MITÄ MAIDOTON, VILJATON JA SOKERITON SAA SYÖDÄ?

Moi!

Mul on ollu nyt kolmisen vuotta IBS, ja nyt pitäisi jälleen palata hyvin rajoitettuun ruokavalioon. Sillä vatsavaivat yms. pahentunut. Vaikka olenkin sairastanut suht kauan, en siltikään tiedä että MITÄ sitä nyt sitten saisi syödä?

Jos tätä lukee joku ketä on viljaton/gluteeniton ja maidoton (ja sokeriton), niin mitä sinä syöt päivässä?

Tänään tarkoitus mennä kauppaan, joten jonkinlaista ruokalistaa pitäisi tehdä...

6

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei!
      Mulla vuosikaudet ollut samat ongelmat tämän sairauden kanssa ja vasta nyt osaan hoitaa sitä. Kokeile hissiä,tattaria,amaranttia,kvinoaa,kauraa ja riisiä jätä kaikki epäterveellinen pois ( alkoholi ja tupakka ainakin itselläni pahentaa tilannetta välittömästi) osta maitohappobakteereja mahd.laajakirjoisia. Jos et ole vielä kasvissyöjä sitä kannattaa pohdiskella tai ainakin vähentää punaisen lihan määrää ja seurata tilannetta se mikä sopii yhdelle ei sovi välttämättä toiselle. Soijapavut ja muut pavut on huuhdottava huolella,luotettava pidempään kun ohjeissa ja vaihdettava vesi muutamaan otteeseen myös keitettäessä. Fermentoimaan kannattaa opetella ja tutustua kimchiin,Tempehin... Vaihtoehtoja roskaruualle on paljon, tämän sairauden hoito on täysipäiväistä työtä kunnes löytää itselle sopivan ruokavalion. Itse tulen kipeäksi jos mässytän karkkia tai hätäpäissäni sorrun nappaamaan pullan tms. Sokeri, gluteeni,maito,hiiva,liha ja kananmuna ovat pois ruokavaliostani (jos sorrun niin todella tunnen sortuneeni).Mikäli olet joutunut syömään antibiootteja on se saattanut aiheuttaa tilanteeksi tai näin ainakin itselleni kävi. Toivon,että jaksat vaativan sairautesi kanssa se vaatii paljon työtä ja itsekuria! itse haluan kääntää asiat positiivisiksi ja hoksasin etten voi edes syödä epäterveellistä kun tulen siitä hiton kipeäksi - jonkinlainen automaattinen suojelu😂Hyvää ja kaunista kevättä!

    • Anonyymi

      Minulla lääkkeiden aiheutttama todenänöisesti eikä minkään ruuan vältteleminen auta. Tsemppiä teille. Minulla tämä ns juoksuttava muoto eikä ole kivaa.

    • Anonyymi

      Piparminttujuomaa (teen kaltainen valmiste) kannattaa juoda. Vatsa tykkää siitä.

    • Anonyymi

      Toihan on helppoa eli kaikkea muuta kuin maitoa, sokeria tai viljaa - siis kokolihaa, munaa, vihanneksia, juureksia jne...

      Ja niistähän saa aikaan vaikka mitä eli keittoja, laatikoita, munakkaita jne...

      Maidon voi aina korvata kaura-valmisteilla, sokereita tulee väkisin, sillä niitä on kaikissa kasviksissa ja eniten marjoissa, viljoista riisi, tattari tai maissi ehkä käyvät.

      Tee tattarinuudeleita kanasoija-kastikkeessa, paljon inkivääriä, valkosipulia ja kevätsipulia sekaan, ehkä vähän tofua mukaan pilkottuna ellet ole allerginen sillekin.

      Lihassa on vähän sokeria, joten kunnon pihvi perunoiden ja kasvisten kera eli porkkanaa, hernettä ja lanttua (pyhä kolminaisuus) keitettynä ja öljyllä, suolalla,, pippurilla maustettuna oheen.

      Munakas ilman maitoa kaura-valmisteella tai vedellä, sekoita munat ja neste, vähän suolaa ja peppaa, paista kasvis-öljyssä, oheen salaatti kauden vihanneksista eli domskua, kurkkaa, kaalia, sipulia ohueksi slaissattuna ja vähän viinietikkaa ja oliiviöljyä päälle ja se on siinä.

      • Anonyymi

        Kävin myöhemmin katsomassa IBS_oireyhtymän ja olen pahoillani mainitsemistani herneistä, kaalista ja sipulista - en arvannut, että nekin ovat haitallisia, mutta korvaa ne käyttämällä muita kasviksia ja yrttejä - näin saat edes vähän makua ruokaasi.

        Noin yleensä kaikki ruoka lähtee oikeastaan sipulista eli se on se perusta, jolle muut maut tukeutuvat ja ilman sitä on vaikeaa tehdä maistuvaa ruokaa, mutta eiköhän sekin onnistu, kun käyttää yrttejä.


    • Anonyymi

      Liha, kala, kananmunat ja vihannekset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe