Pieni hetki, vastasi vanhalta kuulostava ääni

Anonyymi

Erään Taksikuskin kirjoitus:
Tulin osoitteeseen ja painoin tööttiä. Pienen odottelun jälkeen painoin uudelleen. Oli vuoroni viimeinen ajo, joten ajattelin ajaa tieheni, mutta sen sijaan parkkeerasin autoni ja kävelin ovelle ja koputin. “Pieni hetki”, vastasi vanhalta kuulostava ääni. Kuulin, kun jotain kiskottiin lat
tiaa pitkin.
Pitkän odottelun jälkeen ovi aukesi. Edessäni seisoi yhdeksänkymppine
n pieni nainen. Hänellä oli kuviollinen mekko ja pillerihattu, jossa oli huntu, kuin 40-luvun elokuvasta.
Hänen vieressään oli pieni laukku. Asunto näytti siltä kuin siellä ei olisi asunut ketään vuosiin. Kaikki huonekalut oli peitetty lakanoilla.
Seinillä ei ollut kelloja eikä tavaroita pöydillä. Nurkassa oli pahvilaatikko täynnä valokuvia ja lasitavaraa.
“Voisitko kantaa laukkuni autoon?” hän kysyi. Vein laukun autoon ja palasin auttamaan naista.
Hän otti kiinni kädestäni ja me kävelimme hitaasti autolle.
Hän kiitteli minua ystävällisyydestä. “Eipä tässä mitään”, sanoin, “kohtelen asiakkaitani kuten haluaisin omaa äitiäni kohdeltavan.”
“Oi, olet hieno poika”, hän sanoi. Kun pääsimme autoon, hän antoi minulle osoitteen ja kysyi: “Voisitko ajaa kaupungin kautta?”
“Se ei ole lyhin tie”, vastasin nopeasti.
“Ei se mitään”, hän sanoi. “Minulla ei ole mikään kiire. Olen menossa saattohoitokotiin.”
Katsoin peilistä häntä. Hänen silmänsä kiilsivät. “Minulla ei ole perhettä”, hän jatkoi pehmeällä äänellä. “Lääkäri sanoi, ettei minulla ole paljon aikaa.” Kurotin mittariin ja suljin sen.
“Mitä tietä haluat mennä?”, kysyin.
Seuraavat kaksi tuntia ajoimme kaupunkia läpi. Hän näytti rakennuksen, jossa hän oli aikoinaan työskennellyt.
Ajoimme läpi asuinalueen, jossa hän oli asunut miehensä kanssa naimisiin menon jälkeen. Hän pysäytti minut huonekalukaupan eteen, jossa oli aikoinaan ollut tanssisalli, jossa hän oli käynyt nuorena.
Välillä hän pyysi hidastamaan jonkin erityisen rakennuksen kohdalla tai kulmassa ja tuijotti pimeään sanomatta mitään.
Kun ensimmäiset auringonsäteet näkyivät horisontissa, hän yhtäkkiä sanoi: “Olen väsynyt. Mennään.”
Ajoimme hiljaisuudessa hänen antamaansa osoitteeseen. Se oli matala rakennus.
Kaksi hoitajaa tulivat ulos taksin luo heti, kun pysähdyimme. He olivat huolehtivia, seurasivat hänen jokaista liikettään. He olivat selvästi odottaneet häntä.
Avasin takakontin ja vein pienen laukun ovelle. Nainen oli jo istuutunut pyörätuoliin.
“Paljonko olen velkaa sinulle?” hän kysyi kaivaen käsilaukkuaan.
“Et mitään”, sanoin.
“Sinun täytyy myös tienata”, hän vastasi.
“On muitakin asiakkaita”, vastasin.
Ajattelematta asiaa kumarruin ja halasin häntä. Hän halasi takaisin tiukasti.
“Annoit vanhalle naiselle ilonhetken”, hän sanoi, “kiitos.”
Puristin hänen kättään ja kävelin hämärään aamuun. Takanani ovi sulkeutui. Se oli ääni, joka tuli elämän sulkeutumisesta.
En ottanut asiakkaita enää siinä vuorossa. Ajelin päämäärättömästi ajatuksissani. Koko päivänä tuskin pystyin puhumaan. Mitä jos nainen olisi saanut vihaisen taksikuskin, tai jonkun jolla olisi ollut kiire lopettaa vuoro? Mitä jos olisin päättänyt lähteä tai töötännyt vain kerran ja sitten ajanut pois?
En usko, että olen tehnyt mitään tärkeämpää elämässäni.
Olemme tottuneet ajattelemaan, että elämämme pyörii isojen hetkien ympärillä.
Mutta usein suuret hetket saapuvat tietämättämme – kauniissa paketissa, joka saattaa muiden silmiin näyttää pieneltä.

9

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarina kiertää ja pulpahtaa esiin erilaisina variaatioina.

    • Anonyymi

      Sinä olet oikea lähimmäinen !

      Ukkeli

    • Anonyymi

      Kiitos kauniista tarinasta. - Mkr. -

      • Anonyymi

        Olisipa tarina todellisuutta eikä vain tarua.


    • Anonyymi

      Nätti juttu, josta juolahti mieleen ihan oikean elämän taxi-autoilija, joka vei kotiin vanhaa, huonokuntoista, huonosti liikkuvaa ihmistä joskus talviaikaan. Kyydittävä asui omakotitalossa, jonka katolta oli hänen poissaollessaan pudonnut lunta rappusille.

      Kotiin pääsy ei olisi onnistunut, ellei taxi-kuski olisi ottanut lumilapiota käteensä ja siivonnut rappua lumesta. Jonkun ajan päästä kiitos seisoi paikallislehden sivulla. - Nm. Paras taxi ikinä

      • Anonyymi

        Minun asuinalueellani ajelee pikkubussi harvaan asuttua lenkkiä. Usein olen ainoa matkustaja. Vai aamuin ja illoin bussiin riittää useampi matkustaja. Kerran huonolla kelillä tuttu bussikuski kysyi, onko minulla pitkä kävelymatka kotiin pysäkiltä. Sanoin, että ei, talo on tuo tuolla. Ihana kuski käänsi bussin pihakadulle ja vei minut oven eteen. Aikataulu antoi myöten ja minä olin ainoa matkustaja - taas kerran.
        Kyllä näitä erinomaisia asiakaspalveluhenkisiä ihmisiä on Kiitos heille.

        - Mkr. -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun asuinalueellani ajelee pikkubussi harvaan asuttua lenkkiä. Usein olen ainoa matkustaja. Vai aamuin ja illoin bussiin riittää useampi matkustaja. Kerran huonolla kelillä tuttu bussikuski kysyi, onko minulla pitkä kävelymatka kotiin pysäkiltä. Sanoin, että ei, talo on tuo tuolla. Ihana kuski käänsi bussin pihakadulle ja vei minut oven eteen. Aikataulu antoi myöten ja minä olin ainoa matkustaja - taas kerran.
        Kyllä näitä erinomaisia asiakaspalveluhenkisiä ihmisiä on Kiitos heille.

        - Mkr. -

        Kyllähän heitä tietenkin on muitakin kuin tuntemamme / tietämämme. Mutta miksi tuntuu siltä, kuin heidän määränsä vähenisi vauhdilla? - Nm. Kiire vai itsekeskeisyys


    • Anonyymi

      Kestävyysvajeen hoito. Varo kuitenkin matutakseja
      2 viikkoa sitten 2- kymppinen ra1sk*s1 monta päivää 8- kymppistä vanhainkodissa Stadissa

      Kestävyysvajeen paikkaajamuslimi helsinkiläisessä vanhainkodissa
      IRFANI Abdul Hakim (080392-) onvangittu todennäköisin syin epäiltynä

      • Paha kello kauas kuuluu.
        Minä en halua opetella pelkäämään vastaantulijoita, en mustia, valkoisia enkä ruudullisia.
        Vapaaehtoisia auttajia ei ehkä juuri sen vuoksi tapaa, kun kiitosta ei anneta, vaan päin vastoin epäillään ja pelätään. Aina on varoitettu yksin eläjiä ja yksin kulkijoita, ja aina kuitenkin on jotain joskus tapahtunut.
        Muiden välinpitämättömyydestä osoittaa Ano 7:28 kertomus vanhainkodista, jossa tehtiin jatkuva rikos päiväkausia. Eikö muulla henkilökunnalla ollut mitään tarvetta käydä vanhusta katsomassa, vaikka kyseessä oli kertomuksen mukaan vanhainkoti!
        Todellista laiminlyöntiä. Talon muu henkilökunta oli jättänyt siis vanhuksen täysin raakalaisen kynsiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe