Tankaaminen kestää vähintään kymmenen minuuttia.
Ensin on löydettävä bensa-asema ja ajettava sinne. Sitten on kaivettava maksukortti esiin ja noustava autosta sateeseen, tuuleen ja pakkaseen. Sen jälkeen on avokäsin räplättävä pitkään maksukortin kanssa. Sitten on otettava kylmä tankkauspistooli käteen ja seistava se kädessä pitkään kunnes tankki on täynnä. Se jälkeen on ajettava takaisin tielle matkan jartkamiseksi. Joskus on jopa jonotettava tankille pääsemiseksi.
Sähköautoilijana kotiin tultuani nostan latauspitokkeen seinän pitimestä ja tökkään sen auton latauspistorasiaan. Se kestää noin kolme sekuntia. Joka aamu "tankki" on aina täysi.
Miksi tankkaaminen kestää 10 minuuttia, mutta sähköauton lataaminen vain 3 sekuntiaa
76
118
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä siihen mulla menee enemmän kuin kolme sekuntia. Ehkä jopa 15 sekuntia kerran viikossa, kun yhdellä tankillisella mennään 400-450 km.
Pahoilla pakkasilla taisin tuhlata jopa 30 sekuntia, kun piti ladata jopa kahtena yönä viikossa. Melkoista ajan haaskausta!- Anonyymi
Entä sitten kun ET lataa kotona? On turha valehdella ja huijata, että sähköautoja ladata vain kotona.
Latausajaksi lasketaan se, kun olet matkalla 500 kilometriä kotoa ja sinulla ei ole mitään mahdollisuutta ladata kotona. - Anonyymi
Kännykän lataaminenkin tympäsee, kuinka sitten auton sähkökaapeleita räpeltäessä joka päivä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kännykän lataaminenkin tympäsee, kuinka sitten auton sähkökaapeleita räpeltäessä joka päivä?
Olet ymmärtänyt näköjään kaiken väärin.
- Anonyymi
Näin se on. Kun ajatellaan oikein niin totuus on tässäkin sähköauton eduksi.
- Anonyymi
Mihinkään pidemmälle reissulle sillä sähköautolla ei viitsi lähteäkään, kun voi tulla niitä erilaisia latausongelmia. Joutuu etsimään vapaata ja toimivaa latausasemaa ja pitää olla kaikenmaailman appseja yms.
- Anonyymi
Tuo "totuus" eli idioottimaista valehtelua. Ensinnäkin, bensa-auton tankkaamiseen ei mene 10 minuuttia ellei ole täysin tumpelo. Todellinen aika on noin 2 minuuttia. Lisäksi, sähköautoa pitää ladata muuallakin kuin kotona. Pitää laskea aika kun EI lataa kotona.
Ja tuonkin lisäksi, suurella osalla suomalaisia ei ole mitään latauspaikkaa.
Aloittajan teksti oli täysin tietoista huijausta ja valehtelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo "totuus" eli idioottimaista valehtelua. Ensinnäkin, bensa-auton tankkaamiseen ei mene 10 minuuttia ellei ole täysin tumpelo. Todellinen aika on noin 2 minuuttia. Lisäksi, sähköautoa pitää ladata muuallakin kuin kotona. Pitää laskea aika kun EI lataa kotona.
Ja tuonkin lisäksi, suurella osalla suomalaisia ei ole mitään latauspaikkaa.
Aloittajan teksti oli täysin tietoista huijausta ja valehtelua."Todellinen aika on noin 2 minuuttia."
Tuohon voi päästä, jos ei tarvitse maksaa ja pumppu sijaitsee takapihalla. Todellinen aika on 5-10 minuutin väliltä. Kun bensapistooli on valmiina, pelkkään tankkausoperaatioon menee 70-90 sekuntia ja muuhun kuluu tuohon verrattuna moninkertainen määrä aikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo "totuus" eli idioottimaista valehtelua. Ensinnäkin, bensa-auton tankkaamiseen ei mene 10 minuuttia ellei ole täysin tumpelo. Todellinen aika on noin 2 minuuttia. Lisäksi, sähköautoa pitää ladata muuallakin kuin kotona. Pitää laskea aika kun EI lataa kotona.
Ja tuonkin lisäksi, suurella osalla suomalaisia ei ole mitään latauspaikkaa.
Aloittajan teksti oli täysin tietoista huijausta ja valehtelua."Lisäksi, sähköautoa pitää ladata muuallakin kuin kotona. Pitää laskea aika kun EI lataa kotona."
Totta. Olenkin 1,5 vuoden aikana joutunut lataamaan kokonaista yhden kerran muualla kuin kotona tai kohteessa.
"Ja tuonkin lisäksi, suurella osalla suomalaisia ei ole mitään latauspaikkaa."
Ehkäpä... näiden ei sitten kannata ostaa sähköautoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Todellinen aika on noin 2 minuuttia."
Tuohon voi päästä, jos ei tarvitse maksaa ja pumppu sijaitsee takapihalla. Todellinen aika on 5-10 minuutin väliltä. Kun bensapistooli on valmiina, pelkkään tankkausoperaatioon menee 70-90 sekuntia ja muuhun kuluu tuohon verrattuna moninkertainen määrä aikaa.Ei mene, jos tuon tekee matkan varrella eikä bensa-asemaa tarvitse etsiä.
Ja tuo 3 sekuntia on samanlaista valehtelua ja tiedät sen. Todellisuudessa kukaan ei pysty noin nopeasti laittamaan edes kotona autoa lataukseen ja sieltä pois yhteensä. Todellinen aika on yli minuutin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi, sähköautoa pitää ladata muuallakin kuin kotona. Pitää laskea aika kun EI lataa kotona."
Totta. Olenkin 1,5 vuoden aikana joutunut lataamaan kokonaista yhden kerran muualla kuin kotona tai kohteessa.
"Ja tuonkin lisäksi, suurella osalla suomalaisia ei ole mitään latauspaikkaa."
Ehkäpä... näiden ei sitten kannata ostaa sähköautoa?Et ole tarvinnut, koska ajat niin vähän, että et edes tarvitse autoa. Sellaiset, jotka enemmän autolla ajavat myös lataavat muualla kuin kotona. Jos lataat ainoastaan kotona, et luultavasti edes tarvitse autoa, vaan haluat vain kerskailla peltiromulla jolla ei ole merkitystä.
Ja edelleen, ongelma on siinä että sähköautot itsessään ovat liian kalliita ja heikkolaatuisia. Ne eivät ole edes ekologisia. Mitään syytä ostaa sähköautoa tällä hetkellä ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mene, jos tuon tekee matkan varrella eikä bensa-asemaa tarvitse etsiä.
Ja tuo 3 sekuntia on samanlaista valehtelua ja tiedät sen. Todellisuudessa kukaan ei pysty noin nopeasti laittamaan edes kotona autoa lataukseen ja sieltä pois yhteensä. Todellinen aika on yli minuutin.Alle 30 sekuntia siihen menee.
Nappaan laturin kaapelin telineestä samalla painaen sen nappia, jolloin auton latausluukku avautuu itsestään. Sitten pistoke kytketään autoon. Tähän ei montaa sekuntia kulu, paljon nopeampaa kuin vaikkapa lohkolämppärin kytkeminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mene, jos tuon tekee matkan varrella eikä bensa-asemaa tarvitse etsiä.
Ja tuo 3 sekuntia on samanlaista valehtelua ja tiedät sen. Todellisuudessa kukaan ei pysty noin nopeasti laittamaan edes kotona autoa lataukseen ja sieltä pois yhteensä. Todellinen aika on yli minuutin.Uskomatonta inttämistä. Oletkohan koskaan sähköautoa ladannut tai edes nähnyt miten kätevästi se onnistuu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alle 30 sekuntia siihen menee.
Nappaan laturin kaapelin telineestä samalla painaen sen nappia, jolloin auton latausluukku avautuu itsestään. Sitten pistoke kytketään autoon. Tähän ei montaa sekuntia kulu, paljon nopeampaa kuin vaikkapa lohkolämppärin kytkeminen.Patteripellellä taas jalat tukevasti irti maasta. Sen verran kovaa kyytiä korvat viuhuu valehdelleessa.
Tämähän sitä todellisuutta on
https://www.is.fi/autot/art-2000006337610.html
Myös juutuubista löytyy kotimaisten patteriautoilijoiden kokemuksia. Ei lähde aina lataus käyntiin lainkaan -> pitää ajella toiselle paikalle. Eikä voi luottaa siihen, että piuha kiinni, vaan pitää hetki seurata, että a) lataus käynnistyi b) lataus ei pääty parin sekunnin kuluttua. Lisäksi pitää ne piuhat kaivella esiin ja käynnistellä appi, millä EHKÄ maksaminen ja latauksen käynnistys sujuu. Ehkä.
Jos ja kun lataus käynnistyy, niin kovasti patteripellen hehkuttamista "22 kW" latureista syötettävällä max 3x32 A virralla patteriautot tosiasiassa lataavat yleensä 11 kW teholla - oman sisäänrakennetun laturinsa voimin. 15 min kauppareissun aikana "tankkiin" vajaa 3 kWh, millä ajelee 15 km kesäkelissä ja 10 km talvella.
Jos meinaa akku loppua kesken ja pitää autoon tankata sähkön vaikka 100 km ajomatkaan, niin saa siinä k-kaupan parkkipaikalla viettää laatuaikaa peräti 2 tunnin ajan.
Oikeasti ladattavilla ajaneet ovat myös kertoneet, ettei tuo johtojen kanssa räpeltäminen toimi, kun on mukana lapsia ja kaupasta palattaessa kädet täynnä kasseja, Ei siinä kohtaa enää kiinnosta taiteilla piuhojen kanssa ja piilotella niitä takakonttiin... kassien alle?
50-100 kW pikalatureilla sujuu jo paremmin, mutta nämä ovat yhtä yleisiä kuin kanan hampaat. Ja patteriautojen määrän lisääntyessä on ihan varmaa, että ruuhkia tulee. Eli lisää ohjelmistoon 0,5 h jonotus × jonossa olevien autojen määrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskomatonta inttämistä. Oletkohan koskaan sähköautoa ladannut tai edes nähnyt miten kätevästi se onnistuu?
Olen lukenut ja nähnyt, että sähköauton lataaminen muualla kuin kotona on usein suorastaan painajaismaisen vaikeaa. Usein laitteet eivät toimi ollenkaan tai sitten toimii todella hitaasti. Ja sitten pitää sählätä typerien äppien kanssa ja joka paikkaan tarvitaan eri äppi, joka toimii eri tavalla. Miksi joka paikka ei toimi vain pankkikorttien kanssa? Äppejä ei pitäisi tarvita ollenkaan.
Ja vaikka aika olisi 30 sekuntia, on sekin jo todistus siitä, että aloittaja valehteli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut ja nähnyt, että sähköauton lataaminen muualla kuin kotona on usein suorastaan painajaismaisen vaikeaa. Usein laitteet eivät toimi ollenkaan tai sitten toimii todella hitaasti. Ja sitten pitää sählätä typerien äppien kanssa ja joka paikkaan tarvitaan eri äppi, joka toimii eri tavalla. Miksi joka paikka ei toimi vain pankkikorttien kanssa? Äppejä ei pitäisi tarvita ollenkaan.
Ja vaikka aika olisi 30 sekuntia, on sekin jo todistus siitä, että aloittaja valehteli.Lisään... Itse asiassa minusta kaiken pitää toimia ilman, että edes kännykkää on mukana. Auto joka vaatii kännykän mukana oloa on käyttökelvoton auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripellellä taas jalat tukevasti irti maasta. Sen verran kovaa kyytiä korvat viuhuu valehdelleessa.
Tämähän sitä todellisuutta on
https://www.is.fi/autot/art-2000006337610.html
Myös juutuubista löytyy kotimaisten patteriautoilijoiden kokemuksia. Ei lähde aina lataus käyntiin lainkaan -> pitää ajella toiselle paikalle. Eikä voi luottaa siihen, että piuha kiinni, vaan pitää hetki seurata, että a) lataus käynnistyi b) lataus ei pääty parin sekunnin kuluttua. Lisäksi pitää ne piuhat kaivella esiin ja käynnistellä appi, millä EHKÄ maksaminen ja latauksen käynnistys sujuu. Ehkä.
Jos ja kun lataus käynnistyy, niin kovasti patteripellen hehkuttamista "22 kW" latureista syötettävällä max 3x32 A virralla patteriautot tosiasiassa lataavat yleensä 11 kW teholla - oman sisäänrakennetun laturinsa voimin. 15 min kauppareissun aikana "tankkiin" vajaa 3 kWh, millä ajelee 15 km kesäkelissä ja 10 km talvella.
Jos meinaa akku loppua kesken ja pitää autoon tankata sähkön vaikka 100 km ajomatkaan, niin saa siinä k-kaupan parkkipaikalla viettää laatuaikaa peräti 2 tunnin ajan.
Oikeasti ladattavilla ajaneet ovat myös kertoneet, ettei tuo johtojen kanssa räpeltäminen toimi, kun on mukana lapsia ja kaupasta palattaessa kädet täynnä kasseja, Ei siinä kohtaa enää kiinnosta taiteilla piuhojen kanssa ja piilotella niitä takakonttiin... kassien alle?
50-100 kW pikalatureilla sujuu jo paremmin, mutta nämä ovat yhtä yleisiä kuin kanan hampaat. Ja patteriautojen määrän lisääntyessä on ihan varmaa, että ruuhkia tulee. Eli lisää ohjelmistoon 0,5 h jonotus × jonossa olevien autojen määrä."Patteripellellä taas jalat tukevasti irti maasta. Sen verran kovaa kyytiä korvat viuhuu valehdelleessa."
Täyssähköautojen arkipäivää on vaivaton lataus yön yli kotona. Lopettaisit itse valehtelemisen siitä että muka johonkin latureille tarvitsee edes mennä. Normaalit ihmiset kun harvoin niin pitkiä matkoja ajavat, että tuolle on tarvetta.
Niinä muutamina päivinä vuodessa kun pitkiä matkoja tarvitsee ajaa ei haittaa, vaikka matkaan menee 20% kauemmin. Sen verran paljon on aikaa säästetty arkena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihinkään pidemmälle reissulle sillä sähköautolla ei viitsi lähteäkään, kun voi tulla niitä erilaisia latausongelmia. Joutuu etsimään vapaata ja toimivaa latausasemaa ja pitää olla kaikenmaailman appseja yms.
"ja pitää olla kaikenmaailman appseja yms."
Jos vierastaa Appseja niin ei paljoa pysty tässä maailmassa tekemään. Jää hoitamatta pankkiasiat, sähköpostit, Netflixin katselu, Spotifyn kuunteleminen, Etäpalaverit yms.
Olisi aika kivikautista meininkiä. Sähköautojen lataamiseen riittää yksi App. Vain tyhmät ensikertalaiset sekoilevat niiden kanssa blogeissaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Patteripellellä taas jalat tukevasti irti maasta. Sen verran kovaa kyytiä korvat viuhuu valehdelleessa."
Täyssähköautojen arkipäivää on vaivaton lataus yön yli kotona. Lopettaisit itse valehtelemisen siitä että muka johonkin latureille tarvitsee edes mennä. Normaalit ihmiset kun harvoin niin pitkiä matkoja ajavat, että tuolle on tarvetta.
Niinä muutamina päivinä vuodessa kun pitkiä matkoja tarvitsee ajaa ei haittaa, vaikka matkaan menee 20% kauemmin. Sen verran paljon on aikaa säästetty arkena.Patteriautoilun arkipäivää - ei ole latauspistettä kotipihassa. 2012 rakennettu kerrostalo, joten ei ole vielä 20 vuoteen tarvetta ruveta paikkoja (tolpat asvaltointi) uudistamaan.
Vielä huonommin menee niillä, joilla ei ole edes vakituista parkkipaikkaa. Eli kaupunkien keskustoissa asuvat.
Kesämökille matkaa noin 160 km. Viimeisen 100 km siivun varrella ei löydy lainkaan pikalatauspisteitä. Alle 50 kW latureilla ei ole mitään virkaa reissussa. Elämä on liian lyhyt, jotta viitsisin viettää 2 h jonkin k-kaupan parkkipaikalla latauspömpeliin nojaten, kun tulee tarve tankata sähköä 100 km ajomatkaan.
Aika nihkeää taitaa patteriautoilu olla myös sähköttömän mökin omistajilla. Kun tällainen mökki varmaan myös sijaitsee etäällä valtaväylistä ja latauspisteistä. Varmaan tätäkin lajia riitää, eihän esim laajalla alueella Mikkelin ja Lappeenrannan välimaastossa ole ainuttakaan pikalaturia.
Minulle normaali matka on 150-200 km per päivä. Joskus tuplatenkin, kun pitää työasioissa piipahtaa vaikka Tampereen tai Turun liepeillä. Työkeikoilla ei sitten hirveästi kiinnosta mitään ylimääräisiä koukkaiksia ja ½ h latauspömpeliin nojailujakaan suorittaa. Nurkka-ajoa taas tulee vähän - kaupungissa liikun mieluummin julkisilla. Ruuhkat jo koettu.
Ei ole ainuttakaan 50 kW pikalaturia laajalla alueella Forssan ympärillä (vaikka siellä H:ki Pori, Tampere-Turku ja Turku-Hämeenlinna/Lahti valtatiet). Täysin tyhjää myös mm. Lappeenrannan ja Mikkelin välimaasto, missä taitaa jokunen kesämökki olla. Koko valtakunnan itälaidan tarjonta Joensuusta pohjoiseen päin: 0 kpl.
Patteriuskoville näköjään riittää, että pystyy ajamaan laskettelukeskukselle kerran vuodessa 4 tai 5 tietä pitkin.
Patteriautot kuten myös lataushybridit ovat minulle täysin käyttökelvottomia. Eikä tilanne näytä ihan lähivuosina olevan muuttumassa. Onneksi on myös vaihtoehto B eli kaasuauto. Edestakainenkin mökkimatka onnistuu eikä matka jatku hinausautokyydillä kaasun loppuessa. Kaasulla reilu 300 km ja bensalla 700-1000 km siihen päälle.
Ei ole tankkauspistettä kotipihassa, mutta 5 min tankkausaika on siedettävämpi kuin 30 min odottelu patteriauto pikalaturissa. Etenkin, kun nämä 50 kW pikalaturit yhtä yleisiä kuin kanan hampaat ja lataukseen voi joutua jonottamaan. Jatkuva pikalatauksen käyttö voi myös käydä patterin keston päälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mene, jos tuon tekee matkan varrella eikä bensa-asemaa tarvitse etsiä.
Ja tuo 3 sekuntia on samanlaista valehtelua ja tiedät sen. Todellisuudessa kukaan ei pysty noin nopeasti laittamaan edes kotona autoa lataukseen ja sieltä pois yhteensä. Todellinen aika on yli minuutin.Kuinka sen pistokkeen kiinnitäminen seinässä olevasta kiinnikeestä autoon veisi yli minuutin? Kuinka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut ja nähnyt, että sähköauton lataaminen muualla kuin kotona on usein suorastaan painajaismaisen vaikeaa. Usein laitteet eivät toimi ollenkaan tai sitten toimii todella hitaasti. Ja sitten pitää sählätä typerien äppien kanssa ja joka paikkaan tarvitaan eri äppi, joka toimii eri tavalla. Miksi joka paikka ei toimi vain pankkikorttien kanssa? Äppejä ei pitäisi tarvita ollenkaan.
Ja vaikka aika olisi 30 sekuntia, on sekin jo todistus siitä, että aloittaja valehteli.Olen neljä vuotta ladannut joka päivä myös muualla kuin kotona enkä ole kertaakaan törmännyt toimimattomaan laturiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriautoilun arkipäivää - ei ole latauspistettä kotipihassa. 2012 rakennettu kerrostalo, joten ei ole vielä 20 vuoteen tarvetta ruveta paikkoja (tolpat asvaltointi) uudistamaan.
Vielä huonommin menee niillä, joilla ei ole edes vakituista parkkipaikkaa. Eli kaupunkien keskustoissa asuvat.
Kesämökille matkaa noin 160 km. Viimeisen 100 km siivun varrella ei löydy lainkaan pikalatauspisteitä. Alle 50 kW latureilla ei ole mitään virkaa reissussa. Elämä on liian lyhyt, jotta viitsisin viettää 2 h jonkin k-kaupan parkkipaikalla latauspömpeliin nojaten, kun tulee tarve tankata sähköä 100 km ajomatkaan.
Aika nihkeää taitaa patteriautoilu olla myös sähköttömän mökin omistajilla. Kun tällainen mökki varmaan myös sijaitsee etäällä valtaväylistä ja latauspisteistä. Varmaan tätäkin lajia riitää, eihän esim laajalla alueella Mikkelin ja Lappeenrannan välimaastossa ole ainuttakaan pikalaturia.
Minulle normaali matka on 150-200 km per päivä. Joskus tuplatenkin, kun pitää työasioissa piipahtaa vaikka Tampereen tai Turun liepeillä. Työkeikoilla ei sitten hirveästi kiinnosta mitään ylimääräisiä koukkaiksia ja ½ h latauspömpeliin nojailujakaan suorittaa. Nurkka-ajoa taas tulee vähän - kaupungissa liikun mieluummin julkisilla. Ruuhkat jo koettu.
Ei ole ainuttakaan 50 kW pikalaturia laajalla alueella Forssan ympärillä (vaikka siellä H:ki Pori, Tampere-Turku ja Turku-Hämeenlinna/Lahti valtatiet). Täysin tyhjää myös mm. Lappeenrannan ja Mikkelin välimaasto, missä taitaa jokunen kesämökki olla. Koko valtakunnan itälaidan tarjonta Joensuusta pohjoiseen päin: 0 kpl.
Patteriuskoville näköjään riittää, että pystyy ajamaan laskettelukeskukselle kerran vuodessa 4 tai 5 tietä pitkin.
Patteriautot kuten myös lataushybridit ovat minulle täysin käyttökelvottomia. Eikä tilanne näytä ihan lähivuosina olevan muuttumassa. Onneksi on myös vaihtoehto B eli kaasuauto. Edestakainenkin mökkimatka onnistuu eikä matka jatku hinausautokyydillä kaasun loppuessa. Kaasulla reilu 300 km ja bensalla 700-1000 km siihen päälle.
Ei ole tankkauspistettä kotipihassa, mutta 5 min tankkausaika on siedettävämpi kuin 30 min odottelu patteriauto pikalaturissa. Etenkin, kun nämä 50 kW pikalaturit yhtä yleisiä kuin kanan hampaat ja lataukseen voi joutua jonottamaan. Jatkuva pikalatauksen käyttö voi myös käydä patterin keston päälle.Mikä se varsinainen ongelma on. Ilmiselvää, että juuri sinulle ei sähköauto sovi, on olemassa vaihtoehtoja joista jokainen valitsee itselleen parhaan / halvimman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriautoilun arkipäivää - ei ole latauspistettä kotipihassa. 2012 rakennettu kerrostalo, joten ei ole vielä 20 vuoteen tarvetta ruveta paikkoja (tolpat asvaltointi) uudistamaan.
Vielä huonommin menee niillä, joilla ei ole edes vakituista parkkipaikkaa. Eli kaupunkien keskustoissa asuvat.
Kesämökille matkaa noin 160 km. Viimeisen 100 km siivun varrella ei löydy lainkaan pikalatauspisteitä. Alle 50 kW latureilla ei ole mitään virkaa reissussa. Elämä on liian lyhyt, jotta viitsisin viettää 2 h jonkin k-kaupan parkkipaikalla latauspömpeliin nojaten, kun tulee tarve tankata sähköä 100 km ajomatkaan.
Aika nihkeää taitaa patteriautoilu olla myös sähköttömän mökin omistajilla. Kun tällainen mökki varmaan myös sijaitsee etäällä valtaväylistä ja latauspisteistä. Varmaan tätäkin lajia riitää, eihän esim laajalla alueella Mikkelin ja Lappeenrannan välimaastossa ole ainuttakaan pikalaturia.
Minulle normaali matka on 150-200 km per päivä. Joskus tuplatenkin, kun pitää työasioissa piipahtaa vaikka Tampereen tai Turun liepeillä. Työkeikoilla ei sitten hirveästi kiinnosta mitään ylimääräisiä koukkaiksia ja ½ h latauspömpeliin nojailujakaan suorittaa. Nurkka-ajoa taas tulee vähän - kaupungissa liikun mieluummin julkisilla. Ruuhkat jo koettu.
Ei ole ainuttakaan 50 kW pikalaturia laajalla alueella Forssan ympärillä (vaikka siellä H:ki Pori, Tampere-Turku ja Turku-Hämeenlinna/Lahti valtatiet). Täysin tyhjää myös mm. Lappeenrannan ja Mikkelin välimaasto, missä taitaa jokunen kesämökki olla. Koko valtakunnan itälaidan tarjonta Joensuusta pohjoiseen päin: 0 kpl.
Patteriuskoville näköjään riittää, että pystyy ajamaan laskettelukeskukselle kerran vuodessa 4 tai 5 tietä pitkin.
Patteriautot kuten myös lataushybridit ovat minulle täysin käyttökelvottomia. Eikä tilanne näytä ihan lähivuosina olevan muuttumassa. Onneksi on myös vaihtoehto B eli kaasuauto. Edestakainenkin mökkimatka onnistuu eikä matka jatku hinausautokyydillä kaasun loppuessa. Kaasulla reilu 300 km ja bensalla 700-1000 km siihen päälle.
Ei ole tankkauspistettä kotipihassa, mutta 5 min tankkausaika on siedettävämpi kuin 30 min odottelu patteriauto pikalaturissa. Etenkin, kun nämä 50 kW pikalaturit yhtä yleisiä kuin kanan hampaat ja lataukseen voi joutua jonottamaan. Jatkuva pikalatauksen käyttö voi myös käydä patterin keston päälle."Patteriautoilun arkipäivää - ei ole latauspistettä kotipihassa. 2012 rakennettu kerrostalo, joten ei ole vielä 20 vuoteen tarvetta ruveta paikkoja (tolpat asvaltointi) uudistamaan."
Taloyhtiöösi saa 99% varmuudella lämmitystolpat vaihdettua lataustolpiksi pelkästään tolppien pään vaihdolla noin 400€/tolppa kustannuksella.
"Kesämökille matkaa noin 160 km. Viimeisen 100 km siivun varrella ei löydy lainkaan pikalatauspisteitä..."
Miltei kaikilla sähköautoilla pääsee tuollaisen matkan kelissä kuin kelissä.
"Aika nihkeää taitaa patteriautoilu olla myös sähköttömän mökin omistajilla. "
Aika vähän on sähköttömiä mökkejä, kuka sellaista edes haluaisi omistaa.
"Minulle normaali matka on 150-200 km per päivä. "
Sähköauto on tuollaisille matkoille juuri paras mahdollinen. Et sitten 400km.n. matkoilla muka pidä kahvitaukoja? Normi-ihminen pitää.
"Ei ole ainuttakaan 50 kW pikalaturia laajalla alueella Forssan ympärillä"
Jos ei nyt ole jollain välillä pikalaturia, niin sellainen saattaa olla jo huomenna. Kehitys kehittyy vauhdilla.
"Patteriautot kuten myös lataushybridit ovat minulle täysin käyttökelvottomia."
Kertomiesi ajosuoritteidesi mukaan noin ei ole. Paha asenneongelma pelkästään tuntuu olevan haittana.
"Ei ole tankkauspistettä kotipihassa, mutta 5 min tankkausaika on siedettävämpi kuin 30 min odottelu patteriauto pikalaturissa."
Et sitten käy ruokakaupassa ym. asioilla, etkä käy syömässä tai kahvilla työaikana. Samalla autosi latautuu ja huomaat ettei tarvi enää poiketa erikseen tuulessa ja tuiskussa näpit jäässä tankkaamaan.
Varmaan on kiva maksaa ajelustaan maltaita, tuolla ajomäärällä sähköauto tulee helposti edullisemmaksi pitkällä juoksulla, ongelma on vain korviesi välissä. Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi, sähköautoa pitää ladata muuallakin kuin kotona. Pitää laskea aika kun EI lataa kotona."
Totta. Olenkin 1,5 vuoden aikana joutunut lataamaan kokonaista yhden kerran muualla kuin kotona tai kohteessa.
"Ja tuonkin lisäksi, suurella osalla suomalaisia ei ole mitään latauspaikkaa."
Ehkäpä... näiden ei sitten kannata ostaa sähköautoa?Sähköauto sopii juuri sinunlaisille, jotka pyörivät vain ja ainoastaan kotinurkissa.
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka sen pistokkeen kiinnitäminen seinässä olevasta kiinnikeestä autoon veisi yli minuutin? Kuinka?
Täytyyhän sepistoke siitä autosta ottaa poiskin.
- Anonyymi
Autoja pitää ladata muuallakin kuin kotona toisinaan. Lisäksi, suurempi ongelma on edelleenkin sähköautojen. Ne ovat edelleenkin reilusti ylihinnoiltuja laatuunsa. Ne ovat sekä heikompilaatuisia että järkyttävän ylihinnoiteltuja romuja. Niiden hintojen pitäisi tippua vielä vähintään 50% ennen kuin ne ovat sopivan hintaisia. Ja sittenkin niiden toimintamatkan pitäisi olla reilusti pidempi kuin nykyisin.
- Anonyymi
Kirjoittelee hän joka ei ole sähköautossa edes istunut .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittelee hän joka ei ole sähköautossa edes istunut .
Ei tuohon autossa istumista tarvita, tarvitsee vain osata lukea, katsoa ja laskea. Kaikki tarvittava tieto löytyy ilman, että edes istuu autoon. Sähköauto on vain tavallinen auto, sähkömoottorista itsestään ei kannata maksaa euroakaan ekstraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuohon autossa istumista tarvita, tarvitsee vain osata lukea, katsoa ja laskea. Kaikki tarvittava tieto löytyy ilman, että edes istuu autoon. Sähköauto on vain tavallinen auto, sähkömoottorista itsestään ei kannata maksaa euroakaan ekstraa.
Kannattaa ihan itse tutustua sähköautoon eikä vain uskoa kaikenlaisia mutujuttuja joissa ei ole todellista käytännön kokemusta.
- Anonyymi
Sähköauton ilmoitetut tankkausvälit ovat suurta huijausta.
Lehtiartikkeilissa omistajan auton WLTP lukema oli 18,5 kWh/100 km.
Todellisessa työmatka-ajossa kulutus oli kuitenkin 21 kWh ja talvella 27 kWh /100 km.
Eli talvella se "yli 300 km:n toimintamatka" lurpahti n. 200 km:n lukemiin.
Eihän sillä voi lähteä mihinkään pitemmälle. Sähköauto = kaupunkiauto.
Lähden dieselillä viikoksi lomamatkalle 300 km:n päähän : yhdellä tankkauksella menomatka, kaikki asioinnit siellä perillä ja vielä paluumatka, minkä jälkeen tankkiin jää vielä reilusti ainetta kotipaikan liikkumisiin. Ei tarvi etsiä latureita mistään !- Anonyymi
"Lähden dieselillä viikoksi lomamatkalle 300 km:n päähän : yhdellä tankkauksella menomatka, kaikki asioinnit siellä perillä ja vielä paluumatka, minkä jälkeen tankkiin jää vielä reilusti ainetta kotipaikan liikkumisiin. Ei tarvi etsiä latureita mistään !"
Ongelmia saa kyllä jos niitä etsii. Jos lähtee viikoksi lomalle niin ei tarvitse muuta kuin varata sellainen loma-asunto jossa voi ladata. Latauskelvottomat paikat alkavat olla melko harvinaisuus.
Yhä naurettavavimmiksi käyvät nämä sähködissaajien "ongelmalliset käyttötapaukset". Jos sähköautoilu olisi oikeasti noin vaikeaa niin täällä olisi kuoro sähköautoilijoita itkemässä ja kertomassa omalle kohdalle tulleista ongelmista. Nyt näitä ongelmatapauksia väkisinkaivelee kaverit jotka eivät ole koskaan edes sähköautolla ajaneet.
Nettiviisautta jakavat. LOL-LOL-LOL. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lähden dieselillä viikoksi lomamatkalle 300 km:n päähän : yhdellä tankkauksella menomatka, kaikki asioinnit siellä perillä ja vielä paluumatka, minkä jälkeen tankkiin jää vielä reilusti ainetta kotipaikan liikkumisiin. Ei tarvi etsiä latureita mistään !"
Ongelmia saa kyllä jos niitä etsii. Jos lähtee viikoksi lomalle niin ei tarvitse muuta kuin varata sellainen loma-asunto jossa voi ladata. Latauskelvottomat paikat alkavat olla melko harvinaisuus.
Yhä naurettavavimmiksi käyvät nämä sähködissaajien "ongelmalliset käyttötapaukset". Jos sähköautoilu olisi oikeasti noin vaikeaa niin täällä olisi kuoro sähköautoilijoita itkemässä ja kertomassa omalle kohdalle tulleista ongelmista. Nyt näitä ongelmatapauksia väkisinkaivelee kaverit jotka eivät ole koskaan edes sähköautolla ajaneet.
Nettiviisautta jakavat. LOL-LOL-LOL.> Sähköauton ilmoitetut tankkausvälit ovat suurta huijausta.
Lehtiartikkeilissa omistajan auton WLTP lukema oli 18,5 kWh/100 km.
Todellisessa työmatka-ajossa kulutus oli kuitenkin 21 kWh ja talvella 27 kWh /100 km.
Ei ole huijausta WLPT matkan pääsee lauhassa kesäkelissä. Sama juttu polttomoottoreilla. Niilläkin kova pakkanen lisää kulutusta tyyliin 6,5->7, 5 l/100 km -> toimintamatka tankillisella lyhenee 100 km. Sama vaikutus kesäisellä 120 moottoritienopeudella.
Pätkäajoa kaupungissa, etenkin talvella -> kulutus voi nousta yli 10 l/100 km ja toimintasäde tippuu puoleen siitä, mitä maantieköröttelyssä.
Ne vanhemmat NEDC kulutukset sen sijaan olivat ihan täyttä kuseteusta. Vielä vuosituhannen vaihteen autolla speksiti pitivät paikkansa, mutta vm 2008 auto juopotteli 30 % ja vm2012 auto 50 % enemmän. Kun verrattiin omenoita omenoihin eli maantiajon kulutus vs. maantieajon normikulutus eikä yhdistetty kulutus.
Tosin ylitys johtui siitä, että ne normikulutukset oli tingitty ihan ufoiksi. Maantieajo 4,6 tjsp luvattu (bensakone, automaatti), todellinen (vaihtelevassa säässä... hetkellisesti kyllä pääsi alle 6) 6,7. Kaupunkiajon normikulutuksen pitäisi edustaa pätkäajoa (kylmäkäynnistys muistaakseni 4 km ajomatka ... pidemmillä matkoilla luonnollisesti paljon pienempi kulutus).... luvattu jotain 6,x l/100 km, todellisuus lähempänä 9,5. Vasta 10-15 km matkoilla sitten jotain vähän päälle 7 l/100 km.
Eli todellinen maantieajon kulutus sitä luokkaa, mitä NEDC lupasi kaupunkikulutukseksi!
Silti ao. auto oli omistamistani taloudellisin. Vika vain siinä, että todellinen kulutus tiputettu 10 % ja lupaukset 35 % alemmaksi kuin vuosituhannen vaihteessa.
Näitä NEDC speksejä oli aiemmin sähköautoillakin. Lopputulos: autolla, jonka toimintasäde nimellisesti 150 km ei päässyt edes Helsingistä Hämeenlinnaan talvella. Todellinen toimintasäde pahimmillaan 50 % luvatusta ja kesäkelissäkin jäätiin parikymmentä % noista lupauksista. Anonyymi kirjoitti:
"Lähden dieselillä viikoksi lomamatkalle 300 km:n päähän : yhdellä tankkauksella menomatka, kaikki asioinnit siellä perillä ja vielä paluumatka, minkä jälkeen tankkiin jää vielä reilusti ainetta kotipaikan liikkumisiin. Ei tarvi etsiä latureita mistään !"
Ongelmia saa kyllä jos niitä etsii. Jos lähtee viikoksi lomalle niin ei tarvitse muuta kuin varata sellainen loma-asunto jossa voi ladata. Latauskelvottomat paikat alkavat olla melko harvinaisuus.
Yhä naurettavavimmiksi käyvät nämä sähködissaajien "ongelmalliset käyttötapaukset". Jos sähköautoilu olisi oikeasti noin vaikeaa niin täällä olisi kuoro sähköautoilijoita itkemässä ja kertomassa omalle kohdalle tulleista ongelmista. Nyt näitä ongelmatapauksia väkisinkaivelee kaverit jotka eivät ole koskaan edes sähköautolla ajaneet.
Nettiviisautta jakavat. LOL-LOL-LOL.Käy lukemassa Latausverkosto -nyt ja Latauspisteen väärinkäyttäjät ym. fb-ryhmiä, niin mielipiteesi ehkä muuttuu.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Käy lukemassa Latausverkosto -nyt ja Latauspisteen väärinkäyttäjät ym. fb-ryhmiä, niin mielipiteesi ehkä muuttuu.
Noissa ryhmissä tulee tietysti esiin vain ongelmat. Yksinkertainen ihminen ei ymmärrä sitä faktaa ettei kukaan sinne kerro onnistuneista latauksista joita on vähintään 95%.
Sama pätee automerkkien palstoille, kukaan ei siellä kerro että menipä taas tämäkin päivä ilman vikaa...
- Anonyymi
Ja mitähän väliä tälläkin väittelyillä on? Kumpaakin joutuu tankkaamaan tarpeen mukaan niin kesällä kuin talvellakin. Hohhoijaa..
- Anonyymi
Niinpä.
Sähköauto täytyy ladata kaksi kertaa useammin kuin polttis, mutta sen voi tehdä kotona ja se maksaa vain yhden neljäsosan bensakustannuksista.
Polttis tarvitsee tankkausta puolet harvemmin kuin sähkis ja tankkaus käy nopeammin. Tosin se maksaa neljä kertaa enemmän.
Tuosta voi kukin valita sen joka itselleen paremmin sopii. Olkaa hyvä. - Anonyymi
Se pieni ero on, että maan eteläosassakin on laajoja alueita, missä patteriautoa ei saa tankattua. Ainkaan niin, ettei tarvi olla makuupussi mukana....
Petterien ylistämistä "melkein joka k-kaupalla" (vale, tottakai) 22 kW latausasemista valuu useimpien patteriautojen tankkiin sähköä vain 11 kW teholla ja sehän tarkoittaa, että tunnin latauksella saa sähköt ehkä 60-80 km ajoon kesäkelissä ja reilun 40 km matkaan talvela.
100 km ajomatkan tankkaus kestää siis 1½-2½ h mahdollinen jonotus päälle. Töpselilatauksena yön yli.
Ao. syystä reissussa on merkitystä vain väh. 50 kW pikalatausasemilla. Joita ei löydy ainuttakaan mm. Joensuun pohjoispuolelta ja tyhjää on suositulla mökkiseudulla Mäntyharjusta itään.
Pelkillä mökki/hupireissulla ylimääräiset koukkaukset ja odottelut vielä voisi sitää, mutta jotkut joutuvat poistumaan Kehä III ulkopuolelle myös työasioissa. Silloin ei ihan hirveästi innosta lähteä matkaa klo 7 sijaan jo klo 6 ja palata kotiin kklo 18 sijaan klo 19, jotta pääsee tekemään pari ylimääräistä koukkausta ja nojaamaan tunnin tai 2 latauspömpeliin.
Bensaa löytyy syrjemmältäkin, toimintasäde on 2x patteriautoon verrattuna ja tankkaus kestää vain muutaman minuutin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se pieni ero on, että maan eteläosassakin on laajoja alueita, missä patteriautoa ei saa tankattua. Ainkaan niin, ettei tarvi olla makuupussi mukana....
Petterien ylistämistä "melkein joka k-kaupalla" (vale, tottakai) 22 kW latausasemista valuu useimpien patteriautojen tankkiin sähköä vain 11 kW teholla ja sehän tarkoittaa, että tunnin latauksella saa sähköt ehkä 60-80 km ajoon kesäkelissä ja reilun 40 km matkaan talvela.
100 km ajomatkan tankkaus kestää siis 1½-2½ h mahdollinen jonotus päälle. Töpselilatauksena yön yli.
Ao. syystä reissussa on merkitystä vain väh. 50 kW pikalatausasemilla. Joita ei löydy ainuttakaan mm. Joensuun pohjoispuolelta ja tyhjää on suositulla mökkiseudulla Mäntyharjusta itään.
Pelkillä mökki/hupireissulla ylimääräiset koukkaukset ja odottelut vielä voisi sitää, mutta jotkut joutuvat poistumaan Kehä III ulkopuolelle myös työasioissa. Silloin ei ihan hirveästi innosta lähteä matkaa klo 7 sijaan jo klo 6 ja palata kotiin kklo 18 sijaan klo 19, jotta pääsee tekemään pari ylimääräistä koukkausta ja nojaamaan tunnin tai 2 latauspömpeliin.
Bensaa löytyy syrjemmältäkin, toimintasäde on 2x patteriautoon verrattuna ja tankkaus kestää vain muutaman minuutin.On sulla kuvitelmat. Terveisin nimimerkki: Neljä vuotta pääkaupunkiseudulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se pieni ero on, että maan eteläosassakin on laajoja alueita, missä patteriautoa ei saa tankattua. Ainkaan niin, ettei tarvi olla makuupussi mukana....
Petterien ylistämistä "melkein joka k-kaupalla" (vale, tottakai) 22 kW latausasemista valuu useimpien patteriautojen tankkiin sähköä vain 11 kW teholla ja sehän tarkoittaa, että tunnin latauksella saa sähköt ehkä 60-80 km ajoon kesäkelissä ja reilun 40 km matkaan talvela.
100 km ajomatkan tankkaus kestää siis 1½-2½ h mahdollinen jonotus päälle. Töpselilatauksena yön yli.
Ao. syystä reissussa on merkitystä vain väh. 50 kW pikalatausasemilla. Joita ei löydy ainuttakaan mm. Joensuun pohjoispuolelta ja tyhjää on suositulla mökkiseudulla Mäntyharjusta itään.
Pelkillä mökki/hupireissulla ylimääräiset koukkaukset ja odottelut vielä voisi sitää, mutta jotkut joutuvat poistumaan Kehä III ulkopuolelle myös työasioissa. Silloin ei ihan hirveästi innosta lähteä matkaa klo 7 sijaan jo klo 6 ja palata kotiin kklo 18 sijaan klo 19, jotta pääsee tekemään pari ylimääräistä koukkausta ja nojaamaan tunnin tai 2 latauspömpeliin.
Bensaa löytyy syrjemmältäkin, toimintasäde on 2x patteriautoon verrattuna ja tankkaus kestää vain muutaman minuutin."Joensuun pohjoispuolelta ja tyhjää on suositulla mökkiseudulla Mäntyharjusta itään."
Kun mökillä on latausmahdollisuus niin mitä väliä? On kyllä niin väkisinhaettua vääntöä että sääliksi käy. Ymmärrätkö untuvikko että taistelet tuulimyllyjä vastaan.
Hyvä indikaatio typeryydestäsi on se että yksikään sähköautolla ajava ei tunnista keksimiäsi ongelmia. Jos jollakin sähköautolla ajavalla olisi ongelma niin siitä tehtäisiin heti tällainen tubetus.
https://youtu.be/Mlb7wHpRf7g
Nyt ongelmia keksivät märkäkorvat joilla ei ole edes autoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joensuun pohjoispuolelta ja tyhjää on suositulla mökkiseudulla Mäntyharjusta itään."
Kun mökillä on latausmahdollisuus niin mitä väliä? On kyllä niin väkisinhaettua vääntöä että sääliksi käy. Ymmärrätkö untuvikko että taistelet tuulimyllyjä vastaan.
Hyvä indikaatio typeryydestäsi on se että yksikään sähköautolla ajava ei tunnista keksimiäsi ongelmia. Jos jollakin sähköautolla ajavalla olisi ongelma niin siitä tehtäisiin heti tällainen tubetus.
https://youtu.be/Mlb7wHpRf7g
Nyt ongelmia keksivät märkäkorvat joilla ei ole edes autoa.Miten vaikkapa saarimökin omistaja lataa patteriauton kotipihassa? Vetää järveen kilometrin kaapelin?
Miten ajellaan patteriautolla Kajaanista Kuusamon kautta Sodankylään? Matkan varrella 0 pikalaturia ja aniharvassa patteriautossa toimintasäde riittää liki 500 km matkaan.
Hämeenlinnan ja Turun välillä 0 kpl pikalataupisteitä. Forssasta saa ajella 50 km / kolme varttia lähimmälle latauspisteelle.
Patteripetteri ei ymmärrä, ettei kaikille riitä, että pääsee Helsingistä kerran vuodessa johonkin laskettelukeskukseen/turistirysään. Poistumatta valtaväylien ulkopuolle. Työn puolesta voi olla tarpeen seikkailla pienemmilläkin teillä eikä työmatkalla huvittaisi tehdä mitään 50 km ja 1½ h ylimääräisiä koukkauksia latausaseman ääreen. Tai nojata k-kaupan "22 kW" laturiin 2-4 h.
Joku 300 km tulee hyvin äkkiä mittariin, kun pitää polkaista satunnaiseen osoiteeseen Tre eteläpuolellakin ... ja vielä palata samana päivänä kotiin. Eikä siellä matkan päätepisteessa voi luottaa olevan mahdollisuutta edes töpselilataukseen.
Patteriautosta kun patteri loppuu kesken, matka jatkuu hinausautokyydillä. Siinä kohtaa turha rypistellä minkään töpselilatauksen kanssa, koska 100 km ajomatkan tankkaukseen menisi koko yö.
Työmatkoilla ei kelpaa sekään, että on 1 ainokainen pikalatausasema matka varrella. sehän voi sitten olla varattuna ja suunitellusta ½ h lataustauosta tuleekin 1 h lataustauko. Tarkoittaen ½ h myöhästymistä... lomamatkoilla tunti sinne tai tänne, työkeikoilla pitää 1) päästä perille 2) sovittuun aikaan. Ei toimi ennen kuin näitä latausasemia saadaan reilusti lisää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sulla kuvitelmat. Terveisin nimimerkki: Neljä vuotta pääkaupunkiseudulla.
No siinähän se totuus tuli, pelkkä kaupunkiauto tällä hetkellä.
Elämää on myös kehä kolmen ulkopuolella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten vaikkapa saarimökin omistaja lataa patteriauton kotipihassa? Vetää järveen kilometrin kaapelin?
Miten ajellaan patteriautolla Kajaanista Kuusamon kautta Sodankylään? Matkan varrella 0 pikalaturia ja aniharvassa patteriautossa toimintasäde riittää liki 500 km matkaan.
Hämeenlinnan ja Turun välillä 0 kpl pikalataupisteitä. Forssasta saa ajella 50 km / kolme varttia lähimmälle latauspisteelle.
Patteripetteri ei ymmärrä, ettei kaikille riitä, että pääsee Helsingistä kerran vuodessa johonkin laskettelukeskukseen/turistirysään. Poistumatta valtaväylien ulkopuolle. Työn puolesta voi olla tarpeen seikkailla pienemmilläkin teillä eikä työmatkalla huvittaisi tehdä mitään 50 km ja 1½ h ylimääräisiä koukkauksia latausaseman ääreen. Tai nojata k-kaupan "22 kW" laturiin 2-4 h.
Joku 300 km tulee hyvin äkkiä mittariin, kun pitää polkaista satunnaiseen osoiteeseen Tre eteläpuolellakin ... ja vielä palata samana päivänä kotiin. Eikä siellä matkan päätepisteessa voi luottaa olevan mahdollisuutta edes töpselilataukseen.
Patteriautosta kun patteri loppuu kesken, matka jatkuu hinausautokyydillä. Siinä kohtaa turha rypistellä minkään töpselilatauksen kanssa, koska 100 km ajomatkan tankkaukseen menisi koko yö.
Työmatkoilla ei kelpaa sekään, että on 1 ainokainen pikalatausasema matka varrella. sehän voi sitten olla varattuna ja suunitellusta ½ h lataustauosta tuleekin 1 h lataustauko. Tarkoittaen ½ h myöhästymistä... lomamatkoilla tunti sinne tai tänne, työkeikoilla pitää 1) päästä perille 2) sovittuun aikaan. Ei toimi ennen kuin näitä latausasemia saadaan reilusti lisää."Miten ajellaan patteriautolla Kajaanista Kuusamon kautta Sodankylään? Matkan varrella 0 pikalaturia ja aniharvassa patteriautossa toimintasäde riittää liki 500 km matkaan."
No huokaus. Jos on tuollaiset tarpeet, mitä siinä sitten lässytät, osta diesel mieluummin, jos periferiassa pitää ajella.
Muutoin odottele, jotta pikalatausasemat saadaan. Ei tämä ole enää kuin ajan kysymys.
Ymmärrä, että sinun tarpeesi ovat melko epätavallisia.
"Hämeenlinnan ja Turun välillä 0 kpl pikalataupisteitä."
Vain 142 km. Mikähän tuossa on ongelmana? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miten ajellaan patteriautolla Kajaanista Kuusamon kautta Sodankylään? Matkan varrella 0 pikalaturia ja aniharvassa patteriautossa toimintasäde riittää liki 500 km matkaan."
No huokaus. Jos on tuollaiset tarpeet, mitä siinä sitten lässytät, osta diesel mieluummin, jos periferiassa pitää ajella.
Muutoin odottele, jotta pikalatausasemat saadaan. Ei tämä ole enää kuin ajan kysymys.
Ymmärrä, että sinun tarpeesi ovat melko epätavallisia.
"Hämeenlinnan ja Turun välillä 0 kpl pikalataupisteitä."
Vain 142 km. Mikähän tuossa on ongelmana?>"Hämeenlinnan ja Turun välillä 0 kpl pikalataupisteitä."
> Vain 142 km. Mikähän tuossa on ongelmana?
Edestakainen matka, jos käydäänkin vain kääntymässä lähellä reitin toista päätä. Menee liian tiukolle autolla, joka parhaimmillaan = nätillä kesäkelillä pääsee 400 km ... ja kovassa pakkasessa tai sohjossa kahlaten 250.
Niitä latausasemia pitää saada jo mielenrauhan vuoksi, vaikka matkat, nippa nappa, pystyisikin ajamaan ilman välitankkausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>"Hämeenlinnan ja Turun välillä 0 kpl pikalataupisteitä."
> Vain 142 km. Mikähän tuossa on ongelmana?
Edestakainen matka, jos käydäänkin vain kääntymässä lähellä reitin toista päätä. Menee liian tiukolle autolla, joka parhaimmillaan = nätillä kesäkelillä pääsee 400 km ... ja kovassa pakkasessa tai sohjossa kahlaten 250.
Niitä latausasemia pitää saada jo mielenrauhan vuoksi, vaikka matkat, nippa nappa, pystyisikin ajamaan ilman välitankkausta.Tuollaisilla täti-ihmisillä on tapana olla aina huolissaan. Siinä ei auta vaikka asemia olisi kilsan välein.
Anonyymi kirjoitti:
On sulla kuvitelmat. Terveisin nimimerkki: Neljä vuotta pääkaupunkiseudulla.
Pääkaupunkiseudulla on tasan 3 kpl pikalatureita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisilla täti-ihmisillä on tapana olla aina huolissaan. Siinä ei auta vaikka asemia olisi kilsan välein.
Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
Vähän aiemmin on TM testit haukuttu lyttyyn, kun ovat hölmöilleet patteriautojen testeissä. Esim. latausasema varattuna tms. -> jatketaan matkaa huolettomasti kohti seuraavaa, vaikka akku alkaa jo vedellä viimeisiään.
Nyt patteriuskiksen mielestä tämä on just se fiksu tapa toimia.
Kertoo kyllä sen, ettei patteripetterillä ole vielä ajokorttiakaan. Auton kulutus voi vaihdella ihan säästäkin riippuen - vastatuuli tai lumessa/sohjossa rämpiminen voi tehdä tepposet. Sitten on kiva jäädä tienposkeen 10 km ennen määränpäätä?
Tai vetää hätätankkaukseen töpselistä jossain tavan huoltiksen tai kaupan pihalla. 2 tunnin tankkauksella sähköt 15 km ajomatkaan, niin pääsee viimein nilkuttamaan kotiin klo 22.
Tosin on tälle töpselilataukselle vaihtoehtokin. Kävely. Melkein samassa ajassa pääsee kotiin kävellen kuin valutellen eletrojena tankkiin 8 A töpselilaturilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
Kas näin kääntyi takki ja takki kääntyi näin.
Vähän aiemmin on TM testit haukuttu lyttyyn, kun ovat hölmöilleet patteriautojen testeissä. Esim. latausasema varattuna tms. -> jatketaan matkaa huolettomasti kohti seuraavaa, vaikka akku alkaa jo vedellä viimeisiään.
Nyt patteriuskiksen mielestä tämä on just se fiksu tapa toimia.
Kertoo kyllä sen, ettei patteripetterillä ole vielä ajokorttiakaan. Auton kulutus voi vaihdella ihan säästäkin riippuen - vastatuuli tai lumessa/sohjossa rämpiminen voi tehdä tepposet. Sitten on kiva jäädä tienposkeen 10 km ennen määränpäätä?
Tai vetää hätätankkaukseen töpselistä jossain tavan huoltiksen tai kaupan pihalla. 2 tunnin tankkauksella sähköt 15 km ajomatkaan, niin pääsee viimein nilkuttamaan kotiin klo 22.
Tosin on tälle töpselilataukselle vaihtoehtokin. Kävely. Melkein samassa ajassa pääsee kotiin kävellen kuin valutellen eletrojena tankkiin 8 A töpselilaturilla."Vähän aiemmin on TM testit haukuttu lyttyyn, kun ovat hölmöilleet patteriautojen testeissä. Esim. latausasema varattuna tms. -> jatketaan matkaa huolettomasti kohti seuraavaa, vaikka akku alkaa jo vedellä viimeisiään.
Nyt patteriuskiksen mielestä tämä on just se fiksu tapa toimia."
Ootsä kyllä aika sekaisin ja luetunymmärtämisessä on paljon kehitettävää.
- Anonyymi
VOI TÄTÄ SÄHKÖAUTON VASTUSTAJIEN ITKUN MÄÄRÄÄ. VOI VOI.
- Anonyymi
Ei vaan tätä sähköautointoilijoiden trollausta, kuten aloituskin oli!
Tottakai se ärsyttää, kun on jatkuvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan tätä sähköautointoilijoiden trollausta, kuten aloituskin oli!
Tottakai se ärsyttää, kun on jatkuvaa.Huvittavaa. Koen nimittäin trollauksen tulevan 100% ihan sieltä toiselta laidalta. Täyssähköllä hyvän aikaa ajaneena en pysty ymmärtämään näitä väännettyjä ja räikeästi liioiteltuja mukaongelmia, ellei tarkoituksena ole puhdas trollaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittavaa. Koen nimittäin trollauksen tulevan 100% ihan sieltä toiselta laidalta. Täyssähköllä hyvän aikaa ajaneena en pysty ymmärtämään näitä väännettyjä ja räikeästi liioiteltuja mukaongelmia, ellei tarkoituksena ole puhdas trollaus.
Juuri näin. Yritetään työntää koko palsta täyteen valetta sähköautoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittavaa. Koen nimittäin trollauksen tulevan 100% ihan sieltä toiselta laidalta. Täyssähköllä hyvän aikaa ajaneena en pysty ymmärtämään näitä väännettyjä ja räikeästi liioiteltuja mukaongelmia, ellei tarkoituksena ole puhdas trollaus.
Jaa, minä kun luulin että aloittaja-trollaaja on nimenomaan sähköautoilija.
- Anonyymi
Auton lataamisesta on vallalla aivan täysin väärä mielikuva. Sähköauton etu on myös se, että sen voi "tankata" kotona.
- Anonyymi
Maaliskuu saanee sähköauton vastustajat lopettamaan, koska tästä valehtelemisesta ei ole mitään hyötyä
- Anonyymi
Hah. Mie tiedän missä huoltis on. Tankkaukseen menee kaks minuuttia ja sitten huristelen 1100 km. Elikkäs näillä ajoilla käyn tankilla reilun kerran kuukaudessa.
Mites sulla räpläät niitä piuhojasi joka päivä. Reissussa etsit toimivaa latauspaikkaa, jonotat, kas maksukortti ei täällä pelaakkaan, etsi toinen paikka, kas tää onkin eri pelien latauspaikka, piuha ei käy. Nyt löytyi lopulta, virta jo loppu. Hitto velottavat kymmenkertaisen hinnan. Paljonkos sitä aikaa nyt kukin tärveleekään.- Anonyymi
Jatkoa ja mitä hittoa teen akun täyttymistä odottaessani. No räpläilen kännyä ja kerron täällä sähkärin ihanuudesta.
- Anonyymi
Vilkas mielikuvitus. Et ole varmaan sähköautoa nähnytkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoa ja mitä hittoa teen akun täyttymistä odottaessani. No räpläilen kännyä ja kerron täällä sähkärin ihanuudesta.
Minä vietän ensin laatuaikaa perheen kanssa ja sitten menen nukkumaan. Aamulla kun herään niin akku on täynnä. Vain bensaletkua on pakko pidellä tankkauksen ajan. Sähköpiuha vain kytketään ja lataus tapahtuu ilman mitään tarvetta osallistua tapahtumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoa ja mitä hittoa teen akun täyttymistä odottaessani. No räpläilen kännyä ja kerron täällä sähkärin ihanuudesta.
Siihen onkin hyvin aikaa, kun auto on kiinni K-kaupan "22 kW" eli 3x32 A virtasyötössä, mistä lataus tapahtuu sis. rak. laturin 11 kW maksimiteholla. Sähköt 100 km ajomatkaan valuu tankkiin jo 1 h 40 min aikana.
Lyön satkun vetoa, että kestää enemmän kuin 3 s. Et omista sähköautoa, koska et tiedä latauskäytäntöäkään. Et tajunnut, että latausaikaan täytyy lisätä myös se latauspistokkeen poisto, kun ladannut.
Eikä sulla ole ajokorttiakaan, kun et tiedä polttiksenkaan tankkauksesta yhtään mitään.- Anonyymi
Onko kenellekään väliä meneekö 3s vai 6s?? No joo näyttää Kahelille olevan...
Anonyymi kirjoitti:
Onko kenellekään väliä meneekö 3s vai 6s?? No joo näyttää Kahelille olevan...
Sunkin kommentista näkee, ettei sulla ole kokemusta sähköautoista.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sunkin kommentista näkee, ettei sulla ole kokemusta sähköautoista.
Kestääkö pistokkeen kytkeminen/ irtiottaminen 3 sekuntia, 6 sekuntia vai 30 sekuntia?
Kahan tarve on saivarrella täysin tyhjänpäiväisistä jutuista. Anonyymi kirjoitti:
Kestääkö pistokkeen kytkeminen/ irtiottaminen 3 sekuntia, 6 sekuntia vai 30 sekuntia?
Kahan tarve on saivarrella täysin tyhjänpäiväisistä jutuista.En ole kommentoinut pistokkeen kytkemisajasta, vaan siitä, että näistä kommentoivat eivät tiedä sähköautoilusta mitään.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sunkin kommentista näkee, ettei sulla ole kokemusta sähköautoista.
Joo ei, vasta neljä ja puoli vuotta täyssähköllä ajellu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ei, vasta neljä ja puoli vuotta täyssähköllä ajellu...
Joku päivä nämäkin "tietäjät" kokeilevat miten "hidasta" tämä onkaan. Sieltä tulee vielä monta "ai, se olikin näin helppoa ja nopeaa, luulin että olisi ollut yhtä hankala kuin lohkolämppäri!".
Hiton helppoa, kun kaapelin napista saa auton latausluukunkin auki. Sitten vaan tökkää kaapelin kiinni. Aikaa menee alle 10 sekuntia siitä kun autosta astuu ulos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku päivä nämäkin "tietäjät" kokeilevat miten "hidasta" tämä onkaan. Sieltä tulee vielä monta "ai, se olikin näin helppoa ja nopeaa, luulin että olisi ollut yhtä hankala kuin lohkolämppäri!".
Hiton helppoa, kun kaapelin napista saa auton latausluukunkin auki. Sitten vaan tökkää kaapelin kiinni. Aikaa menee alle 10 sekuntia siitä kun autosta astuu ulos.Ja sen ulosastumisen jälkeen voikin nojata K-Kaupan latauspömpeliin 3 tuntia sillävälin kun tankkiin valuu elektroneja 200 km ajomatkaa varten. Helppoa mutta kätevää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sen ulosastumisen jälkeen voikin nojata K-Kaupan latauspömpeliin 3 tuntia sillävälin kun tankkiin valuu elektroneja 200 km ajomatkaa varten. Helppoa mutta kätevää!
"Ja sen ulosastumisen jälkeen voikin nojata K-Kaupan latauspömpeliin 3 tuntia sillävälin kun tankkiin valuu elektroneja 200 km ajomatkaa varten. "
Ei kun astua kotiovesta sisään arjen askareisiin. Se auto hoitaa lataamisen itsenäisesti tuosta eteenpäin. Ei sitä tarvitse pitää letkusta kiinni niinkuin polttista tankkauksen ajan.
- Anonyymi
Aloittaja ei ole autoilija, ei tunne tosiasioita!!
- Anonyymi
Tuossa on jonkun tankkauksen kellottaminen, siitä saa tuntuman tankkauksen nopeuteen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16714928/vuonna-2030-ei-ole-myynnissa-ainuttakaan-uutta-polttomoottoriautoa
Anonyymi
14.01.2021 19:01 - Anonyymi
Tuo aloitus vetää kyllä hiljaiseksi. Kuinka tyhmä nuori poika voikaan olla kun tuollaisia keksii?
- Anonyymi
Mietipäs asia uudelleen.
- Anonyymi
Aloituksessa asia on esitetty siinä aivan oikessa valossa, eikä manipuloituna.
- Anonyymi
"Ja sen ulosastumisen jälkeen voikin nojata K-Kaupan latauspömpeliin 3 tuntia sillävälin kun tankkiin valuu elektroneja 200 km ajomatkaa varten. Helppoa mutta kätevää!"
Aika turhaa höpötystä. Lataus tehdään kotona ja kohteissa joihin autolla matkustetaan. 11 kW riittää tällaiseen vallan mainiosti.
10-20 vuoden päästä 3-11 kW hidaslatureita on kadunvarret ja kiinteistöjen parkkipaikat täynnä. Autot neuvottelevat maksun latauskaapelin kytkemisen yhteydessä.
Pikalatureita tulee lisää ja niiden tehot kasvavat yli 1 MW. Paksuja kaapeleita ei tarvita, koska kaapelissa on 20-30 kW tehoinen jäähdytys.
Perinteiset bensikset katoavat ja vain erikoisharrastajat lotraavat bensan kanssa. - Anonyymi
Aloituksessa on tituus. Niin se harhakuva lataamisen vaikeudsesta on kumottu.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823732
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322549Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä942116Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201637Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261468- 281451
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71404Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671367Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101257Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?201241