Pakkomielle?

Anonyymi

Olen rukoillut ja pyrkinyt elää, olla ajattelematta. Siihen ei liity ahdistusta tai muuta negatiivista sillä tavoin kuin vain...etten osaa unohtaa tai jättää taka-alalle jotain ihmistä. Ihminen on mielessä päivittäin, enemmän ja vähemmän. Kyseessä on fyysinen, olemassa oleva ihminen. Ja vaiva jatkunut, vuosia.

Mietin, ettei se ehkä ole tervettä. En itse kykene hallitsemaan sitä ja lopettamaan mitä ajatukseni vain "syöttää" tietoisuuteeni. Tiedän etten saa palstalla mitään järkeviä neuvoja tähän. Ehkä ivaa ja haukkumista? Tai tuomioita? Kait kirjoittamisen kautta pyrin auttamaan itse itseäni. Mietin yhä mistä tällaisessa on kyse? Vai onko todettava että se on jokin oireyhtymä, pakkomielle, sairaus? Eihän se itsessään ketään vahingoita, jos se on vain ajatuksessa...enkä näe sitä Jeesuksen mainitsemaan pahana tekona, joka lähtisi sydämestä, ei henkilön ajattelemisen liity himoja, haluja tms...itseasiassa se liittyy enemmänkin hyvän olon tunteeseen, sellaiseen...vähän kuin kun koen itse itsessäni rakkautta, "hän on aina läsnä"..

Tiedän tämän kuulostavan hölmöltä. Haluaisin jatkaa elämää nyt toisin, en vain tiedä miten.

LS

25

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyseinen henkilö kerran vihjaisi, että kuulostan samalta kuin ikävä ja tunteet palstalaiset. Hän oli oikeassa, siltä kuulostan ihan, vaikka en sinne kirjoita, silti olen lukenut joskus todetakseni vain, että ne henkilöt siellä pitkälti kuulostavat samoilta...ja se ei ole ehkä tervettä toimintaa. Yksi huvittava piirre on kait luulla hänen seuraavan tätä palstaa tai voivan kirjoittaa tänne. Toki hän on sitä oikeastikin tehnyt...mutta olenko luulosairas kun ollut, varmasti, luullut vaikka ja mitä, ilman todisteita ja totuuspohjaa...teorioita, ilman todellisuutta.

      Mietin kuitenkin, että onko hän pitänyt minua hulluna ja riippakivenä? Mikä hänen arvostuksessa olisi sitten niin tärkeätä? Ihminen kuten kuka tahansa? Vai?

      LS

      • Kyllä minäkin ajattelen exiäni päivittäin.ja aina kun saan itseni kiinni siitä harmistun. He ei ansaitse edes sitä että muistelen heidän loukkauksiaankaan niin usein! Hekään eivät ajattele minua.
        Niin paljon.
        Ainakaan.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kyllä minäkin ajattelen exiäni päivittäin.ja aina kun saan itseni kiinni siitä harmistun. He ei ansaitse edes sitä että muistelen heidän loukkauksiaankaan niin usein! Hekään eivät ajattele minua.
        Niin paljon.
        Ainakaan.

        Hän ei ollut ex...sillä tavoin...mitä meinaat. Ei ollut suhdetta romanttisessa mielessä, vaan se oli vain uskovien välistä ystävyyttä. Ei siis mitään seksuaalisuutta.

        En minä vihaisena muistele, lähinnä jokin aiheuttaa minussa kärsimystä asiassa.

        LS


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kyllä minäkin ajattelen exiäni päivittäin.ja aina kun saan itseni kiinni siitä harmistun. He ei ansaitse edes sitä että muistelen heidän loukkauksiaankaan niin usein! Hekään eivät ajattele minua.
        Niin paljon.
        Ainakaan.

        Se kärsimys liittyy luultavasti johonkin syvään traumaan tai haavaan, sisimmässä. Johonkin sellaiseen asiaan..että olet luottanut toiseen kuin kallioon, Se toinen on omissa silmissä ollut kuin kallio, veli...se liittyy myös Jumalasuhteeseen...olen kokenut välillämme olevan sellaista välittämistä, jota ei voi olla toiseen ihmiseen Hengellisesti, hän ei ole Kristus, mutta Hengellisesti veljensä hän on edustanut Kristusta minulle tai minun silmiini...ja se petti ja tuhosi...se on ollut kuin tikarin lyöminen sydämeen ..jos kuvaa runollisesti, kun ystävä tekee kuin petoksen..ei tavallinen ihminen kuin kuka tahansa...vaan veli Kristuksessa...ja sen käsittämättömyys...

        Kyse ei ole uskontojen sisarusta veljistä...vaan veljestä, todellisesta veljestä Kristuksessa...tämän asian voi ymmärtää harva ihminen.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kärsimys liittyy luultavasti johonkin syvään traumaan tai haavaan, sisimmässä. Johonkin sellaiseen asiaan..että olet luottanut toiseen kuin kallioon, Se toinen on omissa silmissä ollut kuin kallio, veli...se liittyy myös Jumalasuhteeseen...olen kokenut välillämme olevan sellaista välittämistä, jota ei voi olla toiseen ihmiseen Hengellisesti, hän ei ole Kristus, mutta Hengellisesti veljensä hän on edustanut Kristusta minulle tai minun silmiini...ja se petti ja tuhosi...se on ollut kuin tikarin lyöminen sydämeen ..jos kuvaa runollisesti, kun ystävä tekee kuin petoksen..ei tavallinen ihminen kuin kuka tahansa...vaan veli Kristuksessa...ja sen käsittämättömyys...

        Kyse ei ole uskontojen sisarusta veljistä...vaan veljestä, todellisesta veljestä Kristuksessa...tämän asian voi ymmärtää harva ihminen.

        LS

        Voi olla että kääntäjä tekee virheitä puhelimessa ja kirjoitusta ei ymmärrä...minulla on muutenkin pää kipeänä ja olen vähän kuin olisin nukkunut huonosti...niin älä välitä...

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että kääntäjä tekee virheitä puhelimessa ja kirjoitusta ei ymmärrä...minulla on muutenkin pää kipeänä ja olen vähän kuin olisin nukkunut huonosti...niin älä välitä...

        LS

        Ja kun kirjoitin harva ihminen käsittää...niin luultavasti ei hänkään...tai kukaan.
        Kait se voi olla subjektiivinen näkemys tämäkin.

        LS


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kyllä minäkin ajattelen exiäni päivittäin.ja aina kun saan itseni kiinni siitä harmistun. He ei ansaitse edes sitä että muistelen heidän loukkauksiaankaan niin usein! Hekään eivät ajattele minua.
        Niin paljon.
        Ainakaan.

        Minun ei ole tarkoitus syyllistää häntä...hänellä on oikeus omiin päätöksiin ja tekoihin...myös minua kohtaan...se voi helposti kääntyä sellaiseksi, vaikka vain olen kuva nyt asiaa miten sen olen kokenut ja nähnyt.

        LS


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun ei ole tarkoitus syyllistää häntä...hänellä on oikeus omiin päätöksiin ja tekoihin...myös minua kohtaan...se voi helposti kääntyä sellaiseksi, vaikka vain olen kuva nyt asiaa miten sen olen kokenut ja nähnyt.

        LS

        Juu, mä tiedän että ei ollut ex.yritin vaan sanoo että mulla on ollut samantapaista, vähän kuin vertaistukena. Samalla toivoin että kun kirjoitan tästä sinulle jotain minussa muuttuisi.
        Mulla se on hengellistäkin, koska olen niin kova etten ole kyennyt antamaan anteeksi.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Juu, mä tiedän että ei ollut ex.yritin vaan sanoo että mulla on ollut samantapaista, vähän kuin vertaistukena. Samalla toivoin että kun kirjoitan tästä sinulle jotain minussa muuttuisi.
        Mulla se on hengellistäkin, koska olen niin kova etten ole kyennyt antamaan anteeksi.

        Ok. 🙂

        Itseasiassa olen muuttunut paljon myös tämän tapahtuman ansiosta, joten en voisi olla antamatta anteeksi. Olen nähnyt oman raadollisuuteni. Voisin kokea sen vuoksi vihaa, että hänen ei ole tarvinnut muuttua tai huomata itsessään mitään virheitä. Muutos on kivuliasta, että sen seuraukset ovat jotain tällaista, ilman tätä haavaa, ei olisi muutosta.

        LS


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Juu, mä tiedän että ei ollut ex.yritin vaan sanoo että mulla on ollut samantapaista, vähän kuin vertaistukena. Samalla toivoin että kun kirjoitan tästä sinulle jotain minussa muuttuisi.
        Mulla se on hengellistäkin, koska olen niin kova etten ole kyennyt antamaan anteeksi.

        Sijalla ihminen todellisesti vahingoittaa vain itseään. Oletko ajatellut miten viha kaikkineen vaikuttaa ihmisessä kokonaisvaltaisesti?

        En ole päässyt kokonaan yli siitä, ettenkö voisi kokea negatiivisia tunteita, ja tiskin minusta yli-ihmistä tulee...mutta elämänasenteessa voi oppia anteeksiantoon ja ymmärtää, että ihmiset jotka toimivat väärin, jos niin tekevät, kärsivät siitä myös vain itse loppuviimein tavalla tai toisella...ymmärtämättömyys omille toimille, ei ole siunaus omalle elämälle ja sen mielekkyydelle.

        Toisinaan ihmisten kommunikointi ei vain kohtaa ja tapa toimia.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijalla ihminen todellisesti vahingoittaa vain itseään. Oletko ajatellut miten viha kaikkineen vaikuttaa ihmisessä kokonaisvaltaisesti?

        En ole päässyt kokonaan yli siitä, ettenkö voisi kokea negatiivisia tunteita, ja tiskin minusta yli-ihmistä tulee...mutta elämänasenteessa voi oppia anteeksiantoon ja ymmärtää, että ihmiset jotka toimivat väärin, jos niin tekevät, kärsivät siitä myös vain itse loppuviimein tavalla tai toisella...ymmärtämättömyys omille toimille, ei ole siunaus omalle elämälle ja sen mielekkyydelle.

        Toisinaan ihmisten kommunikointi ei vain kohtaa ja tapa toimia.

        LS

        Vihalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijalla ihminen todellisesti vahingoittaa vain itseään. Oletko ajatellut miten viha kaikkineen vaikuttaa ihmisessä kokonaisvaltaisesti?

        En ole päässyt kokonaan yli siitä, ettenkö voisi kokea negatiivisia tunteita, ja tiskin minusta yli-ihmistä tulee...mutta elämänasenteessa voi oppia anteeksiantoon ja ymmärtää, että ihmiset jotka toimivat väärin, jos niin tekevät, kärsivät siitä myös vain itse loppuviimein tavalla tai toisella...ymmärtämättömyys omille toimille, ei ole siunaus omalle elämälle ja sen mielekkyydelle.

        Toisinaan ihmisten kommunikointi ei vain kohtaa ja tapa toimia.

        LS

        Tuskin ei tiskin


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Juu, mä tiedän että ei ollut ex.yritin vaan sanoo että mulla on ollut samantapaista, vähän kuin vertaistukena. Samalla toivoin että kun kirjoitan tästä sinulle jotain minussa muuttuisi.
        Mulla se on hengellistäkin, koska olen niin kova etten ole kyennyt antamaan anteeksi.

        Ja en voi valehdella siitä, että jos kysyisit rakastanko, niin toki rakastan. Se ei vaan ole fyysistä, ei romattista, seksuaalista.

        Joskus ihminen voi rakastaa toista ihmistä, ilman toisen hyviä tekoja itseään kohtaan. Se on aitoa ja Jumalan antamaa rakkautta. Se ihminen voi olla entuudestaan tuntematon. Jokin vain sydämessä sanoo, välitän hänestä. Se toinen ihminen voi olla välinpitämätön ja jopa vihata tai tehdä asioita, jota ei ymmärrä . Se rakkaus on niin vahvana sisimmässä ja samalla näkee toisen ihmisen tekevän asioita jotka osoittavat välipitämättömyyttä ja jopa vihaa, niin se on hieman absurdi kokemuksen tasolla.

        LS


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja en voi valehdella siitä, että jos kysyisit rakastanko, niin toki rakastan. Se ei vaan ole fyysistä, ei romattista, seksuaalista.

        Joskus ihminen voi rakastaa toista ihmistä, ilman toisen hyviä tekoja itseään kohtaan. Se on aitoa ja Jumalan antamaa rakkautta. Se ihminen voi olla entuudestaan tuntematon. Jokin vain sydämessä sanoo, välitän hänestä. Se toinen ihminen voi olla välinpitämätön ja jopa vihata tai tehdä asioita, jota ei ymmärrä . Se rakkaus on niin vahvana sisimmässä ja samalla näkee toisen ihmisen tekevän asioita jotka osoittavat välipitämättömyyttä ja jopa vihaa, niin se on hieman absurdi kokemuksen tasolla.

        LS

        Ok.mä en rakasta. Mä oon katkera. Toisen toiminta vaikutti lapsiini niin traumatosoidusti, ja yhden exä vaikutti niin että tulin useasti pahoinpidellyksi ja menetin kotini.
        Minulla ei ollut muuta paikkaa kuin Teemun luona. Täällä ollaan 17 vuoden jälkeen. Eka koti jonka tunnen kodikseni
        Tiedät Teemun. Olen hänestä sulle kirjoittanut. Ja minä tiedän sun tapauksen. Surullista kun ei toinen tiedä sun rakkaudesta.se menee tavallaan hukkaan!


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Ok.mä en rakasta. Mä oon katkera. Toisen toiminta vaikutti lapsiini niin traumatosoidusti, ja yhden exä vaikutti niin että tulin useasti pahoinpidellyksi ja menetin kotini.
        Minulla ei ollut muuta paikkaa kuin Teemun luona. Täällä ollaan 17 vuoden jälkeen. Eka koti jonka tunnen kodikseni
        Tiedät Teemun. Olen hänestä sulle kirjoittanut. Ja minä tiedän sun tapauksen. Surullista kun ei toinen tiedä sun rakkaudesta.se menee tavallaan hukkaan!

        Sinua kohtaan on toimittu väärin, ja lapsiasi kohtaan.

        On väärin rakastaa ihmistä, joka ei välitä. Se ei ole tervettä. On väärin itseänikin kohtaan. Se on jonkin haaskaamista sellaiseen, joka ei kaipaa sitä.

        Kyllä hän tietää. Hän tietää, että tarvitsisin ystävää, hän ei vain välitä nähdä sitä. Saisin kuvitella asian olevan toisin, mutta se ei ole. Ihminen joka välittää, ei vain katoa tarkoituksellisesti. Hän koki minut jollain tavalla negatiiviseksi ja kuluttavaksi ihmiseksi, joka tuli karistaa pois.

        Minä olen hyvin avarakatseinen ja avoin, kaipaan ihmistä, jolle jakaa asioita, hän on sulkeutunut, joka viihtyy parhaiten ehkä itsekseen.
        -tungetteleva tyylini oli liikaa. Kun ihminen ei halua itse vastavuoroisesti olla ystävä. Toki väärinymmärrykset ja tavat toimia kärjistivät asioita ja olen tehnyt virheitä kyseisessä ihmissuhteessa.

        Olemme niin erilaisia, että siinä ei ole hitustakaan kyse mistään romanssista. Kuitenkin uskon, että meistä olisi voinut tulla hyvätkin ystävät, kun hän olisi uskaltanut antaa sille mahdollisuuden. Hän kaikista puutteistaan huolimatta oli minun Hengelleni, tärkeä ihminen. Ainoa laatuaan.

        Ja rakastan, ystävänä. Ja jos mennään sukupuoli asioihin, hän oli sitä mieltä, ettei sukupuolella ole väliä, käsittääkseni hän sillä tavoin oli hyvinkin avarakatseinen ja tottunut naisiin pelkästään ystävinä...kun taas itse olin saanut vanhoillisen ja tiukan kasvatuksen, ja minun oli prosessoitava enemmän asiaa.

        Joka hetki muuten tarvitsisin uskovaa ystävää, jolle saisin kertoa asioista. Ajattelen, että kaksi uskovaa, on vahvempi kuin yksi. Asioita voi viedä Jumalan eteen ja saada vahvistusta asioille. Sitä ei voi tehdä eiuskovien kanssa.

        LS


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Ok.mä en rakasta. Mä oon katkera. Toisen toiminta vaikutti lapsiini niin traumatosoidusti, ja yhden exä vaikutti niin että tulin useasti pahoinpidellyksi ja menetin kotini.
        Minulla ei ollut muuta paikkaa kuin Teemun luona. Täällä ollaan 17 vuoden jälkeen. Eka koti jonka tunnen kodikseni
        Tiedät Teemun. Olen hänestä sulle kirjoittanut. Ja minä tiedän sun tapauksen. Surullista kun ei toinen tiedä sun rakkaudesta.se menee tavallaan hukkaan!

        Koetko ikävää paljon? Siitähän ei ole montaa vuotta, kun hän hukkui?

        Sinulla on ollut aika rankka elämä kaikin tavoin, mitä olet kertonut asioista, niin kyllä sen kykenee sieltä huomaamaan.

        LS


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        Ok.mä en rakasta. Mä oon katkera. Toisen toiminta vaikutti lapsiini niin traumatosoidusti, ja yhden exä vaikutti niin että tulin useasti pahoinpidellyksi ja menetin kotini.
        Minulla ei ollut muuta paikkaa kuin Teemun luona. Täällä ollaan 17 vuoden jälkeen. Eka koti jonka tunnen kodikseni
        Tiedät Teemun. Olen hänestä sulle kirjoittanut. Ja minä tiedän sun tapauksen. Surullista kun ei toinen tiedä sun rakkaudesta.se menee tavallaan hukkaan!

        Minusta sinua on palstallakin kohdeltu hyvin kapeakatseisesti ja ymmärtämättömästi, mitä olen lukenut. Etsitkö täältä aikoinaan jotain tukea ja ymmärrystä? Minusta se on siltäkin joskus näyttänyt. Ehkä täällä on helppo pettyä ihmisiin. He kirjoittavat nimimerkkiensä takaa, eikä heidän tarvitse miettiä, millainen se ihminen oikeasti on ja mitkä hänen tunteet on ja millainen elämä hänellä on ollut...

        LS


    • Anonyymi

      Kun asian vie lopullisesti hautaan, eli muistojen aluehautaan, niin suruaikana pitää ongelmastaan valokuvaa kirjahyllyssä ja polttaa kynttilää.
      Senjälkeen asia haudataan ja moni käy haudalla monta kertaa - alussa jopa päivittäin.
      Aika tekee tehtävänsä, kun haudalla käynnit vähenee ja pari vuotta - alkaa ehkä se uusi elämä virrata ympärillä.
      Näin negatiiviset asiatkin voi viedä aikaa, mutta niitä ei kannata pureskella, vaan jättää ne omaan hautaan, maatumaan.

      Aika muuttaa - traumat voi viedä oman aikansa.

      • Anonyymi

        Niin kait se trauma laimenee, kyse on luultavasti jostain traumasta, kuten kirjoitit. Ja siihen liittyy jotain henkistä painolastia, mitä oli itselläni kyseisessä elämänjaksossa, se on tekijänä muovannut tämän henkilön ja omaa ystävyyssuhteita, jotenkin niin, että koen tulleeni väärinymmärretyksi täysin. Aivan kuin oma persoona olisi toisenlainen todellisesti ja se ihmissuhde nosti esiin omasta persoonasta esiin jotain piirteitä, mitään nykyään edes tunnistaisi itsestäni, tai sellainen mielikuva jäänyt, vaikka itseään olen ollut, mutta olin silloin jotenkin vihainen, väsynyt, turhautunut koko elämään ..ne ei ole hyviä piirteitä...ja en ymmärrä mistä johtuu se että en pääse yli asiasta, vaikka yritän, toistuvasti nostan sen itsellekin esiin.

        Kyse on myös kait siitä, että toinen näki minut henkisesti niin paljaana, kukaan toinen ei ollut sitä nähnyt, ja minä luulin saavani olla hyväksytty...kuvittelin että olimme aidosti ystäviä...mutta se ei pitänyt paikkaansa.

        LS


    • Anonyymi

      Toisaalta. En halua häntä tuoda negatiivista valossa esiin ja tämähän tuo. Joten tämä on hölmöä, kun suon hänelle oman elämänsä vapauden elää kuten tahtoo..tämä on tietyllä tavalla syyllistämistä alati samasta asiasta.

      Olen antanut anteeksi, mutta haluan, että et enää merkitse mitään minulle, niin on helpompi jatkaa. Uskon, että Jumala voi muuttaa asian niin.

      LS

      • Anonyymi

        Oletko sinä nainen vai mies?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä nainen vai mies?

        Onko sillä jotain merkitystä?

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä nainen vai mies?

        Nainenhan hää on ja veedeetä taas haikailee vaikka mies on pahemman luokan narsisti. Eikö niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nainenhan hää on ja veedeetä taas haikailee vaikka mies on pahemman luokan narsisti. Eikö niin?

        Toivottavasti en ole kirjoittanut kenestäkään sellaista. En voi arvioida ihmisiä niin. Toki voi olla huonosti hoidettuja asioita, että ihminen ei vain ole osannut kertoa aitoa mielipidettään ja silloin se kohtaaminen ei ole aitoa ja totuuteen perustuvaa. Että jos ihminen on hyvin vaikeasti lähestyttävä, niin hänellä on siihen oikeutensa, silloinkin, kun kokee sen olevan vaan minun kanssani vaikeaa, eikä muiden...sen asian varmuudella voisi sanoa, että ei mennyt ihmisen kohtaaminen kummaltakaan ihan putkeen....ja luultavasti on aika totuudenmukainen arvio se.

        LS


    • Anonyymi

      Sinulle LS minulla on ollut pakkomielle myös mutta olen päässyt siitä Jeesuksen avulla.
      Ja uskon että sinäkin pääset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe