Suomessa olisi käyttöä vetybusseille

Anonyymi

86

946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyundai ei edes tee vetyautoja joten älä yritä vetää nenästä. Vedätyksilläsi joudut vain naurunalaiseksi.
      Vety on flopannut jo vuosia sitten.

      "markkinat"

      • Anonyymi

        Hei!!! Nyt vastasit aloitukseen liian nopeasti, aloittaja ei ehtinyt itse ensin tsemppivastata itselleen 😁

        Mutta laitetaan ne puuttuvat aloittajan vastaukset tähän nyt:
        ”Hienoa, tuohan on loistava uutinen!”
        ”Mahtavaa, tätä onkin jo odotettu!”
        ”Hyvä, noille olisi käyttöä Suomessakin!”


      • Anonyymi

        Oletko kovin sekaisin, Tero rukka.


      • Anonyymi

        Tämä markkinahomo alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän!!!


    • Anonyymi

      Loistava uutinen

    • Anonyymi

      Mahtavaa, tätä onkin jo odotettu

    • Anonyymi

      Virossa niitä on jo

      • Anonyymi

        Onko, ei taida kuitenkaan.


    • Anonyymi

      Kyllä noita tulee Suomeenkin kun muut maat ovat riittävän paljon edellä kehityksessä.

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17023855/saksalaisella-sahkolla-tuotetun-vedyn-1--kwh--co2-paasto-perati-691-grammaa-!-!

        SUOMESSA EI RAISKATA YMPÄRISTÖÄ !

        "markkinat"

        Apulehden kannattaisi tutkia asioita ja ymmärtää, että vetybussin päästöt ovat kolminkertaiset verrattaessa sähköbusseihin.

        Se on syy miksi Suomessa ei ole vetypolttokennolla toimivia busseja. Siksi niiden käyttö lopetettiin myös Tukholmassa !

        Hyvä ! !

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006419024.html

        Jos tulisi vetybusseja, niin matkalippujen hintaa pitäisi vieläkin korottaa lisää !

        "markkinat"


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Järkevintä olisi biokaasubussit, niitä on jo valmiina ja kaasua kuntien biovoimaloista lähes ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Sähköbussi on edelleen halvempi. Kaasun puhdistuslaitteet ja kompurat maksaa.

        Autojen valmistus on ajettu alas. Tässäkin sähkö jyrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköbussi on edelleen halvempi. Kaasun puhdistuslaitteet ja kompurat maksaa.

        Autojen valmistus on ajettu alas. Tässäkin sähkö jyrää.

        Nekin on hyviä.


      • Anonyymi

        Biokaasullahan nuo pääkaupunkiseudun kaasubussit liikkuukin. Ei vaan hankita enää uusia, vaan ajetaan loppuun ja tilalle tulee sähköbusseja lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköbussi on edelleen halvempi. Kaasun puhdistuslaitteet ja kompurat maksaa.

        Autojen valmistus on ajettu alas. Tässäkin sähkö jyrää.

        Aivan varmasti on kaasubussi halvempi. Vrt kaasukäyttöisiä henkilöautoja (Octaviaa yms. saa reilusti halvemmalla kuin täyssähköautoja). Varmasti sama juttu busseissa, koska kaasubusseja on ollut maailmalla käytössä jo 30 vuotta ja niitä tuli pääkaupunkiseudullekin aika runsaasti käyttöön 2000-luvun alussa. Nämä on jo pitkälti ajettu loppuun (taitaa kaupunkibissien käyttöikä olla luokkaa 15 vuotta). Uusia ei ole enää hankittu tilalle samoja määriä, kiitos Kampin maanalaisen terminaalin, jonne kaasubusseille julistettiin porttikielto.

        Ei sinne Kampin terminaaliin tojohönöjen märissä päiväunissa liitelevillä polttokennobusseillakaan olisi mitään asiaa.

        Tosin on kaasua käytössä muissakin isommissa kaupungeissa. Niemi (muuttofirma) on päivittämässä kuorma-autojaan kaasukäyttöisiksi ja Tampereella näkyy roska-autot kulkevan biokaasulla. Hallituksemme haikailee kaasua laajemminkin kuorma-autoliikenteen ratkaisuksi. Sähkö kun ei toimi kuin nurkkapyörityksessä. Ja siihenkin on busseja lukuun ottamatta kalustotarjonta ihan olemantonta.

        Biokaasun (biometaani) tuotanto ei totisesti ole mitään rakettitiedettä. Onhan Suomessa useita yksityisiä kaasuntuottajia, jotka myyvät kaasua liikennekäyttöön. Jostain julkaisusta bongasin metaanin tankkausaseman hinnaksi 0,5 miljoonaa. Vrt. vedyn jakeluasemat pari miljoonaa kpl. Ja taitaa patteriautojen suurteholatausasematkin (ne 100 kW) olla sadoissa tonneissa. Minkä vuoksi niitä on vain muutama kymmenen koko valtakunnassa.

        Pykälää haastavampi temppu on ns. synteettisen kaasun valmistus. Sitä on jo parissa paikassa kokeiltu ja Vantaan Energialla on parhaillaan harkinnassa, lähtevätkö ensimmäistä teollisuusmittakaavan tuotantoyksikköä rakentamaan.


    • Anonyymi

      Vetybuumi alkoi Euroopassa tasan vuosi sitten kesäkuussa 2020 Saksan kerrottua vetystrategiastaan. Nyt vedyn tulemisvauhti kiihtyy koko ajan.

      • Anonyymi

        Väärin. Se alkoi vuonna 2000.


      • Anonyymi

        Kovin on hidasta kiihdytystä, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin on hidasta kiihdytystä, hihii!

        Ei kiihdytystä, vaan takapakkia. 2000-luvun alussa oli tosiaan kova hössötys vedystä ja lupailtiin mm. Kiinan parhaillaan käynnistelevän vety/polttokennobussien massatuotantoa.

        Uutisia löytyy mm. Lontoossa ja monessa muussakin kaupungissa käyttöön otetuista vetybusseista. Vaan tuntui touhu kuivuneen kasaan.... ei Kiinasta tuoda kuin täyssähköbusseja ja nyt on uutisissa, mitten joissain kaupungeissa ollaan ottamassa vetyä uudelleen kokeiluun.

        Miksi uudelleen, jos se niin erinomainen oli? Miksi tyydyttiin ajamaan muumama vuosi muutamalla vetyvehkeellä, hankkimatta niitä lisää?

        Suomessakin lähdettiin hössötykseen mukaan ja rakennettiin 2 vedyn tankkauasemaa. Pari esittelyautoa täällä pyörähti, mutta yhtään ainutta ei saatu kaupaksi. Tosin tojolootan auto ainakin saapui ja taisi myös poistua hinausautokyydillä ;-D

        Suomessa sentään opittiin kerrasta - vetyyn ei olla ihan heti uudelleen haaskaamassa miljoonia. Tarkoittaa, ettei vety liikennepolttoaineena sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan.


    • Anonyymi

      Paras vaan laittaa bussiin sarvet katolle ja piuhat kadun ylle. vetybussi on tosi painava ja akkubussi on vielä painavampi. Bussi kun menee tiettyä linjaa pitkin, niin on tosi helppo. ei tarvi latailla, eikä kuskata raskasta akkua ympäri kaupunkia.

      • Anonyymi

        Turku ja Tampere toimi näin, mutta aika teki infran liian kalliiksi.

        Raitiotie on tietysti paras ja kallein, kuten meillä Tampereella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turku ja Tampere toimi näin, mutta aika teki infran liian kalliiksi.

        Raitiotie on tietysti paras ja kallein, kuten meillä Tampereella.

        Nobinan uusi sähköbussi toimii hyvin energiatehokkaasti sekä elinkaarikustannukset ovat reilusti dieselbussia alhaisemmat. Tämä bussi takoo säästöjä. Ja puhdistaa ilmaa.



        https://www.youtube.com/watch?v=SRv58vqanPo


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Upea homma on

      • Anonyymi

        No on kyllä


    • Anonyymi

      Ei kelpaa kaasu nyt muodissa oleviin maanalaisiin terminaaleihin, esim Kampin termnaalin. Ennen sen valmistumista pääkaupunkiseudulla oli paljonkin kaasubusseja (jotka vetypellet aina laskevat vetybusseiksi. vaikka polttoaineena metaani). Terminaalin valmistuttua joku kekkasi, ettei sinne saisi ajaa kaasubussia, jossa on kymmeniä kiloja kaasua tankeissa. Tulipalotilanteessa kaasut pihalle varoventtiilistä ja oikein huonolla tuurilla saadaan aikaan räjähdyskelpoinen seos. Melko teoreettinen mahdollisuus maakaasun tapauksessa, koska sillä on kapea syttymisalue. Vedyllä syttymisalue on laaja, joten vedyn kieltämiselle maanalaisissa tiloissa paljon vankemmat perustelut.

      On kaasubusseja edelleen käytössä linjolla, jotka ei aja Kamppiin muissa kaupungeissa. Vedyn kanssa ei tarvi pelleillä, kun kaasu on nykyään pitkälti 0-päästöistä biometaania. Ja kohta saattaa tulla käyttöön myös vihreän sähkön ja jätevoimalan piipusta kaapattavan CO2 pohjalta valmistettava synteettinen metaani.

      Vety jäi laiturille, juna meni jo. Meillä on jo fiksumpia ratkaisuja olemassa.

      • Anonyymi

        BTW Suomessa on jo vetyautoja. 2 kpl. Molemmat museossa. Maassamme on aika monta automuseota, joten varmaan tojolootan kammotuskin johonkin niistä sopii. Että saadaan terojen alemmuuskompleksi korjattua. Kas tojolootan vetypommiautoja ei meillä vielä ole ja se on paha rasti tojohönöille, jotka koittavat valehdella itselleen tollolootan keksineen vetyautot.

        Taisi tolloloota tehdä pelkästään ompelukoneita silloin, kun maassamme jo huristeltiin vetyautolla. Siis 1920-luvun lopussa.


    • Anonyymi

      Sähkö ei ikinä syrjäytä dieseliä!!

    • Anonyymi

      Ihan jees hyvä

      • Anonyymi

        Todella hyvin sanottu


    • Anonyymi

      Uskon että pian Suomeenkin saadaan pian vetybusseja

      • Anonyymi

        Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Amen! Uskossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Uskotko siihenkin että jostain ihme hanasta niihin saadaan vetyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Amen! Uskossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Uskotko siihenkin että jostain ihme hanasta niihin saadaan vetyä?

        Miula olikin koulussa uskonnon numero parempi kuin fysiikan ja kemian


    • Anonyymi

      Huikea juttu on

    • Anonyymi

      Pääkaupunkiseudulla (HSL) bussiliikenne on hyvin kilpailtua alaa. HSL linjan voittaminen on todella pienistä marginaaleista kiinni. Viime vuodet suuntaus on ollut täyssähköbusseihin ja pääkaupunkiseudulla Pohjolan Liikenne on noin sadalla sähköbussilla siinä edelläkävijä.

      Jos vetybussin energiakulut maksaa 4 kertaa enemmän täyssähköbussiin verrattuna (energian hinta), niin korkeammilla kilometrihinnoilla ei yksinkertaisesti vetybusseilla pärjää. Varikolla kun on yli 100 vetybussia niin pitäisi olla myös kallis tankkausasema tontilla. Sitten vielä jonkun pitää onnistua toimittamaan todella paljon vetyä asemalle. Uusilla linja-autoilla ajetaan noin 120 000km vuodessa koska niistä saa parhaimman kilometrikorvauksen HSL:tä eli ovat yli 20 tuntia vuorokaudessa liikenteessä. Korjaamoon pitää hommata kalliit vetybussien turvallisuus ja korjauslaitteet sekä ottaa riski vaikkapa 20 vuoden aikana mahdollisesta vetykaasuräjähdyksestä eli koko varikon rampautuminen sekä HSL liikenteen sekamelska kun lapset eivät pääse kouluun ja aikuiset töihin bussivuorojen laajamittaisesti puuttuessa. Isoilla kilometrimäärillä pitää polttokennojakin uusia joka maksaa paljon.

      En millään näe että vety voittaisi sähkön bussien osalta.

    • Anonyymi

      No niin olisi

    • Anonyymi

      Hyvä Hyundai

    • Anonyymi

      Huikeaa

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on että vetyauto on järkevin

      • Anonyymi

        Näin on.
        Vetyauto on järkevin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on.
        Vetyauto on järkevin.

        Vetypellellä ei ole esittää mitään faktoja. Tosin sehän on tojouskovaisille muutenkin tyypillistä ja välttämätöntä. Auttaa kestämään sen, että tojoloota on totaalisesti jämähtänyt 90-luvulle. Silloin monikin valmistaja touhotti epätoivoissaan vedyn kanssa, kun ei muutakaan keksinyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetypellellä ei ole esittää mitään faktoja. Tosin sehän on tojouskovaisille muutenkin tyypillistä ja välttämätöntä. Auttaa kestämään sen, että tojoloota on totaalisesti jämähtänyt 90-luvulle. Silloin monikin valmistaja touhotti epätoivoissaan vedyn kanssa, kun ei muutakaan keksinyt.

        Vetyauto on hyvä tuote.


    • Anonyymi

      Tojota kuminauhalootalla se olla pitää, tai joku muu aasialainen. Koirankuonolaisten valmistama kuitenkin.

    • Anonyymi

      Kyllä se vaan näin tahtoo olla

    • Anonyymi

      No niin olisi

    • Anonyymi

      Juurikin näin. Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto uudistaa autokantaa.

      • Anonyymi

        Mistä löydetään ne rahakkaat henkilöt joilla on varaa maksaa autostaan kolminkertainen hinta entiseen (bensa-autoon) verrattuna. Ei tule onnistumaan.


    • Anonyymi

      Toisessa ketjussa myös pohdintaa miksi vetybussit ei pärjää kilpailussa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa

    • Anonyymi

      Tuo oli todella hyvä uutinen. Vetybusseja tarvitaan myös Suomessa.

    • Anonyymi

      Hyvännäköisiä busseja

    • Anonyymi

      Suomeenkin pitäisi saada vetybusseja.

    • Anonyymi

      No niin olisi

    • Anonyymi

      No jopas nyt jotakin, eikö vain?

      • Anonyymi

        Kyllä vain


    • Anonyymi

      No niinhän niille olisi käyttöä

      • Anonyymi

        Olisi ihan varmasti


    • Anonyymi

      No olisihan niille

    • Anonyymi

      No niinhän niille olisi

    • Anonyymi

      Voi hitsin hitsi, että noille olisikin käyttöä.

      • Anonyymi

        Niille olisi tosiaan käyttöä


    • Anonyymi

      Niille tosiaan olisi käyttöä

      • Anonyymi

        Käyttöä olisi tosiaan niille.


    • Anonyymi

      Huikeaa todella tämä on

    • Anonyymi

      Niille olisi tosiaan käyttöä myös Suomessa...

    • Anonyymi

      Tykkään kun Hyundai tuo vetybussit Eurooppaan.

    • Anonyymi

      Hieno juttu, kun Opel tekee vetybusseja

    • Anonyymi

      No niin olisi käyttöä.

    • Anonyymi

      Niin olisi käyttöä

    • Anonyymi

      Euroopasta ja austraaliasta tulee viestiä että sähköbussit lisääntyy dramaattisesti. Ei taida vetybussit keretä kaupunkiliikenteen sähköistykseen.

    • Anonyymi

      Vetybussi on hyvä

      • Anonyymi

        Sähköbussi on parempi, ei tarvitse tankata lainkaan, sen kun ajaa linjallansa ja loppulinjan voi ajella sitten akuilla ja linjojen muutokset on siten myös helppoja.


    • Anonyymi

      Kuinka kauan kestää vetybussin tankkaus?

      • Anonyymi

        Mirain tankkaus kestää 1kg per minuutti niin bussin 35kg tankin täyttöön menee samalla tekniikalla 35 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mirain tankkaus kestää 1kg per minuutti niin bussin 35kg tankin täyttöön menee samalla tekniikalla 35 minuuttia.

        Olettaen tietysti että asema on valmiiksi paineistettu. Toisella tankkausvuorolla voikin kestää nelinkertainen aika.


    • Anonyymi

      Helpompaa ja järkevin olisi biokaasubussit. Postillakin on kaasurekkoja pitkille runkolinjoille ja sähköpakuja ja kuorma-autoja jakeluun.

    • Anonyymi

      Kyllä olisi

    • Anonyymi

      Kyllä niille olisi käyttöä

    • Anonyymi

      Niin niille olisi ja paljon.

    • Anonyymi

      Aivan mahtavaa kun vety on tulevaisuutta

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe