Vetytaksit tulevat

Anonyymi-ap

40

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu ja kipasevat Tankkaamassa Viron tai Ruotsin puolella !
      - Suomessa Ei voi tankata Vety-autoja !

    • Anonyymi

      Taksiyrittäjien ongelmaksi tulee varsinkin alkuvuosina vähäiset vetytankkausasemat. Tulee paljon myös turhaa ajoa kun vetyä pitää hakea kauempaa, joka vie aikaa ja rahaa kulutetun vedyn muodossa. Vety on myöhästynyt myös taksien puolella, sillä täyssähkötaksit lisääntyvät eri taksifirmoilla joka vuosi.

      8.3.2023 artikkeli, joten kohta varmaan jo 1000 sähkötaksia liikenteessä:

      "Myös sähköisten taksien määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti.

      – Lakimuutoksen aikaan sähköisiä takseja oli taksiliikenteessä alle kymmenen. Vuoden 2022 lopulla näitä ajoneuvoja oli kuitenkin jo 788, joista alle kymmenen oli myös esteettömiä, tarkentaa erityisasiasiantuntija Tuomas Kiiski."

      https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/suomessa-jo-melkein-800-sahkotaksia

    • Anonyymi

      Jos kerran diesel taksin polttoaine ja hankintahinta on selvästi vetytaksia halvempi, niin ei niitä vetytakseja hankita. Takseilla kun ajetaan noin 100 000km vuodessa, niin on todellakin merkitystä paljonko 100km ajo maksaa. Ja vetyauton hankintahinta on myös noin 80 000e karvalakki versiona, niin silläkin on melko suuri merkitys kun kulurakennetta mietitään.

    • Anonyymi

      Googleen vaan haku "sähkötaksi", niin löytyy monia artikkeleita miksi taksiyrittäjät ovat alkaneet siirtyä täyssähköön. Vetytaksin pitäisi yrittäjälle käytännössä tarjota jotain selkeää etua mitä täyssähkötaksi ei pysty tarjoamaan kasvattaen taksiyhtiön tuloja eikä toistaiseksi ole mitään uskottavaa perustetta että vetytaksi siihen pystyisi.

      Jotkut ovat jopa "brändänneet" sähkötaksin palveluna.

      https://taksipalveluvoltti.fi/

      • Anonyymi

        Taksin käyttäjänä olen siirtynyt täysdieselin tilaajaksi. Meni hermo niiden latauksien ja auton vaihtojen kanssa. Kun ei päästy edes 200 kilometriä pysähtymättä. Tai vaihtamatta dieseltaksiin.
        Ja nyt ei olla missään erämaassa vaan ihan täällä etelässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksin käyttäjänä olen siirtynyt täysdieselin tilaajaksi. Meni hermo niiden latauksien ja auton vaihtojen kanssa. Kun ei päästy edes 200 kilometriä pysähtymättä. Tai vaihtamatta dieseltaksiin.
        Ja nyt ei olla missään erämaassa vaan ihan täällä etelässä.

        Ja kuinkakohan moni oikeasti menee TAKSILLA 200km matkoja useamman kerran vuositasolla maksaen itsensä kipeäksi? Aika harva. Kyllä 99% ihmisistä käyttää bussia tai junaa pitkillä matkoilla ja asemalta sitten se 5-30km EHKÄ taksilla. Kommenttisi taitaa olla valetta.


    • Anonyymi

      Jokatapaksessa aloittajan artikkelin taksiyhtiö Menevä uskoo vahvasti täyssähköön tämän artikkelin perusteella. Olisiko heillä ajatus että tilataksit (pakettiautot) olisivat sitten vedyllä toimivia kun kuluttavat energiaa huomattavasti enemmän, mutta muuten henkilöautot täyssähköisiä?

      Ja selvää etua myös täyssähköstä saadaan polttomoottoria vastaan taksitolpan jonoissa saaden kilpailuetua.

      6.6.2022.
      "Suomalaisen taksiyhtiö Menevän näkyvin hahmo, ainakin Instagramin ja Tiktokin mittareilla, lienee Mika Rajala. Ja hän on täällä tänään, Vantaalla, Menevän varikkoalueella, autojen ympäröimänä. Eikä minkä tahansa autojen, vaan Audi e-tron Q4:sten ja Peugeotin E-Travellerien. Ne ovat kaikki sähköisiä.

      Menevä tilasi näitä autoja viime kesänä huimat 80 kappaletta, puolet Audeja ja puolet Peugoetteja. Autot ovat nyt palvelleet viime vuoden lopulta alkaen pääkaupunkiseudun taksiliikenteessä.
      Audi Q4 e-tronint peruslatausrivissä.
      Peugeotin tilataksi kurvasi suurteholataukseen. Autoja tulee ja menee Menevän latausasemalle jatkuvasti.

      Sähköistetty taksikalusto ei sinänsä ole enää erityistä, mutta Menevän investointi on määrällisesti perin suuri. Erityisesti nyt, kun komponenttipula tuntuu vaivaavan sähköautomarkkinaa, tuntuu pieneltä ihmeeltä että Menevä ylipäätään sai tilaamansa 80 autoa.

      – Autovalintaa tehtiinkin paljolti autojen saatavuuden perusteella, Rajala kertoo.
      Lentokenttä haluaa sähkötakseja

      Yksi keskeinen sähköauton hankintaperuste oli läheisen Helsinki-Vantaan lentokentän taksikuljetukset. Lentokenttiä hallinnoivan Finavian linjausten pohjalta sähköauto-taksi pääsee taksitolpan jonossa polttomoottorikäyttöisten autojen ohi. Käytännössä siis lentokentällä kannattaa operoida sähköautoilla. "

      https://oikosulkublogi.fi/latausverkot/kun-taksiyhtio-meneva-sahkoautoja-osti-ja-suurteholatausaseman-perusti/

    • Anonyymi

      Ettei vain olisi Menevän mainosbluffi mediassa? Esitetään että ollaan kiinnostuneita muutamasta vetyautosta kokeiluun ja saadaan media mukaan suoden ilmaista (positiivista) mainosta yhtiölle, mutta sitten viime hetkillä tulevat laskelmissaan siihen tulokseen ettei kannata, jolloin vetyautot jäävät hankkimatta? Voittavat kuitenkin ilmaista palstatilaa mediassa ja saavat ehkä uusia (vakio)asiakkaita. Huomatkaa ettei kukaan vielä edes tiedä mitä vety maksaa vetytankkausasemilla Suomessa, joten voi hyvinkin suunnitelma peruuntua. Vetykokeilu menee pyllylleen jos vety on kalllista, jolloin vetyautoja ei kannata edes kokeiluun hankkia vaan kannattaa jäädä odottamaan parempia aikoja.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      • Anonyymi

        Ettei vain olisi samaa median jallittamista kuin että Hyundai rakentaa vetytankkausaseman Ahvenanmaalle saadakseen vain ilmaista julkisuutta vetyautolleen eikä koko vetytankkausasemaa oikeasti rakenneta ainakaan heidän toimestaan? Ei ole kuulunut vähään aikaan mitään koko projektista. Muutenkin Ahvenanmaa on saarena pieni autoilijalle ja nopeusrajoitukset matalia, niin käytetty jopa 30kw ajoakun sähköauto riittää monille, koska siirtymät melko lyhyitä (lähes kaikilla alle 100km ajoa päivässä). Tutkimalla Ahvenanmaan karttaa ymmärtää ihmiset kyllä että siirtymät melko lyhyitä ja suurin nopeusrajoitus on muutamilla teillä hetkellisesti 90km/h kun valtaosa 40-70km/h, joten energiaa ei edes kulu mahdottomasti sähköautolla liikkuessa kuten moottoriteillä. Ei siihen tarvita 80 000e hintaista vetyautoa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17699471/ahvenanmaalle-vetyautojen-pilottialue


    • Anonyymi

      Hydrogen boms on the road.

    • Anonyymi

      Rankassa avattiin juuri hiljattain Euroopan suurin vetykennotehdas ja vastaava ollaan rakentamassa USA:n Californiaan.

      Pariisissa on jo hyvän aikaa ollut runsaasti vetytakseja ja tämän vuoden Olympialaisiin niitä tulee 500 lisää, samalla kun sinne tulee tankkausasemiakin lisää.

      Siellä tulee sitten olemaan Mirain lisäkis myös Stellantiksen tonniluokkaisia vety-tila-autoja.

      Vetymobilitetti alkaa juurikin erilaisesta ammattikäytöstä ja skaalautuu sitten progressiivisesti ylös.

      Vetykilon hinta maltillistuu volyymien myötä ja vetyautojen hinta tulee vuoteen 2030 mennessä edullisemmaksi kuin EV:n ja ..... samalla kun niiden kennoteknologia ottaa edelleen suuria happauksia tehokkaammiksi, vähemmän harvinaisia metalleja tarvitseviksi ja pidempiikäisiksi.

      Bonus. Vetykennoauto puhdistaa ilmaa kahden dieslein verran, eli ei lainkaan hassumpi ekokonsepti.

      ps.

      Nyttemmin alkaa olla melko paljon enempi uutisia vetyhankkeista kuin vaikkapa vain viitisen vuotta sitten. Hankkeet etenevät ja konkretisoituvat tasaista tahtia.

      • Anonyymi

        "Vetykilon hinta maltillistuu volyymien myötä ja vetyautojen hinta tulee vuoteen 2030 mennessä edullisemmaksi kuin EV:n ja ..... samalla kun niiden kennoteknologia ottaa edelleen suuria happauksia tehokkaammiksi, vähemmän harvinaisia metalleja tarvitseviksi ja pidempiikäisiksi."

        Hienoa jos toteutuu, mutta palataan tähän sitten kun vetyauton hinta on alle 30 k€, ja vedyn kuluttajahinta on sellainen että 100 km:n ajo maksaa 2-3 euroa. Toistaiseksi edes optimistisimmassa skenaariossa vedyn hinnassa ei ole päästy lähellekään tuota hintatasoa.

        "Nyttemmin alkaa olla melko paljon enempi uutisia vetyhankkeista kuin vaikkapa vain viitisen vuotta sitten. Hankkeet etenevät ja konkretisoituvat tasaista tahtia."

        Tälläkin palstalla on moneen kertaan aiemmin kerrottu varmana tietona että Suomessa avataan useita vetytankkausasemia vuoden 2023 aikana. Muistutatko vielä, kuinka monta asemaa todellisuudessa avattiin viime vuoden aikana?


      • Anonyymi

        Montako taksia on Pariisissa? Kuinka monta niistä on sähköllä ajettavia?


    • Anonyymi

      Loistavasti vety etenee.

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Bonus. Vetykennoauto puhdistaa ilmaa kahden dieslein verran, eli ei lainkaan hassumpi ekokonsepti."

      Ja niinhän sanotaan myös katalysaattoreista että "puhdistavat ilmaa". Kuinka monta autoilijaa oikeasti kiinnostaa autokauppaan mennessä auto joka puhdistaa ilmaa? Mitä autoilija siitä oikein hyötyy?

      Ja missä viipyy kyselyn tulokset että millä lähtöarvoilla on päädytty siihen että "puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran"? Mitään virallista laboratorio tutkimusta en ole nähnyt, mutta vain sanallista vakuuttelua netissä. Minulla on pieni epäilys että tällä väitteellä pyritään lisäämään vetyautojen suosiota.... valheellisesti eli puhdistava ominaisuus ei olekkaan niin suurta kuin annetaan ymmärtää. Kuinka monilla ihmisillä on edes kotona ilmanpuhdistinta jos ovat ilman puhtaudesta aidosti huolissaan? Muutenkin Suomessa on melko hyvä ilmanlaatu yleisesti harvaan asuttuna maana.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18174803/vetyauto-puhdistaa-ilmaa-totta-vai-tarua

    • Anonyymi

      "Vetymobilitetti alkaa juurikin erilaisesta ammattikäytöstä ja skaalautuu sitten progressiivisesti ylös."

      Sinulla on nyt varmaan jotain myyntitilasto linkkiä uusien vetytaksien osalta että todellakin edes jossakin maassa/kaupungissa on todellakin nousuun päin sanojesi tueksi? Nimittäin vetyautojen myynti on tippunut nyt voimakkaasti näissä kohtuu hyvien vetytankkausasemien maissa. Ja nimittäin sellaista tilastoa missä näkyy taksien eri käyttövoimat, joista voidaan päätellä onko vetytaksien myynti todellakin nousussa ja jokin toinen käyttövoima laskussa?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217526/2023-etela-koreassa-vetyautojen-myynti-vaheni-54-prosenttia-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217419/2023-saksassa-vetyautojen-myynti-romahti-lahes-70-prosenttia-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217481/vetyautojen-myynti-romahti-japanissa-83-kahden-vuoden-aikana-

    • Anonyymi

      Aivan mahtavaa!

    • Anonyymi

      Taksinahan vetyauto voi onnistuakin, mutta vain paikkakunnalla jolla on tankkauspiste. Kovin monen kymmen kilometrin päästä ei kannata lähteä tankkaamaan. Myös pitkät keikat on hylättävä, jotta autolla pääsee takaisinkin tankkauspaikkakunnalle.

    • Anonyymi

      Niin ne tulevat!

    • Anonyymi

      Tulevat mahtavasti!

    • Anonyymi

      Aivan huikeaa!!

    • Anonyymi

      Loistavaa jälleen kerran!!

    • Anonyymi

      Loistavaa!

    • Anonyymi

      Loistavasti vety etenee!

    • Anonyymi

      Vetytaksit myöhästyivät jo. Sähköllä huimia säästöjä dieseliin verrattuna.

      "Säästö jopa 7000 euroa vuodessa.

      Yksi sähköauton viime vuonna hankkineista on mikkeliläinen Tero Sensio. Hän vaihtoi dieselautonsa Teslaan puoli vuotta sitten. Se maksoi saman verran kuin edellinen diesel-Audi, noin 60 000 euroa.

      – Olin vielä vuosi sitten hieman sähköautoja vastaan tai ainakin epäilin niiden toimintasädettä. Polttoainekuluissa säästän kuusi ja puoli tuhatta euroa vuodessa. Dieselvero tulisi vielä siihen päälle, Sensio laskee.'
      Tero Sensio nojaa täyssähköautoonsa ja katsoo kohti kameraa.
      Tero Sensio on ajanut Teslalla reilut puoli vuotta. Kuva: Esa Huuhko / Yle

      Sension kokemus on, että suurin säästö syntyy siitä, että auton voi ladata kotona.

      – Pystyn hyödyntämään kotona edullista yösähköä. Yleisten latauspaikkojen hinnoilla säästö jäisi nykyistä pienemmäksi.

      Sensio on tottunut kysymyksiin siitä, kuinka pitkälle yhdellä latauksella voi ajaa. Toimintasäde on ollut jopa odotettua pidempi. Vielä reilun 20 asteen pakkasella autolla on päässyt 350 kilometriä.

      Sensio ajaa keskimäärin kerran kuukaudessa normaalia ajoa pidemmän matkan, joka vaatii latauspaikkojen selvittämisen etukäteen. Häntä harmittaa ainoastaan se, että hän vaihtoi vasta nyt sähköön.

      – Maksoin vuosia turhaan korkeita polttoainekuluja."

      https://yle.fi/a/74-20076557?fbclid=IwAR0KmYOqsdbo4Q6KdAaof_tueJFBVYHdTmKhBws7ZS3oLWr0FP8_4XdOC3A

    • Anonyymi

      ilmankos telekkarissa mainostettiin toyotan vetyautoja!

    • Anonyymi

      toyota mainostaa jo telkkarissa myös vetyautoja....

    • Anonyymi

      Loistavaa!

    • Anonyymi

      Diesel taksin ja vetytaksin polttoainekulut ovat melko samat todennäköisesti, joten sähkötaksi tulee voittamaan kulurakenteessa selvästi kummatkin. Ei ihmekkään että alkaa myös pääkaupunkiseudulla sähkötaksit yleistymään kun niille vielä omat latauskentätkin jolloin ei tarvitse pitkään odotella että pääsee lataamaan.

      https://www.lansivayla.fi/paikalliset/6499925

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        60 000km vedyllä ajaminen maksaisi jos kilolla pääsisi 100km (oikeasti kuluttaa enemmän taksikäytössä):

        10e/kilo = 6000e
        15e/kilo = 9000e
        20e/kilo = 12 000e.

        Ja sitten mitä se tekee 10 vuoden aikana: 60 000e, 90 000e ja 120 000e. Tulee yrittäjälle hintaa täyssähkötaksin ajoihin verrattuna, joka on ehkä vain noin neljäsosa sähköllä.

        80 000e hintaisella vetyautolla saa myös 80 000e hintaisen täyssähköauton isolla akulla. Ja muutaman vuoden päästä vielä täyssähköautojen hinnat saattavat maksaa saman kuin polttomoottoriautot, joten 50 000e hintainen täyssähköauto saattaa riittää taksiksi.


        "Sähköautoja valmistetaan kohta 20 % halvemmalla kuin perinteisiä polttomoottorimalleja

        Pelkästään entistä suurempien moduulien hyödyntämiseen perustuva gigacasting-metodi voi leikata kustannuksista jopa 20 prosenttia."

        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1b205ce1-6929-4523-a725-c490999b0a17?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2qJfnK0WRJDmcJvy50Np30Yaj8-4qv6zxR6WNpSWBCfXlbkkWCKNH1SGw#Echobox=1710395365


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60 000km vedyllä ajaminen maksaisi jos kilolla pääsisi 100km (oikeasti kuluttaa enemmän taksikäytössä):

        10e/kilo = 6000e
        15e/kilo = 9000e
        20e/kilo = 12 000e.

        Ja sitten mitä se tekee 10 vuoden aikana: 60 000e, 90 000e ja 120 000e. Tulee yrittäjälle hintaa täyssähkötaksin ajoihin verrattuna, joka on ehkä vain noin neljäsosa sähköllä.

        80 000e hintaisella vetyautolla saa myös 80 000e hintaisen täyssähköauton isolla akulla. Ja muutaman vuoden päästä vielä täyssähköautojen hinnat saattavat maksaa saman kuin polttomoottoriautot, joten 50 000e hintainen täyssähköauto saattaa riittää taksiksi.


        "Sähköautoja valmistetaan kohta 20 % halvemmalla kuin perinteisiä polttomoottorimalleja

        Pelkästään entistä suurempien moduulien hyödyntämiseen perustuva gigacasting-metodi voi leikata kustannuksista jopa 20 prosenttia."

        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1b205ce1-6929-4523-a725-c490999b0a17?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2qJfnK0WRJDmcJvy50Np30Yaj8-4qv6zxR6WNpSWBCfXlbkkWCKNH1SGw#Echobox=1710395365

        Joo, neljäsosa ehkä diesel kuluista eli tuosta 10e/kilo vedyn laskelmasta jolloin 6000e muuttuu noin 1500e sähköllä.


    • Anonyymi

      Upeaa 👍

    • Anonyymi

      Tämä vaikuttaa erinomaiselta!

    • Anonyymi

      Tämä on erittäin hyvä juttu 👍😊

    • Anonyymi

      Upeaa.

    • Anonyymi

      Fantastista!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1275
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1125
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      811
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      349
      625
    Aihe