Nykyisin Kontiolahdella asuva kristitty Liisa Tallgrén teki elämäntyönsä pääkaupunkiseudulla huumenuorten parissa. Hän ja hänen edesmennyt miehensä Jussi aloittivat työn, jota nyt jatketaan maamme lukuisissa huumekodeissa ja Helsingin Diakonissalaitoksella. Häntä voi siis hyvin kutsua suomalaisen huumehoitojärjestelmän merkittävimmäksi rakentajaksi.
Mitä ateistit ovat tehneet?
https://yle.fi/uutiset/3-7047916
Mitä ateistit ovat tehneet huumeongelman vähentämiseksi?
49
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olen hävittänyt niitä polttamalla.
- Anonyymi
Minä olen yrittänyt poistaa ne juomalla. Ei niitä voi loputtomasti riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen yrittänyt poistaa ne juomalla. Ei niitä voi loputtomasti riittää.
Olen juonut jo oman osani.
Jätin alkoholin vähentämisen muiden hommaksi.
Tupakan tuhopolttoon en osallistu.
- Anonyymi
Ja jälleen kerran aloitus, joka ei liity millään tavalla ateismiin. Nämä uskovien säälittävät yritykset mustamaalata ja demonisoida ateisteja käyvät koko ajan säälittävimmiksi ja typerimmiksi.
Ateistiset tiedemiehet ovat kehittäneet koronarokotteita. Mitä kristityt ovat tehneet? Levittäneet ääliömäisiä valheita siitä että G5-tekniikka muka levittäisi koronaa ja että koronarokotteen tarkoitus olisi muka istuttaa ihmisiin mikrosiru eli pedon merkki. Täydellistä ääliömäistä idioottimaisuutta, mutta sitähän se kristinusko on.- Anonyymi
"Ateistiset tiedemiehet ovat kehittäneet koronarokotteita".
Jotka ovat yhtä epävarmoja teholtaan, kuin säätiedotus jota ennustetaan lehtiin kolmea eri mallilla, että edes jokin sattuisi arvalla kohti. Kuka turvaa Jeesukseen Kristukseen ja Jumalaan ei edes tarvitse mitään korona rokotetta, koska Jumala pitää huolen omistaan. Ottakoon ken haluaa rokotteen, sille kenelle korona on tehty kohtaloksi, se tulee sille vaikka kuinka suojautuisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ateistiset tiedemiehet ovat kehittäneet koronarokotteita".
Jotka ovat yhtä epävarmoja teholtaan, kuin säätiedotus jota ennustetaan lehtiin kolmea eri mallilla, että edes jokin sattuisi arvalla kohti. Kuka turvaa Jeesukseen Kristukseen ja Jumalaan ei edes tarvitse mitään korona rokotetta, koska Jumala pitää huolen omistaan. Ottakoon ken haluaa rokotteen, sille kenelle korona on tehty kohtaloksi, se tulee sille vaikka kuinka suojautuisi.Ja sinä olet varmaan hutkimuksen eturintamassa...
Kiva kun vaivauduit tänne...
- Anonyymi
Olen vaihtanut ruiskujen sisällöt bensiiniin ja huumeiden käyttö on vähentynyt kerta heitolla.
- Anonyymi
Elimme käyttääksemme ja käytimme elääksemme. Yksinkertaisesti sanottuna addikti on mies tai nainen, jonka elämää huumeet hallitsevat. Olemme ihmisiä, jotka kärsivät parantumattomasta ja pahenevasta sairaudesta, jonka lopputulos on aina sama: vankilat, laitokset ja kuolema.
- Anonyymi
Älä vaihda puheenaihetta.
Esom. Psykopatiasta ei ollut aloituksessa kyse. - Anonyymi
Ei huumeidenkäytö mitään sairautta ole vaan tapa.
- Anonyymi
Yhtä hyvin ja samalla perusteella kavaltelevan kravattikaulaisen rötösherran tavat voitaisiin tulkita sairaudeksi.
Tosiasiassa huumeidenkäyttö ei ole mitään muuta kuin opittu tapa.
- Anonyymi
Ateisti on tyytyväinen mitä enemmän
pää on sekaisin nuorella ,niin sitä suurempi
mahdollisuus ate viinamiehellä päästä tuhnuttaan.- Anonyymi
Eikös alkoholistien ongelma ole kainous, ovat ujoja ja arkoja.
- Anonyymi
No voihan hui!
Opettele ensin ajattelemaan, ehkä kirjoitteleminen onnistuu sitten, tai sitten ei sekään...
Avaaja:
Viestisi mukaan ei kristitytkään ole tehneet mitään huumeongelman vähentämiseksi. Artikkelissa puhutaan vain yhdestä pariskunnasta. ;)
Myös moni ateisti on myös lahjoittanut joko aikaansa tai muuten resursseja hyväntekeväisyyteen ja ihmisten auttamiseksi.- Anonyymi
Jotkut ateistit lienevät yrittäneet käyttää kaikki huumeet itse niin ettei niitä riitä (muille) narkomaanelle.
Heheh, tuliko freudilainen lipsahdus? Muille = ei-ateisteille eli teisteille = narkomaaneille. Narkomaanit ovat siis teistejä.
- Anonyymi
Friendlyatheist kirjoitti:
Heheh, tuliko freudilainen lipsahdus? Muille = ei-ateisteille eli teisteille = narkomaaneille. Narkomaanit ovat siis teistejä.
Joku ateisti sanoi kokeilleensa jopa Jumalaa palstalla,
Jeesus on siis huumeista pahin tai luumut.
ja musta vana jää tarvittaessa taakse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku ateisti sanoi kokeilleensa jopa Jumalaa palstalla,
Jeesus on siis huumeista pahin tai luumut.
ja musta vana jää tarvittaessa taakse.Palstan.Luterilainen.hiennostelijakin sanoi taantuneensa läähekörtiksi
- Anonyymi
Ateismi on vain negatiivinen kannanotto kysymykseen jumalien olemassaolosta.
- Anonyymi
Kyllä se oikeesti on monille puute jumaluskosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se oikeesti on monille puute jumaluskosta.
Joo, minulla on tosi paha puute uskoa Allahiin ja Brahmaan.
Kumma kyllä kristittyjä vaivaa ihan sama puutostila. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, minulla on tosi paha puute uskoa Allahiin ja Brahmaan.
Kumma kyllä kristittyjä vaivaa ihan sama puutostila.Kyllä se virallisesti on monille ateisteille jumaluskon puute.
Moni ateisti on täälläkin toistuvasti vakuuttanut.
- Anonyymi
Raamattu on paras todiste että ihmiset ovat kärsineet vakavista päihdeongelmista jo sen kirjoittamisen aikaan.
Viini, höpöheinä, sienet ja unikkosiemenmaito selittää täysin kaikki Raamatun ilmetykset ja ihmeet. - Anonyymi
Kristityillä on varsin tekopyhä suhtautuminen päihteisiin.
Muslimit sentään ovat aidosti absolutisteja. Kristittyjen pyhimpään sakramenttiin ehtoolliseen taas kuuluu oleellisena osana päihteiden nauttiminen.- Anonyymi
Eräs tuttava kertoi, kun oli tavannut baareissa somaleita, ja oli kysellyt heiltä noista alkoholihommista, niin somalit oli sanoneet, että että yöllä saa juoda, koska Allah ei silloin näe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräs tuttava kertoi, kun oli tavannut baareissa somaleita, ja oli kysellyt heiltä noista alkoholihommista, niin somalit oli sanoneet, että että yöllä saa juoda, koska Allah ei silloin näe.
Toivottavasti et pidä itseäsi rehellisenä ja.... ymmärtäväisenä....
"Mitä ateistit ovat tehneet huumeongelman vähentämiseksi?"
Olen menetellyt niin, etten käytä niitä ollenkaan.
En juo myöskään kirkkoviintä, jotta uskovaisille jää enemmän Jeesuksen verta ehtoolliskekkereille.- Anonyymi
Kuitenkin olet niin krapulaisen oloinen.
Esimerkiksi luulet usein olevasi humoristi. Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin olet niin krapulaisen oloinen.
Esimerkiksi luulet usein olevasi humoristi.Sinussa ei ilmene rakkaususkonnon rakkautta vähääkään. Se ominaisuus on teikäläisiltä kadoksissa Jumalanne tapaan täydellisesti.
Minä en laske leikkiä uskovaisista koskaan, sillä he ovat sairaita, eikä kipeälle ihmiselle voi nauraa ainakaan humoristisesti.
- Anonyymi
Kristityt perustivat maamme ensimmäiset koulut varhaisista katedraalikouluista yliopistoihin saakka.
Kristityt toivat Suomeen kaupunkirakentamisen ja opettivat rakennuspiirustusten ja kirjallisten suunnitelmien tekemisen merkittävien rakennusten toteuttamiseksi.
Kristinuskon myötä vaatteiden valmistuksessa siirryttiin kaavojen käyttöön.
Suomen kirjakieli syntyi tunnustuksellisen uskovan Mikael Agricolan työn tuloksena.
Lukutaitoa opetettiin Suomen kansalle vuosisatojen ajan kirkon toimesta. Se mahdollisti myöhemmin suurten massojen poliittisen osallistumisen.
Kristillinen diakonissalaitos aloitti sairaanhoidon koulutuksen Suomessa 1800-luvulla.
Kristillinen raittiusliike kasvoi 1800-luvulla voimatekijäksi. 1900-luvulla hengellinen AA-liike nousi merkittävimmäksi alkoholistien auttajaksi. Rappioalkoholistien parissa elämäntyönsä tehnyt Veikko Hursti kehitti auttamisjärjestelmän kaikkein vaikeimmassa asemassa oleville.
Sosiaaliturvajärjestelmät kehittyivät luterilaisen köyhäinhoidon ja muiden kristillisten auttamisjärjestelmien pohjalta.
Miksi minusta näyttää siltä etteivät ateistit ole tehneet mitään minkään hyväksi?- Anonyymi
Koska sinulla on Jeesus silmälasit päässä.
- Anonyymi
Koska kaikkien oli PAKKO kuulua kirkkoon ankarien rangaistuksien uhalla, niin on toki helppoa väittää että kaikki menneet hyvätkin tapahtumat olivat muka ainoastaan kristittyjen ansiota.
Historiasta tiedämme kuitenkin valitettavan hyvin, että sinä aikana kun kristinuskolla oli ehdoton täydellinen ideologinen hegemonia Euroopassa ainakin 1500 vuotta, ei mistään ihmisoikeuksista ollut tietoakaan. Ei ollut uskonnonvapautta, ei sananvapautta, ei tasa-arvoa, ei tieteellisen tutkimuksen vapautta. Äärimmäisen julma kiduttaminen ja kuolemanrangaistukset olivat arkipäivää kaikkialla.
Kaikki nuo humaanit arvot saatiin yhteiskuntaan vasta kun kristinuskon verinen pakkovalta alkoi pikku hiljaa murentua ja siltikin kirkko ja kristityt vastustivat niiden toteutumista viimeiseen asti. Täällä Suomessakin kristityt vastustivat kaikkea uskonnonvapautta vuosisatojen ajan ehdottoman jyrkästi ja kaikkien oli PAKKO kuulua kirkkoon ankarien rangaistuksien uhalla vielä minun isoisäni elinaikana. Ei tämä fakta millään seliselillä miksikään muutu.
Lukemistakin opetettiin kansalle vain siksi jotta nämä voitiin pakottaa lukemaan katekismusta ja raamattua ja virsikirjaa ja opettelemaan ulkoa kristinuskon typeryyksiä, mitä sitten kuulusteltiin pakollisissa nöyryyttävissä lukukinkreissä. Epäonnistuneet joutuivat jalkapuihin istumaan tai muihin nöyryytyksiin. Mikään ei kuvastakaan kristinuskoa paremmin kuin jalkapuut, jotka olivat aiemmin pakollist joka ikisen kirkon pihajja ja myös koko ajan ahkerassa käytössä.
Todellisuudessahan tässäkään maassa ei ole tapahtunut varmaan yhtään ainoaa parannusta lakeihin, ihmisoikeuksiin ja vapauksiin ilman että kirkko ja kristityt olisivat niitä vastustaneet. Humaanit arvot on saatu yhteiskuntaan kirkon ja kristittyjen vastustuksesta huolimatta, eikä tippaakaan heidän ansiostaan. Yhteiskunnalliset muutokset ja ulkoinen paine on pakottanut kirkonkin muuttamaan näkemyksiään, joita se sitten tekopyhästi on alkanutkin väittää muka omiksi aikaansaannoksikseen. Siis asioita joita kirkko oli vuosisatojen ajan kiivaasti vastustanut.
http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/2011/10/02/oliko-kirkko-hyvinvointivaltion-ja-tasa-arvon-luoja/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska kaikkien oli PAKKO kuulua kirkkoon ankarien rangaistuksien uhalla, niin on toki helppoa väittää että kaikki menneet hyvätkin tapahtumat olivat muka ainoastaan kristittyjen ansiota.
Historiasta tiedämme kuitenkin valitettavan hyvin, että sinä aikana kun kristinuskolla oli ehdoton täydellinen ideologinen hegemonia Euroopassa ainakin 1500 vuotta, ei mistään ihmisoikeuksista ollut tietoakaan. Ei ollut uskonnonvapautta, ei sananvapautta, ei tasa-arvoa, ei tieteellisen tutkimuksen vapautta. Äärimmäisen julma kiduttaminen ja kuolemanrangaistukset olivat arkipäivää kaikkialla.
Kaikki nuo humaanit arvot saatiin yhteiskuntaan vasta kun kristinuskon verinen pakkovalta alkoi pikku hiljaa murentua ja siltikin kirkko ja kristityt vastustivat niiden toteutumista viimeiseen asti. Täällä Suomessakin kristityt vastustivat kaikkea uskonnonvapautta vuosisatojen ajan ehdottoman jyrkästi ja kaikkien oli PAKKO kuulua kirkkoon ankarien rangaistuksien uhalla vielä minun isoisäni elinaikana. Ei tämä fakta millään seliselillä miksikään muutu.
Lukemistakin opetettiin kansalle vain siksi jotta nämä voitiin pakottaa lukemaan katekismusta ja raamattua ja virsikirjaa ja opettelemaan ulkoa kristinuskon typeryyksiä, mitä sitten kuulusteltiin pakollisissa nöyryyttävissä lukukinkreissä. Epäonnistuneet joutuivat jalkapuihin istumaan tai muihin nöyryytyksiin. Mikään ei kuvastakaan kristinuskoa paremmin kuin jalkapuut, jotka olivat aiemmin pakollist joka ikisen kirkon pihajja ja myös koko ajan ahkerassa käytössä.
Todellisuudessahan tässäkään maassa ei ole tapahtunut varmaan yhtään ainoaa parannusta lakeihin, ihmisoikeuksiin ja vapauksiin ilman että kirkko ja kristityt olisivat niitä vastustaneet. Humaanit arvot on saatu yhteiskuntaan kirkon ja kristittyjen vastustuksesta huolimatta, eikä tippaakaan heidän ansiostaan. Yhteiskunnalliset muutokset ja ulkoinen paine on pakottanut kirkonkin muuttamaan näkemyksiään, joita se sitten tekopyhästi on alkanutkin väittää muka omiksi aikaansaannoksikseen. Siis asioita joita kirkko oli vuosisatojen ajan kiivaasti vastustanut.
http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/2011/10/02/oliko-kirkko-hyvinvointivaltion-ja-tasa-arvon-luoja/Kristinopin osaamisen pakko on aikapaljon eri asia kuin uskomisen pakko. Raamattu itse puhuu jatkuvasta luopumuksesta. Jeesus sanoo jopa niin että epäilee ettei kukaan usko kun hän tulee takaisin:
<<<kun Ihmisen Poika tulee, löytääkö hän uskoa maan päältä? (Luukas 18)>>>
Kristinoppi on lisäksi hyvin armollinen. Ryöväri armahdetaan ristillä ilman yhtään hyvää tekoa ja tuhlaajapoika saa isältään anteeksi kun vain palaa kotiinsa. Voidaan sanoa että kristinoppi on ankara vain uskoville. Vai miten muuten tämän alla olevan voi tulkita?
<<<Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. 11
Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. 12
Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.’ Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!’
»Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.» (Luukas 18)>>>
Täytyy myös muistaa ettei Suomi ollut edes itsenäinen ennen vuotta 1917. Ja suurissa maissa uskontoja oli useita. Ei vain yhtä "pakkouskontoa". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/2011/10/02/oliko-kirkko-hyvinvointivaltion-ja-tasa-arvon-luoja/Kerro minkä maan lainsäädäntöä tuo kirkkoonkuulumisen PAKKO oli? Ja minä vuosina se oli voimassa?
- Anonyymi
Kerro ihmeessä mitä arkkitehtuuria ja yliopistojen osaamista kristityt tänä päivänä tekee.
Minun nähdäkseni kristityt haalii maailman ääristä pelastettavia sosiaalihuollon piiriin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro ihmeessä mitä arkkitehtuuria ja yliopistojen osaamista kristityt tänä päivänä tekee.
Minun nähdäkseni kristityt haalii maailman ääristä pelastettavia sosiaalihuollon piiriin.<<<Kerro ihmeessä mitä arkkitehtuuria ja yliopistojen osaamista kristityt tänä päivänä tekee.>>>
Usko on läsnä yliopistoilla varsin paljon. Areiopagi kirjoitti asiasta näin:
<<<Yliopistot julkisorganisaatioina saatetaan mieltää uskonnosta vapaiksi vyöhykkeiksi, joissa uskonnosta tai maailmankatsomuksellisista asioista tai teemoista ei ole soveliasta tai aiheellista puhua. Uskonnollisuus kuitenkin näkyy yliopistoilla yllättävän paljon, erilaisina tiloina ja ihmisten toimintana. Yliopistoilla on esimerkiksi kappeleita, rukoushuoneita tai hiljaisia huoneita, joissa uskontoa harjoitetaan.
Tällaiset kappelit mielletään yliopiston ”omiksi kirkoiksi” tai ”hiljentymistiloiksi” (esimerkiksi Oulun yliopiston kappeli). Tällaisia tiloja koetaan tarvittavan ja niitä rakennetaan uusiinkin yliopistorakennuksiin. Muun muassa vuonna 2003 valmistuneessa Tampereen yliopiston Pinni B -rakennuksessa on näyttävä kappeli eri uskonnollisiin tilaisuuksiin ja tarpeisiin.
Yliopistojen tiloissa myös työskentelee henkilöitä — opiskelijoita, tutkija-opettajia ja muita työntekijöitä — joilla on uskonnollisia vakaumuksia tai joille maailmankatsomukselliset aiheet ovat tärkeitä. Näkyvimmin uskonnollisia henkilöitä yliopistoilla ovat yliopistopapit. He ovat yliopistojen arkipäiväisiä toimijoita, osa ”hyvinvointiammattilaisten verkostoa”, joka tukee ja neuvoo opiskelijoita, mutta myös yliopiston työntekijöitä antaen esimerkiksi työnohjausta. He myös toimivat tukena vaikkapa jonkun yliopistolaisen kuoltua äkillisesti (esimerkiksi Espoossa).>>>
https://www.areiopagi.fi/2020/07/miksi-yliopistolla-on-kappeli-ja-muita-keskusteluja-tieteen-ja-uskonnon-rajoista-tieteenteon-pyhakoissa/
<<<Minun nähdäkseni kristityt haalii maailman ääristä pelastettavia sosiaalihuollon piiriin.>>>
Kaikkein holtittominta maahanmuuttopolitiikka ovat tehneet vasemmisto-vihreät poliitikot ja heidän keskuudessaan ateismi on yleisintä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro minkä maan lainsäädäntöä tuo kirkkoonkuulumisen PAKKO oli? Ja minä vuosina se oli voimassa?
Riittää kun tietää että kristinusko tuli tänne noin 1000 vuotta sitten ja että laki uskonnonvapaudesta saatiin 1923.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riittää kun tietää että kristinusko tuli tänne noin 1000 vuotta sitten ja että laki uskonnonvapaudesta saatiin 1923.
Kristitty kirjailija Lactantius puolusti uskonnonvapautta jo 300-luvulla.
Suomen alueella asui menneinä vuosisatoina kristittyjen lisäksi juutalaisia ja tataareita (ja myös pakanallisia tapoja säilyi paljon. Tärkeintä oli vain että pakanallinen ihmisten uhraaminen lopetettiin) joten mitenkään kirjaimellisesti kieltoja ei ole noudatettu eikä ihmisiä ole pakotettu uskomaan. Sitä on varmasti auttanut Jeesuksen opetukset joiden mukaan ihmiset ovat luonnostaan luopumuksen tilassa:
<<<jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: ’Siirry täältä tuonne’, ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta. (Matt 17:20)>>>
https://uusitie.com/10-yleista-myyttia-kristinuskosta/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/2011/10/02/oliko-kirkko-hyvinvointivaltion-ja-tasa-arvon-luoja/Vapaa-ajattelijajärjestö on viher-vasemmistolaisten äärijärjestö joka ei uskalla nousta systemaattisesti vastustamaan islamin uskoa - vaan pysyttelee suurimmaksi osaksi vain omalla mukavuusalueellaan - kristinuskon haukkumisessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristitty kirjailija Lactantius puolusti uskonnonvapautta jo 300-luvulla.
Suomen alueella asui menneinä vuosisatoina kristittyjen lisäksi juutalaisia ja tataareita (ja myös pakanallisia tapoja säilyi paljon. Tärkeintä oli vain että pakanallinen ihmisten uhraaminen lopetettiin) joten mitenkään kirjaimellisesti kieltoja ei ole noudatettu eikä ihmisiä ole pakotettu uskomaan. Sitä on varmasti auttanut Jeesuksen opetukset joiden mukaan ihmiset ovat luonnostaan luopumuksen tilassa:
<<<jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: ’Siirry täältä tuonne’, ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta. (Matt 17:20)>>>
https://uusitie.com/10-yleista-myyttia-kristinuskosta/"Suomen kuuluessa Ruotsiin oli maassa voimassa uskontopakko vuodesta 1634 alkaen. Kaikkien oli kuuluttava luterilaiseen kirkkoon tai lähdettävä maasta. Poikkeuksena Karjalan ortodokseilla oli rajoitettu uskonnonvapaus, vaikkakin aluetta kohtasi luterilaistaminen ja ortodoksien joukkopako 1600-luvulla. Anglikaaniseen tai reformoituun kirkkoon kuuluminen oli mahdollista ulkomaalaisille vuodesta 1741 alkaen. Maahanmuuttajat saivat harjoittaa muitakin kristillisiä uskontoja vuodesta 1781; vapaus koski Ruotsiin muuttaneita ja heidän jälkeläisiään. Evankelis-luterilaisesta kirkosta eroaminen tai vaihtaminen toiseen uskontoon ei ollut mahdollista."
"Vuonna 1889 tuli voimaan eriuskolaislaki, joka salli eroamisen luterilaisesta kirkosta, jos samalla liittyi toiseen protestanttiseen ryhmään. Tämä koski metodisteihin ja baptisteihin siirtyviä. Siirtyminen oli mahdollista 21 vuotta täyttäneille, jotka olivat ensin saaneet luterilaista opetusta. Harkinta-aika oli kaksi kuukautta. Kirkosta eroaminen ja jääminen uskontokuntien ulkopuolelle ei ollut mahdollista. Ei myöskään ollut sallittua kääntyä ortodoksiksi tai roomalaiskatoliseksi."
Ote kirkkoherra kirkkoherra Anders Chydeniuksen uskonnonvapausmuistiosta:
"vakuuttaisi kaikille maahan tuleville muukalaisille täydellisen omantunnonvapauden heille itselleen, heidän lapsilleen ja jälkeläisilleen ja että he saisivat esteettömästi, hiljaisesti ja tuottamatta pahennusta meidän kotimaisille seurakunnillemme, harjoittaa omaa jumalanpalvelustansa, kuitenkin mitä vakavimmalla ehdolla, etteivät he salaa eivätkä julkisesti koeta vietellä ketään luopumaan puhtaasta evankelis-luterilaisesta opista, kaiken omaisuutensa takavarikoimisen ja elinkautisen maanpakolaisuuden uhalla, samoin kuin myöskin, ettei kukaan vieraaseen uskontokuntaan kuuluva ole voiva valtakunnan perustuslain mukaan siellä hoitaa mitään korkeampaa tai alempaa virkaa."
Ja kaikkia näitä lakeja ja määräyksiä on kyllä noudatettu erittäin pikkutarkan kirjaimellisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomen kuuluessa Ruotsiin oli maassa voimassa uskontopakko vuodesta 1634 alkaen. Kaikkien oli kuuluttava luterilaiseen kirkkoon tai lähdettävä maasta. Poikkeuksena Karjalan ortodokseilla oli rajoitettu uskonnonvapaus, vaikkakin aluetta kohtasi luterilaistaminen ja ortodoksien joukkopako 1600-luvulla. Anglikaaniseen tai reformoituun kirkkoon kuuluminen oli mahdollista ulkomaalaisille vuodesta 1741 alkaen. Maahanmuuttajat saivat harjoittaa muitakin kristillisiä uskontoja vuodesta 1781; vapaus koski Ruotsiin muuttaneita ja heidän jälkeläisiään. Evankelis-luterilaisesta kirkosta eroaminen tai vaihtaminen toiseen uskontoon ei ollut mahdollista."
"Vuonna 1889 tuli voimaan eriuskolaislaki, joka salli eroamisen luterilaisesta kirkosta, jos samalla liittyi toiseen protestanttiseen ryhmään. Tämä koski metodisteihin ja baptisteihin siirtyviä. Siirtyminen oli mahdollista 21 vuotta täyttäneille, jotka olivat ensin saaneet luterilaista opetusta. Harkinta-aika oli kaksi kuukautta. Kirkosta eroaminen ja jääminen uskontokuntien ulkopuolelle ei ollut mahdollista. Ei myöskään ollut sallittua kääntyä ortodoksiksi tai roomalaiskatoliseksi."
Ote kirkkoherra kirkkoherra Anders Chydeniuksen uskonnonvapausmuistiosta:
"vakuuttaisi kaikille maahan tuleville muukalaisille täydellisen omantunnonvapauden heille itselleen, heidän lapsilleen ja jälkeläisilleen ja että he saisivat esteettömästi, hiljaisesti ja tuottamatta pahennusta meidän kotimaisille seurakunnillemme, harjoittaa omaa jumalanpalvelustansa, kuitenkin mitä vakavimmalla ehdolla, etteivät he salaa eivätkä julkisesti koeta vietellä ketään luopumaan puhtaasta evankelis-luterilaisesta opista, kaiken omaisuutensa takavarikoimisen ja elinkautisen maanpakolaisuuden uhalla, samoin kuin myöskin, ettei kukaan vieraaseen uskontokuntaan kuuluva ole voiva valtakunnan perustuslain mukaan siellä hoitaa mitään korkeampaa tai alempaa virkaa."
Ja kaikkia näitä lakeja ja määräyksiä on kyllä noudatettu erittäin pikkutarkan kirjaimellisesti.Tuossa kannattaisi rinnalla kertoa poliittisen tilanteen kehityskulkuja:
-1600-luvulla Pohjansota skitsotti lähialueen suurvaltoja.
- 1700-luvun alussa Kajaaninlinnan piiritys ja Isoviha. Suomi oli sodan ja miehityksen jäljiltä köyhtynyt ja ränsistynyt, ja Ruotsin menettämistä Viipurin läänin alueista tuli Venäjän hallitsema ns. Vanha Suomi.
- 1741-Hattupuolueen epäonnistunut revanssisota Venäjää vastaan. Lappeenrannan taistelu. Suomi miehitettynä.
- 1788- Ruotsin Kustaa III:n aloittama sota Venäjää vastaan. Ruotsi sai vastaansa myös Tanskan. Rintamalinjat kulkivat Kymenlaaksossa ja Etelä-Savossa. Kiivasta merisotaa Suomenlahdella.
- 1808- Venäjä valloitti Suomen Ruotsilta tarkoituksenaan taivuttaa Ruotsi mukaan Englannin mannermaansulkemukseen. Viaporin antautuminen romahdutti Ruotsin puolustusstrategian. Taistelut keskittyivät Pohjanmaalle ja Savoon. Meritaisteluita Turunmaan saaristossa. Oravaisten taistelu. Koljonvirran taistelu. Haminan rauha.
- 1853 - Oolannin sodassa Englannin ja Ranskan laivastot hyökkäilivät Suomen rannikoille tuottaen suurta tuhoa.
Kun ottaa huomioon nämä tapahtumat niin ateistien syytökset liian vähäisestä "uskonnonvapaudesta" asettuvat oikeaan valoon. Naurettavaa kristinuskon mustamaalaamista - ei mitään muuta. Nuo määräykset ovat sota-ajoista selviämistä varten. Eivät mitään evankeliumia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa kannattaisi rinnalla kertoa poliittisen tilanteen kehityskulkuja:
-1600-luvulla Pohjansota skitsotti lähialueen suurvaltoja.
- 1700-luvun alussa Kajaaninlinnan piiritys ja Isoviha. Suomi oli sodan ja miehityksen jäljiltä köyhtynyt ja ränsistynyt, ja Ruotsin menettämistä Viipurin läänin alueista tuli Venäjän hallitsema ns. Vanha Suomi.
- 1741-Hattupuolueen epäonnistunut revanssisota Venäjää vastaan. Lappeenrannan taistelu. Suomi miehitettynä.
- 1788- Ruotsin Kustaa III:n aloittama sota Venäjää vastaan. Ruotsi sai vastaansa myös Tanskan. Rintamalinjat kulkivat Kymenlaaksossa ja Etelä-Savossa. Kiivasta merisotaa Suomenlahdella.
- 1808- Venäjä valloitti Suomen Ruotsilta tarkoituksenaan taivuttaa Ruotsi mukaan Englannin mannermaansulkemukseen. Viaporin antautuminen romahdutti Ruotsin puolustusstrategian. Taistelut keskittyivät Pohjanmaalle ja Savoon. Meritaisteluita Turunmaan saaristossa. Oravaisten taistelu. Koljonvirran taistelu. Haminan rauha.
- 1853 - Oolannin sodassa Englannin ja Ranskan laivastot hyökkäilivät Suomen rannikoille tuottaen suurta tuhoa.
Kun ottaa huomioon nämä tapahtumat niin ateistien syytökset liian vähäisestä "uskonnonvapaudesta" asettuvat oikeaan valoon. Naurettavaa kristinuskon mustamaalaamista - ei mitään muuta. Nuo määräykset ovat sota-ajoista selviämistä varten. Eivät mitään evankeliumia." Nuo määräykset ovat sota-ajoista selviämistä varten"
Tuo on ehkä naurettavin selitys sille, ettei ollut mitään uskonnonvapautta satojen vuosien aikana. Kyllä ne määräykset olivat tasan yhtä lailla voimassa myöskin rauhan aikana, vaikka kristityt tunnetusti niin mielellään sotivat joka puolella, kuten edellisestäkin näkee.
Sitä paitsi Pohjan sota käytiin 1700-luvulla, eikä 1600-luvulla kuten hihhuli valehteli. Joten sillä ei ollut mitään tekemistä tämän määräyksen kanssa: "Suomen kuuluessa Ruotsiin oli maassa voimassa uskontopakko vuodesta 1634 alkaen. Kaikkien oli kuuluttava luterilaiseen kirkkoon tai lähdettävä maasta."
Sen sijaan tuohon aikaan käytiin 30-vuotista sotaa, joka taas alkoi puhtaana uskonsotana katolisten ja protestanttien välillä Saksassa, mutta laajeni myöhemmin kun siihen liittyi muitakin maita kuten Ruotsi. Taas kerran kristityt sotimassa ja tappamassa toisia kristittyjä, jotka uskoivat "väärin". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Nuo määräykset ovat sota-ajoista selviämistä varten"
Tuo on ehkä naurettavin selitys sille, ettei ollut mitään uskonnonvapautta satojen vuosien aikana. Kyllä ne määräykset olivat tasan yhtä lailla voimassa myöskin rauhan aikana, vaikka kristityt tunnetusti niin mielellään sotivat joka puolella, kuten edellisestäkin näkee.
Sitä paitsi Pohjan sota käytiin 1700-luvulla, eikä 1600-luvulla kuten hihhuli valehteli. Joten sillä ei ollut mitään tekemistä tämän määräyksen kanssa: "Suomen kuuluessa Ruotsiin oli maassa voimassa uskontopakko vuodesta 1634 alkaen. Kaikkien oli kuuluttava luterilaiseen kirkkoon tai lähdettävä maasta."
Sen sijaan tuohon aikaan käytiin 30-vuotista sotaa, joka taas alkoi puhtaana uskonsotana katolisten ja protestanttien välillä Saksassa, mutta laajeni myöhemmin kun siihen liittyi muitakin maita kuten Ruotsi. Taas kerran kristityt sotimassa ja tappamassa toisia kristittyjä, jotka uskoivat "väärin".Millähän naurettavalla tekosyyllä hihhuli selittää tämän pakkokäännyttämisen ja uskonnonvapauden törkeän loukkaamisen kuolemanrangaistuksen uhalla:
"Saamelaisten pakollinen käännyttäminen kristinuskoon alkoi 1600-luvulla varsin jyrkin ottein. Šamanismi kiellettiin kuolemanrangaistuksen uhalla, miltei kaikki noitarummut takavarikoitiin ja hävitettiin ja joikaaminen kiellettiin. Myös kaikki saamelaisten pyhät paikat eli seidat pyrittiin selvittämään ja hävittämään."
Eli juuri sitä niin tyypillistä kristinuskon väkivaltaista pakkolevittämistä.
- Anonyymi
Mitä Jumala/Jumalat ovat tehneet?
Avaaja vastaa: antanut kasteluvettä ja lämpöö kasveille- Anonyymi
Minä olen antanut kasveille paljon virtsaa, koska se sisältää paljon enemmän kuin vesi. Muun muassa ureaa.
- Anonyymi
Jenkeissä ateismi on suurin synti, gallupien mukaan jopa murhaaja on parempi ihminen kuin ateisti, miten siellä menee mielestäsi, ei juurikaan huumeongelmaa...
- Anonyymi
Ateistit ajavat huumeiden laillistamista, jolloin ongelmasta päästään eroon, sillä eihän mikään laillinen voi ongelma olla?
Kristinuskon he tahtovat kieltää lailla ja jos se onnistuu, niin silloin siitäkin ongelmasta päästäisiin eroon.- Anonyymi
Eikö niille Kossu riitä?
Pitää vielä olla heroiinia samankaltaiseksi nautintoaineeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861699Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171075Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981027Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79952- 91794
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot146759Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51754Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs49681- 53674
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51661