Ruokakokeiluja ja painonhallintaa a' la T kn

Anonyymi-ap

Jotta löytäisin omat kommenttini niin pitää aloittaa oma ketju. En muista yhtään mihin ketjuun milloinkin olen kommentoinut. Siis koetan syödä ja tehdä syömiskokeiluja yleensä vähähiilihydraattisesti ja löysin pipoin. Mutta siis painonhallinta edellä. Olis myös kiva jos vois keskustella asioista, niin saisi vaikka jotain uutta vinkkiä.

Kurinpalautusta tarvii nyt kovasti kun meni pari hotelliviikonloppua (hotelliaamiaisineen tietty...🙄) Ravintolasyömisiä ja yhdet perhejuhlat missä tuli nautittua mm. täytekakkua, ja leipiä jne. Paitsi että oli paljon välimeren vhh-herkkuja, juustoa jne. Iho on sitten sen näköinen että vehnää ja ruista on syöty.

Mulla oli tarkoitus tänään mennä kaurapastalla. Tajusin miksi tuote oli -60%. Keitettäessä pastasta tuli kaurapuuroa. Rakenne on ihan hajoava eli tuote on heikko ja siksi ilmeisimmin poistuu valikoimista. Pasta on syötävä puoliraakana jos haluaa sen olevan muuta kuin puuroa. Jos pysyy koossa sittenkään...Tätä salaatin ohella.

Maku on ihan hyvä mutta jotenkin voimakkaat maut kuten parmesan ja pepperoni katosivat puuroon. Ei siis toimi oikein. Olen yrittänyt etsiä papupastaa kaupasta eikä löydy kuin ekokaupan tolkuttoman kallista. Sitten huomasin Matsmartin mainoksen, siellä oli just mitä etsin ja tilasin useamman paketin. Koska olen uusi asiakas niin sain vielä alennuksen eli sain ruokapaketin lähes 40€ halvemmalla kuin kaupan valikoimista.

Papupastaa olen kokeillut ja se toimii hyvin ja pysyy kasassa. Eli on tulossa soijapastaa ja kikhernepastaa. Vehnää ja viljaa on vältettävä kun aiheuttaa mulle ongelmia. Parmesanin makua rakastan ja parmesanissa voi leivittää lihapullat ja pihvit. Ja tämä punaviinillä alas. 🍷🧀

Onko täällä porukkaa joka käyttää fiksuruokaa ja matsmartia? Lähinnä siellä on karkkia, snackseja, sokeria ja jauhotuotetta, energiajuomia ja keksejä jne mutta paljon sitten kunnollista ruokaakin eli otin vielä pakettiin tomaattimurskaa ja oliiviöljyä. Näitä tulee käytettyä jatkuvasti linssikeittoon jne.

Tänään ei huvita syödä enää mitään kun kermapohjainen kastike oli aikas tuhtia. Mut eikös se niin mennyt että kannattaa juoda hapokasta niin aterian jälkeinen triglyseridipitoisuus veressä tasaantuu? 😉 Etikkaakin oli salaatissa. Ehkä siksi Välimeren ruokavalio osaltaan hyvä vaikka rasvaa ja lihaa syödään paljon? En ole tarkemmin aiheeseen tutustunut mut jos joku on niin hyvä. Elikkä kippis🥂


T kn

206

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Tajusin miksi tuote oli -60%. Keitettäessä pastasta tuli kaurapuuroa. "

      Tarkoitatko Kaurakas-putkipastaa (Leivon Leipomo), joka sai julkisuutta jokunen aika sitten? https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tampereella-kehitettiin-ennennakematon-pasta-vaati-lahes-700-testieraa-aivan-jarjeton-tyo/8219612

      Paketissa lukee "Varo keittämästä ylikypsäksi, sillä kaurapasta on parasta napakkana". Omassa paketissani parasta ennen -päiväys on 6.9.2022 ja taidanpa laittaa biojätteisiin. Se jäi kertakokeiluksi. Pääsyy on oma huono kokkaustaito, ei huono tuote.

      • Anonyymi

        Kyllä. Erinomainen tuote.


      • Anonyymi

        Parasta ennen -päivä ei ole viimeinen käyttöpäivä. Mulle ainakaan. Varsinkaan kuivaelintarvikkeissa.

        Ongelma tuli vasta kun aloin kauhoa pastaa kattilasta eli se hajosi. Ihmettelin kaupassa miksi tuote poistuu valikoimasta ja kyllähän se syy tämä taitaa olla. Olen aina keittänyt pastan al denteksi ja nipistänyt pari minuuttua ohjeen keittoajasta. Vehnäpasta ei käyttäydy ikinä noin vaan on tunnistettava rakenne vaikka keittäisi täysin kypsäksi.

        Suurempi ongelma vielä tuli suussa, se muuttui todella tahmeaksi mössöksi, joka tarttui hampaisn, ihan kaurapuuroa mutta iljettävämpi rakenne.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta ennen -päivä ei ole viimeinen käyttöpäivä. Mulle ainakaan. Varsinkaan kuivaelintarvikkeissa.

        Ongelma tuli vasta kun aloin kauhoa pastaa kattilasta eli se hajosi. Ihmettelin kaupassa miksi tuote poistuu valikoimasta ja kyllähän se syy tämä taitaa olla. Olen aina keittänyt pastan al denteksi ja nipistänyt pari minuuttua ohjeen keittoajasta. Vehnäpasta ei käyttäydy ikinä noin vaan on tunnistettava rakenne vaikka keittäisi täysin kypsäksi.

        Suurempi ongelma vielä tuli suussa, se muuttui todella tahmeaksi mössöksi, joka tarttui hampaisn, ihan kaurapuuroa mutta iljettävämpi rakenne.

        T kn

        Kaurassa on paljon rasvaa, siksi olen tarkempi päivämäärän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta ennen -päivä ei ole viimeinen käyttöpäivä. Mulle ainakaan. Varsinkaan kuivaelintarvikkeissa.

        Ongelma tuli vasta kun aloin kauhoa pastaa kattilasta eli se hajosi. Ihmettelin kaupassa miksi tuote poistuu valikoimasta ja kyllähän se syy tämä taitaa olla. Olen aina keittänyt pastan al denteksi ja nipistänyt pari minuuttua ohjeen keittoajasta. Vehnäpasta ei käyttäydy ikinä noin vaan on tunnistettava rakenne vaikka keittäisi täysin kypsäksi.

        Suurempi ongelma vielä tuli suussa, se muuttui todella tahmeaksi mössöksi, joka tarttui hampaisn, ihan kaurapuuroa mutta iljettävämpi rakenne.

        T kn

        Kyseinen pasta oli kai kirkon köyhille tarkoitetussa ruokailussa? Oli sitä ja siihen sotkettu porkkanaa, jotain vihannes sekoitettu. Todella kuivaa ja outoa mautonta. Ihmetelin miten joku voi pilata pelkän pastan keton. Mutta syy selvisikin täältä.Vieressäni istuva nainen sanoi: Ei me sentään koiria olla,joille ihan mitä vaan syötetään. Totesin itsekin ales olisi mennyt jos olisi ollut öljyä kostukeksi tarjota pöytiin tai ketsuppia, Joten sillä rahalla köyhän ruoka olisin saanut kaupasta tonnikala purkin ja spakettia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen pasta oli kai kirkon köyhille tarkoitetussa ruokailussa? Oli sitä ja siihen sotkettu porkkanaa, jotain vihannes sekoitettu. Todella kuivaa ja outoa mautonta. Ihmetelin miten joku voi pilata pelkän pastan keton. Mutta syy selvisikin täältä.Vieressäni istuva nainen sanoi: Ei me sentään koiria olla,joille ihan mitä vaan syötetään. Totesin itsekin ales olisi mennyt jos olisi ollut öljyä kostukeksi tarjota pöytiin tai ketsuppia, Joten sillä rahalla köyhän ruoka olisin saanut kaupasta tonnikala purkin ja spakettia.

        "Ei me sentään koiria olla,joille ihan mitä vaan syötetään."

        Koirien ruokinta onkin tarkkaa ja pitää huolehtia että koira saa täysipainoista ruokaa.


    • Anonyymi

      Mistä näitä luulijoita sikiää????

      • Anonyymi

        "Mistä näitä luulijoita sikiää????"
        - Todennäköisesti olet saanut alkusi samalla tavalla kuin muutkin...


      • Anonyymi

        Esim. kaurahiutaleissa on 3,6-kertaisesti rasvaa ruishiutaleisiin verrattuna ja pointtina oli epäilemäni huonompi säilyvyys, ei liiallinen rasva.


    • Anonyymi

      Sinä vain kirjoittelet ja haaveilet laihtumisesta etkä tee mitään sen eteen.

    • En usko että kaura toimii pastassa tai ainakin vaatii runsasta lisäaineistusta. Kauranjyviä pitäisi kokeilla vaikka bulguuri onkin minulla korvannut riisin muuten paitsi risotossa.

      Pastoista tulee ruuanlaitossa "pintamaustettuja" eli hiukan makua imeytyy pastaan mutta valtaosa jää kastikkeeseen. Olen kokeillut keittää pastaa kasviliemessä eikä se toimi.

    • Anonyymi
      • Nuo kyllä kypsyvät hitaammin kuin höyrytetyt mutta lopputulos on paljon parempi. Pikakaurahiutaleilla toimii menetelmä kiehuva vesi päälle ja 3 minuuttia mikrossa minimiteholla. Noille ehkä 3 minuutin keitto ja vartin haudutus.

        Täytyy kokeilla kaurapastan kanssa kalsiumoksidin lisäystä keitinveteen. Kuorimattomat kauranjyvät säilyvät irtonaisina tunnin painekeiton jälkeen tuon avulla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Nuo kyllä kypsyvät hitaammin kuin höyrytetyt mutta lopputulos on paljon parempi. Pikakaurahiutaleilla toimii menetelmä kiehuva vesi päälle ja 3 minuuttia mikrossa minimiteholla. Noille ehkä 3 minuutin keitto ja vartin haudutus.

        Täytyy kokeilla kaurapastan kanssa kalsiumoksidin lisäystä keitinveteen. Kuorimattomat kauranjyvät säilyvät irtonaisina tunnin painekeiton jälkeen tuon avulla.

        "Nuo kyllä kypsyvät hitaammin kuin höyrytetyt"

        Niinhän sitä tyhmempi luulisi, mutta esim. https://www.kinnarintila.fi/resepti/kaurapuuro-hoyryttomattomista-kaurahiutaleista/

        Ainekset
        1 l vettä (tai maitoa)
        4 dl Kinnarin Tilan höyryttömättömiä kaurahiutaleita
        suolaa

        Valmistusohje
        - Lisää kaurahiutaleet kylmän veteen tai maitoon ja kiehauta minuutti.
        - Mausta halutessasi suolalla ja sekoita.
        - Hauduta kannen alla muutama minuutti ennen tarjoilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo kyllä kypsyvät hitaammin kuin höyrytetyt"

        Niinhän sitä tyhmempi luulisi, mutta esim. https://www.kinnarintila.fi/resepti/kaurapuuro-hoyryttomattomista-kaurahiutaleista/

        Ainekset
        1 l vettä (tai maitoa)
        4 dl Kinnarin Tilan höyryttömättömiä kaurahiutaleita
        suolaa

        Valmistusohje
        - Lisää kaurahiutaleet kylmän veteen tai maitoon ja kiehauta minuutti.
        - Mausta halutessasi suolalla ja sekoita.
        - Hauduta kannen alla muutama minuutti ennen tarjoilua.

        Kun taas pakkauksen mukaan mikropuuro valmistetaan

        2 dl vettä, 1 dl höyryttämättömiä kaurahiutaleita

        Lisää hiutaleet mikronkestävälle lautaselle ja vesi. Kuumenna mikrossa tehosta riippuen 1-2 minuuttia. Mausta halutessasi suolalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun taas pakkauksen mukaan mikropuuro valmistetaan

        2 dl vettä, 1 dl höyryttämättömiä kaurahiutaleita

        Lisää hiutaleet mikronkestävälle lautaselle ja vesi. Kuumenna mikrossa tehosta riippuen 1-2 minuuttia. Mausta halutessasi suolalla.

        Eli ilmeisesti höyryttäminen on SUURI KUSETUS.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun taas pakkauksen mukaan mikropuuro valmistetaan

        2 dl vettä, 1 dl höyryttämättömiä kaurahiutaleita

        Lisää hiutaleet mikronkestävälle lautaselle ja vesi. Kuumenna mikrossa tehosta riippuen 1-2 minuuttia. Mausta halutessasi suolalla.

        Ei tule hyvää. Ei tule pikakaurahiutaleillakaan kaatamalla pelkkää kiehuvaa vettä päälle.

        Ruokatermos voisi toimia mutta hirveä puhdistus. Minä käytän sisteman keittokuppia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei tule hyvää. Ei tule pikakaurahiutaleillakaan kaatamalla pelkkää kiehuvaa vettä päälle.

        Ruokatermos voisi toimia mutta hirveä puhdistus. Minä käytän sisteman keittokuppia.

        En viitsi nyt keittää puuroa, mutta nuo hiutaleet ovat todella sametinpehmeitä jo sellaisenaan, mikä on ällistyttävää. Maku on kyllä vahvempi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En viitsi nyt keittää puuroa, mutta nuo hiutaleet ovat todella sametinpehmeitä jo sellaisenaan, mikä on ällistyttävää. Maku on kyllä vahvempi.

        Täytyy kokeilla. Pikaisella googlauksella löytyi kyllä tukea väitteelle että höyryttämättömät olisivat pehmeämpiä mutta omat kokemukset ovat kyllä aivan päinvastaisia. Höyryttämättömät hiutaleet ovat kyllä leivässä paljon parempia (1 osa kaurahiutaleita, 2 osaa vettä, 4 osaa vehnäjauhoa, suolaa ja hiivaa, jos tekee raskin niin kaurahiutaleita ei siihen) ja myös puurossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun taas pakkauksen mukaan mikropuuro valmistetaan

        2 dl vettä, 1 dl höyryttämättömiä kaurahiutaleita

        Lisää hiutaleet mikronkestävälle lautaselle ja vesi. Kuumenna mikrossa tehosta riippuen 1-2 minuuttia. Mausta halutessasi suolalla.

        Minä laitan isoon mukiin 1 dl vettä. Mikrossa kuumennan täysillä hetken . Sekoitan vajaan desin kaurahiutaleita ja pari rkl. leseitä. Sitten hiukan pienemmällä mikrossa tovin. Tykkään tuhdista puurosta. Hetken seisottuaan se on valmista. Sitten aronia-sosetta ja pullomargariinia. Nam.


    • Anonyymi

      Kaiki julistaa kauran ja rukin voimaan.Minun vatsani ei sitä kestä.Jokainen voi syödä perusruokaa kohtuudella. Kellottaan ruokailun kuin sairaalassa on ruoka ajat ja mitä syövät kellon mukaan jokainen päivä.Löytyy netistä. Ylipainoinen nainen laihtui 30 kg. ikuinen laihduttaja kesti 3 vuotta siihen.yhä koko perhe noudattaa sairaalan ruoka aikoja kilot eivät tuleet takaisin. Toinen vanhempi nainen sama asia 40 kg lähti ylipainoa sama ohjelma kesti 5 vuotta. Yhä noudattaa sama kellotettua ruoka aikaa ja mitä viikon sairaalan ruoka lista netissä on. Kilot eivät tuleet takaisi. Oikotietä ei heti ole pysyvä laihtuminen. Ihme dietit laihdut. Palat entiseen lihoat kaksin kerroin enemmän.Vaati kurinalaisutta kelon mukaan syödä ja soveltaa se aika ruokailun. Myös se kelonaikojen ulkopuolella ei mitään suuhun.Mutta nälkää ei kellotetulla ruokailulla näe.Koska normaalia koti ruokaa.

      • Anonyymi

        Normaali kotiruoka sucks!


      • Anonyymi

        No ei mullakaan kestä limakalvot eikä iho viljaa. Kaura on ollut vähäisessä määrin ruokavaliossa. Leseinä ja 100% kauraleipänä lähinnä. Tätä kaurapastaa en ollut kokeillut ja siksi tämäkin piti testata. Ilmeisesti kannattaisi kokeilla ihan vain kastamista kuumaan veteen vähän samoin kuin soijapastan kanssa toimitaan. Jos joku onnistuu niin kertokaa miten!

        Nyt olen siis taas vähän tarkemmin tarkkailemassa mitä mahaan menee. Kesä meni nautiskellessa ja superkivaa oli. En halua kuitenkaan sitä iloa itseltä viedä etteikö joskus voisi hieman syödä sitä mitä juhlissa on tarjolla. Yhtenä tai kahtena päivänä vuodessa pala täytekakkua. Tänä vuonna on ollut erityinen syy juhlia. Hotelliaamiaisilla tuli kyllä syötyä croissantteja ja sulhaspiirakoita. Ne ei kuulu normisti ruokavalioon. Ihan hyvin hotellissa voi syödä vhh- tai ketosäännöilläkin, tarjontaa kyllä riittää. Pekonia, munia, marjoja, jogurttia, rahkaa, leikkeleitä ( kinkkua, kalkkunaa, juustoja) ja vihanneksia, lihapullia, nakkeja ja kalaa. Vihersmoothietakin on Scandic-hotelleissa valmiiksi tehtynä. Ihana oli kuuma omenahyve, mitä sain pari viikkoa sitten Scandicissa, päälle vaniljakastiketta. Näitä makeita söin miniannoksen. Makea ylenmäärin tökkii mutta maistaminen on ok.

        Perunaa ja bataattia olen syönyt myös, vähäisessä määrin kyllä. Pitää laittaa nyt siemenleipä tulille pitkästä aikaa.

        Elämä on lyhyt. Ruoka voi olla nautinto mutta voi myös olla terveyshaitta. Sama kuitenkin miten syö - elämä on rajallinen. Itse kilonsa joutuu kantaa ja terveysongelmista kärsimään. Mielummin sitä kuitenkin terve on kuin työ- ja toimintakyvytön. Terveenä jaksaa elämästä iloitakin. En itse elä laihtuakseni enkä syödäkseni, vaan kyllä muut asiat vielä menee edelle.

        Kaikkia sairauksia ei voi perimästään johtuen estääkään mutta osaan voi vaikuttaa.

        T kn


    • Anonyymi

      Aamupala tänään:

      100 g raejuustoa, mustikoita, sokeritonta mansikkakeittoa, pekaanipähkinää, chiaa. Nämä kaikki teekuppiin mahtuen. Kahvia.

      Ei oikein tee mieli syödä kun eilen tuli syötyä se kermapasta.

      Menee iltaan ennen kuin syömään taas.

      T kn

      • Anonyymi

        Kannattaisko lopettaa se pastan syöminen jos noin iso morkkis tulee.Ei tollanen ruokarytmi tervettä ole että syöt aamulla ja morkkiksen takia vasta illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisko lopettaa se pastan syöminen jos noin iso morkkis tulee.Ei tollanen ruokarytmi tervettä ole että syöt aamulla ja morkkiksen takia vasta illalla.

        Ei mulla mitään morkkista ole. Vaan ei ole nälän tunnetta eikä tee edes mieli mitään.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisko lopettaa se pastan syöminen jos noin iso morkkis tulee.Ei tollanen ruokarytmi tervettä ole että syöt aamulla ja morkkiksen takia vasta illalla.

        Ei hän morkkiksesta puhunut, vaan tuhdin aterian aiheuttamasta kylläisyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hän morkkiksesta puhunut, vaan tuhdin aterian aiheuttamasta kylläisyydestä.

        Ei niin. Mulla ei tule ruokamorkkista nykyään, koska tiedän että voi tehdä korjausliikkeen jos on tullut juhlittua. Nyt on taas syömiset edessä. Eli pakastimen tyhjennys: kebap-lastuja pannulla paistettuna ja punasipuli, kurkkua ja jäävuorisalaatti, Tacosalsa ja Aiolimajoneesi.

        Ja punkkua.

        Pakastin on nyt tyhjä ja putsattu ja tänään keräämäni Aroniat sai tilaa.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niin. Mulla ei tule ruokamorkkista nykyään, koska tiedän että voi tehdä korjausliikkeen jos on tullut juhlittua. Nyt on taas syömiset edessä. Eli pakastimen tyhjennys: kebap-lastuja pannulla paistettuna ja punasipuli, kurkkua ja jäävuorisalaatti, Tacosalsa ja Aiolimajoneesi.

        Ja punkkua.

        Pakastin on nyt tyhjä ja putsattu ja tänään keräämäni Aroniat sai tilaa.

        T kn

        jopa on terveellistä ja vielä punkkua päälle.no kukin tyylillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jopa on terveellistä ja vielä punkkua päälle.no kukin tyylillään.

        Punaviini on terveysjuoma. On varmaan mun alhaisen kolesterolinkin syy. 🙂 Aroniakin toimii samalla periaatteella.

        Punkussa on tietty säilöntäainetta ja esim torjunta-aineita koetan valita aina luomuviiniä jne. Tämän sain lahjaksi.

        Ja hapokas osana ateriaa, täydentää makuelämyksen.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punaviini on terveysjuoma. On varmaan mun alhaisen kolesterolinkin syy. 🙂 Aroniakin toimii samalla periaatteella.

        Punkussa on tietty säilöntäainetta ja esim torjunta-aineita koetan valita aina luomuviiniä jne. Tämän sain lahjaksi.

        Ja hapokas osana ateriaa, täydentää makuelämyksen.

        T kn

        Mullakin on normaali kolesteroli ja mun ei tartte siihen juoda viiniä tai alkoholia.Se kolesteroli voi olla siis myös alhainen ilman sitä viiniäkin. Sulla löytyy perustelut kaikkeen.Toivottavasti et juo viinaa tai jos juot niin siihenkin sulla on hyvä perustelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on normaali kolesteroli ja mun ei tartte siihen juoda viiniä tai alkoholia.Se kolesteroli voi olla siis myös alhainen ilman sitä viiniäkin. Sulla löytyy perustelut kaikkeen.Toivottavasti et juo viinaa tai jos juot niin siihenkin sulla on hyvä perustelu.

        https://www.medicalnewstoday.com/articles/265635#heart

        In Vino Veritas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on normaali kolesteroli ja mun ei tartte siihen juoda viiniä tai alkoholia.Se kolesteroli voi olla siis myös alhainen ilman sitä viiniäkin. Sulla löytyy perustelut kaikkeen.Toivottavasti et juo viinaa tai jos juot niin siihenkin sulla on hyvä perustelu.

        Itse olen raitis, mutta ilman päihdeongelmahistoriaa. Ehkä siksi ei myöskään ikinä tarvetta vahtia ja syyllistää toisten alkoholinkäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on normaali kolesteroli ja mun ei tartte siihen juoda viiniä tai alkoholia.Se kolesteroli voi olla siis myös alhainen ilman sitä viiniäkin. Sulla löytyy perustelut kaikkeen.Toivottavasti et juo viinaa tai jos juot niin siihenkin sulla on hyvä perustelu.

        Kiitos kommentista.

        Viiniin mulla ei ole sen kummempaa perustelua kuin että se kuuluu tiettyihin ruokiin maun täydentäjänä. Mutta onhan punaviinillä terveysvaikutuksiakin.

        Väkeviä en harrasta, koska en juo humaltumistarkoituksessa. Kesällä lomalla festareilla tuli hauskanpidossa oltua pikku huppelissa, muttei väkevillä. Lähinnä taisivat olla Spritzejä ja lonkeroa. Tuommoisen korkean paikan leirin jälkeen on aina pidettävä taukoa viinistäkin. Tuli syötyä myös sitä sun tätä herkkua muttei juuri makeita semmoisia.

        T kn


    • Anonyymi

      Jos mahaan muodostuu kaasuja ja maha pitää tyhjentää ainakin kerran päivässä ja ulos tuleva tavara on kiinteää, niin se on vain merkki siitä, että kaikki on niin kuin pitääkin olla ja ruokavalio on oikean suuntainen. Ei kannata ruveta välttelemään omin päin mitään viljatuotteita, kannattaa mennä lääkäriin ja tutkimuksiin jos epäilee ettei vilja/viljat sovi omalle keholle. Jos on ollut pitkiä aikoja syömättä jotain viljatuotetta kuten vaikka ruista tai kauraa, niin totta kai vatsa voi reagoida voimakkaastikin jos aloittaa näiden viljojen käytön uudestaan. Ja mitä tulee erilaisiin dieetteihin, niin yleensä niillä ei saa painoa laskemaan muuta kuin tilapäisesti. Jos haluaa hallita painoaan pysyväisluonteisesti pitää ryhtyä muuttamaan ruokailutottumuksiaan ja elämäntapojaan pysyvästi, oikotietä onneen ei tämänkään asian suhteen ole. Netistäkin löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita elämäntaparemonteista, kannattaa valta virallisluonteiset sivustot mistä ohjeita lukee. Jos on selkeästi ylipainoa apua voi hakea vaikka terveyskeskuksesta.

      • Anonyymi

        "Ei kannata ruveta välttelemään omin päin mitään viljatuotteita, kannattaa mennä lääkäriin ja tutkimuksiin jos epäilee ettei vilja/viljat sovi omalle keholle"

        Jep. Lääkäri sanoi että vältä sitä ruokaa joka ei sovi. Vaihtoehtoja riittää. Kaasuista ei minun kohdallani oo ole kyse.

        Kun lopetin suurimman osan viljoista ja leivänsyönnin, loppui mm refluksioireet. Tämän aikana ei voinut edes ajatella sipulia, varsinkaan raakana. Nyt ei mitään ongelmaa. Tehtiin oikein tähystyskin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei kannata ruveta välttelemään omin päin mitään viljatuotteita, kannattaa mennä lääkäriin ja tutkimuksiin jos epäilee ettei vilja/viljat sovi omalle keholle"

        Jep. Lääkäri sanoi että vältä sitä ruokaa joka ei sovi. Vaihtoehtoja riittää. Kaasuista ei minun kohdallani oo ole kyse.

        Kun lopetin suurimman osan viljoista ja leivänsyönnin, loppui mm refluksioireet. Tämän aikana ei voinut edes ajatella sipulia, varsinkaan raakana. Nyt ei mitään ongelmaa. Tehtiin oikein tähystyskin.

        T kn

        Sinulle ei todennäköisesti sovi fruktaani, jota on rukiissa ja maa-artisokassa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei kannata ruveta välttelemään omin päin mitään viljatuotteita, kannattaa mennä lääkäriin ja tutkimuksiin jos epäilee ettei vilja/viljat sovi omalle keholle"

        Jep. Lääkäri sanoi että vältä sitä ruokaa joka ei sovi. Vaihtoehtoja riittää. Kaasuista ei minun kohdallani oo ole kyse.

        Kun lopetin suurimman osan viljoista ja leivänsyönnin, loppui mm refluksioireet. Tämän aikana ei voinut edes ajatella sipulia, varsinkaan raakana. Nyt ei mitään ongelmaa. Tehtiin oikein tähystyskin.

        T kn

        Onko tutkittu, mikä ainesosa leivissä ärsyttää ja ärsyttävätkö kaikki viljat samalla tavalla? Ja onko tuo "vaiva" esiintynyt aina vai ilmestynyt vasta myöhemmin? Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaisi miettiä mikä on muuttunut. Esim. äitini ei enää vanhempana pystynyt syömään hiivalla nostatettua leipää. Leipiä on niin monenlaisia, hiivatonta, gluteenitonta ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei kannata ruveta välttelemään omin päin mitään viljatuotteita, kannattaa mennä lääkäriin ja tutkimuksiin jos epäilee ettei vilja/viljat sovi omalle keholle"

        Jep. Lääkäri sanoi että vältä sitä ruokaa joka ei sovi. Vaihtoehtoja riittää. Kaasuista ei minun kohdallani oo ole kyse.

        Kun lopetin suurimman osan viljoista ja leivänsyönnin, loppui mm refluksioireet. Tämän aikana ei voinut edes ajatella sipulia, varsinkaan raakana. Nyt ei mitään ongelmaa. Tehtiin oikein tähystyskin.

        T kn

        Minäkin luulin yhden jos toisenkin ruoka-ai een aiheuttavan minulle kaikenlaista vaivaa, ja hakeuduin terveyskeskukseen vaivoineni, ja kysymys olikin ylipainon seurauksista. Vaikka en ihan hirveän lihava vielä ulkoisesti ollutkaan ylipainoa oli runsaat 10 kg, minulle oli jo kehittynyt ylipainon seurauksena 2 tyypin diabeteskin ja rasvamaksa ja pielessä olivat myös kolestroliarvot. Ei auttanut muuta kuin nöyrtyä ja ryhtyä elämäntaparemonttiin. Painoa lähti n. 15 kg, 2-tyypin diabetes on selätetty ja kolestroliarvot ovat oikeissa lukemissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tutkittu, mikä ainesosa leivissä ärsyttää ja ärsyttävätkö kaikki viljat samalla tavalla? Ja onko tuo "vaiva" esiintynyt aina vai ilmestynyt vasta myöhemmin? Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaisi miettiä mikä on muuttunut. Esim. äitini ei enää vanhempana pystynyt syömään hiivalla nostatettua leipää. Leipiä on niin monenlaisia, hiivatonta, gluteenitonta ym.

        Ehkä ole terveydenhoitoalalla resursseja tutkimaan jonkun mahavaivoja jos vaivat vaan häviää välttämällä tiettyjä ruokia.
        Mulle ei ole, eikä varmaan lääkärillekään mitään väliä mikä se nimenomainen juttu siinä tuotteessa on jos sitä ei voi syödä. Asiahan ei muutu miksikään.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ole terveydenhoitoalalla resursseja tutkimaan jonkun mahavaivoja jos vaivat vaan häviää välttämällä tiettyjä ruokia.
        Mulle ei ole, eikä varmaan lääkärillekään mitään väliä mikä se nimenomainen juttu siinä tuotteessa on jos sitä ei voi syödä. Asiahan ei muutu miksikään.

        T kn

        Ei tietysti kannata syödä mitään edes terveelliseksi mainostettua jos siitä tulee oma vatsa tai joku muu paikka kipeäksi. Ei myöskään kannata yrittää väkisin syödä mitään mikä maistuu omasta mielestä pahalta, tulee vain kiukkuinen olo. Myös laihduttaessa ruuan pitää olla hyvältä maistuvaa ja siitä pitää myös tulla kylläinen olo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tutkittu, mikä ainesosa leivissä ärsyttää ja ärsyttävätkö kaikki viljat samalla tavalla? Ja onko tuo "vaiva" esiintynyt aina vai ilmestynyt vasta myöhemmin? Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaisi miettiä mikä on muuttunut. Esim. äitini ei enää vanhempana pystynyt syömään hiivalla nostatettua leipää. Leipiä on niin monenlaisia, hiivatonta, gluteenitonta ym.

        Juurellakin nostatetussa on hiivaa ja hiivat kuolevat kyllä paistovaiheessa. Leivontahiiva on vain noin 150 vuotta vanha keksintö. Juuressa on hiivojen lisäksi erilaisia bakteereja ja käyttäminen muuttaa hiilihydraatteja ja tuo voi olla syy miksi juurileipä sopii joillekin mutta leivontahiivalla nostatettu ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ei todennäköisesti sovi fruktaani, jota on rukiissa ja maa-artisokassa paljon.

        Enpä osaa sanoa tohon. Vehnästä tulee pahimmat oireet.

        T kn


    • Anonyymi

      Maailmanlaajuinen tutkimus osoittaa, ettei alkoholista ole lainkaan terveyshyötyä alle 40-vuotiaille. Sitä vanhemmat saattavat hyötyä alkoholista – mutta nauttia saa vain yhden päiväannoksen verran.

      https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(22)00847-9/fulltext

      Jos haluaa väittää, että yli yhden alkoholiannoksen nauttiminen päivässä on terveellistä, väite on itse keksitty, toiveajatuksena omia mieltyksiä tukemaan. Punaviinien polyfenolimäärissä on todella huikeita eroja (parhaat Malbec, Merlot....) eli siihenkään ei voi vedota, ellei tietyn nimeltä mainitun punaviinin vuosikerran polyfenolimääriä ole mitattu. Alue ja lajike varsinkin vaikuttavat, ja muussa tapauksessa itse kukin arvaus on tuulesta temmattu.

      • Anonyymi

        En ole oikein tottunut lukemaan lääketieteellis-tilastollisia tutkimuksia varsinkaan englannin kielellä, mutta silmiini sattui tämä virke "One key distinction between this study and existing recommendations on alcohol consumption is that our estimates focus on minimising health loss across all alcohol-attributable outcomes in a population. " <- Eikö tuo tarkoita, että tässä tutkimuksessa oli otettu huomioon myös tapaturmat ja tappelut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole oikein tottunut lukemaan lääketieteellis-tilastollisia tutkimuksia varsinkaan englannin kielellä, mutta silmiini sattui tämä virke "One key distinction between this study and existing recommendations on alcohol consumption is that our estimates focus on minimising health loss across all alcohol-attributable outcomes in a population. " <- Eikö tuo tarkoita, että tässä tutkimuksessa oli otettu huomioon myös tapaturmat ja tappelut?

        Tarkoittaa, erityisesti nuoret miehet kärsivät asiassa.


      • Anonyymi

        Mulle ei ole mitään väliä paljonko polyfenoleita viinissä on. Hyvä on että on. Joisin sitä tietyn määrän vaikkei viinissä olisi niitä lainkaan.

        Joo en halua väittää mitään. En juo päivässä yhtä annosta viiniä. Yleensä on niin että juon kahdessa erässä koko viikon suositellun määrän, pullossa on kuusi annosta. Ja just tämmösille vanhoille akoille alkoholi on suositeltavaa aivoverenkierron takia.

        On vain hyvä sattumus että punaviini on terveellistäkin. Kyllä mulle valkoviinikin kelpaa mut sitä kalan kanssa ja shampanjaa ja muuta kuplivaa nyt voi nauttia vaikka ilmankin...😀

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle ei ole mitään väliä paljonko polyfenoleita viinissä on. Hyvä on että on. Joisin sitä tietyn määrän vaikkei viinissä olisi niitä lainkaan.

        Joo en halua väittää mitään. En juo päivässä yhtä annosta viiniä. Yleensä on niin että juon kahdessa erässä koko viikon suositellun määrän, pullossa on kuusi annosta. Ja just tämmösille vanhoille akoille alkoholi on suositeltavaa aivoverenkierron takia.

        On vain hyvä sattumus että punaviini on terveellistäkin. Kyllä mulle valkoviinikin kelpaa mut sitä kalan kanssa ja shampanjaa ja muuta kuplivaa nyt voi nauttia vaikka ilmankin...😀

        T kn

        Minä juon rommia ja viskiä, mutta korkeintaan humalaan asti. En enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle ei ole mitään väliä paljonko polyfenoleita viinissä on. Hyvä on että on. Joisin sitä tietyn määrän vaikkei viinissä olisi niitä lainkaan.

        Joo en halua väittää mitään. En juo päivässä yhtä annosta viiniä. Yleensä on niin että juon kahdessa erässä koko viikon suositellun määrän, pullossa on kuusi annosta. Ja just tämmösille vanhoille akoille alkoholi on suositeltavaa aivoverenkierron takia.

        On vain hyvä sattumus että punaviini on terveellistäkin. Kyllä mulle valkoviinikin kelpaa mut sitä kalan kanssa ja shampanjaa ja muuta kuplivaa nyt voi nauttia vaikka ilmankin...😀

        T kn

        Voihan sen alkoholin käytön noinkin perustella.Eli sun mielestä raittiit ihmiset ovat sairaampia kuin sinä koska sun kolesteroli on alhainen viinin takia ja nyt sun aivoverenkiertoa on parempi kuin niillä jotka ei juo. Miten ihmeessä sä keksit noita perusteluja sun alkoholin käytölle?Ketä sä huijaat.Itse olen pysynyt terveenä näin keski-ikäisenä ja en tarvitse terveyden ylläpitämiseen alkoholia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen alkoholin käytön noinkin perustella.Eli sun mielestä raittiit ihmiset ovat sairaampia kuin sinä koska sun kolesteroli on alhainen viinin takia ja nyt sun aivoverenkiertoa on parempi kuin niillä jotka ei juo. Miten ihmeessä sä keksit noita perusteluja sun alkoholin käytölle?Ketä sä huijaat.Itse olen pysynyt terveenä näin keski-ikäisenä ja en tarvitse terveyden ylläpitämiseen alkoholia.

        ja tosra ruokajuomasta ja sen terveellisyydetä.Niin sun mielestä vesi on epäterveellisempää kuin viini?Eikö vaan.Hitto pitääkin vaihtaa vesi alkoholiin jos se tekee noin terveeksi kuin sinä olet. Ainiin voithan sä persutella sen alkoholin käytön sillä että ruoka maistuu paremmalta viinin kittaamisen kanssa kuin esim ihan tavallisen vedesn kanssa. Koska alholi tekee ihmisestä terveemmän niin miksi maksakirroosiin kuollaan jos se alkoholi on niin terveellistä.Okei liiasta veden juomisesta voi saada vesimyrkytyksen jos sintä kymmeniä litroja vetää mutta itse olen pysynyt hengissä hyvin sillä parilla litralla päivässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulle ei ole mitään väliä paljonko polyfenoleita viinissä on. Hyvä on että on. Joisin sitä tietyn määrän vaikkei viinissä olisi niitä lainkaan.

        Joo en halua väittää mitään. En juo päivässä yhtä annosta viiniä. Yleensä on niin että juon kahdessa erässä koko viikon suositellun määrän, pullossa on kuusi annosta. Ja just tämmösille vanhoille akoille alkoholi on suositeltavaa aivoverenkierron takia.

        On vain hyvä sattumus että punaviini on terveellistäkin. Kyllä mulle valkoviinikin kelpaa mut sitä kalan kanssa ja shampanjaa ja muuta kuplivaa nyt voi nauttia vaikka ilmankin...😀

        T kn

        Enemmänkin niin että kohtuullisesta alkoholinkäytöstä ei ole haittaa. Asiaa on melko mahdotonta tutkia kun ei ole luotettavaa aineistoa ja alkoholin haittojen ilmaantumiseen menee hyvin pitkä aika.

        Punaviinissä ja tummissa oluissa on paljon polyfenoleita mutta yksittäistä tekijää on hankala erotella. Viinin juonti aterialla saattaa parantaa terveyttä ihan muista syistä, esimerkiksi siksi että viini on hapanta tai siksi, että viinin kanssa tulee syötyä vähemmän tms.. Välimerellä ihmiset ovat olleet terveempiä kuin muualla Euroopassa viinistä huolimatta tai sen ansiosta. Kun alkoholia meni jotain 18 litraa per asukas per vuosi niin tuo on suunilleen 180 pulloa viiniä vuodessa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Enemmänkin niin että kohtuullisesta alkoholinkäytöstä ei ole haittaa. Asiaa on melko mahdotonta tutkia kun ei ole luotettavaa aineistoa ja alkoholin haittojen ilmaantumiseen menee hyvin pitkä aika.

        Punaviinissä ja tummissa oluissa on paljon polyfenoleita mutta yksittäistä tekijää on hankala erotella. Viinin juonti aterialla saattaa parantaa terveyttä ihan muista syistä, esimerkiksi siksi että viini on hapanta tai siksi, että viinin kanssa tulee syötyä vähemmän tms.. Välimerellä ihmiset ovat olleet terveempiä kuin muualla Euroopassa viinistä huolimatta tai sen ansiosta. Kun alkoholia meni jotain 18 litraa per asukas per vuosi niin tuo on suunilleen 180 pulloa viiniä vuodessa.

        Siis viiniä juodaan koska ei ole itsehillintää ja ei syö sellaista ruokaa joka on terveellistä ja täyttävää.Voisko siihen ruokavalioon kiinittä huomiota eikä korjata tilannetta sillä viinillä?Edelleen olen pysynyt terveenä ilman alkoholia. Eli jos viini on se avainsana siihen ettei tule kylläiseksi niin suosittelen miettii mitä syöt ja millanen ruokavalio sulla on.Esim itse syön proteiinia joka pitää kylläisenä.Mutta jos syö paljon keittoja jotka on pääosin nestettä tai vettä niin järkikin sanoo ettei se neste täytä. Joo voi olla terveellistä mutta onko täyttävää jos sen kylläisyyden haluua sillä viinillä korvata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen alkoholin käytön noinkin perustella.Eli sun mielestä raittiit ihmiset ovat sairaampia kuin sinä koska sun kolesteroli on alhainen viinin takia ja nyt sun aivoverenkiertoa on parempi kuin niillä jotka ei juo. Miten ihmeessä sä keksit noita perusteluja sun alkoholin käytölle?Ketä sä huijaat.Itse olen pysynyt terveenä näin keski-ikäisenä ja en tarvitse terveyden ylläpitämiseen alkoholia.

        "Eli sun mielestä raittiit ihmiset ovat sairaampia kuin sinä koska sun kolesteroli on alhainen viinin takia"

        Siis mun mielestä vai? Missä olen näin maininnut? 🙂

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja tosra ruokajuomasta ja sen terveellisyydetä.Niin sun mielestä vesi on epäterveellisempää kuin viini?Eikö vaan.Hitto pitääkin vaihtaa vesi alkoholiin jos se tekee noin terveeksi kuin sinä olet. Ainiin voithan sä persutella sen alkoholin käytön sillä että ruoka maistuu paremmalta viinin kittaamisen kanssa kuin esim ihan tavallisen vedesn kanssa. Koska alholi tekee ihmisestä terveemmän niin miksi maksakirroosiin kuollaan jos se alkoholi on niin terveellistä.Okei liiasta veden juomisesta voi saada vesimyrkytyksen jos sintä kymmeniä litroja vetää mutta itse olen pysynyt hengissä hyvin sillä parilla litralla päivässä.

        "Niin sun mielestä vesi on epäterveellisempää kuin viini?"

        Missä näin olen väittänyt? Taas.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis viiniä juodaan koska ei ole itsehillintää ja ei syö sellaista ruokaa joka on terveellistä ja täyttävää.Voisko siihen ruokavalioon kiinittä huomiota eikä korjata tilannetta sillä viinillä?Edelleen olen pysynyt terveenä ilman alkoholia. Eli jos viini on se avainsana siihen ettei tule kylläiseksi niin suosittelen miettii mitä syöt ja millanen ruokavalio sulla on.Esim itse syön proteiinia joka pitää kylläisenä.Mutta jos syö paljon keittoja jotka on pääosin nestettä tai vettä niin järkikin sanoo ettei se neste täytä. Joo voi olla terveellistä mutta onko täyttävää jos sen kylläisyyden haluua sillä viinillä korvata.

        "Siis viiniä juodaan koska ei ole itsehillintää"

        Käyppäs julistamassa tämä vaikka jossain ranskalaisessa tai italialaisessa julkaisussa.
        👏😁 Itsehillinnännpuutteesta kai sitä on jo vuosituhansia viiniä tehty...


      • Anonyymi

        No eipä alkoholista ole terveyteen etua kun tarkastelee suomalaisia väkivalta- ja henkirikostilastoja. Lähinnä haitta on ollut sille joka on alkoholin käyttäjän seurassa.

        Mutta kukas käskee juoda rähinäviinaa....? Viinistähän tässä taisi olla kyse. Ei humalahakuinen juo viiniä, se on liika laimeaa. Eikä pari lasia riitä.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Siis viiniä juodaan koska ei ole itsehillintää"

        Käyppäs julistamassa tämä vaikka jossain ranskalaisessa tai italialaisessa julkaisussa.
        👏😁 Itsehillinnännpuutteesta kai sitä on jo vuosituhansia viiniä tehty...

        Välimerellä viini on osa ruokakulttuuria eli se on ruoka siinä missä lautasellakin oleva ruoka. Viinirypäle tulee toimeen huonossa maassa ja siinä on paljon energiaa. 100 ml alkoholia eli 80 g sisältää 500 kcal eli ihan merkittävästi ja tuosta on ollut apua kun ruokaa ei ole ollut tarpeeksi. Meillä samassa asemassa on ollut maito eli rantapelloilla ei ole voinut kasvattaa muuta kuin heinää. Saksassa ym olut koska pelkän leivän/puuron syönti on ikävää. Oluesta on lisäksi saatu puhdasta vettä.


        Joka tapauksessa kohtuullisesta alkoholin kulutuksesta ei ole haittaa. Voi tietysti lihottaa joitakuita tai sitten ei.


        Joka tapauksessa joillakin sinisillä alueilla on juotu viiniä mutta lihaa ei ole mennyt millään paljoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle ei ole mitään väliä paljonko polyfenoleita viinissä on. Hyvä on että on. Joisin sitä tietyn määrän vaikkei viinissä olisi niitä lainkaan.

        Joo en halua väittää mitään. En juo päivässä yhtä annosta viiniä. Yleensä on niin että juon kahdessa erässä koko viikon suositellun määrän, pullossa on kuusi annosta. Ja just tämmösille vanhoille akoille alkoholi on suositeltavaa aivoverenkierron takia.

        On vain hyvä sattumus että punaviini on terveellistäkin. Kyllä mulle valkoviinikin kelpaa mut sitä kalan kanssa ja shampanjaa ja muuta kuplivaa nyt voi nauttia vaikka ilmankin...😀

        T kn

        "Mulle ei ole mitään väliä paljonko polyfenoleita viinissä on. Hyvä on että on. Joisin sitä tietyn määrän vaikkei viinissä olisi niitä lainkaan."

        Joisitko saman verran pelkän maun takia vaikka siinä ei olisi alkoholia lainkaan?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Välimerellä viini on osa ruokakulttuuria eli se on ruoka siinä missä lautasellakin oleva ruoka. Viinirypäle tulee toimeen huonossa maassa ja siinä on paljon energiaa. 100 ml alkoholia eli 80 g sisältää 500 kcal eli ihan merkittävästi ja tuosta on ollut apua kun ruokaa ei ole ollut tarpeeksi. Meillä samassa asemassa on ollut maito eli rantapelloilla ei ole voinut kasvattaa muuta kuin heinää. Saksassa ym olut koska pelkän leivän/puuron syönti on ikävää. Oluesta on lisäksi saatu puhdasta vettä.


        Joka tapauksessa kohtuullisesta alkoholin kulutuksesta ei ole haittaa. Voi tietysti lihottaa joitakuita tai sitten ei.


        Joka tapauksessa joillakin sinisillä alueilla on juotu viiniä mutta lihaa ei ole mennyt millään paljoa.

        Alkoholin historiaa voi silleen karkeasti lukea wikipediastakin. Viini ja olut jo sieltä vuosituhansien takaa, olutta Egyptissä ja viiniä jo Armeniassa 7000 v sitten. Eurooppaan nämä tuli paaaaaaljon myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mulle ei ole mitään väliä paljonko polyfenoleita viinissä on. Hyvä on että on. Joisin sitä tietyn määrän vaikkei viinissä olisi niitä lainkaan."

        Joisitko saman verran pelkän maun takia vaikka siinä ei olisi alkoholia lainkaan?

        "Joisitko saman verran pelkän maun takia vaikka siinä ei olisi alkoholia lainkaan?"

        Kyllä, mutta kun alkoholi tuo sen maun siinä käymisprosessissa. Alkoholiton viini on kammottavaa. Vahingossa on tullut juotua ja epäilin että viini on pilaantunut.

        T kn


    • Anonyymi

      Lounasruokaa etäpäivällä.

      Linssikeitto, siemenleipä ja juusto. Tuli tähän satsiin niin paljon valkosipulia, ettei tätä viitsi syödä kuin päivinä kun ei tarvi olla ihmisten ilmoilla.

      Aamulla sain syksyn ekat aroniat mansikkakeittoon, raejuusto, ja chia, pekaanipähkinää ja fibrex.

      T kn

    • Anonyymi

      Mä en tiedä mistä sä oot kuullut että alkololin käyttö tekee hyvää aivoverenkierrolle,koska se tekee juuri päinvastoin.Runsas alkoholinkäyttö on terveydelle haitallista, etenkin aivoverenvuodon riski suurenee suorassa suhteessa alkoholin käytön määrään. kohtuullinen alkoholinkäyttö saattaa pienentää riskiä sairastua aivoinfarkteihin, jotka johtuvat aivoverisuonen tukkeutumisesta, mutta annosten suurentuessa alkoholi voi altistaa aivoverenvuodoille.Aivoverenvuodot saattavat puolestaan lisääntyä, koska alkoholi nostaa verenpainetta.

      Näköjään se viini on pehmentänyt sun aivosoluja kun sä löydät sen käytölle tieteellistä näyttöä ja pois suljet sitten haitat.Mutta jos sä haluat lipittää sitä viiniä niin antaa mennä vaan.Mutta lopeta tollasten naurettavien syiden loppua.

      • Anonyymi

        Kivaa keskustelua! Kyllähän alkoholista on haittoja jos sitä nauttii liikaa. Ihan kuten on kaikesta muustakin. Mukava olis kun vähän pehmentäis aivosoluja. 🙂 Punaviiniä tai yleensä viiniä ei tule nautittua koskaan juuri liikaa koska se ei maistu enää hyvälle parin lasin jälkeen ja tulee känniin mitä en halua. Menee kullanarvoiset yöunet niin viikolla ja arkena ei tule otettua mitään. Kroppa alkaa panna vastaan.

        Linkkejä löytyy alkoholista niin tolkuttomasti ettei jaksa niitä kopsata. Kaikki löytää jos haluaa. Välimeren viinikulttuuri = ruokakulttuuri toisin kuin meikäläisittäin ja se on terveellinen. Hyvä pätkä:

        "Suomessa on arvioitu, että naisille alkoholi saattaa väestötasolla tuottaa enemmän hyötyä kuin haittaa. Naiset osaavat siis keskimäärin käyttää alkoholia sen verran järkevästi, että hyödyt sepelvaltimotaudin ehkäisyssä ovat erilaisia haittoja suuremmat" (suomen kuvalehti)

        T kn


    • Anonyymi

      nämä kiinnitti huomion:
      Punaviini mm.

      6. Pysäyttää syövän
      Virginian yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan juomalla yhden punaviinilasillisen kolmesta neljään kertaa viikossa saa riittävästi resveratrolia, jotta orastavat syöpäsolut kuolevat pois. Tutkijat antoivat ihmisen syöpäsoluille resveratrolia ja havaitsivat, että yhdiste esti syöpää ruokkivan proteiinin toiminnan.

      7. Hoikistaa
      Toisen punaviinin sisältämän piceatannol-nimisen yhdisteen on osoitettu ehkäisevät rasvasolun kasvamisen. Tutkijat uskovat, että piceatannol kiinnittyy rasvasolujen insuliinireseptoreihin ja estää keskeneräisiä rasvasoluja kasvamasta.

    • Anonyymi

      Itsellä suhde punaviiniin sama kuin suhde pähkinöihin. Molemmat kohtuullisesti käytettyinä olisivat terveellisiä, mutta jos minä ostan jompaakumpaa, niin hetihän viinipullo/pähkinäpussi tyhjenisi. Siksi en osta kumpaakaan.

      • Anonyymi

        Hyvä vinkki on ostaa viiniä pikkupullo ja pähkinää pikkupussi. Ei haittaa kun menee kerralla.

        Minä koitan aina mainita perään kun siis sanon esim että join pullon skumppaa just, että BTW se pullo oli niin pieni, näitä minipulloja että siitä tuli sen 250 ml.

        Tapaan normaalisti ostaa kotiin vain pikkupullon punkkua missä on se pari lasillista. Jos juojia on vain minä.

        T kn


    • Anonyymi

      "Maailmanlaajuinen tutkimus osoittaa, ettei alkoholista ole lainkaan terveyshyötyä alle 40-vuotiaille. Sitä vanhemmat saattavat hyötyä alkoholista – mutta nauttia saa vain yhden päiväannoksen verran."

      https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(22)00847-9/fulltext

      Siis eikö tuo the Lancet ole uskottava?

      On ihan yksiselitteistä, että alle 40-vuotiaan on ihan turha juoda alkoholia ja rähinä- tai kaatuiluviinaa terveysperustein, ja yli 40-vuotias voi juoda yhden päiväannoksen. Kun annosten määrä kasvaa, haittojen määrä ylittää hyödyt.

      Punaviinissä voi olla joko niukasti tai runsaasti polyfenoleja, ja oluessa varsinkin miesten suolistolle hyvin sopivia mikrobeja. Polyfenolit ja hyödylliset mikrobit tuskin ovat kenellekään perusteltu syy nauttia alkoholia. Syy nauttia alkoholia on yleensä joko tapa ja tottumus, maku, alkoholin tuoma rentouden tunne, nousuhumala tai alkoholismi.

      Kaikki pärjäävät hyvin ilmankin alkoholia, ja varsinkin Suomessa, jossa alkoholikulttuuri on kaikin puolin nurinkurinen. Sitä ei muutaman Välimeren malliin ihastuneen henkilön kohtuullinenkaan viinin lipittäminen miksikään muuta.

      (Tähän pitäisi sitten lisätä kolme tai neljä hymiötä.)

      • Anonyymi

        "Kaikki pärjäävät hyvin ilmankin alkoholia, ja varsinkin Suomessa, jossa alkoholikulttuuri on kaikin puolin nurinkurinen. Sitä ei muutaman Välimeren malliin ihastuneen henkilön kohtuullinenkaan viinin lipittäminen miksikään muuta."

        Mielestäni juuri Välimeren malli olisi terveellinen Suomessakin. Sekä ruuan että juoman suhteen. Ainakin heillä on vähemmän ongelmia noiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki pärjäävät hyvin ilmankin alkoholia, ja varsinkin Suomessa, jossa alkoholikulttuuri on kaikin puolin nurinkurinen. Sitä ei muutaman Välimeren malliin ihastuneen henkilön kohtuullinenkaan viinin lipittäminen miksikään muuta."

        Mielestäni juuri Välimeren malli olisi terveellinen Suomessakin. Sekä ruuan että juoman suhteen. Ainakin heillä on vähemmän ongelmia noiden kanssa.

        Välimeren viinimaiden juomatapojen kutsuminen eurooppalaisiksi juomatavoiksi on sikäli harhaanjohtavaa, että noiden maiden juomakulttuuri poikkeaa eniten muiden Euroopan maiden juomakulttuureista. Saksassa vaaditaan yhä hanakammin alkoholin verotuksen korottamista kulutuksen hillitsemiseksi. Työelämän normit ovat tiukentuneet, ja alkoholiongelmien tiedetään haittaavan työtätekevien suorituskykyä.

        Alkoholinkäytön seurauksena kuolee joka vuosi 15 000 saksalaista. Tässä tilastollisessa luvussa ei ole mukana humalatilan seurauksia, kuten liikenneonnettomuuksia, perheväkivaltaa tai työtapaturmia, ainoastaan alkoholin takia kuolemaan johtaneet sairastapaukset.

        Suomalaiset juovat alkoholia nykyään jo selvästi runsaammin kuin italialaiset. Italiassa kulutus on pudonnut jo puoleen huippulukemista, ja muissakin Välimeren maissa väki on vähentänyt erityisesti viinin juontia. Italialaisten mielikuvissa alkoholi liittyy hyvin vahvasti aterioihin ja seurusteluun aterioiden yhteydessä. Kun riskikulutuksen tunnistamiseksi tehtiin kyselylomaketta, italialaiset tutkijat tarvitsevat yhden kysymyksen eli "juotko alkoholijuomia aterioiden välillä?" Italiassa muutto runsaasti viiniä juovalta maaseudulta kaupunkiin on ollut omiaan vähentämään kulutusta

        WHO tiivistää kansantautien riskitekijöiden säätelyn parhaat väestötason keinot "best buys" -listaksi - alkoholille omistettu kolme suositusta kymmenestä. Ne ovat alkoholijuomien hintojen korottaminen, alkoholin saatavuuden rajoittaminen ja alkoholijuomien mainonnan kieltäminen. Humalajuomisen vähentämisessä WHO painottaa anniskelukäytäntöihin vaikuttamista. Lisäksi WHO:n mukaan tulee tukea sellaisia kulttuurisia muutoksia, jotka vähentävät alkoholinkäytöstä myös muille kuin alkoholin käyttäjille itselleen, kuten esimerkiksi lapsille, aiheutuvia haittoja.

        Alkoholin kulutusta ja varsinkin sen käytön kasvua ei katsota missään hyvällä. Jopa Italiassa viinin kulutus on laskussa.


      • Anonyymi

        "Polyfenolit ja hyödylliset mikrobit tuskin ovat kenellekään perusteltu syy nauttia alkoholia."

        Tofennäköisesti nuo polyfenolit ja mikrobit löytyvät myöskin juomien alkoholittomista versioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Polyfenolit ja hyödylliset mikrobit tuskin ovat kenellekään perusteltu syy nauttia alkoholia."

        Tofennäköisesti nuo polyfenolit ja mikrobit löytyvät myöskin juomien alkoholittomista versioista.

        "Tofennäköisesti nuo polyfenolit ja mikrobit löytyvät myöskin juomien alkoholittomista versioista."

        Jööpä jöö. Ehkä, annapa tähänkin linkkiä todisteeksi.
        Juttu on nyt niin että koko viini on keksitty kun tajuttiin että käyminen eli alkoholi säilöö juoman. Kuumissa maissa ei ollut jääkaappeja 500 v sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki pärjäävät hyvin ilmankin alkoholia, ja varsinkin Suomessa, jossa alkoholikulttuuri on kaikin puolin nurinkurinen. Sitä ei muutaman Välimeren malliin ihastuneen henkilön kohtuullinenkaan viinin lipittäminen miksikään muuta."

        Mielestäni juuri Välimeren malli olisi terveellinen Suomessakin. Sekä ruuan että juoman suhteen. Ainakin heillä on vähemmän ongelmia noiden kanssa.

        "Kaikki pärjäävät hyvin ilmankin alkoholia"

        Historiantutkijat on sitä mieltä, että jos alkoholia ei olisi, ei ihmiskunta olisi selviytynyt eikä Eurooppa olisi selvinnyt edes ekasta maailmansodasta. Alkoholi on kuin tuli, tai veitsi. Käyttö ratkaisee onko se etu vai haitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki pärjäävät hyvin ilmankin alkoholia"

        Historiantutkijat on sitä mieltä, että jos alkoholia ei olisi, ei ihmiskunta olisi selviytynyt eikä Eurooppa olisi selvinnyt edes ekasta maailmansodasta. Alkoholi on kuin tuli, tai veitsi. Käyttö ratkaisee onko se etu vai haitta.

        Apulaisprofessori Tiina Alapää-Karvanen kertoi yliopiston luennolla, että ihminen ei olisi ikinä laskeutunut puusta, jollei hänellä olisi ollut suurta viinanhimoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välimeren viinimaiden juomatapojen kutsuminen eurooppalaisiksi juomatavoiksi on sikäli harhaanjohtavaa, että noiden maiden juomakulttuuri poikkeaa eniten muiden Euroopan maiden juomakulttuureista. Saksassa vaaditaan yhä hanakammin alkoholin verotuksen korottamista kulutuksen hillitsemiseksi. Työelämän normit ovat tiukentuneet, ja alkoholiongelmien tiedetään haittaavan työtätekevien suorituskykyä.

        Alkoholinkäytön seurauksena kuolee joka vuosi 15 000 saksalaista. Tässä tilastollisessa luvussa ei ole mukana humalatilan seurauksia, kuten liikenneonnettomuuksia, perheväkivaltaa tai työtapaturmia, ainoastaan alkoholin takia kuolemaan johtaneet sairastapaukset.

        Suomalaiset juovat alkoholia nykyään jo selvästi runsaammin kuin italialaiset. Italiassa kulutus on pudonnut jo puoleen huippulukemista, ja muissakin Välimeren maissa väki on vähentänyt erityisesti viinin juontia. Italialaisten mielikuvissa alkoholi liittyy hyvin vahvasti aterioihin ja seurusteluun aterioiden yhteydessä. Kun riskikulutuksen tunnistamiseksi tehtiin kyselylomaketta, italialaiset tutkijat tarvitsevat yhden kysymyksen eli "juotko alkoholijuomia aterioiden välillä?" Italiassa muutto runsaasti viiniä juovalta maaseudulta kaupunkiin on ollut omiaan vähentämään kulutusta

        WHO tiivistää kansantautien riskitekijöiden säätelyn parhaat väestötason keinot "best buys" -listaksi - alkoholille omistettu kolme suositusta kymmenestä. Ne ovat alkoholijuomien hintojen korottaminen, alkoholin saatavuuden rajoittaminen ja alkoholijuomien mainonnan kieltäminen. Humalajuomisen vähentämisessä WHO painottaa anniskelukäytäntöihin vaikuttamista. Lisäksi WHO:n mukaan tulee tukea sellaisia kulttuurisia muutoksia, jotka vähentävät alkoholinkäytöstä myös muille kuin alkoholin käyttäjille itselleen, kuten esimerkiksi lapsille, aiheutuvia haittoja.

        Alkoholin kulutusta ja varsinkin sen käytön kasvua ei katsota missään hyvällä. Jopa Italiassa viinin kulutus on laskussa.

        Suomen alkoholinkäyttö jää kauas taakse kärjestä. On alle Euroopan keskitason. Joku myytti on että suomalaiset jois paljon. Täällä on suhteessa paljon suurkuluttajia ja raivoraittiita. Suurkuluttajat 10% juo suurimman osan.

        Ehkä moraalisaarnat kannattaisi suunnata heihin. Vaikkei siitä apua taida olla, jos kyseessä on sairaus eikä sosiaalinen ongelma kuten ennen nähtiin. Raivoraittiuskaan ei tuo välttämättä terveyttä jos on koko ajan hermot kireällä ja kauhea ketutus päällä ja asenne negatiivinen ja tuomitseva. Vähän löysää pipoa välillä...

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tofennäköisesti nuo polyfenolit ja mikrobit löytyvät myöskin juomien alkoholittomista versioista."

        Jööpä jöö. Ehkä, annapa tähänkin linkkiä todisteeksi.
        Juttu on nyt niin että koko viini on keksitty kun tajuttiin että käyminen eli alkoholi säilöö juoman. Kuumissa maissa ei ollut jääkaappeja 500 v sitten.

        "Laadukkaassa alkoholittomassa viinissä on samat rakennuspalikat kuin muissakin viineissä, vain alkoholi puuttuu."
        https://www.alko.fi/juoma-ruoka/juomatietous/alkoholittomat-juomat/alkoholittoman-viinin-ja-oluen-valmistus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Laadukkaassa alkoholittomassa viinissä on samat rakennuspalikat kuin muissakin viineissä, vain alkoholi puuttuu."
        https://www.alko.fi/juoma-ruoka/juomatietous/alkoholittomat-juomat/alkoholittoman-viinin-ja-oluen-valmistus

        Niinpä. Suomalaista viinissä kiinnostaa erityisesti alkoholi.

        Alkoholijuomia kulutettiin Suomessa sataprosenttisena alkoholina mitattuna 8,23 litraa 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti, Ranskassa 11.4 litraa, Saksassa 10,5 litraa, Italiassa 7,65 litraa ja Norjassa 6,0 litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Suomalaista viinissä kiinnostaa erityisesti alkoholi.

        Alkoholijuomia kulutettiin Suomessa sataprosenttisena alkoholina mitattuna 8,23 litraa 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti, Ranskassa 11.4 litraa, Saksassa 10,5 litraa, Italiassa 7,65 litraa ja Norjassa 6,0 litraa.

        En voi tietenkään muiden puolesta kertoa mikä viinissä on se joka muita kiinnostaa. Jos minua kiinnostaisi ensisijaisesti alkoholi ja havittelisin humalaa niin saisihan alkoa vahvempana ja nopeasti vaikuttavana ilman turhia makuelämyksiä. Esim kossupullo. Muttei se sovi ruuan kanssa. Alkoholittomat viinit on kuraa.

        Makunautinto ei ole täydellinen esmes aurajuuston jne sinihomejuuston kanssa ilman hyvää punaviiniä. Myös parmesan, valkosipuli, sipuli ja tomaattipohjaiset ruuat ja yleensä maustettu ruoka on täydellistä punaviinin kanssa. Juusto ja viini. Pyhä combo.

        Nyt on uitu, jumpattu ja vesijuostu ja käyty kylmäaltaassa pari kertaa. Velat tuntuukin nyt saatavilta. Suklaa meni jo ennen uintia. Nyt sitten tein Sataykanaa ja vihanneksia. Lisänä jäävuorisalaatti, kurkku ja punasipuli.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomen alkoholinkäyttö jää kauas taakse kärjestä. On alle Euroopan keskitason. Joku myytti on että suomalaiset jois paljon. Täällä on suhteessa paljon suurkuluttajia ja raivoraittiita. Suurkuluttajat 10% juo suurimman osan.

        Ehkä moraalisaarnat kannattaisi suunnata heihin. Vaikkei siitä apua taida olla, jos kyseessä on sairaus eikä sosiaalinen ongelma kuten ennen nähtiin. Raivoraittiuskaan ei tuo välttämättä terveyttä jos on koko ajan hermot kireällä ja kauhea ketutus päällä ja asenne negatiivinen ja tuomitseva. Vähän löysää pipoa välillä...

        T kn

        Yleinen arvio on että 10% juo puolet. Tuo tarkoittaa sitten meikäläisellä kulutuksella että tuo 10% juo 45 l litraa alkoholia per vuosi ja heitä on 500 000 kpl. Maksakirroosiin kuolee 500 kpl per vuosi ja alkoholin haitat eivät edes kasva lineaarisesti vaan yli sen. 1 plo viiniä sisältää 100 ml alkoholia joten pullo viikossa on sitten 5 litraa alkoholia vuodessa. En olisi kauhean huolissani tuollaisesta käytöstä. Rasvamaksasta aiheutuu 3/4 ravinnosta (nopeat hiilihydraatit, fruktoosi ja tyydyttynyt rasva) tai ylipainosta joten senkin suhteen alkoholi on täysin ylimainostettu.

        Joillakin ei alkoholin käytön sääntely toimi ja heidän on sitten parempi olla ilman.

        Minulla on nyt liian kiire ja päivät liian pitkiä oluen juontiin. Myös saatavuus heikkeni kun paremmalla olutvalikoimalla oleva lähibaari lopetti. Keskustassakin käyn vain kerran viikossa ja silloinkin kansalaisopistossa enkä juo alkoholia ennen nukkumaanmenoa joten oluen juonti on nyt tauolla jollei ole sosiaalista menoa. Ehkä marraskuussa, viimeistään joulukuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi tietenkään muiden puolesta kertoa mikä viinissä on se joka muita kiinnostaa. Jos minua kiinnostaisi ensisijaisesti alkoholi ja havittelisin humalaa niin saisihan alkoa vahvempana ja nopeasti vaikuttavana ilman turhia makuelämyksiä. Esim kossupullo. Muttei se sovi ruuan kanssa. Alkoholittomat viinit on kuraa.

        Makunautinto ei ole täydellinen esmes aurajuuston jne sinihomejuuston kanssa ilman hyvää punaviiniä. Myös parmesan, valkosipuli, sipuli ja tomaattipohjaiset ruuat ja yleensä maustettu ruoka on täydellistä punaviinin kanssa. Juusto ja viini. Pyhä combo.

        Nyt on uitu, jumpattu ja vesijuostu ja käyty kylmäaltaassa pari kertaa. Velat tuntuukin nyt saatavilta. Suklaa meni jo ennen uintia. Nyt sitten tein Sataykanaa ja vihanneksia. Lisänä jäävuorisalaatti, kurkku ja punasipuli.

        T kn

        Juotko esim hernekeiton tai makaroonilaatikon jne tavallisten arkiruokien kanssa viiniä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juotko esim hernekeiton tai makaroonilaatikon jne tavallisten arkiruokien kanssa viiniä?

        En juo.

        T kn


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemiallinen käsittely ei ole oikein hyvä juttu.

        Mistä ihmeestä sinä puhut, mistä kemiallisesta? Ota aluksi selvää asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apulaisprofessori Tiina Alapää-Karvanen kertoi yliopiston luennolla, että ihminen ei olisi ikinä laskeutunut puusta, jollei hänellä olisi ollut suurta viinanhimoa.

        "Apulaisprofessori Tiina Alapää-Karvanen kertoi yliopiston luennolla, että ihminen ei olisi ikinä laskeutunut puusta, jollei hänellä olisi ollut suurta viinanhimoa."

        Missä vaiheessa ihminen on puussa asunut?


    • Anonyymi

      Punaviini on terveysjuoma. On varmaan mun alhaisen kolesterolinkin syy.

      • Anonyymi

        Hauska väite, kaikkia perusteluja vaille ihan totta.


    • Anonyymi

      Tämän päivän lounas: munakas

      Tämän päivän päivällinen: shirataki, satay, broileri, wokkikasvikset.

      Voi olla että tähän vielä Fazerin sininen 39 g jos menen uimaan.

      T kn

      • Anonyymi

        meneekö viiniä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        meneekö viiniä?

        Ei mene, nyt on arkipäivä ja etänä.

        Yliopistolla kun olin töissä niin oli kun joku sai apurahan, oli skumppaa työpäivänä, kun joku väitteli, oli taas skumppaa. Kun oli joku arvovierailu niin oli skumppaa, Sitten joku sai julkaisun tehtyä niin oli skumppaa, ja joku täytti vuosia niin oli skumppaa ja kun oli laivaseminaari niin oli skumppaa.. ja.. ja... 🙂

        Oi niitä aikoja.

        T kn


    • Anonyymi

      Vinkkinä muuten.
      Matsmartissa oli tosi halvalla 25-60% ENE-dieetillä oleville tuotteita. Jos niitä harrastaa.

      T kn

    • Anonyymi

      Vaadin poistoa: otsanahka löysälle ja pipo kireälle.

    • Anonyymi

      Onko ruokia joiden kanssa ei tartte juoda viiniä?kiinnostaa tietää miten ruoka maistuu ilman alkoholin juomista?jos ei maistu ruoka ilman viiniä niin siinä ruuassa on joku vialla jos tarttee juoda viiniä useiden ruokien kanssa? Olisko mausteet ruuassa kokeilun arvoinen asia jos ruoka ei maistu?

      • Anonyymi

        Viini on herkku joka täydentää hyvän aterian ja juhlistaa sen. Arkiruoka tietenkin ilman viiniä. Eihän ruoka maistuisi enää juhlavalta viikonloppuna jos joka päivä joisi.

        Tuli yhtäkkiä mieleen että pitäis hakea Lidlistä halpoja paprikoita ja tehdä täytettyjä. Hyvä vhh-ruoka. Täytteeksi pekonia, kesäkurpitsaa, rakuunaa jne. Päälle juustoa.

        T kn


    • Anonyymi

      Minä jätän ruuan usein pois sillä pidän enemmän punaviinistä. Sen takia olen laiha ja kolesterolini on hyvä.

      • Anonyymi

        Alkoholistit onkin tikkulaihoja. Energia tulee juomasta, ei ruuasta. Tosin eivät tuhlaa rahaa laadukkaaseen viiniin saati ruokaan vaan he ostaa halpoja väkeviä tai makeita juomasekoituksia. Ymmärrän jos ei ole varmaan kolesteroliakaan kun alkoholi liuottaa rasvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholistit onkin tikkulaihoja. Energia tulee juomasta, ei ruuasta. Tosin eivät tuhlaa rahaa laadukkaaseen viiniin saati ruokaan vaan he ostaa halpoja väkeviä tai makeita juomasekoituksia. Ymmärrän jos ei ole varmaan kolesteroliakaan kun alkoholi liuottaa rasvan.

        " Ymmärrän jos ei ole varmaan kolesteroliakaan kun alkoholi liuottaa rasvan."

        Ilmankos ketonoviisin huono kolesteroli on vain 1,0 ja hyvä kolesteroli huitelee lähellä 4:ää.

        Lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17420828/ruokavalio-kevatmietelmia#comment-114274862


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholistit onkin tikkulaihoja. Energia tulee juomasta, ei ruuasta. Tosin eivät tuhlaa rahaa laadukkaaseen viiniin saati ruokaan vaan he ostaa halpoja väkeviä tai makeita juomasekoituksia. Ymmärrän jos ei ole varmaan kolesteroliakaan kun alkoholi liuottaa rasvan.

        Miten lihava sinä olet? Ehkä tosi lihava?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ymmärrän jos ei ole varmaan kolesteroliakaan kun alkoholi liuottaa rasvan."

        Ilmankos ketonoviisin huono kolesteroli on vain 1,0 ja hyvä kolesteroli huitelee lähellä 4:ää.

        Lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17420828/ruokavalio-kevatmietelmia#comment-114274862

        "Ilmankos ketonoviisin huono kolesteroli on vain 1,0 ja hyvä kolesteroli huitelee lähellä 4:ää."

        Näin juuri. 🙂 Sitähän tuumasin.
        Tikkulaiha en kyllä ole, ja Audit-testikin sanoo että ei ole riskikulutusta lähelläkään. Eli nautin viinistä terveellisesti. Myös lääkäri totesi että oikein sopivasti.

        Tällä hetkellä lempiviinit on
        Peter Lehman Barossan Shiraz ja Three Finger Jack. Sain näitä ravintolassa ja ihastuin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmankos ketonoviisin huono kolesteroli on vain 1,0 ja hyvä kolesteroli huitelee lähellä 4:ää."

        Näin juuri. 🙂 Sitähän tuumasin.
        Tikkulaiha en kyllä ole, ja Audit-testikin sanoo että ei ole riskikulutusta lähelläkään. Eli nautin viinistä terveellisesti. Myös lääkäri totesi että oikein sopivasti.

        Tällä hetkellä lempiviinit on
        Peter Lehman Barossan Shiraz ja Three Finger Jack. Sain näitä ravintolassa ja ihastuin.

        T kn

        Minun lempiviinini on Johnnie Walker (Blue Label). Ei ole antioksidantteja, mutta ei haittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun lempiviinini on Johnnie Walker (Blue Label). Ei ole antioksidantteja, mutta ei haittaa.

        Valittomattomasti olet väärässä, viskissä on antioksidantteja. Eräs yleinen fenoliyhdiste on vanilliini joten myös rähmäpullassa on antioksidantteja.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Valittomattomasti olet väärässä, viskissä on antioksidantteja. Eräs yleinen fenoliyhdiste on vanilliini joten myös rähmäpullassa on antioksidantteja.

        Määrä on vaatimaton eli 20-70 mg ja siten 2-10% punaviinin vastaavasta määrästä. Terveyttä kannattaa hakea muualta kuin alkoholista, syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla. Nousuhumala on parhaita syitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrä on vaatimaton eli 20-70 mg ja siten 2-10% punaviinin vastaavasta määrästä. Terveyttä kannattaa hakea muualta kuin alkoholista, syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla. Nousuhumala on parhaita syitä.

        "syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla."

        Missä pitää olla? Jos sulle nousuhumala on se syy ei sen muille tarvi sitä olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrä on vaatimaton eli 20-70 mg ja siten 2-10% punaviinin vastaavasta määrästä. Terveyttä kannattaa hakea muualta kuin alkoholista, syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla. Nousuhumala on parhaita syitä.

        "Määrä on vaatimaton eli 20-70 mg ja siten 2-10% punaviinin vastaavasta määrästä. Terveyttä kannattaa hakea muualta kuin alkoholista, syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla. Nousuhumala on parhaita syitä."

        Onhan se mukavaa kuitenkin, että alkoholikin voi edistää osaltaan terveyttä. Muistaakseni Britannian kuningataräiti ja myös Elisabeth naukkailivat päivittäin Gin Tonicin. Kuningataräiti taisi elää yli 100 -vuotiaaksi.

        Molemmat täysissä järjissään loppuun saakka.
        Varsinkin (meille) ikääntyville naisille alkoholi on hyväksi. Kun se pysyy kohtuudessa just.

        Nousuhumala tulee mulle kätevimmin kylmäuinnista. Se on siitä mukava että se kestää 2-3 pv eikä laskuhumalaa tule ollenkaan. 🙂

        Päivälliseksi tänään bataattiranut ja paistettua kalaa. Kermaviilikastike.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla."

        Missä pitää olla? Jos sulle nousuhumala on se syy ei sen muille tarvi sitä olla.

        Onko sinulla lukihäiriö, mitä tuossa edellisessä tekstissäni sanasta sanaan sanottiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Määrä on vaatimaton eli 20-70 mg ja siten 2-10% punaviinin vastaavasta määrästä. Terveyttä kannattaa hakea muualta kuin alkoholista, syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla. Nousuhumala on parhaita syitä."

        Onhan se mukavaa kuitenkin, että alkoholikin voi edistää osaltaan terveyttä. Muistaakseni Britannian kuningataräiti ja myös Elisabeth naukkailivat päivittäin Gin Tonicin. Kuningataräiti taisi elää yli 100 -vuotiaaksi.

        Molemmat täysissä järjissään loppuun saakka.
        Varsinkin (meille) ikääntyville naisille alkoholi on hyväksi. Kun se pysyy kohtuudessa just.

        Nousuhumala tulee mulle kätevimmin kylmäuinnista. Se on siitä mukava että se kestää 2-3 pv eikä laskuhumalaa tule ollenkaan. 🙂

        Päivälliseksi tänään bataattiranut ja paistettua kalaa. Kermaviilikastike.

        T kn

        Alkoholi voi edistää terveyttä vain, jos sen nauttiminen jää kohtuulliseen yhteen annokseen vuorokaudessa. Se ei siis ole sama kuin jos on 13 vrk juomatta ja nauttii sitten 14 annosta kerralla.

        Punaviineissä on eroja. Parhaat punaviinit (laadut) sisältävät 2500 - 3000 mg polyfenoleja litrassa. Huonoimmissa määrä on pieni, eikä määrää tiedä ilman mittaamista.

        G-T on maukas, jos siitä pitää.

        Tänään maksalaatikkoa ja puolukkahilloa. Näkkileipää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi voi edistää terveyttä vain, jos sen nauttiminen jää kohtuulliseen yhteen annokseen vuorokaudessa. Se ei siis ole sama kuin jos on 13 vrk juomatta ja nauttii sitten 14 annosta kerralla.

        Punaviineissä on eroja. Parhaat punaviinit (laadut) sisältävät 2500 - 3000 mg polyfenoleja litrassa. Huonoimmissa määrä on pieni, eikä määrää tiedä ilman mittaamista.

        G-T on maukas, jos siitä pitää.

        Tänään maksalaatikkoa ja puolukkahilloa. Näkkileipää.

        "Se ei siis ole sama kuin jos on 13 vrk juomatta ja nauttii sitten 14 annosta kerralla."

        Miksipä vetää 14 annosta kerralla jos ei nauti alkoholia lainkaan humaltumistarkoituksesessa 🙂 Hassuja esimerkkejä.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Määrä on vaatimaton eli 20-70 mg ja siten 2-10% punaviinin vastaavasta määrästä. Terveyttä kannattaa hakea muualta kuin alkoholista, syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla. Nousuhumala on parhaita syitä.

        Kaupasta saa tammiuutetta mutta ainahan viskiä voi nauttia enemmän jotta saa polyfenolit.

        Ensi kesänä pitäisi kokeilla mallasviskiä grillikastikkeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se ei siis ole sama kuin jos on 13 vrk juomatta ja nauttii sitten 14 annosta kerralla."

        Miksipä vetää 14 annosta kerralla jos ei nauti alkoholia lainkaan humaltumistarkoituksesessa 🙂 Hassuja esimerkkejä.

        T kn

        Nousuhumala on aina hyvä tavoite alkoholin kanssa. Sitä ei tarvita muuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla lukihäiriö, mitä tuossa edellisessä tekstissäni sanasta sanaan sanottiin?

        Siinä sanotaan sanasta sanaan: syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla.

        Missä pitää olla? Ja miksi? Kuka sen määrittelee missä sen pitää olla?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kaupasta saa tammiuutetta mutta ainahan viskiä voi nauttia enemmän jotta saa polyfenolit.

        Ensi kesänä pitäisi kokeilla mallasviskiä grillikastikkeessa.

        Totta. Litra vanhaa viskiä vastaa desilitraa punaviiniä. Terveellinen vaihtoehto ovat uutteet, myös punaviiniuute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sanotaan sanasta sanaan: syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla.

        Missä pitää olla? Ja miksi? Kuka sen määrittelee missä sen pitää olla?

        "Terveyttä kannattaa hakea muualta kuin alkoholista, syy alkoholin käyttöön pitää olla muualla."

        Ymmärrän, ellei lapsi oivalla asiaa. Jos aikuisen pitää kysyä asiaa erikseen, elämä on mennyt hukkaan.

        "Nousuhumala on parhaita syitä."

        Varmasti. Alkoholi on teollisuudessa hyvä liuotin.


      • Anonyymi

        Minä taas en halua pilata hyvää ruuan makua happamalla viinillä. Raikas vesi tai poikkeuksellisesti laadukas olut maistuu ruuan kanssa paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas en halua pilata hyvää ruuan makua happamalla viinillä. Raikas vesi tai poikkeuksellisesti laadukas olut maistuu ruuan kanssa paremmin.

        Hapokas tuote ruoan yhteydessä alentaa aterian jälkeistä veren rasvapitoisuuden nousua. Etikka, hapokas viini, sitruuna jne ..


    • Anonyymi

      Resveratroli viilentää aivoja

      Resveratroli liittyy jo pitkään listaan neuroprotektiivisia yhdisteitä ja on tietysti mielenkiintoinen mm. muistisairauksien ehkäisyn kannalta. Resveratroli on kasveissa esiintyvä, ilmeisen haitaton polyfenoli, joka läpäisee veri-aivoesteen.

      Aineella on monia hyödyllisiä vaikutuksia, mutta aivojen kannalta voi keskeistä olla neuroinflammaation vähentyminen mikrogliasolujen aktivaatiota estämällä. Resveratrolia esiintyy punaviinissä. Tärkeä kysymys on, missä muodossa sitä kannattaa hankkia. (Zhang F ym. Eur

      Duodecimlehti.fi

      • Anonyymi

        Resveratrolin lähteet ravinnossa
        Paras resveratrolin lähde on punaviini. Luomurypäleistä ja Pinot noir -rypälelajikkeesta valmistetut punaviinit sisältävät tavallista enemmänkin resveratrolia.
        Punaviinin kulutuksella on yritetty selittää ranskalaisten pitkäikäisyyttä. Kyseisen teorian mukaan resveratroli “neutraloi” runsaasti eläinrasvaa sisältävän ruokavalion haittoja.
        Punaviiniä kannattaa kulinaristiseen tapaan makustella hetki suussa ennen ennen nielaisua, sillä viinin resveratroli imeytyy parhaiten suoraan suun limakalvoilta verenkiertoon.


      • Anonyymi

        "Tärkeä kysymys on, missä muodossa sitä kannattaa hankkia"

        Pullossa ennemmin kuin pahvilaatikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tärkeä kysymys on, missä muodossa sitä kannattaa hankkia"

        Pullossa ennemmin kuin pahvilaatikossa.

        Viinejä ei tietääkseni myydä pahvilaatikossa. Vaikka pakkaus onkin suojattu pahvilla, siellä sisällä on muovipussi johon viini on pakattu. Lasi lienee varmempi pakkaustapa, kunhan korkkikin on varmasti tiivis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Resveratrolin lähteet ravinnossa
        Paras resveratrolin lähde on punaviini. Luomurypäleistä ja Pinot noir -rypälelajikkeesta valmistetut punaviinit sisältävät tavallista enemmänkin resveratrolia.
        Punaviinin kulutuksella on yritetty selittää ranskalaisten pitkäikäisyyttä. Kyseisen teorian mukaan resveratroli “neutraloi” runsaasti eläinrasvaa sisältävän ruokavalion haittoja.
        Punaviiniä kannattaa kulinaristiseen tapaan makustella hetki suussa ennen ennen nielaisua, sillä viinin resveratroli imeytyy parhaiten suoraan suun limakalvoilta verenkiertoon.

        Ravinnossa on reservatrolia niin vähän ettei sillä liene vaikutusta terveyteen. Kokeet on tehty hyvin suurilla annoksilla kuten yleensä ja kokeiden mukaan vaikutukset ovat olleet varsin vaatimattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Resveratrolin lähteet ravinnossa
        Paras resveratrolin lähde on punaviini. Luomurypäleistä ja Pinot noir -rypälelajikkeesta valmistetut punaviinit sisältävät tavallista enemmänkin resveratrolia.
        Punaviinin kulutuksella on yritetty selittää ranskalaisten pitkäikäisyyttä. Kyseisen teorian mukaan resveratroli “neutraloi” runsaasti eläinrasvaa sisältävän ruokavalion haittoja.
        Punaviiniä kannattaa kulinaristiseen tapaan makustella hetki suussa ennen ennen nielaisua, sillä viinin resveratroli imeytyy parhaiten suoraan suun limakalvoilta verenkiertoon.

        Tämä oli mielenkiintoista. Uusi asia itselle. Pitääpä googlettaa enempikin tätä resveratrolia (olipa hankala sana). Tosi paljon uutta tietoa tulee näemmä, mutta tämäkin on jo v 2010 ollut esillä ... Ei ole omiin silmiin sattunut. Polyfenolit ja antioksidantit toki tuttuja ilmaisuja.
        Jos Duodecimissäkin mainitaan näin niin pidän aika luotettavana. Taustalla paljon tutkimuksia. Kiva että tätä resveä on nimenomaan punaviinissä.

        Kannattaa siis monessakin muodossa nauttia tummista marjoista. Aroniaa on nyt pakkasessa talven varalle ja sieltä desi joka päivä aamupalalla.

        Ehkä, kuten hpv27 mainitset tutkimukset on tehty suurilla annoksilla mutta ihmisen elämä kestää pidempään kuin koe-eläimen. Pitkässä juoksussa asiat voi olla toisinkin.

        Ranskalaiset on suomalaisiin verrattuna terveitä vaikka syövät varsinkin juustoja. Katsoin just viime vk telkkarista jonkun ranskalaisen maalaiskokkiohjelman ja kokki vetäisi patongin väliin varmaan desin kimpaleen voita. Sanoi vielä että leikataan kunnon pala voita, ei raavita sitä veitsellä. 🙂 Ja totesi että hän on lapsesta saakka syönyt patongin näin, kinkkua vielä väliin.

        Luin taannoin erään ranskalaisen naisen kirjan ruokakokemuksista verrattuna Jenkkilään. Madame oli työn takia jakson Jenkeissä ja lihoi sikäläisellä ruualla nopeasti. Siitä intoutuneena teki vertailevaa havainnointia ruokakulttuurien välillä siitä miksi ehkä ranskalaiset naiset pysyy tavallisella ruualla hoikkina ja terveinä vrt jenkkeihin.

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ravinnossa on reservatrolia niin vähän ettei sillä liene vaikutusta terveyteen. Kokeet on tehty hyvin suurilla annoksilla kuten yleensä ja kokeiden mukaan vaikutukset ovat olleet varsin vaatimattomia.

        Hpv27, yleensäkään ihminen ei syö kuten eläinkokeissa eli just suurilla annoksilla lyhyen aikaa. Mutta kyllä pitkässä juoksussa ja toistuvasti. Koko ruokakulttuurihan on yksi suuntaa antava pitkäaikaistodiste jonkun kansan ruokavalion laadusta.

        Esim vaikka Japani. Ruokavalio perustuu riisille mutta kaikki muu on superfoodia. Kokonaisuus ratkaisee.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli mielenkiintoista. Uusi asia itselle. Pitääpä googlettaa enempikin tätä resveratrolia (olipa hankala sana). Tosi paljon uutta tietoa tulee näemmä, mutta tämäkin on jo v 2010 ollut esillä ... Ei ole omiin silmiin sattunut. Polyfenolit ja antioksidantit toki tuttuja ilmaisuja.
        Jos Duodecimissäkin mainitaan näin niin pidän aika luotettavana. Taustalla paljon tutkimuksia. Kiva että tätä resveä on nimenomaan punaviinissä.

        Kannattaa siis monessakin muodossa nauttia tummista marjoista. Aroniaa on nyt pakkasessa talven varalle ja sieltä desi joka päivä aamupalalla.

        Ehkä, kuten hpv27 mainitset tutkimukset on tehty suurilla annoksilla mutta ihmisen elämä kestää pidempään kuin koe-eläimen. Pitkässä juoksussa asiat voi olla toisinkin.

        Ranskalaiset on suomalaisiin verrattuna terveitä vaikka syövät varsinkin juustoja. Katsoin just viime vk telkkarista jonkun ranskalaisen maalaiskokkiohjelman ja kokki vetäisi patongin väliin varmaan desin kimpaleen voita. Sanoi vielä että leikataan kunnon pala voita, ei raavita sitä veitsellä. 🙂 Ja totesi että hän on lapsesta saakka syönyt patongin näin, kinkkua vielä väliin.

        Luin taannoin erään ranskalaisen naisen kirjan ruokakokemuksista verrattuna Jenkkilään. Madame oli työn takia jakson Jenkeissä ja lihoi sikäläisellä ruualla nopeasti. Siitä intoutuneena teki vertailevaa havainnointia ruokakulttuurien välillä siitä miksi ehkä ranskalaiset naiset pysyy tavallisella ruualla hoikkina ja terveinä vrt jenkkeihin.

        T kn

        Rasva aterialla vaikuttaa myös verensokerin nousuun. Eli kannattaa voita syödä niin vehnäjauhon glykeeminen indeksi ei ole niin korkea kuin se olis ilman esim kakku tai pasta ilman rasvaista kastiketta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli mielenkiintoista. Uusi asia itselle. Pitääpä googlettaa enempikin tätä resveratrolia (olipa hankala sana). Tosi paljon uutta tietoa tulee näemmä, mutta tämäkin on jo v 2010 ollut esillä ... Ei ole omiin silmiin sattunut. Polyfenolit ja antioksidantit toki tuttuja ilmaisuja.
        Jos Duodecimissäkin mainitaan näin niin pidän aika luotettavana. Taustalla paljon tutkimuksia. Kiva että tätä resveä on nimenomaan punaviinissä.

        Kannattaa siis monessakin muodossa nauttia tummista marjoista. Aroniaa on nyt pakkasessa talven varalle ja sieltä desi joka päivä aamupalalla.

        Ehkä, kuten hpv27 mainitset tutkimukset on tehty suurilla annoksilla mutta ihmisen elämä kestää pidempään kuin koe-eläimen. Pitkässä juoksussa asiat voi olla toisinkin.

        Ranskalaiset on suomalaisiin verrattuna terveitä vaikka syövät varsinkin juustoja. Katsoin just viime vk telkkarista jonkun ranskalaisen maalaiskokkiohjelman ja kokki vetäisi patongin väliin varmaan desin kimpaleen voita. Sanoi vielä että leikataan kunnon pala voita, ei raavita sitä veitsellä. 🙂 Ja totesi että hän on lapsesta saakka syönyt patongin näin, kinkkua vielä väliin.

        Luin taannoin erään ranskalaisen naisen kirjan ruokakokemuksista verrattuna Jenkkilään. Madame oli työn takia jakson Jenkeissä ja lihoi sikäläisellä ruualla nopeasti. Siitä intoutuneena teki vertailevaa havainnointia ruokakulttuurien välillä siitä miksi ehkä ranskalaiset naiset pysyy tavallisella ruualla hoikkina ja terveinä vrt jenkkeihin.

        T kn

        Ra skassa on vähemmän sydäntauteja mutta enemmän syöpiä kuin meillä. Ranskassa menee vain hiukan enemmän juustoa kuin meillä, voita prosentuaalisesti paljon enemmän mutta kiloissa vain muutama kilo enemmän kuin meillä. Ylipainoisia (ja kakkostyypin diabeetikoitakin) suurin piirtein sama määrä.

        Sydäntauteja selittää pitkälti APOE-geenin nelosmuunnoksen yleisyys. Meillä 30%, Ranskassa 10%.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ra skassa on vähemmän sydäntauteja mutta enemmän syöpiä kuin meillä. Ranskassa menee vain hiukan enemmän juustoa kuin meillä, voita prosentuaalisesti paljon enemmän mutta kiloissa vain muutama kilo enemmän kuin meillä. Ylipainoisia (ja kakkostyypin diabeetikoitakin) suurin piirtein sama määrä.

        Sydäntauteja selittää pitkälti APOE-geenin nelosmuunnoksen yleisyys. Meillä 30%, Ranskassa 10%.

        Laitatko vielä lähteen noille. Kausaalisuussuhteita on aika hankala selvittää.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitatko vielä lähteen noille. Kausaalisuussuhteita on aika hankala selvittää.

        T kn

        Pistän jahka avaan tietokoneen. Kausaalisuuttahan tilastot eivät osoita.

        Suomessa terveys on parantunut suunnattomasti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Meillä on keskitytty niin sydäntauteihin kuin syöpiinkin ja siksi eliniänodote on nykyään samaa tasoa kuin muualla Länsi-Eurooppassa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pistän jahka avaan tietokoneen. Kausaalisuuttahan tilastot eivät osoita.

        Suomessa terveys on parantunut suunnattomasti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Meillä on keskitytty niin sydäntauteihin kuin syöpiinkin ja siksi eliniänodote on nykyään samaa tasoa kuin muualla Länsi-Eurooppassa.

        "Suomessa terveys on parantunut suunnattomasti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana"

        Mitä terveyteen sitten luetaan? Jos otat huomioon vain syövän ja sydäntaudit, eihän se kerro koko väestön terveydestä. 2 sairautta. Esim. vaikka mielialahäiriöt on suurin työkyvyttömyyden syy.

        Johtuu terveystilanteen keskimääräinen parantuminen pitkälti työelämän muutoksista, esim stressin väheneminen, fyysisen työn väheneminen (samasra syystä ehkä d2 js ylipaino lisääntynyt), parantuneet asuinolot, eriarvoisuuden vähenemisestä, terveydenhuoltopalveluiden saatavuudesta. Lisäksi hammaslääkäripalvelut, rokotukset, ehkäisymenetelmät, tupakoinnin väheneminen. Mielenterveyspalvelut, työterveyshuolto, neuvolat.

        Ja kun tarkastellaan meitä naisia niin on vähän eri ongelmat olleet ennen kuin nyt. Ennen lapsia tuli vaikkei halunnut. Nyt kun lapsia tulee, he on terveempiä ja paremmissa oloissa jo alusta lähtien. Muutenkin naisilla vähemmän riskikäyttäytymistä ja halutaan laajemmin vaalia omaa hyvinvointia kun on rahaa ja omat tulot.

        Koko yhteyskunnan muutos tähän liittyy. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samalla elintapasairaudet mitä ennen ei ole ollut, on räjähtänyt käsiin. Ja tarkoitan isoa Deetä. Sokeri-vehnäjauhotuotteita ja korkean GI: n tuotteita syödään jättimäärät 50 v takaisiin. Ja varmasti myös lihaa ja leikkeleitä. Jokainen meistä iäkkäämmistä voi muistaa millaista lapsuus oli ruuan suhteen. Avaankin tästä uuden topicin. 🙂

        Katsoin joitakin Ranskan vertailutaulukoita ja niitä on niin paljon että on runsauden pula. Bongasin johtopäätöksistä nyt ainakin sen että maltillinen alkoholin käyttö ehkäisee diabetestä, nuorille haittoja on enemmän ja että naisilla on vain murto-osa miesten luvuista mitä tulee alkoholihaittoihin. Niihin lukuihin luettiin myös alkoholin haitat niille jotka ei edes käytä alkoholia

        On niin paljon tekijöitä miten terveyttä tarkastellaan ja ketä tutkitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa terveys on parantunut suunnattomasti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana"

        Mitä terveyteen sitten luetaan? Jos otat huomioon vain syövän ja sydäntaudit, eihän se kerro koko väestön terveydestä. 2 sairautta. Esim. vaikka mielialahäiriöt on suurin työkyvyttömyyden syy.

        Johtuu terveystilanteen keskimääräinen parantuminen pitkälti työelämän muutoksista, esim stressin väheneminen, fyysisen työn väheneminen (samasra syystä ehkä d2 js ylipaino lisääntynyt), parantuneet asuinolot, eriarvoisuuden vähenemisestä, terveydenhuoltopalveluiden saatavuudesta. Lisäksi hammaslääkäripalvelut, rokotukset, ehkäisymenetelmät, tupakoinnin väheneminen. Mielenterveyspalvelut, työterveyshuolto, neuvolat.

        Ja kun tarkastellaan meitä naisia niin on vähän eri ongelmat olleet ennen kuin nyt. Ennen lapsia tuli vaikkei halunnut. Nyt kun lapsia tulee, he on terveempiä ja paremmissa oloissa jo alusta lähtien. Muutenkin naisilla vähemmän riskikäyttäytymistä ja halutaan laajemmin vaalia omaa hyvinvointia kun on rahaa ja omat tulot.

        Koko yhteyskunnan muutos tähän liittyy. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samalla elintapasairaudet mitä ennen ei ole ollut, on räjähtänyt käsiin. Ja tarkoitan isoa Deetä. Sokeri-vehnäjauhotuotteita ja korkean GI: n tuotteita syödään jättimäärät 50 v takaisiin. Ja varmasti myös lihaa ja leikkeleitä. Jokainen meistä iäkkäämmistä voi muistaa millaista lapsuus oli ruuan suhteen. Avaankin tästä uuden topicin. 🙂

        Katsoin joitakin Ranskan vertailutaulukoita ja niitä on niin paljon että on runsauden pula. Bongasin johtopäätöksistä nyt ainakin sen että maltillinen alkoholin käyttö ehkäisee diabetestä, nuorille haittoja on enemmän ja että naisilla on vain murto-osa miesten luvuista mitä tulee alkoholihaittoihin. Niihin lukuihin luettiin myös alkoholin haitat niille jotka ei edes käytä alkoholia

        On niin paljon tekijöitä miten terveyttä tarkastellaan ja ketä tutkitaan.

        Joo ja tuo edellinen on minun kirjoittama.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa terveys on parantunut suunnattomasti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana"

        Mitä terveyteen sitten luetaan? Jos otat huomioon vain syövän ja sydäntaudit, eihän se kerro koko väestön terveydestä. 2 sairautta. Esim. vaikka mielialahäiriöt on suurin työkyvyttömyyden syy.

        Johtuu terveystilanteen keskimääräinen parantuminen pitkälti työelämän muutoksista, esim stressin väheneminen, fyysisen työn väheneminen (samasra syystä ehkä d2 js ylipaino lisääntynyt), parantuneet asuinolot, eriarvoisuuden vähenemisestä, terveydenhuoltopalveluiden saatavuudesta. Lisäksi hammaslääkäripalvelut, rokotukset, ehkäisymenetelmät, tupakoinnin väheneminen. Mielenterveyspalvelut, työterveyshuolto, neuvolat.

        Ja kun tarkastellaan meitä naisia niin on vähän eri ongelmat olleet ennen kuin nyt. Ennen lapsia tuli vaikkei halunnut. Nyt kun lapsia tulee, he on terveempiä ja paremmissa oloissa jo alusta lähtien. Muutenkin naisilla vähemmän riskikäyttäytymistä ja halutaan laajemmin vaalia omaa hyvinvointia kun on rahaa ja omat tulot.

        Koko yhteyskunnan muutos tähän liittyy. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samalla elintapasairaudet mitä ennen ei ole ollut, on räjähtänyt käsiin. Ja tarkoitan isoa Deetä. Sokeri-vehnäjauhotuotteita ja korkean GI: n tuotteita syödään jättimäärät 50 v takaisiin. Ja varmasti myös lihaa ja leikkeleitä. Jokainen meistä iäkkäämmistä voi muistaa millaista lapsuus oli ruuan suhteen. Avaankin tästä uuden topicin. 🙂

        Katsoin joitakin Ranskan vertailutaulukoita ja niitä on niin paljon että on runsauden pula. Bongasin johtopäätöksistä nyt ainakin sen että maltillinen alkoholin käyttö ehkäisee diabetestä, nuorille haittoja on enemmän ja että naisilla on vain murto-osa miesten luvuista mitä tulee alkoholihaittoihin. Niihin lukuihin luettiin myös alkoholin haitat niille jotka ei edes käytä alkoholia

        On niin paljon tekijöitä miten terveyttä tarkastellaan ja ketä tutkitaan.

        . "Ja tarkoitan isoa Deetä. Sokeri-vehnäjauhotuotteita ja korkean GI: n tuotteita syödään jättimäärät 50 v takaisiin."

        D2:n syy ei ole välttämättä korkeaglykeemisten hiilareiden syönti, ja kaipaisin sinulta lähdettä väitteelle että korkean GI:n tuotteita syödään nykyisin jättimäärät 50 vuoden takaisiin aikoihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        . "Ja tarkoitan isoa Deetä. Sokeri-vehnäjauhotuotteita ja korkean GI: n tuotteita syödään jättimäärät 50 v takaisiin."

        D2:n syy ei ole välttämättä korkeaglykeemisten hiilareiden syönti, ja kaipaisin sinulta lähdettä väitteelle että korkean GI:n tuotteita syödään nykyisin jättimäärät 50 vuoden takaisiin aikoihin verrattuna.

        Lihomisen syy ne on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa terveys on parantunut suunnattomasti viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana"

        Mitä terveyteen sitten luetaan? Jos otat huomioon vain syövän ja sydäntaudit, eihän se kerro koko väestön terveydestä. 2 sairautta. Esim. vaikka mielialahäiriöt on suurin työkyvyttömyyden syy.

        Johtuu terveystilanteen keskimääräinen parantuminen pitkälti työelämän muutoksista, esim stressin väheneminen, fyysisen työn väheneminen (samasra syystä ehkä d2 js ylipaino lisääntynyt), parantuneet asuinolot, eriarvoisuuden vähenemisestä, terveydenhuoltopalveluiden saatavuudesta. Lisäksi hammaslääkäripalvelut, rokotukset, ehkäisymenetelmät, tupakoinnin väheneminen. Mielenterveyspalvelut, työterveyshuolto, neuvolat.

        Ja kun tarkastellaan meitä naisia niin on vähän eri ongelmat olleet ennen kuin nyt. Ennen lapsia tuli vaikkei halunnut. Nyt kun lapsia tulee, he on terveempiä ja paremmissa oloissa jo alusta lähtien. Muutenkin naisilla vähemmän riskikäyttäytymistä ja halutaan laajemmin vaalia omaa hyvinvointia kun on rahaa ja omat tulot.

        Koko yhteyskunnan muutos tähän liittyy. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samalla elintapasairaudet mitä ennen ei ole ollut, on räjähtänyt käsiin. Ja tarkoitan isoa Deetä. Sokeri-vehnäjauhotuotteita ja korkean GI: n tuotteita syödään jättimäärät 50 v takaisiin. Ja varmasti myös lihaa ja leikkeleitä. Jokainen meistä iäkkäämmistä voi muistaa millaista lapsuus oli ruuan suhteen. Avaankin tästä uuden topicin. 🙂

        Katsoin joitakin Ranskan vertailutaulukoita ja niitä on niin paljon että on runsauden pula. Bongasin johtopäätöksistä nyt ainakin sen että maltillinen alkoholin käyttö ehkäisee diabetestä, nuorille haittoja on enemmän ja että naisilla on vain murto-osa miesten luvuista mitä tulee alkoholihaittoihin. Niihin lukuihin luettiin myös alkoholin haitat niille jotka ei edes käytä alkoholia

        On niin paljon tekijöitä miten terveyttä tarkastellaan ja ketä tutkitaan.

        Diabeteksen kannalta ehdottomasti suurin riskitekijä on ylipaino. Meillä on hiilihydraatin määrä ruokavaliossa laskenut ja rasvan lisääntynyt ja samalla kakkostyypin diabetes on lisääntynyt suuresti. Sama myös Aasiassa, ennen mentiin pitkälti riisillä eikä kakkostyypin diabetestä juurikaan ollut. Nyt kun ruokaa syödään enemmän ja se on länsimaistunut niin diabetesta on enemmän.

        Geeneilläkin on merkitystä.

        Matalan glykeemisen indeksin hiilihydraattien hyvä puoli on siinä että ne eivät lihota, tässä suhteessa huonot hiilihydraatit yhdistyneenä rasvaan ovat pahin yhdistelmä.

        Alkohoili on ainut ravintoaine joka laskee verensokeria. Siksi ongelmallinen erikoisesti ykköstyypin diabeetikoille ja kakkostenkin pitäisi pitää huoli verensokeristaan syömällä. Alkoholi ruoka sitten sisältää paljon energiaa eli lihottaa helposti ja tuo on tuhoisaa kakkosille.

        Kohtuus siis kaikessa.

        tässä suhteellisen luotettava tilasto juuston käytöstä:
        https://www.worldatlas.com/articles/countries-who-consume-the-most-cheese.html
        Huomattavaa että juuston kulutuksessa on tapahtunut paljon muutoksia vuosien varrella.

        Voi:
        https://www.worldatlas.com/articles/countries-who-consume-the-most-butter.html
        Ranskan 8 kg kuulostaa paljolta mutta on vain reilut 20 g per päivä.

        Yleensä rasva:
        https://www.worldatlas.com/articles/top-fat-consuming-countries-in-the-world.html

        Tässä taas kattavin yhteenveto rasvan kulutuksesta eri maissa:
        https://www.bmj.com/content/348/bmj.g2272

        Lopuksi juttua APOE-geenistä. se selittää miksi emme ole tasaisella tyydyttyneen rasvan käytön suhteen:
        https://academic.oup.com/biomedgerontology/article/59/1/B16/533561

        Eri maiden väestön sairastumista ja dieettejä ei voi siis suoraan verrata vaanj täytyy verrata yhden populaation sisällä. Lyonin sydäntutkimuksessa margariiniryhmän sydäntautikuolleisuus oli 80% pienempi kuin voiryhmässä.Tutkittavat olivat sydäntautipotilaita joten olivat todennäköisesti herkempiä tyydyttyneelle rasvalle kuin kokonaisväestö.

        Lisäksi sydäntautikuolleisuus ei ole ainut mihin kuollaan. Se on vaan ollut meillä järkyttävän korkealla tasolla.l


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        . "Ja tarkoitan isoa Deetä. Sokeri-vehnäjauhotuotteita ja korkean GI: n tuotteita syödään jättimäärät 50 v takaisiin."

        D2:n syy ei ole välttämättä korkeaglykeemisten hiilareiden syönti, ja kaipaisin sinulta lähdettä väitteelle että korkean GI:n tuotteita syödään nykyisin jättimäärät 50 vuoden takaisiin aikoihin verrattuna.

        Pikaruokaa, valmisruokia, ja karkkeja, leipomotuotteita jne ei ollut juuri lainkaan meillä ennen 80-lukua. Meillä lisäksi ei ollut näitä ostoslistalla ennen vaikka kaupassa olisi ollutkin. Sitten on sokeriset makeat juomat, hedelmäjuomat ja limut jotka on joillekin arkijuomaa. Siihen aikuisille ja nuorille vielä oluen ja siiderien tarjonta. Olutta ei saanut ennen kaupasta eikä siideriä tunnettu.

        Muistaa millainen oli kaupan tarjonta ennen ja nyt. Karkkihylly oli pari metriä, nyt se on pari kymmentä.

        Valtava osa kaupan tuotteista on jotenkin glukoosisiirapilla ja vehnäjauholla kyllästetty.

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Diabeteksen kannalta ehdottomasti suurin riskitekijä on ylipaino. Meillä on hiilihydraatin määrä ruokavaliossa laskenut ja rasvan lisääntynyt ja samalla kakkostyypin diabetes on lisääntynyt suuresti. Sama myös Aasiassa, ennen mentiin pitkälti riisillä eikä kakkostyypin diabetestä juurikaan ollut. Nyt kun ruokaa syödään enemmän ja se on länsimaistunut niin diabetesta on enemmän.

        Geeneilläkin on merkitystä.

        Matalan glykeemisen indeksin hiilihydraattien hyvä puoli on siinä että ne eivät lihota, tässä suhteessa huonot hiilihydraatit yhdistyneenä rasvaan ovat pahin yhdistelmä.

        Alkohoili on ainut ravintoaine joka laskee verensokeria. Siksi ongelmallinen erikoisesti ykköstyypin diabeetikoille ja kakkostenkin pitäisi pitää huoli verensokeristaan syömällä. Alkoholi ruoka sitten sisältää paljon energiaa eli lihottaa helposti ja tuo on tuhoisaa kakkosille.

        Kohtuus siis kaikessa.

        tässä suhteellisen luotettava tilasto juuston käytöstä:
        https://www.worldatlas.com/articles/countries-who-consume-the-most-cheese.html
        Huomattavaa että juuston kulutuksessa on tapahtunut paljon muutoksia vuosien varrella.

        Voi:
        https://www.worldatlas.com/articles/countries-who-consume-the-most-butter.html
        Ranskan 8 kg kuulostaa paljolta mutta on vain reilut 20 g per päivä.

        Yleensä rasva:
        https://www.worldatlas.com/articles/top-fat-consuming-countries-in-the-world.html

        Tässä taas kattavin yhteenveto rasvan kulutuksesta eri maissa:
        https://www.bmj.com/content/348/bmj.g2272

        Lopuksi juttua APOE-geenistä. se selittää miksi emme ole tasaisella tyydyttyneen rasvan käytön suhteen:
        https://academic.oup.com/biomedgerontology/article/59/1/B16/533561

        Eri maiden väestön sairastumista ja dieettejä ei voi siis suoraan verrata vaanj täytyy verrata yhden populaation sisällä. Lyonin sydäntutkimuksessa margariiniryhmän sydäntautikuolleisuus oli 80% pienempi kuin voiryhmässä.Tutkittavat olivat sydäntautipotilaita joten olivat todennäköisesti herkempiä tyydyttyneelle rasvalle kuin kokonaisväestö.

        Lisäksi sydäntautikuolleisuus ei ole ainut mihin kuollaan. Se on vaan ollut meillä järkyttävän korkealla tasolla.l

        "Diabeteksen kannalta ehdottomasti suurin riskitekijä on ylipaino."

        Niinpä. Ja miksi ihmiset on ylipainoisia?

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Diabeteksen kannalta ehdottomasti suurin riskitekijä on ylipaino. Meillä on hiilihydraatin määrä ruokavaliossa laskenut ja rasvan lisääntynyt ja samalla kakkostyypin diabetes on lisääntynyt suuresti. Sama myös Aasiassa, ennen mentiin pitkälti riisillä eikä kakkostyypin diabetestä juurikaan ollut. Nyt kun ruokaa syödään enemmän ja se on länsimaistunut niin diabetesta on enemmän.

        Geeneilläkin on merkitystä.

        Matalan glykeemisen indeksin hiilihydraattien hyvä puoli on siinä että ne eivät lihota, tässä suhteessa huonot hiilihydraatit yhdistyneenä rasvaan ovat pahin yhdistelmä.

        Alkohoili on ainut ravintoaine joka laskee verensokeria. Siksi ongelmallinen erikoisesti ykköstyypin diabeetikoille ja kakkostenkin pitäisi pitää huoli verensokeristaan syömällä. Alkoholi ruoka sitten sisältää paljon energiaa eli lihottaa helposti ja tuo on tuhoisaa kakkosille.

        Kohtuus siis kaikessa.

        tässä suhteellisen luotettava tilasto juuston käytöstä:
        https://www.worldatlas.com/articles/countries-who-consume-the-most-cheese.html
        Huomattavaa että juuston kulutuksessa on tapahtunut paljon muutoksia vuosien varrella.

        Voi:
        https://www.worldatlas.com/articles/countries-who-consume-the-most-butter.html
        Ranskan 8 kg kuulostaa paljolta mutta on vain reilut 20 g per päivä.

        Yleensä rasva:
        https://www.worldatlas.com/articles/top-fat-consuming-countries-in-the-world.html

        Tässä taas kattavin yhteenveto rasvan kulutuksesta eri maissa:
        https://www.bmj.com/content/348/bmj.g2272

        Lopuksi juttua APOE-geenistä. se selittää miksi emme ole tasaisella tyydyttyneen rasvan käytön suhteen:
        https://academic.oup.com/biomedgerontology/article/59/1/B16/533561

        Eri maiden väestön sairastumista ja dieettejä ei voi siis suoraan verrata vaanj täytyy verrata yhden populaation sisällä. Lyonin sydäntutkimuksessa margariiniryhmän sydäntautikuolleisuus oli 80% pienempi kuin voiryhmässä.Tutkittavat olivat sydäntautipotilaita joten olivat todennäköisesti herkempiä tyydyttyneelle rasvalle kuin kokonaisväestö.

        Lisäksi sydäntautikuolleisuus ei ole ainut mihin kuollaan. Se on vaan ollut meillä järkyttävän korkealla tasolla.l

        Unohdit kyllä ihan kokonaan vehnäjauhon ja sokerin tai oikeesti glukoosisiirapin osuudet. Niistähän joka toinen tuote kaupassa nykyään on tehty tai niitä on lisätty valmisruokiin . Tuotteet on maistuvia ja niissä on aineita jotka saa himoamaan niitä lisää. Arominvahventeet snackseissa ne.

        Niillä saa lapset koukkuun jo pienestä. Nyt on jo lapsilla rasvamaksaa hälyttävästi.

        Hyvä esimerkki on omasta lapsuudesta. Pääsin käymään Ruotsissa pienenä, olin kuukauden sukulaisten luona. Se herkkujen määrä lumosi mitä siellä marketeissa oli. En ollut ennen nähnyt esim irtokarkkeja, enkä paljon muitakaan nykyään normaaleja tuotteita. Estrellan maustetut chipsit oli ihmeellisen ihania, kun meillä oli vain suolattuja ja niitäkään ei ollut mahdollista ostaa. Vaatimattomiin oloihin tottunut oli ihan sekaisin herkuista. En itse edes muista että olisin syönyt voita tai himoinnut eläinrasvaa jne vaan Ruotsissa syötiin leivän päällä jotain margariinia. Himoitsin vaan makeaa, pikkuleipiä, karkkia, limuja, sipsejä, jäätelöä, vanukasta, jogurttia. Ihmeellistä oli siideri. Olikohan jotain Herrljunga merkkistä.

        Tuon reissun aikana lihoin niin ettei vaatteet mahtuneet enää päälle loppuajasta ja minulle piti ostaa uudet.

        Meni muutama kuukausi kun kotona taas mahtui entiset vaatteet. Oli valtava elintasoero Ruotsin ja Suomen välillä. Oli varmaan jossain kaupungeissa herkkua muttei meidän kylillä näkynyt. Nyt kaikkea sitä mitä ennen näki vain Ruotsissa, on ihan joka kaupassa.


        T kn


    • Anonyymi

      Helsingin Sanomissa testattiin myydyimpiä punaviinejä.

      "TESTIN voittajaksi valikoitui portugalilainen LAB Reserva 2020, joka on Alkon viidenneksi myydyin punaviini. Se sai kiitosta tasapainoisesta rakenteesta, ryhdistä ja sopivuudesta ruokapöytään. Alkon myydyin punaviini, portugalilainen 2u Duas Uvas 2020, sijoittui testissä kakkospaikalle. Maukkaiden aromien lisäksi myös sen tasapaino ja rakenne todettiin hyväksi ja sopivaksi esimerkiksi ruokaviininä."

      https://www.hs.fi/ruoka/art-2000009117203.html (maksumuurin takana)

    • Anonyymi

      "Minä taas en halua pilata hyvää ruuan makua happamalla viinillä. Raikas vesi tai poikkeuksellisesti laadukas olut maistuu ruuan kanssa paremmin."

      Pitää niin paikkansa. Oman ja lähipiirini kokemuksen mukaan, jos ostaa tai tilaa ravintolassa kymmenen pulloa punaviintä - eri vuosikerta, eri tuottaja, eri alue, eri rypälelaatu, viallinen korkki - yhdeksan punaviintä on surkean ja onnettoman välillä. Yksi kymmenestä saattaa olla erinomaista, ja siinä sitten kannattaakin pysyä loppuelämänsä, jos mahdollista. Loppu onkin harjoittelua ja pettymysten etsimistä.

      Suuri osa onnettomista punaviineistä pilaa parhaan ja kalleimmankin pihvin. Ellei happo niin tanniini.

      Sama olut on aina samaa olutta; jos tietyn oluen, vaikkapa lagerin tai IPA:n, mausta pitää, se on lähes poikkeuksetta aina sama, jos olosuhteet ovat samat (pullo, hana, lämpötila....). Laatujärjestelmä pitää siitä huolen. Pettymykset ja ruuan pilaava vaikutus on harvinaista, vaikka nyansseja onkin.

      Sama koskee vettä, ellei se tule suoraan lämpimänä kraanasta.

      • Anonyymi

        "Pitää niin paikkansa. Oman ja lähipiirini kokemuksen mukaan, jos ostaa tai tilaa ravintolassa kymmenen pulloa punaviintä"

        Paljonpa tilaat ravintolassa punaviintä siihen nähden ettet halua pilata ruoan makua punaviinillä. 😅

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää niin paikkansa. Oman ja lähipiirini kokemuksen mukaan, jos ostaa tai tilaa ravintolassa kymmenen pulloa punaviintä"

        Paljonpa tilaat ravintolassa punaviintä siihen nähden ettet halua pilata ruoan makua punaviinillä. 😅

        T kn

        Opettele lukemaan, sitten ymmärtämään lukemasi. Ja tuossa iässä.


    • Anonyymi

      Yhdysvaltalaiset tutkijat esittävät, että juusto ja punaviini voivat suojata aivojen toimintakykyä ihmisen ikääntyessä. Iowan osavaltionyliopiston tutkijoiden löydökset vihjaavat, että tietyt ruoat voivat hidastaa kognitiivisten toimintojen heikkenemistä. Erityisesti juustojen ja punaviinin nautiskelu näyttää olevan hyväksi aivoterveydelle.
      Journal of Alzheimer's Disease -tiedejulkaisussa ilmestynyt tutkimus perustuu 1787 aikuisesta kerättyyn aineistoon Britannian biopankista. Mukaan valikoituneet henkilöt olivat tutkimuksen alkaessa 46–77-vuotiaita.
      Osallistujat tekivät yleistä tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisukykyä mittaavan testin vuosina 2006–2010 sekä seuranta-arvioinneissa, jotka tehtiin vuosina 2012–2013 sekä 2015–2016. Lisäksi osallistujat raportoivat jokaisella kerralla tutkijoille ravinnostaan ja alkoholinkäytöstään kyselylomakkeilla, joissa oli eritelty yksittäisiä ruoka-aineita.

      • Anonyymi

        Heh, tuo vähän naurattaa.


      • Anonyymi

        No tuo selitää miksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Olis pitänyt syödä juustoa ja juoda viiniä.Voi kun tämän olisi tiennyt 20 vuotta sitten. Näköjään salaattijuusto salaatissa ei riittänyt vaan olis tarvinnut sen viinin siihen seuraksi.voi hitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo selitää miksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Olis pitänyt syödä juustoa ja juoda viiniä.Voi kun tämän olisi tiennyt 20 vuotta sitten. Näköjään salaattijuusto salaatissa ei riittänyt vaan olis tarvinnut sen viinin siihen seuraksi.voi hitsi.

        Mikä on syy työkyvyttömyyteen? Siis diagnoosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo selitää miksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Olis pitänyt syödä juustoa ja juoda viiniä.Voi kun tämän olisi tiennyt 20 vuotta sitten. Näköjään salaattijuusto salaatissa ei riittänyt vaan olis tarvinnut sen viinin siihen seuraksi.voi hitsi.

        Jos työkyvyttömyytesi liittyy aivoterveyteen, tai henkisiin toimintoihin mitä tuossa tekstissä kuvataan, niin olisiko viini ja juusto vaikuttaneet ensinkään siihen mikä se juurisyy on? Esim jos ei ole edes alun perin olemassa sellaisia kognitiivisia kykyjä, ongelmanratkaisutaitoja jne minkä säilymiseen viini ja juusto voisi vaikuttaa edullisesti.

        Esim korkeakoulutus vaikuttaa suuresti näihin taitoihin ja taidot pysyy vireillä. Tai on muuten vain korrelaatio ja ihmiset joilla nämä on, on hakeutuneetkin vaativampiin koulutuksiin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo selitää miksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Olis pitänyt syödä juustoa ja juoda viiniä.Voi kun tämän olisi tiennyt 20 vuotta sitten. Näköjään salaattijuusto salaatissa ei riittänyt vaan olis tarvinnut sen viinin siihen seuraksi.voi hitsi.

        Ossllistuitko tuohon tutkimukseen ja mitä olet sitten syönyt kun kaikki kyky meni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos työkyvyttömyytesi liittyy aivoterveyteen, tai henkisiin toimintoihin mitä tuossa tekstissä kuvataan, niin olisiko viini ja juusto vaikuttaneet ensinkään siihen mikä se juurisyy on? Esim jos ei ole edes alun perin olemassa sellaisia kognitiivisia kykyjä, ongelmanratkaisutaitoja jne minkä säilymiseen viini ja juusto voisi vaikuttaa edullisesti.

        Esim korkeakoulutus vaikuttaa suuresti näihin taitoihin ja taidot pysyy vireillä. Tai on muuten vain korrelaatio ja ihmiset joilla nämä on, on hakeutuneetkin vaativampiin koulutuksiin.

        T kn

        Mulla on vaikea oppia uusia asioita ja jos opin niin unohdan ne jossain vaiheessa.Mulla on kaksi ammattitutkintoa.Mun olis pitänyt jo silloin opiskeluaikoja juoda viiniä ja nauttia juustoja.


      • Anonyymi

        Päätutkija kuitenkin muistuttaa, että jatkotutkimuksissa tulee varmistaa, onko kyse vain varakkaiden ihmisten ruokailutavoista vai voiko muutamilla ruokavalinnoilla todella ylläpitää aivojensa toimintakykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ossllistuitko tuohon tutkimukseen ja mitä olet sitten syönyt kun kaikki kyky meni?

        Mä olen syönyt ihan tavallista ruokaa.Vähemmän juustoa ja ei ollenkaan viiniä.Harmittaa etten syönyt juustoja ja juonut viiniä.Jos olisin tiennyt tämän vaikuttavan niin olisi toki syönyt juustoja ja juonut viiniä myös opiskelupäivinä ja vienyt salaa kouluun viiniä ja juonut välitunnilla sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen syönyt ihan tavallista ruokaa.Vähemmän juustoa ja ei ollenkaan viiniä.Harmittaa etten syönyt juustoja ja juonut viiniä.Jos olisin tiennyt tämän vaikuttavan niin olisi toki syönyt juustoja ja juonut viiniä myös opiskelupäivinä ja vienyt salaa kouluun viiniä ja juonut välitunnilla sitä.

        "Mä olen syönyt ihan tavallista ruokaa.Vähemmän juustoa ja ei ollenkaan viiniä.Harmittaa etten syönyt juustoja ja juonut viiniä.Jos olisin tiennyt tämän vaikuttavan niin olisi toki syönyt juustoja ja juonut viiniä myös opiskelupäivinä ja vienyt salaa kouluun viiniä ja juonut välitunnilla sitä."

        Tämä tekstinäyte kyllä antaa viitteitä siitä ettei juusto ja viinikään olis kyllä tapauksessasi mitään auttaneet 😉 Tavallista ruokaa nekin kyllä on.

        T kn



        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mä olen syönyt ihan tavallista ruokaa.Vähemmän juustoa ja ei ollenkaan viiniä.Harmittaa etten syönyt juustoja ja juonut viiniä.Jos olisin tiennyt tämän vaikuttavan niin olisi toki syönyt juustoja ja juonut viiniä myös opiskelupäivinä ja vienyt salaa kouluun viiniä ja juonut välitunnilla sitä."

        Tämä tekstinäyte kyllä antaa viitteitä siitä ettei juusto ja viinikään olis kyllä tapauksessasi mitään auttaneet 😉 Tavallista ruokaa nekin kyllä on.

        T kn



        T kn

        ai viini tavallista ja joka päiväistä.Okei.Harvoin puuro aiheuttaa maksakirroosia,koska syön sitä joka päivä.


    • Anonyymi

      Tänään illallinen salaattia, eli jäävuori, sipuli, kurkku. Paistettu kalafile. Lounas oli kebap-lastuja ja samaa salaattia. Kermaviilikastikkeen loput.

      Vielä ehkä kotimainen omppu päälle.

      T kn

    • Anonyymi

      Tänään aamupalaksi punaviintä. iltapalaksi sopii myös punaviini.

    • Anonyymi

      Lihavuuden lisääntyminen koko väestössä johtuu pääasiassa siitä, että ruokatarjonta on tavattomasti runsastunut ja myös muuttunut epäterveellisemmäksi. Yksittäisten ihmisten kohdalla alttius lihomiseen vaihtelee paljon ja on suurelta osin perimän säätelemää.
      Nykyään tiedetään, että lihavuuteen taipuvaisilla ihmisillä aivojen toiminnan biologia on osittain erilaista kuin normaalipainoisilla. Sen seurauksena heillä on heikommat mahdollisuudet vastustaa nykyisen ruokamaailman houkutuksia. Lihavia henkilöitä ei voida syyttää itsekurin tai tahdonvoiman puutteesta, sillä taustalla on biologisia eroja.

      • Anonyymi

        Älä akka esitä muiden älykkäitä ajatuksia ominasi kopioimalla tekstiä sanasta sanaan ilman lainausmerkkejä, vaan käytä aina lainausmerkkejä sekä mainitse sitaatin lähde, tässä tapauksessa Tietoa potilaalle: Lihavuus, Lääkärikirja Duodecim, sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki https://terveysportti.mobi/dtk/hpt/avaa?p_artikkeli=dlk00042


    • Anonyymi

      sdsa dsa sdds a dsa dsadsadsa dsa

    • Anonyymi

      Tänään ei aamupalaa (vain kahvi) kun heräsin niin myöhään pitkän uintireissun takia illalla. Brunssia jossain kohtaa, syön savulohisalaattia ( -60%) jonka ostin illalla kotiin tullessa. Illalla ketopizzaa, päälle kevytmetwurstia, kirsikkatomaattia ja oliivia. Mahdollisesti pieni (350 ml) pullo punaviiniä. Ja Lohilo-jäätelö. Saunalonkero.

      Muuta ei varmaan tänään. Pitää lähteä kaupoille välissä.

      T kn

      • Anonyymi

        No niin.Lisää viiniä niin pysyy aivot virkeänä.


      • Anonyymi

        Pelkkää trollausta tuo jatkuva punaviinin lipitys. Ihan turhia kaloreita, jos asia olisi totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin.Lisää viiniä niin pysyy aivot virkeänä.

        "Muuta ei varmaan tänään. Pitää lähteä kaupoille välissä."

        Eukko taisi kadota sille "kauppa"matkalleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muuta ei varmaan tänään. Pitää lähteä kaupoille välissä."

        Eukko taisi kadota sille "kauppa"matkalleen?

        "Eukko taisi kadota sille "kauppa"matkalleen?"

        Oliko jo ikävä? 🙂 Jos olisin tämän arvannut niin olisin tullut pikemmin paikalle.

        Ja kyllä, tuli nautittua kokonainen pullo eli 0,375 litraa punaviiniä, eli kolme annosta tällä viikolla peräti on tullut juotua. Lonkero jäi toiseen kertaan. Muuten oli aika energiapitoinen päivä kuten mulla yleensä lauantai.

        Tänään saatan käydä vielä lenkillä ja luonnonvedessä kastautumassa. Mulla sunnuntai yleensä siivouspäivä niin päivä hujahtaa näissä enkä viitsi mitään ruokaa tehdä, jotain eilistä tai kaupan valmissalaatti.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää trollausta tuo jatkuva punaviinin lipitys. Ihan turhia kaloreita, jos asia olisi totta.

        Ei ne ole turhia ne kalorit. Kaikki on oikein tarpeellisia.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne ole turhia ne kalorit. Kaikki on oikein tarpeellisia.

        T kn

        Kaikki alkoholista (myös punaviinistä) saatavat kalorit ovat turhia, ja ne kannattaa vaihtaa ravinnerikkaisiin.

        Alkoholi ja -juomien sokeri on yhtä tarpeellista kuin valkoinen sokeri.

        Jos on laiheliini, millään ei taida olla mitään väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki alkoholista (myös punaviinistä) saatavat kalorit ovat turhia, ja ne kannattaa vaihtaa ravinnerikkaisiin.

        Alkoholi ja -juomien sokeri on yhtä tarpeellista kuin valkoinen sokeri.

        Jos on laiheliini, millään ei taida olla mitään väliä.

        Kuivan viinin, mitä minä siis nautin, glykeeminen indeksi on 0. Samoin HH alhainen.

        Määritelmä "alkoholijuomien sokeri" on yhtä tarkka kuin "alkoholijuomien alkoholipitoisuus".

        Nehän riippuu alkoholijuomasta. Laiheliinit voi olla sairaita, esim. sairastaa haima- tai maksatulehdusta jolloin alkoholin nauttimisella on väliä paljonkin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuivan viinin, mitä minä siis nautin, glykeeminen indeksi on 0. Samoin HH alhainen.

        Määritelmä "alkoholijuomien sokeri" on yhtä tarkka kuin "alkoholijuomien alkoholipitoisuus".

        Nehän riippuu alkoholijuomasta. Laiheliinit voi olla sairaita, esim. sairastaa haima- tai maksatulehdusta jolloin alkoholin nauttimisella on väliä paljonkin.

        T kn

        Kaikissa alkoholijuomissa haitallisin ainesosa on alkoholi.


    • Anonyymi

      Hvp on myös aika doku.

      • Olen kyllä aika hyvä dokumentoimaan mutta alkoholin käyttöni on laskenut liikaakin. Täytyy harkita punaviiniä jos sosieteeraan mutta tuohonkaan ei ole oikein aikaa. Töiden vuoksi viikolla ei voi enää juoda olutta.


    • Anonyymi

      Päivät menee aika samalla arkimoodilla jos olen etänä. Aamupala oli tänään marjat, sokeriton vadelmakeitto, leseitä, chiaa, kahvia. Vuoropäivin munakas.

      Lounas tänään oli munakas. Työn jälkeen söin Express Diet pussiruoan. Oli joku pastaviritys, heillä on niitäkin eikä vain keittoja. Ostin laatikollisen erilaisia. En tahdo ehtiä iltamenoihin töitten jälkeen jos alan kokkailemaan ja jotain on syötävä ennen niin keksin tämän ratkaisuksi. Tarvii lämmittää vain vesi. Jotain pitää olla mahassa ennen liikuntaa. Ei ole linssikeittoakaan, pitäisi ainekset taas ostaa ja sen tekeminen on oma lukunsa kun teen niin paljon kerralla pakastimeen.

      Tänään oli iltamenona uintia, vesijuoksua ja vesiumppa. Kotiin tullessa bönpasta-annos (soija), pieni kulho. Kova nälkä mutta koetin malttaa syödä hitaasti. Kastikkeeksi pesto arrabbiata, ja päälle parmesania. Pesto on kyllä niin maukasta ettei olisi tarvinnut enää metukkaa sen puoleen, mutta oli pari siivua enää enkä heitä periaatteesta mitään ruokaa hukkaan.

      Se kaurapasta oli tapaus kun heitin pois, oli syömäkelvoton. Pasta tarttui kuin liima kiinni kattilaankin paitsi hampaisiin. Harmittaa kun tuli hävikkiä.

      Kaikki juustoraasteen pussin pohjat ja juusto muutenkin on semmonen tuote jota ei mene koskaan hukkaan. Ne voi heittää munakkaaseen ja tulee herkkua. Tai tämmoseen pastaviritykseen. Sipsejä voi tehdä lopuista myös. Pellille leivinpaperille pikku kekoja juustoraastetta ja muutaman minuutin grillivastuksen alla.

      Papupasta pysyy hyvin koossa, mutta sitäkään ei tarvi kuin pari minuuttia kastaa kiehuvassa vedessä.
      Mulla on Shiratakiakin kaapissa muutama paketti niin on pastaa nyt monenmoista. Kikherne -sellaista myös.

      Tässä pitää vaan olla tarkkana ettei ole liika nälkä ja vedä pastaa mahaa täyteen. Kylläisyys tulee niin paljon jälkijunassa. Jospa ottais toistaiseksi tuon pussiruuan välipalaksi heti työn jälkeen ettei illat mene syöpöttelyksi kovan nälän takia ja sitten on vaikea nukkua kun pötsi joutuu töihin yöllä.

      T kn

    • Anonyymi

      Viikon tunnelmia.

      On mennyt tosi vähillä energioilla arki. Joku pastaviikko oli. Olen syönyt siis kikhernepastaa ja papupastaa ja pieniä annoksia niitäkin. Työmaalla kasvislautanen ja kalaa tms proteiini kylkeen. Ei tärkkelystä.

      Keksin taas arjen "pikaruuan" eli keitin annoksen kikhernefusillia. Siihen sekoitin suikaloitua aurinkokuivattua tomaattia (öljyssä), päälle parmesania ja voila' - ruoka valmis! Aurinkokuivattu tomaatti on niin herkkua.

      Eilen tuli syötyä vaan vähän liikaa illalla kun kerkisi taas syöntiväli pitkittyä kun viivyin kauemmin töissä. Illalla aterialla oli siis vain pähkinöitä ja juustoja ja pahvipakkaus punkkua. Meni koko 0,5 l. Eli rasvat ja resvat tullut hyvin hoidettua. Muuten ei alkkomashoolinkia tälläkään viikolla. Syyslomalla parin viikon päästä teen ulkomaanmatkan ja sen aikana tulee varmasti juotua shampanjaa jne viiniä.

      Kävin Lidlissä kun sopi aikatauluun ja se on matkan varrella. Sain taas lastin valkosipulioliiveja, juustoa, saksanpähkinöitä ja paprikoita. Nämä halvempia ja silti laadukkaita. Täytettyä paprikaa tarkoitus duunata. Katselin samalla lihatuotteita eli salamia jne kun oli haave tehdä ketopizzaa. Tutkiskelin tuoteselosteet ja totesin että niissä on käytetty palmuöljyä ja palmurasvaa. Jos ei sitten glukoosisiirappia. Jätin ostamatta. Jos tiedätte sopivan pizzapäällystesalamin ilman em. siirappeja ja öljyjä, niin vinkatkaas.

      Muuten en ottanut mukaan edes suklaata, tai
      mitään muuta makeaa.

      Onpa vaikea löytää mitään valmistuotetta ilman glukoosisiirappia! Joissakin Lidlin leivonnaisissa on jopa maissisiirappia joka on supermyrkky. Ihme, miksi sitä edelleen saa käyttää vaikka tästä varoitellaan. Onko se meetwurstinkin makoisuus vain sitä, että siihen on laitettu makeaa siirappia? Kevytmeetwurstin rasvaa pyritty korvaamaan glukoosisiirapilla? Suolaisen, rasvaisen ja makean yhdistelmä on kaikkein koukuttavin.

      Pitäisi viitsiä laittaa myös ensi viikon linssikeitto tulemaan. Eli normi 5 litraa.

      T kn

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fruktoosi on eri asia kuin maissisiirappi.

        Miksi maissisiirappi on erityisen vaaralllista? En halua lukea Magneettimedian sivuja.


      • EUssa käytetään varsin maltillisesti glukoosisiirappia koska sen valmistusta säädellään ja se on kalliimpaa kuin sokeri. Kestomakkaroihin sitä käytetään maitohappobakteerien ravinnoksi, sinappeihin estämään veden erottumista, makeisiin estämään kiteytymistä jne..


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        EUssa käytetään varsin maltillisesti glukoosisiirappia koska sen valmistusta säädellään ja se on kalliimpaa kuin sokeri. Kestomakkaroihin sitä käytetään maitohappobakteerien ravinnoksi, sinappeihin estämään veden erottumista, makeisiin estämään kiteytymistä jne..

        Luin just kestomakkaroista ja ostamani
        kotimaisen kalkkunameetvurstin tuoteselostetta...

        Ei ollut siirappeja mutta natriumnitriittiä E250, jota käytetään säilöntäaineena makkaroissa.

        Kuinkahan paljon lihan ja makkaran "vaarallisuudesta" ja syöpää aiheuttavuudesta tuleekin näistä lisäaineista eikä itse lihasta. Joka tapauksessa ei jokapäiväiseen ruokavalioon kyllä näitä kannata ottaa.

        Illalla innostuin tekemään ketopizzaa ja sitä jäi tälle päivälle ateriaksi. Heräsin niin myöhään ettei ollut nälkä joten surautin kahvin seuraksi smoothien ompusta, mangosta, aroniasta ja mansikkakeitosta (sokeriton). Tulipa hyvää! Tuore mango on aina riskiostos ja pitää varmistaa että on kypsä ja pehmeä. Raaka mango maistuu bensalta, joskus ollut raakoja mangokuutioita pakasteena niin kammoksun ostaa tuoretta.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin just kestomakkaroista ja ostamani
        kotimaisen kalkkunameetvurstin tuoteselostetta...

        Ei ollut siirappeja mutta natriumnitriittiä E250, jota käytetään säilöntäaineena makkaroissa.

        Kuinkahan paljon lihan ja makkaran "vaarallisuudesta" ja syöpää aiheuttavuudesta tuleekin näistä lisäaineista eikä itse lihasta. Joka tapauksessa ei jokapäiväiseen ruokavalioon kyllä näitä kannata ottaa.

        Illalla innostuin tekemään ketopizzaa ja sitä jäi tälle päivälle ateriaksi. Heräsin niin myöhään ettei ollut nälkä joten surautin kahvin seuraksi smoothien ompusta, mangosta, aroniasta ja mansikkakeitosta (sokeriton). Tulipa hyvää! Tuore mango on aina riskiostos ja pitää varmistaa että on kypsä ja pehmeä. Raaka mango maistuu bensalta, joskus ollut raakoja mangokuutioita pakasteena niin kammoksun ostaa tuoretta.

        T kn

        Nitriittiä ja nitraattia on pakko käyttää makkaroissa ja WHO:n mukaan lihajalosteet ovat syöpävaarallisia ja punainen liha on "vain" todennäköisesti syöpävaarallista eli tuo kertonee aika pitkälti noiden riskitasosta. Nitraatti muuntuu ajan kuluessa nitriitiksi ja sitä käytetään lähinnä kestomakkaroihin.


    • Anonyymi

      totta kai sä juot ulkomaanlomalla viiniä kun sä juot sitä jo muutenkin.ei viinstä kannata pitää taukoa lomalla.Arvaan että loman jälkeen juot viiniä taas kotonakin.

      • Anonyymi

        Joo kyllä viini kuuluu mun vakituiseen ruokavalioon. Mulla on siis perheessä gourmet-ammattilaisia ja viiniasiantuntijoita niin on harrastuskin tämä maistelu.

        Korkeanpaikan leirin eli loman aikana tulee nautittua enemmän kuin kohtuudella joten pieni tasoitus eli viinittömyys loman jälkeen on aina paikallaan. En juo kyllä juuri koskaan niin paljon että tulis edes humalaan. Se ei ole kivaa ja menee yöunet. Mut lomalla voi tulla huppeliin jos on joku isompi tapahtuma, festari, juhla, keikka tai erikoinen kiva kuten nyt tuleva. Ja saa nukkua vaikka päivällä.

        Jos lääkäri kieltäisi multa viinin tai huomaisin/läheiset huomaisi haittoja niin lopettaisin kyllä.

        Asuessa välimerellä join tosi paljon verrattuna nykyiseen ja kävinkin maksakokeissa jne eikä onneksi mitään näkynyt. Kyllä oma hyvinvointi ja terveys on tärkeä eikä alkoholilla pidä terveyttä vaarantaa. Silti pitää myös nauttia makuelämyksistä ja elämästä ylipäätään. 🙂

        Tänään on uintireissu tehty, jumpattu ja käyty kylmäaltaassa. Jotain pitäis keksiä illalliseksi. Ei ole nälkä, eikä tee mieli mitään. Nälkä tulee viiveellä. Vois syödä vain vaikka smoothien marjoista ja hedelmästä ja laittaa jotain vihreää sekaan.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä viini kuuluu mun vakituiseen ruokavalioon. Mulla on siis perheessä gourmet-ammattilaisia ja viiniasiantuntijoita niin on harrastuskin tämä maistelu.

        Korkeanpaikan leirin eli loman aikana tulee nautittua enemmän kuin kohtuudella joten pieni tasoitus eli viinittömyys loman jälkeen on aina paikallaan. En juo kyllä juuri koskaan niin paljon että tulis edes humalaan. Se ei ole kivaa ja menee yöunet. Mut lomalla voi tulla huppeliin jos on joku isompi tapahtuma, festari, juhla, keikka tai erikoinen kiva kuten nyt tuleva. Ja saa nukkua vaikka päivällä.

        Jos lääkäri kieltäisi multa viinin tai huomaisin/läheiset huomaisi haittoja niin lopettaisin kyllä.

        Asuessa välimerellä join tosi paljon verrattuna nykyiseen ja kävinkin maksakokeissa jne eikä onneksi mitään näkynyt. Kyllä oma hyvinvointi ja terveys on tärkeä eikä alkoholilla pidä terveyttä vaarantaa. Silti pitää myös nauttia makuelämyksistä ja elämästä ylipäätään. 🙂

        Tänään on uintireissu tehty, jumpattu ja käyty kylmäaltaassa. Jotain pitäis keksiä illalliseksi. Ei ole nälkä, eikä tee mieli mitään. Nälkä tulee viiveellä. Vois syödä vain vaikka smoothien marjoista ja hedelmästä ja laittaa jotain vihreää sekaan.

        T kn

        ethän sä tule humalaan koska sun elimistö on tottunut siihen viiniin.Ite jos joisin puoli litraa viiniä niin olisin kännissä kuin käki.Sinähän olit vetänyt sen puoli litraa punkkua tosta vaan ja eikä tunnu missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ethän sä tule humalaan koska sun elimistö on tottunut siihen viiniin.Ite jos joisin puoli litraa viiniä niin olisin kännissä kuin käki.Sinähän olit vetänyt sen puoli litraa punkkua tosta vaan ja eikä tunnu missään.

        Varmasti olisit. Itse join ja juon yleensäkin niin hitaasti ruoan lomassa useiden tuntien kuluessa. Ei mene päähän. Kyllä toki menisi jos kulauttaisi kerralla tyhjään pötsiin kuten ilmeisesti itse olet tottunut. 🙂

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti olisit. Itse join ja juon yleensäkin niin hitaasti ruoan lomassa useiden tuntien kuluessa. Ei mene päähän. Kyllä toki menisi jos kulauttaisi kerralla tyhjään pötsiin kuten ilmeisesti itse olet tottunut. 🙂

        T kn

        sori nyt mutta mä en juo alkoholia.Viimeksi olen juonut pari siideriä kolme vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sori nyt mutta mä en juo alkoholia.Viimeksi olen juonut pari siideriä kolme vuotta sitten.

        Olisko aika ottaa taas yksi situkka, niin ei olis hermot noin kireällä?


    • Anonyymi

      > Syyslomalla parin viikon päästä teen ulkomaanmatkan ja sen aikana tulee varmasti juotua shampanjaa jne viiniä.

      Itse aion tulevalla lomalla juoda vodkaa, rommia, whiskyä sekä konjakkia. Muun alkoholin juomisen jätän vähemmälle.

      • Anonyymi

        Hyvä. Kaikki turha alkoholi kannattaakin jättää pois.


      • Anonyymi

        "Itse aion tulevalla lomalla juoda vodkaa, rommia, whiskyä sekä konjakkia. Muun alkoholin juomisen jätän vähemmälle"

        Jos oletetaan että loma kestää viikon ja ottaa yhden annoksen vodkaa, rommia, viskiä ja konjakkia loman aikana ei siitä kerry kuin neljä annosta alkoholia eli suositeltavissa ja terveyttä edistävissä rajoissa pysytään helposti. Saisi hyvin ottaa lisäksi vielä pari lasillista viiniäkin. 🙂

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse aion tulevalla lomalla juoda vodkaa, rommia, whiskyä sekä konjakkia. Muun alkoholin juomisen jätän vähemmälle"

        Jos oletetaan että loma kestää viikon ja ottaa yhden annoksen vodkaa, rommia, viskiä ja konjakkia loman aikana ei siitä kerry kuin neljä annosta alkoholia eli suositeltavissa ja terveyttä edistävissä rajoissa pysytään helposti. Saisi hyvin ottaa lisäksi vielä pari lasillista viiniäkin. 🙂

        T kn

        Sä olet hassu. Ei ole aikomustakaan ottaa yhtä annosta, vaan yksi europullo kutakin lajia lomaviikkoa kohti. Turhan alkoholin jätän pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet hassu. Ei ole aikomustakaan ottaa yhtä annosta, vaan yksi europullo kutakin lajia lomaviikkoa kohti. Turhan alkoholin jätän pois.

        Hyvää lomaa sinulle! 🙂

        T kn


    • Anonyymi

      Tytöt muistakaa, että tämä on laihdutuspalsta eikä mikään baari.

      • Anonyymi

        Mikä saa sinun luulemaan että joku sekottaa keskustelupalstan baariin?


    • Anonyymi

      Illalliseksi tein viimein täytettyjä paprikoita. Grillasin paprikat uunissa pehmeäksi ja kaadoin nesteen pois. Sirottelin psylliumia puolikkaiden sisään että täyte ottaa kiinni paremmin.

      Täytteeksi pekonia, paistettua kesäkurpitsaa ja sipulia pieniksi kuutoituna, tuorejuustoa. (Pannulla sekoitetaan massaksi) Mausteeksi paljon rakuunaa ja mustapippuria. Päälle juustoraastetta ja uuniin kuorrutukseen.

      Maistuu myös kylmänä.

      T kn

      • Anonyymi

        Olen pettynyt,koska et juo viiniä noiden kanssa.Olen surullinen koska et maininnut punaviinä jota noiden kanssa pitää ehdottomasti juoda.


    • Anonyymi

      Linssikeitot on pakkasessa. Sieltä on mukava ottaa rasia lounaaksi. Linssikeitto on mun perusruokaa.

      Linssikeitto 5 litraa tulee paketillisesta punaisia linssejä, mukaan 1 iso sipuli, 2-4 pakkausta tomaattimurskaa, (noin kilo) pari kynttä valkosipulia, mausteet tärkeät kuten inkivääri, garam masala, jeera, kurkuma, chili. Suolaa saa laittaa reilusti koska suolattomuus tekee keitosta pliisua. Voi lisätä lautaselle. Vettä pari litraa. Kun keitto on paksua, mukaan kookoskermaa tai -maitoa pakkaus tai kaksi, minimi 2 dl. Päälle pari nippua tai yksi iso nippu korianteria. Teen ihan näkötuntumalla enkä mittaa kuin veden jonka määrä sekin vaihtelee riippuen tomaattimurskan määrästä.

      Aamupalalla munakas, mausteena juustoraastetta. Kahvi.

      Näillä uuteen päivään. Mukavaa päivää kaikille ♥️🌺

      T kn

    • Anonyymi

      Päivitän vanhaan ketjuuni, ei viitsi aloittaa uutta. Tulipas testattua taas yleisimmät veriarvot ja muistan että on tullut juteltua kolesteroliarvoista ylempänä.

      Nyt on tullut muutosta, aiemminhan mulla on ollut superalhainen LDL-kolesteroli. No nyt ei sitten ole. Juuri tutkitut arvot kertoo että LDL on peräti 2,8. Kokonaiskolesteroli 4,7. Selostuksessa luki että poikkeuksellisen alhainen kolesteroli voi kertoa imeytymishäiriöstä, kasvissyönnistä tai aliravitsemuksesta. Mut HDL on suhteessa huonompi kuin ennen, toki viitearvojen sisällä mut kuitenkin.... Selosteessa lukee että tätä parantaa paitsi pienessä määrin alkoholi, myös liikunta ja laihdutus. Pitää alkaa juomaan enempi? 😋🍷

      Triglyseridit, jotka itseä kiinnostaa maksa-arvojen lisäksi oli 1,07. Eli alle 2, joka viitearvon yläraja. Selostuksessa lukee että kohonnut arvo kertoo mm. runsaasta hiilarien, vaalean viljan ja sokerin syönnistä, runsaasta alkoholin käytöstä, maksan rasvoittumisesta. Tässä ketjussahan on vähän alkoholistakin keskusteltu.

      Minusta on hyvä että tuloksista kerrotaan
      kohta kohdalta kansantajuisesti mitä nämä tarkoittaa ja miten niihin voi vaikuttaa positiivisesti.

      T kn

      • Sinulla on varmaankin ollut todella paha imeytymishäiriö ja pitkään. Mikäköhän on aiheuttanut sen?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Sinulla on varmaankin ollut todella paha imeytymishäiriö ja pitkään. Mikäköhän on aiheuttanut sen?

        Enpä tiedä onko ollut imeytymishäiriö vai mikä. Ja mikä aiheuttanut, arvailujen varaan nämä jää.
        Ehkei aliravitsemus ainakaan ole kyseessä. Mullahan viljat, tai ainakin ruis ja vehnä aiheuttaa tulehduksen ruoansulatuselimistössä, myös vatsansuoja- jne lääkkeet voi aiheuttaa imeytymishäiriöitä. Ei käryä... mua kauhistutti että kolesterolisuhteet on muuttuneet noin päin, vaikka terkkari sanoikin että on hyvät lukemat.

        Lääkkeiden sivuvaikutuksista tiedän että jotkut lääkkeet voi estää esim joidenkin B-ryhmän vitamiinien ja sitä kautta myös raudan imeytymisen ja näin aiheuttaa niin pahan anemian että verensiirto jouduttiin tekemään, tädilleni.

        Pitkät sokerit eli sokerihemoglobiini oli kanssa viitearvojen sisällä joku 35-36. Yllätyksekseni huomasin että se on tutkittu minulta v. 2010 samassa paikassa. Tuolloin on ollut liika korkea, punaiselle oli merkattu. En karpannut tai syönyt hiilaritietoiesti vielä silloin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä tiedä onko ollut imeytymishäiriö vai mikä. Ja mikä aiheuttanut, arvailujen varaan nämä jää.
        Ehkei aliravitsemus ainakaan ole kyseessä. Mullahan viljat, tai ainakin ruis ja vehnä aiheuttaa tulehduksen ruoansulatuselimistössä, myös vatsansuoja- jne lääkkeet voi aiheuttaa imeytymishäiriöitä. Ei käryä... mua kauhistutti että kolesterolisuhteet on muuttuneet noin päin, vaikka terkkari sanoikin että on hyvät lukemat.

        Lääkkeiden sivuvaikutuksista tiedän että jotkut lääkkeet voi estää esim joidenkin B-ryhmän vitamiinien ja sitä kautta myös raudan imeytymisen ja näin aiheuttaa niin pahan anemian että verensiirto jouduttiin tekemään, tädilleni.

        Pitkät sokerit eli sokerihemoglobiini oli kanssa viitearvojen sisällä joku 35-36. Yllätyksekseni huomasin että se on tutkittu minulta v. 2010 samassa paikassa. Tuolloin on ollut liika korkea, punaiselle oli merkattu. En karpannut tai syönyt hiilaritietoiesti vielä silloin.

        T kn

        "Yllätyksekseni huomasin että se on tutkittu minulta v. 2010 samassa paikassa. Tuolloin on ollut liika korkea, punaiselle oli merkattu. En karpannut tai syönyt hiilaritietoiesti vielä silloin."

        Oliko sinulla v. 2010 ylipainoa? Se voisi selittää kohonnutta verensokeria paremminä kuin hiilihydraattien syönti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yllätyksekseni huomasin että se on tutkittu minulta v. 2010 samassa paikassa. Tuolloin on ollut liika korkea, punaiselle oli merkattu. En karpannut tai syönyt hiilaritietoiesti vielä silloin."

        Oliko sinulla v. 2010 ylipainoa? Se voisi selittää kohonnutta verensokeria paremminä kuin hiilihydraattien syönti.

        Kyllä sitä on ollut tuolloinkin. Minähän olen ollut ns. ikilaihduttaja ollut lapsen syntymästä saakka. Kuitenkin mulla on otettu ylipainoisena monta kertaa viime vuosina verikokeet ja ne on olleet normaalit vuosia mitä on ihmetelty. Minähän olen kertonut kuinka olen pelännyt diabetesta ja ja laukannut sitä testaamassa aina kun voi vähän huonosti. Varmaan joku trauma jäänyt tosta kauan sitten koholla olevasta arvosta ja terkkarin ripityksestä. 2010 suuren ravitsemusherätykseni johdosta aloin syödä myös D-vitamiinilisää.

        Kyllä mulla ruokavalio on radikaalisti muuttunut tänä aikana. Makea on jäänyt eniten pois, esim. hedelmämehuja, eli tuoremehuja, appelsiini ja omena, join ennen vanhaan joka päivä aamupalalla ja kahvilla söin
        pullaa ja joka päivä pottua ja leipää, pastaa ja banaania usein. Hyvin hiilarivoittoisesti söin. Myös valmisruokia. Hedelmämehua olen nyt juonut pienen lasillisen vain hotelliaamiaisilla tai laivalla. En silloinkaan appelsiinia vaan tropical-makua jos sitä on, tai mielummin otan mustikkamehua.

        Mut vaikeaa tottakai sanoa mikä on vaikuttanut mihinkin. Ehkä liikunta on se suurin positiivinen tekijä. Uskoisin näin. Tuolloinhan aloin myös harrastaa kylmäuintia, sekin vaikuttaa kuulemma muodostamalla ruskeaa rasvaa ja mitä kaikkea vaikutuksia taas aineenvaihduntaan sillä olikaan.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enpä tiedä onko ollut imeytymishäiriö vai mikä. Ja mikä aiheuttanut, arvailujen varaan nämä jää.
        Ehkei aliravitsemus ainakaan ole kyseessä. Mullahan viljat, tai ainakin ruis ja vehnä aiheuttaa tulehduksen ruoansulatuselimistössä, myös vatsansuoja- jne lääkkeet voi aiheuttaa imeytymishäiriöitä. Ei käryä... mua kauhistutti että kolesterolisuhteet on muuttuneet noin päin, vaikka terkkari sanoikin että on hyvät lukemat.

        Lääkkeiden sivuvaikutuksista tiedän että jotkut lääkkeet voi estää esim joidenkin B-ryhmän vitamiinien ja sitä kautta myös raudan imeytymisen ja näin aiheuttaa niin pahan anemian että verensiirto jouduttiin tekemään, tädilleni.

        Pitkät sokerit eli sokerihemoglobiini oli kanssa viitearvojen sisällä joku 35-36. Yllätyksekseni huomasin että se on tutkittu minulta v. 2010 samassa paikassa. Tuolloin on ollut liika korkea, punaiselle oli merkattu. En karpannut tai syönyt hiilaritietoiesti vielä silloin.

        T kn

        Voisikohan vilja-allergia aiheuttaa tuota?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Voisikohan vilja-allergia aiheuttaa tuota?

        Pitää vaan välttää, en tiedä mikä se syy loppujen lopuksi on.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää vaan välttää, en tiedä mikä se syy loppujen lopuksi on.

        T kn

        Vilja-allergia on vaan viljakohtainen eli voi olla mahdollista syödä joitain viljoja. Tuo taidetaan testata raaputustestillä.


    • Anonyymi

      Olenkin taas normin äärellä, kun on tulilla 5 litraa linssikeittoa ja uunissa tulee pellillinen siemennnäkkäriä. Olleet ainekset jo pari viikkoa odottamassa koska ehtii pistää porisemaan.
      Tällä kertaa raastoin oikein ehtaa inkiväärinjuurta keittoon. Näkkäri kurpitsan-, seesamin-, auringonkukan-, pellavansiemenistä ja rouheesta. Mukaan kikhernejauhoa ja psylliumia että pysyy kasassa, voita.

      Näitä riittää viikon aterioille.

      T kn

      • Anonyymi

        Tuolla tuore kaavio, miten voi itse vaikuttaa erilaisiin kolesteroliarvoihin: https://academic.oup.com/view-large/207091459

        Esim. alkoholin vähentäminen alentaa triglyjä, mutta nostaa HDL:ää.

        Kaavio on julkaisusta ”2019 ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias: lipid modification to reduce cardiovascular risk: The Task Force for the management of dyslipidaemias of the European Society of Cardiology (ESC) and European Atherosclerosis Society (EAS)” https://academic.oup.com/eurheartj/article/41/1/111/5556353?login=false


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla tuore kaavio, miten voi itse vaikuttaa erilaisiin kolesteroliarvoihin: https://academic.oup.com/view-large/207091459

        Esim. alkoholin vähentäminen alentaa triglyjä, mutta nostaa HDL:ää.

        Kaavio on julkaisusta ”2019 ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias: lipid modification to reduce cardiovascular risk: The Task Force for the management of dyslipidaemias of the European Society of Cardiology (ESC) and European Atherosclerosis Society (EAS)” https://academic.oup.com/eurheartj/article/41/1/111/5556353?login=false

        Pitäis varmaan juoda alkoholia enemmän että olis mistä vähentää? Juuri siinä verikoetuloksessa oli maininta että maltillinen alkoholi parantaa eli nostaa HDL:ää ja madaltaa triglyseridiarvoja.

        Liiallinen taas huonontaa ja maksan kunto vaikuttaa myös rasva-arvoihin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Nimen omaan ikääntyville naisihmisille on pienestä alkoholinkäytöstä etua verisuonten terveyden suhteen. Tutkijoiden päätelmä kun oli se, että juuri naiset pystyy pitämään alkoholinkäytön terveellisissä rajoissa, eikä liity siis mitenkään sukupuoleen jne vaan juuri niihin määriin. Suurkuluttaja on suurkuluttaja ihan oli sukupuoli mikä tahansa.

        Mua huvittaakin nämä kansanterveystutkimukset. Voiko sitä suositella alkoholinkäyttöä ikääntyville naisille sen vuoksi että tutkimukset kertoo että ikääntyvät naiset hyötyy alkoholin käytöstä? Ihminen on yksilö kuitenkin, ja naisetkin voi yhtä lailla olla riippuvuusongelmaisia.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäis varmaan juoda alkoholia enemmän että olis mistä vähentää? Juuri siinä verikoetuloksessa oli maininta että maltillinen alkoholi parantaa eli nostaa HDL:ää ja madaltaa triglyseridiarvoja.

        Liiallinen taas huonontaa ja maksan kunto vaikuttaa myös rasva-arvoihin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Nimen omaan ikääntyville naisihmisille on pienestä alkoholinkäytöstä etua verisuonten terveyden suhteen. Tutkijoiden päätelmä kun oli se, että juuri naiset pystyy pitämään alkoholinkäytön terveellisissä rajoissa, eikä liity siis mitenkään sukupuoleen jne vaan juuri niihin määriin. Suurkuluttaja on suurkuluttaja ihan oli sukupuoli mikä tahansa.

        Mua huvittaakin nämä kansanterveystutkimukset. Voiko sitä suositella alkoholinkäyttöä ikääntyville naisille sen vuoksi että tutkimukset kertoo että ikääntyvät naiset hyötyy alkoholin käytöstä? Ihminen on yksilö kuitenkin, ja naisetkin voi yhtä lailla olla riippuvuusongelmaisia.

        T kn

        En ole huomannut missään, että olisi suositeltu alkoholinkäyttöä. Yleissuositus tuntuu olevan, että ne jotka nyt ovat kohtuukäyttäjiä, voivat jatkaa kohtuukäyttäjinä. Raittiille ei ole ikinä suositeltu kohtuukäyttöä, paitsi ehkä korkeintaan yksittäisen tutkijan suusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole huomannut missään, että olisi suositeltu alkoholinkäyttöä. Yleissuositus tuntuu olevan, että ne jotka nyt ovat kohtuukäyttäjiä, voivat jatkaa kohtuukäyttäjinä. Raittiille ei ole ikinä suositeltu kohtuukäyttöä, paitsi ehkä korkeintaan yksittäisen tutkijan suusta.

        Jatkan vielä. Katsoin myöhemmin tänä vuonna julkaistavien Pohjoismaisten ravitsemussuositusten esiversiosta, mitä he sanovat alkoholista. (THL.n myöhemmin julkaistavat uudet ravitsemussuotukset perustuvat näihin suosituksiin).

        »Suositukset
        • Terveystulosten perusteella: Yleisen näytön perusteella on suositeltavaa välttää alkoholin nauttimista tai rajoittaa sitä. Alkoholi ei ole olennainen ravintoaine, ja ravinnon kannalta runsas alkoholijuomien nauttiminen vaikuttaa ruokavalion laatuun negatiivisesti. Tämän ja uusien systemaattisten tarkastelujen ja suositusten (165-167) perusteella ja sen perusteella, ettei ihmisten terveydelle ole tällä hetkellä asetettu mitään raja-arvoa turvalliselle alkoholinkäytölle, NNR2023 suosittelee alkoholin välttämistä. Lapsille, nuorille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan pidättyvyyttä alkoholista.
        • Perustuen ympäristövaikutuksiin: Alkoholijuomien käyttö vaikuttaa kielteisesti ympäristöön.
        • Kokonaissuositus: Alkoholinkäytön turvallista alarajaa ei ole vahvistettu.
        Lapsille, nuorille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan pidättyvyyttä alkoholista.»

        NNR2023 = Nordic Nutrition Recommendations 2023

        https://www.norden.org/en/news/new-nordic-nutrition-recommendations-out-public-consultation


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä. Katsoin myöhemmin tänä vuonna julkaistavien Pohjoismaisten ravitsemussuositusten esiversiosta, mitä he sanovat alkoholista. (THL.n myöhemmin julkaistavat uudet ravitsemussuotukset perustuvat näihin suosituksiin).

        »Suositukset
        • Terveystulosten perusteella: Yleisen näytön perusteella on suositeltavaa välttää alkoholin nauttimista tai rajoittaa sitä. Alkoholi ei ole olennainen ravintoaine, ja ravinnon kannalta runsas alkoholijuomien nauttiminen vaikuttaa ruokavalion laatuun negatiivisesti. Tämän ja uusien systemaattisten tarkastelujen ja suositusten (165-167) perusteella ja sen perusteella, ettei ihmisten terveydelle ole tällä hetkellä asetettu mitään raja-arvoa turvalliselle alkoholinkäytölle, NNR2023 suosittelee alkoholin välttämistä. Lapsille, nuorille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan pidättyvyyttä alkoholista.
        • Perustuen ympäristövaikutuksiin: Alkoholijuomien käyttö vaikuttaa kielteisesti ympäristöön.
        • Kokonaissuositus: Alkoholinkäytön turvallista alarajaa ei ole vahvistettu.
        Lapsille, nuorille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan pidättyvyyttä alkoholista.»

        NNR2023 = Nordic Nutrition Recommendations 2023

        https://www.norden.org/en/news/new-nordic-nutrition-recommendations-out-public-consultation

        Tässä ketjussa on jo käyty kertaalleen alkoholikeskustelu ja punaviinin terveysvaikutukset vs humaltumistarkoitus. Ja muistaakseni monessa muussakin ketjussa.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole huomannut missään, että olisi suositeltu alkoholinkäyttöä. Yleissuositus tuntuu olevan, että ne jotka nyt ovat kohtuukäyttäjiä, voivat jatkaa kohtuukäyttäjinä. Raittiille ei ole ikinä suositeltu kohtuukäyttöä, paitsi ehkä korkeintaan yksittäisen tutkijan suusta.

        Raitis voi olla monestakin syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla tuore kaavio, miten voi itse vaikuttaa erilaisiin kolesteroliarvoihin: https://academic.oup.com/view-large/207091459

        Esim. alkoholin vähentäminen alentaa triglyjä, mutta nostaa HDL:ää.

        Kaavio on julkaisusta ”2019 ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias: lipid modification to reduce cardiovascular risk: The Task Force for the management of dyslipidaemias of the European Society of Cardiology (ESC) and European Atherosclerosis Society (EAS)” https://academic.oup.com/eurheartj/article/41/1/111/5556353?login=false

        "Naiset pysyvät
        terveyden rajoissa

        Vaikka 1-2 päivittäisellä alkoholiannoksella on havaittu kiistattomia terveyshyötyjä, alkoholin monet haitat saattavat tehdä ne merkityksettömiksi. Tutkijat eivät ole yksimielisiä, jääkö maltillinen juominen terveyden kannalta plussan puolelle.

        Suomessa on arvioitu, että naisille alkoholi saattaa väestötasolla tuottaa enemmän hyötyä kuin haittaa. Naiset osaavat siis keskimäärin käyttää alkoholia sen verran järkevästi, että hyödyt sepelvaltimotaudin ehkäisyssä ovat erilaisia haittoja suuremmat. Yksittäisillä naisilla haittoja saattaa kuitenkin olla paljonkin.

        Suomen miehille alkoholista on väestötasolla huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Yksittäisten miesten juomatavat saattavat kuitenkin hyödyttää terveyttä.

        Kaikille edes maltillinen juominen ei sovi, koska alkoholin vaikutukset ovat erittäin yksilöllisiä.
        Erityisesti yli 75-vuotiailla naisilla ja muillakin senioreilla on usein tapana nauttia alkoholia ”vain lääkkeeksi”. Ongelmia voi kuitenkin aiheutua, jos lisäksi käytetään muita lääkkeitä.

        ”Esimerkiksi nopeasti vaikuttavan nitron lisäksi otettuna yksi paukku saattaa viedä jalat alta”, kansanterveystieteen professori Jussi Kauhanen varoittaa." (Suomen kuvalehti)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ketjussa on jo käyty kertaalleen alkoholikeskustelu ja punaviinin terveysvaikutukset vs humaltumistarkoitus. Ja muistaakseni monessa muussakin ketjussa.

        T kn

        En puhunut mitään terveysvaikutuksista, vaan nykyisistä suosituksista, joita yritin kaivaa esille. Sanoit nimittäin »Mua huvittaakin nämä kansanterveystutkimukset. Voiko sitä suositella alkoholinkäyttöä ikääntyville naisille sen vuoksi että tutkimukset kertoo että ikääntyvät naiset hyötyy alkoholin käytöstä?», jossa kuvittelin sinun kritisoivan virallista tahoa ja sen suosituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole huomannut missään, että olisi suositeltu alkoholinkäyttöä. Yleissuositus tuntuu olevan, että ne jotka nyt ovat kohtuukäyttäjiä, voivat jatkaa kohtuukäyttäjinä. Raittiille ei ole ikinä suositeltu kohtuukäyttöä, paitsi ehkä korkeintaan yksittäisen tutkijan suusta.

        "Raittiille ei ole ikinä suositeltu kohtuukäyttöä, paitsi ehkä korkeintaan yksittäisen tutkijan suusta."

        Jos on raitis siksi ettei pysty pitämään käyttöä kohtuullisena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut mitään terveysvaikutuksista, vaan nykyisistä suosituksista, joita yritin kaivaa esille. Sanoit nimittäin »Mua huvittaakin nämä kansanterveystutkimukset. Voiko sitä suositella alkoholinkäyttöä ikääntyville naisille sen vuoksi että tutkimukset kertoo että ikääntyvät naiset hyötyy alkoholin käytöstä?», jossa kuvittelin sinun kritisoivan virallista tahoa ja sen suosituksia.

        Joo mua huvittaa kyllä, miten kansanterveyden suuntaviivoilla yleistetään ja suoritetaan mutkat.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mua huvittaa kyllä, miten kansanterveyden suuntaviivoilla yleistetään ja suoritetaan mutkat.

        T kn

        Joo sitähän se kansanterveys on: mutkien suoristamista.

        Suositella-sana on suomessa hieman monitulkintainen. Jos sanon, että en suosittele ketodieettiä, tarkoittaako se että en sinänsä vastusta ketodieettiä vaikka suosittelenkin kansalaisille ensisijaisesti THL-dieettiä vai että suosittelen, että ihmiset eivät ryhtyisi ollenkaan ketodieetille.

        Kun katsotaan THL:n suosituksia, niin THL ei näköjään suosittele pipoa käytettäväksi talvella. Se ei tarkoita, ettei pipoa kannattaisi käyttää, vaan että tällainen suositus nyt vain puuttuu.

        Mutta toisaalta voin sanoa, että en suosittele että lähdet kapakkaan tarkoittaen, että suosittelen ettet lähde kapakkaan.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      170
      3400
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2822
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2692
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      38
      2157
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1997
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1617
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1595
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1538
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1409
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1301
    Aihe