Minulle on epäselvää, saako Suomessa vihkiä homo- ja lesboparit? Vai päättääkö jokainen seurakunta itse toimintatapansa. Laajasalon srkssa oman kertomansa mukaan pappi saa vihkiä ilman että hänelle tulee siitä seuraumuksia. Noudattaako Kallion srk lakeja ja onko se laki Suomen laki vai jokin Kirkon oma "laki" ?
En edes tiedä saako omassa kotiseurakunnassa vihkiä samaa sukupuolta olevat parit.
Eli vähän on perusteet nyt hukassa. Kertokaapa te jotka paremmin tiedätte, juridinen puoli. Ei nyt ollenkaan kiinnosta onko raamatun mukainen, onko väärin vai oikein. Ihan vaan juridiikka. Kiitos etukäteen!
Kuka selostaisi, mitä laki sanoo homovihkimisestä
5
<50
Vastaukset
Tämä on käyty läpi 1001 kertaa. Juridisesti pappi voi vihkioikeiden omaavana virkamiehenä vihkiä ja vihkiminen on siten lain mukaan täysin pätevä. Tämä on aivan selvä asia, eikä tätä kiistä kirkkokaan.
Kiistaa ei käydäkään siitä voiko pappi vihkiä vaan siitä voidaanko vihkivää pappia kohtaan kohdistaa kurinpitotoimia kirkon taholta. HO on antanut päätöksensä, jonka mukaan ei voi. Kirkko on valittanut päätöksestä ja ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana asiaan saadaan KHO:n ratkaisu.- Anonyymi
Pappi vihkii homot, jos on itsekin homo.
Mitä tulee Raamatun kantaan, niin sielläkin Jumala hyväksyi ainakin Joonaan ja Daavidin homoliiton.
Raamattu sallii myös moniavioisuuden ja lapsiavioliitot.
Myös jalkavaimot ja orjattarien ottaminen jalkavaimoiksi on sallittua Raamatussa.
Raamatussa naiset, tytöt ja pojatkin ostettiin avioliittoon eli Raamatun mukaista on se, että ollaan avioliitossa kauppatavara.
Yleinen maksuvaluutta avioliitoissa oli viholisilta leikatut esinahkat.
Raamatussa miesten on tietyssä tilanteissa pakko mennä avioliittoon esim, jos on raiskannut naisen ja tytön, niin on pakko ottaa hänet vaimoksi.- Anonyymi
"Ei nyt ollenkaan kiinnosta onko raamatun mukainen, onko väärin vai oikein. Ihan vaan juridiikka."
Mutta Peku tarjoaa oman kantansa, ei väliä kiinnostaako se ketään? Kuin juoppohullu kuppilassa, istuu väkisin pöytään kertomaan salaliittoteoriansa...
- Anonyymi
No onhan mänttiä. Että jos Suomen lain mukaan toimii niin toinen instanssi voi kurittaa. Onko hullumpaa kuultu. Kiitos selvityksistä. Käyn aika harvoin palstalla ja yleensä ketjut ovat niin tolkuttoman pitkiä ettei niitä jaksa lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?881940Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,181196Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.991192Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol811014- 94904
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot154889Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt53814Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs56799Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv60759- 53704