Ja en sitten ole googletellut vaan uutisen kuulin pari päivää sitten. Vihreä vety tehdas suunnitteilla Kokkolaan ja se vaan kuulosti hyvältä uutiselta.
Kokkolaan vety tehdas ? Mikä se on ? Hyötyä autoiluun?
12
243
Vastaukset
- Anonyymi
Ammoniakin teko vedystä niillä on tavoitteena. Ammoniakkia tarvitaan mm. lannoitteisiin ja merenkulkuun polttoaineeksi.
Ei liity autoiluun lainkaan.- Anonyymi
Perspektiiviä!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17634996/hycamite-oy-lng--vedyksi-ja-hiileksi--pyrolyysivety-vaatii-energiaa-
"markkinat" - Anonyymi
Itse asiassa suurin vedyn tarvitsija Suomessa ja Ruotsissa on terästeollisuus. Joten suurin osa vedystä menee luultavasti sinne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa suurin vedyn tarvitsija Suomessa ja Ruotsissa on terästeollisuus. Joten suurin osa vedystä menee luultavasti sinne.
Väärin! Se on ainoastaan projektio tulevaisuudesta.
Neste Oyj on ylivoimaisesti suurin prosessivedyn käyttäjä Suomessa.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin! Se on ainoastaan projektio tulevaisuudesta.
Neste Oyj on ylivoimaisesti suurin prosessivedyn käyttäjä Suomessa.
"markkinat"Tällä hetkellä, mutta nämä vedyntuotantolaitokset valmistuvat vasta tulevaisuudessa. Joten projektio tulevaisuudesta voi olla oikea. Joka tapauksessa, jos terästeollisuus haluaa luopua fossiilisista polttoaineista valmistuksessa niin vetyä tarvitaan paljon. Ja siis nimen omaan vihreää vetyä, koska muu vety tehdään fossiilisista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä, mutta nämä vedyntuotantolaitokset valmistuvat vasta tulevaisuudessa. Joten projektio tulevaisuudesta voi olla oikea. Joka tapauksessa, jos terästeollisuus haluaa luopua fossiilisista polttoaineista valmistuksessa niin vetyä tarvitaan paljon. Ja siis nimen omaan vihreää vetyä, koska muu vety tehdään fossiilisista.
Lisään... Joka tapauksessa terästeollisuus on tällä hetkellä yksi suurimmista päästöjen tuottajista ainakin Ruotsissa ja Suomessa, jossa on paljon terästeollisuutta. Ruotsissa terästeollisuus tuottaa suunnilleen yhtä paljon päästöjä kuin kaikki henkilöautot yhteensä. Eli on todennäköistä, että terästeollisuuden pitää keksiä jokin ratkaisu ja vety saattaa olla paras ratkaisu.
- Anonyymi
https://nbif-ca.translate.goog/atlantic-hydrogen-developing-greener-hydrogen-rich-energy/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://www-cbc-ca.translate.goog/news/canada/new-brunswick/atlantic-hydrogen-bankruptcy-refusal-macfarlane-1.3248312?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
Suomeen edelleen laivattu maakaasu on venäläistä. - Anonyymi
Yhden terästonnin tuottamiseen tarvitaan 60 kiloa vetyä.
Sähköä tarvitaan terästonnin vetypelkistykseen käytetyn vedyn valmistukseen 3300 kilowattituntia.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652622009659 - Anonyymi
https://www.flexenskokkola.fi/
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/887562
"markkinat"- Anonyymi
Pitkä on vielä matka. Saa nähdä kaatuuko tämäkin vetyprojekti kuten moni muukin.
"Laitoksen on tarkoitus olla tuotantokäytössä aikaisintaan vuonna 2028."
"Vuodesta 2024 piti tulla vety-Suomen rakentajille hetki, jolloin lapiot isketään tonttiin. Yle listasi viime keväänä 26 vihreän vedyn teollista hanketta, joista peräti kuudentoista oli määrä siirtyä rakennusvaiheeseen joko tänä tai ensi vuonna.
Vuoden kuluessa realismi – joku voisi sanoa pessimismi – on vallannut alaa.
Joulukuussa noista 26 hankkeesta peräti 14 on siirtänyt rakentamisen tai tuotannon aloituksen aikataulua myöhemmäksi. Tai peruuttanut suunnitelmat kokonaan.
Vantaan Energia suunnitteli vetyyn pohjautuvan polttoaineen valmistusta jätevoimalaitoksensa yhteyteen. Rakentamisen oli määrä alkaa jo tänä vuonna, mutta suunnitelma kaatui.
– Tällä hetkellä EU-sääntely ei kohtele fossiilisperäisen jätteen energiahyödyntämisestä syntyvää hiilidioksidia kestävänä raaka-aineena ja tekee hankkeen toteutumiseen sellaisenaan toteutuskelvottoman, liiketoiminnan kehityspäällikkö Matias Siponen kuvaa sähköpostissa.
Samansuuntaisen viestin kertoi energiayhtiö St1, joka oli suunnitellut aloittavansa ensi vuonna synteettisen polttoaineen tuotantolaitoksen rakentamisen Lappeenrannassa.
– On ilmennyt, että hankkeen riittävään kannattavuuteen liittyy vielä liikaa epävarmuuksia kehittymättömän markkinan vuoksi. Tämä tilanne on sekä tieliikenteessä että meriliikenteessä. Lisäksi investointikustannukset ovat nousseet merkittävästi alkuperäisestä arviosta, yhtiöstä kerrottiin.
Projekti ei etene alkuperäisessä aikataulussaan perussuunnitteluvaiheeseen. Hanketta ei ehkä aivan lopullisesti kuopattu, mutta hiljaiselta tulevaisuus näyttää."
https://yle.fi/a/74-20065871
- Anonyymi
Vetytaloudessa on merkittäviä ongelmia kun ei edes korkean tekniikan maa Japani ole saanut vetytalouttansa laajennettua vaikka sitä on tuettu hallitusohjelmassa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17124752/vetyautot-lisaavat-sahkokriiseja-tulevaisuudessa-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun533906KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar912300Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo451972- 221773
- 281516
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?261491- 151162
- 311118
- 1071049
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791022