Kuinka toimia, kun ostettiin auto korona-aikana "toimitamme auton kotiisi" periaatteella?
Auton myynti-ilmoituksessa myyjä (tässä tapauksessa pienehkö autoja ja muita ajoneuvoja kauppaava yritys) ilmoitti autossa olevan täydellisen huoltokirjan, sekä muita kauppaan vaikuttavia varusteita, joita todellisuudessa ei ollut...
Puuttui huoltokirja, tai se loppui vuoteen 2017, eikä mistään selviä onko juuri vaihdetuksi ilmoitettua jakohihnaa edes vaihdettu...
Puuttui varusteista esim. ilmoituksessa mainitut, moottorin ja sisätilan lämmitin, lämmitettävä tuulilasi, ksenonvalot, nämä olivat tärkeässä osassa auton valintaa ja ostopäätöstä tehdessä.
Auto tuotiin sovittuun paikkaan, sen sai koeajaa, mutta jo kesken koeajon tuojat soittivat että olisi kiire, otatteko auton?
Puhelimessa auton tiedusteluihin ja kysymyksiin vastattiin asiallisesti, myyjällä jopa LY-tunnus, kaikki vaikutti luotettavalta.
Seuraavana päivänä alkoi löytyä ilmoitettuja, puuttuvia varusteita...
Myyjään sai yhteyden, mutta hänellä oli asiakas joten lupasi palata asiaan seuraavana päivänä, sen jälkeen yhteydenpito mahdotonta, puheluun ei vastata, tekstiviestiin vastataan lupaamalla ottaa yhteyttä, mutta eipä oteta.
Kyseessä yli 10 kiloeuron auto.
Auton osto olemattomilla varusteilla.
18
1250
Vastaukset
- Anonyymi
Reklamoi kirjallisesti mahdollisimman pian. Sen jälkeen ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan ellei sinulle vastata nyyjän taholta. Jos kertomasi on totta, sinulle on annettu harhaanjohtavaa tietoa. Näin ollen olet oikeutettu hinnanalennukseen tai jopa kaupan perumiseen. Jos ostit auton verkosta, kyseessä on ns. etämyynti joten sinulla on oikeus perua kauppa tietyn ajan kuluessa. On tärkeää toimia nopeasti ja kirjallisesti.
Minäkin ostin uuden auton vaimolle verkon kautta toiselta puolen Suomea. Autoon asennettiin ulkoisia lisävarusteita sekä mm. Webasto. Ostin uudet talvirenkaat vanteineen samaan kauppaan. Auto olisi toimitettu kotiin mutta halusin koeajaa ja nähdä sen sen ennen vastaanotamista.
Kävin hakemassa auton vaimoni kanssa. Autossa ei ollut pienintäkään huomauttamista. Koeajo oli iloinen yllätys. Kaikki oli täsmälleen, kuten oli sovittu. Toki olin kysellyt varusteista etukäteen lisätietoja. Auton verkkosivuilla annetuista tiedoista ei kaikki käynyt selville. Autoa myi iso tunnettu autoliike. Olen edelleen tyytyväinen kauppaan ja valittuun autoon. - Anonyymi
Aloittaja jatkaa...
Ja kyllä, valitettavasti tämä kertomani on totta.
Kuluttajaneuvojaan otettu yhteyttä, toimittu hänen antamien ohjeiden mukaan, lähetetty hänelle kuvat myynti-ilmoituksesta, kerrottu puutteet.
Selostettu muutenkin kaupankäynnin kulku, ja toteutuminen.
Hän saanut yhteyden myyjään, joka tarjonnut korvausta ensin 150€, korottanut korvausta 200€.
Tuo on esimerkiksi tasan puolet puuttuvan lohkolämmittimen asennuksesta korjaamolla, eikä sisällä edes sisähaaraa. Entä muista varusteista...?
Onko tuolla kuluttajaneuvojalla mitään mahdollisuuksia vaatia myyjältä asiallista korvausta, tai mahdollisesti kaupanpurkua?
Onko muita vaihtoehtoja olemassa? Rikosilmoitus...?- Anonyymi
Etkö voi vaatia että myyjä asentaa nuo ilmoitetut lisälaitteet veloituksetta valmiiksi. Ei kannata hyväksyä jotain nimellistä hyvitysrahaa, ellet aio jättä varusteita asentamatta ja pistää rahat plakkariin. Tuo lämmitettävä tuulilasi on kyllä paha vaatia asennettavaksi, mutta ksenonvalotkin kyllä onnistuu korjaamolla.
Kuluttajaneuvojakin antaa yleensä ohjeeksi varata myyjälle mahdollisuus korjata virheensä, ennen kuin aletaan neuvottelemaan hyvityksistä. - Anonyymi
Kuluttajaneuvonta ei voi vaatia autoliikkeeltä mitään, heidän päätöksensä ovat vain suosituksia. Voit kokeilla tehdä rikosilmoituksen, mutta en tiedä johtaako se mihinkään koska auton tehdastakuu kun loppuu niin ollaan aikalailla tuurin varassa autojen suhteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuluttajaneuvonta ei voi vaatia autoliikkeeltä mitään, heidän päätöksensä ovat vain suosituksia. Voit kokeilla tehdä rikosilmoituksen, mutta en tiedä johtaako se mihinkään koska auton tehdastakuu kun loppuu niin ollaan aikalailla tuurin varassa autojen suhteen.
"Voit kokeilla tehdä rikosilmoituksen, mutta en tiedä johtaako se mihinkään koska auton tehdastakuu kun loppuu niin ollaan aikalailla tuurin varassa autojen suhteen."
Kuinka tämä liittyy näihin myyjän ilmoittamiin puuttuviin varusteisiin...?
Jos myyjä ilmoittaa että autossa on nämä varusteet, ja jos niitä ei ole...
- Anonyymi
Aloittaja jatkaa...
Ok, eli siis yhteys kuluttajaneuvojaan uudestaan ja vaatimus myyjälle varusteista myynti-ilmoituksen mukaiseksi.
Ensimmäinen yhteydenotto kuluttajaneuvojaan oli, jossa käytiin läpi ilmoituksen varusteet, ja niiden puutteet, teimme noin-arvion jonka kustannukset olivat noin 2000€. Kuluttajaneuvoja lupasi laittaa myyjälle saman noin-arvion, sekä antaa hänelle 2 viikkoa aikaa vastata omaehtoisesti, ilmeisesti sellaista halua ei ollut koska 2 ja puoli viikoa meni kunnes hän otti yhteyttä ja kertoi tuosta 200€ hyvityksestä. Sitä en tiedä miksi kuluttajaneuvoja ei vaatinut enempää, vaikka hänelle oli annettu kirjallinen ilmoitus puutteista sekä kuvat nettiauton myynti-ilmoituksesta. - Anonyymi
Hei! Ikävä kyllä myyjän vastuu vaihtoautoissa on aika huonoilla, käytetty auto kun on kyseessä niin auton kunnon arvionti perustuu pitkälle edellisen omistajan tarinoihin ja lyhyeen koeajoon.
Jos huoltokirjassa ei ole merkintöjä vuoden 2017 jälkeen, niin löytyykö kuitenkin kuitteja tämän jälkeen? Mikä on auton kilometrilukema viimeisimmässä huollossa ja mitä se on nyt? Jos etäostaa auton, huoltokirjasta kannattaa pyytää kuvat tai kysyä huolloista tarkemmin mikäli myynti-ilmoituksessa huoltokirjaa kuvaillaan vain yhdellä sanalla. Kaikki eivät ymmärrä hyvän ja täydellisen eroa. Kysy tosite jakohihnan vaihdosta! Jos sitä ei löydy, auto tosiaan on jakohihnalla ja vaihto ajankohtainen niin siitä saa tippua hyvitystä.
Autoliike ei saa merkata varusteita mitä ei ole, jos ei selkeästi ole käynyt inhimillinen virhe yhden varusteen kohdalla niin selkeästi valehtelusta autoliike yleensä joutuu antamaan hinnan alennusta.
Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. He välittävät suositellun korvauspäätöksen autoliikkelle, johon itse ongelman lisäksi vaikuttaa auton ikä, kilometrit ja ostohinta.- Anonyymi
Hei, Kiva että kommentoit :)
Luitko yhtään aiempia viestejä.
- Anonyymi
Kyllä minun mielestäni kyseessä on (lievä) petos jos osa varusteista puuttuu eikä edes suostuta keskustelemaan asiasta. Ja tarjotaan melko naurettavaa 200e hyvitystä.
Itse tekisin rikosilmoituksen silläkin uhalla ettei se johda mihinkään ja vaatisin kaupan purkua. Joskus kieroilijoihin saa vauhtia sanat poliisi ja asianajaja. - Anonyymi
Aloittaja jatkaa...
Käydään nyt keskustelu loppuun kun kerran aloitettu.
Sovinto saatiin ja kohtuullinen korvaus, johon nyt sitten tyydyttiin...
Aikaahan tähän paloi jäätävä määrä, mutta loppu hyvin...
Kuluttajaneuvoja on näköjään tämmöisissä tilanteissa aika turha, ehdottelee vain jotain molemmille puolille eikä pysy kärryillä, kun niin monta tilannetta varmaan päällä samaan aikaan.
Aikomus tehdä rikosilmoitus petoksesta oli se joka sai sovintoa aikaan, sitä ei koskaan tehty, mutta auttoi sovittelussa. Olen puolestani iloinen, että jaksoit loppuun saakka ja että se vaivannäkö tuotti tulosta.
