Vammautunut puoliso

Anonyymi

Olen 7 vuotta sitten vammautuneen mieheni omaishitja, käyn töissä. Miehellä on avustaja. Onglemana on nykyään jatkuva yksinäisyyden tunne. Huolehdin kaikesta, mies on täysin järekvä, mutta väsyy helposti ja liikkumisessa ja puheessa on aika suuria ongelmia. Me olemme liitossa kumppanukset, ei ole mitään intiimiä läheisyyttä, koska roolit ovat muuttuneet. En voisi kuvitella mitään seksiä enää. Enkä oikeastaan kaipaakaan. Mutta kaipaan henkistä kumppania ja tukea, jota en mieheltäni saa. Kärsin yksinäisyydestä ja valtavasta asioiden hoidon taakasta. Olen joskus yritellyt löytää jotain keskustelukumppania netin kautta, mutta kaikki miehet alkavat heti kysellä seksistä, vaikka ilmoitus minulla selvästi kertoo, että haen keskusteluseuraa. En tiedä, mitä tekisin. En halua erota ja jättää miestäni. Se olisi raukkamaista. Hän on pääasiassa ihana ihminen, muta emme voi oikein tehdä mitään yhdessä. Hän väsyy ja minä väsyn kuljettelusta. Olen juminut kotiin, vähän luovuttanut. Haaveilen ajasta, jolloin harrastimme ja käimme yhdessä kaupassa yms. tavallisia asioista. Sydän särkyy, kun emme voi moniakaan asioita tehdä enää. Miten tästä elämää voisi jatkaa, kun haluaisin tehdä jotain yhdessä kumppanin kanssa, mutta hän ei pysty/jaksa.

7

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole virallisesti omaishoitaja mutta parikymmentä vuotta olen hoitanut suurimman osan arkiasioista senkin vuoksi, että lienee minun vuoroni ja olen halunnut tehdä vaimoni elämisen helpoksi.
      Viimeiset 3 vuotta ovat olleet raskaampia. Vaimo oli muutamaa otteeseen kekuskussairaalassa. Viimeinen reisu kesti 2 kuukautta.
      Viikottaiset labrakokeet. Antibiootti imppaukset kuukausittain ja punasolutankkaus 6 - 8:n viikon välein. Koko ajan on oltava varuillaan.
      Suuremmat puuhat, ruokahuolto, siivoukset, kuljetukset yms. eivät rasita mutta kaikkien pienien asioiden hoitaminen siihen lisäksi on alkanut stressaamaan.

      Jos ei tule yllätyksiä niin vaimoni kehoituksesta lähden 2:n viikon lomalle syyskuun puolivälissä. Nautin jo etukäteen kiireettomästä oleilusta. Aamuisin enne 9:ää mene ovemme edustan rantapenkille istumaan ilman muuta puuhaa kuin merelle katselu. Vakio natokahvi ja brandy takauppilassa lukien samalla ipatista hesarin ja ilpapäivilehtien uutiset. Jne.
      Sinkku etätyö tyttäremme tulee varmistelemaan vaimoni oloa.
      Oli muuttu punasolutankkausten myötä. Tankkauksen jälkeen kuin tavallinen ihminen mutta siitä kunto hiipuu tasaisesti seuraavaa tankkausta kohden.
      Hiipuminen näkyy perinteisissä vaimon oikeutetuissa nautinnoissa.

    • Anonyymi

      Tietenkin omaishoitajuus tekee rooleistanne toisenlaiset, varsinkin jos ette ole vielä vanhuksia.

      Luultavasti olisit miehellesikin parempaa seuraa, jos hoitaisit myös omaa hyvinvointiasi ja elämäniloasi. En oikein keksi, kuka tämän asian kieltäisi sinulta, sinä itsekö?

      En tietenkään osaa kuvitella tilannetta omalle kohdalleni, mutta olen aina ymmärtänyt, että jokainen on vastuussa omasta elämästään ja hyvinvoinnistaan sekä onnestaan , eikä kenenkään toisen.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Silti suren joka päivä, että en voi juuri mieheni kanssa tehdä niitä juttuja, joita suunniteltiin ja mistä haaveiltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Silti suren joka päivä, että en voi juuri mieheni kanssa tehdä niitä juttuja, joita suunniteltiin ja mistä haaveiltiin.

        Eihän suremista kukaan ole kieltänytkään. Kai siitä huolimatta voit pitää huolta omasta jaksamisestasi ja huomioida myös asioita, jotka ovat hyvin?

        Kun tarpeeksi pitkään suree, alkaa se mennä itsesäälin puolelle ja sen jälkeen onkin jo suosta vaikeampi nousta kun on tottunut asennoitumaan elämään enemmän kuin negatiivisesti tai toivottomasti.

        Mutta kuten totesin, jokainen vastaa onnellisuudestaan itse.


    • Anonyymi

      Harrasta seksiä. se auttaa ja helpottaa. tuskin kukaan on väsynyt tai uupunut joka seksiä harrastaa, jos ei puolison kanssa luonaa, niin onhan vaihtoehtpja, eikä asiasta tarvitte huudella.

    • Anonyymi

      Omaishoitajien järjestöstä tukea?

    • Anonyymi

      Tarvitseeko sen ystävän olla mies? Saun sen käsityksen tekstistäsi, että etsit ystäväksi miestä ja he sitten alkavat aina kysellä seksistä. Kyllä miehistäkin voi tietysti pelkkiä ystäviäkin löytää, jopa heteromiehistä, mutta on se huomattavan vaikeaa.

      Sä tarvitse omaakin aikaa ja omaakin tekemistä, omastakin hyvinvoinnista huolehtimista. Silloin kun voi hyvin, myös jaksaa paremmin. Seurantarve on ihmisen luonnollinen tarve, mutta sun kannattaa tosiaan miettiä millaista seuraa ja miksi sä etsit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe