Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Työpaikkalääkärin käytös

Anonyymi

Onko lääkärillä oikeus painostaa potilasta tiettyyn lääkitykseen tai hoitoon?
Joko suoraan tai sitten tällaisella väsyttämistaktiikalla.
Itselläni on tällainen tilanne, että työpaikkalääkärini on jo parisen vuotta painostanut minua joissain asioissa.
ENsimmäinen on tällainen, kun mun kolesteroliarvot ovat tällä hetkellä sellaiset, että kokonaiskolesterolini on 5,1 ja huono kolesteroli seilaa 3,5 ja 4 välillä. Eli ovat hieman pielessä, hyvä kolesteroli on normaaliviitearvossa.
Pari vuotta sitten hän eräällä käynnillä kysyi, että olenko ikinä ajatellut itselleni lääkitystä, joko kolesteroliin, verenpaineisiin tai ainakin sitten tupakkavieroitukseen.
Verenpaineenkin hän mittaa yleensä samantien, kun pääsen istumaan tuoliin, vaikka siinä täytyisi olla ainakin 10min rauhallisesti ja vähintään puoli tuntia polttamatta ym. Eli ei ihmekään, että niissäkin on hieman heittoa. Välillä yläpaine saattaa olla 150 tai alapaine 85-90, eli hieman yli viitearvojen.
No, tosiaan, hänen sävykin oli jo ihan se, että lähden hänen luotaan ainoastaan jonkun lääkityksen kanssa, vaikka sanoin että en tod tarvitse enkä tahdo näillä arvoilla lääkettä kolesteroliin enkä verenpaineeseen ja tupakoinnin lopettamiseenkaan ei ole ainakaan tällä hetkellä mitään motivaatiota, vaikka se onkin pahasta.
No hän sai sitten väkisin määrättyä mulle kolesterolilääkkeen, mitä oli puhe syödä yksi kuukausi ihan sillä, että tehoaako se tuohon kolesteroliarvooni. En kyllä ollut halukas edes kokeilemaan ja sitten muutaman päivän lääkityksen jälkeen lisäksi toinen polveni kipeytyi niin, etten meinannut pystyä kävelemäänkään ja kipu lakkasi aika pian lopetettuani noiden lääkkeiden syönnin. Ja tämä(kin) kolesterolilääke voi käyttöohjeidenkin mukaan tehdä kovia nivelkipuja, vaikka työlääkärimme ja apteekkarikin väitti sen olevan mahdotonta.
Paras oli se, että reilu 1,5 viikkoa tämän kokeilun jälkeen sairastuin kausi-influenssaan, niin työlääkäri väitti tämän influenssasta nousseen kuumeen tehneen tuon polvikivun. Vaikka sanoohan se järkikin, että ensinnäkin kuume ei tee noin kauan ennen puhkeamistaan kipua ja toisekseen kuume ei tee täsmäkipua, eli juuri tuota että yksi kohta kropasta on kipeä ja muu kroppa voi hyvin.
No nyt sain olla ihmeenkin pitkään rauhassa tuon tiimoilta, mutta nyt hän otti asian uudestaan puheeksi ja väitti tuon kipuilun olleen sattumaa, antoi kyllä asian olla, kun sanoin ettei varmasti ollut ja itse en siihen usko. Mutta totesi että tähän palataan myöhemmin syksyllä viimeistään. Eli meinaa ilmeisesti jatkaa tuota painostamistaan taas silloin.

39

1265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkoa aloitukseeni:
      Toinen asia, minkä hän on ottanut elämäntehtäväkseen, on tämä ylipainoni ja ymmärrän kyllä sen ihan hyvin vielä.
      Mutta se on saanut aikamoiset mittasuhteet. Ylipainoa nyt on kuitenkin "vain" 20kg ja mä olen joutunut nyt juoksemaan siellä vähän väliä, milloin lääkärillä, milloin ruokaterapeutilla ja milloin fyssarilla. Eikä siinä mitään, mutta en ole onnistunut laihtumaan juuri mitään, päinvastoin, tässä korona-aikana mulle on tullut hieman lisää, koska liikuntamahdollisuudet tietty ovat hieman rajoittuneet. Eli kuntosali ja uiminen, joilla nyt olen saanut aika hyvin pidettyä painoani kurissa. Kesällä nyt tietty on eri, järvessä voi uida ja kesähän on taas pyöräilyyn hyvää aikaa, mutta talvi on sitten eri.
      Mutta nyt hän on sitten alkanut painostamaan tai ainakin tuputtamaan vahvasti jotain diabeteslääkitystä sen laihduttavien ominaisuuksien takia ja lihavuusleikkaus on toinen. Joihin en kumpaankaan todellakaan suostu.
      Tietty olen niin ykisoikoinen, että niin kauan kun en sairasta diabetesta, niin en myös käytä siihen tarkoitettjua lääkkeitäkään edes tilapäisesti ja tuo lihavuusleikkaus taasen. Ensinnäkin edellytys yleensä ainakin on vähintään 40 painoindeksi tai 35 riittää, jos potilaalla on esim verisuonisairaus. Mihin tuo kolesterolilääkkeen tuputtaminen tuntuu liittyvän, koska periaatteessa ainakin lekuri voisi sitten vedota siihen, että minulla on verisuonistoon liittyvä lääkitys. Ja toisekseen painoindeksini ei ole edes tuota 35, vaan reilu 30. Mun pitäisi olla aika reilustikin lihavempi päästäkseni tuohon 35-40 painoindeksiin.
      Ja eräs 1-tyypin diabetesta vuosikymmeniä sairastanut läheiseni, jolla on tuo indeksi hyvinkin 40 tietämillä tai ylikin ehkä, ihmetteli kanssa tätä leikkausintoa. Kun hänelle lääkäri oli sanonut suoraan, että hänelle ei tulla suosittelemaan tätä lihavuusleikkausta, koska siinä on kuitenkin aika isot riskit. Niin miksi sitten tällaista perustervettä, selvästi laihempaa pullukkaa ollan sitten jo puoliväkisin viemässä puukon alle.
      Mutta tosiaan, tässä on jo mennyt pari vuotta vääntäessä näistä asioista, eikä mikään mene perille, mitä sanoo ja pyytää. Kun potilaallahan se lopullinen päätösvalta on. Välillä sanoo aika alentuvasti jotain, kuten "On se nyt ihme kun mies ei viitsi huolehtia itsestään" tm.
      Ja toisekseen mulla nyt on ollut viime vuosina aika paljon stressiäkin, esim työilmapiiri on tosi huono meillä ja tähän tämä työlääkäri ei ole puuttunut mitenkään, vaikka hänelle on tullut ilmoituksia siitä mm. minunkin kauttani. Ja unirytmini on myöskin aika huono ja tulee varmasti olemaan niin kauan, kun olen nykyisessä työpaikassani. Ihan jo työaikojenkin vuoksi. Joudun kuitenkin heräämään aamuyöstä töihin ja mun täytyisi jo mennä klo 20 nukkumaan, jos meinaisin saada nuo vaadittavat 7-8 tunnin unet ja se ei nyt taas onnistu. Eli suurimman osan viikosta menen 4-6 tunnin unilla, mikä on liian vähän minulle.
      Ja pielessä oleva unirytmi stressi on sellainen combo, mikä blokkaa aika täydellisesti tehokkaan laihtumisen, näin fyssari ja ruokaterapeuttikin sanoivat ja moni muukin terveyden alan ammattilainen. Ja lisäksi mulla on nyt ollut muutenkin tosi isoa stressiä läheisteni(kin) takia keväästä lähtien, joskin tilanne on hieman helpottanut.
      Eli tässä nyt oikeastaan kaikki kusee, eli en ole saanut asioita siihen malliin, että laihtuminen onnistuisi, ainakaan niin hyvin kuin sen täytyisi onnistua.
      Niin tämä työpaikkalääkärimme vaan painostaa tällaisiin hoitoihin ja lääkityksiin ja puheet ja puolustelut vaan vaihtuvat lennosta, jos/kun huomaa, että saan torpattua hänen väitteensä tai hän ei muuten saa jotain haluamaansa jollain verukkeella läpi.
      Ja syyttää/syyllistää vain mua, että olen tosiaan jotenkin välinpitämätön ja laiska. No en kyllä enää haluakaan köydä tuolla lääkärillä, mutta painostaa nyt vaan tai sitten työlääkäriltä laitetaan automaattisesti aika mulle, jose en sitä varaa itse silloin, kun hän käskee.
      Niin ja sitten tuo tupakinpoltto, nyt olisin halunnut tämän Champix-lääkityksen, kun keväällä tuli jotenkin mitta täyteen käryttelyä ja hän oli luvannut kirjoittaa mulle reseptin siihen heti sillä sekunnilla, kun ilmoitan hänelle olevani valmis lopettamaan tupakoinnin. Niin eipä suostunut sitä kirjoittamaan, totesi vain kylmästi että sen ehtii sitten joskus toistekin. Ihan niin kuin olisi, että kun en huoli näitä hänen pakkotyrkyttämiä hoitoja ja lääkityksiä, niin en saa sitten tuotakaan.
      Ihme logiikkaa, ihan niin kuin hän nyt väkisin haluaa päättää ja jos hänen päätös ei kelpaa niin ei sovi mikään muukaan. Edes ne, mitä hän on luvannut hoitaa heti, kun itse niin pyydän.

      • Anonyymi

        Ja lisää jatkoa:
        Yksi vielä tuohon liittyen, mulla on tuki- ja liikuntaelinsairauksia, jonka vuoksi olen välillä todella kipeä. Niin sekin muuttui tuossa parisen vuotta sitten, eli ei nykyään millään antaisi sairaslomaa päivääkään niiden vuoksi, koska mulla on paria niveltä korjausleikattu, millä niille on saatu käyttöaikaa jonkin verran lisää. Niin hän meinaa nyt vain, että ne on niin hyvät, ettei niiden takai voi olla kipeä. Hän ja eräs fyssari väittivätkin yhdessä vaiheessa niitä kipujani psykosomatiaksi, eli leimasivat luulosairaaksi.
        Toki työpaikkalääkäri on aina kallellaan palveluja ostanutta työnantajaa kohtaan, joten siinä mielessä tajuan tuonkin ehkä. Mutta siitä tuki- ja liikuntaelinsairaudesta on kuitenkin mustaa valkoisella ja hänenkin luulisi jo potilashistoriani perusteella uskovan, että olen oikeasti sairas noiden asioiden tiimoilta, eikä mun tarvitse kuvitella itselleni mitään kipuja tai liioitella olemassa olevia, kuten psykosomaattinen eli luulosairas ihminen tekee. Ja kun en nyt kuitenkaan jatkuvaan ramppaa lääkärissä senkään vuoksi, vaan menen ainoastaan silloin, kun säryt ovat oikein kovat. Viimeksi juuri tuossa viime talvena katsoi minua vielä aika erikoisesti ja kysyi että tarvitsetko sä nyt ihan oikeasti sitä sairaslomaa?
        Eli sitten taas, ku non jotain akuuttia hoidontarvetta, niin vähätellään, ettei tuo nyt ole "oikeata" avuntarvetta.
        Eli tilanne on tosiaan tämä, oikeasta syystä kun käy lekurilla, niin se on hänen mielestään turhaa lääkärissä ravaamista, mikä saisi luvan loppua, kuten hän aikalailla suoraan sanoi, mutta silti sitten mun täytyy juosta lekurissa vähän väliä sen takia, että hän haluaa mulle kolesterolilääkityksen noin mitättömillä kolesteroliarvoilla ja sitten pitäisi tosiaan vielä alkaa laihduttamaan diabeteslääkkeiden avulla ja mennä lihavuusleikkaukseen, mitä en nyt oikeasti vielä ainakaan tarvitse ja mihin vaadittavia kriteereitäkään en täytä.
        Ja olen tehnyt koko tilanteeni selväksi ja kantani siihen, etten suostu mihinkään noista hänen vaatimistaan painonhallintahoitoon, niin silti hän vieläkin parin vuoden vääntämisen jälkeen yrittää väksiin saada toteutumaan.
        Ymmärrän kyllä muuten ihan täysin tämän ylipainon aiheuttamat riskit, mutta tilanteeseen nähden hoitokeinot ainakin ovat liian radikaalit ja joista ei välttämättä ole hyötyä.
        Ja tosiaan laskeskelin, että mun pitäisi painaa hyvinkin sellaiset 150kg, ennen kuin tuon leikkauksen edellyttämä painoindeksikään edes toteutuisi ja mulla on siihen lukemaan kuitenkin vielä pirusti matkaa. Se leikkauskin maksaisi vielä kaikkinensa 10000-11000€ Terveystalolla, jos se heillä tehtäisiin, et tietty tulostahan silläkin saisi heidän liikevaihtoonsa.
        Mutta tosiaan, onko lääkärillä muka oikeus käyttäytyä näin?
        Yrittää pakottaa vänkäämällä ja väsyttämällä asiakasta sellaisiin hoitoihin ja toimenpiteisiin, mihin hän ei ole halukas ja joita hän nyt ei kuitenkaan tarvitse?
        Kun eihän ihminen vielä 5,1 kolesteroliarvolla tarvitse lääkitystä ja 20kg ylipaino ei todellakaan ole tarpeeksi vaikea ylipaino leikkauksen syyksi. Siitäkään huolimatta, ettei asiakas ole nyt kahdessa vuodessa laihtunut elämäntilanteestaan johtuen.


      • Anonyymi

        Voin lämpimästi suositella diabeteslääkkeitä, vaikkei sinulla olisikaan diabetesa, sillä ne vähentävät monia sairauksia ja sitä kautta pidentävät elinikää. Vaikkapa metformiini ja semaglutidi. Varsinkin jälkimmäinen vähentää myös ruokahalua.


    • Anonyymi

      Sinulla on hyvä lääkäri, joka välittää sinusta.

