Täyssähköautojen tarjonta suorastaan räjähtää käsiin.

Anonyymi

"KUN suomalainen kävelee neljän vuoden päästä autokauppaan, tarjolla oleva uusien autojen valikoima on hyvin toisenlainen kuin tänään. Bensa- ja dieselautojen valikoima on supistunut ja hybridien tarjonta on kasvanut. Ja jos autovalmistajien aikeita on uskominen, täyssähköautojen tarjonta suorastaan räjähtää käsiin."

https://www.hs.fi/talous/art-2000007836234.html

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä pitänee paikkansa. Käytettyjen autojen kauppiaat tekevät tiliä vähän käytetyillä polttomoottoriautoilla varaston vaihtuvuus ollessa nopeaa.
      Sähkö- ja hybridivaihdokkien hintalappujen arvoja alennetaan viikottain, jotta varasto edes vähän vaihtuisi. Nämä vaihdokit kun ovat pahasti vanhentuneita mm akkuteknologialtaan.
      Uusia patteripeljä menee pääasiassa leasing-sopimuksilla, koska viisaat eivät ota suurta taloudellista riskiä.

      • Anonyymi

        "Nämä vaihdokit kun ovat pahasti vanhentuneita mm akkuteknologialtaan."

        Ei haittaa vaikka ne eivät ole uusinta uutta. Niissä kuitenkin on latausmahdollisuus ja ne ovat siksi haluttavuusasteikolla aina pelkän polttiksen yläpuolella. Pelkkä polttis on joka hintaluokassa se paaria joka menee kaupaksi vain jos ladattavia ei ole. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nämä vaihdokit kun ovat pahasti vanhentuneita mm akkuteknologialtaan."

        Ei haittaa vaikka ne eivät ole uusinta uutta. Niissä kuitenkin on latausmahdollisuus ja ne ovat siksi haluttavuusasteikolla aina pelkän polttiksen yläpuolella. Pelkkä polttis on joka hintaluokassa se paaria joka menee kaupaksi vain jos ladattavia ei ole. .

        Hybrid monimutkaisine tekniikoineen tulee vanhempana olemaan melkoinen rahanreikä tyyliin Beelyn piru joka suistaa omistajan helvettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybrid monimutkaisine tekniikoineen tulee vanhempana olemaan melkoinen rahanreikä tyyliin Beelyn piru joka suistaa omistajan helvettiin.

        Kymmenen vuotta pidettyjen hybroidien yllä pitokulut olivat tutkimuksestta vain 4880 euro. Eli tekstisi on kuvitelmaa.


    • Anonyymi

      Onhan se selvä, että sähköautojen tarjonta kasvaa lujasti, mutta siinä on se huono puoli ettei kaikilla ole lähitulevaisuudessa mahdollisuutta latailla autoaan kotona ja perheen ainoana autona halvempien ominaisuudet ei riitä.
      Sähköautojen kauppa käy varmasti alkuun ihan hyvin, mutta pakosti se tasaantuu siinä vaiheessa kun ne joille pieni range riittää(kakkosauto) riittää ja latausmahdollisuus löytyy helposti. Sen jälkeen kauppa hyytyy ja sellaiset hyväkuntoiset polttikset ovat haluttuja kakkosautoksi tai perheen ainoaksi autoksi joille lataaminen on hankalaa.

    • Anonyymi

      Samalla kun sähköautojen saatavuus paranee, niin polttisautojen hinta romahtaa. Mihin saan myytyä hyväkuntoisen ja vähän ajetun bensakoneella varustetun autoni?

      • Anonyymi

        Kyllä niille aina ottaja löytyy. Hinta vaan pitää säätää kohdalleen.


    • Anonyymi

      Milloin aloittajalla on varaa kävellä autoliikkeeseen, ja osta uusi auto? Epäilen, että ei koskaan! 😂😄😄

      • Anonyymi

        Milloin aloittajalla on varaa kävellä autoliikkeeseen, ja osta uusi auto? Epäilen, että ei koskaan! 😂😄😄

        *******

        Viisaasti ajateltu. Minäkin olen kymmeniä vuosia ajellut autolla, mutta koskaan elämässäni en ole ostanut uutta autoa. Nyt minulla on viimeinen auto menossa, sillä jatkossa tuskin saan enää ajokorttia. Tämän viimeisen autonikin ostin käytettynä (2 vuotta vanha).


    • Anonyymi

      Täyssähköautojakin on kaksi eri kastia:

      A) Oikeat sähköautot, eli alunperin sähköisiksi suunnitellut (esim. Teslat, VAG ID.X/Enyaq/Taycan, jne.).

      B) "Mukasähköautot" eli polttisautot, joihin on tungettu sähköinen voimalinja (esim. MB, BMW, Volvo, jne). Näissä on esim. sähköautossa turha takapenkin keskipaikan vievä kardaanitunneli.

      Hybridit eivät ole sähköautoja, vaikka ladattavia olisivatkin.

      • Anonyymi

        Lataushybridit lasketaan sähköautoiksi tilastoissa ja patteripetterien puheissa, kun myyntimääristä puhutaan.

        Sähköautojen osuuden ennustetaan kasvavan neljäsosaan autokannasta 2030 mennessä, mutta näistä valtaosa on lataushybridejä. Täyssähköautojen osuus ei yllä ennusteen mukaan edes 9 prosenttiin 2030.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lataushybridit lasketaan sähköautoiksi tilastoissa ja patteripetterien puheissa, kun myyntimääristä puhutaan.

        Sähköautojen osuuden ennustetaan kasvavan neljäsosaan autokannasta 2030 mennessä, mutta näistä valtaosa on lataushybridejä. Täyssähköautojen osuus ei yllä ennusteen mukaan edes 9 prosenttiin 2030.

        Epäilen, että lataushybridien myynti romahtaa jo parissa vuodessa, kun täyssähköautot tulevat halvemmiksi. Akkua lukuunottamatta täyssähköauton komponentit ovat jo nyt edullisempia kuin polttomoottoriauton. Akut halpenevat ja kunhan tehtaat saavat tuotantoprosessinsa kuntoon niin täyssähköisiä pystytään valmistamaan selvästi edullisemmin kuin polttiksia.

        Lataushybridit jäävät valmistuskustannuksiltaan kaikkein kalliimmiksi. Niinhän ne ovat jo nytkin, mutta CO2 testihuijauksen ansiosta ne ovat mm. Suomessa edullisia kuluttajille mahtavalla "viherhuijaus-verotuella" (= nuo verot nyhdetään muilta autoilijoilta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen, että lataushybridien myynti romahtaa jo parissa vuodessa, kun täyssähköautot tulevat halvemmiksi. Akkua lukuunottamatta täyssähköauton komponentit ovat jo nyt edullisempia kuin polttomoottoriauton. Akut halpenevat ja kunhan tehtaat saavat tuotantoprosessinsa kuntoon niin täyssähköisiä pystytään valmistamaan selvästi edullisemmin kuin polttiksia.

        Lataushybridit jäävät valmistuskustannuksiltaan kaikkein kalliimmiksi. Niinhän ne ovat jo nytkin, mutta CO2 testihuijauksen ansiosta ne ovat mm. Suomessa edullisia kuluttajille mahtavalla "viherhuijaus-verotuella" (= nuo verot nyhdetään muilta autoilijoilta).

        Lataushybridejä myydään, koska niistä saa rahaa ja niillä saadaan myös valmistajakohtaisia CO2 päästälukemia alas. Perustuvat pitkälti polttomoottoriautojen tekniikkaan ja hyötyvät siis 100 vuoden tuotekehityksestä ja kustannusoptimoinnista.

        Teslaa lukuun ottamatta kaikki patteriautot tehdään raskaalla tappiolla. Teslankin voitot tulevat pääosin siitä, että myyvät käyttämättömiä päästökiintiöitä muille.

        Kun patteriautot tehdään tappiolla, niitä valmistetaan vain sen verran kuin on pakko. Ja myydään mahdollisimman kalliilla. Siksi halpoja patteriautoja ei oikein ole. On näitä "tulossa myyntiin vuoden kuluessa"... mutta TM talvitestissäkin hintahaarukka 36-122 k€.

        Pitää päästä >100 000/vuosi valmistusmääriin per automalli, jotta kustannukset voisi saada alas ja touhun kannattamaan. Useimmat valmistajat kaukana rajan väärällä puollella.

        Määrien kasvaessa voi myös tulla pulaa akkumineraaleista. Kierrätys on vielä enempi puheiden asteella kuin todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen, että lataushybridien myynti romahtaa jo parissa vuodessa, kun täyssähköautot tulevat halvemmiksi. Akkua lukuunottamatta täyssähköauton komponentit ovat jo nyt edullisempia kuin polttomoottoriauton. Akut halpenevat ja kunhan tehtaat saavat tuotantoprosessinsa kuntoon niin täyssähköisiä pystytään valmistamaan selvästi edullisemmin kuin polttiksia.

        Lataushybridit jäävät valmistuskustannuksiltaan kaikkein kalliimmiksi. Niinhän ne ovat jo nytkin, mutta CO2 testihuijauksen ansiosta ne ovat mm. Suomessa edullisia kuluttajille mahtavalla "viherhuijaus-verotuella" (= nuo verot nyhdetään muilta autoilijoilta).

        Komponentit ovat hslvempia sähköautoon ???? Valmis sähkösuyo 2 kertaa kalliimpi kuin bensa malli ???? Esim Peugeot 2008. Mikä tässä yhtälössä ei toimi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen, että lataushybridien myynti romahtaa jo parissa vuodessa, kun täyssähköautot tulevat halvemmiksi. Akkua lukuunottamatta täyssähköauton komponentit ovat jo nyt edullisempia kuin polttomoottoriauton. Akut halpenevat ja kunhan tehtaat saavat tuotantoprosessinsa kuntoon niin täyssähköisiä pystytään valmistamaan selvästi edullisemmin kuin polttiksia.

        Lataushybridit jäävät valmistuskustannuksiltaan kaikkein kalliimmiksi. Niinhän ne ovat jo nytkin, mutta CO2 testihuijauksen ansiosta ne ovat mm. Suomessa edullisia kuluttajille mahtavalla "viherhuijaus-verotuella" (= nuo verot nyhdetään muilta autoilijoilta).

        Akun hinta ei ole laskenut juuri lainkaan 5-6 vuoteen, mutta voihan sitä haaveilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun hinta ei ole laskenut juuri lainkaan 5-6 vuoteen, mutta voihan sitä haaveilla.

        "Akun hinta ei ole laskenut juuri lainkaan 5-6 vuoteen, mutta voihan sitä haaveilla."

        Ei hyvää päivää... 6 vuotta sitten 1 kWh akkua maksoi 500 taalaa, nyt alle 100.

        Viisi kertaa halvempia nyt ja sinulla on otsaa sanoa etteivät hinnat ole laskeneet juuri lainkaan? 🤪


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Akun hinta ei ole laskenut juuri lainkaan 5-6 vuoteen, mutta voihan sitä haaveilla."

        Ei hyvää päivää... 6 vuotta sitten 1 kWh akkua maksoi 500 taalaa, nyt alle 100.

        Viisi kertaa halvempia nyt ja sinulla on otsaa sanoa etteivät hinnat ole laskeneet juuri lainkaan? 🤪

        Pari vuotta sitten esimerkiksi Hyandai Ionqin akku maksoi 21 600 ja vaihtotyö 370€. Kovasti on hinnat romahtanu, jos väitteesi pitäi paikkansa...
        Annappa vähän linkkiä antamaasi hintoihin.

        Tässä linkki mun väitteeseen.
        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#93491a31


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vuosittain kaikista autoista palaa n. yksi tuhannesta. Sähköautoista taas yksi yli kymmenestä tuhannesta. Eli "tavallisia" autoja palaa ainakin 10 kertaa enemmän.

        Parkkihalleista olisi siis järkevämpää kieltää polttomoottoriautot. Ei haisisikaan niin pahalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosittain kaikista autoista palaa n. yksi tuhannesta. Sähköautoista taas yksi yli kymmenestä tuhannesta. Eli "tavallisia" autoja palaa ainakin 10 kertaa enemmän.

        Parkkihalleista olisi siis järkevämpää kieltää polttomoottoriautot. Ei haisisikaan niin pahalle.

        Patteripetterillä korvat heiluu valehdellessa niin taajaan, että jalat pysyvät tukevasti ilmassa.

        Suomessa on nyt n. 10 000 patteriautoja, mutta paloja on uutisoitu useita.. Jo silloin, kun patteriautojen määrä oli vain muutama tuhat. Itseasiassa yhden ensimmäisistä maahan tuoduista sähköautoista uutisoitiin palaneen, mutten nyt onnistunut tätä uutista enää löytämään. (ensimmäinen puhuttaessa näistä nykyaikaisista malleista, onhan Suomessa vielä jotain lyijyakkuihin perustuvia räpellyksiä, esim. ElCat).

        https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/sahkoauto-syttyi-kolmesti-akkupalo-on-arvaamaton-ja-vaikea-sammuttaa/#b670f91a

        https://www.lapuansanomat.fi/uutiset/latauksessa-ollut-sahkoauto-paloi-6.1.47332.7c8875c6fe

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e19521d6-8cab-4be3-82c6-c3e426fc0067

        Varsin yleisiä ovat patteriautojen palot, ottaen huomioon, miten vähän niitä on ja sen, että autot ovat uusia, kuh hetken googlettelulla löyyi 3 ja näitä on ollut pari enemmän.

        Iän karttuessa voisi vikojakin odottaa ilmaantuvan lisää. Ja käytettyjen hintojen laskiessa ei enää viitsitä maksaa korjauksista tonneja valtuutetulle huollolle, vaan tehdään ranetuksia ja purkkavirityksiä itse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteripetterillä korvat heiluu valehdellessa niin taajaan, että jalat pysyvät tukevasti ilmassa.

        Suomessa on nyt n. 10 000 patteriautoja, mutta paloja on uutisoitu useita.. Jo silloin, kun patteriautojen määrä oli vain muutama tuhat. Itseasiassa yhden ensimmäisistä maahan tuoduista sähköautoista uutisoitiin palaneen, mutten nyt onnistunut tätä uutista enää löytämään. (ensimmäinen puhuttaessa näistä nykyaikaisista malleista, onhan Suomessa vielä jotain lyijyakkuihin perustuvia räpellyksiä, esim. ElCat).

        https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/sahkoauto-syttyi-kolmesti-akkupalo-on-arvaamaton-ja-vaikea-sammuttaa/#b670f91a

        https://www.lapuansanomat.fi/uutiset/latauksessa-ollut-sahkoauto-paloi-6.1.47332.7c8875c6fe

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e19521d6-8cab-4be3-82c6-c3e426fc0067

        Varsin yleisiä ovat patteriautojen palot, ottaen huomioon, miten vähän niitä on ja sen, että autot ovat uusia, kuh hetken googlettelulla löyyi 3 ja näitä on ollut pari enemmän.

        Iän karttuessa voisi vikojakin odottaa ilmaantuvan lisää. Ja käytettyjen hintojen laskiessa ei enää viitsitä maksaa korjauksista tonneja valtuutetulle huollolle, vaan tehdään ranetuksia ja purkkavirityksiä itse...

        Koko autokannasta syttyy vuodessa 0,1%. Joka vuosi.

        Jos täyssähköautot olisivat yhtä vaarallisia, niitä olisi pitänyt palaa jo kymmeniä. Yleisintä sähköautomerkkiä, Teslaa, on muuten Suomessa palanut 0 kappaletta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko autokannasta syttyy vuodessa 0,1%. Joka vuosi.

        Jos täyssähköautot olisivat yhtä vaarallisia, niitä olisi pitänyt palaa jo kymmeniä. Yleisintä sähköautomerkkiä, Teslaa, on muuten Suomessa palanut 0 kappaletta.

        Täyssähköautoja on nyt 0,5 % autokannasta.

        2014 patteriautoja oli 360 kpl.
        2016 patteriautoja oli 844 kpl
        2018 patteriautoja oli 2404 kpl
        2020 patteriautoja oli 9697 kpl

        Keskimäärin patteriautoja on tällä jaksolla ollut reilut 3000 ja jos näistä 5 on palanut, niin se on 0,17 % patteriautokannasta. Ei ihan pieni luku, ottaen huomioon, että lähes uusista autoista puhutaan. Etenkin nuo useampi vuosi sitten tapahtuneet palot ovat olleet iso siivu patteriautokannasta (kun määrä alle 1000 kpl).

