Oletteko nähneet naavaa puissa

Tiesittekö sitä, että se kertoo ilman olevan puhdas saasteista? Viime aikaiset havainnot kielivät tilanteesta, että naavaa on! Kesällä teemme vielä havainnot sudenkorennoista; se kertoo vesien puhtausasteen. Katselkaa luontoa ja näkymiä, niin tiedätte enemmän.

101

102

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tiesin tuon naava-asian.

• Mistä? Jos saa kysyä :)

• Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

Mistä? Jos saa kysyä :)

Tuttava taisi sen joskus mainita kun luonnossa kävelimme.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä, että kuuntelit.

• Anonyymi kirjoitti:

Lisäksi, ei oppi ojaan kaada: Mikäli lähellä on paljon muurahaisia ja niiden pesiä, käärmeistä ei tule olemaan riesaa..

• misspönttöuuni kirjoitti:

Lisäksi, ei oppi ojaan kaada: Mikäli lähellä on paljon muurahaisia ja niiden pesiä, käärmeistä ei tule olemaan riesaa..

heh ei pidä paikkaansa ainakaan meidän mökillä pönttis,tai sit se on taas speciaali alue:D mahtavia kekoja metässä ja pikku pirulaiset vaivaavat ihan sisälläkin mutta kyyt pesiytyy piha-alueelle:) mä kyllä tykkään käärmeistä et en pelkää..kuhan ei purase: p

• p.Eppis kirjoitti:

heh ei pidä paikkaansa ainakaan meidän mökillä pönttis,tai sit se on taas speciaali alue:D mahtavia kekoja metässä ja pikku pirulaiset vaivaavat ihan sisälläkin mutta kyyt pesiytyy piha-alueelle:) mä kyllä tykkään käärmeistä et en pelkää..kuhan ei purase: p

Onko Peppis meidän välit nyt selvät? Mä oikeesti ihmettelin sitä purkausta siinä mun pubissa..
        ...

Älyttömästi käpyjä oli kuusten latvoissa tänä keväänä, sitä ihmettelin..

Ja Suomessahan on tutkitusti maailman puhtain ilma. Hyvä me. 👍

• Wwuwuw kirjoitti:

Onko Peppis meidän välit nyt selvät? Mä oikeesti ihmettelin sitä purkausta siinä mun pubissa..
        ...

Älyttömästi käpyjä oli kuusten latvoissa tänä keväänä, sitä ihmettelin..

Ja Suomessahan on tutkitusti maailman puhtain ilma. Hyvä me. 👍

mjooh,kaipa ne on. ei ikinä enää mitään häröluulotteluja minusta danke. normi elämä on muutenkin perse piukeena oloa ja selvittelyjä niin ei jaksais että täällä jatkuu: p ja vaikka mä en täällä hirveästi enää käykkään niin se ei tarkoita sitä etten ikinä olisi ollutkaan täällä,kaikille niille jotka tekevät listoja "palstanaisista" ja luetellaan mummin serkutkin mutta kummasti peppis jätetään aina pois..come on. kyllä mäkin tänne jälkeni olen jättänyt,vaikka palsta lollottajana: p

meidän mökillä on useimmat puut kuolleet latvasta että vaikea nähdä mitään,alkoivat delailemaan kun lentoliikenne alueen yli triplaantui. taivaalta sataa mustaa "töhkää" päälle ja sadevedet on harmahtavia. ei uskois et perämetsässä on tommosta.

• p.Eppis kirjoitti:

mjooh,kaipa ne on. ei ikinä enää mitään häröluulotteluja minusta danke. normi elämä on muutenkin perse piukeena oloa ja selvittelyjä niin ei jaksais että täällä jatkuu: p ja vaikka mä en täällä hirveästi enää käykkään niin se ei tarkoita sitä etten ikinä olisi ollutkaan täällä,kaikille niille jotka tekevät listoja "palstanaisista" ja luetellaan mummin serkutkin mutta kummasti peppis jätetään aina pois..come on. kyllä mäkin tänne jälkeni olen jättänyt,vaikka palsta lollottajana: p

meidän mökillä on useimmat puut kuolleet latvasta että vaikea nähdä mitään,alkoivat delailemaan kun lentoliikenne alueen yli triplaantui. taivaalta sataa mustaa "töhkää" päälle ja sadevedet on harmahtavia. ei uskois et perämetsässä on tommosta.

Sun pitäis tosin pyytää anteeks sitä mitä mun pubiin kirjotit..😤

• Wwuwuw kirjoitti:

Sun pitäis tosin pyytää anteeks sitä mitä mun pubiin kirjotit..😤

siellä on joku luuska jo vinkumassa että olen feikki kun kirjoitin viestin eri tavalla LOL ei sitten tullut mieleen että MINÄKIN kirjoitan joskus näin, asiallisesti : p no kato..jos tarjoon sulle bissen siinä pubissa,onko sit cool?:D onko toi jascal teidän tuttuja vai ihan uusi?:)

• Anonyymi
        p.Eppis kirjoitti:

siellä on joku luuska jo vinkumassa että olen feikki kun kirjoitin viestin eri tavalla LOL ei sitten tullut mieleen että MINÄKIN kirjoitan joskus näin, asiallisesti : p no kato..jos tarjoon sulle bissen siinä pubissa,onko sit cool?:D onko toi jascal teidän tuttuja vai ihan uusi?:)

Sä olet feikkien feikki.

• Anonyymi
        p.Eppis kirjoitti:

Olisko Ellu kun on taas näkyvissä?

• p.Eppis kirjoitti:

Missä, tällä palstallako?

En mä tiedä kuka Jascal on, vissiin uusi..

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Aavistit oikein peppiksen suhteen, olis heti pitäny uskoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Aavistit oikein peppiksen suhteen, olis heti pitäny uskoa.

Joku alkoi hämmentämään..

• Anonyymi kirjoitti:

Olisko Ellu kun on taas näkyvissä?

häiriköi ihan kybällä taas mun keskustelua. se on se sama joka on piinannut mua vuosia,tunnistan tyylistä ja siitä että tulee häröilemään keskusteluun ilman syytä. voiko noille mulkuille tehdä mitään? en tullut takasin sen takia että joku kääpä roikkuu kiusaamassa kun jälkeenjäänyt apina,on se kade niin kade huoh..

jos se ellu(kettu?) on olen hämmästynyt,pidin mukavana..

• Anonyymi
        p.Eppis kirjoitti:

häiriköi ihan kybällä taas mun keskustelua. se on se sama joka on piinannut mua vuosia,tunnistan tyylistä ja siitä että tulee häröilemään keskusteluun ilman syytä. voiko noille mulkuille tehdä mitään? en tullut takasin sen takia että joku kääpä roikkuu kiusaamassa kun jälkeenjäänyt apina,on se kade niin kade huoh..

Näyttää ainakin ilmaantuneen.

• Wwuwuw kirjoitti:

häirikkö iski älykkö keskusteluun,inttää siellä että olen feikki niinkuin wuppis sanoi. koska kirjoitin vaihteeksi "oikein" lol sama mulkku. hauskaahan tässä on se että se voi olla kuka vaan: p
        jascal on siis uusi,okei :)

• Anonyymi kirjoitti:

Näyttää ainakin ilmaantuneen.

kiitti tiedosta. onkohan vaan hassu yhteensattuma..onko tällä henkilöllä alko/mielenterveysongelmia tai jotain?
        jukopliut, syytellään feikiksi kun vaihteeksi kirjoitan asiallista tekstiä, en minäkään LOLLAILE ja slangeile 24h ffs..

• elisakettu
        p.Eppis kirjoitti:

Peppis, toivottavasti et tosiaan kuvittele että se on minä joka oon häiriköinyt sua vuosikausia.

Ei kuulu tyyliini. Asiat hoituu nimimerkillä niin kuin tähänkin asti. Toisin kuin jollain anonyymeijällä.

Sulle peppis tsemppiä ja toivottavasti saat apua harmeihisi.

• Lisää luontotietoutta teille. Viime yönä kuun ympärillä olevasta (sumu)kehästä tiesi tämän päivän lumimyräkän. Se kehä kertoo aina sen. Ilma muuttuu. Katseletteko merkkejä koskaan? Minua ne kiinnostavat, eritoten siksi, että ne pitävät aina paikkansa.

• Anonyymi

Entäs rengas kuun ympärillä? Vanha kansa sanoi, että "poudille kuu kehii". Pakkasilla selkeillä ilmoilla joskus näkyy. Ps. Naavaa on runsaasti pihakuusessa.

• Anonyymi kirjoitti:

Entäs rengas kuun ympärillä? Vanha kansa sanoi, että "poudille kuu kehii". Pakkasilla selkeillä ilmoilla joskus näkyy. Ps. Naavaa on runsaasti pihakuusessa.

Ainoa, mikä on varmaa, on talvinen kuun kehä; aina pyry tulossa.

• Pitääköhän sanonta....iltarusko aamu paska paikkaansa? Tuotakaan ei oo tullut tarkkailtua

• pujotteIija kirjoitti:

Pitääköhän sanonta....iltarusko aamu paska paikkaansa? Tuotakaan ei oo tullut tarkkailtua

Se menee näin ja tällä tavalla luonnonmerkkinä pitää täysin paikkansa: ”Aamurusko illan pasko.”

Eli aamun punertava taivas tietää tulevaa huonoa keliä. Iltarusko taas, se tietää aina poutaa.

Moni sekoittaa nämä kaksi.

Se menee näin ja tällä tavalla luonnonmerkkinä pitää täysin paikkansa: ”Aamurusko illan pasko.”

Eli aamun punertava taivas tietää tulevaa huonoa keliä. Iltarusko taas, se tietää aina poutaa.

Ai se onkin noinpäin

• pujotteIija kirjoitti:

Ai se onkin noinpäin

Kyllä. 100 %.

Punertavasta rosoisesta aamutaivaasta puhuttiin myös ” rastaanrintana”. ”Taivaanranta rusottaa kuin rastaan rinta, tulee huono keli.”

Punertavasta rosoisesta aamutaivaasta puhuttiin myös ” rastaanrintana”. ”Taivaanranta rusottaa kuin rastaan rinta, tulee huono keli.”

Lisäksi kesän poutataivaasta näkee hellekelillä nousevan tuulen. Oletteko sitä silmäilleet koskaan? Siniselle taivaalle ilmaantuu ns. tuulensiipiä, tuulenlonkia. Se sana kertoo yläpilven muodosta. Pitkä helle- ja poutakausi on päättymässä, ja tuuli nousee seuraavaan päivään mennessä. Seuratkaa.

• pujotteIija kirjoitti:

Pitääköhän sanonta....iltarusko aamu paska paikkaansa? Tuotakaan ei oo tullut tarkkailtua

Kylmä talvi, kylmä kesä.

• Olen kuullut naava jutusta, tarkkaillut en muistaakseni ole

• Katsele kun kävelet metsässä. Naavaa on.

• Tänään löysin lenkkipolulta kolme nöttöstä puista tippunutta naavaa.

• Suloista! Tai siis tapa, millä ilmaisit, muuten ei saa mennä repimään. Otin viime maanataina itsestäni pilakuvan vaelluksella; venytin naavan oksasta lähemmäksi ja kuvasin sen partana, aika vihreää :D

• Lisää luonto-oppia; tiesittekö, että kataja on rauhoitettu?
        Katajaa ei saa kaataa eikä sen oksia katkoa. Edes koristeeksi eikä mihinkään.

Lisää luonto-oppia; tiesittekö, että kataja on rauhoitettu?

Jäkälää ei myöskään saa mennä luvatta nyhtämään maasta.

Jäkälää ei myöskään saa mennä luvatta nyhtämään maasta.

Avotulia ette saa luvatta toisten maille tehdä.

• Anonyymi

Onko kataja enää rauhoitettu, kun lukee ettei olisi. Mutta joskus kauan sitten tiesin että ainakin silloin oli.

• Anonyymi kirjoitti:

Onko kataja enää rauhoitettu, kun lukee ettei olisi. Mutta joskus kauan sitten tiesin että ainakin silloin oli.

Ei sitä vieläkään saa repiä. Yksityisillä mailla ainakin on.

En ymmärrä miksi kataja on rauhoitettu, täälläpäin niitä ainakin kasvaa aika runsaasti. Minä ainakin olen omasta metsästä kaatanut, jos lähellä on ollut joku parempi puu

Metsästyksessä, ase pitää aina olla huputettu jos kuljet muiden yksityismaiden läpi, joille ei muutoin ole asiaa.

Suloista! Tai siis tapa, millä ilmaisit, muuten ei saa mennä repimään. Otin viime maanataina itsestäni pilakuvan vaelluksella; venytin naavan oksasta lähemmäksi ja kuvasin sen partana, aika vihreää :D

Saadaanko palstalle vielä kolmaskin partanaisen proifiilikuva? jännityksellä odotamme :)

• Harmaaritari kirjoitti:

Saadaanko palstalle vielä kolmaskin partanaisen proifiilikuva? jännityksellä odotamme :)

Joo, tajusin just, että onko se tarttunut jo minuunkin *naurua*

Heti kun olin tuon kertonut :’D

• Anonyymi kirjoitti:

No kävin tarkistamassa: katajan riipimisessä ”toivotaan malttia” ja Ahvenanmaalla yli 6 m katajat ovat täysin rauhoitettuja edelleen.

• pujotteIija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kataja on rauhoitettu, täälläpäin niitä ainakin kasvaa aika runsaasti. Minä ainakin olen omasta metsästä kaatanut, jos lähellä on ollut joku parempi puu

No omastas jos tämän kerran nyt vähän nyhtäset, mutta älä sieltäkään liikoja.

Joo, tajusin just, että onko se tarttunut jo minuunkin *naurua*

Heti kun olin tuon kertonut :’D

Ei muuta kuin kuva kehiin :)

Enkä :D

Tosin se olisi luomua :)

Tosin se olisi luomua :)

Taatusti hakkaisi virusfiltterillä tekaistut 6-0 :)

Taatusti hakkaisi virusfiltterillä tekaistut 6-0 :)

Kyllä *naurua*
        Suippo vihreä tuulessa heiluva haipuke

• Anonyymi

Eikös tuo koske pylväsmäisiä katajia, mutta ei pensasmaisia?

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös tuo koske pylväsmäisiä katajia, mutta ei pensasmaisia?

Pitkiä, pylväsmäisiä kyllä.

Suloista! Tai siis tapa, millä ilmaisit, muuten ei saa mennä repimään. Otin viime maanataina itsestäni pilakuvan vaelluksella; venytin naavan oksasta lähemmäksi ja kuvasin sen partana, aika vihreää :D

En ole tiennytkään. No onneksi en ole mennyt sitä repimään.

• Anonyymi

Olen nähnyt kyllä. Kevätseuranta on myös hyvin mielenkiintoinen asia, jota suosittelen kaikille.
      www.kevatseuranta.fi/

• Mun mielestä ihmisten pitäisi tarkkailla luonnontapahtumia ihan arjessaan. Aina.

Tarkkailla myös eläimiä, koska ne tietävät paljon aiemmin kuin ihminen.

Mun mielestä ihmisten pitäisi tarkkailla luonnontapahtumia ihan arjessaan. Aina.

Tarkkailla myös eläimiä, koska ne tietävät paljon aiemmin kuin ihminen.

Eläimistä näkee mm. sen tuleeko varhainen kevät tai aikainen talvi. Kotieläimet, muuttolinnut jne. Paljon tietoa jos vain avaa silmät sille.

Eläimistä näkee mm. sen tuleeko varhainen kevät tai aikainen talvi. Kotieläimet, muuttolinnut jne. Paljon tietoa jos vain avaa silmät sille.

Eläimet vaihtavat väritystä, eläimet vaihtavat talvehtimispaikkoja jne.

• Tuon tiesin että naava on hyväksi, jostain tarttunut semmoinen mutta tuota saasteyhteyttä en olis varmaan muistanut. Se mitä itse metsistä havainnut lähinnä on se että hirveästi on maalla viimevuosina kaadettu metsää :( missä ennen oli puustoa on nykyään monessa paikkaa ihan aukeaksi hakattu :(

• Avohakkuut on vähän...joo.:(
        Joku maltti olisi valttia. Pesäpuut.

• Monesti jää vain kaksi puuta siemenpuiksi. Liian vähän.

• Naavaa ei muodostu jos ilmassa on saastemolekyylicoctail.

Monesti jää vain kaksi puuta siemenpuiksi. Liian vähän.

Minä jätin viimeksi kymmeniä, puolentoistahehtaarin alalle, tai siis kone jätti, minä korjasin ne siemenpuut

• pujotteIija kirjoitti:

Minä jätin viimeksi kymmeniä, puolentoistahehtaarin alalle, tai siis kone jätti, minä korjasin ne siemenpuut

Musta itsestä on hyvä tuo, että jätettäisiin vähän ohjeen yli.

Musta itsestä on hyvä tuo, että jätettäisiin vähän ohjeen yli.

Täytyy niitä jättää, jos haluaa kunnon taimikon

• Usein. Viimeksi tänään kävelin "ikimetsässä". Isoja puuvanhuksia, kolopuita, maatuvaa puuta, sammalmattoa ja niiden ylläpitämää ekosysteemiä muutaman hehtaarin ala.
      Ei ole ihminen sitä nakertanut ainakaan viimeiseen 80 vuoteen. Harvassa ovat nykyään tämmöiset metsälöt. Ja ihan vierestä löytyy. Ilmanlaatu taitaa olla melkein koko Suomen alalla nykyään niin hyvä, että naavaa löytyy ikäpuusta. Tiesin tuon yhteyden.

• Sulla on joku suojelualue siinä?

Sulla on joku suojelualue siinä?

Todennäköisesti sitä ei ole mitenkään virallisemmin suojeltu. On vaan ollut sellaisten ihmisten/suvun omistuksessa, jotka eivät ole päättäneet metsäänsä tarvita. Ovat antaneet olla sen niillä, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Ihan koirankusetuslenkillä siihen pääsee ja usein tulee käyskenneltyä. Polkua pitkin ainoastaan tietysti.

Mainitaanpoas taas tässäkin yhteydessä kun oli niin hieno mies ja luonnonperintäsäätiö hyvä juttu:

https://yle.fi/uutiset/3-11293151

https://yle.fi/uutiset/3-8858820

Linkolalla oli paljon hyviä juttuja, mutta osaan tarvittiin vähän suodatintakin. Ihan kaikkea viherhörhöilyä en hyväksynyt. En mitään puihin tai työkoneisiin köyttäytymisiä mm. Luontoa ei pidä turmella muttei myöskään täysin hurjailla asioissa.

Linkolalla oli paljon hyviä juttuja, mutta osaan tarvittiin vähän suodatintakin. Ihan kaikkea viherhörhöilyä en hyväksynyt. En mitään puihin tai työkoneisiin köyttäytymisiä mm. Luontoa ei pidä turmella muttei myöskään täysin hurjailla asioissa.

No joo, se meni ehkä vähän yli mutta sallittakoon Penalle kun oli muuten niin hyviä ajatuksia :) Paljon kuitenkin sai hyvääkin aikaan ja piti linjansa, ei muutellut itseään tai mielipiteitään suosion vuoksi.

No joo, se meni ehkä vähän yli mutta sallittakoon Penalle kun oli muuten niin hyviä ajatuksia :) Paljon kuitenkin sai hyvääkin aikaan ja piti linjansa, ei muutellut itseään tai mielipiteitään suosion vuoksi.

Juu :)

• Thymallus kirjoitti:

Todennäköisesti sitä ei ole mitenkään virallisemmin suojeltu. On vaan ollut sellaisten ihmisten/suvun omistuksessa, jotka eivät ole päättäneet metsäänsä tarvita. Ovat antaneet olla sen niillä, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Ihan koirankusetuslenkillä siihen pääsee ja usein tulee käyskenneltyä. Polkua pitkin ainoastaan tietysti.

Mä asun lähes suojelualueiden keskellä..🤗

• Oli tuo tiedossa ja muurahaispesän loivin sivu on etelään. Samoin jos yksittäisiä puita katsoo niin kookkaimmat oksat on etelään; toki ei nämäkään yksittäisinä havaintona aina ole luotettavia.

Pari päivää sitten koirassorsa kiipesi naarassorsan selkään ja se varmaan ennustaa poikasia.

• Näitköhän loppuun asti, ettei vaan potkaissut selästä pois...

Näitköhän loppuun asti, ettei vaan potkaissut selästä pois...

Ei uskallettu ohi kävellä ettei häirittäisi. Siihen malliin pörhistelivät molemmat että pakko lähteä alta pois että pääsivät ottamaan uusinnan.

Vähän hirvitti tyttösorsan puolesta kun luulin että hukkuu mutta ei tuo näyttänyt olevan moksiskaan.

• M184 kirjoitti:

Ei uskallettu ohi kävellä ettei häirittäisi. Siihen malliin pörhistelivät molemmat että pakko lähteä alta pois että pääsivät ottamaan uusinnan.

Vähän hirvitti tyttösorsan puolesta kun luulin että hukkuu mutta ei tuo näyttänyt olevan moksiskaan.

Ei se huku. Joutsennaaraskin painuu kokonaan veden alle tuossa touhussa, mutta aina on elolle jäänyt :)
        Onhan se tietysti vähän ärsyttävää ehkä kun uimapatjana uros käyttää :)

• Ja jäkälää kasvaa puiden pohjoispuolella. Klo 12 aurinko on etelässä...

• Kohtahan taitas olla mahlankeruuaika?

• On, ja se pitää tehdä ennen uutta lehteä :D
        Kun mahla samenee sitten sitä ei enää juoda.

Ai ihanaa, mikä luontoilta :D

Kiitos myös mahla-aiheesta, en olisi muistanutkaan :)

On, ja se pitää tehdä ennen uutta lehteä :D
        Kun mahla samenee sitten sitä ei enää juoda.

Ai ihanaa, mikä luontoilta :D

Kiitos myös mahla-aiheesta, en olisi muistanutkaan :)

Jos liruttais vaan vähäisen määrän, eikä kymmeniä litroja pilaantumaan, niinkuin joskus kävi

• Pirkanmaalla on jo jonkin aikaa juossut komeasti. En ole kerännyt, mutta muutaman koivun kaadoin tuossa pari viikkoa sitten, niin kyllä jo silloin alkoi kanto puskemaan mahlaa. Yön aikana jäätyi sitten kannon päälle, että siitähän sitä olisi näppärä ollut kerätä. Kuinka paljon sitten olisi maistunut teräketjuöljylle?
        Etkös sinä ollut jostain Kymenlaaksosta? Varmasti toimii siis sielläkin.

• pujotteIija kirjoitti:

Jos liruttais vaan vähäisen määrän, eikä kymmeniä litroja pilaantumaan, niinkuin joskus kävi

Juu, voi sitä ihan vähän pakastaa jos mahla-aikaa haluaa hetken jatkaa, mutta ei nyt hirveästi kannata sitäkään. Ja sitten kun lopettaa sen puun ”letkutuksen” niin jättää vaan sen koivun vapaasti valumaan ettei tulppaa reikää millään. Jotkut tekee sitä muka hyvässä tarkoituksessa, mutta puulle se on pahaksi. Puu kyllä itse lopettaa mahlan virtauksen.

• pujotteIija kirjoitti:

Pakastaa sitä voi. Heti sitten juot kun sulatat.

Juu, voi sitä ihan vähän pakastaa jos mahla-aikaa haluaa hetken jatkaa, mutta ei nyt hirveästi kannata sitäkään. Ja sitten kun lopettaa sen puun ”letkutuksen” niin jättää vaan sen koivun vapaasti valumaan ettei tulppaa reikää millään. Jotkut tekee sitä muka hyvässä tarkoituksessa, mutta puulle se on pahaksi. Puu kyllä itse lopettaa mahlan virtauksen.

Mahla kannattaa kerätä aikaisin kevään pakkasaamuina. Saa kirkkaan, raikkaan ja makean maun :)

• Thymallus kirjoitti:

Pirkanmaalla on jo jonkin aikaa juossut komeasti. En ole kerännyt, mutta muutaman koivun kaadoin tuossa pari viikkoa sitten, niin kyllä jo silloin alkoi kanto puskemaan mahlaa. Yön aikana jäätyi sitten kannon päälle, että siitähän sitä olisi näppärä ollut kerätä. Kuinka paljon sitten olisi maistunut teräketjuöljylle?

Epäilemättä toimii, täytyykin huomenna ottaa maistiaiset

Mutta perunakellarissa ei kannata säilyttää, kokemusta on :D

• pujotteIija kirjoitti:

Mutta perunakellarissa ei kannata säilyttää, kokemusta on :D

Heh...no joo ei :D

mutta hei, nyt tämä ”naavaparta” nukahtaa. Ihan mahdottomasti kaikille kiitoksia mukavasta luontoillasta! Pitkästä aikaa täällä oli kivaa :))

*Jatketaan pääsiäistä ja hyvää yötä koko porukalle*

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Pirkanmaalla on jo jonkin aikaa juossut komeasti. En ole kerännyt, mutta muutaman koivun kaadoin tuossa pari viikkoa sitten, niin kyllä jo silloin alkoi kanto puskemaan mahlaa. Yön aikana jäätyi sitten kannon päälle, että siitähän sitä olisi näppärä ollut kerätä. Kuinka paljon sitten olisi maistunut teräketjuöljylle?

Sastamala?

• Anonyymi kirjoitti:

Sastamala?

🤗🤗🤗

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

🤗🤗🤗

Kyldyyripitäjä 😘

• Anonyymi kirjoitti:

Kyldyyripitäjä 😘

Minä sulle vielä kylddyyrit näytän.
        Se on vähän niinku närhen munat lokakuussa.
        🧐

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Minä sulle vielä kylddyyrit näytän.
        Se on vähän niinku närhen munat lokakuussa.
        🧐

Laitoin -2.25 lasit jo 🤓, valmiina ollaan hra Sastamala 😂👍

Mahla kannattaa kerätä aikaisin kevään pakkasaamuina. Saa kirkkaan, raikkaan ja makean maun :)

Raikasta kyllä oli, jääkylmänä. Ihmettelin vaan kun ei maistunut milleen, ihan kuin pelkkää vettä

• Anonyymi

Kyllä näin on. Lapissa vuosia asuneena näin lapsena paljonkin sitä puissa.

• Ei tuo ole kiinnostava kysymys. Kiinnostava kysymys on se että missä Timo Similä on?

(Hihitystä)

• Anonyymi

Miksi?

• Anonyymi

Asun Eestissä, ja täällä Viimsissä. Koiran kanssa lenkkeillessä metsissä näin ensimmäisen kerran vuosiin naavaa puissa! Se oli vuosia sitten kun tänne muutin.
      Otin siitä kuvia kun pidin erikoisena, ei se sitten ketään kauheasti hetkauttanut, tuttu näky täällä.
      Sudenkorentoja on lampen ja järvien ympärillä, meren rannassa en ole nähnyt. ei taida viihtyä siellä? Nehän munii lammikoihin.

• Olen nähnyt enempikin luppoa, mutta eihän noiden eroa moni maallikko edes tiedosta.

• Anonyymi

Naavaa on noissa ihan lähellä olevissa puissa, (n50m) syksyllä oli myös sudenkorentoja vaikka muille jakaa:)
      Olen onnellinen!

• En ole nähnyt ja nyt tiedän. 😁 Olen viimeiset pari päivää yrittänyt nähdä naavaa, mutta olen nähnyt aurinkoa, lunta, rakeita, räntää, aurinkoa, lunta, lisää lunta ja aurinkoa. Kohta ilmeisesti lumisade lakkaa ja näkyy aurinkoa. Varmasti täysin otollinen sää kaikille viruksille ja bakteereille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      66
      5535
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2862
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2581
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2429
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      21
      2110
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      261
      1714
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      57
      1303
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1183
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1145
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90