      • Anonyymi

        No niin näkyy olevan hyvä ja välittävä..
        Ei anna tupakkavieroituslääkkeitä nyt, kun motivaatiota olisi lopettaa vaikka lupasi ne heti kun motivaatiota vähänkin löytyy ja leimaa luulosairaaksi, kun käy oikeiden kipujen takia vastaanotolla.
        Ja mitä muita sairauksia diabeteslääke vähentää ja vielä niin hyvin, että niitä kannattaa muidenkin käyttää diabeetikoiden lisäksi?
        Ja ei nekään kaikille sovi laihdutuslääkkeeksi.
        Ja kyse oli alunperinkin hänen painostamisestaan.
        Eikä noilla kolesteroliarvoilla ole vielä mitään edellytyksiä ruveta syömään/syöttämään väkisin kolesterolilääkkeitä. Varsinkaan kun ne ei sovi mulle, kuten tuo nivelkipu todisti. Sen nyt on muut terveydenhoitoammattilaiset sanoneet, eli työlääkäri on ainoa tuon pakkolääkityksen kannalla oleva.
        Ja näin. Ja painostaminen ei kuitenkaan käsittääkseni ole hyväsyttävä tapa hoitaa tai "hoitaa" potilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin näkyy olevan hyvä ja välittävä..
        Ei anna tupakkavieroituslääkkeitä nyt, kun motivaatiota olisi lopettaa vaikka lupasi ne heti kun motivaatiota vähänkin löytyy ja leimaa luulosairaaksi, kun käy oikeiden kipujen takia vastaanotolla.
        Ja mitä muita sairauksia diabeteslääke vähentää ja vielä niin hyvin, että niitä kannattaa muidenkin käyttää diabeetikoiden lisäksi?
        Ja ei nekään kaikille sovi laihdutuslääkkeeksi.
        Ja kyse oli alunperinkin hänen painostamisestaan.
        Eikä noilla kolesteroliarvoilla ole vielä mitään edellytyksiä ruveta syömään/syöttämään väkisin kolesterolilääkkeitä. Varsinkaan kun ne ei sovi mulle, kuten tuo nivelkipu todisti. Sen nyt on muut terveydenhoitoammattilaiset sanoneet, eli työlääkäri on ainoa tuon pakkolääkityksen kannalla oleva.
        Ja näin. Ja painostaminen ei kuitenkaan käsittääkseni ole hyväsyttävä tapa hoitaa tai "hoitaa" potilasta.

        Sinä tiedät varmasti ja lääkärisisikin tietää, että niillä nikotiinilaastareilla ja muilla vastaavilla voidaan poistaa vain se rööki riippumasta hampaista, mutta ne sisältävät nikotiinia tasaiseen tahtiin suoraan potilaalle!
        Jos on motivaatiota, niin ihminen jättää sen minkä päättää.
        Itsesäälissään itseään marinoivat työntävät oman vastuunsa toisille.
        Kukaan ei sinua pakottanut alkaa tupakanpolttoa, vaan itse sen aloitit, vaikka se alussa oli pakonomaista. Ota nyt vastuu omista valinnoistasi ja päätä lopettaa se!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tiedät varmasti ja lääkärisisikin tietää, että niillä nikotiinilaastareilla ja muilla vastaavilla voidaan poistaa vain se rööki riippumasta hampaista, mutta ne sisältävät nikotiinia tasaiseen tahtiin suoraan potilaalle!
        Jos on motivaatiota, niin ihminen jättää sen minkä päättää.
        Itsesäälissään itseään marinoivat työntävät oman vastuunsa toisille.
        Kukaan ei sinua pakottanut alkaa tupakanpolttoa, vaan itse sen aloitit, vaikka se alussa oli pakonomaista. Ota nyt vastuu omista valinnoistasi ja päätä lopettaa se!

        Säälittää tuollaiset sössöttäjät, "itsesäälissään pyörivät syyttävät kaikessa muita" ja "itsepähän aloitit tupakoinnin niin kestä ja kärvistele se itse".
        Mitä kuvittelket saavuttavasti tuollaisella rääkymisellä?
        Tupakoitsijahan AINA lopettaa itse röökinpolton. Apuvälineillä tai ilman, se on tapauskohtaista. Ja kun lopettamiseen saa nykyään apuvälineitä lääkäriltä, niin kyllähän niitä saa ja pitääkin käyttää halutessaan, eikä lääkärillä ole pienintäkään oikeutta evätä niitä. Varsinkaan niitä apuvälineitä, mitä saa vain reseptillä. Ja mitä vitun väliä sillä on, lopettaako joku ilman vai laastarin kanssa?? Kunhan lopettaa, se on pääasia. Ja jos eli kun laastarien tai vastaavien kanssa onkin ne nikotiiniarvot taivaissa jonkin aikaa, niin olkoot.
        Ja toisekseen Chapmix-lääkehän ei sisällä nikotiinia, joten elimistön nikotiinipitoisuus ei tod nouse tuon vieroitushoidon käytön aikana.
        On tuolta työlääkäriltä todella outoa, kun kerta lupaa apuja röökinpolton lopettamiseen heti, kun asiakas sitä pyytää ja sitten kieltäytyy kirjoittamasta reseptiä siihen asiakkaan sitä pyytäessä. Ei ole normaalin lääkärin tapa käyttäytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tiedät varmasti ja lääkärisisikin tietää, että niillä nikotiinilaastareilla ja muilla vastaavilla voidaan poistaa vain se rööki riippumasta hampaista, mutta ne sisältävät nikotiinia tasaiseen tahtiin suoraan potilaalle!
        Jos on motivaatiota, niin ihminen jättää sen minkä päättää.
        Itsesäälissään itseään marinoivat työntävät oman vastuunsa toisille.
        Kukaan ei sinua pakottanut alkaa tupakanpolttoa, vaan itse sen aloitit, vaikka se alussa oli pakonomaista. Ota nyt vastuu omista valinnoistasi ja päätä lopettaa se!

        Niin ja lisäksi, itsehän olet kehuskellut syöneesi alkoholinkäytön lopettamisen yhteydessä jotain rauhoittavia.
        Olisit vain itse ottanut vastuun tavastasi ja valinnoistasi ja tehnyt päätöksen lopettaa. Helvettiäkö itse vedit jotain tabuja vieroitusoireisiin, jos kerta mielestäsi esim röökinpolton lopettaminenkin pitäisi tehdä ilman mitään apuja.
        Aika kaksinaamainen tekopyhimys olet. Oikeasti ja rehellisesti sanoen. Vai mitä olet mieltä, valitim1000.


    • Anonyymi

      Niin juu ja kävin kilpirauhaskokeissa, joiden mukaan leukosyytit ovat kohonneet reilusti viime mittauksesta ja ovat vielä lisäksi yli viitearvojen. Niin niitä ei noteerannut miksikään, selitti vaan että viitearvorajat ovat tiukentuneet, joiden vuoksi ovat yli raja-arvon.
      Ja niihin ei tarvitse puuttua eikä tutkia enempää, vaan ne annetaan olla. Ja sitten alkoi taas pakkotyrkyttämään lihavuusleikkausta.
      Samaa sanoi muuten kolesterolista aikanaan, rajat tiukentuneet ja vanhojen viitearvojen mukaan ei ole mitään huolta, joten kolesterooliini ei tarvitse puuttua. Kunnes sitten muutama vko sen jälkeen päättikin, että ne onkin pahasti pielessä ja lääkitys päälle väkisin.

      • Tupakka kyllä nostaa Leukosyyttejä. Statiineilla voi olla lihashaittoja, mutta ei ole tyypillistä että yksi nivel kipeytyy ainoastaan.


      • Anonyymi
        valitim1000 kirjoitti:

        Tupakka kyllä nostaa Leukosyyttejä. Statiineilla voi olla lihashaittoja, mutta ei ole tyypillistä että yksi nivel kipeytyy ainoastaan.

        No juu, luinkin että kohoaminen voi olla ihan mistä vaan kiinni, jopa ateriointi nostaa niitä.
        No nuo haitat on mitä on statiineista.
        Näistä tuntemistani henkilöistä, joille statiineista on tullut haittoja, on juurikin ollut nivelhaittoja.
        Eivät nyt ole laskeneet kaiketi, onko ollut yksi vai useampi nivel kipeä, mutta kenelläkään ei ole kuitenkaan tullut koko vartalon kokoista nivelkipua. Eli siis että joka nivel olisi kipeytynyt pikkuvarpaiden niveliä myöden.
        Yhdellä oli kyynärkipua, toisella polvet kipeytyivät niin ettei meinannut pystyä kävelemään.
        Ei tietääkseni ole sääntö, että jos noita nivelkipuja tulee, niin tulee tai kuuluisikaan tulla kipua useampaan kuin yhteen niveleen. Käsittääkseni voi tulla joko yhteen tai useampaan niveleen kipuja, jos statiinit aiheuttavat nivelkipua.
        Lääkäreitä ja aptekkialan työntekijöitä myöden kyllä lähestulkoot kaikki väittävät, etteivät statiinit tee nivelkipua.
        Mistä lie johtuu tuollainen umpimielinen sokeus, kun asiakaskokemuksia ko sivuoireesta on paljon ja jopa ko lääkkeiden valmistajat laittavat jo pakkausken tuoteselostukseenkin haittavaikutusten kohtaan mahdolliset nivelkivut?
        Paras oli tuo työlääkärini, väitti tosiaan että kuume teki minulle tuon nivelkivun. Huvitti vain kun tuo kyseinen kuume ja influenssa ylipäätään tuli mulle vasta liki 2vko sen jälkeen, kun olin kokeillut tuota lääkitystä.
        Kuume ei tee etukäteen nivelkipua ja toisekseen kuume tekee kokonaisvaltaisen säryn, ei todellakaan niin, että yksi kohta kehossa on kipeä ja muu keho ei.


      • Anonyymi
        valitim1000 kirjoitti:

        Tupakka kyllä nostaa Leukosyyttejä. Statiineilla voi olla lihashaittoja, mutta ei ole tyypillistä että yksi nivel kipeytyy ainoastaan.

        Leukosyyttiarvoni nousivat tuolloin suun punajäkälä-taudin vuoksi, mikä selvisi muutama viikko tuon käyntini jälkeen muuta kautta muun lääkärikäynnin tiimoilta. Tuo suun tautihan on autoimmuunisairaus, missä kehon valkosolut käyvät joidenkin terveiden kudosten kimppuun aiheuttaen tulehdustilan, minkä buoksi leukosyytit kohoavat.
        Krooniset suolistotulehdukset kuuluvat samojen autoimmuunisairauksien luokkaan. Eli se siitä tämän työterveyslääkärin väitteistä, että nuo leukosyyttiarvojen nousu yli viitearvojen johtui vain raja-arvojen alentamisesta.
        Ja toisekseen, olen polttanut 90-luvulta asti ja tämä kerta oli ensimmäinen, ku leukosyytit olivat kohonneet. Tämän suun punajäkälätaudin puhkeamisen jälkeen.
        Jos tupakja olisi vaikuttanutasiaan, leukosyyttien olisi pitänyt olla yli raja-arvojen kohonneina jo 20 vuotta sitten.
        Eli kertoo työterveyslääkärin työmotivaatiosta ja ehkä taidoistakin jotain....


    • Anonyymi

      Entäpä jos yksinkertaisesti lopettaisit tupakanpolton ja laihduttaisit sen 20 kiloa. Ihan ilman lääkärin määräystä.
      Kumpikaan ei vaadi muuta kuin että tekee päätöksen ja pitää siitä kiinni.

      • Anonyymi

        No just selitin että pyysin hänen lupaamiaan tupakanvieroituslääkkeitä, ei suostunut määräämään reseptiä. Eli varmaan joudun hakemaan reseptin muualta, ilman ei onnistu. Ja laihtuminen nyt ei käy käden käänteessä.
        Lisäksi yrittää.pakottaa mua kolesterolilääkitykseen, mitä en edes tarvitse näillä arvoilla, minkä muut terveydenhoidon ammattilaiset ovat suoraan sanoneet. Jajoita en tahdo, 2v yrittänyt painostaa mua siihen. Ym. Lue aloitukseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just selitin että pyysin hänen lupaamiaan tupakanvieroituslääkkeitä, ei suostunut määräämään reseptiä. Eli varmaan joudun hakemaan reseptin muualta, ilman ei onnistu. Ja laihtuminen nyt ei käy käden käänteessä.
        Lisäksi yrittää.pakottaa mua kolesterolilääkitykseen, mitä en edes tarvitse näillä arvoilla, minkä muut terveydenhoidon ammattilaiset ovat suoraan sanoneet. Jajoita en tahdo, 2v yrittänyt painostaa mua siihen. Ym. Lue aloitukseni.

        Ei tupakasta vieroitukseen tarvita mitään lääkkeitä. Kun ihminen päättää lopettaa tupakoinnin, niin silloin se loppuu. Kokemusta on.
        Olin siis lopetttanut monta kertaa ja aloittanut uudestaan kunnes päätin että tämä kerta on viimeinen. 10. vuosi menossa eikä vieläkään tee mieli.
        Laihtumisella ei ole kiire. Lopetin kesäkuun alussa iltapalan syömisen jolloin päivittäinen energiansaanti pienenee 200-250 kcal. Laskennallisesti sillä laihtuu noin kilon kuukaudessa. Se riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tupakasta vieroitukseen tarvita mitään lääkkeitä. Kun ihminen päättää lopettaa tupakoinnin, niin silloin se loppuu. Kokemusta on.
        Olin siis lopetttanut monta kertaa ja aloittanut uudestaan kunnes päätin että tämä kerta on viimeinen. 10. vuosi menossa eikä vieläkään tee mieli.
        Laihtumisella ei ole kiire. Lopetin kesäkuun alussa iltapalan syömisen jolloin päivittäinen energiansaanti pienenee 200-250 kcal. Laskennallisesti sillä laihtuu noin kilon kuukaudessa. Se riittää.

        Ongelmana kaiken haitallisen, epäterveellisen lopettamiseen on se, että henkilö haluaa päästä eroon haitoista ja pitää saamansa nautinnon.
        Sehän ei käy. Eron täytyy tulla myös nautinnosta, tai paremmink7n, on korvattava entisen nautinnon menetys uudella nautinnolla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tupakasta vieroitukseen tarvita mitään lääkkeitä. Kun ihminen päättää lopettaa tupakoinnin, niin silloin se loppuu. Kokemusta on.
        Olin siis lopetttanut monta kertaa ja aloittanut uudestaan kunnes päätin että tämä kerta on viimeinen. 10. vuosi menossa eikä vieläkään tee mieli.
        Laihtumisella ei ole kiire. Lopetin kesäkuun alussa iltapalan syömisen jolloin päivittäinen energiansaanti pienenee 200-250 kcal. Laskennallisesti sillä laihtuu noin kilon kuukaudessa. Se riittää.

        Heh, teitä riittää...." kun minäkin olen onnistunut, niin kyllä muutkin onnistuvat ".
        Tupakoinnin lopettaminen ei ole kaikille yhtä helppoa kuin ehkä joillekin toisille.

        Alkanut oikeasti ärsyttää tuollainen asenne. Sorry vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana kaiken haitallisen, epäterveellisen lopettamiseen on se, että henkilö haluaa päästä eroon haitoista ja pitää saamansa nautinnon.
        Sehän ei käy. Eron täytyy tulla myös nautinnosta, tai paremmink7n, on korvattava entisen nautinnon menetys uudella nautinnolla!

        Kun sen lopettamispäätöksen on tehnyt, niin hyvin pian huomaa lopettamisesta ei menetä mitään.
        Eikä lopettaminen 45 vuoden polttamisen jälkeen tarvinnut muuta kuin päätöksen että nyt se loppuu. Minun annokseni oli tullut täyteen.


      • Anonyymi

        Kirurgien lihavuusleikkausten tulokset ovat muutaman vuoden tuskaa ja sitten se paino alkaa nousta kun jatkaa vanhaa elämäntyyliään.
        Mielessään ihminen valintansa, joko syö vain tarpeeseensa ja liiikkuu kohtuullisesti.
        Kun syö hiukan vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu.
        Lääkärit ovat pilanneet niin monelta ihmiseltä hienosti toimivan kehon.
        Noista lihavuusleikkauksista on tullut monelle elinikäinen vahinko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, teitä riittää...." kun minäkin olen onnistunut, niin kyllä muutkin onnistuvat ".
        Tupakoinnin lopettaminen ei ole kaikille yhtä helppoa kuin ehkä joillekin toisille.

        Alkanut oikeasti ärsyttää tuollainen asenne. Sorry vaan.

        Tupakoinnin lopettaminen ei ole kenellekään helppoa, vaikka sen saa loppumaan hyvin yksinkertaisesti, ei enää tupakkaa huulille!

        Häpeäisin, jos polttaisin. Tupakointi on junttiuden huippu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, teitä riittää...." kun minäkin olen onnistunut, niin kyllä muutkin onnistuvat ".
        Tupakoinnin lopettaminen ei ole kaikille yhtä helppoa kuin ehkä joillekin toisille.

        Alkanut oikeasti ärsyttää tuollainen asenne. Sorry vaan.

        Juu, vituttaa myös tuollaiset saatanan päsmärit. "Kun mäkin, niin muutkin. Niskasta vaan kii ja menoks sanoi Annie Lennox!"
        Jotkut pystyy lopettamaan noin vain, monet ei. Ja niistäkin, jotka lopettavat tuosta noin vain, ovat yleensä näitä "sosiaalisia tapauksia", eli polttavat vain seuran vuoksi tm "sosiaalisista syistä". Heidänlaisillaan ei ole missään vaiheessa ollutkaan oikeata riippuvuutta. Muutenkin säälittää jotenkin tuolla tavalla sosiaaliset ihmiset, aina tarvitsee jotain käteen ja nenän eteen ollakseen ihmisten kanssa tekemisissä tai jutellakseen edes heille. Joillekin se on tupakka, joillekin kahvi/kalja.. Itse kyllä pystyn juttelemaan ja vielä luontevasti ilman mitään vippaskonsteja. Eli poltan itse pelkästään fyysisen riippuvuuden sekä tupakoinnin tuoman mielihyvän vuoksi, niin helvetin epäterveellistä kuin se onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirurgien lihavuusleikkausten tulokset ovat muutaman vuoden tuskaa ja sitten se paino alkaa nousta kun jatkaa vanhaa elämäntyyliään.
        Mielessään ihminen valintansa, joko syö vain tarpeeseensa ja liiikkuu kohtuullisesti.
        Kun syö hiukan vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu.
        Lääkärit ovat pilanneet niin monelta ihmiseltä hienosti toimivan kehon.
        Noista lihavuusleikkauksista on tullut monelle elinikäinen vahinko.

        Totta kirjoitat. Ja ihan bisnestähän tuo on muutenkin, vaikka jotkut saavatkin lihavuusleikkauksesta apuakin.
        En nyt tiedä Suomen tilanteesta sanoa, mutta ainakin tässä ohjelmassa sairaalloisen lihavista ihmisistä sanotaan, että USA:ssa onnistumis-% on ainoastaan vaan noin 5% luokkaa. Tuskinpa Suomessa ainakaan paljoa paremmin nuo onnistuvat ja seurauksena on tosiaan vielä kaiken muun lisäksi rikki silvottu vatsalaukku.
        Ja turha sitä on puolustella, että esim. Loiri sai ko leikkauksesta apua.
        Eräs tuttavani jokin aika sitten muuten jutteli, että hänen omalääkäri oli sanonut suoraan, että hän ei tule puoltamaan hänelle lihavuusleikkausta ihan jo sen vuoksi, kun niissä leikkauksissa on kuitenkin aika isot riskit.
        Tuttavalla on kuitenkin 1-tyypin diabetes ja pari muuta vakavaa sairautta ja painoindeksikin noin 40, ellei jopa hieman ylikin. Eli täyttää kriteerit kirkkaasti. Tuttava ei olisi kyllä suostunut siihen muutenkaan edes pakotettuna, ei silti.
        Siinäkin mielessä tuo ihmetyttää ja on mielestäni todella outoa, että 20kg ylipaino ja noin mitättömät virheet kolesterolissa olisi muka perusteltu syy pistää ihminen leikkaukseen.
        Taitaa olla vain rahan tienaaminen talolle mielessä tällä lääkärillä. Ja kai joku pakkomielle muutenkin olla se, joka määrää ja saa viimeisen sanan. Jos kerta noista asioista on väännetty jo pitkään, parikin vuotta. Ja tuo kanssa kertoo siitä, jos nyt ei suostu antamaan vieroituslääkereseptiä, vaikka on sen luvannut varmaksi heti, kun asiakas sen haluaa ja sitä pyytää.
        Olisko se lääkäri itse hoidon tarpeessa, tuollaisen "pakkohoidon" vielä, mitä itse tyrkyttää toiselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirurgien lihavuusleikkausten tulokset ovat muutaman vuoden tuskaa ja sitten se paino alkaa nousta kun jatkaa vanhaa elämäntyyliään.
        Mielessään ihminen valintansa, joko syö vain tarpeeseensa ja liiikkuu kohtuullisesti.
        Kun syö hiukan vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu.
        Lääkärit ovat pilanneet niin monelta ihmiseltä hienosti toimivan kehon.
        Noista lihavuusleikkauksista on tullut monelle elinikäinen vahinko.

        Tuo on totta.
        Muutenkin ihan turhaa kehon silpomista, mikä tosiaan pilaa toimivan kehon.
        Tietty jos joku 300-kiloiseksi vuodepotilaaksi lihonut saa tuollaisesta leikkauksesta hetkellisesti apua, niin sellaiselle se suotakoon.


    • Anonyymi

      Kolesterolisuosituksia on tiukennettu äskettäin.

      Laske riskisi FINRISKI-laskurilla https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finriski-laskuri .

      Jos riskisi on pieni eli alle 2 %, LDL:n pitäisi olla alle 3,0:n.

      Jos riskisi on kohtalainen eli 2,0–9,9 %, LDL:n tulisi olla alle 2,6:n.

      Jos riskisi on suuri eli 10–14,9 %, LDL:n tulisi olla alle 1,8:n.

      Jos riskisi on erittäin suuri eli vähintää 15 %, LDL-arvosi saisi olla korkeintaan 1,4.

      Jos elintapahoito ei auta, lääkitys on sinulle tutkitusti lisää elinvuosia.

      https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/ltk/article/ykt00598

    • Anonyymi

      Näitä lihavuusleikkauksia on monenlaisia.
      You Tubessa on henkilöiden kokemuksia näistä jo vuosien takaa.
      Kaikissa on tuskia ja riskejä ja jälkitauteja.
      Painonpudotus on 10%-30% henkilön omasta painosta.
      Monet kertovat painon alkaneen nousta jo 3:n vuoden kuluttua.
      Leikkaukset eivät poista sokerista riippuvuutta.
      Dieettiä ja liikuntaa on harjoitettava joka päivä määrätietoisesti.
      Näiden leikkausten jälkeen on pakko syödä vitamiineja loppuelämä.
      Lääkärit ovat valmistaneet kuukausitilaukset lääkkeistä ja ne ovat kalliita!
      Tienaavat tietysti joka potilaasta pienen palkkansa lisäksi.
      Ne, jotka haluavat lisäleikkauksia löysän nahan poistoon saavat kustantaa sen itse.
      Harva myöskin saa näitä naahan poistoja, koska lääkäreillä ei ole aikaa niihin.
      Alunperin nahan poisto luvattiin hoitoon kuuluvana, mutta harva on saanut.
      Henkillön on usein laihduttava esihoitona ja noudatettava dieettiä ja liikuntaa päivittäin saadakseen tällaisia leikkauksia.
      Kun niiden avulla jo laihtuu, niin miksi ei jatkaisi edelleen ilman leikkauksia?

      • Anonyymi

        Minä tein itse oman lihavuusleikkaukseni.
        Valitsin sen helpomman gastric sleeven, kun halusin päästä 64kg-54kg.
        Näihin leikkauksiin valmistaudutaan viikkoja ennen vähentämällä kcal ja päivittäisellä liikunnalla. Leikkauksien jälkeen saa annokset olla 2dl ja aikaa menee60min-20min.
        Sitä on aluksi ja leikkauksen päätyttyä vellejä ja soppia.
        Sokerit on jätetävä, koska leikkaus kohdistuu vatsalaukkuun, eikä aivoihin.

        Aloin seurata näitä leikkauksen valmisteluja ja ateriat pienenivät.
        Vatsalaukku sopeutui uusiin tapoihin ja täysiolo tuli siinä musiikkia kuunnelless ja
        jälkiruokalusikalla liemiä lipittäessä.
        Liikunta alkoi kävelyillä ja kas kummaa, siitä tuli päivittäinen tarve!
        Valmistautumisaika meni umpeen ja paino pudonnut sievät-3kg/heinäkuu.
        Kokeilin molemmilla digivaaoillani tilanteen kehitystä.
        Aivot viestittävät 2dl olevan riittävästi ja kun yrittää ahnehtia 3dl, niin saa heittää 1dl pois!
        Olen siis tehnyt aivoleikkauksen pelkällä toiveella ja päätöksellä!
        Riskit ja sivuvaikutukset olemattomia. Ei niitä oksennuksia ja vatsakipuja kuten setä tohtorin operoidessa potilaitaan. Ei masennuksia, ei päänsärkyä.
        Syömätavat parantuneet. Se lusikka lasketaan kupposen viereen sievästi ja maistellaan.
        Lusikka nostetaan kupposen vierestä ja se täytetään ei piripintaan asti rauhallisesti.
        Aterian jälkeen on todella tyytyväinen saamaansa ja energia virtaa.
        Ei ole tarvetta kuukahtaa äärilleen täytetyn vatsakuvun viereen työkyvyttömänä.
        Hyvää ja halpaa! Suosittelen lämpimästi itse suoritettua aivoleikkausta!
        Ei veistä, vaan mieltä, tahdonvoimaa, päätöstä apuna käyttäen!


    • Anonyymi

      Lääkärillä ei ole vain oikeus vaan peräti velvollisuus määrätä hoito, jos katsoo potilaan tilan sitä vaativan.

      Miksi ap ei vaihda lääkäriä, vaikka on noin tyytymätön saamaansa kohteluun?

      • Anonyymi

        Siis pakkohoitoahan ei Suomessa ole muualla kuin mielenterveyspuolella. Ja sielläkin kriteerit ovat aika korkealla, eli ei riitä, että lääkäri saa päähänsä että potilas on pistettävä hoitoon vaikka väkisin.
        JA muuten, kun kerta Suomessa on mm. elvytyskieltokin voimassa ja vakavasti sairas voi kieltäytyä muutenkin hoidoista, niin eiköhän yksi paksukainenkin saa halutessaan/kokiessaan kieltäytyä kolesterolilääkkeistä ja lihavuusleikkauksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis pakkohoitoahan ei Suomessa ole muualla kuin mielenterveyspuolella. Ja sielläkin kriteerit ovat aika korkealla, eli ei riitä, että lääkäri saa päähänsä että potilas on pistettävä hoitoon vaikka väkisin.
        JA muuten, kun kerta Suomessa on mm. elvytyskieltokin voimassa ja vakavasti sairas voi kieltäytyä muutenkin hoidoista, niin eiköhän yksi paksukainenkin saa halutessaan/kokiessaan kieltäytyä kolesterolilääkkeistä ja lihavuusleikkauksesta?

        Kyllä varmasti potilas viime kädessä päättää hoidostaan, mutta vain niin päin, ettei halua hoitoa, jonka lääkäri määrää. Lääkäri ei pakota. Toisaalta potilas ei voi saada hoitoa, jota hänen tilanteensa ei vaadi.

        Miksi ihminen menee lääkäriin uudelleen ja uudelleen vain kieltäytyäkseen hoidosta? Sitä voi kummastella.

        Tunsin ihmisen, joka syöpädiagnoosin saatuaan kieltäytyi syövän hoidosta. Hänen tahtoaan kunnioitettiin ja hän kuoli puolen vuoden kuluttua. Ei hän rampannut lääkärissä koko ajan kieltäytymässä hoidosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis pakkohoitoahan ei Suomessa ole muualla kuin mielenterveyspuolella. Ja sielläkin kriteerit ovat aika korkealla, eli ei riitä, että lääkäri saa päähänsä että potilas on pistettävä hoitoon vaikka väkisin.
        JA muuten, kun kerta Suomessa on mm. elvytyskieltokin voimassa ja vakavasti sairas voi kieltäytyä muutenkin hoidoista, niin eiköhän yksi paksukainenkin saa halutessaan/kokiessaan kieltäytyä kolesterolilääkkeistä ja lihavuusleikkauksesta?

        Varmasti saa kieltäytyä, mutta mitä sinne lääkäriin sitten tupataan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmasti potilas viime kädessä päättää hoidostaan, mutta vain niin päin, ettei halua hoitoa, jonka lääkäri määrää. Lääkäri ei pakota. Toisaalta potilas ei voi saada hoitoa, jota hänen tilanteensa ei vaadi.

        Miksi ihminen menee lääkäriin uudelleen ja uudelleen vain kieltäytyäkseen hoidosta? Sitä voi kummastella.

        Tunsin ihmisen, joka syöpädiagnoosin saatuaan kieltäytyi syövän hoidosta. Hänen tahtoaan kunnioitettiin ja hän kuoli puolen vuoden kuluttua. Ei hän rampannut lääkärissä koko ajan kieltäytymässä hoidosta.

        Etkö lukenut aloitusta kunnolla?
        Itse ainakin sain käsityksen, ettei aloittaja ramppaa siellä jatkuvaan hakemassa apua voidakseen sitten kieltäytyä siitä.
        Ihme logiikka lukijoilla.
        JA tuo on kyllä outoa lääkäriltä puolustella kolesterolilääkettä ja selittää sen aiheuttamat nivelkivut influenssakuumeella, mikä tuli vielä kaiken lisäksi 2 viikkoa lääkkeen lopettamisen jälkeen. Ja kuumehan ei muutenkaan tee täsmäkipua, eli tässä tapauksessa tuollaista, että toinen polvi on kipeä ja ihminen muuten on terve ja hyvinvoiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö lukenut aloitusta kunnolla?
        Itse ainakin sain käsityksen, ettei aloittaja ramppaa siellä jatkuvaan hakemassa apua voidakseen sitten kieltäytyä siitä.
        Ihme logiikka lukijoilla.
        JA tuo on kyllä outoa lääkäriltä puolustella kolesterolilääkettä ja selittää sen aiheuttamat nivelkivut influenssakuumeella, mikä tuli vielä kaiken lisäksi 2 viikkoa lääkkeen lopettamisen jälkeen. Ja kuumehan ei muutenkaan tee täsmäkipua, eli tässä tapauksessa tuollaista, että toinen polvi on kipeä ja ihminen muuten on terve ja hyvinvoiva.

        Statiinit aiheuttavat yleisenä (~5%) haittavaikutuksena lihaskipuoireita. Haittavaikutus on annos- ja pitoisuusriippuvainen, altistavat tekijät eri statiineilla erilaiset. Nivelkivut eivät yleensä johdu kolesterolilääkkeestä.


    • Anonyymi

      Ikävää, että joku kokee lääkärin ammattinsa puolesta suositteleman hoidon painostuksena.

      Mutta kun ihminen menee lääkärin vastaanotolle, mitä hän sieltä hakee? Ei kai kukaan huvikseen mene lääkäriä vain jututtamaan ja päänsilitystä hakemaan?

      Tarjotusta hoidosta saa kieltäytyä, ei siitä tarvitse mitään isoa numeroa tehdä. Eikä lääkäriin ole pakko mennä, jos kokee, ettei saa tarvitsemaansa apua. Suomessa on tuhansia lääkäreitä, ei ole pakko käydä aina samalla.

      • Anonyymi

        En ole sinne tämän asian takia missään vaiheessa ollut menossa, nämä on työterveystarkastuksista poikineita asioita. Tiedän olevani ylipainoinen, mutta asia ei minua riivaa, olen kuitenkin perusterve mies ja sinut itseni kanssa kuitenkin. Eli en ala kyllä laihduttamaan ainakaan millään lääkkeillä, leikkauksella tai muullakaan epänormaalilla tavalla.
        Koko paletti lähti tuosta kolesterolistani liikkeelle, mikä on noin hirvittävän paha kuin 5,1, mistä huonon osuus on 3,5. Kun maksimi saisi olla 5 ja 3. Hyvä kolesteroli on sen 1 ollut pitkään ja välillä ylikin.
        Ja kyllä tuo 2 vuoden jankkaaminen ja tuputtaminen kolesterolilääkitykselle on jo painostaminen. Kyllä sen idioottikin tajuaa, ettei nuo nyt ole niin pahat arvot, että niiden vuoksi täytyisi aloittaa säännöllinen lääkitys. Ja viimeisen vuoden aikana on tosiaan tuo diabeteslääkeiden tuputtaminen laihduttamiseen ja itse lihavuusleikkauksen tuputtaminen myös.
        Olen kieltäytynyt näistä, koska ne eivät ole tarpeellisia ainakaan nykyisessä tilanteessani, mutta ei anna periksi.
        Muusta syystä taas jos menee hänen vastaanotolle, niin väittää ko kertojen syitä psykosomatiaksi jne. Viimeksi kysyi että tarvitsetko muka oikeasti sairaslomaa. Vaikka näki itsekin, että olin selvästi saikun tarpeessa.
        Eli en ole tässä tekemässä numeroa, kysyin täältä vaan mielipidettä ja neuvoa, että onko tällainen käytös lääkäriltä perusteltua.
        Ja en ole tuolla lekurilla käynyt enää muuten, mutta nuo työterveystarkastukset nyt ovat lakisääteisiä ja se alkaa aina joka kerta tuo siellä juoksuttaminen.
        Mutta tosiaan, kahden vuoden tyrkyttäminen nyt ei todellakaan ole enää suosittelemista. Vaan painostamista.
        JA painotan, en ole sinne missään vaiheessa ollut menossa, itse työterveystarkastusten tiimoilta patistaa tilaamaan aikoja. Olin tuossa pitkään käymättä siellä, mutta nyt keväällä oli tarkastukset ja sama ralli alkoi taas. Nyt pitäisi syksyllä hänen mukaansa tilata uusi aika ja hän varmasti aloittaa taas tämän tyrkyttämisen, mutta en ole menossa.
        Ja jos nyt sattuu tulemaan taas joku muu syy käydä siellä, kuten flunssa tai selkäsärky(pari esimerkkiä mainitakseni normisyistä), vähättelee niitä ja/tai sitten aloittaa tuon sirkuksensa taa, että aloitat nyt kolesterolilääkkeen ja meillä on sitten diabeteslääkkeitä laihdutukseen ja kyllähän meiltä sitten se leikkauskin onnistuu. Ja niin edelleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole sinne tämän asian takia missään vaiheessa ollut menossa, nämä on työterveystarkastuksista poikineita asioita. Tiedän olevani ylipainoinen, mutta asia ei minua riivaa, olen kuitenkin perusterve mies ja sinut itseni kanssa kuitenkin. Eli en ala kyllä laihduttamaan ainakaan millään lääkkeillä, leikkauksella tai muullakaan epänormaalilla tavalla.
        Koko paletti lähti tuosta kolesterolistani liikkeelle, mikä on noin hirvittävän paha kuin 5,1, mistä huonon osuus on 3,5. Kun maksimi saisi olla 5 ja 3. Hyvä kolesteroli on sen 1 ollut pitkään ja välillä ylikin.
        Ja kyllä tuo 2 vuoden jankkaaminen ja tuputtaminen kolesterolilääkitykselle on jo painostaminen. Kyllä sen idioottikin tajuaa, ettei nuo nyt ole niin pahat arvot, että niiden vuoksi täytyisi aloittaa säännöllinen lääkitys. Ja viimeisen vuoden aikana on tosiaan tuo diabeteslääkeiden tuputtaminen laihduttamiseen ja itse lihavuusleikkauksen tuputtaminen myös.
        Olen kieltäytynyt näistä, koska ne eivät ole tarpeellisia ainakaan nykyisessä tilanteessani, mutta ei anna periksi.
        Muusta syystä taas jos menee hänen vastaanotolle, niin väittää ko kertojen syitä psykosomatiaksi jne. Viimeksi kysyi että tarvitsetko muka oikeasti sairaslomaa. Vaikka näki itsekin, että olin selvästi saikun tarpeessa.
        Eli en ole tässä tekemässä numeroa, kysyin täältä vaan mielipidettä ja neuvoa, että onko tällainen käytös lääkäriltä perusteltua.
        Ja en ole tuolla lekurilla käynyt enää muuten, mutta nuo työterveystarkastukset nyt ovat lakisääteisiä ja se alkaa aina joka kerta tuo siellä juoksuttaminen.
        Mutta tosiaan, kahden vuoden tyrkyttäminen nyt ei todellakaan ole enää suosittelemista. Vaan painostamista.
        JA painotan, en ole sinne missään vaiheessa ollut menossa, itse työterveystarkastusten tiimoilta patistaa tilaamaan aikoja. Olin tuossa pitkään käymättä siellä, mutta nyt keväällä oli tarkastukset ja sama ralli alkoi taas. Nyt pitäisi syksyllä hänen mukaansa tilata uusi aika ja hän varmasti aloittaa taas tämän tyrkyttämisen, mutta en ole menossa.
        Ja jos nyt sattuu tulemaan taas joku muu syy käydä siellä, kuten flunssa tai selkäsärky(pari esimerkkiä mainitakseni normisyistä), vähättelee niitä ja/tai sitten aloittaa tuon sirkuksensa taa, että aloitat nyt kolesterolilääkkeen ja meillä on sitten diabeteslääkkeitä laihdutukseen ja kyllähän meiltä sitten se leikkauskin onnistuu. Ja niin edelleen.

        LDL-kolesteroli 3.5 mmol/l on korkea ja jos suvussa on sydäntauteja niin olisi kyllä syytä kuunnella lääkäriä. Suuren riskin potilailla tähdätään LDL-kolesteroliin alle 1.4 mmol/l. Finriski-laskurilla voi katsoa mikä on riski.

        Olet ilmeisesti vähintäänkin ylipainoinen koska tämä on laihdutuspalstalla, verenpaineesi on koholla ja kolesteroliarvosi ovat huonot ja tupakoit. Jos vielä verensokerit ovat yläkantissa niin ymmärrän kyllä työterveyslääkärin huolen.

        Jos statiinit aiheuttavat lihas- tai nivelkipuja niin ne eivät kohdistu yhteen paikkaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        LDL-kolesteroli 3.5 mmol/l on korkea ja jos suvussa on sydäntauteja niin olisi kyllä syytä kuunnella lääkäriä. Suuren riskin potilailla tähdätään LDL-kolesteroliin alle 1.4 mmol/l. Finriski-laskurilla voi katsoa mikä on riski.

        Olet ilmeisesti vähintäänkin ylipainoinen koska tämä on laihdutuspalstalla, verenpaineesi on koholla ja kolesteroliarvosi ovat huonot ja tupakoit. Jos vielä verensokerit ovat yläkantissa niin ymmärrän kyllä työterveyslääkärin huolen.

        Jos statiinit aiheuttavat lihas- tai nivelkipuja niin ne eivät kohdistu yhteen paikkaan.

        Verensokerit mulla on hyvät, niissä ei ole mitään vikaa.
        Ja kyllä noi statiinit tekee noita oireita, eli eivät välttämättä ainakaan tee kaikkiin niveliin kipuja.
        Eräällä tuttavalla tosiaan kädet kipeytyivät, kyynärpäät tarkemmin ottaen, niin ettei pystynyt edes maitopurkkia nostamaan kunnolla kivun takia. Parilla muulla jalka/jalat kipeytyivät niin, että kävely oli todella vaikeata ja tuskallista.
        Eli ei tarkoita tosiaankaan sitä, että joka nivel varpaista leukaniveliin kipeytyy.
        Ja taas tuosta työlääkärini väitteestä taas, että kuume teki nivelkipuni, se oli täyttä paskaa.
        Kuumeen tekemä kipu EI kohdistu yhteen paikkaan.
        Eikä kuume eikä influenssa tosiaan muutenkaan tee kipuja 2 viikkoa ennen puhkeamistaan.
        2-3 päivää ennen kuumeen ja influenssan puhkeamista voi olla jotain lieviä oireita/tuntemuksia, ei ennen.


    • Anonyymi

      Jos työterveystarkastuksen jälkeen aletaan juoksuttaa lääkärin luona jatkuvasti, niin johan tuo vaikuttaa rahastamiselta.
      Taitavat saada nyhdettyä firmalta hyvät rahat......

      • Anonyymi

        Rahastamistahan tuo on täysin.


    • Anonyymi

      Potilaalla/asiakkaalla on myös jo ihan potilaslakiin kirjattuna oikeus kieltäytyä tarjotusta hoidosta. Ja "hoidosta".
      Eli jos ja kun henkilö sanoo, ettei halua alkaa laihduttamaan lääkityksen avulla ja hän sanoo sen tarpeeksi suoraan ja selvästi, sekä usein, niin lääkärin on uskottava asia ja tyydyttävä siihen.
      Eikä todellakaan noin, että kaikki käynnit käännetään siihen, että lääkäri alkaa tuputtamaan lääkelaihduttamista tai mitään muutakaan toimenpidettä, mitä haluaisi tehdä potilaalle ja vaikka hän kuinka olisi sitä mieltä, että se on potilaan etu. Ja että potilas oikein kutsutaan vastaanotolle/käsketään varaamaan aika kyseisen asian tiimoilta, jotta lääkäri pääsee "tarjoamaan" tällaista hoitoa.
      Eli kyllä tässä tapauksessa ainakin kertomankin perusteella jo lääkäri on toiminut väärin tai mennyt ainakin liian pitkälle. Ja varsinkin jos ja kun on kieltäytynyt antamasta lähetettä johonkin muuhun tarpeelliseen tutkimukseen.
      Eräs tuttu lääkäri sanoi esimerkiksi tuosta tupakoinnin lopettamisesta, että siitä vieroittautuminen menee jopa ylipainon edelle ja vieroitusta helpottavasta hoidosta ei saa kieltäytyä asiakkaan sellaista halutessa.
      Koska tupakointi on nyt kuitenkin huomattavasti vaarallisempaa kuin ylipaino, vaikka ylipainokin on todella vakava terveysriski.
      Eli kyllä aloittajalla on oikeus ainakin vaihtaa/vaatia lääkärin vaihtoa tässä tilanteessa ja melko varmaan myös edellytyksen lääkärille huomautuksen antamisen kriteeritkin täyttyvät.
      Eli potilasasiamieheen vain reilusti yhteyttä, jos lääkäriä ei suostuta muuten vaihtamaan. Ja jos taas vaihto ei jostain syystä onnistu, niin virallinen valitus lääkärin käytöksestä ja reklamaatio/huomautus lääkärille asian tiimoilta.
      Johan tuollainen käy jo henkisen hyvinvoinninkin päälle, jos lääkäri painostaa koko aika jotain yhtä ja tiettyä asiaa ja ohittaa kaiken muun.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe