Hyundai tuo Eurooppaan vetybussit joille olisi käyttöä myös Suomessa.
https://www.apu.fi/artikkelit/hyundai-tuo-vetybussit-eurooppaan-olisi-kayttoa-myos-suomessa
Suomessa olisi käyttöä vetybusseille
87
1126
Vastaukset
- Anonyymi
Hyundai ei edes tee vetyautoja joten älä yritä vetää nenästä. Vedätyksilläsi joudut vain naurunalaiseksi.
Vety on flopannut jo vuosia sitten.
"markkinat"- Anonyymi
Hei!!! Nyt vastasit aloitukseen liian nopeasti, aloittaja ei ehtinyt itse ensin tsemppivastata itselleen 😁
Mutta laitetaan ne puuttuvat aloittajan vastaukset tähän nyt:
”Hienoa, tuohan on loistava uutinen!”
”Mahtavaa, tätä onkin jo odotettu!”
”Hyvä, noille olisi käyttöä Suomessakin!” - Anonyymi
Oletko kovin sekaisin, Tero rukka.
- Anonyymi
Tämä markkinahomo alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän!!!
- Anonyymi
Loistava uutinen
- Anonyymi
Mahtavaa, tätä onkin jo odotettu
- Anonyymi
Virossa niitä on jo
- Anonyymi
Onko, ei taida kuitenkaan.
- Anonyymi
Kyllä noita tulee Suomeenkin kun muut maat ovat riittävän paljon edellä kehityksessä.
- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17023855/saksalaisella-sahkolla-tuotetun-vedyn-1--kwh--co2-paasto-perati-691-grammaa-!-!
SUOMESSA EI RAISKATA YMPÄRISTÖÄ !
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17023855/saksalaisella-sahkolla-tuotetun-vedyn-1--kwh--co2-paasto-perati-691-grammaa-!-!
SUOMESSA EI RAISKATA YMPÄRISTÖÄ !
"markkinat"Apulehden kannattaisi tutkia asioita ja ymmärtää, että vetybussin päästöt ovat kolminkertaiset verrattaessa sähköbusseihin.
Se on syy miksi Suomessa ei ole vetypolttokennolla toimivia busseja. Siksi niiden käyttö lopetettiin myös Tukholmassa !
Hyvä ! !
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006419024.html
Jos tulisi vetybusseja, niin matkalippujen hintaa pitäisi vieläkin korottaa lisää !
"markkinat" - Anonyymi
Suomi tässä edelläkävijä on. Vetyautoilu alkoi jo lähes 100 vuottta sitten ja meillä oli joku kymmenkunta vuotta sitten jo 2 tankkausasemaakin.... yhtä mainosautoa palvelemassa.
Nyt olemme jo edenneet siihen, että vetyautoja esitellään museossa ja tankkausasemia (tarpeettomina) myydään muihin maihin ;-D
https://autotoday.fi/paivan-museoauto-suomen-ensimmainen-vetyauto-vuodelta-1927/
- Anonyymi
Hyundai esittelee vetykäyttöistä bussia Baijerin pääkaupungissa :) .
Lähiseudulla itävaltalaisen OMV:n vetytankki..
.https://tankstelle-irschenberg.de/
Wien
https://www.derstandard.at/story/2000124153953/omv-will-mit-gruenem-wasserstoff-aus-schwechat-in-die-pole
Esittely, kuten Linkker Oy:n bussi Berliinissä...
https://www.enginetechnologyinternational.com/news/electric-powertrain-technologies/hyundai-to-test-electric-bus-in-munich.html
"markkinat" - Anonyymi
Järkevintä olisi biokaasubussit, niitä on jo valmiina ja kaasua kuntien biovoimaloista lähes ilmaiseksi.
- Anonyymi
Sähköbussi on edelleen halvempi. Kaasun puhdistuslaitteet ja kompurat maksaa.
Autojen valmistus on ajettu alas. Tässäkin sähkö jyrää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköbussi on edelleen halvempi. Kaasun puhdistuslaitteet ja kompurat maksaa.
Autojen valmistus on ajettu alas. Tässäkin sähkö jyrää.Nekin on hyviä.
- Anonyymi
Biokaasullahan nuo pääkaupunkiseudun kaasubussit liikkuukin. Ei vaan hankita enää uusia, vaan ajetaan loppuun ja tilalle tulee sähköbusseja lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköbussi on edelleen halvempi. Kaasun puhdistuslaitteet ja kompurat maksaa.
Autojen valmistus on ajettu alas. Tässäkin sähkö jyrää.Aivan varmasti on kaasubussi halvempi. Vrt kaasukäyttöisiä henkilöautoja (Octaviaa yms. saa reilusti halvemmalla kuin täyssähköautoja). Varmasti sama juttu busseissa, koska kaasubusseja on ollut maailmalla käytössä jo 30 vuotta ja niitä tuli pääkaupunkiseudullekin aika runsaasti käyttöön 2000-luvun alussa. Nämä on jo pitkälti ajettu loppuun (taitaa kaupunkibissien käyttöikä olla luokkaa 15 vuotta). Uusia ei ole enää hankittu tilalle samoja määriä, kiitos Kampin maanalaisen terminaalin, jonne kaasubusseille julistettiin porttikielto.
Ei sinne Kampin terminaaliin tojohönöjen märissä päiväunissa liitelevillä polttokennobusseillakaan olisi mitään asiaa.
Tosin on kaasua käytössä muissakin isommissa kaupungeissa. Niemi (muuttofirma) on päivittämässä kuorma-autojaan kaasukäyttöisiksi ja Tampereella näkyy roska-autot kulkevan biokaasulla. Hallituksemme haikailee kaasua laajemminkin kuorma-autoliikenteen ratkaisuksi. Sähkö kun ei toimi kuin nurkkapyörityksessä. Ja siihenkin on busseja lukuun ottamatta kalustotarjonta ihan olemantonta.
Biokaasun (biometaani) tuotanto ei totisesti ole mitään rakettitiedettä. Onhan Suomessa useita yksityisiä kaasuntuottajia, jotka myyvät kaasua liikennekäyttöön. Jostain julkaisusta bongasin metaanin tankkausaseman hinnaksi 0,5 miljoonaa. Vrt. vedyn jakeluasemat pari miljoonaa kpl. Ja taitaa patteriautojen suurteholatausasematkin (ne 100 kW) olla sadoissa tonneissa. Minkä vuoksi niitä on vain muutama kymmenen koko valtakunnassa.
Pykälää haastavampi temppu on ns. synteettisen kaasun valmistus. Sitä on jo parissa paikassa kokeiltu ja Vantaan Energialla on parhaillaan harkinnassa, lähtevätkö ensimmäistä teollisuusmittakaavan tuotantoyksikköä rakentamaan.
- Anonyymi
Vetybuumi alkoi Euroopassa tasan vuosi sitten kesäkuussa 2020 Saksan kerrottua vetystrategiastaan. Nyt vedyn tulemisvauhti kiihtyy koko ajan.
- Anonyymi
Väärin. Se alkoi vuonna 2000.
- Anonyymi
Kovin on hidasta kiihdytystä, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovin on hidasta kiihdytystä, hihii!
Ei kiihdytystä, vaan takapakkia. 2000-luvun alussa oli tosiaan kova hössötys vedystä ja lupailtiin mm. Kiinan parhaillaan käynnistelevän vety/polttokennobussien massatuotantoa.
Uutisia löytyy mm. Lontoossa ja monessa muussakin kaupungissa käyttöön otetuista vetybusseista. Vaan tuntui touhu kuivuneen kasaan.... ei Kiinasta tuoda kuin täyssähköbusseja ja nyt on uutisissa, mitten joissain kaupungeissa ollaan ottamassa vetyä uudelleen kokeiluun.
Miksi uudelleen, jos se niin erinomainen oli? Miksi tyydyttiin ajamaan muumama vuosi muutamalla vetyvehkeellä, hankkimatta niitä lisää?
Suomessakin lähdettiin hössötykseen mukaan ja rakennettiin 2 vedyn tankkauasemaa. Pari esittelyautoa täällä pyörähti, mutta yhtään ainutta ei saatu kaupaksi. Tosin tojolootan auto ainakin saapui ja taisi myös poistua hinausautokyydillä ;-D
Suomessa sentään opittiin kerrasta - vetyyn ei olla ihan heti uudelleen haaskaamassa miljoonia. Tarkoittaa, ettei vety liikennepolttoaineena sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan.
- Anonyymi
Paras vaan laittaa bussiin sarvet katolle ja piuhat kadun ylle. vetybussi on tosi painava ja akkubussi on vielä painavampi. Bussi kun menee tiettyä linjaa pitkin, niin on tosi helppo. ei tarvi latailla, eikä kuskata raskasta akkua ympäri kaupunkia.
- Anonyymi
Turku ja Tampere toimi näin, mutta aika teki infran liian kalliiksi.
Raitiotie on tietysti paras ja kallein, kuten meillä Tampereella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turku ja Tampere toimi näin, mutta aika teki infran liian kalliiksi.
Raitiotie on tietysti paras ja kallein, kuten meillä Tampereella.Nobinan uusi sähköbussi toimii hyvin energiatehokkaasti sekä elinkaarikustannukset ovat reilusti dieselbussia alhaisemmat. Tämä bussi takoo säästöjä. Ja puhdistaa ilmaa.
https://www.youtube.com/watch?v=SRv58vqanPo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nobinan uusi sähköbussi toimii hyvin energiatehokkaasti sekä elinkaarikustannukset ovat reilusti dieselbussia alhaisemmat. Tämä bussi takoo säästöjä. Ja puhdistaa ilmaa.
https://www.youtube.com/watch?v=SRv58vqanPoNobina toimii järkevästi.
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/nobinalle-yli-100-sahkobussia-helsinkiin-ja-turkuun
Vauhtii kiihtyy.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nobina toimii järkevästi.
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/nobinalle-yli-100-sahkobussia-helsinkiin-ja-turkuun
Vauhtii kiihtyy.
"markkinat"Nobinan haitaribussit ovat hienoja. Myös nivelbussit, mutta talvisin ne ovat ylivertaisia.
https://autotoday.fi/isommat-sahkobussit-liikenteeseen/
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nobinan haitaribussit ovat hienoja. Myös nivelbussit, mutta talvisin ne ovat ylivertaisia.
https://autotoday.fi/isommat-sahkobussit-liikenteeseen/
"markkinat"Telibussit. Haitari = nivel :)
"markkinat"
- Anonyymi
Upea homma on
- Anonyymi
No on kyllä
- Anonyymi
Ei kelpaa kaasu nyt muodissa oleviin maanalaisiin terminaaleihin, esim Kampin termnaalin. Ennen sen valmistumista pääkaupunkiseudulla oli paljonkin kaasubusseja (jotka vetypellet aina laskevat vetybusseiksi. vaikka polttoaineena metaani). Terminaalin valmistuttua joku kekkasi, ettei sinne saisi ajaa kaasubussia, jossa on kymmeniä kiloja kaasua tankeissa. Tulipalotilanteessa kaasut pihalle varoventtiilistä ja oikein huonolla tuurilla saadaan aikaan räjähdyskelpoinen seos. Melko teoreettinen mahdollisuus maakaasun tapauksessa, koska sillä on kapea syttymisalue. Vedyllä syttymisalue on laaja, joten vedyn kieltämiselle maanalaisissa tiloissa paljon vankemmat perustelut.
On kaasubusseja edelleen käytössä linjolla, jotka ei aja Kamppiin muissa kaupungeissa. Vedyn kanssa ei tarvi pelleillä, kun kaasu on nykyään pitkälti 0-päästöistä biometaania. Ja kohta saattaa tulla käyttöön myös vihreän sähkön ja jätevoimalan piipusta kaapattavan CO2 pohjalta valmistettava synteettinen metaani.
Vety jäi laiturille, juna meni jo. Meillä on jo fiksumpia ratkaisuja olemassa.- Anonyymi
BTW Suomessa on jo vetyautoja. 2 kpl. Molemmat museossa. Maassamme on aika monta automuseota, joten varmaan tojolootan kammotuskin johonkin niistä sopii. Että saadaan terojen alemmuuskompleksi korjattua. Kas tojolootan vetypommiautoja ei meillä vielä ole ja se on paha rasti tojohönöille, jotka koittavat valehdella itselleen tollolootan keksineen vetyautot.
Taisi tolloloota tehdä pelkästään ompelukoneita silloin, kun maassamme jo huristeltiin vetyautolla. Siis 1920-luvun lopussa.
- Anonyymi
Sähkö ei ikinä syrjäytä dieseliä!!
- Anonyymi
Ihan jees hyvä
- Anonyymi
Todella hyvin sanottu
- Anonyymi
Uskon että pian Suomeenkin saadaan pian vetybusseja
- Anonyymi
Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Amen! Uskossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Uskotko siihenkin että jostain ihme hanasta niihin saadaan vetyä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Amen! Uskossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Uskotko siihenkin että jostain ihme hanasta niihin saadaan vetyä?
Miula olikin koulussa uskonnon numero parempi kuin fysiikan ja kemian
- Anonyymi
Huikea juttu on
- Anonyymi
Pääkaupunkiseudulla (HSL) bussiliikenne on hyvin kilpailtua alaa. HSL linjan voittaminen on todella pienistä marginaaleista kiinni. Viime vuodet suuntaus on ollut täyssähköbusseihin ja pääkaupunkiseudulla Pohjolan Liikenne on noin sadalla sähköbussilla siinä edelläkävijä.
Jos vetybussin energiakulut maksaa 4 kertaa enemmän täyssähköbussiin verrattuna (energian hinta), niin korkeammilla kilometrihinnoilla ei yksinkertaisesti vetybusseilla pärjää. Varikolla kun on yli 100 vetybussia niin pitäisi olla myös kallis tankkausasema tontilla. Sitten vielä jonkun pitää onnistua toimittamaan todella paljon vetyä asemalle. Uusilla linja-autoilla ajetaan noin 120 000km vuodessa koska niistä saa parhaimman kilometrikorvauksen HSL:tä eli ovat yli 20 tuntia vuorokaudessa liikenteessä. Korjaamoon pitää hommata kalliit vetybussien turvallisuus ja korjauslaitteet sekä ottaa riski vaikkapa 20 vuoden aikana mahdollisesta vetykaasuräjähdyksestä eli koko varikon rampautuminen sekä HSL liikenteen sekamelska kun lapset eivät pääse kouluun ja aikuiset töihin bussivuorojen laajamittaisesti puuttuessa. Isoilla kilometrimäärillä pitää polttokennojakin uusia joka maksaa paljon.
En millään näe että vety voittaisi sähkön bussien osalta. - Anonyymi
No niin olisi
- Anonyymi
Hyvä Hyundai
- Anonyymi
Huikeaa
- Anonyymi
Kyllä se näin on että vetyauto on järkevin
- Anonyymi
Näin on.
Vetyauto on järkevin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on.
Vetyauto on järkevin.Vetypellellä ei ole esittää mitään faktoja. Tosin sehän on tojouskovaisille muutenkin tyypillistä ja välttämätöntä. Auttaa kestämään sen, että tojoloota on totaalisesti jämähtänyt 90-luvulle. Silloin monikin valmistaja touhotti epätoivoissaan vedyn kanssa, kun ei muutakaan keksinyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetypellellä ei ole esittää mitään faktoja. Tosin sehän on tojouskovaisille muutenkin tyypillistä ja välttämätöntä. Auttaa kestämään sen, että tojoloota on totaalisesti jämähtänyt 90-luvulle. Silloin monikin valmistaja touhotti epätoivoissaan vedyn kanssa, kun ei muutakaan keksinyt.
Vetyauto on hyvä tuote.
- Anonyymi
Tojota kuminauhalootalla se olla pitää, tai joku muu aasialainen. Koirankuonolaisten valmistama kuitenkin.
- Anonyymi
Kyllä se vaan näin tahtoo olla
- Anonyymi
No niin olisi
- Anonyymi
Juurikin näin. Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto uudistaa autokantaa.
- Anonyymi
Mistä löydetään ne rahakkaat henkilöt joilla on varaa maksaa autostaan kolminkertainen hinta entiseen (bensa-autoon) verrattuna. Ei tule onnistumaan.
- Anonyymi
Toisessa ketjussa myös pohdintaa miksi vetybussit ei pärjää kilpailussa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa - Anonyymi
Tuo oli todella hyvä uutinen. Vetybusseja tarvitaan myös Suomessa.
- Anonyymi
Hyvännäköisiä busseja
- Anonyymi
Suomeenkin pitäisi saada vetybusseja.
- Anonyymi
No niin olisi
- Anonyymi
No jopas nyt jotakin, eikö vain?
- Anonyymi
Kyllä vain
- Anonyymi
No niinhän niille olisi käyttöä
- Anonyymi
Olisi ihan varmasti
- Anonyymi
No olisihan niille
- Anonyymi
No niinhän niille olisi
- Anonyymi
Voi hitsin hitsi, että noille olisikin käyttöä.
- Anonyymi
Niille olisi tosiaan käyttöä
- Anonyymi
Niille tosiaan olisi käyttöä
- Anonyymi
Käyttöä olisi tosiaan niille.
- Anonyymi
Huikeaa todella tämä on
- Anonyymi
Niille olisi tosiaan käyttöä myös Suomessa...
- Anonyymi
Tykkään kun Hyundai tuo vetybussit Eurooppaan.
- Anonyymi
Hieno juttu, kun Opel tekee vetybusseja
- Anonyymi
No niin olisi käyttöä.
- Anonyymi
Niin olisi käyttöä
- Anonyymi
Euroopasta ja austraaliasta tulee viestiä että sähköbussit lisääntyy dramaattisesti. Ei taida vetybussit keretä kaupunkiliikenteen sähköistykseen.
- Anonyymi
Vetybussi on hyvä
- Anonyymi
Sähköbussi on parempi, ei tarvitse tankata lainkaan, sen kun ajaa linjallansa ja loppulinjan voi ajella sitten akuilla ja linjojen muutokset on siten myös helppoja.
- Anonyymi
Kuinka kauan kestää vetybussin tankkaus?
- Anonyymi
Mirain tankkaus kestää 1kg per minuutti niin bussin 35kg tankin täyttöön menee samalla tekniikalla 35 minuuttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mirain tankkaus kestää 1kg per minuutti niin bussin 35kg tankin täyttöön menee samalla tekniikalla 35 minuuttia.
Olettaen tietysti että asema on valmiiksi paineistettu. Toisella tankkausvuorolla voikin kestää nelinkertainen aika.
- Anonyymi
Helpompaa ja järkevin olisi biokaasubussit. Postillakin on kaasurekkoja pitkille runkolinjoille ja sähköpakuja ja kuorma-autoja jakeluun.
- Anonyymi
Kyllä olisi
- Anonyymi
Kyllä niille olisi käyttöä
- Anonyymi
Niin niille olisi ja paljon.
- Anonyymi
Aivan mahtavaa kun vety on tulevaisuutta
- Anonyymi
Älkää antako vetyfanaatikkojen huijata teitä! Ei kukaan autoilija halua hävitä suuria summia rahaa oman tietämättömyyden takia.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18976Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875