https://www.is.fi/autot/art-2000007962852.html
Siinä on melkeinpä kovempi Toyota-mies kuin palstan Jorma, ainakin autojen määrässä mitattuna 😮
Itse arvostan Toyotan laatua kyllä korkealle, mutta en ole sen suhteen ollut koskaan erityisen merkkiuskollinen, toisin kuin esim. äitini aikoinaan. Hänhän osti vuonna 1973 uutena KE20-mallisen Corollan jolla ajoi vuoteen 2002 asti kunnes alkoi olla niin pahasti ruostunut, ja viimeinen sinetti oli koneen ylikuumeneminen kun lämppärin kenno vuosi kerran kesäaikaan nesteet jalkatilaan. Kannentiiviste siinä varmaankin paloi, kun ainakin tulppien upotukset / kolot oli täynnä öljyä ja kone oli muutenkin vähän puhditon ja savutti välillä mustaa ja välillä valkoista. Mulla se oli peltoautona vuoteen 2009 asti, jolloin myimme sen muistaakseni noin 600 eurolla, mikä oli mielestäni hyvä hinta. Kilometrejähän oli vain 127tkm, mutta niinhän sitä vanhoissa autoissa sanottiin, että kun moottorin tilavuuden litroina kertoo sadallatuhannella, niin niillä kilsoilla alkaa olla koneremontin aika. Joten siinä mielessä toi laskukaava päti Corollan 1,2 koneeseen 😃
Corollan jälkeen äidilläni oli hetken aikaa K11-koppainen Micra, mutta siitä hän ei erityisemmin tykännyt, ja osti alle vuoden päästä vm.1984 Carinan. Nelisen vuotta äitini sillä ajoi, enkä mä muista että siihen oltaisiin tehty ikinä mitään remonttia, ehkä öljyt hän taisi vaihdattaa kerran vuodessa jos jaksoi. Äitini päätti myydä auton pois mun ajokortti-iän lähestyessä ja omien taloudellisten seikkojensa takia, mutta nyt en kyllä muista mitähän siitä saatiin. Varmaan joku 400-700e tienoilla kun ei ollut katsastettu, mutta koriltaan erittäin siistikuntoinen ollakseen vanha japanilainen.
Itse oon omistanut tasan yhden Toyotan, eli sen vm.2000 Hiacen jolla ajelin lokakuusta 2019 viime vuoden elokuuhun. Silloin oli yksinkertaisesti pakko luopua siitä vikapesäke-Vitosta että työnteko kannatti, ja vaihtohyvitys siitä oli kohtuullisen surkea, mutta hyväksyin asian ja hommasin Hiacen joka oli paljon yksinkertaisempi tekniikaltaan. Aika ankea, karkea ja äänekäs autohan se oli jopa pakujen mittakaavassa, mutta siinä missä Vito nieli nelisen tonnia vuodessa kun sen omistin, Hiaceen meni muistaakseni noin pari sataa tuona aikana, kun vaihdoin öljyt, laturi piti uusia, ja myöhemmin akkukin kun unohdin kerran kesäaikaan perjantai-illalla valot päälle ja maanantaina oli akku ymmärrettävästi ihan simahtanut.
Mutta eipä se Toyotan merkki, eikä Mersun johtotähtikään autuaaksi tee jos on paljon ajettuja tai huonosti pidettyjä yksilöitä. Tosin ton mallin Vito nyt ei ole kovin hyvässä maineessa muutenkaan, eikä pidä unohtaa että Hiaceni oli kuitenkin 20 vuotta vanha joten ymmärrettävästi peltihommat alkoi olla ajankohtaisia.
Ja jätetään tästä pois firman autot, joita olen saattanut ajaa jonkin matkaa ja periaatteessa olen niiden omistaja, mutta mulla on kyllä tähän ikään mennessä ollut jo yllättävänkin monta käyttöautoa. Jos artikkelin Matin ikäiseksi elän, ja vaihdan autoja samalla tyylillä kuin tähän asti, niin menen helposti ohi autojen lukumäärässä. Tosin mä en entisiä käyttöautojani ole samalla tavalla sentään alkanut säilömään 😂
Mun käyttöautothan on menneet muistaakseni näin:
2009-2010: Renault Clio 1994
2010-2011: Mitsubishi Lancer 1990
2011: Suzuki Carry Van 1989
2011: Lada Samara 1995
2011-2012: Mitsubishi Carisma 1998
2012-2013: Skoda Felicia 1998
2013-2015: Mersu W202 1995
2015: Nissan Almera N15 1997
2015-2018: Mersu W202 1994
2018-2019: Mersu Vito 2008
2019-2020: Hiace 2000
2020-2021: Transit 2004
2021 tammikuu -> Renault Laguna 2004
Matti, 78, omistaa yli 40 Toyotaa
26
89
Vastaukset
Ei oo merkkiuskollisuutta tällä suunnalla. Välillä noi koslat on vaan tavalla tai toisella ajautunut käsiini:
Fiat 850
Mazda 1800
Fiat 128
Opel Kadett C
Mazda 1800 (uudestaan)
Audi 80
Toyota Corolla
Opel Astra
Skoda Felicia
Nykyisin ei oo autoa ensinkään, vaan vanhalla kolmevaihteisella Nopsalla (tyttöjen malli) poljeskelen.Ihan mielenkiintoinen lista, selvästikin oot saanut ajokortin paljon mua aikaisemmin. Itsellä ei ole henkilökohtaisesti eikä työn puolesta mitään käsitystä millaisia vanhat takamoottoriset Fiatit, tai takaveto-Kadetit olivat. En tiedä minkä mallin Astraan viittaat, mutta ainakin G-mallisarja on työni kautta tuttuakin tutumpi, sellaisen voisin uskaltaa ostaa jopa käyttöautoksi kun pahimmat sudenkuopat on tiedossa ja tyyppivioiksi laskettavia osia löytyy omasta hyllystäkin. Mutta se on vähän pieni mun tarpeisiin, eikä autonvaihto ole muutenkaan ajankohtaista tällä hetkellä.
Jos mä jotain noista olen oppinut, niin ei liikaa pääomaa kiinni eikä niihin pidä kiintyä liikaa, niin nukkuu yönsä hyvin 😃
- Anonyymi
No enpä kehuisi toyotaa laadukkaaksi. Vuoden 1986 Toyota Corolla jämähtänyt paikalleen pihalle, ei pyöri renkaat, ovat laakerit varmaan jumiutuneet.
Oikeanpuoleinen eturatas on ainut, joka käsivoimin helposti pyörii, mutta muut ei.
Vaikka nostat auton ylös, niin että normaalistihan renkaat pyörivät käsivoimin, niin eipä inahdakaan rengas käsivoimin, eikä ole jarrut jumissa.
Ei vaan jaksa alkaa remonttia tekemään, kun ei ole edes hallia, jossa autoa remontoida, enkä ole mikään auton korjaaja.
Jos puran autoa osiin, niin en muista miten osa osat oli ennen purkamista.
Jos on noin monta autoa 40, niin kyllä sellainen ihminen on liikaa kiintynyt materiaan, vaikkei sitä tietenkään tunnusta.
Yksi käytössä oleva auto on ihan tarpeeksi paljon, ei useampia tarvita.Sanoisin, että jos autoja tykkää laittaa niin pitäähän niitä olla VÄHINTÄÄN kaksi:
Toinen jota laittaa (vaikka isompaa remonttia), ja toinen sellanen joka on varmasti käyttökunnossa.Samaa mieltä, auto tykkää siitä kun sillä ajetaan. Tollanen pitkä seisottaminen aiheuttaa juurikin jarrujen jumittamista ja tarpeeksi kauan kun auto seisoo niin voi jopa konekin "ruostua" kiinni. En lähde mainostamaan mitään, mutta tiedätte varmaan Ähtärissä olevan, suorastaan legendaarisen autoliikkeen jonka päätoimiala on uusien Toyotien myynti. Mutta ne vaihtoautot vasta melkoisia onkin 😂 Pahimmat romut ovat roikkuneet Nettiautossa varmaan kymmenen vuotta, ja ovat tyyliin jotain 80-luvun Carinoita tai 90-luvun alun Primeroita, ja hintapyynti neljän tonnin luokkaa. Mahtavat olla hyvässä iskussa jos haluaisin yhtäkkiä lähteä koeajolle 🙄 Mutta joo, eipä ole mun murhe.
Ja tuo 40 autoa kertoo kyllä jonkinlaisesta kiintymyksestä materiaan. On mullakin ollut projektina ainakin takamoottori-Skoda, Talbot Horizon, Fiesta, kesäautona Jaguar jne. mutta jos/kun olen katsonut parhaaksi laittaa ne eteenpäin, niin eipä noita ikävä ole, kuten ei oikeastaan mitään muutakaan entistä autoa. Noi W202-Mersut oli kivoja, mutta sedan-mallisina äärimmäisen epäkäytännöllisiä. Tänäänkin lähetin Matkahuollon kautta erään auton takaluukun, niin sehän mahtui Rellun takaluukkuun näppärästi kun kaatoi penkit ja irroitti tavaratilan rullaverhon. Mersujen kanssa olisi ollut ilman muuta peräkärrykeikka.- Anonyymi
JustJust kirjoitti:
Sanoisin, että jos autoja tykkää laittaa niin pitäähän niitä olla VÄHINTÄÄN kaksi:
Toinen jota laittaa (vaikka isompaa remonttia), ja toinen sellanen joka on varmasti käyttökunnossa.Jaa, luulin ensin, kun mainitsit, että pitää olla kaksi, että toinen osaa korjata ja laittaa auton kuntoon ja toinen vierestä katselee, ihmetelee ja ojentaa työkaluja, kun toinen autoa korjaa.
Ei se auton korjaaminen ole ihan yksinkertaista, että saa ensinnäkin osat irti purettua ja osaa koota osat takaisin.
Jos ei ole nosturia, niin auton alla olevat työkohteet on lähes mahdottomia korjata. - Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Samaa mieltä, auto tykkää siitä kun sillä ajetaan. Tollanen pitkä seisottaminen aiheuttaa juurikin jarrujen jumittamista ja tarpeeksi kauan kun auto seisoo niin voi jopa konekin "ruostua" kiinni. En lähde mainostamaan mitään, mutta tiedätte varmaan Ähtärissä olevan, suorastaan legendaarisen autoliikkeen jonka päätoimiala on uusien Toyotien myynti. Mutta ne vaihtoautot vasta melkoisia onkin 😂 Pahimmat romut ovat roikkuneet Nettiautossa varmaan kymmenen vuotta, ja ovat tyyliin jotain 80-luvun Carinoita tai 90-luvun alun Primeroita, ja hintapyynti neljän tonnin luokkaa. Mahtavat olla hyvässä iskussa jos haluaisin yhtäkkiä lähteä koeajolle 🙄 Mutta joo, eipä ole mun murhe.
Ja tuo 40 autoa kertoo kyllä jonkinlaisesta kiintymyksestä materiaan. On mullakin ollut projektina ainakin takamoottori-Skoda, Talbot Horizon, Fiesta, kesäautona Jaguar jne. mutta jos/kun olen katsonut parhaaksi laittaa ne eteenpäin, niin eipä noita ikävä ole, kuten ei oikeastaan mitään muutakaan entistä autoa. Noi W202-Mersut oli kivoja, mutta sedan-mallisina äärimmäisen epäkäytännöllisiä. Tänäänkin lähetin Matkahuollon kautta erään auton takaluukun, niin sehän mahtui Rellun takaluukkuun näppärästi kun kaatoi penkit ja irroitti tavaratilan rullaverhon. Mersujen kanssa olisi ollut ilman muuta peräkärrykeikka.Täytyy sitä seisovaa autoa välillä käyttää ja liikuttaa, vaikka siltikin alkaa jumiutumaan, ettei enää renkaat pyöri ja nyt ei ota jarrut kiinni, jos joku niin epäilee.
- Anonyymi
Sinä kun olet se palstan "jorma", eikö sun pitäisi alkaa myös keräämään Tojotoja?
Miksi kirjoitit Jorman pienellä alkukirjaimella ja lainausmerkeissä? Vihjaatko häntä esim. joksikin trollihahmoksi, mihin voin heti sanoa että täyttä puppua, ja worst. fakenews. ever.
Vai oliko tuo ikäänkuin adjektiivi kuvaamaan Jorman kaltaisia henkilöitä? Mihin siihenkin voin vastata naurahtaen, että vaikka palstan Jorman tunnenkin ja hyvin tullaan juttuun, niin eipä meitä juuri muu yhdistä kuin se että ollaan kummatkin omistettu vähintään yksi Hiace, ja hän on yleensä ostavana ja mä myyvänä osapuolena kun hänen Kasipätkä-Volvo tarvii uusia palikoita. Noin muuten mun kaltainen nuori, dynaaminen, tumma ja tulinen sinkkumies ei ole millään tavoin verrattavissa yli viisikymppiseen eronneeseen mieheen, ja tämän faktan varmaan Jormakin ymmärtänee mitenkään loukkaantumatta. 😊- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Miksi kirjoitit Jorman pienellä alkukirjaimella ja lainausmerkeissä? Vihjaatko häntä esim. joksikin trollihahmoksi, mihin voin heti sanoa että täyttä puppua, ja worst. fakenews. ever.
Vai oliko tuo ikäänkuin adjektiivi kuvaamaan Jorman kaltaisia henkilöitä? Mihin siihenkin voin vastata naurahtaen, että vaikka palstan Jorman tunnenkin ja hyvin tullaan juttuun, niin eipä meitä juuri muu yhdistä kuin se että ollaan kummatkin omistettu vähintään yksi Hiace, ja hän on yleensä ostavana ja mä myyvänä osapuolena kun hänen Kasipätkä-Volvo tarvii uusia palikoita. Noin muuten mun kaltainen nuori, dynaaminen, tumma ja tulinen sinkkumies ei ole millään tavoin verrattavissa yli viisikymppiseen eronneeseen mieheen, ja tämän faktan varmaan Jormakin ymmärtänee mitenkään loukkaantumatta. 😊Onhan Jorma-hahmo ihan jees siihen enobicky pedariin verrattuna 👍
Anonyymi kirjoitti:
Onhan Jorma-hahmo ihan jees siihen enobicky pedariin verrattuna 👍
Äläpä siinä mitään enottele mua. Mä olen kuule käynyt kotimaassani Belgiassa katolisen kirkon eheyttämisleirillä, missä musta hakattiin tollaset tuntemukset pois että tiedoksi vaan tämä kaikille lanta-arsehinttareille!!!!!!!!
- Anonyymi
Koittakaa nyt ätmit ottaa itsestänne niskasta kiinni ja ryhdistäytykää. Ei tuommoinen elämä ole miehen elämää. Autoja rassaatte ja naisia ette. No ilmankos Matti on samanlainen neitsytpoika kuin on Dark Fear. Autojen pakoputket ovat mielenkiintoisempia kuin naisen pimppi.
- Anonyymi
No kuules, kun ei nainen anna räpelöidä, jos naisen sattuu löytämään.
Nainen kiljahtaa, nyt kädet irti sieltä, ei saa sinne kosketella.
Autoa saa räpelöidä ja koskea mihin vaan haluaa, niin ei auto sano mitään.
No eiks kovat miehet rassaa jenkkirautoja ja moottoripyöriä, että kourat on mustat ja haisee moottoriöljylle.
Naiset kiljahtelee, ettei saa halata, kun tulee vaatteille öljytahroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kuules, kun ei nainen anna räpelöidä, jos naisen sattuu löytämään.
Nainen kiljahtaa, nyt kädet irti sieltä, ei saa sinne kosketella.
Autoa saa räpelöidä ja koskea mihin vaan haluaa, niin ei auto sano mitään.
No eiks kovat miehet rassaa jenkkirautoja ja moottoripyöriä, että kourat on mustat ja haisee moottoriöljylle.
Naiset kiljahtelee, ettei saa halata, kun tulee vaatteille öljytahroja.No ei naista tietenkään räpelöidä vaan ollaan kiltin miehekkäästi kosketusetäisyydellä. Ei nainen kiljahda ettei sieltä saa kosketella vaan ohjaa kosketuksen sinne mistä hän pitää. Ilmankos ätmit eivät saa naista jos kerran kopeloivat ja räpelöivät. Me jännämiehet emme tee niin ja siksi naisia pörrää ympärillämme kuin saastepilvet turvevoimalan ympärillä.
- Anonyymi
Olen omistanut 5 toyotaa ja omistan nykyäänkin avensiksen. Hyvä ja tilava auto avensis. Mun eka auto oli toyota corolla 18 vuotiaana ja ajettiin sillä pillurallia aina keskustassa. Tytöt oli intona kun otin kyytiin niitä ja sain myös pillua.
Avensikset on ihan hyviä, paitsi joissain D4D dieselmoottoreissa on ihan perustavanlaatuinen tyyppivika, että moottorit hajoaa yllättävänkin pienillä kilsoilla. En nyt muista tarkkaan mikä se vika oli, mutta liittyi ihan peruskoneeseen eli lohkoon/kanteen ja kyseessä oli jonkinlainen materiaalivika ilmeisesti. Hiaceissa ja Hiluxeissa vastaavaa vikaa ei yleensä esiinny, sillä niissä sama moottori on matalemmalla viritysasteella toteutettu. Varmaankin eri moottorikartat ECUssa ruiskutuksen ja turbon suhteen. Bensakoneella olevan Avensiksen mäkin olisin ihan hyvin voinut ostaa, jos olisi lähistöllä ollut hyvä yksilö sopivaan hintaan, mutta en mä varta vasten juuri niitä etsinyt. Ja ne pitää hintansakin niin hyvin, että Rellun hinnan ja samanikäisen Avensiksen keskimääräisen hinnan erotuksella jo vähän korjaakin Rellua jos tarve vaatii.
Itse asiassa just tänään ostin uudet puolat siihen, kun käynti on kylmänä joskus hiukan nuhaista, mutta ei se nyt tietenkään millään kolmella käy. Ja olen niitä työssäni myynyt siihen tahtiin, että ennemmin tai myöhemmin niitä alkaa tuostakin menemään. Ajattelin viikonloppuna vaihtaa kaikki neljä uutta puolaa paikoilleen, ja pitää nykyiset vanhat puolat autossa mukana, jos tarvikeosat alkaa oikuttelemaan jostain syystä. Ja ohjaustehostimen paineanturi on varmaan vaihtokunnossa, kun auto välillä sammuu jos rattia vääntää liian nopeasti laidasta toiseen esim. parkkipaikoilla kytkin pohjassa. Ajossa veto päällä se ei luonnollisestikaan sammu tai oikuttele vaikka rattia kääntäisikin kunnolla, eli ei se ole silleen turvallisuusriski ja mun tuurilla jos irroitan nykyisen anturin niin eiköhän se jotenkin sinne katkea tai kierteet korkkaa 😂
Ihanko takavetoinen DX-Corolla oli, ja karvanopilla oletettavasti? 😁- Anonyymi
peris234 kirjoitti:
Avensikset on ihan hyviä, paitsi joissain D4D dieselmoottoreissa on ihan perustavanlaatuinen tyyppivika, että moottorit hajoaa yllättävänkin pienillä kilsoilla. En nyt muista tarkkaan mikä se vika oli, mutta liittyi ihan peruskoneeseen eli lohkoon/kanteen ja kyseessä oli jonkinlainen materiaalivika ilmeisesti. Hiaceissa ja Hiluxeissa vastaavaa vikaa ei yleensä esiinny, sillä niissä sama moottori on matalemmalla viritysasteella toteutettu. Varmaankin eri moottorikartat ECUssa ruiskutuksen ja turbon suhteen. Bensakoneella olevan Avensiksen mäkin olisin ihan hyvin voinut ostaa, jos olisi lähistöllä ollut hyvä yksilö sopivaan hintaan, mutta en mä varta vasten juuri niitä etsinyt. Ja ne pitää hintansakin niin hyvin, että Rellun hinnan ja samanikäisen Avensiksen keskimääräisen hinnan erotuksella jo vähän korjaakin Rellua jos tarve vaatii.
Itse asiassa just tänään ostin uudet puolat siihen, kun käynti on kylmänä joskus hiukan nuhaista, mutta ei se nyt tietenkään millään kolmella käy. Ja olen niitä työssäni myynyt siihen tahtiin, että ennemmin tai myöhemmin niitä alkaa tuostakin menemään. Ajattelin viikonloppuna vaihtaa kaikki neljä uutta puolaa paikoilleen, ja pitää nykyiset vanhat puolat autossa mukana, jos tarvikeosat alkaa oikuttelemaan jostain syystä. Ja ohjaustehostimen paineanturi on varmaan vaihtokunnossa, kun auto välillä sammuu jos rattia vääntää liian nopeasti laidasta toiseen esim. parkkipaikoilla kytkin pohjassa. Ajossa veto päällä se ei luonnollisestikaan sammu tai oikuttele vaikka rattia kääntäisikin kunnolla, eli ei se ole silleen turvallisuusriski ja mun tuurilla jos irroitan nykyisen anturin niin eiköhän se jotenkin sinne katkea tai kierteet korkkaa 😂
Ihanko takavetoinen DX-Corolla oli, ja karvanopilla oletettavasti? 😁Toyotat on kestäviä autoja eikä minulla ole moottoreissa ollut mitään ongelmia koskaan. Bensa autoja aina olen ostanut. Olen sitä tyyppiä että ostan auton melko uutena tai ihan uutena kuten avensiksen ostin 2016. En edes osaa korjata moottoreita että jos joku vika tulee niin vien suoraan korjaamolle enkä yritä itse miettiä sitä., Menee vaan hermot jos alkaa itse korjailemaan. Kerran tosin olin nokialla nais ystävän kanssa ajamassa niin bensa tankki alko vuotamaan ja varmaan 20 litraa bensaa valui sinne moottoritielle en edes huomannut sitä kun vasta siinä vaiheessa kun bensa olikin loppu ja jäimme keskelle tietä. Olinko osunut kiveen tai jotain en tiedä siitä sitten. No hinaus autolla päästiin kotio sitten eipä siinä mitään ja auto korjaamolle ja tankissa se reikä oli
peris234 kirjoitti:
Ihanko takavetoinen DX-Corolla oli, ja karvanopilla oletettavasti? 😁Vaihdoin Rellun puolat tänään, hommaan meni ehkä viisi minuuttia ja hintaa niille tuli reilun satasen kun maksoivat uutena noin 25€/kpl toimituskulut lähimpään postiin. Juuri tällaisiin juttuihin osasin varautua kun Rellun ostaa, että kaikenlaista pientä pitää aika ajoin laittaa, mutta uudet osat on halpoja ja omistakin nurkista löytyy jotain yhteensopivia. Ja Lagunaa on sikäli helppo korjata, kun sen nokka on aika pitkä ja perus neloskone on poikittain keulalla. Esim. Vitossa ja Transitissa oli tosi ahdasta tehdä mitään tylpän keulan takia, samoin purkamani Scenic vaati kärsivällisyyttä kun periaatteessa sama tekniikka on paljon kompaktimmassa paketissa. Kävin vähän sorateillä ajelemassa, ysäripoppia kuunnellen ja ES:ää nauttien. Kiihtyyhän se paremmin ja vastaa kaasuun paremmin kuin aiemmin, joten vähintään yhden puolan teho oli alkanut olemaan huono. Ja sikäli noi kannatti vaihtaa hyvän sään aikana, ettei turhaan pääse palamatonta bensaa läpi joka taas voi vaurioittaa kattia, mikä taasen maksaa helposti yli pari sataa.
Monesti on tapana sortua itsekehuun, mutta täytyy sanoa ihan rehellisesti että tähän mennessä olen kyllä tykännyt Rellusta kovasti. Kilpailee selkeästi kivoimman käyttöautoni tittelistä noiden W202-Mersujen ja sporttisella korisarjalla varustetun Mitsu Carisman kanssa. Jos ylläpito on yhtä helppoa ja halpaa kuin tähän mennessä ja suunnilleen yhtä inhimillistä kuin noiden Mersujen kanssa aikoinaan, niin saattaapi olla yksi parhaimmista autoistani varsinkin hinnan (700€, 10kk leimalla, 2x renkaat aluilla, jakopää tehty) huomioiden. Mitsubishiin kaikki maksoi paljon ja oli hankalasti saatavilla, ja kun mielestäni auto oli kunnossa niin eikös siitä hajonnut vaihdelaatikko joten pistin purkuun mokoman romun ja ostin leuka rinnassa Skoda Felician. Kivan näköinen auto se oli ja vähän jopa aikaansa edellä ollut 1,8 GDI bensakone liikautti autoa ihan hyvin. Jopa silloinen 16-vuotias "tyttöystäväni" kehui niinkin vuolaasti että sanoi "Anssi hei, jos sulla on kerran ollut rahaa ostaa näin hieno auto niin miksi ihmeessä sä sitten ostit Mitsun etkä Bemaria?" 😁peris234 kirjoitti:
Vaihdoin Rellun puolat tänään, hommaan meni ehkä viisi minuuttia ja hintaa niille tuli reilun satasen kun maksoivat uutena noin 25€/kpl toimituskulut lähimpään postiin. Juuri tällaisiin juttuihin osasin varautua kun Rellun ostaa, että kaikenlaista pientä pitää aika ajoin laittaa, mutta uudet osat on halpoja ja omistakin nurkista löytyy jotain yhteensopivia. Ja Lagunaa on sikäli helppo korjata, kun sen nokka on aika pitkä ja perus neloskone on poikittain keulalla. Esim. Vitossa ja Transitissa oli tosi ahdasta tehdä mitään tylpän keulan takia, samoin purkamani Scenic vaati kärsivällisyyttä kun periaatteessa sama tekniikka on paljon kompaktimmassa paketissa. Kävin vähän sorateillä ajelemassa, ysäripoppia kuunnellen ja ES:ää nauttien. Kiihtyyhän se paremmin ja vastaa kaasuun paremmin kuin aiemmin, joten vähintään yhden puolan teho oli alkanut olemaan huono. Ja sikäli noi kannatti vaihtaa hyvän sään aikana, ettei turhaan pääse palamatonta bensaa läpi joka taas voi vaurioittaa kattia, mikä taasen maksaa helposti yli pari sataa.
Monesti on tapana sortua itsekehuun, mutta täytyy sanoa ihan rehellisesti että tähän mennessä olen kyllä tykännyt Rellusta kovasti. Kilpailee selkeästi kivoimman käyttöautoni tittelistä noiden W202-Mersujen ja sporttisella korisarjalla varustetun Mitsu Carisman kanssa. Jos ylläpito on yhtä helppoa ja halpaa kuin tähän mennessä ja suunnilleen yhtä inhimillistä kuin noiden Mersujen kanssa aikoinaan, niin saattaapi olla yksi parhaimmista autoistani varsinkin hinnan (700€, 10kk leimalla, 2x renkaat aluilla, jakopää tehty) huomioiden. Mitsubishiin kaikki maksoi paljon ja oli hankalasti saatavilla, ja kun mielestäni auto oli kunnossa niin eikös siitä hajonnut vaihdelaatikko joten pistin purkuun mokoman romun ja ostin leuka rinnassa Skoda Felician. Kivan näköinen auto se oli ja vähän jopa aikaansa edellä ollut 1,8 GDI bensakone liikautti autoa ihan hyvin. Jopa silloinen 16-vuotias "tyttöystäväni" kehui niinkin vuolaasti että sanoi "Anssi hei, jos sulla on kerran ollut rahaa ostaa näin hieno auto niin miksi ihmeessä sä sitten ostit Mitsun etkä Bemaria?" 😁Kävin eilen illalla vielä uudestaan ajelulla, viemässä äitini haudalle kukkia ja ajelin huvikseni muutenkin maaseudulla kun oli aurinkoinen nätti ilta. Kyllä sen huomasi kiihdytyksissä ja esim. vakkari päällä että auto käy tasaisemmin ja vastaa kaasuun paremmin.
Mersu on tietty aina Mersu, oli millainen karvalakkimalli tahansa, eli ne kyllä keräsivät joskus positiivista huomiota naisilta, varsinkin se jälkimmäinen valkoinen joka oli paljon siistimpi ulkoisesti kuin se vihreä.
Laguna on sellainen auto, että ei sen imago anna juurikaan keulimisen aihetta, vaan kuski saa nauttia autostaan melko lailla rauhassa 😅 Mutta ainakin tällä hetkellä jos pitäisi valita, pitäisikö Rellun vai vaihtaisinko sen päittäin suunnilleen samanhintaiseen Mersuun, niin enpä välttämättä vaihtaisi pois. Musta puolinahkasisusta näyttää paljon siistimmältä kuin 90-luvun Mersujen kalsarinväriset tekstiilipenkit, etuveto on suurimman osan ajasta parempi kuin takaveto vaikka ei välttämättä yhtä hauska talvella, ton ikäiset ranskikset ei yleensä ruostu kovinkaan helposti, farmarimalli on sedan-Mersuja paljon kätevämpi jne. Kuten oon joskus sanonut, niin ton mallin Laguna on kyllä vähän suottakin maineensa vanki kun loistaa katsastustilastojen häntäpäässä vuodesta toiseen ja hinnat on aika lailla kuopassa tällä hetkellä. Mutta kun tietää että ne hylyt liittyy varsin usein alustan niveliin, jarruihin yms. niin noihan on enintään muutaman satasen hommia jos tulee ajankohtaiseksi. Hyvinhän ne Audit hyväksytään, mutta pitäähän se auto ihan ajaakin konttorille, eikä ne taas tilastoi sitä monesko kone on menossa 100tkm kohdalla 😂- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotat on kestäviä autoja eikä minulla ole moottoreissa ollut mitään ongelmia koskaan. Bensa autoja aina olen ostanut. Olen sitä tyyppiä että ostan auton melko uutena tai ihan uutena kuten avensiksen ostin 2016. En edes osaa korjata moottoreita että jos joku vika tulee niin vien suoraan korjaamolle enkä yritä itse miettiä sitä., Menee vaan hermot jos alkaa itse korjailemaan. Kerran tosin olin nokialla nais ystävän kanssa ajamassa niin bensa tankki alko vuotamaan ja varmaan 20 litraa bensaa valui sinne moottoritielle en edes huomannut sitä kun vasta siinä vaiheessa kun bensa olikin loppu ja jäimme keskelle tietä. Olinko osunut kiveen tai jotain en tiedä siitä sitten. No hinaus autolla päästiin kotio sitten eipä siinä mitään ja auto korjaamolle ja tankissa se reikä oli
"Menee vaan hermot jos alkaa itse korjailemaan. Kerran tosin olin nokialla nais ystävän kanssa ajamassa niin bensa tankki alko vuotamaan ja varmaan 20 litraa bensaa valui sinne moottoritielle en edes huomannut sitä kun vasta siinä vaiheessa kun bensa olikin loppu ja jäimme keskelle tietä."
Aika yksinkertainen olet, parempi on kun et teekään mitään remonttia ellet edes bensan loppumista tajua, polttoaineen vähyyden merkkivalon huomaisi tyhmempikin. peris234 kirjoitti:
Vaihdoin Rellun puolat tänään, hommaan meni ehkä viisi minuuttia ja hintaa niille tuli reilun satasen kun maksoivat uutena noin 25€/kpl toimituskulut lähimpään postiin. Juuri tällaisiin juttuihin osasin varautua kun Rellun ostaa, että kaikenlaista pientä pitää aika ajoin laittaa, mutta uudet osat on halpoja ja omistakin nurkista löytyy jotain yhteensopivia. Ja Lagunaa on sikäli helppo korjata, kun sen nokka on aika pitkä ja perus neloskone on poikittain keulalla. Esim. Vitossa ja Transitissa oli tosi ahdasta tehdä mitään tylpän keulan takia, samoin purkamani Scenic vaati kärsivällisyyttä kun periaatteessa sama tekniikka on paljon kompaktimmassa paketissa. Kävin vähän sorateillä ajelemassa, ysäripoppia kuunnellen ja ES:ää nauttien. Kiihtyyhän se paremmin ja vastaa kaasuun paremmin kuin aiemmin, joten vähintään yhden puolan teho oli alkanut olemaan huono. Ja sikäli noi kannatti vaihtaa hyvän sään aikana, ettei turhaan pääse palamatonta bensaa läpi joka taas voi vaurioittaa kattia, mikä taasen maksaa helposti yli pari sataa.
Monesti on tapana sortua itsekehuun, mutta täytyy sanoa ihan rehellisesti että tähän mennessä olen kyllä tykännyt Rellusta kovasti. Kilpailee selkeästi kivoimman käyttöautoni tittelistä noiden W202-Mersujen ja sporttisella korisarjalla varustetun Mitsu Carisman kanssa. Jos ylläpito on yhtä helppoa ja halpaa kuin tähän mennessä ja suunnilleen yhtä inhimillistä kuin noiden Mersujen kanssa aikoinaan, niin saattaapi olla yksi parhaimmista autoistani varsinkin hinnan (700€, 10kk leimalla, 2x renkaat aluilla, jakopää tehty) huomioiden. Mitsubishiin kaikki maksoi paljon ja oli hankalasti saatavilla, ja kun mielestäni auto oli kunnossa niin eikös siitä hajonnut vaihdelaatikko joten pistin purkuun mokoman romun ja ostin leuka rinnassa Skoda Felician. Kivan näköinen auto se oli ja vähän jopa aikaansa edellä ollut 1,8 GDI bensakone liikautti autoa ihan hyvin. Jopa silloinen 16-vuotias "tyttöystäväni" kehui niinkin vuolaasti että sanoi "Anssi hei, jos sulla on kerran ollut rahaa ostaa näin hieno auto niin miksi ihmeessä sä sitten ostit Mitsun etkä Bemaria?" 😁Tästä tuli näköjään mun Rellun huolto-ketju, mutta samapa tuo kun sivuaa aihetta osapuilleen. 😅
Toyotissa ei tietääkseni ikkunannostimet ole mitenkään tyyppivika, todennäköisesti nekin keskivertoautoa kestävemmät kuten moni muukin komponentti. Lagunanhan mä ostin tammikuussa noin -20 asteen pakkasella, ja se oli silloin yltä päältä jäätyneessä lumessa sun muussa, ja siinä menikin hetki kun myyjän kanssa kaivettiin se silloin esille lumikinoksesta. En koeajolla uskaltanut kokeilla ikkunannostimia, sillä tiesin että ne on joka tapauksessa Rellun tyyppivika, ja jos ei valmiiksi ole hajalla niin viimeistään sitten kun koeajolla kosken nappulaan 😂 No sehän tippui omia aikojaan oven sisälle seuraavilla nollakeleillä, ja on siitä asti ollut kiilattuna ylös muutamalla parkkikiekolla kun en talvella jaksanut /uskaltanut koskea siihen liikoja.
Otin tänään kuskin oviverhoilun irti ja perehdyin ikkunahissin toimintaan, ja siinä olikin ihan eri vika mitä yleensä firman Relluissa on tullut vastaan, tai asiakkaitteni autoissa. Meinasin viime viikolla jo tilata uuden ikkunannostimen samalla kuin nuo puolat, ja se olisi maksanut niin ikään noin satasen, tai moottorin kanssa noin 180e, mutta en sitten raaskinut ostaa ja ajattelin että menköön noin. Oletin että siinä on joko vaijerit katkennet tai sekaisin, tai ikkunanostimen pystysuuntaisissa kiskoissa liikkuvat muoviosat tuhannen päreinä. Mutta se olikin iloinen yllätys, että vaijerit ja juurikin nämä muoviosat, jotka tulevat lasissa olevien kahden reiän läpi, olivatkin ehjät ja liikkuivat normaalisti ylös alas kiskoissa kun nostinta liikutteli ovessa olevan käyttöpaneelin nappulasta. Ainoastaan lasin vastapuolelle tuleva muovisokka puuttui molemmista kiinnityspisteistä ja sen takia lasi oli pompannut alunperin kiinnityksestään irti ja putosi oven sisään.
Oven sisältä löytyi toinen näistä alkuperäisistä vaurioituneista muovisokista, ja toisen otin takaoven lasista kun ei sitä juurikaan tule käytettyä. Sitä vaurioitunutta sokkaa piti hieman kiristää/varmistaa pienellä nippusiteellä, ja takalasinnostimesta lähtöisin oleva toinen sokka naksahti paikoilleen kuin nenä päähän. Takasivulasi pysynee yhdelläkin sokalla ylhäällä, mutta laitoin silti sen toiseen kiinnityspisteeseen niin ikään nippusideviritelmän varmistukseksi 😁
Nää on näitä juttuja, joiden kanssa pitää vain oppia elämään kun ranskiksella ajelee. Mutta ikkunannostin tuli joka tapauksessa kuntoon aika lailla nollakustannuksilla ja toimii jälleen normaalisti. Kiva auto kaikkiaan, ja jopa yllättävän kiva korjatakin kun tuntuu että kohteisiin pääsee tosi hyvin käsiksi eikä autossa juuri ole (ainakaan tehtaan jäljiltä) ärsyttäviä kertakäyttöisiä pop-niittiratkaisuja tms.
- Anonyymi
Eikö Toyotan omistajaa hävetä? En kehtaisi nousta Toyotasta julkisella paikalla päiväsaikaan.
Ei mua ainakaan hävettänyt nousta Hiacesta julkisella paikalla, oikeastaan tunsin itseni varsin miehekkääksi. Kerrankin kun olin salilla reenaamassa, jotkut kakarat hifistelivät palautusjuomiensa kanssa eteisessä ja parkkipaikalla, siinä missä mä söin muutaman keitetyn kananmunan joiden kuoret mursin Hiacen ovenkarmiin 😎
Noi Suprat ja Celicatkin on ihan hienoja, ja varsinkaan Suprat ei ole ihan halpojakaan. Totta puhuen mä en edes tiedä kauheasti Toyotan urheiluautoista. Joskus kylläkin harkitsin jotain vuosituhannen vaihteen tai 2000-luvun alun Celicaa kesäautoksi, mutta en käynyt koskaan edes koeajamassa sellaista ja (huono) valintani osui sittemmin Jaguaariin.
- Anonyymi
https://tyyliniekka.fi/nyt-on-hurja-hinta-vuoden-1998-toyota-suprasta-pyydetaan-puoli-miljoonaa-dollaria/
Paljonko muista vuoden -98 automalleista voidaan pyytää? - Anonyymi
https://www.nettiauto.com/toyota/supra?yfrom=1993&id_country[]=73
Täältä löytyy halvemmalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2802171Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131878Mistä löytää kadonnut motivaatio?
Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että1251646- 1401311
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1371220- 85856
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä184807- 174806
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala434734- 52602