Syönkö liian vähän?

Anonyymi-ap

Olen yrittänyt laskea kaikenmaailman laskureilla paljonko pitäisi syödä, sillä yritän hyvässä maussa ja tahdissa pudottaa n. 25kg painoa terveellisesti, mutta en edelleenkään ole varma...

Mitat 158/85, nainen olen. Liikuntaa en muuta harrasta kuin reipasta kävelyä, jotta saan 10k askelta päivässä täyteen. Kaloreita lasken, tähän mennessä olen syönyt noin 1700 päivässä. Mutta kysymys kuuluu, onko se liian vähän ja estääkö painon putoamisen? Mikä olisi sopiva määrä? Nukun tarpeeksi ja juon vettä tarvittavan määrän, mutta kalorimäärästä en ole varma. Missä tämän voisi tarkistaa?

34

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse käytän laskimena Exceliä, jonne olen pikku hilja syöttänyt ajan kanssa usein käyttämiäni ruoka-aineita.

      Monet käyttävät ainakin jokin aikaa Finelin ruokapäiväkirjatoimintoa. Kannattaa rekisteröidä sinne oma tunnus, niin eri päivien ruokapäiväkirjat säilyvät kirjautumisten välillä.

      https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja

      • Anonyymi

        Tämä ei vastaa kysymykseen millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei vastaa kysymykseen millään tavalla.

        No aloituksessa oli kolme kysymystä, joista viimeiseen yritin omalta vaatimattomalta osaltani vastata.

        »Nukun tarpeeksi ja juon vettä tarvittavan määrän, mutta kalorimäärästä en ole varma. Missä tämän voisi tarkistaa?»

        Vastaukseni:

        »Itse käytän laskimena Exceliä, jonne olen pikku hilja syöttänyt ajan kanssa usein käyttämiäni ruoka-aineita. Monet käyttävät ainakin jokin aikaa Finelin ruokapäiväkirjatoimintoa. Kannattaa rekisteröidä sinne oma tunnus, niin eri päivien ruokapäiväkirjat säilyvät kirjautumisten välillä.»

        Mitä tarkoittaa kalorimäärän tarkistaminen? Noudatetun dieetin toteutunutta kalorimäärää? Silloin ei auta kuin tarkistaa laskurilla syöty kalorimäärä. Vai onko kaloreita liian paljon? Silloin pitäisi luotettavasti arvioida oma energiankulutus. Epätarkan ja useimmille kuolevaisille riittävän tarkan käsityksen saa, kun seuraa vaa'an lukemia.

        Ohje vaa'an lukeman tulkintaan. Tarkistettu 2022-11-23/AJP. Ohje nro 821A7. Versio 1.001.24.

        1) Hyppää vaa'alle
        2) Katso mikä lukema siihen ilmestyi
        3) Vertaa lukemaa edellispäivän lukemaan
        Nyt tulee vaikea kohta, vaaditaan aivotoimintaa:
        4a) lukema on pienempi kuin edelliskerralla => on ollut energiavaje, kaloreita on ollut liian vähän, siksi painosi putoaa
        4b) Lukema on sama => kalorimäärä on sopiva, et laihdu etkä liho
        4c) Lukema on suurempi kuin edelliskerralla => Kaloreita on enemmän kuin tarvitset ja painosi nousee.


    • Anonyymi

      Ei ole.Itse syön noin 900 kcal,mutta en harrasta liikuntaa.Pudotettavaa vielä 14-19 kiloa.

      • Anonyymi

        900 kcal on pienempi määrä kuin mitä taapero syö. Jospa itse perehtyisit terveelliseen elämään ennen moisten neuvojen antamista. Huolestuttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        900 kcal on pienempi määrä kuin mitä taapero syö. Jospa itse perehtyisit terveelliseen elämään ennen moisten neuvojen antamista. Huolestuttavaa.

        Tiedätkö paljon esim kasviksia ja hedelmiä saa syödä puuro.En neuvo ketään mutta itse tulen täyteen kolmesta ateriasta.Älä sinä neuvo mua.Mulla on ahmintahäiriö ja ei ole helppo syödä normaalikokoisia aterioita. Jos susta kasvikset ja hedelmät on epäterveellisiä niin se ei ole mun ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö paljon esim kasviksia ja hedelmiä saa syödä puuro.En neuvo ketään mutta itse tulen täyteen kolmesta ateriasta.Älä sinä neuvo mua.Mulla on ahmintahäiriö ja ei ole helppo syödä normaalikokoisia aterioita. Jos susta kasvikset ja hedelmät on epäterveellisiä niin se ei ole mun ongelma.

        lisään vielä marjat tuohon listaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        900 kcal on pienempi määrä kuin mitä taapero syö. Jospa itse perehtyisit terveelliseen elämään ennen moisten neuvojen antamista. Huolestuttavaa.

