Yritän pelkistetyllä esimerkillä selittää kaikille muille ilmeisen selvää asiaa.
1. Otetaan 10 ml:n lääkeruisku ja vedetään (ilmatiivis) mäntä kohtaan 1 ml. Männän etupuolella vallitsee nyt ulkoisen paineen suuruinen paine eli 1 ilmakehä.
2. Tukitaan ruiskun kärki ja vedetään mäntä kohtaan 10 ml. Ruikussa männän edessä oleva tilavuus kymmenkertaistuu. Koska uutta ilmaa ei ruiskuun pääse, paine laskee kymmenesosaan, eli 0,1 ilmakehään.
3. Upotetaan ruiskun kärki nesteeseen ja poistetaan tulppa. Nestettä alkaa imeytyä ruiskuun ja virtaus jatkuu kunnes paine-ero tasaantuu, eli ruiskussakin on taas 1 ilmakehän paine.
Summa Summarum:
Neste IMEYTYY ruiskuun. Ruiskussa on alimmillaankin ollut POSITIIVINEN 0,1 ilmakehän paine, joka on 0,9 ilmakehän ALIPAINE ruiskun kärkeen kohdistuvaan paineeseen nähden.
Missään vaiheessa ei prosessissa esiinny PAINEEN VASTAKOHTAA, joka aiheuttaisi IMUN, vaan imun aiheuttava alipaine on ulkoilman paineen ja ruiskun sisäisen paineen erotus.
Voiko asiaa enää yksinkertaisemmin esittää?
Olen ollut opettaja, mutta en tarkkailuluokilla. Jos tämäkään ei mene perille, niin nostan käteni ja totean; mission impossible.
APH:lle paineesta, alipaineesta ja imusta
44
1067
Vastaukset
- Anonyymi
Vapaasti hengittävän mäntämoottorin sylinterissä imun aiheuttaa männän yläkuolokohdan ja alakuolokohdan välinen tilavuusero. Mäntämoottorin sylinterissä on aina positiivinen paine, vaikka imusarjassa puhutaan imusta.
- Anonyymi
Osaa se opettajakin olla paljon tyhmempi kuin sairaanhoitajat ja lääkärit. Sinut pitäisi panna oppilaaksi sinne tarkkailuluokalle ja joku pätevämpi opettajaksi. Opettajako muka tietää, miten toimii injektiopruisku, mutta hotajat ei. Kyllä on mahtava tuo ylpeys joillakin.
Kyllä minäkin niitä ruiskuja täytin, ja sain pistokoulutuksenkin. Ei tuossa sinun sepustuksessasi ole yhtään mitään järkeä, koska käytännössä noin ei toimi kukaan lääkäri eikä hoitaja. He kun tietää, että lääke nimenomaan vedetään ruiskuun.
Jos sinä et opi mitä siinä todellisuudessa tapahtuu, niin voi lapsiparkoja. Toivottavasti et enään ole opettaja. Meitä on täällä kaksi hoitaloan ammattilaista, jotka kyllä ymmärtää sen todellisuuden, niinkuin se on.
Ei tuo APH pilkka osu ollenkaan, koska minulla todellakin on myös hoitoalan koulutus ja 14 vuoden työkokemus, johon sairaalossa kuului myös opetusvelvollisuus.
Jokainen hoitoalan ammattilainen ymmärtää, kuinka naurettavaa on, että opettaja kirjoittaa tuollaisia. Olisikohan syytä hakeutua hoitoon, kun tulee neuvomaan ammattilaisia tuolla tavalla. Opetetaanko tuollaista jopa opettajien koulutuksessa. Onko se mätä sielläkin.- Anonyymi
Mikä ruiskun toiminnan selittämisessä meni väärin? On aivan sama, vedetäänkö mäntä ensin taakse ja sitten poistetaan tulppa, vai vedetäänkö mäntää niin, että krki on nesteessä. Mäntää vetäessä ruiskussa paine alenee, mutta ei muutu missään vaiheessa negatiiviseksi paineeksi.
Et tainnut edes lukea selitystä. Ei tarvitse olla opettaja tuon tietääkseen, vaan jokainen fysiikan alkeet tunteva tietää, miksi se neste sinne ruiskuun tulee, kun mäntää vetämällä vähennetään ruiskun painetta. Ei sinne mitään mystistä paineen vastakohtaa synny. Tuskin kukaan hoitoalallakaan sinun lisäksesi tuollaista väittää. Onko rouvallasikaan samaa väärinkäsitystä, vai ajatteleeko hänkin vain verenpainettasi ja myötäilee höperehtimistäsi. - Anonyymi
Ammattikoulupohjaisista apuhoitajista tai lähihoitajista en toki tiedä, onko heille sitä vertaa opetettu fysiikka, että ymmärtäisivät ruiskun toiminnan. Lähihoitajaksikin kun nykyään pääsee lähes kuka vaan.
Ei mustekynänkään toimintaa tarvitse ymmärää, osatakseen kirjoittaa. Ruiskun toiminnan ymmärtäminen nyt on maailman yksinkertaisimpia asioita. - Anonyymi
Ruiskunkäytöstäsi tai työttömyyskoulutusseistasi huolimatta, olet edelleen niin dementoitunut ja tyhmä, että et vieläkään ymmärrä asioista alkeitakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ruiskun toiminnan selittämisessä meni väärin? On aivan sama, vedetäänkö mäntä ensin taakse ja sitten poistetaan tulppa, vai vedetäänkö mäntää niin, että krki on nesteessä. Mäntää vetäessä ruiskussa paine alenee, mutta ei muutu missään vaiheessa negatiiviseksi paineeksi.
Et tainnut edes lukea selitystä. Ei tarvitse olla opettaja tuon tietääkseen, vaan jokainen fysiikan alkeet tunteva tietää, miksi se neste sinne ruiskuun tulee, kun mäntää vetämällä vähennetään ruiskun painetta. Ei sinne mitään mystistä paineen vastakohtaa synny. Tuskin kukaan hoitoalallakaan sinun lisäksesi tuollaista väittää. Onko rouvallasikaan samaa väärinkäsitystä, vai ajatteleeko hänkin vain verenpainettasi ja myötäilee höperehtimistäsi.Edelleen tuo tyhmänylpeys kukoistaa. Sitä lääkettä kun voi vetää kumitulpan läpi ruiskun täyteen tuosta vaan, jos on kysymys esim puudutusainepullosta,
Ne on isompia kuin ampullat. Ei sinne tarvitse lisätä ensin ilmaa, eikä sinne pääse millään vaikuttamaan se normaali ilmanpaine. Neulahan sulkee tekemänsä reijän täysin, se pullo on umpio, johon normaali ilmanpaine ei pääse vaikuttamaan.
Tuntuu siltä, kuin kuvittelisit, että lääkkeet vedetään ruiskuun ilman neulaa. Kyllä ne aina vedetään neulan läpi, eikä sinne ampullaan neulan päähän pääse vaikuttamaan se ulkoilma yhtään mitään. Se ampulla on umpio.
Sitten kun ottaa ruiskun neulasta irti, kuuluu pieni tuhaus, kun ilman täyttää sen tilan, jonka ennen täytti puudutusaine. Kyllä minä olen sen tempun aikanaan tehnyt aika monta kertaa.
Kun tarvitsi puuduttaa, usein joku muu veti lääkärille puudutusaineen valmiiksi ruiskuun. Puudutin kyllä itsekkin joskus murtumia lääkärin luvalla. Nykyäänhän ensikoitajat on saaneet tippakoulutuksenkin.
Minulla ei vielä 1990 luvulla sitä ollut, mutta neuvoin kyllä vaimolle, miten laitetaan tippakanyyli, kun hän opiskeli sairaanhoitajaksi, Sillä menetelmällä hän ei koskaan epäonnistunut.
Kyllä se rouva kuule on vetänyt aika monta kertaa lääkettä tai puudutsainetta ruiskuun. Kyllä se tiesi itsekkin, mitä siinä tapahtuu. Miksikähän niitä nykyään jumaloidaan niin hirveästi niitä fysiikkan alkeita. Ymmärrätkö sinä edes mitä sana alkeet tarkoittaa.
Kun minä aloin opetella hitsausta, minä en juurikaan tuntenut niitä hitsauksen alkeita. Ensimmäisenä opin kaasuhitsauksen alkeet ja sitten ennenitkää opin niin paljon, että läpäisin testit. Jokaisella menetelmällä kävin saman kehityskaaren läpi.
Sitten minulle jatkuvasti tyrkytetään niitä alkeita, niinkuin ne olisi jotain korkeinta ja ehdottomasti varminta tietoa. Asiat on siis käännetty päälaelleen. Alkeet on alkeellisia todellisuudessa. Kaikista alkeellisimmat arvaukset on nostettu ehdottomaksi tieteelliseksi totuudeksi.
On todella sairasta, että opettaja, joka ei tiedä hoitoalasta yhtään mitään, ylentää itsensä korkeimmaksi hoitoalan asiantuntijaksi. kun tuntee jotakin fysiikan alkeellisimpia väittämiä, joilla ei todellisuudessa ole yhtään mitään arvoa.
Kyllä minä olen niihin väittämiin tutustunut. Niissä nyt on monia sellaisia, että ei niillä ole yhtään mitään tekemistä tämän elämän todellisuuden kanssa. Minä tunnen sen todellisuudenkin tosi monipuolisesti.
Ei siitä todellisuudesta tiedä opettajat yhtään mitään. Ei tiedä yhtään mitään hoitoalan todellisuudesta ja aivan yhtä pihalla on teollisuudenkin todellisuudesta. On melkoisen tyhmä ja sairaaloisen ylpeä, jos ei sitä myönnä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen tuo tyhmänylpeys kukoistaa. Sitä lääkettä kun voi vetää kumitulpan läpi ruiskun täyteen tuosta vaan, jos on kysymys esim puudutusainepullosta,
Ne on isompia kuin ampullat. Ei sinne tarvitse lisätä ensin ilmaa, eikä sinne pääse millään vaikuttamaan se normaali ilmanpaine. Neulahan sulkee tekemänsä reijän täysin, se pullo on umpio, johon normaali ilmanpaine ei pääse vaikuttamaan.
Tuntuu siltä, kuin kuvittelisit, että lääkkeet vedetään ruiskuun ilman neulaa. Kyllä ne aina vedetään neulan läpi, eikä sinne ampullaan neulan päähän pääse vaikuttamaan se ulkoilma yhtään mitään. Se ampulla on umpio.
Sitten kun ottaa ruiskun neulasta irti, kuuluu pieni tuhaus, kun ilman täyttää sen tilan, jonka ennen täytti puudutusaine. Kyllä minä olen sen tempun aikanaan tehnyt aika monta kertaa.
Kun tarvitsi puuduttaa, usein joku muu veti lääkärille puudutusaineen valmiiksi ruiskuun. Puudutin kyllä itsekkin joskus murtumia lääkärin luvalla. Nykyäänhän ensikoitajat on saaneet tippakoulutuksenkin.
Minulla ei vielä 1990 luvulla sitä ollut, mutta neuvoin kyllä vaimolle, miten laitetaan tippakanyyli, kun hän opiskeli sairaanhoitajaksi, Sillä menetelmällä hän ei koskaan epäonnistunut.
Kyllä se rouva kuule on vetänyt aika monta kertaa lääkettä tai puudutsainetta ruiskuun. Kyllä se tiesi itsekkin, mitä siinä tapahtuu. Miksikähän niitä nykyään jumaloidaan niin hirveästi niitä fysiikkan alkeita. Ymmärrätkö sinä edes mitä sana alkeet tarkoittaa.
Kun minä aloin opetella hitsausta, minä en juurikaan tuntenut niitä hitsauksen alkeita. Ensimmäisenä opin kaasuhitsauksen alkeet ja sitten ennenitkää opin niin paljon, että läpäisin testit. Jokaisella menetelmällä kävin saman kehityskaaren läpi.
Sitten minulle jatkuvasti tyrkytetään niitä alkeita, niinkuin ne olisi jotain korkeinta ja ehdottomasti varminta tietoa. Asiat on siis käännetty päälaelleen. Alkeet on alkeellisia todellisuudessa. Kaikista alkeellisimmat arvaukset on nostettu ehdottomaksi tieteelliseksi totuudeksi.
On todella sairasta, että opettaja, joka ei tiedä hoitoalasta yhtään mitään, ylentää itsensä korkeimmaksi hoitoalan asiantuntijaksi. kun tuntee jotakin fysiikan alkeellisimpia väittämiä, joilla ei todellisuudessa ole yhtään mitään arvoa.
Kyllä minä olen niihin väittämiin tutustunut. Niissä nyt on monia sellaisia, että ei niillä ole yhtään mitään tekemistä tämän elämän todellisuuden kanssa. Minä tunnen sen todellisuudenkin tosi monipuolisesti.
Ei siitä todellisuudesta tiedä opettajat yhtään mitään. Ei tiedä yhtään mitään hoitoalan todellisuudesta ja aivan yhtä pihalla on teollisuudenkin todellisuudesta. On melkoisen tyhmä ja sairaaloisen ylpeä, jos ei sitä myönnä.Väitätkö, että kumikorkillisesta pullosta on imetty ilmat pois täyttämisen jälkeen. Jos ei niin siinä on normaali ilmanpaine.
Olen myös varma, ettei siitä montaa ruutallista voi imeä ilman, että työntää sinne lisää ilmaa. Eikö vain?
Ja kyllä se pienempi täällä päin maailmaa on ampulli, ei ampulla. Missä päin Suomea hoitoalalla puhutaan ampullasta. Eikä kyseessä ole edes kirjoitusvirhe, koska olet käyttänyt samaa termiä ennenkin.
Eikä minusta korkeinta hoitoalan asiantuntijaa taida sillä tulle, että tiedän miten ruutta toimii. Muuta en ole väittänyt.
Kehuit osaavasi fysiikkaa. Jos et osaa edes niitä yksinkertaisia alkeita, miten voit osata monimutkaisempia asioita. On kuin väittäisit ratkovasi differentiaaliyhtälöitä tuntematta edes kertotaulua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö, että kumikorkillisesta pullosta on imetty ilmat pois täyttämisen jälkeen. Jos ei niin siinä on normaali ilmanpaine.
Olen myös varma, ettei siitä montaa ruutallista voi imeä ilman, että työntää sinne lisää ilmaa. Eikö vain?
Ja kyllä se pienempi täällä päin maailmaa on ampulli, ei ampulla. Missä päin Suomea hoitoalalla puhutaan ampullasta. Eikä kyseessä ole edes kirjoitusvirhe, koska olet käyttänyt samaa termiä ennenkin.
Eikä minusta korkeinta hoitoalan asiantuntijaa taida sillä tulle, että tiedän miten ruutta toimii. Muuta en ole väittänyt.
Kehuit osaavasi fysiikkaa. Jos et osaa edes niitä yksinkertaisia alkeita, miten voit osata monimutkaisempia asioita. On kuin väittäisit ratkovasi differentiaaliyhtälöitä tuntematta edes kertotaulua.Miksi jankutat, että en tunne fysiikan alkeita. Kyllä nekin on tulleet tutuksi viime vuosina ja olen todennut, että alkeita ne todellakin on siis alkeellista ajattelua, jolla ei ole mitään tekemistä elämän todellisuuden kanssa.
Alkeellista on sinunkin ajattelusi. Luetun ymmärtämisessä tuntuu olevan pahoja ongelmia. Miksi kuvittetelet minun väittäneen, että kumikorkillisesta pullosta oli imetty ilmat pois. En ole sellaista väittänyt.
Sinä vaan olet aivan täysin pihalla koko asiasta, kun päähäsi ei millään sovi muuta kuin se antiikkinen alkeellinen "fysiikka". Kun minä tarvitsen tietoa, niin kyllä minä kysyn sitä eri alojen rautaisilta ammattilaisilta enkä peruskoulun opettajalta.
Tuntuu opettajilla olevan vain sitä alkeisfysiikkaa, jossa on joukossa pseudotiedettä. Pseudotieteen minä hylkään armotta. Jotakin pöljää todistaa sekin, että takertuu sanaan ampulla. Minä olen kuullut käytettävän molempia muotoja.
Nestettähän sieltä pullosta ruiskulla imetään. Ennen nesteen imemistä siellä on sekä nestettä että sitä normaalipaineista ilmaa. Kun nestettä imetään ruiskuun, pullossa nestetilavuus pienenee ja ilmatilavuus kasvaa.
Sinne syntyy alipaine, joka tasoittuu ulkoisen ilmanpaineen kanssa, sitten kun ruisku irroitetaan neulasta. Koska paineet tasoittuvat, sieltä pullosta voi ruiskulla imeä sitä nestettä kunnes pullo on tyhjä.
Kyllä ne koronarokottajatkin on pelkästään imeneet ruiskulla sitä ainetta ampullista. Ei sinne ampulliin ole tarvinnut lisätä ilmaa. Se määrä, jota siinä ruiskuun vedetään, on niin pieni. Joka kerran, kun ruisku on irroitettu neulasta, paineet on tasoittuneet.
Aineet vedetään ruiskuun ampulleista aina isolla neulalla, ja pistäminen tehdään pienellä neulalla. Sairaalassa niitä aineita saatetaan antaa myös suoraan suoneen tippakatetrin kautta, tai sekoittaa isompaan pulloon, josta sitä sitten hitaasti tiputetaan.
Sellaisten seosten tekeminen on aika monimutkainen juttu. Mutta sain minä siihenkin koulutuksen. Minä olin porukasta ainoa, joka selvisi ensikerralla läpi lääkelaskujen tentistä. Minun ammatissani ei kylläkään käytännössä sitä taitoa tarvinnut.
Tuskin ymmärrät yhtään mitään siitä, mitä sairaanhoitaja tekee esim. teholla tai esiavussa. Lääkäri vain määrää lääkkeet. Kaiken sen muun tekee hoitaja. Jos potilas tarvitsee jotakin lääkettä esim. 100 mg tunnissa, hoitajan täytyy selvittää, miten se annostellaan.
Minä heitin tänne pöljille joskus tällaisen esimerkin. Itse laskin minkälainen seos täytyy tehdä, ja kuinka nopeasti sitä pitää tiputtaa, ja sitten tarkistutin laskelman vaimolla, joka on erikoissairaanhoitaja. Kyllä hän piti sitä laskelmaa täysin oikeana. Muistaakseni laskin että tiputusnopeus täytyy olla 14 tippaa minuutissa.
Sitten täällä minua leimaa dementikoksi sellaiset, jolla on ilmesesti ollut dementia jo syntyessään. Ei ole koskaan eroittaneet oikeaa ja väärää toisistaan. Itkeä ei viitsi sille pöljäilylle, mutta ei se kyllä nauratakkaan.
Differentaaliyhtälöt ja muu ns. korkeampi matikka ei ole minua koskaan kiinnostanut eikä kiinnosta edelleenkään. Minä olen tullut ammateissani erittäin hyvin toimeen Elon laskuopilla ja muutamalla kaavalla.
Muut ei koulutuksessa oppineet edes sitä, millä kaavalla lasketaan sorvin kierrosnopeus. Minä jouduin niitä laskemaan aina, kun tein uutta ohjelmaa. Sinulta tuskin se ohjelmanteko onnistuisi.
On meinaan melkoisen vaativaa puuhaa, ja ei siinä auta yhtään tippaakaan antiikkisen pseudofysiikan osaaminen. Siihen sorvin ohjelmointiin verrattuna jokin injektioruisku on erittäin simppeli pikkujuttui.
Me käytettiin lapsena sellaisia ruiskuja leikkikaluina. Silloin siis jo oppi, miten se ruisku täyttyy, kun sen täytti vesiämpäristä. Meitä ei ollut harhaanjohtamassa joku pöljä peruskoulun opettaja. Oppi saatiin eläinlääkäriltä. Maalla oppi paljon sellaista, mitä kaupunkilaispojat ei opi ikinä.
Siinä Sorvissa oli myös pyörivät työkalut, joten sillä pystyi myös poraamaan kierteyttämään ja jyrsimään kahdesta eri suunnasta. Ohjelmat oli siis välillä varsin monimutkaisia. Meidän firmassa sen osasi kolme huippua. Johtoporras ei sitä osannut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi jankutat, että en tunne fysiikan alkeita. Kyllä nekin on tulleet tutuksi viime vuosina ja olen todennut, että alkeita ne todellakin on siis alkeellista ajattelua, jolla ei ole mitään tekemistä elämän todellisuuden kanssa.
Alkeellista on sinunkin ajattelusi. Luetun ymmärtämisessä tuntuu olevan pahoja ongelmia. Miksi kuvittetelet minun väittäneen, että kumikorkillisesta pullosta oli imetty ilmat pois. En ole sellaista väittänyt.
Sinä vaan olet aivan täysin pihalla koko asiasta, kun päähäsi ei millään sovi muuta kuin se antiikkinen alkeellinen "fysiikka". Kun minä tarvitsen tietoa, niin kyllä minä kysyn sitä eri alojen rautaisilta ammattilaisilta enkä peruskoulun opettajalta.
Tuntuu opettajilla olevan vain sitä alkeisfysiikkaa, jossa on joukossa pseudotiedettä. Pseudotieteen minä hylkään armotta. Jotakin pöljää todistaa sekin, että takertuu sanaan ampulla. Minä olen kuullut käytettävän molempia muotoja.
Nestettähän sieltä pullosta ruiskulla imetään. Ennen nesteen imemistä siellä on sekä nestettä että sitä normaalipaineista ilmaa. Kun nestettä imetään ruiskuun, pullossa nestetilavuus pienenee ja ilmatilavuus kasvaa.
Sinne syntyy alipaine, joka tasoittuu ulkoisen ilmanpaineen kanssa, sitten kun ruisku irroitetaan neulasta. Koska paineet tasoittuvat, sieltä pullosta voi ruiskulla imeä sitä nestettä kunnes pullo on tyhjä.
Kyllä ne koronarokottajatkin on pelkästään imeneet ruiskulla sitä ainetta ampullista. Ei sinne ampulliin ole tarvinnut lisätä ilmaa. Se määrä, jota siinä ruiskuun vedetään, on niin pieni. Joka kerran, kun ruisku on irroitettu neulasta, paineet on tasoittuneet.
Aineet vedetään ruiskuun ampulleista aina isolla neulalla, ja pistäminen tehdään pienellä neulalla. Sairaalassa niitä aineita saatetaan antaa myös suoraan suoneen tippakatetrin kautta, tai sekoittaa isompaan pulloon, josta sitä sitten hitaasti tiputetaan.
Sellaisten seosten tekeminen on aika monimutkainen juttu. Mutta sain minä siihenkin koulutuksen. Minä olin porukasta ainoa, joka selvisi ensikerralla läpi lääkelaskujen tentistä. Minun ammatissani ei kylläkään käytännössä sitä taitoa tarvinnut.
Tuskin ymmärrät yhtään mitään siitä, mitä sairaanhoitaja tekee esim. teholla tai esiavussa. Lääkäri vain määrää lääkkeet. Kaiken sen muun tekee hoitaja. Jos potilas tarvitsee jotakin lääkettä esim. 100 mg tunnissa, hoitajan täytyy selvittää, miten se annostellaan.
Minä heitin tänne pöljille joskus tällaisen esimerkin. Itse laskin minkälainen seos täytyy tehdä, ja kuinka nopeasti sitä pitää tiputtaa, ja sitten tarkistutin laskelman vaimolla, joka on erikoissairaanhoitaja. Kyllä hän piti sitä laskelmaa täysin oikeana. Muistaakseni laskin että tiputusnopeus täytyy olla 14 tippaa minuutissa.
Sitten täällä minua leimaa dementikoksi sellaiset, jolla on ilmesesti ollut dementia jo syntyessään. Ei ole koskaan eroittaneet oikeaa ja väärää toisistaan. Itkeä ei viitsi sille pöljäilylle, mutta ei se kyllä nauratakkaan.
Differentaaliyhtälöt ja muu ns. korkeampi matikka ei ole minua koskaan kiinnostanut eikä kiinnosta edelleenkään. Minä olen tullut ammateissani erittäin hyvin toimeen Elon laskuopilla ja muutamalla kaavalla.
Muut ei koulutuksessa oppineet edes sitä, millä kaavalla lasketaan sorvin kierrosnopeus. Minä jouduin niitä laskemaan aina, kun tein uutta ohjelmaa. Sinulta tuskin se ohjelmanteko onnistuisi.
On meinaan melkoisen vaativaa puuhaa, ja ei siinä auta yhtään tippaakaan antiikkisen pseudofysiikan osaaminen. Siihen sorvin ohjelmointiin verrattuna jokin injektioruisku on erittäin simppeli pikkujuttui.
Me käytettiin lapsena sellaisia ruiskuja leikkikaluina. Silloin siis jo oppi, miten se ruisku täyttyy, kun sen täytti vesiämpäristä. Meitä ei ollut harhaanjohtamassa joku pöljä peruskoulun opettaja. Oppi saatiin eläinlääkäriltä. Maalla oppi paljon sellaista, mitä kaupunkilaispojat ei opi ikinä.
Siinä Sorvissa oli myös pyörivät työkalut, joten sillä pystyi myös poraamaan kierteyttämään ja jyrsimään kahdesta eri suunnasta. Ohjelmat oli siis välillä varsin monimutkaisia. Meidän firmassa sen osasi kolme huippua. Johtoporras ei sitä osannut.Alkeisfysiikka on yhtä vähän pseudotiedettä kuin kertotaulu on pseudomatematiikkaa.
Jos ei osaa kertotaulua, ei osaa matematiikkaa. Jos ei tunne fysiikan alkeita, ei osaa fysiikkaa.
Alkeisfysiikalla tarkoitan niitä fysiikan perusteita, jotka opetetaan jo peruskoulussa. Ne kuuluvat yleissivistykseen ja ovat niin varmalla pohjalla kuin tiede yleensäkään voi olla.
Lukion pitkän fysiikan kurssissa tutustutaan kai jo pintapuolisesti myös moderniin fysiikkaan, mutta siitä ei sinun kohdallasi kannata edes keskustella.
Sieltä pullosta tulee lääkettä juurikin sen takia, että paine tasaantuu, kuten itsekin myönsit.
Jos ruisku irroitetaan neulasta, paine tasaantuu neulan kautta, mutta jos kumin läpi painetaan aina uudella neulalla, pitää pulloon työntää korvausilmaa ruiskusta. Jos pullossa paine laskee selvästi normaali-ilmanpaineen alle, ei ruiskuun saa enää imetyksi nestettä.
Eli kun ruiskun painetta alennetaan vetämällä mäntää taakse, pullossa oleva paine painaa nesteen ruiskuun. Tämä on sitä alkeisfysiikkaa. Käsitellään otsikon "Yhtyneet astiat" alla.
- Anonyymi
Mikä pointti tälläkin aloituksella on. Kiusataan ja ärsytetään jotain seniiliä höppänää. Mitään hyötyä tästäkään ole.
- Anonyymi
Turhahan tuo näköjään oli, koska kyseinen höppänä ei tainnut sitä edes lukea, saati että olisi kyennyt kommentoimaan. APH taitaa jo elää ihan omassa maailmassaan.
Ei sen puoleen. Aloitus oli esityksellisesti erittäin selkeä, mutta on niitä yrittäneet muutkin ja aina yhtä huonolla tuloksella. Logiikka ei pure tuon tason pakkomielteisiin.
- Anonyymi
Avauksessa oli hyvä selitys. Paljonkin lienee niitä, jotka eivät tuotakaan tajua. Amiksista valmistuu nykyään porukka, joiden päästäminen tositoimiin on valtava riski.
- Anonyymi
Aloituksen selityksen tajuaa varmsti yli 90 % ihmisistä. Mutta jos sekään ei mene jakeluun, on aivan turha jatkaa, kuten täällä on jo todettu.
- Anonyymi
APH:n tasoinen aloitus jolla ei ole mitään tekemistä palstan aiheen kanssa.
- Anonyymi
Rockkefeller totesi aikoinaan, että "tärkeintä on tietää mitä ei tiedä". Hän käytti asiantuntijoita ja perusti tutkimuslaitoksiakin myöhemmin, kun oli ensin globaalilla öljybisneksellä rikastunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rockkefeller totesi aikoinaan, että "tärkeintä on tietää mitä ei tiedä". Hän käytti asiantuntijoita ja perusti tutkimuslaitoksiakin myöhemmin, kun oli ensin globaalilla öljybisneksellä rikastunut.
Tällä ketjulla saavutetaan vain vitutusta vanhassa ukossa, joka selvästi on jo todella vieraantunut todellisuudesta. Pelkkää pahaa mieltä ilman mitään hyötyä. Sanalla sanoen aika mulkku aloitus.
- Anonyymi
Älkää tarkoituksellisesti ruokkiko APH:ta. Kun lähtökohta ei ollut kovin hyvä ja nyt omien väitteidensä mukaan sairastanut koronan.
https://tieku.fi/laaketiede/sairaudet/korona-vaikuttaa-aivoihisi-sairastaminen-alentaa-aota- Anonyymi
APH:n ÄO ei laske koronan vuoksi. ÄO ei voi mennä negatiiviseksi niinkuin paineella on tapana.
- Anonyymi
APH:n kohdallakin pätee sanonta "sitä saa mitä tilaa".
- Anonyymi
Me muut palstan lukijat emme ole tilanneet tänne lisää APH:n höpinää vaan pikemminkin jättäneet vastailematta sen helposti tunnistettaviin viesteihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me muut palstan lukijat emme ole tilanneet tänne lisää APH:n höpinää vaan pikemminkin jättäneet vastailematta sen helposti tunnistettaviin viesteihin.
Me muut palstan lukijat olemme sitten tilanneet sinunkin edestä lisää APH:n höpinoitä.
Mitä tällä palstalla olisikaan muuta kuin alarmistien uskonjulistuksia jos ei APH vaivautuisi viihdyttämään meitä. - Anonyymi
Kukaan ei ole käyttänyt muista yhtä törkeää kieltä kuin APH. Miksi häntä pitäisi käsitellä silkkihansikkain, on demetikko tai ei?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole käyttänyt muista yhtä törkeää kieltä kuin APH. Miksi häntä pitäisi käsitellä silkkihansikkain, on demetikko tai ei?
Et ole tainnut olla tällä palstalla kovinkaan pitkään lukemassa ilmastonkieltäjien julistuksia ja uskontunnustuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arveletko ihan oikeasti että trollille vastaileminen tai trollin haukkuminen vähentää trollausta? Palstaa pääsee tällä hetkellä lukemaan 30 sivua taaksepäin mikä tekee 600 keskusteluketjua ja noin 6 kuukautta. Tutustupa tuohon sisältöön ja mieti sitten kuinka hyödyllistä toimintaa tässä harrastat.
APH:n osalta sen ylivertaisuusharhan murtamattomuus on todettu jo useamman vuotta sitten. Valistusyrityksiä on tässä välissä ollut lukematon määrä kunnes kirjoittajat tajusivat niiden hyödyttömyyden. Vain palstan sadisti 97%silkaapáskáa jatkaa aph:n ruokkimista kun se ilmeisesti saa tyypin kiusaamisesta séksúaalista tyydytystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selityksiä omalla käytökselle voi aina sepittää. On pakko olla mulkku, koska muut pakottaa siihen.
- Anonyymi
Alipainehitsarissa on se hyvä puoli, että sillä riittää sanottavaa. Porukka oikeasti joutuu miettimään miten tuon roskan kumoaa ja samalla useat oppivatkin uutta. Ei missään tapauksessa täysin turhaa ja osin hyödyllistäkin.
Sinulla taas ei koskaan ole mitään sanottavaa. Hoet samoja sisällöttömiä trollauksia. Olet enemmän kuin turha. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selityksiä omalla käytökselle voi aina sepittää. On pakko olla mulkku, koska muut pakottaa siihen.
Aivan oikein. Olen täällä nyt viihdyttänyt huumorintajuisia pian 3,5 vuotta kirjoittamalla mitä mieleen juolahtaa. Vähitellen minäkin olen oppinut olemaan se mulkku. Annan pöljille sitä mitä ne tilaa.
Minä kun olen jo 1960 luvun keskikoulussa ja maalaiselämässä oppinut sellaisia asioita, joita pöljät kaupunkilaiset ei opi millään. Kaupungissa toki minäkin olen asunut elämästäni suurimman osan, ja hankkinut todella monta ammattia kiitettävillä papereilla.
Olen hankkinut juuri sellaisia ammatteja, joiden osaajista on nykyään huutava pula, mutta minä vietän jo eläkepäiviä, ja trollien ja alarmistien päinvastaisista kuvitelmista riippumatta, muistikin toimii aika hyvin.
Nettipankkitunnuksia ym numerosarjoja ei ole missään muistilapulla. Ne on ainoastaan minun muistissani. Onkohan ne trolleilla ja alarmisteilla muistissa. Minä olen koko ikäni ollut sellaisissa ammateissa, joissa tarvitaan hyvää päättelykykyä ja kykyä arvioida syy- seuraussuhteita.
Alarmistipelleiltä ja trolleilta nuo kyvyt näyttää puuttuvan täysin. Ei ymmärretä edes niin yksinkertaista tosiasiaa, että lämmin ilma todistaa, että kaikki ilman kaasut absorboi lämpöä eikä ainoastaan alle 0,05 % kaasuista.
Jos jokin kaasu ei absorboi lämpöä se on jäässä. Ei ne 1800 luvun "tiedemiehet" ymmärtäneet edes näin yksinkertaisia tosiasioita. Ei silloin vielä ymmärretty, että kaasut voi myös jäätyä, jos ne ei pysty absorboimaan lämpöä.
Silloin kun oli Apollolennot, tuo asia tiedettiin, ja kaasuja estettiin tankissa jäätymästä koska avaruuden kylmyydessä ne todellakin jäätyy. Sama joudutaan ottamaan huomioon myös avaruuasemalla.
Vielä 1960 luvulla Amerikkalaiset tiedemiehet ei ymmärtäneet riittävästi, mikä merkitys on maapallon kaasukoostumuksella paloturvallisuuden kannalta. Ne laittoivat pöljät Apollo kapseliin pelkkää happea. Jokin kipinä aiheutti siellä harjoituksessa tulipalon ja miehistö paloi hengiltä.
On siis erittäin tärkeää tietää ilmakehän kaasuista nimenomaan ne todelliset ominaisuudet. Kyllä hitsarit ne nykyään tuntee tarkkaan. Tottakait ne tuntee myös metallin insinöörit. Täällä sitten pöljät alarmistit ja trollit inttä vastaan.
Hitsaajakurssillä opetettiin, että haalareita ei missää tapauksessa saa ikinä puhdistaa hapella. Siellähän olisi sellaiseenkin ollut mahdollisuus. Happi tarttuu haalareihin, ja ei tarvita kuin pieni kipinä, ja mies palaa soihtuna ja henki pois.
Suljetussa tilassa kuten jossakin säiliössä, jo muutaman prosentin happitoisuuden nousu on hitsarille hengenvaarallinen. Vaatteet saattaa syttyä palamaan. Jos ei tällaisia asioita opi kertakuulemalla, on hengenvaarallinen metallissa sekä itselleen että muille.
Joku tuolla kommentoi, että amiksen käyneitä ei oikein uskalla päästää töihin. 1970 luvulla Tampella kelpuutti amiksen käyneet ainoastaan omaan konepajakouluunsa. Se koulu kesti 2 vuotta.
Minä taas pääsin 6 kk kurssilla suoraan töihin ja työskentelin sitten useassa eri työssä ilman lisäkoulutusta. Kaikki metallipuolen ammatit olen hankkinut käymällä kurssin. On todella sairas ennakkoluulo, että kursseilla muka ei opi mitään.
Todellisuudessa siellä on mahdollista oppia melkoisen hyvä ammattitaito, mutta se vaatii itseltä suurta aktiivisuutta. Arvioinnissa sitten vitosen todistuksen saa vain ne, jotka on opettajan mielestä täysammattilaisia.
Minulla sellaisia vitosen todistuksia on viisi kappaletta. Siihen tarvittiin kuitenkin se, että suunnittelin itse itselleni vaativia töitä. Opettajilla ei ollut antaa oikein mitään silloin 1990 luvun laman aikana. Ainoastaan CNC kurssilla oli tilaustöitä firmasta.
Ei niitä vitosia pois vie se, mitä jotkut hullut täällä kuvittelee minun osaamisestani. Todella mulkut tyypit kun voi kuvitella sairaassa mielessään kenestä tahansa aivan mitä tahansa.
Ne samat mulkut on ilmeisesti myös koulukiusaajia ja myöhemmin työpaikkakiusaajia, jos nyt ikinä saavat ammattia ja töitä. Yleensä ne joilla on paska luonne ei opikkaan mitään. Mielikuvitus tuottaa vain kaikenlaisia pöljiä harhakuvia muista ihmisistä.
Tosimulkut mellastaa kaduilla vaatimassa ilmastotoimia, niinkuin kuvittelisivat, että jossakin on pohjaton rahasäkki, jolla ne kustannetaan, eikä he itse tai heidän jälkeläisensä joudu koskaan maksumiehiksi.
Ilmastoidiotismi yhä lisääntyy, kun eletään täysin harhamaailmassa. Ne ilmastotoimet joudutaan tekemään täysin velaksi, ja Suomi ei niistä yhtään mitään hyödy. Päinvastoin Suomi joutuu taas lahjoittamaan paljon rahaa muihin maihin, eikä saa sille yhtään mitään vastinetta.
Se raha joudutaan ottamaan velaksi, ja karua todellisuutta on se, että sekin velka tulee olemaan pääasiassa juuri niiden taakkana, joita niillä täysin tarpeettomilla toimilla muka suojellaan. Ilmastomuutos ei ole mikään uhka.
Ihmisten tietämättömyys pelkuruus ja typeryys on uhka. Ilmastonmuutos taas on täysin luonnollista. Sen tietää nimenomaan ne, jotka tuntee kaasujen todelliset ominaisuudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alipainehitsarissa on se hyvä puoli, että sillä riittää sanottavaa. Porukka oikeasti joutuu miettimään miten tuon roskan kumoaa ja samalla useat oppivatkin uutta. Ei missään tapauksessa täysin turhaa ja osin hyödyllistäkin.
Sinulla taas ei koskaan ole mitään sanottavaa. Hoet samoja sisällöttömiä trollauksia. Olet enemmän kuin turha.Eipä APH:n juttujen kumoaminen paljoa miettimistä vaadi. Asian jäsentely kirjalliseen muotoon ehkä jonkin verran, mutta tuon tason virheet näkee jo perssilmällään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan oikein. Olen täällä nyt viihdyttänyt huumorintajuisia pian 3,5 vuotta kirjoittamalla mitä mieleen juolahtaa. Vähitellen minäkin olen oppinut olemaan se mulkku. Annan pöljille sitä mitä ne tilaa.
Minä kun olen jo 1960 luvun keskikoulussa ja maalaiselämässä oppinut sellaisia asioita, joita pöljät kaupunkilaiset ei opi millään. Kaupungissa toki minäkin olen asunut elämästäni suurimman osan, ja hankkinut todella monta ammattia kiitettävillä papereilla.
Olen hankkinut juuri sellaisia ammatteja, joiden osaajista on nykyään huutava pula, mutta minä vietän jo eläkepäiviä, ja trollien ja alarmistien päinvastaisista kuvitelmista riippumatta, muistikin toimii aika hyvin.
Nettipankkitunnuksia ym numerosarjoja ei ole missään muistilapulla. Ne on ainoastaan minun muistissani. Onkohan ne trolleilla ja alarmisteilla muistissa. Minä olen koko ikäni ollut sellaisissa ammateissa, joissa tarvitaan hyvää päättelykykyä ja kykyä arvioida syy- seuraussuhteita.
Alarmistipelleiltä ja trolleilta nuo kyvyt näyttää puuttuvan täysin. Ei ymmärretä edes niin yksinkertaista tosiasiaa, että lämmin ilma todistaa, että kaikki ilman kaasut absorboi lämpöä eikä ainoastaan alle 0,05 % kaasuista.
Jos jokin kaasu ei absorboi lämpöä se on jäässä. Ei ne 1800 luvun "tiedemiehet" ymmärtäneet edes näin yksinkertaisia tosiasioita. Ei silloin vielä ymmärretty, että kaasut voi myös jäätyä, jos ne ei pysty absorboimaan lämpöä.
Silloin kun oli Apollolennot, tuo asia tiedettiin, ja kaasuja estettiin tankissa jäätymästä koska avaruuden kylmyydessä ne todellakin jäätyy. Sama joudutaan ottamaan huomioon myös avaruuasemalla.
Vielä 1960 luvulla Amerikkalaiset tiedemiehet ei ymmärtäneet riittävästi, mikä merkitys on maapallon kaasukoostumuksella paloturvallisuuden kannalta. Ne laittoivat pöljät Apollo kapseliin pelkkää happea. Jokin kipinä aiheutti siellä harjoituksessa tulipalon ja miehistö paloi hengiltä.
On siis erittäin tärkeää tietää ilmakehän kaasuista nimenomaan ne todelliset ominaisuudet. Kyllä hitsarit ne nykyään tuntee tarkkaan. Tottakait ne tuntee myös metallin insinöörit. Täällä sitten pöljät alarmistit ja trollit inttä vastaan.
Hitsaajakurssillä opetettiin, että haalareita ei missää tapauksessa saa ikinä puhdistaa hapella. Siellähän olisi sellaiseenkin ollut mahdollisuus. Happi tarttuu haalareihin, ja ei tarvita kuin pieni kipinä, ja mies palaa soihtuna ja henki pois.
Suljetussa tilassa kuten jossakin säiliössä, jo muutaman prosentin happitoisuuden nousu on hitsarille hengenvaarallinen. Vaatteet saattaa syttyä palamaan. Jos ei tällaisia asioita opi kertakuulemalla, on hengenvaarallinen metallissa sekä itselleen että muille.
Joku tuolla kommentoi, että amiksen käyneitä ei oikein uskalla päästää töihin. 1970 luvulla Tampella kelpuutti amiksen käyneet ainoastaan omaan konepajakouluunsa. Se koulu kesti 2 vuotta.
Minä taas pääsin 6 kk kurssilla suoraan töihin ja työskentelin sitten useassa eri työssä ilman lisäkoulutusta. Kaikki metallipuolen ammatit olen hankkinut käymällä kurssin. On todella sairas ennakkoluulo, että kursseilla muka ei opi mitään.
Todellisuudessa siellä on mahdollista oppia melkoisen hyvä ammattitaito, mutta se vaatii itseltä suurta aktiivisuutta. Arvioinnissa sitten vitosen todistuksen saa vain ne, jotka on opettajan mielestä täysammattilaisia.
Minulla sellaisia vitosen todistuksia on viisi kappaletta. Siihen tarvittiin kuitenkin se, että suunnittelin itse itselleni vaativia töitä. Opettajilla ei ollut antaa oikein mitään silloin 1990 luvun laman aikana. Ainoastaan CNC kurssilla oli tilaustöitä firmasta.
Ei niitä vitosia pois vie se, mitä jotkut hullut täällä kuvittelee minun osaamisestani. Todella mulkut tyypit kun voi kuvitella sairaassa mielessään kenestä tahansa aivan mitä tahansa.
Ne samat mulkut on ilmeisesti myös koulukiusaajia ja myöhemmin työpaikkakiusaajia, jos nyt ikinä saavat ammattia ja töitä. Yleensä ne joilla on paska luonne ei opikkaan mitään. Mielikuvitus tuottaa vain kaikenlaisia pöljiä harhakuvia muista ihmisistä.
Tosimulkut mellastaa kaduilla vaatimassa ilmastotoimia, niinkuin kuvittelisivat, että jossakin on pohjaton rahasäkki, jolla ne kustannetaan, eikä he itse tai heidän jälkeläisensä joudu koskaan maksumiehiksi.
Ilmastoidiotismi yhä lisääntyy, kun eletään täysin harhamaailmassa. Ne ilmastotoimet joudutaan tekemään täysin velaksi, ja Suomi ei niistä yhtään mitään hyödy. Päinvastoin Suomi joutuu taas lahjoittamaan paljon rahaa muihin maihin, eikä saa sille yhtään mitään vastinetta.
Se raha joudutaan ottamaan velaksi, ja karua todellisuutta on se, että sekin velka tulee olemaan pääasiassa juuri niiden taakkana, joita niillä täysin tarpeettomilla toimilla muka suojellaan. Ilmastomuutos ei ole mikään uhka.
Ihmisten tietämättömyys pelkuruus ja typeryys on uhka. Ilmastonmuutos taas on täysin luonnollista. Sen tietää nimenomaan ne, jotka tuntee kaasujen todelliset ominaisuudet.Kaasujen todellisten ominaisuuksien tuntemisesta vielä sen verran, etteivät happi ja typpi absorboi lämpösäteilyä. Ne lämpenevät johtumalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisten tietämättömyys pelkuruus ja typeryys on uhka. Ilmastonmuutos taas on täysin luonnollista. Sen tietää nimenomaan ne, jotka tuntee kaasujen todelliset ominaisuudet.Siis aivan helvetin väärässähän sinä olet ja varmasti tietyllä tasolla mulkkukin, mutta keskustelua näistä aloituksista irtoaa.
- Anonyymi
Aloittaja ei ymmärrä paineiden tasaantumismekaniikkaa.
Ajattelepa asiaa tällä tavalla:
Oletetaan että esimerkkiruiskusi olisi hyvin ohutkuorinen ja siihen synnytetäisiin alipaine veden alla mäntää liikuttamalla. Jossain vaiheessa alipaineessa oleva ruiskun alue rusentuisi kasaan IMEMEMÄTTÄ MITÄÄN SISÄLLEEN ja samalla paine tasaantuisi kun painesero alipaine tyhjiön ja veden välillä tasaantuisi .
Mitään imua ei tässä tapauksessa ei ole mitattavissa missään kohtaa koealueella.- Anonyymi
Oletetaan, että lehmät lentävät, niin aerodynamiikan oppikirjat pitäisi kirjoittaa uudelleen.
Tuossa tapauksessakin tilanne olisi sama kuin aloituksen esimerkissä, paitsi että tulpan poistamista ja nesteen sisään virtaamista vastaisi ruiskun säiliön rusentuminen ja sen tilavuuden pieneneminen. Ulkoinen paine tekisi rusentumiseen tarvittavan työn, kun paine-ero ruiskun sisäisen - ja ulkoisen paineen välillä kasvaisi riittävästi. Tässäkin neste täyttäisi sen tilavuuden, joka ennen oli alipineistettua ilmaa, vaikka neste ei ruiskun sisään pääsisikään.
En tiedä, mitä yritit selittää, mutta ei se muuttanut aloituksen periaatetta yhtään mihinkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletetaan, että lehmät lentävät, niin aerodynamiikan oppikirjat pitäisi kirjoittaa uudelleen.
Tuossa tapauksessakin tilanne olisi sama kuin aloituksen esimerkissä, paitsi että tulpan poistamista ja nesteen sisään virtaamista vastaisi ruiskun säiliön rusentuminen ja sen tilavuuden pieneneminen. Ulkoinen paine tekisi rusentumiseen tarvittavan työn, kun paine-ero ruiskun sisäisen - ja ulkoisen paineen välillä kasvaisi riittävästi. Tässäkin neste täyttäisi sen tilavuuden, joka ennen oli alipineistettua ilmaa, vaikka neste ei ruiskun sisään pääsisikään.
En tiedä, mitä yritit selittää, mutta ei se muuttanut aloituksen periaatetta yhtään mihinkään.Jepp justiinsa, Et näytä ymmärtävän suomen kieltä!
- Anonyymi
Minä olen jo kouluiässä tuon kokeillut, eikä mennyt ruttuun. Lehmien utareisiin laitettiin penisiliiniä muoviruiskulla. Sen jälkeen ne ruiskut oli meidän lasten leikkikaluina.
Ruisku upotettiin vesiämpäriin ja vedettiin täyteen vettä. Ne kesti sen tempun satoja kertoja ja aina se männällä aiheutettu imu elikkä alipaine täytti ne.
Sitten sitä vettä kesäaikaan ruiskutettiin jonkun muun päälle, ja taas se vedettiin täyteen vesiämpäristä. Joskus oli veljelläni ruisku molemmissa taskuissa, ja naapurin isäntä huomasi sen, ja painoi ruiskun tyhjäksi sinne taskuun. Velipoika kosti heti, ja ruiskutti naapuria sillä toisella ruiskulla päin naamaa.
Minä olen jo lapsuudessa maalla tiennyt ja ymmärtänyt paljon enemmän kuin aloittaja ymmärtää tänä päivänä. Minä tiesin injektioruiskun toimintaperiaatteen jo ainakin 10 vuotta ennen hoitoalan koulutusta.
Kun injektioruisku on käyttämätön, ei siellä ole mitään normaalia ilmanpainetta, joka voisi alentua. Mäntä on täysin pohjassa. Ilmaa on hyvin pieni määrä vain siinä pienessä putkessa, johon neula kiinnitetään. Sinullakin on vain noita harhakuvitelmia. Se ruiskuhan täyttyy vedellä. Ei sinne mitään tyhjiötä synny. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen jo kouluiässä tuon kokeillut, eikä mennyt ruttuun. Lehmien utareisiin laitettiin penisiliiniä muoviruiskulla. Sen jälkeen ne ruiskut oli meidän lasten leikkikaluina.
Ruisku upotettiin vesiämpäriin ja vedettiin täyteen vettä. Ne kesti sen tempun satoja kertoja ja aina se männällä aiheutettu imu elikkä alipaine täytti ne.
Sitten sitä vettä kesäaikaan ruiskutettiin jonkun muun päälle, ja taas se vedettiin täyteen vesiämpäristä. Joskus oli veljelläni ruisku molemmissa taskuissa, ja naapurin isäntä huomasi sen, ja painoi ruiskun tyhjäksi sinne taskuun. Velipoika kosti heti, ja ruiskutti naapuria sillä toisella ruiskulla päin naamaa.
Minä olen jo lapsuudessa maalla tiennyt ja ymmärtänyt paljon enemmän kuin aloittaja ymmärtää tänä päivänä. Minä tiesin injektioruiskun toimintaperiaatteen jo ainakin 10 vuotta ennen hoitoalan koulutusta.
Kun injektioruisku on käyttämätön, ei siellä ole mitään normaalia ilmanpainetta, joka voisi alentua. Mäntä on täysin pohjassa. Ilmaa on hyvin pieni määrä vain siinä pienessä putkessa, johon neula kiinnitetään. Sinullakin on vain noita harhakuvitelmia. Se ruiskuhan täyttyy vedellä. Ei sinne mitään tyhjiötä synny.Mäntä aiheutti vain paineen alenemisen, ei alle 0 barin alipainetta. Alipaine on vain vertailupainetta alempa positiivista painetta.
Lue aloitus. Siinä mäntä vedettiin kohtaan 1 ml. Sitten tulppa päälle ja mäntä kohtaan 10 ml. Tällöin paine putoaa 1/ 10 osaan. Tämä laskun helpottamiseksi.
Millään ilveellä et saa ruiskun painetta muuttumaan positiiviselle apineelle vastakkaiseksi. Siinä on aina merkkinen paine.
Et muuten ymmärtänyt edes tuota ruiskun lytistymisesimerkkiä, vaikka luulin sitä sinun kirjoittamaksesi. Eihän siinä puhuttu nesteen imemisestä ruiskuun, vaan tukittuun ruiskuun aiheutetusta paineen alenemisesta, joka ohutseinäisessä ruiskussa voisi teoriassa aiheuttaa sen ruttaantumisen. Niin heikkoja ruiskuja ei maailmalla vaan taida olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, mitä yritit selittää, mutta ei se muuttanut aloituksen periaatetta yhtään mihinkään.Kyllä tuokin selitys on aivan pöljä. Et sinä tiedä koko asiasta mitään, ja minä taas olen käyttänyt niitä ruiskuja aika paljon, Tuossa toisessa kommentissani selitän, mitä me jo lapsena tehtiin. Se oli osa meidän kesäleikkejä maalla.
Jos ruisku tulpattaisiin, niin todennäköisesti et saisi mäntää vedettyä ulos ollenkaan. Ainakin siihen tarvittaisiin melko paljon voimaa. Normaalisti siihen käytetään vain yhtä kättä, ja toisella pidellään pulloa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuokin selitys on aivan pöljä. Et sinä tiedä koko asiasta mitään, ja minä taas olen käyttänyt niitä ruiskuja aika paljon, Tuossa toisessa kommentissani selitän, mitä me jo lapsena tehtiin. Se oli osa meidän kesäleikkejä maalla.
Jos ruisku tulpattaisiin, niin todennäköisesti et saisi mäntää vedettyä ulos ollenkaan. Ainakin siihen tarvittaisiin melko paljon voimaa. Normaalisti siihen käytetään vain yhtä kättä, ja toisella pidellään pulloa.Et tainnut ymmärtää sen paremmin aloitusta kuin tuota ruttaantumistakaan. Samasta molemmissa kyse. Ei paineelle vastakkaista voimaa, vain paine-eroa kahden positiivisen paineen välillä. Kuvittelemaasi paineen engaatiota ei ole olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää sen paremmin aloitusta kuin tuota ruttaantumistakaan. Samasta molemmissa kyse. Ei paineelle vastakkaista voimaa, vain paine-eroa kahden positiivisen paineen välillä. Kuvittelemaasi paineen engaatiota ei ole olemassa.
Kun minulle ei ole jotain asiaa opetettu, niin en minä niin pöljä ole, että väittäisin, että sitä ei voi olla olemassa. Näissä ketjuissa kuitenkin esiintyy jatkuvasti niin pöljiä.
Kun on se antiikinen paineoppi opetettu, ja kuvittelee sen jopa ymmärtävänsä, valtaa näköjään mielen pakkomielle. Ei suostu millään ymmärtämään, että onkin saanut vajavaisen koulutuksen.
Onhan se nyt aivan pöljää uskoa, että paineen aiheuttaa kaasumolekyylien kimpoilu astian seinämiin. Ne jotka on käyttäneet paineistettua ilmaa ja kaasuja ymmärtää kyllä, että se vanha oppi on aivan pöljä.
Kuitenkin kun on sen todesta ottanut, ei ymmärrä yhtään mitään alipaineesta. Siitä opista on siis tullut oppimisen este. Todellisuudessahan paineen aiheuttaa se, että painesäiliössä on litraa kohti ilmamolekyylejä moninkertainen määrä ulkoilmaan verrattuna.
Sen tietää jokainen, joka on käyttänyt kompressoria ja paineilmaa. On todella outoa, jos joku nykypäivänä ei sitä tiedä. Kyllä se nyt pitäisi opettaa kouluissa. Ei kaikkia perusasioita saisi jättää ammatilliseen koulutukseen.
Ilmeisesti tällaisten asioiden opettaminen laiminlyödään kouluissa täysin. Taidetaan laiminlyödä myös opettajakoulutuksessa. Kyllä nämä opetetaan konetekniikassa ja lääketieteellisessä ja hoitoalan koulutuksessa.
Jos minä upotan injektioruiskun kokonaan vesiämppäriin, niin se ilman normaalipaine ei pysty siihen ruiskuun vaikuttamaan yhtään mitään. On todella paha vika korvien välissä, jos muuta väittää. Kuitenkin minä voin vetää sen ruiskun täyteen siellä vesiämpärissä upoksissa.
Kyllä sitä tuli testattua jo lapsena aika monta kertaa. On kyllä melkoisen vakava tilanne siellä korvien välissä, jos todellisen asiantuntijan viesti ei mene perille. Ei ainakaan metallipuolelle ja hoitoalalle ole mitään asiaa.
Miten se ruisku siellä vedessä muka voisi ruttaantua, kun sehän koko ajan täyttyy vedestä kun mäntää vetää. Se alipaine loppuu sitten, kun lakkaa vetämästä mäntää. Niin yksinkertainen juttu se on.
Jos taas ruisku tulpataan, sitä mäntää on todella vaikea tai jopa mandotonta vetää ulos. Kun ruisku on kokonaan vedessä ei voi myöskään syntyä paine-eroa, joka rutistaisi sen. Ne muoviruiskut on muuten yllättävän vahvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun minulle ei ole jotain asiaa opetettu, niin en minä niin pöljä ole, että väittäisin, että sitä ei voi olla olemassa. Näissä ketjuissa kuitenkin esiintyy jatkuvasti niin pöljiä.
Kun on se antiikinen paineoppi opetettu, ja kuvittelee sen jopa ymmärtävänsä, valtaa näköjään mielen pakkomielle. Ei suostu millään ymmärtämään, että onkin saanut vajavaisen koulutuksen.
Onhan se nyt aivan pöljää uskoa, että paineen aiheuttaa kaasumolekyylien kimpoilu astian seinämiin. Ne jotka on käyttäneet paineistettua ilmaa ja kaasuja ymmärtää kyllä, että se vanha oppi on aivan pöljä.
Kuitenkin kun on sen todesta ottanut, ei ymmärrä yhtään mitään alipaineesta. Siitä opista on siis tullut oppimisen este. Todellisuudessahan paineen aiheuttaa se, että painesäiliössä on litraa kohti ilmamolekyylejä moninkertainen määrä ulkoilmaan verrattuna.
Sen tietää jokainen, joka on käyttänyt kompressoria ja paineilmaa. On todella outoa, jos joku nykypäivänä ei sitä tiedä. Kyllä se nyt pitäisi opettaa kouluissa. Ei kaikkia perusasioita saisi jättää ammatilliseen koulutukseen.
Ilmeisesti tällaisten asioiden opettaminen laiminlyödään kouluissa täysin. Taidetaan laiminlyödä myös opettajakoulutuksessa. Kyllä nämä opetetaan konetekniikassa ja lääketieteellisessä ja hoitoalan koulutuksessa.
Jos minä upotan injektioruiskun kokonaan vesiämppäriin, niin se ilman normaalipaine ei pysty siihen ruiskuun vaikuttamaan yhtään mitään. On todella paha vika korvien välissä, jos muuta väittää. Kuitenkin minä voin vetää sen ruiskun täyteen siellä vesiämpärissä upoksissa.
Kyllä sitä tuli testattua jo lapsena aika monta kertaa. On kyllä melkoisen vakava tilanne siellä korvien välissä, jos todellisen asiantuntijan viesti ei mene perille. Ei ainakaan metallipuolelle ja hoitoalalle ole mitään asiaa.
Miten se ruisku siellä vedessä muka voisi ruttaantua, kun sehän koko ajan täyttyy vedestä kun mäntää vetää. Se alipaine loppuu sitten, kun lakkaa vetämästä mäntää. Niin yksinkertainen juttu se on.
Jos taas ruisku tulpataan, sitä mäntää on todella vaikea tai jopa mandotonta vetää ulos. Kun ruisku on kokonaan vedessä ei voi myöskään syntyä paine-eroa, joka rutistaisi sen. Ne muoviruiskut on muuten yllättävän vahvoja.Kyllä sen vesiämpärin pintaan vaikuttaa normaali-ilmanpaine ja lisäpainetta ruuttaan tulee sen mukaan, miten syvällä se on vedessä.
Ruiskun ruttautumisesta kirjoittanut oletti tietenkin ruiskun pään olevan tukittu, jollain paineen aleneminen ei ime vettä ruiskuun
Tulpatun ruiskun mäntää ei todellakaan ole mahdotonta vetää ulos, vasrinkin aloituksen esimerkin mukaisessa tilanteessa.
Pieni päässälaskutehtävä.
Oletetaan männän pinta-alaksi 1 cm^2. Normaali ilmakehä vastaa n. 1 kp:n voimaa neliösentille. Jos mäntää vedetään 1 ml:n kohdalta 10 ml:n kohtaan, paine pienenee 90 %.
Tällöin männän vetämiseen tarvitaan 0,9 kp:n voima kitkan voittamiseen tarvittava voima.
Koska kilopondin voima vastaa on maan pinnalla suunnilleen kologramman painoa, männän liikuttamiseen tarvittaisiin sama voima kuin kilon punnuksen nostamiseen maasta. Ei liene ylivoimainen homma, vaikka ei treenisalilla kävisikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen vesiämpärin pintaan vaikuttaa normaali-ilmanpaine ja lisäpainetta ruuttaan tulee sen mukaan, miten syvällä se on vedessä.
Ruiskun ruttautumisesta kirjoittanut oletti tietenkin ruiskun pään olevan tukittu, jollain paineen aleneminen ei ime vettä ruiskuun
Tulpatun ruiskun mäntää ei todellakaan ole mahdotonta vetää ulos, vasrinkin aloituksen esimerkin mukaisessa tilanteessa.
Pieni päässälaskutehtävä.
Oletetaan männän pinta-alaksi 1 cm^2. Normaali ilmakehä vastaa n. 1 kp:n voimaa neliösentille. Jos mäntää vedetään 1 ml:n kohdalta 10 ml:n kohtaan, paine pienenee 90 %.
Tällöin männän vetämiseen tarvitaan 0,9 kp:n voima kitkan voittamiseen tarvittava voima.
Koska kilopondin voima vastaa on maan pinnalla suunnilleen kologramman painoa, männän liikuttamiseen tarvittaisiin sama voima kuin kilon punnuksen nostamiseen maasta. Ei liene ylivoimainen homma, vaikka ei treenisalilla kävisikään.Kyllä se männän ulos vetäminen todellakin onnistuu aloituksen esimerkissä, mutta esimerkkihän on täysin järjetön. Käytännössä kukaan missään ei toimi noin.
Mäntä on aina aluksi pohjassa. Ei sinne laiteta etukäteen ilmaa. Kaikki ilmahan täytyy saada pois sitten, kun lääke on vedetty ruiskuun, ja lääke vedetään ruiskuun aina neulan kautta.
Eipä taida tuo painepakkomielteinen aloittaja ymmärtää, mitä aloituksen esimerkissä siellä ruiskussa todellisuudessa tapahtuu. Siellä tapahtuu juuri sitä, mitä hän ei usko tapahtuvan ikinä. On se vaikea tauti tuo painepakkomielle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se männän ulos vetäminen todellakin onnistuu aloituksen esimerkissä, mutta esimerkkihän on täysin järjetön. Käytännössä kukaan missään ei toimi noin.
Mäntä on aina aluksi pohjassa. Ei sinne laiteta etukäteen ilmaa. Kaikki ilmahan täytyy saada pois sitten, kun lääke on vedetty ruiskuun, ja lääke vedetään ruiskuun aina neulan kautta.
Eipä taida tuo painepakkomielteinen aloittaja ymmärtää, mitä aloituksen esimerkissä siellä ruiskussa todellisuudessa tapahtuu. Siellä tapahtuu juuri sitä, mitä hän ei usko tapahtuvan ikinä. On se vaikea tauti tuo painepakkomielle.Tuo oli vain päässälaskun helpottamiseksi tehty esimerkki ja sen osoittamiseksi, että ruiskussa on aina positiivinen paine. Siellä ei todellakaan ole mitään paineelle vastakkaista "imua". On vain paine-ero alennetun paineen ja ulkoisen paineen välillä.
Tiedän aivan tasan tarkkaan, mitä ruutassa todellisuudessa tapahtuu. Sinä et tunnu tietävän.
Eikä sen neliösentin männän ulos vetämiseen tarvita kiloa suurempaa voimaa, vaikka kuinka olisi ruutta tukittu. Paine-ero kun ei ikinä kasva yli yhden ilmakehän.
- Anonyymi
APH jatkaa omaa kommentointiaan täällä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17188536/kylla-ne-1800-luvun-ilmastohoureet-on-mahdollista-kumota-
Kuten keskustelun kulusta näet ei millään valistusyrityksellä ole taaskaan mitään vaikutusta. Hulluus on sitä, että toistaa yhä uudelleen samaa, mutta odottaa silti eri tulosta.- Anonyymi
Vanha sanonta: "Jättää kuin koira paskansa."
Sama tilanne kreationisteillakin. Kun munataan oikein perusteellisesti tai ei kyetä vastaamaan, poistutaan vasemmalle ja aloitetaan uusi jankuti jankuti jankuti,,,,
- Anonyymi
Mutta oletteko koskaan tehnyt sellaista koetta jossa kortonkiin laitetaan muutama centin kolikko, sitten puhalletaan siihen sopivasti ilmaa ja lopuksi ujutetaan suustaan kiinni sidottu koko komeus vaikka litran pulloon ja pullo täytetään piripintaan vedellä. Mitä tapahtuu kun putelin vie lentokoneeseen?
Nykyisin ei taida enää koe onnistua turvamenettelyjen takia mutta aikoinaan tuli kokeiltua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181