Mitä voimme oppia tästä?
Ainakin sen, että n. €10.000,- hintainen auto on vielä liian halpa, ettei siinä olisi peiteltäviä tai muuten vain unohdettuja vikoja. Kauppiaat luottavat ja laskevat sen varaan, että moni hyväksyy sen 200,-
Sanoit pelotelleesi myyjää petossyytteellä!
Hyvä, se näytti tepsineen, mutta yleensä antaisin sen neuvon, ettei yleensä kannata pelotella millään sellaisella, jota ei loppupeleissä aio tai ei voi panna täytäntöön.
Usein uhataan Käräjäoikeudella, mutta se tie on näihin pieniin erimielisyyksiin aivan liian kallis ja myyjät tietävät sen.
Petossyyte kuulostaa niin hienolta, melkein olettaisi sen tulleen lakimiehen suusta!- Anonyymi
Aloittaja jatkaa...
En peloitellut, tai uhannut ketään...
Kuluttajaneuvoja kun osoittautui hyödyttömäksi, eikä sovintoa syntynyt, kysyin vain mitä mahdollisuuksia itselläni enään on...
Olisiko kenties muita vaihtoehtoja jäljellä kuin rikosilmoitus...
Näköjään oli, soviteltiin asia, ei kummankaan vaatimuksiin päästy, mutta puoleenväliin, joka sopi molemmille.- Anonyymi
Näin sen pitääkin mennä.
Mutta kännissäkö ne tekee ilmoitukset kun ei voi luottaa.
Varsinkin lohkolämmitin puuttuu helposti vaikka ilmoituksessa lukee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin sen pitääkin mennä.
Mutta kännissäkö ne tekee ilmoitukset kun ei voi luottaa.
Varsinkin lohkolämmitin puuttuu helposti vaikka ilmoituksessa lukee.Ainakin osassa tapauksista varustelistaus tulee automaattisesti auton tietojen perusteella ja niissä on välillä harmittavia virheitä, esim. listaus saattaa antaa autoon paremman navin mitä siinä oikeasti on (tämä myyjältä kuultuna).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin osassa tapauksista varustelistaus tulee automaattisesti auton tietojen perusteella ja niissä on välillä harmittavia virheitä, esim. listaus saattaa antaa autoon paremman navin mitä siinä oikeasti on (tämä myyjältä kuultuna).
Kai ne tarkastaa mitä autossa on.
Ei pitäis olla liian vaikeata edes sillä kirjekurssilla mikä myyjillä on.
Jos siihen ei pysty, siis myytävä auto ei sen vertaa kiinnosta voi vaihtaa alaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai ne tarkastaa mitä autossa on.
Ei pitäis olla liian vaikeata edes sillä kirjekurssilla mikä myyjillä on.
Jos siihen ei pysty, siis myytävä auto ei sen vertaa kiinnosta voi vaihtaa alaa.Ehdottomasti pitäisi, ja kyllähän myyjä on antamastaan tiedosta vastuussa (ostajalla ei ole erikseen velvollisuutta tarkastaa myyjän antamien tietojen oikeellisuutta, vaikka se järkevää onkin).
Jossain määrin kuitenkin ymmärrän tuon ongelman. Jos järjestelmä tulostaa valmiin varustelistan niin pitäisi tuntea 10-15 vuoden ajalta kaikkien autojen varustetasot ja jos jossain on esim. soitinta/navia saanut 4 tai 5 eri versiona niin tunnistaa mikä versio autossa sitten on ja onko se sama mitä varustelistaus väittää.
- Anonyymi
Aloittaja jatkaa...
Tässä ei nyt menty edellisen viestin kanssa yksiin, ei ollut puhe varusteversioista, vaan ihan silmällä havaittavista puutoksista, myyjä tietoisesti lisännyt varusteita ajoneuvon myynti-ilmoitukseen edistääkseen kauppaa, ja etämyynti kiireessä joten ostajalla ei mahdollisuutta tutustua ostokseensa kuin vasta kotona päivän valjetessa seuraavana päivänä.
Tämä asia nyt soviteltu.
Olkaa Te muut tarkkoina, ettei käy samalla tavalla. - Anonyymi
Ei käytettyä autoa kannata ikinä ostaa näkemättä ja koeajamatta. Myyjät huijaavat varsinkin nyt kun on tämä pandemia. Ostakaa vain luotettavilta Automyyjiltä ja yksityisen on annettava auto koeajoon (ilman myyjän kyydissäoloa), ja jos ei anna ajaa rauhassa siirtykää seuraavaan ilmoitukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1383289Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2732859Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2231802Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641748- 621698
- 561413
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831279Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781242Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3201144Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391062