        Mähän sanoin ettei 1700 kcal ole liian vähän .Joten mitä et tässä ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö paljon esim kasviksia ja hedelmiä saa syödä puuro.En neuvo ketään mutta itse tulen täyteen kolmesta ateriasta.Älä sinä neuvo mua.Mulla on ahmintahäiriö ja ei ole helppo syödä normaalikokoisia aterioita. Jos susta kasvikset ja hedelmät on epäterveellisiä niin se ei ole mun ongelma.

        Jos sinulla on ahmintahäiriö ja syöt todella vähän energiaa ja syöt puuroa ja hedelmiä, tulee väkisin kaksi asiaa mieleen, jotka lopulta laukaisevat ahmimisen.

        Syöt yksinkertaisesti liian vähän energiaa. Kun elimistö nääntyy ja sinulla on nälkä, alkaa ahmiminen.

        Toinen asia on se, että et saa riittävästi proteiinia. Voit unohtaa hiilarit ja voit unohtaa rasvan, mutta proteiini on syy, miksi syömme. Jos et saa sitä tarpeeksi, lopulta syöt vaikka pieniä kiviä että saisit jostain proteiinia.

        Useimmiten ei sorruta syömään niitä pieniä kiviä vaan esim suklaata, ja isoja määriä kun on nälkä ja huono olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on ahmintahäiriö ja syöt todella vähän energiaa ja syöt puuroa ja hedelmiä, tulee väkisin kaksi asiaa mieleen, jotka lopulta laukaisevat ahmimisen.

        Syöt yksinkertaisesti liian vähän energiaa. Kun elimistö nääntyy ja sinulla on nälkä, alkaa ahmiminen.

        Toinen asia on se, että et saa riittävästi proteiinia. Voit unohtaa hiilarit ja voit unohtaa rasvan, mutta proteiini on syy, miksi syömme. Jos et saa sitä tarpeeksi, lopulta syöt vaikka pieniä kiviä että saisit jostain proteiinia.

        Useimmiten ei sorruta syömään niitä pieniä kiviä vaan esim suklaata, ja isoja määriä kun on nälkä ja huono olo.

        Kuule kulta pieni kun mä olen vasta viikon ollut dietillä.Proteiinia saan esim herneistä ja manteleista,kalavalmisteista,neljän viljan puurosta, Eli kyllä saan proteiinia ja jokaisella aterialla. Saan hyvää rasvaa manteleista joita syön hedelmien kanssa 30 g päivässä. Eli voitko sanoa etten saa muka proteiinia. Kuka on väittänyt että mulla on huono olo?Mä voin erittäin hyvin.Saan paljon vitamiineja kasviksista,juureksista ja hedelmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule kulta pieni kun mä olen vasta viikon ollut dietillä.Proteiinia saan esim herneistä ja manteleista,kalavalmisteista,neljän viljan puurosta, Eli kyllä saan proteiinia ja jokaisella aterialla. Saan hyvää rasvaa manteleista joita syön hedelmien kanssa 30 g päivässä. Eli voitko sanoa etten saa muka proteiinia. Kuka on väittänyt että mulla on huono olo?Mä voin erittäin hyvin.Saan paljon vitamiineja kasviksista,juureksista ja hedelmistä.

        "Kuule kulta pieni kun mä olen vasta viikon ollut dietillä."

        No mitä sitten, kerrot myös että sulla on ahmintahäiriö, Meinaatko että se korjaantuu tolla kitudieetillä?

        "Proteiinia saan esim herneistä ja manteleista,kalavalmisteista,neljän viljan puurosta, Eli kyllä saan proteiinia ja jokaisella aterialla. "

        Saat toki, mutta mikä se määrä on? Se ratkaisee. Syöt todennäköisesti liian vähän proteiinia jos sulle laukeaa ahminta päälle.

        "Saan hyvää rasvaa manteleista joita syön hedelmien kanssa 30 g päivässä. Eli voitko sanoa etten saa muka proteiinia."

        Voin sanoa. Manteleista se riittävä proteiinimäärä ei tule.

        "Kuka on väittänyt että mulla on huono olo?"

        Sinä. Otetaan vielä tähän lainaus kirjoituksestasi:

        "Mulla on ahmintahäiriö ja ei ole helppo syödä normaalikokoisia aterioita. "

        "Mä voin erittäin hyvin."

        Tuskinpa vaan. Kun katsoo tekstiä mitä tänne latelet niin asenne on kuin olisit noussut väärällä jalalla sängystä.

        "Saan paljon vitamiineja kasviksista,juureksista ja hedelmistä."

        Vitamiineja on monenlaisia, noita jos syöt ja luulet saavasi kaikki tarpeelliset vitamiinit niin mm. kaikki rasvaliukoiset vitamiinit jää vajaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuule kulta pieni kun mä olen vasta viikon ollut dietillä."

        No mitä sitten, kerrot myös että sulla on ahmintahäiriö, Meinaatko että se korjaantuu tolla kitudieetillä?

        "Proteiinia saan esim herneistä ja manteleista,kalavalmisteista,neljän viljan puurosta, Eli kyllä saan proteiinia ja jokaisella aterialla. "

        Saat toki, mutta mikä se määrä on? Se ratkaisee. Syöt todennäköisesti liian vähän proteiinia jos sulle laukeaa ahminta päälle.

        "Saan hyvää rasvaa manteleista joita syön hedelmien kanssa 30 g päivässä. Eli voitko sanoa etten saa muka proteiinia."

        Voin sanoa. Manteleista se riittävä proteiinimäärä ei tule.

        "Kuka on väittänyt että mulla on huono olo?"

        Sinä. Otetaan vielä tähän lainaus kirjoituksestasi:

        "Mulla on ahmintahäiriö ja ei ole helppo syödä normaalikokoisia aterioita. "

        "Mä voin erittäin hyvin."

        Tuskinpa vaan. Kun katsoo tekstiä mitä tänne latelet niin asenne on kuin olisit noussut väärällä jalalla sängystä.

        "Saan paljon vitamiineja kasviksista,juureksista ja hedelmistä."

        Vitamiineja on monenlaisia, noita jos syöt ja luulet saavasi kaikki tarpeelliset vitamiinit niin mm. kaikki rasvaliukoiset vitamiinit jää vajaukseen.

        Minulla ei ole iskenyt ahminta päälle.Ja mulla on ollut ahmintahäiriö yli 30 vuotta eli ei ole alkanut viikon sisällä. Se että mulla on ahmintahäiriö ei tarkoita että voin hunosti ja en ole sairaan ylipainoinen.Normaalipainoon on vain 10 kiloa.

        Saan d-vitamiinia kalasta ja sitten olen ottanut purkista jo vuosia.E vitamiinia sisältävät monet hedelmät ja täysjyvävilja.K vitamiinia saa marjoista ja hedelmistä. Eli miksi syytät etten saa rasvaliukoisia vitamiinejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole iskenyt ahminta päälle.Ja mulla on ollut ahmintahäiriö yli 30 vuotta eli ei ole alkanut viikon sisällä. Se että mulla on ahmintahäiriö ei tarkoita että voin hunosti ja en ole sairaan ylipainoinen.Normaalipainoon on vain 10 kiloa.

        Saan d-vitamiinia kalasta ja sitten olen ottanut purkista jo vuosia.E vitamiinia sisältävät monet hedelmät ja täysjyvävilja.K vitamiinia saa marjoista ja hedelmistä. Eli miksi syytät etten saa rasvaliukoisia vitamiinejä?

        Edustat nyt sellaista ihmistyyppiä, jonka kanssa on oikeastaan turha yrittää keskustella mistään. Sellaisia on tällä palstalla nähty aina silloin tällöin.

        Kerrot asioita, mutta kun niihin kommentoi, niin korjaat asiat näyttämään ihan erilaisilta. Aivan kuin jättäisit jotain tarkoituksella alunperin kertomatta, tai sitten haluat alunperin tilanteen vaikuttavan niin dramaattiselta että hampaat putoo suusta.

        Ilmeisesti paino on vain yksi monista elämänhallinnallisista ongelmista. Ja kun kerrot täällä jotain, me muut emme näe kokonaisuutta, josta sitten putoilee pikkuhiljaa tiedonmurusia.

        Tsemiä sulle kuitenkin, kaikilla meillä on omat ongelmamme joiden kanssa painitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edustat nyt sellaista ihmistyyppiä, jonka kanssa on oikeastaan turha yrittää keskustella mistään. Sellaisia on tällä palstalla nähty aina silloin tällöin.

        Kerrot asioita, mutta kun niihin kommentoi, niin korjaat asiat näyttämään ihan erilaisilta. Aivan kuin jättäisit jotain tarkoituksella alunperin kertomatta, tai sitten haluat alunperin tilanteen vaikuttavan niin dramaattiselta että hampaat putoo suusta.

        Ilmeisesti paino on vain yksi monista elämänhallinnallisista ongelmista. Ja kun kerrot täällä jotain, me muut emme näe kokonaisuutta, josta sitten putoilee pikkuhiljaa tiedonmurusia.

        Tsemiä sulle kuitenkin, kaikilla meillä on omat ongelmamme joiden kanssa painitaan.

        Nyt tuli aika tiukkaa tekstiä, ja siinä ohessa isku vyön allekin. En ole aloittaja, enkä usko, ahmintahäiriöt yleisesti ottaen johtuisivat proteiininpuutteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli aika tiukkaa tekstiä, ja siinä ohessa isku vyön allekin. En ole aloittaja, enkä usko, ahmintahäiriöt yleisesti ottaen johtuisivat proteiininpuutteesta.

        Luetunymmärtäminen hakusessa?

        Kukaan ei väittänyt että ahmintahäiriöt yleisesti johtuisivat proteiininpuutteesta, tosin et sinäkään väittänyt että joku olisi noin sanonut, mutta jostakinhan tuon ajatuksen kiskaisit esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edustat nyt sellaista ihmistyyppiä, jonka kanssa on oikeastaan turha yrittää keskustella mistään. Sellaisia on tällä palstalla nähty aina silloin tällöin.

        Kerrot asioita, mutta kun niihin kommentoi, niin korjaat asiat näyttämään ihan erilaisilta. Aivan kuin jättäisit jotain tarkoituksella alunperin kertomatta, tai sitten haluat alunperin tilanteen vaikuttavan niin dramaattiselta että hampaat putoo suusta.

        Ilmeisesti paino on vain yksi monista elämänhallinnallisista ongelmista. Ja kun kerrot täällä jotain, me muut emme näe kokonaisuutta, josta sitten putoilee pikkuhiljaa tiedonmurusia.

        Tsemiä sulle kuitenkin, kaikilla meillä on omat ongelmamme joiden kanssa painitaan.

        Joo jätän.En käytä hellaa ja uunia. Eli ne lohimurekepihvitkin lämmitän mikrossa. Ja joskus kalorit jää alle 900 riippuu syönkö sitä kalaa sinä päivänä.Kalapäivinä kalorit nousee sinne 1200 kcal. Ja en syö tuore persikoita vaan persikkakuutioita.Mansikat pakkasesta eli ei tuoreita.Mitä sä haluat vielä tietää.Pitääkö laittaa koko päivän syömiset kaloreineen vai mitä haluat tietää.

        Mä kerroin mistä mä saan proteiinia ja rasvaa ja voit tarkistaa ne netin monilta eri sivustoilta. Liha ja kana ei ole ainoita proteiinin lähteitä.Tämänkin voit lukea netistä jos et mua usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli aika tiukkaa tekstiä, ja siinä ohessa isku vyön allekin. En ole aloittaja, enkä usko, ahmintahäiriöt yleisesti ottaen johtuisivat proteiininpuutteesta.

        Jos ei tiedeä mitä ahmintahäiriö niin ei kannasta kommentoida. Lyhyesti ahmintahäiriöinen voi syödä tavallista ruokaa ja ei pysty lopettaa vaikka maha on täynnä.Tämä näin lyhyesti.Kyse ei ole myöskään siitä että olisi elänyt nälässä.Ahmintahäiriö on sairaus ja sitä voi sairastaa vaikka olisi normaalipainoinen.Minä esim olen muutama vuosi sitten ollut normaalipainoinen ja minulla on ollut silloin tämä syömishäiriö. Kaikki ei halua olla kehopositiivisia ja hyväksyä omaa ylipainoa. Jos ei tiedä mitä on syömishäiriö niin ei tartte kommentoida toisessa ääripäässä on sitten anoreksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetunymmärtäminen hakusessa?

        Kukaan ei väittänyt että ahmintahäiriöt yleisesti johtuisivat proteiininpuutteesta, tosin et sinäkään väittänyt että joku olisi noin sanonut, mutta jostakinhan tuon ajatuksen kiskaisit esille.

        Sinulla on nyt väittelymoodi päällä ja käyt ylikierroksilla. Reviirisi laajuus on todennäköisesti alle 40 m². Maisemaa vaihdat siirtymällä pyörätuolin avulla olohuoneesta makuuhuoneeseen ja päinvastoin, eikä sinulta jää matkalla mitään huomaamatta. Olet oman reviirisi ja somen kingi. Kyvykkyyttä sinulla on vaikka muille jakaa, vain palkan maksaja puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on nyt väittelymoodi päällä ja käyt ylikierroksilla. Reviirisi laajuus on todennäköisesti alle 40 m². Maisemaa vaihdat siirtymällä pyörätuolin avulla olohuoneesta makuuhuoneeseen ja päinvastoin, eikä sinulta jää matkalla mitään huomaamatta. Olet oman reviirisi ja somen kingi. Kyvykkyyttä sinulla on vaikka muille jakaa, vain palkan maksaja puuttuu.

        No ei sullakaan mennyt arvaukset ihan oikein, tiedän kyllä miksi tartuin keskusteluun ja keskustelijaan kärkkäästi kiinni, eikä se ehkä ollut ihan 100% reilua, mutta tiedän mitä tarkoitan ja olen siinä oikeassa.

        Kun kyseinen keskustelija ei omaa käsitystä omasta ongelmastaan ja kertoo asioita sinne tänne suihkien ja on jo ensimmäisestä viestistä lähtien ollut hyvinkin kärkäs, niin miksei hänelle voisi ladata faktoja kehiin, suorasanaisesti, menetelmä jota hänkin hyödyntää.

        Kunhan ehdin niin kirjoitan tänne esseen aiheesta syömishäiriöt, psykiatrisen sairaanhoidon sylkykuppi - hoito ja miten se jätetään toteuttamatta.

        Ihan vinkki, syömishäiriö johtuu aina jostakin, ja tuota syytä ei koskaan selvitetä, koska a) siihen ei ole taloudellisia resursseja b) siihen ei ole aikaa c) siihen ei ole osaamista !!

        Ihminen yritetään hoitaa nykyisin, minkä tahansa sairauden kohdalla, ei terveeksi, vaan työkuntoiseksi. Sehän ei siis tarkoita sitä, että siihen selvitettäisiin, mikä potilasta oikeasti vaivaa, vaan annetaan "lääkettä" jolla saadaan keskushermosto turrutettua riittävästi, että elimistön antamat vinkit ongelmasta eli "oireet" saadaan edes jotenkin piiloon.

        Suurin osa ihmisistä on vielä niin lääkäriuskovaisia että se, mitä lääkäri sanoo on ehdoton totuus, joten jos jollakin on ahmimishäiriö, eikä sille ole mitään tehtävissä, muuta kuin että otetaan "lääkettä" (keskushermostoa turruttavaa kemikaalia), niin siihen jää sen asian hoito.

        Suomessa taitaa olla alle 10 kpl sellaisia lääkäreitä jotka ovat kykeneväisiä näitä asioita selvittämään, isolla rahalla tottakai, jos heidän vastaanotolleen edes pääsee. Usein on niin iso jono ettei sinne pääse. Kyllä, olen yrittänyt itsekin.

        Jos henkilöllä ei ole kykyä alkaa selvittämään asiaa itse, on tilanne aikalailla toivoton.

        Eli tällainen on hyvinvointi-Suomi vuonna 2022.

        Päättelen edellisen keskustelijan 100% asiaan liittymättömästä kommentista, että hänellä on ärsyyntymiskynnys kovin alhaalla ja henkilökohtaisuuksiin meneminen näyttää olevan ihan arkipäivää. Olisiko syytä miettiä niitä omia ongelmia ja yrittää hoitaa niitä. Netissä anonyyminä, täysin asiaanliittymättömien kommenttien huutelu, ei liene kovin tasapainoista toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo jätän.En käytä hellaa ja uunia. Eli ne lohimurekepihvitkin lämmitän mikrossa. Ja joskus kalorit jää alle 900 riippuu syönkö sitä kalaa sinä päivänä.Kalapäivinä kalorit nousee sinne 1200 kcal. Ja en syö tuore persikoita vaan persikkakuutioita.Mansikat pakkasesta eli ei tuoreita.Mitä sä haluat vielä tietää.Pitääkö laittaa koko päivän syömiset kaloreineen vai mitä haluat tietää.

        Mä kerroin mistä mä saan proteiinia ja rasvaa ja voit tarkistaa ne netin monilta eri sivustoilta. Liha ja kana ei ole ainoita proteiinin lähteitä.Tämänkin voit lukea netistä jos et mua usko.

        Oletan että se olit sinä joka tämän kirjoitti:

        "Proteiinia saan esim herneistä ja manteleista,kalavalmisteista,neljän viljan puurosta, Eli kyllä saan proteiinia ja jokaisella aterialla. "

        Mutta tuosta jää silti auki se asia, että paljonko saat sitä proteiinia. SE on se oleellinen asia.

        900 kcal määrään ei ihan hurjasti proteiinia mahdu, etenkin jos se tulee noista mainituista valmisteista, jotka ei kalaa lukuunottamatta ole mitenkään runsasproteiinisia. Kannattaa myös muistaa että kasviproteiini ei ole "teholtaan" samaa kuin eläinmaailmasta saatu proteiini.

        Ja kun vielä sanot että "kalavalmisteet" niin tulee väkisin mieleen että se on valmisruokaa jossa on kalaa mukana. Silloin proteiinin prosentuaalinen osuus valmisteessa on väistämättä pienempi kuin jos syö "oikeaa kalaa".

        " Liha ja kana ei ole ainoita proteiinin lähteitä.Tämänkin voit lukea netistä jos et mua usko."

        Uskominen ei ole oleellista vaan faktat. Tiedät kyllä asioita, mutta tarkkuus puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei sullakaan mennyt arvaukset ihan oikein, tiedän kyllä miksi tartuin keskusteluun ja keskustelijaan kärkkäästi kiinni, eikä se ehkä ollut ihan 100% reilua, mutta tiedän mitä tarkoitan ja olen siinä oikeassa.

        Kun kyseinen keskustelija ei omaa käsitystä omasta ongelmastaan ja kertoo asioita sinne tänne suihkien ja on jo ensimmäisestä viestistä lähtien ollut hyvinkin kärkäs, niin miksei hänelle voisi ladata faktoja kehiin, suorasanaisesti, menetelmä jota hänkin hyödyntää.

        Kunhan ehdin niin kirjoitan tänne esseen aiheesta syömishäiriöt, psykiatrisen sairaanhoidon sylkykuppi - hoito ja miten se jätetään toteuttamatta.

        Ihan vinkki, syömishäiriö johtuu aina jostakin, ja tuota syytä ei koskaan selvitetä, koska a) siihen ei ole taloudellisia resursseja b) siihen ei ole aikaa c) siihen ei ole osaamista !!

        Ihminen yritetään hoitaa nykyisin, minkä tahansa sairauden kohdalla, ei terveeksi, vaan työkuntoiseksi. Sehän ei siis tarkoita sitä, että siihen selvitettäisiin, mikä potilasta oikeasti vaivaa, vaan annetaan "lääkettä" jolla saadaan keskushermosto turrutettua riittävästi, että elimistön antamat vinkit ongelmasta eli "oireet" saadaan edes jotenkin piiloon.

        Suurin osa ihmisistä on vielä niin lääkäriuskovaisia että se, mitä lääkäri sanoo on ehdoton totuus, joten jos jollakin on ahmimishäiriö, eikä sille ole mitään tehtävissä, muuta kuin että otetaan "lääkettä" (keskushermostoa turruttavaa kemikaalia), niin siihen jää sen asian hoito.

        Suomessa taitaa olla alle 10 kpl sellaisia lääkäreitä jotka ovat kykeneväisiä näitä asioita selvittämään, isolla rahalla tottakai, jos heidän vastaanotolleen edes pääsee. Usein on niin iso jono ettei sinne pääse. Kyllä, olen yrittänyt itsekin.

        Jos henkilöllä ei ole kykyä alkaa selvittämään asiaa itse, on tilanne aikalailla toivoton.

        Eli tällainen on hyvinvointi-Suomi vuonna 2022.

        Päättelen edellisen keskustelijan 100% asiaan liittymättömästä kommentista, että hänellä on ärsyyntymiskynnys kovin alhaalla ja henkilökohtaisuuksiin meneminen näyttää olevan ihan arkipäivää. Olisiko syytä miettiä niitä omia ongelmia ja yrittää hoitaa niitä. Netissä anonyyminä, täysin asiaanliittymättömien kommenttien huutelu, ei liene kovin tasapainoista toimintaa.

        Jos tarkoitat mua niin olen menossa kilpirauhaskokeeseen tammikuun alussa kun oli vähän koholla.Sitten yläkerrassa asuu huumeidenkäyttäjä .On luultavasti muuttamassa pois.Mä en voi sille paljoa jos jatkuvasti yöllä kolistelee ja kutsuu vieraita aamuyöllä luoksensa.Toivottavsti muuttaa vuoden alussa pois.En tiedä mitä huumeita käyttää mutta en uskalla mennä sanoo kolinasta koska en tiedä millanen narkomaani siellä asuu.Mutta näin olen kuullut ja on se muutenkin rapussa rymistellyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että se olit sinä joka tämän kirjoitti:

        "Proteiinia saan esim herneistä ja manteleista,kalavalmisteista,neljän viljan puurosta, Eli kyllä saan proteiinia ja jokaisella aterialla. "

        Mutta tuosta jää silti auki se asia, että paljonko saat sitä proteiinia. SE on se oleellinen asia.

        900 kcal määrään ei ihan hurjasti proteiinia mahdu, etenkin jos se tulee noista mainituista valmisteista, jotka ei kalaa lukuunottamatta ole mitenkään runsasproteiinisia. Kannattaa myös muistaa että kasviproteiini ei ole "teholtaan" samaa kuin eläinmaailmasta saatu proteiini.

        Ja kun vielä sanot että "kalavalmisteet" niin tulee väkisin mieleen että se on valmisruokaa jossa on kalaa mukana. Silloin proteiinin prosentuaalinen osuus valmisteessa on väistämättä pienempi kuin jos syö "oikeaa kalaa".

        " Liha ja kana ei ole ainoita proteiinin lähteitä.Tämänkin voit lukea netistä jos et mua usko."

        Uskominen ei ole oleellista vaan faktat. Tiedät kyllä asioita, mutta tarkkuus puuttuu.

        Mä kävin äskettäin labrassa ja veriarvot oli ihan normaalit.En käynyt dietin takia.Jos saisin liian vähän ravintoaineita niin kyllä ne näkyis labra-arvoissa.Voin kertoa esi merkin.Olin vuosia sitten pirtelö eli pussikuurilla.Olin ehtinyt olla viikon ja kävin labrassa silloin muista syistä. Leukosyytit olivat laskeneet alle alimman viitearvon. Ja kaloreita sain suunnilleen yhtä paljon kuin nyt. eli jotain teen oikein kun en laihduta nutrilettpirtelöillä ja näin tee hallaa elimistölle.Eihän kaikilla vaikuta labra-arvoihin mutta mulla vaikuttu viikon kuuri heti.Suositteletko mielummin nutrilett pirtelöitä kuin ravintoaineiden saantia ruuasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei sullakaan mennyt arvaukset ihan oikein, tiedän kyllä miksi tartuin keskusteluun ja keskustelijaan kärkkäästi kiinni, eikä se ehkä ollut ihan 100% reilua, mutta tiedän mitä tarkoitan ja olen siinä oikeassa.

        Kun kyseinen keskustelija ei omaa käsitystä omasta ongelmastaan ja kertoo asioita sinne tänne suihkien ja on jo ensimmäisestä viestistä lähtien ollut hyvinkin kärkäs, niin miksei hänelle voisi ladata faktoja kehiin, suorasanaisesti, menetelmä jota hänkin hyödyntää.

        Kunhan ehdin niin kirjoitan tänne esseen aiheesta syömishäiriöt, psykiatrisen sairaanhoidon sylkykuppi - hoito ja miten se jätetään toteuttamatta.

        Ihan vinkki, syömishäiriö johtuu aina jostakin, ja tuota syytä ei koskaan selvitetä, koska a) siihen ei ole taloudellisia resursseja b) siihen ei ole aikaa c) siihen ei ole osaamista !!

        Ihminen yritetään hoitaa nykyisin, minkä tahansa sairauden kohdalla, ei terveeksi, vaan työkuntoiseksi. Sehän ei siis tarkoita sitä, että siihen selvitettäisiin, mikä potilasta oikeasti vaivaa, vaan annetaan "lääkettä" jolla saadaan keskushermosto turrutettua riittävästi, että elimistön antamat vinkit ongelmasta eli "oireet" saadaan edes jotenkin piiloon.

        Suurin osa ihmisistä on vielä niin lääkäriuskovaisia että se, mitä lääkäri sanoo on ehdoton totuus, joten jos jollakin on ahmimishäiriö, eikä sille ole mitään tehtävissä, muuta kuin että otetaan "lääkettä" (keskushermostoa turruttavaa kemikaalia), niin siihen jää sen asian hoito.

        Suomessa taitaa olla alle 10 kpl sellaisia lääkäreitä jotka ovat kykeneväisiä näitä asioita selvittämään, isolla rahalla tottakai, jos heidän vastaanotolleen edes pääsee. Usein on niin iso jono ettei sinne pääse. Kyllä, olen yrittänyt itsekin.

        Jos henkilöllä ei ole kykyä alkaa selvittämään asiaa itse, on tilanne aikalailla toivoton.

        Eli tällainen on hyvinvointi-Suomi vuonna 2022.

        Päättelen edellisen keskustelijan 100% asiaan liittymättömästä kommentista, että hänellä on ärsyyntymiskynnys kovin alhaalla ja henkilökohtaisuuksiin meneminen näyttää olevan ihan arkipäivää. Olisiko syytä miettiä niitä omia ongelmia ja yrittää hoitaa niitä. Netissä anonyyminä, täysin asiaanliittymättömien kommenttien huutelu, ei liene kovin tasapainoista toimintaa.

        Sinulla on hyvin intensiivinen keskustelutyyli ikään kuin muita virikkeitä ei olisi paljon. Et kirjoita puolihuolimattomasti muutamia rivejä, vaan lataat täysillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on hyvin intensiivinen keskustelutyyli ikään kuin muita virikkeitä ei olisi paljon. Et kirjoita puolihuolimattomasti muutamia rivejä, vaan lataat täysillä.

        Oliko sulla jotain laihduttamiseen liittyvää, se on kuitenkin tämän palstan aihe.


    • Anonyymi

      Mitä maha sanoo?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki lyhytversiona https://tinyurl.com/bdfh2827

        Kävin vilkaisemassa tuota juttua kun itse syön sen mukaan miltä tuntuu ja paino pysyy kurissa.
        Yksi asia tuossa jutussa vain pisti silmään.
        Pitäisi puputtaa 5 kertaa päivässä ettei nälkä tule.
        Nälkä on kyllä ihmisen ihan perus tunne.
        Vaikkakin mulle vittuiltiin eräässä toisessa ketjussa niin näläntunteita on paljon eri vivahteilla.
        Sellainen joka syö sen takia ettei nälkä pääse tulemaan ei tunne omaa kehoaan.
        Myös tuo väite että syö liikaa kun nälkä tulee on oppimiskysymys.
        Ihan sama kuin auton tankkaaminen, alusta lähtien opetetaan että tankki täytetään vain täyteen, tosin näkee videoita jossa jotkut eivät tuotakaan ohjetta ymmärrä.
        Eli kun näläntunne tulee niin opetellan syömään juuri sopivasti.
        Esimerkiksi hiukonälkä ei ole oikeastaan oikea näläntunne mutta ajaa monet syömään.


    • Anonyymi

      On se sopiva määrä.Oms siskoni on laihduttanut 1500- 1600 kaloreilla 22 kiloa ilman liikuntaa.

    • Anonyymi

      jos kävelet päivittäin 10000 askelta niin kuljet silloin about 6600 metrin verran matkaa. Reilu tunti siis. Tunti ja 10 minuutin lenkki. Kaloreita kuluu 10000 askeleen kävelylenkkisi aikana jotain luokkaa 350 kcal. Päivittäinen reipas kävelylenkkisi kuluttaa rasvaa 40 gramman edestä. Kilon pudottamiseen kävelemällä kuluu silloin
      26 päivää aikaa, Jos olet sinnikäs niin yksistänsä kävelemällä joka päivä 6,6 km matkan eli 10000 askelta laihdut 12 kg verran vuodessa. Ei se huono saavutus ole. Ei ollenkaan. Kalorivajeesi ( syöt 1700 kcal päivittäin) pudottaa toiset 12 kg vuodessa. Eli teoriassa vuoden aikana voi laihtua 24 kg verran. Tunnet sen itse kropassasi ja vireystilassasi onko tuo 1700 kcal sopiva ravintoa päivittäin sopivasti. Säädät sen mukaan syömistä tai kävelyä. Tavoitteesi 25 kg on vuodessa painoa pois on saavutettavissa nykyisellä tavallasi. DD

    • Anonyymi

      Ensimmäiseksi kalorilaksennat pois.
      Tuolla jo aiemmin joku kertoikin miten vaakalla katsotaan oikea määrä.
      Pieniä muutoksia, kahvista sokeri/kerma pois, makseiset pois, keksit pois, limukat/ mehut pois, jne.
      Ei tarvitse kaikkia lopettaa kerralla, katso mikä alkaa vaikuttamaan.

      Itse söin kuin hevonen mutta tein raskasta työtä.
      Kun lopetin raskaan työn pelkäsin että paino hyppää mutta ei.
      Olen oppinut tuntemaan kehon ja säädin automaattisesti syöntiä.
      Paino on pudonnut 3kg, en tiedä onko se lähtenyt lihaksista vai mistä mutta ei noussut.

      • Anonyymi

        Vai pieniä muutoksia.... Luuletko aikuisten oikeasti että kahviin lisätty 1 - 2 sokeripalaa ja ruokalusikallinen kermaa ratkaisee henkilön painon? Kasva nyt jo ulos saduistasi.

        Jos jotakin haluaa, niin muutosten on oltava isoja. Ja niiden on oltava aluksi päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai pieniä muutoksia.... Luuletko aikuisten oikeasti että kahviin lisätty 1 - 2 sokeripalaa ja ruokalusikallinen kermaa ratkaisee henkilön painon? Kasva nyt jo ulos saduistasi.

        Jos jotakin haluaa, niin muutosten on oltava isoja. Ja niiden on oltava aluksi päässä.

        Taidat olla aika naivi jos ajattelet ettei pienillä muutoksilla voi laihtua.

        1 pala sokeria sislätää 10 kcal ja kaksi tietenkin 20 kcal.
        Jos juo päivässä 5 kuppia kahvia tekee se 100 kcal.
        Kun tuo skaalataan vuodeksi (365vrk) tekee se 36500 kcal
        Eli tuo energia vastaa 20 vrk paastoamista/vuosi.
        Eikö tuolla ole merkitystä?
        Jos lisätään vielä kerman pois jättäminen.
        Kuppia kohti (n. 40g ) 50 kcal eli 5 kuppia tekee 250 kcal ja vuodessa91250 kcal.
        Riippuu tietenkin kuinka paljon käyttää sokeria ja maitoa kahvissa mutta joka tapauksessa puhutaan isoista energiamääristä.
        Tottakai homma on kiinni korvienvälistä, eihän sitä muuten muutosta tee.

        Se että kuvitellaan että ensin pidetään julmettu laihdutuskuuri jossa sinnitellään paino alas ja sen jälkeen aletaan suunnitella niitä pysyviä muutoksia, mitähän ne mahtaisivat olla?
        Ettei vain samoja mitä olen kirjoittanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai pieniä muutoksia.... Luuletko aikuisten oikeasti että kahviin lisätty 1 - 2 sokeripalaa ja ruokalusikallinen kermaa ratkaisee henkilön painon? Kasva nyt jo ulos saduistasi.

        Jos jotakin haluaa, niin muutosten on oltava isoja. Ja niiden on oltava aluksi päässä.

        "Jos jotakin haluaa, niin muutosten on oltava isoja. "

        Ei tartte.

        Minä olen pudottanut 30kg tekemällä pieniä muutoksia. Menihän siinä 7 vuotta aikaa, mutta kun sitä ennen olin jo 20 vuotta yrittänyt pudottaa tekemällä niitä suuria muutoksia ja se ei koskaan onnistunut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe