On hyvä että vetytekniikkaa kehitetään muissa maissa kuin Suomessa. Saadaan paljon oikean elämän dataa missä asioissa se on onnistunut ja missä epäonnistunut. On toivoa että poliitikotkin heräävät että nykytekniikalla vety on kallista ja hankalaa tekniikkaa eikä vetyverkostoa kannata Suomeen rakentaa VERORAHOILLA. Minusta yksityisten rahoilla se on ihan ok juttu, mutta ei verorahoilla.
Kun oikeaa dataa saadaan esim. Kalifornian vetyautoilu, niin mielikuvien sijaan saadaan ihmiset herätettyä ettei vetyautoilu ole toimiva muoto tapa autoilla. Ehkä tulevaisuudessa kun vetytekniikka kehittyy, mutta vaikeata uskoa että lähitulevaisuudessa niin käy.
Vetynarsistikin voisi sitten mennä puhumaan päättäjille "järkeä" ja tuhota nopeasti uskottavuutensa kun aletaan tosiaankin kysymään faktojen perään ihan numeroina tunnekuohujen sijaan eikä millään loputtomilla vähättely höpöttämisillä manipuloimalla.
https://www.facebook.com/groups/703647513136771/posts/2090411464460362/
Poliitikkojen pitäisi ottaa oppia muiden maiden vetykokeiluista
5
104
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakin USA:ssa vetyautot ovat nykyisissä polittisissa päätöksissä asetettu samalle viivalle s-autojen kanssa, eli niitä ei vielä ole suinkana kuopattu, mutta aika sitten näyttää mikä on niiden lopputulema.
Shell jatkaa edelleen vetyasemiin panostamista ... aikajänne on hyvin pitkä.
Tokihan vetyinfran bykaaminen on kallista ja haasteellista vs. latausasemien helppous, jotka sitten tarvitsee vain liittää jo valmiisiin runkoverkkoihin.
*
"Bidenin hallinnon asettama tavoite edellyttää, että joka toinen vuonna 2030 myytävä auto on täyssähkö- tai vetykäyttöinen."
"Hallitus pyrkii laajentamaan olemassa olevia veroetuja, joiden tavoitteena on pienentää sähkö- ja polttomoottoriautojen välistä hintaeroa. "
- https://www.hs.fi/talous/art-2000008561147.html?utm_medium=alsoreadthese&utm_campaign=hs_tf&utm_source=www.is.fi
Hiljattain yhdessä dokkarissa tuotiin esille, että peräti noin 50% jenkeistä on ilmastoskeptisiä, eli turha odotella heidän vapaaehtoisesti valitsevan s-autoa sen kummenkin kuin vetyautoakaan.
*
Mitä poliittisiin linjauksiin tulee, niin juurikin niillä on autoteollisuus sidosryhmineen _pakotettu_ pseudo-ekologisten s-autojen valmistukseen.
Stellantis: Sähköautot eivät ole alan teollisuuden valinta, vaan poliitikkojen linjaus
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17280415/stellantis-sahkoautot-eivat-ole-alan-teollisuuden-valinta-vaan-poliitikkojen-linjaus
*
Mutta toivottavasti jokin aidosti ekologinen tai ekologisempi vaihtoehto tuodaan markkinoille ... vaikkapa ekologisesti kestäviksi kehitetyt synteettiset polttoaineet.
* Muhiiko F1:ssä koko autoteollisuuden ja liikenteen mullistava keksintö? ”Tämä on todella iso asia”
F1-autojen tulevaisuuden tekniikka on iso puheenaihe myös koko autoteollisuuden kannalta.
- https://www.is.fi/formula1/art-2000008490094.html
;-)- Anonyymi
Niin, vielä pieni lisäys edelliseen.
Planeetan harvinaiset metallit eivät edes riitä kaikkien autojen akustamiseen, vaan tarvitaan myös muita vaihtoehtoja, ehkä useampiakin.
ps. Greenpeacen tavoite on saada pidemmällä aikajanalla rajoitettua yksitysiautoilua, eli pitkällä aikavälillä tulevaisuudessa politiikka voi johtaa siihenkin, etteivät kaikki saa edes oikeutta ostaa ja omistaa ykstyisautoa.
Mutta ihmiskunta on kollektiivisessä idotismissään menossa joka tapauksessa päin seinää kohdellessaan Planeettaa kuin täystuhoa jatkava rosvojoukko, jossa nämä autotekniikat tulevat olemaan kuin lillukanvarsia ... ei käy kateeksi tulevia sukupolvia, sillä cop26:n linjaukset ovat täysin riittämättömiä ja rajallisia.
Koko ihmiskunnan toimintatavat ja arvomaailma kaikilla mantereilla tulisi koodata kokonaan uudetaan ja lisäksi melko tiiviissä tahdissa, joka vaikuttaa täysin mahdottomalta, eli seinä on vastassa.
"Ecological Footprint"
- https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint
:/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, vielä pieni lisäys edelliseen.
Planeetan harvinaiset metallit eivät edes riitä kaikkien autojen akustamiseen, vaan tarvitaan myös muita vaihtoehtoja, ehkä useampiakin.
ps. Greenpeacen tavoite on saada pidemmällä aikajanalla rajoitettua yksitysiautoilua, eli pitkällä aikavälillä tulevaisuudessa politiikka voi johtaa siihenkin, etteivät kaikki saa edes oikeutta ostaa ja omistaa ykstyisautoa.
Mutta ihmiskunta on kollektiivisessä idotismissään menossa joka tapauksessa päin seinää kohdellessaan Planeettaa kuin täystuhoa jatkava rosvojoukko, jossa nämä autotekniikat tulevat olemaan kuin lillukanvarsia ... ei käy kateeksi tulevia sukupolvia, sillä cop26:n linjaukset ovat täysin riittämättömiä ja rajallisia.
Koko ihmiskunnan toimintatavat ja arvomaailma kaikilla mantereilla tulisi koodata kokonaan uudetaan ja lisäksi melko tiiviissä tahdissa, joka vaikuttaa täysin mahdottomalta, eli seinä on vastassa.
"Ecological Footprint"
- https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint
:/Joo, tunnetut mineraalivarat riittävät vain 8 miljardiin sähköautoon. Enempään, jos natrium-akkuja käytetään myös.
- Anonyymi
Siinä voi ihan hyvä siivu verorahoja säästyä, jos ei ryntäillä vety-asiassa aivan siellä eturivissä.
Katsellaan, kuunnellaan ja tutkitaan mitä muut on saaneet aikaan.
Jos Suomi "myöhästyy" pari-kolme vuotta vetybuumista, niin mitä sillä on väliä.
Kuulemma meidän teot ei vaikuta mitään maapallon ilmastohätään. - Anonyymi
No mitä olemme oppineet vetyajoneuvoista? Viimeisen 20 vuoden aikana mitkään vetyajoneuvot ja vetytyökoneet eivät ole menestyneet useista yrityksistä huolimatta vaan jokaisessa maassa niiden määrät ovat pyöreästi 0,0% ajoneuvokannasta. Vetytekniikkaa ihmiset eivät vain halua ostaa. Mutta silti aina jotkut (kunnallis)poliitikot lankeavat siihen että vety on jotenkin hyvää tekniikkaa, käytetään pari vuotta, todetaan että liikaa kalliita vikoja, liian epävarmaa tekniikkaa, liian kallista vetyä energiana... lopetetaan ja siirrytään takaisin sähköön/dieseliin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18220111/vetytaksit-tulevat
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17768102/vetygeneraattorin-alyton-hinta-joka-ei-menesty-kilpailussa-
... Nyt sitten testaataan tuettuja vetybusseja Jyväskylässä viimeistään syksyllä 2025 kenties 2 vuotta kunnes tuet on käytetty ja jälleen todetaan (kuten muissakin maissa) että liian hankalaa ja kallista tekniikkaa, jolloin niistä luovutaan. Toivottavasti tällä kertaa ei ole isoja Jyväskylän kaupungin rahoja vetybusseissa kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä4310603Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on12610142- 227937
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1776344Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.324963- 564763
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1174086Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1253439- 633155
Adonikselle
Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin2263095