaisia toimintatapoja tarvitaan enemmän. Ikääntyessä vanhusten nokkeluus, keskittymiskyky, nopea päättely, laaja-alainen tarkkaavaisuus, monen tehtävän rinnakkainen suorittaminen sekä nopea tiedonkäsittely vaativissa tilanteissa heikkenevät."

Että selität minulle kognitiivisia toimintoja lainauksilla, kuinka heikkoa kommunikaatiota se on?
        Oletatko, että olen lukutaidoton, tai ehkä kykenemätön haeskelemaan kopioimaasi dataa? Ehkäpä olenkin ihminen, joka kohtaa ammatissaan ikääntyneitä päivittäin? Ehkäpä kohtaan vain poikkeusyksilöitä? Ehkäpä en ole mitään edellämainituista?

Iältäni olen nelikymppinen. Arvasin kyllä tämänkin, että kuvittelet heti ensi sanoistani (olen ihaillut jne.) minun olevan joku kaltaisesi tyyppi, jolla ei ihan hissikori nouse sinne ylimpiin kerroksiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Että selität minulle kognitiivisia toimintoja lainauksilla, kuinka heikkoa kommunikaatiota se on?
        Oletatko, että olen lukutaidoton, tai ehkä kykenemätön haeskelemaan kopioimaasi dataa? Ehkäpä olenkin ihminen, joka kohtaa ammatissaan ikääntyneitä päivittäin? Ehkäpä kohtaan vain poikkeusyksilöitä? Ehkäpä en ole mitään edellämainituista?

Iältäni olen nelikymppinen. Arvasin kyllä tämänkin, että kuvittelet heti ensi sanoistani (olen ihaillut jne.) minun olevan joku kaltaisesi tyyppi, jolla ei ihan hissikori nouse sinne ylimpiin kerroksiin.

Ja lisää henkilöhyökkimistä. Outoa. Onhan se nyt ihan yleisesti tunnettu ja tunnustettu tosiasia, että iän myötä ihminen näin nätisti ilmaistuna " hidastuu", oppimiskyky heikkenee jne. Yksilöllistä se tietysti on.

• Anonyymi

Avaapa sittem Fazrin karkkisssdf..... a b c tjxsägk

• Kyllä tunnen. Heti tulee mieleen kuusi. Tosin melkein kaikki olen tuntenut jo vuosikymmeniä. Heitä yhdistää se, että kaikki ovat tekemisissä jonkinlaisen kuvallisen ilmaisun kanssa, no kaksi kirjallisen, mutta kaikki jonkun tason taiteilijoita. Vaikka fyysisiä rajoitteita on, esim huono kuulo tms. pää pelaa. Jos on ollut skarppi jo 40- 50v. ei kai se siitä katoa, muuta kuin dementian tai esim. alkoholismin seurauksena.

• En. En itse asiasa tunne yhtään elossa olevaa 70-kymppistä. Tiedän jotain tuttujen tuttuja, mutta en tunne.

• Anonyymi

Melkein kaikki sukulaiset on jo 70-vuotiaita. Niinistökin käppänä joka lietsoo hysteriaa hengityshuuruista, alkanu alzheimer?

KilttiMies89

• Anonyymi

Kyllähän suurien ikäluokkien edustajat ovat pääasiassa olleet aina kuutamolla, etenkin viime aikoina koska ovat jo sen verran käppyröitä.

• Anonyymi

On muuten aivan älytöntä että päättävissä asemissa voi olla ikäloppuna, kyllä pitäisi olla jonkinlainen yläikäraja.

• Anonyymi

Voi voi, monta tunnen ja olen tuntenut elämän aikana. Mielummin näiden terävien ikäihmisten kanssa heittää juttua kun keskenkasvuisten nuorten kanssa. Kyllä kaikissa ikäryhmissä löytyy teräviä tyyppejä.
      Parhaiten muistuu mieleen kaverin vaari, oltiin penskoja ja ukko oli syntyperäinen stadilainen....ei siis hesalainen!! Ukko otti pari siivua Gambiinaa ja alkoi bamlaamaan stadin slangia. Oltiin siis aivan pihalla mutta luoja että nautin niistä hetkistä....rauha hänelle.

• Anonyymi

Kyllä tunnen 70-vuotiaita. Älyllisesti ihan normaaleja. Sen sijaan turha hötkyily, ehdottomuus ja äärimielipiteet ovat jääneet jo taka-alalle. Fysiikka tosin jo ryhtyy rajoittamaan jonkin verran.

Itse olen 40 ja onnettomuudessa menetin osan aivoistani. Nooh, halvauksesta kuitenkin toivuin, mutta toki jätti jälkensä. Neurofysiatri teki testejä tasapainosta ja motoriikasta ym. ym.

Omasta mielestä meni nooh, kohtuullisesti. Fysiatri totesikin testien päätteeksi: "Sinulla on ihan hyvä toimintakyky... ...jos olisit 70 vuotias"

Siitä suivaantuneena menin isäni luokse kahville kertomaan uutisia. Kokeilimme yhdessä näitä testejä, mitä siellä tein. Ja todentotta, ei isäni jurikaan sen kummemmin onnistunut niissä vaikka on aina ollut terve ja hyväkuntoinen. Mutta tosiaan älykkyyteen ei vanheneminen juurikaan vaikuta. Muistiin toki vaikuttaa yleisemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      519
      1598
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1176
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      872
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      62
      861
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      847
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      766
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      76
      751
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      707
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      695
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      691
    Aihe