Vetyautot pysyy hengissä "range extender"versioina.

Anonyymi

Ennustan että akkutekniikka kehittyy, mutta nopea matkan jatkaminen turvataan pienellä 16kw vetypolttokennolla antaen puhtia juuri ja juuri (alle) 100km/h ajoon kun varsinainen 40kw ajoakku on tyhjä. Renault Scenic Vision näyttää tämän tyylisessä kehityksessä tietä, jolloin epäsuorasti tunnustetaan että sähköautot kuluttajien mielestä voittajia.

Vety voisi todellakin toimia mainiosti "range extender" roolissa, koska on järjetöntä tehdä huonolla hyötysuhteella vetyä joka taas muutetaan kalliissa isossa vetypolttokennossa sähköksi. Vihreän sähkön kysyntä tulee nousemaan kun öljyä energianlähteenä ajetaan hiljakseen alas ympäri maailmaa, joten vihreää sähköä ei yksinkertaisesti riitä eikä pystytä rakentamaan tarpeeksi nopeasti sen kalleuden takia. Sähköä kun saa 2030-luvulla Suomessakin "mistä vaan", mutta vetyä ei, joten isommalle ajoakulle (enemmän kuin vain noin 2kw kuten täysvetyautoissa) antaa lisää autolle sujuvampaa toimintamatkaa myös alueilla missä on pitkä matka vetytankkausasemille esim. tulevaisuudessa Lapissa. Sähköä saa mistä vain Suomea, mutta vetyä ei, joten isomman ajoakun turvin ei tarvitse koukkia sivuun vetyä erikseen hakemaan vaan voi kytätä sopivaa vetyasemaa matkan varrelta.

https://www.renault.fi/renault-scenic-vision-konseptiauto/?fbclid=IwAR1GllAQNUuPTkNG0vFvrKgjPXh3UbuHIXxewA0_CdM5FMFrXlooAopxulw

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

Mutta veikkaan aika varmasti ettei Suomeen montaa vetytankkausasemaa nouse edes vuoteen 2030 mennessä, joten tästä syystä nimenomaan tarvitaan vain vedyllä toimivaa range extenderiä kompromissinä.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17426752/hydre-paljon-puhetta-mutta-vahan-tekoja

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17128187/ovatko-2023-vetytankkausasemat-sittenkin-huijausta

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vielä fiksumpaa olisi tehdä flexifuel range extender (kevytmoottoripyörän moottori optimaalisella kierrosluvulla?) joka toimisi siis bensiinillä ja etanolilla millä tahansa niiden suhteella, koska näitä polttoaineita saa mistä vain mutta vetyä vain harvoista paikoista Suomessa. Fossiilisen latauksen sivutuotteena tullut lämpö ohjataan matkustamon ja ajoakun lämmitykseen talvella (vertaa webasto), jolloin valmiiksi lämmitetyn ajoakun pikalataaminenkin onnistuu talvella ja auton voi myös halutessaan esilämmittää jo valmiiksi ennen lähtöä. Etanolilla pienemmät päästöt kuin bensiinillä. Pieni tankki esim. max 9l kuten kaasuautoissakin, niin kannustaa ajamaan oikeasti sähköllä eikä fossiilisilla.

      Kallis vetytekniikka kannattaa unohtaa jos halutaan pitää auton hintalappu kurissa.

      • Anonyymi

        Fossiilittomalla toimiva range extender auto on jo keksitty. Kyseessä on pikaladattava biokaasuhybridi. 3 min pikalatauksella energiat 350 km ajomatkaan kesäkelissä. Näitä pikalatauspisteitä on jo 70 .

        Kun biokaasulataus ehtyy, käynnistyy automaattinen "range extender" -toiminto, joka hyödyntää benziiniä, jota saa toistaiseksi 1900 asemalta. Myös benziiniin pikalataus sujuu 3 minuutissa.

        Vetypommiautoilta puuttuu tankkausasemat ja puuttuu varapolttoaine. Vedyn käyttö täyssähköauton varapolttoaineena on kuolleena syntynyt idea.

        1) ei ole tankkausasemia

        2) vaikka olisikin, niin laitteisto on tolkuttoman kallista -> halvempi rakentaa pikalatureita & laittaa autoihin isommat akut (vetyauton hinnalla saa 1½ täyssähköautoa)

        3) nyt ei ole enää yllin kyllin halpaa maakaasua, josta vetyä voisi valmistaa .... eletrolyysistä kyllä jauhetaan paskaa, mutta se on liian kallis menetelmä vedyn tuotantoon vielä pitkän aikaa.

        Ei vety ole kaksinen tapa sähkön varastointiinkaan. Menee 70 % energiasta hukkaan, kun tuotetaan vetyä, joka nesteytetään ja muutetaan lopulta takaisin sähköksi.

        Lisäksi puuttuu ne eletrolyysilaitokset, varastot ja vetyä hyödyntävät voimalat.

        Tuoreempi idea on hyödyntää tuulisähkön ylituotanto (sitten kun sitä alkaa tulla säännöllisemmin) synteettisen metaanin valmistukseen. Hyötysuhde on hitusen huonompi kuin vedyllä, mutta metaanille on jo jakeluverkot (mm. kaasuputkistot) ja käyttökohteet (yli 16 000 ajoneuvoa pelkästään Suomessa, voimalaitokset ja jopa laivat, esim. Viking Grace) olemassa.


    • Anonyymi

      Tavan pulliainen ajaa sähköautolla ilman mitään välilatauksia. Sähköautoa ladataan viikossa 1-3 kertaa kotipihassa yön yli.
      Näitä pitkän matkan yli 300km taipaleita harrastaa hyvin pieni osa väestöstä. Niin pieni osa ettei autonvalmistajilla ole mitään mielenkiintoa alkaa rakentamaan mitään erikoisratkaisuja heitä varten. Ei siinä ole tarpeeksi suurta populaa että sillä voisi ansaita rahaa.

    • Anonyymi

      Vetyauton tankkaus on ihan yhtä hidasta puuhaa kuin sähköauton pikalataus, mutta vetypommiasema on kalliimpi kuin suurteholaturi.

      Vetypommiasemat maksavat 2-5 miljoonaa kappale. Pienimmillä asemilla 1 tankkauspiste, josta voi tankata vain 1 auto tunnissa. Tankkaus itsessään voi olla muutaman minuutin juttu, mutta sen jälkeen menee tunti paineen nostoon seuraavaa varten. Hätäilijä saa vajaan tankillisen.

      Pienimpien asemien polttoainevarastokin riittää vain muutamaan kymmeneen tankkaukseen.

      Aseman hinnan noustessa paineen korottamiaika lyhenee 20-30 minuuttiin, jolloin yhdeltä mittarilta tankkaa jopa 2 autoa tunnissa. Aikaa kannattaa verrata sähköauton pikalataukseen.... joka kestää tyypillisesti ½ h.

      Kalliimmilla vetypommiasemilla on lisäksi tankkauspisteitä 2-4. Teoreettinen kapasiteetti voi tällaisella asemalla olla reilu 100 autoa vuorokaudessa, mutta käytännössä murto-osa tästä, koska harvemmin asema pyörii 100 % teholla läpi yönkin.

      Vrt bensa-asemalla voisi teoriassa tankata 1000 autoa vuorokaudessa. Todellinen käyttöaste noin 1/8 osa tästä ja hyvä niin - ei ole tankkaukseen jonoa kuin satunnaisesti.

      Vetypommiasemilla ei voi montaa tankkaajaa päivässä käydä jos halutaan ruuhkaantuminen välttää. 1900 bensa-asemaa riittää hyvin Suomen 2,7 miljoonalle henkilöautolle, mutta sama määrä vetypommiautoja edellyttäisi 19 000 tankkausasemaa, koska vedyn tankkaus on niin onnettoman hidasta puuhaa.

      • Anonyymi

        Minkähän lainen rumba se vedyn kuljettaminen mahtaa olla?
        Erikoisrakenteisia tankkeja eikä niillä silti kovin paljoa kerralla voi kuskata.

        Ehkä päädytään paikalliseen vedyn tuotantoon ... sähköstä.


    • Anonyymi

      Tässäkin esimerkki autosta, jossa vety on vain sivuroolissa. Sähköauto, jonka matkaa jatketaan hieman vedyn avulla, joten tarvittaessa pysähdys voi olla nopea (jos ei ole vetytankkausasemalla ruuhkaa välipaineistusten takia).

      Pohjoismaihin tuo avustava pieni polttokenno voisi toimia "webastona" kun sivutuotteena tuottaa lämpöä, joka voitaisiin ohjata sisätiloja lämmittämään. En tiedä onko tämä tehty näin oikeassa elämässä kun ei taida "erikoisautojen" suurmarkkinat sijaita pohjoismaissa?

      Jos näitä sähkövetyhybridejä alkaa tulemaan lisää, niin se kertoo vain siitä että vetyautot päävoimanlähteenä ovat hävinneet kisan autotehtaiden mielestä. Jos ei kuluttajat osta täysvetyautoja, niin niitä ei myöskään kannata valmistaa.

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/156b6f27-0c2b-4749-ba6a-12aca5350acc

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe