Ala-Saksin hallitus päätti ettei vetyjuna kokeilua enään jatketa vaan ostetaan 102 akkusähköjunaa ja 27 ajojohtimeen kytkettyä mallia. Vetyjunien kanssa oli liikaa ongelmia.
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
Vetyjunilla ei pärjää kilpailussa.
45
669
Vastaukset
- Anonyymi
Vetyjunat jopa 80% kalliimpia sähköjuniin verrattuna.
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Mahtavaa!
- Anonyymi
Tuollaiset akkusähköjunat lienevät ajateltu korvaamaan sekaradoilla liikennöiviä sähkö-diesel vetureita. Suomessakin uusimmat sähköveturit ovat näitä joilla siis ajetaan etusijalla sähköveturina, mutta tiukan paikan tullessa pystyy vetämään junaa rajoitetusti myös dieselgeneraattorista saatavalla sähköllä.
- Anonyymi
Vety-junat ovat taipaleensa aivan alkumetreillä ja on aivan normaalia, että eri hankkeista haetaan kokemusta ja tehdään muutoksia.
Tietty, aivan yksikertaistahan vedyn käyttö junissakaan ei ole ja siksi tulee etisiä optimaaleja sovelluksia, eli onhan sillä haasteitakin edessään.
Raideliikenteessäkään todellisuus ei ole musta-valkoinen one poney-konsepti, vaan tarvitaan toinen toisiaan tukevia eri vaihtoehtoja, käyttöolosuhteiden mukaan.
"Top 5 reasons hydrogen has a place in the future of rail"
- https://www.cummins.com/news/2021/08/31/top-5-reasons-hydrogen-has-place-future-rail
"FNM and Alstom present Italy's first hydrogen-powered train"
- https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/10/fnm-and-alstom-present-italys-first-hydrogen-powered-train
"Stadler hydrogen trainset makes debut in Florida"
- https://www.trains.com/trn/news-reviews/news-wire/stadler-hydrogen-trainset-makes-debut-in-florida/
Tuossa artikkelissa esitellään sitten myös vetyjuniin liittyviä tämän hetken haasteitakin in USA.
"Wabtec: Hydrogen is the locomotive fuel of the future (updated)"
- https://www.trains.com/trn/news-reviews/news-wire/wabtec-hydrogen-is-the-locomotive-fuel-of-the-future/
Mikäli ympäristöä ajatellaan, niin tulisi saada mahdollismman paljon rahtia teiltä raiteille.
Viiden kuuden tonnin saasteakut lisälestinä rekoissa tuottavuutta kannibalisoimassa on kaikkea muuta kuin taloudellinen ja ekologinen hyötysuhteeltaan. Mieluummin vetyä rekkoihin.- Anonyymi
"Viiden kuuden tonnin saasteakut lisälestinä rekoissa tuottavuutta kannibalisoimassa on kaikkea muuta kuin taloudellinen ja ekologinen hyötysuhteeltaan. Mieluummin vetyä rekkoihin."
Niin, 10% menetys painossa (akkusähkö) on huonompi kuin 70% menetys hyötysuhteessa (vety). Vai miten se menikään?
Olet melkoinen 🤡. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Viiden kuuden tonnin saasteakut lisälestinä rekoissa tuottavuutta kannibalisoimassa on kaikkea muuta kuin taloudellinen ja ekologinen hyötysuhteeltaan. Mieluummin vetyä rekkoihin."
Niin, 10% menetys painossa (akkusähkö) on huonompi kuin 70% menetys hyötysuhteessa (vety). Vai miten se menikään?
Olet melkoinen 🤡.Jälleen kerran täysin epärelevantti rinnastusyritys.
Puoliperävaunullisen kantavuus on noin 27,5 tonnia, elin montaakos prosenttia ne 5-6 tonnia painavat saaste-akkut edustavat. Taannoin jossakin artikkelissa vilahti tieto jopa 10 t painavista rekkojen akuista.
Mutta koetetaanko tuossa nyt vakuutella, että _vihreän vedyn_ tuottamisen hyötysuhde pysyy ajasta ikuisuuteen sen nykyisen tuotannon skaalassa.
Toisaalta, olellista on se, että vihreitä ympäristöllisesti kestäviä akkuja ei ole edes olemassa, lieneekö edes innovoivien aivoissa teorian tasolla.
Kunhan se EU:n direktiiviinsä kirjaama vetyverkko ja tuotanto saadaan riitävään kuosiin, niin vetyrekkoja alkaa olla liikenteessä yhä enempi, samalla kun itse teknolgia kehittyy tasaista tahtia yhä paremmaksi.
"Markkinoilla muutaman vuoden päästä: Vetykuorma-autot pärjäävät jo Ruotsin talvessa – dieselin toimintamatka, päästöinä vesihöyryä"
"Koska kuorma-autojen on epätaloudellista kantaa rahdin lisäksi mukanaan tuhansia kiloja akkuja, on vetyteknologiasta kaavailtu raskaan- ja muun muassa laivaliikenteen tulevaisuutta."
"Nopeuttaakseen kehitystä Volvo Group on yhdistänyt voimansa Daimlerin kanssa kehittääkseen ja tuottaakseen polttokennojärjestelmiä, jotka on räätälöity raskaisiin ajoneuvoihin."
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/markkinoilla-muutaman-vuoden-paasta-vetykuorma-autot-parjaavat-jo-ruotsin-talvessa-dieselin-toimintamatka-paastoina-vesihoyrya/4e617921-d43b-41b3-b06d-00d587e3c8bc
"Volvo Trucks esittelee uuden päästöttömän kuorma-auton, jonka toimintamatka on säästeliäällä ajolla tuhat kilometriä."
- https://www.is.fi/autot/art-2000008896516.html
"Hyundain vetykuorma-autoilla ajettu Sveitsissä yli miljoona kilometriä – suosion odotetaan kiihtyvän lähivuosina"
- https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyundain-vetykuorma-autoilla-ajettu-sveitsissa-yli-miljoona-kilometria-suosion-odotetaan-kiihtyvan-lahivuosina/ - Anonyymi
"Viiden kuuden tonnin saasteakut lisälestinä rekoissa tuottavuutta kannibalisoimassa on kaikkea muuta kuin taloudellinen ja ekologinen hyötysuhteeltaan. Mieluummin vetyä rekkoihin."
Väität jälleen kerran että täyssähköautot myös raskaskalustona ovat saastuttavampia ympäristön kannalta vetyautoihin verrattuna, mutta EDELLEENKÄÄN et suostu yhtäkään uskottavaa TUTKIMUSTA minulle siitä toimittamaan vaan viljelet sinnikkäästi sananhelinää monissa eri ketjuissa. Ympäristöjärjestö Greenpeace suosittelee ostamaan täyssähköauton, joten väitteesi ei voi pitää paikkaansa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Viiden kuuden tonnin saasteakut lisälestinä rekoissa tuottavuutta kannibalisoimassa on kaikkea muuta kuin taloudellinen ja ekologinen hyötysuhteeltaan. Mieluummin vetyä rekkoihin."
Väität jälleen kerran että täyssähköautot myös raskaskalustona ovat saastuttavampia ympäristön kannalta vetyautoihin verrattuna, mutta EDELLEENKÄÄN et suostu yhtäkään uskottavaa TUTKIMUSTA minulle siitä toimittamaan vaan viljelet sinnikkäästi sananhelinää monissa eri ketjuissa. Ympäristöjärjestö Greenpeace suosittelee ostamaan täyssähköauton, joten väitteesi ei voi pitää paikkaansa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot-Kaikki edes alkeellisella tasolla akkutuotannosta perillä olevat tietävät millaisesta ympäristöpommista siinä on kyse. Sitten itselleen ja toisille tapavalehtelevat propagandistit ovat oma lukunsa.
Alla olevassakaan, kuten tavallista, ei olla edes huomioitu kaivostoiminnan ympäristöllistä tuhoisuutta ja mega-saastuttavuutta.
Siinä ei myöskään olla huomioitu sitä miten tuolla EU:n one poney-pakkopolitiikalla laitetaan myopisesti geopoliittinen Kiina-riippuvuuden hir.ttoköyi EU:n kaulaan. Siperia ei ole opettanut EU-politiikkaa vieläkään.
"Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren. Tämä piti sisällään raaka-aineiden hankinnan ja jalostuksen, tuotantoprosessin sekä autojen polttoainetalouden seurannen aina 200 000 ajokilometriin saakka."
"Vertailua tehtiin polttomoottorilla varustetun XC40-katumaasturin ja sen täyssähköisen rinnakkaismallin, coupemaisen C40-crossoverin välillä. Tulokset olivat varsin hämmentäviä, sillä Volvon mukaan täyssähköisen C40-mallin tuotannossa syntyi päästöjä 70 prosenttia enemmän kuin polttomoottorimallin kohdalla, Autotrader-julkaisu kertoo."
Koko artikkeli:
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvon-hatkahdyttava-havainto-sahkoautojen-valmistusvaiheen-hiilijalanjalki-ylivoimaisesti-polttomoottoreita-suurempi/f9ea9817-f4cf-41cc-9f8a-a64c3f6a0c3e - Anonyymi
Junissa paino ei ole suurempi ongelma ja kun radat ovat sähköistettyjä niin juna saa virtansa johtimista. Eli sähköistettyjen ratojen kohdalla ei tarvitse höpöttää edes akuista ja vety on niillä radoilla turha. Vedyn käytössä ei ole mitään järkeä kun radat on sähköistetty kuten Suomessa lähes kaikki radat ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki edes alkeellisella tasolla akkutuotannosta perillä olevat tietävät millaisesta ympäristöpommista siinä on kyse. Sitten itselleen ja toisille tapavalehtelevat propagandistit ovat oma lukunsa.
Alla olevassakaan, kuten tavallista, ei olla edes huomioitu kaivostoiminnan ympäristöllistä tuhoisuutta ja mega-saastuttavuutta.
Siinä ei myöskään olla huomioitu sitä miten tuolla EU:n one poney-pakkopolitiikalla laitetaan myopisesti geopoliittinen Kiina-riippuvuuden hir.ttoköyi EU:n kaulaan. Siperia ei ole opettanut EU-politiikkaa vieläkään.
"Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren. Tämä piti sisällään raaka-aineiden hankinnan ja jalostuksen, tuotantoprosessin sekä autojen polttoainetalouden seurannen aina 200 000 ajokilometriin saakka."
"Vertailua tehtiin polttomoottorilla varustetun XC40-katumaasturin ja sen täyssähköisen rinnakkaismallin, coupemaisen C40-crossoverin välillä. Tulokset olivat varsin hämmentäviä, sillä Volvon mukaan täyssähköisen C40-mallin tuotannossa syntyi päästöjä 70 prosenttia enemmän kuin polttomoottorimallin kohdalla, Autotrader-julkaisu kertoo."
Koko artikkeli:
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvon-hatkahdyttava-havainto-sahkoautojen-valmistusvaiheen-hiilijalanjalki-ylivoimaisesti-polttomoottoreita-suurempi/f9ea9817-f4cf-41cc-9f8a-a64c3f6a0c3eVety on suurempi saastepommi senkin valehteleva huijari.
Ja edelleen, sinä manipuloit tuloksia. Koko auton elinaikana sähköauto on silti vähemmän saastuttava ja se lukee selkeästi artikkelissa. Polttomoottoriauto oli tässä selkeästi saastuttavampi kuin sähköauto.
Pelkästä valmistusvaiheesta höpisee vain kaltaisesi typerä valehtelija. Käytön aikainen saastuttaminen lasketaan myös mukaan. Vai oletko niin typerä idiootti, että kuvittelet että autolla ei ajeta metriäkään valmistuksen jälkeen?
Polttomoottoriautot ovat ympäristöä tuhoavaa megasaastetta aivan kuten on vetyautotkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety on suurempi saastepommi senkin valehteleva huijari.
Ja edelleen, sinä manipuloit tuloksia. Koko auton elinaikana sähköauto on silti vähemmän saastuttava ja se lukee selkeästi artikkelissa. Polttomoottoriauto oli tässä selkeästi saastuttavampi kuin sähköauto.
Pelkästä valmistusvaiheesta höpisee vain kaltaisesi typerä valehtelija. Käytön aikainen saastuttaminen lasketaan myös mukaan. Vai oletko niin typerä idiootti, että kuvittelet että autolla ei ajeta metriäkään valmistuksen jälkeen?
Polttomoottoriautot ovat ympäristöä tuhoavaa megasaastetta aivan kuten on vetyautotkin.Edelleenkin, saastuttavuus lasketaan siitä miten paljon auto saastuttaa valmistuksesta romutukseen saakka. Pelkästä valmistuksesta höpöttäminen on valehtelua ja huijaamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety on suurempi saastepommi senkin valehteleva huijari.
Ja edelleen, sinä manipuloit tuloksia. Koko auton elinaikana sähköauto on silti vähemmän saastuttava ja se lukee selkeästi artikkelissa. Polttomoottoriauto oli tässä selkeästi saastuttavampi kuin sähköauto.
Pelkästä valmistusvaiheesta höpisee vain kaltaisesi typerä valehtelija. Käytön aikainen saastuttaminen lasketaan myös mukaan. Vai oletko niin typerä idiootti, että kuvittelet että autolla ei ajeta metriäkään valmistuksen jälkeen?
Polttomoottoriautot ovat ympäristöä tuhoavaa megasaastetta aivan kuten on vetyautotkin.Objektiivisten argumenttien uupuessa siirrytään henkisen heikkouden merkkinä olevaan ad hominemiin, sekä aktiiviseen ohiluentaan.
Se milloin tuo EV, eko-susi jo syntyessään, mahdollisesti saavuttaa takamatkansa riippu siitä mistä energiasta se on elinkaarensa aikana ladattu. Saaste-energian maissa se ei saavuta milloinkaan takamatkaansa ja puhumattakaan jos akut joutuu kesken matkan vaihtamaan.
Sitten, mikäli polttaria käytettäisiin uusiutuvilla bio-polttoaineilla, niin EV-susi ei saisi ilmeisemmin missään oloissa takamakaansa kiinni tai vasta aivan liian myöhään elinkaarensa loppusuoralla.
Jostakin syystä uusiutuvat polttoaineet ovat jääneet pahasti paitsioon ja toisarvoiseen asemaan niin mediassa kuin poliitisessakin kentässä.
Mikäli __uusiutuvia__ tuettaisiin niin, että niiden hinta saataisiin vaikka vain karvan alle peristeisten polttoaineiden, niin niiden käytöllä saataisiin todella __radikaali muutos hyvin lyhyessä ajassa__ ja tämä jopa vanhojen polttarien päästöissä ... tämä olisi vastuullinen eko-teko poliittisilta päättäjiltä ... mutta nyt sitten odotellaan hypöteettisiä EV-suden markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050, järjetöntä politiikkaa.
"Nestemäiset biopolttoaineet"
"Vähimmäisvaatimus on, että biopolttoaineilla saadaan aikaan vähintään 50 %:n suuruinen päästövähenemä verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin."
- https://www.aut.fi/tieliikenne/polttoaineet_ja_kayttovoimat/biopolttoaineet
"Perinteinen diesel voi VTT:n mukaan saastuttaa jopa 120 kertaa enemmän kuin paras biopolttoaine. Mittaus koskee bussien päästöjä, ja siinä on huomioitu ajoneuvon sekä polttoaineen koko elinkaari."
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001741461.html
"Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."
- https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/uusiutuvat-polttoaineet/pienemmat-paastot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Objektiivisten argumenttien uupuessa siirrytään henkisen heikkouden merkkinä olevaan ad hominemiin, sekä aktiiviseen ohiluentaan.
Se milloin tuo EV, eko-susi jo syntyessään, mahdollisesti saavuttaa takamatkansa riippu siitä mistä energiasta se on elinkaarensa aikana ladattu. Saaste-energian maissa se ei saavuta milloinkaan takamatkaansa ja puhumattakaan jos akut joutuu kesken matkan vaihtamaan.
Sitten, mikäli polttaria käytettäisiin uusiutuvilla bio-polttoaineilla, niin EV-susi ei saisi ilmeisemmin missään oloissa takamakaansa kiinni tai vasta aivan liian myöhään elinkaarensa loppusuoralla.
Jostakin syystä uusiutuvat polttoaineet ovat jääneet pahasti paitsioon ja toisarvoiseen asemaan niin mediassa kuin poliitisessakin kentässä.
Mikäli __uusiutuvia__ tuettaisiin niin, että niiden hinta saataisiin vaikka vain karvan alle peristeisten polttoaineiden, niin niiden käytöllä saataisiin todella __radikaali muutos hyvin lyhyessä ajassa__ ja tämä jopa vanhojen polttarien päästöissä ... tämä olisi vastuullinen eko-teko poliittisilta päättäjiltä ... mutta nyt sitten odotellaan hypöteettisiä EV-suden markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050, järjetöntä politiikkaa.
"Nestemäiset biopolttoaineet"
"Vähimmäisvaatimus on, että biopolttoaineilla saadaan aikaan vähintään 50 %:n suuruinen päästövähenemä verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin."
- https://www.aut.fi/tieliikenne/polttoaineet_ja_kayttovoimat/biopolttoaineet
"Perinteinen diesel voi VTT:n mukaan saastuttaa jopa 120 kertaa enemmän kuin paras biopolttoaine. Mittaus koskee bussien päästöjä, ja siinä on huomioitu ajoneuvon sekä polttoaineen koko elinkaari."
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001741461.html
"Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."
- https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/uusiutuvat-polttoaineet/pienemmat-paastotLisäys.
Alla olevaasa ei edes ole laskettu mukaan itse kaivostoiminnan ympäristöllistä tuho ja megasaastuttavuutta.
"Se milloin tuo EV, eko-susi jo syntyessään, mahdollisesti saavuttaa takamatkansa riippu siitä mistä energiasta se on elinkaarensa aikana ladattu. Saaste-energian maissa se ei saavuta milloinkaan takamatkaansa ja puhumattakaan jos akut joutuu kesken matkan vaihtamaan."
EV on suuren luokan eko-susi jo syntyessään.
- Anonyymi
"Vety-junat ovat taipaleensa aivan alkumetreillä ja on aivan normaalia, että eri hankkeista haetaan kokemusta ja tehdään muutoksia."
Ja muutos on ollut se että vetyjunissa ollut liikaa ongelmia ja koetaan sähköiset junat parempana vaihtoehtona kun seuraavan kerran junia ostetaan. Sanoma on se että "antaa niiden muiden vielä kokeilla vetyjunia kun meiltä loppui nyt toistaiseksi usko".
Ja sama usko loppui myös aikoinaan Woikoskelta vetytankkausasemien suhteen vaikka silloinkin oli vetyhypetystä ilmassa.
"Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita."
https://www.pitajanuutiset.fi/paikalliset/4072469
https://www.woikoski.fi/woikoski/uutiset-ja-tapahtumat/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html- Anonyymi
"Ja muutos on ollut se että vetyjunissa ollut liikaa ongelmia ja koetaan sähköiset junat parempana vaihtoehtona kun seuraavan kerran junia ostetaan. Sanoma on se että "antaa niiden muiden vielä kokeilla vetyjunia kun meiltä loppui nyt toistaiseksi usko". "
Tuon myopisen ja propagandistisen extrapolailun ja logiikan mukaan, vastaavasti alla olevat tapahtumat tarkoittavat EV-konseptin lopun olevan aluillaan.
"Taas kaatui iso akkutehdashanke – Sähköautojen heikentynyt kysyntä ei houkuttele investoimaan"
"Tehtaan oli määrä olla yksi Euroopan suurimmista akkukennojen tuotantolaitoksista."
* Koc Holdingin mukaan nyt ei ole oikea aika investoinnnille, ”kun otetaan huomioon sähköautojen käyttöönoton nykyinen vauhti”.
"Kyseessä on jo toinen akkutehdashankkeen peruminen lyhyellä aikavälillä. Marraskuun alussa Volkswagen tiedotti panevansa Tšekkiin suunnitellun neljännen akkutehtaansa jäihin."
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/16f84e3a-b975-4d37-bfdc-7aaab5ebaa80?ref=ampparit:5760
Lisäksi logiikkaasi seuraten:
Nikolan, yritykselle yli 60 mijoonaa kustantavat palaaman syttyvät patterirekat osoittavat konseptin olevan nyt, aina ja ikuisesti kelvoton teknisestikin, sen ympäristöllisen mega-saastuttavuuden lisäksi.
FISKER ilmoitti juuri ettei laskeva tuotansonsa vastaa volyymiltään odotuksia sen lisäksi, että sillä on teknisiä ongelmia. Vuoden alusta sen kurssi on laskenut 43%.
RIVIAN aikoo laittaa liikkeelle 15 miljardin velkekirjat, jotta voi jatkaa EV-tuotantoa.
Karikatyrit ovat helppoja, eikös vain ... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja muutos on ollut se että vetyjunissa ollut liikaa ongelmia ja koetaan sähköiset junat parempana vaihtoehtona kun seuraavan kerran junia ostetaan. Sanoma on se että "antaa niiden muiden vielä kokeilla vetyjunia kun meiltä loppui nyt toistaiseksi usko". "
Tuon myopisen ja propagandistisen extrapolailun ja logiikan mukaan, vastaavasti alla olevat tapahtumat tarkoittavat EV-konseptin lopun olevan aluillaan.
"Taas kaatui iso akkutehdashanke – Sähköautojen heikentynyt kysyntä ei houkuttele investoimaan"
"Tehtaan oli määrä olla yksi Euroopan suurimmista akkukennojen tuotantolaitoksista."
* Koc Holdingin mukaan nyt ei ole oikea aika investoinnnille, ”kun otetaan huomioon sähköautojen käyttöönoton nykyinen vauhti”.
"Kyseessä on jo toinen akkutehdashankkeen peruminen lyhyellä aikavälillä. Marraskuun alussa Volkswagen tiedotti panevansa Tšekkiin suunnitellun neljännen akkutehtaansa jäihin."
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/16f84e3a-b975-4d37-bfdc-7aaab5ebaa80?ref=ampparit:5760
Lisäksi logiikkaasi seuraten:
Nikolan, yritykselle yli 60 mijoonaa kustantavat palaaman syttyvät patterirekat osoittavat konseptin olevan nyt, aina ja ikuisesti kelvoton teknisestikin, sen ympäristöllisen mega-saastuttavuuden lisäksi.
FISKER ilmoitti juuri ettei laskeva tuotansonsa vastaa volyymiltään odotuksia sen lisäksi, että sillä on teknisiä ongelmia. Vuoden alusta sen kurssi on laskenut 43%.
RIVIAN aikoo laittaa liikkeelle 15 miljardin velkekirjat, jotta voi jatkaa EV-tuotantoa.
Karikatyrit ovat helppoja, eikös vain ...Ja myyntiluvut taas osoittavat vetyautokonseptin olevan kuollut ja kuopattu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja muutos on ollut se että vetyjunissa ollut liikaa ongelmia ja koetaan sähköiset junat parempana vaihtoehtona kun seuraavan kerran junia ostetaan. Sanoma on se että "antaa niiden muiden vielä kokeilla vetyjunia kun meiltä loppui nyt toistaiseksi usko". "
Tuon myopisen ja propagandistisen extrapolailun ja logiikan mukaan, vastaavasti alla olevat tapahtumat tarkoittavat EV-konseptin lopun olevan aluillaan.
"Taas kaatui iso akkutehdashanke – Sähköautojen heikentynyt kysyntä ei houkuttele investoimaan"
"Tehtaan oli määrä olla yksi Euroopan suurimmista akkukennojen tuotantolaitoksista."
* Koc Holdingin mukaan nyt ei ole oikea aika investoinnnille, ”kun otetaan huomioon sähköautojen käyttöönoton nykyinen vauhti”.
"Kyseessä on jo toinen akkutehdashankkeen peruminen lyhyellä aikavälillä. Marraskuun alussa Volkswagen tiedotti panevansa Tšekkiin suunnitellun neljännen akkutehtaansa jäihin."
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/16f84e3a-b975-4d37-bfdc-7aaab5ebaa80?ref=ampparit:5760
Lisäksi logiikkaasi seuraten:
Nikolan, yritykselle yli 60 mijoonaa kustantavat palaaman syttyvät patterirekat osoittavat konseptin olevan nyt, aina ja ikuisesti kelvoton teknisestikin, sen ympäristöllisen mega-saastuttavuuden lisäksi.
FISKER ilmoitti juuri ettei laskeva tuotansonsa vastaa volyymiltään odotuksia sen lisäksi, että sillä on teknisiä ongelmia. Vuoden alusta sen kurssi on laskenut 43%.
RIVIAN aikoo laittaa liikkeelle 15 miljardin velkekirjat, jotta voi jatkaa EV-tuotantoa.
Karikatyrit ovat helppoja, eikös vain ...Ja noista luvuista huolimatta sähköautoja myydään nykyään yli 5 miljoonaa vuodessa, kun vetyautojen myynti on käytännössä nolla. Siis myös Japanissa, Saksassa ja Kaliforniassa.
- Anonyymi
"Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, ..."
Pointtina tuossa kerrotaan, ettei ko. projekti ole PK-yrityksen raameihin/ voimavaroihin sopivaa, eli siihen tarvitaan enempi muskeleita.
Propagandistin manipulointiyrityksistä poiketan, Woikoskihan ei millään tavoin kyseenalaita vetytaloutta ja vetyverkkoja itsessään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja myyntiluvut taas osoittavat vetyautokonseptin olevan kuollut ja kuopattu.
Asian pihvinä oli tuo propagandistinen yksittäisillä tilanteilla karikatyrinen revittely ja niiden pohjalta uskonsa julistelu.
Mutta, odotellaan nyt ensin sen EU-direktiiveihin kirjatun vetyverkon valmistumista ja vetytalouden kehittymistä, niin siinä vaiheessa on se seuraava etappi arvioida miten tilanne kehittyy pidemmällä aikajanalla.
Ilman kristallipalloa tyydyn vain takkailemaan poliittisia päätöksiä, sekä hankkeiden allekirjoituksia ja toteutuksien aloituksia. Vetytalouden piirissä tapahtuu paljon enempi kuin vaikkapa viitisen vuotta sitten.
Yhden ainoan EV-aatteen propagandisti ja spammaaja luonnollisestikin takertuu epärelevantteihin elementteihin, loogista tarvetta sekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, ..."
Pointtina tuossa kerrotaan, ettei ko. projekti ole PK-yrityksen raameihin/ voimavaroihin sopivaa, eli siihen tarvitaan enempi muskeleita.
Propagandistin manipulointiyrityksistä poiketan, Woikoskihan ei millään tavoin kyseenalaita vetytaloutta ja vetyverkkoja itsessään."Pointtina tuossa kerrotaan, ettei ko. projekti ole PK-yrityksen raameihin/ voimavaroihin sopivaa, eli siihen tarvitaan enempi muskeleita."
Pointtina on myös se että Woikoskella on vetytankkausaseman ylläpidosta aitoa kokemusta ja tietoa kuinka paljon on kuluja jos ei ole vetyautoja siellä tankkaamassa, jolloin ne kannattaa purkaa pois ja myydä ulkomaille. Ja sanoma on se että sen verran pahasti tuli tappiota vetytankkausasemista etteivät toistaiseksi suostu OMALLA RAHALLA siihen bisnekseen lähtevän. Ovat varmasti kernaasti myymässä jollekkin vetyä suuria määriä antaen toisen yrittäjän kantaa kalliin vetytankkausaseman riskit kun Woikoski tietää kokemuksesta että ei se ole vain helppoa pitää kannattavasti vetytankkausasemaa jos vetyautoja ei juurikaan ole. Ja maailman tilastot tukevat sitä että on iso riski myöhemmin vetytankkausaseman alasajoon. Onhan muutamia isoja toimijoita myös purkanut vetytankkausasemiaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
- Anonyymi
Vetyjunat riskeeraavat tulla olemaan tulevaisuudessa yksi maantieteellisten olosuhteiden mukainen vaihtoehto, jonka sisäänmeno ja sovittaminen on vasta alkutaipaleellaan, aivan kuten vetytalous laajemminkin.
Alstom teki vetyjunallaan varsin laajan demostraation Kanadassa, jonne saapuin 34 kaupallista, hallituksellista ja regulatorista delegaatiota kaikkialta Pohjois-Amerikasta.
USA:ssa vaikuttaa olevan edelleen paljon säännöstenkin harmonisoitia, mutta kiinnostus vetyjuniin on ollut varsin merkittävä.
"Alstom concludes the successful demonstration of the first commercial service hydrogen-powered train in North America"
10 Oct 2023
- https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/10/alstom-concludes-successful-demonstration-first-commercial-service-hydrogen-powered-train-north-america
Alstom valmistaa myös sasteakkuisia patterijunia.
"SNCF Voyageurs and Alstom present the first of five battery-powered trains ordered by the French regions, as transport authorities in charge of organising regional mobility"
18 Oct 2023
- https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/10/sncf-voyageurs-and-alstom-present-first-five-battery-powered-trains-ordered-french-regions-transport-authorities-charge-organising-regional-mobility
Mailma on vähemmän mustavalkoinen kuin muuan yhden ainoan aatteen poikkeuksellisen aktiivinen propagandisti kykenee hahmottamaan.- Anonyymi
Valtaosa sähköjunista saa sähkönsä johtimista eikä akuista, joten ehkä ainainen akuista höpöttäminen on pikkuisen hölmöä. Kaikissa sähköjunissa ei ole isoja akkuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosa sähköjunista saa sähkönsä johtimista eikä akuista, joten ehkä ainainen akuista höpöttäminen on pikkuisen hölmöä. Kaikissa sähköjunissa ei ole isoja akkuja.
Siis nuo akkusähköjunat ja vetyjunat on tarkoitettu radoille, joita ei ole sähköistetty. Suomessa suurin osa radoista on sähköistetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis nuo akkusähköjunat ja vetyjunat on tarkoitettu radoille, joita ei ole sähköistetty. Suomessa suurin osa radoista on sähköistetty.
Niin, ja ilmeisemmin maailmaa ei ole olemassa Suomen ulkopuolella ja globaali teknologia on sidoksissa kotimaan tilanteeseen ...
USA:ssa vain 1% raidoista on sähköistetty, kuten Alstomin tiedote osaa kertoa.
- Anonyymi
Höpöttäjät, avatkaa nyt simänne ja huomatkaa, että vetypolttokennot eivät ole ratkaisu. Tulevaisuus on vihreällä vedyllä tuotettavissa synteettisissä polttoaineissa, jotka käyvät niin rekkaan kuin junaan kuin lentokoneeseenkin. Sivutuottena saadaan lämpöenergiaa, jolla voidaan lämmittää ihmisten lukaalit.
- Anonyymi
"Tulevaisuus on vihreällä vedyllä tuotettavissa synteettisissä polttoaineissa, jotka käyvät niin rekkaan kuin junaan kuin lentokoneeseenkin."
Oletan vedyn tulevan olemaan teollisuuden lisäksi osa liikennettä tulevaisuudessa, ainakin raskaammasa liikenteessä.
Mutta, olisi todellankin toivottavaa, että e-fielit voisivat yleistyä ja näin myös henkilöautoissa, mutta _toistaiseksi_ sen teollistamisen hyötysuhde on valitettavan epäotollinen, eli vaikeaa arvioidan sen yleistymisen astetta ja mahdollisuuksia.
Ilmailuunhan sitä kehitetään ja samalla luonnollisestikin etsitään sen tuotannon tehostamista.
Olen kautta linjan toivonut EV:lle kilpalijoita, monikossa ja mahdollisesti jokin vasta innovaation hautumossa olevan realisoituminen;
- Anonyymi
"Nikolan, yritykselle yli 60 mijoonaa kustantavat palaaman syttyvät patterirekat osoittavat konseptin olevan nyt, aina ja ikuisesti kelvoton teknisestikin, sen ympäristöllisen mega-saastuttavuuden lisäksi."
Hohhoijaaa, tuolla logiikalla olisi Teslan ja muidenkin täyssähköautojen valmistajat pitänyt mennä aikaa sitten konkkaan.
Ja jälleen kerran viljelet vain SANANHELINÄÄ megasaastuttavuudesta, mutta yhtään TUTKIMUSRAPORTTIA et pysty toimittamaan. Samoin myös olet päättänyt sillä samalla sananhelinällä haastaa vanhan tunnetun kansainvälisen ympäristöjärjestön, jolla toimistoja noin 40 maassa ja satoja tutkijoita.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Greenpeace
Eikö olekkin kiusallista sinulle että nimenomaan YMPÄRISTÖJÄRJESTÖ on päättänyt suositella täyssähköautoja ja sen takia päätät väittää vain sananhelinänä että ovat väärässä?- Anonyymi
"Hohhoijaaa, tuolla logiikalla olisi Teslan ja muidenkin täyssähköautojen valmistajat pitänyt mennä aikaa sitten konkkaan."
Näytteletkö älyllisesti poikkeuksellisen rajoittunutta vai oletko sitä todellakin?
Miksi revit valheellisesti lauseita irti niiden tekstiyhteydestä koettaen saada ne sanomaan aivan vastakkaista kuin mistä ne kertovat?
Kyseinen tekstin osuus oli peilaus avuksen otsikoineen revittelevään karikatyyriin.
Tuon lauseen ja sen yhteydessä olevian lauseiden kontekstissa asia oli vielä aivan erikseen mainittu.
Ohessa tähtien jälkeen koko lainaus ja sen konteksti vs. avauksen karikayyri.
******
Tuon myopisen ja propagandistisen extrapolailun ja logiikan mukaan, vastaavasti alla olevat tapahtumat tarkoittavat EV-konseptin lopun olevan aluillaan.
"Taas kaatui iso akkutehdashanke – Sähköautojen heikentynyt kysyntä ei houkuttele investoimaan"
"Tehtaan oli määrä olla yksi Euroopan suurimmista akkukennojen tuotantolaitoksista."
* Koc Holdingin mukaan nyt ei ole oikea aika investoinnnille, ”kun otetaan huomioon sähköautojen käyttöönoton nykyinen vauhti”.
"Kyseessä on jo toinen akkutehdashankkeen peruminen lyhyellä aikavälillä. Marraskuun alussa Volkswagen tiedotti panevansa Tšekkiin suunnitellun neljännen akkutehtaansa jäihin."
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/16f84e3a-b975-4d37-bfdc-7aaab5ebaa80?ref=ampparit:5760
Lisäksi logiikkaasi seuraten:
Nikolan, yritykselle yli 60 mijoonaa kustantavat palaaman syttyvät patterirekat osoittavat konseptin olevan nyt, aina ja ikuisesti kelvoton teknisestikin, sen ympäristöllisen mega-saastuttavuuden lisäksi.
FISKER ilmoitti juuri ettei laskeva tuotansonsa vastaa volyymiltään odotuksia sen lisäksi, että sillä on teknisiä ongelmia. Vuoden alusta sen kurssi on laskenut 43%.
RIVIAN aikoo laittaa liikkeelle 15 miljardin velkekirjat, jotta voi jatkaa EV-tuotantoa.
Karikatyrit ovat helppoja, eikös vain ...
- Anonyymi
"Karikatyrit ovat helppoja, eikös vain ..."
Kyllä, varsinkin kun sitten pokkana myös jätetään mainitsematta mitkä ovat käytännössä Toyotan tappiot noin 10v ajalta kun heidän Toyota Mirai myynyt odotuksiin nähden todella surkeasti. Kuinka monta sataa miljoonaa heiltä on mennyt tuotekehittelyyn ja tuotantolinjoihin.... autoon jota ihmiset eivät halua ostaa.- Anonyymi
"Kyllä, varsinkin kun sitten pokkana myös jätetään mainitsematta mitkä ovat käytännössä Toyotan tappiot noin 10v ajalta kun heidän Toyota Mirai myynyt odotuksiin nähden todella surkeasti."
Uuteen teknologiaan joutuu investoimaan suuresti ja etupainotteisestu, loogista.
Toisella saitilla otsikkoineen propagandistisesta valehtelustasi poiketen, Toyota ei suinkaan ole lopettamassa vetyhankkeitaan edes henkilöautoissa.
Helppoa revitellä epärelevantisti ja älyllisen epärehellisesti asioilla jotka eivät ole vielä edes valmiita, eli se EU:n vetyverkko ja vedyn laajempi tuotanto.
Kunhan tuo on aikanaan kuosissaan, niin siinä vaiheessa on seuraava etappi arvioida vetyautojen kiinnostavuutta tai ei-kiinnostavuutta.
###
Tuosa viestissä oli vetyjunista faktainfoa linkkeineen, joka senkin koit tarpeelliseksi skipata ja keskittyä vain sen lopussa olleeseen anekdottiin.
Anonyymi 2023-11-11 15:49:53
###
- Anonyymi
"Sitten, mikäli polttaria käytettäisiin uusiutuvilla bio-polttoaineilla, niin EV-susi ei saisi ilmeisemmin missään oloissa takamakaansa kiinni tai vasta aivan liian myöhään elinkaarensa loppusuoralla."
Ongelmana on vain että MILJOONILLE autoille ei riitä raaka-aineita biopolttoaineiden valmistamiseen ja sähköbensan valmistamiseen VIHREÄÄ sähköä. Kummankin valmistuskustannukset tulevat olemaan vielä pitkään turhan kalliita tavalliselle kuluttajalle eikä niitä saada kaupaksi vapaaehtoisesti.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen- - Anonyymi
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner arvelee että uusiutuvat polttoaineet maksavat vähintään 3 kertaa enemmän, joten aika ongelmallista myös sillä puolella. Ei siis tule voittamaan vielä pitkään aikaa tavallisia kuluttajia puolelleen myöskään autoilussa.
"Pitkällä aikavälillä hintoihin vaikuttaa myös se, että vastuullisuustavoitteet hiilijalanjäljen pienentämisestä tuovat lentoliikenteelle merkittävästi lisäkustannuksia. Esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen hinta on toimitusjohtajan mukaan vähintään kolminkertainen verrattuna fossiiliseen kerosiiniin."
https://www.kouvolansanomat.fi/uutissuomalainen/6301393- Anonyymi
"Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner arvelee että uusiutuvat polttoaineet maksavat vähintään 3 kertaa enemmän ..."
Vuonna 2020 Nesteen My Diesel maksoi 21 centtiä perinteistä enempi, jota ei liene tankata Finnairin lentokoneisiin.
Linkitin asian ylempänä, johon olit kommentoivinasi, eli laitetaan uudestaan rautalangasta.
"Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."
- https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/uusiutuvat-polttoaineet/pienemmat-paastot
Tuota vastaavien polttoaineiden tuella ja käyttöönotolla saataisin välittömästi jopa vanhojenkin polttareiden päästöjä laskettua radikaalisti, joka olisi todellinen eko-teko poliittisilta päätjiltä.
Samalla niiden pseudo-ekologisten EV:n takamatka vain kasvaisi merkittävästi lisää.
Nyt sitten odotellaan peukaloita pyöritellen jotain hypöteettisiä EV eko-suden markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050, vaikka olisi kiire toimia aikaa haaskaamatta.
EV-kehitys on vain yhä lisää hidastumassa ennkoituakin enempi ja lausutut EU:n EV-tavoitteet ovat karkaamassa horisonttiin ja näyttäytyvät odotettuakin utopistisempinä.
"Sähköautokauppa vaipuu ”kuoleman laaksoon” vuosina 2024–2027, ennusteet sanovat"
- https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautokauppa-vaipuu-kuoleman-laaksoon-vuosina-2024-2027-ennusteet-sanovat/
- Anonyymi
"Mailma on vähemmän mustavalkoinen kuin muuan yhden ainoan aatteen poikkeuksellisen aktiivinen propagandisti kykenee hahmottamaan."
Jep, vaikka sinulle postataan linkkejä junayrittäjistä jotka eivät enään suostu vetyjunia ostamaan niin päätät ohittaa heidän oikean elämän kokemukset. Et suostu uskomaan heidän kalliita laskelmiaan ja raportoituja vaikeuksia mitä vetyjunien ylläpito aiheuttaa. Ja haukut muita mustavalkoiseksi kun jotkut ei innostu vetyjunista. :D - Anonyymi
""Kyllä, varsinkin kun sitten pokkana myös jätetään mainitsematta mitkä ovat käytännössä Toyotan tappiot noin 10v ajalta kun heidän Toyota Mirai myynyt odotuksiin nähden todella surkeasti."
Uuteen teknologiaan joutuu investoimaan suuresti ja etupainotteisestu, loogista.
Toisella saitilla otsikkoineen propagandistisesta valehtelustasi poiketen, Toyota ei suinkaan ole lopettamassa vetyhankkeitaan edes henkilöautoissa.
Helppoa revitellä epärelevantisti ja älyllisen epärehellisesti asioilla jotka eivät ole vielä edes valmiita, eli se EU:n vetyverkko ja vedyn laajempi tuotanto."
No miksi sitten Saksassa, Japanissa, Etelä-Koreassa ja Kaliforniassa ei ole viimeiseen 10 vuoteen vetyautot lyöneet itseään läpi vaikka on kohtuu hyvä vetytankkausverkosto ajaen ympäriinsä? Kaliforniassa se on tosin pahoin ruuhkaunut vetytankkausasemat ja vedyn hinta karannut käsistä, mutta entäs muut maat joissa ei facebookin perusteella pitäisi olla merkittäviä jonoja vetytankkausasemille ja yksittäisiä hintoja nähden vedyn ollessa vielä kohtuu hintaista? Mitä nyt vuodesta 2024 lähtien Toyota on tehnyt toisin (Toyota Crown vetyauto?) että niitä vetyautoja saadaan oikeassa elämässä myös kaupaksi? Mitä on teknisesti nyt aivan toisin että ihmiset innostuvat vetyautoja lähivuosina ostamaan?
Ja 10 vuotta on kyllä jo niin pitkä aika että jos vetyauto olisi tuotteena hyvä, niin kyllä sen myyntitilastot olisivat selvästi lähteneet nousuun eikä jämähtäneet sinne 0,0% nurkille vuosittain.
Sen sijaan Tesla on onnistunut vallan mainiosti lyömään oman tuotteensa läpi vastaavassa ajassa, mutta Toyota ei. Jos kerran vetyauto on sinusta niin hyvä tuote, niin miksei Tesla jäänyt sinne 0,0% kerhoon?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17224516/miten-ihmiset-saadaan-innostumaan-vetyautoista-suomessa - Anonyymi
"Linkitin asian ylempänä, johon olit kommentoivinasi, eli laitetaan uudestaan rautalangasta.
"Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."
Ongelmana on myös se että diesel henkilöautojen määrät ovat selvästi laskussa. Ja sama kuin sähköbensiinin valmistuksessa "vihreästi".... ei ole tarpeeksi biojätettä olemassa MILJOONILLE diesel autoille vuositasolla MyDiesel valmistamiseen. Samaa ratkaisua tarjotaan myös kaasuautoille että valmistetaan biokaasua, mutta raaka-ainetta ei vain ole tarpeeksi biokaasun valmistamiseen vaikka nykyisellä kysynnällä se vielä riittää.
https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/raaka-aineet/uusiutuvat-raaka-aineet
Tältä vuodelta ainakin Suomessa dieselautojen rekisteröinti taitaa jäädä 7% nurkille kun vuonna 2022 se oli 8,62%. Ja vastaavasti kuinka moni kuljetusyrittäjä on valmis maksamaan noin 10% enemmän polttoaineesta kun kun kuljetusalan kilpailu on muutenkin todella kovaa ja vuosittain lähes 200 kuljetusyrittäjää menee konkurssiin?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/171f4cfa-af49-4a23-8e9a-b0a774da075c
https://www.yrittajat.fi/uutiset/konkurssiuhka-kohdistuu-yli-1500-kuljetusyritykseen-nurmijarvelaisyrityksessa-pidetaan-ensiksi-lomia-pois-sitten-katse-tukihakemukseen/
Toisinsanoen MyDiesel ei tule pelastamaan päästöjä kun sitä ei pystytä tuottamaan tarpeeksi, ei ole tarpeeksi diesel autoja sitä varten ja myöskään sen hinta ei ole täysin kilpailukykyinen jotta (lähes kaikki) kuljetusyrittäjät suostuisivat sitä ostamaan. - Anonyymi
Hohhoijaa, missäs ne "megasaaste" tutkimusraportit oikein viipyy?
- Anonyymi
Toyota myöntää ettei Mirain myynti ole oikein onnistunut, mutta keskittyy lähinnä vetyhyötyajoneuvoihin tulevaisuudessa. Mitään takeita ole että nekään lyö läpi jos ei myöskään vetytankkausverkosto aidosti kasva merkittävästi. Voi olla vielä paljon työsarkaa saada ihmiset vakuuttumaan vetyautojen eduista kun hankintahinta on suolainen suhteessa muihin käyttövoimiin.
https://www-carscoops-com.translate.goog/2023/10/toyota-admits-mirai-has-not-been-successful-will-focus-on-hydrogen-commercial-vehicles/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
"Kaikki edes alkeellisella tasolla akkutuotannosta perillä olevat tietävät millaisesta ympäristöpommista siinä on kyse. Sitten itselleen ja toisille tapavalehtelevat propagandistit ovat oma lukunsa.
Alla olevassakaan, kuten tavallista, ei olla edes huomioitu kaivostoiminnan ympäristöllistä tuhoisuutta ja mega-saastuttavuutta."
No MIKSI sitten Greenpeace ajattelee päinvastoin ja SUOSITTELEE ostamaan sähköauton? Tähän kysymykseen et EDELLEENKÄÄN suostu vastaamaan vaan aina vain vastaat sananhelinänä eikä väitteesi nojaa mihinkään USKOTTAVAAN raporttiin.... koska sellaista ei ole. Olet kuin Trump joka on vain päättänyt väittää että vaalitulos on varastettu häneltä, mutta uskottavia todisteita ei siihen useista pyynnöistä huolimatta kyennyt toimittamaan eikä korkein oikeuskaan häntä uskonut. - Anonyymi
Yksikään vetyajoneuvo tavallisten ihmisten parissa ei ole tähän mennessä todistettavasti kannattanut... ei vetyjunat, ei vetykuorma-autot, ei vetyrekat, ei vetylentokoneet, ei vetylaivat, ei vetybussit.... vain Nasan vetyraketti. Vain vetyhypettäjät haluavat niin uskotella, mutta oikean elämän tilastot kertovat toista.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi - Anonyymi
Alstomille vetyjunatilaus Italiasta. Vetyjunat kiinnostavat maailmalla, joskin ne ovat vasta alkutaipaleellaan.
"Alstom to supply first hydrogen trains to the Italian region of Puglia and second order of trains in the framework agreement with Lombardy"
22 Dec 2023
- https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/12/alstom-supply-first-hydrogen-trains-italian-region-puglia-and-second-order-trains-framework-agreement-lombardy
"Alstom to present Italy’s first hydrogen-powered train and the latest innovations for smart mobility at EXPO Ferroviaria 2023"
"Alstom and Ferrovie Nord Milano (FNM) will unveil the hydrogen-powered Coradia Stream, Italy's first hydrogen train"
28 Sep 2023
- https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/9/alstom-present-italys-first-hydrogen-powered-train-and-latest-innovations-smart-mobility-expo-ferroviaria-2023 - Anonyymi
"Alstomille vetyjunatilaus Italiasta. Vetyjunat kiinnostavat maailmalla, joskin ne ovat vasta alkutaipaleellaan."
Onhan näissä vetyjunissa se hyvä puoli että jotkut uskaltavat tehdä massiiviset hankinnat, kokeilevat tekniikkaa käytännössä (pitkän aikavälin kestävyys) ja raportoivat valmistajille myöhemmin ongelmista niiden korjaamiseksi tuleviin vetyjuniin, niin on toivoa että joskus (kaukana) tulevaisuudessa tulee lopulta se toimiva vetyjuna, joka on aidosti kilpailukykyinen... kunhan ne käytännön elämän ongelmat on ensin oikeasti korjattu (ratkaistu) eikä etukäteen hypetetty netissä. Kun yksi toisensa jälkeen junayhtiöistä päättää edes osittain hankkia vetyjunia eikä palaa enään sähköjuniin, niin se on vasta se todellinen todiste että vetyjunat toimivat ja niistä on aidosti hyötyä liiketaloudellisesti. Joten myyntitilastoja odotellessa...
Huono tuote ei hypettämällä muutu hyväksi jos niitä ei saada oikeasti merkittävästi kaupaksi oikeassa elämässä. Maailmalla on satoja junayhtiöitä, joten vain muutaman junayhtiön vetyjunia ostaessa ei ole vielä todiste vetyjunien toimivuudesta jos tilastollisesti todellisuudessa harva junayhtiö niitä ostaa. - Anonyymi
Toinen ketju samasta aiheesta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18055181/saksa-hylkasi-vetyjunat-koekayton-jalkeen--liian-kalliita-kayttaa- - Anonyymi
Nyt tulee konkreettinen todiste että taitaa vety olla kuitenkin liian kallista junissa (kokonaiskulut juna+vetyinfra) ja haikaillaan kuitenkin sähkön perään. Jälkikäteen sitten asennetaan akkupaketti vetyjunaan, joita välillä pikaladataan, jolloin vetyä kuluu vähemmän. Epäsuorasti siis tunnustetaan että taisi kuitenkin vetyjunan hankkiminen olla väärä päätös.
"Akun etuna on erityisesti sen verrattain nopea lataus- ja purkautumisnopeus: se voidaan ladata täyteen alle kymmenessä minuutissa. Näin ollen teknologia soveltuu kohteisiin, joissa tarvitaan nopeaa latausta.
Akku toimii joustavasti, eikä se vahingoitu tyhjentyessään. Oikosulun tai mekaanisen ongelman sattuessa akku ei aiheuta välittömiä vaaratilanteita. Nämä ominaisuudet lisäävät akun paloturvallisuutta.
Mireo Plus H -junien päävoimanlähteenä on vety. Akkujen ensisijaiset käyttökohteet ovat kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Junissa akkuja on yhteensä kaksi.
Lto-akkuja käytetään esimerkiksi varastoissa ja sairaaloissa, joissa vihivaunut (engl. automated guided vehicleeli) eli ennalta määritettyjä reittejä liikkuvat trukit ja muut ajoneuvot on ladattava nopeasti.
Yhdessä teknologiat mahdollistavat aikaisempaa pidemmän toimintamatkan ilman, että ratojen yhteyteen tarvitse rakentaa erillisiä sähkölinjoja.
Saftin toimitusjohtaja Cedric Duclos kertoo akkuteknologian eduista verrattuna tyypillisiin litiumioniakkuihin.
Ducolosin mukaan esimerkiksi turvallisuusominaisuudet ja teknologian luotettavuus ovat lto-akuissa verrokkejaan parempia. Lisäksi niiden päästöt ovat pienemmät.
Akun käyttöikä on noin 10–15 vuotta. "
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uusiin-vetyjuniin-asennetaan-akut-jotka-latautuvat-tayteen-alle-10-minuutissa-nain-teknologiat-mahdollistavat-aikaisempaa-pidemman-toimintamatkan/ff6d1455-d4a2-402a-9f30-88bee07f4280 - Anonyymi
Sähkö on yksinkertaista ja varmatoimista tekniikkaa liikuttamaan junia ja edullisinta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086