VELA-sensuuria palstalla?

Anonyymi

Palstalle tuli vähän aikaa sitten aloitus, jossa mainittiin M. Soikkelin kirja "Pakollisesti lapselliset."

Aloitus ei ollut minun tekemäni, mutta aihe kiinnostaa, koska olen vapaaehtoisesti lapseton. Kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Miksi ketju on poistettu? Kesti kauan, ennen kuin siihen tuli edes yksi kommentti. Odotan innolla lisää keskustelua aiheesta.

63

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä sensuurista, mutta esim. minä olen vapaaehtoisesti lapseton. En näe siinä mitään pohdiskeltavaa omalla kohdallani. Päätös on ollut niin helppo jo nuoresta asti, asia loppuun käsitelty.

    • Anonyymi

      tuollainen niin jos tyttökaveri painaa yrtittää herätelolä sormella painaen erilasiiinn kohtiin nukkuvaa miestään..

    • Anonyymi

      onko tyuo järtjestä sellainen ettämityä suurempi pasrysa sitä suurtempi pedovgiili tyai jotyain...

    • Anonyymi

      Tuo on kultuurimarxismia. Tarvitsemme paljon lapsia, jotta suomi säilyy suomalaisena. VELAT avaavat tietä väestönvaihdolle samalla tavoin kuin homot.

      • Anonyymi

        Montas olet tehnyt tai adoptoinut?


    • Anonyymi

      Kirjoita kirja jonka nimi olisi: Miksi Sukuni on Varaton.

    • Anonyymi

      Minäkään en tiedä sensuurista, mutta en oikein voi kauhesti aiheesta puhua. Vaikka aihe sinällään minua koskettaakin, mutta minulla silti on lapsi. Kokisin aiheesta puhumisen olevan omalta osaltani hieman keinotekoista.

    • Anonyymi

      Karannut potilas... jos on sellaista että ei todellakaan tiedä mit' taåpahtuu. moom pm liom vaankina jossai sairaalassa peti-potilaana... lähtee seikkailemaan jänniä tunneleita saurallaan alla, ja sitten noniin sairaanhoitajat perässä...

      Pitää palauttaa se petiin lepäämäänn, seikkailemassa jossain tunneleissa hah :D

    • Mitä haluaisit asiasta keskusteltavan.

      Näkisin lapset/lapsettomuuden toisaalta erittäin henkilökohtaisena valintana tai kohtalona ja toisaalta sitten yhteiskunnallisena ilmiönä. Sitten kun jälkimmäisellä aletaan perustella ensimmäistä, saadaan aina jokseenkin huvittavaa tarinaa: ikään kuin yksittäisen lapsen pullauttamiseksi olisi hyvinkin suureellisia motiiveja ja mahtavia voimia taustalla.

      • Anonyymi

        Vain mies voi kuvailla synnyttämistä " pullauttamiseksi".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vain mies voi kuvailla synnyttämistä " pullauttamiseksi".

        No eikö sitä sanota myös että on pulla uunissa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        No eikö sitä sanota myös että on pulla uunissa.

        Typerä kiertoilmaus sekin.


    • Anonyymi

      Peruskoulutus ensihoitakille; aivot ilman happea 46 minuuttia.
      '

      • Anonyymi

        Ai sulla ollut vai?


    • Anonyymi

      Isänmaa tarvitse lapsia. tarvitaan sotureita ja äitejä synnyttäjiksi. Lapsissa on kansakunnan voima.

    • Lapsihan on jokaisen oma asia. Mutta se on outoa että nämä vapaaehtoisesti lapsettoma on alkanut julistaa asiaa kuin uskontoa. Nyky suomessa lapsiperheet on muutenkin jo ajettu ahtaalle ja yleinen media toitottaa jatkuvasti lasten kasvatuksen ja hoidon vaikeutta. Suomi on muuttunut lapsivihamieliseksi paikaksi ja nämä vela keskustelut ei sitä mitenkään paranna. On totta että lastenhoito on suomen historiassa kaatunut liikaa naisten harteille, kotityöt on jaettu huonosti ja työnantajat on toiminut törkeesti raskaana olevia kohtaan. Asia ei kuitenkaan parane kostomielisellä vela saarnalla, vaan asiallisella keskustelulla. Jokainen hoitaa oman elämänsä mutta ei saarnaa siitä muille. Omalta kohdalta sanon että lapsettomuus on tosi raskasta, mutta suvussani esiintyy niin pahaa alkoholismia ettei lapsia voi tehdä. Mutta se ei tietenkään tarkoita, että kaikissa suomalaisissa suvussa olisi alkoholiongelma ja siksi ei ole järkevää alkaa julistaa että lopettakaa vaan kaikki lapsenteko. Että suomessa lapsettomien asema ei ole ongelma, enemmänkin päin vastoin.

      • Anonyymi

        "Jokainen hoitaa oman elämänsä mutta ei saarnaa siitä muille."

        Lapsettomien asema ei ole ongelma, mutta varsinkin vapaaehtoisesti lapseton nainen on joissain piireissä tabu. Ei kaikkialla. Miehet eivät koe samanlaista ihmettelyä.

        VELA-ihmisistä pitää puhua enemmän, ei vähemmän. Tämä sen vuoksi, että päätös lisääntyä ei todellakaan ole kaikkien oma toive vaan ympäristön painostusta. Tästä kertovat muun muassa monet lasten hankintaa katuneet miehet ja naiset.


      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus, samaa mieltä!

        Itselläni on yksi, joka on elämäni rakkain, paras ja tärkein ihminen. Pidän lapsista muutenkin paljon. En kuitenkaan ymmärrä, miksi lasten hankintaa pitäisi kenelläkään tuputtaa, se on jokaisen oma asia. Itselläni on lähipiirissä sekä että eikä asia ole koskaan ollut mikään ongelma.

        Ihmiset tekevät tässä omat ratkaisunsa. Ne, jotka eivät ole sisäisesti tasapainossa oma ratkaisunsa kanssa (lapsia/ei lapsia), ovat niitä, jotka siitä meteliä pitää. Oma katumus ja paha olo pitää oksentaa ulos. Säälin heitä, koska kyseessä on yksi elämän isoimpia päätöksiä puoleen tai toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus, samaa mieltä!

        Itselläni on yksi, joka on elämäni rakkain, paras ja tärkein ihminen. Pidän lapsista muutenkin paljon. En kuitenkaan ymmärrä, miksi lasten hankintaa pitäisi kenelläkään tuputtaa, se on jokaisen oma asia. Itselläni on lähipiirissä sekä että eikä asia ole koskaan ollut mikään ongelma.

        Ihmiset tekevät tässä omat ratkaisunsa. Ne, jotka eivät ole sisäisesti tasapainossa oma ratkaisunsa kanssa (lapsia/ei lapsia), ovat niitä, jotka siitä meteliä pitää. Oma katumus ja paha olo pitää oksentaa ulos. Säälin heitä, koska kyseessä on yksi elämän isoimpia päätöksiä puoleen tai toiseen.

        "Ne, jotka eivät ole sisäisesti tasapainossa oma ratkaisunsa kanssa (lapsia/ei lapsia), ovat niitä, jotka siitä meteliä pitää."

        Näinhän se menee. Itse olen kohdannut tätä meteliä lähinnä perheellisten taholta. Se tuntuu epäreilulta ja varsinkin huonosti perustellulta, mutta selviän siitä muistuttamalla itselleni, miten onnellinen olen lapsettomana. Säälin niitä lapsia hankkineita, jotka eivät ymmärrä, että omia valintoja ei tarvitse tuputtaa muille.

        Oli myös vaikeaa löytää VELA-mies, mutta onneksi sellainen löytyi.

        On myös julkisempia tahoja, kuten Väestöliitto ja HS, jotka tavoitteellisesti muokkaavat viestintäänsä lapsiperhemyönteiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ne, jotka eivät ole sisäisesti tasapainossa oma ratkaisunsa kanssa (lapsia/ei lapsia), ovat niitä, jotka siitä meteliä pitää."

        Näinhän se menee. Itse olen kohdannut tätä meteliä lähinnä perheellisten taholta. Se tuntuu epäreilulta ja varsinkin huonosti perustellulta, mutta selviän siitä muistuttamalla itselleni, miten onnellinen olen lapsettomana. Säälin niitä lapsia hankkineita, jotka eivät ymmärrä, että omia valintoja ei tarvitse tuputtaa muille.

        Oli myös vaikeaa löytää VELA-mies, mutta onneksi sellainen löytyi.

        On myös julkisempia tahoja, kuten Väestöliitto ja HS, jotka tavoitteellisesti muokkaavat viestintäänsä lapsiperhemyönteiseksi.

        Minä ymmärrän, että kaikki eivät lapsia halua. Se, mitä minä halveksin syvästi, on lapsiviha. Lapsia vihaavilla ihmisillä on jotain pahasti sielussa rikki. Siksi on hyvä, että jokainen edes yrittää harkita asiaa ennen lopullista päätöstä, koska mikään ei ole niin vastenmielistä, kuin huono vanhemmuus ja lasten laiminlyönti tai suoranainen pahoinpitely. Jostain syystä tässä yhteiskunnassa lapsista on tehty mörkö, taakka, rasite, hidaste, kauhistus. Se, jos mikä ansaitsee tulla huomioiduksi - ei se, jatkaako joku yksilö sukuaan vai ei. VELA ei yksinkertaisesti ole yhteiskunnalle mitenkään merkittävä asia, lapset ja vanhemmuus sen sijaan on, koska niiden asema on hyvässä ja pahassa laajalle hyvin laajasti vaikuttava asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ymmärrän, että kaikki eivät lapsia halua. Se, mitä minä halveksin syvästi, on lapsiviha. Lapsia vihaavilla ihmisillä on jotain pahasti sielussa rikki. Siksi on hyvä, että jokainen edes yrittää harkita asiaa ennen lopullista päätöstä, koska mikään ei ole niin vastenmielistä, kuin huono vanhemmuus ja lasten laiminlyönti tai suoranainen pahoinpitely. Jostain syystä tässä yhteiskunnassa lapsista on tehty mörkö, taakka, rasite, hidaste, kauhistus. Se, jos mikä ansaitsee tulla huomioiduksi - ei se, jatkaako joku yksilö sukuaan vai ei. VELA ei yksinkertaisesti ole yhteiskunnalle mitenkään merkittävä asia, lapset ja vanhemmuus sen sijaan on, koska niiden asema on hyvässä ja pahassa laajalle hyvin laajasti vaikuttava asia.

        "VELA ei yksinkertaisesti ole yhteiskunnalle mitenkään merkittävä asia, lapset ja vanhemmuus sen sijaan on, koska niiden asema on hyvässä ja pahassa laajalle hyvin laajasti vaikuttava asia."

        Halveksin suuresti tällaisia mielipiteitä, koska näissä näkyy totalitarismi ja yksilön arvon määrittäminen lisääntymisen kautta.

        Osoitit, ettei keskustelunaloitukseni ollut turha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ymmärrän, että kaikki eivät lapsia halua. Se, mitä minä halveksin syvästi, on lapsiviha. Lapsia vihaavilla ihmisillä on jotain pahasti sielussa rikki. Siksi on hyvä, että jokainen edes yrittää harkita asiaa ennen lopullista päätöstä, koska mikään ei ole niin vastenmielistä, kuin huono vanhemmuus ja lasten laiminlyönti tai suoranainen pahoinpitely. Jostain syystä tässä yhteiskunnassa lapsista on tehty mörkö, taakka, rasite, hidaste, kauhistus. Se, jos mikä ansaitsee tulla huomioiduksi - ei se, jatkaako joku yksilö sukuaan vai ei. VELA ei yksinkertaisesti ole yhteiskunnalle mitenkään merkittävä asia, lapset ja vanhemmuus sen sijaan on, koska niiden asema on hyvässä ja pahassa laajalle hyvin laajasti vaikuttava asia.

        Ai niin, perustelut:

        Lisääntyminen itsessään ei koskaan voi olla tärkeämpää kuin yksilönvapaus, koska silloin lisääntymistä voidaan käyttää väärin, samoin kuin vaikkapa seksuaalisuutta väärinkäytetään (moraalin näkökulmasta) seksuaalisen väkivallan kautta.

        Vasta kun yksilönvapaus on tärkeintä (kuten useimmissa länsimaissa lisääntymisen suhteen on), voidaan tuottaa sukupolvia, jotka kehittävät yhteiskuntaa paremmaksi. Jos lisääntyminen määritellään yksilönvapautta tärkeämmäksi, tuloksena on eläinten tehotuotantoa vastaava tilanne. Siinäkin lisääntyminen on tärkeämpää kuin vapaus. Laji kyllä säilyy, mutta millä hinnalla?


      • Anonyymi

        Et voikaan tietää mitä paineita ja saarnoja velanaisiin kohdistetaan.


      • Anonyymi

        No niin, siinähän se tuli. Sinä luulet, että lapsettomana ihminen on älykkäämpi ja parempi, kuin ne lapsia hankkineet apinat. Odotat jotain mitalia ratkaisustasi. Ei ole eikä tipu. Jos sinä tietäisit jotain tieteestä ja taiteesta, tietäisit monella lahjakkuudella olleen lapsia. Joillakin hyvinkin paljon. Lapsettomuus ei nosta kenenkään älykkyyttä tai arvoa yhteiskunnalle ja yhtä hyvin voidaan väittää, että lapsettomat nerot loistivat SIITÄ HUOLIMATTA, ettei heillä ollut lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, siinähän se tuli. Sinä luulet, että lapsettomana ihminen on älykkäämpi ja parempi, kuin ne lapsia hankkineet apinat. Odotat jotain mitalia ratkaisustasi. Ei ole eikä tipu. Jos sinä tietäisit jotain tieteestä ja taiteesta, tietäisit monella lahjakkuudella olleen lapsia. Joillakin hyvinkin paljon. Lapsettomuus ei nosta kenenkään älykkyyttä tai arvoa yhteiskunnalle ja yhtä hyvin voidaan väittää, että lapsettomat nerot loistivat SIITÄ HUOLIMATTA, ettei heillä ollut lapsia.

        "No niin, siinähän se tuli. Sinä luulet, että lapsettomana ihminen on älykkäämpi ja parempi, kuin ne lapsia hankkineet apinat."

        En ole väittänyt niin. Lisääntyminen on edellytys lajin säilymiselle, ja olen iloinen siitä, että niin moni muu kuin minä haluaa lisääntyä.

        Väitin vain, ettei kenenkään merkitys yhteiskunnalle muodostu ainoastaan lapsista. Sen vuoksi en suostu ajattelemaan, että myöskään lapsia hankkineet olisivat yhteiskunnallisesti "parempia" kuin velat. Sinä voit vapaasti ajatella niin, jos se oloasi parantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, siinähän se tuli. Sinä luulet, että lapsettomana ihminen on älykkäämpi ja parempi, kuin ne lapsia hankkineet apinat. Odotat jotain mitalia ratkaisustasi. Ei ole eikä tipu. Jos sinä tietäisit jotain tieteestä ja taiteesta, tietäisit monella lahjakkuudella olleen lapsia. Joillakin hyvinkin paljon. Lapsettomuus ei nosta kenenkään älykkyyttä tai arvoa yhteiskunnalle ja yhtä hyvin voidaan väittää, että lapsettomat nerot loistivat SIITÄ HUOLIMATTA, ettei heillä ollut lapsia.

        Pyydän anteeksi itseltäni, että jatkoin keskustelua huonosti käyttäytyvän ihmisen kanssa. Se on vastoin periaatteitani. Keskustelu huonosti käyttäytyvän nimittelijän kanssa ei koskaan johda mihinkään rakentavaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No niin, siinähän se tuli. Sinä luulet, että lapsettomana ihminen on älykkäämpi ja parempi, kuin ne lapsia hankkineet apinat."

        En ole väittänyt niin. Lisääntyminen on edellytys lajin säilymiselle, ja olen iloinen siitä, että niin moni muu kuin minä haluaa lisääntyä.

        Väitin vain, ettei kenenkään merkitys yhteiskunnalle muodostu ainoastaan lapsista. Sen vuoksi en suostu ajattelemaan, että myöskään lapsia hankkineet olisivat yhteiskunnallisesti "parempia" kuin velat. Sinä voit vapaasti ajatella niin, jos se oloasi parantaa.

        No sanohan mikä teidän velojen ongelma sitten on, kun pitää tuosta asiasta niin kovaa meteliä pitää? Kuten todettu, ei ihmisiä oikeasti kiinnosta jonkun lisääntyminen tai lisääntymättä jättäminen. Se on jokaisen oma asia. Lapsiperheisiin panostetaan juuri tuosta itsekin mainitsemastasi syystä. Siis mikä on ongelma? Eikö teitä huomioida riittävästi? Jokin tarve tai puute tuon metelin takana on, me emme vain ymmärrä, että mikä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanohan mikä teidän velojen ongelma sitten on, kun pitää tuosta asiasta niin kovaa meteliä pitää? Kuten todettu, ei ihmisiä oikeasti kiinnosta jonkun lisääntyminen tai lisääntymättä jättäminen. Se on jokaisen oma asia. Lapsiperheisiin panostetaan juuri tuosta itsekin mainitsemastasi syystä. Siis mikä on ongelma? Eikö teitä huomioida riittävästi? Jokin tarve tai puute tuon metelin takana on, me emme vain ymmärrä, että mikä.

        Katso tuolla alempana olevaa kommenttia siitä, että huonosti voivat lapset a) tulevat kalliiksi ja b) aiheuttavat inhimilllistä kärsimystä.

        Aloituksessa mainittu kirja käsittelee ilmeisesti sitä, missä määrin yksilön lisääntyminen on vapaavalintaista ja missä määrin kulttuurin sanelemaa.

        Ota huomioon myös aikaisempi puheenvuoroni yksilönvapauden ja lisääntymisen arvojen järjestyksestä, ja asetetun järjestyksen seurauksista.

        Sitten on vielä sinun kaltaisesi henkilöt, jouden mukaan asiassa ei olisi mitään keskusteltavaa.

        Siinä syitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanohan mikä teidän velojen ongelma sitten on, kun pitää tuosta asiasta niin kovaa meteliä pitää? Kuten todettu, ei ihmisiä oikeasti kiinnosta jonkun lisääntyminen tai lisääntymättä jättäminen. Se on jokaisen oma asia. Lapsiperheisiin panostetaan juuri tuosta itsekin mainitsemastasi syystä. Siis mikä on ongelma? Eikö teitä huomioida riittävästi? Jokin tarve tai puute tuon metelin takana on, me emme vain ymmärrä, että mikä.

        Sivusta ...

        Sanon tähän ihan alkuun, että itselläni on lapsia. En siis aja omaa agendaani.

        Mä pyörin itse sellaisessa piirissä, jossa minä lapsia saaneena naisena olen vähän se outolintu. Valtaosa tuttavapiiristäni muodostuu lapsettomista ihmisistä ja suurelta osin nimenomaan vapaaehtoisesti lapsettomista. Meitä lapsia saaneita on ehkä 20% porukasta ja lapsia haluaviakaan ei ole niin, että päästäisiin edes 40%:iin.

        Tuolla ns. omassa porukassa sitä muiden ihmisten luomaa painetta lastentekoon ei huomaa. Vaan heti kuplan ulkopuolelle mennessä sen huomaa. Multa on usein itseltänikin kyselty ystävieni tuttujen ja sukulaisten taholta, että no koskas SINÄ sitten aiot saada lapsia ja että SINÄKÄÄNKÖ et sitten aio lisääntyä. Hehän eivät mun lapsistani tiedä, mutta olettavat kun nyt samassa piirissä pyörimme. Uskomattoman tökeröä kyselemista ja toimintaa ja tuohonnkyselyyn on todella vaikea vastata. Tekisi mieli sanoa, että olen lapseni jo tehnyt, mutta kun ei sitäkään oikein voi sanoa. En halua lyödä siinä samalla ystäviäni ja antaa niille kyselijöille "lisäaseita".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta ...

        Sanon tähän ihan alkuun, että itselläni on lapsia. En siis aja omaa agendaani.

        Mä pyörin itse sellaisessa piirissä, jossa minä lapsia saaneena naisena olen vähän se outolintu. Valtaosa tuttavapiiristäni muodostuu lapsettomista ihmisistä ja suurelta osin nimenomaan vapaaehtoisesti lapsettomista. Meitä lapsia saaneita on ehkä 20% porukasta ja lapsia haluaviakaan ei ole niin, että päästäisiin edes 40%:iin.

        Tuolla ns. omassa porukassa sitä muiden ihmisten luomaa painetta lastentekoon ei huomaa. Vaan heti kuplan ulkopuolelle mennessä sen huomaa. Multa on usein itseltänikin kyselty ystävieni tuttujen ja sukulaisten taholta, että no koskas SINÄ sitten aiot saada lapsia ja että SINÄKÄÄNKÖ et sitten aio lisääntyä. Hehän eivät mun lapsistani tiedä, mutta olettavat kun nyt samassa piirissä pyörimme. Uskomattoman tökeröä kyselemista ja toimintaa ja tuohonnkyselyyn on todella vaikea vastata. Tekisi mieli sanoa, että olen lapseni jo tehnyt, mutta kun ei sitäkään oikein voi sanoa. En halua lyödä siinä samalla ystäviäni ja antaa niille kyselijöille "lisäaseita".

        Kiitos kommentistasi!

        "Tuolla ns. omassa porukassa sitä muiden ihmisten luomaa painetta lastentekoon ei huomaa. Vaan heti kuplan ulkopuolelle mennessä sen huomaa."

        Juuri tämän olen huomannut itsekin.

        Tällä palstalla tosin on nähtävissä jotain, mikä pätee vähemmissä määrin palstan ulkopuolella: täällä pääosin miehet kommentoivat mielellään asiaa. Mistä tiedän sen? Koska heidän kommenteissaan näkyy rivien välistä perinteinen miehisen vallankäytön fraasi: "Tämä ei ole tärkeää, koska tämä ei ole tärkeää minulle. Tästä ei tarvitse puhua, koska minun ei tarvitse puhua tästä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ne, jotka eivät ole sisäisesti tasapainossa oma ratkaisunsa kanssa (lapsia/ei lapsia), ovat niitä, jotka siitä meteliä pitää."

        Näinhän se menee. Itse olen kohdannut tätä meteliä lähinnä perheellisten taholta. Se tuntuu epäreilulta ja varsinkin huonosti perustellulta, mutta selviän siitä muistuttamalla itselleni, miten onnellinen olen lapsettomana. Säälin niitä lapsia hankkineita, jotka eivät ymmärrä, että omia valintoja ei tarvitse tuputtaa muille.

        Oli myös vaikeaa löytää VELA-mies, mutta onneksi sellainen löytyi.

        On myös julkisempia tahoja, kuten Väestöliitto ja HS, jotka tavoitteellisesti muokkaavat viestintäänsä lapsiperhemyönteiseksi.

        Pitäisikö se viestintä olla lapsiperhekielteistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö se viestintä olla lapsiperhekielteistä?

        Taidat esittää tyhmää.

        Viestinnän pitäisi olla tasaisen positiivista molempien vaihtoehtojen suuntaan.

        Syyt olen jo kertonut: ne ovat samat syyt, joiden vuoksi velat muutenkin pitävät meteliä.


    • Taisin nähdä vilauksen aloituksesta, mutta se linkki ja sen suuruus tekstimuodossa aiheutti varmaan botin tekemän poiston.
      Jos linkkejä laittelee, kannattaa ennen ja jälkeen linkin kirjoitella jotain, niin se kestää paremmin botin tarkastelun. :o)

      Minusta vapaaehtoisesti lapseton ihminen on huikea ihminen. Olipa nainen tai mies. Ja minusta noin muutenkin ihmisen pitäisi miettiä tarkoin, haluaako todella lapsia. Tuntuu, että todella monet tekevät niitä ajattelematta mitä se vaatii ja mikä vastuu siinä on. Joidenkin ihmisten kohdalla sitten näkee sen, että on kuin kissa mikä on kiivennyt puuhun, muttei tiedä miten tulla alas. On lapsia, mutta hitsi kun ne lapset aiheuttaa elämään kaikenlaista....

      Sama juttu myös lemmikeissä....monet hommaa kissan tai koiran, mutta eivät tunnu tajuavan, että ottavat siinä myös vastuun siitä eläimestä...

      • Mutta mikä niissä lapsissa on niin vaikeeta. Voihan sitä töissäkin tehdä virheen, jonka seuraukset voi olla traagisia useammillekin ihmisille. Miksei omaa elämää saa elää eteenpäin. Miksi joku vela on lapsellista ihmistä parempi, että saa neuvoa muita mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos ei elämää saa elää eikö silloin ole parempi jäädä kokonaan syntymättä. Lapsen tekeminen on todella jokaisen oma asia. Ei siinä pitäisi kenenkään tulla neuvomaan. Oikeessa elämässä ei onneksi kukaan ole lapsiasiaa tullut mulle neuvomaan. Mulla tosiaan oli toiveissa vähintään kolme lasta, mutta vaikka itse en ollenkaan juo on geeneissä liian vahva alkoholismi. Ja siksi asia on näin niin kuin se on. Mulle ei kukaan tullu kummassakaan tilanteessa mistään suunnasta mitään typeriä neuvoja jakaan, vaan kaiken päätin itse. Nyt on kuitenkin joku vela liike kokenu saavansa ihan kauheeta vääryyttä ja sitten pitää alkaa neuvomaan muita. Parempi vaan että jokainen hoitaa omat asiansa ja tekee itse päätösensä.


      • JeroP kirjoitti:

        Mutta mikä niissä lapsissa on niin vaikeeta. Voihan sitä töissäkin tehdä virheen, jonka seuraukset voi olla traagisia useammillekin ihmisille. Miksei omaa elämää saa elää eteenpäin. Miksi joku vela on lapsellista ihmistä parempi, että saa neuvoa muita mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos ei elämää saa elää eikö silloin ole parempi jäädä kokonaan syntymättä. Lapsen tekeminen on todella jokaisen oma asia. Ei siinä pitäisi kenenkään tulla neuvomaan. Oikeessa elämässä ei onneksi kukaan ole lapsiasiaa tullut mulle neuvomaan. Mulla tosiaan oli toiveissa vähintään kolme lasta, mutta vaikka itse en ollenkaan juo on geeneissä liian vahva alkoholismi. Ja siksi asia on näin niin kuin se on. Mulle ei kukaan tullu kummassakaan tilanteessa mistään suunnasta mitään typeriä neuvoja jakaan, vaan kaiken päätin itse. Nyt on kuitenkin joku vela liike kokenu saavansa ihan kauheeta vääryyttä ja sitten pitää alkaa neuvomaan muita. Parempi vaan että jokainen hoitaa omat asiansa ja tekee itse päätösensä.

        No ei ne varsinaisesti mitään vaikeita ole, vaan ihan ihmisiä. :oD Mutta se, että ne on kuitenkin aika riippuvaisia ihmisiä vanhemmistaan, on se juttu.

        Oonkos mä sanonut, että vela oisi sen perempi ihminen? En tietääkseni? Enkä ole sanonut, että velojen mielipiteet ja elämäntapa olisi ainoa oikea? Mistä sä tuon repäsit?

        Ehkä sulla taitaa olla itselläsi joku juttu takana, mikä ei ole ihan läpikäyty...???

        Mutta anna toki tulla jos joku on mielen päällä.... :o)


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Mutta mikä niissä lapsissa on niin vaikeeta. Voihan sitä töissäkin tehdä virheen, jonka seuraukset voi olla traagisia useammillekin ihmisille. Miksei omaa elämää saa elää eteenpäin. Miksi joku vela on lapsellista ihmistä parempi, että saa neuvoa muita mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos ei elämää saa elää eikö silloin ole parempi jäädä kokonaan syntymättä. Lapsen tekeminen on todella jokaisen oma asia. Ei siinä pitäisi kenenkään tulla neuvomaan. Oikeessa elämässä ei onneksi kukaan ole lapsiasiaa tullut mulle neuvomaan. Mulla tosiaan oli toiveissa vähintään kolme lasta, mutta vaikka itse en ollenkaan juo on geeneissä liian vahva alkoholismi. Ja siksi asia on näin niin kuin se on. Mulle ei kukaan tullu kummassakaan tilanteessa mistään suunnasta mitään typeriä neuvoja jakaan, vaan kaiken päätin itse. Nyt on kuitenkin joku vela liike kokenu saavansa ihan kauheeta vääryyttä ja sitten pitää alkaa neuvomaan muita. Parempi vaan että jokainen hoitaa omat asiansa ja tekee itse päätösensä.

        No olet kyllä ihan pihalla.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Mutta mikä niissä lapsissa on niin vaikeeta. Voihan sitä töissäkin tehdä virheen, jonka seuraukset voi olla traagisia useammillekin ihmisille. Miksei omaa elämää saa elää eteenpäin. Miksi joku vela on lapsellista ihmistä parempi, että saa neuvoa muita mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos ei elämää saa elää eikö silloin ole parempi jäädä kokonaan syntymättä. Lapsen tekeminen on todella jokaisen oma asia. Ei siinä pitäisi kenenkään tulla neuvomaan. Oikeessa elämässä ei onneksi kukaan ole lapsiasiaa tullut mulle neuvomaan. Mulla tosiaan oli toiveissa vähintään kolme lasta, mutta vaikka itse en ollenkaan juo on geeneissä liian vahva alkoholismi. Ja siksi asia on näin niin kuin se on. Mulle ei kukaan tullu kummassakaan tilanteessa mistään suunnasta mitään typeriä neuvoja jakaan, vaan kaiken päätin itse. Nyt on kuitenkin joku vela liike kokenu saavansa ihan kauheeta vääryyttä ja sitten pitää alkaa neuvomaan muita. Parempi vaan että jokainen hoitaa omat asiansa ja tekee itse päätösensä.

        "Miksi joku vela on lapsellista ihmistä parempi, että saa neuvoa muita mitä saa tehdä ja mitä ei."

        Olkinukke. Kukaan vela ei tule sanomaan kenellekään, ettei saisi lisääntyä. Yleensä se menee juuri toisin päin: lisääntymistä ei tarvitse perustella mutta lisääntymättä jättäminen täytyy.


    • En nyt tarkoittanu sitä. Mutta kun nykyään on puheet vaan on sitä että lasten kasvatus on rakettitiedettä. Se on mun mielestä ihan normaali elämän osa alue. Eikä kellään ole sanomista toisen lapsen tekoon, opiskeluun tai työn tekoon. Läheltä oon päässy seuraamaan sukulaisten lapsiperhe arkee ja päässyt tarpeen vaatiessa auttamaan. Samalla oon huomannu kuinka julmasti tää geeni osuu. Se on aika hurjaa lottoa. Eikä tää suomalainen salliva alkoholipolitiikka sitä yhtään helpota. en ymmärrä miten joku vanhempi voi pitää jotain alkoholi tai huume kokeilua jonain pikkujuttuna. Kun mun suvussa se ei ole pikkujuttu ja yksi pikku asia aiheuttaa retkahtamisen. Aina puhutaan suomalaisesta alkoholinkäytöstä. Mutta juoppoja on kaikkialla euroopassa. Suomen erikoisuus on juuri tää lapsijuoppous ja se pitäs kertakaikkiaan saada pois. Mutta jos mennään vielä siihen kuka on vanhemmaksi valmis. Niin on niitäkin tapauksia että ihminen on lapsen syntymän jälkeen ihmeesti ryhdistäytynyt.

    • Anonyymi

      Vapaaehtoisen lapsettomuuden ja biologisista syistä johtuvan lapsettomuuden välissä on alue, jossa lapsentekemiseen vaikuttavat yhteiskunnan rakenteet. Erityisesti perusasteen koulutuksen saaneiden miesten lapsettomuus on huimasti lisääntynyt viime vuosikymmeninä, he ovat usein myös parisuhteettomia. Sama pätee hieman vähäisemmässä määrin myös perusasteen naisiin.
      https://theworldnews.net/fi-news/tutkija-vahemman-koulutettujen-naisten-lapsettomuus-kasvanut

      Myös miesten kohdalla lapsettomuus on yleisempää matalamman koulutustason suorittaneilla. Erot koulutusasteiden välillä olivat myös huomattavasti naisia suuremmat.

      Kotimaisia kieliä puhuvista 45–49-vuotiaista miehistä 26,7 prosenttia oli vuoden 2018 lopussa lapsettomia. Ja nuoremmissa ikäluokissa tuon osuuden odotetaan entisestään lisääntyvän.

      " Perusasteen koulutuksen suorittaneista lapsettomia oli joka kolmas, keskiasteen koulutuksen suorittaneista 29,4 prosenttia ja korkea-asteen koulutuksen suorittaneista 20,8 prosenttia. " https://theworldnews.net/fi-news/tilasto-lapsettomuus-yleistyy-matalasti-koulutettujen-keskuudessa

      Yhteiskunta, jossa lasten tekemistä rajoittaa sosiaalinen eriarvoisuus, onko se enää kaikille tarkoitettu. Lapset tuovat sisältöä siihen vähemmän materialistiseen elämään.
      Esimerkiksi Isossa-Britanniassa työväestö edelleen tekee lapsia. Tämä on Suomen erityispiirre tämä lastenteon mahdollisuuksien luokkajako.
      Mediassa paasataan jatkuvasti kuinka kallista lastenteko on. Ihmiset tekevät realistisia johtopäätöksiä, jos nyt edes parisuhteeseen asti sitkuttelultaan yltävät.

      • Anonyymi

        Tämä ei liity vela-keskusteluun. Kiitos silti tiedoista.

        Olihan siellä toki yksi veloihinkin liitetty klisee eli materialismi. Oikeasti asia on juuri päin vastoin. Vain ”verisiteisiin” keskittyvä välittäminen on materialismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei liity vela-keskusteluun. Kiitos silti tiedoista.

        Olihan siellä toki yksi veloihinkin liitetty klisee eli materialismi. Oikeasti asia on juuri päin vastoin. Vain ”verisiteisiin” keskittyvä välittäminen on materialismia.

        Veloissa ei nyt vaan ole mitään keskusteltavaa. Vähäpätöinen asia kaikin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veloissa ei nyt vaan ole mitään keskusteltavaa. Vähäpätöinen asia kaikin puolin.

        Miksi sitten olet tässä ketjussa keskustelemassa?

        Aloituksessa mainittu kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta ainakin kuvauksensa puolesta:

        "Miksi ihmiset hankkivat lapsia? Onko lisääntymisen taustalla aina oma, aidosti vapaa valinta vai myös ulkoa tuleva painostus ja vallankäyttö? Täytyykö miehen olla isä ollakseen kelvollinen yhteiskunnan jäsen? Mitä tapahtuu parisuhteessa, jossa vain toinen osapuoli haluaa lapsen?

        Markku Soikkelin kirja Pakollisesti lapselliset tuo aivan uuden näkökulman suomalaiseen keskusteluun perheistä, lapsista ja miehistä. Kirjassa esitellään myös tutkijoiden kritiikkiä suomalaiseen väestöpolitiikkaan."

        Tämän lisäksi velat ovat mielestäni mukavaa seuraa.

        Asia ei siis ole vähäpätöinen kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten olet tässä ketjussa keskustelemassa?

        Aloituksessa mainittu kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta ainakin kuvauksensa puolesta:

        "Miksi ihmiset hankkivat lapsia? Onko lisääntymisen taustalla aina oma, aidosti vapaa valinta vai myös ulkoa tuleva painostus ja vallankäyttö? Täytyykö miehen olla isä ollakseen kelvollinen yhteiskunnan jäsen? Mitä tapahtuu parisuhteessa, jossa vain toinen osapuoli haluaa lapsen?

        Markku Soikkelin kirja Pakollisesti lapselliset tuo aivan uuden näkökulman suomalaiseen keskusteluun perheistä, lapsista ja miehistä. Kirjassa esitellään myös tutkijoiden kritiikkiä suomalaiseen väestöpolitiikkaan."

        Tämän lisäksi velat ovat mielestäni mukavaa seuraa.

        Asia ei siis ole vähäpätöinen kaikille.

        Nuo kaikki ovat yksilökohtaisia kysymyksiä. Ei niihin löydy ratkaisua tai vastausta millään yhteiskunnallisella tasolla. Onko ihmisistä tullut todellakin niin heikkoja, etteivät pysty itse ratkomaan omia parisuhdeongelmiaan ja itse päättämään omasta lisääntymisestään? Miten yhteiskunnan pitäisi tuohon puuttua? Lisää valtion holhousta?

        Nuo ovat yksilöiden tunteita. Jokainen voisi kokea olevansa yleisesti painostettu vaikka mihin alkaen ulkonäöstä, sukupuolesta ja asuinpaikasta, jos näin haluaa ajatella. On itsestä kiinni, miten näihin todellisiin tai kuviteltuihin vaatimuksiin suhtautuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kaikki ovat yksilökohtaisia kysymyksiä. Ei niihin löydy ratkaisua tai vastausta millään yhteiskunnallisella tasolla. Onko ihmisistä tullut todellakin niin heikkoja, etteivät pysty itse ratkomaan omia parisuhdeongelmiaan ja itse päättämään omasta lisääntymisestään? Miten yhteiskunnan pitäisi tuohon puuttua? Lisää valtion holhousta?

        Nuo ovat yksilöiden tunteita. Jokainen voisi kokea olevansa yleisesti painostettu vaikka mihin alkaen ulkonäöstä, sukupuolesta ja asuinpaikasta, jos näin haluaa ajatella. On itsestä kiinni, miten näihin todellisiin tai kuviteltuihin vaatimuksiin suhtautuu.

        "Onko ihmisistä tullut todellakin niin heikkoja, etteivät pysty itse ratkomaan omia parisuhdeongelmiaan ja itse päättämään omasta lisääntymisestään? Miten yhteiskunnan pitäisi tuohon puuttua? Lisää valtion holhousta?"

        Monet lapsia saaneet puhuvat koko ajan siitä, miten raskasta se on. Eli kyllä se näin velalle joskus näyttää painostukselta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Onko ihmisistä tullut todellakin niin heikkoja, etteivät pysty itse ratkomaan omia parisuhdeongelmiaan ja itse päättämään omasta lisääntymisestään? Miten yhteiskunnan pitäisi tuohon puuttua? Lisää valtion holhousta?"

        Monet lapsia saaneet puhuvat koko ajan siitä, miten raskasta se on. Eli kyllä se näin velalle joskus näyttää painostukselta.

        Miksei voi vaan parantaa maailmaa. Muuttais yhteiskuntaa niin ettei lapsiperheillä olis niin raskasta. Keskityttäisiin parantamiseen, ei saarnaamiseen. Lapsen teko tai tekemättä jättäminen on ihmisen oma asia. Mutta yhteiskunnan pitää järjestää niin, ettei lapsiperhe elämä muodostu liian raskaaksi. Esimerkiksi itse oon kuukausilahjoittaja, vaikka omia lapsia ei ole.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Miksei voi vaan parantaa maailmaa. Muuttais yhteiskuntaa niin ettei lapsiperheillä olis niin raskasta. Keskityttäisiin parantamiseen, ei saarnaamiseen. Lapsen teko tai tekemättä jättäminen on ihmisen oma asia. Mutta yhteiskunnan pitää järjestää niin, ettei lapsiperhe elämä muodostu liian raskaaksi. Esimerkiksi itse oon kuukausilahjoittaja, vaikka omia lapsia ei ole.

        Ei kannata lähteä liian kaukaa etsimään sitä ensimmäistä ratkaisua: ensimmäinen kysymys on aina, haluaako yksilö lisääntyä.

        Kaikki polittiset ja kultturiset helpottamiskeinot tulevat vasta sen jälkeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata lähteä liian kaukaa etsimään sitä ensimmäistä ratkaisua: ensimmäinen kysymys on aina, haluaako yksilö lisääntyä.

        Kaikki polittiset ja kultturiset helpottamiskeinot tulevat vasta sen jälkeen.

        Miksei lapsiperheiden asemaa ei saisi parantaa. Mitä esimerkiksi itse olen väärin tehnyt. Pitäisi lahjoituksen sijaan ostaa toinen auto tai kolmas asunto. Kun en kuitenkaan voi ajaa kuin yhdellä. Miksi pitäis kerätä kaikki itelle, kun ei sitä kuitenkaan mukaan saa. Ja niin kuin monta kertaa oon tähänkin ketjuun kirjottanu, että lapsen teko on jokaisen oma asia. En ole ketään mitään neuvomassa suuntaan tai toiseen. Kuiten kin oon jotenkin tulilinjalla koko ajan.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Miksei lapsiperheiden asemaa ei saisi parantaa. Mitä esimerkiksi itse olen väärin tehnyt. Pitäisi lahjoituksen sijaan ostaa toinen auto tai kolmas asunto. Kun en kuitenkaan voi ajaa kuin yhdellä. Miksi pitäis kerätä kaikki itelle, kun ei sitä kuitenkaan mukaan saa. Ja niin kuin monta kertaa oon tähänkin ketjuun kirjottanu, että lapsen teko on jokaisen oma asia. En ole ketään mitään neuvomassa suuntaan tai toiseen. Kuiten kin oon jotenkin tulilinjalla koko ajan.

        "Miksi pitäis kerätä kaikki itelle, kun ei sitä kuitenkaan mukaan saa."

        Nämä ovat näitä kliseitä, joita tässäkin keskustelussa täytyy purkaa: se, ettei anna jotain omillle lapsilleen (joita ei ole), ei tarkoita että olisi epäantelias. Onko teille joillekin ihmisille ihan käsittämätöntä, että anteliaisuus voisi ulottua kauemmaksikin kuin omaan perheeseen?

        En halua uskoa, että olisitte niin yksinkertaisia.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Miksei lapsiperheiden asemaa ei saisi parantaa. Mitä esimerkiksi itse olen väärin tehnyt. Pitäisi lahjoituksen sijaan ostaa toinen auto tai kolmas asunto. Kun en kuitenkaan voi ajaa kuin yhdellä. Miksi pitäis kerätä kaikki itelle, kun ei sitä kuitenkaan mukaan saa. Ja niin kuin monta kertaa oon tähänkin ketjuun kirjottanu, että lapsen teko on jokaisen oma asia. En ole ketään mitään neuvomassa suuntaan tai toiseen. Kuiten kin oon jotenkin tulilinjalla koko ajan.

        "Ja niin kuin monta kertaa oon tähänkin ketjuun kirjottanu, että lapsen teko on jokaisen oma asia. En ole ketään mitään neuvomassa suuntaan tai toiseen. Kuiten kin oon jotenkin tulilinjalla koko ajan."

        Olet tulilinjalla, koska sinusta huomaa, ettet ole koskaan ajatellut vapaaehtoista lapsettomuutta. Toistat yksi toisensa jälkeen kliseitä (=suoranaisia valheita), joita heihin liitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi pitäis kerätä kaikki itelle, kun ei sitä kuitenkaan mukaan saa."

        Nämä ovat näitä kliseitä, joita tässäkin keskustelussa täytyy purkaa: se, ettei anna jotain omillle lapsilleen (joita ei ole), ei tarkoita että olisi epäantelias. Onko teille joillekin ihmisille ihan käsittämätöntä, että anteliaisuus voisi ulottua kauemmaksikin kuin omaan perheeseen?

        En halua uskoa, että olisitte niin yksinkertaisia.

        Anteliaisuus on musta muutenkin jotenkin erikoinen käsite. Tavallaan en oikein tajua, että miksi kenenkään muka pitäisi antaa varojaan tuosta vaan, täysin tuntemattomille ihmisille. Se ei kuulosta kovin järkevältä Mä itsekin annan kyllä joskus rahaa hyväntekeväisyyteen, mutta vain hyvin tarkasti valikoimiini kohteisiin. On paljon myös sellaisia "hyväntekeväisyyskohteita", joita en halua tukea, enkä tue.

        Rehellinen kun olen niin sanon, että en mä juurikaan rahallisesti ketään tue. Se nyt on vaan musta vierasta enkä edes koe sen olevan kovin toimivaa avustamista. Omaa aikaani, ammattitaitoani ja apuani mä sen sijaan lahjoitan varsin helposti. Rahaahan sekin tietysti tavallaan on, sillä rahalla se apu pitäisi muutoin maksaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi pitäis kerätä kaikki itelle, kun ei sitä kuitenkaan mukaan saa."

        Nämä ovat näitä kliseitä, joita tässäkin keskustelussa täytyy purkaa: se, ettei anna jotain omillle lapsilleen (joita ei ole), ei tarkoita että olisi epäantelias. Onko teille joillekin ihmisille ihan käsittämätöntä, että anteliaisuus voisi ulottua kauemmaksikin kuin omaan perheeseen?

        En halua uskoa, että olisitte niin yksinkertaisia.

        Enkö juuri tossa ylempänä sanonut että olen kuukausilahjoittaja. Eli en missään vaiheessa oo sanonu että pitää antaa vaan omille lapsille.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Enkö juuri tossa ylempänä sanonut että olen kuukausilahjoittaja. Eli en missään vaiheessa oo sanonu että pitää antaa vaan omille lapsille.

        Kyllä, sanoit sen eri viestissä ylempänä. Alempi viesti yksinään tulkittuna johti kuvailemaani (ilmeisesti virheelliseen) tulkintaan.


    • Anonyymi

      Nykyisissä alle neljäkymppisissä tuo vapaaehtoisesti lapsettomuus on aika yleistä. Monille sitä vanhemmille se lastenhankinta tuli vähän niinkuin opittuna automaationa - "tehdään nyt kun se kuuluu asiaan".

      Tietenkin on runsain mitoin niitä jotka ovat aina tienneet haluavansa lapsia ja nimenomaan tähdänneet siihen. Nykyään on kuitenkin entistä helpompi jättää lapset tekemättä, jos vähänkään mietityttää että haluaako niitä sittenkään.

      Olen aina tiennyt etten halua lapsia. Omat vanhemmat eivät ole koskaan pahemmin lapsenlapsien perään kyselleet, kun ovat tienneet kantani. Toki on saanut kuulla ne peruskliseet "kyllä se mieli siitä vielä muuttuu", mutta vähitellen nekin loppuivat, kun huomattiin ettei se biologinen kello vaan rupea käymään.

      Kumppanin vanhemmat jaksavat vieläkin elätellä toiveita, vaikka hänkin on nuoresta pitäen tehnyt selväksi ettei jälkikasvun tekeminen kiinnosta. He ovat nyt enemmän keskittyneet kumppanin sisaruksiin ja näiden lisääntymisen lietsomiseen. Se onkin otollisempaa maastoa, sillä hänen sisaruksillaan on kaikilla kuulemma haaveissa lastenhankinta.

      Omassa perheessä tuo lapsista puhuminen on ollut niin vähäistä, että on suorastaan hämmästyttänyt miten paljon aihe nousee kumppanin perheen kokoontumisissa esille. En koe sitä painostavana tai syyllistävänä tms, mutta on yllättänyt miten parisuhteen ulkopuoliset ihmiset kokevat tarvetta puuttua muiden valintoihin. Ja se miten neutraalisti nämä pariskunnat suhtautuvat siihen kuinka vanhempi polvi jatkuvasti kyselee lastenteon aikataulun perään.

      • Anonyymi

        "Omassa perheessä tuo lapsista puhuminen on ollut niin vähäistä, että on suorastaan hämmästyttänyt miten paljon aihe nousee kumppanin perheen kokoontumisissa esille. En koe sitä painostavana tai syyllistävänä tms, mutta on yllättänyt miten parisuhteen ulkopuoliset ihmiset kokevat tarvetta puuttua muiden valintoihin."

        Naisen kohdun käytön oletettu "julkisuus" on todellakin hänmästyttävää. Onneksi oman lähipiirinsä voi aina valita itse, joten nämä muiden asioihin puuttujat tulevat kuvioon vasta lähipiirin ulkopuolella.


      • Anonyymi

        Minkäköhän takia niitä lapsenlapsia niin hingutaan?

        W.


    • Sen verran olen itsekkin törmännyt VELA aiheeseen ihan omassa henkilökohtaisessa elämässäni irl. Että koska minulla ei ollut lapsia vielä 35 iässäkään, niin automaattisesti oletettiin, että olen tahallani jättänyt lapset tekemättä.

      Eli vihamielisyyteen lapsettomia kohtaan olen itsekkin törmännyt monesti, ennen kun olen ehtinyt kertoa että olen lapseton vasten tahtoani. Nykyään mulla on kaksi lasta ja en ole sekuntiakaan katunut heitä. Mutta helppoa se ei aina ole olla perfect vanhempi.

      Etenkään kun omat sairaudet koittaa välillä laittaa kontusilleen ja on ihan voimat vähissä, sitten tarttis jaksaa kantaa muutkin itsensä lisäksi. Se mikä saa jaksamaan on rakkaus niihin lapsiinsa. Muuten luovuttas. Niin voimaton on joskus että pitää tosissaan taistella eteenpäin jaksamisen äärirajoilla.

      Mutta joo, tuon vihamielisyyden olen kokenut lapsettomana usein. Se on pöyristyttävää.

      Kuten on lapsivihaaminenkin.

      • Niin ja tuo on yksi syy miksi toiset on halunneetkin VELA vaihtoehdon, sairaudet jotka ottaa luulot pois ainakin aika ajoin tai jatkuvasti vaikeuttaa elämää ja jo pelkästään omaa kykenemistä. Ymmärrän hyvin, jos joku jättää lapset tekemättä.

        Niissä on iso vastuu ja ei auta sanoa, emmä jaksakkaan, on pakko jaksaa.


      • Suatana kirjoitti:

        Niin ja tuo on yksi syy miksi toiset on halunneetkin VELA vaihtoehdon, sairaudet jotka ottaa luulot pois ainakin aika ajoin tai jatkuvasti vaikeuttaa elämää ja jo pelkästään omaa kykenemistä. Ymmärrän hyvin, jos joku jättää lapset tekemättä.

        Niissä on iso vastuu ja ei auta sanoa, emmä jaksakkaan, on pakko jaksaa.

        Viisas on se, joka jättää tekemättä, jos tietää ettei kykene vastuutaan hoitamaan. Osa saaneista ei edes halua.

        Näitä vastuutaan pakoilevia vanhempia on aina ollut liikaa ja silti ei olla opittu sitä tärkeintä; tuputetaan turhaan sitä lisääntymispakkoa. Siinä ei todellakaan lapsen etu ole kyseessä.


    • Anonyymi

      Vela on henkilö joka ei halua tehdä velvollisuuttaan uusien valkoisten suomalaisten tuottamisessa. Tarvitsemme paljon lisää valkoisia suomalaisia lapsia tai kansamme tuhoutuu.

      • Anonyymi

        Mielipiteesi ei ole kovin "valkoinen".

        :D


      • Kommenttisi kuulostaa siltä, kuin lapset olisivat vain hyödyke.

        Missä vaiheessa tulevat lasten oikeudet ja vanhempien velvollisuudet?

        Nyky-Suomi on jo pullollaan pieleen menneitä kasvatettuja, jotka eivät mitenkään hyvinvoivilta vaikuta. Ja näidenkö pitäisi velvoitteena tuottaa yhtä huonoa kasvattettua tulosta?

        Sellaisenko Suomen ja maailman sinä haluat? Ja seuraaville sukupolville?


      • elisakettu kirjoitti:

        Kommenttisi kuulostaa siltä, kuin lapset olisivat vain hyödyke.

        Missä vaiheessa tulevat lasten oikeudet ja vanhempien velvollisuudet?

        Nyky-Suomi on jo pullollaan pieleen menneitä kasvatettuja, jotka eivät mitenkään hyvinvoivilta vaikuta. Ja näidenkö pitäisi velvoitteena tuottaa yhtä huonoa kasvattettua tulosta?

        Sellaisenko Suomen ja maailman sinä haluat? Ja seuraaville sukupolville?

        Ei liity ylempään. Mutta ei vieläkään oo saatu selville sitä mitä tässä oon koko ajan yrittäny kysyä. Että mikä siinä lasten kasvatuksessa on muuttunu niin vaikeeks. Yritin ehdottaa että lapaijuoppous pitäs saada kokonaan pois. Mutta ei siihen kukaan mitään sanonu. Yritin löytää kesäyliopistosta kasvatustieteen kursseja. Mutta niitäkään ei nyt ala. Että jos joku noita kursseja käyny niin voisko kertoo. Ja omalta osalta kun en muuten osaa autta kun tota kuukausi lahjotusta tehny. Tosin enemmänkin pitäis laittaa, mutta niin hän se on vähän meillä kaikilla että liian vähän annetaan.


      • JeroP kirjoitti:

        Ei liity ylempään. Mutta ei vieläkään oo saatu selville sitä mitä tässä oon koko ajan yrittäny kysyä. Että mikä siinä lasten kasvatuksessa on muuttunu niin vaikeeks. Yritin ehdottaa että lapaijuoppous pitäs saada kokonaan pois. Mutta ei siihen kukaan mitään sanonu. Yritin löytää kesäyliopistosta kasvatustieteen kursseja. Mutta niitäkään ei nyt ala. Että jos joku noita kursseja käyny niin voisko kertoo. Ja omalta osalta kun en muuten osaa autta kun tota kuukausi lahjotusta tehny. Tosin enemmänkin pitäis laittaa, mutta niin hän se on vähän meillä kaikilla että liian vähän annetaan.

        Lasten kavatuksessa kyseessä on vastuu toisesta ihmisestä. Siitä että hänet pidetään terveenä, turvassa ja hänelle luodaan mahdollisuudet selvitä elämästä myö tulevaisuudessa.

        Sinä ruokit, huolehdit hygieniasta, puet sään mukaisesti, opetat, neuvot, hoidat kun hän on sairas, leikit ja ohjaat. Annat perustan terveelle kehitykselle, Puutut ajoissa kaikkiin ongelmiin, mikä/mitkä voivat lastasi vahingoittaa. Annat harrastaa, olet hänestä kiinnostunut ja hänen tekemisistään, annat myönteisiä ja monipuolisia vaikutteita ja kannustat. Ohjaat koulussa ja opiskeluissa, tuet. Olet läsnä kaikessa, hyvässä ja pahasa, et koskaan hylkää. Opetat elämän taitoja. Rakastat ja opetat rakastamaan. Annat mahdollisuuden sukuun, lähipiiriin, ystävyyssuhteisiin jne.

        Moni vanhempi ei tähän vain kykene. Syytetään esimerkiksi ajanpuutetta, rahaa, omia sosiaalisia tai taidollisia puutteita, oman kasvatuksen puutetta, sairauksia ja mielenterveysongelmia. Se on ihan ookoo, jos puutteensa tiedostaa, mutta se ei ole, jos hankkii lapsen silti eikä täytä tehtäväänsä hyvin.

        Lapsella on oikeus hyvään elämään. Ne, joiden vastuulla se on, on käsitettävä tehtävänsä tarkkaan, ennenkuin ottaa sen vastuun vastaan.

        Lapsijuoppous on seuraus. Se, kuten moni muukisn olisi vältettävissä, jos vastuuihmiset ottaisivat tosisaan tehtävänsä.

        Mitä taas sanoit lasten auttamisesat, niin kyllä, valitettavsti, on monenlaista avuntarvitsijaa. Yksihän tietysti liittyy juuri siihen rahaan. Osa lapsista ei saa kotonaan edes ruokaa riittävästi. Ei ole sopivia vaatteita, ei harrastusvälineitä. Hygieniakin voi olla retuperällä, kun ei olla ohjattu riittävästi siitä huolehtimaan, puhtaista vaatteista puhumattakaan. Missä tämä tulevaisuuden toivo oppii taitonsa, jos niitä ei kotona opeteta?

        Pääset asioista jyvälle kun otat rohkeasti yhteyttä järjestöihin. Missä voi auttaam se selviää sitten, kun katsotaan mahdollisuutesi ja soveltuvaisuutesi tehtäviin.

        Lastensuojelutyö on raskasta. Mutta on hienoa, että on ihmisiä, jotka välittävät.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      168
      3412
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      100
      1796
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1717
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      125
      1581
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      392
      1576
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      101
      1407
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1133
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      1049
    9. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      60
      988
    10. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      54
      961
    Aihe