        Keskimäärin autopaloja syttyy reilut 2000 vuodessa ja henkilöautoja on 2,7 miljoonaa.
        https://aamuset.fi/artikkeli/5128968/Suomessa syttyy vuosittain yli 2 000 ajoneuvopaloa

        Se tekee osuudeksi 0,08 %.

        Nyt voimme siis olla yhtä mieltä siitä, että uusi patteriauto roihahtaa tulee kaksinkertaisella todennäköisyydellä vanhaan polttomoottoriautoon verrattuna ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautoja on nyt 0,5 % autokannasta.

        2014 patteriautoja oli 360 kpl.
        2016 patteriautoja oli 844 kpl
        2018 patteriautoja oli 2404 kpl
        2020 patteriautoja oli 9697 kpl

        Keskimäärin patteriautoja on tällä jaksolla ollut reilut 3000 ja jos näistä 5 on palanut, niin se on 0,17 % patteriautokannasta. Ei ihan pieni luku, ottaen huomioon, että lähes uusista autoista puhutaan. Etenkin nuo useampi vuosi sitten tapahtuneet palot ovat olleet iso siivu patteriautokannasta (kun määrä alle 1000 kpl).

        Keskimäärin autopaloja syttyy reilut 2000 vuodessa ja henkilöautoja on 2,7 miljoonaa.
        https://aamuset.fi/artikkeli/5128968/Suomessa syttyy vuosittain yli 2 000 ajoneuvopaloa

        Se tekee osuudeksi 0,08 %.

        Nyt voimme siis olla yhtä mieltä siitä, että uusi patteriauto roihahtaa tulee kaksinkertaisella todennäköisyydellä vanhaan polttomoottoriautoon verrattuna ;-D

        "2014 patteriautoja oli 360 kpl.
        2016 patteriautoja oli 844 kpl
        2018 patteriautoja oli 2404 kpl
        2020 patteriautoja oli 9697 kpl

        Keskimäärin patteriautoja on tällä jaksolla ollut reilut 3000 ja jos näistä 5 on palanut, niin se on 0,17 % patteriautokannasta."

        Unohdit jakaa jakson pituudella, koska puhutaan paljonko autoja palaa vuodessa. Eli kuudessa vuodessa noilla oletuksilla 0,0278%.

        Artikkeleista ei muuten myöskään selvinnyt, oliko kyseessä lataushybridi vai täyssähköauto.


    • Anonyymi

      Mitenkäs tuo lentävien autojen tarjonta? Laajeneeko sekin?....

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lentavien-autojen-aika-tuli-sittenkin-tama-ilma-aluksena-toimiva-auto-sai-ensimmaista-kertaa-luvan-liikkua-euroopan-kaduilla/2b7ee22a-bb93-4306-83f0-5036fd5d68bb

    • Anonyymi

      Jo ensi vuonna tarjonta on todella suurtta jaq valinnan varaa on.

      • Anonyymi

        Samaa savikkiekkoa veivasi patteriuskovainen jo vuosi sitten. Patteriautojen tarjonnan ja myynnin piti räjähtää syksyllä.

        Samaa levyä veivaa patteriuskovainen edelleen. Piti tulla niitä halpoja malleja, jotka pankin räjäyttää. Nyt tämän odotetaan tapahtuvan syksyllä. Ihan kuin olisin kuullut tämän ennekin.


    • Anonyymi

      Sähköautot käyttävät akkuja joiden valmistuksessa syntyy saastetta ja joissa käytetään raaka-aineena harvinaisia metalleja. Näiden louhinnassa syntyy saasteita.

      Kannattaa katsoa Areenasta dokumentti: Likaista vihreää energiaa.

      • Anonyymi

        Tämän vuosikymmenen täyssähköautoista suurin osa tulee käyttämään LFP-akkuja. Niiden materiaaleista ei ole yksikään harvinainen tai erityisen saastuttava: litiumia, rautaa ja fosfaattia riittää maailman tappiin.

        Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa, vaan käyttää ihan omia aivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän vuosikymmenen täyssähköautoista suurin osa tulee käyttämään LFP-akkuja. Niiden materiaaleista ei ole yksikään harvinainen tai erityisen saastuttava: litiumia, rautaa ja fosfaattia riittää maailman tappiin.

        Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa, vaan käyttää ihan omia aivoja.

        Jokainen järkevä ihminen tajuaa, etteivät mitkään materiaalit ole "loputtomia". Omia aivoja kannattaa todellakin käyttää. Tuossa dokkarissaa puhutaan myös monesta muusta haitasta. Kannattaa todellakin katsoa eikä uskoa kaikenlaista propagandaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen järkevä ihminen tajuaa, etteivät mitkään materiaalit ole "loputtomia". Omia aivoja kannattaa todellakin käyttää. Tuossa dokkarissaa puhutaan myös monesta muusta haitasta. Kannattaa todellakin katsoa eikä uskoa kaikenlaista propagandaa.

        Täyssähköautot saastuttavat vähiten, jos autoilla haluamme. Jos siitä halutaan vielä vähentää, loppuu autoilu.


    • Anonyymi

      Meillä valitettavasti ajetaan ja ostetaan eniten halpoja käytettyjä autoja ja silloin bensa on suosituin. Lehdissä on paljon spekuloitu asialla, että kuka ostaa vanhemman käytetyn sähköauton johon uudet akut maksaa monta kertaa enemmän kuin auton arvo on.
      Tällä hetkellä on pulaa hyvistä käytetyistä bensa ja dieselautoista ja siksi niitä tuodaan ulkoa hurjia määriä ja hinnat on noususuunnassa.

      • Anonyymi

        "Lehdissä on paljon spekuloitu asialla, että kuka ostaa vanhemman käytetyn sähköauton johon uudet akut maksaa monta kertaa enemmän kuin auton arvo on."

        Ongelma on aivan yhtä suuri kuin kuka ostaa käytetyn auton johon uusi moottori maksaa monta kertaa enemmän kuin auton arvo on.

        Ratkaisu on sama kummassakin: akun (ja moottorin) voi korjata kokonaan vaihtamisen sijaan.

        Paljon porua tyhjästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lehdissä on paljon spekuloitu asialla, että kuka ostaa vanhemman käytetyn sähköauton johon uudet akut maksaa monta kertaa enemmän kuin auton arvo on."

        Ongelma on aivan yhtä suuri kuin kuka ostaa käytetyn auton johon uusi moottori maksaa monta kertaa enemmän kuin auton arvo on.

        Ratkaisu on sama kummassakin: akun (ja moottorin) voi korjata kokonaan vaihtamisen sijaan.

        Paljon porua tyhjästä.

        Moottoria ei usein kannata korjata jos se on yhtään enemmän vaurioitunut, helpompi ottaa esim. kolariautosta käytetty kokonainen uusi kone tilalle.

        Sen vasta aika näyttää miten hyvin akkujen korjaaminen tai vaihto kokonaiseen käytettyyn akkupakettiin onnistuu, ja mitä nuo toimenpiteet maksavat. Yhtään iäkkäämpään autoon kukaan ei osta uutta akkupakettia, aivan kuten ei tehdasuutta moottoriakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoria ei usein kannata korjata jos se on yhtään enemmän vaurioitunut, helpompi ottaa esim. kolariautosta käytetty kokonainen uusi kone tilalle.

        Sen vasta aika näyttää miten hyvin akkujen korjaaminen tai vaihto kokonaiseen käytettyyn akkupakettiin onnistuu, ja mitä nuo toimenpiteet maksavat. Yhtään iäkkäämpään autoon kukaan ei osta uutta akkupakettia, aivan kuten ei tehdasuutta moottoriakaan.

        Polttomoottorin vaihtokin on niin kallis operaatio, että tavisauto (jossa jo ennestään 150 tkm mittarissa) menee paaliin. Vaihtoja tekevät lähinnä harrastajat -itse. Korjaamolla teetettynä liian kallista. Poikkeuksena tietty tapaukset, mitkä menevät takuun piikkiin.

        Aivan varmasti sama patteriautojen kanssa. Patteri kun uupuu, auto menee purkuun/paalattavaksi. Paitsi jo sitä ryhdytään itse ranettamaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3462
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      2119
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      77
      1971
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1520
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1358
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1326
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1287
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1217
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1045
    Aihe