Missä kuraläpät?

Anonyymi

Olen käytettyä autoa etsimässä ja huomaan, että melkein kaikista 2010-luvun autoista puuttuu kuraläpät. Käytetyssä autossa se olisi kyllä aika tärkeä alkuperäisvaruste. Vai onko teillämme kura ja hiekka lakannut lentämästä? Monta autoehdokasta on jo täytynyt hylätä tuon auton koria pilaavan puutteen vuoksi.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niitä ei ole ollut autoissa edessä eikä takana yli kahteenkymmeneen vuoteen!
      Herätys!

      • Anonyymi

        Kyllä vaan on. Minun auto vuosimallia 2011 jossa kurraläpät edessä ja takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan on. Minun auto vuosimallia 2011 jossa kurraläpät edessä ja takana.

        Ei ole pakolliset, mutta maahantuoja voi asentaa ne Suomessa tai ensimmäinen ostaja on tilannut ne jonkin varustepaketin mukana.


    • Anonyymi

      Kuraläpät voi asennuttaa lisävarusteena, ei niitä ole kielletty laittamasta.

      • Anonyymi

        Käytettyyn autoon läppien laittaminen on usein myöhäistä. Kymmenen vuoden hiekkapuhallus on jo saanut ruosteen alulle. Siinä muuten siistissä autossa ei tarvita kuin joku piste edessö kynnyskotelon alla niin se tarkoittaa, että pellin läpäisevä huokonen on jo olemassa. Alkuun päässeen ruosteen maalailu ja himominen on pelkkää kosmetiikkaa ja ruostuminen vain kiihtyy.


    • Anonyymi

      Kannattaa välttää käytettyjä josta puuttuu kuraläpät, paljon suuremmalla todennäköisyydellä ruostevaurioita pohjassa. 90% ruostereiistä pohjassa/kynnyksissä ovat juurikin heti pyörien takana mihin lentää kiviä varsinkin kun ei ole minkäänlaisia kuraläppiä. Siinä alustamassaan kuluu nopeasti reikiä ja ruostuminen alkaa.

      t. asentaja, monta kuraläpätöntä autoa tullut hitsailtua

    • Autoissa on nykyään sen verran muovia pohjissa, ettei noita läppiä oikein tarvita. Takanatulevat kyllä voisivat kiittää, kun nastat ja kivet eivät renkaista sinkoilisi ihan niin pitkälle taaksepäin (nykyinen tuulilasi on tosin kestänyt jo melkein puoli vuotta, eikä ole kuin muutama kiveniskemä ja yksi nastan jälki - edellinen halkesi viikossa).

      • Anonyymi

        Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.

        Kyllä niitä kiviä lentää kun rampilta pusketaan eteen ja siitä kiihdytys tavoitenopeuteen. Vaikka itse koittaisi pitää riittävän turvavälin, niin näissä tilanteissa on voimaton.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.

        Sellainen kaksi sekuntia tuntuu olevan pahin mahdollienn etäisyys moottoritienopeuksissa. Sekunnin turvavälillä kivet ei tunnu napsahtelevan yhtä usein.

        Eli aika kaukana itse asiassa.


      • Tuulilasiin lentäviä nastoja näyttää tulevan vähän ryppäänä.
        Nastoja on lennellyt siihen malliin, että parikin kertaa kaudessa sai olla paikkaamassa,
        mutta nyt on ollut tuuri, muutamaan vuoteen ei ole tullut yhtäkään.


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Tuulilasiin lentäviä nastoja näyttää tulevan vähän ryppäänä.
        Nastoja on lennellyt siihen malliin, että parikin kertaa kaudessa sai olla paikkaamassa,
        mutta nyt on ollut tuuri, muutamaan vuoteen ei ole tullut yhtäkään.

        Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.

        Jännästi niistä kivistä jää usein täsmälleen nastan kannan kokoinen pyöreä reikä siihen tuulilasiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.

        Ne kivetkin irtoilee syystä että nastat jyrsivät bitumin pois kivien väleistä.


    • Anonyymi

      Useimmista autoista puuttuu valonpesuritkin, mitkä olisivat Suomen oloissa erittäin hyödylliset koska lähes kaikkina vuodenaikoina paska lentää tuolla tien päällä.
      Sen sijaan ajovalojen korkeussäätöä tarvitsee hyvin harvoin, mutta sen on EU typeryyksissään määrännyt meille pakolliseksi!

      • Anonyymi

        Ajovalojen korkeussäätöä tarvitaan aina painavaa perävaunua hinattaessa plus kun on kontti ja takapenkki täynnä.

        Ja sen säädön pitäisi olla aina automaattinen, koska 99 % ääliöistä ei manuaalisäätöä vaivaudu käyttämään, vaikka sellainen kojelaudasta löytysi. Eli peräkäyrryn/kuorman kanssa ajellessa valot sojottaa taivaalle. Tosin niihän sitä muutoinkin joka kolmannessa autossa on joko toinen ajovalo pimeänä tai sojottaa minne sattuu (poltin väärin asennettu). Ja ne polttimetkin mallia saunalyhty, mutta hei - tilanteen voi paikata jopa 10 m valaisivilla sumuvaloille. Ne tekee variksesta tai datsun kasvaimesta myös sporttisen näköisen - ainakin 60 vee vaarin mielestä.

        Pesurit saa, kun ostaa auton, missä on kunnolliset valot, esim. täysitehoiset xenonit. Jos pesurit puuttuvat, niin se kertoo automaattisesti valojen olevan heikot. Pesurit saa jättää pois esim. 25 W polttomoilla varustetuista xenonvaloista, joiden valovirta on max. 2000 lm. Täysitehoisilla 3000 lm = pesurit ja automaattisäätö pakollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajovalojen korkeussäätöä tarvitaan aina painavaa perävaunua hinattaessa plus kun on kontti ja takapenkki täynnä.

        Ja sen säädön pitäisi olla aina automaattinen, koska 99 % ääliöistä ei manuaalisäätöä vaivaudu käyttämään, vaikka sellainen kojelaudasta löytysi. Eli peräkäyrryn/kuorman kanssa ajellessa valot sojottaa taivaalle. Tosin niihän sitä muutoinkin joka kolmannessa autossa on joko toinen ajovalo pimeänä tai sojottaa minne sattuu (poltin väärin asennettu). Ja ne polttimetkin mallia saunalyhty, mutta hei - tilanteen voi paikata jopa 10 m valaisivilla sumuvaloille. Ne tekee variksesta tai datsun kasvaimesta myös sporttisen näköisen - ainakin 60 vee vaarin mielestä.

        Pesurit saa, kun ostaa auton, missä on kunnolliset valot, esim. täysitehoiset xenonit. Jos pesurit puuttuvat, niin se kertoo automaattisesti valojen olevan heikot. Pesurit saa jättää pois esim. 25 W polttomoilla varustetuista xenonvaloista, joiden valovirta on max. 2000 lm. Täysitehoisilla 3000 lm = pesurit ja automaattisäätö pakollisia.

        Suurin osa automatkoista, esim. työmatkoista ajetaan yksin, joten ajovalojen korkeussäätöä ei tarvita.
        Sen sijaan kurakelejä on lähes aina, joten valonpesureita tarvitsisi selvästi enemmän kuin korkeussäätöä!
        80-luvulla valonpesurit oli pakolliset kaikissa autoissa ja se oli hyvä sääntö, käytännönläheinen ja Suomeen sopiva juttu. Roiskeläpistäkin oli hyötyä kun sorateitä oli vielä melko paljon silloin. Nythän kun valtio on hukannut rahansa taivaantuuliin, on taas soratiet lisääntymään päin kun ei ole varaa korjata päällystettyjä teitä, joten roiskeläpistä alkaa taas olla hyötyä!


    • Anonyymi

      Euroopassa ei niin tarvita ja Suomessa saa itse asentaa varmaan polttoaineekulutus syynä ettei niin asennella jos kerran takavalotkin kuluttaa polttoainetta mikä nyt on naurettavaa ettei ne pala aina.

    • Anonyymi

      Kun ei ole varaa uuteen autoon, kannattaa selittää pihjajanmarjat happamiksi.

    • Anonyymi

      Syy niiden poistoon keskisen euroopan sateet.
      Kuraläpät saa pyöristä puskevan veden paksuksi sumuksi mikä estää näkyvyyttä.
      Näin sitä selitettiin kun kuraläppien laki muuttui.

      • Anonyymi

        kyllä valehtelijat keksii mitä kummallisimpia selityksiä...


    • Anonyymi

      Vesi lentää monta kertaa pitemmälle jos takana ei ole läppiä. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa niin läpällisen auton perässä voi olla huono ajaa sumun takia.

    • Anonyymi

      Kuka haluaa kuraläpät? Hyh

      • Anonyymi

        oikein leveät ja pitkät kumiset mustat roiskeläpät, tuo mieleen 70-luvun leveälahkeisen housumuodin :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      86
      3619
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2056
    3. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      195
      1971
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1444
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

      Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1414
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1147
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

      Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      13
      1034
    8. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      84
      1001
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

      Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      29
      935
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

      Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      69
      867
    Aihe