Vetykuorma-autot eivät ole kilpailukykyisiä vielä pitkään aikaan.

Anonyymi-ap

Kuljetusala on Suomessa erittäin kilpailtua ja marginaalit ovat välillä pienet mikä kuljetusliike keikan voittaa. Sen takia myös oikeuksien polkemisia työntekijöitä kohtaan tapahtuu, koska muuten ei pärjätä kuljetusalan kilpailussa esim. pekkaset pitää työntekijän unohtaa. Säästöjä joudutaan etsimään jatkuvasti välillä todella kyseenalaisin keinoin useinmiten työntekijän kuluista tinkimällä.

https://yle.fi/a/3-11622717

Tämän takia on tärkeää että kuljetuskalusto on kilpailukykyistä kulurakenteessa. Suurinta roolia vetävät kaluston hankintahinta, polttoaineen hinta (energia), henkilökuntakulut ja huolto/korjaus kustannukset. Toistaiseksi vetykuorma-autot eivät ole kilpailukykyistä tekniikkaa, sillä tutkimusten mukaan kaikki on vetykuorma-autolla operoidessa kalliimpaa dieseleihin verrattuna.

Vaikka vetytankkausasemia raskaskalustolle rakennettaisiin, niin suurella todennäköisyydellä ne eivät osu sopivasti reitille vuositasolla, jolloin vedyn hakemiseen menee aikaa (kuljettajan palkkakustannukset) ja kymmenien kilometrien edestakaisin ajaessa myös kuluu vetyä (rahaa).

Kaikkein suurin riski on että kuljetusyrittäjät tekevät laskelmat että vetykuorma-auton kuljetuskustannukset ovat selvästi suuremmat eikä niitä voida siirtää asiakkaan maksettavaksi, niin se vetykuorma-auto jää ostamatta jos joudutaan pelkäämään kilpailuhäviöitä. Jos vaaditaan asiakasta maksamaan "vihreästä kuljetuksesta" (jota kuljetetun tuotteen ostava asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa arvostaa), niin valitaan se halvempi diesel kuorma-auton kuljetus mielummin, koska vastaavasti kauppias ei saa tuotetta niin helposti kaupaksi taas eteenpäin asiakkaalle jos kauppias joutuu nostamaan tuotteen hintaa kun asiakas ostaa sen kilpailijalta halvemmalla. Lumipalloefekti on siis valmis kun kuljetushinta nousee, joten kuljetusyrittäjän kiusaus on suuri valita se halvin kuorma-auto eli diesel. Ja vaikka olisi useitakin raskaskaluston vetytankkausasemia, niin niistä ei ole hyötyä jos ei vetykuorma-auto ole kilpailukykyistä tekniikkaa... jolloin raskaskaluston vetytankkausasemat ovat melko turhia olemassa kun niitä ei käytetä, josta seuraa vastaavasti tappiota vetytankkausaseman ylläpitäjälle.

Tässä muutamia tutkimuksia vetykuorma-autojen kustannuksista ja ei hyvältä näytä.

https://reglobal-co.translate.goog/cost-of-ownership-of-fuel-cell-hydrogen-trucks-in-europe/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

https://mobilitynotes-com.translate.goog/h2-ice-truck-cost-of-ownership-vs-diesel-and-fuel-cell-vehicles/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/eu-hvs-fuels-evs-fuel-cell-hdvs-europe-sep22.pdf

39

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos vetykuorma-auton toimintasäde olisi kuorman kanssa 700km eikä siellä toisessa päässä ole vetytankkausasemaa, niin toimintasäde muuttuu sitten noin 400km kun lasti purettuna tyhjänä voidaan aja vielä takaisin hieman vähemmällä vedyllä (300km?). Mutta dieselin kanssa tätä ongelmaa ei ole eikä tarvitse joistakin keikoista kieltäytyä joka on suuri etu.

    • Anonyymi

      Siis 400km myös takaisin vähemmällä vedyllä, mutta 300km jos lastia ei jostain syystä purettaisi ja jäätäisiin matkalle.

    • Anonyymi

      ICCT raportissa (sivu 17) polttokenno vetykuorma-auto maksaa noin 3 kertaa enemmän kuin dieselinä, joka on jo melkoinen kuluerä kuolettaa. Siihen vielä pankkilainan korot päälle, niin kokonaishinta nousee selvästi lisää. Vasta vuonna 2030 on arvioitu että muutamia kymmeniä prosentteja polttokenno vetykuorma-auto on kalliimpi kun tekniikan hinta laskee. Sitten vielä otetaan riski miten polttokenno kuorma-autot myös kestävät oikeassa elämässä kun niillä ajetaan jopa kolmen kuljettajan voimin yötä päivää? Mutta kuitenkin.... kuka haluaa ostaa 2-3 kertaa kalliimman kuorma-auton lähivuosina???

    • Anonyymi

      Diesel kuorma-autot maksaa noin 200 000e nettikoneen (nettiauto) mukaan, joten mahtaako Suomessa tosiaan maksaa vetykuorma-auto 400 000 - 600 000e lähivuosina? Vai jopa enemmän kun raportissa peilattiin vasta ulkomaan hintoja, sillä usein Suomessa on kalliimmat autot kuin ulkomailla?

    • Anonyymi

      Ensimmäisinä vuosina niille vetykuorma-autoille on vähän tarjolla paikkoja missä niitä huolletaan ja korjataan. Aina kun tehdään pitkiä siirtoajoja ilman tuloja (korjaamolle vienti) eikä työkalu (kuorma-auto) tee tuottavaa työtä (seisoo jossakin), niin se on pois liikevoitoista. Sen takia diesel on vielä pitkään ylivoimainen kun on läpi suomen kattava huoltoverkosto ja kattava tankkausverkosto, jolloin huollot ja tankkaukset sujuvat eikä tyhjäkäyntiä tule niin paljoa kuin vetykuorma-autolla.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joo, osta siinä nyt muutama vetykuorkkis ja ole korvia myöten veloissa sen jälkeen. Pakko ajaa isännän itse kuutena päivänä viikossa kun ei muuten varaa palkata renkiä. Kaikki vain vihreän hypetyksen vuoksi.

    • Anonyymi

      Jos kuljetusyrityksiä alkaa menemään nurin vetykuorma-autojen takia niin uskaltavatko poliitikot kieltää diesel kuorma-autot 2030-luvulla, joilla kuljetetaan tavaraa pitkiä matkoja? Akt tulee sitten haastamaan päättäjät lakoilla joilloin suomi pysähtyy?

      https://www.akt.fi/uutiset/

      Isommissa kaupungeissa sisäinen tavaranjakelu onnistuu jo sähkökuorma-autoilla, koska siirtymät ovat melko lyhyitä ja niitä on jo nyt liikenteessä. Ei tule jakelukuljetuksia vetykuorma-autot millään voittamaan, koska halvemmat kulut ja sähkökuorma-autojen infra on jo kehittyneempää.

      https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/409165/Sahkokuorma-autot_mullistavat_tulevaisuuden_jakeluliikenteen.pdf?sequence=1

      https://new.abb.com/news/fi/detail/72513/suomen-ensimmaiset-tayssahkokuorma-autot-latautuvat-abbn-tekniikalla

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kuljetusliike joutuu ottamaan myös riskin että vedyn hinta ei lähdekkään laskuun lähivuosina vaan nousuun kun on ensin kuljetusliikkeitä koukutettu vetyyn ja niillä muutamilla vetytankkausasemilla on käytännössä monopoliasema eikä voi muuta kuin kirota ja tankata. Näin on tapahtunut Usa Kaliforniassa henkilöautojen osalta vaikka vuosikausia autokauppiaat uskotelleet että vedyn hinta tulee tippumaan ja vetytankkausasemia reilusti lisäää... mitä ei tapahtunut oikeassa elämässä.

      Voi olla myös pankkia vaikeampi saada uskomaan että vetyliikenteessä on tulevaisuus kun koittavat kuumeisesti miettiä paljonko on vetykuorma-auton vakuusarvo, josta on melko vähän luotettavaa tietoa, jolloin varmuuden vuoksi arvioivat sen alakanttiin ja luonnollisesti riskin takia myönnetyn lainan koron yläkanttiin (korkeariskinen yrityslaina).

      Kallis vetykuorma-auto, suuri pankkilaina josta korkojen osuus myös melko suuri pala lyhennyksissä ja jälleenmyyntiarvo tippuu vauhdilla kun ei kilpailijatkaan halua sitä ostaa pois järkevällä hinnalla vedyn hinnannousun takia.... katastrofi on valmis jos kuljetusliikkeellä on useampi vetykuorma-auto.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

    • Anonyymi

      Tulevaisuudessa sähköinen raskaskalustokin latautuu järkevässä ajassa esim. vakioreitillä terminaalin ja tehtaan lastauslaiturilla kun kuormaa pakataan/puretaan. Tämäkin uhkakuva on varmasti varsinkin 2030-luvulla kun todella yleistyvät, jolloin vetykuorma-autoon sijoittaneelle voi jäädä mustapekka käteen, koska sähkö on energiana selvästi halvempaa.

      "Megawatt Charging System (MCS) on latausliitin, joka on kehitteillä suuriakkuisia sähköajoneuvoja varten. Liitin on mitoitettu lataamaan enintään 3,75 megawatin teholla (3 000 ampeeria 1 250 voltin tasavirralla (DC)."

      https://en.wikipedia.org/wiki/Megawatt_Charging_System

    • Anonyymi

      Uusi teknologia on aina alkuun kallista ja sitä useinkin joudutan subventoimaan aivan kuten EV-autoja infroineen.

      Mutta EU:n vetypolitiikan linjauksien myötä vetytalous tulee olemaan yksi tärkeä osa EU:n mixt-energiataloutta, jota ei myopisesti toteuteta, vaan pitkäjänteisesti tulevaisuuteen.

      Eiköhä nuo rekkafirmat tule saamaan tukiakin, sillä poliittisin päätöksin on linjattu niin, että myös raskas liikenne tulee ottamaan osa kollektiivisiin eko-talkoisiin.

      ps. Esimerkki kuljetusalan alueellisistakin eroista. Vahvan vetypolitiikan maassa Ranskassa on suuri pula rekkakuskeista ja sen vuoksi mm. Stellantiksen tuotantolaitoksen varastoparkit ovat extra-täynnänsä ei-toimitettuja ev-autoja ja asiakkaat joutuvat tuon logistiikkaongelman vuoksi odottamaan autoaan jopa vuodenkin.

      #

      Nyt Vuosaressa tullaan tuottamaan vihreää vetyä noin 90%:n hyötysuhteella !

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17711037/vihreaa-vetya-90n-hyotysuhteelle-vuosaaressa-2024

      Heffner Energyn laitteilla tuotetaan __ jo nyt __ biomassasta vihreää vetyä 1,5 - 3,0 euroa / kilo !

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17680542/vihreaa-vetya-biomassasta-1-5-euroakg---3-euroakg

      Vihreän vedyn tuotantoteknologia kehittyy kaiken aikaa paremmaksi ja tehokkaammaksi.

      Vetyrekkojenkin range on jo nyt suorastaan huimaava, eikä ole ev-versioiden valtaisan painavia akkuja syömässä kuormankuljetuksen hyötysuhdetta. Vetyautojenkin teknologia kennoineen kehittyy kaiken aikaa.

      "Quantron Hydrogen-Powered Truck Has a Range of 1500 Km"

      - https://hydrogen-central.com/quantron-hydrogen-powered-truck-range-1500-km/

      ;-)

    • Anonyymi

      Suomessa rekisteröidään enemmän sähköbusseja kuin dieselillä käyviä. Vetykäyttöisiä ei ensimmäistäkään.

    • Anonyymi

      Dieselkuorma-auto:
      Lainan tiedot Korko 2 % korkeampi
      Tarvittava lainan määrä 250 000 € 250 000 €
      Laina-aika 20 v 20 v
      Maksuerä 1 938 € 2 249 €
      Kokonaiskorko 7,00 % 9,00 %


      Vetykuorma-auto:
      Lainan tiedot Korko 2 % korkeampi
      Tarvittava lainan määrä 500 000 € 500 000 €
      Laina-aika 20 v 20 v
      Maksuerä 3 876 € 4 499 €
      Kokonaiskorko 7,00 % 9,00 %

      Tuplasti kalliimpi vetykuorma-auton kulut ovat pelkästään hankintahintana jotka joilla pitäisi pärjätä sitten diesel kuorma-autoja vastaan. Samoin vetykuorma-auton hinnalla voi saada pyöreästi 2 diesel kuorma-autoa lähivuosina, joten saattaa vaikuttaa todella suuresti diesel kuorma-autojen hyväksi jos on tarkoitus ostaa vaikkapa vähintään 2 kuorma-autoa kerralla. Vetykuorma-auto maksaa kokonaisuudessaan noin miljoona euroa korkoineen 20v aikana kun taas dieselin kokonaislainakulut noin puoli miljoonaa. Jos pelkät lainakulut ovat tuplat vetykuorma-auton osalta, niin on vaikeaa pärjätä kilpailussa dieseleitä vastaan.

      Yrityslainojen keskimääräinen korko oli noin 8% vuonna 2022. Todennäköisesti vetykuorma-auton korko on suurempi uudemman tekniikan riskin takia.

      https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/muut-rahoituslaitokset-lainat-ja-korot/tiedotehistoria/2022/muiden-rahoituslaitosten-myontamien-uusien-yrityslainojen-keskikorko-lahes-8--vuoden-2022-toisella-neljanneksella/

      Jos olisit kuljetusyrittäjä, niin valitsisitko halvemman vai kalliimman käyttövoiman kun mietit yrityksesi tulevaisuutta?

    • Anonyymi

      "Heffner Energyn laitteilla tuotetaan __ jo nyt __ biomassasta vihreää vetyä 1,5 - 3,0 euroa / kilo !"

      Tuotantokustannukset ovat aivan eri asia kuin mitä se maksaa vetytankkausaseman pumpulla kuluttajalle. Se kuluttajan maksama energian hinta ratkaisee paljon ostetaanko seurvaavaksi diesel, sähkö vai vetykuorma-auto.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyfaneilta taitaa mennä ohitse että moni yrittäjä on kusessa kalliin kuorma-auton pankkilainan kanssa tulevaisuudessa jos sen kustannusrakenteella ei kilpailuja voita. Ja se aiheuttaa myös kyseenalaisia toimia työnantajan puolelta eikä henkilökunta voi hyvin.

      "Ammattiliittojen yhteisen tilannekuvan mukaan työnantajapuoli pyrkii koronan varjossa heikentämään työehtoja kaikilla toimialoilla. Vaatimukset ovat kautta linjan kovia ja niitä perustellaan muuttuvalla kilpailukentällä ja verhotuilla uhkailuilla esimerkiksi ulkoistamisista.

      Koronakriisi on näkynyt työntekijäpuolella laajoina lomautuksina ja irtisanomisina. Suomen kansallinen lomautusjärjestelmä antaa sellaisenaan mahdollisuuden yrityksille saavuttaa välittömiä kustannussäästöjä ja lisäksi yrityksiä on tuettu valtion toimesta monella alalla koronakriisistä selviämiseksi.

      Tästä huolimatta yritykset pyrkivät etsimään työehtosopimuksista pitkäaikaisia kustannussäästöjä nopeutetulla tahdilla. Normaaleina aikoina vaikeasti sovittavat ja molempien osapuolien näkökulmia huomioivat ratkaisut pyritään viemään maaliin yksipuolisilla ilmoituksilla koronan varjossa.

      Työnantajat ovat hakeneet niin sanottujen työprosessien muutoksien varjolla säästöjä työehtosopimuksien rajoja koetellen, siirtäen samalla aikaisemmin työajalla suoritettuja työtehtäviä työntekijöiden omalla vapaa-ajalla suoritettavaksi.

      Työantajien ajamat tavoitteet työehtosopimusten heikentämiseksi ovat myös vahvasti ristiriidassa nykyisten työssäjaksamisongelmien kanssa. Jaksamisongelmat voivat muodostaa turvallisuusriskin, mikäli kriittistä turvallisuustyötä tekevät ihmiset eivät enää palaudu raskaan vuorotyön vaikutuksista ja työntekoa tehostetaan pelkästään kustannussäästöjä jahdaten."

      https://www.akt.fi/uutiset/kuljetusaloilla-on-tarve-tiivistaa-yhteistyota-tyoantajapuolella-on-kova-halu-muuttaa-yksipuolisesti-tyoehtoja-kuljetusalojen/

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vain joku suurempi firma samalla vetytankkausaseman paikkakunnalla kykenee vetykuorma-auton ostoon. Eikä niitä kuljetusyrityksiäkään ole varmasti montaakaan (useilla kuorma-autoilla) joilla myös talous on oikeasti kunnossa (tuottaa joka vuosi kohtuullisesti voittoa), jotta vetykuorma-auto voidaan ostaa (ja seisottaa jos keikkaa kauemmaksi diesel kuorma-autolla missä ei vetytankkausasemaa). Toisinsanoen on todella kivikkoinen tie ensimmäisinä vuosina myös raskaskaluston osalta vetytankkausaseman ylläpito kun vetyä ostavia asiakkaita vähän.

    • Anonyymi

      Iso riski yrittäjälle on myös se jos tilaaja vaatii kuljetussopimukseen kirjattavaksi että tavara pitää toimittaa vetykuorma-autolla vihreyden nimissä eikä vetytankkausasemalta saa vetyä, koska välillä vety loppu tai huollossa. Tämähän on arkipäivää Kaliforniassa että vetyasemilta ei saa aina vetyä, joten mikä takaa sen että suomessa NE HARVAT vetytankkausasemat toimii luotettavasti? Vaihtoehtona kun ei ole ajaa toiselle vetytankkausasemalle kun sellaista ei ole kohtuullisen matkan päässä alkuvuosina vaan kallista vetykuorma-autoa joutuu seisottamaan (useamman päivän) ilman ajoa.

      https://h2-ca.com/region?id=0

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Koko vetyhömppä on homojen jorinoita.
      Koko infra puuttuu jakelusta puhumattakaan.
      Vielä pahemmin kesken kuin kaasutankkausasemaverkko,
      Moni ostaa biokaasuauton kunhan sekä biokaasua että tankkauspisteitä riittävän tiheässä.
      On nimittäin ekologinen ajoneuvo,
      Toimii bioetanolillla ja biokaasullla.
      Periaatteesssa hiilinegatiivinen ajoneuvo.Myös hiukkaspäästöt alle tuhannesosa sähköautosta.
      Jo pitkään seurannut ruotsin miljöbil tarjontaa.
      Uudenkarheita monista merkeistä löytyy.
      Tullattunakin edulllisempia kuin kotimaiset vastaavat
      .Huippuvarustein ja täydelliset huoltokirjat,Ajokilometrit todelliset ei rullattuja eikä väärennettyjä huolto ja korjaushistorioita kuten suomessa usein.

      • Anonyymi

        Joten maakaasulla ja biokaasulla toimiva hyötyajoneuvo parempi kuin vetykäyttöinen.Puoliperävaunu jossa tankkauslaitteisto vain sopivalle kohtaa reittiä.Täysin autonominen järjestelmä.Tankkaus siellä missä luontevinta kulloinkin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joo, toisessa ketjussa aika hiljaista kuorma-autoilijoiden piireissä. Tuskin menee vetykuorma-autoja kaupaksi.

    • Anonyymi

      Eivät koskaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eihän niillä mitään tee.

    • Anonyymi

      Vetykuorma-autoja ei kuljetusyrittäjät edes harkitse, joten surkeaa tulee olemaan niiden myynti lähivuosina kun viimeinkin pari raskaskaluston vetytankkausasemaa saadaan Suomeen. Diesel ykkönen, kaasu kakkonen ja kolmantena sähkö. Vedystä ei puhuttu artikkelissa käytännössä ollenkaan, joten kertoo vain siitä ettei vety kuljetusyrittäjiä kiinnosta.

      https://www.yrittajat.fi/uutiset/vihrea-siirtyma-etenee-hitaasti-kuljetusyrityksissa-yli-90-prosenttia-aikoo-investoida-dieselmoottoreihin/?fbclid=IwAR0vWArgcbZ8DjLpS9DFa_TSu0cD-od4waVrY9839cMxnjcOdfZiE88hktE

    • Anonyymi

      Voi olla että vetykuorma-autoille tulee täyssähkökuorma-auto kilpailijaksi perus kevyemmille kuormille. Homma toimii niin että täyssähkökuorma-auto ajaa vakioreittiä ja toisessa päässä vaihdetaan myös ladattu vaihtoakku samalla kun kuormaa pakataan tai puretaan. Toisinsanoen tarvittaessa täyssähkökuorma-auto pääsee taas nopeasti jatkamaan matkaa suurinpiirtein samassa ajassa kuin vetykuorma-auton tankkaus.

      "Ja vaikka monet uskovat, että vetyautot hallitsevat maanteiden tavaraliikennettä tulevaisuudessa, koska ne pystyvät tankkaamaan kuorma-auton vain muutamassa minuutissa verrattuna mahdollisiin tuntiin akun lataamiseen, IEA:n raportti huomauttaa, että akun vaihtaminen - mikä myös kestää vain kolmesta viiteen minuuttia – on tulossa suosittuja Kiinassa.

      Maassa on jo toiminnassa lähes 2 000 akunvaihtoasemaa, ja yli 12 000 akunvaihtoon mahdollistavaa sähköautoa – kuuden yrityksen valmistamia – myytiin Kiinassa pelkästään vuonna 2022, virasto selittää."

      https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi

      Jälleen lisää artikkeleita että täyssähkö tulee olemaan voittaja myös kuljetusalalla. Varmaankin vain todella raskaissa pitkän matkan kuormissa vakioreitillä vedyllä voisi olla tulevaisuutta.

      "Poliittisten päättäjien innostuksesta huolimatta teollisuus ei kuitenkaan näytä olevan niin taipuvainen siirtymään kohti vetyä. MAN, Euroopan toiseksi suurin kuorma-autojen valmistaja, ennustaa, että vetykäyttöisillä kuorma-autoilla on vain pieni rooli Euroopan päästöttömässä liikenteen tulevaisuudessa. MAN:n toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp arvioi, että 80-90 % logistiikka-autoista tulee olemaan sähkökäyttöisiä, ja hänen ennusteensa perustuu sähköisen liikkuvuuden kypsyyteen ja tehokkuuteen.

      Toinen ongelma on kustannukset. Vihreä vety on tällä hetkellä liian kallista, ja se maksaa neljä tai viisi kertaa enemmän kuin asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Tämä kustannustekijä rajoittaa vedyn käytön erikoiskuljetuksiin, kuten raskaita kuormia kuljettaviin ajoneuvoihin. MAN suunnittelee tuovansa ensimmäisen sähköautonsa markkinoille vuonna 2024, ja se on saanut tukipaketin akkujen valmistuslaitokseen. Tämä korostaa entisestään sitä, että teollisuus suosii sähköautoja vetykäyttöisten ajoneuvojen sijaan."

      "Kuitenkin jopa Saksassa vety- ja polttokennoratkaisuja pidetään lisäpolttoaineena, joka tukee akkukäyttöisten raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen käyttövoimaa pitkillä matkoilla, eikä ensisijaisena polttoaineen lähteenä.

      Vaikka liikennealan haalea vedyn vastaanotto ei tuo polttoaineelle tuhoa, se korostaa vedyn haasteita tullakseen yleiseksi liikenteen polttoaineeksi. Tuotannon monimutkaisuuden, kustannusten ja mahdollisten käyttäjien innostuksen puutteen vuoksi vetykuljetuksen unelma näyttää purkautuvan hitaasti."

      https://innovationorigins-com.translate.goog/en/hydrogen-transport-hits-a-brick-wall-the-harsh-reality-behind-the-fuel-of-the-future/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      10 vuotta yritetty Alankomaassa lisätä vetykuorma-autoja liikenteeseen, mutta ei olla onnistuttu. Zombie projekti vain jatkuu. Vetyhenkilöautojakin vain lähemmäs 600 kappaletta.... 10 vuoden jälkeen.

      "Kymmenen vuotta sitten Alankomaat käynnisti ensimmäisen vetypolttoaineasemansa tavoitteenaan ratkaista infrastruktuurin kysyntäongelma. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, Alankomaat käynnistää uuden tukiohjelman, jolla on samanlainen tavoite. Vetykuljetus muistuttaa tuesta riippuvaa zombia. Innostus vetykäyttöiseen kuljetuksiin vallitsee hallitukset kaikkialla maailmassa. Asiantuntijat kyseenalaistavat kuitenkin tämän tekniikan käytännöllisyyden ja kestävyyden. Kannattajat väittävät, että vedyllä on selkeitä etuja, kuten laajennetut toimintamatkat ja nopeampi tankkaus, mikä sopii erinomaisesti raskaaseen kuljetuksiin. Markkinoille on kuitenkin ilmaantunut akkusähköautot, jotka ohittavat vetyprototyypit tärkeillä taloudellisilla toimenpiteillä."

      https://innovationorigins-com.translate.goog/en/how-hydrogen-transport-can-not-die/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

    • Anonyymi

      Nikolan vetyrekan huijauksesta ihan iltasanomien uutinen kuinka se laitettiin kulkemaan alamäkeen ilman "moottoria" ja myöhemmin kiinni jäädessään väitettiin ettei ihmisiä huijattu vaan vedottiin sanalliseen kikkailuun.

      "Yksi kovimmista paljastuksista koski videota, jossa esiteltiin Nikolan rekka Nikola One ajamassa pitkin syrjäistä valtatietä. Tosiasiassa se oli hinattu mäen päälle ja päästetty rullaamaan, mitään voimantuottoa ajoneuvossa ei ollut. ”Katsokaa, Nikola One liikkeessä”, oli videon otsikko. Nikola puolustautui sanomalla, ettei se missään vaiheessa väittänytkään muuta kuin että auto liikkui.

      Ajoneuvoa oli esitelty medialle jo vuonna 2016, mutta se ei koskaan kulkenut omin voimin. Videoa oli vieläpä nopeutettu, että liike saatiin näyttämään paremmalta. Milton oli myös itse väittänyt, että ajoneuvo oli jo täysin toimintakuntoinen, vaikka oikeasti siinä ei ollut edes moottoria."

      https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/884c2c93-c676-4f5f-bbf1-92ce15671d9a

    • Anonyymi
      UUSI

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      🔞 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://www.de4.fun/girl17710443do

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe