Laihdutus keitoilla/ vähäkalorinen dietti,tällä laihtuu

Anonyymi

Toimivin 1350 kalorin dietti onnistuu parhaiten kun pienentää päivällä annoskoon 200 sataan kaloriin ja syö sitten suurimman aterian iltapäivällä 400 kal tai yöllä

Tein muutoksen koska minulla on luonnollisesti taipumus ilta ja yösyöntiin ,joten syönkin sen aterian nyt illalla.Sen ansiosta kalorit pienentyy puolella koska ei tule enään iltanapostelusta kaloreita.

Paras keitto laihdutukseen on sellainen missä on myös pastaa hiilihydraatin lähteenä.

Liikunta päivän aikana pyöräilyä 2-2,5 tuntia kävely 2-3 tuntia

52

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Päivällä keittoa yksi lautasellinen,ja illalla kaksi lautasellista,ja läski lähtee.

• Anonyymi

No paljonko tuolla sitten laihtuu kun sitä tuossa kehuttiin jo otsikossa?

• Anonyymi

Sillä laihtuu kuukaudessa ne joilla on iso ylipaino ainakin 7 kiloa oikeaa läskiä nesteet 7 kiloa yht 14 kg jos sitä noudattaa kuukauden jokaisena päivänä
        Hiilihydraatteja syömällä laihtuu terveellisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä laihtuu kuukaudessa ne joilla on iso ylipaino ainakin 7 kiloa oikeaa läskiä nesteet 7 kiloa yht 14 kg jos sitä noudattaa kuukauden jokaisena päivänä
        Hiilihydraatteja syömällä laihtuu terveellisesti.

Laskujeni mukaan tuolla lähtee kehosta rasvaa kuukaudessa reilu 9 kg, omien mittojeni ja aineenvaihdeunnan mukaan laskettuna.

Liikunnan osuus tuosta painonalenemasta on noin 7 kg ja energiavajeen osuus on 2,3 kg.

Vaikka olen harrastanut aika aktiivisesti liikkumista viimeisen viiden vuoden aikana, olen onnistunut yhden kuukauden aikana pudottamaan painoni liikunnalla enintään noin 3,5 kg.

Suurimmalla kuukauden energiavajeella olen saanut pois noin 1.5 kg. Tämä voisi olla isompikin, mutta kun koetat liikkua, on myös pakko syödä, muuten tulee kohtuullisen huono olo.

Nostan hattua sille kymmeniä kiloja ylipainoiselle henkilölle joka ei ole koskaan liikuntaa harrastanut, jos pystyy tuollaista dieettiä noudattamaan viikonkin. Oma painoindeksini on tällä hetkellä 25,1 joten ylipainoa ei ole paljon, mutta en kyllä tuollaiseen rääkkiin pysty enkä näe siinä järkeä.

• Anonyymi

Ei toimi pitkällä tähtäimellä. Nälkä voittaa aina.

• Anonyymi

Mihin mopopojat jäi?

• Anonyymi

Siinä on ruokaa aivan hyvä määrä.Ruokailuajat on nyt ajoitettu oikein.Lisäksi voi syödä kasviksia.Kävi niin että kasvislihamakaroonilaatikko vähän epäonnistui,korjasin asian tekemällä siitä keittoa,ja pistin samalla uusiksi koko ohjelman.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä on ruokaa aivan hyvä määrä.Ruokailuajat on nyt ajoitettu oikein.Lisäksi voi syödä kasviksia.Kävi niin että kasvislihamakaroonilaatikko vähän epäonnistui,korjasin asian tekemällä siitä keittoa,ja pistin samalla uusiksi koko ohjelman.

Nyt yksi päivä takana tuolla uudella ohjelmalla.Nestepaino laski yhdessä yössä 2 kg ja vyötärön ympärysmitta 2 cm.Pihtimittaustulos pysyi samana,niinkuin voisikin olettaa,koska oikea rasva laihtuu hitaasti.
        Olo on hyvä.Myös ruokaa sai syödä riittävä määrä.Ajatuksena tässä on nyt syödä silloin miten tykkää luonnollisesti syödä,eli syön illalla ja yöllä isoimmat ateriat,ja päivällä voi tehdä KAIKKEA MUUTA kuin syömistä,pääasiassa harrastaa PITKÄKESTOISTA liikuntaa mikä lisää laihtumisnopeutta.2 den tunnin pyörälenkin jälkeen lautasellinen keittoa ja sitten 2 tunnin kävelylenkki

Tässäkin filmissä näkee miten VAIKEAKSI tämä yksinkertainen asia voidaan tehdä.Ruokaaineetkin päivälle maksaa 21 euroa.
        Tällä minun ohjelmalla keittolautasen hinnaksi tulee vain muutamia senttejä.Se riittää että samasta lautasesta löytyy KAIKKI ravintoaineet hiilihydraatti,rasva,proteeni.Hiilihydraatti pastasta,proteeni ja rasva lihasta,kasviksista vitamiinit.
        Samaa keittoa voi syödä vaikka koko ajan,tai sen voi syödä kiinteän ruuan muodossa,kunhan määrät pysyvät samanlaisina.Päivällä 200g ja tunti ennen nukkumaan menoa 400g mitä tahansa uunilaatikkoruokaa.

https://www.youtube.com/watch?v=zt534JxlhP0&t=489s

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt yksi päivä takana tuolla uudella ohjelmalla.Nestepaino laski yhdessä yössä 2 kg ja vyötärön ympärysmitta 2 cm.Pihtimittaustulos pysyi samana,niinkuin voisikin olettaa,koska oikea rasva laihtuu hitaasti.
        Olo on hyvä.Myös ruokaa sai syödä riittävä määrä.Ajatuksena tässä on nyt syödä silloin miten tykkää luonnollisesti syödä,eli syön illalla ja yöllä isoimmat ateriat,ja päivällä voi tehdä KAIKKEA MUUTA kuin syömistä,pääasiassa harrastaa PITKÄKESTOISTA liikuntaa mikä lisää laihtumisnopeutta.2 den tunnin pyörälenkin jälkeen lautasellinen keittoa ja sitten 2 tunnin kävelylenkki

Tässäkin filmissä näkee miten VAIKEAKSI tämä yksinkertainen asia voidaan tehdä.Ruokaaineetkin päivälle maksaa 21 euroa.
        Tällä minun ohjelmalla keittolautasen hinnaksi tulee vain muutamia senttejä.Se riittää että samasta lautasesta löytyy KAIKKI ravintoaineet hiilihydraatti,rasva,proteeni.Hiilihydraatti pastasta,proteeni ja rasva lihasta,kasviksista vitamiinit.
        Samaa keittoa voi syödä vaikka koko ajan,tai sen voi syödä kiinteän ruuan muodossa,kunhan määrät pysyvät samanlaisina.Päivällä 200g ja tunti ennen nukkumaan menoa 400g mitä tahansa uunilaatikkoruokaa.

"Se riittää että samasta lautasesta löytyy KAIKKI ravintoaineet hiilihydraatti, rasva, proteeni."

Se riittää siihen että joutuu tuohon jamaan. Fyysinen ja henkinen terveys edellyttää sen että saa lisäksi suojaravintoaineet oikeamääräisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tällä minun ohjelmalla keittolautasen hinnaksi tulee vain muutamia senttejä."

Vissiin sittten paperista valmistettu keittolautanen kun on noinkin halpa. Siinä lienee hyvin vähän energiaa ja suojaravinteita, mutta sitä paljon höpötettyä kuitua siinä voi olla runsaasti ainakin prosentteina (K%), sekä mikromuovia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin mopopojat jäi?

"Ei toimi pitkällä tähtäimellä. Nälkä voittaa aina."

Mopoilijat ovat siellä kirkonkylänkioskilla Seiskaa opiskelemassa, katso ympärillesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tällä minun ohjelmalla keittolautasen hinnaksi tulee vain muutamia senttejä"

Oliko tämä laihdustuspalsta vaiko pihistyspalsta?

No jokatapauksessa. Kaupasta kun ostaa tuotteita, on huomattavissa että hiilihydraattia saa hyvin halvalla (esim kilo sokeria), eikä rasvakaan juuri mitään maksa (voipaketti).

Mutta proteiinista joutuukin maksamaan rahaa. Sen vuoksi ihmettelenkin, että jos ruoka-annos maksaa vain muutamia senttejä, siinä tuskin on proteiinia laisinkaan.

Pärjäämme kyllä ilman hiilihydraatteja tai rasvaa, mutta ilman proteiinia meille käy huonosti, etenkin jos koettaa harrastaa liikuntaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jokatapauksessa. Kaupasta kun ostaa tuotteita, on huomattavissa että hiilihydraattia saa hyvin halvalla (esim kilo sokeria), eikä rasvakaan juuri mitään maksa (voipaketti).

Mutta proteiinista joutuukin maksamaan rahaa. Sen vuoksi ihmettelenkin, että jos ruoka-annos maksaa vain muutamia senttejä, siinä tuskin on proteiinia laisinkaan.

Pärjäämme kyllä ilman hiilihydraatteja tai rasvaa, mutta ilman proteiinia meille käy huonosti, etenkin jos koettaa harrastaa liikuntaa.

Hinnaksi voi äkkiä tulla myös menetetty terveys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Pärjäämme kyllä ilman hiilihydraatteja tai rasvaa, mutta ilman proteiinia meille käy huonosti, etenkin jos koettaa harrastaa liikuntaa."

RASVA on ihmiselle elintärkeää
        Proteiini on ihmiselle elintärkeää
        Hiilihydraatti ei ole ihmiselle elintärkeää

Yllä peruskurssi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se keittolautasellinen paljon maksa,jos itse tekee makarooni on vain 70cm kilo pakastevihannekset 2 euroa jauheliha 6 eur
        Ehkä 30 cm lautasellinen,en ole tarkemmin laskenut

Tässä muutamien ruokien hintoja,alle 2 euroa päivä
        https://www.youtube.com/watch?v=Xoz2lT4f0SU

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se keittolautasellinen paljon maksa,jos itse tekee makarooni on vain 70cm kilo pakastevihannekset 2 euroa jauheliha 6 eur
        Ehkä 30 cm lautasellinen,en ole tarkemmin laskenut

Tässä muutamien ruokien hintoja,alle 2 euroa päivä
        https://www.youtube.com/watch?v=Xoz2lT4f0SU

"makarooni on vain 70cm kilo"

Todella paksua makaroonia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tämä ole mikään kitudietti niinkuin ihmedietti ja lentoemännän dietti,niissä kalorit on vain 600 päivässä

Tällä 1350 kalorin dietillä voi hyvin elää vaikka monta kuukauttaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Pärjäämme kyllä ilman hiilihydraatteja tai rasvaa, mutta ilman proteiinia meille käy huonosti, etenkin jos koettaa harrastaa liikuntaa."

Yllä peruskurssi.

Kerropa kerrankin miksi rasva olisi ihmiselle elintärkeää. Ihminenhän pystyy valmistamaan sitä itsekin ihan mistä tahansa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerropa kerrankin miksi rasva olisi ihmiselle elintärkeää. Ihminenhän pystyy valmistamaan sitä itsekin ihan mistä tahansa?

Pelkkää TIETOA

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelkkää TIETOA

Miksikö??

Koska elimistösi ei osaa itse valmistaa rasvaa ja proteiinia.

Upposiko???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksikö??

Upposiko???

"Koska elimistösi ei osaa itse valmistaa rasvaa"

Että sellainen viiisaus on laihduttajille tarjolla tänään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mistä sinä olet hakenut (viisautesi"??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mistä sinä olet hakenut (viisautesi"??

"Ja mistä sinä olet hakenut (viisautesi"??"

Laihduttajan ei tarvitse hakea kyseistä viisautta kovinkaan etäältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksikö??

Upposiko???

Elimistö pystyy tekemään tyydyttynyttä eläinrasvaa kaikesta mitä ihminen syö.
        Välttämättömiä rasvahappoja saa kasviöljyistä ja rasvaisesta kalasta.

Upposiko???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elimistö pystyy tekemään tyydyttynyttä eläinrasvaa kaikesta mitä ihminen syö.
        Välttämättömiä rasvahappoja saa kasviöljyistä ja rasvaisesta kalasta.

Upposiko???

Nythän oli kysymys siitä, että selviääkö hengissä vaiko ei. Olen melko varma että ilman omega kolmosiakin pysyy hengissä.

Joskus 200 vuotta sitten oli varmaankin kasviöljyt aika vähissä, silti pysyttiin hengissä.

• Anonyymi kirjoitti:

"Tässäkin filmissä näkee miten VAIKEAKSI tämä yksinkertainen asia voidaan tehdä"

joopa joo, laihduttaminen on helppoa, olen kerran laihduttant 15 kg ja sitte noin 20 kertaa 8 kg määriä. Kokemuksesta voin sanoa että joka kerta laihduttaminen siihen parin vuoden takaiseen painoon on todella vaikeaa, se 2 viimeistä kiloa vaatii 2-3 viikkoa.

laihduttaminen on helppoa, mutta painon pitäminen , siten että on ystävällinen perheenjäsenille, antaa lapsille ja puolisolle aikaa yms. on hyvin vaikeaa. Yksinäisen on helppo laihduttaa ja pitää painonsa.

• Anonyymi

Viimeisen 19 päivän tulos kalorit 54.100 jaettuna 19=2850 kal
      Pihtimittaus 8 ja 12 mm
      vyötärön ympärysmitta 81
      paino 64,7
      - pihtimittaus sama,paino laskenut 1 kg ja vyötärö 1 cm
      -liikunta pyöräilyä 2 tuntia päivässä
      -tehty yksi 4 jän päivän laihdutuskuuri 1500 kal pv ja muutamia vähäkalorisia päiviä.

Nyt uusi kuukauden kuuri kaloreilla 1350 Liikunta pyöräily 2-2,5 tuntia päivässä kävely 1,5 tuntia arkiaktiivisuus 3-4 tuntia esim siivous,ruuanvalmistus.Sängyssä makaamista ja muuta laiskottelua vain 7-8 tuntia päivässä.

Keittoa päivällä,keittoa illalla.
      PALJON HITAITA HIILIHYDRAATTEJA SISÄLTÄVÄLLÄ RUUALLA

Vuorokausi 24 tuntia ajankäyttö
      Raskas liikunta 2 tuntia
      Kävely 2 tuntia
      Arkiaktiivisuus 5 tuntia
      Laiskottelu 7 tuntia
      Nukkuminen 8 tuntia

• Anonyymi

Kyllä tämä on TOIMIVIN ohjelma mitä koskaan on ollut.Oikea kalorijako,aamulla kevyttä syöntiä,päivällä kevyttä syöntiä iltapäivällä kevyttä syöntiä
        Vasta myöhäisillalla raskain ateria sekä yölläkin vähän syötävää.
        Nyt pystyy olemaan helposti vähillä kaloreilla koko päivän,tuntuu aivan siltä,ettei edes olisi laihdutuskuurilla.Jos kalorit saa pysymään pienenä 1350 pv se tietää nopeaa laihtumista.

Jää ja pakastekaapin jämistä tuli helposti hyvä keitto,keittoon voi laittaa aivan mitä vain mausteet.Maustekuutiot,mausteet aromisuola,pippuri,tomattiketsuppi,koskenlaskijajuusto
        kasviskerma,sitruunamehu.
        Tein myös laatikkoruokaa,sitäkin voi sekoitella halutessa keittoihin,niin saa vähän erinlaista ruokaa.Maun salaisuus juustossa,kermassa ja mausteissa.

• Anonyymi

muista myös opiskella ja pitää lähimmäisistäsi hyvää huolta.

• Finelin mukaan lihakeitossa on 45 kcal/100 g. 1350 kcal on sitten tasan 3 kiloa soppaa.

• Anonyymi

Vaikka sitä söisi 3 kg niin D ja E vitamiinit jäisivät hälyttävän vähäisiksi.

Enempi vit-E puutteesta: 'Vitamin E and Alzheimer’s disease: what do we know so far;ncbi'

• Anonyymi kirjoitti:

Enempi vit-E puutteesta: 'Vitamin E and Alzheimer’s disease: what do we know so far;ncbi'

Ja moni muukin ravintoaine. Kolmessa keittolautasellisessa on ehkä 400 kcal eikä 1350 kcal.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syö mitä vaan, normaalin kokoisia määriä, jää D-vitamiinin määrä hälyttävän vähäiseksi.

Se 10 mikroa riittää just ja just pitämään länkisääret loitolla. Kun kesällä saadaan 250 mikroa päivässä ihan luontaisella tavalla niin miksi sama määrä olisi talvella vaarallinen.

Tuollaista määrää et saa mitenkään ravinnosta.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Ja moni muukin ravintoaine. Kolmessa keittolautasellisessa on ehkä 400 kcal eikä 1350 kcal.

Ravintoaineita ovat ne joista saadaan kilokaloreita. Suojaravintoaineet ovat niitä jotka suojaavat puutostaudeilta.

Meidän ruåtsalaiseen keraamiseen mustaan design soppalautaseen, mallia 15660, joka on valmistettu råmaniassa, menee vettä 700 g niin että jää vielä reilu senttimetri alle äyrään, voi helposti vaikka kanniskella sitä lastia, jos sopan tiheys olisi 1 niin siitä tulisi 945 kCal per kolme lautasellista. Aivan äyräitään myöten tuohon soppalautaseen menee yksi kg vettä.

Kolme kg soppaa päivässä ei ole mitenkään mahdoton tai edes kummallinen määrä, sehän on suurelta osaltaan vettä. Minulla menee noin 2.5 kg rehuja päivässä eikä sekään ole mitenkään erityistä ponnistusta vaativa urakka, ja juon aikatavalla nestettä sen lisäksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ravintoaineita ovat ne joista saadaan kilokaloreita. Suojaravintoaineet ovat niitä jotka suojaavat puutostaudeilta.

Meidän ruåtsalaiseen keraamiseen mustaan design soppalautaseen, mallia 15660, joka on valmistettu råmaniassa, menee vettä 700 g niin että jää vielä reilu senttimetri alle äyrään, voi helposti vaikka kanniskella sitä lastia, jos sopan tiheys olisi 1 niin siitä tulisi 945 kCal per kolme lautasellista. Aivan äyräitään myöten tuohon soppalautaseen menee yksi kg vettä.

Kolme kg soppaa päivässä ei ole mitenkään mahdoton tai edes kummallinen määrä, sehän on suurelta osaltaan vettä. Minulla menee noin 2.5 kg rehuja päivässä eikä sekään ole mitenkään erityistä ponnistusta vaativa urakka, ja juon aikatavalla nestettä sen lisäksi.

2.5 kg "rehuja" päivässä ei kuulosta ihan normaalille syömiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

2.5 kg "rehuja" päivässä ei kuulosta ihan normaalille syömiselle.

Saattaa olla että se ei ole aivan jokaisen käsityskyvyn kannalta tavanomasta, mutta se ei ole epänormaalia. Epänormaalia on syödä niin paljon energiaa että lihoaa.

Syön normaalisti viisi ateriaa päivässä, tähtäimessä on noin 500 g rehua per ateria, josta rehumäärästä tulisi siinä 150 kCal ... 250 kCal per ateria, lisäksi kullakin aterialla on suuresti proteniinipitoista ainesta josta proteniineja tulisi noin 25 g joka tuo energiaa siinä 125 kCal ...175 kCal. Toisinaan menee kokkailu yli, toisiaan alle, kuitenkin lopputulema on sellainen että voin muutamama päivänä viikossa herkutella rankalaisilla juustoilla hapankorpun päällä ja viinilasin kera, ja keskiarvo säilyy tavoittessa joka on 1600 kCal/vrk. Tänään muuten oli BMI 17.73 (seitsemän vuorokauden liukuvalla keskiarvolla), eli hieman yli tavoitearvon, joten en ole vielä nauttinut varhaisaamiaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saattaa olla että se ei ole aivan jokaisen käsityskyvyn kannalta tavanomasta, mutta se ei ole epänormaalia. Epänormaalia on syödä niin paljon energiaa että lihoaa.

Syön normaalisti viisi ateriaa päivässä, tähtäimessä on noin 500 g rehua per ateria, josta rehumäärästä tulisi siinä 150 kCal ... 250 kCal per ateria, lisäksi kullakin aterialla on suuresti proteniinipitoista ainesta josta proteniineja tulisi noin 25 g joka tuo energiaa siinä 125 kCal ...175 kCal. Toisinaan menee kokkailu yli, toisiaan alle, kuitenkin lopputulema on sellainen että voin muutamama päivänä viikossa herkutella rankalaisilla juustoilla hapankorpun päällä ja viinilasin kera, ja keskiarvo säilyy tavoittessa joka on 1600 kCal/vrk. Tänään muuten oli BMI 17.73 (seitsemän vuorokauden liukuvalla keskiarvolla), eli hieman yli tavoitearvon, joten en ole vielä nauttinut varhaisaamiaista.

Miksi sulla on noin alhainen BMI tavoitteena?

Entä mikä tuossa päivittäisessä 2,5 kg:n rehujen syömisessä on ideana?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi sulla on noin alhainen BMI tavoitteena?

Entä mikä tuossa päivittäisessä 2,5 kg:n rehujen syömisessä on ideana?

BMI tavoitearvoni ei ole ollenkaan alhainen, vaan, miten sen nyt sanoisinkaan, tyydyttävä.

Alunperin BMI tavoitteeni oli 18.5 mutta aina rupesi kylmäämään kun se nousi 18.75:n tietämille, nyt kun tavoite onkin 17.5 niin ei haittaa ollenkaan vaikka se vaeltelee noin /- 0.25 verran.

Kokonaisenergiankulutukseni vaikuttaa olevan noin 1617. 61 kCal/vrk. Minun pitää saada proteiineja noin 61.643 g, /- 16.333 g, riippuen siitä minkä tahon suositusta noudattelen. Proteiinien lähteiden tuomien suojaravintoaineiden sekä energiamäärän lisäksi tarvitsen enemmän suojaravintoaineita sekä energiaa, niitä lähtökohtaisesti on järkevintä saada raaka-aineista joista tulee energiamäärään suhtautettuna eniten suojaravintoaineita, eli pääasiassa/eupäässä maan päällisistä kasviksista. Tässä tosin ongelmana nyt on se, että saan joitakin suojaravintoaineita jopa liiallisestikin, esimerkiksi A vitamiinia pitää vältellä (eli porkkana on kieltolistalla).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syö mitä vaan, normaalin kokoisia määriä, jää D-vitamiinin määrä hälyttävän vähäiseksi.

Se 10 mikroa riittää just ja just pitämään länkisääret loitolla. Kun kesällä saadaan 250 mikroa päivässä ihan luontaisella tavalla niin miksi sama määrä olisi talvella vaarallinen.

Tuollaista määrää et saa mitenkään ravinnosta.

Missä väitetään, että auringosta saataisiin 250 µg/vrk D-vitamiinia? Se ei vaikuta olevan mahdollinen koska jokainen päivä ei paista, ja aniharva voi käyttää 12 h päivästä auringonottamiseen, ja ne 12 h/vrk pitäisi ottaa aurinkoa ilman UV suojan läträämistä joka vähentää D-vitamiinin kehitymisen murto-osaan. Samoin ihon ruskettumisen eteneminen hidastaa D-vitamiinin kehittymistä suuresti.

Lähteen: 'Vitamin D Fact Sheet for Consumers;NIH' mukaan 250 µg/vrk D-vitamiinia olisi 2.5 kertainen verrattuna turvallisena pidettyyn _maksimisaantiiin_. Tuolla sivulla on mm seuraavaa informaatiota:

D-Vitamiinin päivittäiset _suositusarvot_ ovat:

- alle 1v: 10 µg (400 IU)
        - 1v – 13v:15 µg (600 IU)
        - 14v – 18v: 15 µg (600 IU)
        - 19v – 70v:15 µg (600 IU)
        - yli 70v: 20 µg (800 IU)
        - raskaana olevat ja imettävät naiset 15 µg (600 IU)

D-vitamiinin päivittäinen _yläraja_ on:

- alle 1v: 25 – 38 µg (1000–100 IU)
        - 1v - 8v: 63 µg - 75 µg (2 500 - 3 000 IU)
        - muille: 100 µg (4000 IU)

D-vitamiinimyrkyllisyys syntyy melkein aina lisäravinteiden liiallisesta käytöstä.

Liiallinen auringonotto ei aiheuta D-vitamiinimyrkyllisyyttä, koska keho rajoittaa tuottamansa vitamiinin määrää.

Voiko D-vitamiini olla haitallista? Kyllä, kun veressä oleva määrä nousee liian suureksi. Myrkyllisyyden merkkejä ovat pahoinvointi, oksentelu, huono ruokahalu, ummetus, heikkous ja painonpudotus. Ja nostamalla veren kalsiumtasoa liiallinen D-vitamiini voi aiheuttaa sekaannusta, sekavuutta ja sydämen rytmihäiriöitä. Liiallinen D-vitamiini voi myös vaurioittaa munuaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

BMI tavoitearvoni ei ole ollenkaan alhainen, vaan, miten sen nyt sanoisinkaan, tyydyttävä.

Alunperin BMI tavoitteeni oli 18.5 mutta aina rupesi kylmäämään kun se nousi 18.75:n tietämille, nyt kun tavoite onkin 17.5 niin ei haittaa ollenkaan vaikka se vaeltelee noin /- 0.25 verran.

Kokonaisenergiankulutukseni vaikuttaa olevan noin 1617. 61 kCal/vrk. Minun pitää saada proteiineja noin 61.643 g, /- 16.333 g, riippuen siitä minkä tahon suositusta noudattelen. Proteiinien lähteiden tuomien suojaravintoaineiden sekä energiamäärän lisäksi tarvitsen enemmän suojaravintoaineita sekä energiaa, niitä lähtökohtaisesti on järkevintä saada raaka-aineista joista tulee energiamäärään suhtautettuna eniten suojaravintoaineita, eli pääasiassa/eupäässä maan päällisistä kasviksista. Tässä tosin ongelmana nyt on se, että saan joitakin suojaravintoaineita jopa liiallisestikin, esimerkiksi A vitamiinia pitää vältellä (eli porkkana on kieltolistalla).

Poliitikkoainesta.

Kaksi kysymystä joihin vastauksena tulee paljon tekstiä vaikka vastausta kumpaankaan kysymykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä väitetään, että auringosta saataisiin 250 µg/vrk D-vitamiinia? Se ei vaikuta olevan mahdollinen koska jokainen päivä ei paista, ja aniharva voi käyttää 12 h päivästä auringonottamiseen, ja ne 12 h/vrk pitäisi ottaa aurinkoa ilman UV suojan läträämistä joka vähentää D-vitamiinin kehitymisen murto-osaan. Samoin ihon ruskettumisen eteneminen hidastaa D-vitamiinin kehittymistä suuresti.

Lähteen: 'Vitamin D Fact Sheet for Consumers;NIH' mukaan 250 µg/vrk D-vitamiinia olisi 2.5 kertainen verrattuna turvallisena pidettyyn _maksimisaantiiin_. Tuolla sivulla on mm seuraavaa informaatiota:

D-vitamiinimyrkyllisyys syntyy melkein aina lisäravinteiden liiallisesta käytöstä.

Liiallinen auringonotto ei aiheuta D-vitamiinimyrkyllisyyttä, koska keho rajoittaa tuottamansa vitamiinin määrää.

Voiko D-vitamiini olla haitallista? Kyllä, kun veressä oleva määrä nousee liian suureksi. Myrkyllisyyden merkkejä ovat pahoinvointi, oksentelu, huono ruokahalu, ummetus, heikkous ja painonpudotus. Ja nostamalla veren kalsiumtasoa liiallinen D-vitamiini voi aiheuttaa sekaannusta, sekavuutta ja sydämen rytmihäiriöitä. Liiallinen D-vitamiini voi myös vaurioittaa munuaisia.

"Missä väitetään, että auringosta saataisiin 250 µg/vrk D-vitamiinia?"

Esimerkiksi tuolla:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044

"Se ei vaikuta olevan mahdollinen koska jokainen päivä ei paista, ja aniharva voi käyttää 12 h päivästä auringonottamiseen, ja ne 12 h/vrk pitäisi ottaa aurinkoa ilman UV suojan läträämistä joka vähentää D-vitamiinin kehitymisen murto-osaan."

UV tulee pilvenkin läpi, ja tuon 250 mikrogramman kertymiseen ei tarvitse ottaa aurinkoa 12 tuntia.

"D-Vitamiinin päivittäiset _suositusarvot_ ovat:"

Jotka on moneen kertaan todettu liian alhaisiksi.

"D-vitamiinin päivittäinen _yläraja_ on:"

Nuo on ihan koomisia lukemia. Olemalla puoli tuntia kesällä ulkona auringon paistaessa, nuo rajat paukkuu reilusti yli.

"Voiko D-vitamiini olla haitallista?"

Eiköhän se nyt ole kuitenkin niin, että Suomessa se suurempi ongelma tulee siitä, että D-vitamiinin liian alhainen taso on haitallista.

Itse otan sen 250 mikroa päivittäin talvella, kesällä en ota. Olen kokeillut isopiakin annoksia ja olen edelleen hengissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Missä väitetään, että auringosta saataisiin 250 µg/vrk D-vitamiinia?"

Esimerkiksi tuolla:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044

"Se ei vaikuta olevan mahdollinen koska jokainen päivä ei paista, ja aniharva voi käyttää 12 h päivästä auringonottamiseen, ja ne 12 h/vrk pitäisi ottaa aurinkoa ilman UV suojan läträämistä joka vähentää D-vitamiinin kehitymisen murto-osaan."

UV tulee pilvenkin läpi, ja tuon 250 mikrogramman kertymiseen ei tarvitse ottaa aurinkoa 12 tuntia.

"D-Vitamiinin päivittäiset _suositusarvot_ ovat:"

Jotka on moneen kertaan todettu liian alhaisiksi.

"D-vitamiinin päivittäinen _yläraja_ on:"

Nuo on ihan koomisia lukemia. Olemalla puoli tuntia kesällä ulkona auringon paistaessa, nuo rajat paukkuu reilusti yli.

"Voiko D-vitamiini olla haitallista?"

Eiköhän se nyt ole kuitenkin niin, että Suomessa se suurempi ongelma tulee siitä, että D-vitamiinin liian alhainen taso on haitallista.

Itse otan sen 250 mikroa päivittäin talvella, kesällä en ota. Olen kokeillut isopiakin annoksia ja olen edelleen hengissä.

Ei terveyskirjasto väitä että D-vitamiinia syntyy 250 µg vuorokaudessa. UV vaimenee merkittävästi pilvien takia ja D-vitamiinin muodostuminen vähenee ihon rusketumisen edetessä. D-vitamiinin yliannostuksen takia ilmeisesti ei kuole, ainakaan äkillisesti, mutta se ei ole peruste hölmöillä. NIH on siis USA:n terveysviranomainen (National Institutes of Health), varmasti luotettavampi tietolähde kuin Anonyymi Suomi24 palstalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liiallinen auringonotto aiheuttaa ihosyöpiä. Yleisimpiä ovat tyvisolu- ja okasolusyöpä.

Tyvisolusyöpä (basaliooma) esiintyy alueilla, jotka ovat altistuneet auringon UV-säteilylle. Tyypillisesti tyvisolusyöpä kasvaa hitaasti ja lähettää harvoin etäpesäkkeitä.
        Okasolusyöpä on ihon sarveissolujen pahanlaatuinen kasvain. Se käyttäytyy aggressiivisemmin kuin tyvisolusyöpä: se haavautuu aikaisemmin, kasvaa nopeammin, leviää syvempiin kudoksiin nopeammin ja lähettää joskus etäpesäkkeitä.

Yleensä noita hoidetaan leikkaamalla kasvain pois. Voin kertoa että naaman leikkeleminen tai PDT-hoito eivät ole erityisen miellyttäviä kokemuksia.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei terveyskirjasto väitä että D-vitamiinia syntyy 250 µg vuorokaudessa. UV vaimenee merkittävästi pilvien takia ja D-vitamiinin muodostuminen vähenee ihon rusketumisen edetessä. D-vitamiinin yliannostuksen takia ilmeisesti ei kuole, ainakaan äkillisesti, mutta se ei ole peruste hölmöillä. NIH on siis USA:n terveysviranomainen (National Institutes of Health), varmasti luotettavampi tietolähde kuin Anonyymi Suomi24 palstalla.

Yleensä ihmiset, jotka ovat pitkiä aikoja intensiivisessä auringonvalossa ilman vaatteita, ovat sangen tummia.

Ei se, että auringonvalosta tulisi paljonkin D-vitamiinia,, tarkoita sitä että olisi optimaalista saada niin paljon D-vitamiinia. Minulle kyllä riittää 100µg päivässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ei terveyskirjasto väitä että D-vitamiinia syntyy 250 µg vuorokaudessa. "

Ei niin, siellä kerrotaan että se kertyy parhaimmillaan jopa 15 minuutissa, eikä vuorokaudessa:

Kesällä auringon UV-säteily tuottaa noin 15 minuutin kokovartaloaltistuksessa vaaleaihoisilla jopa 250 mikrog D-vitamiinia.

"UV vaimenee merkittävästi pilvien takia"

Ilmatieteen laitoksen UV ennuste sivulla lukee näin:

"Ainoastaan paksut pilvet vaimentavat UV-säteilyä merkittävästi."

Kun UV lukema saattaa nousta Suomessa heinäkuussa kuuteen asti, sen perusteella mitä olen aiheeseen tutustunut, se saattaa pilvien vaikutuksesta vaimentua kolmoseksi.

Tuohan tarkoittaa sitä, että kun huomioidaan ihmisen absobointipinta-ala (shortsit ja t-paita kesällä), niin 250 mikrogramman kertymiseen saattaa tunnin sijaan mennäkin kaksi tuntia.

"D-vitamiinin yliannostuksen takia ilmeisesti ei kuole, ainakaan äkillisesti, mutta se ei ole peruste hölmöillä."

2500 mikrogrammaa päivittäin kolmen kuukauden aikana ei aiheuttanut itselleni myrkytystilaa. Siinä olet oikeassa, että ei pidä hölmöillä, otin liikaa.

"NIH on siis USA:n terveysviranomainen (National Institutes of Health), varmasti luotettavampi tietolähde kuin Anonyymi Suomi24 palstalla."

Aivan varmasti.

Siitä huolimatta noissa suosituksissa ollaan hakoteillä, ne ovat liian alhaisia.

Tässä on kohtuullisen hyvä suomenkielinen sivu asiasta:

http://www.ravintoterveys.net/D3.htm

Mielenkiitoinen yksityiskohta on taulukko joka on Oxfordin yliopiston laatima. Siinä todetaan että vasta päivittäinen 6400 IU annos on riittävä nostamaan veren D-vitamiinipitoisuus sille tasolle, jossa sen tulisi olla (taso joka saavutetaan jos ihminen asuu alueilla joissa on riittävästi auringon valoa ympärivuotisesti).

6400 IU = 160 mikrogrammaa.

10000 IU:n annosta pidetään turvallisena, se on 250 mikrogrammaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ei terveyskirjasto väitä että D-vitamiinia syntyy 250 µg vuorokaudessa. "

Ei niin, siellä kerrotaan että se kertyy parhaimmillaan jopa 15 minuutissa, eikä vuorokaudessa:

Kesällä auringon UV-säteily tuottaa noin 15 minuutin kokovartaloaltistuksessa vaaleaihoisilla jopa 250 mikrog D-vitamiinia.

"UV vaimenee merkittävästi pilvien takia"

Ilmatieteen laitoksen UV ennuste sivulla lukee näin:

"Ainoastaan paksut pilvet vaimentavat UV-säteilyä merkittävästi."

Kun UV lukema saattaa nousta Suomessa heinäkuussa kuuteen asti, sen perusteella mitä olen aiheeseen tutustunut, se saattaa pilvien vaikutuksesta vaimentua kolmoseksi.

Tuohan tarkoittaa sitä, että kun huomioidaan ihmisen absobointipinta-ala (shortsit ja t-paita kesällä), niin 250 mikrogramman kertymiseen saattaa tunnin sijaan mennäkin kaksi tuntia.

"D-vitamiinin yliannostuksen takia ilmeisesti ei kuole, ainakaan äkillisesti, mutta se ei ole peruste hölmöillä."

2500 mikrogrammaa päivittäin kolmen kuukauden aikana ei aiheuttanut itselleni myrkytystilaa. Siinä olet oikeassa, että ei pidä hölmöillä, otin liikaa.

"NIH on siis USA:n terveysviranomainen (National Institutes of Health), varmasti luotettavampi tietolähde kuin Anonyymi Suomi24 palstalla."

Aivan varmasti.

Siitä huolimatta noissa suosituksissa ollaan hakoteillä, ne ovat liian alhaisia.

Tässä on kohtuullisen hyvä suomenkielinen sivu asiasta:

http://www.ravintoterveys.net/D3.htm

Mielenkiitoinen yksityiskohta on taulukko joka on Oxfordin yliopiston laatima. Siinä todetaan että vasta päivittäinen 6400 IU annos on riittävä nostamaan veren D-vitamiinipitoisuus sille tasolle, jossa sen tulisi olla (taso joka saavutetaan jos ihminen asuu alueilla joissa on riittävästi auringon valoa ympärivuotisesti).

6400 IU = 160 mikrogrammaa.

10000 IU:n annosta pidetään turvallisena, se on 250 mikrogrammaa.

En ole nähnyt minkään terveysviranomaisen ilmoittamaa suurempaa turvalliseksi luultua annosta kuin 100 µg/vrk. Ja siis suositukset ovat luokaa 1/4 siitä.

Sinun "mielenkiitoinen yksityiskohta" liittyy imettämiseen ja siinä tutkimusjoukossa pääosa on "people of color". Tummaihoiset tarvitsevat D-vitamiinia jopa 10 kertaa enemmän kuin kalpeat ihmiset, ollessaan sellaisella auringon heikon säteilyn alueella jossa kalpeiden ihmisen iho valmistaa sitä heille riittävästi.

Niin, mikä/paljonko on kokovartaloaltistus? Auringonottajalla tehollisesti altustuva pinta-ala on luokkaa 20% (siis ilman UV suojaläträystä). Ja edelleenkin on niin että ihan joka päivä aurinko ei paista kirkkaalta taivaalta.

Lähtökohtaisesti UVB käyttäytyy pilvi sekä "open shadow" -tilanteissa kuin näkyvä valo. "Open shadow" eli auringon suoralta säteilyltä varjossa oleva alue, josta kuitenkin näykyy taivas omaa SPF arvon noin 8. Pilviä on monenlaisia, ja eri korkeudella, mutta silloin kun pilvi on tiellä, eli valo/varjo -kohtia ei voi silmämäärin erottaa, niin SFP on 8 tai enemmän tai monta kertaa enemmän. Se mikä vaikuttaa UV säteilyn määrään on DU (Dobson Unit) joka kuvaa otsonikerroksen paksuutta, sen valo läpäisee kepeästi mutta se säätää tehokkasti UV aluetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole nähnyt minkään terveysviranomaisen ilmoittamaa suurempaa turvalliseksi luultua annosta kuin 100 µg/vrk. Ja siis suositukset ovat luokaa 1/4 siitä.

Sinun "mielenkiitoinen yksityiskohta" liittyy imettämiseen ja siinä tutkimusjoukossa pääosa on "people of color". Tummaihoiset tarvitsevat D-vitamiinia jopa 10 kertaa enemmän kuin kalpeat ihmiset, ollessaan sellaisella auringon heikon säteilyn alueella jossa kalpeiden ihmisen iho valmistaa sitä heille riittävästi.

Niin, mikä/paljonko on kokovartaloaltistus? Auringonottajalla tehollisesti altustuva pinta-ala on luokkaa 20% (siis ilman UV suojaläträystä). Ja edelleenkin on niin että ihan joka päivä aurinko ei paista kirkkaalta taivaalta.

Lähtökohtaisesti UVB käyttäytyy pilvi sekä "open shadow" -tilanteissa kuin näkyvä valo. "Open shadow" eli auringon suoralta säteilyltä varjossa oleva alue, josta kuitenkin näykyy taivas omaa SPF arvon noin 8. Pilviä on monenlaisia, ja eri korkeudella, mutta silloin kun pilvi on tiellä, eli valo/varjo -kohtia ei voi silmämäärin erottaa, niin SFP on 8 tai enemmän tai monta kertaa enemmän. Se mikä vaikuttaa UV säteilyn määrään on DU (Dobson Unit) joka kuvaa otsonikerroksen paksuutta, sen valo läpäisee kepeästi mutta se säätää tehokkasti UV aluetta.

"Sinun "mielenkiitoinen yksityiskohta" liittyy imettämiseen ja siinä tutkimusjoukossa pääosa on "people of color"."

Olet oikeassa, valitettavaa on se, että tuo tutkimus mikä tuohon oli liitetty oli eri kuin se, minkä luulin sen olevan. Olen nähnyt tutkimuksen jossa tutkittaville annettiin tietty annos D-vitamiinia päivässä ja tietyn ajan jälkeen selvitettiin, paljonko tasot verestä mitattuna oli. Tulokset kertoivat että saavuttaakseen saman tason kuin luontainen Suomen kesällä saatava taso veressä olisi, oli päiväannos suuruusluokkaa 150 - 200 milligrammaa.

Valitettavasti en löytänyt tuota tutkimusta pienellä etsimisellä. Sellainen on kuitenkin olemassa.

"Tummaihoiset tarvitsevat D-vitamiinia jopa 10 kertaa enemmän kuin kalpeat ihmiset,"

Tummaihoiset tarvitsevat ihan saman määrän D-vitamiinia kuin valkoihoisetkin.

Jos tuo D-vitamiini valmistetaan auringon UV säteilystä, tarvittavan UV:n määrä on varmaankin suurempi.

"Niin, mikä/paljonko on kokovartaloaltistus?"

Olisiko loogisesti ajateltuna, 100% ihoaltistus?

"Auringonottajalla tehollisesti altustuva pinta-ala on luokkaa 20% (siis ilman UV suojaläträystä)."

Olen joskus laskenut absointipinta-alan ihmiselle joka on pukeutunut t-paitaan ja shortseihin, mutta en auringonottajan absobointipinta-alaa.

Uskallan kuitenkin väittää että hihasta ravistamasi 20% on merkittävästi alakanttiin, sillä selällään makaava auringonottaja ei sulje UV säteilyltä absorbointipinta-alaa pois kuin vajaan puolet, eli auringonottajan absobointipinta on ilman uimahousuja/bikineitä luokkaa 60% ja huomioimalla edellä mainittu vaatetus, ollaan suuruusluokassa 50%.

"Ja edelleenkin on niin että ihan joka päivä aurinko ei paista kirkkaalta taivaalta."

Joka päivä ei tarvitse saada maksimiannosta 100% absorotio pinta-alalla. Kalsidiolin (veressä oleva D-vitamiini) puoliintumisaika on elimistössä 3 - 4 viikkoa. Sen lisäksi pätee edelleenkin, että pilvisyys ei blokkaa UV-säteilyä siinä määrin mitä maallikko kuvittelee.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste

Tällä hetkellä taivas on täysin pilvessä ja sateenuhka roikkuu ilmassa. Luulisi että UV olisi kadonnut kokonaan, mutta ilmatieteenlaitoksen mukaan sitä tulee edelleenkin arvolla 2. Kun aurinko paistoi klo 13 pilvettömältä taivaalta, ilmatieteen laitos sai mittaustulokseksi 2,8.

"Lähtökohtaisesti UVB käyttäytyy pilvi sekä "open shadow" -tilanteissa kuin näkyvä valo. "

Aivan totta. UVB siroaa maanpinnalle, aivan kuten valokin. Jos pilvi tulee väliin, UVB heijastuu osittain takaisin ylempiin ilmakehän osiin josta se heijastuu takaisin kohti maanpintaa ja lopulta siroaa maanpinnalle tasaisesti. Sen vuoksi sen pilven vaikutus ei ole niin dramaattinen kuin koetat esittää.

https://www.stuk.fi/documents/12547/494524/ultravioletti-ja-lasersateily-kirja-luku-6.pdf/3cd34067-ca10-4ce2-b1d7-0304c11caf62

""Open shadow" eli auringon suoralta säteilyltä varjossa oleva alue, josta kuitenkin näykyy taivas omaa SPF arvon noin 8. Pilviä on monenlaisia, ja eri korkeudella, mutta silloin kun pilvi on tiellä, eli valo/varjo -kohtia ei voi silmämäärin erottaa, niin SFP on 8 tai enemmän tai monta kertaa enemmän. Se mikä vaikuttaa UV säteilyn määrään on DU (Dobson Unit) joka kuvaa otsonikerroksen paksuutta, sen valo läpäisee kepeästi mutta se säätää tehokkasti UV aluetta.""

Kyllä kyllä, mutta mitä yritit tässä nyt kertoa? Faktaa on se, että otsonikerros sekä pilvisyys vaikuttavat maanpinnalle tulevan UVB säteilyn määrään, mutta kun ainakin minä asun Suomessa, on minulle oleellisempaa se tieto että elimistöni saa UVB säteilyä luontaisella tavalla vain huhti-elokuun välisellä ajalla.

Muuna aikana joudun ottamaan sen joko keinotekoisesti, käymällä solariumissa. Tai sitten kiertämällä ongelma, ottamalla suoraan D-vitamiini 250 mikrogrammaa / vrk, kuten luontokin asian hoitaisi, sillä erotuksella että kolesterolisynteesi jää välistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sinun "mielenkiitoinen yksityiskohta" liittyy imettämiseen ja siinä tutkimusjoukossa pääosa on "people of color"."

Olet oikeassa, valitettavaa on se, että tuo tutkimus mikä tuohon oli liitetty oli eri kuin se, minkä luulin sen olevan. Olen nähnyt tutkimuksen jossa tutkittaville annettiin tietty annos D-vitamiinia päivässä ja tietyn ajan jälkeen selvitettiin, paljonko tasot verestä mitattuna oli. Tulokset kertoivat että saavuttaakseen saman tason kuin luontainen Suomen kesällä saatava taso veressä olisi, oli päiväannos suuruusluokkaa 150 - 200 milligrammaa.

Valitettavasti en löytänyt tuota tutkimusta pienellä etsimisellä. Sellainen on kuitenkin olemassa.

"Tummaihoiset tarvitsevat D-vitamiinia jopa 10 kertaa enemmän kuin kalpeat ihmiset,"

Tummaihoiset tarvitsevat ihan saman määrän D-vitamiinia kuin valkoihoisetkin.

Jos tuo D-vitamiini valmistetaan auringon UV säteilystä, tarvittavan UV:n määrä on varmaankin suurempi.

"Niin, mikä/paljonko on kokovartaloaltistus?"

Olisiko loogisesti ajateltuna, 100% ihoaltistus?

"Auringonottajalla tehollisesti altustuva pinta-ala on luokkaa 20% (siis ilman UV suojaläträystä)."

Olen joskus laskenut absointipinta-alan ihmiselle joka on pukeutunut t-paitaan ja shortseihin, mutta en auringonottajan absobointipinta-alaa.

Uskallan kuitenkin väittää että hihasta ravistamasi 20% on merkittävästi alakanttiin, sillä selällään makaava auringonottaja ei sulje UV säteilyltä absorbointipinta-alaa pois kuin vajaan puolet, eli auringonottajan absobointipinta on ilman uimahousuja/bikineitä luokkaa 60% ja huomioimalla edellä mainittu vaatetus, ollaan suuruusluokassa 50%.

"Ja edelleenkin on niin että ihan joka päivä aurinko ei paista kirkkaalta taivaalta."

Joka päivä ei tarvitse saada maksimiannosta 100% absorotio pinta-alalla. Kalsidiolin (veressä oleva D-vitamiini) puoliintumisaika on elimistössä 3 - 4 viikkoa. Sen lisäksi pätee edelleenkin, että pilvisyys ei blokkaa UV-säteilyä siinä määrin mitä maallikko kuvittelee.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste

Tällä hetkellä taivas on täysin pilvessä ja sateenuhka roikkuu ilmassa. Luulisi että UV olisi kadonnut kokonaan, mutta ilmatieteenlaitoksen mukaan sitä tulee edelleenkin arvolla 2. Kun aurinko paistoi klo 13 pilvettömältä taivaalta, ilmatieteen laitos sai mittaustulokseksi 2,8.

"Lähtökohtaisesti UVB käyttäytyy pilvi sekä "open shadow" -tilanteissa kuin näkyvä valo. "

Aivan totta. UVB siroaa maanpinnalle, aivan kuten valokin. Jos pilvi tulee väliin, UVB heijastuu osittain takaisin ylempiin ilmakehän osiin josta se heijastuu takaisin kohti maanpintaa ja lopulta siroaa maanpinnalle tasaisesti. Sen vuoksi sen pilven vaikutus ei ole niin dramaattinen kuin koetat esittää.

https://www.stuk.fi/documents/12547/494524/ultravioletti-ja-lasersateily-kirja-luku-6.pdf/3cd34067-ca10-4ce2-b1d7-0304c11caf62

""Open shadow" eli auringon suoralta säteilyltä varjossa oleva alue, josta kuitenkin näykyy taivas omaa SPF arvon noin 8. Pilviä on monenlaisia, ja eri korkeudella, mutta silloin kun pilvi on tiellä, eli valo/varjo -kohtia ei voi silmämäärin erottaa, niin SFP on 8 tai enemmän tai monta kertaa enemmän. Se mikä vaikuttaa UV säteilyn määrään on DU (Dobson Unit) joka kuvaa otsonikerroksen paksuutta, sen valo läpäisee kepeästi mutta se säätää tehokkasti UV aluetta.""

Kyllä kyllä, mutta mitä yritit tässä nyt kertoa? Faktaa on se, että otsonikerros sekä pilvisyys vaikuttavat maanpinnalle tulevan UVB säteilyn määrään, mutta kun ainakin minä asun Suomessa, on minulle oleellisempaa se tieto että elimistöni saa UVB säteilyä luontaisella tavalla vain huhti-elokuun välisellä ajalla.

Muuna aikana joudun ottamaan sen joko keinotekoisesti, käymällä solariumissa. Tai sitten kiertämällä ongelma, ottamalla suoraan D-vitamiini 250 mikrogrammaa / vrk, kuten luontokin asian hoitaisi, sillä erotuksella että kolesterolisynteesi jää välistä.

Auringonotto ei tuota massiivisia d vitamiinimääriä joka päivä, vaikka voisi ottaa aurinkoa joka päivä, vaaleaihoinen tulee 15 minuutissa punanahkaksi ja parantelee sitä viikon ajan, ja sitten kun taas muistaa miten ruskettua niin rusketus alkaa alentamaan altistusta.

Täällä: 'Vitamin D and your health: Breaking old rules, raising new hopes; Harvard University' lisävalmisteista mainitaan että: "Myrkytyksen aikaansaaminen vaatii kuitenkin suuria yliannostuksia, ja jopa 2000 IU: n päiväannoksia pidetään turvallisina."

2000 IU d vitamiinia on 2000 * 0.025 = 50 µg.

Tuota suurempaa turvallikseksi luuultua vuorokausimäärää en ole nähnut missään luotetussa lähteessä.

• Anonyymi

Hyvä dietti:
      1 purkki hernekeittoa
      vettä

1 teelusikallinen hernesoppa purkista kattilaan ja lisää 5 litraa vettä.
      Siinä hyvää keittoa muutamaksi päiväksi illoin ja aamuin.

• Anonyymi

Vähäänpä olet tyytyväinen.

• Anonyymi

Jos olis vaan sellanen piikki minkä vois tökätä läskikohtaan ja se kaikki ihra valuisi pois. Oi että olis ihanaa.

• Sen nimi on rasvaimu. 10 k€ pääsee alkuun.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      40
      3061
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      4
      1861
    3. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      126
      1676
    4. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      310
      1665
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      62
      1204
    6. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      73
      1155
    7. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1143
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      135
      1117
    9. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      70
      1050
    10. Koetko koskaan kohdanneesi

oikean ihmisen väärään aikaan tai väärässä paikassa?
      Ikävä
      41
      917
    Aihe