Olen käytettyä autoa etsimässä ja huomaan, että melkein kaikista 2010-luvun autoista puuttuu kuraläpät. Käytetyssä autossa se olisi kyllä aika tärkeä alkuperäisvaruste. Vai onko teillämme kura ja hiekka lakannut lentämästä? Monta autoehdokasta on jo täytynyt hylätä tuon auton koria pilaavan puutteen vuoksi.
Missä kuraläpät?
24
<50
Vastaukset
Niitä ei ole ollut autoissa edessä eikä takana yli kahteenkymmeneen vuoteen!
Herätys!- Anonyymi
Kyllä vaan on. Minun auto vuosimallia 2011 jossa kurraläpät edessä ja takana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vaan on. Minun auto vuosimallia 2011 jossa kurraläpät edessä ja takana.
Ei ole pakolliset, mutta maahantuoja voi asentaa ne Suomessa tai ensimmäinen ostaja on tilannut ne jonkin varustepaketin mukana.
- Anonyymi
Kuraläpät voi asennuttaa lisävarusteena, ei niitä ole kielletty laittamasta.
- Anonyymi
Käytettyyn autoon läppien laittaminen on usein myöhäistä. Kymmenen vuoden hiekkapuhallus on jo saanut ruosteen alulle. Siinä muuten siistissä autossa ei tarvita kuin joku piste edessö kynnyskotelon alla niin se tarkoittaa, että pellin läpäisevä huokonen on jo olemassa. Alkuun päässeen ruosteen maalailu ja himominen on pelkkää kosmetiikkaa ja ruostuminen vain kiihtyy.
- Anonyymi
Kannattaa välttää käytettyjä josta puuttuu kuraläpät, paljon suuremmalla todennäköisyydellä ruostevaurioita pohjassa. 90% ruostereiistä pohjassa/kynnyksissä ovat juurikin heti pyörien takana mihin lentää kiviä varsinkin kun ei ole minkäänlaisia kuraläppiä. Siinä alustamassaan kuluu nopeasti reikiä ja ruostuminen alkaa.
t. asentaja, monta kuraläpätöntä autoa tullut hitsailtua Autoissa on nykyään sen verran muovia pohjissa, ettei noita läppiä oikein tarvita. Takanatulevat kyllä voisivat kiittää, kun nastat ja kivet eivät renkaista sinkoilisi ihan niin pitkälle taaksepäin (nykyinen tuulilasi on tosin kestänyt jo melkein puoli vuotta, eikä ole kuin muutama kiveniskemä ja yksi nastan jälki - edellinen halkesi viikossa).
- Anonyymi
Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.
Kyllä niitä kiviä lentää kun rampilta pusketaan eteen ja siitä kiihdytys tavoitenopeuteen. Vaikka itse koittaisi pitää riittävän turvavälin, niin näissä tilanteissa on voimaton.
Anonyymi kirjoitti:
Pitää ajaa aika lähellä edellä menevää jos sieltä pyöristä lentää kiviä tms. tuulilasiin. Enemmänkin kiven saa tuulilasiin siten että vastaantulijan pyörästä irtoava kivi ponnahtaa kuraläpästä sivullepäin ja vastaantulija ajaa päin sillä hetkellä vielä ilmassa leijuvaa kiveä.
Sellainen kaksi sekuntia tuntuu olevan pahin mahdollienn etäisyys moottoritienopeuksissa. Sekunnin turvavälillä kivet ei tunnu napsahtelevan yhtä usein.
Eli aika kaukana itse asiassa.Tuulilasiin lentäviä nastoja näyttää tulevan vähän ryppäänä.
Nastoja on lennellyt siihen malliin, että parikin kertaa kaudessa sai olla paikkaamassa,
mutta nyt on ollut tuuri, muutamaan vuoteen ei ole tullut yhtäkään.- Anonyymi
ZJJ kirjoitti:
Tuulilasiin lentäviä nastoja näyttää tulevan vähän ryppäänä.
Nastoja on lennellyt siihen malliin, että parikin kertaa kaudessa sai olla paikkaamassa,
mutta nyt on ollut tuuri, muutamaan vuoteen ei ole tullut yhtäkään.Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.
Anonyymi kirjoitti:
Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.
Jännästi niistä kivistä jää usein täsmälleen nastan kannan kokoinen pyöreä reikä siihen tuulilasiin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on väärä oletus, että irronnut nasta hajottaisi tuulilasia. On niin kevyt, että kyllä ne kiviä jotka rikkoo.
Ne kivetkin irtoilee syystä että nastat jyrsivät bitumin pois kivien väleistä.
- Anonyymi
Useimmista autoista puuttuu valonpesuritkin, mitkä olisivat Suomen oloissa erittäin hyödylliset koska lähes kaikkina vuodenaikoina paska lentää tuolla tien päällä.
Sen sijaan ajovalojen korkeussäätöä tarvitsee hyvin harvoin, mutta sen on EU typeryyksissään määrännyt meille pakolliseksi!- Anonyymi
Ajovalojen korkeussäätöä tarvitaan aina painavaa perävaunua hinattaessa plus kun on kontti ja takapenkki täynnä.
Ja sen säädön pitäisi olla aina automaattinen, koska 99 % ääliöistä ei manuaalisäätöä vaivaudu käyttämään, vaikka sellainen kojelaudasta löytysi. Eli peräkäyrryn/kuorman kanssa ajellessa valot sojottaa taivaalle. Tosin niihän sitä muutoinkin joka kolmannessa autossa on joko toinen ajovalo pimeänä tai sojottaa minne sattuu (poltin väärin asennettu). Ja ne polttimetkin mallia saunalyhty, mutta hei - tilanteen voi paikata jopa 10 m valaisivilla sumuvaloille. Ne tekee variksesta tai datsun kasvaimesta myös sporttisen näköisen - ainakin 60 vee vaarin mielestä.
Pesurit saa, kun ostaa auton, missä on kunnolliset valot, esim. täysitehoiset xenonit. Jos pesurit puuttuvat, niin se kertoo automaattisesti valojen olevan heikot. Pesurit saa jättää pois esim. 25 W polttomoilla varustetuista xenonvaloista, joiden valovirta on max. 2000 lm. Täysitehoisilla 3000 lm = pesurit ja automaattisäätö pakollisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajovalojen korkeussäätöä tarvitaan aina painavaa perävaunua hinattaessa plus kun on kontti ja takapenkki täynnä.
Ja sen säädön pitäisi olla aina automaattinen, koska 99 % ääliöistä ei manuaalisäätöä vaivaudu käyttämään, vaikka sellainen kojelaudasta löytysi. Eli peräkäyrryn/kuorman kanssa ajellessa valot sojottaa taivaalle. Tosin niihän sitä muutoinkin joka kolmannessa autossa on joko toinen ajovalo pimeänä tai sojottaa minne sattuu (poltin väärin asennettu). Ja ne polttimetkin mallia saunalyhty, mutta hei - tilanteen voi paikata jopa 10 m valaisivilla sumuvaloille. Ne tekee variksesta tai datsun kasvaimesta myös sporttisen näköisen - ainakin 60 vee vaarin mielestä.
Pesurit saa, kun ostaa auton, missä on kunnolliset valot, esim. täysitehoiset xenonit. Jos pesurit puuttuvat, niin se kertoo automaattisesti valojen olevan heikot. Pesurit saa jättää pois esim. 25 W polttomoilla varustetuista xenonvaloista, joiden valovirta on max. 2000 lm. Täysitehoisilla 3000 lm = pesurit ja automaattisäätö pakollisia.Suurin osa automatkoista, esim. työmatkoista ajetaan yksin, joten ajovalojen korkeussäätöä ei tarvita.
Sen sijaan kurakelejä on lähes aina, joten valonpesureita tarvitsisi selvästi enemmän kuin korkeussäätöä!
80-luvulla valonpesurit oli pakolliset kaikissa autoissa ja se oli hyvä sääntö, käytännönläheinen ja Suomeen sopiva juttu. Roiskeläpistäkin oli hyötyä kun sorateitä oli vielä melko paljon silloin. Nythän kun valtio on hukannut rahansa taivaantuuliin, on taas soratiet lisääntymään päin kun ei ole varaa korjata päällystettyjä teitä, joten roiskeläpistä alkaa taas olla hyötyä!
- Anonyymi
Euroopassa ei niin tarvita ja Suomessa saa itse asentaa varmaan polttoaineekulutus syynä ettei niin asennella jos kerran takavalotkin kuluttaa polttoainetta mikä nyt on naurettavaa ettei ne pala aina.
- Anonyymi
Kun ei ole varaa uuteen autoon, kannattaa selittää pihjajanmarjat happamiksi.
- Anonyymi
Syy niiden poistoon keskisen euroopan sateet.
Kuraläpät saa pyöristä puskevan veden paksuksi sumuksi mikä estää näkyvyyttä.
Näin sitä selitettiin kun kuraläppien laki muuttui.- Anonyymi
kyllä valehtelijat keksii mitä kummallisimpia selityksiä...
- Anonyymi
Vesi lentää monta kertaa pitemmälle jos takana ei ole läppiä. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa niin läpällisen auton perässä voi olla huono ajaa sumun takia.
- Anonyymi
Kuka haluaa kuraläpät? Hyh
- Anonyymi
oikein leveät ja pitkät kumiset mustat roiskeläpät, tuo mieleen 70-luvun leveälahkeisen housumuodin :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?863619- 252056
- 1951971
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871444PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431414Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891147Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo131034- 841001
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.29935Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha69867