S-ryhmä rakentaa Suomen täyteen sähköautojen latauspisteitä

Anonyymi

Viime vuoden lopussa Suomessa oli noin 1 300 latauspaikkaa, joissa oli noin 4 800 latauspistettä, kertoo Teknologiateollisuuden sähköisen liikenteen tilannekatsaus.

S-ryhmän rakentamat latauspisteet kasvattavat koko maan latausverkostoa huimasti ja iso osa niistä on pikalatauspaikkoja.

https://www.hs.fi/talous/art-2000007889388.html

152

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täytyykin alkaa sitten asioida muualla. Ei kiinnosta maksaa sähköautojen aiheuttamia kuluja ostoslaskussa.

      • Anonyymi

        Tottakai rahastus alkaa, kun sähköautoja on tarpeeksi paljon, nii jokapaikassa lataus on Maksullista. ei sitä sähköä kukaan ilmaiseksi tule jakamaan, se on varma asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai rahastus alkaa, kun sähköautoja on tarpeeksi paljon, nii jokapaikassa lataus on Maksullista. ei sitä sähköä kukaan ilmaiseksi tule jakamaan, se on varma asia.

        Eikä jaa ilmaiseksi nytkään, asiakkaat sen kauppalaskussaan maksavat.


      • Anonyymi

        Missä meinaat käydä? K-ryhmä rakentaa lisää latauspisteitä samoin Lidl. Meinaat sitten nähdä nälkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä meinaat käydä? K-ryhmä rakentaa lisää latauspisteitä samoin Lidl. Meinaat sitten nähdä nälkää.

        Oman maan kaalit soppaan ja luomubensaa skodaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai rahastus alkaa, kun sähköautoja on tarpeeksi paljon, nii jokapaikassa lataus on Maksullista. ei sitä sähköä kukaan ilmaiseksi tule jakamaan, se on varma asia.

        Miksi ihmeessä sähköautoille ylipäänsä pitäisi jakaa ilmaista sähköä, siellä pitäisi myös olla ilmaistankkauspiste muille autoille määrätyn summan edestä. Sähkö on sähköauton bensaa, miksi sitä pitäisi muun kuin mahdollisesti autokauppiaan jakaa ilmaiseksi kenellekään.


    • Anonyymi

      Tulipahan taas yksi hyvä syy olla hankkimatta sähkövatkainta ja kiertää Prismat ja muut S-MONOPOLIT kaukaa. Sääliksi käy reppanoita boonushamstereita ja muita kuhnureita ja eunukkeja kun luulevat säästävänsä kiikuttamalla kaiket kuppaset roponsa näille **rkeleille. Vihaksi pistää.

      • Anonyymi

        Muista myös kiertää Lidlit kaukaa. Niilläkin on latureita!

        Taisi melko vähiin jäädä ruokaostosmahdollisuudet sinulla. Haha!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista myös kiertää Lidlit kaukaa. Niilläkin on latureita!

        Taisi melko vähiin jäädä ruokaostosmahdollisuudet sinulla. Haha!

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.

        "Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa."

        On jo, ja se on ihan ok! Mielelläni maksan palvelusta. 95-99% latauksista hoidetaan kotona halvalla sähköllä. Sen loppuosan osalta ei ole niin väliä, vaikka kWh maksaisi 50 senttiä, niin harvoin pikalatausta tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.

        Näin tulee käymään ei tämä maailma ole enenkää jakanut mitään ilmaiseksi


      • Anonyymi

        Käyn varmasti edelleenkin Prismoissa ja S Marketeissa. Edullisia ja hyviä kauppoja ! 👍👍


      • Anonyymi

        Olet K-kaupan osakkeenomistajien ja Orpon ja Häkämiehen perseennuolija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista myös kiertää Lidlit kaukaa. Niilläkin on latureita!

        Taisi melko vähiin jäädä ruokaostosmahdollisuudet sinulla. Haha!

        Lahteen Kärkkäiselle. Olisin varmaan Juha K:n kanssa samaa mieltä sähköautoista.
        Täältä on vain turhan pitkä matka, varmaan pitkälti yli 100 km. Kantahämeen lounaispäästä Päijät-Hämeeseen. En ole kovin kaukana kolmen maakunnan kohtaamispisteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa."

        On jo, ja se on ihan ok! Mielelläni maksan palvelusta. 95-99% latauksista hoidetaan kotona halvalla sähköllä. Sen loppuosan osalta ei ole niin väliä, vaikka kWh maksaisi 50 senttiä, niin harvoin pikalatausta tarvitsee.

        Jos sähköautot yleistyvät, niin hallitus haluaa sen Anne Bernerin esittämän km-pohjaisen laskutuksen kaikille autoille. Auton sijainti saataisiin satelliitista ja joka autoon laite joka on koko ajan yhteydessä satelliittiin. Siinä on varsinainen Orwell 84 järjestelmä.

        Kansa laittoi hirveästi hanttiin tällaiselle järjetelmälle. Minäkin olin samaa mieltä, ja kirjoitin sen vastaisia mielipiteitä mm. Suomi24:een. Olisiko tästä jotain pari vuotta sitten tullut suunnitelma hallitukselta, jossa A. Berner oli liikenneministeri. Hän saatteli Suomen kehitysmaatasolle taksiuudistuksellaan. Onneksi ei jaksanut, olisi ryssinyt vaikka mitä, mm. sen liikenneverkkoyhtiön läpiviennin, jossa on ajokilometreihin peustuva verotus ajoneuvoille. Siitä äsken mainitsinkin. Moni siirtyisi varmaan mopojen käyttöön. Talvella se ei ole mukavaa, varsinkin eläkeläisillä. Nuoret voivat pärjätä paremmin sateessa ja kylmässä.


      • Etkö sitten ymmärrä, että nimenomaan Prismat ja S-Marketit ovat asiakkaiden omistamia, koska ne ovat osuuskuntia, joihin hyvin moni kuuluu!
        Heitä kutsutaan asiakasomistajiksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä Bensiiniäkään kukaan ilmaiseksi jakele, kyllä sähkölle tulee latausmaksu, ootelkaa iha rauhassa.

        Ei ainakaan isot kauppaketjut anna ilmaista lataussähköä. Kun pistää pikalatauksen piuhan kiinni kaupassa käynnin ajaksi, niin maksu raksuttaa suoraan tililtä ulkoiselle palveluntarjoajalle. On sitten eri asia miten tuon palveluntarjoaja ja kauppaketju jakaa tulot keskenään.

        Ehkä joku pikkuputiikki jättää kaupan seinässä olevan autonlämmityskotelon lukitsematta että joku tarkka sähköautoilija ehtii ostosten aikana lataamaan siitä autoaan hidaslatauksella muutaman kymmenen sentin edestä (kauppiaan pussi kestää kyllä sen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköautot yleistyvät, niin hallitus haluaa sen Anne Bernerin esittämän km-pohjaisen laskutuksen kaikille autoille. Auton sijainti saataisiin satelliitista ja joka autoon laite joka on koko ajan yhteydessä satelliittiin. Siinä on varsinainen Orwell 84 järjestelmä.

        Kansa laittoi hirveästi hanttiin tällaiselle järjetelmälle. Minäkin olin samaa mieltä, ja kirjoitin sen vastaisia mielipiteitä mm. Suomi24:een. Olisiko tästä jotain pari vuotta sitten tullut suunnitelma hallitukselta, jossa A. Berner oli liikenneministeri. Hän saatteli Suomen kehitysmaatasolle taksiuudistuksellaan. Onneksi ei jaksanut, olisi ryssinyt vaikka mitä, mm. sen liikenneverkkoyhtiön läpiviennin, jossa on ajokilometreihin peustuva verotus ajoneuvoille. Siitä äsken mainitsinkin. Moni siirtyisi varmaan mopojen käyttöön. Talvella se ei ole mukavaa, varsinkin eläkeläisillä. Nuoret voivat pärjätä paremmin sateessa ja kylmässä.

        Onhan sähköautoilla jo käyttövoimavero. Vaikka se on tällä hetkellä pieni, nuijan kopautuksella sitä nostetaan eduskunnan tulevissa budjettikäsittelyissä. Ei siinä tutkita mitään ajokilometrejä, maksu menee käyttöpäivien ja auton painon mukaan. Sähköauto on painava, joten tiliä kertyy hyvin vaikka ajaisi kuinka vähän. Polttisautokuski pystyy sentään rajoittamaan verojaan ajamalla vähemmän, joten maksetut polttoaineverot jää pienemmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sähköautoilla jo käyttövoimavero. Vaikka se on tällä hetkellä pieni, nuijan kopautuksella sitä nostetaan eduskunnan tulevissa budjettikäsittelyissä. Ei siinä tutkita mitään ajokilometrejä, maksu menee käyttöpäivien ja auton painon mukaan. Sähköauto on painava, joten tiliä kertyy hyvin vaikka ajaisi kuinka vähän. Polttisautokuski pystyy sentään rajoittamaan verojaan ajamalla vähemmän, joten maksetut polttoaineverot jää pienemmäksi.

        Hallitus suunnittelee nimenomaan polttomottoreiden käyttövoimaveron kaksinkertaistamista, jotta sähköautoilu lisääntyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus suunnittelee nimenomaan polttomottoreiden käyttövoimaveron kaksinkertaistamista, jotta sähköautoilu lisääntyisi.

        Korjaan: vuotuisen käyttömaksun kaksinkertaistamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahteen Kärkkäiselle. Olisin varmaan Juha K:n kanssa samaa mieltä sähköautoista.
        Täältä on vain turhan pitkä matka, varmaan pitkälti yli 100 km. Kantahämeen lounaispäästä Päijät-Hämeeseen. En ole kovin kaukana kolmen maakunnan kohtaamispisteestä.

        "Lahteen Kärkkäiselle. Olisin varmaan Juha K:n kanssa samaa mieltä sähköautoista."

        Kivaa, että sinäkin olet sähköautomyönteinen.

        Lahden Kärkkäiseltä löytyy kuin löytyykin laturi. Pitää varmaan poiketa siellä myös ostoksilla!

        https://fi.chargemap.com/karkkainen.html


      • Anonyymi
        ZJJ kirjoitti:

        Etkö sitten ymmärrä, että nimenomaan Prismat ja S-Marketit ovat asiakkaiden omistamia, koska ne ovat osuuskuntia, joihin hyvin moni kuuluu!
        Heitä kutsutaan asiakasomistajiksi!

        Osta tavaraa ylihintaan ja saa jälkikäteen pieni bonus. Tässähän on jotain tuttua, ei ihme että suomalaiset osallistuu innosta hirnuen eu-lahjapaketteihinkin.


    • Anonyymi

      Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km. Ja ei vielä ole nähneet pakkastalvia hytyvät jo pihaan

      • Anonyymi

        Jos korvien välissä on noin vähän toimintaa niin sulta menee aika paljon ohi tästä elämästä.


      • Anonyymi

        Joo ei pääse peräkärrin kanssa ylämäkeen ja vastatuuleen.


      • Anonyymi

        "Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km."

        Tarkoitit varmaankin sanoa 500 km... ellet paskaa tullut puhumaan.


      • Anonyymi

        Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa.

        Toisin sanoen, lähtee kuin palmun alta. Eipä juuri pihaan hyydy, paljon lämpimämpiä ovat kuin bensavehkeet, vaikka olisi mitkä Webastot sun muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa.

        Toisin sanoen, lähtee kuin palmun alta. Eipä juuri pihaan hyydy, paljon lämpimämpiä ovat kuin bensavehkeet, vaikka olisi mitkä Webastot sun muut.

        "Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa."

        Kas, unohdin näköjään linkin: https://www.youtube.com/watch?v=lL9zveDz8H0


      • Anonyymi

        Tulehan pois sieltä perunakuopasta.


      • Anonyymi

        Mitä peräkammarin poika sekoilee? Sähköautoilla pääsee 500km molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä näet, miten ulkona pidetty täyssähköauto "hyytyy" -34C pakkasessa.

        Toisin sanoen, lähtee kuin palmun alta. Eipä juuri pihaan hyydy, paljon lämpimämpiä ovat kuin bensavehkeet, vaikka olisi mitkä Webastot sun muut.

        Mistä noita pakkasia löytyy? Kaikki sähkikset ei ole lämpimiä, on jopa kylmiäkin olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km."

        Tarkoitit varmaankin sanoa 500 km... ellet paskaa tullut puhumaan.

        Ei kun tuo kirjoittaja on sekoittanut plugarit ja sähköautot. Plugarilla pääsee pääsee pelkällä sähköllä aika lyhyen matkan, sitten polttomoottori hyrähtää käyntiin. Sähköauto kulkeekin sitten useita satoja kilometrejä yhdellä latauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä sähköauto jää ostamatta mihin täältä maaseudulta pääsee kun eivät kulje kuin parhaat 50 km."

        Tarkoitit varmaankin sanoa 500 km... ellet paskaa tullut puhumaan.

        Taitaa talvella jäädä tuosta 500km todellisuudessa 300km ja kun takasinkin täytyy päästä on todellinen toimintasäde (ei siis toimintamatka) jäädä tuonne 150km. Joten kyllä maalaisen huoli on aiheellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä peräkammarin poika sekoilee? Sähköautoilla pääsee 500km molemmin puolin.

        Ei oo varaa muuhun sähköautoon kuin vanhaan Nissan Leafiin, ja sillä pääsee todellista matkaa n. 150km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun tuo kirjoittaja on sekoittanut plugarit ja sähköautot. Plugarilla pääsee pääsee pelkällä sähköllä aika lyhyen matkan, sitten polttomoottori hyrähtää käyntiin. Sähköauto kulkeekin sitten useita satoja kilometrejä yhdellä latauksella.

        Useita satoja, joopa joo. Mitäs kun ei oo varaa muuhun kuin vanhaan Nissan Leafiin, jolla pääsee todellista matkaa n. 150km maksimissaan.


    • Anonyymi

      Pelko pois. 1000 uutta latauspaikkaa on hyttysen pieru kokonaisuudessa.
      Sähköautouskovaiset julistavat sähköautoilun kaksinkertaistuvan joka kuukausi suurinpiirtein. Kohtahan niitä latauspaikkoja pitäisi olla jo miljoona.
      1000 latauspaikan lisäys 4:ssä vuodessa on aika avutonta.

      • Anonyymi

        Oikeassa elämässä yksi latauspiste riittää. Se mikä on omassa pihassa. Muuta ei tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa elämässä yksi latauspiste riittää. Se mikä on omassa pihassa. Muuta ei tarvitse.

        Riippuu menosta ja tarpeista, toisille riittää,toisille ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa elämässä yksi latauspiste riittää. Se mikä on omassa pihassa. Muuta ei tarvitse.

        Jokunen ihminen täällä asuu myös kerrostaloissa. Parkkipaikkanaan kadunvarren asukaspysäköinti. Niihinkö sitten asennellaan latauslaitteet?
        Enpä usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokunen ihminen täällä asuu myös kerrostaloissa. Parkkipaikkanaan kadunvarren asukaspysäköinti. Niihinkö sitten asennellaan latauslaitteet?
        Enpä usko.

        Jokunen ihminen kyllä, mutta valtaosalla autoilijoista on ainakin oma parkkipaikka. Puhut siis pikkuisesta vähemmistöstä. Ja, kyllä, Helsingissäkin valtaosalla autoilijoista on oman pysäköintipaikka. Latauspaikka puuttuu toki useimmilta kerrostaloissa asuvilta.

        Ja pitkällä tähtäimellä ei ole kovin järkevää pysäköidä edes bensa-autolla vain kadun varrelle, sen tekee vain koska on pakko. Nimittäin jatkuvat kylmäkäynnistykset hajottavat moottoria nopeasti ja sitä pitäisi välttää. Ainakin huoltokustannukset tulevat nopeasti korkeiksi.


      • Anonyymi

        Tosin kyse on vain yhdestä toimijasta (S-ketju), myös K-ketju, Lidl, Virta jne ovat lisäämässä latauspaikkoja. Todellinen latauspaikkojen lisäys on moninkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokunen ihminen kyllä, mutta valtaosalla autoilijoista on ainakin oma parkkipaikka. Puhut siis pikkuisesta vähemmistöstä. Ja, kyllä, Helsingissäkin valtaosalla autoilijoista on oman pysäköintipaikka. Latauspaikka puuttuu toki useimmilta kerrostaloissa asuvilta.

        Ja pitkällä tähtäimellä ei ole kovin järkevää pysäköidä edes bensa-autolla vain kadun varrelle, sen tekee vain koska on pakko. Nimittäin jatkuvat kylmäkäynnistykset hajottavat moottoria nopeasti ja sitä pitäisi välttää. Ainakin huoltokustannukset tulevat nopeasti korkeiksi.

        Lisään... Ja kadunvarsille asennettuja julkisia latauspaikkoja on jo Helsingissäkin siellä täällä. Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin kyse on vain yhdestä toimijasta (S-ketju), myös K-ketju, Lidl, Virta jne ovat lisäämässä latauspaikkoja. Todellinen latauspaikkojen lisäys on moninkertainen.

        Fortum, Helen ja kaikki paikalliset sähköayhtiöt......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja kadunvarsille asennettuja julkisia latauspaikkoja on jo Helsingissäkin siellä täällä. Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta...

        "Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta..."

        Sähköautoilijana sanon, että noin sen kuuluukin olla. Näin varmistetaan, että latureita on runsaasti saatavilla.

        Joku päivä, kun kaikki teknologia on tarvittavalla tasolla (ml. akkujen kesto), pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa olevat autot voinevat maksaa latauksen myös myymällä osan akun kapasiteetista sähköverkon kuorman tasaukseen. Tästä hyötyvät kaikki halvemman sähkön muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta niissä lataaminen on toki paljon kalliimpaa kuin omasta paikasta..."

        Sähköautoilijana sanon, että noin sen kuuluukin olla. Näin varmistetaan, että latureita on runsaasti saatavilla.

        Joku päivä, kun kaikki teknologia on tarvittavalla tasolla (ml. akkujen kesto), pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa olevat autot voinevat maksaa latauksen myös myymällä osan akun kapasiteetista sähköverkon kuorman tasaukseen. Tästä hyötyvät kaikki halvemman sähkön muodossa.

        Ja todennäköisesti tuollaista päivää et tule koskaan näkemään. Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? Ensinnäkin, tuossa kuluttaa akkua todella paljon. Tuolla vain leikkaa akun käyttöikää. Huonolla onnella jopa vuosilla. Itse en koskaan antaisi akkukapasiteettia takaisin verkkoon. En yhtään.

        Sähköautoissa pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa pitäminen on idioottimaista. Sähköautoa ei pidä laittaa lataukseen jos virtaa on vielä riittävästi. Auto laitetaan lataukseen kun akkua on alle 10% ja se ladataan 80-90%:iin ja sitten poistetaan latauksesta. Jos kuljetaan vain alle 50 km työmatkaa, auto laitetaan lataukseen ehkä kerran viikossa. Muulloin laturijohtoa ei kannata kytkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja todennäköisesti tuollaista päivää et tule koskaan näkemään. Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? Ensinnäkin, tuossa kuluttaa akkua todella paljon. Tuolla vain leikkaa akun käyttöikää. Huonolla onnella jopa vuosilla. Itse en koskaan antaisi akkukapasiteettia takaisin verkkoon. En yhtään.

        Sähköautoissa pitkäaikaisessa ja säännöllisessä latauksessa pitäminen on idioottimaista. Sähköautoa ei pidä laittaa lataukseen jos virtaa on vielä riittävästi. Auto laitetaan lataukseen kun akkua on alle 10% ja se ladataan 80-90%:iin ja sitten poistetaan latauksesta. Jos kuljetaan vain alle 50 km työmatkaa, auto laitetaan lataukseen ehkä kerran viikossa. Muulloin laturijohtoa ei kannata kytkeä.

        "Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? "

        Hyvin yksinkertaista. Sillä tavalla voi pienentää sähkölaskuaan ilman mitään vaivaa. Kyllä ihmisille ilmainen raha kelpaa.
        Akun "kuluminen" on tuossa niin marginaalista että en tuhlaisi sille ajatustakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? "

        Hyvin yksinkertaista. Sillä tavalla voi pienentää sähkölaskuaan ilman mitään vaivaa. Kyllä ihmisille ilmainen raha kelpaa.
        Akun "kuluminen" on tuossa niin marginaalista että en tuhlaisi sille ajatustakaan.

        Korvauksen suuruus vaikuttaa paljon. Huomioiden sähkön hinnan korvaus tuskin on kovin kummoinen, ehkä luokkaa muutama euro per kuukausi.

        Itse ainakaan en tuolla korvauksella antaisi auton akkua "vapaaseen kulutukseen" riippumatta siitä kuluttaako se oikeasti akkua minkä verran. En usko että tuo kuormantasausmalli ainakaan Suomessa yleistyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvauksen suuruus vaikuttaa paljon. Huomioiden sähkön hinnan korvaus tuskin on kovin kummoinen, ehkä luokkaa muutama euro per kuukausi.

        Itse ainakaan en tuolla korvauksella antaisi auton akkua "vapaaseen kulutukseen" riippumatta siitä kuluttaako se oikeasti akkua minkä verran. En usko että tuo kuormantasausmalli ainakaan Suomessa yleistyy.

        Jos saisi sähkölaskusta pois vaikka 5-10% prosenttia sillä vaivalla että laittaa rastin yhteen ruutuun sähkösopimuksessa niin osa porukasta laittaa sen rastin siihen.

        No. tarvii se vähän enemmän kun joutuu määrittelemään milloin haluaa akkunsa olevan täynnä. Sekin kyllä pyörii pitkälle kerran määriteltävällä viikkokalenterilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi kukaan myisi akkukapasiteettiaan yleisille markkinoille? "

        Hyvin yksinkertaista. Sillä tavalla voi pienentää sähkölaskuaan ilman mitään vaivaa. Kyllä ihmisille ilmainen raha kelpaa.
        Akun "kuluminen" on tuossa niin marginaalista että en tuhlaisi sille ajatustakaan.

        Akun kuluminen on yhtä nopeaa kuin jos ajaisit autolla vastaavan määrän. Jos vaikka annat vapaille markkinoille 20 kWh niin se vastaa sitä, että olisit ajanut autolla 100 km. Kyllä tuossa akku nopeasti kuluu. Ja akun kuluminen riippuu latauskertojen määrästäkin eli mitä useammin kytket auton laturiin sitä enemmän akku kuluu.

        Esimerkiksi jos kytkee auton joka päivä lataukseen niin kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin auto, joka ladataan vain kerran viikossa. Siis vaikka ajomäärä ja virran kulutus olisivat täsmälleen samoja. Siksi autoa ei koskaan pidä laittaa latausjohdon päässä, jos virtaa on riittävästi. Auto ladataan kun on pakko ja kun auto on ladattu, johto irrotetaan.

        En siis todellakaan antaisi yhtään virtaa verkkoon vain pienen sähkölaskun alennuksen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saisi sähkölaskusta pois vaikka 5-10% prosenttia sillä vaivalla että laittaa rastin yhteen ruutuun sähkösopimuksessa niin osa porukasta laittaa sen rastin siihen.

        No. tarvii se vähän enemmän kun joutuu määrittelemään milloin haluaa akkunsa olevan täynnä. Sekin kyllä pyörii pitkälle kerran määriteltävällä viikkokalenterilla.

        Voin ehkä laittaa tuon ruksin, mutta autoa en lataukseen laita kuin silloin kun minun pitää ladata auton akun täyteen. Muulloin en laita johtoa kiinni. Eli nykyisillä ajoilla en laita autoa johdon päähän kuin kolmen tai neljän viikon välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin ehkä laittaa tuon ruksin, mutta autoa en lataukseen laita kuin silloin kun minun pitää ladata auton akun täyteen. Muulloin en laita johtoa kiinni. Eli nykyisillä ajoilla en laita autoa johdon päähän kuin kolmen tai neljän viikon välein.

        Jos sähköyhtiö antaa jonkun alennuksen tuon johdosta niin kyllä kai ne silloin myös haluaa jotenkin todentaa sen että auto on oikeasti ollut käytettävissä kuormantasaukseen,

        Lisäksi jos haluaa määritellä milloin akun on oltava täynnä (eli sitä ei saa käyttää kuormantasaukseen) niin se todennäköisesti vaatii (jälleen) jonkun uuden äpin puhelimeen. Suhteessa hyödyn määrään kyllä tuntuu sekä asiakkaan että sähköyhtiön puolelta aika työläältä veivaamiselta.


    • Anonyymi

      Mites sitten, kun tulee taas Tapanimyrsky?

      • Anonyymi

        Ei täältä katkenneet sähköt hetkeksikään. Ja jos katkeaisikin niin ei sähköjen katkeaminen sähköauton akkua tyhjennä. Siellä olisi edelleen akku täynnä ja auto olisi valmis matkaan.

        Sähköauto on itseasiassa loistava sähkökatkon aikana sillä siitä voi ottaa virtaa talon tarpeisiin. Ei sula pakasteet.

        Laskin että sähköauton virralla pystyy pitämään meikäläisen 120m2 omakotitalon lämpöisenä 2-3 vuorokautta talvella. Kesällä koko viikko sujuisi auton akun virralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täältä katkenneet sähköt hetkeksikään. Ja jos katkeaisikin niin ei sähköjen katkeaminen sähköauton akkua tyhjennä. Siellä olisi edelleen akku täynnä ja auto olisi valmis matkaan.

        Sähköauto on itseasiassa loistava sähkökatkon aikana sillä siitä voi ottaa virtaa talon tarpeisiin. Ei sula pakasteet.

        Laskin että sähköauton virralla pystyy pitämään meikäläisen 120m2 omakotitalon lämpöisenä 2-3 vuorokautta talvella. Kesällä koko viikko sujuisi auton akun virralla.

        Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. Muutamassa sähköautossa on kyllä sisällä 230 V pistoke autossa käytettävien laitteiden käyttöön ja siitähän voi vetää jatkojohdon hätätilassa pakastimelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täältä katkenneet sähköt hetkeksikään. Ja jos katkeaisikin niin ei sähköjen katkeaminen sähköauton akkua tyhjennä. Siellä olisi edelleen akku täynnä ja auto olisi valmis matkaan.

        Sähköauto on itseasiassa loistava sähkökatkon aikana sillä siitä voi ottaa virtaa talon tarpeisiin. Ei sula pakasteet.

        Laskin että sähköauton virralla pystyy pitämään meikäläisen 120m2 omakotitalon lämpöisenä 2-3 vuorokautta talvella. Kesällä koko viikko sujuisi auton akun virralla.

        Ensinnäkin, valtaosasta sähköautoja ei ainakaan vielä voi ottaa virtaa. Ja välttämättä sähköauton akku ei ole täynnä juuri sähkökatkon aikaan. Ja autoa voi tarvita myrskyn/sähkökatkon aikana, ei se silloinkaan voi olla kiinni koko ajan.

        Ja tuohon on muitakin menetelmiä. Esimerkiksi generaattoreita on jo käytetty pitkään maaseudulla. Toki ne ovat lähes välttämättömiä maanviljelijöille.

        Tietenkin, jos on kunnolla maaseudulla ja ihan korvessa, voi sähkökatkot kestää huonolla onnella yli viikon. Ja usein juuri talvella. Toki kyse on pienestä ryhmästä ihmisiä ja harvinaisesta tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. Muutamassa sähköautossa on kyllä sisällä 230 V pistoke autossa käytettävien laitteiden käyttöön ja siitähän voi vetää jatkojohdon hätätilassa pakastimelle.

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä."

        Luulo ei ole tiedon väärti. Se että sinä et tiedä näistä ei tarkoita etteikö sellaisia olisi olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=ADqk4IjzjXs

        On teknisesti aivan peruskauraa että sähkö voi kulkea piuhassa kahteen suuntaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. Muutamassa sähköautossa on kyllä sisällä 230 V pistoke autossa käytettävien laitteiden käyttöön ja siitähän voi vetää jatkojohdon hätätilassa pakastimelle.

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. "

        Kyllä on olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=Hcw0f1V2BRQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä."

        Luulo ei ole tiedon väärti. Se että sinä et tiedä näistä ei tarkoita etteikö sellaisia olisi olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=ADqk4IjzjXs

        On teknisesti aivan peruskauraa että sähkö voi kulkea piuhassa kahteen suuntaan,

        Mutta jos asuu omakotitalossa, on tuohon parempiakin ratkaisuja. Vaikka esimerkiksi generaattori. Ja autoa usein tarvitaan juuri sähkökatkon aikaan ja useissa kotitalouksissa on vain yksi auto. Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos asuu omakotitalossa, on tuohon parempiakin ratkaisuja. Vaikka esimerkiksi generaattori. Ja autoa usein tarvitaan juuri sähkökatkon aikaan ja useissa kotitalouksissa on vain yksi auto. Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle.

        Halpoja LFP-taloakkuja odotellessa. 200 kWh:n akulla pärjäisi ainakin viikon pahimmillakin pakkasilla.

        Harmi, että ovat vielä niin kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos asuu omakotitalossa, on tuohon parempiakin ratkaisuja. Vaikka esimerkiksi generaattori. Ja autoa usein tarvitaan juuri sähkökatkon aikaan ja useissa kotitalouksissa on vain yksi auto. Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle.

        "Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle."

        Joka tapauksessa yksi esimerkki siitä mihin sähköautoa voi käyttää. Polttiksesta tuota ominaisuutta ei löydy mihinkään hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kun vielä ei ole olemassa laitteistoa jolla voisi käyttää sähköauton akkua suuressa määrin verkkosähkön lähteenä. "

        Kyllä on olemassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=Hcw0f1V2BRQ

        On vaan edelleenkin kokeellista hommaa, mutta suunniteltuhan sitä kyllä on. Tarpeen tullen pikalatauspiuhaa pitkin sähköä kulkisi molempiin suuntiin ihan vakiotoimintona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpoja LFP-taloakkuja odotellessa. 200 kWh:n akulla pärjäisi ainakin viikon pahimmillakin pakkasilla.

        Harmi, että ovat vielä niin kalliita.

        Suomessakin on palvelu jossa sähköautoista purettuja vanhoja akustoja kunnostetaan aurinkopaneelien akustoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hätäratkaisuna tuo ehkä toimii, mutta itse en autoa käyttäisi varavirtalähteenä talolle."

        Joka tapauksessa yksi esimerkki siitä mihin sähköautoa voi käyttää. Polttiksesta tuota ominaisuutta ei löydy mihinkään hintaan.

        Teknisesti ottaen olet väärässä. Esimerkiksi traktoreita käytetään useinkin generaattoreina maaseudulla. Eikä traktoreissa ainakaan vielä ole sähkömoottoria. Polttomoottoriakin voidaan käyttää ihan samaan.

        Ja toimivathan monet generaattoritkin dieselillä tai bensalla. Polttomoottorilla pystytään tuottamaan sähköäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teknisesti ottaen olet väärässä. Esimerkiksi traktoreita käytetään useinkin generaattoreina maaseudulla. Eikä traktoreissa ainakaan vielä ole sähkömoottoria. Polttomoottoriakin voidaan käyttää ihan samaan.

        Ja toimivathan monet generaattoritkin dieselillä tai bensalla. Polttomoottorilla pystytään tuottamaan sähköäkin.

        Polttomoottorilla pystyy tekemään sähkö mutta sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä lainaamasi tekstin kanssa. Siinä mainittu "polttis" viittaa polttomoottorikäyttöiseen autoon, ei polttomoottoriin yleisellä tasolla.


    • Anonyymi

      Niin kauan, kun bensaa saa ostaa, ei kannata vaivata päätään patteriautoilla.

    • Anonyymi

      Tojo jyräyttää vety-Mirait Suomen markkinoille just ja siinä saa osuuskauppa kytkeä töpseleihinsä vaikka jouluvalot koko vuodeksi.

      • Anonyymi

        Nuo vety-Mirait ovat olleet myynnissä jo vuodesta 2014 Japanissa ja USA:ssakin jo vuodesta 2015 eikä ne ole kelvanneet sielläkään. Lisäksi Mirai maksaisi Suomessa yli 70 tonnia, jos se ylipäätään tulee myyntiin.


      • Anonyymi

        Eikös vähän ajettuja Miraita saa käytettyinä puoli-ilmaisena? Jostain syystä siirtyvät täyssähköautoihin. Varmaan siksi, että Mirai on niin erinomainen, vaivaton ja tilava auto.


    • Anonyymi

      S-mobiili sovelluksella on helppo maksaa lataus.

    • Anonyymi

      s vituttaa muita yrittäjiä----uutiset kertoi

      • Anonyymi

        Ostan siks vetyauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostan siks vetyauton.

        Vetyautolla ajaminen tulee halvaksi. Ekaan 30 vuoteen kulut ovat tasan nolla kun vetyä ei voi ostaa mistään.
        Tosin ajamisenkin joutuu säästämämään sinne 30 vuoden päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautolla ajaminen tulee halvaksi. Ekaan 30 vuoteen kulut ovat tasan nolla kun vetyä ei voi ostaa mistään.
        Tosin ajamisenkin joutuu säästämämään sinne 30 vuoden päähän.

        No kyllähän vetyauton pystyy tankkaamaan, ajaa vaan auton laivaan ja käy tankkaamassa Ruotsissa tai Virossa. Vähän hankalia nuo tankkausmatkat ovat, mutta ainakin Tallinnasta tullessa voi saada "tuliaisista" jopa tankkauksen hinnan takaisin.


    • Anonyymi

      Ihan tiedoksi> S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja. Kesällä Prisman katolta tulee ylijäämä sähköä josta sähköyhtiö maksaisi 3 c kwh.

      Joten on tosi fiksua myydä sähköä vaikka 12c kwh sähköautoilioille jolloin sähkö on yhtä `halpaa`kuin kotona ja saa vielä bonukset päälle.

      Laittaisin heti talooni paneelit katolle jos sähköyhtiö maksaisi paremmin......

      • Anonyymi

        Ei mene kauaa kun joka mökin katolla on aurinkopanelit ja auto liikkuu "kotipolttoisella". Aurinkopaneleiden hinta laskaa joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene kauaa kun joka mökin katolla on aurinkopanelit ja auto liikkuu "kotipolttoisella". Aurinkopaneleiden hinta laskaa joka vuosi.

        Ehkä mökillä ja osan vuodesta muualla. Keskellä talvea autot eivät voi liikkua aurinkovoimalla Suomessa.


      • Anonyymi

        Tämä sähkö kyllä käytetään omissa kiinteistössä. Hetkellinen tuotto on sen verran vähäinen ettei sillä pysty autoja lataamaan!


      • Anonyymi

        Prisman aurinkopaneeleiden tuotto menee kaikki kiinteistön omaan kulutukseen eikä tuotto edes kata koko kiinteistön energiatarvetta. Eli ei siitä aurinkosähköstä jää myytävää ulos.


      • Anonyymi

        Nekin, jotka ostavat paneelit kotiinsa tai mökille käyttävät kyllä pääosin energian itse korvaamaan normaalia sähkönkulutusta. Harvemmin auringosta tulee niin paljon energiaa, että siitä jää myytäväksi asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nekin, jotka ostavat paneelit kotiinsa tai mökille käyttävät kyllä pääosin energian itse korvaamaan normaalia sähkönkulutusta. Harvemmin auringosta tulee niin paljon energiaa, että siitä jää myytäväksi asti.

        Nyt pari vuotta ollut 3.1 kWpp panelit 166m2 talon katolla ja voin sanoa että puolet tuotannosta menee myyntiin jollei ole mitään mihin energiaa varastoi, joten sähköauto kannattaa kyllä talossa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä mökillä ja osan vuodesta muualla. Keskellä talvea autot eivät voi liikkua aurinkovoimalla Suomessa.

        Ei keskellä talvea mutta kun auto kulkee muun ajan omalla sähköllä niin se tekee investoinnista kannattavan.
        Varsinkin kun vertaa siihen vaihtoehtoon että auto polttaa kesät talvet sikakallista bensaa.


    • Anonyymi

      Kun kaikki tahot jatkavat latauspisteiden rakentamista, tämä S-ryhmän mukaan tulo lisää latausmadollisuuksia valtavasti.

    • Anonyymi

      Sähköautojen ja latauspisteiden vyöry on valtava.

    • Anonyymi

      Miksi Suomen aurinkoisimmissa kunnissa Hangossa ja Raaseporissa ei ole osuuskaupan aurinkopaneeleita S marketin katoilla?

    • Anonyymi

      Toimiikohan S-latauspisteet pankkikortilla? No ei toimi.

    • Anonyymi

      Vuoden päästä keväällä Suomessa on aivan kattava latauspisteverkosto.

      • Anonyymi

        Jo nyt nyt on aivan kattava huoltoasemaverkosto. Onko se sen mukavampaa käydä Prismassa lataamassa, tuntitolkulla, kuin lähihuoltarilla tankkaamassa 2 minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo nyt nyt on aivan kattava huoltoasemaverkosto. Onko se sen mukavampaa käydä Prismassa lataamassa, tuntitolkulla, kuin lähihuoltarilla tankkaamassa 2 minuutissa.

        Tai sitten laittaa auton kotona lataukseen. Näinhän lähes kaikki sähköautojen omistajat tekevät. He saattavat hieman ladata autoa Prismassa, mutta pääosin ladataan kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo nyt nyt on aivan kattava huoltoasemaverkosto. Onko se sen mukavampaa käydä Prismassa lataamassa, tuntitolkulla, kuin lähihuoltarilla tankkaamassa 2 minuutissa.

        2 minuutissa ei ehdi muuta kuin lorauttamaan syöpää aiheuttavien huurujen nesteen tankkiin.

        5-10 minuuttia menee tankkaukseen käytännössä. kun huomioidaan huoltoasemalle siirtyminen, melko yleinen jonotus, tankkaus, maksutapahtuma ja sille tielle siirtyminen minne oli tarkoitus mennä.

        Sähköautoilijalle tuo vastaa kahta latausta, kumpaankin menee kotona tehtynä korkeintaan 30s piuhan kiinnitykseen ja irrotukseen. Ei tarvitse haistella huuruja. Latautuu sitten yöllä omia aikojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 minuutissa ei ehdi muuta kuin lorauttamaan syöpää aiheuttavien huurujen nesteen tankkiin.

        5-10 minuuttia menee tankkaukseen käytännössä. kun huomioidaan huoltoasemalle siirtyminen, melko yleinen jonotus, tankkaus, maksutapahtuma ja sille tielle siirtyminen minne oli tarkoitus mennä.

        Sähköautoilijalle tuo vastaa kahta latausta, kumpaankin menee kotona tehtynä korkeintaan 30s piuhan kiinnitykseen ja irrotukseen. Ei tarvitse haistella huuruja. Latautuu sitten yöllä omia aikojaan.

        Paitsi silloin, kun ajetaan pitkiä matkoja. Tätä ei toki tehdä jatkuvasti, mutta näitä pitkiä matkojakin tulee satunnaisesti. Ja pikalatausasemia on vielä melko vähän, vaikka niiden määrä toki kasvaa koko ajan.

        Ja tietenkään kaikille sähköauto ei vieläkään ole järkevä vaihtoehto. Noin 2 miljoonaa suomalaista asuu asuntoyhtiöissä, joissa ei ole latausmahdollisuutta. Ja latauspaikat lisääntyvät edelleen erittäin hitaasti (avustusten määräraha toki loppui kesken, mutta määräraha oli pieni). Ja sitten auto ei sovi niillekään, jotka matkustavat pitkiä matkoja valtaväylien ulkopuolella.

        Toki jos asuu ok-talossa, jossa on latauspaikka ja kulkee pääosin lyhyitä matkoja ja pitkät matkatkin valtaväyliä niin sähköauto on ok. Mutta ei pidä olettaa, että sähköauto on kaikille. Ehkä tulevaisuudessa, kun latausverkosto laajenee, mutta ei vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi silloin, kun ajetaan pitkiä matkoja. Tätä ei toki tehdä jatkuvasti, mutta näitä pitkiä matkojakin tulee satunnaisesti. Ja pikalatausasemia on vielä melko vähän, vaikka niiden määrä toki kasvaa koko ajan.

        Ja tietenkään kaikille sähköauto ei vieläkään ole järkevä vaihtoehto. Noin 2 miljoonaa suomalaista asuu asuntoyhtiöissä, joissa ei ole latausmahdollisuutta. Ja latauspaikat lisääntyvät edelleen erittäin hitaasti (avustusten määräraha toki loppui kesken, mutta määräraha oli pieni). Ja sitten auto ei sovi niillekään, jotka matkustavat pitkiä matkoja valtaväylien ulkopuolella.

        Toki jos asuu ok-talossa, jossa on latauspaikka ja kulkee pääosin lyhyitä matkoja ja pitkät matkatkin valtaväyliä niin sähköauto on ok. Mutta ei pidä olettaa, että sähköauto on kaikille. Ehkä tulevaisuudessa, kun latausverkosto laajenee, mutta ei vielä.

        "Mutta ei pidä olettaa, että sähköauto on kaikille. "

        Ei ole sähköauto kaikille. Ei tietenkään ole. Ei ole olemassa sellaista käyttövoimaa tai autoa joka olisi kaikille.

        Minusta on erittäin outoa joku kuvitteee että jonkun mielestä sähköauto sopisi kaikille. Muiden autojen kohdalla kaikki pitävät sitä itsestään selvyytenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi silloin, kun ajetaan pitkiä matkoja. Tätä ei toki tehdä jatkuvasti, mutta näitä pitkiä matkojakin tulee satunnaisesti. Ja pikalatausasemia on vielä melko vähän, vaikka niiden määrä toki kasvaa koko ajan.

        Ja tietenkään kaikille sähköauto ei vieläkään ole järkevä vaihtoehto. Noin 2 miljoonaa suomalaista asuu asuntoyhtiöissä, joissa ei ole latausmahdollisuutta. Ja latauspaikat lisääntyvät edelleen erittäin hitaasti (avustusten määräraha toki loppui kesken, mutta määräraha oli pieni). Ja sitten auto ei sovi niillekään, jotka matkustavat pitkiä matkoja valtaväylien ulkopuolella.

        Toki jos asuu ok-talossa, jossa on latauspaikka ja kulkee pääosin lyhyitä matkoja ja pitkät matkatkin valtaväyliä niin sähköauto on ok. Mutta ei pidä olettaa, että sähköauto on kaikille. Ehkä tulevaisuudessa, kun latausverkosto laajenee, mutta ei vielä.

        "Mutta ei pidä olettaa, että sähköauto on kaikille. "

        Ei ole sähköauto kaikille. Ei tietenkään ole. Ei ole olemassa sellaista käyttövoimaa tai autoa joka olisi kaikille.

        Minusta on erittäin outoa joku kuvitteee että jonkun mielestä sähköauto sopisi kaikille. Muiden autojen kohdalla kaikki pitävät sitä itsestään selvyytenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten laittaa auton kotona lataukseen. Näinhän lähes kaikki sähköautojen omistajat tekevät. He saattavat hieman ladata autoa Prismassa, mutta pääosin ladataan kotona.

        Turhaanko Prismat siis pisteitään tekevätkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta ei pidä olettaa, että sähköauto on kaikille. "

        Ei ole sähköauto kaikille. Ei tietenkään ole. Ei ole olemassa sellaista käyttövoimaa tai autoa joka olisi kaikille.

        Minusta on erittäin outoa joku kuvitteee että jonkun mielestä sähköauto sopisi kaikille. Muiden autojen kohdalla kaikki pitävät sitä itsestään selvyytenä.

        Koska viime vuosikymmenet polttomoottoriautot ovat sopineet kaikille auton ostajille. Ehkä tämä kannattaa muistaa. On totuttu, että mikä tahansa sopivan hintainen auto sopii kaikille. Toki pitkällä tähtäimellä dieselauto on toisille halvempi ja toisille bensa-auto, mutta kaikki polttomoottoriautot on kuitenkin toiminut hyvin kaikille. Ei ole ollut suurikaan virhe ostaa diesel, vaikka kannattavampaa olisi ostaa bensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten laittaa auton kotona lataukseen. Näinhän lähes kaikki sähköautojen omistajat tekevät. He saattavat hieman ladata autoa Prismassa, mutta pääosin ladataan kotona.

        Turhaanko Prismat siis pisteitään tekevätkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaanko Prismat siis pisteitään tekevätkin?

        Kyse on asiakaspalvelusta ja sillä houkutellaan asiakkaita. Kyse on vain pienestä lisälatauksesta, ei akkujen lataamisesta tyhjästä täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on asiakaspalvelusta ja sillä houkutellaan asiakkaita. Kyse on vain pienestä lisälatauksesta, ei akkujen lataamisesta tyhjästä täyteen.

        Lisään... Kannattaa myös muistaa, että sähköautoilijat ovat vielä paljon muita paremmat tulot ja enemmän varallisuutta. Eli potentiaalisesti paljon parempia asiakkaita. Joten heidän houkuttelemisensa näennäiselläkin edulla voi olla kannattavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Kannattaa myös muistaa, että sähköautoilijat ovat vielä paljon muita paremmat tulot ja enemmän varallisuutta. Eli potentiaalisesti paljon parempia asiakkaita. Joten heidän houkuttelemisensa näennäiselläkin edulla voi olla kannattavaa.

        Taitavat vaan käydä ihan muissa ostopaikoissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Kannattaa myös muistaa, että sähköautoilijat ovat vielä paljon muita paremmat tulot ja enemmän varallisuutta. Eli potentiaalisesti paljon parempia asiakkaita. Joten heidän houkuttelemisensa näennäiselläkin edulla voi olla kannattavaa.

        Taitavat vaan käydä ihan muissa ostopaikoissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 minuutissa ei ehdi muuta kuin lorauttamaan syöpää aiheuttavien huurujen nesteen tankkiin.

        5-10 minuuttia menee tankkaukseen käytännössä. kun huomioidaan huoltoasemalle siirtyminen, melko yleinen jonotus, tankkaus, maksutapahtuma ja sille tielle siirtyminen minne oli tarkoitus mennä.

        Sähköautoilijalle tuo vastaa kahta latausta, kumpaankin menee kotona tehtynä korkeintaan 30s piuhan kiinnitykseen ja irrotukseen. Ei tarvitse haistella huuruja. Latautuu sitten yöllä omia aikojaan.

        Jos sulla on mennyt jopa 10 minuuttia tankkaukseen, niin olet kyllä poikkeustapaus.


    • Anonyymi

      No onhan se hyvä että on edes latauspaikkoja. Ei sillä niin väliä että itse sähköautoja ei markkinoilla vielä hirveästi ole, saatikka suurimmalla ossalla suomalaisista rahaa ostaa niitä...

      • Anonyymi

        Ensiksi pitää olla latauspaikkoja.

        Vai ostaisitko bensa-auton, jos huoltoasemia ei olisi lainkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensiksi pitää olla latauspaikkoja.

        Vai ostaisitko bensa-auton, jos huoltoasemia ei olisi lainkaan?

        Sähköä löytyy joka talosta. Sitä tarvitse lähteä etsimään mistään erillisistä jakelupisteistä niinkuin bensaa.
        Säästy aivan hevletinmoinen raha kun voi ajaa ilman että maksaa törkeän kalliita bensaveroja. Bensakuski on verottajan talutusnuorassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä löytyy joka talosta. Sitä tarvitse lähteä etsimään mistään erillisistä jakelupisteistä niinkuin bensaa.
        Säästy aivan hevletinmoinen raha kun voi ajaa ilman että maksaa törkeän kalliita bensaveroja. Bensakuski on verottajan talutusnuorassa.

        Sähköä on joka talossa muttei sitä vaan saa autoon kuin jossain harvassa paikassa. Ellei ensin maksa muutamaa tonnia latauspaikan rakentamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä löytyy joka talosta. Sitä tarvitse lähteä etsimään mistään erillisistä jakelupisteistä niinkuin bensaa.
        Säästy aivan hevletinmoinen raha kun voi ajaa ilman että maksaa törkeän kalliita bensaveroja. Bensakuski on verottajan talutusnuorassa.

        Tosin yli 2 miljoonalla suomalaisella ei löydy latauspaikkaa eikä edes mahdollisuutta hankkia sitä itse. Nimittäin noin moni suomalainen asuu asuntoyhtiöissä, jossa ei ole latauspaikkaa. Ja latauspaikkaa ei asuntoyhtiöihin voi itse hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä on joka talossa muttei sitä vaan saa autoon kuin jossain harvassa paikassa. Ellei ensin maksa muutamaa tonnia latauspaikan rakentamisesta.

        Tosin normaaliin ok-taloon ei latauspaikka välttämättä maksaa tonniakaan (riippuu toki tilanteesta). Ja normaali bensa-autoilija voi käyttää monta tonnia vuodessa bensasta, joten tonnin voi teoriassa säästää muutamassa kuukaudessa. Lisäksi, miksi niiden joilla on latausmahdollisuus pitäisi piitata paskaakaan muiden ruikutuksesta?

        Toki ymmärrän, että suurella osalla ei ole mahdollisuutta tuohon, mutta se ei merkitse mitään niille, joilla mahdollisuus tuohon on. Eikä pidäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin normaaliin ok-taloon ei latauspaikka välttämättä maksaa tonniakaan (riippuu toki tilanteesta). Ja normaali bensa-autoilija voi käyttää monta tonnia vuodessa bensasta, joten tonnin voi teoriassa säästää muutamassa kuukaudessa. Lisäksi, miksi niiden joilla on latausmahdollisuus pitäisi piitata paskaakaan muiden ruikutuksesta?

        Toki ymmärrän, että suurella osalla ei ole mahdollisuutta tuohon, mutta se ei merkitse mitään niille, joilla mahdollisuus tuohon on. Eikä pidäkään.

        Sähköauton säästöt realisoidaan miinusmerkkisinä auton vaihtotilanteessa. Vanhentuneen elektroniikan jälkimarkkinat eivät ole hääppöiset, lähinnä kirppareilla ja kierrätyskeskuksissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton säästöt realisoidaan miinusmerkkisinä auton vaihtotilanteessa. Vanhentuneen elektroniikan jälkimarkkinat eivät ole hääppöiset, lähinnä kirppareilla ja kierrätyskeskuksissa

        Eipä ole vanhan auton ylipäätään, oli kyseessä mikä auto tahansa. Ei polttisautojen arvokaan lähes koskaan nouse. Ja tähän saakka sähköautojen arvon kehitys on parempi kuin vastaavan hintaisilla polttisautoilla. Toki molemmilla arvo laskee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vanhan auton ylipäätään, oli kyseessä mikä auto tahansa. Ei polttisautojen arvokaan lähes koskaan nouse. Ja tähän saakka sähköautojen arvon kehitys on parempi kuin vastaavan hintaisilla polttisautoilla. Toki molemmilla arvo laskee.

        Pointti ilmeisesti olikin se että on huokeaa argumentoida "sähköä on joka talossa" tietäen ettei se hyppää talosta autoon ilman lisäinvestointeja ja tuskallista päätöksentekoa yhtiöissä. Kaupparyhmät tietävät sen ja siksi rakentavat latauspaikkojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vanhan auton ylipäätään, oli kyseessä mikä auto tahansa. Ei polttisautojen arvokaan lähes koskaan nouse. Ja tähän saakka sähköautojen arvon kehitys on parempi kuin vastaavan hintaisilla polttisautoilla. Toki molemmilla arvo laskee.

        Pointti ilmeisesti olikin se että on huokeaa argumentoida "sähköä on joka talossa" tietäen ettei se hyppää talosta autoon ilman lisäinvestointeja ja tuskallista päätöksentekoa yhtiöissä. Kaupparyhmät tietävät sen ja siksi rakentavat latauspaikkojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vanhan auton ylipäätään, oli kyseessä mikä auto tahansa. Ei polttisautojen arvokaan lähes koskaan nouse. Ja tähän saakka sähköautojen arvon kehitys on parempi kuin vastaavan hintaisilla polttisautoilla. Toki molemmilla arvo laskee.

        Pointti ilmeisesti olikin se että on huokeaa argumentoida "sähköä on joka talossa" tietäen ettei se hyppää talosta autoon ilman lisäinvestointeja ja tuskallista päätöksentekoa yhtiöissä. Kaupparyhmät tietävät sen ja siksi rakentavat latauspaikkojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vanhan auton ylipäätään, oli kyseessä mikä auto tahansa. Ei polttisautojen arvokaan lähes koskaan nouse. Ja tähän saakka sähköautojen arvon kehitys on parempi kuin vastaavan hintaisilla polttisautoilla. Toki molemmilla arvo laskee.

        Pointti ilmeisesti olikin se että on huokeaa argumentoida "sähköä on joka talossa" tietäen ettei se hyppää talosta autoon ilman lisäinvestointeja ja tuskallista päätöksentekoa yhtiöissä. Kaupparyhmät tietävät sen ja siksi rakentavat latauspaikkojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vanhan auton ylipäätään, oli kyseessä mikä auto tahansa. Ei polttisautojen arvokaan lähes koskaan nouse. Ja tähän saakka sähköautojen arvon kehitys on parempi kuin vastaavan hintaisilla polttisautoilla. Toki molemmilla arvo laskee.

        Pointti ilmeisesti olikin se että on huokeaa argumentoida "sähköä on joka talossa" tietäen ettei se hyppää talosta autoon ilman lisäinvestointeja ja tuskallista päätöksentekoa yhtiöissä. Kaupparyhmät tietävät sen ja siksi rakentavat latauspaikkojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vanhan auton ylipäätään, oli kyseessä mikä auto tahansa. Ei polttisautojen arvokaan lähes koskaan nouse. Ja tähän saakka sähköautojen arvon kehitys on parempi kuin vastaavan hintaisilla polttisautoilla. Toki molemmilla arvo laskee.

        Pointti ilmeisesti olikin se että on huokeaa argumentoida "sähköä on joka talossa" tietäen ettei se hyppää talosta autoon ilman lisäinvestointeja ja tuskallista päätöksentekoa yhtiöissä. Kaupparyhmät tietävät sen ja siksi rakentavat latauspaikkojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä on joka talossa muttei sitä vaan saa autoon kuin jossain harvassa paikassa. Ellei ensin maksa muutamaa tonnia latauspaikan rakentamisesta.

        Jos on jo omistanut polttisauton ja sitä varten parkkipaikalla on lämmityspistoke, siinähän se on latauspiste. Kaikkia sähköautoja ja plugareita voi ladata tavallisesta shuko-koskettimesta ja yön aikana saa aika isonkin akun täyteen, käytännössä aina edellisen päivän ajojen jäljiltä täyteen. Sähköauton hidaslataus ottaa verkosta sähköä samalla teholla kuin polttiksen moottoria ja sisätilaa lämmitettäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on jo omistanut polttisauton ja sitä varten parkkipaikalla on lämmityspistoke, siinähän se on latauspiste. Kaikkia sähköautoja ja plugareita voi ladata tavallisesta shuko-koskettimesta ja yön aikana saa aika isonkin akun täyteen, käytännössä aina edellisen päivän ajojen jäljiltä täyteen. Sähköauton hidaslataus ottaa verkosta sähköä samalla teholla kuin polttiksen moottoria ja sisätilaa lämmitettäisiin.

        Joopa, ei viitsi enää edes kommentoida. Sekin onnistuu että jos pitää parkkipaikalla sikaa liekanarussa niin lataustöpselin voi laittaa sian töpselikärsään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on jo omistanut polttisauton ja sitä varten parkkipaikalla on lämmityspistoke, siinähän se on latauspiste. Kaikkia sähköautoja ja plugareita voi ladata tavallisesta shuko-koskettimesta ja yön aikana saa aika isonkin akun täyteen, käytännössä aina edellisen päivän ajojen jäljiltä täyteen. Sähköauton hidaslataus ottaa verkosta sähköä samalla teholla kuin polttiksen moottoria ja sisätilaa lämmitettäisiin.

        Etkö tiedä mitään sähköautoista? Joka paikassa on sanottu, että shuko-kosketinta ei saa käyttää säännölliseen lataamiseen. Sitä saa käyttää vain satunnaisesti. Eli, ei, shuko-kosketinta ei saa käyttää jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin yli 2 miljoonalla suomalaisella ei löydy latauspaikkaa eikä edes mahdollisuutta hankkia sitä itse. Nimittäin noin moni suomalainen asuu asuntoyhtiöissä, jossa ei ole latauspaikkaa. Ja latauspaikkaa ei asuntoyhtiöihin voi itse hankkia.

        Kyllä ainakin omassa taloyhtiössämme on latauspaikka itse hankittava ja maksettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on jo omistanut polttisauton ja sitä varten parkkipaikalla on lämmityspistoke, siinähän se on latauspiste. Kaikkia sähköautoja ja plugareita voi ladata tavallisesta shuko-koskettimesta ja yön aikana saa aika isonkin akun täyteen, käytännössä aina edellisen päivän ajojen jäljiltä täyteen. Sähköauton hidaslataus ottaa verkosta sähköä samalla teholla kuin polttiksen moottoria ja sisätilaa lämmitettäisiin.

        Ja poltat talosi, kun johdot lämpenee.


    • Anonyymi

      Hyvä että S-ryhmä valitsi kotimaisen Kempowerin laturit. Firma tunnetaan paremmin nimellä Kemppi ja hitsauslaitteiden myötä kokemusta isoista virroista on monen vuosikymmenen ajalta. Kempowerin latureita on kehunut niin Tekniikan Maailma kuin sähköautoarvosteluja ja testejä tekevä Tesla-Björn.
      https://www.youtube.com/watch?v=EmuIolKO0qo&t=1035s

    • Anonyymi

      Hyvä että S-ryhmä valitsi kotimaisen Kempowerin laturit. Firma tunnetaan paremmin nimellä Kemppi ja hitsauslaitteiden myötä kokemusta isoista virroista on monen vuosikymmenen ajalta. Kempowerin latureita on kehunut niin Tekniikan Maailma kuin sähköautovideoita tekevä Tesla-Björn
      https://www.youtube.com/watch?v=EmuIolKO0qo&t=1035s

    • Anonyymi

      Hyvä että S-ryhmä valitsi kotimaisen Kempowerin laturit. Firma tunnetaan paremmin nimellä Kemppi ja hitsauslaitteiden myötä kokemusta isoista virroista on monen vuosikymmenen ajalta. Kempowerin latureita on kehunut niin Tekniikan Maailma kuin sähköautovideoita tekevä Tesla-Björn
      https://www.youtube.com/watch?v=EmuIolKO0qo&t=1035s

    • Anonyymi

      "Nimittäin noin moni suomalainen asuu asuntoyhtiöissä, jossa ei ole latauspaikkaa. Ja latauspaikkaa ei asuntoyhtiöihin voi itse hankkia."

      Kyllä voi ja moni on näin tehnytkin. Osakkaalla on oikeus rakentaa itselleen latauspaikka omalla kustannuksellaan. Tähän vuoteen saakka siihen tarvitsi taloyhtiön suostumuksen, mutta nykyään taloyhtiöllä ei ole enää mahdollisuutta kieltää sitä.

      Maksaa max 1.500€, paljon vähemmän jos näkee vaivaa etsiä edullinen sähköfirma.

      • Anonyymi

        Ei tuo ihan noin helposti onnistu. Vanhojen taloyhtiöiden kaapelit ja sähkökeskus ei sähköautojen lataamista kestä. Ellei sitten rajoiteta nopeutta niin että latausnopeus on maksimissaan 1,5 kW. 11 kW ei taatusti onnistu.

        Jos taloyhtiössä pitää vaihtaa kaapelit ja uudistaa sähkökeskus, on kyse vähintään kymppitonnien remontista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo ihan noin helposti onnistu. Vanhojen taloyhtiöiden kaapelit ja sähkökeskus ei sähköautojen lataamista kestä. Ellei sitten rajoiteta nopeutta niin että latausnopeus on maksimissaan 1,5 kW. 11 kW ei taatusti onnistu.

        Jos taloyhtiössä pitää vaihtaa kaapelit ja uudistaa sähkökeskus, on kyse vähintään kymppitonnien remontista.

        Lisään... Tosin täytyy myöntää, että tuollaisten vanhojen taloyhtiöiden sähkökeskus ja kaapelit pitäisi muutenkin remontoida jossain vaiheessa. Joten siinä mielessä kyse on pakollisesta remontista, joka tulee eteen muutenkin.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.


      • Anonyymi

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.

        Tämä palstahan nyt mukava on kun generoi ihan pyytämättä ja yllättäen samoja spammiviesteja vaikka huru mycky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä laskua kertyy kun alkajaisiksi täytyy kaivaa pihaa auki, tehdä uusi kaapelointi, maisemoida ja uudelleen asvaltoida kaivuunsa jäljet ja asentaa kaapelin päähän latausasema. Jos sähkökeskus vaatii rotevoittamista niin taas tulee uusia laskurivejä. Jokainen sähkötöitä teettänyt tietää että "edullisia sähköfirmoja" on yhtä tiheässä kuin vaaleanpunaisia norsuja.

        Eikö kommentit ole menneet läpi, kun samat asiat on kymmenen kertaa?


    • Anonyymi

      "Ei tuo ihan noin helposti onnistu. Vanhojen taloyhtiöiden kaapelit ja sähkökeskus ei sähköautojen lataamista kestä. Ellei sitten rajoiteta nopeutta niin että latausnopeus on maksimissaan 1,5 kW. 11 kW ei taatusti onnistu."

      11kW on täysin tarpeeton kotilatauksessa. 3,6kW riittää hyvin myös täyssähköautolle. Sitä varten ei tarvitse vetää uusia kaapeleita tai repiä asvalttia auki.
      Pikalatausasemat on aivan eri juttu kuin kotilataus.

      • Anonyymi

        Kyllä, todennäköisesti riittäisi, mutta tukirahat annetaan vain 11 kW paikoille (mikä on minusta hölmöä). Ja lisäksi sähköautoilijat haluaisivat nopeita paikkoja, vaikka eivät oikeasti niitä tarvitse.

        Ihan taattua ei tosin ole, että kaikissa riittää kaapelien ja sähkökeskuksen kapasiteetti edes 3,6 kW autoille. Ei ainakaan enää sitten, kun näitä tulee useampi taloyhtiöön ja niitä ladataan samaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, todennäköisesti riittäisi, mutta tukirahat annetaan vain 11 kW paikoille (mikä on minusta hölmöä). Ja lisäksi sähköautoilijat haluaisivat nopeita paikkoja, vaikka eivät oikeasti niitä tarvitse.

        Ihan taattua ei tosin ole, että kaikissa riittää kaapelien ja sähkökeskuksen kapasiteetti edes 3,6 kW autoille. Ei ainakaan enää sitten, kun näitä tulee useampi taloyhtiöön ja niitä ladataan samaan aikaan.

        Järkevämpää rakentaa 3,6 kW tarpeen mukaan yksi kerrallaa ilman tukia kuin rakentaa kaikille 11kW tukien kanssa.
        Ajattelemalla säästää.


      • Anonyymi

        3,6 kW ei riitä kaikissa tapauksissa (jos autolla ajaa yhtään enemmän). Siedettävä minimitaso on se että akku pitää saada tyhjästä täyteen yön tai sanotaan että 8h aikana, muusta latauskuormasta riippumatta. Muuten menee ihan normaalit työreissut aika hankalaksi jos auto ei olekaan aamulla täydellä akulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkevämpää rakentaa 3,6 kW tarpeen mukaan yksi kerrallaa ilman tukia kuin rakentaa kaikille 11kW tukien kanssa.
        Ajattelemalla säästää.

        Korjaus: Järkevämpää rakentaa 3,6 kW tarpeen mukaan yksi kerrallaan ja sen tarvitsevan osakkaan kustannuksella.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3,6 kW ei riitä kaikissa tapauksissa (jos autolla ajaa yhtään enemmän). Siedettävä minimitaso on se että akku pitää saada tyhjästä täyteen yön tai sanotaan että 8h aikana, muusta latauskuormasta riippumatta. Muuten menee ihan normaalit työreissut aika hankalaksi jos auto ei olekaan aamulla täydellä akulla.

        "3,6 kW ei riitä kaikissa tapauksissa"
        Ei varmaan, mutta ei tarvitsekaan. Latauspaikat rakennetaan enemmistön tarpeen mukaan, ei vähemmistön.
        Jos kaksi lataajaa tarvitsee keskinopean latauksen ja 30.lle riittää hidas niin ei kannata maksaa kolminkertaista kustannusta kahden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "3,6 kW ei riitä kaikissa tapauksissa"
        Ei varmaan, mutta ei tarvitsekaan. Latauspaikat rakennetaan enemmistön tarpeen mukaan, ei vähemmistön.
        Jos kaksi lataajaa tarvitsee keskinopean latauksen ja 30.lle riittää hidas niin ei kannata maksaa kolminkertaista kustannusta kahden takia.

        Sitten kun kuluu muutama vuosi ja talossa vaihtuu asukkaita niin voi olla että keskinopealle lataukselle onkin tarvetta vaikka 15 lataajalla.

        Riippuu tietty täysin taloyhtiöstä ja tarpeista, ja varmaan tuolla esim. 3,6 kW:llä pääsee alkuun. Miettisin kuitenkin sitä että ei sitten jouduta siihen tilanteeseen että muutaman vuoden päästä rakennetaan jälleen latauspaikkoja uusiksi ja maksetaan kokonaisuutena selvästi enemmän kuin jos olisi kerralla tehty riittävän tehokkaat latausasemat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun kuluu muutama vuosi ja talossa vaihtuu asukkaita niin voi olla että keskinopealle lataukselle onkin tarvetta vaikka 15 lataajalla.

        Riippuu tietty täysin taloyhtiöstä ja tarpeista, ja varmaan tuolla esim. 3,6 kW:llä pääsee alkuun. Miettisin kuitenkin sitä että ei sitten jouduta siihen tilanteeseen että muutaman vuoden päästä rakennetaan jälleen latauspaikkoja uusiksi ja maksetaan kokonaisuutena selvästi enemmän kuin jos olisi kerralla tehty riittävän tehokkaat latausasemat.

        Jos katsotaan miten vähän ihmiset yleensä liikkuvat autolla ja kuinka kauan autot ovat paikallaan parkissa niin on epätodennäköistä, että keskinopeaa latausta tarvitsevia tulee kovinkaan montaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun kuluu muutama vuosi ja talossa vaihtuu asukkaita niin voi olla että keskinopealle lataukselle onkin tarvetta vaikka 15 lataajalla.

        Riippuu tietty täysin taloyhtiöstä ja tarpeista, ja varmaan tuolla esim. 3,6 kW:llä pääsee alkuun. Miettisin kuitenkin sitä että ei sitten jouduta siihen tilanteeseen että muutaman vuoden päästä rakennetaan jälleen latauspaikkoja uusiksi ja maksetaan kokonaisuutena selvästi enemmän kuin jos olisi kerralla tehty riittävän tehokkaat latausasemat.

        Pointti on että 3,6kW latausta varten ei tarvitse rakentaa juuri mitään. Ei ole mitään joka menisi hukkaan sitten jos aletaan rakentamaan 11 kW latausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun kuluu muutama vuosi ja talossa vaihtuu asukkaita niin voi olla että keskinopealle lataukselle onkin tarvetta vaikka 15 lataajalla.

        Riippuu tietty täysin taloyhtiöstä ja tarpeista, ja varmaan tuolla esim. 3,6 kW:llä pääsee alkuun. Miettisin kuitenkin sitä että ei sitten jouduta siihen tilanteeseen että muutaman vuoden päästä rakennetaan jälleen latauspaikkoja uusiksi ja maksetaan kokonaisuutena selvästi enemmän kuin jos olisi kerralla tehty riittävän tehokkaat latausasemat.

        Kukaan ei tarvitse 3,7 kW:n tehokkaampaa latausta. Se on pelkkää kuvitelmaa. Kukaan ei aja seuraavana päivänä yön aikana latautunutta 300 km. Jos ajaa niin matkamiesten reissutja varten Suomi on täynnä pikalatureita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei tarvitse 3,7 kW:n tehokkaampaa latausta. Se on pelkkää kuvitelmaa. Kukaan ei aja seuraavana päivänä yön aikana latautunutta 300 km. Jos ajaa niin matkamiesten reissutja varten Suomi on täynnä pikalatureita.

        No kyllä vaan jotkut ajavat. Ja väite pikalaturien määrästä on ihan höpöhöpöä, Suomessa on lukuisia yli 50 000 asukkaan kaupunkeja joissa ei ole yhtään min. 100 kW latauspistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä vaan jotkut ajavat. Ja väite pikalaturien määrästä on ihan höpöhöpöä, Suomessa on lukuisia yli 50 000 asukkaan kaupunkeja joissa ei ole yhtään min. 100 kW latauspistettä.

        Tulevaisuudessa kuitenkin niihinkin ilmestyy pikalatauspisteet. Tänäkin vuonna niitä tulee rakennetaan paljon. Luultavasti jo parin vuoden päästä pikalatauspisteitä on moninkertaisesti nykyiseen nähden (Teslakin tuplaa Superchargereiden määrän jo tämän vuoden aikana). Lisäksi, noissakin kaupungeissa on 50 kW latauspisteitä.

        Ja jos kerran on pitkällä matkalla niin pystyy valitsemaan paikkakunnan missä lataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei tarvitse 3,7 kW:n tehokkaampaa latausta. Se on pelkkää kuvitelmaa. Kukaan ei aja seuraavana päivänä yön aikana latautunutta 300 km. Jos ajaa niin matkamiesten reissutja varten Suomi on täynnä pikalatureita.

        Olisikin kiva tietää, paljonko työssäkäyvä suunnilleen ajaa päivittäin kaikki harrastukset siihen lisättyinä. Siitä kannattaisi alkaa laskea omaan tarpeeseensa sopivaa autoa.


    • Anonyymi

      Tämä on mahtava asia. Ns. hidaslataus on kuulemma kotilauksen hintaista ja pikalataamienen vain kalliimpaa.

      • Anonyymi

        Tällä hetkellä sähkö on vielä ilmaista.
        Eivät halua olla kalliimpia kuin k kaupat joten erittäin halvalla myyvät sähköä kun maksulliseksi muuttuu.
        Näin toimii kapitalismi ja kilpailu kuluttajan hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä sähkö on vielä ilmaista.
        Eivät halua olla kalliimpia kuin k kaupat joten erittäin halvalla myyvät sähköä kun maksulliseksi muuttuu.
        Näin toimii kapitalismi ja kilpailu kuluttajan hyväksi.

        Kuluttaja hyötyy ja sähköautot yleistyvät.


    • Anonyymi

      Täällä pääkaupunkiseudulla on tarjolla paljon ilmaista lataussähköä.

      • Anonyymi

        Sinne se sähköauto sopiikin, kun matkat ovat lyhkäisiä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      203
      4318
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      65
      2986
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2772
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2229
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2047
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1677
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1635
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1588
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1439
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      201
      1376
    Aihe