Millä sähköautolla oikeasti pääsee yli 200km

Anonyymi

Kun toimintamatkan pitäisi olla yli 400km niin oikeasti pitää pysähtyä 150km välein lataamaan. Onko tuo normaalia vai onko autossani vikaa? Ajo kyllä maittaisi mutta sähkö ei riitä.

117

1969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselataavalla corollalla onnistuu

      • Anonyymi

        Se ei ole sähköauto. Vaan hybridi eli vaatimaton verohuijaus julkinen.


      • Anonyymi

        Kesällä ehkä.


    • Anonyymi

      Ei tuo kyllä normaalilta elämisestä vaikuta, koitahan jaksaa.😔

    • Anonyymi

      Näin ajettiin Norjassa lahden testissä yleisillä teillä muun liikenteen seassa eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

      Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
      Tesla Model 3 LR 2020 612km
      Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
      Volkswagen ID.3 Pro S 564km
      Skoda Enyaq 522km
      Volkswagen ID.4 532km
      Hyundai Kona 2021 537km
      Polestar 2 467km
      Audi e-tron GT 528km
      Hyundai Ioniq 5 502km

      Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.

      • Anonyymi

        Ei ole mikään noista. Mielestäni auton pitäsisi kyetä yli 400km matkaan lataamatta, mutta myyjän mukaan range voi pudata talvella yli 50% ja käytetyn auton max range ei ole välttämättä sama kuin uudessa. Alle 200km olisi talvella normaalia, yritetäänkö minua nyt n.s. kusettaa myyjän taholta.


      • Anonyymi

        Tottahan nuo on. Ajoreitti norjassa vaan ollut hidas.


      • Anonyymi

        Ihanaa teoriaa. Käytännössä noilla pääsee noin puolet luvatusta matkasta normaali ajossa pakkasilla.


      • Anonyymi

        Kun paljonkos oli pakasta 3o vai 25c


      • Anonyymi

        Kesällä ehkä.


    • Anonyymi

      Annan sen verran vinkkiä teille pakkas-rangesta paasaaville että miettikääpä edes hetki tyypillistä suomalaista perhettä. Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä. Siellä ei ole monen sadan kilometrin siirtymisiä päivässä eikä siellä ole pakkasia kuin joskus erittäin harvoin.
      Täällä missä Suomen väestön suuri massa elää etäisyydet ovat pienet, pakkasia on harvoin ja latausasemia on tiheässä.
      Ymmärrän että sähköauto ei toimi periferiassa mutta olisi hyvä jos periferiassa elävät ymmärtäisivät että he ovat marginaalissa kun katsotaan mihin maailma menee.

      • Anonyymi

        Ai jos etelässä tämä toimii,niin sen pitää toimia myös pohjoisen ihmisille. Susta pitäisi tulla Vihreiden poliitikko, jos et sitä jo ole.


      • Anonyymi

        Näinhän se on. Ei sähköautoja kannata edes suomeen myydä kun 99% markkinoista on muualla. Suomessa voidaan tulevaisuudessa kärvistellä kuin Kuubassa käsiin vanhenevien auton romujen kanssa. Nyt kannattaakin ostaa tallit ja pihat täyteen luotettavia ja vähän ruostuvia polttiksia odottoamaan synteettisten ja puhtaasti hiilineutraalien polttoaiden esiintuloa metsäteollisuuden biotuotehtaiden sivutuotteista. Pyrolyysitervapolttoaineita unohtamatta. Kohta vanhat mersut, sinkityt audit ja iäti luotettavat ruostesuojatut japanilaiset ovat kuumaa tavaraa.


      • Anonyymi

        Ai pitäisikö minun muuttaa hyvinkäälle ja lopettaa työt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai pitäisikö minun muuttaa hyvinkäälle ja lopettaa työt.

        Oliksos autot pakkasessa 3o c muutaman kuukauden


      • Anonyymi

        Miksi ostaa edes sähköautoa siellä, kun on hyvä julkinen liikenne ?


    • Anonyymi

      Kyllä 200 km range riittää paremmin kuin hyvin suurimmalle osalle autoilijoista. Vuotuinen 15 tkm jaettuna vaikka 250 ajopäivällä tekee vasta 60 km/päivä. Jos muutaman kerran vuodessa käy kauempana, niin onko pikavälilataus ylivoimainen paha?

      • Anonyymi

        On se. Pitäisi päästä Hangosta Utsjoelle ja takaisin ilman pysähdyksiä 35 asteen pakkasessa ja 2500kg peräkärry perässä! Sitten voisin ostaa sellaisen sähköauton, joka tuohon pystyy ja maksaa alle 30.000€ uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se. Pitäisi päästä Hangosta Utsjoelle ja takaisin ilman pysähdyksiä 35 asteen pakkasessa ja 2500kg peräkärry perässä! Sitten voisin ostaa sellaisen sähköauton, joka tuohon pystyy ja maksaa alle 30.000€ uutena.

        Ei tuo vielä mihinkään riitä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se. Pitäisi päästä Hangosta Utsjoelle ja takaisin ilman pysähdyksiä 35 asteen pakkasessa ja 2500kg peräkärry perässä! Sitten voisin ostaa sellaisen sähköauton, joka tuohon pystyy ja maksaa alle 30.000€ uutena.

        Ja kyytiin pitää mahtua vähintään seitsemän aikuista.


      • Anonyymi

        No Laitala sähköiset pakkaseen vaikka pariksi viikoksi esim 2o c ja sitten testiin


      • "Kyllä 200 km range riittää paremmin kuin hyvin suurimmalle osalle autoilijoista."
        Muutama kymmenen vuotta sitten tankillisella pääsi sen 200 km ja tankkaus kesti helposti vartin, eikä ollut mahdollisuutta tankata muuta kuin päivällä. Kaiken aikaa on kehitys kulkenut siihen suuntaan, että tankillisella pääsee pitkälle ja tankkaus kestäisi vain vähän aikaa ja tankata voi 24/7.
        Tänään polttiksella pääsee tankillisella helposti 800 - 1000 km ja tankkaus kestää pari minuuttia ja 24/7 kylmäasemia on jo enempi kuin palveluasemia.
        Miksi tällainen kehitys, jos suurin osa autoilijoista haluaa vai n. 200 km rangen ja haluaa viettää asemilla aikaansa?


    • Anonyymi

      "Ai jos etelässä tämä toimii,niin sen pitää toimia myös pohjoisen ihmisille."

      Olet taas aivan pihalla. Juttu menee niin että Suomen väestöstä valtaosa elää ruuhkasuomessa. Siksi sitä kutsutaan ruuhkasuomeksi kun siellä on niin paljon suomalaisia.

      Se että sähköauto toimii siellä missä suomalaiset asuvat ja ostavat uusia autoja ratkaisee Suomen autokannan kehityksen.
      Se että sähköautot eivät toimi pohjoisen ihmisille jotka ostavat pääasiassa käytettyjä autoja ei merkitse oikeastaan yhtään mitään siihen millaisia uusia autoja Suomen autokantaan tulee.
      Ostakaa te vain niitä käytettyjä polttiksia jatkossakin. Kyllä niitä riittää vähintään 20 vuotta vielä.
      Se vaan että teidän on aika turha sekaantua uusien autojen ostamista koskevaan keskusteluun.

      • Anonyymi

        Ai uusia polttiksiako ei myydä enää?


      • Anonyymi

        "Juttu menee niin että Suomen väestöstä valtaosa elää ruuhkasuomessa. "

        Eiköhän tuo ruuhka-Suomi edusta aikas lailla Helsingin, Turun ja Tampereen kolmiota.

        Mutta edelleenkin logiikkaasi seuraten ko. alueella asuvat eivä siis tarvitse autoaan ausinseutunsa ulkopuolella, ei ainakaan yli 200 km etäisyydellä, eli eivät lainkaan matkustele autollaan muualle Suomeen, kuten vaikkapa pohjoisen hangille ja rinteisiin.

        Mutta tokihan noista kmmenteistasi kävi hyvin ilmi se miksi duracelit edustavat marginaalisen vaivaista 0,58% henkilöautokannsasta, sillä siitä ei ole kotalouden ainoaksi autoksi ja kakkosautonakin pikkuajoihin se tulee voida ladata kotona, sekä talvisin sittenkin se tulisi mieluummin saada talliin.


    • Anonyymi

      Niin, entäpä tilanne jossa duracelin omistaja lähtee useiksi viikoiksi talvella lämmitelemään vaikkapa Thaimaan aurinkoon tai jopa muutamaksi kuukaudeksi.

      Kotiin palatessaan jotuu hinauttamaan autonsa jonnekin latauspaikkaan jos ei omaa latauspistettä ole.

      Myöskin hyvin kylmät kuin kuumatkin olosuhteet heikentävät akkuja nopeammin ja lyhentävät niiden elinikää, eli vaikkapa Kaliforniassa ja Kanadassa.

      Niin, ja paljonkos nykysin tehokkaiden akkujen duracel-auto makssa, sillä ne halpis-duracelien akut ovat myöskin teholtaan heppoisemmat.

    • Anonyymi

      Mutta ajattele vihreästi kuten meidän hallitus, maailma pelastuu.
      Ei sillä ole mitään väliä siihen, että joudut odottamaan pakkasessa tienposkessa ihmettä, että jostain taivaalta tipahtaisi sähköä.
      Kyllä hiilijalanjälki on tärkeämpää vaikkakin patteriautoon hiililjalanjäki on todellisuudessa kokonaisuudessaan suurempi kuin polttomootoriauton.

      • Anonyymi

        "eli eivät lainkaan matkustele autollaan muualle Suomeen, kuten vaikkapa pohjoisen hangille ja rinteisiin."

        En ole käynyt polttiksellakaan pohjoisen hangilla. Leville lennetään. Mikään ei ole typerämpää lomanviettoa kuin istua ratissa koko päivä kun lentokoneet on keksitty.

        "Ei sillä ole mitään väliä siihen, että joudut odottamaan pakkasessa tienposkessa ihmettä, että jostain taivaalta tipahtaisi sähköä."

        Miksi ihmeessä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen? En pysty keksimään mitään tilannetta jossa järkevä ihminen joutuisi tilanteeseen jossa se päätyisi sähköautolla tienposkeen. Sanopa miten se tapahtuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "eli eivät lainkaan matkustele autollaan muualle Suomeen, kuten vaikkapa pohjoisen hangille ja rinteisiin."

        En ole käynyt polttiksellakaan pohjoisen hangilla. Leville lennetään. Mikään ei ole typerämpää lomanviettoa kuin istua ratissa koko päivä kun lentokoneet on keksitty.

        "Ei sillä ole mitään väliä siihen, että joudut odottamaan pakkasessa tienposkessa ihmettä, että jostain taivaalta tipahtaisi sähköä."

        Miksi ihmeessä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen? En pysty keksimään mitään tilannetta jossa järkevä ihminen joutuisi tilanteeseen jossa se päätyisi sähköautolla tienposkeen. Sanopa miten se tapahtuisi.

        "En ole käynyt polttiksellakaan pohjoisen hangilla. Leville lennetään. Mikään ei ole typerämpää lomanviettoa kuin istua ratissa koko päivä kun lentokoneet on keksitty."

        Aluksi. Miksi sekoittelet kahden eri henkilön kommentteja vastaukseesi, ei kovin asiallista pakan sekoittelua.

        Jonkun lentokoneella matkustelu on hänelle itselleen tietenkin tärkeä juttu, mutta tässä kontekstissä oleellisempaa on se miten ja millaiseen käyttöön ihmiset noin keskimäärin käyttävät polttista _vs_ selviävätkö samasta ajosuoritteesta duracelilla.

        0,58% - tilastojen valossa suurin osa ei suoriudu ja noistakin duraceleistä valtaosa on lienee kakkosautoja ja väihintäänkin kotilatauksen piirissä.

        Anonyymi - 28.12.2021 12:43


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En ole käynyt polttiksellakaan pohjoisen hangilla. Leville lennetään. Mikään ei ole typerämpää lomanviettoa kuin istua ratissa koko päivä kun lentokoneet on keksitty."

        Aluksi. Miksi sekoittelet kahden eri henkilön kommentteja vastaukseesi, ei kovin asiallista pakan sekoittelua.

        Jonkun lentokoneella matkustelu on hänelle itselleen tietenkin tärkeä juttu, mutta tässä kontekstissä oleellisempaa on se miten ja millaiseen käyttöön ihmiset noin keskimäärin käyttävät polttista _vs_ selviävätkö samasta ajosuoritteesta duracelilla.

        0,58% - tilastojen valossa suurin osa ei suoriudu ja noistakin duraceleistä valtaosa on lienee kakkosautoja ja väihintäänkin kotilatauksen piirissä.

        Anonyymi - 28.12.2021 12:43

        Sähköautolla pelastetaan ilmastoa ja Leville lennetään,mikä ei saastuta juurikaan.
        Tä?


    • Anonyymi

      Itse vaihdoin sähköautoni dieseliin ja taas matka taittuu ongelmitta.

      • Anonyymi

        Mie vaihdoin Teslan petrooli Talbottiin.


    • Anonyymi

      Taidatte olla ihme porukkaa te sähköautoilijat, puhutte asian vierestä ja teette minusta Pohjois-Suomalaisen, ei Tampere ole minusta Pohjois-Suomea. Täällä tarjottiin jos jonkinlaista typerää ratkaisua, muuta Hyvinkäälle ja aja vain nurkka-ajoa kuin me muutkin. Enhän edes tarvitsisi autoa pelkkään kaupassa käyntiin ja toimistotyöt teen etänä. Ajan säännöllisesti pidempiä matkoja ja niistä kertyy n 30 000 km vuodessa.
      Onko tässä nyt kaikki todellakin sitä mieltä että alle 200km toimintamatka on normaalia uudenkarhealle sähköautolle ja että ainoa ratkaisu on vaihtaa töitä. Olisin olettanut, että jonkinlanen toimintamatkan alenema on normaalia mutta tämä on vähän liikaa. Eihän tällaisella autolla ole mitään virkaa. Pitänee hyväksyä vaan autokauppiaan huono vaihtotarjoius ja katsoa tilalle plugin tai diesel. Sapettaa että pitikin mennä muodin muklana hankkimaan moinen rimpula.

      • Anonyymi

        "Ai pitäisikö minun muuttaa hyvinkäälle ja lopettaa työt."

        "Täällä tarjottiin jos jonkinlaista typerää ratkaisua, muuta Hyvinkäälle ja aja vain nurkka-ajoa kuin me muutkin."

        Olette nyt ymmärtäneet totaalisen väärin. Te asutte jatkossakin periferiassa ja ostatte käytettyjä polttiksia niin kauan kuin perse kestää bensaverot ja käyttömaksut. Ei uudet polttikset tai sähköautot kuulu teidän elämään.

        Me jotka jo muutenkin asumme täällä ruuhkasuomessa ostamme sähköautot koska se on luonnollinen valinta täällä.

        Ja kun katsoo rekisteröintitilastoja niin suhdeluku tällä hetkellä uusien autojen osalta on tällainen:
        Uusimaa 45.000
        Lappi 2.000
        Kainuu 500

        Ei teitä kukaan pakota muuttamaan mihinkään. Elämä uusien autojen ostamisen kannalta on jo nykyisellä mallillaan hyvin ruuhkasuomi-keskeinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ai pitäisikö minun muuttaa hyvinkäälle ja lopettaa työt."

        "Täällä tarjottiin jos jonkinlaista typerää ratkaisua, muuta Hyvinkäälle ja aja vain nurkka-ajoa kuin me muutkin."

        Olette nyt ymmärtäneet totaalisen väärin. Te asutte jatkossakin periferiassa ja ostatte käytettyjä polttiksia niin kauan kuin perse kestää bensaverot ja käyttömaksut. Ei uudet polttikset tai sähköautot kuulu teidän elämään.

        Me jotka jo muutenkin asumme täällä ruuhkasuomessa ostamme sähköautot koska se on luonnollinen valinta täällä.

        Ja kun katsoo rekisteröintitilastoja niin suhdeluku tällä hetkellä uusien autojen osalta on tällainen:
        Uusimaa 45.000
        Lappi 2.000
        Kainuu 500

        Ei teitä kukaan pakota muuttamaan mihinkään. Elämä uusien autojen ostamisen kannalta on jo nykyisellä mallillaan hyvin ruuhkasuomi-keskeinen

        Jaha vai että sinun Suomi koostuu Uudestamaasta Kainuusta ja Lapista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ai pitäisikö minun muuttaa hyvinkäälle ja lopettaa työt."

        "Täällä tarjottiin jos jonkinlaista typerää ratkaisua, muuta Hyvinkäälle ja aja vain nurkka-ajoa kuin me muutkin."

        Olette nyt ymmärtäneet totaalisen väärin. Te asutte jatkossakin periferiassa ja ostatte käytettyjä polttiksia niin kauan kuin perse kestää bensaverot ja käyttömaksut. Ei uudet polttikset tai sähköautot kuulu teidän elämään.

        Me jotka jo muutenkin asumme täällä ruuhkasuomessa ostamme sähköautot koska se on luonnollinen valinta täällä.

        Ja kun katsoo rekisteröintitilastoja niin suhdeluku tällä hetkellä uusien autojen osalta on tällainen:
        Uusimaa 45.000
        Lappi 2.000
        Kainuu 500

        Ei teitä kukaan pakota muuttamaan mihinkään. Elämä uusien autojen ostamisen kannalta on jo nykyisellä mallillaan hyvin ruuhkasuomi-keskeinen

        Valehtelet niin että korvasi vaan lepattaa. Toivottavasti sait siitä ne päivittäiset kiksisi.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autokauppiaalta-synkka-arvio-sahkoautojen-suosiosta-lahivuosina-nakyma-ei-viittaa-sellaiseen-etta/8316700


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sun pitää jatkaa sillä Toyotan ritsalla kun ei ole varaa parempaan sähköauton.

    • Anonyymi

      Tesla model S:llä pääsee 1500 km ja sitten pitää vaihtaa koko akusto hintaan 20 000 euroa.

    • Anonyymi

      Hinausauton kuljettajana 30-vuotta toimineena sähköautoja on viimeisen 10-vuoden joutunut viemään latausasemille yhä enempi ja toisena asiana olen huomannut että niissä on paljon sähkövikoja jo melko nuorena ja tietysti niitä perinteisiä kuluvien osien rikkoontumisia. Kaupunkialueen keskustoissa sähköautojen auttamistarve on vähäisempää kuin kaupunkien reunalueilla.

      • Anonyymi

        Mistähän hinausauton kuljettaja tietää minkin auton viat? Ihanko testerillä itse katselet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän hinausauton kuljettaja tietää minkin auton viat? Ihanko testerillä itse katselet?

        Niin voihan se olla että sähköautosta on bensa loppu, mistäs sen hinuri tiettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin voihan se olla että sähköautosta on bensa loppu, mistäs sen hinuri tiettää.

        Tuo onkin hinurin tietämyksen ylärajoilla.


    • Anonyymi

      Täällä keskustelussa joku valopää on keksinyt, että Suomen väestökeskipiste on Hyvinkää, ja hyvinkääläisten mukaan määritellän miten kaikkialla Suomessa autoillaan. Oikeasti Hyvinkäällä kukaan ei ole niin tyhmä, että vetoaisi tuohon.

      Mutta jos tuolla aivopierulinjalla mennään, niin ei sitten takerruta Suomeen, piirrellään isommat linjat: maailmanlaajuisesti keskimäärin asumme kaikki Kiinan ja Intian rajamailla väkilukuun suhteutettuna. Turha vinkua Suomen oloista, kun keskimäärin meillä on lämmintä yli 15 astetta läpi vuoden, eikä pakkasta koskaan. Turha miettiä lämmitystä kun sille ei ole tarvetta, tai talvirangea kun se on käytännössä kesän lukemissa koko ajan. Puhumme kaikki kiinaa, ja syömme riisiä. Jos joku periferian asukki muuta väittää, niin voi voi, olet sitten poikkeustapaus.
      Nämä keskiarvoniilot ovat kyllä erikoista porukkaa, melkoisen tyhmää sellaista.

      • Anonyymi

        "Täällä keskustelussa joku valopää on keksinyt, että Suomen väestökeskipiste on Hyvinkää, ja hyvinkääläisten mukaan määritellän miten kaikkialla Suomessa autoillaan. Oikeasti Hyvinkäällä kukaan ei ole niin tyhmä, että vetoaisi tuohon."

        Enemmän tässä huvittaa sinun umpityhmä provokaatio. Ihmeellistä mesoamista ja vaahtoamista :-)
        Weberin piste on itseasiassa aika lähellä Hyvinkäätä muttei kuitenkaan Hyvinkäällä vaan Hämeenlinnassa. Piste liikkuu koko ajan etelään päin joten Hyvinkään vuoro on vasta lähivuosina, ei vielä.

        On hölmön provokatiivista väittää että Väestöllinen keskipiste määrittäisi KAIKKIEN autoilun. Siinä väitteessä ei ole mitään järkäe. Se kuitenkin kertoo missäpäin Suomea on suomalaisten suuret massat jotka määrittävät millaisilla autoilla on ajettu ja millasilla tullaan ajamaan.
        Periferiassa asuu niukasti populaa mutta tottakai tämä marginaaliporukka valitsee autot omista lähtökohdistaan, ei sen etelässä asuvan massan tarpeiden mukaan. Ja toisinpäin tämä homma toimii niin että suuri massa valitsee autonsa täysin omien tarpeidensa mukaan. Heidän arkipäivän autoilussaan ei ole paskankaan merkitystä jos periferiassa on paljon pakkasta, pitkät matkat ja vähän latausasemia. Jos sinne periferiaan joutuu joskus kerran vuodessa lähtemään niin se reissu funtsitaan sitten erikseen. Yhden päivän tarve ei määritä autonvalintaa 365 päiväksi vuodessa.

        https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/vaestollisen-keskipisteen-matka-etelaan-hidastunut/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Täällä keskustelussa joku valopää on keksinyt, että Suomen väestökeskipiste on Hyvinkää, ja hyvinkääläisten mukaan määritellän miten kaikkialla Suomessa autoillaan. Oikeasti Hyvinkäällä kukaan ei ole niin tyhmä, että vetoaisi tuohon."

        Enemmän tässä huvittaa sinun umpityhmä provokaatio. Ihmeellistä mesoamista ja vaahtoamista :-)
        Weberin piste on itseasiassa aika lähellä Hyvinkäätä muttei kuitenkaan Hyvinkäällä vaan Hämeenlinnassa. Piste liikkuu koko ajan etelään päin joten Hyvinkään vuoro on vasta lähivuosina, ei vielä.

        On hölmön provokatiivista väittää että Väestöllinen keskipiste määrittäisi KAIKKIEN autoilun. Siinä väitteessä ei ole mitään järkäe. Se kuitenkin kertoo missäpäin Suomea on suomalaisten suuret massat jotka määrittävät millaisilla autoilla on ajettu ja millasilla tullaan ajamaan.
        Periferiassa asuu niukasti populaa mutta tottakai tämä marginaaliporukka valitsee autot omista lähtökohdistaan, ei sen etelässä asuvan massan tarpeiden mukaan. Ja toisinpäin tämä homma toimii niin että suuri massa valitsee autonsa täysin omien tarpeidensa mukaan. Heidän arkipäivän autoilussaan ei ole paskankaan merkitystä jos periferiassa on paljon pakkasta, pitkät matkat ja vähän latausasemia. Jos sinne periferiaan joutuu joskus kerran vuodessa lähtemään niin se reissu funtsitaan sitten erikseen. Yhden päivän tarve ei määritä autonvalintaa 365 päiväksi vuodessa.

        https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/vaestollisen-keskipisteen-matka-etelaan-hidastunut/

        Niin homma menee kuitenkin mutkikkaaksi siinä vaiheessa kun valintoja lähdetään ohjailemaan verotusteknisin keinoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin homma menee kuitenkin mutkikkaaksi siinä vaiheessa kun valintoja lähdetään ohjailemaan verotusteknisin keinoin.

        Meitä ohjaillaan veroilla niin monessa asiassa että yksi sähköautoilu siihen listaan lisää ei vie kenenkään elämää maalta merelle.
        On täysin oikein että vähäpäästöisiä autoja tuetaan. Se että kaikki eivät saa sitä tukea kuuluu kaikkien tukien luonteeseen. Kasva aikuiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä ohjaillaan veroilla niin monessa asiassa että yksi sähköautoilu siihen listaan lisää ei vie kenenkään elämää maalta merelle.
        On täysin oikein että vähäpäästöisiä autoja tuetaan. Se että kaikki eivät saa sitä tukea kuuluu kaikkien tukien luonteeseen. Kasva aikuiseksi.

        No nyt meni raippa ja porkkana sekaisin. On täysin väärin että polttoainekäyttöisiä autoja rangaistaan verolla silloin jos muuta vaihtoehtoa ei tarjota. Valtion täytyy luoda puitteet koko maassa sähköautoilulle ottaen huomioon myös vähemmistöjen tarpeet, sen jälkeen kun sähköautosta on tehty aito vaihtoehto kaikille voidaan kulutuskäyttäytymistä alkaa ohjailemaan verotuksen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt meni raippa ja porkkana sekaisin. On täysin väärin että polttoainekäyttöisiä autoja rangaistaan verolla silloin jos muuta vaihtoehtoa ei tarjota. Valtion täytyy luoda puitteet koko maassa sähköautoilulle ottaen huomioon myös vähemmistöjen tarpeet, sen jälkeen kun sähköautosta on tehty aito vaihtoehto kaikille voidaan kulutuskäyttäytymistä alkaa ohjailemaan verotuksen avulla.

        Täydellisessä maailmassa ehkä noin. Se maailma missä me elämme on toisenlainen ja täällä joutuu edistämään hyviäkin asioita epätäydellisillä tavoilla.
        Jos haluaisi toimia vain täydellisellä tavalla niin ei koskaan voisi tehdä yhtään mitään.

        Vähänpäästöisten autoje tukeminen ja saastuttavien verottaminen on oikeaa toimintaa ja sillä on äänestäjien antama mandaatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydellisessä maailmassa ehkä noin. Se maailma missä me elämme on toisenlainen ja täällä joutuu edistämään hyviäkin asioita epätäydellisillä tavoilla.
        Jos haluaisi toimia vain täydellisellä tavalla niin ei koskaan voisi tehdä yhtään mitään.

        Vähänpäästöisten autoje tukeminen ja saastuttavien verottaminen on oikeaa toimintaa ja sillä on äänestäjien antama mandaatti.

        Ei ole eikä ole oikeutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä ohjaillaan veroilla niin monessa asiassa että yksi sähköautoilu siihen listaan lisää ei vie kenenkään elämää maalta merelle.
        On täysin oikein että vähäpäästöisiä autoja tuetaan. Se että kaikki eivät saa sitä tukea kuuluu kaikkien tukien luonteeseen. Kasva aikuiseksi.

        Tiesitkö että suomen perustuslaki takaa alueellisen tasa-arvoisuuden kansalaisille. Suomessa on vielä alueita missä ei riittävää sähköautojen lataukseen tarvittavaa infraa ole eikä julkista liikennettä. Nämä ihmiset ovat autoista riippuvaisia ja nimenomaan polttoainekäyttöisistä autoista. Yksipuolinen yhden käyttövoiman suosiminen ja vain kaupungissa asuvile soveltuvien liikkumismuotojen suosiminen on lain vastaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö että suomen perustuslaki takaa alueellisen tasa-arvoisuuden kansalaisille. Suomessa on vielä alueita missä ei riittävää sähköautojen lataukseen tarvittavaa infraa ole eikä julkista liikennettä. Nämä ihmiset ovat autoista riippuvaisia ja nimenomaan polttoainekäyttöisistä autoista. Yksipuolinen yhden käyttövoiman suosiminen ja vain kaupungissa asuvile soveltuvien liikkumismuotojen suosiminen on lain vastaista.

        "Yksipuolinen yhden käyttövoiman suosiminen ja vain kaupungissa asuvile soveltuvien liikkumismuotojen suosiminen on lain vastaista."

        Jos on kyse sähköautoista, niin tilanne on juuri päinvastoin. Monella kaupungissa asuvalla ei ole kotilatausmahdollisuutta mikä on käytännössä edellytys että sähköauton hankkimisessa on ideaa. Sen sijaan maaseudulla kotilatausmahdollisuus on lähes poikkeuksetta olemassa ja nykyisten sähköautojen toimintasädekin riittää täysin maaseudulla liikkumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksipuolinen yhden käyttövoiman suosiminen ja vain kaupungissa asuvile soveltuvien liikkumismuotojen suosiminen on lain vastaista."

        Jos on kyse sähköautoista, niin tilanne on juuri päinvastoin. Monella kaupungissa asuvalla ei ole kotilatausmahdollisuutta mikä on käytännössä edellytys että sähköauton hankkimisessa on ideaa. Sen sijaan maaseudulla kotilatausmahdollisuus on lähes poikkeuksetta olemassa ja nykyisten sähköautojen toimintasädekin riittää täysin maaseudulla liikkumiseen.

        Mitä teet jossakin Kainuun perukoilla autolla jonka toimintasäde putoaa alle talvella 200km, eihän sillä pääse edes kauppaan ja takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä teet jossakin Kainuun perukoilla autolla jonka toimintasäde putoaa alle talvella 200km, eihän sillä pääse edes kauppaan ja takaisin.

        Myönnetään että en ole perehtynyt yksityiskohtiin, mutta sinulta löytynee tieto kuinka monta sellaista kotitaloutta on Kainuussa, josta matkaa lähimpään ruokakauppaan on 100km?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnetään että en ole perehtynyt yksityiskohtiin, mutta sinulta löytynee tieto kuinka monta sellaista kotitaloutta on Kainuussa, josta matkaa lähimpään ruokakauppaan on 100km?

        Kyllähän niitä on ja usein se kauppa on kuitenkin suhteellisen lähellä. Terveyspalvelut ja posti voi olla kauempana.


    • Anonyymi

      ja noista pitää maksaa 50000e?

      • Anonyymi

        Hyvän sähköauton saa 35.000€:lla. Ja kutn kaikki auton ostaminen ja siitä maksaminen on aina täysin vapaaehtoista. Se ostaa joka haluaa ja jolla on siihen varaa. Jos ei halua ostaa niin sitten ei osta.
        Muiden on turha tulla itkemään sen enemmän ostamista kuin ostamatta jättämistäkään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvän sähköauton saa 35.000€:lla. Ja kutn kaikki auton ostaminen ja siitä maksaminen on aina täysin vapaaehtoista. Se ostaa joka haluaa ja jolla on siihen varaa. Jos ei halua ostaa niin sitten ei osta.
        Muiden on turha tulla itkemään sen enemmän ostamista kuin ostamatta jättämistäkään..

        Olisikohan aloittajan ogelmat kuitenkin lähtöisin siitä että on valinnut sen 35 000 € sähköauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan aloittajan ogelmat kuitenkin lähtöisin siitä että on valinnut sen 35 000 € sähköauton.

        Että aloittajalla olisi sähköauto? Ei niin tyhmä olekaan joka sen oikeasti uskoisi. Sanopa rehellisesti uskotko että olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että aloittajalla olisi sähköauto? Ei niin tyhmä olekaan joka sen oikeasti uskoisi. Sanopa rehellisesti uskotko että olisi?

        Luultavasti on, vaikka suurin osa ketjuun vastanneista on pelkää trollausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti on, vaikka suurin osa ketjuun vastanneista on pelkää trollausta.

        Olet joko tavattoman herkkäuskoinen jolla ei ole minkäänlaista lähdekritiikkiä tai sitten et ole täysin rehellinen tuossa postauksessasi.

        Viime talvena TM teki rangemittauksia Lapissa 11 asteen pakkasessa. Kaikki autot joiden WLTP-range oli 400km pääsivät yli 250km. Ruuhkasuomessa tuo on käytännössä se minimi ja koskee max 10 päivää vuodessa- Loput 355 päivää range on enemmän, käytännössä 300-400km.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01175838/graafi_toimintamatka-kylmassa_png.png

        Tältä pohjalta arvioituna aloittajalla ei voi olla käytännön kokemusta sähköautoista jos väittää rangeksi 150km. On mahdollista että kun kerran vuodessa sattuu se 35 asteen pakkanen niin range voisi olla jotain tuollaista, mutta normipäivän range 400km wltp-autolla on 350km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet joko tavattoman herkkäuskoinen jolla ei ole minkäänlaista lähdekritiikkiä tai sitten et ole täysin rehellinen tuossa postauksessasi.

        Viime talvena TM teki rangemittauksia Lapissa 11 asteen pakkasessa. Kaikki autot joiden WLTP-range oli 400km pääsivät yli 250km. Ruuhkasuomessa tuo on käytännössä se minimi ja koskee max 10 päivää vuodessa- Loput 355 päivää range on enemmän, käytännössä 300-400km.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01175838/graafi_toimintamatka-kylmassa_png.png

        Tältä pohjalta arvioituna aloittajalla ei voi olla käytännön kokemusta sähköautoista jos väittää rangeksi 150km. On mahdollista että kun kerran vuodessa sattuu se 35 asteen pakkanen niin range voisi olla jotain tuollaista, mutta normipäivän range 400km wltp-autolla on 350km.

        Siis aloittajan epäilemä vika autossa on mielestäsi poissuljettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis aloittajan epäilemä vika autossa on mielestäsi poissuljettu?

        Mun sanomani oli että 150km ei ole WLTP 400km sähköauton tavanomainen range.
        On tietysti mahdollista että autossa olisi joku vakava vika joka sen aiheuttaa mutta en usko hetkeäkään että jos kaverin sähköautossa olisi tuollainen vika niin hän tulisi siitä tänne suoleen kyselemään. Jokainen täysjärkinen veisi auton ensimmäisenä huoltoon jos tuollainen vika autoon tulisi.

        Selkeää vedätystähän nämä aloitukset ja "Siis aloittajan epäilemä vika autossa on mielestäsi poissuljettu?"ovat. Eikö sulla ole oikeasti mitän edes lievästi älykästä vedätystä? Nämä ovat niin läpinäkyviä että vastaan puhtaasta säälistä. Tuolla älyllä varustettu tarvitsee välillä vähän armonpaloja. Elämän on pakko olla melko kovaa noin yleensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun sanomani oli että 150km ei ole WLTP 400km sähköauton tavanomainen range.
        On tietysti mahdollista että autossa olisi joku vakava vika joka sen aiheuttaa mutta en usko hetkeäkään että jos kaverin sähköautossa olisi tuollainen vika niin hän tulisi siitä tänne suoleen kyselemään. Jokainen täysjärkinen veisi auton ensimmäisenä huoltoon jos tuollainen vika autoon tulisi.

        Selkeää vedätystähän nämä aloitukset ja "Siis aloittajan epäilemä vika autossa on mielestäsi poissuljettu?"ovat. Eikö sulla ole oikeasti mitän edes lievästi älykästä vedätystä? Nämä ovat niin läpinäkyviä että vastaan puhtaasta säälistä. Tuolla älyllä varustettu tarvitsee välillä vähän armonpaloja. Elämän on pakko olla melko kovaa noin yleensä.

        Elämä on varman vaikeaa kun pitää olla noin skeptinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämä on varman vaikeaa kun pitää olla noin skeptinen.

        "Elämä on varman vaikeaa kun pitää olla noin skeptinen."

        Varmin tapa joutua vaikeuksiin netissä on olla olematta skeptinen. Hyväuskoiset ovat tykinruokaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvän sähköauton saa 35.000€:lla. Ja kutn kaikki auton ostaminen ja siitä maksaminen on aina täysin vapaaehtoista. Se ostaa joka haluaa ja jolla on siihen varaa. Jos ei halua ostaa niin sitten ei osta.
        Muiden on turha tulla itkemään sen enemmän ostamista kuin ostamatta jättämistäkään..

        "Hyvän sähköauton saa 35.000€:lla."
        Polttiksen saa jo 20 000€


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet joko tavattoman herkkäuskoinen jolla ei ole minkäänlaista lähdekritiikkiä tai sitten et ole täysin rehellinen tuossa postauksessasi.

        Viime talvena TM teki rangemittauksia Lapissa 11 asteen pakkasessa. Kaikki autot joiden WLTP-range oli 400km pääsivät yli 250km. Ruuhkasuomessa tuo on käytännössä se minimi ja koskee max 10 päivää vuodessa- Loput 355 päivää range on enemmän, käytännössä 300-400km.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01175838/graafi_toimintamatka-kylmassa_png.png

        Tältä pohjalta arvioituna aloittajalla ei voi olla käytännön kokemusta sähköautoista jos väittää rangeksi 150km. On mahdollista että kun kerran vuodessa sattuu se 35 asteen pakkanen niin range voisi olla jotain tuollaista, mutta normipäivän range 400km wltp-autolla on 350km.

        "Viime talvena TM teki rangemittauksia Lapissa 11 asteen pakkasessa. Kaikki autot joiden WLTP-range oli 400km pääsivät yli 250km."
        Käytännössä pitkällä matkalla ei kannata ajaa akkua tyhjäksi, eikä ladata täyteen, koska lataus on tyhjähköön/täydehköön akkuun hidasta. Lukuisten sähköautoilijoiden mukaan akku kannattaa ladata, kun akussa 10% varausta ja lopettaa lataus, kun akussa 80%, joten tuo 250 km matka kutistuukin käytännön ajossa n, 150-170 kilometriin. Lisäksi pakkasella/kylmä akku latautuu hitaasti ja osa lataustehosta menee akun ja auton lämmitykseen, jolloin latausaika pitenee.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Hyvän sähköauton saa 35.000€:lla."
        Polttiksen saa jo 20 000€

        Jo perus Yaris maksaa yli 20.000 ja siihen koirankoppiin mahtuu vain kaksi hobittia ja yksi muovikassi. Kaikki yli 100kmn päivätaipaleet ovat pelkkää tuskaa tuollaisessa koppimopossa.
        Jos ei ole sateenkaari-perhe tai sinkku stadin ytimessä niin silloin tarvitaan vähintään c-segmentin auto. Ei sellainen irtoa alle 30.000€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo perus Yaris maksaa yli 20.000 ja siihen koirankoppiin mahtuu vain kaksi hobittia ja yksi muovikassi. Kaikki yli 100kmn päivätaipaleet ovat pelkkää tuskaa tuollaisessa koppimopossa.
        Jos ei ole sateenkaari-perhe tai sinkku stadin ytimessä niin silloin tarvitaan vähintään c-segmentin auto. Ei sellainen irtoa alle 30.000€

        Farkku-Astra uutena 21 k€, samoissa hinnoissa Kia Ceed SW. 25 k€ pintaan löytyy muitakin vastaavia farkkuja.

        Sitten kun hakee samaa sähköautona (2 2 perheelle riittävät sisätilat, tavaratilaa noin 500 l) niin ei sähköautoissa alle 40 k€:n ole tarjolla oikein mitään vastaavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Farkku-Astra uutena 21 k€, samoissa hinnoissa Kia Ceed SW. 25 k€ pintaan löytyy muitakin vastaavia farkkuja.

        Sitten kun hakee samaa sähköautona (2 2 perheelle riittävät sisätilat, tavaratilaa noin 500 l) niin ei sähköautoissa alle 40 k€:n ole tarjolla oikein mitään vastaavaa.

        "Farkku-Astra uutena 21 k€, samoissa hinnoissa Kia Ceed SW. 25 k€ pintaan löytyy muitakin vastaavia farkkuja."

        Hyvä pointti. En ole näiden autojen hintoja seurannut mutta varmasti noilla hinnoilla erittäin kilpailukykyisiä autoja.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Viime talvena TM teki rangemittauksia Lapissa 11 asteen pakkasessa. Kaikki autot joiden WLTP-range oli 400km pääsivät yli 250km."
        Käytännössä pitkällä matkalla ei kannata ajaa akkua tyhjäksi, eikä ladata täyteen, koska lataus on tyhjähköön/täydehköön akkuun hidasta. Lukuisten sähköautoilijoiden mukaan akku kannattaa ladata, kun akussa 10% varausta ja lopettaa lataus, kun akussa 80%, joten tuo 250 km matka kutistuukin käytännön ajossa n, 150-170 kilometriin. Lisäksi pakkasella/kylmä akku latautuu hitaasti ja osa lataustehosta menee akun ja auton lämmitykseen, jolloin latausaika pitenee.

        "Käytännössä pitkällä matkalla ei kannata ajaa akkua tyhjäksi, eikä ladata täyteen, koska lataus on tyhjähköön/täydehköön akkuun hidasta."

        Jos puhutaan käytännöstä niin suurelle populalle tuollainen pitkän matkan pakkas-ajo on täysin teoreettista pohdiskelua. Ei koske arkielämää millään tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käytännössä pitkällä matkalla ei kannata ajaa akkua tyhjäksi, eikä ladata täyteen, koska lataus on tyhjähköön/täydehköön akkuun hidasta."

        Jos puhutaan käytännöstä niin suurelle populalle tuollainen pitkän matkan pakkas-ajo on täysin teoreettista pohdiskelua. Ei koske arkielämää millään tapaa.

        Joillekin se kuitenkin voi olla ihan arkielämää. Voi olla että tulkitsen väärin, mutta jotenkin näistä kommenteista aina nousee vaikutelma, että jos auton käyttö on jotain muuta kuin se keskimääräinen 50 km päivässä töihin/harrastuksiin/kotiin tms. niin näistä muunlaisista käyttöprofiileista ja sähköauton soveltumisesta niihin ei voi edes keskustella. Keskimääräisestä poikkeavan käyttöprofiilin tuomat haasteet tai ongelmakohdat kuitataan aina tuolla samalla "ei koske isoja massoja" -kommentilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin se kuitenkin voi olla ihan arkielämää. Voi olla että tulkitsen väärin, mutta jotenkin näistä kommenteista aina nousee vaikutelma, että jos auton käyttö on jotain muuta kuin se keskimääräinen 50 km päivässä töihin/harrastuksiin/kotiin tms. niin näistä muunlaisista käyttöprofiileista ja sähköauton soveltumisesta niihin ei voi edes keskustella. Keskimääräisestä poikkeavan käyttöprofiilin tuomat haasteet tai ongelmakohdat kuitataan aina tuolla samalla "ei koske isoja massoja" -kommentilla.

        "Keskimääräisestä poikkeavan käyttöprofiilin tuomat haasteet tai ongelmakohdat kuitataan aina tuolla samalla "ei koske isoja massoja" -kommentilla."

        Niin. Itse näen nuo 20-asteen-pakkasessa-pitää-päästä-300-km-yhdellä-istumalla kommentit samaan kategoriaan kuin 200-hv-ei-riitä-mihinkään.
        Varmaan hyvin relevantti joillekin ihmisille mutta täysin arvottomia kun mietitään millaisia autoja kannattaa valmistaa isossa kuvassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin se kuitenkin voi olla ihan arkielämää. Voi olla että tulkitsen väärin, mutta jotenkin näistä kommenteista aina nousee vaikutelma, että jos auton käyttö on jotain muuta kuin se keskimääräinen 50 km päivässä töihin/harrastuksiin/kotiin tms. niin näistä muunlaisista käyttöprofiileista ja sähköauton soveltumisesta niihin ei voi edes keskustella. Keskimääräisestä poikkeavan käyttöprofiilin tuomat haasteet tai ongelmakohdat kuitataan aina tuolla samalla "ei koske isoja massoja" -kommentilla.

        "Keskimääräisestä poikkeavan käyttöprofiilin tuomat haasteet "

        ratkaistaan vasta kun se on autonvalmistajalle taloudellisesti kannattavaa.


        Toki tehdään Bugatin tyyppisiä projekteja joilla näytetään mitä pystytään tekemään kun löytyy asiakkaita joilla on massia.
        Mutta jos asiakaspuolella on muutama persaukinen jotka haluavat jotain erikoista mutta eivät ole valmiita maksamaan yhtään mistään niin en pidättäisi hengitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Elämä on varman vaikeaa kun pitää olla noin skeptinen."

        Varmin tapa joutua vaikeuksiin netissä on olla olematta skeptinen. Hyväuskoiset ovat tykinruokaa.

        Mihinkähän vaikeuksiin sitä olisikaan joutunut jos joku heti alkuun olisi antanut asiallisen vastauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskimääräisestä poikkeavan käyttöprofiilin tuomat haasteet tai ongelmakohdat kuitataan aina tuolla samalla "ei koske isoja massoja" -kommentilla."

        Niin. Itse näen nuo 20-asteen-pakkasessa-pitää-päästä-300-km-yhdellä-istumalla kommentit samaan kategoriaan kuin 200-hv-ei-riitä-mihinkään.
        Varmaan hyvin relevantti joillekin ihmisille mutta täysin arvottomia kun mietitään millaisia autoja kannattaa valmistaa isossa kuvassa.

        Tuota keskiverto autoilija ostaa uuden auton kerran elämässään. Paljon ajavat ostaa uuden auton kolmen vuoden välein. Pointti on se että Suomen markkinat ei ohjaa autonvalmistajien päätöksentekoa, ja siksi autoja ei edes suunnitella näihin oloihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jo perus Yaris maksaa yli 20.000 ja siihen koirankoppiin mahtuu vain kaksi hobittia ja yksi muovikassi. Kaikki yli 100kmn päivätaipaleet ovat pelkkää tuskaa tuollaisessa koppimopossa.
        Jos ei ole sateenkaari-perhe tai sinkku stadin ytimessä niin silloin tarvitaan vähintään c-segmentin auto. Ei sellainen irtoa alle 30.000€

        En tiedä sekmenteistäsi, mutta esim Dacia, citroen, Fiat, Ford, Hyuandai jne. ovat ihan asiallisen kokoisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Käytännössä pitkällä matkalla ei kannata ajaa akkua tyhjäksi, eikä ladata täyteen, koska lataus on tyhjähköön/täydehköön akkuun hidasta."

        Jos puhutaan käytännöstä niin suurelle populalle tuollainen pitkän matkan pakkas-ajo on täysin teoreettista pohdiskelua. Ei koske arkielämää millään tapaa.

        "os puhutaan käytännöstä niin suurelle populalle tuollainen pitkän matkan pakkas-ajo on täysin teoreettista pohdiskelua."
        Käy hiihtolomalla, pääsiäisenä jne vaikka Rukalla tai Levillä, niin ehkä tuut toisiin ajatuksiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Käytännössä pitkällä matkalla ei kannata ajaa akkua tyhjäksi, eikä ladata täyteen, koska lataus on tyhjähköön/täydehköön akkuun hidasta."

        Jos puhutaan käytännöstä niin suurelle populalle tuollainen pitkän matkan pakkas-ajo on täysin teoreettista pohdiskelua. Ei koske arkielämää millään tapaa.

        "Kotimaassa erilaisia yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja tehtiin 21,4 miljoonaa" 2020.
        Mutu ei ole sama kuin fakta.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Kotimaassa erilaisia yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja tehtiin 21,4 miljoonaa" 2020.
        Mutu ei ole sama kuin fakta.

        Olen minäkin vähintään osani noista matkoista tehnyt. Yksikään niistä ei ole vaatinut niin pitkää ajomatkaa että olisi pitänyt sähköautoa ladata matkalla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Kotimaassa erilaisia yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja tehtiin 21,4 miljoonaa" 2020.
        Mutu ei ole sama kuin fakta.

        No vapaa-ajanmatkat ovat kuitenkin vain murto osa henkilöautoilla vuosittain tehtävästä matka-ajosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen minäkin vähintään osani noista matkoista tehnyt. Yksikään niistä ei ole vaatinut niin pitkää ajomatkaa että olisi pitänyt sähköautoa ladata matkalla.

        Sehän todellakin riippuu matkan pituudesta, mutta jos matka 500 - 600 km, niin aika harva sähköauto siihen pystyy lataamatta välillä edes hyvällä kelillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No vapaa-ajanmatkat ovat kuitenkin vain murto osa henkilöautoilla vuosittain tehtävästä matka-ajosta.

        Niinpä, että kuinkahan paljon niitä pitkiä matkoja tehdään sitten kokonaisuudessaan. Minähän kommentoin juuri tuohon, että pitkät matkat on ainoastaan teoreettisia.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Niinpä, että kuinkahan paljon niitä pitkiä matkoja tehdään sitten kokonaisuudessaan. Minähän kommentoin juuri tuohon, että pitkät matkat on ainoastaan teoreettisia.

        "Minähän kommentoin juuri tuohon, että pitkät matkat on ainoastaan teoreettisia."

        Kommentoit pahasti ohi koska matkojen lukumäärä ei kerro juuri mitään. Kuten sanoin teen tuollaisia matkoja viikoittain mökille ja muutenkin. Mitään lataustarvetta ne eivät kuitenkaan matkalla aiheuta.
        Mukava matkakohde lähellä on paljon parempi kuin mukava matkakohde kaukana. Autossa istuminen on hukkaan heitettyä aikaa vapaa-ajalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Minähän kommentoin juuri tuohon, että pitkät matkat on ainoastaan teoreettisia."

        Kommentoit pahasti ohi koska matkojen lukumäärä ei kerro juuri mitään. Kuten sanoin teen tuollaisia matkoja viikoittain mökille ja muutenkin. Mitään lataustarvetta ne eivät kuitenkaan matkalla aiheuta.
        Mukava matkakohde lähellä on paljon parempi kuin mukava matkakohde kaukana. Autossa istuminen on hukkaan heitettyä aikaa vapaa-ajalla.

        "Kotimaassa erilaisia yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja tehtiin 21,4 miljoonaa" 2020."
        Oletan, että se sun mökkimatka ei sisälly tilastoituihin yöpymismatkoihin, vai oletko ilmoitellut johonkin yöpymiset mökillä?
        "Mukava matkakohde lähellä on paljon parempi kuin mukava matkakohde kaukana."
        Jos asuu Pohjois-Suomessa/Lapissa, ei oletettavasti halua aina tehdä "mukavia" matkoja Leville/Rukalle. Sen sijaan matkat Särkänniemeen, Linnanmäelle, ym. Ovat mukavia.
        Taasen jos asuu Pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla, niin Linnanmäki/Särkänniemi ei ehkä enää ole se kiinnostuksen kohde.
        Ajelepa joskus 4- tai 5-tietä, kun Etelä-Suomessa on alknut vaikka syys-, hiihto- tai muu loma, niin huomaat, kuin liikkeellä on 10tuhansia autoja matkalla pohjoiseen.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Kotimaassa erilaisia yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja tehtiin 21,4 miljoonaa" 2020."
        Oletan, että se sun mökkimatka ei sisälly tilastoituihin yöpymismatkoihin, vai oletko ilmoitellut johonkin yöpymiset mökillä?
        "Mukava matkakohde lähellä on paljon parempi kuin mukava matkakohde kaukana."
        Jos asuu Pohjois-Suomessa/Lapissa, ei oletettavasti halua aina tehdä "mukavia" matkoja Leville/Rukalle. Sen sijaan matkat Särkänniemeen, Linnanmäelle, ym. Ovat mukavia.
        Taasen jos asuu Pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla, niin Linnanmäki/Särkänniemi ei ehkä enää ole se kiinnostuksen kohde.
        Ajelepa joskus 4- tai 5-tietä, kun Etelä-Suomessa on alknut vaikka syys-, hiihto- tai muu loma, niin huomaat, kuin liikkeellä on 10tuhansia autoja matkalla pohjoiseen.

        "Ajelepa joskus 4- tai 5-tietä, kun Etelä-Suomessa on alknut vaikka syys-, hiihto- tai muu loma, niin huomaat, kuin liikkeellä on 10tuhansia autoja matkalla pohjoiseen."

        Nuo muutamat päivät vuodessa ovat poikkeustapauksia eivätkä edustaa mitenkään normaalitilannetta eivätkä ne edusta ruuhkasuomalaisten normaali-ajamista.

        Voit mennä minä arkipäivänä tahansa katsomaan Kehä I ja Hämeenlinnanväylän rusteämiskohtaa ja näet siellä päivässä enemmän autoja kuin tuolla pohjoisessa yhden tien varressa koko vuonna.

        Niistä kehän autoilijoista erittäin suuri osa ei käy käytännössä autolla koskaan siellä Lapissa. Jos sinne mennään niin sinne ei lähdetä autolla ajamaan. Parempiakin tapoja on kun sinne haluaa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Niinpä, että kuinkahan paljon niitä pitkiä matkoja tehdään sitten kokonaisuudessaan. Minähän kommentoin juuri tuohon, että pitkät matkat on ainoastaan teoreettisia.

        No muutaman kerran kuukaudessa, kyllä siitä tulee melko paljon vuodessa, paljon enemmän kuin ne lyhyet matkat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Keskimääräisestä poikkeavan käyttöprofiilin tuomat haasteet tai ongelmakohdat kuitataan aina tuolla samalla "ei koske isoja massoja" -kommentilla."

        Niin. Itse näen nuo 20-asteen-pakkasessa-pitää-päästä-300-km-yhdellä-istumalla kommentit samaan kategoriaan kuin 200-hv-ei-riitä-mihinkään.
        Varmaan hyvin relevantti joillekin ihmisille mutta täysin arvottomia kun mietitään millaisia autoja kannattaa valmistaa isossa kuvassa.

        "Varmaan hyvin relevantti joillekin ihmisille mutta täysin arvottomia kun mietitään millaisia autoja kannattaa valmistaa isossa kuvassa."
        Ennen autot kuluttivat 10-15 l/100km ja tankit oli 35-40l ja autolla pääsi 300-400km tankillisella. Nyt autot kuluttavat 4-6l/100 km ja takit on 60-70l ja tankillisella pääsee 800-1000 km.
        Autojen toimintamatkojen kehitys ei tue mutuasi.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Varmaan hyvin relevantti joillekin ihmisille mutta täysin arvottomia kun mietitään millaisia autoja kannattaa valmistaa isossa kuvassa."
        Ennen autot kuluttivat 10-15 l/100km ja tankit oli 35-40l ja autolla pääsi 300-400km tankillisella. Nyt autot kuluttavat 4-6l/100 km ja takit on 60-70l ja tankillisella pääsee 800-1000 km.
        Autojen toimintamatkojen kehitys ei tue mutuasi.

        Kyllä yli 10l/100km kulutukset on aina olleet poikkeuksellisen suuria lukemia. Mutta jos voisi luottaa että sähköautolla pääsisi aina tuon vähintään 300...400km olisi sellainen käyttökelpoinen peli maantieajoonkin, mutta eipä noita taida paljoa olla.


    • Anonyymi

      "Niin. Itse näen nuo 20-asteen-pakkasessa-pitää-päästä-300-km-yhdellä-istumalla kommentit samaan kategoriaan kuin 200-hv-ei-riitä-mihinkään.
      Varmaan hyvin relevantti joillekin ihmisille mutta täysin arvottomia kun mietitään millaisia autoja kannattaa valmistaa isossa kuvassa."

      Polttomoottorilla nuo eivät ole mitää poikkeavia tarpeita. Noihin on päästy hyvin ilman mitään erikoisia vääntelyitä. Kaikki eivät ole niitä tarvinneet, mutta ovat olleet saatavilla jos siltä tuntuu.

      Nyt on otettu kehityksessä valtava loikka taaksepäin, ja tuota haittaa yritetään valkomaalata ihmeellisillä selityksillä keskimääräisistä ajomatkoista ja muusta joutavasta.

      Voisiko vaan myöntää, että sähköautoilun myötä otetaan iso hyppy taaksepäin totutusta helppoudesta ja suorituskyvystä, mutta uhrauksia on tehtävä jos halutaan pitää ympäristöstä huolta.

      • Anonyymi

        "Voisiko vaan myöntää, että sähköautoilun myötä otetaan iso hyppy taaksepäin totutusta helppoudesta ja suorituskyvystä, mutta uhrauksia on tehtävä jos halutaan pitää ympäristöstä huolta."

        Totuttu helppous? Sähköauton lataus kotona on paljon helpompaa kuin käydä tankkaamassa bensiksellä.

        Suorituskyky? Laiskimmatkin sähkikset pieksevät polttikset kiihtyvyydessä helposti.

        Ja kun muistaa että se kotona helposti ladattava auto joka pieksee polttikset suorituskyvyssä satanolla on myös käyttökustannuksiltaan kertaluokkaa edullisempi. Sähköautolla 100km maksaa kaksi euroa. Bensalla se maksaa yli kympin.

        Nykysähkiksen 350-500km Range ei joudu oikeastaan koskaan edes koetukselle taviksen elämässä päivän aikana. Autoa tarvitsee ladata vain 1-2 kertaa koko viikon aikana.

        Toki polttiksella pääsee pidemmälle yhdellä tankkauksella mutta se on täysin hyödytön ominaisuus. Pelkkä kuriositeetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voisiko vaan myöntää, että sähköautoilun myötä otetaan iso hyppy taaksepäin totutusta helppoudesta ja suorituskyvystä, mutta uhrauksia on tehtävä jos halutaan pitää ympäristöstä huolta."

        Totuttu helppous? Sähköauton lataus kotona on paljon helpompaa kuin käydä tankkaamassa bensiksellä.

        Suorituskyky? Laiskimmatkin sähkikset pieksevät polttikset kiihtyvyydessä helposti.

        Ja kun muistaa että se kotona helposti ladattava auto joka pieksee polttikset suorituskyvyssä satanolla on myös käyttökustannuksiltaan kertaluokkaa edullisempi. Sähköautolla 100km maksaa kaksi euroa. Bensalla se maksaa yli kympin.

        Nykysähkiksen 350-500km Range ei joudu oikeastaan koskaan edes koetukselle taviksen elämässä päivän aikana. Autoa tarvitsee ladata vain 1-2 kertaa koko viikon aikana.

        Toki polttiksella pääsee pidemmälle yhdellä tankkauksella mutta se on täysin hyödytön ominaisuus. Pelkkä kuriositeetti.

        Onhan suorituskyky muutakin kuin kiihtyvyys 0..100km/h. Sähköauto on selvä ja välttämätön harppaus taakesepäin niille jotka autoa todellisuudessa tarvitsevat ja jotka ajavat suurimman osan kilometreistä. Keskivertoautoilija voi tiukan paikan tulle vaikka luopua koko autosta, arki järjetyy muutenkin.


      • Tankkaamista helpotettiin ottamalla maksuautomaatit/korttimaksaminen käyttöön. Tankkaamista helpotettiin koska suurennettiin tankkien kokoa autoissa, vaikka autojen kulutus pieneni ja nopeutettiin edelleen siirtämällä tuulilasinpesuvehkeet muualle ja polttoainepumpun tehoa nostettiin ja lukitus poistettiin. Nyt tankkaus kestää sen 2-3 min.
        Sähköautojen myötä pitäisi palata siihen, kun tankkaus käytiin maksamassa kassalle ja joku jäi kahville/syömään ennen kuin tuli siirtämään autoaan pumpulta ja tankkien koko oli 30-35l.


    • Anonyymi

      Kokonaisuudessaan sähköautoon siirtyminen on valtava harppaus eteenpäin.
      Tilanne on sama kuin verrataan nykyisiä kännyköitä vanhoihin Nokialaisiin. Niitä joutui lataamaan hyvin paljon harvemmin kuin nykyisiä iPhoneja.
      Silti vain hyvin harva oikeasti siirtyisi takaisin Symbian-kännykkään koska älupuhelin tarjoaa niin paljon enemmän vaihtokaupassas että se kompensoi tiheämmän lataustarpeen moninkertaisesti.

      Sähköauton päästöttömyys, erittäin halvat ylläpitokulut, kotilatauksen vaivattamuus, voimalinjan loistava jouhevuus, ylivertainen suorituskyky jne painavat vaa'assa niin paljon enemmän kuin tihentynyt lataustarve. Ja sitten on vielä me ruuhkasuomi-tavikset joille ei edes ole olemassa sitä negatiivista puolta koska kotilataus kattaa kaiken ajamisen. Ei tarvitse erikseen ladata autoa. Se on aina käytettävissä kun sitä tarvitsee.

      • Anonyymi

        Taloudellisesti sähköauton hankinta on erittäin huono ja kallis. Sekä aiheuttaa ison työn latausten takia. Ei voi käyttää milloin haluaa ja ajaa mihin haluaa.

        Sähköauton kk kustannukset on jopa 10-15 kertaiset. Kuukausikulut on oikeasti korkeat joka sellsisen hankkii.


        Jos haluaa tieten tahtoen maksaa kuukaudessa 10 kertaa enemmän euroja siitä että akkuauto on pihassa niin siitä vaan.


        Minä en


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloudellisesti sähköauton hankinta on erittäin huono ja kallis. Sekä aiheuttaa ison työn latausten takia. Ei voi käyttää milloin haluaa ja ajaa mihin haluaa.

        Sähköauton kk kustannukset on jopa 10-15 kertaiset. Kuukausikulut on oikeasti korkeat joka sellsisen hankkii.


        Jos haluaa tieten tahtoen maksaa kuukaudessa 10 kertaa enemmän euroja siitä että akkuauto on pihassa niin siitä vaan.


        Minä en

        "Sähköauton kk kustannukset on jopa 10-15 kertaiset."

        Verrattuna mihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauton kk kustannukset on jopa 10-15 kertaiset."

        Verrattuna mihin?

        Käytettyyn polkupyörään tietenkin.


      • "Sähköauton päästöttömyys, erittäin halvat ylläpitokulut, kotilatauksen vaivattamuus, voimalinjan loistava jouhevuus, ylivertainen suorituskyky"
        Kun lähden yksin/perheen kanssa reissuun, niin matkanteon vaivattomuuteen ei vaikuta auton päästöttömyys, ei halvat ylläpitokulut, ei kotilatauksen vaivattomuus, ei voimalinja, eikä ylivertainen suorituskyky, vaan se, että mennään matkustajien haluamaa reittiä (ei auton tarvitsemaa), pysähdytään silloin kun matkustajilla on tarve pysähtyä (ei silloin kun tarvii ladata), ja päästään pitkäkin matka ilman, että tarvii autolle tehdä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauton kk kustannukset on jopa 10-15 kertaiset."

        Verrattuna mihin?

        Hyvään hevoseen sillä edellytyksellä että heinä saadaan omalta tilalta.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Sähköauton päästöttömyys, erittäin halvat ylläpitokulut, kotilatauksen vaivattamuus, voimalinjan loistava jouhevuus, ylivertainen suorituskyky"
        Kun lähden yksin/perheen kanssa reissuun, niin matkanteon vaivattomuuteen ei vaikuta auton päästöttömyys, ei halvat ylläpitokulut, ei kotilatauksen vaivattomuus, ei voimalinja, eikä ylivertainen suorituskyky, vaan se, että mennään matkustajien haluamaa reittiä (ei auton tarvitsemaa), pysähdytään silloin kun matkustajilla on tarve pysähtyä (ei silloin kun tarvii ladata), ja päästään pitkäkin matka ilman, että tarvii autolle tehdä mitään.

        Automatkailu on vähän sellaista auringonlaskun touhua. Kun katsoo esim karavaanareiden ikäjakaumaa niin aika paljon siellä on sitä kuudenkympin ja kuoleman välillä tallaajaa.

        Todella harva valitsee nykyään autonsa automatkailu mielessä. Työ, kaupassakäynti, harrastukset dominoivat. Ei matkailu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Automatkailu on vähän sellaista auringonlaskun touhua. Kun katsoo esim karavaanareiden ikäjakaumaa niin aika paljon siellä on sitä kuudenkympin ja kuoleman välillä tallaajaa.

        Todella harva valitsee nykyään autonsa automatkailu mielessä. Työ, kaupassakäynti, harrastukset dominoivat. Ei matkailu.

        Päätöksenteko ei vaan aina ole täysin rationaalista, vaikka periaatteessa voisi ajatella että normaalin arkipäivän käyttötarpeet määrittäisivät autonvalinnan.

        Esimerkkinä itse en hankkisi kaksivetoista autoa, vaikka oikeasti nelivedolle on tarvetta vain muutamana päivänä vuodesssa, ja 360 muuta päivää menisi täysin ongelmitta kaksivetoisella autolla. Samoin moni tuttava on kommentoinut sähköautoja hyvin samalla ajatusmallilla, eli vaikka arkiajoihin se soveltuisi täysin niin sitten kun on se lomamatka niin "minä en j***lauta lähde silloin miettimään milloin tai missä auto pitää ladata". Eli auton pitää täyttää vaaditut tarpeet myös niinä muutamina poikkeuspäivinä.


    • Anonyymi

      Sähköauton pito maksaa 500-1000eur kk kun laitetaan kaikki maksut ylös. Eli auton hankinta ei ole kannattavaa.

      Olet nuori, keski-ikäinen, tai eläkkeellä.

      Esimerkiksi olet 60-65v eläkeläinen niin ei mitään järkeä ottaa pihaan/ parkkipaikalle litium akkuista autoa riesäksi. Maksat joka kuukausi ihan turhaan isoa summaa.

      Bensa auto ja se on aina valmis, seisoo 7 vuorokautta tai 2 viikkoa ja startista käyntiin. Tai joka aamu pääsee minne haluaa.

      • Anonyymi

        Bensa-autot maksavat rahaa aivan samalla tapaa kuin sähköautot. Hinta-ero ei ole enää kovin suuri.
        Uuden bensa-auton ostaminen on jopa kalliimpaa kuin sähköauton kun ottaa huomioon sen että viiden vuoden päästä vuoden 2022 polttiksesta saa huomattavasti vähemmän vaihdossa kuin sähköautosta.


    • Anonyymi

      Akut ei anna,kuin 50% tehostaan pakkasella. Pitäisihän tämä jo hölmömmänkin tietää. Että sanon vielä kerran,että kesälelu. Ei sovellu Suomeen.

      • Anonyymi

        ." Ei sovellu Suomeen"

        Ei ehkä korpisuomeen mutta ruuhkasuomeen täysin soiva peli.


      • Anonyymi

        Kamalaa. 500 hevosvoimasta vain 250 käytettävissä, kunnes akku lämpenee. Todella paha puute, kyllä 500 heppaa tarvitaan koko ajan...


    • Anonyymi

      "Samoin moni tuttava on kommentoinut sähköautoja hyvin samalla ajatusmallilla, eli vaikka arkiajoihin se soveltuisi täysin niin sitten kun on se lomamatka niin "minä en j***lauta lähde silloin miettimään milloin tai missä auto pitää ladata". Eli auton pitää täyttää vaaditut tarpeet myös niinä muutamina poikkeuspäivinä."


      Suomi on vapaa maa. Täällä saa tehdä myös typeriä valintoja.

    • Anonyymi

      "Yksipuolinen yhden käyttövoiman suosiminen ja vain kaupungissa asuvile soveltuvien liikkumismuotojen suosiminen on lain vastaista."

      Eipä näytä sähköauto olevan vain lantalaisten kulkuneuvo
      ""Paras auto, mitä minulla on ollut", kehuu ivalolainen sähköautoilija "

      Tässä on tuoettu ivalolaisen asukkaan sähköautoilua.

      https://yle.fi/uutiset/3-11784468

      • Anonyymi

        Kaikille muille paitsi bensalle on määrätty käyttövoimamaksu. Myös sähköautoille.
        Onko tuo laitonta bensa-autojen tukemista? Pakotetaanko ihmiset ajamaan saastuttavilla bensa-autoilla verotuksen kautta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikille muille paitsi bensalle on määrätty käyttövoimamaksu. Myös sähköautoille.
        Onko tuo laitonta bensa-autojen tukemista? Pakotetaanko ihmiset ajamaan saastuttavilla bensa-autoilla verotuksen kautta?

        "Kaikille muille paitsi bensalle on määrätty käyttövoimamaksu. Myös sähköautoille.
        Onko tuo laitonta bensa-autojen tukemista? Pakotetaanko ihmiset ajamaan saastuttavilla bensa-autoilla verotuksen kautta?"

        Bensa-autoilija maksaa suuren veronpolttoaineessa käyttövoimamaksun sijasta.
        "Esimerkiksi maaliskuussa 2020 bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65-70 % muodostui erilaisista veroista."
        Miksihän ihmisillä on tapana kommentoida asioita, mistä heillä ei ole mitään tietämystä?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Kaikille muille paitsi bensalle on määrätty käyttövoimamaksu. Myös sähköautoille.
        Onko tuo laitonta bensa-autojen tukemista? Pakotetaanko ihmiset ajamaan saastuttavilla bensa-autoilla verotuksen kautta?"

        Bensa-autoilija maksaa suuren veronpolttoaineessa käyttövoimamaksun sijasta.
        "Esimerkiksi maaliskuussa 2020 bensiinin kuluttajahinnasta keskimäärin 65-70 % muodostui erilaisista veroista."
        Miksihän ihmisillä on tapana kommentoida asioita, mistä heillä ei ole mitään tietämystä?

        Sun sarkasmitutka vaatisi vähän virittämistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sun sarkasmitutka vaatisi vähän virittämistä.

        Jos luulee, että bensassa ei ole paljoa veroja, niin ei ole koskaan ostanut polttoainetta, eikä nähtävästi omista ajokorttia.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Jos luulee, että bensassa ei ole paljoa veroja, niin ei ole koskaan ostanut polttoainetta, eikä nähtävästi omista ajokorttia.

        Sulle ei taida sarkasmin konsepti olla kovin tuttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulle ei taida sarkasmin konsepti olla kovin tuttu.

        En yleensä kommentoi muuten kuin että oikaisen faktoja. Jos bensassa on 65-70% veroja ja veroa maksetaan myös verosta (ALV) ja joku väittää, että bensiiniautoja tuetaan verotuksella, niin ei sitä voi olla kommentoimatta.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        En yleensä kommentoi muuten kuin että oikaisen faktoja. Jos bensassa on 65-70% veroja ja veroa maksetaan myös verosta (ALV) ja joku väittää, että bensiiniautoja tuetaan verotuksella, niin ei sitä voi olla kommentoimatta.

        Sulle yritetään selittää että astuit miinaan.


    • Anonyymi

      Ei milläään sähköautolla pääse pitkälle jos ajelee vähänkin reippaammin 25 asteen pakkasessa, kuin minä bensa hondalla halvalla autolla vähällä bensalla 6.5 kesä 5.5
      sitten 700km päästä 2 minutissa tankkaan ja taas mennään ei ressiä vaan
      mielenrauhaa...

      • Anonyymi

        "Ei milläään sähköautolla pääse pitkälle jos ajelee vähänkin reippaammin 25 asteen pakkasessa, kuin minä bensa hondalla halvalla autolla vähällä bensalla 6.5 kesä 5.5"

        Eipä ole ollut tuollaisia pakkaksia täällä moneen vuoteen eikä ole ollut tarvetta ajaa pitkiäö taipaleitakaan.
        Täällä missä suomalaisten suuri massa asuu välimatkat ovat lyhyitä, latausasemia tiuhassa ja kovia pakkasia ei ole kuin liioittelijoiden puheissa. Nytkin mittari näyttää plussaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3141
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      961
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe